CatharinaBE schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 01:26:
Sorry, maar dit is onzin. Peer-review zit niet in de definitie van wat wetenschap is. Peer-review is een hulpmiddel om zo ver als mogelijk een bepaalde kwaliteit te waarborgen. Zie het een beetje als een ISO-gecertificeerd bedrijf. Door de ISO-certificaat weet je dat het bedrijf kwaliteit levert. Maar een bedrijf zonder ISO-certificaat kan dat ook doen.
Nee hoor, geen onzin. Iets is pas een wetenschappelijke publicatie als het peer-review heeft doorstaan, tot die tijd is het een mening van de auteurs, niet meer en niet minder. Bij het beoordelen van de output van universiteiten en wetenschappers wordt dat onderscheid heel duidelijk gemaakt: wat is peer-reviewed en wat niet. De laatste categorie telt gewoon niet mee.
Bij mijn instituut is dat zelfs geformaliseerd, en zijn peer-reviewede publicaties de A-publicaties, en de rest is lager. Toen ik begon werd me zelfs afgeraden boekhoofdstukken te schrijven, want dat zijn maar B-publicaties (niet peer-reviewed) en tellen gewoon niet mee.
Je ISO-certificaat vergelijking gaat goed op, maar niet zoals jij het bedoelt: dat bedrijf zonder ISO-certificaat kan het werk misschien net zo goed doen,
maar mag niet claimen dat het ISO-gecertificeerd is. Daarvoor moet het eerst voldoen aan de eisen van dat keurmerk. En zo geld dat ook voor de rapporten van de thinktanks: het is geen wetenschappelijke publicatie zolang het niet aan onafhankelijke peer-review is onderworpen.
Propaganda kan nog steeds goede wetenschap zijn als ik sommige in dit topic mag geloven. Er zijn nog genoeg mensen hier die het rapport van het IPCC verdedigen als goede wetenschap terwijl vanuit de kant van IPCC ondertussen is toegegeven dat ze (bepaalde?) stukken in hun rapport hebben toegevoegd om politici te beïnvloeden. Iets schrijven met als doel andere te beïnvloeden is wat men ook... ja, juist, propaganda noemt. (zie
definitie in wikipedia: "Propaganda is het beïnvloeden van de publieke opinie om aanhangers te winnen voor bepaalde opvattingen of standpunten. Het omvat alle activiteiten waarmee mensen proberen anderen over te halen om hen te steunen".)
Het zou eens goed zijn als er gekeken wordt naar kwaliteit van iets ipv afkomst.
Het zelfde riedeltje komt weer langs: omdat er fouten in het IPCC rapport staan, doet men net alsof het hele rapport waardeloos is. En zo werkt het niet. Dat er verbeteringen nodig zijn, daar wil ik best aan, en de politici zijn alleen maar stoorzenders. Maar zelfs al is het IPCC-rapport broddelwerk, dan nog zijn de vodjes van de thinktanks niet opeens wel waar, die moeten zichzelf ook maar bewijzen en aantonen onafhankelijk te zijn, en van hoge kwaliteit, en door het review proces heen. En tot die tijd zijn ze wat ze zijn: propaganda stukjes van twijfelachtige waarde, en het is aan hen om zelf eerst de waarde van de stukken te bewijzen.
Was dat een peer reviewed artikel geschreven door klimaatgelovigers? Als dat het geval is, dan hoop ik dat zelfs jij inziet wat daar mis mee is....
Nope, het eerder besproken
editorial. Ik quote nog maar eens:
... one is to highlight yet again the harassment that denialists inflict on some climate-change researchers, often in the form of endless, time-consuming demands for information under the US and UK Freedom of Information Acts. Governments and institutions need to provide tangible assistance for researchers facing such a burden.
Maar begrijp ik dat je nu de cirkelredenering gaat maken dat peer-review alleen door "climate believers" wordt gedaan? Niet alleen verval je dan tot het net doen alsof climate change een geloof is, maar ook nog eens doe je net alsof peer-review helemaal niet onafhankelijk is. En dat lijkt puur gericht op het omlaag halen van de ongewenste informatie, als het niet lukt om de kwaliteit van de "eigen" informatie omhoog te krijgen?
Het hoeft niet automatisch serieus genomen te worden, maar het hoeft ook niet automatisch niet serieus genomen te worden. Verder, gezien het feit dat je het eens lijkt te zijn met de verschillende kritiek die er is gegeven op peer-review en de mogelijke valkuilen, besef je je waarschijnlijk ook dat het zelfs mogelijk is dat een goed onderzoek, niet door de peer review komt.
Net zoals peer-review niet automatisch betekent dat iets goed is, is het andersom ook niet waar. En vooral als er sprake is van een kleine groep wetenschappers op een terrein. Ik citeer nogmaals eamelink: " Als de groep van peers erg klein is, dan is het gemakkelijk voor te stellen dat bepaalde ideeën de overhand kunnen krijgen binnen zo'n groep." Die ideeën die de overhand krijgen, zorgen er ook automatisch voor dat andere ideeën niet de ruimte krijgen en dus geen peer review zullen verkrijgen.
Ik kan me voorstellen dat in sommige onderzoeksgebieden, waar velen verschillende wetenschappers werken, peer review, ondanks zijn nadelen, heel redelijk werkt. Maar op het moment dat er een gebied is waar relatief weinig wetenschappers in werkzaam zijn, of met een paar toonaangevende wetenschappers, dan hebben die wetenschappers (relatief) te veel macht en kunnen onderzoeken die hun ideeën niet onderstrepen makkelijk tegenhouden. Waardoor je in een cirkel terecht komt. Er zijn hiervan verschillende voorbeelden uit het verleden.
Ik ben het met je eens dat de oplossing niet ligt in het aannemen van iets wat geproduceerd is tot het weerlegd is. Maar andersom, iets aannemen als zijnde onzin totdat het peer reviewed is, is ook niet (altijd) goed. Ik begrijp dat je een keuze moet maken (je kan immers niet alles onderzoeken, bekijken, beoordelen) en ik begrijp zelfs dat je die keuze maakt aan de hand van peer review (niet zalingmakend, maar wel het beste wat er is ondanks de problemen). Wat ik niet begrijp is de achteloosheid waarmee er wordt uitgegaan van "niet peer reviewed? Dus onzin" (en de tegenpool "peer reviewed? Dus waar").
De Engelse uitdrukking is "You are barking up the wrong tree". Peer-review is nodig om te voorkomen dat lobbygroepen zomaar van alles in de ether gooien om het debat te storen, om in ieder geval een minimale kwaliteitscontrole in te voeren. Dat peer-review verre van perfect is, dat is bekend, maar ook dat het 't beste beschikbare systeem is, dat is ook duidelijk. En de taktiek van de climate sceptics is niet te bewijzen dat ze gelijk hebben, maar alleen maar om zoveel twijfel te zaaien dat niemand gelijk lijkt te hebben, maar de basis voor maatregelen weg is.
Daardoor heb je twee heel verschillende kanten in de discussie, waar 1 kant probeert waarheidsbevinding te doen, en de andere kant meer waarheidsvertroebeling. En ja, er zijn ook sceptics die aan waarheidsvinding proberen te doen, maar die in hun overijver alles willen geloven wat de gesubsidieerde thinktanks produceren.
Waar het om gaat is dat er een drempel moet zijn, een kwaliteitscontrole. En als de thinktanks echt proberen bij te dragen aan de discussie, dan zullen ze zich daar echt wel aan willen onderwerpen. Als hun doel echter propaganda is, dan niet. Ze hebben zelf de keuze.
En in een discussie waar niet alle mensen het onderling met elkaar eens zijn over dit onderwerp en waar niet iedereen het eens is over de autoriteitsgehalte van het IPCC, is het al dan niet peer reviewed zijn van een artikel volgens mij zelfs een autoriteitsdrogreden - maar ik kan me vergissen .
Peer review is niet alleen beoordeling, maar ook hoor en wederhoor. Peer review wordt niet gedaan door het IPCC, en zal dus niet alleen door pro-GW wetenschappers worden gedaan. Je vergist je dus inderdaad.
De keuze is om het minst slechte systeem te gebruiken, welke in ieder geval een redelijke kans op kwaliteitsgarantie geeft, tegenover bekend gekleurde rapporten die geen enkele kwaliteitsgarantie hebben. Dan weet ik wel welke keuze de verstandigste is. En als het doel van die thinktank rapporten waarheidsvinding is, dan zullen ze zich graag onderwerpen aan peer-review. Maar ik vermoed dat dezelfde strategie wordt gevolgd als bij ID, waar men gewoon een eigen tijdschrift heeft opgericht, wat zogenaamd peer-reviewed is...
CatharinaBE schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 01:33:
Ja, en Einstein werkte op een patentenbureau toen hij kwam met zijn E=MC
2 en werd niet eens peer reviewed.
Dus klopt het niet. En Darwin schreef een
boek en dus geen peer revieuwed wetenschappelijk onderbouwde studie.
Dus klopt de evolutietheorie niet.
Ik begin het te begrijpen...
Jammer, de vorige post was van goede kwaliteit, maar deze is erg triest van niveau

. Ik hoop dat je zelf het verschil ziet tussen wetenschappers uit andere tijden die de toenmalige procedures volgden, en door oliemaatschappijen en conservatieve geldschieters gefinancierde think tanks.
Vergeet niet: jij bent degene die probeert die rapporten als alternatief voor peer-reviewede wetenschap te gaan gebruiken. Kom dan met een reden waarom die rapporten betrouwbaar zijn, zeker als je weet dat ze geproduceerd worden door bureaus die een dubbele (of openlijke) agenda hebben, die niet op waarheidsvinding uit zijn, en geen reden hebben om onafhankelijk te zijn.
[
Voor 13% gewijzigd door
gambieter op 03-02-2010 02:32
]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.