[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 22 Laatste
Acties:
  • 244.693 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Ik ben er druk mee bezig dus even geduld.

We het hier over - 2 Disks NAS´sen, duurdere types met RAID 0 en 1 mogelijkheden met grote capaciteit.
Daarnaast bied dit systeem de volgende functionaliteit:
  • UPnP media-server
  • iTunes-server
  • DHCP-server
  • FTP-server
  • Print-server (USB)
Pricewatch CH3SNAS
Pricewatch DNS-323

Plaatje van de 2 hier besproken 2 Disk NAS´sen :

Afbeeldingslocatie: http://www.cpu-info.com/webpics/Tweakers/Dlink323.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.conceptronic.net/site/images/produkten/CH3SNAS/CH3SNAS_pld_60.jpg

Dlink DNS-323
DNS-323 US
DNS-323 Nederland
Downloads

Conceptronic Grab'n'Go CH3SNAS
NAS Media Store
Downloads

FanSites
DLINK DNS-323
DNS-323 Hack Forum
DNS-323 WIKI

CH3SNAS
ArroundMyRoom

Fabrikanten
Dlink
Conceptronic

Fun Plug
Om je DNS-323 of CH3SNAS te ontsluiten heb je als eerste een Telnet-sessie nodig naar de NAS.
Dit is vrij simpel op te zetten en hiervoor heb je de veel besproken Fun Plug nodig.
Meer info over Telnetten naar je NAS vindt je: Hier
De Fun Plug zelf kun je downloaden: Hier
Let wel: de 0.5 is een beta!
Meer info over hoe om te gaan met de Fun Plug vindt je: Hier

Twonky
Je kunt de ingbouwde UPnP media-server gebruiken maar als je meer mogelijkheden + gebruikersvriendelijkheid wil dan zou je Twonky kunnen installeren.
Hiervoor heb je de "DNS-323 Version of TwonkyMedia" nodig en deze is te downloaden: Hier
De installatiehandleiding vind je Hier
Let wel: Twonky heeft een 30 dagen trail.

MediaTomb
Een alternatief voor Twonky is Opersource MediaTomb, zeker als je wil streamen naar je PS3 (Twonky heeft hier problemen mee).
Over hoe deze te installeren staat er een beschijving: Hier
Dowmloaden van MediaTobm kan: Hier

MLDonkey (torrent/edonkey/etc) client.
Dit is de MLDonkey installatie voor de DNS-323, ook te gebruiken voor de CH3SNAS.
Een handleiding en download vind je: Hier

SABnzbdPlus
Is een Opersource Binary Newsgrabber.
Meer informatie over de installatie, configuratie etc. in het Nederlands vindt je: Hier
Je kunt hem downloaden: Hier

Debian
Debian is een Linux distributie die je kunt uitvoeren op je NAS. Deze distributie wordt dan gestart binnen de basis linux omgeving van je NAS. Met Debian kan je meer programma's uitvoeren dan met de basis linux. Dit is bijvoorbeeld nodig om HellaNZB gestart te krijgen. Hieronder volgt een uitleg van de installatie.
Je hebt de "etch" distributie nodige. Downloaden kun je: Hier

Er is ook een speciale CH3SNAS Hacking pagina van medeTweaker H4x0R.
Deze bevat zeer uitgewerkte informatie hoe je CH3SNAS op te zetten met veel van de bovengenoemde zaken.
Twee weken geleden heb ik een CH3SNAS gekocht. Na een en ander over de capaciteiten gelezen te hebben op internet leek dit me een goede keuze. Mijn doel met het apparaat is mijn huidige server te vervangen. Deze gebruik ik als download server voor torrent, usenet/nzb en edonkey. De CH3SNAS moet dus precies hetzelfde gaan doen. Tevens wil ik het apparaat gebruiken als media server voor het aanleveren van content aan mijn Playstation 3 en als FTP server. Dit is een how-to om tot deze situatie te komen. Heb je nuttige input ter uitbreiding op het document, graag mailen. Als je problemen tegenkomt kan ik je waarschijnlijk niet helpen. Ik ben geen linux kenner. De informatie in dit document heb ik overal vandaan gehaald en veel is tot stand gekomen door trial and error. Heb je een probleem opgelost, mail dan in detail hoe, zodat anderen hun voordeel hiermee kunnen doen. Dan kan ik het eventueel opnemen. In de how-to wordt aangenomen dat je wel enige computerkennis hebt.
Vorige delen

NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 1

Links naar handige stukjes uit Deel 1.

Debian Chroot via USB op CH3SNAS

Let op: Wees voorzichtig met claimen van garantie en het vermelden dat je gehackt hebt met bv. de Fun-plug! Je verliest volgens Conceptronic hierdoor je garantie!!

[ Voor 114% gewijzigd door i2Paq op 23-07-2008 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Als jullie toevoegingen hebben voor de TS laat mij dat even weten (met linkje naar pagina/site) zodat ik de zaak optimaal kan vullen.
Dit kan via een pushmessage hier of per e-mail: i2paq (at) hotmail (dot) com.

[ Voor 81% gewijzigd door i2Paq op 30-03-2008 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:01
het gaat hard, deel 2 al weer

(verkapte myreact message)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Vergeet niet dat je mogelijk DNS-problemen kunt krijgen onder de chroot-ed Debian als je de CH3SNAS op een vast IP-adres hebt ingesteld via de webinterface. Dan is /etc/resolv.conf dus nog niet ingevuld, terwijl dat wel zo is als de NAS via DHCP netjes een IP-adres krijgt.
Dus in geval van problemen met bijvoorbeeld apt-get kun je het beste even in /etc/resolv.conf het IP-adres van de router invullen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:53

Arethusa

Niet die server

Enkele gebruikers hebben handleidingen geplaatst voor o.m Debian support in Deel 1 misschien een idee om die in de TS te plaatsen?

Via de volgende link vind je zo een handleiding:
http://gathering.tweakers...message/29414560#29414560.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 23:00
Anoniem: 167515 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 16:49:
Volgende probleempje, bij het einde van Double_U's "Debian op een USB" loop ik vast op het fun_plug script. Ik kan geen SSH verbinding maken.

Ik had dus al MLDonkey Realsimple geinstalleerd en dus ook de fun_plug van Fonz. Dus heb ik UTMachine's command voor busybox3 in de fun_plug gezet. Dat lijkt mij niet voldoende en ik kan dan ook geen SSH verbinding maken. Nu zullen er meer zaken van Double_U's fun_plug script moeten worden overgenomen. Maar hoe combineer ik dat met Fonz's fun_plug zonder problemen te
veroorzaken ?

Ik had al eerst domweg Double_U's fun_plug overgenomen en dat aangepast naar mijn NAS, maar toen kon ik natuurlijk helemaal niets meer. Vervolgens de originele fun_plug weer teruggezet, maar ja, wat moet ik veranderen/toevoegen om EN MLDonkey EN Debian draaiende te krijgen ?

Heeft er iemand een fun_plug voorbeeld voor een CH3SNAS met twee disken en een USB key waar MLDonkey en Debian met SABnzb+ op draait ? Kan deze hier gepost worden of naar mij ge-PM-ed ?

Zou het zeer op prijs stellen.

Alvast bedankt,
Ron
Ron,

Welk commando gebruik je om de chroot op te starten in combinatie met Fonz's fun_plug? In de suggestie van UTMachine op pagina 18 van Deel 1 staat volgens mij namelijk een foutje:

env --unset=FUNPLUGDIR --unset=ETCDIR --unset=LIBDIR --unset=LD_LIBRARY_PATH \
--unset=LOGDIR --unset=LOGFILE --unset=BINDIR PATH=/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin \
$BINDIR/chroot /mnt/HD_usb1/etch /linuxrc

Eerst wordt de variable BINDIR gereset en vervolgens wordt diezelfde variable wel gebruikt om het chroot commando te vinden. $BINDIR/chroot moet dus worden: /mnt/HD_a2/fun_plug.d/sbin/chroot. Ik gebruik Fonz's fun_plug en gebruik dan het volgende script om in een telnet sessie Debian op te starten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
#!/bin/sh
# Mount USB Key
# insmod gebeurd al in fun_plug
# insmod /mnt/HD_a2/fun_plug.d/bin/usb-storage.ko
mkdir /mnt/usb
#sleep for 15 sec to load the module
# sleep 15
mount /dev/sdc /mnt/usb

# Schijven opzet
# Root Disk1
export DISK1=/mnt/HD_a2
# Root Disk2
export DISK2=/mnt/HD_b2
# Root USB
export USB=/mnt/usb
export PATH=$PATH:$DISK1/lnx_bin:
cd $DISK1

#Start Telnet - Kan weg als SSH werkt 
./starttelnet.sh

# Bind mount disk1
mkdir $USB/etch/$DISK1
mount --bind $DISK1 $USB/etch/$DISK1

# Bind mount disk2
mkdir $USB/etch/$DISK2
mount --bind $DISK2 $USB/etch/$DISK2

# Bind mount rootfs
mkdir $USB/etch/mnt/root
mount --bind / $USB/etch/mnt/root

# Bind mount etch/dev
mkdir $USB/etch/dev
mount --bind /dev $USB/etch/dev

# Bind mount etch/sys
mkdir $USB/etch/sys
mkdir $USB/etch/sys/crfs
mount --bind /sys  $USB/etch/sys
mount --bind /sys/crfs $USB/etch/sys/crfs

# Bind mount etch/web
mkdir $USB/etch/web
mount --bind /web $USB/etch/web

# Bind mount etch/proc
mkdir $USB/etch/proc
mount --bind /proc $USB/etch/proc
#
# Mounts
cp -f /proc/mounts $USB/etch/etc/mtab

rm -f $USB/etch/etc/fstab
touch $USB/etch/etc/fstab

env --unset=FUNPLUGDIR --unset=ETCDIR --unset=LIBDIR --unset=LD_LIBRARY_PATH \
--unset=LOGDIR --unset=LOGFILE --unset=BINDIR PATH=/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin \
/mnt/HD_a2/fun_plug.d/sbin/chroot /mnt/usb/etch /linuxrc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Arethusa schreef op zondag 30 maart 2008 @ 20:55:
Enkele gebruikers hebben handleidingen geplaatst voor o.m Debian support in Deel 1 misschien een idee om die in de TS te plaatsen?

Via de volgende link vind je zo een handleiding:
http://gathering.tweakers...message/29414560#29414560.
Done!

En bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43149

Sorry voor de dubbelpost. Wegens omstandigheden heb ik een paar maand niet meer online kunnen komen. Ik was indertijd bezig met het kiezen van een nas disk die in raid 0 of 1 kon gezet worden. En mijn selectie was toen al gekomen tot Synology ds 207+ of een conceptronic ch3snas.

Volgende vragen blijven nog over:

1. Kunnen ze ook ook subdirectories delen. Als ik mij niet vergis dan kon de ds 207+ dat niet, maar ging er wel een update komen voor dit. Is dit reeds gebeurt ?

2. Is het mogelijk om Daemon tools op een pc te installeren en dan zo de isofile gaan laden op de nas disk.

Hij zou gewoon gebruikt worden als netwerkharddisk en enkel toegankelijk moeten zijn vanop internet om muziek of bestanden te kunnen downloaden. Dus niet voor een website te hosten. Nzb zou leuk zijn maar door mijn nulkennis van linux zal datniet lukken en dus dat reken ik niet mee.

Moest ik vragen gesteld hebben die reeds voorbij kwamen dan is dit gewoon omdat ik maanden niet op het net was en het onmogelijk is om alles terug te lezen. ik ga ook dit posten op het ds 207+ forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167515

FreddyT, bedankt voor je reactie.

Ik had inderdaad de suggestie van UTMachine op pagina 18 gebruikt. Ik ben een complete noob op dit gebied.

Dus ik begrijp dat jij de fun_plug van Fonz gewoon gebruikt en daarnaast een ander scriptje met de geposte code handmatig opstart via telnet.

Komt weer een domme newbe vraag, met de Crimson editor bewerk ik het fun_plug script, maar hoe maak ik een nieuw scriptje aan.

Ik heb nu domweg jouw code in een file geplakt en dit debianstart genoemd. Dit scriptje staat in dezelfde directory als fun_plug. Als ik dan in telnet domweg debianstart intyp dan krijg ik natuurlijk een "not found" error. Dit is natuurlijk te simpel gedacht van mijn kant, maar hoe krijg ik het dan wel voor elkaar ?

Wederom bedankt voor de tip en het geduld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53610

Anoniem: 43149 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:07:
Volgende vragen blijven nog over:
1. Kunnen ze ook ook subdirectories delen. Als ik mij niet vergis dan kon de ds 207+ dat niet, maar ging er wel een update komen voor dit. Is dit reeds gebeurt ?
2. Is het mogelijk om Daemon tools op een pc te installeren en dan zo de isofile gaan laden op de nas disk.
Subdirectories zijn geen enkel probleem.
Daemon tools werkt maar wordt wel erg traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
Anoniem: 167515 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:40:
FreddyT, bedankt voor je reactie.

Ik had inderdaad de suggestie van UTMachine op pagina 18 gebruikt. Ik ben een complete noob op dit gebied.

Dus ik begrijp dat jij de fun_plug van Fonz gewoon gebruikt en daarnaast een ander scriptje met de geposte code handmatig opstart via telnet.

Komt weer een domme newbe vraag, met de Crimson editor bewerk ik het fun_plug script, maar hoe maak ik een nieuw scriptje aan.

Ik heb nu domweg jouw code in een file geplakt en dit debianstart genoemd. Dit scriptje staat in dezelfde directory als fun_plug. Als ik dan in telnet domweg debianstart intyp dan krijg ik natuurlijk een "not found" error. Dit is natuurlijk te simpel gedacht van mijn kant, maar hoe krijg ik het dan wel voor elkaar ?

Wederom bedankt voor de tip en het geduld
Ja, ik gebruik inderdaad een scriptje dat ik handmatig opstart via telnet. Crimson editor ken ik niet, maar je moet met het editten wel oppassen dat Linux iets anders omgaat met files dan Windows. Vanuit Windows gebruik ik vaak Notepad++ (http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm). Denk er dan wel aan om onder <FORMAT> wel "Convert to Unix" aanzet. Daarnaast moet je ook zorgen dat de file de juiste permissie krijgt. Dit doe je met:
chmod 777 script_naam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreddyT, dat was inderdaad 1 van de eerste dingen die ik geleerd heb, Linux bestanden moeten als zodanig opgeslagen worden en dat kan met Crimson editor.

Mijn probleem is hoe de file dan gestart kan worden. Moet het nog een bepaalde extensie hebben of moet er in het fun_plug script nog een verwijzing naar gemaakt worden ?

Ik had een file genaamd debianstart aangemaakt en deze in dezelfde directory gezet als het fun_plug script, dan doe ik:
/mnt/HD_a2 # debianstart

en krijg dan dit te zien:
/mnt/HD_a2/fun_plug.d/bin/sh: debianstart: not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

chmod 777 debianstart
De cijfertjes zijn de rechten voor achtereenvolgens eigenaar, groep, rest.
4 is lezen, 1 is uitvoeren, 2 is schrijven. Als je een bepaalde combinatie van rechten wilt kun je de cijfertjes gewoon bij elkaar optellen. Bijvoorbeeld 6 is lezen + schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreddyT, vteuniss,

Maar even een reboot van de NAS gedaan en ik ben weer een stapje verder. Ik kan het scriptje runnen maar wel met een error boodschap op deze regels in het linuxrc script:
# CRON
/etc/init.d/atd start
/etc/init.d/cron start

de atd en cron file staan inderdaad niet in /etc/init.d/

Is dit een probleem ?

Want ik kan vervolgens wel met PuTTy een SSH verbinding maken in zit dan in chroot/debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
Anoniem: 167515 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 15:36:
FreddyT, vteuniss,

Maar even een reboot van de NAS gedaan en ik ben weer een stapje verder. Ik kan het scriptje runnen maar wel met een error boodschap op deze regels in het linuxrc script:
# CRON
/etc/init.d/atd start
/etc/init.d/cron start

de atd en cron file staan inderdaad niet in /etc/init.d/

Is dit een probleem ?

Want ik kan vervolgens wel met PuTTy een SSH verbinding maken in zit dan in chroot/debian.
Bij mij ook. Maar ik ben nog geen problemen tegengekomen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:55
atd is nodig voor cron en als je die niet wilt gebruiken is het geen probleem (soort scheduled tasks). atd geeft hier ook problemen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Nieuwe firmware out:

http://www.aroundmyroom.com/

release 1.03final (2nd version) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, ik ben een eind gekomen.

Ik heb deze instructies gevolgd. Ik heb hellanzb geinstalleerd. Dit werkte ook en een nzb werd gedownload. Ik heb toen Light HTTP geinstalleerd en dat werkte ook. Als laatste wilde ik ook Zussaweb installeren en dat ging op zich wel, alleen kon ik geen verbinding maken met hellanzb. Ik kreeg een unauthorized error. :'(

Ik heb toen zitten kijken in hellanzb.conf en heb daar Hellanzb.XMLRPC_PASSWORD aangepast, maar dat werkte niet en gaf errors. Dat heb ik weer teruggezet naar default, maar de errors blijven. Het zijn deze:
OPSLAG:/etc# hellanzb
/var/lib/python-support/python2.4/Hellanzb/HellaXMLRPC/__init__.py:15: DeprecationWarning: Non-ASCII character '\xf2' in file /usr/lib/python2.4/site-packages/twisted/web/xmlrpc.py on line 1, but no encoding declared; see http://www.python.org/peps/pep-0263.html for details
from twisted.web import xmlrpc, server
Traceback (most recent call last):
File "/usr/bin/hellanzb", line 14, in ?
from Hellanzb.Core import main
File "/var/lib/python-support/python2.4/Hellanzb/Core.py", line 18, in ?
from Hellanzb.Daemon import initDaemon, postProcess
File "/var/lib/python-support/python2.4/Hellanzb/Daemon.py", line 13, in ?
from Hellanzb.HellaXMLRPC import initXMLRPCServer, HellaXMLRPCServer
File "/var/lib/python-support/python2.4/Hellanzb/HellaXMLRPC/__init__.py", line 15, in ?
from twisted.web import xmlrpc, server
File "/usr/lib/python2.4/site-packages/twisted/web/xmlrpc.py", line 1

^
SyntaxError: invalid syntax

Ik krijg hellanzb uiteraard niet meer gestart en ik weet eigenlijk niet goed wat ik hiermee aan moet.

Is er een kenner in de zaal die mij kan helpen ?

Bij voorbaat dank,
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Ik ben de schrijver van de howto. Ben je ergens van de handleiding afgeweken? Kan je je hellanzb.conf (/etc) en lighttpd.conf (etc/lighttpd/) eens posten hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo GenetiX, bedankt voor je howto en je reactie.

Ik heb jou howto opgepakt vanaf HellaNZB (Debian). Debian had ik al op een usb gezet volgens the DoubeU howto.

Dit is mijn hellanzb.conf
===================== begin =====================
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
#
# hellanzb.conf - sample hellanzb configuration file
#
# To quickly get started, change the default defineServer() call and the
# Hellanzb.PREFIX_DIR directory
#
# This is actually interpreted python code: strings must be surrounded by
# quotes, numbers and the 'None' keyword should not
#
# $Id: hellanzb.conf.sample 801 2006-07-27 04:11:01Z alex $

# Log output to this file, set to None (no single quotes) for no logging
Hellanzb.LOG_FILE = '/var/tmp/hellanzb.log'

# Uncomment this line to log DEBUG messages to the specified file
#Hellanzb.DEBUG_MODE = '/var/tmp/hellanzb-debug.log'

# Automatically roll over both log files when they reach LOG_FILE_MAX_BYTES
# size
Hellanzb.LOG_FILE_MAX_BYTES = 0

# Save LOG_FILE_BACKUP_COUNT of those rolled over log files
Hellanzb.LOG_FILE_BACKUP_COUNT = 0

# Define server connections. Servers can have multiple hosts, hellanzb will
# persist the number of connections to each specified server. There may be
# multiple defineServer lines.

# Set both the username and password to 'None' (without the quotes) if your
# usenet server does not require authorization
defineServer(id = 'XS4ALL',
             hosts = [ 'newszilla.xs4all.nl:119' ],
             #hosts = [ 'news.changeme.com', 'morenews.changeme.com:8000' ],

#username = 'changeme',
             #password = 'hella',
             username = None,           # no auth
             password = None,

connections = 3,
             antiIdle = 4.5 * 60,        # 4 minutes, 30 seconds, 0 to disable
             #bindTo = '204.31.33.7',    # connect FROM this ip address
             #enabled = False,           # disable this server
             #skipGroupCmd = False,      # skip sending nntp GROUP commands
             )

# Uncomment this line to limit all server connections to the specified KB/s
# bandwidth
#Hellanzb.MAX_RATE = 150 # limit to 150kB/s

# Important locations
Hellanzb.PREFIX_DIR = '/mnt/HD_a2/NZB/'

# Where to put queued .nzb files
Hellanzb.QUEUE_DIR = Hellanzb.PREFIX_DIR + 'nzb/daemon.queue/'

# Where the fully processed archives go
Hellanzb.DEST_DIR = Hellanzb.PREFIX_DIR + 'done/'

# The .nzb currently being downloaded is stored here
Hellanzb.CURRENT_DIR = Hellanzb.PREFIX_DIR + 'nzb/daemon.current/'

# The archive currently being downloaded is stored here
Hellanzb.WORKING_DIR = Hellanzb.PREFIX_DIR + 'nzb/daemon.working/'

# Archives interrupted in the middle of downloading are stored here temporarily
Hellanzb.POSTPONED_DIR = Hellanzb.PREFIX_DIR + 'nzb/daemon.postponed/'

# Archives currently being processed. May contains archive directories, or
# symbolic links to archive directories
Hellanzb.PROCESSING_DIR = Hellanzb.PREFIX_DIR + 'nzb/daemon.processing/'

# Temp storage
Hellanzb.TEMP_DIR = Hellanzb.PREFIX_DIR + 'nzb/daemon.temp/'

# Filename to store hellanzb state in between CTRL-Cs. The state (includes the
# order of the queue, and smart par recovery information) is intermittently
# written out as XML to this file
Hellanzb.STATE_XML_FILE = Hellanzb.PREFIX_DIR + 'nzb/hellanzbState.xml'

# _Sub directory within the nzb archive dir_ to move processed files to
Hellanzb.PROCESSED_SUBDIR = 'processed'

# Remove the PROCESSED_SUBDIR if the archive was successfully post processed.
# Warning: The normal Hellanzb.LOG_FILE should be enabled with this option --
# for a record of what hellanzb deletes
Hellanzb.DELETE_PROCESSED = True

# Disable SMART_PAR (download all PAR files)
#Hellanzb.SMART_PAR = False

# Supply a path to the (un)rar command
Hellanzb.UNRAR_CMD = '/usr/bin/unrar-free'

# Supply a path to the par2 command
Hellanzb.PAR2_CMD = '/usr/bin/par2'

# Skip unraring during post processing
Hellanzb.SKIP_UNRAR = True

# hellanzb inherits the umask from the current user's environment (unless it's
# running in daemon mode). The umask can be forced with this option
Hellanzb.UMASK = 0022

# Supported music types (case insensitive) and optionally their decompression
# executables
# and the file type that executable will decompress to (case insensitive). The
# exes must be in the PATH.
#
# <FILE> will be replaced with the name of music file
# optional <DESTFILE> is <FILE> with the specified extension
#
# None means these files don't need to be decompressed
defineMusicType('wav', None, None)
defineMusicType('mp3', None, None)
#defineMusicType('ape', 'mac <FILE> <DESTFILE> -d', 'wav')
#defineMusicType('flac', 'flac -d -- <FILE>', 'wav')
# Max files we should decompress at the same time
Hellanzb.MAX_DECOMPRESSION_THREADS = 2

# Enable Mac OS X Growl notifications
Hellanzb.GROWL_NOTIFY = False

# The growl notification server, in the format 'hostname'
Hellanzb.GROWL_SERVER = 'IP'

# The growl password
Hellanzb.GROWL_PASSWORD = 'password'

# Hostname for the XMLRPC client to connect to. By default, localhost
Hellanzb.XMLRPC_SERVER = 'localhost'

# Port number the XML RPC server will listen on, and the client will connect to.
# Set to 'None' (without the quotes!) for no XML RPC server
Hellanzb.XMLRPC_PORT = 8760

# Password for the XML RPC server. You might probably never use this, but the
# command line XML RPC calls do -- it should definitely be changed from its
# default value. The XML RPC username is hardcoded as 'hellanzb' -- E.g. URL:
# http://hellanzb:changeme@localhost:8760
# Hellanzb.XMLRPC_PASSWORD = 'changeme'

# Username/Password to http://www.newzbin.com for automatic NZB downloading
Hellanzb.NEWZBIN_USERNAME = None
Hellanzb.NEWZBIN_PASSWORD = None

# If any of the following file types are missing from the archive and cannot be
# repaired, continue processing because they're unimportant (case insensitive)
Hellanzb.NOT_REQUIRED_FILE_TYPES = [ 'log', 'm3u', 'nfo', 'nzb', 'sfv', 'txt' ]

# Don't get rid of (move into the PROCESSED dir) the following file types when
# finished post processing (case insensitive)
#Hellanzb.KEEP_FILE_TYPES = [ 'log', 'm3u', 'nfo', 'nzb', 'sfv', 'txt' ]
Hellanzb.KEEP_FILE_TYPES = [ 'nfo', 'txt' ]

# List of alternative file extensions matched as NZB files in the QUEUE_DIR.
# The 'nzb' file extension is always matched
#Hellanzb.OTHER_NZB_FILE_TYPES = [ 'xml' ]

# Delay enqueueing new, recently modified NZB files added to the QUEUE_DIR until
# this many seconds have passed since the NZB's last modification time (defaults
# to 10 seconds)
#Hellanzb.NZBQUEUE_MDELAY = 10

# Optional external handler script. hellanzb will run this script after post
# processing an archive, with the following arguments:
#
# handler_script type archiveName destDir elapsedTime parMessage
# type: post processing result, either 'SUCCESS' or 'ERROR'
# archiveName: name of the archive, e.g. 'Usenet_Post5'
# destDir: where the archive ended up, e.g. '/ext2/usenet/Usenet_Post5'
# elapsedTime: a pretty string showing how long post processing took, e.g.
#              '10m 37s'
# parMessage: optional post processing message. e.g. '(No Pars)'
#Hellanzb.EXTERNAL_HANDLER_SCRIPT = '~/bin/post_hellanzb.sh'

===================== einde =====================

dit is de lighttpd.conf (staat bij trouwens in /etc/lighttpd/ niet in /var/lighttpd):
===================== begin =====================
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
# Debian lighttpd configuration file
#

############ Options you really have to take care of ####################

## modules to load
# mod_access, mod_accesslog and mod_alias are loaded by default
# all other module should only be loaded if neccesary
# - saves some time
# - saves memory

server.modules              = (
            "mod_access",
            "mod_alias",
            "mod_accesslog",
#           "mod_rewrite",
#           "mod_redirect",
#           "mod_status",
#           "mod_evhost",
#           "mod_compress",
#           "mod_usertrack",
#           "mod_rrdtool",
#           "mod_webdav",
#           "mod_expire",
#           "mod_flv_streaming",
#           "mod_evasive"
 )

## a static document-root, for virtual-hosting take look at the
## server.virtual-* options
server.document-root       = "/var/www/"

## where to send error-messages to
server.errorlog            = "/var/log/lighttpd/error.log"

## files to check for if .../ is requested
index-file.names           = ( "index.php", "index.html",
                               "index.htm", "default.htm" )

## Use the "Content-Type" extended attribute to obtain mime type if possible
# mimetype.use-xattr = "enable"

#### accesslog module
accesslog.filename         = "/var/log/lighttpd/access.log"

## deny access the file-extensions
#
# ~    is for backupfiles from vi, emacs, joe, ...
# .inc is often used for code includes which should in general not be part
#      of the document-root
url.access-deny            = ( "~", ".inc" )

######### Options that are good to be but not neccesary to be changed #######

## bind to port (default: 80)
server.port               = 81

## bind to localhost only (default: all interfaces)
## server.bind                = "localhost"

## error-handler for status 404
#server.error-handler-404  = "/error-handler.html"
#server.error-handler-404  = "/error-handler.php"

## to help the rc.scripts
server.pid-file            = "/var/run/lighttpd.pid"

##
## Format: <errorfile-prefix><status>.html
## -> ..../status-404.html for 'File not found'
#server.errorfile-prefix    = "/var/www/"

## virtual directory listings
dir-listing.encoding        = "utf-8"
server.dir-listing          = "enable"

## send unhandled HTTP-header headers to error-log
#debug.dump-unknown-headers  = "enable"

### only root can use these options
#
# chroot() to directory (default: no chroot() )
#server.chroot            = "/"

## change uid to <uid> (default: don't care)
server.username            = "www-data"

## change uid to <uid> (default: don't care)
server.groupname           = "www-data"

#### compress module
#compress.cache-dir          = "/var/tmp/lighttpd/cache/compress/"
#compress.filetype           = ("text/plain", "text/html")

#### status module
# status.status-url = "/server-status"
# status.config-url = "/server-config"

#### url handling modules (rewrite, redirect, access)
# url.rewrite                 = ( "^/$"             => "/server-status" )
# url.redirect                = ( "^/wishlist/(.+)" => "http://www.123.org/$1" )

#
# define a pattern for the host url finding
# %% => % sign
# %0 => domain name + tld
# %1 => tld
# %2 => domain name without tld
# %3 => subdomain 1 name
# %4 => subdomain 2 name
#
# evhost.path-pattern = "/home/storage/dev/www/%3/htdocs/"

#### expire module
# expire.url                  = ( "/buggy/" => "access 2 hours", "/asdhas/" => "access plus 1 seconds 2 minutes")

#### rrdtool
# rrdtool.binary = "/usr/bin/rrdtool"
# rrdtool.db-name = "/var/www/lighttpd.rrd"

#### handle Debian Policy Manual, Section 11.5. urls
#### and by default allow them only from localhost

$HTTP["remoteip"] =~ "127.0.0.1" {
        alias.url += (
                "/doc/" => "/usr/share/doc/",
                "/images/" => "/usr/share/images/"
        )
        $HTTP["url"] =~ "^/doc/|^/images/" {
                dir-listing.activate = "enable"
        }
}

#### variable usage:
## variable name without "." is auto prefixed by "var." and becomes "var.bar"
#bar = 1
#var.mystring = "foo"

## integer add
#bar += 1
## string concat, with integer cast as string, result: "www.foo1.com"
#server.name = "www." + mystring + var.bar + ".com"
## array merge
#index-file.names = (foo + ".php") + index-file.names
#index-file.names += (foo + ".php")

#### external configuration files
## mimetype mapping
include_shell "/usr/share/lighttpd/create-mime.assign.pl"

## load enabled configuration files,
## read /etc/lighttpd/conf-available/README first
include_shell "/usr/share/lighttpd/include-conf-enabled.pl"

===================== einde =====================

Ik hoop dat je mij kunt helpen, want ik zat al te overwegen om alles incl. Debian opnieuw te installeren.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het lijkt mij een encoding probleem van de config-files. Kennelijk is die file niet plain-ascii.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TD-er, maar het heeft wel gewerkt.

Toen ik met zussaweb niet bij de hellanzb pagina kon komen, heb ik enkel in de hellanzb.conf gekeken en daar het Hellanzb.XMLRPC_PASSWORD ingesteld. Vervolgens alles gereboot en weer opgestart waarna er Hellanzb niet kon worden opgestart vanwege een foutmelding. Vervolgens heb ik het password weer terug gezet en gereboot, maar de error blijft terugkomen. Ook een shutdown en restart veranderd er niets aan.

Ik ga er tenminste wel vanuit dat als je een reboot/shutdown doet, dat alle processen stoppen.

edit: ter info, ik edit de files met vi editor

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 167515 op 02-04-2008 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Je HellaNZB prefix directory klopt niet. Dit moet Hellanzb.PREFIX_DIR = '/.hellanzb/' zijn.
Deze map is hidden en staat in je debian root.

Probeer eens uit en probeer hellanzb als daemon in de Debian chroot omgeving te starten. (hellanzb -D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deze dir had ik veranderd zodat de files op mijn Volume_1 harddisk zouden worden weggeschreven. En dat gebeurde ook bij de eerste test. Debian staat op een 1Gb USB stick, dus daar kan het niet naar toe worden geschreven.

Sinds het zussaweb verhaal werkt hellanzb echter niet meer.

Als ik alles wil verwijderen en opnieuw wil opzetten, volstaat dan het deleten van de etch directory zoals ook beschreven door the DoubleU ?

De zelf gemaakte etch.tar heb ik nog dus die kan ik dan opnieuw opzetten had ik zo gedacht.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Anoniem: 167515 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 15:25:
Deze dir had ik veranderd zodat de files op mijn Volume_1 harddisk zouden worden weggeschreven. En dat gebeurde ook bij de eerste test. Debian staat op een 1Gb USB stick, dus daar kan het niet naar toe worden geschreven.

Sinds het zussaweb verhaal werkt hellanzb echter niet meer.

Als ik alles wil verwijderen en opnieuw wil opzetten, volstaat dan het deleten van de etch directory zoals ook beschreven door the DoubleU ?

De zelf gemaakte etch.tar heb ik nog dus die kan ik dan opnieuw opzetten had ik zo gedacht.....
Dat moet kunnen ja. probeer het dan nog eens stap voor stap. En reboot tussendoor om te kijken of alles nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 167515 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:12:
TD-er, maar het heeft wel gewerkt.

Toen ik met zussaweb niet bij de hellanzb pagina kon komen, heb ik enkel in de hellanzb.conf gekeken en daar het Hellanzb.XMLRPC_PASSWORD ingesteld. Vervolgens alles gereboot en weer opgestart waarna er Hellanzb niet kon worden opgestart vanwege een foutmelding. Vervolgens heb ik het password weer terug gezet en gereboot, maar de error blijft terugkomen. Ook een shutdown en restart veranderd er niets aan.

Ik ga er tenminste wel vanuit dat als je een reboot/shutdown doet, dat alle processen stoppen.

edit: ter info, ik edit de files met vi editor
Met wat voor een editor is die file aangepast?
Gewoon met vi vanaf de commandline onder Linux, of een of andere Windows editor (notepad ofzo)?
Dan heb je namelijk kans dat je andere regeleindes hebt gekregen (CR, LF ipv. alleen een LF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi TD-er, zie mijn edit in mijn vorige post, ik heb vi editor gebruikt.

Ben nu bezig de boel geheel opnieuw op te zetten. Gaat wel sneller nu je een beetje de weg weet.

Als ik weer zover ben dat ik Zussaweb heb geinstalleerd meld ik mij weer, want ik ga ervan uit
dat de unauthorized error weer opduikt.

Nogmaals bedankt voor de steun tot nu toe....... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 20:58
Heb de nieuwste firmware 1.03 finalV2 geinstalleerd maar de scandisk functie geeft nog steeds een error: Hard Drive(s) Scanning Failure

Komt dit omdat ik de drive heb voorzien van een funplug met de nodige goodies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:53

Arethusa

Niet die server

De melding die raven22 krijgt zie ik ook. Ik heb de funplug met twonky en mldonkey draaien. Ik gebruik de 1.03 finalV2 firmware.

[ Voor 16% gewijzigd door Arethusa op 02-04-2008 20:28 ]

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ik heb de funplug tijdelijk verwijderd maar dit lost het probleem ook niet op. Nog steeds dezelfde error: error: Hard Drive(s) Scanning Failure

Ik zou deze functie nog maar niet proberen, na de foutmelding moet je de nas restarten. Daarna herkent de nas de hardeschijven niet meer. Bij status op de config pages worden de interne schijven niet meer vermeld. Na veel gedoe ben ik er nu achter dat je eerst de schijven uit de nas moet halen, dan opnieuw opstarten en weer uitzetten, de schijven er weer in doen en opnieuw opstarten om de zaak weer aan de praat te krijgen.

[ Voor 60% gewijzigd door raven22 op 03-04-2008 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27

Thandor

SilverStreak

Ik heb even de configfile tussen [code] [/code]-tags geplaatst :). Zou je dit de volgende keer ook even willen doen? Het wordt dan namelijk wat overzichtelijker ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorkie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:29
even vraagje,
heb sinds gisteren een CH3SNAS met 2 x 500 Gb Samsung schijven in Raid 1 (ook nog 15 Gb Jbod).
Als de nas nu stuk gaat, kan ik 1 van de schijven dan in een pc hangen om de data te recoveren?
of is het slim om er een losse externe schijf bij te kopen (USB) en daarmee een complete dump te maken?

Wat is het voordeel van Twonky tov de ingebouwde media server?
Met ingebouwde weet mijn PS3 alles af te spelen wat ik wil (ook ps3 hd meuk).

Shuttle SP35P2 Pro 4 GB,Intel E6850 XFX 8800 GT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
dorkie schreef op donderdag 03 april 2008 @ 11:59:
even vraagje,
heb sinds gisteren een CH3SNAS met 2 x 500 Gb Samsung schijven in Raid 1 (ook nog 15 Gb Jbod).
Als de nas nu stuk gaat, kan ik 1 van de schijven dan in een pc hangen om de data te recoveren?
of is het slim om er een losse externe schijf bij te kopen (USB) en daarmee een complete dump te maken?

Wat is het voordeel van Twonky tov de ingebouwde media server?
Met ingebouwde weet mijn PS3 alles af te spelen wat ik wil (ook ps3 hd meuk).
Als je veel bestanden hebt dan indexeert Twonky heel veel sneller, bovendien is de navigatieboom in Twonky helemaal naar eigen wens in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ik blijf problemen houden met het herkennen van mijn schijven door de nas na een reboot, ook al heb ik de scandisk functie een tijd niet meer aangeraakt. Ben dus maar weer terug naar de 1.03B6a firmware.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dorkie schreef op donderdag 03 april 2008 @ 11:59:
even vraagje,
Ja, met een linux live cd kun je de data kopiëren naar een andere (fat32) schijf. Raid 1 mag je overigens niet zien als een automatische backup, een fout commando kan alles in een keer verwoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 03-06 12:50

Arfman

Drome!

Ik heb een FTP probleem. Als ik met FlashFXP een complete directory wil overzetten, kan hij niet de hoofdmap aanmaken, Als ik hem handmatig aanmaak vanauit FlashFXP, en dan de onderliggende files overzet, werkt het wel. In het verleden kon ik dit oplossen door de FTP gebruiker op Volume_1 alle rechten te geven, maar ik heb er nu 2 disken in en moet dus rechten geven op ROOT, en dan krijg je dus dit probleem. Iemand een oplossing?

PS: ik draai geen funplugs oid, hij draait helemaal standaard.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177960

Hallo,

Ik ben ook erg geinteresseerd in de Conceptronic CH3SNAS. En ik heb hierover wat vragen wellicht dat jullie me kunnen informeren. Ik heb namelijk een Freecom Musicpal en de vraag is of dat het mogelijk is om mijn MP3 collectie (die dan mogelijk op de CH3SNAS komt) daarvan af te spelen? Dat het compatible met elkaar is?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 177960 op 03-04-2008 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thandor, mijn excuses, ik zal code voortaan tussen de code-tags zetten.

GenetiX, ik heb alles (MLDonkey Realsimple, debian, hellanzb) weer opnieuw opgezet en net ook hellanzb getest. Ik verschillende nzb's getest, maar ze eindigen steeds met een error:
OPSLAG:/mnt/root# hellanzb

hellanzb v0.10 (config = /etc/hellanzb.conf)
(xs4all) Opening 3 connections...
hellanzb - Now monitoring queue...
Found new nzb: Oil Painting For Dummies
Parsing: Oil Painting For Dummies.nzb...
Parsed: 8 files (45 posts), 9.5MB
Queued: 9.5MB
Transferred 9.5MB in 1m 4s at 150.7KB/s (Oil Painting For Dummies)
Oil Painting For Dummies: Verifying via par group: Oil Painting For Dummies*.{pa r2,PAR2}..
Oil Painting For Dummies: Finished par verify (1 par group, took: 4s)
Oil Painting For Dummies: Unraring Oil Painting For Dummies.part1.rar..
Oil Painting For Dummies: A problem occurred: FatalError: There was a problem du ring unrar, output:

unrar 0.0.1 Copyright (C) 2004 Ben Asselstine, Jeroen Dekkers

Extracting from /mnt/HD_a2/NZB/nzb/daemon.processing/Oil Painting For Dummies/Oi l Painting For Dummies.part1.rar

Extracting Oil Painting For Dummies/Oil Painting For Dummies.pdf Failed
1 Failed

Er is blijkbaar een probleem met het unrarren, ik heb de volgende zaken in hellanzb.conf aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# Disable SMART_PAR (download all PAR files)
#Hellanzb.SMART_PAR = False

# Supply a path to the (un)rar command
Hellanzb.UNRAR_CMD = '/usr/bin/unrar-free'

# Supply a path to the par2 command
Hellanzb.PAR2_CMD = '/usr/bin/par2'

# Skip unraring during post processing
Hellanzb.SKIP_UNRAR = False

# hellanzb inherits the umask from the current user's environment (unless it's
# running in daemon mode). The umask can be forced with this option
Hellanzb.UMASK = 0022

Via GrabIt kan ik deze nzb's wel downloaden en uitpakken. Wat doe ik fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Anoniem: 177960 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:50:
Hallo,

Ik ben ook erg geinteresseerd in de Conceptronic CH3SNAS. En ik heb hierover wat vragen wellicht dat jullie me kunnen informeren. Ik heb namelijk een Freecom Musicpal en de vraag is of dat het mogelijk is om mijn MP3 collectie (die dan mogelijk op de CH3SNAS komt) daarvan af te spelen? Dat het compatible met elkaar is?
Ik heb ook een musicpal en die werken prima samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@raven22:

Heb je hiervoor nog speciale dingen moeten doen zoals met funplug of twonky?? en als dat is is dit makelijk om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
ik heb wel twonky draaien, is zeer eenvoudig te installeren, maar dat is denk ik niet nodig, de ingebouwde mediaserver zal het ook wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom heb jij dan nog Twonky draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Dat heb ik een paar posts geleden nog verteld, als je in dit topic een beetje rondzoekt vind je erg veel info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Je hebt unrar-free geïnstalleerd. Je moet via apt-get unrar intalleren (#apt-get install unrar) en vervolgens de volgende lijn aanpassen in je hellanzb.conf:

Hellanzb.UNRAR_CMD = '/usr/bin/unrar' ;) Ik zal dat overigens ook wel in de howto opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorkie
Net om te testen even Twonky op de NAS gezet. Loopt allemaal net wat beter dan de ingebouwde DLNA client.
Ik kon mijn foto's niet browsen via de ingeouwde, kreeg dlna error 2114. Muziek en Video gingen wel goed.
Met Twonky lukt alles en loopt het soepel.
* dorkie denkt dat ie over 29.8 dagen twonky maar moet gaan kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:18
dorkie schreef op donderdag 03 april 2008 @ 20:28:
Net om te testen even Twonky op de NAS gezet. Loopt allemaal net wat beter dan de ingebouwde DLNA client.
Ik kon mijn foto's niet browsen via de ingeouwde, kreeg dlna error 2114. Muziek en Video gingen wel goed.
Met Twonky lukt alles en loopt het soepel.
* dorkie denkt dat ie over 29.8 dagen twonky maar moet gaan kopen :)
even twonky opnieuw opstarten en je kan weer 30 dagen er tegen aan ;)

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorkie
robertobadjo schreef op donderdag 03 april 2008 @ 20:45:
[...]

even twonky opnieuw opstarten en je kan weer 30 dagen er tegen aan ;)
me no kaas gegeten van Unix/Linux of wat er dan ook op lijkt (per ongeluk wel CCNA)
hoe stop/start ik een prog in me nas?
een reset van de nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 03-06 12:50

Arfman

Drome!

EDIT: mijn probleem met het niet willen aanmaken van folders is opgelost na het flashen van firmware 1.03BETA6a :)

[ Voor 88% gewijzigd door Arfman op 03-04-2008 22:34 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
dorkie schreef op donderdag 03 april 2008 @ 21:17:
[...]

me no kaas gegeten van Unix/Linux of wat er dan ook op lijkt (per ongeluk wel CCNA)
hoe stop/start ik een prog in me nas?
een reset van de nas?
rebooten is voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GenetiX schreef op donderdag 03 april 2008 @ 19:08:
[...]

Je hebt unrar-free geïnstalleerd. Je moet via apt-get unrar intalleren (#apt-get install unrar) en vervolgens de volgende lijn aanpassen in je hellanzb.conf:

Hellanzb.UNRAR_CMD = '/usr/bin/unrar' ;) Ik zal dat overigens ook wel in de howto opnemen.
Bedankt GenetiX, dat klopt, ik had unrar-free gebruikt, omdat het mij bij de eerste installatie niet lukte om unrar te installeren. Heb dit nu veranderd en hellanzb werkt, jippie. :)

Ik heb vervolgens jouw howto gevolgd en lighttpd (dit werkt) en zussaweb geinstalleerd. Bij zussaweb heb ik toch nog steeds een probleem en wel deze
Fault: Code: 5 Reason 'Connect error: Connection refused (111)'

Deze fout had ik bij de eerste installatie ook en toen is alles in de soep gelopen, dus wil ik je vragen wat er in de settings.php moet staan. Ik heb er nu dit staan:
code:
1
2
3
4
$host = 'localhost';
$port = 8760;
$user = 'hellanzb';
$passwd = 'changeme';

hellanzb werkt gewoon. Kan je mij nog een tip geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ik wil graag een wijziging maken in de twonkyvision-mediaserver.ini file. Deze file zit in de twonky map op HD_a2. Met een editor kan ik het bestand lezen maar niet wijzigen.
Via telnet en het commando: # vi /mnt/HD_a2/twonky/twonkyvision-mediaserver.ini krijg ik een file met allemaal rare karakters? Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorkie
nog een vraagje:
ik begreep dat ik met een linux live cd een harde schijf kan uitlezen.

Kan ik de hd dan uit mijn NAS halen en dan aan mijn pc hangen en deze opstarten met een live cd (heb nog ergens Ubuntu liggen) en dan alles copyen?

Ik kan hem niet aansluiten en Vista starten en dan uitlezen oid?

Ik begreep al dat RAID1 geen echte veilige oplossing is maar hoe kan ik dit wel veilig krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
dorkie schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 11:41:
nog een vraagje:
ik begreep dat ik met een linux live cd een harde schijf kan uitlezen.

Kan ik de hd dan uit mijn NAS halen en dan aan mijn pc hangen en deze opstarten met een live cd (heb nog ergens Ubuntu liggen) en dan alles copyen?

Ik kan hem niet aansluiten en Vista starten en dan uitlezen oid?

Ik begreep al dat RAID1 geen echte veilige oplossing is maar hoe kan ik dit wel veilig krijgen?
hier staat een driver die je kunt installeren en dan kun je de disk uitlezen onder windows:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stomme vraag misschien, maar kan je tegelijkertijd downloaden met
MLDonkey en Hellanzb (draaiend in Debian) ?

Of levert dit conflicten/problemen op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servitor
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-01-2024
Hoi,

Ik heb net mijn Conceptronic CH3SNAS binnen. Ik heb er 2 HD's ingegooid (Samsung SpinpointT166 500GB). Ik gebruik geen JBOD of RAID.
De firmware van de CH3SNAS is v1.02.
De CH3SNAS hangt (tijdelijk) aan een 100Mbit switch waar mijn pc ook aan hangt.
Ik heb een vast ip adres ingesteld.

Als ik de FTP server gebruikt dan ligt de kopieersnelheid op zo'n 5000 kbytes/s.
Gebruik ik SMB dan schommelt het rond de 7000 kbytes/s.

Hebben jullie vergelijkbare snelheden? Ik vindt het vrij langzaam. Op deze manier ben ik dagen bezig om mijn media library over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
@ dorkie:
Door echte backups (op een andere locatie/systeem) te maken.

@ RDuno: het zal vast wel draaien maar omdat de CH3SNAS maar 64 MB geheugen heeft zal alles misschien wat trager worden, vooral de snelheid van Samba. Maar ik zou zeggen probeer het uit :)
Hoeveelheid gebruikt/beschikbaar geheugen kun je trouwens met "free -m" zien.

@ Servitor:
Dat is dus de schrijfsnelheid? Dat is hier ook zoiets, al wisselt het hier wel vrij veel (kleine bestanden gaan trager). Lezen gaat hier afhankelijk van de client wel met 9 MB of zelfs 10 MB met rsync.

[ Voor 24% gewijzigd door tweak_dude op 05-04-2008 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165864

Even een n00b question, ik heb gezocht, ik kan echter geen antwoord op mijn vraag vinden. Ik heb ook een CH3SNAS aangeschaft, voornamelijk als centrale opslag binnen mijn thuisnetwerk, maar ook als FTP server om van buitenaf bestanden te kunnen up en downloaden.

Nu kan ik van binnenuit prima mijn ftp bestanden benaderen, maar de toegang van buitenaf krijg ik niet voor elkaar.

De CH3SNAS settings staan mi correct, ik heb poort 45555 opgegeven en in mijn router (Livebox) geforward naar het ip van de CH3SNAS. Toch lukt het een maat van mij niet om erin te komen,.....

Hebben jullie nog suggesties ? Moet ik een speciale client gebruiken, ik gebruik FlashFXP ? Werkt het bij jullie allemaal wel, maw het moet te doen zijn,.......?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218665

1.3 Final v2 lost nog niks op m.b.t. PowerManagement (drive spindown). Sterker nog, nu werkt het helemaal niet meer hier. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tweak_dude schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:37:

@ RDuno: het zal vast wel draaien maar omdat de CH3SNAS maar 64 MB geheugen heeft zal alles misschien wat trager worden, vooral de snelheid van Samba. Maar ik zou zeggen probeer het uit :)
Hoeveelheid gebruikt/beschikbaar geheugen kun je trouwens met "free -m" zien.
Ik heb nu MLDonkey en hellanzb draaien en de memory is inderdaad bijna volledig in gebruik.

code:
1
2
3
4
5
OPSLAG:/# free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:            60         58          1          0         10         10
-/+ buffers/cache:         38         22
Swap:         1035         29       1005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Anoniem: 167515 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 11:28:
[...]

Bedankt GenetiX, dat klopt, ik had unrar-free gebruikt, omdat het mij bij de eerste installatie niet lukte om unrar te installeren. Heb dit nu veranderd en hellanzb werkt, jippie. :)

Ik heb vervolgens jouw howto gevolgd en lighttpd (dit werkt) en zussaweb geinstalleerd. Bij zussaweb heb ik toch nog steeds een probleem en wel deze
Fault: Code: 5 Reason 'Connect error: Connection refused (111)'

Deze fout had ik bij de eerste installatie ook en toen is alles in de soep gelopen, dus wil ik je vragen wat er in de settings.php moet staan. Ik heb er nu dit staan:
code:
1
2
3
4
$host = 'localhost';
$port = 8760;
$user = 'hellanzb';
$passwd = 'changeme';

hellanzb werkt gewoon. Kan je mij nog een tip geven ?
Lastig, komt mij niet bekend voor. Wat ik zomaar even google is dat er misschien iets is met je serverinstellingen, maar dat lijkt me wat vaag. Doet HellaNZB überhaupt wel iets? Als je deze als daemon draait en je vraagt onder de Debian chroot de status op (hellanzb status). Krijg je dan vreemde dingen te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Anoniem: 167515 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 13:17:
Stomme vraag misschien, maar kan je tegelijkertijd downloaden met
MLDonkey en Hellanzb (draaiend in Debian) ?

Of levert dit conflicten/problemen op ?
Nee, dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:15
Wie kan mij helpen, ik heb nog steeds geen antwoord:

Ik ben sinds kort ook een trotse bezitter van de CH3SNAS met 2 samsung 750 Gb schijven in RAID1. Het is me (als Linux leek) al gelukt om de funplug met het fan script er op te zetten en dit werkt goed. De fan gaat nu net als de schijven na verloop van tijd uit.
Ik heb echter nog een rechten probleem:
Ik heb 2 usergroepen aangemaakt: superusers en homeusers. In die 2 groepen 2 gebruikers: familie in homeusers en sysmaster in superusers.
Nu heb ik op Volume_1 een directory data gemaakt.
familie heeft RWrechten in volume_1\data en sysmaster heeft RWrechten in volume_1.
Het lukt me wel om als user sysmaster via vista en xp op de NAS te komen en, alle directories en dus ook de data directorie en kan hier ook mappings naar maken. Maar als ik een drive wil mappen (zowel onder vista als XP) naar \\CH3SNAS\Volume_1\Data met als user: familie dan gaat dit niet. Wat doe ik nu fout?

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorkie
kan iemand mij vertellen hoe ik de in de 0.4 funplug die Fan control kan krijgen?

edit:
heb iet gevonden:
/mnt/HD_a2/ctrl_fanspeed.sh in funplug zetten en ctrl_fanspeed.sh in de root van mijn vol1 zetten?
wat doe ik dan met ctrl_fanspeed.C ????

[ Voor 51% gewijzigd door dorkie op 06-04-2008 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr D
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-04 19:31
Bestaat er een remote desktop oplossing voor de CH3SNAS á là real vnc? Ik wil mijn downloads graag van de incoming directory verplaatsen naar een andere locatie op de NAS. Maar als ik dat doe via mijn PC moet de data eerst over het netwerk naar mijn PC en dan weer terug naar de NAS. Maar omdat ik maar een 100MBit netwerk heb schiet dat niet op. Daarom hoopte ik dat bijv real vnc op de CH3SNAS geinstalleerd kan worden zodat ik remote kan inloggen.

P6T Deluxe, i7 920, 6GB RAM, HD6970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dr D schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:57:
Bestaat er een remote desktop oplossing voor de CH3SNAS á là real vnc? Ik wil mijn downloads graag van de incoming directory verplaatsen naar een andere locatie op de NAS. Maar als ik dat doe via mijn PC moet de data eerst over het netwerk naar mijn PC en dan weer terug naar de NAS. Maar omdat ik maar een 100MBit netwerk heb schiet dat niet op. Daarom hoopte ik dat bijv real vnc op de CH3SNAS geinstalleerd kan worden zodat ik remote kan inloggen.
Er is niet zoiets als een grafische omgeving voor zo'n machine.
Wat je eventueel wel zou kunnen doen is midnight-commander installeren onder Debian.
Die kun je via je telnet of ssh-schermpje bedienen met dezelfde functie-toetsen als Norton Commander vroeger (F5 is copy, F6 is move, F7 is create-dir, F8 is delete, F10 is quit)
Je start het met het commando "mc" en je installeert het met
apt-get install mc
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dr D schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:57:
Bij mij is het gewoon zo goed als instant als ik data versleep in de NAS in Vista.
Net nog 15 GB verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
Als je data tussen verschillende shares verplaats is het traag (data wordt echt gekopieerd) maar binnen dezelfde share snel. Het is waarschijnlijk een beperking vanuit Samba, want mijn Debian server heeft er ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dorkie schreef op zondag 06 april 2008 @ 20:11:
kan iemand mij vertellen hoe ik de in de 0.4 funplug die Fan control kan krijgen?

edit:
heb iet gevonden:
/mnt/HD_a2/ctrl_fanspeed.sh in funplug zetten en ctrl_fanspeed.sh in de root van mijn vol1 zetten?
wat doe ik dan met ctrl_fanspeed.C ????
.C staat voor Celcius, de .sh is voor Fahrenheit. Ik weet niet eens of er wel een CH3SNAS is die Celcius gebruikt, maar ik geloof het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, ik snap het ook niet, ben ook al aan het googlen geweest. Het is alleen dat zussaweb niet werkt, want hellanzb werkt prima :) (ook samen met mldonkey)

Ik zal nog verder kijken. Er zijn nog meer web interfaces voor hellanzb. Is verder niet zo belangrijk, maar wel handig om snel de status te bekijken. Als ik een nzb bestand in de queue zet, wordt deze direct opgepakt, dus dat is het probleem niet.

Bedankt voor je support tot nu toe. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorkie
# Set the path to use RAM-disk instead of harddrive, to 
# execute from. This is done so that the disks will go
# into sleep mode, while the script is running.
PATH=/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin

# Create a logfile on the RAM-disk.
#LOGDIR=/log
#FANLOGFILE=${LOGDIR}/fan_ctrl.log
#mkdir -p ${LOGDIR}

# Kill the old fan controller.
kill -9 `pidof fancontrol`
#echo "Fancontrol killed. Installing fan_ctrl.sh" >${FANLOGFILE}

# With temps between T1 and T2, the script automatically
# lowers/raises the fanspeed between RPM1 and RPM2. This
# it does every update_interval seconds.
update_interval=120
T1=43
T2=60
RPM1=2300
RPM2=4500

while [ 1 ]
do
  T=`temperature g 0`
  T=${T##*=}
  # Check if temperature has fallen below T1 value
  if [ $T -lt $T1 ]; then
	# Temp below T1 fan stops
	CALCTEMP=`expr 0` 
  else
	# Temp above T1 fan starts
	CALCTEMP=`expr \( \( $T2 \< $T \) \* $RPM2 \) \| \( \( $RPM1 + \( $RPM2 - $RPM1 \) \* \( $T - $T1 \) \/ \( $T2 - $T1 \) \) \& \( $T \>= $T1 \) \)`
  fi
  CONVFTOC=`expr \( \( $T - 32 \) \* 10 + 9 \) \/ 18`
  newRPM=${CALCTEMP}
  fanspeed w $newRPM  
  # echo `date`" ::CURRENT::" $T"F" ${CONVFTOC}"C -- fanspeed:" $newRPM "(written to "${FANLOGFILE}")." >>${FANLOGFILE}
  # wait for next cycle
  sleep $update_interval
done

is het zo goed voor temperatuur/toeren regeling van de fan?
(ik kan het niet mooi in een mooie tabel krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
dorkie schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:44:
[...]
Je kunt er [pre] en [/pre] omheen zetten. (linkje naar de FAQ)

[ Voor 16% gewijzigd door TD-er op 07-04-2008 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorkie
nou, dat scrippie werkt wel voor de fans maar nu spinnen de hd's niet meer down.
nu het script weer gestopt en de hd's gaan na 5 min weer in powersave.

iemand een oplossing of een goed scrippie voor de fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
dorkie schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:44:
.........
# With temps between T1 and T2, the script automatically
# lowers/raises the fanspeed between RPM1 and RPM2. This
# it does every update_interval seconds.
update_interval=120
T1=43
T2=60
RPM1=2300
RPM2=4500
......

is het zo goed voor temperatuur/toeren regeling van de fan?
Denk je er wel aan dat voor (zover ik gelezen heb) de CH3SNAS zijn temperatuur altijd in Fahrenheit weergeeft. Jouw T1 is dus 6°C!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorkie
FreddyT schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 12:21:
[...]

Denk je er wel aan dat voor (zover ik gelezen heb) de CH3SNAS zijn temperatuur altijd in Fahrenheit weergeeft. Jouw T1 is dus 6°C!!
sorry, mijn fout.
Ik heb wel de farenheit versie gebruikt. Die is exact hetzelfde alleen de T1 ligt op 108 en T2 op 130

maar dat werkt, alleen de schijven blijven draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-06 22:10

Nitai

Live the life you love.

ff crossposten...

Zou iemand een voorbeeldje van z'n exports bestandje kunnen posten? Ik probeer NFS aan de praat te krijgen, en hij start ook wel verder op de CH3SNAS, maar als ik dan probeer te mounten op m'n Popcornhourmedia tank, dan lukt het mounten wel, maar verder geeft hij aan dat hij geen content heeft gevonden.

Zelf heb ik dit staan:
code:
1
/mnt/HD_a2/Videos 192.168.1.7/255.255.255.0(rw,no_root_squash,no_subtree_check)

waarbij 192.168.1.7 de ip adres is van m'n Nas.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nitai schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:45:
[...]

Zelf heb ik dit staan:
code:
1
/mnt/HD_a2/Videos 192.168.1.7/255.255.255.0(rw,no_root_squash,no_subtree_check)

waarbij 192.168.1.7 de ip adres is van m'n Nas.
Ik vermoed dat je beter 192.168.1.* kunt gebruiken in je exports.

[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 08-04-2008 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Ok, waarom? :) Dan ga ik dat vanavond ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nitai schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:03:
Ok, waarom? :) Dan ga ik dat vanavond ff proberen.
Je geeft aan naar welke hosts je je NFS exporteert en aangezien geen enkele host in je netwerk, anders dan je NAS dat IP-adres heeft, denk ik dat je beter iets meer adressen kunt toestaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Ah ik snap hem, dank je TD-er :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Laatst online: 14:25
Ik heb de performance van mijn NAS getest:

De testsituatie is als volgt:
Hardware:
  • Zepto Znote 6324W met Intel C2D T9300, 4GB RAM, Hitachi 200GB SATA 7200RPM en Broadcom gbit NIC.
  • Conceptronic CH3SNAS met tweemaal een Samsung HD753LJ (750GB, SATAII, 32MB Cache, 7200RPM)
  • Cat5e crosskabel tussen laptop en NAS.
Software:
  • Microsoft Windows Vista Ultimate x64 als host OS.
  • Partitie waarmee gewerkt word is volledig geformatteerd.
  • TeraCopy 2.0b3 (kopieert via Samba)
Data:
  • Voor de kopieerslagen heb ik gebruik gemaakt van een ISO van ongeveer 3,5GB.
Testresultaten
RAID0 - Schrijven
3.796.490.240 bytes in 3m19s356ms, dus 18,16 megabyte per seconde
Afbeeldingslocatie: http://www.huizeuitschot.nl/dump/Conceptronic_CH3SNAS/R0_W.jpg

RAID0 - Lezen
3.796.490.240 bytes in 4m00s524ms, dus 15,05 megabyte per seconde
Afbeeldingslocatie: http://www.huizeuitschot.nl/dump/Conceptronic_CH3SNAS/R0_R.jpg

RAID1 - Schrijven
3.796.490.240 bytes in 3m25s887ms, dus 17,59 megabyte per seconde
Afbeeldingslocatie: http://www.huizeuitschot.nl/dump/Conceptronic_CH3SNAS/R1_W.jpg

RAID1 - Lezen
3.796.490.240 bytes in 3m58s662ms, dus 15,17 megabyte per seconde
Afbeeldingslocatie: http://www.huizeuitschot.nl/dump/Conceptronic_CH3SNAS/R1_R.jpg

Individual Disk 1 - Schrijven
3.796.490.240 bytes in 3m23s620ms, dus 17,78 megabyte per seconde
Afbeeldingslocatie: http://www.huizeuitschot.nl/dump/Conceptronic_CH3SNAS/D1_W.jpg

Individual Disk 1 - Lezen
3.796.490.240 bytes in 4m02s228ms, dus 14,95 megabyte per seconde
Afbeeldingslocatie: http://www.huizeuitschot.nl/dump/Conceptronic_CH3SNAS/D1_R.jpg

Individual Disk 2 - Schrijven
3.796.490.240 bytes in 3m18s125ms, dus 18,27 megabyte per seconde
Afbeeldingslocatie: http://www.huizeuitschot.nl/dump/Conceptronic_CH3SNAS/D2_W.jpg

Individual Disk 2 - Lezen
3.796.490.240 bytes in 4m02s97ms, dus 14,96 megabyte per seconde
Afbeeldingslocatie: http://www.huizeuitschot.nl/dump/Conceptronic_CH3SNAS/D2_R.jpg

Notities
  • De rode strepen in de grafieken kunnen genegeerd worden.
  • De 'dip' bij elke leesactie is consequent rond de 57,5 - 58,0%.
Conclusies
  • Alle geteste vormen van RAID (0,1, individuele schijven) zijn ongeveer even snel, in zowel lezen als schrijven.
  • Lezen van data lijkt minder 'gelijkmatig' te gaan dan het wegschrijven, zie de grafieken.
  • Ook is er via FTP getest, dit bleek in mijn situatie dramatisch langzaam, en is niet als alternatief in deze test opgenomen. Mocht ik meer te weten komen (of meer testen doen) over/met FTP, dan zal ik dat alsnog posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
Grappig dat het schrijven bij jouw sneller is. Ik heb juist precies de tegenovergestelde ervaring, maar dan met een 100Mbit netwerk en 1 losse WD GP 500GB. Ik schrijf trouwens meer kleine bestanden weg (wat sowieso trager is). Maar ook bij grotere bestanden kom ik met schrijven op +/- 8,6 MB/s uit en hetzelfde bestand uitlezen gaat met 10 MB/s. Dit is met OS X als client trouwens, waar dus ook Samba op draait wat iets sneller is dan Windows zover ik weet. Het duurt hier trouwens altijd even tot de overdrachtssnelheid is gestabiliseerd (zowel lezen als schrijven).

Edit: grafiekjes:
Schrijven
Afbeeldingslocatie: http://www.students.cs.uu.nl/~jojmhajd/Picture%201.png
Lezen
Afbeeldingslocatie: http://www.students.cs.uu.nl/~jojmhajd/Picture%202.png

[ Voor 13% gewijzigd door tweak_dude op 09-04-2008 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spuis
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-11-2021
Vandaag heb ik toch maar de FTP server aangezet om het een en ander over internet te kunnen uitlezen.
Werkt allemaal prima, tot ik tegen iets raars aan loop:
De folder media kan ik nog gewoon in, daarin staan 3 folders foto/audio en video.
Deze folders hebben andere attributes dan alle andere folders in mijn NAS.
Namelijk: drwx------- Terwijl alle andere folders (behalve uiteraard funplug) gewoon drwxrwxrwx zijn.
m.a.w. de owner mag alles, group en public mogen niets.
Hoe kan ik dit veranderen?
(CH3SNAS 2x320 GB firmware 1.3 final2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169124

spuis schreef op donderdag 10 april 2008 @ 10:43:
...
Hoe kan ik dit veranderen?
(CH3SNAS 2x320 GB firmware 1.3 final2)
Met command chmod. Wiki linkje met uitleg (sorry, beetje lui om het zelf uit te typen):
Wikipedia: chmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Goed nieuws voor Squeezebox bezitters, ik heb nu de slimserver software draaien in een chrooted debian etch en ik kan de configuratiepages bereiken.
Echter nog 1 probleem en dat is dat mijn muziekfolder niet in de /debian/etch directory staat en slimserver de folder niet accepteert.
Is het mogelijk om een folder van buiten de /debian/etch folder te mounten in de chrooted debian etch environment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
raven22 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 12:57:
[...]
Is het mogelijk om een folder van buiten de /debian/etch folder te mounten in de chrooted debian etch environment?
Wat je zou kunnen proberen is binnen de directory waarop je chroot je gewenste dir te mounten met --bind, voordat je gaat chrooten.

Dus stel je wilt /mnt/HD_a1/bla mounten op /mnt/HD_a1/debian/bla dan kun je dit proberen:
mount --bind /mnt/HD_a1/bla  /mnt/HD_a1/debian/bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
TD-er schreef op donderdag 10 april 2008 @ 13:35:
[...]

mount --bind /mnt/HD_a1/bla  /mnt/HD_a1/debian/bla
Dank je, dat is het

[ Voor 4% gewijzigd door raven22 op 10-04-2008 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ik heb een how-to gemaakt over het installeren van de Slimserver (audioserver voor de audiofiele Squeezebox mediaplayer) op de CH3SNAS/DNS-323.

Het is in het engels want ik heb hem ook op andere fora gepost, ik neem aan dat dat geen probleem is. Indien wel dan hoor ik het graag om assistentie te verlenen.

This tutorial describes how to set up Slimserver on the nas. Many credits go to a member from the Slimdevices forum named Bpa who helped me with this setup: http://forums.slimdevices.com/index.php

Step 1:
You need a fixed IP on your nas (see the configuration of your device)

Step 2: Setup telnet acces and a funplug, I used Fonz funplug 0.4, follow the instructions on: http://www.inreto.de/dns323/fun-plug/0.4/

Step 3: If you are using the Twonky mediaserver disable the twonkystart line in your funplug in order to not run the Twonky server during install and setup. To run both see step 10

Step 4:
You need to chroot the debian etch package on the NAS. See the wiki-howto: http://wiki.dns323.info/howto:chroot_debian

Step 5:
Reboot your nas and go via telnet to the chrooted environment: in my case the etch directory is located in /mnt/HD_a2/debian and my nas is called CH3SNAS:

# cd /mnt/HD_a2/debian
# chroot etch /bin/bash
# apt-get update
# apt-get install slimserver

The system asks if you want to install the additional packages. Answer yes. During the install a window will popup and tells you that there is the possibility to download the latest firmware for your Squeezebox, go with TAB to OK and select. Then select no, unless you don't have an always on internetconnection.

There should be no errors during installation and in the end it starts up the slimserver.

Step 6:
To be able to reach the configuration pages of the server you have to make an adjustment in the setup.

Reboot your nas and via telnet:

# vi /mnt/HD_a2/debian/etch/etc/default/slimserver

Press 'a' to enter insert mode. Change on line 7:
HTTP_ADDR=192.168.1.5 this is just an example, enter the ip of your nas
Press esc to leave insert mode and press ':wq' to save and quit

Step 7:

This assumes that you have your music-collection on the nas in a directory called: /mnt/HD_a2/music. Slimserver runs in the chrooted debian environment and is not able to see this directory. Therefor you can either move the files to within the /mnt/HD_a2/debian/etch directory or you can create a sort of shortcut (in windows terminology) to the music directory. I choose for the last option because that way your files will remain accessable via the windows explorer.

First create a folder music in the /mnt/HD_a2/debian/etch directory

# cd /mnt/HD_a2/debian/etch
# mkdir music

The command needed to make the 'shortcut' has to be put in your funplug to make it happen automatically (adapt the directories for your own situation):

mount --bind /mnt/HD_a2/music /mnt/HD_a2/debian/etch/music

I put above line immediately behind this line at the end of the funplug.
echo "* Done" >>${LOGFILE}

Step 8:
To make the Slimserver start automatically upon boot of your nas add this line to the funplug, below the line inserted in step 7.

cd /mnt/HD_a2/debian && chroot etch /etc/init.d/slimserver start >> /var/log/slimserver.log 2>&1

Step 9:
Reboot your nas and point your webbrowser at http://xxxx:9000 where you enter the ip of your nas at the xxxx
Now you will see the webinterface pages. Go to server settings and enter the music directory this way: /music
Then you can adjust/experiment with the other settings as you wish.

Step 10:
To be able to run both Twonky and Slimserver you have to adjust the http-port because both work as default on :9000. Go to the server settings and select tab 'network'. Under 'Web Server Port Number' enter your desired portnumber i.e. 9025. Next time you want to access the webinterface go to step 9 and change the 9000 in whatever you choose here.
Now you can re-enable Twonky again in your funplug and after reboot both will work.

Step 11:
If you don't own a Squeezebox yet (like me, it's on order) you can test the setup by installing Softsqueeze https://sourceforge.net/p...files.php?group_id=105169

This is a 'software squeezebox', version 3.5 gives a warning that it does not work with this version of slimserver but it will work partially. Good enough to check if it sees the server and you can play the songs via the webinterface of the Slimserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:46
raven22 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 14:15:
Ik heb een how-to gemaakt over het installeren van de Slimserver (audioserver voor de audiofiele Squeezebox mediaplayer) op de CH3SNAS/DNS-323.

knip....
TOP! Ga dat van het weekend gelijk proberen! Heb het maar gelijk geinstalleerd en het werkt. Ik krijg echter nog niet de softsqueeze aan de gang, krijg continu deze melding binnen softsqueeze: 732899 [SlimTCP-22] WARN softsqueeze - Lost contact with Slim Server

Ben je hier ook tegenaan gelopen?

Heb je nu de Duet besteld?
Daar zit ik namelijk ook aan te denken! Eerst maar eens slimserver installeren!

[ Voor 23% gewijzigd door bvsteyn op 11-04-2008 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
bvsteyn schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 19:53:
[...]

TOP! Ga dat van het weekend gelijk proberen! Heb je nu de Duet besteld?
Daar zit ik namelijk ook aan te denken! Eerst maar eens slimserver installeren!
Pas op met bestellen van die duet, volgens mij werkt de duet alleen met versie 7 en hoger (squeezecenter genaamd).
Ik ga voor de squeezebox classic, die zijn nu een stuk goedkoper aan het worden. Op pricewatch al onder de 200 euro.
De duet lijkt me zowiezo niet handig want je hebt maar 1 afstandsbediening en als je dus meerdere duet receivers hebt staan moet je altijd de afstandsbediening meenemen. Ik zie het al voor me, 1 in de slaap of studeerkamer en de ander beneden in de woonkamer, loop je dus de hele dag heen en weer om de afstandsbediening op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
bvsteyn schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 19:53:
[...]

TOP! Ik krijg echter nog niet de softsqueeze aan de gang, krijg continu deze melding binnen softsqueeze: 732899 [SlimTCP-22] WARN softsqueeze - Lost contact with Slim Server

Ben je hier ook tegenaan gelopen?
nee die melding heb ik nog niet gezien.

Ik probeer nu wel de logging van de debian chroot uit te krijgen want mijn disc wil niet meer in idle, elke 30 sec of zo wordt er een klein beetje data geschreven. Logging van slimserver staat al uit. Weet iemand daar iets voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:46
raven22 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 21:22:
[...]

Pas op met bestellen van die duet, volgens mij werkt de duet alleen met versie 7 en hoger (squeezecenter genaamd).
Ik ga voor de squeezebox classic, die zijn nu een stuk goedkoper aan het worden. Op pricewatch al onder de 200 euro.
De duet lijkt me zowiezo niet handig want je hebt maar 1 afstandsbediening en als je dus meerdere duet receivers hebt staan moet je altijd de afstandsbediening meenemen. Ik zie het al voor me, 1 in de slaap of studeerkamer en de ander beneden in de woonkamer, loop je dus de hele dag heen en weer om de afstandsbediening op te halen.
Hmm...dan moet ik nog maar ff wachten..want ik vind die duet toch wel interessant..ondanks 1 afstandsbediening..
Wellicht dat over een tijdje ook de squeezecenter versie te installeren is..moet toch ook mogelijk zijn! Laat wel even horen hoe de slimserver acteert in combi met de squeezbox classic. Is de NAS voldoende snel hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Men zegt dat voor squeezecenter 7 toch wel 128mb geheugen nodig is, dus dat wordt lastig met de CH3SNAS. Of je moet uitzoeken of er geheugen bij te plaatsen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0Burner0
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06 16:40
Ik ben bang dat deze vraag al paar keer beantwoord is maar ik kan echt niks vinden in de vorige 2 topics. O-)

Hoeveel GB (TB) kan de Conceptronic CH3SNAS aan?

Heb nu een HD in me qnapTS101 zitten van 500gb ga me qnap verkopen en wil dan een Conceptronic CH3SNAS kopen daar me 500 gb inzetten + 1TB kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
0Burner0 schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 21:43:
Ik ben bang dat deze vraag al paar keer beantwoord is maar ik kan echt niks vinden in de vorige 2 topics. O-)

Hoeveel GB (TB) kan de Conceptronic CH3SNAS aan?

Heb nu een HD in me qnapTS101 zitten van 500gb ga me qnap verkopen en wil dan een Conceptronic CH3SNAS kopen daar me 500 gb inzetten + 1TB kan dit?
ja dat kan, heb ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 20:56
En kun je dan ook een RAID1 maken en de overgebleven ruimte op de 1TB disk 'gewoon' gebruiken?

Edit: antwoord zelf gevonden in de manual: Ja het kan.........
Bij keuze voor RAID1 geef je op hoeveel GB van de HDD je als RAID1 wil. De rest is dan JBOD.

[ Voor 45% gewijzigd door marcelmg2 op 13-04-2008 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0Burner0
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06 16:40
Bedankt voor antwoord!! Net besteld dus zal nog wel vaker hier langs komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
raven22 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 21:27:
[...]
Ik probeer nu wel de logging van de debian chroot uit te krijgen want mijn disc wil niet meer in idle, elke 30 sec of zo wordt er een klein beetje data geschreven. Logging van slimserver staat al uit. Weet iemand daar iets voor?
Ik heb de hele installatie incl debian chroot op een 1GB USB-stick gezet en dat werkt ook prima, ook de spindown functie van de schijven werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
raven22 schreef op zondag 13 april 2008 @ 21:17:
[...]

Ik heb de hele installatie incl debian chroot op een 1GB USB-stick gezet en dat werkt ook prima, ook de spindown functie van de schijven werkt weer.
Inhakend op de spin-down. Ik denk dat het hele probleem van "mijn" spin-down probleem komt door de 0.4 Fun_Plug. Kan iemand mij zijn Fun_plug 0.4 install in een zipje aanleveren, dat is, als jij geen last heb van spin-down problemen.
Ik kan niet ontdekken dat de Fun_Plug 0.4 ergens een log aanmaakt of een andere aktie doet naar mijn disk maar zodra ik de 0.4 er op zit en 1 a 2x herstart is het probleem er weer.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Even een netwerk n00b :? vraag:

Wat moet ik openzetten om bij mijn FTP op de NAS te komen? Heb FTP enabled en draait. NAs hangt aan router. Router hangt aan lifebox.

Moet ik dan op de lifebox poortforwarding met poort 21 open zetten naar het IP adres van de NAS? Of het IP address van de router?

Of moet ik niks doen met de lifebox en alleen op de router poortforwarding 21 openzetten?

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Kensei schreef op maandag 14 april 2008 @ 08:38:
[...]

Moet ik dan op de lifebox poortforwarding met poort 21 open zetten naar het IP adres van de NAS? Of het IP address van de router?

Of moet ik niks doen met de lifebox en alleen op de router poortforwarding 21 openzetten?
Naar het IP-adres van je NAS.

Pagina: 1 2 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.