burne schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:45:
[...]
Het werk van WG-2 is niet om 'aan te tonen' dat er dingen veranderen aan het klimaat. Dat is al gedaan door WG-1. WG-2 wil een overzicht geven van gevolgen en wat er gedaan zou kunnen worden om de gevolgen tegen te gaan.
Maar we kunnen dus pas over een eeuw vaststellen dat, als 600 van de 800 miljoen Afrikanen gestorven zijn, droogte invloed zou kunnen hebben op de voedselvoorziening in Afrika? Want je accepteert alleen spijkerharde cijfers en geen observaties?
\
Als je iets observeert (het klimaat verandert, joechei, dat gebeurt altijd al) en dan een hypothese maakt ben je goed bezig. Als je dan die hypothese zonder fatsoenlijk bewijs (25 jaar metingen, ja nu begrijpen we ons klimaat volledig en weten we er alles over, ofzo) omvormt tot een conclusie, ben je brak bezig. Analogieen in de richting van religie kan ik hier gaan noemen, maar die begrijp je zelf ook wel.
Pas als je een mechanisme hebt voorgesteld en
direct bewezen, heb je een verklaring. Pas als je een mechanisme hebt voorgesteld en bewezen dat het eerdere, ongewenste, mechanisme tegenwerkt en het probleem oplost, heb je een oplossing. Wat er nu, in mijn ogen wordt gedaan is het volgende:
- In het laboratorium hebben we vastgesteld dat CO2 een broeikasgas is (hard bewezen, twijfelt niemand over)
- De concentratie CO2 in de atmosfeer stijgt (hard bewezen, twijfelt niemand over)
- Er is een stijgende trend in de temperatuur
- Ergo, CO2 zorgt voor de stijgende trend in de temperatuur (OMG WTF INDIRECT BEWIJS DIT IS BRAK FFFFFFFUUUUUUUUUU)
- Ergo, als we onze CO2-uitstoot verminderen, daalt de temperatuur (hangt af van eerder bewijs, wat al geen direct bewijs is, wat dus fallacious is, en geeft geen enkele garantie over omgekeerde causaliteit)
Nu zijn er andere wetenschappers die - wederom, dit is wat ik lees en uit de discussie begrijp, ik presenteer dit niet als feit want ik ken de feiten niet en volgens mij kennen maar bar weinig mensen de feiten, als die er al zijn - voorstellen dat de zonne-activiteit een primaire temperature forcer is. Waarom? Ze kijken naar de correlatie tussen (gemiddelde) temperatuur en zonne-activiteit volgens verschillende methoden en vinden dat de correlatie zeer sterk is met temperatuur. Als ze diezelfde correlatietest doen met CO2-concentratie zien ze extreem slechte correlatie. Dit is nog steeds slecht bewijs (namelijk correlatief, niet causaal, en het mechanisme is onbekend) maar wel direct! Dit is dus gelijk al bewijs dat op gelijk niveau met de CO2-forcing-theorie zit, misschien zelfs erboven.
Wat ik dan bijvoorbeeld niet teruglees is wat er gebeurt als je het effect van zonne-activiteit aftrekt van de algehele temperatuurtrend. Komt de CO2-forcing-theorie dan weer terug, of zie je ruis (maw is CO2 insignificant?).
De manier waarop jij, burne, reageert is typisch voor, hoe laat ik het eens netjes zeggen, een gemiddelde domme linkse partij (SP ofzo). Zonder definitief bewijs voor zowel oorzaak als oplossing meteen actie ondernemen (he, een hele groep mensen is arm, dan zullen we dit vast kunnen oplossen door ettelijke miljarden aan die mensen te geven zonder tegenprestatie, en over 10 jaar zijn ze dan vast rijk en kunnen we samen door het bos huppelen). De juiste methode is:
- Analyseren voorbij elke reasonable doubt wat de oorzaak van een geobserveerd fenomeen is
- Risico-analyse en kosten-batenanalyse uitvoeren (is dit echt slecht? is het eigenlijk iets goeds? Willen we hier wel iets aan doen, of is het de moeite niet?)
- Precies uitzoeken hoe je iets aan het probleem kunt doen (dit kan helemaal los staan van de oorzaak, het is zeker in vreselijk complexe systemen als een planetair troposferisch klimaat (damn, dat is nogal wat) niet gezegd dat je terug bent bij de beginsituatie als je een verstoring naderhand weghaalt)
- DAN pas actie ondernemen
Als je tussendoor iets gaat doen omdat je 'aan de arme kindertjes in afrika aan het denken bent' ben je met een gigantisch risicopercentage geld aan het weggooien - met andere woorden: je weet niet wat je aan het doen bent, je hebt geen bewijs voor de effectiviteit, en met een beetje geluk ben je zelfs de zaak aan het tegenwerken. Ik wil niet veel zeggen, maar jaren achtereen smijten we met de hele westerse wereld duizenden miljarden in Afrika en ze zijn zo mogelijk nog armer dan tevoren. Als we dit van tevoren hadden geweten hadden we dat geld gewoon kunnen houden, en hadden wij het hier misschien wel een heel stuk beter gehad. Dat geld is nu gewoon verloren.
Ik blijf het echt ongelooflijk vinden dat mensen in dit topic zo zeker van hun zaak zijn dat ze het hele klimaat van deze hele aarde op 1 cijfertje kunnen terugbrengen, en dan ook nog exact weten dat als het cijfertje omhoog gaat, dat onverminderd slecht is en met alle mogelijke middelen moet worden tegengegaan, etc. Ongelooflijk!