[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 22 Laatste
Acties:
  • 245.008 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 14:23

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

RunaR schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 15:08:
[...]

Met een standaard fun_plug installatie werkt ssh nog niet, wel telnet. Misschien heb je die gisteren gebruikt.

Als je volledige toegang tot je ffp directory wilt hebben van uit windows: telnet naar je apparaat en ga naar /ffp. Klop daar in: chmod 777 -R . (inclusief de punt)

Om .sh files makkelijk te bewerken gebruik ik notepad++, die heeft kleur codering en dat leest wel makkelijk.

Als je fun_plug er af wilt hebben is de /ffp directory verwijderen voldoende, een format is niet nodig. Maar als je eigen scripts wilt draaien op de CH3SNAS zit je vast aan een funplug, Fonz Fun Plug is de makkelijkste.
Ik heb funplug geinstalleerd volgens deze tutorial en dus ook de ssh verbinding etc. ingesteld en daadwerkelijk gebruikt, gisteren werkte deze dus naar behoren, maar vandaag kon ik ineens geen verbinding meer maken.

Omdat ik geen toegang had tot de ffp directory vanuit windows en geen ssh of telnet sessie kon starten kon ik deze dus ook niet verwijderen en was een format nodig hiervoor.

Ik zal het nog één keer proberen en dan meteen ook de volledige toegang instellen.

Edit:
Helaas! Wederom "Network error: Connection Refused" en de ffp map is nog steeds "alleen lezen" kan ik nu "alleen lezen" van uitzetten.

De eerste SSH sessie (voor het opnieuw opstarten van de CH3SNAS) werkt dus, maar na herstart kan ik geen verbinding meer maken.

Ik zal de tutorial nog eens geheel doorlopen, maar dan vanuit de map "/mnt/HD_a2 #" (als in de screenshot in de tutorial) in plaats van vanuit de root "#" (als de tutorial doet vermoeden als je de screenshots niet bekijkt) en nu op het laatst voor de zekerheid telnet nog niet verwijderen voor de herstart en dan, indien ssh niet werk, kijken of telnet nog wel werkt.

Edit 2:
nu werkt ssh wel, ga nu telnet weer verwijderen en kijken wat er dan gebeurt.

Edit 3:
ook na het verwijderen van telnet en een herstart lijkt ssh te blijven werken ditmaal. _/-\o_

Zou het er dan toch aan gelegen hebben dat ik niet vanuit vanuit de map "/mnt/HD_a2 #" (als in de screenshot in de tutorial) maar van vanuit de root "#" (als de tutorial doet vermoeden als je de screenshots niet bekijkt) gewerkt heb de eerste 2 keer?

nu verder over de backups (vraag het maar even voor de zekerheid voor ik weer gefrustreerd raak ;)

Als ik deze tutorial goed begrepen heb moet ik nu in ffp/start een bestand "editcron.sh" aanmaken en in de map ffp/bin een bestand snapshots.sh

Ik wil het script van sandergar in "[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-3..." gaan gebruiken en moet dit dan ook in snapshot.sh plaatsen (SRCPATH en DSTPATH aanpassen naar eigen wens

En dan zou dit de inhoud van editcron.sh moeten worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/bin/sh

CRONTXT=/mnt/HD_a2/crontab.txt
# start with existing conrontab
/bin/crontab -l > $CRONTXT
# add the snapshot command
/bin/echo "00 2 * * 0 /mnt/HD_a2/ffp/bin/snapshot.sh" >> $CRONTXT
# install the new crontab
/bin/crontab $CRONTXT
# clean up
/bin/rm $CRONTXT

Waarna ik editcron.sh vanuit een telnet of ssh sessie executable moet maken:
code:
1
chmod a+x /mnt/HD_a2/ffp/start/editcron.sh

[ Voor 43% gewijzigd door floriske.nl op 27-10-2008 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Funplug uninstallen? Ik wil transmission gaan installeren, maar volgens mij heb ik een oudere versie van funplug al geinstalleerd, hoe kom ik er achter welke versie ik al heb geinstalleerd en hoe zou ik die dan mogelijk kunnen uninstallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste kenners,

Heb onlangs ook een CH3Snas aangeschaft. Doel was dat de kinderen die elders wonen ook op deze manier via ftp server foto's konden inzien. Ook wilden wij tijdens vakantie gelijk de foto's op onze eigen nas plaatsen.
Heb eea gelezen via dit forum. Heb geen inzicht in Linux en probeer eea te doen wat ik lees.
Heb de funplug er op en heb telnet nu achter SSH en kan via interne netwerk de nas zien en bereiken.
Echter heb de ip naar mijn dochter gestuurd, met haar gebruikersnaam en paswoord wat ik in de nas aangemaakt hebt. Heb op mijn speedtouch 716 de poort 21 opengezet voor de nas.
Echter zij kan niet in de nas komen.
Wat doe ik nog verkeerd? Moet ik ook iets toevoegen bij de funplug oid???
Graag hulp in deze en mij de juiste weg te tonen.

Per abuis hierover ook een nieuw topic aangemaakt, ook dit is iets nieuws voor mij, echter nooit te laat om iets te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49
Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:01:
Beste kenners,

Heb onlangs ook een CH3Snas aangeschaft. Doel was dat de kinderen die elders wonen ook op deze manier via ftp server foto's konden inzien.
Gebruik de zoekfunctie (rechtsboven) en zoek naar ftp in dit topic. Je zal zien dat je niet de eerste bent met deze vraag.
Wat waarschijnlijk jouw probleem is dat je moet weten/kiezen of je met active of passive ftp bezig gaat.
Dat maakt namelijk nogal verschil in de te openen poorten (alleen poort 21 is niet genoeg).Dus even zoeken in dit topic, en dan kom je al een stuk verder :).

[ Voor 16% gewijzigd door job op 26-10-2008 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:45
floriske.nl schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 15:48:
Als ik deze tutorial goed begrepen heb moet ik nu in ffp/start een bestand "editcron.sh" aanmaken en in de map ffp/bin een bestand snapshots.sh
editcron.sh is een scriptje om de scheduler uit te breiden welke wordt opgestart bij een herstart van je NAS. Snapshots.sh is het daadwerkelijke backup script welke je gescheduled wilt hebben. Beide bestandsnamen mag je veranderen zolang je dit maar consequent doet!
Ik wil het script van sandergar in "[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-3..." gaan gebruiken en moet dit dan ook in snapshot.sh plaatsen (SRCPATH en DSTPATH aanpassen naar eigen wens
Mijn script is het snapshot.sh script, copy-paste dus en idd je eigen paden in geven.
Je geeft hiermee aan dat het script elke nacht om 2.00 moet draaien. Is dit ook wat je wilt? Anders even de manual van Cron bestuderen (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=man+cron&meta=).
Waarna ik editcron.sh vanuit een telnet of ssh sessie executable moet maken:
code:
1
chmod a+x /mnt/HD_a2/ffp/start/editcron.sh
Yup

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:01:
Heb de funplug er op en heb telnet nu achter SSH en kan via interne netwerk de nas zien en bereiken.
Ook zonder funplug en SSH kan je FTP-en naar je CH3SNAS. Gewoon de gui van de CH3SNAS goed configureren (ftp folder aanmaken en gebruikers toewijzen) en je router openzetten en poort forwarden naar het IP adres van je NAS..

Gebruik je wel het IP adres wat je krijgt van je internet provider? Dit IP adres wijzigt frequent als je geen statisch IP adres hebt. Kijk in dat geval ook eens naar Free Dynamic DNS (http://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/).

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

sandergar schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 10:51:
[...]

editcron.sh is een scriptje om de scheduler uit te breiden welke wordt opgestart bij een herstart van je NAS. Snapshots.sh is het daadwerkelijke backup script welke je gescheduled wilt hebben. Beide bestandsnamen mag je veranderen zolang je dit maar consequent doet!

[...]

Mijn script is het snapshot.sh script, copy-paste dus en idd je eigen paden in geven.

[...]

Je geeft hiermee aan dat het script elke nacht om 2.00 moet draaien. Is dit ook wat je wilt? Anders even de manual van Cron bestuderen (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=man+cron&meta=).

[...]

Yup
thx _/-\o_ ik ga het vanavond er eens op wagen.

Wat betreft die tijd, dat had ik al gezien inderdaad en vind 2.00 wel een mooie tijd aangezien ik mezelf dan toch meestal in :z mode bevind ;)

[ Voor 22% gewijzigd door floriske.nl op 27-10-2008 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik probeer mijn CH3SNAS te formatteren naar "Standard" maar hij blijft steeds hangen op 94%, ook als ik het opnieuw probeer.

Ik zie nu het volgende bij status:

code:
1
2
3
4
5
6
Volume Name:     Volume_1
Volume Type:     RAID 1
Sync Time Remaining:     Completed
Total Hard Drive Capacity:   942 MB
Used Space:  942 MB
Unused Space:    -1118526 MB

code:
1
2
3
4
5
Volume Name:     Volume_2
Volume Type:     JBOD

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Opnieuw formatteren geeft hetzelfde probleem.

Zou het helpen om de schijven in mijn pc te hangen en opnieuw te formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

MuisM4t schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 16:47:
Ik probeer mijn CH3SNAS te formatteren naar "Standard" maar hij blijft steeds hangen op 94%, ook als ik het opnieuw probeer.

code:
1
2
3
4
5
6

code:
1
2
3
4
5

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Opnieuw formatteren geeft hetzelfde probleem.

Heb je de FAQ op de conceptronic site (4e punt van onder) al gelezen en dit al geprobeerd? Dit was bij mij de oplossing in ieder geval

[ Voor 3% gewijzigd door floriske.nl op 27-10-2008 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MuisM4t schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 16:47:

code:
1
2
3
4
5
6

code:
1
2
3
4
5

Fout in Firmware, de schijven zouden nu wel goed geformatteerd moeten zijn.

Welke firmware versie heb je?

Versie 1.04 zou dit oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Heb je de FAQ op de conceptronic site (4e punt van onder) al gelezen en dit al geprobeerd? Dit was bij mij de oplossing in ieder geval
Dit werkt inderdaad!
Welke firmware versie heb je?
1.02

Ik zie op de website dat 1.04 alweer uit is, zal die er eens opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sandergar schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 10:57:
[...]

Ook zonder funplug en SSH kan je FTP-en naar je CH3SNAS. Gewoon de gui van de CH3SNAS goed configureren (ftp folder aanmaken en gebruikers toewijzen) en je router openzetten en poort forwarden naar het IP adres van je NAS..

Gebruik je wel het IP adres wat je krijgt van je internet provider? Dit IP adres wijzigt frequent als je geen statisch IP adres hebt. Kijk in dat geval ook eens naar Free Dynamic DNS (http://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/).
Over wat je als eerste schrijft zal ik eerst eens moeten lezen-onderzoeken wat de "gui"is.
Ik gebruik het ip adres wat met easy search naar voren kwam. Ik heb verder geen ip adres van mijn provider verkregen dan het zeg maar normale ip adres.
Ik begrijp dat ik nog het nodige kan en zal moeten proberen. Ik kom vast en zeker hierop terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:07:
[...]
Gebruik de zoekfunctie (rechtsboven) en zoek naar ftp in dit topic. Je zal zien dat je niet de eerste bent met deze vraag.
Wat waarschijnlijk jouw probleem is dat je moet weten/kiezen of je met active of passive ftp bezig gaat.
Dat maakt namelijk nogal verschil in de te openen poorten (alleen poort 21 is niet genoeg).Dus even zoeken in dit topic, en dan kom je al een stuk verder :).
Had al eea gelezen doch zag door de bomen het bos niet meer staan, zal nog een keer gaan zoeken zoals je aangeeft en nagaan het eea met active/passieve ftp.
Ga zoeken en kom anders nog met vragen terug, alvast erg bedankt voor de aanwijzingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:21
Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 20:27:
[...]

Over wat je als eerste schrijft zal ik eerst eens moeten lezen-onderzoeken wat de "gui"is.
Ik gebruik het ip adres wat met easy search naar voren kwam. Ik heb verder geen ip adres van mijn provider verkregen dan het zeg maar normale ip adres.
Ik begrijp dat ik nog het nodige kan en zal moeten proberen. Ik kom vast en zeker hierop terug
De GUI is de Graphical User Interface; het scherm dat je ziet als je naar je nas gaat met Internet Explorer.
Het ip in de EasySearch tool is het IP van je eigen netwerk. In je router zal je een poort forward moeten instellen die binnen komen verkeer op poort 21 door geeft aan het ip adres van je nas. Om via het internet op je nas te komen heb je het internet-ip van je router nodig. Die kan je bijvoorbeeld opvragen met http://www.myip.nl/. De computer op internet kan dan een verbinding maken op poort 21 door: ftp://<ip-nummer-van-router>:21 in te kloppen.

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

@Sandergar

Ik heb je script inmiddels draaien en het lijkt te werken, maar ik krijg wel iedere keer dat ik handmatig het script uitvoer de volgende melding:

code:
1
--link-dest arg does not exist: //mnt/HD_a2/Backups/Daily/1

Daarnaast wil ik graag ook een directory met spaties in de naam toevoegen aan SRCPATH, maar dit pikt hij niet in geval van bijvoorbeeld:

code:
1
SRCPATH='/mnt/HD_b2/Documenten /mnt/HD_b2/Software & Utils'

gaat hij op zoek naar de directory "Software" en de directory "&" en de directory "Utils" <- logisch aangezien directories gescheiden worden door spaties, maar ik vraag me af hoe het dan wel moet :?

En nog een vraagje dan maar: Ik las ergens dat bestanden met accenten in de bestandsnamen soms niet goed overgenomen worden door rsync, betekend dit dat bijvoorbeeld "don't leave me this way.mp3" niet gekopieerd zou worden, of wordt deze wel gekopieerd maar kan het zijn dat de bestandsnaam wijzigt?

[ Voor 65% gewijzigd door floriske.nl op 27-10-2008 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
floriske.nl schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 21:56:

Ik heb je script inmiddels draaien en het lijkt te werken, maar ik krijg wel iedere keer dat ik handmatig het script uitvoer de volgende melding:

code:
1
--link-dest arg does not exist: //mnt/HD_a2/Backups/Daily/1
Het is nu dag 2. Tijdens het proces wordt er vergeleken met dag 1, gisteren. Daar je nog geen backup van gisteren hebt kan Rsync geen vergelijking maken. Nu je wel een dag 2 backup hebt moet je het morgen nog maar eens proberen. Wedden dat je deze melding dan niet meer krijgt?

Kijk eens naar http://blog.interlinked.o...s/rsync_time_machine.html
floriske.nl schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 21:56:
Daarnaast wil ik graag ook een directory met spaties in de naam toevoegen aan SRCPATH, maar dit pikt hij niet in geval van bijvoorbeeld:

code:
1
SRCPATH='/mnt/HD_b2/Documenten /mnt/HD_b2/Software & Utils'

gaat hij op zoek naar de directory "Software" en de directory "&" en de directory "Utils" <- logisch aangezien directories gescheiden worden door spaties, maar ik vraag me af hoe het dan wel moet :?

En nog een vraagje dan maar: Ik las ergens dat bestanden met accenten in de bestandsnamen soms niet goed overgenomen worden door rsync, betekend dit dat bijvoorbeeld "don't leave me this way.mp3" niet gekopieerd zou worden, of wordt deze wel gekopieerd maar kan het zijn dat de bestandsnaam wijzigt?
Spaties en andere speciale tekens moet je proberen te vermijden. Levert vaker problemen op. Probeer spaties bijvoorbeeld te vervangen door under scores('_'). Geen enkel script zal problemen hebben met "Software_Utils". Wat Rsync met accenten doet weet ik niet, geen ervaring mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

sandergar schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:17:
[...]

Het is nu dag 2. Tijdens het proces wordt er vergeleken met dag 1, gisteren. Daar je nog geen backup van gisteren hebt kan Rsync geen vergelijking maken. Nu je wel een dag 2 backup hebt moet je het morgen nog maar eens proberen. Wedden dat je deze melding dan niet meer krijgt?

Kijk eens naar http://blog.interlinked.o...s/rsync_time_machine.html
Thx, als je het zo uitlegt is het wel erg logisch inderdaad :$
[...]

Spaties en andere speciale tekens moet je proberen te vermijden. Levert vaker problemen op. Probeer spaties bijvoorbeeld te vervangen door under scores('_'). Geen enkel script zal problemen hebben met "Software_Utils". Wat Rsync met accenten doet weet ik niet, geen ervaring mee!
Jammer ;( ik werk echt al jaaaaaaaaaren met dezelfde directorystructuur en daar zal ik dan nu toch van af moeten gaan wijken dus ;)

Heb overigens nu alles toch via ssh opgezet, als ik chmod 777 -R . op de ffp directory losliet dan werkte de ssh verbinding ineens niet meer (waarschijnlijk vanwege de te open rechten vermoed ik) en omdat ik telnet al uitgeschakeld had moest ik funplug opnieuw installeren om weer verbinding te kunnen maken.

Heb me toch maar heel even in vi verdiept en na het ontdekken van "shift-insert" was dat niet zo heel ingewikkeld :D

Overigens heb ik ook dit keer fun_plug geïnstalleerd vanuit "#/mnt/HD_a2/" en het is wederom helemaal goed gegaan, lijkt dus toch er aan gelegen te hebben dat ik in eerste instantie vanuit "#" gewerkt heb.

[ Voor 31% gewijzigd door floriske.nl op 28-10-2008 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan niemand mij vertellen hoe en waar ik kan zien welke versie fun_plug ik heb en hoe ik deze eventueel goed verwijder... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
1e hit bij google: http://www.google.nl/sear...&meta=&btnG=Google+zoeken
wat betreft het verwijderen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jelte op 28-10-2008 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

txs super....is er ook nog extra info omtrent de installatie van transmission, want die wil nog steeds niet lukken?
Want als ik het goed heb begrepen moet je fun_plug0.5 hebben geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

op de dns323 wiki staat hoe je je "share name" kan wijzigen: klik weet iemand of ditzelfde ook voor de CH3SNAS werkt? werkt niet voor de CH3SNAS, de configuratiefile bevat de betreffende data niet.

tevens vond ik op NAS-Tweaks nog een alternatief voor het anders aansturen van de fan. ook hier kon ik niet echt veel over vinden of het daadwerkelijk doet wat het zou moeten doen.

Dus ga straks beiden maar eens proberen nu er nog niet echt belangrijke data op mijn CH3SNAS staat kan ik tenminste nog naar hartelust rommelen ;)

[ Voor 58% gewijzigd door floriske.nl op 28-10-2008 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
floriske.nl schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 08:52:
[...]

Heb overigens nu alles toch via ssh opgezet, als ik chmod 777 -R . op de ffp directory losliet dan werkte de ssh verbinding ineens niet meer (waarschijnlijk vanwege de te open rechten vermoed ik) en omdat ik telnet al uitgeschakeld had moest ik funplug opnieuw installeren om weer verbinding te kunnen maken.
OK, de chmod 777 -R . tip is toch niet zo heel handing. Hier mee activeer je alle programma's in /ffp/start. Dus na een reboot wordt alles opgestart. Ik heb geen idee of je dan een werkende ffp overhoud. Om ffp goed te beheren heb je gewoon ssh of telnet nodig om bestanden even de juiste rechten te geven en te kunnen editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Grr, kom net thuis en dacht zal eens kijken of mijn backup gedraait heeft: Niet uds :S

ik had de volgende code in editcron.sh
code:
1

maar uit enig onderzoek blijkt dat dit niet betekent dat er dagelijks maar wekelijks op zondag gedraait wordt
moet dus zijn
code:
1
/bin/echo "00 2 * * * /mnt/HD_a2/ffp/bin/snapshot.sh" >> $CRONTXT

Volgende keer beter opletten floris :X 8)7 en nog een nachtje slapen dus ;)

Edit: De eerder geposte "share name change" voor de dns323 werkt niet voor de CH3SNAS, de configuratiefile bevat de betreffende data niet.

het alternatief voor het anders aansturen van de fan lijkt vooralsnog wel te werken!

[ Voor 26% gewijzigd door floriske.nl op 28-10-2008 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
floriske.nl schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 17:51:
[...]
maar uit enig onderzoek blijkt dat dit niet betekent dat er dagelijks maar wekelijks op zondag gedraait wordt
moet dus zijn
code:
1
/bin/echo "00 2 * * * /mnt/HD_a2/ffp/bin/snapshot.sh" >> $CRONTXT

Volgende keer beter opletten floris :X 8)7 en nog een nachtje slapen dus ;)
Idd, excuses ... Heb ik ook overheen gelezen.

Let wel op: er is geen backup van vandaag dus er is morgen geen vergelijkings backup. Net als maandag zal er een complete backup worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Telkens als ik de NAS probeer te bereiken vanaf mijn laptop duurt het altijd even voordat er verbinding is gemaakt. Elk programma dat verbinding probeert te maken via een windows explorer loopt even vast.
De NAS staat als netwerkschijf in explorer. Hebben meer mensen hier last van en is hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

adverteren in topics is niet de bedoeling. Links naar V&A zien we liever niet

[ Voor 78% gewijzigd door TERW_DAN op 30-10-2008 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RunaR schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 21:12:
[...]

De GUI is de Graphical User Interface; het scherm dat je ziet als je naar je nas gaat met Internet Explorer.
Het ip in de EasySearch tool is het IP van je eigen netwerk. In je router zal je een poort forward moeten instellen die binnen komen verkeer op poort 21 door geeft aan het ip adres van je nas. Om via het internet op je nas te komen heb je het internet-ip van je router nodig. Die kan je bijvoorbeeld opvragen met http://www.myip.nl/. De computer op internet kan dan een verbinding maken op poort 21 door: ftp://<ip-nummer-van-router>:21 in te kloppen.
Dit gaat nu de goede kant op, inderdaad gebruikte ik het ip adres van intern netwerk wat op de GUI stond. Nu wel met externe pc kontakt gehad, echter nadat wachtwoord ingevoerd was zou ik bij een paar foto's moeten komen, maar kreeg de melding dat er al 2 geconnected waren met de server. Op zich vreemd aangezien, (heb wel via de gui aangegeven dat 2 gebruikers per keer toegang hebben) verder niemand van de kids nog een toegangswoord hebben gehad. Ging ik naar een mapje met wat muziek dan kon ik dit wel beluisteren en nadien dezelfde melding van de 2 gebruikers op de server.
Waar gaat dit nu fout??? Op zich gaat het gelukkig en blij genoeg de goede kant op. WAARVOOR ALLE DANK IN DIT STADIUM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jelte schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:33:
Telkens als ik de NAS probeer te bereiken vanaf mijn laptop duurt het altijd even voordat er verbinding is gemaakt. Elk programma dat verbinding probeert te maken via een windows explorer loopt even vast.
De NAS staat als netwerkschijf in explorer. Hebben meer mensen hier last van en is hier een oplossing voor?
Heb ik ook en komt zover ik weet doordat de NAS uit z'n 'slaapstand' moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Slaapstand als in de harde schijven staan uit? Want dat staan ze op dat moment nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

sandergar schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 19:52:
[...]

Idd, excuses ... Heb ik ook overheen gelezen.

Let wel op: er is geen backup van vandaag dus er is morgen geen vergelijkings backup. Net als maandag zal er een complete backup worden gemaakt.
Excuses zijn absoluut nergens voor nodig uiteraard, had ik zelf maar verder moeten kijken dan mijn neus lang is :+

Er is sowieso ook geen backup van maandag, toen ik het script aan het testen ben gegaan stonden er alleen een paar lege tekstdocumentjes in de mappen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Niet online
Jelte schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 08:29:
Slaapstand als in de harde schijven staan uit? Want dat staan ze op dat moment nog niet.
Als in: als er een poosje geen activiteit heeft plaatsgevonden. Stel: je benadert bv. via de explorer de NAS en dit geeft een kleine hapering. Als je het hierna gelijk opnieuw doet dan ervaar je die hapering waarschijnlijk niet. Wacht je een poos, zeg een uur (maar ik weet niet hoeveel hier voor staat) dan zal je bij het opnieuw benaderen weer wel de hapering ervaren omdat de schijven weer geactiveerd moeten worden. Maar goed dit is hoe ik het ervaar en beredeneer (en accepteer ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Daarnaast (maar ik denk dat dat ermee te maken heeft) kan ik soms de NAS helemaal niet meer bereiken via windows explorer, maar wel gewoon via telnet/ftp/http etc.
Wat is nu de beste manier om de NAS via windows explorer te bereiken? Bijvoorbeeld wel of niet een user/wachtwoord invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Jelte schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 10:22:
Daarnaast (maar ik denk dat dat ermee te maken heeft) kan ik soms de NAS helemaal niet meer bereiken via windows explorer, maar wel gewoon via telnet/ftp/http etc.
Wat is nu de beste manier om de NAS via windows explorer te bereiken? Bijvoorbeeld wel of niet een user/wachtwoord invullen.
Ik weet niet of dit met gebruikersnaam en wachtwoord ook werkt, maar je kan in ieder geval een permanente netwerkverbinding maken.

"Mijn Netwerklocaties" "CH3SNAS" en dan rechtsklikken op de volumes en "netwerkverbinding maken", je kan dan een driveletter opgeven en je volume komt dan onder "deze computer" te staan, daar kan je eventueel de naam weer veranderen in wat je wil.

[ Voor 5% gewijzigd door floriske.nl op 29-10-2008 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dat is precies de manier die ik al toepas, maar dat is dus niet erg stabiel. Ik kan nu dus helemaal geen contact meer maken via windows explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 19:49
Jelte schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 11:39:
Dat is precies de manier die ik al toepas, maar dat is dus niet erg stabiel. Ik kan nu dus helemaal geen contact meer maken via windows explorer.
Ik heb een .bat bestand gemaakt die via het 'net use' commando elke keer als ik opstart de juiste mappings maakt. Het 'net use' commando geeft ook direct de user en het password mee zodat alles automatisch gaat.

Heb ik elke keer als ik de pc aanzet een X en Y schijf die naar Volume_1 en Volume_2 gaan. Misschien is dat wat voor je?

Who is General Failure and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Probleem ligt hem misschien in het feit dat ik deze laptop eigenlijk nooit uitzet, maar altijd hibernate gebruik. Ik denk dat daardoor de mappings niet altijd even goed gaan. Maar het maakt weer helemaal niet uit voor mappings van mijn netwerkschijfen bij de Tu/e. Dus ik snap het niet, moet nog maar wat onderzoek doen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 22:07:
[...]

Dit gaat nu de goede kant op, inderdaad gebruikte ik het ip adres van intern netwerk wat op de GUI stond. Nu wel met externe pc kontakt gehad, echter nadat wachtwoord ingevoerd was zou ik bij een paar foto's moeten komen, maar kreeg de melding dat er al 2 geconnected waren met de server. Op zich vreemd aangezien, (heb wel via de gui aangegeven dat 2 gebruikers per keer toegang hebben) verder niemand van de kids nog een toegangswoord hebben gehad. Ging ik naar een mapje met wat muziek dan kon ik dit wel beluisteren en nadien dezelfde melding van de 2 gebruikers op de server.
Waar gaat dit nu fout??? Op zich gaat het gelukkig en blij genoeg de goede kant op. WAARVOOR ALLE DANK IN DIT STADIUM
mmmm.... dacht dat het nu de goede kant op zou gaan. Heb nu via de GUI aantal gebruikers verhoogd. Echter als via andere pc een map geopend wordt met bijv foto's dan moet iedere keer het toegangswoord en paswoord ingetypt worden, dus aantal gebruikers is dan weer snel verbruikt. Dacht dat als men toegang heeft tot een map, je dan alle info in die map kan inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
  • Laatst online: 18-07 19:23
Scorpinus schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 12:16:
[...]

Ik heb een .bat bestand gemaakt die via het 'net use' commando elke keer als ik opstart de juiste mappings maakt. Het 'net use' commando geeft ook direct de user en het password mee zodat alles automatisch gaat.

Heb ik elke keer als ik de pc aanzet een X en Y schijf die naar Volume_1 en Volume_2 gaan. Misschien is dat wat voor je?
Ben ik toch even heel benieuwd hoe dat .bat bestand eruit ziet.
Vista home heeft de nare eigenschap om ww niet te onthouden.
Elke keer als ik in Vista inlog krijg ik zo'n irritante melding dat niet alle netwerk schijven zijn geconnect o.i.d.
Je moet vervolgens elke keer opnieuw het wachtwoord ingeven.

Ik kom niet verder dan b.v.
code:
1
 net use P: \\<ip-adres nas>\<folder op nas> /user:usernaam

Waar zet jij het wachtwoord dan neer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
Ruisbak schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 21:51:
[...]

Elke keer als ik in Vista inlog krijg ik zo'n irritante melding dat niet alle netwerk schijven zijn geconnect o.i.d.

code:
1

Ik zal het bestand thuis even opzoeken, maar na de usernaam kun je ook nog een password kwijt.

code:
1
net use X:\\ip\folder /persistent:yes /user:usernaam password
zoiets...

Heb de syntax hier weg: http://www.cezeo.com/tips-and-tricks/net-use-command

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu eindelijk Transmission draaien, maar wanneer ik een torrent aanzet, krijg ik "permission denied" het commando chmod 0755 -R /mnt/HD_a2/torrents heb ik ook al geprobeerd. Moet ik nog een poort open zetten, zo ja welke?
Is er ook een manier om dmv transmission een dir aan te maken op mijn NAS zodat als ik daar een torrent inplaats dat ie zelf de download start, zo ja hoe? txs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een CH3snas met 2* 500 gb in mirror.
Dit is leuk tegen uitval van hd maar niet als backup natuurlijk

Ik dacht dus te backuppen @ la Timemachine bij Apple.

Ik heb al overal een beetje heen gegoogled, maar wat ik mij afvraag is of er geen script bestaat, dat zodra je er een usb hd aanhangt, met als naam bvb NasBU, (zodat dit script niet al je usb hds overschrijft), er een backup gemaakt wordt naar die usb hd.

Gewoon op het moment dat jij de usb disk aankoppelt gebeurt backup.
Je kan dan zelf beslissen hoe vaak je de usb hd aankoppelt, dus ook wanneer je laatste backup is.
Eventueel heb je 2 hd's met NasBu als naam.

Tijdens de backup wordt er dus eigenlijk een 1op1 copy gemaakt naar de usb disk.
Liefst wel met een check of de file er nog niet staat en identiek is.

Als de externe schijf dan nog eens bvb NTFS mag/kan zijn, kan je dus je backup gelijk waar en wanneer raadplegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2008 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13

Toppe

Oké ✅

hallo,

Zo, na alles werkend te hebben gemaakt kan ik dan eindelijk beginnen:d, laatste probleem...

Alles werkt, ik start hem ook op via onderstaand script:
code:
1
2
3
4
5
cd /mnt/HD_a2
./fun_plug.d/bin/busybox chroot etch /bin/bash
su sabnzbd
cd /opt/SABnzbd-0.3.0rc5
python SABnzbd.py -s 0.0.0.0:8080

Netjes de download dir aangegeven (downloads/incomplete), hij is ook netjes aan het downloaden. Alleen hij maakt geen mappen aan, en daarom kan ik dus ook helemaal niets doen om te kijken waar de bestanden worden weg gezet.

Wel heb ik de volgende log file:

code:
1
2
3
4
__UNPACK_IN_PROGRESS__IMPORTED_Fashion Victem
2000-10-11 22:04:43,506::INFO::[assembler] Running unpack_magic on IMPORTED_Fashion Victem.nzb
2000-10-11 22:04:43,801::INFO::[newsunpack] Unrar starting on /mnt/HD_a2/SABnzbd/downloads/incomplete/IMPORTED_Fashion Victem
2000-10-11 22:04:43,941::INFO::[newsunpack] Extracting rarfile /mnt/HD_a2/SABnzbd/downloads/incomplete/IMPORTED_Fashion Victem/D4D.cc_CrewPost_FASHION_VICTIM.part01.rar (belonging to D4D.cc_CrewPost_FASHION_VICTIM) to /mnt/HD_a2/SABnzbd/downloads/complete/__UNPACK_IN_PROGRESS__IMPORTED_Fashion Victem

Iemand enig idee?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nog niet echt zekerheid over mijn vraag, dus zal hem nog een stellen en wat duidelijker uitleggen.
Heb mijn Nas gekocht en gebruikt met 1 schijf.van 320 gig.

Tijdje later heb ik 2 identieke schijven gekocht van 2x 750 gig en deze in stripping gezet. Nu heb ik natuurlijk nog data op die schijf van 320 gig staan. Windows herkent die zooi blijkbaar niet, kan ik nu die 2 schijven van 750 gig eruit halen, die ene schijf van 320 er weer in doen.. De data hierop naar mijn PC copieeren.
Dan de NAS uitzetten en de 2 schijven terugzetten die als striping waren geconfigureerd en dan die data van die ene schijf hierbij zetten. Uiteraard zonder dat de data op die 2x 750 gig schijven weg raakt.

Als ik dat zo doe, is mijn data op die 2 schijven er dan nog steeds? of gaat die nas zeggen dat ie 2 schijven heeft gevonden en dat hij die opnieuw wil formateren en dat ik daarme gelijk de data op die 2 schijven kwijt ben?

Of is het wel zo logisch en handig dat hij direct ziet dat er 2 schijven in zitten met data die op striping zijn geconifgureerd en deze dus ook gewoon gelijk weer gebruikt met de data die er al op staat.

(Ik heb helaas teveel data al op deze 2 schijven staan, kan dit niet tijdelijk op mijn pc zetten voor de zekerheid. Ik moet dus de zekerheid hebben dat de data op deze 2 schijven blijft bestaan...)

Iemand die ervaring heeft met zo'n situatie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Je kan het toch altijd aankoppelen via de USB poort, wel eens waar sloom maar het werkt wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 00:24:
Heb nog niet echt zekerheid over mijn vraag, dus zal hem nog een stellen en wat duidelijker uitleggen.
Heb mijn Nas gekocht en gebruikt met 1 schijf.van 320 gig.

Tijdje later heb ik 2 identieke schijven gekocht van 2x 750 gig en deze in stripping gezet. Nu heb ik natuurlijk nog data op die schijf van 320 gig staan. Windows herkent die zooi blijkbaar niet, kan ik nu die 2 schijven van 750 gig eruit halen, die ene schijf van 320 er weer in doen.. De data hierop naar mijn PC copieeren.
Dan de NAS uitzetten en de 2 schijven terugzetten die als striping waren geconfigureerd en dan die data van die ene schijf hierbij zetten. Uiteraard zonder dat de data op die 2x 750 gig schijven weg raakt.

Als ik dat zo doe, is mijn data op die 2 schijven er dan nog steeds? of gaat die nas zeggen dat ie 2 schijven heeft gevonden en dat hij die opnieuw wil formateren en dat ik daarme gelijk de data op die 2 schijven kwijt ben?

Of is het wel zo logisch en handig dat hij direct ziet dat er 2 schijven in zitten met data die op striping zijn geconifgureerd en deze dus ook gewoon gelijk weer gebruikt met de data die er al op staat.

(Ik heb helaas teveel data al op deze 2 schijven staan, kan dit niet tijdelijk op mijn pc zetten voor de zekerheid. Ik moet dus de zekerheid hebben dat de data op deze 2 schijven blijft bestaan...)

Iemand die ervaring heeft met zo'n situatie??
Of je installeerd ext2 for windows http://www.fs-driver.org/ en je kan je schijf in je windows pc hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Yeah

Alles werkt nu @ mijn CH3SNAS. Kan alleen via de PC geen bestanden verwijderen. Iemand enig idee? Krijg elke keer toegang geweigerd te zien, draai op vista:)

[ Voor 76% gewijzigd door Toppe op 02-11-2008 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 16:46

Arethusa

Niet die server

@Toppe je kunt met chmod de rechten van je mappen aanpassen.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tof! werkt inderdaad

Ik zit alleen nog met de volgende 2 dingen, als ik die heb werkt het helemaal:

1) Een chmod doet alleen de bestaande mappen aanpassen, hoe kan ik een crontab/cronjob maken dat hij dat bij elk bestand / elke map doet, en dus ook de nieuwe bestanden/mappen?

2) Nu moet ik putty open hebben staan om SABnzbd op te starten, iemand een goede handleiding gevonden of een bestand zodat ik putty uit kan zetten en hij vanuit de start up gewoon SABnzbd aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 07:16
Toppe schreef op zondag 02 november 2008 @ 13:11:
2) Nu moet ik putty open hebben staan om SABnzbd op te starten, iemand een goede handleiding gevonden of een bestand zodat ik putty uit kan zetten en hij vanuit de start up gewoon SABnzbd aanzet?
Met je favoriete text editor een bestandje aanmaken in /ffp/start, b.v. sabnzbd.sh en daarin iets als de volgende
code:
1
2
#!/ffp/bin/sh
<commando om SABnzbd in daemon mode te starten>

Met chmod +x executable maken, handmatig opstarten om te testen. Draait verder bij opstarten omdat het in de map /ffp/start staat.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ok dank je wel, nu is hij weer kapot, had zoveel lopen kloten dat ik niet meer in putty kwam... Opnieuw geinstalleerd alles zonder 1 probleem alleen het volgende probleem krijg ik niet weg:

python SABnzbd.py -s 0.0.0.0:8080

sabnzbd@CH3SNAS:/opt/SABnzbd-0.3.0rc5$ python SABnzbd.py -s 0.0.0.0:8080

SABnzbd-0.3.0rc5 [/opt/SABnzbd-0.3.0rc5/SABnzbd.py]

Fatal error:
Cannot create file "//.sabnzbd/sabnzbd.ini".
Check specified INI file location.

Wel vreemd, had ik de vorige keer ook!!!:(

Users verwijderd en weer opnieuw aangemaakt, nu heb ik tenminste weer het goede staan:
Cannot create file "/mnt/HD_a2/SABnzbd/.sabnzbd/sabnzbd.ini".

nog geen resultaat

[ Voor 27% gewijzigd door Toppe op 02-11-2008 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het ook mogelijk om via dit apparaat een All in one printer/scanner (bv een Epson DX4250) aan te sturen?

Via het netwerk printen lukt wel, scannen is vaak een probleem. Hopelijk kan dit apparaat dit wel makkelijk realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 02:52:
Is het ook mogelijk om via dit apparaat een All in one printer/scanner (bv een Epson DX4250) aan te sturen?

Via het netwerk printen lukt wel, scannen is vaak een probleem. Hopelijk kan dit apparaat dit wel makkelijk realiseren.
Ja, dat kan... als er ondersteuning is voor je scanner/printer.
Tutorials: http://forum.dsmg600.info...nner-network-scanner.html
lijst met scanners: http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Transmission is aan de praat, werkt als een trein. Hoe en waar, welke file, kan ik zorgen dat als ik de nas reboot dat transmission automatisch mee opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 12:12:
Transmission is aan de praat, werkt als een trein. Hoe en waar, welke file, kan ik zorgen dat als ik de nas reboot dat transmission automatisch mee opstart?
chmod a+x /ffp/start/transmission.sh (als dat het bestand is wat je gebruikt om het te starten)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
Ruisbak schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 21:51:
[...]

code:
1

Komt hij dan:
code:
1
net use X: \\IP\Volume_1 /user:user password

code:
1
net use Y: \\IP\Volume_2 /user:user password

Zo ziet mijn networkshare.bat (die in de Startup folder van windows staat) eruit. Deze maakt netjes de shares aan met user en password.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:41

Amiet01

Master_A

Ik ben van plan om dit leuk dingetje over een maandje te kopen. Alleen vroeg ik me af of je deze gewoon kunt toevoegen in Windows Vista als netwerkschijf. Ik lees hier namelijk allerlei dingen over Samba ed, maar daar heb je toch externe programma's voor nodig? Ik wil de NAS hoofdzakelijk gebruiken als groot opslagmedium voor al mijn films en dergelijke. En ik neem aan dat het wel mogelijk is om bestanden groter dan 4 GB erop te plaatsen?
Wat zijn trouwens de belangrijkste verschillen met de Synology 107? Ik lees namelijk veel positieve ervaringen over de Synology's.
Heb nu een Samsung Spinpoint 1TB; wat zou de te behalen lees- en schrijfsnelheid zijn met een 1Gbit router?

Edit:
Als de NAS niet wordt gebruikt (dus geen lees- en schrijfactiviteit) schakelt de interne HD dan uit of blijft hij gewoon altijd ronddraaien? Ik ben namelijk bang dat het apparaat anders te veel lawaai gaat maken. En is de NAS zelf passief of actief gekoeld?

[ Voor 16% gewijzigd door Amiet01 op 03-11-2008 21:34 ]

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Scorpinus schreef op maandag 03 november 2008 @ 18:23:
[...]

Komt hij dan:
code:
1

code:
1

Zo ziet mijn networkshare.bat (die in de Startup folder van windows staat) eruit. Deze maakt netjes de shares aan met user en password.
Vreemd :S als ik bovenstaande op XP uitvoer werkt het prima, maar onder Vista krijg ik telkens de foutmelding "systeemfout 86 Het opgegeven netwerkwachtwoord is onjuist"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Amiet01 schreef op maandag 03 november 2008 @ 19:21:
Ik ben van plan om dit leuk dingetje over een maandje te kopen. Alleen vroeg ik me af of je deze gewoon kunt toevoegen in Windows Vista als netwerkschijf. Ik lees hier namelijk allerlei dingen over Samba ed, maar daar heb je toch externe programma's voor nodig? Ik wil de NAS hoofdzakelijk gebruiken als groot opslagmedium voor al mijn films en dergelijke. En ik neem aan dat het wel mogelijk is om bestanden groter dan 4 GB erop te plaatsen?
Wat zijn trouwens de belangrijkste verschillen met de Synology 107? Ik lees namelijk veel positieve ervaringen over de Synology's.
Heb nu een Samsung Spinpoint 1TB; wat zou de te behalen lees- en schrijfsnelheid zijn met een 1Gbit router?

Edit:
Als de NAS niet wordt gebruikt (dus geen lees- en schrijfactiviteit) schakelt de interne HD dan uit of blijft hij gewoon altijd ronddraaien? Ik ben namelijk bang dat het apparaat anders te veel lawaai gaat maken. En is de NAS zelf passief of actief gekoeld?
Het verschil met de Synology 107, geen idee zou ook ik even moeten uitzoeken.
De NAS zelf is actief gekoeld, ik zelf vind het best een rust geven geluid, voor de rest schakelt de HDD na een tijdje uit, kan je namelijk instellen van 5 minuten tot 120 minuten. De je haalt gewoon met maximale uit de NAS

Hij draait hier met 1x500gb (volgende maand 2x 2tb)

Mooi ding, maar gebruik hem als NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01

Amiet01

Master_A

Toppe schreef op maandag 03 november 2008 @ 22:58:
[...]

Het verschil met de Synology 107, geen idee zou ook ik even moeten uitzoeken.
De NAS zelf is actief gekoeld, ik zelf vind het best een rust geven geluid, voor de rest schakelt de HDD na een tijdje uit, kan je namelijk instellen van 5 minuten tot 120 minuten. De je haalt gewoon met maximale uit de NAS

Mooi ding, maar gebruik hem als NAS
Wat bedoel je met maximale uit je NAS? Kan ik dan gewoon 30 MB/s halen ofzo? En wat bedoel je met je laatste zin: "mooi ding maar gebruik hem als NAS"?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
floriske.nl schreef op maandag 03 november 2008 @ 19:47:
[...]

Vreemd :S als ik bovenstaande op XP uitvoer werkt het prima, maar onder Vista krijg ik telkens de foutmelding "systeemfout 86 Het opgegeven netwerkwachtwoord is onjuist"
Klopt, bij mij is "net use" ook niet aan de gang te krijgen.
Vermoedelijk komt dit omdat je een andere usernaam gebruikt om in Vista in te loggen als de usernaam voor de samba (NAS) share.

Het is op te lossen met een simpel VB script.

code:
1
2
3
4
Set objNetwork = CreateObject("WScript.Network")

objNetwork.MapNetworkDrive "P:", "\\<ip-nas>\<folder-op-nas>", , "<ip-nas>\<samba-user>", "<password>"
objNetwork.MapNetworkDrive "Q:", "\\<ip-nas>\<folder-op-nas>", , "<ip-nas>\<samba-user>", "<password>"

Plak dit met notepad in een bestand en noem het b.v. shares.vbs
Voeg extra regels toe indien gewenst. (Als je meerdere shares wil koppelen aan een drive letter.)

Als je hem toevoegd aan je Startup folder gaat alles automatisch bij het inloggen!
Getest onder XP/Vista. :)

Suc6.

P.S. Enige nadeel is je samba (NAS) wachtwoord staat in leesbare tekst in het .vbs bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
Scorpinus schreef op maandag 03 november 2008 @ 18:23:
[...]

Komt hij dan:
code:
1

code:
1

Bedankt voor de moeite, helaas werkt het bij mij niet.
Vermoedelijk omdat mijn UID anders is voor de samba (NAS) share.
Inmiddels het e.e.a. aan de gang geholpen met een VB script.
Zie bericht hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
floriske.nl schreef op maandag 03 november 2008 @ 19:47:
[...]

Het vreemde hier is, ik heb het .bat bestand gemaakt toen ik nog vista gebruikte. En dit werkte zonder problemen. Ben nu terug op XP en gebruik nog steeds hetzelfde .bat bestand. Dus vreemd. In Vista zou het moeten werken als je nog geen andere netwerk shares hebt, dan is er ook geen andere user en password bekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Ruisbak schreef op maandag 03 november 2008 @ 23:26:
[...]

Klopt, bij mij is "net use" ook niet aan de gang te krijgen.
Vermoedelijk komt dit omdat je een andere usernaam gebruikt om in Vista in te loggen als de usernaam voor de samba (NAS) share.

Het is op te lossen met een simpel VB script.

code:
1
2
3
4
Set objNetwork = CreateObject("WScript.Network")

objNetwork.MapNetworkDrive "P:", "\\<ip-nas>\<folder-op-nas>", , "<ip-nas>\<samba-user>", "<password>"
objNetwork.MapNetworkDrive "Q:", "\\<ip-nas>\<folder-op-nas>", , "<ip-nas>\<samba-user>", "<password>"

Plak dit met notepad in een bestand en noem het b.v. shares.vbs
Voeg extra regels toe indien gewenst. (Als je meerdere shares wil koppelen aan een drive letter.)

Als je hem toevoegd aan je Startup folder gaat alles automatisch bij het inloggen!
Getest onder XP/Vista. :)

Suc6.

P.S. Enige nadeel is je samba (NAS) wachtwoord staat in leesbare tekst in het .vbs bestand.
thx! Dit werkt als een zonnetje
Scorpinus schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 10:24:
[...]

Het vreemde hier is, ik heb het .bat bestand gemaakt toen ik nog vista gebruikte. En dit werkte zonder problemen. Ben nu terug op XP en gebruik nog steeds hetzelfde .bat bestand. Dus vreemd. In Vista zou het moeten werken als je nog geen andere netwerk shares hebt, dan is er ook geen andere user en password bekent.
inderdaad vreemd, ik heb naast de CH3SNAS geen andere shares en het werkt toch echt niet, maar bovengenoemd vb script wel dus de 2e weg naar rome heeft me er wel naartoe geleid ;)

[ Voor 22% gewijzigd door floriske.nl op 04-11-2008 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29414560
Ondanks dat ik als linux noob soms even de weg kwijt was.
Is het me tóch gelukt nu Debian Chroot op een USB stick in m'n Ch3snas! *schouder klopt zichzelf*
Dus deze tutorial kan enigszins als noob proof bestempeld worden hiervoor mijn complimenten!

Nu wil ik mijn muziek collectie van buiten af kunnen benaderen.

Nu lijkt mij de MusicBrowser een erg mooie webgebaseerde applicatie incl. flash zodat deze het direct overal doet.

Ik lees dat ik hiervoor: fun_plug, lighttpd, fastcgi, PHP4.4 nodig heb.

Nu mijn vraag, hoe nu verder?
Is er iemand die mij op weg wil helpen om dit te bewerkstelligen?
Als ik ga googelen dan val ik van de ene in de andere vraag puur omdat ik geen linux kennis heb.
Ik ben 'al zover' dat ik wss iets met apt-get zal moeten doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Toppe schreef op maandag 03 november 2008 @ 22:58:
[...]
Waar haal jij 2Tb schijven vandaan - en voor hoeveel? In de pricewatch zie ik nog niks!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 20:20:
Is het me tóch gelukt nu Debian Chroot op een USB stick in m'n Ch3snas! *schouder klopt zichzelf*
Dus deze tutorial kan enigszins als noob proof bestempeld worden hiervoor mijn complimenten!
......
Dit is misschien ook een goede optie voor de gene die Debian willen proberen. http://forum.dsmg600.info/t3126-easy-installer-Debian.html
Ik heb het nog niet geprobeerd, fun_plug voldoet prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 20:20:

Nu wil ik mijn muziek collectie van buiten af kunnen benaderen.

Nu lijkt mij de MusicBrowser een erg mooie webgebaseerde applicatie incl. flash zodat deze het direct overal doet.

Ik lees dat ik hiervoor: fun_plug, lighttpd, fastcgi, PHP4.4 nodig heb.

Nu mijn vraag, hoe nu verder?
Is er iemand die mij op weg wil helpen om dit te bewerkstelligen?
Als ik ga googelen dan val ik van de ene in de andere vraag puur omdat ik geen linux kennis heb.
Ik ben 'al zover' dat ik wss iets met apt-get zal moeten doen :9
Goh, wat een briljante tip, dat verdient kudos in de vorm van een beetje hulp. ;)
Aangezien ik alle benodigdheden al heb draaien op de NAS was dit als webpagina snel toegevoegd. _/-\o_

Ook jou gaat dit lukken en laat je niet meteen uit het veld slaan als het ff tegen zit. :9~

fun_plug -> http://nas-tweaks.net/CH3SNAS:Tutorials
lighttpd -> http://nas-tweaks.net/CH3SNAS:Tutorials/lighttpd
PHP (5.2.6) -> via telnet op de command line van je NAS:
wget http://www.inreto.de/dns3.../packages/php-5.2.6-3.tgz
funpkg -u php-5.2.6-3.tgz
fastcgi -> aanpassen van /mnt/HD_a2/ffp/etc/lighttpd.conf met vi editor volgens onderstaande tekst.
## php support
## uncomment the following lines and the mod_fastcgi module above

Suc6 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01

Amiet01

Master_A

Moet je trouwens ook verplicht je HD formatteren als je er een nieuwe inzet? Wil nu namelijk eerst op mijn 1 TB schijf al mijn films overzetten, waarna ik deze schijf over een maandje wil inbouwen in zo'n Conceptronic.
Kun je trouwens ook een Wireless N USB stick aan de NAS hangen? Dan hoef ik iig geen nieuwe router te kopen om N-snelheden via mijn laptop te halen.

[ Voor 25% gewijzigd door Amiet01 op 05-11-2008 00:00 ]

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx voor je pointers! _/-\o_
Ben overal doorheen gekomen maar begrijp niet helemaal wat je met dat laatste bedoeld.

Moet ik nou in deze file
"mod_fastcgi", er tussen stoppen zonder # ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
# lighttpd configuration file
#
# use it as a base for lighttpd 1.0.0 and above
#
# $Id: lighttpd.conf,v 1.7 2004/11/03 22:26:05 weigon Exp $

############ Options you really have to take care of ####################

## modules to load
# at least mod_access and mod_accesslog should be loaded
# all other module should only be loaded if really neccesary
# - saves some time
# - saves memory
server.modules              = (
#                               "mod_rewrite",
#                               "mod_redirect",
#                               "mod_alias",
                                "mod_access",
#                               "mod_cml",
#                               "mod_trigger_b4_dl",
#                               "mod_auth",
#                               "mod_status",
#                               "mod_setenv",
- /mnt/HD_a2/ffp/etc/lighttpd.conf 1/334 0%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie nu net dat als de schijven in stand-by gaan de ledjes van kleur veranderen :o
Komt dit door die nieuwe versie funplug? Want was me eerder nooit opgevallen.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 21:23

PoweRoy

funky!

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 07:59:
Zie nu net dat als de schijven in stand-by gaan de ledjes van kleur veranderen :o
Komt dit door die nieuwe versie funplug? Want was me eerder nooit opgevallen.. :?
volgens de manuel is oranje dat de hd niet werkt. (bij mij ging ook t lampje branden van de hd die er niet inzit). 1 x voorgekomen en toen gereboot omdat ik het niet vertrouwde. Nu zijn mijn hds vaak standby en lampje blijft blauw

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt Twonky ook met funplug0.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59
Misschien een beetje een noobish vraagje. Ben dan ook niet zo bekend met het linux gebeuren :D . Maar ben bezig met nzbget volgens deze tutorial op aroundmyroom.com. Loop alleen vast bij het stuk waar ik de nzbget file naar /ff/bin wil kopiëren. Heb al ruimschoots gezocht maar kan het niet vinden. iemand enig idee?

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 13:37:
Misschien een beetje een noobish vraagje. Ben dan ook niet zo bekend met het linux gebeuren :D . Maar ben bezig met nzbget volgens deze tutorial op aroundmyroom.com. Loop alleen vast bij het stuk waar ik de nzbget file naar /ff/bin wil kopiëren. Heb al ruimschoots gezocht maar kan het niet vinden. iemand enig idee?
euh .. wat wil je weten dan? mijn tutorial is verre van perfect dus dat er wellicht wat niet duidelijk is kan goed ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
zeroday schreef op woensdag 05 november 2008 @ 14:42:
[...]

euh .. wat wil je weten dan? mijn tutorial is verre van perfect dus dat er wellicht wat niet duidelijk is kan goed ;-)
krijg het bestand niet gekopieerd. Melding met geen toegang. Heb inmiddels ( slow day @ the office :z ) al iets gevonden rond chmod, maar nog geen idee of het gaat werken. De ch3snas staat sthuis namelijk :+

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 15:11:
[...]

krijg het bestand niet gekopieerd. Melding met geen toegang. Heb inmiddels ( slow day @ the office :z ) al iets gevonden rond chmod, maar nog geen idee of het gaat werken. De ch3snas staat sthuis namelijk :+
cd /folder waar nzbget uitgpakt staat
cp nzbget /ffp/bin
of anders
cp nzbget /mnt/HD_a2/ffp/bin

nzbget wordt nu naar /ffp/bin gekopieerd
ik mijn tutorial ga ik er inderdaad vanuit dat basis commando's van Linux bekend zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 05-11-2008 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeroday schreef op woensdag 05 november 2008 @ 15:15:
[...]

cd /folder waar nzbget uitgpakt staat
cp nzbget /ffp/bin
of anders
cp nzbget /mnt/HD_a2/ffp/bin

nzbget wordt nu naar /ffp/bin gekopieerd
ik mijn tutorial ga ik er inderdaad vanuit dat basis commando's van Linux bekend zijn.
Ik zit met hetzelfde probleem, een volkomen leek mbt Linux, ik heb het gevoel dat ik weer in het DOS-tijdperk ben beland en inderdaad, veel commando's lijken hetzelfde. Op internet eerst maar "Learn Unix in 10 minutes." bekeken, maar dan...

Ik neem aan, dat met PuTTY eea zou moeten lukken. Ik heb de file nzbget in de root van de HD gezet, maar krijg bij het copieren de melding:

cp: cannot stat 'nzbget' : No such file or directory

Dus ik doe iets verkeerd, maar wat..

Help me eens opweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 16:12:
[...]

...

Ik neem aan, dat met PuTTY eea zou moeten lukken. Ik heb de file nzbget in de root van de HD gezet, maar krijg bij het copieren de melding:

cp: cannot stat 'nzbget' : No such file or directory

Dus ik doe iets verkeerd, maar wat..

Help me eens opweg.
De root van je HD is /mnt/HD_a2
als je daar staat en je tikt: ls
dan zou je een directory lijst moeten krijgen. Als daar nzbget tussen staat dat kan je'm kopiëren met de instucties van zeroday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RunaR schreef op woensdag 05 november 2008 @ 16:18:
[...]

De root van je HD is /mnt/HD_a2
als je daar staat en je tikt: ls
dan zou je een directory lijst moeten krijgen. Als daar nzbget tussen staat dat kan je'm kopiëren met de instucties van zeroday.
Thank you. Ik zat dus NIET in de root... Nu werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 16:29:
[...]
Thank you. Ik zat dus NIET in de root... Nu werkt het.
;-) zo zie je maar ;-)
nu vind ik e.e.a. ook niet altijd handig hoor, soms zit je in /ffp/etc te werken en moet je naar /mnt/HD_a2/
dan denk je te weten dat /ffp/etc = /mnt/HD_a2/ffp/etc is en dat je met 2 x een cd.. terug kan .. tsjsa.. daar sta je dan in de normale root .. erg irritant ..

enneuh nu begint het pas; de nzbget.conf, de unpak.sh .. ;-) pathnamen goed zetten, finetunen naar je eigen smaak ;-)

Programma doet het voor mij voor 95% toppie.. soms stop het unpak script en is een herstart nodig of soms moet je wat handmatig wat dingen verwijderen .. maar het ontlast de PC .. (die kan 's nachts nu uit)

[ Voor 26% gewijzigd door zeroday op 05-11-2008 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01

Amiet01

Master_A

Wat ik nou nog niet begrijp is of je de NAS in Vista wel gewoon als netwerkschijf kunt toevoegen of niet. Dus dat je in "Computer" gewoon kunt dubbelklikken op je schijf en dat alles gewoon werkt. Overigens ga ik de schijf wel op Ext3 zetten ivm het feit dat ik anders geen grotere bestanden dan 4 GB op de schijf kan zetten.

Zie ook Amiet01 in "[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-3..."

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeroday schreef op woensdag 05 november 2008 @ 16:41:
[...]

;-) zo zie je maar ;-)
nu vind ik e.e.a. ook niet altijd handig hoor, soms zit je in /ffp/etc te werken en moet je naar /mnt/HD_a2/
dan denk je te weten dat /ffp/etc = /mnt/HD_a2/ffp/etc is en dat je met 2 x een cd.. terug kan .. tsjsa.. daar sta je dan in de normale root .. erg irritant ..

enneuh nu begint het pas; de nzbget.conf, de unpak.sh .. ;-) pathnamen goed zetten, finetunen naar je eigen smaak ;-)

Programma doet het voor mij voor 95% toppie.. soms stop het unpak script en is een herstart nodig of soms moet je wat handmatig wat dingen verwijderen .. maar het ontlast de PC .. (die kan 's nachts nu uit)
Nu alles geinstalleerd is kan ik via de browser niet meer in de DNS-323 komen, krijg melding:
This user account is currently in use by another party. Please contact the administrator or try login at a later time.
Wat is hier de oorzaak van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Amiet01 schreef op woensdag 05 november 2008 @ 18:57:
Wat ik nou nog niet begrijp is of je de NAS in Vista wel gewoon als netwerkschijf kunt toevoegen of niet. Dus dat je in "Computer" gewoon kunt dubbelklikken op je schijf en dat alles gewoon werkt. Overigens ga ik de schijf wel op Ext3 zetten ivm het feit dat ik anders geen grotere bestanden dan 4 GB op de schijf kan zetten.

Zie ook Amiet01 in "[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-3..."
Via de ingebakken samba server (windows sharing) kan je gewoon een drive mapping aan maken. En ext2 heeft een limit van 2TB op 32-bits systemen http://en.wikipedia.org/wiki/Ext2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01

Amiet01

Master_A

En wat zijn de te behalen snelheden? Af en toe lees ik dat mensen 4 MB/s halen, anderen zeggen weer 20 MB/s. Wat is de read en wat is de write snelheid via een Gbit LAN netwerk? Ik ga de NAS hoofdzakelijk gebruiken om mijn (HD) films op te zetten en te lezen. Dus geen backup (rsync) dingen.
Een leuke bijkomstigheid zou ook het downloaden van NZB bestanden zijn (hoewel ik wel wat tegenvallers hierover heb gehoord). Is het bij iedereen zo dat het geheugen volraakt wanneer dit gedaan wordt?

[ Voor 25% gewijzigd door Amiet01 op 05-11-2008 22:29 ]

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
zeroday schreef op woensdag 05 november 2008 @ 16:41:
[...]

Samen met een andere tutorial werkt het nu zelfs met nzbgetweb en grote nzb-file hack 8) Kan mijn pc-tje nu ook 's nachts uit. tnx voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door f4stf0rw4rd op 06-11-2008 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
Amiet01 schreef op woensdag 05 november 2008 @ 22:26:
En wat zijn de te behalen snelheden? Af en toe lees ik dat mensen 4 MB/s halen, anderen zeggen weer 20 MB/s. Wat is de read en wat is de write snelheid via een Gbit LAN netwerk? Ik ga de NAS hoofdzakelijk gebruiken om mijn (HD) films op te zetten en te lezen. Dus geen backup (rsync) dingen.
Een leuke bijkomstigheid zou ook het downloaden van NZB bestanden zijn (hoewel ik wel wat tegenvallers hierover heb gehoord). Is het bij iedereen zo dat het geheugen volraakt wanneer dit gedaan wordt?
Ik merk dat mijn NAS snel genoeg is voor de dingen waar ik hem voor gebruik. Backup gaat lekker snel, streamen vanaf de NAS (alleen maar HD materiaal) gaat zonder problemen. Ook NZB bestanden downloaden (via nzbget) gaat zo snel als mijn internet toestaat. Hij checkt de bestanden en pakt ze daarna uit, super dus.

Verder nog geen probleem gehad met geheugen dat volraakt. Ik heb continue transmission en nzbget draaien en de standaard meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scorpinus schreef op donderdag 06 november 2008 @ 08:20:
[...]

Ik merk dat mijn NAS snel genoeg is voor de dingen waar ik hem voor gebruik. Backup gaat lekker snel, streamen vanaf de NAS (alleen maar HD materiaal) gaat zonder problemen. Ook NZB bestanden downloaden (via nzbget) gaat zo snel als mijn internet toestaat. Hij checkt de bestanden en pakt ze daarna uit, super dus.

Verder nog geen probleem gehad met geheugen dat volraakt. Ik heb continue transmission en nzbget draaien en de standaard meuk.
nzbget wil af en toe wel eens crashen bij mij (gisteren plotsklaps) en heb ook transmission en nzget naast elkaar draaien. vind het alleen beetje knullig dat transmission alleen met firefox overweg gaat en dat ik de torrent niet gewoon in een folder kan droppen .. (toch?)

maar mag met sessies van 500GB downloads niet klagen dat ie dat allemaal netjes afhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Voor de mensen die NZBget werkend hebben. Is het een idee hier een instructie voor te schrijven? Er komen hier best wel wat vragen langs namelijk.. ik wil één en ander wel toevoegen aan mijn howto. Dan is het ook voor anderen nuttig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zie dat de Dlink DNS-323 sinds de laatste firmware ook bittorrent ondersteunt:
http://gathering.tweakers...message/31003608#31003608.

Dat maakt wat mij betreft de 323 erg interessant, want ik ben op zoek naar een betaalbare NAS die o.a. out of the box bittorrent ondersteunt.

Hoe zijn de ervaringen met deze ingebouwde bittorrent client?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
zeroday schreef op donderdag 06 november 2008 @ 08:41:
[...]

nzbget wil af en toe wel eens crashen bij mij (gisteren plotsklaps) en heb ook transmission en nzget naast elkaar draaien. vind het alleen beetje knullig dat transmission alleen met firefox overweg gaat en dat ik de torrent niet gewoon in een folder kan droppen .. (toch?)

maar mag met sessies van 500GB downloads niet klagen dat ie dat allemaal netjes afhandeld.
Af en toe crasht er bij mij ook wel eens wat. Laatst wou transmission maar 2 minuten draaien voordat hij stopte. Reboot van NAS was toen de oplossing. Nzbget wil ook nog wel eens crashen, maar heb ssh enabled dus kan er op mijn werk gewoon bij mocht hij een start nodig hebben :)

Transmission heeft voor zover ik weet idd geen folder waar je wat in kan droppen, moet allemaal via Open etc...beetje irri maar wel te doen.
GenetiX schreef op donderdag 06 november 2008 @ 09:48:
Voor de mensen die NZBget werkend hebben. Is het een idee hier een instructie voor te schrijven? Er komen hier best wel wat vragen langs namelijk.. ik wil één en ander wel toevoegen aan mijn howto. Dan is het ook voor anderen nuttig!
Zeroday heeft al een tijd terug een howto geschreven. Link naar die howto staat ergens in dit topic.

[ Voor 83% gewijzigd door Scorpinus op 06-11-2008 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01

Amiet01

Master_A

Maar kan iemand dan nog wel vertellen wat de snelheden zijn in MB/s, zowel up als down? Ik vind dat zelf heel belangrijk als ik bestanden wil gaan kopiëren naar de schijf toe dat het dan zo snel mogelijk gaat. En dan nog het liefst wanneer Samba gebruikt wordt. Ik heb namelijk gehoord dat de snelheden dan nog langzamer zijn?

[ Voor 21% gewijzigd door Amiet01 op 06-11-2008 11:57 ]

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amiet01 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:51:
Maar kan iemand dan nog wel vertellen wat de snelheden zijn in MB/s, zowel up als down? Ik vind dat zelf heel belangrijk als ik bestanden wil gaan kopiëren naar de schijf toe dat het dan zo snel mogelijk gaat. En dan nog het liefst wanneer Samba gebruikt wordt. Ik heb namelijk gehoord dat de snelheden dan nog langzamer zijn?
geheel afhankelijk van je netwerk en componenten. Ik zie snelheden van 10MB/s tot 20MB/s

Hoger haal je niet ivm de processor limitatie / memory moet het echt op zo'n snel mogelijke manier, dan moet je zelf wat gaan prutsen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01

Amiet01

Master_A

Ik haal nu van computer naar computer maximaal tussen de 40 en 50 MB/s. Gemiddeld denk ik zo'n 40 MB/s en dit gaat allemaal via een Gbit LAN verbinding. Dus ik neem aan dat ik dan gewoon die 20 MB/s kan halen? Hier valt natuurlijk mee te leven, want voor zo'n prijs zo'n snel apparaat vinden is dan wel heel mooi. Maar dit is dan wel gewoon via Samba? Of moet je dan ftp gaan gebruiken?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 19:20
de ingebouwde torrent client van de dns-323 doet gewoon zijn werk. Iets te weinig instelmogelijkheden maar het belangrijkste kan je allemaal aanpassen.

Denk dat de dns-323 bij mij eruit gaat. Kost me allemaal iets teveel tijd om dingen te doen werken. Tot nu toe is alles wel gelukt (behalve nfs) maar vergeleken bij de tijd die ik maar nodig heb onder windows, duurt het me te lang.

Wordt nu gebruikt als centrale opslagplaats voor een paar fotografen en daarvoor is ie te traag qua lezen en schrijven.

Hoewel ik dus wel tevreden ben over de dns-323 als apparaatje voor thuis, voldoet ie toch niet helemaal aan de eisen om te dienen als centrale opslagplaats in een (zeer klein) bedrijfnetwerkje

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 04:48:
Thnx voor je pointers! _/-\o_
Ben overal doorheen gekomen maar begrijp niet helemaal wat je met dat laatste bedoeld.

<snip>
Je hoeft alleen op een paar plaatsen de hekjes weg te halen en het bestand (lighttpd.conf) op te slaan.

dus # weghalen voor:
code:
1
"mod_fastcgi",

en

code:
1
2
3
4
5
fastcgi.server = ( ".php" => ((
    "bin-path"  => "/ffp/bin/php-cgi",
    "socket"    => "/tmp/php-cgi.socket",
    "max-procs" => 2
)))

Suc6.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruisbak op 06-11-2008 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starks223
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 07:56
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een multidisk NAS.
Na wat research blijkt dat een Synology 207+ een zeer goede keuze is.
Maar deze is me (incl. 2 x 1 TB) te duur.
De conceptronic en de Dlink zijn zeer scherp geprijsd maar wat ik hier lees is dat er veel getweaked kan worden.

Wat ik zoek is een multidisk NAS voor RAID1 waar ik mijn muziek vanaf kan draaien (iTunes), waarmee ik nieuwsgroepen kan downloaden, waar ik een printer aan kan hangen, waarmee ik met een 360 en ps3 bestanden van kan streamen, een NAS met een redelijke performance (dus niet bijvoorbeeld de Thecus die een zeer slechte performance heeft m.b.t. kopieren van bestanden etc.) en het zou leuk zijn als de NAS via internet bereikbaar is zodat ik overall waar ik ben aan mijn bestanden kan komen.
Dit zijn op het moment de belangrijkste dingen die ik zoek in een NAS.

Welke NAS is dan volgens jullie de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 21:23

PoweRoy

funky!

Amiet01 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:56:
Ik haal nu van computer naar computer maximaal tussen de 40 en 50 MB/s. Gemiddeld denk ik zo'n 40 MB/s en dit gaat allemaal via een Gbit LAN verbinding. Dus ik neem aan dat ik dan gewoon die 20 MB/s kan halen? Hier valt natuurlijk mee te leven, want voor zo'n prijs zo'n snel apparaat vinden is dan wel heel mooi. Maar dit is dan wel gewoon via Samba? Of moet je dan ftp gaan gebruiken?
20MB haal je niet, 10MB max ong. Dit is geloof ik al eerder gezegd ivm de lage kosten van de gebruikte onderdelen.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Laatst online: 13-09 13:19
Starks223 schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 09:49:
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een multidisk NAS.
Na wat research blijkt dat een Synology 207+ een zeer goede keuze is.
Maar deze is me (incl. 2 x 1 TB) te duur.
De conceptronic en de Dlink zijn zeer scherp geprijsd maar wat ik hier lees is dat er veel getweaked kan worden.

Wat ik zoek is een multidisk NAS voor RAID1 waar ik mijn muziek vanaf kan draaien (iTunes), waarmee ik nieuwsgroepen kan downloaden, waar ik een printer aan kan hangen, waarmee ik met een 360 en ps3 bestanden van kan streamen, een NAS met een redelijke performance (dus niet bijvoorbeeld de Thecus die een zeer slechte performance heeft m.b.t. kopieren van bestanden etc.) en het zou leuk zijn als de NAS via internet bereikbaar is zodat ik overall waar ik ben aan mijn bestanden kan komen.
Dit zijn op het moment de belangrijkste dingen die ik zoek in een NAS.

Welke NAS is dan volgens jullie de beste keuze?
Tja, dat moet je niet hier vragen, het antwoord is natuurlijk een CH3SNAS!
Maar even serieus, dit is inderdaad een goede nas met een erg goede prijs/prestatie verhouding en er is heel veel mee mogelijk zonder echt te hacken. Alle tweaks zijn eenvoudig ongedaan te maken. Er zijn actieve fora met veel info, zoals deze en http://nas-tweaks.net/CH3SNAS en http://forum.dsmg600.info/f3-DNS323-General-Discussion.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starks223
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 07:56
raven22, thanks voor je reply...erg duidelijk :)
hoe lang heb jij hem al thuis draaien ?

[ Voor 31% gewijzigd door Starks223 op 07-11-2008 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ergens in de afgelopen dagen ergens gelezen dat er ook iets is om via het internet in te loggen op je NAS waardoor je je MP3 bestanden gewoon kan afspelen. Weet iemand waar ik dat kan vinden??
Pagina: 1 ... 12 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.