Het grote Canonmount-objectieven-topic v10.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 25 Laatste
Acties:
  • 154.322 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Nomad schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 18:30:
Ik zag vandaag bij de lokale fotoboer ineens een tamron 70-200 2.8 staan, met canon mount.
Was moe en heb hem niet getest, maar dat is het eerste exemplaar dat ik reallife zie. Zelfs op pbase zijn er nog geen foto's van te vinden.
Nou ja, hij is dus " leverbaar" in groningen (hoe goed weet ik dus niet, maar lokaal in groningen is hij te koop).
http://masterchong.com/v2...-macro-lens-sample-p.html

Eerste hit op google als je op die Tamron zoekt ;) Compleet met voorbeeldfoto's

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Hapkars schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 18:54:
[...]

offtopic:
waar zit die zaak ?
Foto sipkus heet hij geloof ik, poulestraat iig in de binnenstad van groningen.

Ik kan wel net doen of ik geen canon 70-200 heb en dat ding eens aanvoelen daaro, maar eigenlijk denk ik niet dat ik er veel mee kan testen. Ik mag misschien een meter naar buiten lopen en ik zou wel wat raws kunnen schieten misschien om een indruk te geven, maar als er inderdaad al wat sites zijn die voorbeeldfoto's hebben, dan zijn mijn voorbeeldfoto's misschien al wel niet zo meer nodig.

Vooralsnog heb ik het erg druk en ik verwacht dat als deze winkel hem op voorraad heeft, dat andere winkels hem ook zéér binnenkort gaan krijgen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de categorie Oh My God!!

Ik heb nu dus een 10-22 ipv de kitlens. Ik zit wat Tokio shots te bekijken en de kleuren spetteren me tegemoet. Ik kan me wel voor mijn kop slaan dat ik die lens niet eerder had gekocht, wat een gaaf ding O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:32:
In de categorie Oh My God!!

Ik heb nu dus een 10-22 ipv de kitlens. Ik zit wat Tokio shots te bekijken en de kleuren spetteren me tegemoet. Ik kan me wel voor mijn kop slaan dat ik die lens niet eerder had gekocht, wat een gaaf ding O+
Ik ga volgend weekend naar Brussel, denk dat de 10-22 er mooi op blijft zitten ipv mjin Sigma 17-70 :P
Alles is gewoon zo veel beter aan die lens..

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04 18:48
Kan iemand mij vertellen wat de minimale afstand van de lens tot de camera moet zijn om scherp te stellen met een Canon 100mm f/2,8 macro? Mijn camera is een 40D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
Hapkars schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:45:
Kan iemand mij vertellen wat de minimale afstand van de lens tot de camera moet zijn om scherp te stellen met een Canon 100mm f/2,8 macro? Mijn camera is een 40D
http://www.canon.nl/For_H...m_f28_Macro_USM/index.asp :
Kortste scherpstelafstand (m): 0,31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
1) Zeer eenvoudig op te zoeken dus (let op dat er eerst een versie was zonder USM).
2) Je kan ook gewoon met manual focus zo dichtbij mogelijk scherpstellen en zelf even heen en weer bewegen.
3) Op de lens zit gewoon een ring waarop je afstand en vergroting ziet. :P

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
RoelJewel schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:47:
[...]
Kortste scherpstelafstand (m): 0,31
Om een idee te geven hoe ver dat van de voorkant van de lens is: Photozone.de zegt
The minimal focus distance is 0.31m (149mm working distance) resulting in a max. magnification of 1:1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:12
Hoe verhoudt de Tamron 17-50 zich tegenover de 10-22? Ik weet dat het bereik nogal anders ligt maar de prijs ligt door de cashback niet zo ver meer uit elkaar en zo'n groothoeklens zou me wel liggen. Alhoewel eender welke nieuwe lens ik zou kopen waarschijnlijk sowieso beter uitkomt dan mijn huidige oldtimer (28-80).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Allebei toplenzen voor het geld, maar de keuze zou toch echt primair gebaseerd moeten zijn op het bereik. Een discussie over de overige verschillen is echt zonde van de tijd.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Beste mensen,

Ja hoor, daar heb je er weer 1. Welke lens moet ik hebben-gezeur, sorry, meestal kan ik heel goed zelf bepalen wat ik wil, maar nu zit ik echt ontzettend in dubio. Wellicht dat jullie nogmaals iemand uit de brand willen helpen?

Ik heb een 40D met Tamron 28-75 F2.8 en Canon 70-200 F4L USM. Ik wil op de L-toer en kan kiezen uit het volgende:

- M'n Tamron vervangen voor de 24-70 F2.8L, voornamelijk vanwege bouwkwaliteit, mogelijk iets beter contrast en bokeh en de ring usm die op AF stand met de hand te corrigeren is.
- De 16-35 F2.8L USM II, vooral vanwege de range die ik in mijn setup nog mis en omdat ik over een jaartje of 5-6 naar fullframe wil (discutabele keus, maar ik vind het persoonlijk goed). Ook weer bouwkwaliteit, scherpte en prestaties en op fullframe dus zeer weinig vervorming.
- 17-40 L, ook prachtding, alleen mis ik dan 40-70 mm in mijn setup en is het F4.
- 10-22, voor digitaal natuurlijk de enige optie voor echte wide-angle, echter kies ik hier toch niet snel voor, EF-S only, niet echt snel voor binnenwerk.

Geld interesseert mij niet, dus daar hoeft de discussie niet over te gaan. Uiteraard, ik heb een budget, maar aangezien een lens (althans dat verwacht ik) toch wel 10-20 jaar mee moet gaan, kan je beter meteen "de beste" kopen is mijn insteek.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, best moeilijk want je vergelijkt hier verschillende bereiken (24-70 / 16-35).
Zoals hierboven gezegd moet de keuze van je lens primair gebaseerd zijn op je bereik.

Je hebt nu een 28-75. Hoe hard heb je dat bereik onder de 28 gemist..?
Het bereik onder de 28 scheelt echter wel véél van het bereik tussen de 40-70. Daar kan je het vaak oplossen met gewoon een (paar) stapjes dichter. Of je F2.8 echt nodig hebt.., de ene wel, de andere niet. Ik opteer daar wel voor omdat je daar meer speling hebt met DOF en omdat ie beter presteert bij low-light. Hangt er dus veel vanaf welk soort fotografie je doet...

Momenteel werk je op crop, en later wil je overschakelen naar FF. Ik denk dat je het jezelf wel wat moeilijk maakt omdat je een lens wil kopen voor FF maar die niet echt past op een crop.. denk bv aan de 24-70. op zich is die op full frame een erg veel gebruikte, maar op crop mis je écht wel teveel vind ik :/

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Thanks. Ik fotografeer denk ik bijna net zoveel buiten als binnen en ik heb meer close-up foto's dan vergezichten (ook een reden waarom ik al een 500D in de bestelling heb zitten). Maar dat wilt niet zeggen dat die wide-angle soms erg fijn is (koepel van een kerk, grotten, etc). Bovendien vind ik het prettig om zoveel mogelijk opties te hebben, aangezien je in de jaren van stijl kan veranderen. Dus een aansluiting op het gehele bereik is het prettigst en dus de 16-35 zou je zeggen. Op de 40D zit daar echter ook het 50 mm (op 35 mm film) bereik tussen, dus het zou nog eens mijn standaard lens kunnen worden ook, waarbij de Tamron wellicht zijn nut een beetje verliest. Je hebt wat dat betreft gelijk dat je met het grotere bereik nog de opties hebt om gewoon dichterbij te staan, iets wat met wide-angle niet kan... mmm, ik was er al eerder op uitgekomen, maar ik neig toch steeds naar die 16-35 eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
@vgroenewold: Als geld je niet interesseert, en je vind dat je meteen beter "het beste" kunt kopen, waarom heb je dan een cropcamera en geen fullframe? :) Dan zou je vol van die 16-35mm L en 24-70L (of 24-105L) gebruik kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Goed punt Aham, wel, geld is wel een issue, ik kan hooguit 1400 Euro uitgeven naast de body die ik net heb vervangen. En ik heb de keus gemaakt meer uit te geven aan de lenzen, aangezien die langer zouden mee moeten gaan dan de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09 16:40
10-22 + 24-70; mooie wide-angle lens, mooi aansluitend bereik en je body gaat vast nog wel een tijdje mee, tegen de tijd dat je die gaat verkopen kun je die EF-S lens ook wel weer kwijt.

Maar, wat anderen ook al aangeven, welk bereik wil je eigenlijk? Hoe vindt je je huidige bereik, kom je tekort aan wide-angle, en dat soort vragen meer. Je hebt nu vanaf 28mm, als je daarbij echt wide-angle te kort komt is de 24-70 L niet echt een goede opvolger. Heb je echter niet meer wide-angle nodig, dan snap ik niet waarom de 10-22 in je lijstje voorkomt.

Kortom: welk bereik zoek je? Je geeft later aan naar de 16-35 te neigen; waarom is dat? Vanwege bereik? Ik kan je sowieso geen advies geven over de lenzen zelf (ik ken ze niet), maar anderen kunnen je niet vertellen welke lens je moet hebben als ze totaal verschillend in bereik zijn.

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Klopt, excuus voor de verwarring. Die 24-70, daar was ik voornamelijk in geinteresseerd omdat deze mooi als bereik in het midden past tussen andere Canon lenzen, naast de (kleine) voordelen boven de Tamron. Maar laten we die buiten beschouwing laten, want met de Tamron ben ik vooralsnog tevreden. Wat ik in het rijtje dus mis is meer wide-angle, 28 mm = 45 mm op de 40D en ik mis zo nu en dan de breedte zeker, wanneer ik meer voorgrond wil om het onderwerp heen. Dus, keuze uit de 10-22 en de 16-35. Ik schat in dat 16 mm ook op de 40D nog voldoende "wide" is om aan mijn wensen te voldoen, de 10-22 lijkt mij dan weer iets te overdreven en aangezien ik ook veel binnen fotografeer is F3.5-4.5 niet zo aantrekkelijk en dat toch voor een prijs van 600 Euro. Verder is de 16 dan weer meer dan voldoende op FF.

Waar ik echter "bang" voor ben is dat de Tamron zijn nut verliest, aangezien ik met 16-35 (26-56) het bereik dichtbij heb en dan met de 70-200 het tele-gebied.

[ Voor 6% gewijzigd door vgroenewold op 17-04-2008 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Men zegt hier wel vaak dat 24-70 een 'rotbereik' is op crop, maar ik moet zeggen dat ik mijn Tamron 17-50mm wel erg vaak op 17 of soms 40-50mm gebruik. Ik vind Brum's suggestie nog niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 29-08 08:14

djkooij

voorheen Facemodder

Ik had ook snel spijt dat ik mijn 28-105 heb weggedaan... niet qua lens an sich, wel qua bereik.
Nu is de Sigma 24-70 2.8 mijn walk-around lens en dat bevalt heerlijk.
De korte kant hoop ik nog eens op te vullen met een Tokina 12-24, maar da's puur omdat ik wide-angle lekker vind voor bepaalde shots, niet zozeer omdat de 24 te lanf zijn zijn.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Nee, nu ik thuis er nogmaals goed over heb nagedacht is het mij opgevallen dat ik de kitlens van mijn 350D (18-55) voor het 18 mm gedeelte eigenlijk maar sporadisch heb gebruikt. Ik kan mij de momenten nog wel herinneren waar ik een 10-22 erg prettig had gevonden, maar om nu te zeggen dat dit mijn dagelijkse lens gaat worden... ik ga eerst eens wat meer oefenen met 18 mm en kijken of daar echt leuke effecten mee te halen zijn.

En dan in de tussentijd toch maar gaan voor iets totaal anders... de MPE-65. :) Ook iets wat ik al jaren wil en als ik zo nadenk, denk ik dat ik de wide-angle nog even kan laten voor wat deze is en dat ik met 28-75 en 70-200 + 500D nog geweldige dingen kan doen in de natuur. De mpe-65 is dan voor de nieuwe macro-hobby thuis. Zo, hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vgroenewold schreef op donderdag 17 april 2008 @ 20:24:
Nee, nu ik thuis er nogmaals goed over heb nagedacht is het mij opgevallen dat ik de kitlens van mijn 350D (18-55) voor het 18 mm gedeelte eigenlijk maar sporadisch heb gebruikt. Ik kan mij de momenten nog wel herinneren waar ik een 10-22 erg prettig had gevonden, maar om nu te zeggen dat dit mijn dagelijkse lens gaat worden... ik ga eerst eens wat meer oefenen met 18 mm en kijken of daar echt leuke effecten mee te halen zijn.
Op zich wel verstandig, maar hou in je achterhoofd dat de 18mm van de kitlens niet bij benadering de resultaten en het gevoel van de 10-22 haalt. Ik was ook geen wide fan, maar de 10-22 maakte me in één keer een gelover. Zoals anderen voor mij zeiden, de foto's die dat ding maakt toveren een grijns op mijn gezicht.

Als je echt wil weten hoe het voelt probeer dan een u-wide van iemand te lenen ipv de kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:27
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 22:58:
[...]

Op zich wel verstandig, maar hou in je achterhoofd dat de 18mm van de kitlens niet bij benadering de resultaten en het gevoel van de 10-22 haalt. Ik was ook geen wide fan, maar de 10-22 maakte me in één keer een gelover. Zoals anderen voor mij zeiden, de foto's die dat ding maakt toveren een grijns op mijn gezicht.

Als je echt wil weten hoe het voelt probeer dan een u-wide van iemand te lenen ipv de kitlens.
Hier kan ik het alleen maar roerend mee eens zijn. Ik was ook van de portretten en neigde meer naar het tele-bereik, maar wat kun je spannende, dynamische foto's maken met zo'n UWA! En in het geval van de Canon 10-22: wat zijn ze mooi! Zulke sprankelende kleuren, sommigen vragen wat voor filters of bewerkingen ik gebruik... geen dus. Alles verandert in een mooi plaatje met die lens. Nog geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

vgroenewold schreef op donderdag 17 april 2008 @ 20:24:

En dan in de tussentijd toch maar gaan voor iets totaal anders... de MPE-65. :) Ook iets wat ik al jaren wil en als ik zo nadenk, denk ik dat ik de wide-angle nog even kan laten voor wat deze is en dat ik met 28-75 en 70-200 + 500D nog geweldige dingen kan doen in de natuur. De mpe-65 is dan voor de nieuwe macro-hobby thuis. Zo, hehe.
Ik weet niet hoe veel jij met macro gewend bent, maar tenzij je al dedicated macro lenzen gehad hebt met tussenringen e.d., zou ik niet te hard beginnen aan een mpe-65. Dat is geen gemakkelijke lens, eigenlijk alleen werkbaar vanaf speciaal statief èn minder dan 1:1 vergroting kan niet, dus zoals ik zeg, een nogal specifieke lens die je pas koopt als je zeker weet dat je hem wilt om de juiste redenen.
Ik raad hem je absoluut niet aan, behalve als je jaren ervaring met dedicated macro fotografie hebt.
(compact camera's tellen absoluut niet als macro ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is inderdaad best een moeilijke lens, alleen manual focus ed, dus je moet er inderdaad zo'n speciale statiefkop voor kopen, maar man, wat een zalige foto's kan dat ding trekken zeg :X
De grote kracht van deze lens zit hem in het 1:1 -> 5:1 magnification.
Uiteraard hangt er een desbetreffend prijskaartje aan én wordt een ringflitser ook nog vaak is aangeraden bij macro. Al rap een grapje van €1000+, de lens alleen al kost een goeie 900.
dit is zonder uitzondering de rolls royce onder de macro lenzen, alleen moet jer kunnen met rijden :9 !

mijn raad: Bezint eer ge koopt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2008 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Handmatig focussen is opzich niet het probleem, autofocus zou ook niet werken. De enorme vergroting betekent gewoon dat het echt niet meer vanuit de hand te doen is, en dan zit je idd nog met belichten van zulke dingen, natuurlijk licht zal zelden genoeg zijn.

Kortom, geen aanrader, hoe mooie foto's hij ook kan maken. Dit koop je alleen als je zoals aangegeven echt al veel ervaring hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
probleem is vooral dat je gewoon te weinig licht hebt om te focussen bij 5x vergroting. Dus die ringflitser zou daar we handig voor zijn. Die heeft een hulplichtje.
Afgezien daarvan vind ik (persoonlijk) het effect van een ringflitser bij macro's erg lelijk. Dus ik zou de ringlfitser alleen als focus-hulplicht gebruiken en gewoon wat losse flitsers gebruiken om te verlichten. Al met al wordt het dan al behoorlijk gestaged en wordt op deze manier buiten in de tuin fotograferen echt een gedoe.
edwin bont (edwinbont.nl) heeft wel leuke dingen met die lens en een flits-opstelling gedaan.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Een echte Nederlander.. "I catched a salamander" en dergelijk soort taal. :)

Wel erg leuke foto's, vooral van de waterdiertjes/insecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Ok, dus de 10-22 is niet echt te vergelijken. Mmmm, weet je, ik zit vooral met het feit dat de lens voor 600 Euro niet echt behoort tot de best gebouwde...of heb ik het totaal mis...ik lees weleens over de plastieke feeling. Brand maar los. ;) Hebben jullie geen probleem met de F3.5 binnen?

Ik ben mij er zeer van bewust dat de MPE-65 een ontzettend moeilijke lens is. Mijn insteek is dat ik met zeer veel geduld en de juiste set-up toch een eind moet kunnen komen (rails, goed licht). Ik geef toe, ik heb geen dedicated macro-ervaring, maar waarom zou dat perse een must zijn om met deze lens aan de slag te gaan. Ik verwacht echt niet dat ik meteen schitterende dingen produceer, ik gok dat ik er een jaartje mee aan het oefenen ben alvorens ik wat kan posten hier, maar als het mij dan eenmaal is gelukt, dan heb ik wel meteen de juiste spullen. Ik heb op mijn werk veel ervaring met microscopie en weet dus de basis-principes vrij goed, licht is ook daar een groot probleem. De ringflitser vind ik wel schandalig duur overigens, ik ga eerst aan de slag iets anders en goedkopers, bovendien kan je met bijv. hulp-flitsers het licht ook nog eens van verschillende kanten laten komen.

Er is trouwens een site waarbij de auteur claimed de mpe-65 met de hand te hebben gebruikt, maar dat zal wel een oude rot in het vak zijn lijkt mij. Hij gebruikt de lens op zijn maximale diafragma F13 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vgroenewold schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:30:
Ok, dus de 10-22 is niet echt te vergelijken. Mmmm, weet je, ik zit vooral met het feit dat de lens voor 600 Euro niet echt behoort tot de best gebouwde...of heb ik het totaal mis...ik lees weleens over de plastieke feeling. Brand maar los. ;)
Het is geen L, maar hij zoomt binnen zijn barrel, rammelt niet, toleranties in zoom ring etc zijn prima.. De barrel is van goed polycarbonaat ipv magnesium-alloy, maar tenzij je het als slagwapen wil gebruiken geeft hij prima vertrouwen.
Hebben jullie geen probleem met de F3.5 binnen?
Mja, daar is hij dus niet echt voor. Overigens is dat op zijn wijdst 1 stop t.o.v. 2.8, dus dat is nog wel te overzien. Maar als je iets lichtsterks wil is dit natuurlijk niet bepaald de eerste keus :? Dit ding kies je voor zijn bereik en kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maak daar maar 2/3de stop van ;) Zoveel scheelt het niet tov een 2.8. Bouw is meer dan voldoende voor gewoon consumentengebruik, maar het is niet bepaald m'n 17-40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een lichtsterke prime, nu twijfel ik tussen een paar lenzen:
85mm 1,2 (heel duur)
85mm 1,8 (goedkoper maar ik vraag me af over het verschil in optische kwaliteit met de 1,2)
35mm 1,4 (totaal ander bereik en komt ook in het bereik van m'n 17-40)
50mm 1,2 (of de 1,4 maar weer is de optische kwaliteit erg belangrijk voor mij)

Het is voor portretten, sport (ook indoor) en foto's waar ik een klein DOF wil hebben als effect.
Natuurlijk wil ik zo goedkoop mogelijk uit komen, maar optisch moet het echt goed zijn.
Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
35/50/85 scheelt nogal qua bereik. Sport? Streep de 85/1.2 maar af. De 85/1.8 is een prachtportretlens en rap met de AF door de USM-motor :) De 50's kunnen mij zowel qua bereik als optisch (bokeh met name) niet bekoren :)

Ik zou denk ik voor de 85/1.8 gaan in jouw geval.

[ Voor 10% gewijzigd door neographikal op 18-04-2008 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Is een setje van 2 primes niet iets? ;) 35mm f2.0 + 85mm 1.8

Die 35mm is optisch ook zeer goed te noemen alleen de AF is iets trager en niet geruisloos. Paar stopjes afgestopt en dat ding is nete scherp en anders kun je altijd nog opteren voor een sigma 30mm 1.4.

85mm 1.8 is gewoon een must-have ;) Om het verschil tussen de 1.2 en de 1.8 te vergelijken kijk es hier: http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/85mm/index.htm

[ Voor 27% gewijzigd door Timo op 18-04-2008 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De 85/1.2 is optisch stervensgoed, daar hoeft niemand aan te twijfelen. Alleen is de autofocus nogal waardeloos: ik heb hem erom laten liggen. Ik zou het niet doen en gewoon fijn de 1.8 halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Yep, dat kunnen ze ook zo leuk zeggen:

Weaknesses/Challenges: This lens weighs 2.4 times more, costs 6.2 times more and focuses only about 1/2 as fast as the EF 85mm f/1.8 lens.

Echt veel verschil zie je op vanaf f2.8 al niet meer, alleen op f2 en op f1.8 is de 1.2L iets scherper en heeft deze iets meer contrast. Geen 1800 euro waard imo. :)

Ik vraag me wel even af of musicsoul veel sport wilt gaan schieten. Denk dat hij dan mischien beter voor een 135mm F2.0 kan kiezen. Alleen deze begint op crop wat krapjes te worden voor portretten :)

[ Voor 22% gewijzigd door Timo op 18-04-2008 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:24

Japie.G

Colour Classic

Jeej!

Ik heb mijn tamron 17-50 binnen! Ter vervanging van de kitlens op mijn 350d. Wat een verschil zeg! Bij een paar test shotjes is ie direct stukken scherper en geeft mooier contrast op de plaatjes. Ben er erg blij mee! Nu nog wachten op mooi weer om er echt mee te gaan testen. En vast verder kijken naar een iet te dure, maar wel goede tele!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de 85 1.8 lijkt dan wel een goede optie inderdaad, en kwa prijs zou ik dan nog kunnen kijken naar een 2e prime.
De 35mm bijvoorbeeld, ik begrijp dat de bokeh van de 50's niet mooi zijn, geld dit dan ook voor de 1.2L?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 17:51:
De 35mm bijvoorbeeld, ik begrijp dat de bokeh van de 50's niet mooi zijn, geld dit dan ook voor de 1.2L?
Kijk even op pbase, maar hij haalt het bij lange na niet bij de 85's imo. Harde blurdisc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

vgroenewold schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:30:
Ok, dus de 10-22 is niet echt te vergelijken. Mmmm, weet je, ik zit vooral met het feit dat de lens voor 600 Euro niet echt behoort tot de best gebouwde...of heb ik het totaal mis...ik lees weleens over de plastieke feeling. Brand maar los. ;) Hebben jullie geen probleem met de F3.5 binnen?

Ik ben mij er zeer van bewust dat de MPE-65 een ontzettend moeilijke lens is. Mijn insteek is dat ik met zeer veel geduld en de juiste set-up toch een eind moet kunnen komen (rails, goed licht). Ik geef toe, ik heb geen dedicated macro-ervaring, maar waarom zou dat perse een must zijn om met deze lens aan de slag te gaan. Ik verwacht echt niet dat ik meteen schitterende dingen produceer, ik gok dat ik er een jaartje mee aan het oefenen ben alvorens ik wat kan posten hier, maar als het mij dan eenmaal is gelukt, dan heb ik wel meteen de juiste spullen. Ik heb op mijn werk veel ervaring met microscopie en weet dus de basis-principes vrij goed, licht is ook daar een groot probleem. De ringflitser vind ik wel schandalig duur overigens, ik ga eerst aan de slag iets anders en goedkopers, bovendien kan je met bijv. hulp-flitsers het licht ook nog eens van verschillende kanten laten komen.

Er is trouwens een site waarbij de auteur claimed de mpe-65 met de hand te hebben gebruikt, maar dat zal wel een oude rot in het vak zijn lijkt mij. Hij gebruikt de lens op zijn maximale diafragma F13 geloof ik.
Je moet het zelf verder weten wat betreft de mpe-65, ik zie zoiets als een experts tool, en 1:1 macro is al behoorlijk close en ook reuze interessant, makkelijker en met tussenringen heb je voor minder dan de helft van het geld toch nog met gemak 3:1 vergroting.
Die mpe-65 is mooi, maar ik zie niet in waarom je daar mee moet beginnen, meteen de right tool for the job slaat voor mij kant noch wal iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Nog een punt van de 65 is dat dit ding kan wat geen ekele andere "nomale" lens kan, n.l. + 1:1 macro zonder hulpmiddelen.
Helaas is er ook iets wat de 65 niet kan en alle andere lenzen wel en dat is; een normale (dus niet macro) foto maken.

tis maar wat je wilt.... 1:1 macro + mooie extra prima in de tas of een hele mooie macro (en that's it) lens voor waarschijnlijk een hoop meer euro's... kun je beter 100% zeker van je zaak zijn als je euro's je lief zijn.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uiteindelijk is het nog de keuze van hemzelf ;), niemand hier hoeft hem te verbieden deze lens te kopen.

Ik kan me wel inbeelden dat je je erg wil gaan toespitsen op macro en dat je daarom zegt van hé, meteen een zeer goede (de beste) macro lens, dan kan ik zker een tijdje voort zonder dat mijn materiaal mij belet. Dat is vaak een goede keuze voor 'normale' lenzen, maar dan geef je dat 'goede' weg aan kwaliteit, niet aan moeilijkheid.
Als je echter niet vertrouwd bent met macro, is de kans op mislukking (en zeker met zo'n lens) gewoon erg groot, niet enkel in het begin... Dan ga je na een tijd meer denken in de richting van een miskoop, en "waarom was ik niet voor die lekkere en goedkopere 100mm of 60mm macro prime gegaan waar ik uiteindelijk veel vlotter mee kan werken en sneller een bevredigend resultaat heb"

tis jou geld :9 ik heb geen ervaring met deze lens, noch met macro, maar ik denk dat je je lelijk kan mispakken aan die mpe-65, er komt heel wat meer bij kijken dan 'focus & shoot' :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Thanx xbake, Ja, natuurlijk komt er veeeel meer bij kijken. De moeilijkheidsgraad vind ik geen reden om er niet mee te beginnen, ik pas dit principe voor veel zaken toe en het bevalt na een tijd altijd prima. Het kost ontzettend veel moeite, ben ik mij van bewust, zoals ik zei ik heb ervaring met de eisen die dit soort vergrotingen met zich meebrengt. Ik heb voor mijn 70-200 nu ook een 500D lens gekocht, niet ideaal, maar leuk voor in de natuur. Dat is zeg maar mijn compromis, zo houdt ik een "fun-factor" in macro over en een enorme leer-curve in de mpe-65 over. Technisch ben ik heel goed in staat dit soort zaken te leren, ik weet waar ik op moet letten, dus waarom zou je niet hiermee kunnen beginnen...ik denk dat ik wel de juiste gereserveerde houding heb, ik verwacht er geen focus, shoot, fun van, totaal niet. De 1:1, 2:1 en soms zelfs nog de 3:1 vergroting schijnt vrij goed en vrij snel te leren te zijn, zelfs bijna vanuit de hand als je de juiste techniek gebruikt (heb er meerdere voorbeelden van gezien). Ik ben bereidt, inclusief lange adem, om de techniek te leren. Met "gewone" macro lenzen als een 100/180 mm leer je natuurlijk de beginselen van deze techniek en heb je voor minder geld door of het wat voor je is... echter, ik weet dat het wat voor mij is, de macro-wereld fascineert mij al sinds jaren (en ik werk ermee) en ik wil juist tijd steken om de wereld van de 5:1 in te duiken, dan ben je er echt niet met alleen deze lens... I know.
Goed punt vind ik zeker, dat je met zo'n gewone macro, ook een prima prime hebt. Dus wat dat betreft is het geld goed besteed. Ik heb echter een prima bereik met wat ik nu heb, dus veel voordeel zie ik daar toch ook niet in. Dan heb ik dus een lens met het bereik wat ik al heb, misschien wat sneller, en een macro-stand waarvan ik zeker plezier zal hebben, maar waarvan ik nu al weet dat ik meer zou willen. Dan is het juist teveel betaalt zou je kunnen zeggen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik waardeer jullie waarschuwingen ten zeerste. Ik begrijp ook waarom, maar ik heb nog wel iets meer vertrouwen in m'n eigen kunnen. Ik heb een voorkeur voor mooi EN moeilijk. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door vgroenewold op 18-04-2008 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Dit was overigens de site waar ik het over had: http://www.beautifulbugs.com/
Uiteraard een pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:28
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 21:14:
Als je echter niet vertrouwd bent met macro, is de kans op mislukking (en zeker met zo'n lens) gewoon erg groot, niet enkel in het begin...
Waar baseer je dat op? Ben ik het totaal niet mee eens, als je een gepassioneerd fotograaf bent geloof ik echt niet dat je er 'last' van hebt (om jouw woorden maar even vrij te vertalen) als je in ene zo'n geweldige lens koopt. Want laten we eerlijk wezen, dat is het. Als je van macro houdt.
Maw, ik denk niet dat je betere platen schiet als je eerst een andere, goedkopere macro lens koopt. Die MPE-65 is toch niet te vergelijken met enig andere macro-lens.

vgroenewold: als je weet dat macro je ding is, zoek 'm eens op in real of leen/huur 'm een dagje, bevalt ie; lekker kopen dat ding.

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Je klinkt wel zeker van je zaak, dus gewoon halen dat ding! Zolang je hier maar wel je resultaten blijft posten, want dat ding maakt gruwelijk fijne platen mogelijk.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
100% zeker kan ik nooit zijn. :) Maar ik ga de lens ook niet nu meteen aanschaffen, eerst even wachten op m'n 500D, die geeft iets van 1:2, goed te doen dus en ik merk dan snel genoeg hoe het werken op steeds kleiner niveau eraan toe gaat. Misschien nog een extension tube erbij, een combinatie van 500D en ET, dat is mogelijk toch?

En dan ergens dit jaar nog de mpe-65. Bedankt in ieder geval voor jullie waarschuwingen, ik ben soms erg enthousiast in de zin dat de lens nu al in de post had kunnen zitten, maar heb zeker door dat ik eerst even moet wennen. Zowiezo is een "goedkope" manier dan goed om de techniek snel aan te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

vgroenewold schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 10:35:
100% zeker kan ik nooit zijn. :) Maar ik ga de lens ook niet nu meteen aanschaffen, eerst even wachten op m'n 500D, die geeft iets van 1:2, goed te doen dus en ik merk dan snel genoeg hoe het werken op steeds kleiner niveau eraan toe gaat. Misschien nog een extension tube erbij, een combinatie van 500D en ET, dat is mogelijk toch?

En dan ergens dit jaar nog de mpe-65. Bedankt in ieder geval voor jullie waarschuwingen, ik ben soms erg enthousiast in de zin dat de lens nu al in de post had kunnen zitten, maar heb zeker door dat ik eerst even moet wennen. Zowiezo is een "goedkope" manier dan goed om de techniek snel aan te leren.
Koop idd naast die 500d een setje soligor/kenko tussenringen. Ik weet niet wat voor lenzen je hebt, maar op sommige lenzen krijg je er redelijke vergrotingen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Melkbus schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 23:45:
[...]

Waar baseer je dat op? Ben ik het totaal niet mee eens, als je een gepassioneerd fotograaf bent geloof ik echt niet dat je er 'last' van hebt (om jouw woorden maar even vrij te vertalen) als je in ene zo'n geweldige lens koopt. Want laten we eerlijk wezen, dat is het. Als je van macro houdt.
Maw, ik denk niet dat je betere platen schiet als je eerst een andere, goedkopere macro lens koopt. Die MPE-65 is toch niet te vergelijken met enig andere macro-lens.

vgroenewold: als je weet dat macro je ding is, zoek 'm eens op in real of leen/huur 'm een dagje, bevalt ie; lekker kopen dat ding.
Met 'mislukking' bedoel ik het leerproces, dat is namelijk groter en langer dan met een andere meer standaard lens. Mislukking duidt verrevan op de kwaliteit en de mogelijkheden die je met deze lens hebt, want laat ons eerlijk wezen, de foto's die dat ding maakt staan op eenzame hoogte vergeleken met eender welke macrolens _/-\o_

@vgroenewold: je lijkt erg zeker van je stuk en gemotiveerd :9, goed begonnen is .. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2008 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
@Nomad: Ik heb de Tamron 28-75 en Canon 70-200. De 500D heb ik voor de 70-200. Heb net een setje bij Konijn gekocht overigens, inclusief afstandsbediening. ;) Nu nog een goede bracket voor m'n 580ex, die ik ook voor de mpe-65 straks kan gebruiken...

Wat ik dus begrepen heb is dat je hiermee een heel redelijke manier hebt om te wennen aan het macro-gebeuren, het enige "probleem" van tubes is dat de scherpte vanje opnames achteruit gaat. Ook ga ik eens goed induiken op de theorie achter de paden wat licht beschijft door mijn lenzen en wat de tubes en 500D nu precies (heb wel een algemeen idee enzo, maar geen tekeningetje) doen. Op die manier leer ik mijn lenzen ook weer beter kennen en kan het ook helpen in fotografie in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

vgroenewold schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:45:
@Nomad: Ik heb de Tamron 28-75 en Canon 70-200. De 500D heb ik voor de 70-200. Heb net een setje gekocht overigens. ;) Nu nog een goede bracket voor m'n 580ex, die ik ook voor de mpe-65 straks kan gebruiken...

Wat ik dus begrepen heb is dat je hiermee een heel redelijke manier hebt om te wennen aan het macro-gebeuren, het enige "probleem" van tubes is dat de scherpte vanje opnames achteruit gaat. Ook ga ik eens goed induiken op de theorie achter de paden wat licht beschijft door mijn lenzen en wat de tubes en 500D nu precies (heb wel een algemeen idee enzo, maar geen tekeningetje) doen. Op die manier leer ik mijn lenzen ook weer beter kennen en kan het ook helpen in fotografie in het algemeen.
waarom gaat de scherpte van je foto's achteruit met tubes, daar zit geen glas in, je houd nou juist je lenseigenschappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
@Nomad:

Mmmm, dacht dat ergens gelezen te hebben, of ze hadden het over het DOF, wat logischer zou zijn eigenlijk. Kijk, vandaar dat ik dus meer theorie nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:46:
[...]

waarom gaat de scherpte van je foto's achteruit met tubes, daar zit geen glas in, je houd nou juist je lenseigenschappen :)
Niet-macrolenzen zijn meestal niet optimaal in het dichtbij-bereik, maar de tubes doen daar niks aan af inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:56:
[...]

Niet-macrolenzen zijn meestal niet optimaal in het dichtbij-bereik, maar de tubes doen daar niks aan af inderdaad.
Klopt. Macrolenzen hebben meestal een 'zwevende' (floating) lensgroep om te focussen, waardoor zaken zoals longitudinale CA (kleurschifting in de onscherpte voor en achter de DoF) gecorrigeerd worden in het macrobereik.
Het is vaak beter om de lens omgekeerd te gebruiken voor macro, omdat alle lenzen erop ontworpen zijn om het beeld goed op de film/sensor te projecteren, waardoor dus van die korte focusafstand gebruik gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
't Blijft lastig voor Media Markt om objectieven uit elkaar te houden :'). In de folder van deze week (voor Maastricht iig) staat de 70-300 f/4-5.6 voor 529 euro (na cashback etc.). Zetten ze er een afbeelding van de 70-300 DO erbij :'). Bovendien staan op dezelfde pagina de verkeerde bijschriften over de kortingsbedragen vermeld. Goed bezig.

40D + 17-85 is 1199 euro (na cashback)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

* JumpStart heeft het een tijdje niet bijgehouden hier...

Is in dit deeltje dit lustobject al langsgekomen?

Afbeeldingslocatie: http://www.canon-europe.com/Images/EF%20200mm%20f-2%20L%20IS_w200_tcm13-498977.jpg

:9~ O+ _/-\o_

Volgens Canon voorzien van IS goed voor 5-stops (!!!) stabilisatie. Zelfs als je op 1.6x crop schiet èn een 2x TC erop zet kan je nog, volgens richtlijn, op 1/20e schieten. :o

Zowel bij Konijnenberg als Kamera Express voor €5399 (winkelvoorraad: in bestelling bij leverancier), koopje toch? :+

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

JumpStart schreef op maandag 21 april 2008 @ 08:39:
* JumpStart heeft het een tijdje niet bijgehouden hier...

Is in dit deeltje dit lustobject al langsgekomen?

Volgens Canon voorzien van IS goed voor 5-stops (!!!) stabilisatie. Zelfs als je op 1.6x crop schiet èn een 2x TC erop zet kan je nog, volgens richtlijn, op 1/20e schieten. :o

Zowel bij Konijnenberg als Kamera Express voor €5399 (winkelvoorraad: in bestelling bij leverancier), koopje toch? :+
Volgens Canon USA heeft hij "up to 4 stops". Weegt 2,5 kg, zie dat maar eens stil te houden uit de hand :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op maandag 21 april 2008 @ 10:00:
[...]

Volgens Canon USA heeft hij "up to 4 stops". Weegt 2,5 kg, zie dat maar eens stil te houden uit de hand :)
Geen enkel probleem, dat lukt ook prima met de 300/2.8 ondanks z'n tweestops IS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

ajhaverkamp schreef op maandag 21 april 2008 @ 10:00:
[...]

Specs op www.canon-europe.com zegt dus 5. Ach ja ... 4 of 5, niet zo heel erg boeiend :+

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hoe mod ik een EF-S 10-22 zodat hij ook op een 1D EF mount past. Voor degene die dat nog niet eerder gezien hebben. Zal ik er dan toch maar een MK3 bijhalen.....

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

ajhaverkamp schreef op maandag 21 april 2008 @ 10:22:
Hoe mod ik een EF-S 10-22 zodat hij ook op een 1D EF mount past. Voor degene die dat nog niet eerder gezien hebben. Zal ik er dan toch maar een MK3 bijhalen.....
Dan wel een beetje aan spiegel slijpen doen, want op 10 mm komt het achterste lenselement in het pad van de spiegel. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Maar op 12mm is die op de 1d's dus bruikbaar, en ook nog eens behoorlijk goed bruikbaar.
Dat maakt dat je 15,6mm hebt aan groothoek, zeer vergelijkbaar met 16mm op FF, kortom, ineens heb je ook op een 1d weer maximale groothoek.
Ik vind het wel een hele goede vonst eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Niet zozeer een goede vondst, er waren al meerdere ef-s lenzen op dezeflde manier gemod, alleen had nog niemand het met deze gedaan/gedurft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:35

JanvD

Portretfotograaf

ik zoek een lens die in het bereik onder de 28 mm valt ivm mijn (voorlopig lang geleende) 28-105 USM. Nu had ik de Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di II LD op het oog omdat dat voor het geld een mooie lens is. Nadeel: grote overlapping. De lens of objectief, wat jij wilt, moet op mijn 30D komen. Nu had ik bij kamera-express een kopje "groothoek-zoomlenzen" bij de Tamron gemist en heb me daarin dan ook nog niet kunnen verdiepen. Welke lens van onder de 370 euri is dan een verstandige keus? Het mag alsnog Canon zijn, maar daar waren ze een stuk duurder.

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Overlap met een geleende lens welke een stop minder lichtsterk is klinkt imo niet echt als een showstopper. B)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JaapJanWillem schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:05:
ik zoek een lens die in het bereik onder de 28 mm valt ivm mijn (voorlopig lang geleende) 28-105 USM. Nu had ik de Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di II LD op het oog omdat dat voor het geld een mooie lens is. Nadeel: grote overlapping. De lens of objectief, wat jij wilt, moet op mijn 30D komen. Nu had ik bij kamera-express een kopje "groothoek-zoomlenzen" bij de Tamron gemist en heb me daarin dan ook nog niet kunnen verdiepen. Welke lens van onder de 370 euri is dan een verstandige keus? Het mag alsnog Canon zijn, maar daar waren ze een stuk duurder.
De Tamron kun je je geen buil aan vallen. Een alternatief is de 18-50 EX van Sigma. Ik weet niet hoe het nu is, maar ik heb ooit een 18-50EX van Sigma gehad en die had vreselijke blauwe CA.

Maar da's ook maar op 1 type lens want de 70-200 van Sigma is wel weer L waardig.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 21-04-2008 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Prima lens hoor de Tamron 17-50.
Ik heb hem zelf ook op een 30D en hij bevalt prima, overlap lijkt me niet zo'n probleem aangezien eht 2 verschillende soorten lenzen zijn zoals al gezegd.

Maargoed nog wat anders...afgelopen zaterdag avond en tijdje met een 400D met een Tamron 18-200 erop staan schieten. Nou ik weet dus ook uit ervaring waarom superzooms zo afgeraden worden :|. Natuurlijk zijn ze totaal niet snel en geen constant difragma maargoed..totdaar.
Focus hunt als een gek in redelijk low-light echt heeeel erg, mis focust regelmatig, niet echt top punt van scherpte in veel gevallen en de bouw is minder dan bv. m'n Tamron 17-50. Wat een ramp zeg zo'n ding, ik ben acuut weer opnieuw blij met m'n eigen gear :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

sapphire schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:26:
Prima lens hoor de Tamron 17-50.
Ik heb hem zelf ook op een 30D en hij bevalt prima, overlap lijkt me niet zo'n probleem aangezien eht 2 verschillende soorten lenzen zijn zoals al gezegd.

[...]
het gaat mij nu ook meer om dat er nu ook lenzen vanaf 11mm beschikbaar komen, of is de kwaliteit van die lenzen een stuk slechter?

bijv: Tamron 11-18mm F/4.5-5.6 Di II
of deze: Tamron 17-35mm F/2.8-4.0 Di ASPH
of deze: Tamron AF 19-35mm/3,5-4,5

ik weet helemaal niets van die lenzen en het bereik naar beneden wordt daarmee een stuk groter, alleen ben ik er niet helemaal zeker van dat ik dat ook daadwerkelijk ga gebruiken. Zowieso heb ik al een lens vanaf 28 mm, alhoewel niet te vergelijken.

[ Voor 45% gewijzigd door JanvD op 21-04-2008 13:47 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
17-35 is aanmerkelijk minder dan de 17-50 en de 11-18 is domweg meuk... Scoor dan, als je het geld voor een 10-22 nie thebt, een Tokina 12-24 :)

[ Voor 40% gewijzigd door neographikal op 21-04-2008 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

neographikal schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:46:
17-35 is aanmerkelijk minder dan de 17-50 en de 11-18 is domweg meuk... Scoor dan, als je het geld voor een 10-22 nie thebt, een Tokina 12-24 :)
dan weet ik genoeg en blijf ik lekker bij mijn eerdere keuze!
(€ 430,- is voorlopig boven mijn budget)

[ Voor 6% gewijzigd door JanvD op 21-04-2008 13:49 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

neographikal schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:46:
Afgestopt op F/8 e.d. vind ik de sig10-20 niet slecht. En dan heb je wel 2mm meer, die merkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Oxiquote! Afstoppen is voor paupers :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over wide angles op FF: Sam, van Daily Dose of Imagery gebruikt sinds kort een Sigma 12-24 op z'n 5d. Hier komen zeer fraaie resulaten uit (behoorlijk scherp ook).

e.g.: http://wvs.topleftpixel.com/08/04/03/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:00:
Over wide angles op FF: Sam, van Daily Dose of Imagery gebruikt sinds kort een Sigma 12-24 op z'n 5d. Hier komen zeer fraaie resulaten uit (behoorlijk scherp ook).

e.g.: http://wvs.topleftpixel.com/08/04/03/
Daar komen met FF inderdaad nog goede resultaten uit.
Zie ook deze foto. Dat is die Sigma 12-24 op een 1Ds3.
Komt van deze review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Ja die sigma 12-24... de ene vind 'm ruk en de ander vind 'm beter dan z'n 17-40. 't is voorlopig de enige EF groothoek wijder dan 14mm op FF en aangezien de meesten die zo'n grote hoeken op FF gebruiken flink afstoppen voor de scherptediepte zal 't verschil ook niet zo groot zijn. (natuur en interieurfotografie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

neographikal schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:49:
Oxiquote! Afstoppen is voor paupers :Y)
Jij schiet met je 10-22 ook altijd op 10mm@F/3.5?

Ik niet namelijk. Voor partyfotografie is dat misschien fijn, maar voor landschappen e.d., waar ik die lens voor gebruik, vind ik afstoppen niet erg mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Inderdaad, vaak wil je bij landschapjes toch veel scherptediepte (daarnaast werk ik bij dat soort foto's meestal met een statief en mlu) dus dan is een f/8 of f/11 wat prettiger dan f/2.8 of f/4.
En bij die partyfotografie boeit het toch niet of de hoeken scherp zijn: daar staat het onderwerp altijd in 't midden en die komen toch alleen maar op 't web ;)

[ Voor 13% gewijzigd door abrakadaver op 21-04-2008 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:22:
[...]

Jij schiet met je 10-22 ook altijd op 10mm@F/3.5?

Ik niet namelijk. Voor partyfotografie is dat misschien fijn, maar voor landschappen e.d., waar ik die lens voor gebruik, vind ik afstoppen niet erg mocht dat nodig zijn.
Anders geformuleerd: afstoppen om scherpte e.d. is voor paupers ;) DOF e.d. zijn natuurlijk wel goede redenen, maar ik wil toch erg graag dat m'n spullen gewoon ook wideopen presteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Waarom koop je een 'lichtsterke' lens als je toch moet afstoppen om er wat kwaliteit uit te krijgen?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ja ik ook, alle lenzen die ik heb presteren ook meteen 95%-100% van hen kunnen, maar voor een uwa vind ik dat gewoon minder interessant. Dan vind ik het niet erg om op F/8 te schieten, als ik daarmee 200 euro bespaar (10-20 vs 10-22).
Ik wil wel eens zien hoeveel de 10-20 sigma en 10-22 canon nog schelen wanneer je bekijkt op 10mm F/8 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
neographikal schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:37:
[...]
Anders geformuleerd: afstoppen om scherpte e.d. is voor paupers ;) DOF e.d. zijn natuurlijk wel goede redenen, maar ik wil toch erg graag dat m'n spullen gewoon ook wideopen presteren :)
Om de cheapshots onder ons niet helemaal te ontmoedigen even de advocaat van de duivel spelen: :)
stelling: Foto's die scherp moeten zijn over het hele beeld wil je toch afstoppen (ivm scherptediepte), bij foto's met een beperkte scherptediepte (wideopen) is de lensscherpte niet zo van toepassing. Het onderwerp staat eigelijk nooit in de uiterste hoeken en vaak vallen de hoeken van de foto toch buiten het scherptevlak.
(de scherpte van de hoeken haal ik hier aan omdat dat hetgeen het meeste verbetert bij afstoppen tov wideopen)

Een vraag uit interesse: noem eens wat toepassingen waar een lens wideopen wordt gebruikt en waar hoekscherpte echt van belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
abrakadaver schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:43:
Een vraag uit interesse: noem eens wat toepassingen waar een lens wideopen wordt gebruikt en waar hoekscherpte echt van belang is.
Er staat een vette knipoog bij hè, dus pak het allemaal niet al te serieus op :P Maar op de partyshots na: wil ik feitelijk alles wel fatsoenlijk scherp hebben. Lang niet al m'n onderwerpen staan in het midden :)

Wat acceptabel is, is voor iedereen trouwens verschillend. Maar je glas moet imo wide open gewoon aan je eisen voldoen. Concessies doen omdat de hoeken anders prut zijn of omdat hij anders toch wel ernstig veel CA vertoont vind ik prut werken. Ik moet gewoon kunnen doen wat ik wil, zonder dat ik daarbij na hoef te denken of ik nu wel in het optimale bereik zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

maar staat je onderwerp ook zover uit het midden dat borderscherpte een issue wordt? Bij mij niet namelijk, want die buitenste 15% van mijn foto is niet waar mijn onderwerp staat, veelal.
Als het optimale bereik is waar je 95% van je foto's maakt, dan vind ik niet dat je heel hard consessies hoeft te doen.
Ik denk dat de vergelijking gewoon niet zo simpel is (en ik snap dat de mensen in deze discussie dat ook wel in zien). Kijk naar je gebruik met een dergelijke lens en bepaal in hoeverre de lens voldoet.
Voor mij zou een 10-20sigma bijna altijd vol staan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Je mist m'n punt: wat voor jou acceptabel is, hoeft voor een ander niet hetzelfde te zijn. Maar m'n glas moet wideopen gewoon aan mijn eisen voldoen. :) Voor jou aan de jouwe. Maar om een lens af te gaan stoppen omdat hij anders niet doet wat je wilt, dat werkt voor mij iig niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Nog 4 nachtjes slapen totdat ik mijn 70-200 mm F/4 L heb..
Ik heb er zo'n zin in! Ben echt benieuwd naar de resultaten.. :9

Komend weekend enzo lekker weer een paar foto's gaan schieten als het lekker weer is..
Tijd voor een lekker-weer-meet zeg ik! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
neographikal schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:56:
Maar om een lens af te gaan stoppen omdat hij anders niet doet wat je wilt, dat werkt voor mij iig niet :)
Mwah, denk dat je dat verkeerd ziet: een lens stop je af om scherptediepte te krijgen.
Dat ie dan toevallig ook nog meer scherpte, contrast, whatever geeft is mooi meegenomen (omdat je in die situatie waarbij je dat nodig hebt toch een klein diafragma zou gebruiken). Niet andersom.

Afgezien daarvan is het leuk om 't beste te hebben. En nog leuker om te kunnen zeggen dat je het beste hebt ;) <---- ja hele dikke vette knipoog hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
abrakadaver schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:16:
een lens stop je af om scherptediepte te krijgen.
Dat ie dan toevallig ook nog meer scherpte, contrast, whatever geeft is mooi meegenomen (omdat je in die situatie waarbij je dat nodig hebt toch een klein diafragma zou gebruiken). Niet andersom.
Exactly my point. Dat is dan ook de enige reden, als je het moet doen omdat hij anders niet goed genoeg presteert, dan zit je met materiaal wat je beperkt. :)
Afgezien daarvan is het leuk om 't beste te hebben. En nog leuker om te kunnen zeggen dat je het beste hebt ;) <---- ja hele dikke vette knipoog hehe.
Totally not my point: je moet spul hebben wat aan je eisen voldoet :) Dit is ook een van de redenen dat ik niet m'n spul in m'n sig heb staan.

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 21-04-2008 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
damn! dan zal ik maar eens snel alles in m'n sig gaan zetten! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
neographikal schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:19:
[...]Dit is ook een van de redenen dat ik niet m'n spul in m'n sig heb staan.
als je maar vaak genoeg herhaalt wat je hebt, is dat ook niet nodig ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:12
Of we kunnen on-topic blijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00

sapphire

Die-hard pruts0r

snap jullie beide wel, maargoed zelfs een jampot presteerd nog redelijk op f/8.
Voor landschap neit zo'n ramp natuurlijk maar binnen (en dan niet eens party hoor) is f/3,5 wel fijn lijkt me :)

edit: was op Neo en Nomad bedoeld....

edit2: toch denk ik dat ik ondanks dat hij fiks duurder is toch voor de Canon 10-22 zal gaan (al snijd Nomad ook wel een punt aan met de consessie's Vs 200 euro goedkoper) aangezien deze een enorme punch heeft. Vaak omschreven als iets té, maargoed ik hou daar weer erg van :)

[ Voor 46% gewijzigd door sapphire op 21-04-2008 19:07 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:56:
Je mist m'n punt: wat voor jou acceptabel is, hoeft voor een ander niet hetzelfde te zijn. Maar m'n glas moet wideopen gewoon aan mijn eisen voldoen. :) Voor jou aan de jouwe. Maar om een lens af te gaan stoppen omdat hij anders niet doet wat je wilt, dat werkt voor mij iig niet :)
Mee eens: de lens moet volledig open goed (en niet acceptabel) presteren.
Neemt niet weg dat ik vaak 1 a 2 stops diafragmeer om optimale scherpte te krijgen.
Soms vind ik absolute scherpte belangrijker dan scherptediepte.

Bij http://www.photozone.de/ kun je precies zien welk diafragma de hoogste scherpte geeft.
(ik ga er even naief van uit dat de QC van Canon goed is en dat een zeker type lens vrijwel identieke kloontjes heeft :) maw dat bv iedere 10-22 mm vrijwel hetzelfde presteert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Mwa ik snap Neo wel. Vandaar dat ik ook voor de 10-22 ben gegaan, onder het motto van: Beter in 1 keer goed vastleggen onder maximale prestaties van de lens, dan achteraf veel bewerken en kijken wat het word.

Bovendien begint de Canon al vanaf F3.5, waar bijvoorbeeld de Tamron het vanaf F4.5 moet doen. Als je de reviews leest komt in dit geval de Canon gewoon duidelijk als beste naar voren. En tja, kwaliteit kost vaak nou eenmaal wat meer. En precies wat Neo zegt, iedereen heeft een ander inzicht over wat voor kwaliteit acceptabel is hen.

[ Voor 44% gewijzigd door BlizzarD op 21-04-2008 19:14 ]

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Hey mensen, ik heb ook een 10-22 op het oog en niet een sigma of tamron of whatever.
Ik geef alleen aan dat er soms wel heel hard geschreeuwt wordt dat iedereen een 10-22 canon moet kopen.
Als de wensen van de gebruiker dusdanig zijn dat zijn wensen prima vervulbaar zijn met een 10-20 sigma, omdat hij bijvoorbeeld alleen landschappen @10mm schiet op F/8, mja, zonde om een 10-22 te kopen dan.

Ik ben het helemaal eens dat wanneer een lens niet helemaal voldoet, je hem niet moet kopen. Ik wil gewoon de instellingen kiezen zoals ik ze wil, niet zodanig dat de lens goed presteert.
Maar ik gaf aan in mijn vorige bericht dat wanneer mijn gebruik in een optimaal gebied ligt van een lens, de 10-20 bijvoorbeeld van sigma ineens niet zo'n slechte keuze hoeft te zijn.

We zijn het volgens mij eens neo, al voordat ik dit bericht typte.
Jij betrekt de discussie wat teveel op jezelf en wat jij wilt. Ik geef gewoon aan dat wanneer de lens goed presteert voor de dingen die je wilt, dat je dan niet een duurdere lens hoeft te kopen die op meer vlakken goed presteert, wanneer je dit gebieden niet gebruikt.
Daarom is het voor lang niet iedereen interessant om F/3.5 te hebben wide-open op een uwa.

Maar ik snap ook best de mogelijkheden ervan om het wel te hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Nomad op 21-04-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op maandag 21 april 2008 @ 19:23:
Hey mensen, ik heb ook een 10-22 op het oog en niet een sigma of tamron of whatever.
Ik geef alleen aan dat er soms wel heel hard geschreeuwt wordt dat iedereen een 10-22 canon moet kopen.
Als de wensen van de gebruiker dusdanig zijn dat zijn wensen prima vervulbaar zijn met een 10-20 sigma, omdat hij bijvoorbeeld alleen landschappen @10mm schiet op F/8, mja, zonde om een 10-22 te kopen dan.
Eens, het begon zowaar even op een 10-22 sekte te lijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Het is een ± €600,- objectief, voor de meesten van ons is het nog steeds heel veel geld.
Ik denk dat je dan wel goed hebt nagedacht of je het wel wilt of niet.
Ik kan tenminste niet zomaar €600,- uit mijn portemonnee ophoesten.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Op F/8 is zo'n sigma wel scherp ja, maar vergeet de vele andere voordelen van de 10-22 niet. Dus de kleuren, contrast en de geweldige tegenlicht prestaties en daarbij ook flare-resistance.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Oxi schreef op maandag 21 april 2008 @ 23:37:
Op F/8 is zo'n sigma wel scherp ja, maar vergeet de vele andere voordelen van de 10-22 niet. Dus de kleuren, contrast en de geweldige tegenlicht prestaties en daarbij ook flare-resistance.
Zeker.. Flare ben ik trouwens nog niet tegengekomen bij mijn 10-22, hoe hard ik ook mn best deed :P Tegen de zon in, zon in een hoek.. heb niks kunnen ontdekken. Op dat moment weet je waarom je meer hebt betaald voor een Canon objectief :)

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een tijdje meegelezen te hebben toch maar even aangemeld. Heb onlangs een Canon 400D met 18-55IS lens gekocht, bevalt allemaal prima maar nu toe aan een telelens.

Binnenkort op vakantie naar Scandinavië om vervolgens stage te gaan lopen in Zuid-Afrika bij een bedrijf dat trips om walvissen te zien organiseert.

Vorige zomer met een compact camera geprobeerd maar dat is erg lastig (lees: onmogelijk). Nu wil ik de 55-250IS lens kopen, past in mijn budget en hoor goede verhalen. Nu was echter mijn vraag of deze lens snel genoeg is mocht er een walvis uit het water springen? Ook de vraag of een polarisatiefilter mogelijk is aangezien het voorste deel draait? Hoe zit dat nu precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yjanse
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
55-250 is niet direct ideaal voor mij. Ikzelf heb een 400D met 18-55 uitgebreid met de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM en die lens is voor mij perfect. Het bereik is groot genoeg (met cropfactor tot 480mm !) en hij is haarscherp. Vorig jaar nieuw gekocht met cashback voor net 400 euro. De beeldstabilisatie (2 modes) werkt perfect, dus ik ben erg tevreden. Hij is voor mij snel genoeg, ik schiet 90% van de tijd ISO 100, en als het echt wat sneller moet wil ik nog wel eens naar ISO 200, maar dat komt zelden voor.

ps. daarbij is het een EF lens, dus nog bruikbaar als ik ooit een 5D of andere fullframe camera ga kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door yjanse op 22-04-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je snelle reply. Wat ik mij echter wel afvroeg, wat zijn nou echt de nadelen van de 55-250 IS t.o.v. de lens die jij noemt? Uiteraard levert hij iets in wat betreft bereik maar daarentegen is hij ook weer een stukje duurder. Voordelen die ik kan bedenken zijn de bouw (klopt dit) en dat het een EF lens is (handig voor eventuele toekomstige camera)
Pagina: 1 ... 4 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.