Thanx xbake, Ja, natuurlijk komt er veeeel meer bij kijken. De moeilijkheidsgraad vind ik geen reden om er niet mee te beginnen, ik pas dit principe voor veel zaken toe en het bevalt na een tijd altijd prima. Het kost ontzettend veel moeite, ben ik mij van bewust, zoals ik zei ik heb ervaring met de eisen die dit soort vergrotingen met zich meebrengt. Ik heb voor mijn 70-200 nu ook een 500D lens gekocht, niet ideaal, maar leuk voor in de natuur. Dat is zeg maar mijn compromis, zo houdt ik een "fun-factor" in macro over en een enorme leer-curve in de mpe-65 over. Technisch ben ik heel goed in staat dit soort zaken te leren, ik weet waar ik op moet letten, dus waarom zou je niet hiermee kunnen beginnen...ik denk dat ik wel de juiste gereserveerde houding heb, ik verwacht er geen focus, shoot, fun van, totaal niet. De 1:1, 2:1 en soms zelfs nog de 3:1 vergroting schijnt vrij goed en vrij snel te leren te zijn, zelfs bijna vanuit de hand als je de juiste techniek gebruikt (heb er meerdere voorbeelden van gezien). Ik ben bereidt, inclusief lange adem, om de techniek te leren. Met "gewone" macro lenzen als een 100/180 mm leer je natuurlijk de beginselen van deze techniek en heb je voor minder geld door of het wat voor je is... echter, ik weet dat het wat voor mij is, de macro-wereld fascineert mij al sinds jaren (en ik werk ermee) en ik wil juist tijd steken om de wereld van de 5:1 in te duiken, dan ben je er echt niet met alleen deze lens... I know.
Goed punt vind ik zeker, dat je met zo'n gewone macro, ook een prima prime hebt. Dus wat dat betreft is het geld goed besteed. Ik heb echter een prima bereik met wat ik nu heb, dus veel voordeel zie ik daar toch ook niet in. Dan heb ik dus een lens met het bereik wat ik al heb, misschien wat sneller, en een macro-stand waarvan ik zeker plezier zal hebben, maar waarvan ik nu al weet dat ik meer zou willen. Dan is het juist teveel betaalt zou je kunnen zeggen.
Begrijp mij niet verkeerd, ik waardeer jullie waarschuwingen ten zeerste. Ik begrijp ook waarom, maar ik heb nog wel iets meer vertrouwen in m'n eigen kunnen. Ik heb een voorkeur voor mooi EN moeilijk.
[
Voor 10% gewijzigd door
vgroenewold op 18-04-2008 21:48
]