[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 22 Laatste
Acties:
  • 245.011 views

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 10:44

nielsvv

100% Afol

Ik gebruik winrar, zoals beschreven in de how to.

Bricklink Store - Steam

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2008 @ 09:51:
[...]

Pak je de tar bestanden soms met winzip uit? Want dat werkt niet goed, gebruik winrar of doe het het op de CH3SNAS zelf.
Kun je ook unrarren op de CH3SNAS? Bijvoorkeur automatisch nadat de rars binnenzijn in mldonkey? :D

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Wil vanmiddag een 1TB schijf bijplaatsen in de CH3SNAS. Ik wil geen RAID config. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb eerder gelezen dat de huidige disk niet meer benaderbaar of leeg zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GenetiX schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 10:59:
Wil vanmiddag een 1TB schijf bijplaatsen in de CH3SNAS. Ik wil geen RAID config. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb eerder gelezen dat de huidige disk niet meer benaderbaar of leeg zou zijn?
Het is het beste als je je huidige schijf vervangt door je nieuwe schijf, de format doet en dan de huidige schijf weer (op zijn originele plaats) terugzet met je nieuwe schijf ernaast. Op deze manier is er geen enkel risico voor je bestaande data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag de nieuwe conceptronic CSM3NET5. Deze heeft standaard Twonky media server aan boord. Iemand bekend met dit apparaat? Zou dat wat zijn? Als ik de specificaties zie een veelbelovend ding.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 21:15:
Ik zag de nieuwe conceptronic CSM3NET5. Deze heeft standaard Twonky media server aan boord. Iemand bekend met dit apparaat? Zou dat wat zijn? Als ik de specificaties zie een veelbelovend ding.
Ze zouden Twonky dan ook wel in de firmware van de CH3SNAS kunnen stoppen, werkt een stuk prettiger dan de nu ingebouwde. Alleen heeft twonky problemen met subtitles, maar media(video) adapters kunnen ook allemaal met samba of nfs overweg.

Verwijderd

Iemand ergens een goede tutorial om SABnzb te installeren o de CH3SNAS.
Moet ik eerst Debian installeren ?

Verwijderd

raven22 schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 09:13:
[...]

Ze zouden Twonky dan ook wel in de firmware van de CH3SNAS kunnen stoppen, werkt een stuk prettiger dan de nu ingebouwde. Alleen heeft twonky problemen met subtitles, maar media(video) adapters kunnen ook allemaal met samba of nfs overweg.
Ik vraag mij of, of je met deze machine ook middels Twonky de beschikking hebt over een bittorent downloadclient?
Kan iemand daar iets over zeggen. En of ik mijn bestanden extern kan benaderen.

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 16:46

Arethusa

Niet die server

Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 13:05:
[...]

Ik vraag mij of, of je met deze machine ook middels Twonky de beschikking hebt over een bittorent downloadclient?
Kan iemand daar iets over zeggen. En of ik mijn bestanden extern kan benaderen.
Om torrents te downloaden kun je mldonkey gebruiken en om de bestanden te benaderen kun je de de boel mounten via de cd rom.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• GenetiX
Weet iemand de logica achter de toewijzing van de volumes? Wanneer wordt een drive HD_a2 en wanneer HD_b2 ? In mijn situatie is Volume1 HD_b2 en Volume 2 HD_a2. Het lijkt me niet echt logisch allemaal.

Gisteren heb ik er een tweede schijf bijgezet. Format ging goed, maar de fun plug werkte daarna niet meer vanaf de harde schijf die er al in zat terwijl de benaming exact hetzelfde is gebleven etc. Nu vind ik dat op zich niet erg, want dan kan ik gelijk mijn howto updaten. Maar toch, de logica erachter ontbreekt bij mij!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nou vrijdag de D-link binnen gekregen met een Western Digital 1tb Green. Natuurlijk gelijk geprobeerd te formatteren en aan het werk ermee te gaan. Maar dat formatteren schiet voor geen meter op. Wat ik ook probeer hij blijft op 94% steken. Ik wacht altijd netjes totdat de harde schijf uit is gegaan en ik geen activiteit meer zie, maar wanneer ik dan opnieuw opstart (wat alleen kan door stroom eraf te halen en er weer op te zetten) moet ik hem gewoon weer formatteren.
Ik heb al geprobeerd:
- Firmware 1.03, 1.04 & 1.05
- HD in pc hangen en partities verwijderen
- In de rechterbay ipv linkerbay
- Activity timer naar 90 gezet en firmware 1.04 volgens: http://forum.dsmg600.info...-02%3A59%3A16.html#p17635
- 1 keer na formatteren in 1.03 kreeg ik wel een volume_1, maar daar kon ik verder helemaal niets mee :S

Iemand nog een idee?

• nielsvv

nielsvv

100% Afol

is de firmware van de dns323 ook te gebruiken op de ch3snas?

Bricklink Store - Steam

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 19:20
@ nielsvv

Euhm, is er een reden dat je dat zou wilen?

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

• nielsvv

nielsvv

100% Afol

omdat er daar standaard torrent support voor is, en aangezien het mij als complete noob niet lukt om mltwonky te installeren op de mijne.

Bricklink Store - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Jelte schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 17:14:
Nou vrijdag de D-link binnen gekregen met een Western Digital 1tb Green. Natuurlijk gelijk geprobeerd te formatteren en aan het werk ermee te gaan. Maar dat formatteren schiet voor geen meter op. Wat ik ook probeer hij blijft op 94% steken. Ik wacht altijd netjes totdat de harde schijf uit is gegaan en ik geen activiteit meer zie, maar wanneer ik dan opnieuw opstart (wat alleen kan door stroom eraf te halen en er weer op te zetten) moet ik hem gewoon weer formatteren.
Ik heb al geprobeerd:
- Firmware 1.03, 1.04 & 1.05
- HD in pc hangen en partities verwijderen
- In de rechterbay ipv linkerbay
- Activity timer naar 90 gezet en firmware 1.04 volgens: http://forum.dsmg600.info...-02%3A59%3A16.html#p17635
- 1 keer na formatteren in 1.03 kreeg ik wel een volume_1, maar daar kon ik verder helemaal niets mee :S

Iemand nog een idee?
Verwijderd in "[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-3..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dat heb ik dus ook al geprobeerd :S
Maar de opties voor raid enzo zijn helaas ook uitgevinkt, want anders had ik dat ook nog een keer geprobeerd.

Maar ik ga vandaag wel weer wat dingen uitproberen. Eerst maar eens kijken of de hd in windows helemaal te formatteren is. Gister in linux ging dat niet helemaal zoals het moest.

edit: Hmm laat maar de harde schijf geeft "reallocated sector count - failed" in de S.M.A.R.T. dat wordt dus een RMA.

[ Voor 15% gewijzigd door Jelte op 28-09-2008 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan niemand mij helpen om Mldonkey optimaal in te stellen voor een goede download snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
Zojuist heb ik nzbget geinstalleerd op de ch3snas. Volgens mij is dat allemaal wel goed gegaan. Nu heb ik de example config file aangepast met wordpad en wil deze terugkopieren naar de etc directory maar ik mag daar niks inzetten. iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Draait nzbget automatisch als je die installeert (heb funplug 0.5) en light webserver is die standaard geinstalleerd of moet ik daar nog instellingen voor veranderen. Ik wordt niet echt wijs uit de wiki op dns323 namelijk....

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 12-09 07:56
Stampre schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:15:
Zojuist heb ik nzbget geinstalleerd op de ch3snas. Volgens mij is dat allemaal wel goed gegaan. Nu heb ik de example config file aangepast met wordpad en wil deze terugkopieren naar de etc directory maar ik mag daar niks inzetten. iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Draait nzbget automatisch als je die installeert (heb funplug 0.5) en light webserver is die standaard geinstalleerd of moet ik daar nog instellingen voor veranderen. Ik wordt niet echt wijs uit de wiki op dns323 namelijk....
In principe kan je alles in dit topic terug vinden. Indien je niks hebt aangepast in je funplug bestand zal nzbget niet automatisch draaien. Daarvoor moet je het commando "nzbget -D" invoeren. Dit kan je doen dmv een telnetsessie (putty).

Voor het kopieeren moet je met jouw ingelogde user wel schrijfrechten hebben op de betreffende directory. Check even de chmod functionaliteit. Je kan natuurlijk alles chmodden met "chmod -R 777" maar dan kan iedereen erbij, dus dat raad ik af. Suc6.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Ik had inderdaad al een en ander teruggevonden. Maar dan houdt het op na de installatie. Ik had al vermoeden dat funplug nog aangepast moest worden. Ik gadaar straks maar eens mee aan de gang. bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpbosk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-09 18:10
Jelte schreef op zondag 28 september 2008 @ 10:51:
edit: Hmm laat maar de harde schijf geeft "reallocated sector count - failed" in de S.M.A.R.T. dat wordt dus een RMA.
Kan je de smart-status van de harde schijven ook in de CH3SNAS uitlezen? Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Beetje gelijkaardig vraagje als jpbosk maar dan met voor de dns-323

had eerst een 750GB WD schijf maar het formatteren wou maar niet lukken. Toen ik de schijf in mijn pc wou proberen, kwam de schijf wel in "Apparaatbeheer" voor maar niet in "Schijfbeheer". Is er dan een manier dat ik kan vinden wat er mis is met de schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 16:46

Arethusa

Niet die server

jpbosk schreef op zondag 28 september 2008 @ 20:42:
[...]

Kan je de smart-status van de harde schijven ook in de CH3SNAS uitlezen? Weet iemand dat?
Misschien is dat mogelijk na een installatie van Debian (Linux) op je NAS. Een howto is wel ergens in dit topic te vinden. Ik neem aan dat je via de webinterface het een en ander opgezocht hebt?

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
jpbosk schreef op zondag 28 september 2008 @ 20:42:
[...]

Wat ik heb gevonden niet standaard.
Maar je kan wel het volgende proberen: http://www.inreto.de/dns323/fsck/
(zelf niet geprobeerd btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rav994
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 19:11
Ik heb een dns-323 met een 1TB green schijf van wd connected aan mijn dir-655 gigabit router.
Hierop draait firmware 105 en funplug 0.5 en transmission.

Heb aleen een vaag probleem.
Met FTP van XP naar DNS haal ik 25mb/s op mijn lan.
Als ik download kom ik echter niet boven de 4mb/s uit is dit normaal?
Dit alles met 1 file van 500mb.
Heb vanalles geprobeerd mtu hoger/lager disken gedefragmenteerd virus scanner uit.
Heb het zelfs in safe mode geprobeerd niks werkt.
weet iemand waar dit aan kan liggen?

[ Voor 7% gewijzigd door rav994 op 29-09-2008 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 19:49
GenetiX schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 13:42:
Weet iemand de logica achter de toewijzing van de volumes? Wanneer wordt een drive HD_a2 en wanneer HD_b2 ? In mijn situatie is Volume1 HD_b2 en Volume 2 HD_a2. Het lijkt me niet echt logisch allemaal.

Gisteren heb ik er een tweede schijf bijgezet. Format ging goed, maar de fun plug werkte daarna niet meer vanaf de harde schijf die er al in zat terwijl de benaming exact hetzelfde is gebleven etc. Nu vind ik dat op zich niet erg, want dan kan ik gelijk mijn howto updaten. Maar toch, de logica erachter ontbreekt bij mij!
Hdd rechts = HD_a2
Hdd links = HD_b2

Waarschijnlijk staat je funplug nu niet meer op HD_a2 en wordt niet meer automatisch gestart.

Who is General Failure and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Scorpinus schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 08:22:
[...]

Hdd rechts = HD_a2
Hdd links = HD_b2

Waarschijnlijk staat je funplug nu niet meer op HD_a2 en wordt niet meer automatisch gestart.
Dat stond ie dus wel. Dus in feite zou je verwachten dat alles blijft werken. Wat ik uiteindelijk gedaan heb, is de funplug basis tar en bestand op beide schijven gezet. Na het rebooten (2x) is er op beide schijven een "funplug.d" folder aangemaakt. Op HD_a2 is het originele .tar bestand verwijderd, op HD_b2 staat deze nog. Ik moet nog even utizoeken welke 'leading' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GenetiX schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 11:10:
[...]
Wat ik uiteindelijk gedaan heb, is de funplug basis tar en bestand op beide schijven gezet. Na het rebooten (2x) is er op beide schijven een "funplug.d" folder aangemaakt. Op HD_a2 is het originele .tar bestand verwijderd, op HD_b2 staat deze nog. Ik moet nog even utizoeken welke 'leading' is.
Dat is makkelijk, degene waar de tar weg is is degene die actief is. Is trouwens toch altijd HD_a2, dus daar had je niet zo moeilijk voor hoeven te doen. Het werkt nu in ieder geval weer, dus weer een succes voor GenetiX. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rav994
rav994 schreef op maandag 29 september 2008 @ 23:08:
Ik heb een dns-323 met een 1TB green schijf van wd connected aan mijn dir-655 gigabit router.
Hierop draait firmware 105 en funplug 0.5 en transmission.

Heb aleen een vaag probleem.
Met FTP van XP naar DNS haal ik 25mb/s op mijn lan.
Als ik download kom ik echter niet boven de 4mb/s uit is dit normaal?
Dit alles met 1 file van 500mb.
Heb vanalles geprobeerd mtu hoger/lager disken gedefragmenteerd virus scanner uit.
Heb het zelfs in safe mode geprobeerd niks werkt.
weet iemand waar dit aan kan liggen?
Kan iemand mij trouwens vertellen hoe snel zij downloaden met FTP via de LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 21:15:
de CSM3NET heeft geen Twonky Server .. dit is een standaard mediaplayer for SD content, met daarbij een LAN chip (Layerwalker) die het mogelijk maakt om data op je mediaplayer te zetten zodat je de mediaplayer die naast je TV staat niet weg hoeft te halen en dan op een PC moet aan sluiten. (Layerwalker is zoiets als wat NDAS doet).

de CM3Gxx aka MediaGiant heeft wel de Twonky software on-board.

Dit even misverstanden te voorkomen

[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 30-09-2008 16:05 . Reden: kuch.. nederlands is niet meer je van het ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raven22 schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 09:13:
[...]

De CH3SNAS kan op een hele mooi manier getweaked worden door de gebruiker ..

Zo heb ik hier al een paar CH3SNASjes draaien met de SqueezeCenter Software voor de Logitec Squeezebox/Slimserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:38
sinds kort heb ik een macbook

en vroeg me af of ik met behulp van een macbook de Concepttronic grab 'n go NAS behuizing kon funpluggen.

Ik wil een externe NAS hebben voor backup en om via een mediaconsole bestanden vanaf te spelen op de tv. (dus ook .avi etc)

hiernaas wil ik er Transmissions op draaien.

zijn er mensen met ervaringen op de mac hiermee? heb me suf gezocht maar kan geen bruikbare info vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Kan ik mijn CH3SNAS gescheduled laten opstarten en afsluiten? Het is voor mij niet nodig dat-ie 's-nachts aanstaat, dus automatisch om 7.00 uur opstarten en om 23.00 afsluiten zou mooi zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Ik heb het hele topic doorgespit maar het lukt met niet. Ik heb een map op de nas staan en die wil ik verwijderen bijv met ftp of via windows. Maar ik mag niet verwijderen omdat map niet leeg is. Chmod via telnet geeft no such directory en in flashfxp mag ik de chmod niet uitvoeren op de onderliggende bestanen. Ben al teruggegaan naar fabrieksinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rav994
Stampre schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 20:44:
Ik heb het hele topic doorgespit maar het lukt met niet. Ik heb een map op de nas staan en die wil ik verwijderen bijv met ftp of via windows. Maar ik mag niet verwijderen omdat map niet leeg is. Chmod via telnet geeft no such directory en in flashfxp mag ik de chmod niet uitvoeren op de onderliggende bestanen. Ben al teruggegaan naar fabrieksinstellingen.
Unix is case sensitive miss dat de map daarom niet word gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjansen
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:20
zeroday schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:59:
[...]
de CM3Gxx aka MediaGiant heeft wel de Twonky software on-board.
Is er een lijst met verschillen tussen de verschillende CM3Gxx ?
Want buiten de grote van de harddisk zie ik zo geen verschillen. (mijn ogen staan nog wel half dicht. 8) )

Ik wil mijn zelfbouw mediacenter eruit doen en zo'n CM3Gxx kopen, maar kan ik er dan wel hetzelfde ermee dan met een mediacenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Nee dat is het niet, heb ik al opgelet. Moet wel een nuance aanbrengen. De niet te verwijderen map is een map die ik heb laten kopieren door de scheduled download van de CH3SNAS. Overige bestanden die middels fpt zijn overgezet kunnen prima verwijderd worden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Tot nu toe zette ik al mijn dvd's om naar avi bestanden maar sinds ik de dns-323 heb in samenwerking met een popcorn hour (verbonden door Netgear HD powerline bakskes), wou ik gewoon images op de nas plaatsen.

Maar als ik probeer de dvd af te spelen, speelt de popcorn alles schokkend af. Heb ook eens een 4GB mkv bestand gedownload (puur als testmateriaal natuurlijk O-) ) en ook dat speelt schokkend af. Ik gebruik hiervoor wel de onboard mediaserver ipv twonky omdat het mkv bestand niet voorkomt in het media-overzicht

Nu eens paar dingetjes geprobeerd aan de hand van FileZilla

vaste pc -> nas : 11 à 12 MB/s
laptop -> nas: 11 à 12 MB/s

nas -> laptop : 2 MB/s
nas -> vaste pc : 3 MB/s

Alles is met mekaar verbonden door een gigabit router (hoewel de nas voorlopig eigenlijk het enigste gigabit apparaat is).

Mijn eerste gedacht is dat ook de popcorn maar aan 2 à 3 MB /s zijn gegevens krijgt van de nas. Is er een manier om dit te testen?
En is er een manier om die snelheid omhoog te krijgen. Die 11 à 12 natuurlijk niet (was aangenaam verrast door die snelheid) maar 2 à 3 MB/s vind ik toch wel erg aan de lage kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ehuurman schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 18:52:
Kan ik mijn CH3SNAS gescheduled laten opstarten en afsluiten? Het is voor mij niet nodig dat-ie 's-nachts aanstaat, dus automatisch om 7.00 uur opstarten en om 23.00 afsluiten zou mooi zijn...
nope.. gaat niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stampre schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 07:57:
Nee dat is het niet, heb ik al opgelet. Moet wel een nuance aanbrengen. De niet te verwijderen map is een map die ik heb laten kopieren door de scheduled download van de CH3SNAS. Overige bestanden die middels fpt zijn overgezet kunnen prima verwijderd worden. 8)7
met rm -rf [foldernaam] forceer je de verwijdering van de folder/bestanden

use this command with caution .. verkeerd gebruik kan je veel ellende opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjansen schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 07:53:
[...]

Is er een lijst met verschillen tussen de verschillende CM3Gxx ?
Want buiten de grote van de harddisk zie ik zo geen verschillen. (mijn ogen staan nog wel half dicht. 8) )

Ik wil mijn zelfbouw mediacenter eruit doen en zo'n CM3Gxx kopen, maar kan ik er dan wel hetzelfde ermee dan met een mediacenter.
d'r schijnt een website voor te zijn
http://www.conceptronic.net/mediagiant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-07 16:14
Ik ga deze week de ch3snas halen en als ik http://knowledge.forestblue.nl/ch3snas.html bekijk heb ik voor debian geen usb pendrive nodig waar debian op wordt geinstalleerd. Het komt dan toch op de schijf in de ch3 of snap ik het nou niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjansen
  • Laatst online: 14:20
Zeg ik, even mijn ogen open doen.. Bedankt Zeroday.
Maar toch nog een kleine vraag. Radio streamed afluisteren en gewoon via de ouderwetse manier coax-radio werkt ook?

Dan schaf ik zo'n ding aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsj87
  • Laatst online: 13-07 21:31
@ MeneerKrab:
The_DoubleU schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 17:14:
Mocht je Debian op een van je schijven in de NAS zetten dan heeft dat als nadeel dat spindown niet meer werkt. Spindown schrijft namelijk een regel in je log, die veroorzaakt weer een spinup. Een oplossing hiervoor is om logging uit te zetten of naar /dev/null te schrijven. Een andere oplossing is om alles op een USB key te zetten. Nadeel is dat je dan geen printer meer kan aansluiten, maar dit is op te lossen d.m.v. een USB hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
ehuurman schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 18:52:
Tijdschakelaar a 5 euries?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Het is toch niet echt verstandig om zomaar harde schijven zonder electriteit te zetten?

Een mens kan natuurlijk de minder-luie manier gebruiken en voor het slapen gaan op de knop drukken om uit te schakelen en bij het opstaan opnieuw op de knop drukken :+

Op als de nas in de meterkast staat, via de webpagina het spul uitzetten. Misschien is er zelfs zoiets als wake-on-lan mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 21:23

PoweRoy

funky!

Kan dat zomaar omdat er software draait? Als je dan toch bv na 23.00 aan t kijken bent en dan ineens de nas uit. (Lezen maakt denk ik niet zoveel uit, wel schrijven)

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjansen schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 12:04:
[...]

Zeg ik, even mijn ogen open doen.. Bedankt Zeroday.
Maar toch nog een kleine vraag. Radio streamed afluisteren en gewoon via de ouderwetse manier coax-radio werkt ook?

Dan schaf ik zo'n ding aan.
geen radio functionaliteiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lekker..een linux gebakje POEF! uitschakelen

en POEF! aanschakelen gaat niet werken .. je moet op het knopje drukken

Dit noemen de ontwikkelaars een bepaalde 'zekerheid' want staat ie uit dan weet je dat er eventueel wat mis kan zijn met je data .. en dat je dus op moet letten ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kenhas schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 14:47:
Het is toch niet echt verstandig om zomaar harde schijven zonder electriteit te zetten?

Een mens kan natuurlijk de minder-luie manier gebruiken en voor het slapen gaan op de knop drukken om uit te schakelen en bij het opstaan opnieuw op de knop drukken :+

Op als de nas in de meterkast staat, via de webpagina het spul uitzetten. Misschien is er zelfs zoiets als wake-on-lan mogelijk
nope.. zouden er andere componenten op gezet moeten worden die WOL ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
zeroday schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:23:
[...]

Lekker..een linux gebakje POEF! uitschakelen

en POEF! aanschakelen gaat niet werken .. je moet op het knopje drukken

Dit noemen de ontwikkelaars een bepaalde 'zekerheid' want staat ie uit dan weet je dat er eventueel wat mis kan zijn met je data .. en dat je dus op moet letten ..
Oei wat een reacties ... ;) enige vorm van sarcasme was hier van toepassing ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
@ Zeroday

Is dit een bekende bug of ben ik de enige met dit probleem.

use this command with caution .. verkeerd gebruik kan je veel ellende opleveren,

Voordat ik bovenstaande doe, wat is de ellende die ik kan krijgen en wanneer treedt het op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
Stampre schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 22:08:
@ Zeroday

Is dit een bekende bug of ben ik de enige met dit probleem.

use this command with caution .. verkeerd gebruik kan je veel ellende opleveren,

Voordat ik bovenstaande doe, wat is de ellende die ik kan krijgen en wanneer treedt het op...
Wat Zeroday bedoelt is dat hij KEIHARD zonder te vragen, zonder te kijken wat het is de bestanden verwijdert.

rm= remove
-f = force (dus niet vragen)
-r = recusive (dus ook de directories in gaan en daar alles weghalen)

Als je het dus niet goed gebruikt (met bijvoorbeeld * in het commando en het uitvoeren vanaf de verkeerde locatie) is je data weg.

Als je bijvoorbeeld met putty naar je nas gaat en dan "rm * -rf" uitvoert zul je zien dat je nas leeg is. Helemaal leeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Scorpinus op 01-10-2008 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
ok tnx, ik ben een echte linux noob, dus nog een vraag. ik mount eerst HD_a2 en dan geef dat commando. Moet dan de map in dit geval heet de map Installatie tussen [ ] of is dat alleen voor het voorbeeld. sorry voor mijn domme vragen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stampre schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 22:32:
ok tnx, ik ben een echte linux noob, dus nog een vraag. ik mount eerst HD_a2 en dan geef dat commando. Moet dan de map in dit geval heet de map Installatie tussen \[ ] of is dat alleen voor het voorbeeld. sorry voor mijn domme vragen :X
nou .. wat je doet is dat je eerste je putty opstart

als je ingelogd bent, dan ga je eerst met cd /mnt/HD_a2 naar je harde schfijf
met ls -la krijg je een overzicht van wat er op je HDD staat
als je dan even aangeeft wat voor folder weg moet dan kunnen hier wel wat meer mensen zeggen wat je kan doen om deze folder met bestanden te verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mee007
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 14:58
Hallo,

Heeft iemand ervanring met de ch3snas icm een Apple Imac?

Werkt dit goed samen en met welke zaken moet ik rekening houden?

Ik wil namelijk binnenkort een Imac aanschaffen...

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty77
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-08 10:46
mee007 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:07:
Hallo,

Heeft iemand ervanring met de ch3snas icm een Apple Imac?

Werkt dit goed samen en met welke zaken moet ik rekening houden?

Ik wil namelijk binnenkort een Imac aanschaffen...

Dank!
Ik heb een Macbook Pro met Leopard... Dit werkt ERG goed met mijn NAS!!
Shares zijn goed te benaderen... NAS komt automatisch in beeld bij Finder (de verkenner van MACOS)
Itunes herkent automatisch de Itunes server van de NAS!!

Nadeel, je kunt geen muzieknummers vanaf diezelfde ITunes libary kopieren naar je iphone/ipod!
Je moet dus eerste de mappen toevoegen aan je lokale itunes libary!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
de folder die weg moet heet (case sensitive) Installatie en alle daaronder liggende submappen. @zeroday, is dit een bug die nog moet worden opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stampre schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 12:40:
de folder die weg moet heet (case sensitive) Installatie en alle daaronder liggende submappen. @zeroday, is dit een bug die nog moet worden opgelost?
Linux reageert altijd op deze manier, kwestie van de juiste commando's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stampre schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 12:40:
bug?
wat voor bug?
zolang jij niet doet wat ik vraag (ls -la etc.. ) kan ik daar geen uitspraken over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
met bug bedoel ik dat het niet mogelijk is om bestanden via verkenner danwel ftp programma te verwijderen als de map is aangemaakt ddor de scheduled backup. Dit lijkt me een redelijk omslachtige manier nl. ben nu niet thuis dus zal het vanavond uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Laatst online: 12-09 14:21
Stampre schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:19:
met bug bedoel ik dat het niet mogelijk is om bestanden via verkenner danwel ftp programma te verwijderen als de map is aangemaakt ddor de scheduled backup. Dit lijkt me een redelijk omslachtige manier nl. ben nu niet thuis dus zal het vanavond uitproberen.
Het lijkt er meer op dat de map + bestanden aan gemaakt zijn met de ene user en je probeert ze te verwijderen met een ander user. Dat heet niet "bug", maar veiligheid.

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Blijkbaar ben ik toch niet den enigsten die beetje problemen heeft met de snelheid nas->pc. Had rav994 zijn post niet gezien.

Zijn er mensen die eens hun snelheid willen meten en dit delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mee007
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 14:58
Smarty77 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 11:53:
[...]

Ik heb een Macbook Pro met Leopard... Dit werkt ERG goed met mijn NAS!!
Shares zijn goed te benaderen... NAS komt automatisch in beeld bij Finder (de verkenner van MACOS)
Itunes herkent automatisch de Itunes server van de NAS!!

Nadeel, je kunt geen muzieknummers vanaf diezelfde ITunes libary kopieren naar je iphone/ipod!
Je moet dus eerste de mappen toevoegen aan je lokale itunes libary!
Ok, thx voor je snelle antwoord!

Ik kreeg ook te horen dat de "easy search utility" niet zou werken icm met Mac.
Geeft dit nog beperkingen? en welke?

Dank!

Gr.

[ Voor 24% gewijzigd door mee007 op 02-10-2008 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51
mee007 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:02:
[...]

Ok, thx voor je snelle antwoord!

Ik kreeg ook te horen dat de "easy search utility" niet zou werken icm met Mac.
Geeft dit nog beperkingen? en welke?

Dank!

Gr.
De easy search utility is (hoe handig ie ook is moet ik toch even zeggen) eigenlijk alleen nodig als je niet weet hoe je een share moet benaderen en er een netwerkmap van moet maken. Het is een handig tooltje voor dingen die je als tweaker zonder dat tooltje ook wel zult kunnen. Dus geen obstakel.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
@runar toch noem ik het een bug. In de scheduled backup module kun je alleen inloggen als admin. Hoe kan ik dan nog op een niet linuxwijze de bestanden verwijderen als die rechten krijgt waar ik niet meer bij kan. MAar aan de reacties hier te zien ben ik de enige die dit als een probleem ervaart. Ga nu maar eens kijken of ik met de tips van Zeroday de schijf leeg krijg. wordt vervolgd :)

/ # cd/mnt/HD_a2
/ffp/bin/sh: cd/mnt/HD_a2: not found
/ # cd
/ # cd
/ # cd mnt/HD_a2
/mnt/HD_a2 # ls -la
drwxrwxrwx 11 root root 4096 Oct 30 20:23 .
drwxr-xr-x 5 root root 1024 Oct 30 20:22 ..
drwx------ 2 root root 4096 Oct 30 20:01 .systemfile
drwxrwxrwx 25 Michiel 702 4096 Mar 27 2000 Fotos
drwxrwxrwx 2 Michiel 702 4096 Mar 24 2000 Ingeborg
drwxrwxrwx 3 nobody 501 4096 Oct 30 22:10 Installatie
drwxrwxrwx 5 Michiel 702 4096 Mar 26 2000 Michiel
drwxrwxrwx 5 Michiel 702 4096 Mar 26 2000 Multimedia
drwxrwxrwx 2 Michiel 702 4096 Oct 28 07:39 TEST
drwxr-xr-x 11 root root 4096 May 22 09:50 ffp
-rw-r--r-- 1 root root 97833 Oct 30 20:23 ffp.log
-rwxrwxrwx 1 nobody 501 1778 Sep 27 02:59 fun_plug
drwxr-xr-x 6 root root 4096 Oct 30 10:32 twonky
/mnt/HD_a2 #
/mnt/HD_a2 #

Het gaat dus om de map Installatie. het lijkt hier net of er alle rechten zijn, maar in de map Installatie bevindt zich een map Installatie waar niet alle rechten op zitten.

[ Voor 59% gewijzigd door Stampre op 02-10-2008 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een van de functies waar ik de CH3SNAS voor zou willen gebruiken is roaming profiles.
Ik wil op elke pc in huis kunnen aanmelden en vervolgens op dezelfde wijze kunnen werken.
Is dit te realiseren zonder Windows Server ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
Stampre schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 19:09:
@runar toch noem ik het een bug. In de scheduled backup module kun je alleen inloggen als admin. Hoe kan ik dan nog op een niet linuxwijze de bestanden verwijderen als die rechten krijgt waar ik niet meer bij kan. MAar aan de reacties hier te zien ben ik de enige die dit als een probleem ervaart. Ga nu maar eens kijken of ik met de tips van Zeroday de schijf leeg krijg. wordt vervolgd :)

/ # cd/mnt/HD_a2
/ffp/bin/sh: cd/mnt/HD_a2: not found
/ # cd
/ # cd
/ # cd mnt/HD_a2
/mnt/HD_a2 # ls -la
drwxrwxrwx 11 root root 4096 Oct 30 20:23 .
drwxr-xr-x 5 root root 1024 Oct 30 20:22 ..
drwx------ 2 root root 4096 Oct 30 20:01 .systemfile
drwxrwxrwx 25 Michiel 702 4096 Mar 27 2000 Fotos
drwxrwxrwx 2 Michiel 702 4096 Mar 24 2000 Ingeborg
drwxrwxrwx 3 nobody 501 4096 Oct 30 22:10 Installatie
drwxrwxrwx 5 Michiel 702 4096 Mar 26 2000 Michiel
drwxrwxrwx 5 Michiel 702 4096 Mar 26 2000 Multimedia
drwxrwxrwx 2 Michiel 702 4096 Oct 28 07:39 TEST
drwxr-xr-x 11 root root 4096 May 22 09:50 ffp
-rw-r--r-- 1 root root 97833 Oct 30 20:23 ffp.log
-rwxrwxrwx 1 nobody 501 1778 Sep 27 02:59 fun_plug
drwxr-xr-x 6 root root 4096 Oct 30 10:32 twonky
/mnt/HD_a2 #
/mnt/HD_a2 #

Het gaat dus om de map Installatie. het lijkt hier net of er alle rechten zijn, maar in de map Installatie bevindt zich een map Installatie waar niet alle rechten op zitten.
Zoals je ziet is 'nobody' eigenaar van de map Installatie. Als jij naar die map gaat via windows verkenner ga je via een andere user. Dus mag je niets met die map. Maar ik zie hier wel dat hij de 777 rechten heeft, dit zou betekenen dat iedereen er alles mee mag....dus inderdaad raar.

Als je vanuit putty doet:
cd mnt/HD_a2
rm -rf Installatie

Dan is ie weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:40:
Een van de functies waar ik de CH3SNAS voor zou willen gebruiken is roaming profiles.
Ik wil op elke pc in huis kunnen aanmelden en vervolgens op dezelfde wijze kunnen werken.
Is dit te realiseren zonder Windows Server ?
Niet dat ik weet. Je hebt dan server software nodig wat de authenticatie voor je doet. Zoiets dus als Active Directory van Windows Server. Misschien dat Debian (de linux variant die je makkelijk op je nas kunt zetten) hier iets voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Top! bedankt, allemaal map is weg (maar blijf het raar vinden dat scheduled backup er een nobody map van maakt). Kan nog een hoop linux leren hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu ook de trotse bezitter van een CH3SNAS.. mldonkey voor emule zonder veel problemen aan de praat gekregen, maar nu krijg ik de folders in de torrent folder met geen mogelijkheid in windows visible (ik neem aan dat je de torrent files opslaat in mldonkey/torrents/incoming).. terwijl de rechten wel op drwxrwxrwx staan 8)7 .. Wat doe ik verkeerd?!

edit:

hmmmm.. chmod a+x torrents :) ik leer linux :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2008 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
GenetiX schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 11:10:
[...]

Dat stond ie dus wel. Dus in feite zou je verwachten dat alles blijft werken. Wat ik uiteindelijk gedaan heb, is de funplug basis tar en bestand op beide schijven gezet. Na het rebooten (2x) is er op beide schijven een "funplug.d" folder aangemaakt. Op HD_a2 is het originele .tar bestand verwijderd, op HD_b2 staat deze nog. Ik moet nog even utizoeken welke 'leading' is.
Het fun_plug script bestand pas ik op HD_b2 aan, alleen dat bestand wordt uitgevoerd, hetzelfde bestand op HD_a2 niet. Het lijkt er dus op dat de fun_plug het script bestand het liefst van Volume_1 uitleest (Bij mij HD_b2 dus) Hoe zit dat bij anderen die er twee schijven (niet in RAID) in hebben zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Ben inmiddels aanbeland bij het instellen van mijn FTP server. Nu heb ik de volgende mappenstructuur:
- Installatie
- Multimedia
----Muziek
----Series
----Films
-Backup
-Fotos

Als ik nu user X toegang wil geven tot de map Multimedia én de map Installatie dan gaat dat volgens mij niet.
Het is of Multimedia of installatie. ik kan niet 2x de user X aanmaken en die rechten bij verschillende mappen geven.
of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het iemand al gelukt om Subversion onder Debian te installeren? Ik heb nu Subversion en Apache 2 met SSL geinstalleerd, maar krijg allemaal connection refused errors (ik heb de poorten veranderd naar 81 en 444 vanwege de goahead webserver)

Apache lijkt goed te werken

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2008 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
Stampre schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 10:53:
Ben inmiddels aanbeland bij het instellen van mijn FTP server. Nu heb ik de volgende mappenstructuur:
- Installatie
- Multimedia
----Muziek
----Series
----Films
-Backup
-Fotos

Als ik nu user X toegang wil geven tot de map Multimedia én de map Installatie dan gaat dat volgens mij niet.
Het is of Multimedia of installatie. ik kan niet 2x de user X aanmaken en die rechten bij verschillende mappen geven.
of zie ik dit verkeerd?
Volgens mij kun je ook met groepen werken toch? Maak je een groep die in beide mappen kan, hang je de user X weer in die groep. Of werkt dat alleen bij Network Access en niet bij FTP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apache 2 is dus veel te zwaar voor het processortje :(.. Helaas. Heb Apache d'r weer afgehaald. Alleen nu zijn de Samba shares (waarschijnlijk door alle disk IO) onwijs traag, ik haal met kopieren niet eens 1mb/s :S.. Iemand een idee hoe ik deze weer op de oude snelheid kan krijgen.. Is er geen defrag voor Linux ? :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2008 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
@Scorpinus
Helaas werkt dat niet, als je een group rechten geeft tot een map kun je daar niet nog een extra map aan die groep toevoegen. Het zou mooi zijn als je meerder mappen kan selecteren. Ik denk dat ik het maar een feature request moet noemen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:11
Via een workaround kun je toch wel "groepen" aanmaken:
- Maak ergens een map "Installatie_Multimedia" (oid) aan
- Ga via ssh/telnet naar die map
- Maak een symbolic link naar desbetreffende mappen:
ln -s /PATH/TO/Installatie Installatie
ln -s /PATH/TO/Multimedia Multimedia

Geef user X nu toegang tot "Installatie_Multimedia"... :)

Ik heb op de NAS een map genaamd "FTP_HOME" aangemaakt. Daarin heb ik vervolgens voor iedere groep/user die ik toegang heb gegeven tot de FTP-server een nieuwe folder aangemaakt:
FTP_HOME
- USER_Pietje
- USER_Jan
- GROUP_Familie
- GROUP_Test

In al die mappen heb ik vervolgens symbolic links gemaakt naar de folders waartoe zij toegang hebben. Via de webinterface wijs ik dan een user/group toe aan een van die home-folders.

[ Voor 40% gewijzigd door Mawlana op 05-10-2008 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Ow dat is zeker een idee! Ik kan dan volstaan met ln -s/PATH/TO/Installatie Installatie of moet het iets worden van ln -s/PATH/TO/Installatie Volume_1/Installatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Met /PATH/TO/Installatie geef je de TARGET (waarnaar de virtuele map moet verwijzen) en met Installatie geef je de LINK (naam van de "virtuele map").

Met andere woorden: Wanneer je ln -s /PATH/TO/Installatie Installatie intikt, wordt er in de huidige map een nieuwe "virtuele" map genaamd "Installatie" aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:20
Op basis van deze howto en dit Linux script heb ik getracht een Rsync scriptje te bouwen waarmee gemaakte backups na verloop van tijd automatisch worden opgeruimd. Dit Linux script zou hetvolgende moeten doen:
  • Elke dag wordt die van een week geleden gewist.
  • Elke zaterdag wordt nummer 5 gecopieerd naar de weekomgeving. Die van een maand geleden wordt dan gewist.
  • Elke 4 weken wordt die van zaterdag bovendien naar de maandomgeving gecopieerd. Die van een jaar geleden wordt dan gewist.
Het script heb ik opgeslagen met UltraEdit in Unix formaat (ben geen VI held) en vervolgens executable gemaakt. Als ik het script run dan krijg ik de volgende melding:
/ffp/bin/snapshot.sh: 34: Syntax error: "(" unexpected

Nu heb ik een heel klein beetje Linux kennis maar na een uurtje Googlen ben ik er nog uit. Ik lees iets over het gebruik van een andere shell?!? Het originele Linux script werkt tenslotte met Bash ipv Sh. Gaat dit script uberhaupt werken op de CH3SNAS? Wie kan mij vertellen wat ik moet veranderen om dit script werkend te krijgen?

Mijn huidige snapshot.sh:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
#!/bin/sh

# Dit script maakt dagelijks een backup van de CH3SNAS
# Elke dag wordt een dagcopie gemaakt middels rsync.
# rsync -a -v --delete --link-dest=OUDE_BACKUP /DIR/  NIEUWE_BACKUP/

# De kopie van de voorgaande week wordt verwijderd.
# Eens per week is de dagbackup tevens de weekbackup.
# Die wordt na 4 weken verwijderd
# Eens per 4 weken is de backup tevens maandbackup
# Die wordt na 1 jaar verwijderd

# Set Source Path
SRCPATH='/mnt/HD_a2/Data /mnt/HD_a2/Videobewerking'

# Set the Destination Path
DSTPATH=/mnt/HD_b2/Backup_NAS

# Set path to Fun_Plug files
# Fun_Plug 3.0 or 4.0
# ffppath=/mnt/HD_a2/fun_plug.d
# Fun_Plug 5.0
FFPPATH=/ffp

# Set Rsync
RSYNC=$FFPPATH/bin/rsync

# date --help zegt
# %w   day of week (0..6);  0 represents Sunday
# %V   week number of year with Monday as first day of week (01..53)
BACKUPDATE=`date +'%w %V'` 

WEEKDAY=`echo $BACKUPDATE|cut -f 1 -d ' '`
YESTERDAY=$[ ($WEEKDAY+6) % 7 ]
WEEKNUMBER=`echo $BACKUPDATE|cut -f 2 -d ' '`
# WEEKNUMBER, zoals date die geeft, bestaat altijd uit 2 cijfers
# de voorloop-nul, zoals in 08, zorgt dat WEEKNUMBER octaal
# geinterpreteerd wordt en dan moppert die dat dat niet kan :( 
WEEKNUMBER=$[10#$WEEKNUMBER]
LASTMONTH=$[ (53+$WEEKNUMBER-4) % 53 ]

BACKUPDIR=/$DSTPATH/daily/$WEEKDAY
LINKDIR=/$DSTPATH/daily/$YESTERDAY
WEEKBACKUP=/$DSTPATH/weekly/$WEEKNUMBER
LASTMONTH=/$DSTPATH/weekly/$LASTMONTH
MONTHBACKUP=/$DSTPATH/monthly/$WEEKNUMBER

mkdir -p /$DSTPATH/daily/
mkdir -p /$DSTPATH/weekly/
mkdir -p /$DSTPATH/monthly/

date >> $BACKUPDIR.list

if [ -z `find $BACKUPDIR -maxdepth 0 -ctime -1 ` ]
then # eerste aanroep van vandaag, de oude informatie wissen
     rm -rf $BACKUPDIR 
     $RSYNC -v -x -a --dry-run --delete --link-dest=$LINKDIR $SRCPATH $BACKUPDIR/ \
            >> $BACKUPDIR.list
else # reeds eerder een aaroep geweest vadaag, voeg de nieuwe informatie toe
     $RSYNC -v -x -a --dry-run --delete --link-dest=$LINKDIR $SRCPATH $BACKUPDIR/ >> $BACKUPDIR.list
fi

date >> $BACKUPDIR.list

touch $BACKUPDIR

if [ $WEEKDAY -eq 5 ]
then 
     rm -rf $LASTMONTH
     rm -rf $LASTMONTH.list
     cp -al $BACKUPDIR $WEEKBACKUP 
     cp -af $BACKUPDIR.list $WEEKBACKUP.list 

if [ $[ $WEEKNUMBER % 4 ] -eq 0 ]  
     then rm -rf $MONTHBACKUP 
          rm -rf $MONTHBACKUP.list
          cp -al $BACKUPDIR $MONTHBACKUP
          cp -af $BACKUPDIR.list $MONTHBACKUP.list
     fi
fi

Nadat regel 34 even offline is gehaald geeft regel 40 ook hetzelfde probleem aan. Mogen er met !/bin/sh geen haakjes toegepast worden?

Het originele snapshot.sh script uit de Howto werkt probleemloos.

Edit 9 oktober: problemen zijn verholpen dankzij de goede hulp van Ardezo, de maker van het originele script. De Bourne shell werkt iets anders dan de Bash shell.

Dit zijn de wijzigingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Set date variables
WEEKDAY=`date +'%w` 
YESTERDAY=`expr \( $WEEKDAY + 6 \)  % 7`
WEEKNUMBER=`date +'%V'` 
# Convert the string to a number
WEEKNUMBER=`expr \( $WEEKNUMBER + 0 \)`
LASTMONTH=`expr \( 53 + $WEEKNUMBER - 4 \) % 53`

if [ -z `find $BACKUPDIR -maxdepth 0 -mtime -1 ` ]

[ Voor 7% gewijzigd door sandergar op 09-10-2008 10:46 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
@sylvesterr dat heb ik dus geprobeerd en dan de verwijzing naar /volume_1/Installatie maar toch kan de map niet gevonden worden. Ik vraag me dus af of je echt bij het begin moet beginnen HD_a2/volume_1/Installatie. Heb al gegoogled maar word daar niet wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Stel:
  • Ik heb twee mappen
    • /mnt/HD_a2/Installatie
    • /mnt/HD_a2/Installatie
  • Ik wil in /mnt/HD_a2/FTP_HOME de "virtuele mappen" aanmaken
    • Installatie
    • Multimedia
Dan doe ik dus het volgende:
cd /mnt/HD_a2
mkdir FTP_HOME
cd FTP_HOME
ln -s /mnt/HD_a2/Installatie Installatie
ln -s /mnt/HD_a2/Multimedia Multimedia

Je hebt het over "Volume_1", weet je zeker dat je het juiste pad opgeeft? Volume_1 wordt namelijk voor zover ik weet bij Samba en FTP gebruikt, maar NIET op je filesystem... Je moet het werkelijke pad (volgens je filesystem) opgeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
ok tnx, ik gooi inderdaad smb en filesystem door elkaar!
Het werkt nu!

[ Voor 11% gewijzigd door Stampre op 05-10-2008 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-07 16:14
hoe steekt dat hellanzb in elkaar? Ik heb vanuit newsleecher een nzb gemaakt van een parfile en deze heb ik de daemon.queue gezet. Dit ging hij vrolijk downloaden maar hij staat nu nog steeds in de map daemon.processing en dat al 30min....

En hoeveel connections kan ik het beste open zetten. Meer connections betekend toch meer gebruik van resources op de nas.

[ Voor 20% gewijzigd door MeneerKrab op 05-10-2008 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
MeneerKrab schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 23:10:
hoe steekt dat hellanzb in elkaar? Ik heb vanuit newsleecher een nzb gemaakt van een parfile en deze heb ik de daemon.queue gezet. Dit ging hij vrolijk downloaden maar hij staat nu nog steeds in de map daemon.processing en dat al 30min....

En hoeveel connections kan ik het beste open zetten. Meer connections betekend toch meer gebruik van resources op de nas.
Ik zou eens gaan zoeken op dit forum naar Nzbget. Werkt makkelijk en is sneller qua downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvanhoesel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-03-2024
Antwoord op de vragen omtrent MLDonkey :

- Hoe kan ik de bestanden verplaatsen nadat ze gedownload zijn?
- Ik kan de bestanden niet meer verwijderen/verplaatsen nadat ze gedwonload zijn?!
- Hoe zet ik de rechten goed?

1. Ga naar je web interface van Mldonkey
2. Ga dan naar "Options" bovenin
3. Ga dan naar "Settings" daaronder weer
4. Ga dan naar het tabje "Files"
5. Bij het veld "create_file_mode" & "create_dir_mode" vul je bij beide velden 777 in.
6. Druk op enter om het op te slaan.
7. Ga dan naar het tabje "Changed"
5. Bij het veld "create_file_mode" & "create_dir_mode" vul je bij beide velden 777 in.
6. Druk op enter om het op te slaan.

Vanaf dat moment kun je nadat iets gedownload is het gewoon verplaatsen of verwijderen.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst bedankt voor alle nuttige howto's in deze topic. Zonder al deze informatie had ik m'n CH3SNAS nooit zo ver gekregen dat er debian met hellanzb op draait!

Het werkt allemaal best aardig, maar ik zit nog met een paar dingetjes waar ik niet uit kom. Als iemand van jullie een oplossing weet dan hoor ik dat heel graag!! Ik heb debian op een USB stick draaien, hellanzb staat dus ook daarop. In de hellanzb.conf file heb ik het pad voor alle nzb dirs die hellanzb aanmaakt wel naar de harddisk staan natuurlijk. Werkt op zich ook prima, MAAR:

1) Na het downloaden zie ik de bestanden wel heel netjes in de 'done' directory verschijnen binnen mijn debian omgeving (als ik dus met telnet op m'n CH3SNAS ben ingelogd en een chroot naar debian heb gedaan), maar ik zie dezelfde files NIET verschijnen als ik via m'n windows computer diezelfde directory opzoek via het netwerk....... en ook zie ik ze niet als ik debian exit en dus terug in de samba omgeving v/d CH3SNAS zit. Dit is natuurlijk erg irritant.... maar ik krijg het niet voor elkaar om dit goed te zetten!

2) Als ik die files wel zie hoe zet ik dan de rechten goed, zodat ik die files ook vanuit m'n windows omgeving kan verwijderen of verplaatsen etc.... eigenlijk dus een soort van automatische CHMOD 777 nadat de files klaar zijn.

Ben een behoorlijke newbie wat Linux betreft, maar erg leuk om uit te zoeken, alleen echt balen dat ik dit niet voor elkaar krijg, dus ik kan wel wat hulp van de echte kenners gebruiken! Alvast bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:55
Erg nuttig topic dit!
Ik zit echter met een probleem, ik heb sinds een aantal dagen ook de ch3snas in gebruik. Nu heb ik op mijn laptop echter het probleem dat hij vaak de verbinding niet meer kan vinden. Dan probeer ik hem te unmounten maar dan vind hij hem niet. Wil ik hem dan weer mounten vraagt hij om een username en password, echter heb ik deze nooit opgegeven? Heeft iemand dit probleem ook en hoe hebben jullie dit opgelost? ( het enige wat werkt is systeemherstel maar om dit nou om de 2 dagen te doen..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
  • Laatst online: 18-07 19:23
renzo4000 schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 20:50:
[...]

Dan heb ik per ongeluk mazzel gehad daar ik al met Notepad++ in unix mode heb geedit.

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat het script moet starten met !/bin/sh...

Gevolg, stapje verder:

code:
1
2
3
4
5
6
INFO    Collection test39 completely downloaded
INFO    Queueing test39 for post-process-script
INFO    Executing post-process-script for test39
DETAIL  Post-Process: declare: No such file or directory
DETAIL  Post-Process: /mnt/HD_a2/ffp/etc/postnzbget2.sh: 61: Syntax error: "(" unexpected (expecting "fi")
INFO    Completed post-process-script for test39

Inmiddels heb ik het zaakje draaien, kwam eigenlijk door het ontbreken van de bash shell. Ik vind het iig behoorlijk impressive nog dat zo'n nasje 5GB download en uitpakt in amper 2 uur. Mij hoor je niet klagen. _/-\o_ _/-\o_
Ongelofelijk ik loop tegen precies dezelfde foutmelding aan.
Bovenaan in het postprocess.sh script heb ik ook de 1e regel aangepast naar "!/bin/sh".
Het blijft echter niet lukken om te unrarren.

Wat wordt er bedoeld met: "Inmiddels heb ik het zaakje draaien, kwam eigenlijk door het ontbreken van de bash shell."

Ik heb de indruk dat daar mijn probleem zit.

Wie helpt deze *nix n00b even verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
Ruisbak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 23:32:
[...]

Ongelofelijk ik loop tegen precies dezelfde foutmelding aan.
Bovenaan in het postprocess.sh script heb ik ook de 1e regel aangepast naar "!/bin/sh".
Het blijft echter niet lukken om te unrarren.

Wat wordt er bedoeld met: "Inmiddels heb ik het zaakje draaien, kwam eigenlijk door het ontbreken van de bash shell."

Ik heb de indruk dat daar mijn probleem zit.

Wie helpt deze *nix n00b even verder?
Zoals je hier: renzo4000 in "[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-3..." kunt lezen moet je:
#!/ffp/bin/bash gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Scorpinus op 09-10-2008 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
Thx!
Weer een stapje verder.

Ik was ook vergeten om "funpkg -i bash-3.2-3.tgz" uit te voeren.
Maar dat is inmiddels gebeurd.
Onderstaande bak ellende verschijnt nu meerdere keren in nzbget.log

Tussen alle onbegrijpelijke tekst haal ik er wel uit dat unrar niet uitgevoerd kan worden.
In de directory /mnt/HD_a2/ffp/pkg/packages# zie ik helaas niet iets staan wat lijkt op een unrar package die ik kan installeren.
Waar kan ik die vinden of zie ik iets anders volledig over het hoofd? 8)7

Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: BusyBox v1.12.1 (2008-09-29 20:38:04 CEST) multi-call binary
Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: Usage: chmod [-Rcvf] MODE[,MODE]... FILE...
Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: Each MODE is one or more of the letters ugoa, one of the
Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: symbols +-= and one or more of the letters rwxst
Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: Options:
Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: -R Recurse directories
Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: -c List changed files
Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: -v List all files
Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: -f Hide errors
Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: /mnt/HD_a2/ipkg/opt/etc/postprocess.sh: line 85: unrar: command not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurt er na het installeren van nieuwe firmware? Klopt het dat je op het laatst een volledig wit scherm ziet?

Ik kreeg een wit scherm nadat ik CH3SNAS.1.04(0822.2008) erop had gezet. Na de reset geeft hij wel keurig aan dat de firmware 1.04 is, maar aangezien het formatteren ook al fout ging (94% bug, met beide schijven en ook met alleen 1 HD rechts of links) weet ik niet of de firmware update wel goed is gegaan.

EDIT1: blijkbaar is het nog niet goed gegaan, format disk blijft nog steeds hangen op 94%, ik zal de raid format wel 's proberen.

EDIT2: die bleef dus ook al hangen op 94% :'(

Heeft er iemand nog tips? Harde schijven formatteren in een normale pc?

EDIT3: Voor de mensen die de search gebruiken: het is eindelijk gelukt _/-\o_

Het volgende komt uit de FAQ van de CH3SNAS op conceptronic.net
Om dit probleem op te lossen, dient u het volgende te doen:
- Log in op de web configuratie van de CH3SNAS
- Ga naar Tools >> System
- Bij Config Inactivity Timer en Download Schedule Inactivity Timer vult u 99 in.
- Klik Apply
- Als de instellingen opgeslagen zijn, dient u het systeem opnieuw op te starten door op Restart onder System Restart te klikken.
- Nadat het systeem opnieuw opgestart is, kunt u weer op de web configuratie inloggen en de harde schijf/schijven formatteren.

Nadat het formatteren is gelukt, kunt u de waardes van beide timers weer terugzetten naar een waarde die u zelf wenst.
Geen flauw idee waarom het nu wel werkte, misschien dat ik de vorige keer geen restart had gedaan. Maar ik had nu de popup-blocker van IE6 (windows XP) wel uitstaan, dit maakte echter op mijn Vista bak niks uit (FF en IE7). Dus na bijna 10x formatteren doet hij het eindelijk :+

ps. Ik heb dus nu een NAS met 2x 1TB Samsung Spinpoints :9~

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2008 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
Ruisbak schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 20:17:
Thx!
Weer een stapje verder.

Tussen alle onbegrijpelijke tekst haal ik er wel uit dat unrar niet uitgevoerd kan worden.
In de directory /mnt/HD_a2/ffp/pkg/packages# zie ik helaas niet iets staan wat lijkt op een unrar package die ik kan installeren.

Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: BusyBox v1.12.1 (2008-09-29 20:38:04 CEST) multi-call binary
Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: Usage: chmod [-Rcvf] MODE[,MODE]... FILE...
Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: Each MODE is one or more of the letters ugoa, one of the
Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: symbols +-= and one or more of the letters rwxst
Thu Oct 9 21:02:39 2008 DETAIL Post-Process: /mnt/HD_a2/ipkg/opt/etc/postprocess.sh: line 85: unrar: command not found
Hij zegt dat hij unrar niet kan vinden....om te kunnen unrarren heb je het unrar programma wel nodig...dat heb je blijkbaar niet geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Ruisbak schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 20:17:
Thx!
Weer een stapje verder.

http://www.rarlab.com/rar/rarlinux-3.8.0.tar.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
Bedankt allen, ik heb onderstaande uitgevoerd.

- /mnt/HD_a2/ipkg# wget http://ipkg.nslu2-linux.o...ble/unrar_3.7.8-1_arm.ipk
- /mnt/HD_a2/ipkg# tar -xzf unrar_3.7.8-1_arm.ipk (Volgens mij niet nodig.) :?
- /mnt/HD_a2/ipkg# ipkg install unrar_3.7.8-1_arm.ipk

Het werkt nu redelijk zo te zien.
Uit het postprocessing script heb ik nog een foutje gevist wat de chmod usage melding in nzbget.log veroorzaakte.
Op regel 73 staat dit: chmod -R 766"$destdir"
Ik heb er dit van gemaakt: chmod -R 766 "$destdir"
Dus spatie tussen de 6 en " toegevoegd.

Wat mij wel verbaasd is de volgende foutmelding in nzbget.log:
Thu Oct 9 21:44:04 2008 DETAIL Post-Process: K*sp*rsk* Anti-Virus V7.0.1.321 Final [Eng]/K*ys/KAV7 01BB8334 14.08.2008.k*y - CRC failed (Sterretjes zelf even toegevoegd.)
Thu Oct 9 21:44:04 2008 DETAIL Post-Process: Total errors: 2

Als ik dezelfde nzb voer aan mijn windows bak haalt Alt.Binz 0.28.1 het foutloos naar binnen. 8)7
Iemand een idee?

Wat ook wel gek is dat de share onder windows naar de ch3snas aangeeft dat de map waar bovengenoemde download staat leeg is.
Echter via PuTTY zie ik alles staan.

Is jullie dit ook wel eens overkomen? :X

[ Voor 0% gewijzigd door Ruisbak op 09-10-2008 22:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruisbak schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:09:
Wat ook wel gek is dat de share onder windows naar de ch3snas aangeeft dat de map waar bovengenoemde download staat leeg is.

JAZEKER, ik heb precies hetzelfde probleem, heb ik een paar berichten hoger ook al gepost, maar helaas nog geen antwoord op gekregen. Mijn hellanzb download de files prima en ik zie ze staan als ik met putty ingelogd ben in debian..... maar op het moment dat ik debian exit en dus terug ben in de samba omgeving zie ik de files niet meer, en vanuit windows zie ik de files ook niet. Heel irritant!

Ik hoop echt dat iemand hier een oplossing voor weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
Ruisbak schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:09:

Wat mij wel verbaasd is de volgende foutmelding in nzbget.log:
Thu Oct 9 21:44:04 2008 DETAIL Post-Process: K*sp*rsk* Anti-Virus V7.0.1.321 Final [Eng]/K*ys/KAV7 01BB8334 14.08.2008.k*y - CRC failed (Sterretjes zelf even toegevoegd.)
Thu Oct 9 21:44:04 2008 DETAIL Post-Process: Total errors: 2

Als ik dezelfde nzb voer aan mijn windows bak haalt Alt.Binz 0.28.1 het foutloos naar binnen. 8)7
Iemand een idee?

Die CRC error zal wel zijn dat hij een bestand niet goed binnen gehaald heeft. Daarvoor moet je de par check gebruiken, dan checked hij de bestanden en fixed ze als dat nodig is met de .par bestanden. Staat ook ergens in een post van mij hoe je dat aan de praat krijgt.

Dat je niets ziet in de windows verkenner komt omdat jij niet de rechten hebt om die bestanden te zien. Als je via putty bijvoorbeeld het volgende doet (in de directory waar het om gaat):
chmod * 777

Dan zul je merken dat je ineens alles ziet. Je kunt de nzbget.conf zo aanpassen dat hij standaard alles met 777 aanmaakt. Is dat probleem ook opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Misschien iets voor in het start topic:

De conceptronic CH3SNAS heeft wel een GIGABIT aansluiting maar komt niet verder dan hooguit 20 MB/s.
Sterker nog, hier komt ze maar tot 9,84 MB/s met GIGABIT netwerk en CH3SNAS op raid 0 en de laatste firmware (1.04RC5).

Wel Belangrijk als je zo'n apparaat wil aanschaffen lijkt me.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
voor de nzbgetters onder ons
vanmiddag Fonz gevraagd om nzbget te compileren met par support

http://www.inreto.de/dns3.../0.5/PACKAGES.html#nzbget

ik zou zeggen.... probeer het eens.. al dat alternatieve extra geinstalleer naast de ffp packages vind ik maar nix...

en voor Vista users is dit 'gadget' ook wel leuk om zo je CH3SNAS te monitoren
http://philwigglesworth.n...Windows-Vista-Gadget.aspx

enjoy!

Pagina: 1 ... 10 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.