Toon posts:

Het grote Canonmount-objectieven-topic v10.0 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste
Acties:
  • 150.681 views

Anoniem: 245723

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:12

weebl

YARR!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-02 20:01
Even terugkomend op de Canon 100-400 lens. Ik was totaal niet tevreden over mijn eerste exemplaar maar heb nu toch de sprong gewaagd en een andere gekocht. Gelijk dezelfde dag nog een stukkie gaan fietsen en langs de Rotte wat plaatjes geschoten. Dit was de minst scherpe:

http://farm4.static.flickr.com/3043/2812301440_fc551a9e24_m.jpg

We kunnen dus rustig stellen dat mijn eerste 100-400 ver onder de maat presteerde en dat de huidige exemplaren véél beter presteren.

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:06

Get!em

Oh die ja!

Kurgan schreef op woensdag 03 september 2008 @ 20:18:
Even terugkomend op de Canon 100-400 lens. Ik was totaal niet tevreden over mijn eerste exemplaar maar heb nu toch de sprong gewaagd en een andere gekocht. Gelijk dezelfde dag nog een stukkie gaan fietsen en langs de Rotte wat plaatjes geschoten. Dit was de minst scherpe:

[afbeelding]

We kunnen dus rustig stellen dat mijn eerste 100-400 ver onder de maat presteerde en dat de huidige exemplaren véél beter presteren.
Interessant.. ben ook aan het kijken naar een betere telelens (nu 70-300IS), eentje met meer tele liefst richting 500, maar de 100-400 is dan toch een van de beter betaalbare alternatieven. Deze foto ziet er wel strak uit ja ;)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
abrakadaver schreef op woensdag 03 september 2008 @ 15:42:
Omdat ze dat voor de nikon, pentax en m42 mount ook niet hebben.
Bij Zeiss zijn ze ook niet incompetent. Het afwezig zijn van AF op andere mounts wil niet zeggen dat ze helemaal geen AF meer toepassen.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Kurgan
Get!em schreef op woensdag 03 september 2008 @ 20:58:
Interessant.. ben ook aan het kijken naar een betere telelens (nu 70-300IS), eentje met meer tele liefst richting 500
Wat misschien wel interessant voor je is, is deze review. Het verschil tussen 400mm en 500mm is overigens niet zo heel groot, zie hier.

[Voor 10% gewijzigd door Kurgan op 04-09-2008 00:04]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:06

Get!em

Oh die ja!

Kurgan schreef op woensdag 03 september 2008 @ 23:59:
[...]

Wat misschien wel interessant voor je is, is deze review. Het verschil tussen 400mm en 500mm is overigens niet zo heel groot, zie hier.
THanks, lightrules heeft inderdaad leuke tests en de 150-500 heeft lange tijd op mn wensenlijstje gestaan. Echter, die is groter, zwaarder en onscherper dan de Canon en heeft al meerdere compatibility issues gehad. Ik waag me er dus niet aan, ook al zijn er vele positieve verhalen.
Er was zelfs een test, waarbij een Canon 400mm foto werd gecroped en geinterpoleerd naar een full pixel 500mm foto om deze rechtstreeks te vergelijken met de 500mm van de sigma. Hierbij won de canon alsnog. Dus lijkt het me duidelijk. Nu nog het juiste moment vinden waarop ik die canon ga kopen. Ik neem aan dat niemand geruchten van opvolgers voor deze lens van canon heeft, ik verwacht namelijk zoiets, omdat de 100-400 al meer dan 10 jaar oud is!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-03 06:57
Get!em schreef op donderdag 04 september 2008 @ 00:20:
[...]
ik verwacht namelijk zoiets, omdat de 100-400 al meer dan 10 jaar oud is!
Dus.. Als hij 10 jaar meegaat, gaat hij ook 20 jaar mee.. ;)

Ioniq 5 Connect+ 73kWh RWD SSG | 5670Wp PV

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

De 50mm 1.4 is al 37 jaar als ik mij niet vergis. Tenminste het optische design is gewoon 1 op 1 overgenomen van de oude mount.

[Voor 44% gewijzigd door Fairy op 04-09-2008 08:28]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dan nog heeft Canon een tijdje weinig aan supertele zooms geupgrade of gereleased, dus heel erg gek is de gedachte wens ook weer niet. Maar goed, de 100-400 is ook weer niet dusdanig crappy dat hij vervangen moet worden, 't ding heeft nog altijd een van de geilste lensnamen. :P

{signature}

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:39

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

neographikal schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 10:44:
Ben benieuwd wat die nieuwe Zeisjes doen, ik hoop dat ze beter presteren dan de Nikon ZF's.
Lens design zal totaal niet nieuw zijn. Alleen de mount. Distagon en Planar designs.

Voor wie nieuwsgierig is naar de D60, canon haar strategie, sensor toekomst etc. (kweenie of deze link al ergens op twiekers gepost is. in dat geval, negeer deze alinea.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Voutloos schreef op donderdag 04 september 2008 @ 08:33:
Dan nog heeft Canon een tijdje weinig aan supertele zooms geupgrade of gereleased, dus heel erg gek is de gedachte wens ook weer niet. Maar goed, de 100-400 is ook weer niet dusdanig crappy dat hij vervangen moet worden, 't ding heeft nog altijd een van de geilste lensnamen. :P
Ja dustcollector :P

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Dit zijn lengtes waar je 90% van de tijd op max. bereik zal zitten, de foto van Kurgan is bv op 400 geschoten. Geef mij maar een tele prime ipv een tele zoom.

Wish list: 300 2.8 of 4.0 + 1,4 ext
400 2.8: te duur en te zwaar
400 DO 4.0: te duur (waarom nou weer DO ?)
400 5.6: geen IS
500 (en verder) te duur en te zwaar

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

GoT schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:39:
Dit zijn lengtes waar je 90% van de tijd op max. bereik zal zitten, de foto van Kurgan is bv op 400 geschoten. Geef mij maar een tele prime ipv een tele zoom.

Wish list: 300 2.8 of 4.0 + 1,4 ext
400 2.8: te duur en te zwaar
Maar zo ontzettend mooi en scherp, en die bokeh :9~ Heb er 1 keer mee mogen schieten, dat ding is gewoon supergeil :)
400 DO 4.0: te duur (waarom nou weer DO ?)
DO omdat ze deze lens zo klein/kort mogelijk wilden maken?
400 5.6: geen IS
Maar wel een fijn lensje voor op statief, en niet duur (relatief dan)
500 (en verder) te duur en te zwaar

[Voor 4% gewijzigd door Fairy op 04-09-2008 10:43]

• neographikal
  • Niet online
Iets met een korrel ton zout, wat een tekst, alsof 'ie de marketingstrategie van Canon even heeft doorgrond en kennis heeft van de lopende projecten 8)7 :P

[Voor 3% gewijzigd door neographikal op 04-09-2008 10:49]

Op zoek naar software/integratie-architect?

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-03 19:08
Fairy schreef op woensdag 03 september 2008 @ 09:52:
[...]

WTF is dat voor lens??? 6000mm 2.8 ofzo :?
5200mm F/14 :P

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Fairy schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:43:
DO omdat ze deze lens zo klein/kort mogelijk wilden maken?
Er zijn andere goedkopere manieren om een lens kort en klein te maken. :X
Serieus: DO leuk en aardig, maar het schroeft het prijskaartje teveel omhoog.
Er zijn mensen die hetzelfde zeggen over IS, maar bij zulke lengtes is IS wel een must... voor mij althans.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 11:48
Die lens ken ik :)

http://farm4.static.flickr.com/3252/2433187773_48aee7236d.jpg

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-01 14:35
How many foto enthousiasts does it take to screw on a filter on a canon 5200 f/4?

Zou zo een mop kunnen zijn _/-\o_

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:51
Niky schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:34:
[...]

How many foto enthousiasts does it take to screw on a filter on a canon 5200 f/4?

Of even met je "micro" vezel doekje de lens schoonmaken.

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-03 20:27
Niky schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:34:
[...]

"Several earth rotations" :)

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-03 17:17
ook mooi;
minimum object distance; 120 meter

aplha to bravo - over
bravo - come in alpha
alpha - please smile

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03 13:15
Wederom een beetje OT, maar toch geweldig: dat ding heeft een minimal focusafstand van 120m :+ wat wilmocs zegt dus.

[Voor 3% gewijzigd door Kheldar op 04-09-2008 16:03]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:04

Nomad

a.k.a. Martijn

Wat posts hierheen verhuist vanuit Fotoapparatuur topic.

Hou de discussie een beetje nuttig :), die 5200mm lens hebben we nu wel besproken.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Kurgan
Get!em schreef op donderdag 04 september 2008 @ 00:20:
Nu nog het juiste moment vinden waarop ik die canon ga kopen. Ik neem aan dat niemand geruchten van opvolgers voor deze lens van canon heeft, ik verwacht namelijk zoiets, omdat de 100-400 al meer dan 10 jaar oud is!
Ik zou er niet op wachten, er zijn al sinds ca. 2001 geruchten over een nieuwe versie dus ik verwacht niet dat het snel gaat gebeuren. Waarom zouden ze ook? De huidige 100-400 verkoopt nog steeds prima, never change a winning product.

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

ZE it is! Wat een geweldige tijden voor ons Canon volk :*)
http://www.zeiss.com/photo

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-03 17:43
coorz schreef op zondag 07 september 2008 @ 21:27:
ZE it is! Wat een geweldige tijden voor ons Canon volk :*)
http://www.zeiss.com/photo
*O*

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als ZA voor Alpha staat (Sony) Dan moet dit gewoon ZE (EOS) zijn. Jippie :)

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
:)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Anoniem: 254582

Had ik net besloten om voor de Canon 85mm 1.2L te gaan.. krijg ik er nu waarschijnlijk een extra 85mm keuze bij.

Edit: Hoewel ik denk dat de CZ een stuk duurder word.

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 254582 op 08-09-2008 12:27]

• Henk
Anoniem: 254582 schreef op maandag 08 september 2008 @ 12:07:
Had ik net besloten om voor de Canon 85mm 1.2L te gaan.. krijg ik er nu waarschijnlijk een extra 85mm keuze bij
Dan is het wel te hopen dat het ding beter presteert dan de converted N-contax die photozone.de heeft getest. Klaus is van mening dat de Zeiss tov de L echt alleen maar voor Zeiss-liefhebbers is weggelegd... :P

Henk schreef op maandag 08 september 2008 @ 12:20:
[...]

Dan is het wel te hopen dat het ding beter presteert dan de converted N-contax die photozone.de heeft getest. Klaus is van mening dat de Zeiss tov de L echt alleen maar voor Zeiss-liefhebbers is weggelegd... :P
Dat zou het alleen maar makkelijk maken voor mij ;) in principe ga ik voor de Canon, maar als de CZ opeens belachelijk goed presteert..

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:03
Henk schreef op maandag 08 september 2008 @ 12:20:
[...]Dan is het wel te hopen dat het ding beter presteert dan de converted N-contax die photozone.de heeft getest. Klaus is van mening dat de Zeiss tov de L echt alleen maar voor Zeiss-liefhebbers is weggelegd... :P
Je doet nu een beetje voorkomen alsof de 85/1.4 voor Contax N mount een matige lens is, maar er is helemaal niets mis met de prestaties van deze lens, door de conversie wordt hij alleen wat duur wanneer je hem op een Canon body gebruikt. En dan moet je wel echt een liefhebber van Zeiss tekening zijn, wil je dat uit willen geven.

Ding zal overigens wel een ander design krijgen als die voor Contax N en hoogstwaarschijnlijk dezelfde als die voor ZF, ZS en ZK. In dat opzicht zijn de ZE lenzen niet zo heel interessant, want wanneer je graag zo'n lens op je body had willen hebben, had je al een ZF of ZS lens kunnen kopen en met een adapter - zonder kwaliteitsverlies - de lens op je body kunnen schroeven. Sony heeft hier dan toch een pre, hun Zeiss lenzen hebben tenslotte wel autofocus...

• Henk
lateef schreef op maandag 08 september 2008 @ 12:49:
[...]

Je doet nu een beetje voorkomen alsof de 85/1.4 voor Contax N mount een matige lens is, maar er is helemaal niets mis met de prestaties van deze lens, door de conversie wordt hij alleen wat duur wanneer je hem op een Canon body gebruikt. En dan moet je wel echt een liefhebber van Zeiss tekening zijn, wil je dat uit willen geven.
Wat jij doet, is mijn woorden verkeerd uitleggen/ anders lezen als dat ik ze schrijf. Ik heb het nergens over matig or whatsoever. Wel over dat de L optisch beter presteert als het gaat om meetresultaten, en dat terwijl die lens wat betreft bokeh en andere niet-meet-bare zaken ook geweldig is. Dus ja, dan moet je wel echt fan zijn...
Ding zal overigens wel een ander design krijgen als die voor Contax N en hoogstwaarschijnlijk dezelfde als die voor ZF, ZS en ZK. In dat opzicht zijn de ZE lenzen niet zo heel interessant, want wanneer je graag zo'n lens op je body had willen hebben, had je al een ZF of ZS lens kunnen kopen en met een adapter - zonder kwaliteitsverlies - de lens op je body kunnen schroeven. Sony heeft hier dan toch een pre, hun Zeiss lenzen hebben tenslotte wel autofocus...
En wie weet, is de ZE dus wél autofocus, net zoals de ZA. Anders was er weinig toegevoegde waarde geweest ;)

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Stop-down-metering maakt 't werken met snelle ZF lenzen op een eos er niet makkelijker op, dus dat is alvast 1 voordeel van de ZE mount.
Ik heb er weinig hoop op dat ze autofocus zijn, aangezien ZE in de aankondiging naast de niet-af lijn staat.

MusicSoul, qua beeldkwaliteit is er op 't moment geen betere 85mm te koop dan de 85L van Canon... ding is zo extreem scherp (vanaf f/1.2 al) en heeft heel mooie achtergrondonscherpte. Mocht je veel handmatig scherpstellen dan is de zeiss misschien wel 't overwegen waard: handmatig scherpstellen is op z'n zachts gezegd nogal vreemd en indirect op de 85L (wel goed mee te werken hoor) en de zeiss lenzen zijn gemaakt om handmatig te focussen dus dat zal vast beter geregeld zijn.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Hmm ik gebruik zelf vaak autofocus, ik denk ook dat ik voor de 85L ga, daar van weet ik zeker dat het een goede keus is.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:03
Henk schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:02:
[...]Wat jij doet, is mijn woorden verkeerd uitleggen/ anders lezen als dat ik ze schrijf. Ik heb het nergens over matig or whatsoever.
ik zeg ook niet dat je zegt dat die matig is, of whatsoever, ik zeg dat je doet voorkomen alsof die matig is. misschien wilde je dat helemaal niet zeggen, maar daar leek het - voor mij iig - dus wel op. en dat wilde ik even recht zetten :)
[...]
Wel over dat de L optisch beter presteert als het gaat om meetresultaten, en dat terwijl die lens wat betreft bokeh en andere niet-meet-bare zaken ook geweldig is. Dus ja, dan moet je wel echt fan zijn...
tja, die meetresultaten. wanneer je doelt op die gedaan door photozone.de, neem ik dat met een korreltje zout, al is het alleen al omdat hij zijn tests mtf charts noemt, terwijl het dat niet zijn. verder gaat het niet alleen om de gemeten eigenschappen en op dat vlak tekent Zeiss op dus danig manier dat er naar mijn idee alle reden voor is om er echt fan van te zijn.
[...]En wie weet, is de ZE dus wél autofocus, net zoals de ZA. Anders was er weinig toegevoegde waarde geweest ;)
de kans dat dat gebeurt acht ik wel heel erg klein.

• Henk
lateef schreef op maandag 08 september 2008 @ 14:21:
[...]
ik zeg ook niet dat je zegt dat die matig is, of whatsoever, ik zeg dat je doet voorkomen alsof die matig is. misschien wilde je dat helemaal niet zeggen, maar daar leek het - voor mij iig - dus wel op. en dat wilde ik even recht zetten :)
Mjah, ok :) Nee, ik weet wat voor mooi glas Zeiss is, alleen het is soms wel een beetje oppassen dat je niet meedraait in een soort hype. Zeiss in je telefoon bijvoorbeeld ;)
tja, die meetresultaten. wanneer je doelt op die gedaan door photozone.de, neem ik dat met een korreltje zout, al is het alleen al omdat hij zijn tests mtf charts noemt, terwijl het dat niet zijn. verder gaat het niet alleen om de gemeten eigenschappen en op dat vlak tekent Zeiss op dus danig manier dat er naar mijn idee alle reden voor is om er echt fan van te zijn.

[...]
de kans dat dat gebeurt acht ik wel heel erg klein.
Hoop doet leven O-)

Henk schreef op maandag 08 september 2008 @ 14:28:

Zeiss in je telefoon bijvoorbeeld ;)
Dat was zou precies de reden dat ik aan de Zeiss zat te denken 8)

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:03
Sinds een week heb ik een 30D, wat een hele mooie camera is, maar nu heb ik nog wel een lens nodig en ik zit nogal te twijfelen over wat ik moet doen.

Eigenlijk zocht ik een superbudgetlens voor rond de €60. Het is m'n eerste SLR dus wilde ik niet meteen veel geld uitgeven aan een lens, maar gewoon een goedkoop lensje waar ik toch mooie foto's mee kon maken. Gewoon om een beetje te kijken en uit te proberen. Zo kwam ik dus uit op de 18-55 iS, die ik op ebay vond voor 50-60 euro. Die prijs is natuurlijk een no-brainer, maarja.. ik ben natuurlijk weer te laat om mee te bieden. Met enige regelmaat verschijnen er wel weer nieuwe lenzen, alleen zijn ze nu blijkbaar even op :/

Maargoed, veel langer wil ik niet meer wachten dus ik ga waarschijnlijk binnenkort naar de winkel en daar moet ik dan kiezen uit een standaard 18-55, een 18-55 IS, of een tamron 17-50.

Die standaard 18-55 kost heel weinig en is qua kwaliteit vergelijkbaar met de IS lens wat mij betreft, maar met die kleine diafragma's is voor mij de beeldstabilisatie toch wel zeker nodig, daar ik ook binnen een beetje normaal foto's wil kunnen maken zonder flits.
Die IS-lens kost me alleen al ongeveer 100 euro en dan is het hele idee 'ik wil een goedkope dslr' weg. Vandaar dat ik ook de tamron overweeg, volgens mij is dat echt een superlens als je een beetje een goeie hebt. Het enige probleem daarvan is dat ik daarmee ~330 euro's uitgeef en dat is toch veel geld voor een beginnerslens.
Budget is geen probleem, ik zou ook zo een 17-55 IS kunnen kopen. Het gaat echt alleen om het feit dat ik nog maar een beginner ben en dat ik 300+ euro voor een stukje glas gewoon veel geld vind. Aan de andere kant ben ik best kieskeurig en zou het zomaar kunnen dat als ik nu een 18-55 koop ik over een paar maanden toch die tamron wil.

Het maakt me wat betreft kwaliteit allemaal niet zo veel uit, heel veel verschil zag ik niet tussen de IS en tamron. Belangrijker is de snelheid. F/5.6 volledig uitgezoomt is echt wel klein en 't lijkt me dat als ik daarmee binnen foto's wil maken ik dan zeker IS nodig heb. Boven de 80 euro is een lens voor mij duur :+ en dan is het mij om het even qua prijs. Er is echter weldegelijk een prijsverschil dus jullie moeten me even overtuigen of het 't allemaal waard is of ik toch beter een goedkope(re) lens kan nemen met in het achterhoofd dat ik nog maar een beginner ben.
bvdanku :>

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:12

weebl

YARR!

Koop je een 50mm F1.8... Kan je niet mee zoomen, maar wel lekker lichtsterk :)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16
Heb zelf een 18-55 IS en dat is echt wel een prima lensje hoor om mee te beginnen. Ik heb dan weer ff nu niet het budget om een 17-55 IS te kopen, maar dat was ik wel van plan in de nabije toekomst.

Maar zoals gezegd is de 18-55 IS echt wel een leuke lens voor het geld. Ik zou hem ook verkiezen boven de non-IS, IS is toch wel erg fijn :)

• Wekko
  • Laatst online: 25-05-2022
weebl schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 20:00:
Koop je een 50mm F1.8... Kan je niet mee zoomen, maar wel lekker lichtsterk :)
Dat is op zich wel een goede tip aangezien de 50mm 1.8 nooit waardeloos zal worden voor jezelf. Als je toch beter wilt zal die 50mm nog steeds bruikbaar zijn. De 18-55 wordt dan waardeloos. Aan de andere kant, bij zulke bedragen moet je ook niet te lang nadenken.

Ik ben ook begonnen met een 18-55, uiteindelijk wil je meer, toen is het een 17-55 f/2.8 geworden (~800 euro nu) en nu kijk ik alleen nog naar L lenzen.

Fotografie is een dure hobby, zeker als je alles nog moet verzamelen. Verwacht niet dat de 18-55mm meer 'toekomstproof' is dan de gewone 18-55mm....ga er maar vanuit dat je later toch een betere wil als fotografie je blijft boeien ;).

Internetbureau Typify

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-03 23:11
50 is anders wel weer erg tele als enige lens. ik heb een tijd lang met een 28 2.8 (<100 euro op MP) als enige lens gespeeld (ik had een 18-55 ja, maar dat stuk playmobil... nougoed). da's ideaal ietwat wijd standaard, daar kun je meestal wel mee toe. met een beetje geluk moet zo eentje voor 80 wel te vinden zijn.

• Toff
  • Laatst online: 22:45

Toff

FP ProMod
Raevo geeft aan, binnen te willen fotograferen, zonder flits. Dat zal met een 18-55 sowieso lastig worden, gezien de beperkte lichtsterkte. IS zou net dat beetje extra kunnen helpen, voor een meerprijs van 3 of 4 tientjes. Een dergelijk prijsverschil mag toch het verschil niet maken, als je enigzins serieus wil gaan fotograferen? Dat is echt verkeerde zuinigheid imo. Kan het echt niet uit, dan kan je beter de 30D ruilen voor een 350D of een 400D met objectief. Kan je tenminste aan de gang.

• Morphix
Budget is geen probleem, zoals ik al zei. Ik weet dat die Tamron 17-50 2.8 een mooie lens is, maar ik vraag me alleen of zo'n prijs gerechtvaardigd is voor een beginner. Ik wilde een lens om mee te kijken welk bereik ik gebruik, wat ik zoek in een lens etc. maar met die tamron doe ik het wel in één keer goed en 17-50 op crop is altijd handig. Ik heb het er best voor over en wordt het niks, dan verkoop ik de boel weer, zo'n probleem is dat niet. Die IS kitlens is idd best leuk, maar als 't dan toch geen supergoedkope lens wordt, kan ik net zo goed voor iets beters gaan?
Die zuinigheid zit in me denk ik, dat het ik met alles, maar als ik wat koop wil ik het dus wel meteen goed doen. En daarbij; ik wil wel een beetje een allround lens, dus primes zijn niet echt een optie. Best leuk voor erbij, mooie prijsjes ook :) , maar dat zoek ik niet als startlens.

* Morphix is op dit moment voor de 17-50 van tamron.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is van je primaire rol afhankelijk. Bij mij is alles op available light en available "darkness" gericht. Het geld zit dus voornamelijk in de f/1.8 primes en een f/2.8 telezoom.

Voor de rest gebruik ik tot nu toe de Canon 35 euro kitlens. Het plastic buigt lekker mee zodat het serieus wat studentikoos gebruik (bv cantussen, dopen, ontgroeningen,...) kan overleven. Ik zal eens naar de IS kitlens moeten upgraden, als het budget het toelaat. Het is meer voor de scherpte, dan voor de IS.

• Wekko
raevo schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 08:16:
Budget is geen probleem, zoals ik al zei. Ik weet dat die Tamron 17-50 2.8 een mooie lens is, maar ik vraag me alleen of zo'n prijs gerechtvaardigd is voor een beginner. Ik wilde een lens om mee te kijken welk bereik ik gebruik, wat ik zoek in een lens etc. maar met die tamron doe ik het wel in één keer goed en 17-50 op crop is altijd handig. Ik heb het er best voor over en wordt het niks, dan verkoop ik de boel weer, zo'n probleem is dat niet. Die IS kitlens is idd best leuk, maar als 't dan toch geen supergoedkope lens wordt, kan ik net zo goed voor iets beters gaan?
Die zuinigheid zit in me denk ik, dat het ik met alles, maar als ik wat koop wil ik het dus wel meteen goed doen. En daarbij; ik wil wel een beetje een allround lens, dus primes zijn niet echt een optie. Best leuk voor erbij, mooie prijsjes ook :) , maar dat zoek ik niet als startlens.

* Wekko is op dit moment voor de 17-50 van tamron.
Dan zou ik ook voor de Tamron gaan. 17-50 is een mooie range om te beginnen (op crop dan). Waarschijnlijk wil je dan over 1 a 2 jaar alsnog beter, maar daar moet je niet te lang stil bij blijven staan ;).

Internetbureau Typify

• Anoniem: 89521
  • Niet online
raevo schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 18:50:
Sinds een week heb ik een 30D, wat een hele mooie camera is, maar nu heb ik nog wel een lens nodig en ik zit nogal te twijfelen over wat ik moet doen.

Eigenlijk zocht ik een superbudgetlens voor rond de €60. Het is m'n eerste SLR dus wilde ik niet meteen veel geld uitgeven aan een lens, maar gewoon een goedkoop lensje waar ik toch mooie foto's mee kon maken. Gewoon om een beetje te kijken en uit te proberen. Zo kwam ik dus uit op de 18-55 iS, die ik op ebay vond voor 50-60 euro. Die prijs is natuurlijk een no-brainer, maarja.. ik ben natuurlijk weer te laat om mee te bieden. Met enige regelmaat verschijnen er wel weer nieuwe lenzen, alleen zijn ze nu blijkbaar even op :/
Als je een krap budget hebt is de 18-55 IS absoluut de beste keus, er is geen andere die in buurt komt qua prijs/prestatie.
Zelfs de huidige nieuwprijs is ie dik waard.

Edit: Ik zie dat budget geen hot item is, dan is er eigenlijk maar 1 optie , de Tamron 17-50

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 13-09-2008 14:08]

• Universal Creations
  • Laatst online: 00:09
Anoniem: 89521 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 14:07:
[...]

Als je een krap budget hebt is de 18-55 IS absoluut de beste keus, er is geen andere die in buurt komt qua prijs/prestatie.
Zelfs de huidige nieuwprijs is ie dik waard.

Edit: Ik zie dat budget geen hot item is, dan is er eigenlijk maar 1 optie , de Tamron 17-50
2 opties dan: de Sigma 18-50 Macro niet vergeten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Henk
universal creations schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 14:15:
[...]

2 opties dan: de Sigma 18-50 Macro niet vergeten.
Ondanks de betere bouw en HSM, zou de tamron vanwege de optiek ze neerzet, toch de voorkeur genieten bij mij...

Maar een moeilijke keuze is het zeker :)

• Universal Creations
Henk schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 14:24:
[...]

Ondanks de betere bouw en HSM, zou de tamron vanwege de optiek ze neerzet, toch de voorkeur genieten bij mij...

Maar een moeilijke keuze is het zeker :)
De Sigma heeft geen HSM (de 50-150 wel), maar er is meer dan alleen iets meer scherpte wide-open die de Tamron levert. De Tamron produceert een stuk meer geluid bij het focussen en draait "de verkeerde" kant in. Ook is vignetting wat meer een probleem. De sigma heeft ook nauwelijks zichtbare CA, ook op pixel niveau.

Edit: maar ik heb ook lang moeten nadenken wat ik wilde. Heb voor sigma gekozen vanwege de 50-150 die er dan mooi op aansluit en dat ik dan 2 sigma's had (non-argument natuurlijk ;) )

[Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 13-09-2008 14:33]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• zonoskar
  • Laatst online: 22:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Phhff, ik heb weer iets geks met mijn 17-55f2.8IS lens. Ik zat wat fototjes te schieten van mijn katten en ineens, met IS aan gaat het beeld enorm trillen (omhoog/omlaag) als ik voorbij 35mm zoom. Lijkt erop dat de IS kapot is. Ik wordt weer eens flink afgestraft door het kopen van 2de hands spul. Heb net de Sigma 12-24mm naar Rofa gebracht, kan deze er achteraan. Wat zou zoiets kosten?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
zonoskar: Ik heb mijn 17-55/2.8 IS net een aantal dagen terug van een IS reparatie. Had precies dezelfde klachten. het wordt alleen maar erger: hard ratelend geluid uit de lens. Als een malle trillende zoeker. Ik kon tijdens het trillen niet eens een foto nemen.

Belangrijk: Rofa kan 'm niet fixen. Ze kunnen de IS niet afstellen. Hij moet naar Etbass.

Ik heb die van mij nog gelukkig onder garantie kunnen repareren, dus het was kosteloos, maar ik denk dat je moet rekenen op zo'n 130-150 euro (schatting van Rofa)

Canon, Apple & Samsung spul

• zonoskar
  • Laatst online: 22:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Klinkt als exact mijn probleem. 150 euro klinkt redelijk, ik zal ETBass eens contacteren.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• nadroJ
  • Nu online
Hoe oud is de lens en heb je de aankoopbon? Die van mij is in november 2 jaar oud en had officieel geen garantie, maar ETBass hanteert een coulance regeling voor het 2e jaar, dus met aankoopbon toch een reparatie onder garantie gehad. Wellicht een tip voor jou dus.

• Morphix
Vanmiddag de knoop doorgehakt en Tamron it is!
Ik wist helemaal niet dat er ook nog een Sigma variant is, maar ik had geloof ik toch tamron gekozen. De AF is idd te horen, maar het valt goed te doen. Mijn vader heeft nog ergens een oude sigma 28-200 liggen voor z'n analoge slr en daarmee vergeleken is de herrie van die tamron echt niks :)
De verkeerde kant op zoomen is ook even wennen, maar imo zeker geen nadeel.

Fijn lensje :Y)

• r0el
  • Niet online
Onlangs hier een canon 70-200 F4 gehaald voor m'n 400D maar wanneer wordt het gewicht van de lens een probleem voor de mount? Alsin wanneer wordt de lens te zwaar dat je m niet meer zomaar om je nek kan laten hangen bijvoorbeeld? Of is van dit probleem uberhaupt geen sprake?

• neographikal
  • Niet online
Tenzij je richting de 300/2.8+ gaat is dat geen probleem. :P

Op zoek naar software/integratie-architect?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

r0el schreef op zondag 14 september 2008 @ 19:02:
Onlangs hier een canon 70-200 F4 gehaald voor m'n 400D maar wanneer wordt het gewicht van de lens een probleem voor de mount? Alsin wanneer wordt de lens te zwaar dat je m niet meer zomaar om je nek kan laten hangen bijvoorbeeld? Of is van dit probleem uberhaupt geen sprake?
Niks geen probleem, een F4 is ook nog eens lekker licht.

Ik loop regelmatig met een 70-200 2.8 IS met 1.4 of 2x TC om m'n nek en dat is ook geen probleem.

• endless
  • Niet online
Fairy schreef op zondag 14 september 2008 @ 19:20:
[...]

Niks geen probleem, een F4 is ook nog eens lekker licht.

Ik loop regelmatig met een 70-200 2.8 IS met 1.4 of 2x TC om m'n nek en dat is ook geen probleem.
Naja, voor de body niet, voor je eigen nek wel.. ;)

• Kurgan
r0el schreef op zondag 14 september 2008 @ 19:02:wanneer wordt de lens te zwaar dat je m niet meer zomaar om je nek kan laten hangen
Als je nek pijn gaat doen. ;) Klinkt heel flauw maar zo is het wel. Je persoonlijke tolerantie voor een baksteen aan je nek zal eerder een beperking zijn dan je mount, ik heb vandaag nog het grootste deel van de dag rondgelopen met een 40D + 100-400 om mijn nek. Na een paar uur voelde ik me tamelijk gesloopt maar mijn camera is nog steeds heel. :)

Dat gezegd hebbende denk ik overigens niet dat je met een enorme toeter van een telelens ergens hard tegenaan moet stoten, dat zou dan best wel eens je mount kunnen slopen ja.

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 10:43
Ik ben de laatste tijd voetbal- en handbalwedstrijden aan het fotograferen. Deze wedstrijden zijn outdoor en overdag. Ik heb de standard lens van de EOS450D erop zitten (EF-s 18-55 3.5.5.6 IS), maar ik wil graag verder kunnen zoomen en scherper de acties vastleggen.

Ik heb dit topic en andere fora gelezen en ben tot de volgende opties gekomen:
  • Canon EF 70-200mm F/4.0 L USM
  • Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM
  • Canon EF-S 55-250 4-5.6 IS
(deze passen in mijn budget)

Ik neig te gaan voor de L-serie omdat ik daar vrijwel alleen maar goede dingen over lees. IS heb je niet echt nodig voor handbal of voetbal, of wel?

We see things as we are, not as they are

• Wekko
TutanRamon schreef op zondag 14 september 2008 @ 19:26:
Ik ben de laatste tijd voetbal- en handbalwedstrijden aan het fotograferen. Deze wedstrijden zijn outdoor en overdag. Ik heb de standard lens van de EOS450D erop zitten (EF-s 18-55 3.5.5.6 IS), maar ik wil graag verder kunnen zoomen en scherper de acties vastleggen.

Ik neig te gaan voor de L-serie omdat ik daar vrijwel alleen maar goede dingen over lees. IS heb je niet echt nodig voor handbal of voetbal, of wel?
De L zal het beste beeld geven, maar heeft net wat minder bereik. Met 200mm kan je geen acties aan de andere kant van het voetbalveld goed vastleggen bijvoorbeeld. IS is bijna altijd beter, maar als je in het buitenlicht schiet is het geen vereiste.

Qua beeldkwaliteit staat je lijstje al in de goede volgorde in ieder geval. Denk dat je deze review ook wel interessant vindt:
http://www.the-digital-pi...6-IS-USM-Lens-Review.aspx

Wordt ook vergelijking gemaakt met beide andere lenzen.

Internetbureau Typify

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hmm, dat IS probleem van die 17-55 lijkt dan wel een flinke ontwerpfout ofzo. Ik heb exact hetzelfde probleem gehad en een vriend van me heeft er inmiddels ook last van :X

• Timo
  • Laatst online: 20-12-2022
idem hier, mijn 17-55 is ook terug geweest wegens defecte IS-unit :)

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-10-2022
Damn zeg, dan mag ik hopen dat ze mij sparen. Al fotografeer ik niet zo vaak als jullie allemaal, tot nu toe gelukkig nog geen problemen gehad met mijn 17-55.

DJI Mini 2

• nadroJ
  • Nu online
Ik zal voortaan alleen de IS aanzetten wanneer ik die nodig heb. Voorheen stond ie altijd aan. Daar zal ik nu wat zuiniger aan mee doen.

• sapphire
  • Registratie: November 2002

sapphire

Die-hard pruts0r

Als de actie een beetje snel is zou ik voor de 70-200 gaan......
de AF van de 70-300 is neit zo geweldig voor bij snelle acties (ervaring) en dat zal de AF van de 55-250 ook wel neit zijn.

Gabriël ITX

• Toff

Toff

FP ProMod
@ TutanRamon: Om je een idee te geven: Op 300mm heb ik vanaf de ene achterlijn, net iets meer dan de volle breedte van het voetbaldoel aan de overkant in beeld. Ik zweer bij het bereik 70-300 en ik crop vaak nog tot het uiterste, maar ik ken hordes amateurvoetbalfotografen die niet boven de 200mm komen. Dan kan je gewoon niet alles fotograferen, maar op die afstand, over een warm (kunst)grasveld is het beeld sowieso niet optimaal. Een EF70-200F4 is wat lichtsterker dan een EF70-300, wat een niet te onderschatten voordeel is, als je weleens bij lichte regen wilt fotograferen, of een avondwedstrijd. IS vind ik bij voetbal redelijk overbodig, omdat ik sowieso zelden langer dan 1/500 belicht. Een schoppende voet of een netgeraakte bal gaan sneller dan je denkt. Succes met je keuze.

• Toff

Toff

FP ProMod
nadroJ schreef op zondag 14 september 2008 @ 22:57:
Ik zal voortaan alleen de IS aanzetten wanneer ik die nodig heb. Voorheen stond ie altijd aan. Daar zal ik nu wat zuiniger aan mee doen.
En dan gaat hij een half jaar na de garantie alsnog kapot? Voor mij geen reden om IS te "sparen", maar het is sowieso beter om IS alleen te gebruiken wanneer het nodig is, omdat er een insteltijd is, gedurende welke je beeld door de instelbeweging van de IS juist onscherper is dan zonder.

Als de meeste 17-55'ers hier last van gaan krijgen, verwacht ik van Canon wel een fatsoenlijke terugroepactie overigens.

• coorz

coorz

Back to crop!

De eerste Zeissen voor EOS;
http://www.digitalkamera....mit_EF_Bajonett/5111.aspx
Een 21mm f/2.8 die hadden we niet verwacht!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:21

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

coorz schreef op maandag 15 september 2008 @ 07:08:
Ze zijn wel flink aan de prijs zeg (adviesprijzen althans)!

Nach den beiden Objektiven Planar T*1,4/50 ZE und T*1,4/85 ZE, die ab dem letzten Quartal 2008 verfügbar sein werden, sollen weitere Brennweiten folgen. Das Planar T*1,4/50 ZE wird 580 EUR kosten, das Planar T*1,4/85 ZE 1.000 EUR. Die unverbindliche Preisempfehlung (Distagon T*2,8/21) liegt bei 1.400 EUR.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Korras
  • Laatst online: 16:55
BeQuietAndDrive schreef op maandag 15 september 2008 @ 09:09:
[...]

Ze zijn wel flink aan de prijs zeg (adviesprijzen althans)!

Nach den beiden Objektiven Planar T*1,4/50 ZE und T*1,4/85 ZE, die ab dem letzten Quartal 2008 verfügbar sein werden, sollen weitere Brennweiten folgen. Das Planar T*1,4/50 ZE wird 580 EUR kosten, das Planar T*1,4/85 ZE 1.000 EUR. Die unverbindliche Preisempfehlung (Distagon T*2,8/21) liegt bei 1.400 EUR.
die 85 1.4 is goedkoper dan de Canon variant. de andere 2 zijn wel duurder, maar ik verwacht dat daar (vooral bij de 50mm) een stukje kwaliteit tegenover staat.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 23:21

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

De 50 mm 1.4 van Canon is volgens mij ook al een behoorlijk goed lensje, en voor minder dan 300 euro. Nu zullen ze in de praktijk niet 2x zo duur zijn (dit zijn immers adviesprijzen) maar daar mag dan inderdaad wel een superlens voor geleverd worden.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• arjandijk162
  • Laatst online: 21-03 00:11
coorz schreef op maandag 15 september 2008 @ 07:08:
Alles is MF dus, jammer....

BeQuietAndDrive schreef op maandag 15 september 2008 @ 11:07:
De 50 mm 1.4 van Canon is volgens mij ook al een behoorlijk goed lensje, en voor minder dan 300 euro. Nu zullen ze in de praktijk niet 2x zo duur zijn (dit zijn immers adviesprijzen) maar daar mag dan inderdaad wel een superlens voor geleverd worden.
Ik denk dat de Zeiss 50mm 1.4 eerder te vergelijken is met de Canon 50mm 1.2 L. (alleen dan de canon wel een stuk beter en duurder).

• Rubencs
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-03 21:18
Had het zelfde probleem bij voetbalwedstrijden als dat jij nu hebt, ik ben echter niet voor een canon lens gegaan, heb uiteindelijk de sigma 70-200 F2.8 laatse versie genomen.
Volgens sommige is hij bijna even goed als de canon lens met dit diafragma, alleen een heel stuk goedkoper.
Echter ik ga wel mee met Toff, 200 mm is eigenlijk te krap aan het einde. Voor mij was het een bewuste keuze om minder mm te hebben tegenover beter lichtkwaliteiten.
Maar kan dat niet voor jou besluiten.

Andere lens in dit bereik is de tamron 70-300, heb ik ook gehad, hij voldeed, maar verwacht niet dat hij qua beeldkwaliteit ook maar in de buurt komt van de can 70-300 4.0 5.6.

• TutanRamon
Bedankt voor de reacties Wekko, Sapphire, Toff en Rubencs!

Ik heb een en ander afgewogen, maar ik vind het niet echt een groot probleem dat ik niet bij het andere doel kan komen. Meestal fotografeer je het onderwerp dan toch in de rug.... Althans, als het de aanvallende partij betreft.

Die 70-200 mm heeft geen IS, maar ik begrijp dat dat voor snelle actie niet nodig is. Kan ik met deze lens wel mooie natuurplaatjes schieten zonder statief?

[Voor 4% gewijzigd door TutanRamon op 15-09-2008 14:26]

• coorz

coorz

Back to crop!

Anoniem: 254582 schreef op maandag 15 september 2008 @ 13:02:
[...]

Ik denk dat de Zeiss 50mm 1.4 eerder te vergelijken is met de Canon 50mm 1.2 L. (alleen dan de canon wel een stuk beter en duurder).
Volgens de kenners zijn de 50/2, 100/2 en 35/2 de betere van de serie. Het moet idd je ding zijn als je zoveel geld uitgeeft voor MF lensen.

Het MF gedeelte is erg jammer, ze moeten wel echt een stuk beter presteren dan de Canon versies om over een aankoop na te denken. Voor mij wordt het dan ook de 85mm 1.2 L :)

• Korras
wat ik me af begin te vragen, is of het wel echte EF lenzen zijn, gezien de betekenis van de afkorting 'EF', MF valt daar niet onder. om die reden zijn de 1x5x Macrolens, en de Tilt/Shift lenzen geen EF. ik neem aan dat Canon de term EF gecopyright heeft. hoe doet Zeiss dit dan?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tja, iedereen noemt het de EF mount. Canon zegt zelf ook dat bijvoorbeeld de TS-E (inderdaad geen TS-EF) lenzen op de EF mount passen, dus who cares, zolang er maar duidelijk vermeld wordt dat autofocus ontbreekt.

{signature}

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:51

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Anoniem: 254582 schreef op maandag 15 september 2008 @ 14:48:
Het MF gedeelte is erg jammer, ze moeten wel echt een stuk beter presteren dan de Canon versies om over een aankoop na te denken. Voor mij wordt het dan ook de 85mm 1.2 L :)
Die 85mm 1.2 staat ook op mijn lange termijn lijstje (voor 2009), maar aan de andere kant; die 85mm gebruik je niet in een situatie met bijv. bewegende objecten en waarbij focussnelheid cruciaal is. De 1.2 staat er bovendien om bekend dat 'ie niet zo heel makkelijk focust als bijvoorbeeld de 1.8. De Carl lenzen geven in ieder geval wel een signaal zodra je object in focus is, (je camera geeft dus een 'beep' zodra het onderwerp in je focus punt handmatig is scherp gesteld). Het prijsverschil is echter best behoorlijk groot; ik ga in ieder geval wat reviews afwachten van de 85mm 1.4....

gratis_vodka schreef op maandag 15 september 2008 @ 15:19:
[...]

Die 85mm 1.2 staat ook op mijn lange termijn lijstje (voor 2009), maar aan de andere kant; die 85mm gebruik je niet in een situatie met bijv. bewegende objecten en waarbij focussnelheid cruciaal is. De 1.2 staat er bovendien om bekend dat 'ie niet zo heel makkelijk focust als bijvoorbeeld de 1.8. De Carl lenzen geven in ieder geval wel een signaal zodra je object in focus is, (je camera geeft dus een 'beep' zodra het onderwerp in je focus punt handmatig is scherp gesteld). Het prijsverschil is echter best behoorlijk groot; ik ga in ieder geval wat reviews afwachten van de 85mm 1.4....
Klopt, het is geen lens waar snelle autofocus nodig is. Hij word bij mij dan ook gebruikt als lens voor modefotografie. Ik ben ook zeker wel benieuwd naar de reviews, misschien komt er nog wat leuks uit..

• Toff

Toff

FP ProMod
TutanRamon schreef op maandag 15 september 2008 @ 14:25:
Die 70-200 mm heeft geen IS, maar ik begrijp dat dat voor snelle actie niet nodig is. Kan ik met deze lens wel mooie natuurplaatjes schieten zonder statief?
Ligt er maar net aan. Wat noem jij "natuur" en hoeveel geduld heb je? Persoonlijk vind ik 200mm zelfs te kort voor de dierentuin (kijk een naar de dierentuinfotos van A.J. Haverkamp bijvoorbeeld. Die schiet het meeste tegenwoordig met z'n 300mm en dan ook nog heel vaak met een 1,4x TC.
De natuur is in mijn beleving het mooist in de schemering. Dan wil je al het licht opzuigen dat er is, terwijl je onderwerp missschien gewoon stil zit. Daar is IS weer heel erg nuttig.

Het beste is gewoon een 10-800mm F/1.8 met IS en een rode L en de afmetingen en gewicht van een kitlens. ;)

• TutanRamon
Toff schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:01:
[...]
Ligt er maar net aan. Wat noem jij "natuur" en hoeveel geduld heb je? Persoonlijk vind ik 200mm zelfs te kort voor de dierentuin (kijk een naar de dierentuinfotos van A.J. Haverkamp bijvoorbeeld. Die schiet het meeste tegenwoordig met z'n 300mm en dan ook nog heel vaak met een 1,4x TC.
De natuur is in mijn beleving het mooist in de schemering. Dan wil je al het licht opzuigen dat er is, terwijl je onderwerp missschien gewoon stil zit. Daar is IS weer heel erg nuttig.

Het beste is gewoon een 10-800mm F/1.8 met IS en een rode L en de afmetingen en gewicht van een kitlens. ;)
Ja, ok. :-)

Maar zonder IS heb je toch niet perse een statief nodig?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ligt eraan wat je dus ermee wilt doen........ :P
IS zorgt er simpelweg voor dat je een x aantal stops meer uit de hand kunt schieten zonder dat de shots bewogen zijn door je eigen beweging. Of dat ebtekend dat je geen statief emer nodig hebt mag je zelf bepalen.

Gabriël ITX

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 13:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

TutanRamon schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:09:
[...]
Ja, ok. :-)

Maar zonder IS heb je toch niet perse een statief nodig?
Op die site van AJ Haverkamp staat ook veel bagger :) , zeker het oudere spul is lelijk (staat er nog zodat ik kan zien dat er tegenwoordig wat beter spul tussen zit).
Momenteel zit ik te kijken naar de 100-400, lees aardig wat geruchten over een MK II model (geen pompzoom, iets lichtsterker op 100 mm en meer stops IS). Mijn 300 mm prime is heerlijk, echter is het zeer regelmatig erg vervelend dat ik niet kan spelen met de compositie omdat ik gedwongen ben om de lens tegen het glas/gaas te duwen om de effecten daarvan de minimaliseren.
Zeker in een dierentuin is het lekker om enkel detailfoto's te maken zodat storende dingen in de achtergrond verdwijnen. Afgelopen donderdag heb ik in Blijdorp binnen 20 minuten zeker 4 keer de extender verwijderd en weer teruggezet. Dan mis ik de zoomoptie....

IS zou ik voor geen goud willen missen, ja de lens is duurder, echter geeft het je in veel/sommige situaties wel scherpe foto's die je anders niet zou hebben.
Statief/monopod heb ik ook, aantal keren meegesjouwt op de rugtas, nooit gebruikt. Ik haat de immobiliteit die die dingen geven. Enkel bruikbaar voor nachtfoto's.

Bij mijn Flickr foto's kun je trouwens bij de tags zien met welke lens ze geschoten zijn, daar ben ik dit jaar mee begonnen.

This footer is intentionally left blank

• Toff

Toff

FP ProMod
ajhaverkamp schreef op maandag 15 september 2008 @ 20:28:
[...]

Op die site van AJ Haverkamp staat ook veel bagger :) , zeker het oudere spul is lelijk (staat er nog zodat ik kan zien dat er tegenwoordig wat beter spul tussen zit).
Ik verwees ook niet voor niets naar je tegenwoordige foto's. ;)
Momenteel zit ik te kijken naar de 100-400, lees aardig wat geruchten over een MK II model (geen pompzoom, iets lichtsterker op 100 mm en meer stops IS).
Ik vind de lichtsterkte (het gebrek eraan) toch echt wel een bezwaar van de huidige 100-400. F/5.6 is @400mm voor mij heel beperkt bruikbaar. Jammer dat Canon niet echt een overgangsgebied kent in de range. Na de algemeen gebruikte "betaalbare" lenzen valt er wel een erg groot financieel gat, voor je bij de "mooie" maar minder gangbare teleobjectieven bent.
Bij mijn Flickr foto's kun je trouwens bij de tags zien met welke lens ze geschoten zijn, daar ben ik dit jaar mee begonnen.
Of je gebruikt een Exif-reader-plugin.

• Stevie_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-03 00:38
Ik heb een advies nodig betreft het aanschaffen van een groothoeklens. Momenteel ben ik in het bezit van een Canon 350d met de kitlens 18-55 mm. Graag wil ik meer bereik, mede omdat ik zelf in de stad woon en vaak bereik mis, lijkt me dit een goede aanvulling. Eindelijk een keer dat ene gebouw op de plaat kunnen zetten inclusief wat omgeving e.d. Plus, ik vind het 'beeldvullende' idee op kleine afstand leuk en creatief =).

Nu ben ik enorm aan het speuren en aan het lezen geweest, en mijn oog is uiteindelijk dan gevallen op twee verschillende lenzen, namelijk de :

Sigma AF 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM €419 (http://www.flickr.com/photos/r_catalano/475036386/)
Tokina AT-X 10-17/3.5-4.5 €459 (http://www.flickr.com/photos/duckgu/2004903550/)

Het valt me op dat de Sigma, welke ook op 10 mm begint, veel minder rondingen kent in bv de horizon ten opzichte dan de Tokina. Je zou toch denken dat, aangezien ze beide op 10 mm beginnen, hetzelfde bereik moeten hebben, dus ook dezelfde rondingen? Of, is de Tokina van een heel ander segment lenzen (Fish-Eye) en de Sigma niet? Vanwaar het verschil...?

Benieuwd of ik met wat kennis van jullie een keuze kan maken =)

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 16:37
Heb je de startpost gelezen? Voor 150 euro meer heb je de EF-S 10-22, die steekt er met kop en schouders bovenuit qua optische eigenschappen.

strava | twitter

• Stevie_
Had ik gezien, €700,- wordt daar genoemd, nu verkrijgbaar vanaf €629,- . Ver over budget.

• -DG-
  • Laatst online: 17-03 19:08
Stevie_ schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 11:25:
Ik heb een advies nodig betreft het aanschaffen van een groothoeklens. Momenteel ben ik in het bezit van een Canon 350d met de kitlens 18-55 mm. Graag wil ik meer bereik, mede omdat ik zelf in de stad woon en vaak bereik mis, lijkt me dit een goede aanvulling. Eindelijk een keer dat ene gebouw op de plaat kunnen zetten inclusief wat omgeving e.d. Plus, ik vind het 'beeldvullende' idee op kleine afstand leuk en creatief =).

Nu ben ik enorm aan het speuren en aan het lezen geweest, en mijn oog is uiteindelijk dan gevallen op twee verschillende lenzen, namelijk de :

Sigma AF 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM €419 (http://www.flickr.com/photos/r_catalano/475036386/)
Tokina AT-X 10-17/3.5-4.5 €459 (http://www.flickr.com/photos/duckgu/2004903550/)

Het valt me op dat de Sigma, welke ook op 10 mm begint, veel minder rondingen kent in bv de horizon ten opzichte dan de Tokina. Je zou toch denken dat, aangezien ze beide op 10 mm beginnen, hetzelfde bereik moeten hebben, dus ook dezelfde rondingen? Of, is de Tokina van een heel ander segment lenzen (Fish-Eye) en de Sigma niet? Vanwaar het verschil...?

Benieuwd of ik met wat kennis van jullie een keuze kan maken =)
De Tokina is een Fisheye lens en de Sigma een gewone rectangular lens.
De Tokina is daardoor ondanks dat het ook 10mm heet veeeeel breeder. Echter krijg je altijd gekromde lijnen, wat bij architectuur niet geweldig is (hoewel het soms erg leuk kan zijn).

Als je geen fisheye lenzen wil moet je kijken naar die Sigma die je noemt, de Tokina 12-24 of 11-16/2.8, of de Canon 10-22. De laatste is het beste, maar iets duurder.

Anoniem: 19547

Ik heb zelf ook interesse in het kopen van een ultra wide lens.

Zelf zit ik te twijfelen tussen de sigma 10-20, de tokina maar ook de Tamron 11-18mm is een hele goeie en betaalbare lens!

Een uitgebreide review kun je hier lezen:

http://www.kenrockwell.co...ooms/comparison-intro.htm

Als je kijkt naar scherpte dan wint de Tamron op 12mm en 18mm wat vaker van de Sigma....
Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de tamron die ook een wat betere "build" heeft.
Bovendien kan ik deze via mn werk aanschaffen wat nogal wat scheelt qua aanschaf kosten
:)
Het allergrootste nadeel van de tamron is de zwakke en langzame autofocus. En dat is nu net het punt waardoor ik nu nog geen definieve keuze heb kunnen maken.

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 19547 op 16-09-2008 12:16]

• Henk
De tamron 11-18 is de gaarste UWA die er is, die zou bij mij echt _onder_ aan de lijst staan. Matig contrast, flaregevoelig als het maar zijn kan en het mafste bereik.

Mijn lijstje van voorkeur:

1: Canon 10-22/3.5-4.5 USM
Belachelijk goede lens, weinig vervorming voor een UWA, wijddd, USM, en fatsoenlijk gebouwd. Scherp en vooral: monsterlijk contrast, bijna overdreven.

2: Tokina 12-24/4
Ook weinig vervorming voor een UWA, iets minder wijd, maar wel gebouwd als een tank. Helaas geen USM, maar wel een snel mechanisme om je lens te ontkoppelen. Ook erg lekker contrast.

2: Tokina 11-16/2.8
Als de range je ligt, is dit een aanrader. Lichtsterk, optisch een bom (gelijk aan de 10-22 van Canon) en gebouwd als een tank. Maar wel erg beperkt bereik dus. Daarom ook gedeelde 2e plaats :P

3: Sigma 10-20/4.0-5.6
Leuke lens, maar matig contrast, minder scherp. Ook hier prima bouw en HSM motor voegt wat toe, maar optisch niet wat de Canon's en Tokina's bieden.

4: Tamron 11-18/4.5-5.6
Heeft eigenlijk t.o.v. de concurrentie alleen maar zwakkere kwaliteiten.

Ow, en deze photokina komt eindelijk de Tamron 10-24 er aan, maar daar is dus niets over te zeggen :)

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 16:37
Stevie_ schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 11:52:
Had ik gezien, €700,- wordt daar genoemd, nu verkrijgbaar vanaf €629,- . Ver over budget.
Voor €598,- is ie van jou ;)

strava | twitter

• Korras
zoals al eerder genoemd, de Canon is de meerprijs dubbel en dwars waard.

toen ik nog met een A-mount cam schoot, had ik (wegens geen andere mogelijkheid) een 10-20 van Sigma. nu heb ik een 10-22 van Canon. en werkelijk is het een wereld van verschil. het contrast van de 10-20 is redelijk, en dit moest vaak extra bijgetrokken worden in de nabewerking, bij de Canon hoeft dit niet.

[Voor 20% gewijzigd door Korras op 16-09-2008 14:02]

• Stevie_
Duidelijk, het wordt dan dus een behoorlijke investering...Blehhhh, en ik wil hem eigenlijk hebben voordat ik naar Aruba ga (half oktober). Anyway, thanks voor alle info. De Sigma 10 - 20 lens is van de baan :P Sparen voor de Canon 10 - 22mm (h)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ga met de rest hierboven mee....

Zelf heb ik ook erg lang zitten twijfelen welke UWA ik wilde, bijna de Sigma gekocht maar toch door de heren die hier ook rondhangen me laten overtuigen om voor de Canon te gaan....
Het enige nadeel vind ik is de prijs...verder is die lens serieus geil :+
Het is zo'n beetje m'n favoriete lens op dit moment, en t contrast, kleur, scherpte en de AF zijn ook heerlijk, vooral t contrast dat is echt om te smullen :9

Tis een duur lensje maar ik vind hem zijn geld zeker waard :)

Gabriël ITX

Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee