Het grote Dacia topic

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Mobi506
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-06 14:50
- Volumeregelaar staat soms op het volume van de navigatie ipv muziek, is ook niet meer te wijzigen. Alleen reboot van het media systeem helpt.
Dit hebben wij ook soms met onze Duster. Die is nu bijna 1,5 jaar oud.
Bij ons zijn eigenlijk alle (bekende) bugs er wel uit naar een software update bij zijn 1e beurt, op deze na. Verder zijn wij heel erg tevreden met deze auto. De vorige was een Picanto uit 2014, dus je begrijpt al dat de Duster alleen maar luxe is ten opzichte van de Picanto.
Het enige wat ik eigenlijk mis is een lakstift of potje verf in onze kleur om een kleine beschadiging weg te werken die er al zit sinds de levering. Maar ik moet zeggen dat ik ook niet veel moeite heb gedaan om dit elders te bestellen.

  • Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-06 07:59
Anderhalve week geleden een Dacia Jogger Extreme besteld, ECO-G motor ter vervanging van onze Dacia Lodgy uit 2015. We hebben 6 zitplekken nodig en in dat segment is er weinig betaalbaars. Bij de dealer uitgebreid gepast of de autostoelen en de aangepaste wandelwagen (dochter heeft beperking) paste.

De jogger heeft recent een facelift gehad en heeft oa een grotere lpg tank.

De auto wordt begin april geleverd en is inclusief 7 jaar garantie wat erg fijn extraatje is.

  • mr.hypocrite
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Heb afgelopen week een APK en onderhoudsbeurt laten doen bij de Dacia dealer waar ik mijn Sandero Stepway heb gekocht.

Ik wil graag de kosten vergelijken met Tweakers die hun Dacia auto onderhouden bij een garage of dealer, vind de kosten best wel... fors, voor een redelijk jonge auto.

Auto is een Sandero Stepway III LPG uit 2022. Altijd bij de dealer onderhouden (elk jaar) volgens Dacia onderhoudsintervallen (de A en B onderhoud).

De volgende prijzen zijn "all in" prijzen dus kosten onderdeel en arbeid is niet gesplitst helaas.

APK keuring: "gratis" vanwege een actie.
Onderhoudsbeurt B (oliefilter, pakking, olie): 214 euro
All in bougies: 103
All in LPG filter: 116
All in luchtfilter: 43
Accu (start stop) was gemeten en aangeraden om te vervangen (accu <75%): 320

Daarnaast worden de volgende 3 dingen nu gedaan (dus kosten nog niet bekend):
Multiriem vervangen
Kleppendeksel (volgens de dealer lekt het olie en is dit vaker aan de hand. Daarom coulance vanuit Renault dat ze 25% van de kosten betalen)
Waterpomp: lekt een heel klein beetje, aangeraden om te vervangen aangezien ze toch al bezig zijn.

Dus voor de onderhoudsbeurt ben ik al rond de 975 euro kwijt en daar komt denk nog een paar honderd euro bij.

Ik rij best een eindje naar deze dealer omdat ik toendertijd voor een goede deal deze auto heb kunnen kopen. Mocht deze dealer echt veel meer vragen dan is het misschien tijd om ergens dichterbij een garage te vinden.

  • dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:10
Hier onderhoudskosten vergelijken vind ik een heel goed idee. Ik heb in het verleden regelmatig mijn wenkbrauwen moeten optrekken vanwege de kosten na een beurt.

Een accu heb ik echter nooit hoeven te vervangen met een MCV (zeven jaar) en MCV2 (acht jaar) al heb ik bij die laatste de start-stop steeds uitgeschakeld.

  • mr.hypocrite
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ah, totaal vergeten km stand te vermelden, wel zo handig met onderhoudsintervallen.
Gekocht met 25000km op de teller. In 3 jaar tijd nu ongeveer 68500km dus gemiddeld 14500km per jaar zelf gereden.

De overige werkzaakheden zijn gedaan.

Waterpomp + multiriem vervangen
Arbeidskosten: 273
Waterpomp:153
3 boutjes :'): 7
poelie: 134
V-snaar: 43

Subtotaal ongeveer 620 euro

in -uitbouw klepdeksel: 140
voertuig testen: 37
Klepdeksel: 65
5 units aan koelvloeistof: 6

Subtotaal inclusief Dacia's 30% coulance: 246

Totaal 866 ex btw, 1048 incl btw.

Dus resumé:
Voor een 4 jaar oude auto met 68500km op de teller dealer onderhouden een rekening van 975 + 1048 = 2023.

Misschien handig om te weten.
Eerste onderhoudsbeurt na 1 jaar na aanschaf: 480 euro
Tweede onderhoudsbeurt: 344 euro
Derde jaar (zoals hierboven beschreven): 2023 euro

Ik hoop dat medetweakers hun ervaringen en prijzen met universele garages of dealer garages willen delen. Het zou mij erg kunnen helpen met een beslissing maken.

Mocht je vragen hebben over wat er precies gedaan is en qua verbruik, ik houd alles bij en heb alle bonnen nog.

  • G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:31

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Zo eindelijk dat smerige zout eraf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSvtxGHTKj0I-kUZF-UTfUpp4sA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYxKoSlkBapagNqlfvy9SZXE.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †


  • Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-06 21:57
G_Dragon schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:02:
Na bijna 2 jaar nog steeds onzettend blij met onze Dacia Sandero :)

[Afbeelding]
Ik heb het idee een nieuwe auto te kopen. Of volledig electrisch ( Hyundai Inster ) of benzine ( Dacia Sandero )
Welke motor heb jij erin liggen en wat is jouw verbruik ongeveer?
Wat zijn jou voor/nadelen van deze auto?

  • G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:31

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Mastergo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:21:
[...]

Ik heb het idee een nieuwe auto te kopen. Of volledig electrisch ( Hyundai Inster ) of benzine ( Dacia Sandero )
Welke motor heb jij erin liggen en wat is jouw verbruik ongeveer?
Wat zijn jou voor/nadelen van deze auto?
Hoi, wat leuk dat je opzoek gaat naar een nieuwe auto en informatie/advies vraagt aan mensen op het forum. Ons gebruik op gas is 1 op 13 (500km op €25) en we rijden amper op benzine dus durf ons gebruik zo niet te zeggen. Ben een keer met de auto naar België gereden op benzine en later nog flink wat gas gebruikt voordat ik ging tanken, de teller stond toen op 1200km en kon nog een paar honderd.

Even via kentekencheck informatie opgezocht over de motor voor je:
Vermogen67 kW / 91 PK
Koppel142 Nm
Aantal cilinders3
Cilinderinhoud999cc
CO2 uitstootg/km
ZuinigheidslabelA
Voordelen en nadelen in onze mening

Voordelen:
  • Dashboard is heel rustig en clean (geen drukke knopjes of glans).
  • zuinig en goedkoop rijden op gas.
  • 500km op €25.
  • Geen elektrisch.
  • Android Auto.
  • Bereik boven de 1300km
  • Oogt net zo groot als een Clio, maar intern is hij groter.
  • Isofix
Nadelen:
  • Geen stoelverwarming.
''Let op: Dit is op basis van een persoonlijke mening''

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †


  • Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-06 21:57
G_Dragon schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:37:
[...]


Hoi, wat leuk dat je opzoek gaat naar een nieuwe auto en informatie/advies vraagt aan mensen op het forum. Ons gebruik op gas is 1 op 13 (500km op €25) en we rijden amper op benzine dus durf ons gebruik zo niet te zeggen. Ben een keer met de auto naar België gereden op benzine en later nog flink wat gas gebruikt voordat ik ging tanken, de teller stond toen op 1200km en kon nog een paar honderd.

Even via kentekencheck informatie opgezocht over de motor voor je:
Vermogen67 kW / 91 PK
Koppel142 Nm
Aantal cilinders3
Cilinderinhoud999cc
CO2 uitstootg/km
ZuinigheidslabelA
Voordelen en nadelen in onze mening

Voordelen:
  • Dashboard is heel rustig en clean (geen drukke knopjes of glans).
  • zuinig en goedkoop rijden op gas.
  • 500km op €25.
  • Geen elektrisch.
  • Android Auto.
  • Bereik boven de 1300km
  • Oogt net zo groot als een Clio, maar intern is hij groter.
  • Isofix
Nadelen:
  • Geen stoelverwarming.
''Let op: Dit is op basis van een persoonlijke mening''
Thanks.
Ben echt aan het orienteren electrisch vs lpg/benzine.
Het is dat ik genoeg stroom over heb vandaar de Inster. Maar dat is natuurlijk alleen laden wanneer de zon schijnt. Dus uiteindelijk is dan lpg/benzine weer gunstiger/handiger, minder stress. Maar in de weet dat benzine weer duurder gaat worden met dit kabinet...
Maar vind het beide leuke auto's.

  • G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:31

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Mastergo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:06:
[...]

Thanks.
Ben echt aan het orienteren electrisch vs lpg/benzine.
Het is dat ik genoeg stroom over heb vandaar de Inster. Maar dat is natuurlijk alleen laden wanneer de zon schijnt. Dus uiteindelijk is dan lpg/benzine weer gunstiger/handiger, minder stress. Maar in de weet dat benzine weer duurder gaat worden met dit kabinet...
Maar vind het beide leuke auto's.
Ja dat snap ik, wij zijn echt totaal geen voorstander van Electrisch rijden. Een groot fabeltje dat volgens het kabinet milieuvriendelijker en goedkoper zou moeten zijn maar daar klopt echt heel veel niet van. Heb eerlijk gezegd vrienden die electrisch rijden, nou sommigen hebben nog steeds spijt vanwege de lage km ratio en dat de lage kosten toch echt wel flink hoger zijn dan ze werd verteld.

Wij willen simpelweg niet afhankelijk zijn en moeten wachten bij een tankstation als de accu leeg is, tenminste geen half uur. Gewoon volgooien met gas en door :)

Een groot voordeel is wel dat de Sandero alleen start op benzine en als de motor warm genoeg is automatisch over schakelt naar LPG, wij tanken een keer in de twee of drie maanden een halve tank E5 benzine. Je kan altijd nog even snel de grens over naar Duitsland he als het je te duur word in Nederland :p

Als je nog vragen hebt stel ze gerust en nogmaals alles wat ik zeg is een persoonlijke mening en hoe wij de auto ervaren.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †


  • Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-06 22:14
Mastergo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:21:
[...]

Ik heb het idee een nieuwe auto te kopen. Of volledig electrisch ( Hyundai Inster ) of benzine ( Dacia Sandero )
Welke motor heb jij erin liggen en wat is jouw verbruik ongeveer?
Wat zijn jou voor/nadelen van deze auto?
Ik heb nu net iets meer dan 2 jaar een Dacia Sandero Stepway. Inmiddels 50k op de teller.
Ik heb de lpg-variant, die goedkoper was dan alleen benzine. Ik heb geen eigen oprit, dus laden thuis is geen optie (of met een heel lang verlengsnoer).
Verbruik hou ik niet echt bij, maar met de gasprijs vind ik dat ook niet heel spannend. Als de dagteller rond de 450 staat, gooi ik meestal de LPG weer vol en dat kost dan nog geen 25 euro.
In 2 jaar maar 2 keer benzine moeten bijtanken, want de auto gebruikt natuurlijk altijd wat bij starten en in de kou duurt het wat langer voor de auto overspringt op gas. In Engeland was het vinden van een lpg-station wat lastiger, is daar veel minder in gebruik, dus daar heb ik ook 2 keer benzine moeten tanken omdat ik geen keus had.

Auto bevalt goed. Natuurlijk zie je dat het geen premiummerk is, zo wordt er wat harder plastic gebruikt bijvoorbeeld. Maar de auto bevalt mij goed, rijdt lekker en comfortabel. Rijgeluid boven de 120 is wel wat luider, maar zo vaak rij ik dat niet.
Als ik een nadeel moet noemen is dat er standaard een Franse lpg-vulling op zit en je dus bij het tanken een verloop erop moet schroeven.

  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:53
mr.hypocrite schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:47:
Heb afgelopen week een APK en onderhoudsbeurt laten doen bij de Dacia dealer waar ik mijn Sandero Stepway heb gekocht.

Ik wil graag de kosten vergelijken met Tweakers die hun Dacia auto onderhouden bij een garage of dealer, vind de kosten best wel... fors, voor een redelijk jonge auto.

Auto is een Sandero Stepway III LPG uit 2022. Altijd bij de dealer onderhouden (elk jaar) volgens Dacia onderhoudsintervallen (de A en B onderhoud).

De volgende prijzen zijn "all in" prijzen dus kosten onderdeel en arbeid is niet gesplitst helaas.

APK keuring: "gratis" vanwege een actie.
Onderhoudsbeurt B (oliefilter, pakking, olie): 214 euro
All in bougies: 103
All in LPG filter: 116
All in luchtfilter: 43
Accu (start stop) was gemeten en aangeraden om te vervangen (accu <75%): 320

Daarnaast worden de volgende 3 dingen nu gedaan (dus kosten nog niet bekend):
Multiriem vervangen
Kleppendeksel (volgens de dealer lekt het olie en is dit vaker aan de hand. Daarom coulance vanuit Renault dat ze 25% van de kosten betalen)
Waterpomp: lekt een heel klein beetje, aangeraden om te vervangen aangezien ze toch al bezig zijn.

Dus voor de onderhoudsbeurt ben ik al rond de 975 euro kwijt en daar komt denk nog een paar honderd euro bij.

Ik rij best een eindje naar deze dealer omdat ik toendertijd voor een goede deal deze auto heb kunnen kopen. Mocht deze dealer echt veel meer vragen dan is het misschien tijd om ergens dichterbij een garage te vinden.
De Dacia Duster LPG (2022) moest dit jaar voor APK en meteen beurt meegepakt. APK is een jaar eerder en van daaruit ieder jaar. Beetje zonde, maar snap het wel.
Accu moest vervangen worden en wij kwamen totaal uit op 707 euro. Maar dat zat het meeste in de startstop accu. Accu's die hier geschikt voor zijn, zijn best prijzig.

APK: 23,97
Onderhoudsbeurt: 107,44
All-in remvloeistof: 82,60
All-in ruitenwisserbladen: 42,15
All-in accu: 311,57
Injectiereiniger: 16,49

incl. btw 706,90 euro.
Vond het een bak met geld, maar goed. Ben ondertussen 4 jaar gezegend met een lease auto van de zaak en dit soort dingen niet meer.

  • G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:31

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

@Pat911 De LPG prijzen verschillen natuurlijk overal best wel, bij ons is de LPG rond de €0,69.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †


  • Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-06 22:14
@G_Dragon Bij mij in het dorp is het 0,749. Nog steeds goed te doen vergeleken met benzine (die trouwens ook best verschillen op korte afstand van elkaar).

  • rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:40
Vandaag een testrit gemaakt met de Duster hybrid 155....als ik dit vergelijk met de 1.2 motor 145pk mhev van stellantis(Opel Frontera en citroen C3 aircross ook getest), en met mijn eigen mg zs hybrid moet ik zeggen dat Renault/Dacia echt wel goed bezig is met deze motor. Geen geloei, schokkerig, vlot accelereren, nooit vermogen tekort. Qua electronica leken de kinderziektes er ook uit bij deze wagen.
Begint toch weer te kriebelen om voor een Duster te gaan (zeker de prestige uitvoering die ik mocht testen).Laatste week van de salon aanbiedingen in België dus nog paar dagen bedenktijd.

  • G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:31

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Welke dakkoffer gebruiken jullie bij de Dacia Sandero 2023? Zitten erna te kijken voor extra ruimte..

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †


  • Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
rabero1985 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:09:
Vandaag een testrit gemaakt met de Duster hybrid 155....als ik dit vergelijk met de 1.2 motor 145pk mhev van stellantis(Opel Frontera en citroen C3 aircross ook getest), en met mijn eigen mg zs hybrid moet ik zeggen dat Renault/Dacia echt wel goed bezig is met deze motor. Geen geloei, schokkerig, vlot accelereren, nooit vermogen tekort. Qua electronica leken de kinderziektes er ook uit bij deze wagen.
Begint toch weer te kriebelen om voor een Duster te gaan (zeker de prestige uitvoering die ik mocht testen).Laatste week van de salon aanbiedingen in België dus nog paar dagen bedenktijd.
Is dit al de 1.8L of gebruikt deze nog de 1.6L? Ik rijd nu 3 maanden in een Bigster met 1.8L. Zo nu en dan maakt deze wat meer herrie dan wat je verwacht van wat je van de motor vraagt, maar weinig te klagen. Hoge uitzondering. Mis af en toe de 3.0L 6-cilinder van de Volvo, maar staat een heleboel rust tegenover...

  • rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:40
Is inderdaad de 1.8 van de bigster die erin ligt. Het is mss met wat je hem idd vergelijkt maar als ik hem vergelijk met dezelfde prijsklasse wagens van de andere merken was deze toch wel de winnaar imo.
(Als ik koud vertrek met mijn zs en de snelweg opga loeit die tegen de 4500 a 5000 toeren aan voor enkele minuten,alsook als je meer in de heuvels/bergachtige gebieden gaat rijden, treed er ook soms vermogensverlies op, niet echt prettig)En qua verbruik valt die eerlijk ook tegen nu in de winter, 7 a 9L/100km. Welk verbruik haal jij?

[ Voor 46% gewijzigd door rabero1985 op 22-02-2026 15:18 ]


  • Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In deze wintermaanden (DEC/JAN/FEB) zat ik op 1:18 gecombineerd verbruik, over 5000 km.

  • Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 16:50
Het enigste waar ik me een beetje aan irriteer met de 1.8 full hybrid aandrijflijn is, dat hij vanaf 40km/h overschakelt van elektrisch naar de eerste versnelling en dan in een vrij hoog toerental pruttelt als je 46-47km/h per uur rijdt. Vanaf 49 schakelt hij op dit had van mij wat eerder gemogen. Qua verbruik zit ik rond de 6.2 liter per 100km met veel woon werkverkeer <10km.

Verbruik is hier vrij hoog door gebruik van de verwarming. Recent een tripje naar Utrecht gemaakt heen en terug strak 1 op 20, het record is 1 op 25 over B-wegen ben benieuwd hoe dat van de zomervakantie gaat naar Italië!

  • Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Puddi Puddin schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:04:
Het enigste waar ik me een beetje aan irriteer met de 1.8 full hybrid aandrijflijn is, dat hij vanaf 40km/h overschakelt van elektrisch naar de eerste versnelling en dan in een vrij hoog toerental pruttelt als je 46-47km/h per uur rijdt. Vanaf 49 schakelt hij op dit had van mij wat eerder gemogen.
Ik heb het gevoel dat dit ook samenhangt met de buitentemperatuur en of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ik herken dit wel, maar heb ook ritjes gereden waar ik bij 60-70 km/u prima electrisch heb gereden.

  • WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 06:06
Zaterdag in deze een proefrit gedaan.

Twijfel o.a. i.v.m de horror verhalen omtrent opgerekte distributieketting en

overmatig olie gebruik bij de eerdere 1.2TCE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZmd1DNF14jTv_7RhRRS7Y6A4WA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UaP6xnEkRksEMYvc9H5YlM0A.jpg?f=user_large

Dit ; https://www.autotrack.nl/...ter-benzine-2022-58853938

Verder vind ik het echt jammer dat er geen reservewiel meer is...

  • Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 16:50
Teleluvr schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:50:
[...]

Ik heb het gevoel dat dit ook samenhangt met de buitentemperatuur en of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ik herken dit wel, maar heb ook ritjes gereden waar ik bij 60-70 km/u prima electrisch heb gereden.
Klopt, stel ik rij met een lege accu weg en rij onder de 40km/h dan hoor je het toerental oplopen op basis van de vermogens vraag. Sowieso loopt hij wat rouw vermoedelijk om zo snel mogelijk temperatuur te kweken, zodat de katalysator zijn werk kan doen.

Vanaf 40 km/h lijkt hij dan over te schakelen naar zijn 1 en die is vrij kort. Als ik achteraf rij op een weggetje waar je door de scherpe bochtjes net geen 50km/h kan rijden dan loopt ie ook warm op een vrij hoog toerental als de accu leeg is wat de rust in de auto eigenlijk een beetje teniet doet. Hij is namelijk op een 60 & 80 weg stiller dan dat als je exact tussen de 43-48km/h rijdt.

Verder is het op & af schakelen wat ruwer dan verwacht, is tijdens de proefrit niet opgevallen en nu leer je natuurlijk de auto pas echt kennen. Opzich geen dealbreaker maar wel iets om te benoemen.

  • G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:31

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

@Mastergo Vanmorgen weer de gastank volgegooid bij een iets duurdere tank (gemiddeld tanken wij voor €0,65), kan weer 500/550km rijden voor €27,32

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIYIwlT8nqrEPS6GKOAOTX3LWPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHevIKddcQ9guDHGJ7PStELK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door G_Dragon op 24-02-2026 10:14 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †


  • Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-06 22:14
G_Dragon schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:12:
@Mastergo Vanmorgen weer de gastank volgegooid bij een iets duurdere tank (gemiddeld tanken wij voor €0,65), kan weer 500/550km rijden voor €27,32
65 cent is op het ogenblik wel heel goedkoop. 75,9 is bij mij in de buurt wel 1 van de goedkoopste (dus zonder dat ik ver hoef om te rijden).

Bij mij begint ie meestal al te piepen tussen de 450 en 500, soms wat eerder als ik veel kleine stukjes heb gereden. Ik weet dat ik dan best nog een tijdje door kan, en op vakantie met veel rustige snelwegkilometers heb ik de dagteller ook wel tot over de 550 gekregen. Maar ik probeer de tank nooit helemaal leeg te rijden.

Ik probeer trouwens meestal al te tanken als ik rond de 400 km zit, heb er namelijk een hekel aan om te moeten tanken, dus doe dat liever op een moment als ik toch langs het station rij en de tijd heb.

  • G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:31

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Pat911 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:28:
[...]

65 cent is op het ogenblik wel heel goedkoop. 75,9 is bij mij in de buurt wel 1 van de goedkoopste (dus zonder dat ik ver hoef om te rijden).

Bij mij begint ie meestal al te piepen tussen de 450 en 500, soms wat eerder als ik veel kleine stukjes heb gereden. Ik weet dat ik dan best nog een tijdje door kan, en op vakantie met veel rustige snelwegkilometers heb ik de dagteller ook wel tot over de 550 gekregen. Maar ik probeer de tank nooit helemaal leeg te rijden.

Ik probeer trouwens meestal al te tanken als ik rond de 400 km zit, heb er namelijk een hekel aan om te moeten tanken, dus doe dat liever op een moment als ik toch langs het station rij en de tijd heb.
Bij ons begon hij te piepen net na de 500km, maar het ligt er wel heel erg aan of je kleine of grote afstanden rijdt. Want dat heeft natuurlijk veel invloed op het verbruik :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †


  • Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-06 21:57
G_Dragon schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:12:
@Mastergo Vanmorgen weer de gastank volgegooid bij een iets duurdere tank (gemiddeld tanken wij voor €0,65), kan weer 500/550km rijden voor €27,32

[Afbeelding]
Dat is wel lekker. Maar de andere kant je betaald ook 20 euro meer wegenbelasting ( in ieder geval particulier )
dus zo groot is de winst ook weer niet. ( als je 1x per maand zou tanken )

Heb btw afgelopen week een proefrit gemaakt. Komt er wel op neer dat de gewone sandero wel echt een vrij kale auto is. De stepway variant is wel weer een stukje meer auto. Vond de kwaliteit wel echt cheap van de normale sandero ( vooral de achterbank wat een cheap gedoe bij omklappen vlogen de pinnen al los ) . Dit was bij de stepway wel iets steviger.

[ Voor 20% gewijzigd door Mastergo op 25-02-2026 12:53 ]


  • rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:40
Gisteren getekend voor een Duster prestige hybrid 155 sandstone. De verlengde garantie tot 7 jaar of tot 150 000 km, gratis onderhoud 2 jaar of tot 30 000 km, de testrit en aangename verkoper/ garage hebben ons doen zwichten. Hopelijk deze keer een goede wagen. 🤞

  • WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 06:06
WiLLoW_TieN schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:33:
Zaterdag in deze een proefrit gedaan.

Twijfel o.a. i.v.m de horror verhalen omtrent opgerekte distributieketting en

overmatig olie gebruik bij de eerdere 1.2TCE.

[Afbeelding]

Dit ; https://www.autotrack.nl/...ter-benzine-2022-58853938

Verder vind ik het echt jammer dat er geen reservewiel meer is...
Niemand ?

Wellicht tegen beter weten in ga ik Zaterdagmiddag bij deze 1.2TCE kijken :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxAqBsibvWK96XmZqGYdC8Y-mzQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VbQWZfonyuTsIJMkSO4XvyTG.png?f=user_large

Dit ; https://www.autowereld.nl...apk-42754796/details.html

[ Voor 14% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 27-02-2026 11:21 ]


  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57

Wallie

Herr

Heb hier voor het eerst de modulaire dakrails gebruikt (Bigster Extreme). Dingetjes die mij opvallen:

- Heb je ze dwars gezet, en je hebt er niks op, dan hoor de wind erg hard, begint bij 50km/u. Vanaf 70 duidelijk hoorbaar, vanaf 100 irritant.
- Dakkoffer er op en het is stil. Gelukkig maar, vreesde even dat dit de hele vakantie zo zou gaan.
- Ze beschadigen vrij snel (is natuurlijk geverfd), heb er nu, na 1x dakkoffer er op, als de nodige krassen op staan.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:40
Geen ervaring met de 1.2 Tce, degene die wij vroeger hadden was de 1.3 Tce 150pk edc en nooit problemen mee ervaren.

  • HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:00

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:20:
[...]


Niemand ?

Wellicht tegen beter weten in ga ik Zaterdagmiddag bij deze 1.2TCE kijken :?

[Afbeelding]

Dit ; https://www.autowereld.nl...apk-42754796/details.html
Bij de mijne is rond 80k onder coulance (85% korting) de distributieketting vervangen idd, die was opgerekt en ratelde. Bekende issue bij dit blok maar sindsdien (nu 146k gelopen) geen gezeik meer gehad. Olieverbruik heb ik niet of nauwelijks, interval is ook maar 20k natuurlijk.

Het blok zelf is niet slecht voor wat het is, maar de emissie tuning is ruk, er zit een dip in het vermogen bij optrekken onderuit de toeren. Chippen zou helpen maar zelf nooit gedaan. Wel een tuningbox ertussen dus vermogen is prima in orde.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-02-2026 13:17 ]


  • WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 06:06
HTT-Thalan schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:15:
[...]


Bij de mijne is rond 80k onder coulance (85% korting) de distributieketting vervangen idd, die was opgerekt en ratelde. Bekende issue bij dit blok maar sindsdien (nu 146k gelopen) geen gezeik meer gehad. Olieverbruik heb ik niet of nauwelijks, interval is ook maar 20k natuurlijk.

Het blok zelf is niet slecht voor wat het is, maar de emissie tuning is ruk, er zit een dip in het vermogen bij optrekken onderuit de toeren. Chippen zou helpen maar zelf nooit gedaan. Wel een tuningbox ertussen dus vermogen is prima in orde.
En die oranje 1.3TCE ( post erboven ) ?

  • HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:00

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:20:
[...]


En die oranje 1.3TCE ( post erboven ) ?
Geen ervaring mee.

  • Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wallie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:24:
Heb hier voor het eerst de modulaire dakrails gebruikt (Bigster Extreme). Dingetjes die mij opvallen:
- Ze beschadigen vrij snel (is natuurlijk geverfd), heb er nu, na 1x dakkoffer er op, als de nodige krassen op staan.
Goed om te weten. Ergens heb ik er geen spijt van dat ik de normale dakdragers heb. Heb een seconde getwijfeld, maar ik dacht, die ene keer per jaar dat ik iets op het dak heb, laten we maar ouderwets doen :*)

  • RX_KE
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12-06 11:59
rabero1985 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:54:
Gisteren getekend voor een Duster prestige hybrid 155 sandstone. De verlengde garantie tot 7 jaar of tot 150 000 km, gratis onderhoud 2 jaar of tot 30 000 km, de testrit en aangename verkoper/ garage hebben ons doen zwichten. Hopelijk deze keer een goede wagen. 🤞
Ben ook in de markt voor deze uitvoering , maar in schaliegrijs.
Beslissing valt volgende week na een testrit.
Wat mij een beetje bezig houd is de verwarmde voorruit .
Zichtbaarheid van de draadjes? IAnders vindt ik het wel een super optie.....
Jouw leveringsdatum?

  • Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-06 22:14
RX_KE schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:08:
[...]

Ben ook in de markt voor deze uitvoering , maar in schaliegrijs.
Beslissing valt volgende week na een testrit.
Wat mij een beetje bezig houd is de verwarmde voorruit .
Zichtbaarheid van de draadjes? IAnders vindt ik het wel een super optie.....
Jouw leveringsdatum?
Ik weet niet hoe het bij Dacia is, maar ik heb meerdere auto's gehad met verwarmde voorruiten. Je ziet de draadjes wel als je er op let, maar bij het rijden ben je toch gefocust op de weg voor je, en kijken je ogen gewoon door de draadjes heen.

  • rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:40
RX_KE schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:08:
[...]

Ben ook in de markt voor deze uitvoering , maar in schaliegrijs.
Beslissing valt volgende week na een testrit.
Wat mij een beetje bezig houd is de verwarmde voorruit .
Zichtbaarheid van de draadjes? IAnders vindt ik het wel een super optie.....
Jouw leveringsdatum?
Inderdaad lang getwijfeld tussen deze 2 kleuren en cedergroen maar bij ons dus de Sandstone geworden 🙂.
Volgende week dinsdag afhaling van de wagen🎉. Draadjes vallen niet echt op tenzij je inderdaad echt gaat zoeken, er op gaat letten.
We tellen af naar dinsdag 🤞

  • Istvan1978
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 03-06 16:58
Aloha,

Wij zijn sinds kort trotse bezitters van een Dacia Logan MCV uit 2018.

Nu is mijn vraag. Als ik rij over klinkkers of hobbels komt er een rammelent geluid uit de kofferbak? Dat is niet het geval als ik over asvalt rijdt of een gladde ondergrond ( en nee geen rally ijs of sneeuw :) )

kan iemand mij daarbij helpen cq oplossing geven.

groet,

Nikkels

  • rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:40
Sinds vandaag eigenaar van de Dacia Duster hybrid 155 prestige.
Op naar vele kilometers 😎
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of11IGfrD8JAwx8nlFdKygkJp7I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFxNbnnKZqaKq7sGOMJ8ambN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QQHUiGB0KgZZowZmItMVAENn60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVqG52loQAv3zqXalY3u1sA7.jpg?f=fotoalbum_tile

  • RX_KE
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12-06 11:59
Pat911 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Ik weet niet hoe het bij Dacia is, maar ik heb meerdere auto's gehad met verwarmde voorruiten. Je ziet de draadjes wel als je er op let, maar bij het rijden ben je toch gefocust op de weg voor je, en kijken je ogen gewoon door de draadjes heen.
update....
Is besteld in de uitvoering prestige en in schaliegrijs.
De testrit was super.
Deze auto bezit alle plus en minpunten die je in de revieuws kan vinden.
een van de pijnpunten die ik had verwacht was de geluidsisolatie, op snelweg, maar na een paar keer hetzelfde traject met de duster en mijn huidige wagen, BMW grand tourer Diesel van 2015 , geen verschil ervaren.
Nu een beetje aftellen.....

  • RX_KE
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12-06 11:59
rabero1985 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:37:
Sinds vandaag eigenaar van de Dacia Duster hybrid 155 prestige.
Op naar vele kilometers 😎
[Afbeelding][Afbeelding]
Proficiat en veel geluk met de wagen.
bedankt voor de foto's!
Wat ik me wel afvraag, een duster zonder dakdragers, een glad dak.
Ik denk dat ik dat in belgie niet kan bestellen.

  • rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:40
Bedankt! Ik ben van België. Er zijn wel dakdragers aanwezig en een haaienvin antenne maar de magische gom is iets te enthousiast geweest bij het bewerken 🫣Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNHD5ZPzstb8Z9R1hDkSQfco15M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AM0kvgHJrBL2byBq7qdnQIII.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door rabero1985 op 20-03-2026 21:46 ]


  • rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:40
De eerste 1000 km zijn een feit.
Tot hier toe bevalt de wagen uitstekend en zijn er geen problemen te melden. Het enige minpuntje is dat ze op de achterbank wat last hebben van wat koude tocht aan de voeten en benen als de luchtstroom op de voeten staat. Onder de bestuurderszetel zit inderdaad een grote ventilatie opening, onder de passagiersstoel is deze kleiner. De warme lucht vind blijkbaar niet zo makkelijk zijn weg naar deze openingen.
Wagen rijd soepel, en ik schrik wel hoeveel hij elektrisch rijd, zelfs op de snelweg word er moeite gedaan. Ik rijd meestal in B stand, vrouwlief in D stand. Het verbruik ligt sinds de start nu op 5,2l volgens de boordcomputer. De eerste tankbeurt gaf 5,3l en mijn eigen berekening 5,47l. Tweede tankbeurt word nog leeg gereden🙂.
Vind m dus al zuinig want er word niet eco mee gereden maar normaal.
Tot hier de eerste bevindingen.

  • Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:17
Istvan1978 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:06:
Aloha,

Wij zijn sinds kort trotse bezitters van een Dacia Logan MCV uit 2018.

Nu is mijn vraag. Als ik rij over klinkkers of hobbels komt er een rammelent geluid uit de kofferbak? Dat is niet het geval als ik over asvalt rijdt of een gladde ondergrond ( en nee geen rally ijs of sneeuw :) )

kan iemand mij daarbij helpen cq oplossing geven.

groet,

Nikkels
Misschien het hitteschild (denk dat het zo heet) onder de auto dat niet goed vast zit? Had onze Logan MCV ook. Die ging na een week rammelen en bleek dat het gewoon dat schild was. Vast laten zetten en probleem was weg.

  • G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:31

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Wij hebben inmiddels een dakkoffer gevonden voor onze Dacia Sandero, bedankt voor het meedenken :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †


  • HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:00

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Onze toch alweer 9 jaar oude lodgy krijgt weer wat opfrissing voor de aankomende vakantietrip. Ik heb een vervangende OEM look pookknop geregeld want de oude was behoorlijk versleten en een nieuwe van Dacia moest 130 euro opbrengen :X.

Daarnaast had ik al een perfecte op maat gemaakte rubberen matten set geregeld die bij de vloer op de achterbank doorloopt, had ik veel eerder moeten hebben want nu is het tapijt veilig voor verdere slijtage.

Ook hebben we de antieke medianav weten te voorzien van een patch met daarop nieuwe 2025Q2 kaarten zodat ook navigeren weer up to date werkt.

De lak heeft al heel wat plekjes, sommige metalen delen zien er onder de kap wat verweerd uit, hij heeft al twee flinke schades meegemaakt, een vervangen distributieketting en reeds 147k ervaring maar de roestbescherming is nog steeds goed gebleken, er is nog niks afgebroken en de bluetooth verbinding is spontaan ook weer gaan werken. De Lidy blijft nog steeds een trouwe soldaat in ons huishouden en ik hoop hem nog lang te hebben.

Volgende week dus een beurtje en even naar de vering kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-04-2026 11:21 ]


  • Sandstorm_81
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22-06 14:37
Wij zijn onlangs eigenaar geworden van een Dacia Jogger extreme uit 2023, alleen heb ik is een vraagje over die dakdragers. Lijkt me superhandig, alleen welke koffer past erop? In de familie zijn er wel wat dakkoffers maar dan heb je precies toch weer andere geleiders nodig. Zou wel handig zijn als je de dingen kan gebruiken die de Dacia voorhanden heeft.

  • Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-06 17:27
Sandstorm_81 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:47:
Wij zijn onlangs eigenaar geworden van een Dacia Jogger extreme uit 2023, alleen heb ik is een vraagje over die dakdragers. Lijkt me superhandig, alleen welke koffer past erop? In de familie zijn er wel wat dakkoffers maar dan heb je precies toch weer andere geleiders nodig. Zou wel handig zijn als je de dingen kan gebruiken die de Dacia voorhanden heeft.
Wij hebben een dakkoffer met U beugels, en dat werkt prima. Is wat pielen omdat het gehaald wat lager gemonteerd wordt dan met losse dakdragers.

Er zijn ook koffers beschikbaar met draai klemmen. Dat zou echt een peulenschil moeten zijn om te monteren.

  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57

Wallie

Herr

Ik heb nu een Hapro Travelbox via Marktplaats, die heeft van die draaiklemmen, en je kan ze ook verschuiven. Past prima op m'n Bigster met modulaire dragers.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • RX_KE
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12-06 11:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_g3KnlBqRRnVItdgv0Zrl6iqFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vV800HzYMjBEdjjP0Mx2bUJ0.jpg?f=fotoalbum_large
Sinds donderdag eigenaar van mijn eerste dacia. Hybrid 1.8 Lit.
Rijd aangenamer dan verwacht ,en het verbruik is na 300 Km. 4,7 Lit.
aangenaam verast.

  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57

Wallie

Herr

Afgelopen zondag een cursus terreinrijden met de Bigster 4x4 (130pk handbak) gedaan. Dit was de basiscursus via 4WD Travel en wordt gegeven in Oss op een motorcrossterrein. Deze cursus is volgens hun site met elke 4x4 te doen ook SUV. Dus... vol goede moed er heen ;)

Bij aankomst voelde ik me wel even heel klein worden... de overige deelnemende auto's waren Defenders, Land Cruisers en Jeep's. En ook nog op AT banden. Kom ik aan met m'n zomersloffen :') Maar goed, eerst kwam de theorie: bijna 3u lang, geboeid door begeleider Martijn uitgelegd: wat is een diff, wat is een sper, wat is low gearing (iets wat ik natuurlijk niet heb ;)), bandenspanning, soort banden, etc. Maar ook: hoe rijd je een helling op, af, wat als het niet lukt, hoe begin je opnieuw, hoe rijd je gecontroleerd achteruit naar beneden, etc. Het is misschien wat veel en lang, maar zeker nuttig!

Tegen 12u klaar hier, met z'n alle en wat sterke verhalen lunchen, en daarna allemaal de auto in het terrein op. Je gaat steeds steiler op en neer (max 22 graden wat ik gezien heb), stukken met mul zand omhoog, en de auto 30 graden over z'n lengteas kantelen (en nee, niemand viel om ;)). Leuke is dat je steeds meer vertrouwen krijgt wat de auto kan. En nee, er zit dan misschien geen low gearing in, dus omhoog kruipen gaat niet, maar echt, ik kwam overal makkelijk boven. Sommige stukken nog makkelijker dan de zware jongens, want ja, die hebben dan toch ineens 1000kg meer omhoog te slepen en dat verschil merk je ;). "Die Dacia" werd steeds meer gewaardeerd, ook door diegene met grote terreinwagens :*) .

Hele leuke dag gehad, niet extreem duur (165euro incl drankjes en lunch) en erg leerzaam!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_5dM_D3BqJkDV3hqMa6aljuaj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pW50h5w8NAFKhSuL6xzLbdi4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiskGe06dk0L7xtu__mhwVWySD0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epBgRtDD0MwQfloFzj8kJLWZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICnkp8YMAAyt8louR1d6MPeLnrI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKBw7j34v1xwUIFynBHGuyZd.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:03
Wallie schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:30:
Afgelopen zondag een cursus terreinrijden met de Bigster 4x4 (130pk handbak) gedaan. Dit was de basiscursus via 4WD Travel en wordt gegeven in Oss op een motorcrossterrein. Deze cursus is volgens hun site met elke 4x4 te doen ook SUV. Dus... vol goede moed er heen ;)
Oeh die laatste video op die schuine helling :P wat gaaf! Ik heb nog het vorige (facelift) model 4x4, misschien ook wat voor mij! Thanks voor de tip :D

  • rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:40
Inmiddels 4000km zonder zorgen. Gemiddeld verbruik 5,2L. Laagste verbruik dat ik op een tank behaald heb is 4,6L. Nu het weer iets warmer word werkt ook de airco zonder problemen.
Einde juni mag de wagen naar de dealer voor een gratis check-up.

  • Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
rabero1985 schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:50:
Einde juni mag de wagen naar de dealer voor een gratis check-up.
Waarom moet een nieuwe auto na 3 maanden naar de dealer voor een check-up? De mijne krijgt gewoon zijn jaarlijkse beurten, meer niet...

  • rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:40
Blijkbaar is dit een gratis service dat ze aanbieden. Na 3 maanden word er gratis een check-up gedaan bij hun wagens, ook de Renaults. Dus ja omdat het niets kost laat ik dit maar doen. Inderdaad overbodig mss , maar baat het niet schaadt het niet denken we maar 🙂

  • BomBer_BeN
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:19
Wij hebben net een trip gemaakt naar Disneyland Parijs (vanuit zuid-Limburg) hebben in Maasmechelen (België) getankt en doorgereden naar DIsneyland Parijs, we hebben op 1 tank heen en weer kunnen rijden verbuik was 4,8l/100KM. Dit was onze eerste trip die wat verder weg was sinds we onze Dacia Duster gen3 van eind 2024 hebben ontvangen. Was aangenaam verrast over het verbruik ook omdat er veel berg op gereden moet worden.

  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:53
@Wallie Wij hebben jarengeleden meegereden met de veel oudere duster 4x4 bij de AutoRAI. Iedereen stond te dringen bij al die andere grotere wagens. De bestuurder vertelde ons dat die auto's allemaal al eens met pannen hadden gestaan en de Duster nog nooit omdat er niet zoveel in zit om kapot te gaan. En de auto ging overal prima overheen.
Je "ik voelde me klein worden" uitspraak begrijp ik wel, maar jouw auto zal veel langer dit soort dingen kunnen doen dan die andere wagens.

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

franssie

Save the albatross

@Wallie gewicht is inderdaad een ding. Sprak eens op een Waddeneiland de trotse bezitter van een Suzuki 4x4. Zij was de enige die nog nooit losgetrokken was.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-06 22:14
BomBer_BeN schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:20:
Was aangenaam verrast over het verbruik ook omdat er veel berg op gereden moet worden.
En terug dus weer veel berg af :)

  • ginkgo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 16:41
Bij het afdalen in de bergen zal de auto afremmen op de dynamo en zo de batterij opladen. Wat gebeurt er wanneer tijdens de afdaling de batterij volledig is opgeladen? Valt dan voor een deel de remkracht weg, of gaan de energie ergens anders naartoe?

  • Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 16:50
ginkgo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:29:
Bij het afdalen in de bergen zal de auto afremmen op de dynamo en zo de batterij opladen. Wat gebeurt er wanneer tijdens de afdaling de batterij volledig is opgeladen? Valt dan voor een deel de remkracht weg, of gaan de energie ergens anders naartoe?
Dan fungeert de brandstofmotor als rem en valt een deel van de remkracht weg, gezien dit niet 100% te compenseren is.

  • Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ginkgo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:29:
Bij het afdalen in de bergen zal de auto afremmen op de dynamo en zo de batterij opladen. Wat gebeurt er wanneer tijdens de afdaling de batterij volledig is opgeladen? Valt dan voor een deel de remkracht weg, of gaan de energie ergens anders naartoe?
Bij mijn Renault met dezelfde aandrijflijn valt de remmende werking van de elektromotor dan idd weg. Je moet dan meer met de voetrem extra bijremmen. En dit kan plotseling gebeuren, dus je schiet opeens vooruit.
Remmende werking van de brandstofmotor voelt als nihil. Komt ws. door de automatische versnelling die de motor op hetzelfde toerental als de wielen wil houden oid. Je hoort de motor wel extra hard loeien dan, maar het remt niet echt.

Bergop idem. Als op een gegeven moment de batterij leeg is bij zware beklimmingen dan giert de brandstofmotor erover om toch maar op snelheid te blijven. Je komt wel boven, maar je mist wel de extra pk's van de elektromotor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 04-05-2026 19:20 ]


  • Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-06 22:14
Al ruim 55k kilometers met de Sandero afgelegd. Eigenlijk allemaal prettige kilometers. Verbazingwekkend ook hoe lang je nog door kan rijden als de lpg-tank een signaaltje geeft. Doe ik bijna nooit, tank meestal al ruim van te voren, maar soms moet je wel.

Zag afgelopen week wel dat ik aardig wat kleine beschadigingen heb van steenslag. Bij mijn vorige auto (Volvo V70) had ik na 13 jaar nog zoveel beschadigingen als nu in ruim 2 jaar. Weet natuurlijk niet of het komt door de kwaliteit van de lak of deomgeving, want ik woon nu veel landelijker dan voorheen met meer vuil op kleine weggetjes. Zal wel een combinatie zijn van beide.

Twee keer meegemaakt dat de auto niet wilde starten (en ook alle twee de keren gebeurde dat bij mijn vriendin). Nog steeds onduidelijk wat de oorzaak was. In beide gevallen hielp het door even een andere accu aan te sluiten. Dynamo doorgemeten, maar die deed z'n werk. Was wel 2 keer na een kort ritje (ca. 10 km) en dan een uurtje of 5 stil staan. Maar dat soort ritjes heb ik ook wel eens. Volgens mijn vriendin gingen allerlei lampjes branden en wilde de auto simpelweg niet starten.

Maar ondanks deze 2 punten, nog steeds zeer tevreden met de auto.

  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57

Wallie

Herr

Pat911 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:06:
Twee keer meegemaakt dat de auto niet wilde starten (en ook alle twee de keren gebeurde dat bij mijn vriendin). Nog steeds onduidelijk wat de oorzaak was.
O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Wallie op 05-05-2026 10:27 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Pat911 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:06:
Twee keer meegemaakt dat de auto niet wilde starten (en ook alle twee de keren gebeurde dat bij mijn vriendin). Nog steeds onduidelijk wat de oorzaak was. In beide gevallen hielp het door even een andere accu aan te sluiten. Dynamo doorgemeten, maar die deed z'n werk. Was wel 2 keer na een kort ritje (ca. 10 km) en dan een uurtje of 5 stil staan. Maar dat soort ritjes heb ik ook wel eens. Volgens mijn vriendin gingen allerlei lampjes branden en wilde de auto simpelweg niet starten.

Maar ondanks deze 2 punten, nog steeds zeer tevreden met de auto.
Ik heb dat met mijn vorige dacia duster gehad, die startte wel moeilijker dan in het begin en kwam lastig op gang bij het wegrijden, net als je soms met een scooter net wegrijdt als je hem start. Toen gaf de dealer aan dat ik 'vpower' moest gaan tanken, sinds die tijd heb ik dat nooit meer gehad...

Helemaal niet starten, dat heb ik nooit gehad eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Wii4all op 05-05-2026 11:01 ]

Burp


  • ginkgo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 16:41
Palomar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:19:
[...]

Bij mijn Renault met dezelfde aandrijflijn valt de remmende werking van de elektromotor dan idd weg. Je moet dan meer met de voetrem extra bijremmen. En dit kan plotseling gebeuren, dus je schiet opeens vooruit.
Remmende werking van de brandstofmotor voelt als nihil. Komt ws. door de automatische versnelling die de motor op hetzelfde toerental als de wielen wil houden oid. Je hoort de motor wel extra hard loeien dan, maar het remt niet echt.

Bergop idem. Als op een gegeven moment de batterij leeg is bij zware beklimmingen dan giert de brandstofmotor erover om toch maar op snelheid te blijven. Je komt wel boven, maar je mist wel de extra pk's van de elektromotor ;)
Dat klink spannend dat remmende werking plotseling weg kan vallen. Ook nog omdat daarna het remmen voor een groot deel op de remmen aankomt, die daardoor de nodige warmte te verduren krijgen.

Uiteindelijk zal ik het komende zomer gaan ervaren.

  • ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:23
Hoop dat de remmen dan beter zijn dan die op mijn Jogger. Vouwwagen + volgepakt + 5 personen en dat bult af in Frankrijk vind ik de remmen behoorlijk ondermaats. Idem met 5 personen zonder verder iets licht fanatiek een berghelling af dat worden de remmen snel te heet en merk je duidelijk mindere werking!

  • ginkgo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 16:41
Ik vond dit artikel: https://wattjemoetweten.n...an-een-hybride-de-remmen/

Ik weet niet in hoeverre het van toepassing is op de aandrijflijn van de Jogger hybrid, maar het loont de moeite om te proberen de eco stand uit de zetten.

  • ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:23
Oh ja oeps. Ik heb trouwens geen hybride versie, die was er 3 jaar geleden nog niet met LPG.

  • joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
ProudElm schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:12:
Oh ja oeps. Ik heb trouwens geen hybride versie, die was er 3 jaar geleden nog niet met LPG.
Er is ook nog een ander verschil, de hybride jogger heeft altijd het verzwaarde remsysteem dat ook op de 7 persoons Jogger zit met grotere remschijven voor.

  • ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:23
Dat zwaarder systeem had prima om mijn 5 persoons versie gekund dus, is een private lease, dus maakt mij weinig uit..maar bij 60k moesten de remblokken al vervangen worden om dat deze compleet op waren..

  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57

Wallie

Herr

Is volgens mij een Renault achtig ding. Heb vroeger Skoda's gehad (2x Fabia), daar gingen de blokken voor zo'n 140k mee. Megane en Talisman haalde ik max 60k.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ginkgo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:41:
[...]


Dat klink spannend dat remmende werking plotseling weg kan vallen. Ook nog omdat daarna het remmen voor een groot deel op de remmen aankomt, die daardoor de nodige warmte te verduren krijgen.

Uiteindelijk zal ik het komende zomer gaan ervaren.
Het gebeurt ook weer niet extreem vaak dat je zulke lange afdalingen hebt dat dit optreedt. Afgelopen meivakantie zaten we in een vakantiepark boven op een berg. Als je dan afdaalt met haarspeldbochtjes in de B versnelling dan merk je bij het laatste bochtje opeens dat die toch wat rapper gaat dan de vorige ;) dus dan voetrem erbij. Zou wel handiger zijn dat ie gewoon op de elektomotor zou blijven remmen als de batterij vol is, maar dat zal wel een technische reden hebben. Een melding op het display met akoestisch signaal dat de ‘elektrische’ rem uitgeschakeld gaat worden zou dan wel handig zijn, zodat je voorbereid bent. Aan de andere kant is het nooit gevaarlijk geweest oid.

  • esmit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:41
Er schijnen op dit moment leveringsproblemen te zijn met de af fabriek kabelboom voor een trekhaak. Heeft iemand hier ervaring met een andere aanbieder dan Renault/Dacia zelf? T is voor een Bigster, levering eind juni naar ga drie weken daarna op vakantie en dan is die trekhaak wel nodig...

*sig*


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

franssie

Save the albatross

@esmit even bellen met Brink?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • mr.hypocrite
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
esmit schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:26:
Er schijnen op dit moment leveringsproblemen te zijn met de af fabriek kabelboom voor een trekhaak. Heeft iemand hier ervaring met een andere aanbieder dan Renault/Dacia zelf? T is voor een Bigster, levering eind juni naar ga drie weken daarna op vakantie en dan is die trekhaak wel nodig...
Heb in dec 2024 een trekhaak laten monteren onder mijn Sandero bij trekhaken.nu. Een bedrijf die samenwerkt met verschillende garages door heel Nederland. Er zijn meerdere bedrijfjes die zo te werk gaan zoals trekhaakcentrum of Brink.

Betaalde destijds 678 euro voor een 13 polig vaste trekhaak. Je kiest een garage dicht bij je in de buurt (prijs kan mogelijk wat verschillen per garage). trekhaken.nu bestelt en verstuurt de onderdelen naar de desbetreffende garage. Contact verliep verder met de garage en er waren geen verborgen kosten.

Wel even op letten (misschien even bellen of het binnen 3 weken kan): 4 dec had ik het besteld en 10 januari pas kunnen laten monteren. Was wel tijdens vakantieperiode en ik had het niet snel nodig. Ik was de auto ongeveer 4 uurtjes kwijt.

  • tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:29

tha_crazy

Mafketel

Even een vraag hier, wij hebben al wat jaren een Dacia Logan MVC uit 2018 op LPG.
Prima auto, lekker ruim en rijd lekker goedkoop. Echter hebben we eigenlijk sinds het begin al wat issues met de airco.

Nu wil ik deze dus laten checken ergens in regio Breda/Roosendaal, maar zijn er nog aandachtspunten waar we op moeten letten?

Zeker met deze temperaturen, valt ons op dat die gewoon niet werkt. In de winter duurt het ook erg lang voor de beslagen ramen weg zijn, dus werken doet die niet echt.
Bij temperaturen rond de 20-25 graden voel je hem wel wat pendelen, dus de pomp lijkt wel gewoon goed te werken.

  • Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Klinkt als laag vloeistof niveau. Gewoon even een druk/lek test laten doen en waar nodig bijvullen.

  • Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:30

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

*meldt zich

Komende van een Duster uit 2017 heb ik laatst tijdens het wachten op een bandenprop in de Bigster gezeten. Wow, ik had gelijk het idee; deze moet ik ooit hebben!

Sindsdien weken flink inlezen, YouTube kijken, reviews, testritten, etc. etc. Kostenplaatje maken met mijn (erg supportive vrouw O+ ).

Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt met het gezin, en een flink aantal handtekeningen later rij ik begin Juli een gloednieuwe Bigster. Kan niet wachten!

Betreft de Limited Edition in het Indigo Blue (two-tone) met alle opties erop en eraan. * Belindo is een blij ei

Plaatje van de site, aangezien ik hem nog niet in bezit heb (al weten jullie vast hoe die eruit ziet):

Afbeeldingslocatie: https://3dv2.renault.com/Image?databaseId=2af17fc3-609d-4b61-9653-ba9d6bd9e68d&snapshotId=f676d293-9107-1802-bd99-086d32bb11b7

Coding in the cold; <brrrrr />


  • Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Belindo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:15:
*meldt zich

Komende van een Duster uit 2017 heb ik laatst tijdens het wachten op een bandenprop in de Bigster gezeten. Wow, ik had gelijk het idee; deze moet ik ooit hebben!

Sindsdien weken flink inlezen, YouTube kijken, reviews, testritten, etc. etc. Kostenplaatje maken met mijn (erg supportive vrouw O+ ).

Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt met het gezin, en een flink aantal handtekeningen later rij ik begin Juli een gloednieuwe Bigster. Kan niet wachten!

Betreft de Limited Edition in het Indigo Blue (two-tone) met alle opties erop en eraan. * Belindo is een blij ei

Plaatje van de site, aangezien ik hem nog niet in bezit heb (al weten jullie vast hoe die eruit ziet):

[Afbeelding]
Hier na 6 maanden en 10.000km nog steeds meer dan treveden!

  • Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Wanneer komt er een electrische Dacia?

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.


  • HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:00

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Bravertal schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:56:
Wanneer komt er een electrische Dacia?
Zoals de Spring bedoel je?

  • Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:00:
[...]

Zoals de Spring bedoel je?
Nee, zoals de Duster/Bigster. Volgend jaar wil ik electrisch en ik hoop dat Dacia met iets komt.

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.


  • Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-06 22:14
Bravertal schreef op maandag 8 juni 2026 @ 07:35:
[...]

Nee, zoals de Duster/Bigster. Volgend jaar wil ik electrisch en ik hoop dat Dacia met iets komt.
Dan moet je iets langer geduld hebben, Dacia heeft aangegeven dat van nu tot 2030 met elektrische modellen gaan komen.
De Striker komt er wel in een hybride uitvoering.

  • freubelaarisbak
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 10:13
Hello Dacianen,

Ik heb sinds kort een mooie nieuwe Jogger op LPG met 120 PK.

Belangrijke vraag is of er iets is gewijzigd aan de achterasconstructie bij model '26.

Reden: Mijn auto maakt vanuit achter bij het geringste naadje in de weg of een opgeplakte witte markering de meest heftig hoorbare bonk. Was niet meteen zo, maar bij 3000 km is het inmiddels ergerlijk. Bij proefritten met autos uit '24 en '25 nooit zo opgevallen.

Ook is het gaspedaal erg lastig te doseren. Het is aan of uit lijkt het wel . Mooi soepel rijden bij deze handbak is een flinke uitdaging. Vrijdag gaat het vehicule naar de garage met een lijst uitzoekpunten. Een beetje feedback van mede eigenaars kan helpen bij de discussie.

Alvast dank!

  • freubelaarisbak
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 10:13
Oh ja,... hoeveel LPG krijgen jullie in die 50L tank? In theorie is dat begrenst tot 40 L (80%), maar ik tank al meerdere keren "veel" meer. ... 43 en 46L bijvoorbeeld...

  • ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:23
Ik rij al 3 jaar een Jogger (2023). Maar kan me niet vinden in jouw punten die je noemt. Gaspedaal prima te doseren en rustig te rijden. En al helemaal geen gebonk achterin..

Max wat ik me kan herinneren was inderdaad iets van 43/44 liter LPG er in.

  • freubelaarisbak
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 10:13
ProudElm schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:09:
Ik rij al 3 jaar een Jogger (2023). Maar kan me niet vinden in jouw punten die je noemt. Gaspedaal prima te doseren en rustig te rijden. En al helemaal geen gebonk achterin..

Max wat ik me kan herinneren was inderdaad iets van 43/44 liter LPG er in.
Hmm dan heb ik mogelijk een aantal technische problemen.... Wordt nog een leuke discussie met de dealer. Een ding dat ze naar verluid zeker wel kunnen fixen is het softwareprobleem dat er voor zorgt dat in 60% van de gevallen geen geluid uit de radio komt....

[ Voor 14% gewijzigd door freubelaarisbak op 16-06-2026 14:32 ]


  • RJWN
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-06 19:39
freubelaarisbak schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Hmm dan heb ik mogelijk een aantal technische problemen.... Wordt nog een leuke discussie met de dealer. Een ding dat ze naar verluid zeker wel kunnen fixen is het softwareprobleem dat er voor zorgt dat in 60% van de gevallen geen geluid uit de radio komt....
Bij onze Duster met 50 L gastank gaat er ook gemiddeld tussen de 42 en 45 L in.

  • mr.hypocrite
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Oei, vandaag vanaf een oprit snelweg opeens een scala aan foutmeldingen in mijn Sandero uit 2022.

Check injection
Check hill assist
Check ESC
Warning check brake system
Cruise control doet het niet meer
Begrenzer doet het niet meer
Vermogen houdt zich een beetje in
LPG vebruik is ongeveer 8,4L/100 ipv 7,2/100

Een Dacia garage gebeld, was helaas niet mogelijk om langs te brengen omdat het te laat was, auto zou eerst af moeten koelen voordat ze het konden fixen.
Pechhulp gebeld, blijkt dat ze eigenlijk niks aan mogen klussen, alleen auto naar een garage brengen.

Heb ik net het geluk dat ik morgen 500km moet af gaan leggen. Toch maar besloten om de auto te laten staan en de motor te pakken. Dacia fixen komt volgende week wel...

  • Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hoe was de accu spanning? Vaak is zo'n scala aan foutmeldingen iets met een te lage accu spanning, kapotte dynamo, ergens een energielek, dat soort dingen...

  • mr.hypocrite
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Teleluvr schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:42:
Hoe was de accu spanning? Vaak is zo'n scala aan foutmeldingen iets met een te lage accu spanning, kapotte dynamo, ergens een energielek, dat soort dingen...
Niet gecheckt helaas. Accu was laatst vervangen afgelopen APK in januari.

Ben net toevallig teruggebeld. Voor injectie fout moet de injectiecomputer opnieuw worden geprogrammeerd. Voor de rest van de fouten moet er een veertje worden geinstalleerd worden bij de koppelingspedaal? Kosten 255 euro. Heb nog gevraagd of ze bij Dacia konden checken of er garantie of coulance was maar helaas, alles uit eigen zak.

Vind het maar veel fouten voor een 4 jaar oude auto wat dealeronderhouden is...

  • fixma
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:23
mr.hypocrite schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Niet gecheckt helaas. Accu was laatst vervangen afgelopen APK in januari.

Ben net toevallig teruggebeld. Voor injectie fout moet de injectiecomputer opnieuw worden geprogrammeerd. Voor de rest van de fouten moet er een veertje worden geinstalleerd worden bij de koppelingspedaal? Kosten 255 euro. Heb nog gevraagd of ze bij Dacia konden checken of er garantie of coulance was maar helaas, alles uit eigen zak.

Vind het maar veel fouten voor een 4 jaar oude auto wat dealeronderhouden is...
Die van mij is ook 4 jaar oud en heb de 2x op een dag de zelfde meldidngen gehad. Ik heb een reset gedaan via OBII scannner en het probleem is zover niet terug gekomen. Wel is ook mijn verbruik op LPG 8L/100km. Dus ben erg benieuwed what nou het probleem bij jouw is. Veertje bij kopeling? Als je meer infomatie heb hoor ik dat graag.

Update:
Rij ik net van mijn werk weg en yep het zelfde probleem|!

Als je de OBII uit leest zie je de fout code P2263 Turbocharger boost system performance
Het zelfde zou bij jouw ook het geval zijn

[ Voor 11% gewijzigd door fixma op 24-06-2026 17:32 ]


  • mr.hypocrite
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
fixma schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:28:
[...]

Die van mij is ook 4 jaar oud en heb de 2x op een dag de zelfde meldidngen gehad. Ik heb een reset gedaan via OBII scannner en het probleem is zover niet terug gekomen. Wel is ook mijn verbruik op LPG 8L/100km. Dus ben erg benieuwed what nou het probleem bij jouw is. Veertje bij kopeling? Als je meer infomatie heb hoor ik dat graag.

Update:
Rij ik net van mijn werk weg en yep het zelfde probleem|!

Als je de OBII uit leest zie je de fout code P2263 Turbocharger boost system performance
Het zelfde zou bij jouw ook het geval zijn
Ik had geen obd2 scanner dus weet niet precies welke foutcodes er waren.

Wat ze hebben gedaan:

1: Injectiecomputer is opnieuw geprogrammeerd.

2: Bij de koppelingspedaal miste er een veertje. Hoort er wel op te zitten. Oude veer is niet meer teruggevonden.

Verder merk ik dat de auto af en toe een klein beetje bokt bij accelereren en vermogen was niet helemaal hoe die was tov voor de meldingen. Heb na de fix een heel klein stukje autoweg gereden dus heb er nog geen beeld bij of dit zo blijft of niet.

Mijn verbruik is ook stukken hoger dan eerst. Verklaring zou kunnen zijn dat ik net vol LPG heb getankt en na de fix korte stukken binnen de bebouwde kom heb gereden.

Normaal: 7L/100KM
Na de meldingen: 8,5L/100KM
Nu net na de fix: 10,5L/100KM

Zaterdag heb ik een trip gepland van ~200km en hoop dan beter beeld te krijgen.

  • ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hebben jullie tijdens de hikken, en inhoudende motor, de airco aanstaan?

Bij mij loopt alles soepel, zodra de airco uit staat.

De hele opsomming aan foutmeldingen heb ik afgelopen winter ook gehad, er zat slechte kwaliteit LPG in de tank, daardoor miste er performance, en ging het systeem op tilt. Dit opgelost door eerst een tijdje op benzine te blijven rijden, overschakelen naar LPG, en deze tank zo snel mogelijk leeg gereden, en weer de juiste kwaliteit LPG getankt. Verhouding Butaan / Propaan was niet correct voor de winterse omstandigheden.

  • mr.hypocrite
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
ReBr schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:42:
Hebben jullie tijdens de hikken, en inhoudende motor, de airco aanstaan?

Bij mij loopt alles soepel, zodra de airco uit staat.

De hele opsomming aan foutmeldingen heb ik afgelopen winter ook gehad, er zat slechte kwaliteit LPG in de tank, daardoor miste er performance, en ging het systeem op tilt. Dit opgelost door eerst een tijdje op benzine te blijven rijden, overschakelen naar LPG, en deze tank zo snel mogelijk leeg gereden, en weer de juiste kwaliteit LPG getankt. Verhouding Butaan / Propaan was niet correct voor de winterse omstandigheden.
Ik had vandaag met de hitte wel airco aan. Ik zal de volgende keer testen met en zonder airco kijken of ik verschil merk. Qua vermogen nu voelt het als eco stand voor de foutmeldingen. Eco stand nu is nog langzamer accelereren dan normaal.

Lpg tank ik eigenlijk maar bij 2 stations. Total en bp, toevallig op de route en goedkoper dan de rest.

  • esmit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:41
Daar is ie dan!

Voor de trekhaak is een third party kabelboom aangesloten, voor nu alleen de kabels voor een fietsendrager, mocht ik een caravan gaan aansluiten doen ze de rest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYOCAsH396dGZMi_H_orAVnpeWk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/itW4qepdPmEAu2kXCq7opkkU.jpg?f=user_large

*sig*


  • ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:23
Gefeliciteerd! Blijft een mooie auto! Had 'm ook graag willen rijden!

Ben trouwens erg benieuwd naar de Striker..

  • Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
esmit schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:04:
Daar is ie dan!

Voor de trekhaak is een third party kabelboom aangesloten, voor nu alleen de kabels voor een fietsendrager, mocht ik een caravan gaan aansluiten doen ze de rest.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd, wij hebben em nu een half jaar, 10.000 km erop en volledig tevreden. Rijden nu netjes 1:22 ermee...
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste