Afgelopen zondag een cursus terreinrijden met de Bigster 4x4 (130pk handbak) gedaan. Dit was de basiscursus via 4WD Travel en wordt gegeven in Oss op een motorcrossterrein. Deze cursus is volgens hun site met elke 4x4 te doen ook SUV. Dus... vol goede moed er heen
Bij aankomst voelde ik me wel even heel klein worden... de overige deelnemende auto's waren Defenders, Land Cruisers en Jeep's. En ook nog op AT banden. Kom ik aan met m'n zomersloffen

Maar goed, eerst kwam de theorie: bijna 3u lang, geboeid door begeleider Martijn uitgelegd: wat is een diff, wat is een sper, wat is low gearing (iets wat ik natuurlijk niet heb

), bandenspanning, soort banden, etc. Maar ook: hoe rijd je een helling op, af, wat als het niet lukt, hoe begin je opnieuw, hoe rijd je gecontroleerd achteruit naar beneden, etc. Het is misschien wat veel en lang, maar zeker nuttig!
Tegen 12u klaar hier, met z'n alle en wat sterke verhalen lunchen, en daarna allemaal de auto in het terrein op. Je gaat steeds steiler op en neer (max 22 graden wat ik gezien heb), stukken met mul zand omhoog, en de auto 30 graden over z'n lengteas kantelen (en nee, niemand viel om

). Leuke is dat je steeds meer vertrouwen krijgt wat de auto kan. En nee, er zit dan misschien geen low gearing in, dus omhoog kruipen gaat niet, maar echt, ik kwam overal makkelijk boven. Sommige stukken nog makkelijker dan de zware jongens, want ja, die hebben dan toch ineens 1000kg meer omhoog te slepen en dat verschil merk je

. "Die Dacia" werd steeds meer gewaardeerd, ook door diegene met grote terreinwagens

.
Hele leuke dag gehad, niet extreem duur (165euro incl drankjes en lunch) en erg leerzaam!
Dat is niet gênant, dat is professioneel.