Ronald schreef op maandag 14 april 2008 @ 09:57:
[...]
De sigma 17-70 voelt heel wat minder degelijk dan de 10-22. Het is mischien technisch geen echte macro, maar 1:2.3 kom je redelijk dichtbij... je kunt scherpstellen op een rechthoek van ongeveer 3.5x5.2 cm.
Zoek je naast optisch beter ook een betere bouw, dan zit je meestal goed bij Tokina (16-50/2.8, maar die is minder overtuigent dan de tamron 17-50/2.8 optisch). Buiten deze 3 wordt het meteen een heel stuk duurder...
Tamron AF 17-50mm f/2.8 is ook wel een idee. De Tokina is toch een stuk duurder, 525 tov 275 voor de Sigma. Dan zou ik eerder 100 eurie erbij lappen en de Canon 17-40 F4L kiezen.
De drie jongens opeen rij.
Tammie:
- 335 Euro
- Constant 2.8 is heel, heel erg fijn
Sigma:
- 275 Euro
- Zoomt zelfde kant op als Canon
- Soort macro (gemankeerd, maar Augmentors voorbeeld is voor mijn wens eigenlijk zat... indien nodig kan ik altijd wat euries stuk slaan op een prime)
- Verlopend diafragma bij langere zoom
- Langer bereik, wat voor walk around natuurlijk wel lekker is
Canon 17-40L
-~625 Euro (- eventuele cashback)
- Interne zoom (als ik de plaatjes goed interpreteer), daar ben ik een groot fan van
- bouwkwaliteit. Als hij net zo aanvoel als mijn 70-200 wordt ik daar wel heel blij van. Het is allemaal subjectief, maar ik vind het heel prettig om iets solide vast te pakken ipv een plastic bakkie.
- Constant F4. Constant is fijn, niet echt snel, maar zoals ik al zei, ga ik dat nodig hebben? Ik denk het niet.
- Bereik is wat kort. Omdat ik de lens als enige lens zal gebruiken als ik echt licht op stap wil, is dat wel een nadeeltje.
Tsja....constant 2.8 is natuurlijk wel ontzettend lekker, maar of ik dat met walkaround 1-2-3 nodig heb is de vraag. Scheelt toch ff 60 euro (20%). De Canon is weer een heel andere prijsklasse. Het is op zich wel een haalbare optie, maar ik vind ook dat ik wel weer zat heb uitgegeven
Dus ik denk dat de Sigma voor mij een redelijk keus is.