[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 22 Laatste
Acties:
  • 245.009 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 19:23
@Scorpinus:
Thx, UMask=000 in nzbget.conf doet wonderen voor de zichtbaarheid in Windows.
Voor de zekerheid ook alle chmod regels in postprocess.sh op 777 gezet.
Het zal zeker niet het meest veilige zijn, maar wel makkelijk. :)

Blijft het probleem van de crc errors.
In nzbget.log staat duidelijk "Repair not needed...."
Dus de parcheck wordt uitgevoerd en gaat prima.

Bij het unrarren komt hij met een CRC failed voor twee bestanden.
Ook met de hand unrarren op de PuTTY command line laat dezelfde errors zien.

Het gekke is dat als ik dezelfde RAR files via de Samba share benader en op mijn Windows bak unrar alles goed gaat. 8)7 unrara hoe kan dat? (Ook de parcheck met QuickPar 0.9 onder windows gaat goed.)

Ik denk toch een bug in,
UNRAR 3.71 beta 1 freeware Copyright (c) 1993-2007 Alexander Roshal
die ik op de ch3snas gebruik. :?
De gebruikte WinRAR is v3.51

Zou je de bewuste nzb zelf eens willen proberen om te kijken of het op jou nas gek doet?
(Via mijn post op de vorige pagina kan je de nzb wel maken, staat o.a. in a.b.ftd, 1 dag oud, Drigun, 6 rar en 5 par2 files.)

[ Voor 4% gewijzigd door Ruisbak op 10-10-2008 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruisbak schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 22:22:
@Scorpinus:

Bij het unrarren komt hij met een CRC failed voor twee bestanden.
Ook met de hand unrarren op de PuTTY command line laat dezelfde errors zien.

Ik denk toch een bug in,
UNRAR 3.71 beta 1 freeware Copyright (c) 1993-2007 Alexander Roshal
die ik op de ch3snas gebruik. :?
De gebruikte WinRAR is v3.51
ik heb met een andere versie van unrar getest 3.40
wat ik zie is dat de virusscanner die je wil uitpakken een segmentatiefout geeft op de het key document die uiteindelijk 0 bytes is.
Als je nu even een eigen rar file maakt en deze dan met bijv. unrar x blablabla.rar uitpakt en dat gaat dan goed dan denk ik dat je kan vaststellen dat er toch iets mis is met die rar die je als voorbeeld geeft

Ik heb mijn script nog niet zo voor elkaar (morgen) dat een auto-unrar gaat werken ..

unparren werkt in ieder geval met de nieuwe fonz compilatie ok .. (zo lijkt het)

mmm hier wordt nzbget gekilled automatiek als hij de bestanden wil gaan fixen .. erg apart

[ Voor 4% gewijzigd door zeroday op 11-10-2008 09:24 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
zucht.... ik probeer nzbgetweb aan de gang te helpen maar dat gaat niet echt lekker.

nzbget werkt en vervolgens heb ik dit gedaan:

funpkg -i lighttpd-1.4.20-1.tgz
funpkg -i php-5.2.6-3.tgz

nog wat directories aangemaakt:

mnt/HD_a2/www/
mnt/HD_a2/www/logs/
mnt/HD_a2/www/pages/
mnt/HD_a2/tmp/

vervolgens nzbgetweb-1.2.zip in mnt/HD_a2/www/pages/ uitgepakt.
De inhoud van de .zip komt dan in mnt/HD_a2/www/pages/nzbgetweb/ terecht.

Het probleem is dat als ik dan naar http://ch3snas:8080/nzbgetweb/index.php ga krijg ik "403 - Forbidden" te zien.

Wat zie ik nu over het hoofd?

Ik heb al zitten spitten in settings.php en zo maar ik heb het nog niet werkend.
Kan iemand die het werkend heeft mij ff op het juiste spoor zetten?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Ruisbak schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 21:08:
zucht.... ik probeer nzbgetweb aan de gang te helpen maar dat gaat niet echt lekker.

nzbget werkt en vervolgens heb ik dit gedaan:

funpkg -i lighttpd-1.4.20-1.tgz

nog wat directories aangemaakt:

mnt/HD_a2/www/
mnt/HD_a2/www/logs/
mnt/HD_a2/www/pages/
mnt/HD_a2/tmp/

vervolgens nzbgetweb-1.2.zip in mnt/HD_a2/www/pages/ uitgepakt.
De inhoud van de .zip komt dan in mnt/HD_a2/www/pages/nzbgetweb/ terecht.

Het probleem is dat als ik dan naar http://ch3snas:8080/nzbgetweb/index.php ga krijg ik "403 - Forbidden" te zien.

Wat zie ik nu over het hoofd?

Ik heb al zitten spitten in settings.php en zo maar ik heb het nog niet werkend.
Kan iemand die het werkend heeft mij ff op het juiste spoor zetten?

Thx!
Kan jij via de root wel bereiken? dus http://ch3snas:8080? Zie je dan wel de standaard lightpd pagina? Zo nee dan moet je eerst daar naar kijken.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
Ja, die zie ik! Dat was me nog niet eerder opgevallen. 8)

Ik zie iets met Index of /
en ik zie ook de map nzbgetweb
als ik daar op klik zie ik het forbidden geneuzel.
Hij vraagt ook niet om user en pass als dat de bedoeling al is.

Hmmm, wat nu?

Edit: yes het werkt. >:)
Via google toch weer verder gekomen.
php support van lighttpd stond nog uit.

Voor de liefhebbers:

In lighttpd.conf bij server.modules het hekje weghalen voor:

"mod_access",

tevens hekjes weghalen voor:

fastcgi.server = ( ".php" => ((
"bin-path" => "/ffp/bin/php-cgi",
"socket" => "/tmp/php-cgi.socket",
"max-procs" => 2
)))

reboot en gaan! _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door Ruisbak op 11-10-2008 22:46 . Reden: oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Laatst online: 12-09 14:21
zeroday schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 22:54:
[...]

unparren werkt in ieder geval met de nieuwe fonz compilatie ok .. (zo lijkt het)

mmm hier wordt nzbget gekilled automatiek als hij de bestanden wil gaan fixen .. erg apart
Hier het zelfde, hij kan ongeveer 5 minuten par checken en dan vliegt heel nzbget er uit. Als ik de daemon opstart begint hij weer van voor af aan.

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RunaR schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 08:55:
[...]

Hier het zelfde, hij kan ongeveer 5 minuten par checken en dan vliegt heel nzbget er uit. Als ik de daemon opstart begint hij weer van voor af aan.
ik heb alles nu 99.9% aan het draaien ..

ik heb toch even de ipkg installatie pack gepakt ivm de foutieve binary van fonz, het probleem wat ik hier heb is dat mijn path statements niet correct willen werken zodat ik de complete pathnamen met gaan gebruiken .. (ik krijg de /opt/:/opt/bin niet toegevoegd .. erg vaag .. moet zo simpel zijn)
maar wat ik probeer in /ffp/etc/profile .. no go

Ga ik dan nzbget gebruiken dan werkt alles perfect ..

dus nzbget -> ophalen usenet meuk, parcheck, par extra download, par repair, unrar .. verwijderen rars .. klaar ! .. wel kewl ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
@zeroday, hoe krijg jij het voor elkaar dat hij de gebruikte rar en par files aan het einde wist?
Bij mij blijven die staan en dat is jammer.
In de gebruikte postprocess.sh kom ik ook geen schoonveeg actie tegen.
Heb jij die mogelijk zelf toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruisbak schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 14:37:
@zeroday, hoe krijg jij het voor elkaar dat hij de gebruikte rar en par files aan het einde wist?
Bij mij blijven die staan en dat is jammer.
In de gebruikte postprocess.sh kom ik ook geen schoonveeg actie tegen.
Heb jij die mogelijk zelf toegevoegd?
mijn postprocess.sh werkt goed ;-)
zal straks e.e.a. beschrijven op m'n site ..
Ben de gehele dag samen met de maker van nzbget maar ook met fonz aan het klooien geweest..
ik heb nu een werkende versie van nzbget onder ffp dus geen gebruik van optware

ben nu voor de laatste keer aan het rebooten om te zien of alles nu draait zoals het moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
werkende nzbget zou mooi zijn.

Voor een werkend opt/bin pad heb ik

# make optware bind
mkdir -p /opt
mount --bind /mnt/HD_a2/ipkg/opt /opt
export PATH=/opt/bin:/opt/sbin:$PATH

in mijn fun_plug staan, voor # run commands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
zeroday schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 17:40:
[...]

mijn postprocess.sh werkt goed ;-)
zal straks e.e.a. beschrijven op m'n site ..
Ben de gehele dag samen met de maker van nzbget maar ook met fonz aan het klooien geweest..
ik heb nu een werkende versie van nzbget onder ffp dus geen gebruik van optware

ben nu voor de laatste keer aan het rebooten om te zien of alles nu draait zoals het moet
Top, ik hou je site in de gaten. Overigens heb ik nu nzbget via optware en dat gaat ook goed.
Maar bij een eventuele nieuwe installatie is alles via ffp wel ideaal.

Ik ben even met je postprocess.sh aan het klungelen geweest.
In nzbget.log zie ik echter wel steeds het volgende voorbij komen:

Sun Oct 12 20:54:20 2008 DETAIL Post-Process: All OK
Sun Oct 12 20:54:20 2008 INFO Unpack: Deleting rar-files
Sun Oct 12 20:54:20 2008 DETAIL Post-Process: rm: cannot remove '*.r[0-9][0-9]': No such file or directory
Sun Oct 12 20:54:20 2008 DETAIL Post-Process: rm: cannot remove '*.s[0-9][0-9]': No such file or directory
Sun Oct 12 20:54:20 2008 DETAIL Post-Process: ls: *.rar: No such file or directory
Sun Oct 12 20:54:20 2008 INFO Unpack: Cleaning up
Sun Oct 12 20:54:21 2008 DETAIL Post-Process: rm: cannot remove '*.nzb': No such file or directory
Sun Oct 12 20:54:21 2008 DETAIL Post-Process: rm: cannot remove '*.1': No such file or directory
Sun Oct 12 20:54:21 2008 DETAIL Post-Process: rm: cannot remove '.sfv': No such file or directory
Sun Oct 12 20:54:21 2008 DETAIL Post-Process: rm: cannot remove '_brokenlog.txt': No such file or directory
Sun Oct 12 20:54:21 2008 INFO Completed post-process-script for PDFill_PDF_Editor_v6.0/PDFill_PDF_Editor_v6.0.rar

Zijn deze foutmeldingen normaal?

[ Voor 51% gewijzigd door Ruisbak op 12-10-2008 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruisbak schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 19:35:
[...]

Top, ik hou je site in de gaten. Overigens heb ik nu nzbget via optware en dat gaat ook goed.
Maar bij een eventuele nieuwe installatie is alles via ffp wel ideaal.

Ik ben even met je postprocess.sh aan het klungelen geweest.
In nzbget.log zie ik echter wel steeds het volgende voorbij komen:

Sun Oct 12 20:54:20 2008 DETAIL Post-Process: All OK
Sun Oct 12 20:54:20 2008 INFO Unpack: Deleting rar-files
Sun Oct 12 20:54:20 2008 DETAIL Post-Process: rm: cannot remove '*.r[0-9][0-9]': No such file or directory
Sun Oct 12 20:54:20 2008 DETAIL Post-Process: rm: cannot remove '*.s[0-9][0-9]': No such file or directory
Sun Oct 12 20:54:20 2008 DETAIL Post-Process: ls: *.rar: No such file or directory
Sun Oct 12 20:54:20 2008 INFO Unpack: Cleaning up
Sun Oct 12 20:54:21 2008 DETAIL Post-Process: rm: cannot remove '*.nzb': No such file or directory
Sun Oct 12 20:54:21 2008 DETAIL Post-Process: rm: cannot remove '*.1': No such file or directory
Sun Oct 12 20:54:21 2008 DETAIL Post-Process: rm: cannot remove '.sfv': No such file or directory
Sun Oct 12 20:54:21 2008 DETAIL Post-Process: rm: cannot remove '_brokenlog.txt': No such file or directory
Sun Oct 12 20:54:21 2008 INFO Completed post-process-script for PDFill_PDF_Editor_v6.0/PDFill_PDF_Editor_v6.0.rar

Zijn deze foutmeldingen normaal?
zover ik weet wel .. vaak zijn die bestanden niet aanwezig, dus geeft ie een foutmelding, tis nou niet een erg geavanceerd script die eerst kijkt of er iets is en dan pas iets uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
OK geen probleem, het lijkt verder goed te werken.
Alleen in mijn nzb directory staan nog de *.nzb.queued bestanden.
Geen idee of deze ergens nodig voor zijn maar die zouden ook weg mogen.

Volgens mij gaat het lukken als ik onder rm *.nzb nog een regel rm *.nzb.queued plak.

Dat werkt dus niet, wel een regel extra in nzbget.log
Post-Process: rm: cannot remove '*.nzb.queued': No such file or directory

Hmmm, lastiger dan ik denk. 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Ruisbak op 12-10-2008 20:42 . Reden: Werkt niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
@zeroday: Als ik met nzbget.sh in de /ffp/start directory reboot zie ik in ffp.log een foutmelding.

* /ffp/start/nzbget.sh ...
Starting /mnt/HD_a2/ipkg/opt/bin/nzbget -D -c /opt/etc/nzbget.conf
/mnt/HD_a2/ipkg/opt/bin/nzbget: can't load library 'libsigc-2.0.so.0'

nzbget draait nu dus niet.
Het gekke is als ik via PuTTY tik: "./nzbget.sh start" dan gaat alles goed en loopt nzbget zonder problemen.

Enig idee? :?

P.S. de betreffende library is gewoon te vinden: /mnt/HD_a2/ipkg/opt/lib/libsigc-2.0.so.0

[ Voor 10% gewijzigd door Ruisbak op 12-10-2008 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruisbak schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 20:23:
OK geen probleem, het lijkt verder goed te werken.
Alleen in mijn nzb directory staan nog de *.nzb.queued bestanden.
Geen idee of deze ergens nodig voor zijn maar die zouden ook weg mogen.

Volgens mij gaat het lukken als ik onder rm *.nzb nog een regel rm *.nzb.queued plak.

Dat werkt dus niet, wel een regel extra in nzbget.log
Post-Process: rm: cannot remove '*.nzb.queued': No such file or directory

Hmmm, lastiger dan ik denk. 8)7
misschien is dat een instelling in nzbget.conf .. ik wil ze laten staan want ik haal ze zelf wel weg
eerst altijd kijken of iets goed gedownload is, zoja .. dan kan de nzb handmatig wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruisbak schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 22:21:
@zeroday: Als ik met nzbget.sh in de /ffp/start directory reboot zie ik in ffp.log een foutmelding.

* /ffp/start/nzbget.sh ...
Starting /mnt/HD_a2/ipkg/opt/bin/nzbget -D -c /opt/etc/nzbget.conf
/mnt/HD_a2/ipkg/opt/bin/nzbget: can't load library 'libsigc-2.0.so.0'

nzbget draait nu dus niet.
Het gekke is als ik via PuTTY tik: "./nzbget.sh start" dan gaat alles goed en loopt nzbget zonder problemen.

Enig idee? :?

P.S. de betreffende library is gewoon te vinden: /mnt/HD_a2/ipkg/opt/lib/libsigc-2.0.so.0
ik heb geen idee hoe jou nzbget.sh eruit ziet.lijkt erop dat hij ligsigc niet kan vinden ..
werkt het wel met sh nzbget.sh start ? Path statements zijn nodig.

Ik heb ipkg niet meer draaien (niet in gebruik) omdat de binary die ik heb gekregen gewoon onder FFP kan draaien en geen probleem geeft. Vage is dat Fonz zo'n binary niet kan/kon maken .. Hier inmiddels 40GB aan het downloaden en alles werkt uit de kunst ..

Voor het eerst sinds jaren 1 PC uit gehad en de CH3SNAS het werkt laten doen 's nachts <G>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds dit weekend ook een CH3SNAS met 2x750GB Samsung schijven. Nu heb ik al van dit topic geleerd dat RAID1 niet handig is, en ik wil graag Rsync gebruiken. Maar lang niet alle data hoeft in tweevoud opgeslagen te worden. Is er een manier om de twee schijven te verdelen in twee 'partities', bijvoorbeeld één van 1TB, en een backup partitie (niet van buiten zichtbaar) van 500GB waar alle gebackupte data heen gaat?

Of hebben jullie gewoon twee drives als 'standard' geformatteerd en een backupmapje op één van deze schijven aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-08 19:07

JAMF

010 the number of the best

Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 10:02:
Ik heb sinds dit weekend ook een CH3SNAS met 2x750GB Samsung schijven. Nu heb ik al van dit topic geleerd dat RAID1 niet handig is, en ik wil graag Rsync gebruiken. Maar lang niet alle data hoeft in tweevoud opgeslagen te worden. Is er een manier om de twee schijven te verdelen in twee 'partities', bijvoorbeeld één van 1TB, en een backup partitie (niet van buiten zichtbaar) van 500GB waar alle gebackupte data heen gaat?

Of hebben jullie gewoon twee drives als 'standard' geformatteerd en een backupmapje op één van deze schijven aangemaakt?
Volgens mij is het idee achter backuppen, dat je data fysiek gescheiden is : Als één van je HDD's crasht heb je tenminste de andere nog, als je gaat backuppen op dezelfde disk ( of op een JBOD partitie) dan is crashen ook meteen het einde van je backup

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 19:20
Zit met paar probleemkes en aangezien ik de ballen ken van linux, zou ik toch liever mijn vragen eerst stellen voor ik heel mijn dns'ke om zeep help

Ik heb "Restore to Factory Defaults" gedaan. Als ik via windows kijk, zie ik nu tweemaal volume1 staan. Namelijk eenmaal als volume_1-1 en als volume_1 Kan ik zomaar volume_1-1 (stond erop voor de restore) verwijderen? Indien ja, hoe doe ik dat?

telnet sessie
chmod -R 777 ... (dan ben ik het spoor bijster)
rm -r .... (het spoor nog meer bijster)

Vraag 2. Ik wil Twonky van mijn apparaat verwijderen. Ik neem aan dat dat beetje op dezelfde manier gaat als hierboven maar ben het niet zeker. En google levert zoveel niet op (ofwel kijk ik erover)

Vraag 3 is eigenlijk geen vraag voor hier :o (maar aangezien ik hier nu toch al bezig ben). Heb mijn thuisnetwerk in een werkgroep. Op mijn NMT Popcorn Hour wil ik een share toevoegen. Als ik gewoon kies voor "bladeren", krijg ik de boodschap "No Workgroup found". Ik vind het één en ander of werkgroepen maar dat is altijd als er een schijf in de nmt zit. Maar er zit helemaal geen schijf in. Iemand een ideetje?

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 21:48

Leon

Rise Of The Robots

Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 10:02:
Ik heb sinds dit weekend ook een CH3SNAS met 2x750GB Samsung schijven. Nu heb ik al van dit topic geleerd dat RAID1 niet handig is, en ik wil graag Rsync gebruiken. ...
Nou lees ik wel meer in dit topic dat RAID1 niet handig is, maar is er ook een reden voor :?

Is het zo dat het marvell orion platform niet goed werkt met RAID1 of dat het traag is of zo? :)

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

Leon schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 17:43:
[...]

Nou lees ik wel meer in dit topic dat RAID1 niet handig is, maar is er ook een reden voor :?

Is het zo dat het marvell orion platform niet goed werkt met RAID1 of dat het traag is of zo? :)
Raid 1 is gewoon niet handig voor backups. Als een HD crasht heb je een goede kans dat je je data nog hebt. Maar stel je eens voor dat je per ongeluk iets weg gooit, of dat een virus huis houdt op je bestanden. De andere disk neemt dit mooi over en dan heb je 2x brakke data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
Oh jee, als ik naar de NAS wil telnetten is onderstaande boodschap mijn deel:

BusyBox v1.00-pre1 (2008.03.21-07:56+0000) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

Hierna is er geen prompt te zien en ook als ik help in tik geen response.

Vreemd genoeg is de webinterface toegangkelijk en lijkt alles ook gewoon te werken.
Via WinSCP kan ik ook naar binnen en ziet alles er normaal uit.

Wie heeft dit eerder gezien en heeft de tip om telnet weer normaal te krijgen?

[ Voor 0% gewijzigd door Ruisbak op 13-10-2008 19:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04

Sabbi

je denkt aan mij.

Ruisbak schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 19:34:

Vreemd genoeg is de webinterface toegangkelijk en lijkt alles ook gewoon te werken.

unlock code "5784468" invoeren om de shell te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
Ja! Dat werkt gedeeltelijk. _/-\o_

Probleem is wel dat ik dit nu elke keer moet doen als ik inlog.
En de prompt laat ook niet meer zien in welke directory ik zit.

Wat is er nu aan de hand dat dit heeft veroorzaakt? 8)7

Edit: Gelukkig in de wiki iets gevonden.

Inloggen gaat weer goed, en ook de default directory na inloggen heb ik weer hersteld.
Behoord "/" te zijn en was vreemd genoeg "/mnt/HD_a2/download/dst" geworden.

Hoe kan dit nu veroorzaakt zijn? 8)7 :o

[ Voor 50% gewijzigd door Ruisbak op 13-10-2008 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35
Ruisbak schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 19:34:

Lees dit topic maar eens door: http://nas-tweaks.net/CH3SNAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
Waar doel je precies op raven22?

Je verwijst naar een algemeen verhaal over de ch3snas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ruisbak schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 23:40:
Waar doel je precies op raven22?

Je verwijst naar een algemeen verhaal over de ch3snas.
Als je dat topic van a tot z doorleest dan heb je veel nieuwe dingen geleerd, zo ook een antwoord op je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 07:16
Na het volgen van de tutorial van zeroday voor nzbget met automatische repair en extract wilde ik natuurlijk ook nzbgetweb aan de praat krijgen. Omdat de informatie nogal verspreid over diverse topics en fora staat EN niet helemaal volledig is, heb ik een write-up gemaakt.

Hij gaat uit van een CH3SNAS met firmware 1.04rc5 en Fonz Funplug 0.5. Verder werk ik via SSH, heb ik de bash-shell geinstalleerd en gebruik ik de nano teksteditor, beide omdat ik r-e-d-e-l-i-j-k vertrouwd ben met Debian :P. No vi for me :r.

Versie 0.2rc1, op- en aanmerkingen welkom!

Lighttpd activeren

Lighttpd staat standaard geinstalleerd maar wordt niet automatisch gestart, er zijn geen default directories voor aanwezig en er is ook nog geen configuratiefile in /ffp/etc.

Maak de volgende directories aan:

code:
1
2
3
4
mkdir /mnt/HD_a2/tmp
mkdir /mnt/HD_a2/www
mkdir /mnt/HD_a2/www/pages
mkdir /mnt/HD_a2/www/logs

Dit zijn de directories zoals ze standaard in lighttpd.conf staan. Je kunt ze natuurlijk aanpassen maar om te beginnen ben ik altijd wel van het KISS-principe: Keep It Simpe Stupid! :)

Kopieer de ‘example’ lighttpd.conf naar ‘etc’:

code:
1
cp /ffp/etc/examples/lighttpd.conf /ffp/etc/lighttpd.conf

Maak het script /ffp/start/lighttpd.sh executable

code:
1
chmod +x /ffp/start/lighttpd.sh

Start lighttpd:

code:
1
/ffp/start/lighttpd.sh start

Open een browser en ga naar het adres: http://<ip-van-je-nas>:8080

Als het goed is zie je nu een default webpagina.

PHP activeren

Installeer de PHP package, let op eventuele dependencies als je zoals ik niet de hele reut aan packages hebt geïnstalleerd.

code:
1

PHP aanzetten in lighttpd.conf

Haal het hekje weg voor “mod_fastcgi” bij “server.modules”

En verder hekjes weghalen voor het blokje code onder “## php support”:

code:
1
2
3
4
5
    "bin-path"  => "/ffp/bin/php-cgi",
    "socket"    => "/tmp/php-cgi.socket",
    "max-procs" => 2
)))

Herstart lighttpd met

code:
1
/ffp/start/lighttpd.sh restart

NZBGETWEB installeren

Eerst binnenhalen:

code:
1
wget http://kent.dl.sourceforge.net/sourceforge/nzbget/nzbgetweb-1.2.zip

Vervolgens uitpakken in de root-directory van lighttpd, in deze tutorial /mnt/HD_a2/www/pages

http://<ip-van-je-nas>:8080 geeft nu een inlogpagina van nzbgetweb, default username en wachtwoord staan in /mnt/HD_a2/www/pages/settings.php.

Dit bestand moet je aanpassen om naar de juiste paden van jouw nzbget-installatie te verwijzen. belangrijkst zijn de variabelen:

$dstdir = 'jouw nzbget dstdir' (/mnt/HD_a2/NzbGet/dst b.v.)
$nzbdir = 'jouw nzbget nzbdir' (/mnt/HD_a2/NzbGet/nzb b.v.)

Aanvullling 1: grotere .nzb-files uploaden(met dank aan zeroday)

In de standaardconfiguratie is het niet mogelijk om al te grote .nzb-files te uploaden via nzbgetweb, dit is een beperking van PHP en kan aangepast worden in php.ini, ware het niet dat lighttpd hier standaard geen gebruik van maakt... Eerst moet dus een php.ini vanuit /ff/etc/examples gekopieerd worden:
code:
1
 cp /ffp/etc/examples/php.ini-recommended /ffp/etc/php.ini

Wijzig vervolgens de volgende setting in wat je denkt nodig te hebben:
code:
1
2
; Maximum allowed size for uploaded files.
upload_max_filesize = 2M

Nu moet lighttpd deze php.ini nog gaan gebruiken, wijzig hiertoe in /ffp/etc/lighttpd.conf onder '##PHP support' de regel:
code:
1

in
code:
1
     "bin-path"  => "/ffp/bin/php-cgi -c /ffp/etc/php.ini",

Na een /etc/start/lighttpd.sh restart zouden de grote bestanden moeten werken.

Enjoy!

[ Voor 14% gewijzigd door UniMatrix op 14-10-2008 13:14 . Reden: 14-10-2008 13:09 max_upload_filesize setting ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
@zeroday:

Klopt het dat ik niet meer met 'nzbget -C -c /ffp/etc/nzbget.conf' de client kan starten in een SSH sessie? Ik krijg 'Error opening terminal: xterm'.

Ik ga nu nog even naar die kernel NFS kijken, had DNS en gateway ook identiek op de CH3SNAS, heb nu de DNS servers van de provider ingevuld.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UniMatrix schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:03:
@zeroday:

Klopt het dat ik niet meer met 'nzbget -C -c /ffp/etc/nzbget.conf' de client kan starten in een SSH sessie? Ik krijg 'Error opening terminal: xterm'.

Ik ga nu nog even naar die kernel NFS kijken, had DNS en gateway ook identiek op de CH3SNAS, heb nu de DNS servers van de provider ingevuld.
je zou met nzbget -D -c /ffp/etc/nzbget.conf moeten werken

mijn fout met NFS lostte op toen ik even geen DNS/Gateway heb gebruikt .
maar daar heb ik mee lopen te spelen (heeft ergens met switches/routers etc.. te maken erg apart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[quote]UniMatrix schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 10:56:

Versie 0.1rc1, op- en aanmerkingen welkom!

je guideline ziet er goed uit, maar je houdt geen rekening met de PHP.INI die je bij grote nzb's nodig hebt

mbt nzbget
Pak je wel de sourcefile van mijn site?
die van fonz heeft het par probleem
die van mij komt van de maker van nzbget en is speciaal voor de CH3SNAS/DNS323 gemaakt
(misschien dat daardoor e.e.a. niet werkt bij jou)

het schijnt zelfs dat deze versie zonder enige extra installaties van libraries goed moet kunnen werken
code:
1
2
3
4
5
    "socket"    => "/tmp/php-cgi.socket",
    "max-procs" => 2
)))
Ondanks je dat je kleine nzb's wel kan upoaden zal je toch de phi ini moeten configuren om grotere nzb's te kunnen uploaden via nzbgetweb. zie mijn uitleg

Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
zeroday schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:13:
[...]

je zou met nzbget -D -c /ffp/etc/nzbget.conf moeten werken
Hiermee start je nzbget in daemon mode (en met specifieke .conf), met '-C' kreeg je een console-client waarmee je ook kon pauzeren, rate instellen, enz.. Maar goed, nzbgetweb werkt nu dus het is niet meer nodig!
mijn fout met NFS lostte op toen ik even geen DNS/Gateway heb gebruikt .
maar daar heb ik mee lopen te spelen (heeft ergens met switches/routers etc.. te maken erg apart)
Zeker apart: nu kan ik de kernel nfs directory wel mounten in een Debian VM :? Thuis nog even op de CFULLHDMA proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog steeds problemen dat ik mldonkey niet goed ingesteld krijg om torrents net zo snel te downloaden als gewoon op mijn PC. Wat ik nou zie als ik een nieuwe torrent file via sancho inlaad dat er dan even download activiteit is waarna het vrij snel terug zakt naar 0??? Zou er iemand zijn instelling van mldonkey eens kunnen posten of mailen, want momenteel kan ik niet via mijn NAS downloaden. txs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 19:08
Ik zit met een klein probleem op mijn dns-323:
Er is namelijk een directory die volgens het systeem bestaat maar ik zie hem wel niet. ls -a toont hem niet en via windows explorer zie ik hem ook niet. Als ik het probeer te verwijderen krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
/mnt/HD_a2 # rmdir Extras
rmdir: 'Extras': Not a directory
/mnt/HD_a2 # rm Extras
rm: cannot stat 'Extras': Input/output error

Probeer ik de directory aan te maken:
code:
1
2
/mnt/HD_a2 # mkdir Extras
mkdir: cannot create directory 'Extras': File exists

Het is niet zo'n groot probleem, maar toch vraag ik me af hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRKie schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:44:
Ik zit met een klein probleem op mijn dns-323:
Er is namelijk een directory die volgens het systeem bestaat maar ik zie hem wel niet. ls -a toont hem niet en via windows explorer zie ik hem ook niet. Als ik het probeer te verwijderen krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
/mnt/HD_a2 # rmdir Extras
rmdir: 'Extras': Not a directory
/mnt/HD_a2 # rm Extras

Probeer ik de directory aan te maken:
code:
1
2
/mnt/HD_a2 # mkdir Extras
mkdir: cannot create directory 'Extras': File exists

Het is niet zo'n groot probleem, maar toch vraag ik me af hoe ik dit kan oplossen?
rm -rf Extras ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees dat iedereen snelheden krijgt met dit apparaat van 6 - 10 MB/s. Op mijn desktop met 100Mbit draad krijg ik 'maar' ca. 4,5 MB/s over SMB, en op mijn laptop met wireless slechts 100 kbit (!!) up en 500 kbit down, ook over SMB. Ik gebruik op beide systemen Ubuntu Hardy, volledig geupdate. Ik zie aan mijn netwerkactiviteit dat er bij uploaden steeds korte spikes te zien zijn, geen continue stream.

Wat kan er aan de hand zijn dat mijn laptop zo'n langzame verbinding heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Nope:
code:
1
2
/mnt/HD_a2 # rm -rf Extras

Zal er anders maar mee leren leven dat ik die specifieke directory niet meer kan aanmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-04 22:41
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 12:48:
Ik heb nog steeds problemen dat ik mldonkey niet goed ingesteld krijg om torrents net zo snel te downloaden als gewoon op mijn PC. Wat ik nou zie als ik een nieuwe torrent file via sancho inlaad dat er dan even download activiteit is waarna het vrij snel terug zakt naar 0??? Zou er iemand zijn instelling van mldonkey eens kunnen posten of mailen, want momenteel kan ik niet via mijn NAS downloaden. txs
Zelf gebruik ik transmission om torrents te downloaden, dit werkt erg goed, dus misschien de moeite waard om te proberen. de handleiding vind je hier. Misschien ook goed om in de TS te zetten !! Voor meer bittorrent mogelijkheden zie hier

[ Voor 5% gewijzigd door Checkeys op 15-10-2008 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 21:23

PoweRoy

funky!

Checkeys schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:45:
[...]

Zelf gebruik ik transmission om torrents te downloaden, dit werkt erg goed, dus misschien de moeite waard om te proberen. de handleiding vind je hier. Misschien ook goed om in de TS te zetten !! Voor meer bittorrent mogelijkheden zie hier
Hmm deze ga ik vanavond/morgen proberen! Gisteren ch3snas binnen gekregen en geinstalleerd met fun_plug en mldonkey. de webinterface van mldonkey is behoorlijk slecht. Via Sancho kon ik gelukkig snel settings aanpassen. Probleem onderandere met mldonkey is dat downloaden met een php url niet goed gaat. Volgens forums moet je er dan &.torrent achter zetten maar dit werkte niet bij mij. Via sancho deed ik ze importeren maar je kan niet eenvoudig trackers aan een bestaande torrent toevoegen door dezelfde torrent van een andere server te downloaden.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Het nadeel aan transmission is dat hij geen DHT ondersteund, het peers vinden duurt dus wat langer.
Verder kan je niet slechts delen van een torrent downloaden, maar moet je alles downloaden.

maargoed, het scheelt in ieder geval een pc die aan moet staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
DaRKie schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:58:
[...]

Nope:
code:
1
2
/mnt/HD_a2 # rm -rf Extras

Zal er anders maar mee leren leven dat ik die specifieke directory niet meer kan aanmaken :)
Even de foutmelding in Google gehangen en je kan weer verder.

http://www.eukhost.com/fo...e-input-output-error-979/

"Do it yourself IT" noemen ze dat bij ons. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
raven22 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 09:33:
[...]

Als je dat topic van a tot z doorleest dan heb je veel nieuwe dingen geleerd, zo ook een antwoord op je vraag.
Thx for nothing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceejay_be
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-12-2021
Bij het vervangen van een schijf in mijn CH3SNAS heb ik een "klein" ongelukje gehad.
Ik heb de linkse schijf verwijderd nadat ik al mijn gegevens op de rechtse schijf verzameld had, en een nieuw exemplaar geplaatst in het linker slot.
Bij het aanmelden op de NAS meldde hij netjes dat er een nieuwe schijf geplaatst was, en vroeg om deze te formatteren.
Dat leek goed te gaan (de linker led knipperde af en toe, en het percentage ging traag maar gestaag omhoog), maar omdat het zo lang duurde ben ik even met iets anders bezig geweest.
Toen ik terugkwam stond het percentage op 94%, en de led van de rechtse schijf was paars aan het branden).
Lichtjes ongerust heb ik de NAS uitgeschakeld, en na het opstarten bleek dat de NAS de verkeerde schijf had geformatteerd.
Ik heb de schijf onmiddellijk verwijderd en aan een PC gehangen en geboot met Ubuntu, en de schijf is inderdaad volledig leeg.
De belangrijke data heb ik elders gebackupt, maar 50 GB muziek en 600 GB video ben ik wel kwijt.
Heeft er iemand weet van een recoverytool die de oorspronkelijke data van de geherformatteerde schijf kan halen?
Met NTFS- en FAT-recovery heb ik ervaring, en daar bestaan een paar heel goede tools voor, maar een EXT2-volume recoveren heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

@ceejay_be.
Neem OM FAQ / Beleid eens door, daar staan wel wat tools in die je kunnen helpen.

Daarnaast is het zo dat we liever niet zien dat je vragen crosspost, of in een groot ervaringen topic zet (gezien dit niet direct met het apparaat te maken heeft). Maak hier liever een apart topic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Ruisbak schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 19:27:
[...]

Even de foutmelding in Google gehangen en je kan weer verder.

http://www.eukhost.com/fo...e-input-output-error-979/

"Do it yourself IT" noemen ze dat bij ons. ;)
Had ik ondertussen ook al gedaan maar ik krijg de fout dat dumpe2fs niet gevonden kan worden en zonder kan ik e2fsck niet uitvoeren. Maar ik ga er ook geen tijd meer insteken want ik heb geen zin om 1.2tb aan data kwijt te spelen tijdens het prutsen met dit probleem: "Don't try this at home IT" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ik neem aan dat je graag iets wilt leren mbt je nas, ik kan wel alles uitspellen maar dat is dus al gedaan in dat topic. Zo groot is het echt niet, een half uurtje hooguit en er staat veel informatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
Ik heb je tut doorlopen na een format van de ch3snas.
Alles werkt goed.
Heb echter wel wat kleine dingen moeten aanpassen, zie mijn comment op je site.
Bedankt in ieder geval. _/-\o_

Overigens haal ik alle bestanden binnen via een windows bak en doe dan via sleur en pleur alles op de nas zetten.
Wat je dan ziet via PuTTY is dat alle bestanden er zo bij staan: -rwxrwxrwx 1 nobody 501
i.p.v. de gebruikelijke -rwxr-xr-x 6 root root

Dit lijkt echter de goede werking verder niet in de weg te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruisbak schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 22:45:
[...]

Ik heb je tut doorlopen na een format van de ch3snas.
Alles werkt goed.
Heb echter wel wat kleine dingen moeten aanpassen, zie mijn comment op je site.
Bedankt in ieder geval. _/-\o_

Overigens haal ik alle bestanden binnen via een windows bak en doe dan via sleur en pleur alles op de nas zetten.
Wat je dan ziet via PuTTY is dat alle bestanden er zo bij staan: -rwxrwxrwx 1 nobody 501
i.p.v. de gebruikelijke -rwxr-xr-x 6 root root

Dit lijkt echter de goede werking verder niet in de weg te staan.
Daar heb ik nog niet naar gekeken. Aangezien ik toch binnen-in mijn eigen netwerk zit, voor de rest niemand zit te hobbyen maak ik me niet zo druk om eigenaarschap en andere securities ;-)
dus daarom heb ik de umask op 0000 gezet ;-)

Waar je wel voor op moet passen is het postprocess.sh script. Dit script werkt min of meer goed, echter
wanneer je besluit om bijv. een serie binnen te halen in 1 grote nzb dan kan het voorkomen dat indien deze RARs alleen maar een VIDEO_TS heeft tijdens het uitpakken de ene DVD de andere overschrijft ..
Er wordt namelijk niet uitgepakt met naam van het bestand anders dan wat in het bestand zit en dat levert wel een potentieel gevaar op (kostte me 2x 28GB downloaden ;-)

Misschien dat een script kiddie dat script wat aan kan passen (of wellicht helpt de toevoeging -ad bij het unrar verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PoweRoy.
Heb jij nog specifieke instellingen gedaan voor mldonkey om de downloads sneller te laten gaan? Want als dat zo is zou ik graag weten welke variabelen je hebt aangepast, want bij mij werkt het nog steeds niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 11:09:
@PoweRoy.
Heb jij nog specifieke instellingen gedaan voor mldonkey om de downloads sneller te laten gaan? Want als dat zo is zou ik graag weten welke variabelen je hebt aangepast, want bij mij werkt het nog steeds niet goed.
Ik zou transmission er gisteren erop zetten omdat mldonkey redelijk langzaam is (400KB per sec, terwijl utorrent op pc 1.6MB haalt (zelfde torrent)). Dus nee geen specifieke instellingen ;)

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Checkeys schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:45:
[...]

Zo net geinstalled! Transmission is zeker aan te raden, hij haalt hier de max snelheid (1.6MB/s). Via de user interface kan je alleen niet zoveel instellen, maar of dat nodig is ;)

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, dan ga ik dat ook doen. Want als ik via de PC een torrent download haal ik makelijk 500/600 Mbits en als ik het via mldonkey/sancho doe haal ik maar amper 80Mbits en dat is te langzaam...
Is het makkelijk te installeren transmission?
Wat is de beste manier om mldonkey van mijn NAS te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 19:49
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 09:54:
Oke, dan ga ik dat ook doen. Want als ik via de PC een torrent download haal ik makelijk 500/600 Mbits en als ik het via mldonkey/sancho doe haal ik maar amper 80Mbits en dat is te langzaam...
Is het makkelijk te installeren transmission?
Wat is de beste manier om mldonkey van mijn NAS te verwijderen?
Transmission is super simpel te installeren, volgens mij staat er zelfs een tutorial op de DNS-232 wiki pagina. Vind de instellingen die je kunt doen wel een beetje simpel maar goed, it does what it's supposed to.

Who is General Failure and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumble_nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-08 21:07
reeds met een oplossing bezig

[ Voor 95% gewijzigd door tumble_nl op 17-10-2008 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingrobbie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik heb sinds kort ook de CH3SNAS en heb de FTP server aan de praat gekregen. I.v.m. de veiligheid zou ik nu eigenlijk de toegang tot de FTP-server willen beperken tot vooraf ingevoerde (externe) IP-adressen. Is er een mogelijkheid om dat te doen op de CH3SNAS en zo ja, hoe doe ik dit? (Ik heb gezocht in de manual van pure-ftp, maar kon daar niks in vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 schijven gekocht voor de CH3SNAS en deze werken perfect. Ik had hem draaiend met 1 schijf.

Nu dacht ik deze eerste schijf gewoon bij te koppelen in mijn pc en zo weer onder XP de data te kunnen gebruiken, maar dit is dus niet zo :D Er zullen vast programma's zijn om dit wel te kunnen lezen, maar misschien is het net zo makkelijk om de schijf terug te plaatsen en hem zo uit te lezen.

Mijn vraag is of ik de 2 schijven die in raid 0 staan er zo uit kan halen, die ene kan gebruiken en dan de 2 schijven terug kan plaatsen. Uiteraard gaat het mij er dan om of de data op die 2 schijven dan nog werkt. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ie die 2 schijven eerst weer gaat formateren ;(

Iemand die dat weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wanneer je de CH3SNAS uitzet, en uitlaat zolang de schijven eruit zijn, en je mount zo'n schijf readonly aan een ander systeem, dan kan de NAS onmogelijk 'weten' dat de schijf eruit geweest is, en gaat hij dus ook niet syncen of formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PowerRoy

Heb net ff gekeken naar die link die jij had gepost over transmission, de handleiding, maar ik word er niet veel wijzer van. Heb deze 2 files gedownload curl-7.18.1.tgz & Transmission 1.34. Deze, ucLibc, heb ik ook gedownload van Fonz'.
En dan???? Sorry maar ik ben een echte noob onder linux!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijzelf schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 09:02:
Wanneer je de CH3SNAS uitzet, en uitlaat zolang de schijven eruit zijn, en je mount zo'n schijf readonly aan een ander systeem, dan kan de NAS onmogelijk 'weten' dat de schijf eruit geweest is, en gaat hij dus ook niet syncen of formatteren.
Bedankt voor je reactie. Maar ik wilde dus die 1e (ene) schijf er dan indoen en deze uitlezen. Hierna de 2 schijven weer terugplaatsen. De NAS heeft dan de losse schijf gezien en ik vraag me af of hij dus hierna gewoon de 2 schijven weer ziet zoals ze nu zijn. Hij moet die 2 schijven niet ineens gaan formateren. De data op de 2 schijven moet ik natuurlijk niet verliezen. De data op die ene schijf is niet bijzonder groot en kan ik dan tijdelijk parkeren op mijn computer. Hierna wil ik die data dan overzetten naar de 2 schijven.
Om het verhaal maar compleet te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was het bijna vergeten, maar ik zou hier de foto's van de voeding plaatsen.
Met dank aan de mensen van Conceptronic!! :)

Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/1118581/640/1118581.jpg
De benodigde stekker hierboven
Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/1118596/640/1118596.jpg
Hierboven de details van de voeding

HIeronder de links naar de fotosite, daar zijn ze als het nodig is nog groter te zien.

Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/1118581/220/1118581.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/1118596/220/1118596.jpg
EDIT: De fototjes zijn wel kleiner maar dan moet je er even op klikken :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 14:51:
@PowerRoy

Heb net ff gekeken naar die link die jij had gepost over transmission, de handleiding, maar ik word er niet veel wijzer van. Heb deze 2 files gedownload curl-7.18.1.tgz & Transmission 1.34. Deze, ucLibc, heb ik ook gedownload van Fonz'.
Als je de volgende handleiding netjes volgt, dan moet het lukken. Goed lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 16:42:
[...]

Bedankt voor je reactie. Maar ik wilde dus die 1e (ene) schijf er dan indoen en deze uitlezen. Hierna de 2 schijven weer terugplaatsen. De NAS heeft dan de losse schijf gezien en ik vraag me af of hij dus hierna gewoon de 2 schijven weer ziet zoals ze nu zijn. Hij moet die 2 schijven niet ineens gaan formateren. De data op de 2 schijven moet ik natuurlijk niet verliezen. De data op die ene schijf is niet bijzonder groot en kan ik dan tijdelijk parkeren op mijn computer. Hierna wil ik die data dan overzetten naar de 2 schijven.
Om het verhaal maar compleet te maken :)
Ik heb mijn 1e schijf eerst in de NAS geformatteerd en toen in mijn pc gemount en volgezet met allerlei media en documenten.
Daarna teruggezet in de NAS en hij gaf geen krimp en nam alles gewoon over. Wel zo fijn :).

Vrijdag heb ik die 1e schijf eruit gehaald en een nieuwe geformatteerd, daarna nummer 1 er weer in terug en het enige dat anders was aan schijf 1 was dat het nu Volume 2 was ipv Volume 1. Maar dat was eigenlijk ook mijn bedoeling :) Vervolgens heb ik de Funplug op Volume 1 gezet, restart. Daarna de map ffp van Volume 2 naar Volume 1 geschreven en weer reboot. Daarna werkte transmission de webserver (incl php) en het fanscript perfect zonder dat ik iets hoefde te installeren/instellen. Erg fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
Heb je de schijf gemount onder linux of met daemon tools ofzo?

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Onder linux dat wel ja, maar dat kan bijvoorbeeld al met een live-cd/dvd van Linux.

[ Voor 56% gewijzigd door Jelte op 20-10-2008 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 14:51:
@PowerRoy

Laatste paar commando's van de fipo uitvoeren:
# funpkg -r Transmission-1.22-ffp0.5.tgz (This will remove the old version, but keep all config files intact)
# funpkg -i curl-7.18.1.tgz (only if you don't have it installed already)
# funpkg -i Transmission-1.34-ffp0.5.tgz
# wget http://www.inreto.de/dns3...kages/uclibc-0.9.29-4.tgz
# funpkg -i uclibc-0.9.29-4.tgz
# reboot
de wget kan je aanpassen door de uclibc van de fonz site te downloaden. Link staat erbij.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had al zitten spelen, maar het commando funpkg kent of doet het niet.
Heb de 3 files in de root van de NAS staan dan met putty inloggen en die commando's uitvoeren, maar dat werkt niet. Moet ik eerst iets tarren of zo??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:48:
Ik had al zitten spelen, maar het commando funpkg kent of doet het niet.
Heb de 3 files in de root van de NAS staan dan met putty inloggen en die commando's uitvoeren, maar dat werkt niet. Moet ik eerst iets tarren of zo??
Heb je Fonz Funplug geïnstalleerd ??
Voor goede handleidingen en howto's kijk je op deze wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die heb ik al geinstalleerd, omdat ik eerst mldonkey had draaien, maar deze kreeg ik niet goed aan de praat. Vandaar dat ik nou transmission wil gaan proberen, maar die handleiding is voor mij niet zo duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:10:
Ja, die heb ik al geinstalleerd, omdat ik eerst mldonkey had draaien, maar deze kreeg ik niet goed aan de praat. Vandaar dat ik nou transmission wil gaan proberen, maar die handleiding is voor mij niet zo duidelijk.
Als je de betreffende handleiding meerdere keren leest, dan komt het uiteindelijk wel goed. Voor mij was het ook nogal vaag eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, heb ik al een paar keer gedaan, gelezen dan, maar het lukt nog steeds niet. Want het lukt al niet om die packages te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 14:23

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Ok, om maar weer even duidelijk te maken dat ik op sommige vlakken nog veel meer kaas moet gaan eten ;)

Ik zit er aan te denken om de CH3SNAS aan te schaffen in combinatie met 2 Seagate Barracuda ST3500320AS (500Gb 32Mb cache) schijven, maar dit topic gaat veelal over linux configuraties en een hele hoop zaken die mij compleet niets zeggen.

Ik ben gewoon op zoek naar een netwerkschijf met een Raid 1 + jbod mogelijkheid en printserver (tbv HP Color Laserjet 1600) en wil de 2 500Gb schijven dusdanig configureren dat ik 250Gb Raid 1 en 500Gb jbod heb.

Qua prijs is de CH3SNAS gewoon erg interessant, maar ik vraag me af of het apparaat voor iemand die geen zin heeft om zich in Linux te verdiepen en allerlei custom firmwares etc. te installeren eenvoudig te configureren en gebruiken is?

[ Voor 0% gewijzigd door floriske.nl op 21-10-2008 14:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Wat jij wil kan met de standaard firmware van de CH3NAS, maar het is echt heeeeel simpel om er een webservertje van te maken met behulp van de funplug van Fonz. Daar hoef je eigenlijk geen basiskennis van linux voor te hebben. Alleen wat doorzettingsvermogen en het goed kunnen volgen van how-to's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Jelte schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 14:48:
Wat jij wil kan met de standaard firmware van de CH3NAS, maar het is echt heeeeel simpel om er een webservertje van te maken met behulp van de funplug van Fonz. Daar hoef je eigenlijk geen basiskennis van linux voor te hebben. Alleen wat doorzettingsvermogen en het goed kunnen volgen van how-to's
Thx! Ik ga hem maar bestellen denk ik. besteld

Wat betreft die webserver, dat is voor mij overbodige luxe, het enige dat ik nodig heb is een gedeelde netwerkschijf met een gedeelte Raid 1 voor belangrijke data.

Liefst niet eens van buitenaf toegankelijk (dus de ftp server is ook al niet nodig).

Het gaat ook niet om enorme hoeveelheden data, vandaar ook maar 2x500Gb

[ Voor 6% gewijzigd door floriske.nl op 21-10-2008 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
floriske.nl schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 14:55:
[...]

Thx! Ik ga hem maar bestellen denk ik. besteld

Wat betreft die webserver, dat is voor mij overbodige luxe, het enige dat ik nodig heb is een gedeelde netwerkschijf met een gedeelte Raid 1 voor belangrijke data.

Liefst niet eens van buitenaf toegankelijk (dus de ftp server is ook al niet nodig).

Het gaat ook niet om enorme hoeveelheden data, vandaar ook maar 2x500Gb
Ik hoop dat je begrijpt dat raid 1 niet bedoeld is voor backup, maar data redundantie. Als je met een raid 1 opstelling per ongeluk een file of folder wist, dan is die folder dus ook meteen verdwenen van je andere schijf !!!!
Misschien heb ik het mis en begrijp je wat raid 1 inhoud, dan heb ik niets gezegd. Maar dit is alleen even ter waarschuwing want ik zie dit vaker langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

raven22 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:24:
[...]

Ik hoop dat je begrijpt dat raid 1 niet bedoeld is voor backup, maar data redundantie. Als je met een raid 1 opstelling per ongeluk een file of folder wist, dan is die folder dus ook meteen verdwenen van je andere schijf !!!!
Misschien heb ik het mis en begrijp je wat raid 1 inhoud, dan heb ik niets gezegd. Maar dit is alleen even ter waarschuwing want ik zie dit vaker langskomen.
Dit weet ik inderdaad, maar ik heb al meer last gehad van falende schijven dan van per abuis gewiste folders ;) vandaar mijn keuze voor raid 1.

Of is er een eenvoudig stukje software voor de CH3SNAS dat dagelijks automatisch bepaalde data kopieert van de ene naar de andere schijf, zodat bij een disk crash je data niet verloren gaat?

Edit: Zonder tussenkomen van je PC dus, ik weet dat daar wel 1001 progjes voor zijn, maar het probleem daarvan is dat dit niet "zorgeloos" gebeurt omdat bijvoorbeeld bij het afsluiten van je systeem tijdens de backup procedure deze onvolledig kan zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door floriske.nl op 21-10-2008 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 19:49
floriske.nl schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:51:
[...]
Of is er een eenvoudig stukje software voor de CH3SNAS dat dagelijks automatisch bepaalde data kopieert van de ene naar de andere schijf, zodat bij een disk crash je data niet verloren gaat?

Edit: Zonder tussenkomen van je PC dus, ik weet dat daar wel 1001 progjes voor zijn, maar het probleem daarvan is dat dit niet "zorgeloos" gebeurt omdat bijvoorbeeld bij het afsluiten van je systeem tijdens de backup procedure deze onvolledig kan zijn.
Ja rsync.

Elke nacht kopieert een script via rsync mijn backup folder van schijf 1 naar een folder op schijf 2. Dit doet de NAS dus zelf, mijn pc staat dan niet eens aan en ik lig op bed. :) Is in dit topic al uitvoerig besproken. Mocht je hier meer over willen weten moet je even zoeken.

Who is General Failure and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
[...]

Dit weet ik inderdaad, maar ik heb al meer last gehad van falende schijven dan van per abuis gewiste folders ;) vandaar mijn keuze voor raid 1.

Dat is er zeker, ik gebruik het ook, werkt perfect. Je zult wel de funplug van fonz erop moeten zetten en daarna: http://forum.dsmg600.info...hing-from-once-night.html

voor funplug: http://nas-tweaks.net/CH3SNAS:Tutorials

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
raven22 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:32:
[...]

Dat is er zeker, ik gebruik het ook, werkt perfect. Je zult wel de funplug van fonz erop moeten zetten en daarna: http://forum.dsmg600.info...hing-from-once-night.html

voor funplug: http://nas-tweaks.net/CH3SNAS:Tutorials
Voor een goede HOWTO backup met Rsync kijk je ook op deze wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

@ Scorpinus, raven22 & Checkeys:

Thx! :> Dat wordt geen raid 1 dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een derde speler op de markt, kennen jullie deze al ?

Fujitsu-Siemens STORAGEBIRD DUO 35-LR

http://www.fujitsu-siemen...toragebird_duo_35-lr.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 13:52:
een derde speler op de markt, kennen jullie deze al ?

Fujitsu-Siemens STORAGEBIRD DUO 35-LR

http://www.fujitsu-siemen...toragebird_duo_35-lr.html
Ik ken hem niet, maar hij lijkt verdacht veel op de CH3SNAS, misschien dat men hem in het Grote NAS Overzicht topic wel is tegengekomen.

Bij AZERTY kost deze €346 incl. 2 TB

[ Voor 10% gewijzigd door Checkeys op 22-10-2008 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:23
[...]

Je hebt een script welke dagelijkse je complete schijf kopieert (http://forum.dsmg600.info...hing-from-once-night.html) maar ook een script die alleen dagelijks de wijzigingen kopieert (http://forum.dsmg600.info...sync-Time-Machine%21.html). Het nadeel van de laatste is dat deze dagelijkse een backup maakt en oudere backups niet opruimt. Ik heb daarom het laatste script omgebouwd zodat de 'Grandfather-father-son' methodiek wordt gevolgd.

Grandfather-father-son backup:
The basic method is to define three sets of backups, such as daily, weekly and monthly. The daily or Son backups are rotated on a daily basis with one graduating to Father status each week. The weekly or Father backups are rotated on a weekly basis with one graduating to Grandfather status each month. 

Mijn GFS script voor de CH3SNAS: http://forum.dsmg600.info...er-father-son-backup.html

Zoals reeds gezegd eventjes Fonz Funplug installeren (zie http://nas-tweaks.net/CH3SNAS:Tutorials/fun_plug), een script kiezen (zie hierboven) en het script schedulen (zie http://forum.dsmg600.info...sync-Time-Machine%21.html). Finetunen kost even wat tijd maar als het eenmaal draait dan werkt het als een zonnetje. Elke nacht worden mijn wijzigingen opgeslagen en kan ik zelfs oudere versies terug halen door het GFS principe!

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Checkeys schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 15:11:
[...]

Ik ken hem niet, maar hij lijkt verdacht veel op de CH3SNAS, misschien dat men hem in het Grote NAS Overzicht topic wel is tegengekomen.

Bij AZERTY kost deze €346 incl. 2 TB
De Storagebird moet het echter wel stellen zonder USB aansluiting ...

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
sandergar schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 16:55:
[...]

Je hebt een script welke dagelijkse je complete schijf kopieert (http://forum.dsmg600.info...hing-from-once-night.html) maar ook een script die alleen dagelijks de wijzigingen kopieert (http://forum.dsmg600.info...sync-Time-Machine%21.html). Het nadeel van de laatste is dat deze dagelijkse een backup maakt en oudere backups niet opruimt. Ik heb daarom het laatste script omgebouwd zodat de 'Grandfather-father-son' methodiek wordt gevolgd.

The basic method is to define three sets of backups, such as daily, weekly and monthly. The daily or Son backups are rotated on a daily basis with one graduating to Father status each week. The weekly or Father backups are rotated on a weekly basis with one graduating to Grandfather status each month. 

Mijn GFS script voor de CH3SNAS: http://forum.dsmg600.info...er-father-son-backup.html

Zoals reeds gezegd eventjes Fonz Funplug installeren (zie http://nas-tweaks.net/CH3SNAS:Tutorials/fun_plug), een script kiezen (zie hierboven) en het script schedulen (zie http://forum.dsmg600.info...sync-Time-Machine%21.html). Finetunen kost even wat tijd maar als het eenmaal draait dan werkt het als een zonnetje. Elke nacht worden mijn wijzigingen opgeslagen en kan ik zelfs oudere versies terug halen door het GFS principe!
En als je nu (zoals ik) niet de gehele schijf wil backuppen, maar alleen bepaalde mappen. Kunnen er dan meerdere mappen worden toegevoegd? Of moet ik een map maken met allemaal links naar de mappen die ik wil updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Jelte schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:12:
[...]
En als je nu (zoals ik) niet de gehele schijf wil backuppen, maar alleen bepaalde mappen. Kunnen er dan meerdere mappen worden toegevoegd? Of moet ik een map maken met allemaal links naar de mappen die ik wil updaten?
Yup, dat kan met Rsync, mappen gewoon scheiden met een spatie.
Zie http://gathering.tweakers...message/30843493#30843493

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 12-09 13:37
[...]

Weer een extra reden om dit apparaat aan te schaffen. Echter kijkend naar 1 van de opmerkingen hierboven. is het script aan te passen zodat niet aleen een complete schijf aangewezen kan worden om een back-up van te maken maar ook diverse mappen?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
kRiZzZiZ schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 10:13:
[...]

Weer een extra reden om dit apparaat aan te schaffen. Echter kijkend naar 1 van de opmerkingen hierboven. is het script aan te passen zodat niet aleen een complete schijf aangewezen kan worden om een back-up van te maken maar ook diverse mappen?
Dat kan allemaal met rsync, ook bv bepaalde mappen uitsluiten. Voor meer info
http://rsync.samba.org/documentation.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

[...]

Hmm, dit gaat eigenlijk alweer veel te ver ten opzicht van wat ik nodig heb.

Het gaat met name om documenten en nogal wat grafische bestanden, als ik van deze grafische bestanden meerdere backups (voor iedere weekdag 1) zou maken zouden mijn schijven snel vollopen vrees ik.

Het enige dat het script voor mij hoeft te doen is:

-Dagelijks op een bepaalde tijd een aantal ingestelde mappen kopiëren naar één map met dezelfde naam op de 2e schijf (dus niet een backup map per dag o.i.d.)

-Alleen gewijzigde bestanden kopiëren

-Folder en File deletions ook dagelijks dupliceren

Ik weet wel wat ik wel en niet wegdonder, maar ik wil wel de mogelijkheid om een bestand, als ik het per abuis wijzig en overschrijf in plaats van opslaan onder een andere naam, direct terug te halen, vandaar dat raid 1 niet de beste optie is omdat dan het bestand direct op beide schijven wijzigt.

Zo'n beetje het eerste script, maar dan zo dat het niet alles, maar enkel alle wijzigingen kopieert naar dezelfde map als de ongewijzigde bestanden en niet naar een nieuwe map.

Eigenlijk een soort van "vertraagde raid 1" zeg maar ;)

Edit:

Hetzelfde doe ik momenteel op mijn werkstation met een simpel stukje software: Karen's Replicator

[ Voor 9% gewijzigd door floriske.nl op 23-10-2008 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:26

Priet

To boldly do what no one has..

floriske.nl schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 16:26:
[...]
Het gaat met name om documenten en nogal wat grafische bestanden, als ik van deze grafische bestanden meerdere backups (voor iedere weekdag 1) zou maken zouden mijn schijven snel vollopen vrees ik.
Met rsnapshot heb je daar niet zo'n last van: alleen gewijzigde bestanden nemen ruimte in. Als 2x hetzelfde bestand gebackuped wordt, zal het maar 1x schijfruimte innemen.

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Priet schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 17:05:
[...]

Met rsnapshot heb je daar niet zo'n last van: alleen gewijzigde bestanden nemen ruimte in. Als 2x hetzelfde bestand gebackuped wordt, zal het maar 1x schijfruimte innemen.
Zoals Priet zegt: alleen gewijzigde bestanden worden dagelijks toegevoegd. De ongewijzigde bestanden worden met zo genaamde hardlinks gekoppeld. Deze hardlinks nemen wel ruimte in maar veel minder dan de originele bestanden. Dus precies wat je wilt: originele bestanden blijven een week bewaard (je kan een week terug in de historie). Daarna worden de bestanden overschreven met de actuele versies.

Bijv. een foto wordt op maandagnacht gebackup. Dezelfde foto wordt op dinsdag bewerkt en 's nachts weer gebackuped. Op je backup locatie heb je nu twee versies. De maandag versie en de dinsdag versie (totaal 2 bestanden in je backup). Als de foto niet wordt gewijzigd dan zal op de volgende maandag de bewerkte foto de plaats innemen van de originele foto (je hebt dan nog maar 1 bestand in je backup waarnaar wordt verwezen vanuit de dagelijke backups). Tot deze volgende maandag kan je het origineel nog uit de backup halen. De weekbackup wordt op zondag gemaakt dus deze zal wijzen naar de gewijzigde foto (wederom een verwijzing naar het bestand, dus geen echte kopie).

Door het rouleren worden in de tijd gezien dus niet alle wijzigingen bewaard. 7 werkdagen alle wijzigingen, per week de status van de zondag en vervolgens nog een maandstatus.

Zie http://www.xs4all.nl/~ardezo/backup_scripts/Backup.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

sandergar schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 17:37:
[...]

een zeer verhelderend verhaal _/-\o_
Thx voor deze info! Dit maakt een heleboel duidelijk!

Heb Gisteren mijn CH3SNAS opgehaald, zal van het weekend eens aan het rommelen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajslaghu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 14:02
....An rsync-snapshot system basically stores older backups as complete copies of the source. As mentioned earlier in the chapter, by being clever with hard links, these copies do not take long to create and usually do not take up nearly as much disk space as unlinked copies. However, every distinct version of every file in the backup is stored as a separate copy of that file. For instance, if you add one line to a file, or change a file’s permissions, that file is stored twice in the backup archive in its entirety. This can be troublesome especially with log files, which grow slightly quite often.

On the other hand, rdiff-backup does not keep complete copies of older files in the backup archive. Instead, it stores only the compressed differences between current files and their older versions, called diffs or deltas. For log files, rdiff-backup would not keep a separate copy of the older and slightly shorter log. Instead, it would save a delta file to the archive, which contains the information “the older version is the current version, but without the last few lines.” These deltas are often much smaller than an entire copy of the older file. When a file has changed completely, the delta is about the same size as the older version (but is then compressed).

When an rdiff-backup archive has multiple versions of a file, the program stores a series of deltas. Each one contains instructions on how to construct an earlier version of a file from a later one. When restoring, rdiff-backup starts with the current version and applies deltas in reverse order.
......

Ik gebruik dus op de CH3SNAS rdiff-backup. De meeste efficiente manier voor documenten en versies te beheren.
Om de bestanden van laptop naar CH3SNAS te krijgen gebruik ik RSYNC voor windows met SSH. Zo wordt er ELKE dag een backup gemaakt vanaf welke lokatie / internet aansluiting dan ook.

Wel een belangrijk puntje is tekens trema's en accenten in bestandsnamen niet geheel perfect overgezet worden. Opletten dus!

Als je het absurde aanneemt, kan je het tegenover gestelde bewijzen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

net fun plug geïnstalleerd en nu kan ik de CH3SNAS niet meer benaderen via "mijn netwerklocaties"in windows :(

Wordt wel gevonden, maar krijg een foutmelding dat ik niet de juiste machtigingen heb :S

Kan hem wel benaderen via PuTTY en Webbrowser

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

laat maar, al gevonden :$ standaard ip range van mijn router is t/m 192.168.1.149 en had een ip adres daarbuiten toegewezen aan de CH3SNAS, nu werkt het wel

Zijn de sh scripts eigenlijk ook via windows op te zetten, op moet dit persé via ssh of telnet?

[ Voor 126% gewijzigd door floriske.nl op 25-10-2008 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gurbo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik zit al een poosje te kloten met iets wat volgens mij heel simpel is. Via de ch3wnas webinterface kun je nadat je je smtp server info ingevuld hebt een emailtje sturen vanaf de ch3wnas. Nu wil dit gaag van de commandline doen.

Weet iemand welk commando ik hiervoor kan aanroepen als ik via SSH ben ingelogd (ik gebruik dus funplug)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
gurbo schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 19:05:
Ik zit al een poosje te kloten met iets wat volgens mij heel simpel is. Via de ch3wnas webinterface kun je nadat je je smtp server info ingevuld hebt een emailtje sturen vanaf de ch3wnas. Nu wil dit gaag van de commandline doen.

Weet iemand welk commando ik hiervoor kan aanroepen als ik via SSH ben ingelogd (ik gebruik dus funplug)?
In de scripts van BackupNetClone (http://backupnetclone.sourceforge.net) heb je ook een script waarmee mailtjes worden verstuurd. Wellicht kan je iets met dit script?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:26

Priet

To boldly do what no one has..

floriske.nl schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 14:58:
Zijn de sh scripts eigenlijk ook via windows op te zetten, op moet dit persé via ssh of telnet?
Het zijn gewoon tekstbestandjes, dus het kan ook vanuit Windows. Let wel op de line-endings, die moeten in Unix-stijle zijn om rare dingen te voorkomen.

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Priet schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 10:30:
[...]

Het zijn gewoon tekstbestandjes, dus het kan ook vanuit Windows. Let wel op de line-endings, die moeten in Unix-stijle zijn om rare dingen te voorkomen.
Ik las net inderdaad dat deze bestanden met wordpad simpelweg te bewerken zijn, alleen heb ik hier niet veel aan aangezien ik in de fun plug directory op de CH3SNAS niets mag schrijven of bewerken.

Waarschijnlijk omdat de user "root" alleen deze rechten heeft, is dit eventueel ook te omzeilen?

/me frustraties (waarvoor excuses, maar kan er slecht tegen als iets niet lukt :$) inmiddels maar verwijderd ;)
(kon wederom geen ssh verbinding maken na herstart, maar dit is 2 posts lager inmiddels opgelost)

[ Voor 93% gewijzigd door floriske.nl op 27-10-2008 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
floriske.nl schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 14:06:
[...]

Ik las net inderdaad dat deze bestanden met wordpad simpelweg te bewerken zijn, alleen heb ik hier niet veel aan aangezien ik in de fun plug directory op de CH3SNAS niets mag schrijven of bewerken.

Waarschijnlijk omdat de user "root" alleen deze rechten heeft, is dit eventueel ook te omzeilen?

Edit: :S nu kan ik ineens weer geen ssh verbinding maken via PuTTY ("network error, connection refused")
Niks bijzonders gedaan, gisteren opnieuw fun_plug geïnstalleerd en toen werkte zowel de ssh als netwerkverbinding via windows, maar een dag later heeft het er ineens weer geen zin in.

* floriske.nl wordt er langzaamaan een beetje moe van, ben nu al uren aan het kloten in mijn zuurverdiende weekend en heb nog geen script draaien :(

Ga mijn schijven maar eens opnieuw formateren, dan is tenminste alle fun_plug zut er af en zoek wel iets anders, geen zin om de rest van mijn weekend ook nog te verkloten 8)7

Heb de CH3SNAS gekocht omdat hier verteld werd dat zelfs voor een complete linux noob de backups eenvoudig te configureren waren, maar helaas, niets is minder waar. Alleen fun_plug installeren en configureren is al een ramp.
Met een standaard fun_plug installatie werkt ssh nog niet, wel telnet. Misschien heb je die gisteren gebruikt.

Als je volledige toegang tot je ffp directory wilt hebben van uit windows: telnet naar je apparaat en ga naar /ffp. Klop daar in: chmod 777 -R . (inclusief de punt)

Om .sh files makkelijk te bewerken gebruik ik notepad++, die heeft kleur codering en dat leest wel makkelijk.

Als je fun_plug er af wilt hebben is de /ffp directory verwijderen voldoende, een format is niet nodig. Maar als je eigen scripts wilt draaien op de CH3SNAS zit je vast aan een funplug, Fonz Fun Plug is de makkelijkste.

Pagina: 1 ... 11 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.