1,5 jaar ofzoStarks223 schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 11:05:
raven22, thanks voor je reply...erg duidelijk![]()
hoe lang heb jij hem al thuis draaien ?
een PHP server installeren en een php pagina maken dat mp3 streamt?Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 12:45:
Ik heb ergens in de afgelopen dagen ergens gelezen dat er ook iets is om via het internet in te loggen op je NAS waardoor je je MP3 bestanden gewoon kan afspelen. Weet iemand waar ik dat kan vinden??
Misschien iTunes maar ik weet niet of hij ook via internet kan streamen
[This space is for rent]
http://forum.dsmg600.info...sic-browser-streamer.html en lighttpd met php. Voor de beveiliging moet je zelf zorgen.Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 12:45:
Ik heb ergens in de afgelopen dagen ergens gelezen dat er ook iets is om via het internet in te loggen op je NAS waardoor je je MP3 bestanden gewoon kan afspelen. Weet iemand waar ik dat kan vinden??
Is het ook mogelijk om 2 verschillende grote schijven te gebruiken? Ik heb namelijk nog een 500GB sata en een 200GB sata liggen. Mijn tweede vraag is of de data van deze schijven behouden kan worden als ik ze installeer in deze NAS.
2 verschillende grotes van schijf is geen probleem. Gebruik ook een 80 en een 200 GB disk. Schijven moeten wel geformateerd worden, dus de data ben je dan kwijt.
1,5 jaar is al een hele tijd en als je dan nog steeds tevreden bent...dat zegt genoeg...
Kan iemand mij vertellen waar je op moet letten als je voor deze nas aparte harde schijven wil kopen?
Ik dacht zelf aan 2x een Samsung SpinPoint F1 1TB, 7200rpm, 32MB, SATAII. Deze is niet al te duur bij een zaak in Bergschenhoek, 99 euro p/st. Nou heb ik ergens gelezen dat deze niet geschikt zou zijn voor raid.
Ik dacht zelf aan 2x een Samsung SpinPoint F1 1TB, 7200rpm, 32MB, SATAII. Deze is niet al te duur bij een zaak in Bergschenhoek, 99 euro p/st. Nou heb ik ergens gelezen dat deze niet geschikt zou zijn voor raid.
Ja, torrents droppen in een folder kan toch:zeroday schreef op donderdag 06 november 2008 @ 08:41:
[...]
nzbget wil af en toe wel eens crashen bij mij (gisteren plotsklaps) en heb ook transmission en nzget naast elkaar draaien. vind het alleen beetje knullig dat transmission alleen met firefox overweg gaat en dat ik de torrent niet gewoon in een folder kan droppen .. (toch?)
http://www.horto.ca/?p=10
Hier staat een howto. Even opletten bij het kopiëren van de scripts, er zit wat formating in de html die zorgt dat de scripts niet lekker lopen. Met name de "-quotes gaan mis.
[ Voor 13% gewijzigd door RunaR op 09-11-2008 15:17 ]
haha,
heb ik eindelijk SABnzbd+ weer werkend... geinstalleerd op USB stick, nu slaat hij mijn content op op de USB stick ipv de interne HDD, hoe krijg ik dat weer werkend, moet ik dan weer SABnzbd+ deinstalleren en op de vaste HDD installeren?
heb ik eindelijk SABnzbd+ weer werkend... geinstalleerd op USB stick, nu slaat hij mijn content op op de USB stick ipv de interne HDD, hoe krijg ik dat weer werkend, moet ik dan weer SABnzbd+ deinstalleren en op de vaste HDD installeren?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Als het ongeveer werkt als nzbget, dan stel je een maindir in (je USB). Vlak daarna in de config staan de sub directories ed voor de finished downloads. Die staan ingesteld als bv. $MAINDIR/finished, daar kan je ook /mnt/HD_a2/finished van maken.
Volgens mij gewoon de juiste folder kiezen in de configuratie van Sab.Toppe schreef op zondag 09 november 2008 @ 19:04:
haha,
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Ik heb al een tijd een CH3SNAS, er zit 1WD schijf in van 500gb en nog een vergelijkbare van 320gb. Nou wil ik graag die van 320gb vervangen door een van 500gb en dan laten draaien in mirror(raid1).
Nou ben ik bang dat ik de schijf van 320gb eruit haal en één van 500gb plaats en mirroring instel dat beide schijven geformatteerd worden. Dan zou dus mijn data verloren zijn..
Heeft iemand ervaring met het toegeven van een schijf en raid1 inschakelen?
Nou ben ik bang dat ik de schijf van 320gb eruit haal en één van 500gb plaats en mirroring instel dat beide schijven geformatteerd worden. Dan zou dus mijn data verloren zijn..
Heeft iemand ervaring met het toegeven van een schijf en raid1 inschakelen?
Hoi,
Ik heb een probleem met mijn ch3snas.
Ik heb hem in augustus gekocht en ik heb hem gemount aan mijn Dreambox (satelliet ontvanger)
Ik neem wel op op de interne schijf van de Dreambox maar die zit vaak vol. Ik heb in het begin veel bestanden weg geschreven naar de schijf van de Nas (ziwel ftp als met de windows verkenner). Dit ging zonder problemen. Nu echter lukt het me op beide manieren niet meer. Hij begint met kopieëren maar na 10 seconden ongeveer stopt het. Na een minuut ofzo geeft windows de melding fout in i/o apparaat. FTP geeft ook een time out.
Afspelen van de bestanden die op de schijf staan is geen probleem maar ik krijg er dus niets meer op.
Ik moet nog proberen of ik het er wel af krijg, maar dat lijkt me wel als hij ook leest.
Er zit 1 schijf in van 1 TB en ik heb een normale configuratie (zonder raid dus)
Ik heb niet de funplug er op maar wel de laatste officiële firmware. Ik heb de scandisk optie geprobeerd maar die loopt uiteindelijk vast.
Iemand een idee hoe ik dit probleem op kan lossen? Ik denk zelf als laatste red middel aan het tijdelijk plaatsen van de bestanden op een andere schijf en dan helemaal opnieuw configureren en formatteren maar wil eigenlijk ook een verklaring waarom het gebeurd en dat het in de toekomst niet meer gebeurd.
Ik hoop snel wat reacties te krijgen want ik zit echt met ruimte gebrek nu ik niets meer naar de nas kan verplaatsen.
Groetjes
Twan
Ik heb een probleem met mijn ch3snas.
Ik heb hem in augustus gekocht en ik heb hem gemount aan mijn Dreambox (satelliet ontvanger)
Ik neem wel op op de interne schijf van de Dreambox maar die zit vaak vol. Ik heb in het begin veel bestanden weg geschreven naar de schijf van de Nas (ziwel ftp als met de windows verkenner). Dit ging zonder problemen. Nu echter lukt het me op beide manieren niet meer. Hij begint met kopieëren maar na 10 seconden ongeveer stopt het. Na een minuut ofzo geeft windows de melding fout in i/o apparaat. FTP geeft ook een time out.
Afspelen van de bestanden die op de schijf staan is geen probleem maar ik krijg er dus niets meer op.
Ik moet nog proberen of ik het er wel af krijg, maar dat lijkt me wel als hij ook leest.
Er zit 1 schijf in van 1 TB en ik heb een normale configuratie (zonder raid dus)
Ik heb niet de funplug er op maar wel de laatste officiële firmware. Ik heb de scandisk optie geprobeerd maar die loopt uiteindelijk vast.
Iemand een idee hoe ik dit probleem op kan lossen? Ik denk zelf als laatste red middel aan het tijdelijk plaatsen van de bestanden op een andere schijf en dan helemaal opnieuw configureren en formatteren maar wil eigenlijk ook een verklaring waarom het gebeurd en dat het in de toekomst niet meer gebeurd.
Ik hoop snel wat reacties te krijgen want ik zit echt met ruimte gebrek nu ik niets meer naar de nas kan verplaatsen.
Groetjes
Twan
tajvdz schreef op maandag 10 november 2008 @ 13:26:
voor iemand met de slimme opmerking komt, nee de schijf is niet vol. Hij is meer dan half leeg...
Welke/wat melding en wat zegt google daarover?Na een minuut ofzo geeft windows de melding fout in i/o apparaat.
[This space is for rent]
Hier: http://forum.transmission...ic.php?f=7&p=30301#p30294RunaR schreef op zondag 09 november 2008 @ 14:32:
[...]
Ja, torrents droppen in een folder kan toch:
http://www.horto.ca/?p=10
Hier staat een howto. Even opletten bij het kopiëren van de scripts, er zit wat formating in de html die zorgt dat de scripts niet lekker lopen. Met name de "-quotes gaan mis.
staat een script om torrents die klaar zijn weer uit je lijst te verwijderen.
Het lijkt erop dat er voor de DNS-323 verschillende firmwareversies bestaan, op de Amerikaanse website vinden we 1.05 (13-05-2008) en op de Nederlandse website vinden we 1.02b114 (02-03-2007).
Nou krijg ik morgen (als alles goed gaat) de DNS-323 binnen, en wil ik daar een tweetal 1TB Western Digtal GreenPowers in duwen. Echter vind ik het wel een prettig idee om de nieuwste firmware te draaien. Iemand enig idee of, en waarom daar verschil in zit? En kan ik gewoon de laatste (Amerikaanse) firmware erin proppen?
This firmware is engineered for US products only.Using this firmware on a device outside of the United States will void your warranty and may render the device unusable.
Nou krijg ik morgen (als alles goed gaat) de DNS-323 binnen, en wil ik daar een tweetal 1TB Western Digtal GreenPowers in duwen. Echter vind ik het wel een prettig idee om de nieuwste firmware te draaien. Iemand enig idee of, en waarom daar verschil in zit? En kan ik gewoon de laatste (Amerikaanse) firmware erin proppen?
This firmware is engineered for US products only.Using this firmware on a device outside of the United States will void your warranty and may render the device unusable.
[ Voor 11% gewijzigd door Icey op 10-11-2008 20:33 ]
Hee,
Nou poe poe ik heb alles werkend:D:D:D ik ben super blij, zit alleen met 1 probleem, hoe kan ik zorgen dat alle mappen die worden aangemaakt in downloads/complete worden chmod'd?, moet nu elke x met de hand doen... Schiet niet op
Nou poe poe ik heb alles werkend:D:D:D ik ben super blij, zit alleen met 1 probleem, hoe kan ik zorgen dat alle mappen die worden aangemaakt in downloads/complete worden chmod'd?, moet nu elke x met de hand doen... Schiet niet op
ik heb nog even geprobeerd en bestanden kopieeren vanaf de schijf gaat gewoon goed.
de foutmelding had ik al gegeven. het kopieeren stopt en ik krijg in windows de melding dat het bestand niet gekopieerd kan worden door een fout in het i/o apparaat. De nas komt in storing tercht. Het blauwe lampje van de harde schijf gaat knipperen en er is een reboot nodig om hem weer te kunnen benaderen.
niemand anders dit probleem gehad? Ik wil echt weten hoe ik dit zo snel mogelijk kan oplossen en dan het liefst zonder de schijf eerst leeg te moeten maken.
de foutmelding had ik al gegeven. het kopieeren stopt en ik krijg in windows de melding dat het bestand niet gekopieerd kan worden door een fout in het i/o apparaat. De nas komt in storing tercht. Het blauwe lampje van de harde schijf gaat knipperen en er is een reboot nodig om hem weer te kunnen benaderen.
niemand anders dit probleem gehad? Ik wil echt weten hoe ik dit zo snel mogelijk kan oplossen en dan het liefst zonder de schijf eerst leeg te moeten maken.
Vind dit inderdaad wel een terechte opmerking. Zit er ook aan te denken een DLink dir-655 gigabit router aan te schaffen om de kopieer snelheid op te voeren, maar wat ik in dit topic lees, zal de snelheidwinst hooguit verdubbelen.Speedster schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 17:33:
Misschien iets voor in het start topic:
De conceptronic CH3SNAS heeft wel een GIGABIT aansluiting maar komt niet verder dan hooguit 20 MB/s.
Sterker nog, hier komt ze maar tot 9,84 MB/s met GIGABIT netwerk en CH3SNAS op raid 0 en de laatste firmware (1.04RC5).
Wel Belangrijk als je zo'n apparaat wil aanschaffen lijkt me.
Verwijderd
Ik heb sinds kort ook de DNS323 en werd gewoon met laatste versie 1.05 geleverd. De NL website loopt gewoon achter. De Amerikanen roepen wel vaker dat iets alleen voor de Amerikaanse markt bestemd is.Icey schreef op maandag 10 november 2008 @ 20:32:
Het lijkt erop dat er voor de DNS-323 verschillende firmwareversies bestaan, op de Amerikaanse website vinden we 1.05 (13-05-2008) en op de Nederlandse website vinden we 1.02b114 (02-03-2007).
Op de Engelse site staat ook gewoon de 1.05 versie:
http://www.dlink.co.uk/?g...TYYTwlmHkhCZRvGisEhtqZg==
Binnenkort komt versie 1.06 officieel uit, zitten nu nog bugjes in.
Klopt, helaas roepen ze dat aan de andere kant van 't zwembad wel vaker... Sommige dingen zijn inderdaad wel aangepast naar amerika, alleen als je het installeerd op een europeese versie werkt het gewoon... Ik kan ook wel software uitbrengen en zeggen dat het alleen voor de nederlanders is.Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 16:54:
[...]
Ik heb sinds kort ook de DNS323 en werd gewoon met laatste versie 1.05 geleverd. De NL website loopt gewoon achter. De Amerikanen roepen wel vaker dat iets alleen voor de Amerikaanse markt bestemd is.
Op de Engelse site staat ook gewoon de 1.05 versie:
http://www.dlink.co.uk/?g...TYYTwlmHkhCZRvGisEhtqZg==
Binnenkort komt versie 1.06 officieel uit, zitten nu nog bugjes in.
Is het eigelijk mogelijk om een complete backup te maken van de NAS (leeg, enkel fun_plug, etch en SABnzbd) zodat je die gewoon op het device van een collega kan zetten?
Heeft iemand nog een oplossing voor ik alles eraf ga halen en na formatteren alles terug ga zetten?
Ik heb het nog 1 maal geprobeerd en dit is wat er gebeurd:
Ik kopieëer een bestand vanaf mijn pc naar de NAS. Je ziet de voortgang in windows dat het bezig is. De resterende tijd begint opeens op te lopen en opeens stopt ie. Er komt een melding dat deze handeling niet mnogelijk is door een fout in het i/o apparaat. Als ik dan naar de NAS kijk dan blijft het linkse harde schijf lampje blauw knipperen en is de rechtse oranje gaan branden. Er zit maar 1 harde schijf in en normaal is het rechtse lampje dus uit. Vanuit windows is de schijf niet meer te benaderen. Wel lukt het nog om op de webinterface van de NAS te komen via de utility. Als ik dan een restart uitvoer dan is de NAS daarna weer te gebruiken en het rechtse lampje is weer uit. Als ik dan op de schijf kijk dan staat het bestand er wel (geeft wel de totale file grote aan maar hij staat er natuurlijk niet helemaal)
Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Ik zou alles eraf kunnen halen en na formatteren weer terug zetten. Maar wie zegt me dat dit probleem niet terug komt als alles weer goed draait? Het heeft een aantal weken goed gewerkt en opeens kreeg ik dit. Als ik scandisk gebruik wat in de webinterface zit dan loopt die op een gegeven moment ook vast.
Ik heb de funplug niet geinstalleerd. Zijn er andere mogelijkheden of tools om dit zonder dataverlies op te lossen? Anders ga ik alles wel backuppen en terugzetten. data eraf kopieëren gaat namelijk wel en afspelen van de video op de schijf trouwens ook.
Ik hoop dat iemand me kan helpen of dat iemand hier ene verklaring voor heeft.
Ik heb het nog 1 maal geprobeerd en dit is wat er gebeurd:
Ik kopieëer een bestand vanaf mijn pc naar de NAS. Je ziet de voortgang in windows dat het bezig is. De resterende tijd begint opeens op te lopen en opeens stopt ie. Er komt een melding dat deze handeling niet mnogelijk is door een fout in het i/o apparaat. Als ik dan naar de NAS kijk dan blijft het linkse harde schijf lampje blauw knipperen en is de rechtse oranje gaan branden. Er zit maar 1 harde schijf in en normaal is het rechtse lampje dus uit. Vanuit windows is de schijf niet meer te benaderen. Wel lukt het nog om op de webinterface van de NAS te komen via de utility. Als ik dan een restart uitvoer dan is de NAS daarna weer te gebruiken en het rechtse lampje is weer uit. Als ik dan op de schijf kijk dan staat het bestand er wel (geeft wel de totale file grote aan maar hij staat er natuurlijk niet helemaal)
Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Ik zou alles eraf kunnen halen en na formatteren weer terug zetten. Maar wie zegt me dat dit probleem niet terug komt als alles weer goed draait? Het heeft een aantal weken goed gewerkt en opeens kreeg ik dit. Als ik scandisk gebruik wat in de webinterface zit dan loopt die op een gegeven moment ook vast.
Ik heb de funplug niet geinstalleerd. Zijn er andere mogelijkheden of tools om dit zonder dataverlies op te lossen? Anders ga ik alles wel backuppen en terugzetten. data eraf kopieëren gaat namelijk wel en afspelen van de video op de schijf trouwens ook.
Ik hoop dat iemand me kan helpen of dat iemand hier ene verklaring voor heeft.
Iemand enig idee wanneer 1.06 uitkomt? Aangezien mijn Xbox 360 er nu niks mee kan... En iemand enig idee hoe ik de support voor Bittorent -uit- kan zetten, ik wil mijn NAS niet als bittorent download-ding gebruiken en nu is er een netwerkshare waar -iedereen- opkan.
Vind het toch apart dat je hier (bijna) niemand over hoort....Ik denk dat voor de toepassing van de "normale" tweaker de relatief "lage"snelheid niet stoort in de toepassingen die gebruikt worden..Exocet schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 08:57:
[...]
Vind dit inderdaad wel een terechte opmerking. Zit er ook aan te denken een DLink dir-655 gigabit router aan te schaffen om de kopieer snelheid op te voeren, maar wat ik in dit topic lees, zal de snelheidwinst hooguit verdubbelen.
ehhhh..HOI
Misschien omdat de meeste tweakers weten dat je geen hogere snelheden haalt met dit budget... als je echt gigabit wilt benutten ben je snel een factor duurder uit ..kRiZzZiZ schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:53:
[...]
Vind het toch apart dat je hier (bijna) niemand over hoort....Ik denk dat voor de toepassing van de "normale" tweaker de relatief "lage"snelheid niet stoort in de toepassingen die gebruikt worden..
(als iemand vind dat ik ongelijk heb, hoor ik het graag, ik zou namelijk best voor 130 euro gigabit snelheden willen
De 360 kan geen films streamen vanaf de DLINK NAS ?Icey schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:20:
Iemand enig idee wanneer 1.06 uitkomt? Aangezien mijn Xbox 360 er nu niks mee kan... En iemand enig idee hoe ik de support voor Bittorent -uit- kan zetten, ik wil mijn NAS niet als bittorent download-ding gebruiken en nu is er een netwerkshare waar -iedereen- opkan.
niemand een oplossing voor mijn probleem?
Vind het niet zo apart...ik gebruik hem niet voor de snelheid, gebruik hem voor de opslag en de extra download mogelijkheden. Als ik er iets naar toe kopieer dan gaat dit altijd (in mijn ogen) snel genoeg. Hoef nooit lang te wachten. Snelheid verschil in 100mbit of gigabit is echt wel te merken, kan het alleen niet in snelheid of tijd uitdrukken. Maar ik weet wel dat ik niet terug wil naar 100mbit qua nas.kRiZzZiZ schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:53:
[...]
Vind het toch apart dat je hier (bijna) niemand over hoort....Ik denk dat voor de toepassing van de "normale" tweaker de relatief "lage"snelheid niet stoort in de toepassingen die gebruikt worden..
Het meeste wat op mijn NAS staat wordt er op gezet als ik er niet ben (backups) of wordt rechtstreeks op de nas gezet zonder dat mijn pc daar iets mee moet (usenet en torrents).
Klinkt toch echt als een hardware defect. Hdd misschien aan het dood gaan? Misschien eens proberen een andere hardeschijf er in te doen voor een tijdje, kijken of je hetzelfde probleem weer krijgt?tajvdz schreef op donderdag 13 november 2008 @ 02:38:
niemand een oplossing voor mijn probleem?
[ Voor 56% gewijzigd door Scorpinus op 13-11-2008 07:58 ]
Who is General Failure and why is he reading my disk?
Ik zit er ook aan te denken deze NAS aan te schaffen (vooral voor backup en media streamen naar xBox Media Center). Ik wil graag gebruik maken van gigabit snelheid, maar mijn router ondersteund enkel 100mbit. Kan ik tussen de nas en mijn pc eerst een hub zetten, zodat beide apparaten naar elkaar toe gebruik maken van gigabit snelheid, maar via internet en andere apparaten enkel 100mbit?
Arrived anxious, left bored
heb exact wat jij noemt hier.Puck schreef op donderdag 13 november 2008 @ 13:05:
Ik zit er ook aan te denken deze NAS aan te schaffen (vooral voor backup en media streamen naar xBox Media Center). Ik wil graag gebruik maken van gigabit snelheid, maar mijn router ondersteund enkel 100mbit. Kan ik tussen de nas en mijn pc eerst een hub zetten, zodat beide apparaten naar elkaar toe gebruik maken van gigabit snelheid, maar via internet en andere apparaten enkel 100mbit?
nas naar switch, switch naar ps3 en pc en weer naar router
Verwijderd
De .hellanzb map is hidden door de punt te verwijderen wordt deze unhidden.JAZEKER, ik heb precies hetzelfde probleem, heb ik een paar berichten hoger ook al gepost, maar helaas nog geen antwoord op gekregen. Mijn hellanzb download de files prima en ik zie ze staan als ik met putty ingelogd ben in debian..... maar op het moment dat ik debian exit en dus terug ben in de samba omgeving zie ik de files niet meer, en vanuit windows zie ik de files ook niet. Heel irritant!
Ik hoop echt dat iemand hier een oplossing voor weet!
en wordt dus ook zichtbaar in windows
//mnt/HD_a2/debian/etch/hellanzb
Het is me nog niet duidelijk hoe je de map done rw rechten kan geven
die werken want volgens ls -l heeft de map deze.
Niet mogelijk om de de netwerkshare rechten aan te passen?Icey schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:20:
[This space is for rent]
Wij hebben onze nas(CH3SNAS) nu compleet met 2 HDD elk 1500 GB aan ruimte (3 TB totaal)
tijdens de instalatie moeten we kiezen of ze een RAID0 of een JBOD systeem gaan gebruiken.
Hier gaat het fout want hij heeft aan dat we 0GB aan ruimte hebben op beide schijven.
en als ik op JBOD klik dan loopt hij standaard vast op 94% van het formateren.
Wat kan ik hier aan doen ?
Update: beide schijven los gehaald en dan kom ik in de main menu. Waar ik meteen een FW (1.03) upgrade heb gedaan.
update:
het volgende is gebeurd:
* nieuwste FW 1.04RC5
* Sata schijf op een doorvoer snelheid 1.5GB gezet
* ik heb de FAQ voor 94% probleem gedaan maar dat bood geen oplossing
BTW dit zijn de HDD's die ik gebruik: http://www.seagate.com/ww...drives/barracuda_7200.11/
tijdens de instalatie moeten we kiezen of ze een RAID0 of een JBOD systeem gaan gebruiken.
Hier gaat het fout want hij heeft aan dat we 0GB aan ruimte hebben op beide schijven.
Update: beide schijven los gehaald en dan kom ik in de main menu. Waar ik meteen een FW (1.03) upgrade heb gedaan.
update:
het volgende is gebeurd:
* nieuwste FW 1.04RC5
BTW dit zijn de HDD's die ik gebruik: http://www.seagate.com/ww...drives/barracuda_7200.11/
[ Voor 37% gewijzigd door daanski82 op 15-11-2008 10:16 ]
Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.
Je zit qua schijfruimte voor 1 "drive" boven de 2 TB.
Dan werkt de standaard manier van partities maken niet meer, mogelijk dat dat nu het probleem is.
Technisch zou dat met een firmware-update op te lossen zijn, of de schijven niet tot 1 station samenvoegen.
Dan werkt de standaard manier van partities maken niet meer, mogelijk dat dat nu het probleem is.
Technisch zou dat met een firmware-update op te lossen zijn, of de schijven niet tot 1 station samenvoegen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik wil graag een externe USB schijf aansluiten op mijn CH3SNAS. Ik heb nu funplug 0.5 beta draaien. In ffp/start staat usbdisk.sh. Die heb ik geopend en daar vind ik verwijzingen naar http://forum.dsmg600.info/viewtopic.php?pid=3221#p3221 alwaar een behoorlijk lange instructie staat. Is dat met 0.5 nog allemaal nodig? Ik had eigenlijk verwacht/gehoopt dat USB redelijk automatisch zou werken
Nederlands is makkelijker als je denkt
ffp is een verzameling programmatuur en scripts die tamelijk generiek zijn. Fonz geeft zelf aan dat het draait op de DNS-323, DNS-343, CH3SNAS, DNS-313, Zyxel NSA-220, Linksys WRT 350N en Raidsonic IB-4220-B.
Om een USB schijf te mounten aan een CH3SNAS moeten er kernelmodules geladen worden die heel specifiek voor die firmwareversie (kernelversie) van die NAS zijn gecompileerd. Dat redt je niet met generieke tools, dus moet je het zelf doen, of hopen dat iemand er een ffp package voor heeft gemaakt.
Om een USB schijf te mounten aan een CH3SNAS moeten er kernelmodules geladen worden die heel specifiek voor die firmwareversie (kernelversie) van die NAS zijn gecompileerd. Dat redt je niet met generieke tools, dus moet je het zelf doen, of hopen dat iemand er een ffp package voor heeft gemaakt.
Die mensen mogen zich hier melden danMijzelf schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 11:55:
Ja, dat is jammer genoeg nog steeds nodig. Alhoewel ik mijn externe WD MyBook nooit aan de praat gekregen heb.SeatRider schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 11:19:
Is dat met 0.5 nog allemaal nodig? Ik had eigenlijk verwacht/gehoopt dat USB redelijk automatisch zou werken
Een klein beetje zoeken op het grote dns hack forum kan helpen: http://forum.dsmg600.info...ge.ko-your-kernel%3F.html
Als je daar nog verder zoekt vind je ook waar je die module moet plaatsen en hoe je 'm kan laden.
Als je al funplug 0.5 hebt geinstalleerd dan is het aansluiten van een usb disk een fluitje van een cent, volgens mij moet je alleen de usbstorage.ko ergens op je nas zetten en in het usbdisk.sh script de juiste lokatie aangeven. Dit script staat in /ffp/start en hierin staat ook waar je de usbstorage.ko kunt vinden.SeatRider schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 11:19:
Ik wil graag een externe USB schijf aansluiten op mijn CH3SNAS. Ik heb nu funplug 0.5 beta draaien. In ffp/start staat usbdisk.sh. Die heb ik geopend en daar vind ik verwijzingen naar http://forum.dsmg600.info/viewtopic.php?pid=3221#p3221 alwaar een behoorlijk lange instructie staat. Is dat met 0.5 nog allemaal nodig? Ik had eigenlijk verwacht/gehoopt dat USB redelijk automatisch zou werken
Ik leer net dat je per firmware een andere usb-storage.ko zou moeten hebben?raven22 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 13:45:
[...]
Als je al funplug 0.5 hebt geinstalleerd dan is het aansluiten van een usb disk een fluitje van een cent, volgens mij moet je alleen de usbstorage.ko ergens op je nas zetten en in het usbdisk.sh script de juiste lokatie aangeven. Dit script staat in /ffp/start en hierin staat ook waar je de usbstorage.ko kunt vinden.
Edit: en in usbdisk.sh staat alleen een linkje naar de usb-storage.ko voor de DNS323, ik heb de CH3SNAS.
Edit2: inmiddels de usb-storage.ko voor de DNS323 gedownload, neergezet in /lnx_bin en executable gemaakt. Vervolgens usbdisk.sh geedit en executable gemaakt. Lo and behold, het werkt. Tenminste, met een USB stick in FAT16...
Ik heb een externe disk van 750Gb die ik graag wil gebruiken. Deze is nu nog NTFS geformatteerd. FAT16 is geen optie omdat ik natuurlijk ook grote mkv bestanden wil kunnen bewaren
Edit3: De aanhouder wint
Leuk hoor, extra 750Gb via \\Volume_1\usb bereikbaar
Achteraf gezien niet zo heel lastig dus. Het zal wel komen doordat ik geen Linux achtergrond heb, waardoor soms de simpelste dingen lastig lijken.
[ Voor 56% gewijzigd door SeatRider op 16-11-2008 13:47 ]
Busybox heeft het ook niet, maar ffp wel. /ffp/sbin/mke2fs /dev/sdc1 doet in jouw geval waarschijnlijk de truuk. Of beter nog: /ffp/sbin/mke2fs -j /dev/sdc1. Dat laatste maakt een ext3 partitie. In geval van een mislukte afsluitactie kan het opnieuw mounten van een 750GB ext2 partitie uuuuuren duren. Bij ext3 een paar seconden.Busybox lijkt zelf geen formatteer commandline tooltje te hebben.
Hey,
Deze 2 vragen zullen wss wel vaker gesteld zijn, maar het zijn nog al veel pagina's om door te spitten.
Iedere keer als ik mijn PC opstart (vista 64 bit) moet ik de mappings opnieuw doen. Omdat me PC deze niet kon herstellen. Ook wordt er bij elke reboot door software installatie wizard gevraagd om de D-LINK network storage enclosure driver te installeren, echter kan ik deze nergens vinden. Ook niet op de webpagina van Dlink zelf.
Iemand enig idee?
Deze 2 vragen zullen wss wel vaker gesteld zijn, maar het zijn nog al veel pagina's om door te spitten.
Iedere keer als ik mijn PC opstart (vista 64 bit) moet ik de mappings opnieuw doen. Omdat me PC deze niet kon herstellen. Ook wordt er bij elke reboot door software installatie wizard gevraagd om de D-LINK network storage enclosure driver te installeren, echter kan ik deze nergens vinden. Ook niet op de webpagina van Dlink zelf.
Iemand enig idee?
OK... ik dacht begrepen hebben dat ext3 niet werd ondersteund. Mooi, dan formatteer ik m ff opnieuw in ext3Mijzelf schreef op zondag 16 november 2008 @ 14:38:
[...]
Busybox heeft het ook niet, maar ffp wel. /ffp/sbin/mke2fs /dev/sdc1 doet in jouw geval waarschijnlijk de truuk. Of beter nog: /ffp/sbin/mke2fs -j /dev/sdc1. Dat laatste maakt een ext3 partitie. In geval van een mislukte afsluitactie kan het opnieuw mounten van een 750GB ext2 partitie uuuuuren duren. Bij ext3 een paar seconden.
Wel apart dat Windows blijft melden dat er 240Gb vrij is op de share, ondanks het feit dat er 750Gb is bijgekomen in de map /usb.
volgens het andere forum, http://forum.dsmg600.info....05-least-with-nfsd).html, wordt ext3 nog steeds niet goed ondersteund. Je kan af en toe wat bestanden kwijt raken op de dns-323. De CH3SNAS is nog niet goed getest; je mag de eerste zijn
[ Voor 14% gewijzigd door RunaR op 16-11-2008 22:08 ]
weet niemand waarom ik geen bestanden meer kan wegschrijven naar mijn schijf?
er is nog ruim de helft aan ruimte vrij...
Daarom heeft het forum een zoek functie.Killion schreef op zondag 16 november 2008 @ 17:54:
Iemand enig idee?
Een paar pagina's terug is dit onderwerp aan bod geweest met .bat en (of) een vb script die de mappings elke keer voor je herstelt.
Volgens mij had ik ergens een reactie geplaatst.tajvdz schreef op maandag 17 november 2008 @ 02:32:
weet niemand waarom ik geen bestanden meer kan wegschrijven naar mijn schijf?
[ Voor 25% gewijzigd door Scorpinus op 17-11-2008 08:50 ]
Er is van het weekend een gesprek geweest met conceptronic en zij gaven aan dat een HDD groter dan 1TB nog niet ondersteund word door de firmware.daanski82 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 08:28:
Wij hebben onze nas(CH3SNAS) nu compleet met 2 HDD elk 1500 GB aan ruimte (3 TB totaal)
update:
het volgende is gebeurd:
* nieuwste FW 1.04RC5
Deze persoon heeft aangegeven dat hij verwacht dat er binnen 2 weken nieuwe firmware zou moeten zijn die harde schijven van meer dan 1TB moet ondersteunen.
Nu ik zelf dus grote HDD's heb heb ik dan ook aan gegeven om beta tester te zijn. voor deze firmware.
updates volgen.
Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.
Gister avond begint in één x van alles te tikken en te ratelen, ik dus met hastige spoed (Dit x was dat goed:P) naar me CH3SNAS gerend, alles gecontroleerd, werkte niet.
Aan de PC gehangen en een disk check gedaan, leverde niets op. Terug in de NAS en na 2 x herstarten werkte het weer, ik vermoed dat mijn HDD te warm was:)
Aan de PC gehangen en een disk check gedaan, leverde niets op. Terug in de NAS en na 2 x herstarten werkte het weer, ik vermoed dat mijn HDD te warm was:)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| Stappenplan: 1). Connect via telnet naar je NAS. 2). Maak een scriptje aan (mijne staat in de root en heet pasv-ftp) vi /pasv-ftp 3). Nu zit je in de VI editor, we willen onderstaande code toevoegen. Druk op de toets 'a' Kopieer en plak onderstaande tekst (wel je IP + poorten veranderen :) ) code: 1 2 3 4 5 6 7 8 #/bin/sh ip=127.0.0.1 # Vul hier jouw extern IP in port=60021 # FTP poort pbegin=61000 # FTP PASV portrange begin en eind pend=61100 killall pure-ftpd pure-ftpd -A -E -I 5 -K -S 0.0.0.0,$port -P $ip -p $pbegin:$pend & 4). Als je klaar bent, druk op Escape, nu verlaat je de edit modus. Om het bestand op te slaan toets je in: ' :qw! ' gevolgd door enter. 5). Zet de rechten van het scriptje nog goed: chmod 770 /pasv-ftp 6). Nu kun je het scriptje starten, hij killed automatisch elke pure-ftpd instance en start met de settings van het scriptje op. Toets in: ./pasv-ftp 7). Als laatste moet je natuurlijk niet vergeten de FTP poort + Passive portrange toe te voegen in je router. :P |
Ik probeer al deze stappen te doorlopen maar loop vast bij punt 4. Telnet geeft aan dat :qw! not implemented is. Iemand de oplossing?
Verwijderd
:qw! of :x is om in vi de wijzigingen op te slaan en vi te verlaten. De shell (welke dan ook) kan daar niets mee en zegt dat netjes.
Dus gewoon stap 3 herhalen (wel opletten dat je niet 2 maal dezelfde code krijgt).
Dus gewoon stap 3 herhalen (wel opletten dat je niet 2 maal dezelfde code krijgt).
Verwijderd
In mijn CH3SNAS heb ik enkele honderden mp3 bestanden staan.
Nu heb ik een probleem met de Genres die ik kan kiezen in mijn FULLHDMA.
(Fullhdma met FW. 1.09.55. Mijn CH3SNAS heeft FW. 1.04).
Ik kan op alle soorten categorieen kiezen zoals bijv. All Tracks, Artists, Album enz.
Dan verschijnen alle mp3 bestanden op het TV scherm.
Als ik echter Genres kies bijv. Pop, Rock enz. dan verschijnen er per Genre slechts enkele namen op het TV scherm. Alle overige mp3's staan bij Others.
Als ik nieuwe mp3's toevoeg en de NAS ververs, komen deze mp3's alleen bij Others tevoorschijn.
Ook kan ik geen Playlists gebruiken, dan krijg ik fout dat er geen bestanden aanwezig zijn.
Als ik via de iTunes Server kijk naar de muziek bestanden op mijn NAS, dan staan wel alle Genres goed aangegeven!
Gebruik ik het programma van Conceptronic HD Media Server dat met de FULLHDMA wordt meegeleverd, dan zie ik wel alle (en meer) Genres. Het zit dus in de combinatie NAS en FULLHDMA lijkt mij.
Wie heeft er een oplossing, zodat ik ook op Genres kan zoeken? (Playlist minder belangrijk).
Nu heb ik een probleem met de Genres die ik kan kiezen in mijn FULLHDMA.
(Fullhdma met FW. 1.09.55. Mijn CH3SNAS heeft FW. 1.04).
Ik kan op alle soorten categorieen kiezen zoals bijv. All Tracks, Artists, Album enz.
Dan verschijnen alle mp3 bestanden op het TV scherm.
Als ik echter Genres kies bijv. Pop, Rock enz. dan verschijnen er per Genre slechts enkele namen op het TV scherm. Alle overige mp3's staan bij Others.
Als ik nieuwe mp3's toevoeg en de NAS ververs, komen deze mp3's alleen bij Others tevoorschijn.
Ook kan ik geen Playlists gebruiken, dan krijg ik fout dat er geen bestanden aanwezig zijn.
Als ik via de iTunes Server kijk naar de muziek bestanden op mijn NAS, dan staan wel alle Genres goed aangegeven!
Gebruik ik het programma van Conceptronic HD Media Server dat met de FULLHDMA wordt meegeleverd, dan zie ik wel alle (en meer) Genres. Het zit dus in de combinatie NAS en FULLHDMA lijkt mij.
Wie heeft er een oplossing, zodat ik ook op Genres kan zoeken? (Playlist minder belangrijk).
Ik heb vandaag via werk de CH3SNAS besteld met 2x seagate 1.5TB schijf en ben dus erg benieuwd naar je bevindindingen op dit gebied.daanski82 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:04:
[...]
Er is van het weekend een gesprek geweest met conceptronic en zij gaven aan dat een HDD groter dan 1TB nog niet ondersteund word door de firmware.
Deze persoon heeft aangegeven dat hij verwacht dat er binnen 2 weken nieuwe firmware zou moeten zijn die harde schijven van meer dan 1TB moet ondersteunen.
Nu ik zelf dus grote HDD's heb heb ik dan ook aan gegeven om beta tester te zijn. voor deze firmware.
updates volgen.
Tevens had ik een vraag;
Mijn doel is om 500gb van de schijven in raid1 te zetten voor backup en de overige 2x 1tb beschikbaar te laten voor opslag/media etc. Ik kon echter niet vinden of dit zomaar kan, moet ik hiervoor moeilijk gaan doen, of kan het via de standaard interface ?
"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."
Ik heb nog een vraag met betrekking tot purefptd. Ik heb het nu draaien icm passive mode. Hoe kan ik nu eigenlijk zien wie actief is op de server?
Dit is geen probleem. Je krijgt bij het aanmaken van je raid volume de vraag hoe groot deze moet zijn. De rest wordt automatisch in een JBOD volume gezet.DoD Cerberus schreef op woensdag 19 november 2008 @ 22:18:
[...]
Ik heb vandaag via werk de CH3SNAS besteld met 2x seagate 1.5TB schijf en ben dus erg benieuwd naar je bevindindingen op dit gebied.
Tevens had ik een vraag;
Mijn doel is om 500gb van de schijven in raid1 te zetten voor backup en de overige 2x 1tb beschikbaar te laten voor opslag/media etc. Ik kon echter niet vinden of dit zomaar kan, moet ik hiervoor moeilijk gaan doen, of kan het via de standaard interface ?
uhm.. 1.5TB schijven worden nog niet door de CH3SNAS ondersteund en daarnaast schijnen er over het algemeen redelijk veel compabiliteitsproblemen voor Seagate te zijn ..DoD Cerberus schreef op woensdag 19 november 2008 @ 22:18:
[...]
Ik heb vandaag via werk de CH3SNAS besteld met 2x seagate 1.5TB schijf en ben dus erg benieuwd naar je bevindindingen op dit gebied.
Tevens had ik een vraag;
There are no secrets, only information you do not yet have
Het is ook :qw en niet :qw! (die uitroepteken moet weg!!!)markweb4871 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 14:33:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 Stappenplan: 1). Connect via telnet naar je NAS. 2). Maak een scriptje aan (mijne staat in de root en heet pasv-ftp) vi /pasv-ftp 3). Nu zit je in de VI editor, we willen onderstaande code toevoegen. Druk op de toets 'a' Kopieer en plak onderstaande tekst (wel je IP + poorten veranderen :) ) code: 1 2 3 4 5 6 7 8 #/bin/sh ip=127.0.0.1 # Vul hier jouw extern IP in port=60021 # FTP poort pbegin=61000 # FTP PASV portrange begin en eind pend=61100 killall pure-ftpd pure-ftpd -A -E -I 5 -K -S 0.0.0.0,$port -P $ip -p $pbegin:$pend & 4). Als je klaar bent, druk op Escape, nu verlaat je de edit modus. Om het bestand op te slaan toets je in: ' :qw! ' gevolgd door enter. 5). Zet de rechten van het scriptje nog goed: chmod 770 /pasv-ftp 6). Nu kun je het scriptje starten, hij killed automatisch elke pure-ftpd instance en start met de settings van het scriptje op. Toets in: ./pasv-ftp 7). Als laatste moet je natuurlijk niet vergeten de FTP poort + Passive portrange toe te voegen in je router. :P
Ik probeer al deze stappen te doorlopen maar loop vast bij punt 4. Telnet geeft aan dat :qw! not implemented is. Iemand de oplossing?
Ik heb nog steeds problemen met het gebruik van mijn apparaat.
Ik heb al meerdere berichten geschreven maar zonder antwoord. Ik ben zelf eens wat aan de slag gegaan en ik heb een paar vragen waar hoop ik wel iemand antwoord op kan geven.
De helpdesk van Conceptronic kan dat in ieder geval niet. Die weet niet eens wat het apparaat kan volgens mij en weet alleen dat je een apparaat kan resetten.
Ik kan dus geen bestanden meer schrijven naar de schijf in de NAS. Ik heb er 1 schijf inzitten en gebruik een gewone standaard configuratie met 1 schijf. Als ik een bestand van een andere lokatie naar de schijf in de NAS wil kopieëren dan loopt dat vast en krijg ik de melding dat bestand niet gekopieëerd kan worden door een fout in het i/o apparaat.
Ook na een reset en opnieuw ingeven van de instellingen blijft dit telkens terugkomen.
Ik wilde de schijf gaan leegmaken door de data naar mijn pc te kopieëren.
Kleine bestanden krijg ik er wel af maar er staan er ook op van 1 GB en die krijg ik er niet meer af. Ook dan loopt het apparaat vast en is het pas weer te benaderen na een reboot.
Nou kunnen het dus 2 dingen zijn. Of het is een fout op de schijf (samsung 1 TB) of het ligt aan de NAS zelf.
Mijn volgende stap is dus om de schijf uit de NAS te halen en aan mijn pc te hangen. Ik heb een PC met vista die een sata en e-sata aansluiting heeft.
Het belangrijkste wat ik eigenlijk wil weten is of het fout kan gaan als ik de schijf nu uit de NAS behuizing ga halen en hem er later weer in stop. Wordt de schijf dan meteen weer geformateerd zoals de eerste keer?
Of moet ik ergens op letten en iets vooral niet doen om hem niet te laten beginnen met formatteren?
Als dat dus zonder meer kan dan zit ik nog met het aansluiten op mijn vista pc. kan ik een sta schijf via e-sata aan de voorkant aansluiten of moet hij perse met sata op het moederbord?
dan staat er dit op de website van conceptronic:
Indien u Windows XP of Vista als besturingssysteem op uw computer gebruikt, is het standaard niet mogelijk om harde schijven met het EXT2 bestandssysteem uit te lezen. Om dit toch mogelijk te maken, heeft u een klein programma nodig genaamd Ext2 Installable File System. Dit programma installeert een stuurprogramma op uw XP of Vista computer die het mogelijk maakt om de data van de harde schijven uit de CH3SNAS uit te lezen.
Werkt dit verder makkelijk? Wordt de schijf dan gewoon herkend bij Deze computer en kan je hem gewoon benaderen en de inhoud zien?
Als de schijf in mijn pc wel goed werkt dan kan ik hem later in een nieuwe behuizing stoppen. Als het probleem blijft dan ligt het aan de schijf en moet ik kijken of ik er met andere tools nog wat af kan krijgen.
Ik hoop dat iemand in ieder geval een antwoord heeft op de belangrijkste vraag, wat gebeurd er als ik een schijf uit de NAS haal en hem terug stop met een normale standaard configuratie?
Ik heb al meerdere berichten geschreven maar zonder antwoord. Ik ben zelf eens wat aan de slag gegaan en ik heb een paar vragen waar hoop ik wel iemand antwoord op kan geven.
De helpdesk van Conceptronic kan dat in ieder geval niet. Die weet niet eens wat het apparaat kan volgens mij en weet alleen dat je een apparaat kan resetten.
Ik kan dus geen bestanden meer schrijven naar de schijf in de NAS. Ik heb er 1 schijf inzitten en gebruik een gewone standaard configuratie met 1 schijf. Als ik een bestand van een andere lokatie naar de schijf in de NAS wil kopieëren dan loopt dat vast en krijg ik de melding dat bestand niet gekopieëerd kan worden door een fout in het i/o apparaat.
Ook na een reset en opnieuw ingeven van de instellingen blijft dit telkens terugkomen.
Ik wilde de schijf gaan leegmaken door de data naar mijn pc te kopieëren.
Kleine bestanden krijg ik er wel af maar er staan er ook op van 1 GB en die krijg ik er niet meer af. Ook dan loopt het apparaat vast en is het pas weer te benaderen na een reboot.
Nou kunnen het dus 2 dingen zijn. Of het is een fout op de schijf (samsung 1 TB) of het ligt aan de NAS zelf.
Mijn volgende stap is dus om de schijf uit de NAS te halen en aan mijn pc te hangen. Ik heb een PC met vista die een sata en e-sata aansluiting heeft.
Het belangrijkste wat ik eigenlijk wil weten is of het fout kan gaan als ik de schijf nu uit de NAS behuizing ga halen en hem er later weer in stop. Wordt de schijf dan meteen weer geformateerd zoals de eerste keer?
Of moet ik ergens op letten en iets vooral niet doen om hem niet te laten beginnen met formatteren?
Als dat dus zonder meer kan dan zit ik nog met het aansluiten op mijn vista pc. kan ik een sta schijf via e-sata aan de voorkant aansluiten of moet hij perse met sata op het moederbord?
dan staat er dit op de website van conceptronic:
Indien u Windows XP of Vista als besturingssysteem op uw computer gebruikt, is het standaard niet mogelijk om harde schijven met het EXT2 bestandssysteem uit te lezen. Om dit toch mogelijk te maken, heeft u een klein programma nodig genaamd Ext2 Installable File System. Dit programma installeert een stuurprogramma op uw XP of Vista computer die het mogelijk maakt om de data van de harde schijven uit de CH3SNAS uit te lezen.
Werkt dit verder makkelijk? Wordt de schijf dan gewoon herkend bij Deze computer en kan je hem gewoon benaderen en de inhoud zien?
Als de schijf in mijn pc wel goed werkt dan kan ik hem later in een nieuwe behuizing stoppen. Als het probleem blijft dan ligt het aan de schijf en moet ik kijken of ik er met andere tools nog wat af kan krijgen.
Ik hoop dat iemand in ieder geval een antwoord heeft op de belangrijkste vraag, wat gebeurd er als ik een schijf uit de NAS haal en hem terug stop met een normale standaard configuratie?
als je een paar berichten hierboven had gekeken had je gezien dat de ondersteuning van 1.5TB schijven wordt gefixed in een volgende firmware die binnenkort uitkomt.zeroday schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 11:24:
[...]
uhm.. 1.5TB schijven worden nog niet door de CH3SNAS ondersteund en daarnaast schijnen er over het algemeen redelijk veel compabiliteitsproblemen voor Seagate te zijn ..
Over compatibiliteitsproblemen met seagate schijven heb ik nog niets gelezen
"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."
Zo lang je je NAS uit laat, zal deze nooit door hebben dat een schijf er uit is geweest. Geen idee wat er gebeurt als je hem tussen door aanzet.tajvdz schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:34:
.............................knip..........................
ja stom dat had ik zelf ook kunnen verzinnen. Ik heb dat nu geprobeerd en daarna gebeurd er niets. Het probleem leek even te zijn opgelost. hij kopieeerde wat langer maar ging daarna toch weer de fout in. Ik begin er steeds meer aan te denken dat het probleem in de NAS zit en niet in de schijf. Ik ga hem straks eens aan mijn vista pc hangen.RunaR schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 15:27:
[...]
Zo lang je je NAS uit laat, zal deze nooit door hebben dat een schijf er uit is geweest. Geen idee wat er gebeurt als je hem tussen door aanzet.
Maar ik heb de schijf nu in de linkse ruimte zitten van de NAS. Wat gebeurd er als ik hem in de rechtse stop en hem dan weer aan zet?
Verwijderd
Als ik via FTP mijn nas benader dan kan ik niet in alle mappen of sommige bestanden.
Als ik kijk bij eigenschappen van zo'n map dan zie ik dat ik niet alle machtigingen heb. Hij staat enkel bij owner aangevinkt en niet bij group en world.
Andere mappen waar ik wel in kan, staan wel alle machtigingen aangevinkt oftewel numeric value 777 ipv 700.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat alle mappen en bestanden 777 krijgen ipv 700. Graag voor de huidige mappen maar ook voor degene die ik in de toekomst ga aanmaken.
Als ik kijk bij eigenschappen van zo'n map dan zie ik dat ik niet alle machtigingen heb. Hij staat enkel bij owner aangevinkt en niet bij group en world.
Andere mappen waar ik wel in kan, staan wel alle machtigingen aangevinkt oftewel numeric value 777 ipv 700.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat alle mappen en bestanden 777 krijgen ipv 700. Graag voor de huidige mappen maar ook voor degene die ik in de toekomst ga aanmaken.
Ik ben benieuwd of ik een firmware binnen 2 weken heb. Want als ik um heb, heb jij um nog niet..DoD Cerberus schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 14:09:
[...]
als je een paar berichten hierboven had gekeken had je gezien dat de ondersteuning van 1.5TB schijven wordt gefixed in een volgende firmware die binnenkort uitkomt.
Over compatibiliteitsproblemen met seagate schijven heb ik nog niets gelezen
(no offence) ..
waarom zou jij m eerder hebben dan ik ?
Ik download um eerder dan jou... (again: no offence) ;-)DoD Cerberus schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 19:38:
waarom zou jij m eerder hebben dan ik ?
Verwijderd
Vraagje:
Tot nu toe had ik 1 disk in mijn ch3snas, met een stick met debian etch ge-chroot. Werkte prima.
Vandaag heb ik er een 1TB disk bij gezet, en nu kan ik niet meer naar debian ssh-en.
Zowel de bestaande als de nieuwe shares werken gewoon, dus de disk volgorde is OK (bestaande rechts, nieuwe links). Wanneer ik de tweede disk eruit haal, doet debian het weer ...
Heeft iemand een idee hoe ik debian weer laat werken met 2 hdd's? Moet ik in het funplug opstartscript iets veranderen / toevoegen?
Tot nu toe had ik 1 disk in mijn ch3snas, met een stick met debian etch ge-chroot. Werkte prima.
Vandaag heb ik er een 1TB disk bij gezet, en nu kan ik niet meer naar debian ssh-en.
Zowel de bestaande als de nieuwe shares werken gewoon, dus de disk volgorde is OK (bestaande rechts, nieuwe links). Wanneer ik de tweede disk eruit haal, doet debian het weer ...
Heeft iemand een idee hoe ik debian weer laat werken met 2 hdd's? Moet ik in het funplug opstartscript iets veranderen / toevoegen?
Waarschijnlijk moet je de usb devicenaam aanpassen. Die zal verschoven zijn van /dev/sdb naar /dev/sdc. (HD2 is /dev/sdb geworden)Heeft iemand een idee hoe ik debian weer laat werken met 2 hdd's? Moet ik in het funplug opstartscript iets veranderen / toevoegen?
Verwijderd
Yep, dat deed 't 'em.Mijzelf schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 10:26:
[...]
Waarschijnlijk moet je de usb devicenaam aanpassen. Die zal verschoven zijn van /dev/sdb naar /dev/sdc. (HD2 is /dev/sdb geworden)
Dank!
Of als je het forum goed gevolgt had dan kwam je erachter dat Zeroday heeel dicht bij het vuur zit.
Misschien wel OP het vuur.
Misschien wel OP het vuur.
Nou ik heb de data er helemaal af kunnen krijgen. Ging niet heel simpel maar alleen de schijf aangesloten via een sata kabel aan de pc toch gelukt. Dit gaf me eigenlijk wel het vermoeden dat het probleem in de harde schijf zit.
Ik heb de laatste officiele firmware er in zitten. Heb alles gereset. Ik dacht ik ga de schijf eens formatteren maar dat blijft hangen op 94%.
Waar ligt nu het probleem? De NAS of de schijf?
Ik heb geen andere lege sata schijf anders had ik die wel gepakt om te testen
Groetjes
Twan
Ik heb de laatste officiele firmware er in zitten. Heb alles gereset. Ik dacht ik ga de schijf eens formatteren maar dat blijft hangen op 94%.
Ik heb geen andere lege sata schijf anders had ik die wel gepakt om te testen
Groetjes
Twan
niet vervelend bedoelt, maar dit is een reeds vele malen eerder besproken probleem met de CH3SNAS, check even de faq op de conceptronic site hierover!tajvdz schreef op maandag 24 november 2008 @ 02:45:
...
...
Verwijderd
Niemand een idee hoe ik dit kan oplossen?Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 16:17:
Als ik via FTP mijn nas benader dan kan ik niet in alle mappen of sommige bestanden.
Heb inmiddels de CH3SNAS al een jaartje staan en tot op heden bevalt ie prima! Toch van het weekend een issue tegengekomen. Heb een mkv bestand van de Planet Earth serie (From pole to pole) en die speel ik af met Media Portal vanaf de NAS. Nu met erg intensieve beelden (bijv. de vogelscene) dan krijg ik haperingen in beeld en geluid. Als de scene voorbij is zijn de problemen ook weer voorbij. Het lijkt erop of ik dan bandbreedte problemen krijg..terwijl ik toch een 1000 Mbit ethernet verbinding heb. Ik heb trouwens niet de meest recentie firmware op de NAS staan....zou dit het probleem verhelpen?
Iemand gelijksoortige problemen?
Of vraag ik simpelweg te veel van mijn nasje?
[ Voor 3% gewijzigd door bvsteyn op 24-11-2008 11:24 ]
Verwijderd
Zucht, is al vele malen voorbij gekomen, zoek maar eens binnen dit topic op chmod.Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 10:00:
[...]
Niemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
ja maar waarom heb ik daar de eerste keer geen last van gehad? Of is het probleem pas opgetreden bij een latere firmware? Misschien kwamen mijn problemen dat ik geen grote data meer kon schrijven wel door hetzelfde probleem?floriske.nl schreef op maandag 24 november 2008 @ 08:46:
[...]
niet vervelend bedoelt, maar dit is een reeds vele malen eerder besproken probleem met de CH3SNAS, check even de faq op de conceptronic site hierover!
Beste,
ik gisteren (als de zoveelste
) een CH3SNAS en twee Samsung F1 640 gb.
Ik wens hier 'belangrijke' data op zetten en heb hier al gelezen dat RAID 1 hiervoor niet de beste oplossing is maar wel elke avond syncen.
Nu is de vraag of ik dit binnen de nas kan ? en dus er niet NOG een externe hd aan moet hangen ...
Zou het mogelijk zijn om dan maar één schijf te zien van 640gb ?
Alvast bedankt,
Pj
ik gisteren (als de zoveelste
Ik wens hier 'belangrijke' data op zetten en heb hier al gelezen dat RAID 1 hiervoor niet de beste oplossing is maar wel elke avond syncen.
Nu is de vraag of ik dit binnen de nas kan ? en dus er niet NOG een externe hd aan moet hangen ...
Alvast bedankt,
Pj
Verwijderd
Groeten hoeft niet op tweakers.Xzero14 schreef op maandag 24 november 2008 @ 11:36:
Beste,
ik gisteren (als de zoveelste) een CH3SNAS en twee Samsung F1 640 gb.
Alvast bedankt,
Pj
Binnen je nas kun je van de ene schijf naar de andere schijf syncen. Geen extra externe schijf modig.
Wat je aan de client kant (windows, linux, os-x, etc..) wilt zien kun je helemaal zelf aangeven. Het nivo waar jij een share aanmaakt bepaal je helemaal zelf. Dat kan een schijf zijn, beide schijven in een share (via de ../ methode) of zelfs een directory op een bepaalde schijf. Je kunt er ook zoveel aanmaken als je zelf nodig vind.
Nou ik ben mijn schijf weer aan het formatteren.
Toch ben ik er niet helemaal gerust op. De problemen die ik heb kunnen of aan de NAS liggen of aan de schijf (Samsung HD103UJ). De eerste keer heeft het ook ruim een maand goed gewerkt en toen kreeg ik problemen met data er heen schrijven. Wat is nu het beste om te doen?
Als eerste ga ik de NAS weer eens instellen en kijken of nu wel lukt wat eerst mis ging door er 1 bestand heen te kopieëren. Maakt het nog wat uit of de schijf in de linkse of rechtse sleuf zit bij een standaard configuratie? Helaas heb ik niet de beschikking over een andere hard disk. Maar verder iemand slechte ervaringen met Samsung? Het formatteren doet ie gewoon goed en ik had gister ook nog scandisk geprobeerd en die gaf ook geen probleem meer. Die liep wel vast toen er nog data opstond.
Toch ben ik er niet helemaal gerust op. De problemen die ik heb kunnen of aan de NAS liggen of aan de schijf (Samsung HD103UJ). De eerste keer heeft het ook ruim een maand goed gewerkt en toen kreeg ik problemen met data er heen schrijven. Wat is nu het beste om te doen?
Als eerste ga ik de NAS weer eens instellen en kijken of nu wel lukt wat eerst mis ging door er 1 bestand heen te kopieëren. Maakt het nog wat uit of de schijf in de linkse of rechtse sleuf zit bij een standaard configuratie? Helaas heb ik niet de beschikking over een andere hard disk. Maar verder iemand slechte ervaringen met Samsung? Het formatteren doet ie gewoon goed en ik had gister ook nog scandisk geprobeerd en die gaf ook geen probleem meer. Die liep wel vast toen er nog data opstond.
het 94% probleem heeft op zich niet zoveel met de kwaliteit van de schijven te maken. Ik heb zelf het vermoeden dat schijven die al een bepaalde formattering hebben ondergaan (fat32/ext2/ntfs etc.) gevoelig zijn voor het 94% syncroom. Waar het vandaan komt: I don't know . .elke keer schijnt het opgelost te zijn maar dan zijn er altijd weer mensen die het probleem weer zien opduiken.tajvdz schreef op maandag 24 november 2008 @ 11:54:
Wat ik altijd doe is veelal eerst een oude formattering van een schijf verwijderen en daarna schijf voor schijf formatteren als single disk . En dat gaat mij redelijk goed af.. En als het draait draait het. Soms echter, kan het voorkomen dat je de disks een paar keer in de cyclus moet gooien.
Een final 1.04 firmware komt eraan, maar niet in de tijdstermijn die eerder in deze thread genoemd is.
Reken er maar op dat ie niet dit jaar meer komt. Indien wel: dan heb je mazzel.
Waarom niet eerder? Labtests en het is een final versie .. dus geen beta meer.
Tot zover het nieuws ..
Verwijderd
Rechterbay is altijd aan te raden, voorkom je de 94% bug meestal mee.tajvdz schreef op maandag 24 november 2008 @ 11:54:
Als je hem vaak aan en uit zet, kan het FS corrupt raken. Het uitzetten via de web-interface gaat nogal bot. Beter is het om de custom processen eerst via de scripts te stoppen.
In wat voor RAID moet ik mijn 2 schijven dan zetten ? JBOD zal al niet gaan want als ik dan over mijn 640 ga krijg ik problemen ..Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 11:44:
Binnen je nas kun je van de ene schijf naar de andere schijf syncen. Geen extra externe schijf modig.
Wat voor software gebruiken jullie voor het syncen ? installeren jullie dit ook rechstreeks op de NAS ?
Pj
Is het wel mogelijk om een 1.5TB schijf te partitioneren naar 1TB zodat ie in ieder geval bruikbaar is totdat de firmware-ondersteuning voor 1.5TB er is ?
Of een andere oplossing hiervoor natuurlijk ?
Of een andere oplossing hiervoor natuurlijk ?
Verwijderd
Geen raid en ook geen jbod, gewoon 2 standaard schijven. In de ffp van fonz zit rsync.Xzero14 schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:35:
[...]
In wat voor RAID moet ik mijn 2 schijven dan zetten ? JBOD zal al niet gaan want als ik dan over mijn 640 ga krijg ik problemen ..
Wat voor software gebruiken jullie voor het syncen ? installeren jullie dit ook rechstreeks op de NAS ?
Pj
nou ik heb dus wel een aantal malen aan de stekker er uit moeten trekken de afgelopen dagen vooral bij het formatteren is er gen andere mogelijkheid. De schijf was inderdaad al ext2 geformatteerd maar omdat ik problemen had dacht ik de schijf leeg te maken en dan alles opnieuw instellen en formatteren.Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:12:
[...]
Rechterbay is altijd aan te raden, voorkom je de 94% bug meestal mee.
Als je hem vaak aan en uit zet, kan het FS corrupt raken. Het uitzetten via de web-interface gaat nogal bot. Beter is het om de custom processen eerst via de scripts te stoppen.
Ik had straks de rechter bay gebruikt zonder de instellingen uit de faq. nu zit ie weer in de linker. kan dus nog een keer proberen aan de rechter kant met instellingen. Ik heb eerlijk gezegd weinig hoop.
Maar wat te doen als het formatteren blijft hangen? Hoe kan ik dan het beste het apparaat weer benaderen? via de webinterface lukt niet. De NAS staat nu uit. Ik denk dat ik eerst maar eens de schijf naar rechts ga verplaatsen, een harde reset ga uitvoeren en dan opnieuw instellen. Daarna maar weer ens proberen te formatteren..
wat trouwens ook vreemd is is dat tijdens formatteren in een gedeelte van de interface komt te staan webpagina kan niet worden weergegeven.
Hoe kan ik anders een formattering verwijderen zodat ie wel weer op ext2 formatteerd in de NAS?
Ik ben toch echt een beetje gaan twijfelen aan dit product. Als ik de schijf niet krijg geformatteerd moet ik dan maar wachten op nieuwe firmware? Als ik het weer draaiend krijg dan ben ik gewoon bang dat dezelfde problemen terugkomen. Mijn NAS heeft gewoon een maand zonder problemen gewerkt en opeens kreeg ik er niets meer heen geschreven. Ik weet dus nu nog steeds niet wat de oorzaak was maar ik vertrouw het hele zaakje eigenlijk niet meer...
ik ben eigenlijk wel benieuwd wie er een goed werkende 1 TB schijf gebruikt. Als ik hier lees over de compatibaliteitsproblemen dan zou het eens heel goed kunnen dat de combiantie van de NAS met mijn schijf voor problemen zorgt. Ik ben nog niet toegekomen aan het formatteren in de rechter bay want ik moet zo ook weg. Maar intussen kunnen jullie wel reageren als ik er niet ben.
Bestaat er dus een lijst met "veilige" schijven die geen problemen veroorzaken? Omdat er problemen zijn met 1,5 TB kan het dus ook zo zijn dat bepaalde 1 TB schijven niet goed willen werken. Ik heb een Samsung HD103UJ. Zoals al eerder gezegd heb ik een maand lang het apparaat gewoon kunnen gebruiken. Ik heb nu de 1.04 firmware van de conceptronic site er op, was voor gister 1.03. Ik heb geen funplug of wat dan ook. Gewoon standaard met een map aangemaakt waar ik gegevens naar toen kopieëer.
Welke schijf stopt conceptronic zelf trouwens in de NAS als je het compleet met schijf koopt?
Bestaat er dus een lijst met "veilige" schijven die geen problemen veroorzaken? Omdat er problemen zijn met 1,5 TB kan het dus ook zo zijn dat bepaalde 1 TB schijven niet goed willen werken. Ik heb een Samsung HD103UJ. Zoals al eerder gezegd heb ik een maand lang het apparaat gewoon kunnen gebruiken. Ik heb nu de 1.04 firmware van de conceptronic site er op, was voor gister 1.03. Ik heb geen funplug of wat dan ook. Gewoon standaard met een map aangemaakt waar ik gegevens naar toen kopieëer.
Welke schijf stopt conceptronic zelf trouwens in de NAS als je het compleet met schijf koopt?
Verwijderd
Ik heb 1 ch3snas draaien met 2 WD 1TB GP schijven en 1 ch3snas met 1 WD 160GB en 1 WD 500GB schijven. Werken beide zonder problemen. De eerste is voor mijn data (met automatische rsync backup), de tweede is een download station (transmission en nzbget) en om mijn mail (@home) te forwarden.
CH3SNAS met firmware 1.04RC4, Samsung spinpoint F1 HD103UJ in de rechter sleuf. Geen problemen.
Kopieer is de film naar je mediaportal probeer het dan aftespelen, ik denk eerder dat je mediaportal het niet trekt.bvsteyn schreef op maandag 24 november 2008 @ 10:37:
Heb inmiddels de CH3SNAS al een jaartje staan en tot op heden bevalt ie prima! Toch van het weekend een issue tegengekomen. Heb een mkv bestand van de Planet Earth serie (From pole to pole) en die speel ik af met Media Portal vanaf de NAS. Nu met erg intensieve beelden (bijv. de vogelscene) dan krijg ik haperingen in beeld en geluid. Als de scene voorbij is zijn de problemen ook weer voorbij. Het lijkt erop of ik dan bandbreedte problemen krijg..terwijl ik toch een 1000 Mbit ethernet verbinding heb. Ik heb trouwens niet de meest recentie firmware op de NAS staan....zou dit het probleem verhelpen?
Ik herken het probleem wel hoor. Ik heb overigens een gewoon 100mbit netzarbeit liggen, maar dat maakt niks uit. De beperkende factor is de ch3snas. Deze heeft een doorvoersnelheid van 7-8mb/sec bij mij, en trager als ie tegelijkertijd ook nog iets anders aan het doen is, downloaden bvb. Hierdoor kan een fors mkv bestand af en toe best eens haperen. Ik heb VLC ingestelds op 2 seconden cache, dat lost het probleem bijna geheel op.B0MBACI schreef op maandag 24 november 2008 @ 18:21:
[...]
Kopieer is eens de film naar je mediaportal probeer het dan af te spelen, ik denk eerder dat je mediaportal het niet trekt.
Het is door het gebruik van het woordje bijna dat ik nog steeds 1 oog open houd voor een iets beter performend alternatief. Ik hou me aanbevolen.
Verwijderd
Is het niet mogelijk om de cache in VLC nog wat hoger te zetten ?SeatRider schreef op maandag 24 november 2008 @ 18:37:
[...]
Ik heb VLC ingestelds op 2 seconden cache, dat lost het probleem bijna geheel op.
In een gigabit netwerk haal ik overigens ongeveer 11 a 12 mb/sec. met alleen sshd draaien. Ook de standaard meuk staat uit.
Door jumboframes aan te zetten kan de doorvoer stijgen tot zo'n 20 mb/seconde op een gigabit netwerk...
Aanrader als je apparatuur het ondersteunt...
Ik ben spuit 1011, aangenaam!
Welke apparatuur moet t nog meer ondersteunen? Netwerkadapters?Spoooky schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:52:
Door jumboframes aan te zetten kan de doorvoer stijgen tot zo'n 20 mb/seconde op een gigabit netwerk...
Weet je zeker dat dit aan de NAS ligt? Die vogel scene is berucht, daar verslikken veel HD-players zich in. Ik heb een popcorn, en zelfs als ik 'm speel van de ingebouwde HDD gaat die scene niet goed. Ik zie geen verschil met locaal afspelen of zaken vanaf de NAS streamen.bvsteyn schreef op maandag 24 november 2008 @ 10:37:
ook van 1 TB?RunaR schreef op maandag 24 november 2008 @ 14:44:
CH3SNAS met firmware 1.04RC4, Samsung spinpoint F1 HD103UJ in de rechter sleuf. Geen problemen.
Dit topic is gesloten.