BrasT schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:45:
Wij rijden sinds 17 juli in de Dacia Bigster en hebben er inmiddels 6.000 km opzitten, inclusief een mooie reis naar Noorwegen, via Duitsland, Denemarken en Zweden. Graag deel ik hier wat ervaringen.
TL;DR: erg bij mee!
We rijden in de Hybrid 155 met in principe alle opties, inclusief panoramadak en trekhaak. De trekhaak is achteraf geinstalleerd door de garage, want dat is prijs-technisch aantrekkelijker dan af-fabriek (heb ik me laten vertellen door de garage).
In het algemeen zijn we heel blij met de auto. Hij is groot, maar voelt niet te groot doordat hij niet zo breed is. Ik vind het design echt fantastisch en ben elke keer weer trots als ik hem zie staan. Ik vind hem ook erg lekker rijden, vooral tot 80 a 90 km/u. Op de snelweg, boven de 100 km/u, inderdaad wat windgeruis maar dit is mijns inziens niet heel hinderlijk en had ik al over gelezen voordat we hem kochten.
Helaas vanaf ongeveer 3.000 km een raar tikkend/krakend geluid vanuit de motorkap. Dit hoor je alleen op de snelweg, en alleen bij 100 km/u of harder. Het geluid kwam opeens nadat we onder een boom hadden geparkeerd, dus eerst even onder de motorkap gekeken en inderdaad wat takjes en naalden verwijderd, maar het geluid bleef. Ik heb het direct bij de garage aangegeven, die hebben een proefrit gemaakt toen ze de trekhaak installeerden, maar hoorden geen geluid. Bij navraag hadden ze maar 80 km/u gereden op een provinciale weg (ondanks mijn duidelijke geschreven en mondelinge instructies). Binnenkort nog maar eens langs. Een vriend denkt dat het komt door de winddruk op de voorruit. Wellicht heeft iemand hier ervaringen of tips?
Via My Safety Perso kan je lane assist en geluiden zelf instellen, alleen bij elke rit moet je weer even dubbelklikken (is de moeite niet). Het Bluetooth systeem had in het begin wat haperingen, maar lijkt nu goed te werken. Mijn telefoon wordt wel echt extreem warm door de connectie, die wil ik niet meer in mijn broekzak. En de YouClip voor je telefoon moet je niet kopen, dat ding piept en kraakt. Dat is gewoon goedkope meuk. Ik heb er 6 elastieken omheen hangen, maar het mag niet baten.
Ik zag hierboven een vraag over automatisch muziek afspelen en dat is volgens mij een optie in je Android Auto of Apple Carplay, en niet in de Dacia zelf.
De camera's werken goed, en ik ben benieuwd of je hiermee ook kan opnemen (zoals bij Tesla) als je er een harde schijf aan hangt, iemand misschien ervaring mee?
Voorheen reden we een VW T-Cross, die op de snelweg wel wat lekkerder reed en het voelt alsof ik daarbij minder hoefde bij te sturen c.q. op te letten met lane assist en bij hogere snelheden (niet zeggende dat ik met mijn ogen dichtreed). Maar nogmaals, niet hinderlijk bij de Bigster.
In Duitsland uiteraard wat harder gereden en als test 20 minuten lang 160 km/u gereden: geen enkel probleem. Uiteraard gaat de consumptie dan wel door het (panorama) dak. Bij normale snelheden is de auto echt wel zuinig. Op de heenreis naar Noorwegen veel in de file gestaan in Duitsland, en uiteindelijk op de tank 920 km gereden, waarvan 320 elektrisch. We hadden nog 40 km verder gekund. De batterij laad zich continue op, ook bij hogere snelheden. Zodra hij vol is trekt hij zich weer leeg, bij 120 km/u rij je dan bijvoorbeeld maar 500 meter elektrisch, en na een paar km is de batterij weer vol. Ik vind het een geniale uitvinding.
Cruise control en afstand houden naar voorliggers werkt goed. Bij heuvel / berg op in cruisecontrol (op de snelweg) voelt het wel een beetje als harken, dan kan je beter zelf het pedaal overnemen.
De ruimte in de auto is echt geweldig (helemaal vergeleken met de T-Cross). Het enige jammer hier is dat er weinig goede bevestigingshaken in de achterbak zitten, waardoor ik best wat moest improviseren om de hondenbench vast te zetten.
Al met al, erg blij dat Dacia deze auto heeft ontwikkeld en dat wij hem konden kopen! Op andere fora las ik wat geklaag over veiligheid en dergelijke, maar deze auto, met al deze opties, voor dit geld: ik zeg doen! Een auto is er om je van A naar B te brengen, en de Bigster doet dat uitmuntend.