Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
FunkyTrip schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:08:
[...]

Als overheid is het wat mij betreft je plicht om er dingen zonder draagvlak doorheen te jagen als het op de lange termijn positief effect heeft. Het volk is namelijk uitermate slecht in denken op de lange termijn.
Dit vat eigenlijk de klimaat, stikstof, vaccinaties topic allemaal samen.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
odan schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:10:
...
Aangezien er boetes dreigen voor de automakers omdat ze de grote auto's blijven verkopen waar vraag naar is, blijkt dat draagvlak er dus niet te zijn.
Dat kan je zo denk ik niet stellen, het geeft alleen aan dat het draagvlak niet volledig is en/of dat men moeite heeft wenselijk/zoals men wenst te handelen.

• FunkyTrip
  • Laatst online: 11:40

FunkyTrip

Funky vidi vici!

begintmeta schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:17:
[...]

Dat kan je zo denk ik niet stellen, het geeft alleen aan dat het draagvlak niet volledig is en/of dat men moeite heeft wenselijk te handelen.
De overheid lijkt mij juist de ideale instelling om gewoon SUV's te verbieden, draagvlak of niet. Na een paar jaar weet niemand meer beter. Roken op de werkvloer is ook uitgebannen zo. Over verplichte autogordels zat ook iedereen te miepen. "Betutteling!"

Dit dus.

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

Basekid schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:12:
[...]

Dit vat eigenlijk de klimaat, stikstof, vaccinaties topic allemaal samen.
Dit kun je nog veel verder doortrekken. Verbied chips, drank, vuurwerk en sporten ook maar. Sport alleen nog op hometrainers en loopbanden. De maatschappij weet gewoon niet wat het beste voor ze is.

Voor de geinteresseerden is er nu debat over vuurwerk in de Tweedekamer, betreft ook milieu impact.
Is al weer afgelopen.

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• begintmeta
  • Niet online
FunkyTrip schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:19:
...
De overheid lijkt mij juist de ideale instelling om gewoon SUV's te verbieden, draagvlak of niet. Na een paar jaar weet niemand meer beter. Roken op de werkvloer is ook uitgebannen zo. Over verplichte autogordels zat ook iedereen te miepen. "Betutteling!"
Ik denk op zich ook dat het in het geval van SUVs (en ook vliegtuiggebruik bijvoorbeeld) best makkelijk zou zijn de boel gewoon te verbieden, omdat het lastig is clandestien in strijd met een dergelijk verbod te handelen.
FunkyTrip schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:08:
...
Als overheid is het wat mij betreft je plicht om er dingen zonder draagvlak doorheen te jagen als het op de lange termijn positief effect heeft.
Daar is op zich wel wat voor te zeggen, maar aangezien de overheid ook maar gewoon uit het volk bestaat, en nog los van eerderbeschreven problemen met 'wenselijk handelen' ook nog eens eventuele verschillen bestaan in wat men als positief effect wil zien, welke waarde men aan de lange vs de korte termijn toewijst...

• Basekid
  • Nu online
MrMonkE schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:21:
[...]

Dit kun je nog veel verder doortrekken. Verbied chips, drank, vuurwerk en sporten ook maar. Sport alleen nog op hometrainers en loopbanden. De maatschappij weet gewoon niet wat het beste voor ze is.

Voor de geinteresseerden is er nu debat over vuurwerk in de Tweedekamer, betreft ook milieu impact.
Is al weer afgelopen.
Vuurwerk lijkt idd verboden te worden wegens de maatschappelijke impact. En drank mag op plekken waar je grote schade kan doen al niet meer (wegverkeer). Als chips ook mensen om je heen zouden doodmaken zouden ze het ook wel verbieden...

Met mijn eerdergenoemde voorbeelden zijn de effecten groot, dodelijke en heeft de maatschappij als geheel last van de situatie. Dan moet een overheid (als maatschappij) inderdaad optreden.

• FunkyTrip
  • Laatst online: 11:40

FunkyTrip

Funky vidi vici!

begintmeta schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:23:
Daar is op zich wel wat voor te zeggen, maar aangezien de overheid ook maar gewoon uit het volk bestaat, en nog los van eerderbeschreven problemen met 'wenselijk handelen' ook nog eens eventuele verschillen bestaan in wat men als positief effect wil zien, welke waarde men aan de lange vs de korte termijn toewijst...
Dit ben ik ook wel met je eens. Regeringsleiders zijn ook maar mensen en bovendien vaak beinvloed door lobby's die alleen in eigen interest denken.
Maar met de stelling dat beleid altijd een groot draagvlak moet hebben ben ik het niet mee eens. Ik zou juist respect hebben voor een partij die er op de korte termijn voor *iedereen* vervelende maatregelen doorheen jast om op de lange termijn een voordeel te behalen.

Dit dus.

• Cyberblizzard
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
odan schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:10:
[...]

Aangezien er boetes dreigen voor de automakers omdat ze de grote auto's blijven verkopen waar vraag naar is, blijkt dat draagvlak er dus niet te zijn.
Het klimaat zal niet wachten tot er voor alles 80% draagvlak is...
MrMonkE schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:21:
[...]

Is al weer afgelopen.
Voor een 'luxeverschijnsel' dat na de energiesector voor de grootste CO2-stijging zorgt zou ik toch een uitzondering maken. Zelfs modale auto's zijn al een energetische ramp: 1,5 ton om meestal 1 persoon te vervoeren. En vervolgens denken dat enkele led-lichtjes in huis het verschil zullen maken...

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

Basekid schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:28:
[...]

Vuurwerk lijkt idd verboden te worden wegens de maatschappelijke impact. En drank mag op plekken waar je grote schade kan doen al niet meer (wegverkeer). Als chips ook mensen om je heen zouden doodmaken zouden ze het ook wel verbieden...

Met mijn eerdergenoemde voorbeelden zijn de effecten groot, dodelijke en heeft de maatschappij als geheel last van de situatie. Dan moet een overheid (als maatschappij) inderdaad optreden.
Ja, daar heb je wel een terecht punt.
Als je jezelf kwetst is dat jou keuze en probleem.

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• Cyberblizzard
  • Niet online
MrMonkE schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:40:
[...]

Ja, daar heb je wel een terecht punt.
Als je jezelf kwetst is dat jou keuze en probleem.
Niet altijd: ongezond eten en weinig bewegen kost ook geld aan wie wel gezond eet en beweegt.

• begintmeta
  • Niet online
Cyberblizzard schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:42:
[...]
Niet altijd: ongezond eten en weinig bewegen kost ook geld aan wie wel gezond eet en beweegt.
Ik denk dat er in de samenleving weinig aangelegenheden met individueel negatief effect zijn die geen effect (negatief maar eventueel ook positief) op anderen (kunnen) hebben.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:11
Een interessant onderzoek en onderzoeker, die kwantitatief antwoord geeft op de vraag wat nu de beste decarbonisatiemethode is: nucleair, win, zon, water?
Sepulveda’s research, first as a master’s student and now as a doctoral candidate in the MIT Department of Nuclear Science and Engineering (NSE), involves complex simulations that describe potential pathways to decarbonization. In work published last year in the journal Joule, Sepulveda and his co-authors made a powerful case for using a mix of renewable and “firm” electricity sources, such as nuclear energy, as the least costly, and most likely, route to a low- or no-carbon grid.
“In courses like Nuclear Technology and Society [22.16], which covered the benefits and risks of nuclear energy, I saw that some people believed the solution for climate change was definitely nuclear, while others said it was wind or solar,” he says. “I began wondering how to determine the value of different technologies.”

Recognizing that “absolutes exist in people’s minds, but not in reality,” Sepulveda sought to develop a tool that might yield an optimal solution to the decarbonization question. His inaugural effort in modeling focused on weighing the advantages of utilizing advanced nuclear reactor designs against exclusive use of existing light-water reactor technology in the decarbonization effort.

“I showed that in spite of their increased costs, advanced reactors proved more valuable to achieving the low-carbon transition than conventional reactor technology alone,” he says. This research formed the basis of Sepulveda’s master’s thesis in 2016, for a degree spanning NSE and the Technology and Policy Program. It also informed the MIT Energy Initiative’s report, “The Future of Nuclear Energy in a Carbon-Constrained World.”

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Nuclear is wel de snelste oplossing natuurlijk.
Als Iran nu een atoombom richting Israël schiet, Israël neem wraak en schiet er per ongeluk ook eentje af richting Duitsland. Die denken dat het uit het Oosten komt waarna Putin zijn arsenaal op de VS afschiet, etc,e tc, etc .

Blijft alleen een klein staatje op het schiereiland van Korea over, ze wilde wel graag mee doen maar hun raket viel in het water. En aangezien ze daar toch nog in de 19de eeuw leven :+

• Brent
Dat lijkt me wel de essentie van de zaak te zijn: de tijd lijkt er niet meer om nieuwe ontwikkelingen af te wachten. Decarboniseren heeft dan prioriteit boven 100% hernieuwbaar worden; in het 100% renewable scenario moeten we opslag hebben, dat is er nog lang niet op de schaal die we nodig hebben. In Duitsland woedt nu een discussie over een hypermoderne kolencentrale: moet deze nu wel online komen of niet? Uiteindelijk is het koolstof erbij ipv eraf.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:20
Gister op het journaal een stuk gezien over vakanties. Dat de reisbranche weinig merkt van 'vliegschaamte' en juist een sterke toename ziet in het aantal geboekte vliegvakanties. Ik gok zo dat geld de belangrijkste drijfveer is. Zolang een vakantie naar de andere kant van de wereld goed te betalen is zullen er weinig mensen het vliegtuig laten staan en een fietsvakantie boeken.

• Caayn
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15:55
De reisbranche is momenteel hard aan het gooien met CO2 compensatie.
ph4ge schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:43:
[...]

Daarom is het ook zo absurd dat de 7 en 14% bijtellingstarieven zijn verdwenen. Meer dan de helft van de nieuwe auto's is zakelijk, en tenzij je vol elektrisch overweegt maakt het financieel voor deze bestuurders niets uit hoeveel hun auto verbruikt en vervuilt. En ondertussen neemt dat ook het draagvlak weg voor het stimuleren van elektrische auto's, omdat het verschil tussen 4 en 22% wel heel groot is.
Het gat is inderdaad erg groot, ook nu het van 4% naar 8% is gegaan. Het voelt ook vreemd dat het geen drol uitmaakt of je nu in een baksteen SUV die 1:10 haalt of in een plug-in hybride rijdt. Het is jammer dat de bijtelling niet bepaalt kan worden op je werkelijke verbruik. Heb jij een zware voet? Prima, ga je ook meer betalen dan iemand met een lichte voet in dezelfde auto.

Hoorde vanmorgen wel op de radio dat de autobranche wil dat er weer financiële voordelen komen voor plug-in hybrides. Die zien de bui natuurlijk al hangen met de uitstoot eis die dit jaar ingaat.

• Basekid
  • Nu online
Laat allemaal goed zien dat de overheid moet ingrijpen op vliegen, auto's etc omdat de maatschappij uit zichzelf niet genoeg inzicht heeft om actie te ondernemen. Voor dat soort situaties heb je gelukkig een regering.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Basekid schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:05:
Laat allemaal goed zien dat de overheid moet ingrijpen op vliegen, auto's etc omdat de maatschappij uit zichzelf niet genoeg inzicht heeft om actie te ondernemen. Voor dat soort situaties heb je gelukkig een regering.
Wat je met nog meer beprijzen vooral bereikt is dat vliegen, autorijden, etc. voor steeds grotere groepen onbetaalbaar worden. Het is de onder- en middenklasse die je daarmee pakt, waarmee de onvrede en tweedeling in de maatschappij vergroot en er nog meer ruimte ontstaat voor populisten.

Geforceerd zonder breed draagvlak komt het als een boemerang terug en de vraag is of het werkt: we hebben in dit land één van de hoogste benzineprijzen ter de wereld en het is niet dat er minder om gereden wordt. Een tientje op een vliegticket gaat niets uitmaken.

• Basekid
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:13:
[...]

Wat je met nog meer beprijzen vooral bereikt is dat vliegen, autorijden, etc. voor steeds grotere groepen onbetaalbaar worden. Het is de onder- en middenklasse die je daarmee pakt, waarmee de onvrede en tweedeling in de maatschappij vergroot en er nog meer ruimte ontstaat voor populisten.

Geforceerd zonder breed draagvlak komt het als een boemerang terug en de vraag is of het werkt: we hebben in dit land één van de hoogste benzineprijzen ter de wereld en het is niet dat er minder om gereden wordt. Een tientje op een vliegticket gaat niets uitmaken.
Goed punt, en ik snap ook dat het dan kan gebeuren dat je 4 jaar laten een populistische meerderheid krijgt die een regering kan vormen en alles terugdraait.

Toch zie ik niet hoe we met het huidige tempo van maatschappelijke acceptatie/verandering genoeg verschil gaan maken. Een grote verandering is echter wel nodig, dus alleen met de industrie aanpakken redden we het niet.

Lastig en rotte situatie :(

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 11:27
Basekid schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:18:
[...]

Toch zie ik niet hoe we met het huidige tempo van maatschappelijke acceptatie/verandering genoeg verschil gaan maken. Een grote verandering is echter wel nodig, dus alleen met de industrie aanpakken redden we het niet.
misschien is er wel geen maatschappelijke acceptatie zoals die hier op Tweakers is ??

ik merk bij mij op het werk bijvoorbeeld dat maar heel weinig mensen hiermee bezig zijn...nagenoeg niemand !!

afgelopen kerst zijn ook weer een aantal pinbetalingen per seconde doorbroken...het waren er 1000 per seconde
HvdBent schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 08:39:
Ik hoorde iemand gisteren zeggen dat ze elke maand even naar Engeland vliegt voor een voetbalwedstrijd, kost minder dan hier een wedstrijd bezoeken.... Ik heb mijn best gedaan en niet gezegd wat de milieukosten zijn......
een groepje jongens die ik ken (man of 5)... hebben allemaal een seizoenskaart...

van een Engelse club :X

[Voor 34% gewijzigd door Mr. Detonator op 16-01-2020 08:45]

• BertV
  • Laatst online: 16:27

BertV

R-L48

Basekid schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:18:
[...]

Goed punt, en ik snap ook dat het dan kan gebeuren dat je 4 jaar laten een populistische meerderheid krijgt die een regering kan vormen en alles terugdraait.

Lastig en rotte situatie :(
Sterker nog, ik geloof niet eens in de huidige groene maatregelen en hun discipelen.

Groen is een verderlichte banaan met een elektromotortje...
Geen 2200kg raceauto waarvan 600kg accu, verwarmde stoelen, stuur en elektrische kofferbak.

It makket my net út

• Basekid
  • Nu online
Mr. Detonator schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:37:
[...]

misschien is er wel geen maatschappelijke acceptatie zoals die hier op Tweakers is ??

ik merk bij mij op het werk bijvoorbeeld dat maar heel weinig mensen hiermee bezig zijn...nagenoeg niemand !!

afgelopen kerst zijn ook weer een aantal pinbetalingen per seconde doorbroken...het waren er 1000 per seconde

[...]

een groepje jongens die ik ken (man of 5)... hebben allemaal een seizoenskaart...

van een Engelse club :X
Nee die conclusie trek ik ook hoor (geen draagvlak). Maar ik vraag me dus af hoe je met dit dilemma moet omgaan. Niks doen is geen antwoord (want dan gaat de aarde naar de klote), dus hoe doe je wat als je geen draagvlak hebt en je het normale tempo van polderen niet genoeg gedaan krijgt in genoeg tijd.

Wie het weet mag het zeggen :+ :|

• Cyberblizzard
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:25:
Gister op het journaal een stuk gezien over vakanties. Dat de reisbranche weinig merkt van 'vliegschaamte' en juist een sterke toename ziet in het aantal geboekte vliegvakanties. Ik gok zo dat geld de belangrijkste drijfveer is. Zolang een vakantie naar de andere kant van de wereld goed te betalen is zullen er weinig mensen het vliegtuig laten staan en een fietsvakantie boeken.
Misschien ziet de consument de bui van een vliegtaks al hangen en gaat hij daarom nog snel wat extra profiteren van vliegvakanties? "Nu het nog kan"
Caayn schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:42:
De reisbranche is momenteel hard aan het gooien met CO2 compensatie.

[...]
Het gat is inderdaad erg groot, ook nu het van 4% naar 8% is gegaan. Het voelt ook vreemd dat het geen drol uitmaakt of je nu in een baksteen SUV die 1:10 haalt of in een plug-in hybride rijdt. Het is jammer dat de bijtelling niet bepaalt kan worden op je werkelijke verbruik. Heb jij een zware voet? Prima, ga je ook meer betalen dan iemand met een lichte voet in dezelfde auto.

Hoorde vanmorgen wel op de radio dat de autobranche wil dat er weer financiële voordelen komen voor plug-in hybrides. Die zien de bui natuurlijk al hangen met de uitstoot eis die dit jaar ingaat.
Brandstof aan de pomp duurder maken lijkt me eenvoudiger, met een goedkoper tarief of gedeeltelijke belastingcompensatie voor vrachtvervoer, want daarvoor bestaan minder alternatieven (noch op vlak van brandstof, noch op vlak van type voertuig).

Dan sla je alle vliegen in één klap:
-heb je graag een gulzige auto? dan ga je extra betalen
-doe je elke verplaatsing per auto? dan ga je extra betalen
-woon je graag afgelegen op het platteland? dan ga je extra betalen
-rij je graag 'sportief'? dan ga je extra betalen

Best wel geleidelijk en op Europese schaal, anders gaat men over de grens tanken.
[...]

Globaal bekeken behoort bijna elke Europeaan tot de hogere klasse. Zowat elke West-Europeaan zit in de bovenste 10 procent. Maar als je het dan toch nationaal bekijkt: moeten vluchten een basisbehoefte zijn voor elke klasse? Met de opbrengst van vliegtaksen kan je het spoorwegennet beter uitbouwen en treinreizen goedkoper maken. Hoe ga je een draagvlak creëren? Bijna niemand betaalt graag meer voor brandstof of vluchten, maar het informeren en sensibiliseren van de afgelopen jaren blijkt ook niet te helpen.

https://i.redd.it/rdiqb1ayfz331.jpg
BertV schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:48:
[...]

Sterker nog, ik geloof niet eens in de huidige groene maatregelen en hun discipelen.

Geen 2200kg raceauto waarvan 600kg accu, verwarmde stoelen, stuur en elektrische kofferbak.
Waarom moet er 'geracet' kunnen worden? En vind je 2 ton voor 1 persoon, voor elke verplaatsing en voor een korte afstand ook niet overdreven inefficiënt? Want dat zijn de meeste autoverplaatsingen: meer dan de helft is korter dan 10 km, met een gemiddelde bezetting van 1,3 personen (bij pendelen 1,1) en auto's die zelfs niet-elektrisch gemakkelijk 2 ton halen (en liefst 200 km/u kunnen halen in een zo kort mogelijke tijd). Dan kan je meteen ook alle ledlichten terug vervangen door gloeilampen...

Edit: Nu wil men auto's ook nog laten vliegen, wat 10x meer energie kost dan een auto over de grond voortbewegen (+ extra gevaar en lawaai, ik vind een kleine drone al luid genoeg)

[Voor 3% gewijzigd door Cyberblizzard op 16-01-2020 09:25]

• begintmeta
  • Niet online
...
Wat je met nog meer beprijzen vooral bereikt is dat vliegen, autorijden, etc. voor steeds grotere groepen onbetaalbaar worden.
Je hoeft het niet noodzakelijk met beprijzen te doen.
Het is de onder- en middenklasse die je daarmee pakt, waarmee de onvrede en tweedeling in de maatschappij vergroot en er nog meer ruimte ontstaat voor populisten.
Wat dat betreft kan nog een hoop veranderen (en misschien moet dat ook gewoon), ongeacht enige relatie met klimaat.
Mr. Detonator schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:37:
...

...
Ik merk wel wat, maar niet zoveel als men (ik) zou hopen inderdaad. Ook niet bij mezelf :/
BertV schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:48:
...
Zou ik ook zeggen, daarnaast moeten die voertuigen dan ook optimaal worden benut, dus vrijwel volledige bezetting op zo efficient mogelijke routes gedurende een zo groot mogelijke proportie van de tijd...

[Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 16-01-2020 09:23]

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 16:37
[...]

Maar bij andere maatregelen die die groepen raken, zoals verhoging lage tarief BTW, is dit niet een probleem?

Die groepen zijn makkelijk te compenseren hiervoor maar dan moet er wel de politieke wens zijn om die groepen te helpen. Nu is worden deze groepen eerst zo veel mogelijk genaaid om ze vervolgens op te kunnen stoken tegen klimaatbeleid en ze dan als excuus te kunnen gebruiken om vooral de bedrijven lekker te laten doen wat ze willen.
Draagvlak moet je creeren. Dat is er niet uit zichzelf. En dat kan je prima doen door het opgehaalde geld direct te investeren in het verlagen van kosten van deze groepen op andere plaatsen.

Hoe weet jij wat het effect van de benzineprijzen op rijgedrag is?

Dat tientje op een vliegticket dat maar 20 euro kost is toch een flinke stijging. Hoe vaak hoor je niet dat mensen voor een weekendje nar bijvoorbeeld barcelona vliegen want "het kost toch maar een tientje". Dat soort gedrag is prima op te lossen door tickets iets duurder te maken. Op lange vluchten (zeg grote vakanties ver weg) maakt het minder uit omdat het op de totale kosten verwaarloosbaar is en je ontneemt dus mensen niet hun vakantie maar slechts een keer een weekendje weg iets dichter bij huis.

• Caayn
Cyberblizzard schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:11:
[...]
Brandstof aan de pomp duurder maken lijkt me eenvoudiger, met een goedkoper tarief of gedeeltelijke belastingcompensatie voor vrachtvervoer, want daarvoor bestaan minder alternatieven (noch op vlak van brandstof, noch op vlak van type voertuig).

Dan sla je alle vliegen in één klap:
-heb je graag een gulzige auto? dan ga je extra betalen
-doe je elke verplaatsing per auto? dan ga je extra betalen
-woon je graag afgelegen op het platteland? dan ga je extra betalen
-rij je graag 'sportief'? dan ga je extra betalen

Best wel geleidelijk en op Europese schaal, anders gaat men over de grens tanken.
Zolang mijn baas, en die van andere, de brandstof betaald zal dat weinig uithalen.

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Precies. Net zoals laatst in het nieuws dat niemand eigenlijk wist hoeveel het opladen van een elektrische auto kost, thuis danwel aan de snelweg. Aangezien in 95% van de gevallen gaat de rekening direct naar een werkgever omdat bijna niemand privé in een EV rijdt.

• begintmeta
  • Niet online
Caayn schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:59:
[...]
Zolang mijn baas, en die van andere, de brandstof betaald zal dat weinig uithalen.
Daar zal de baas echter misschien wel anders over gaan denken, als de kosten substantieel stijgen en te groot worden.

Hoe dan ook hoeft het gedrag natuurlijk ook niet via brandstofprijzen te worden gemodificeerd.

• TheMandroid
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17:15
Het verbaast me nog dat er geen stappen genomen worden tegen het online retourneren.
Omdat het zo makkelijk is lijkt mij dit toch een enorme aanslag op het milieu?
Dan heb ik het niet over die bestelbusjes, want mensen laten nu de auto staan om naar de stad te gaan.

Maar vooral:
- Verpakkingen die vernieuwd moeten worden na het retourneren.
- Producten die weggegooid moeten worden omdat ze niet meer verkoopbaar zijn.
- Producten die terug naar de fabrikant moeten, omdat ze een process moeten ondergaan o.i.d.
- Producten die schoongemaakt moeten worden.

In de winkel probeer je iets, dus ligt het retour aantal lager.
Ik denk dat het afschaffen van gratis retourneren al ver genoeg gaat om bewuster te bestellen.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:29
TheMandroid schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:28:
Het verbaast me nog dat er geen stappen genomen worden tegen het online retourneren.
Dan heb ik het niet over die bestelbusjes, want mensen laten nu de auto staan om naar de stad te gaan.

Maar vooral:
- Producten die terug naar de fabrikant moeten, omdat ze een process moeten ondergaan o.i.d.

Ik denk dat het afschaffen van gratis retourneren al ver genoeg gaat om bewuster te bestellen.
Maar dan rijden mensen naar de winkel om het te proberen en het vervolgens goedkoper online te kopen.

• n3othebest

Maar vooral:

Ik denk dat je het beter bij de oorzaak aan kan pakken: Blijkbaar is het verzenden van een pakket veel te goedkoop.

Als je bijvoorbeeld eerlijke voorwaarden voor bezorgers in het leven zou roepen, de zzp's contructies verbied en de prijzen van brandstof omhoog gaan dan gaan winkels vanzelf het verzenden duurder maken en niet meer gratis laten retourneren.

Dus in plaats van de rechten van consumenten weer af te pakken gewoon de achterliggende oorzaken aanpakken. Daarmee word het voor echte winkels ook weer makkelijker om te concureren.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Caayn schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:59:
[...]
Het sponsoren van vervuiling moet er ook uit. Een km-vergoeding voor een werkverplaatsing met de eigen auto kan ik begrijpen, een vergoeding voor woon-werk met de auto ligt al moeilijker (waarom moet iemand onrechtstreeks meebetalen voor iemand anders die afgelegen woont of een 'verre job' gezocht heeft?), een fietsvergoeding voor woon-werk is wel een goed idee, om de modal shift aan te moedigen en omdat fietsers de overheid subsidiëren.

• hoevenpe
  • Nu online
Dat gaat alleen nog maar groter worden, Amazon komt definitief naar Nederland en daarmee zal online winkelen alleen maar groter worden.

• Cyberblizzard
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:39:
[...]

Dat gaat alleen nog maar groter worden, Amazon komt definitief naar Nederland en daarmee zal online winkelen alleen maar groter worden.
Op zich geen probleem (buiten de verpakking), maar gratis retourneren zou verboden moeten worden.

• TheMandroid
Fable schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:34:
[...]

Maar dan rijden mensen naar de winkel om het te proberen en het vervolgens goedkoper online te kopen.
Dat ligt er natuurlijk aan. Bij veel producten (kleding) zit er bijna geen verschil tussen online en offine. Soms heb je een kortingscode, maar dan is het aan de winkel om ervoor te zorgen dat je die codes ook in de winkel kan inleveren.

• TheMandroid
n3othebest schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:37:
[...]

Ik denk dat je het beter bij de oorzaak aan kan pakken: Blijkbaar is het verzenden van een pakket veel te goedkoop.

Als je bijvoorbeeld eerlijke voorwaarden voor bezorgers in het leven zou roepen, de zzp's contructies verbied en de prijzen van brandstof omhoog gaan dan gaan winkels vanzelf het verzenden duurder maken en niet meer gratis laten retourneren.

Dus in plaats van de rechten van consumenten weer af te pakken gewoon de achterliggende oorzaken aanpakken. Daarmee word het voor echte winkels ook weer makkelijker om te concureren.
Natuurlijk moeten er goede voorwaarden komen.
Maar kleine webshops kunnen geen gratis verzending en retournering aanbieden.
Grote webshops wel.
Dus al wordt het bezorgen duurder, bol.com en amazon.com kunnen dit eenvoudig ophoesten en concureren zo de kleinere webshops weg. Waardoor het probleem blijft, alleen met minder concurentie.

• Fable
TheMandroid schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:50:
[...]

Dat ligt er natuurlijk aan. Bij veel producten (kleding) zit er bijna geen verschil tussen online en offine. Soms heb je een kortingscode, maar dan is het aan de winkel om ervoor te zorgen dat je die codes ook in de winkel kan inleveren.
Nadeel aan een winkel is ook vaak dat het in de buurt zit met meer winkels, waardoor je vaak getriggerd wordt om ook daar iets te kopen wat je eigenlijk niet nodig had maar wel kocht omdat het een leuke aanbieding was.

Een verbod op reclame zal denk ik veel meer doen om te consuminderen en daar is de echte winst te halen imo.

[Voor 15% gewijzigd door Fable op 16-01-2020 12:01]

• Cyberblizzard
  • Niet online
Zoals ik eerder ook al voorstelde:
Miljardenboetes dreigen voor autofabrikanten: ‘Stop verkoop SUV’s met 400 pk’

Miljardenboetes dreigen volgend jaar voor autofabrikanten als ze de nieuwe Europese uitstootnormen niet halen. Industriekenner Michael Schweikl legt uit waarom de uitstoot van CO2 door auto’s maar niet wil dalen.

Wie advertenties van autofabrikanten bekijkt in tijdschriften en hun commercials op tv ziet, krijgt misschien de indruk dat de duurzame, klimaatvriendelijke toekomst van de elektrische auto is aangebroken. Maar het tegendeel blijkt waar: de CO2-uitstoot van auto’s is juist aan het stijgen. Geen enkele fabrikant haalt de strenge Europese CO2-norm die eind dit jaar in gaat, waardoor in totaal voor maar liefst 14 miljard euro aan boetes dreigt, aldus PA Consulting.

De Europese Commissie heeft bepaald dat alle nieuwe auto’s van een merk vanaf volgend jaar gemiddeld niet meer dan 95 gram per kilometer mogen uitstoten. Deze strenge norm heeft grote consequenties voor veel autobouwers. Zoals voor Volkswagen, dat de norm flink zal overschrijden. Omdat het concern jaarlijks tien miljoen auto’s bouwt, zal de boete navenant hoog uitvallen: de Duitsers krijgen uit Brussel mogelijk een rekening van 4,5 miljard euro gepresenteerd. Zelfs Toyota, dat vroeg overschakelde op zuinige hybridetechnologie en goed op weg was, zal vermoedelijk de Europese limiet overschrijden. Nipt weliswaar, maar toch dreigt nog een boete van 18 miljoen.

Adviesbureau PA Consulting bracht voor de vijfde keer de gemiddelde CO2-uitstoot in kaart van de belangrijkste Europese autofabrikanten. Het laatste rapport, dat donderdag verschijnt, schetst een somber beeld. In plaats van te dalen, groeit de uitstoot juist weer over de hele linie, aldus industriekenner Michael Schweikl van het adviesbureau.

De industrie weet al jaren dat de strenge norm eraan komt. Hoe kan het dat bedrijven de limiet niet halen en straks miljoenenboetes krijgen?
“Er zijn een paar oorzaken. Zo is er een enorme vraag naar SUV’s. Doordat die zwaarder en hoger zijn, verbruiken ze meer brandstof, en stoten dus meer CO2 uit. Daarnaast schakelen automobilisten sinds het dieselschandaal van diesel over naar benzine, ook voor hun SUV’s. Een vergelijkbare benzinemotor stoot meer CO2 uit dan een diesel. Zet je die ook nog eens in een grote SUV, dan neemt de uitstoot dus nog meer toe. Verder blijven fabrikanten auto’s bouwen met zeer veel vermogen.”

Fabrikanten zitten in een spagaat. De klant wil SUV’s en daar verdienen ze veel geld mee. Moeten ze daarmee stoppen?
“Nee. Maar hun SUV’s moeten wel efficiënter worden. Bouw meer auto’s met plug-inhybride (auto’s die enkele tientallen kilometers volledig elektrisch kunnen rijden, waarna de brandstofmotor het overneemt, red.) en stop met de verkoop van SUV’s met 400 pk. Zijn die echt nodig?”

Automobilisten kunnen toch een elektrische auto kopen? Die stoot officieel geen CO2 uit.
“Dat klopt. Maar de hoge prijs is nog een hobbel voor veel consumenten. En de beschikbaarheid van e-auto’s is te klein. Dat is nog een reden waarom de CO2-uitstoot niet genoeg daalt.”

Om de norm te halen, zou Volkswagen de productie van e-auto’s in een jaar tijd 26 keer moeten verhogen, heeft u berekend.
“Dat gaat dus niet lukken. Ze kunnen de productie van hun volledig elektrische ID.3 waarschijnlijk nog wel wat opvoeren, maar het zal lang niet genoeg zijn. Zelfs een verdriedubbeling is een uitdaging, omdat het een nieuw soort auto betreft, met veel complexe software die ook nog volop in ontwikkeling is. De ID.3 komt eigenlijk een of twee jaar te laat.”

Dus volgt een boete.
“De vraag is of autofabrikanten inderdaad moeten betalen. Dat is nog niet zeker. Er zal een lobby op gang komen. Autofabrikanten zullen zeggen dat ze al enorme kosten moeten maken voor elektrificatie. Dat de verkoop inzakt. Dat er banenverlies zal zijn als de boetes worden opgelegd.”

“Het zal vermoedelijk uitdraaien op een compromis. Wellicht komt er een fonds dat wordt gevuld met de boetes, dat gebruikt wordt om elektrisch rijden te stimuleren, bijvoorbeeld door meer infrastructuur aan te leggen en start-ups te ondersteunen. Maar dan zullen fabrikanten duidelijk moeten maken hoe ze de nog strengere doelen van 2025 wel gaan halen. Dit wordt een discussie tussen industrie en politiek.”

In het vorige decennium was Europa mild voor de industrie bij de uitstootnormen voor diesels. We weten allemaal waar dit toe heeft geleid. Brussel kan niet opnieuw slap optreden.
“Zeker. Maar er dreigt nu een sfeer te ontstaan waarin iedereen beschuldigend naar elkaar wijst: de politiek, de industrie, het publiek, milieuorganisaties. Dat brengt ons niet verder. Beter is gezamenlijk te kijken hoe we de doelen wel kunnen bereiken. Die van 2021 worden niet gehaald. Het best is volgens mij gezamenlijk te werken om die van 2025 wel te bereiken. De ontwikkeling van een auto vergt vier jaar. Je moet nu dus de plannen maken om de norm van straks wel te halen. Los het op.”
Volgende week economische top in Davos, bijna volledig in het teken van klimaat:
Klimaat overschaduwt alle andere risico’s

De mondiale fine fleur verzamelt volgende week in het Zwitserse Davos voor de jaarlijkse hoogmis van de economie. Presidenten, premiers, bankiers en industriëlen: ze zakken allemaal af naar het World Economic Forum (WEF) om te netwerken en de toestand van de wereld te becommentariëren.

Vooraf wordt telkens een rapport gepubliceerd waarin de grootste risico’s voor de wereld worden opgelijst. Die lijst is gebaseerd op een bevraging van achthonderd beleidsmakers uit alle domeinen van de samenleving. Zij lijken nog maar om een zaak bekommerd: de opwarming van de aarde en de mogelijk desastreuze gevolgen van de klimaatverandering.

Het is de allereerste keer dat de top vijf van bezorgdheden helemaal milieu- en klimaatgerelateerd is. De vorige jaren stonden meestal ook migratie, economische recessies, geopolitieke spanningen en financiële crises hoog op de zorgenladder. Waarom het klimaat nu allesoverheersend is, blijft gissen.

Volgens Emily Farnworth, directeur van de klimaatinitiatieven bij het WEF, speelt de visibiliteit van de klimaatverandering een belangrijk rol. ‘We beginnen te zien wat de opwarming van de aarde in de praktijk betekent.’ De gigantische branden in de Amazone, in Californië en Australië, en de beelden van het smeltende poolijs hebben zeker meegespeeld.

El Niño

Dat de opwarming écht ernstig wordt, blijkt ook uit de metingen van de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO). Die liet gisteren weten dat 2019 het op een na warmste jaar is sinds de metingen zijn begonnen. In 2019 lag de gemiddelde temperatuur op aarde al 1,1 graad hoger dan in de periode 1850-1900.

‘Het jaar 2020 is begonnen waar 2019 is geëindigd: met weer- en klimaatgerelateerde gebeurtenissen die grote impact hebben’, zegt secretaris-generaal Petteri Taalas. ‘Australië heeft in 2019 zijn heetste en droogste jaar ooit gekend en was het toneel van enorme bosbranden die verwoestend waren voor mens en eigendom, voor wilde dieren, ecosystemen en het milieu.’

Het warmste jaar blijft nog altijd 2016, maar toen veroorzaakte het weerfenomeen El Niño een extra opstoot van de temperaturen. De verwachting is dat de komende El Niño’s extremer worden. In elk geval is het afgelopen decennium het warmste sinds het begin van de metingen.

Deze week raakte ook bekend dat de temperatuur van de oceanen nooit hoger is geweest. Dat is bijzonder verontrustend omdat de oceanen het grootste deel van de opwarming opvangen. Almaar warmer zeewater doet de zeespiegel sneller stijgen en is schadelijk voor het leven in de oceanen.

Nieuwjaarsbrief

Dat de beleidsmakers zich steeds meer zorgen maken, komt ook omdat de politieke wereld er maar niet in slaagt het Klimaat­akkoord van Parijs voldoende handen en voeten te geven. Ter herinnering: in 2015 spraken de wereldleiders af om de opwarming in 2100 onder 2 graden te houden. Die doelstelling is in de praktijk niet meer haalbaar. In plaats van snel te dalen, blijft de uitstoot van broeikasgassen toenemen.

Davos zal volgende week helemaal in het teken staan van de energietransitie. Ook Greta Thunberg is van de partij en mag een van de openingstoespraken houden. Dat het klimaat echt begint te spelen bij cruciale beleidsmakers in de financiële wereld, bleek deze week ook uit de ‘nieuwjaarsbrief’ van Larry Fink, de baas van Blackrock, de grootste vermogens­beheerder ter wereld. Hij wil voortaan duurzaamheid laten primeren en daarom zal Blackrock minder beleggen in steenkool en meer groene alternatieven aanbieden. Al zou die nieuwe regel volgens de Financial Times maar 500 miljoen dollar of 0,007 procent van de totale portefeuille van Blackrock in beweging brengen.

Steeds meer havensteden in Californië verbieden intussen dat er steenkool vertrekt richting de Aziatische markten.

De top vijf vier:
Waarover moet de wereld zich zorgen maken?
● Op één staan extreme weeromstandigheden die tot grote schade leiden en die veel mensenlevens ­kunnen kosten.
● Op twee komt het onvermogen van regeringen en bedrijven om de klimaat­verandering binnen aanvaardbare grenzen te houden of om ons voldoende aan te passen aan de gevolgen van de warmere planeet.
● Daarna komen de ‘gewone’ milieurampen zoals olievervuiling of nucleaire verontreiniging en de ‘gewone’ natuurrampen zoals aardbevingen en vulkaan­uitbarstingen.
● En dan is er nog het grote verlies van de biodiversiteit dat onherstelbare gevolgen voor het leefmilieu kan hebben.
Evolutie risico-analyse. Kijk ook even naar de andere categorieën die gerelateerd kunnen worden aan klimaatverandering (bvb. voedsel- en watercrisis, sociale onrust, conflicten, terreur, energiecrisis, migratie,...)

https://i.ibb.co/Vm5G7Qq/image001.png

• n3othebest
TheMandroid schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:52:
[...]

Natuurlijk moeten er goede voorwaarden komen.
Maar kleine webshops kunnen geen gratis verzending en retournering aanbieden.
Grote webshops wel.
Dus al wordt het bezorgen duurder, bol.com en amazon.com kunnen dit eenvoudig ophoesten en concureren zo de kleinere webshops weg. Waardoor het probleem blijft, alleen met minder concurentie.
Maar dan spreek je over het probleem van weinig concurentie en dat keline webshops niet mee kunnen komen. Dat is iets anders dan opkomen voor het klimaat. (ben het wel met je eens hoor maar dat is een andere discussie).

Als verzenden gewoon zo duur word dat online shops niet meer de echte winkels er uit kunnen concureren is dat al een stuk beter voor het klimaat.

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
Cyberblizzard schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:41:
[...]
Op zich geen probleem (buiten de verpakking), maar gratis retourneren zou verboden moeten worden.
Ik hoop dat je begrijpt dat "gratis" retourneren gewoon bij de prijs inbegrepen zit.
Dus als het retourneren niet meer gratis is het product goedkoper is en het netto net zoveel kost om terug te sturen?
n3othebest schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:15:
Als verzenden gewoon zo duur word dat online shops niet meer de echte winkels er uit kunnen concureren is dat al een stuk beter voor het klimaat.
Dat betekend eerst met de auto naar de stad, daar er achter komen dat het aanbod veel te beperkt is, om vervolgens terug te rijden met de auto en het product alsnog online bestellen.

[Voor 30% gewijzigd door LordSinclair op 16-01-2020 12:29]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

n3othebest schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:15:
[...]
Ik denk dat online winkels op zich helemaal niet slechter zijn voor het milieu dan stenen winkels. Integendeel zelfs.

De uitwerking hoe we het nu doen maakt dat het slechter wordt.

• Cyberblizzard
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:27:
[...]

Ik hoop dat je begrijpt dat "gratis" retourneren gewoon bij de prijs inbegrepen zit.
Dus als het retourneren niet meer gratis is het product goedkoper is en het netto net zoveel kost om terug te sturen?
Sommige webwinkels zijn zelf voorstander, ik hoop dat ze wel weten waarover ze het hebben?

Australië zal volgens de weersvoorspellingen van het ene extreme naar het andere gaan:
De afgelopen week heeft zich voor de oostkust van het land een lagedrukgebied opgebouwd en die vochtige lucht is al naar Tasmanië en Victoria getrokken. Melbourne kreeg gisteren al te maken met enorme regen- en onweersbuien die zelfs voor overstromingen zorgden.

Meteorologen verwachten dat zich begin volgende week een nieuw weersysteem zal vormen boven de staten Victoria, South Australia en het westen van New South Wales, waarbij ‘supercellen’ kunnen ontstaan, het zwaarste type van onweersbuien die gepaard kunnen gaan met mesocyclonen. “Tegen maandag zal een lagedrukgebied voor zware regenbuien zorgen en kunnen we zeer zwaar weer met harde windstoten, verdere overstromingen en zelfs supercellen verwachten”, zegt hoofdmeteoroloog Tom Saunders van Sky News Weather. “Er komen dus zware buien aan.”

Het puin van afgebrande gebouwen, dat lange tijd is blijven liggen, kan ervoor zorgen dat het water niet door de aarde wordt opgenomen en de opgehoopte as samen met de grond en het puin wegspoelt. “Overstromingen zijn altijd een gevaar bij onweersbuien”, zegt meteoroloog Abrar Shabren aan ABC News. “Afhankelijk van hoeveel vegetatie er nog over is en hoeveel vuur de grond heeft moeten doorstaan, kunnen de overstromingen nu nog groter zijn.”

Vooral de hoger gelegen gebieden die te maken hebben gehad met bosbranden zijn kwetsbaar voor aardverschuivingen en omvallende bomen, omdat de branden de vegetatie aanzienlijk verzwakt hebben.

[Voor 12% gewijzigd door Cyberblizzard op 16-01-2020 12:33]

• TheMandroid
LordSinclair schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:27:
[...]

[...]

Dat betekend eerst met de auto naar de stad, daar er achter komen dat het aanbod veel te beperkt is, om vervolgens terug te rijden met de auto en het product alsnog online bestellen.
Dan nog zal de psychologische drempel er zijn. We sturen nu liever iets van 25 euro terug dan iets van 20 euro en dan 5 euro retourkosten moeten betalen.

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Nu online

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

Cyberblizzard schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:10:
Zoals ik eerder ook al voorstelde:

[...]

Volgende week economische top in Davos, bijna volledig in het teken van klimaat:

[...]

Evolutie risico-analyse. Kijk ook even naar de andere categorieën die gerelateerd kunnen worden aan klimaatverandering (bvb. voedsel- en watercrisis, sociale onrust, conflicten, terreur, energiecrisis, migratie,...)

[Afbeelding]
Tja... Ik wil best elektrisch rijden, maar ik kan het simpelweg niet betalen, ook al zou ik het willen.

Maar dat iedereen zonodig een SUV moet vind ik echt absurd. Met het Nederlandse platte veilige wegdek is daar geen enkele rationele reden voor. Wat mij betreft mogen ze die zooi ook best verbieden.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Blaat schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:21:
[...]

Tja... Ik wil best elektrisch rijden, maar ik kan het simpelweg niet betalen, ook al zou ik het willen.
Ik ken de prijzen niet, maar ik heb het gevoel dat in de media vooral de dure modellen verschijnen (Tesla sportwagen, Audi suv,...). Daarnaast moet je er ook de brandstofkosten aftrekken (opladen kost weinig) en is er minder onderhoud dan bij een fossiele auto. De prijzen zullen ook gaan dalen. Maar bovenal kan iedereen zich eens afvragen of hij/zij wel nog een auto nodig heeft, of er niet gedeeld kan worden en sowieso het stop-principe toepassen.

Edit: hier enkele goedkopere e-auto's

[Voor 10% gewijzigd door Cyberblizzard op 16-01-2020 15:58]

• Brent
Kosten sluiting kolencentrales lopen op bij de oosterbuur: https://www.nrc.nl/nieuws...g-kolencentrales-a3987081
Lees even door tot het einde, eenvoudige zaken zoals een goed landelijk netwerk schorten er zelfs al aan.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:31:
Kosten sluiting kolencentrales lopen op bij de oosterbuur: https://www.nrc.nl/nieuws...g-kolencentrales-a3987081
Lees even door tot het einde, eenvoudige zaken zoals een goed landelijk netwerk schorten er zelfs al aan.
4 miljard schadevergoeding voor zo'n groot land valt nog mee in vergelijking met de sluiting van kerncentrales in een klein land, maar misschien is dat appels en peren...

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Brent schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:31:
Als je je verdiept in de z.g.n. energiewende, dan is dat grotendeels populisme geweest van de regering Merkel. Na Fukushima heeft de regering electoraal geprofiteerd van de belofte van een snelle sluiting van alle kerncentrales in Duitsland, maar de plannen en kosten voor verduurzaming zijn nooit serieus onderzocht en dus loopt men nu tegen allerlei obstakels aan.

Men had de kerncentrales die nog in normale levensduur zaten natuurlijk nog gewoon operationeel kunnen hebben laten houden tot de transitie de energie capaciteit 1 op 1 kon vervangen, maar ja, de energie wende draaide electoraal niet om groene energie, maar eigenlijk alleen de kernuitstap.

Climate dashboard

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15:51

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Blaat schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:21:
[...]

Maar dat iedereen zonodig een SUV moet vind ik echt absurd. Met het Nederlandse platte veilige wegdek is daar geen enkele rationele reden voor. Wat mij betreft mogen ze die zooi ook best verbieden.
Tsja, Nederland vergrijst en ze hebben een hoge instap en lekker overzicht. Iedereen aan de sportcoupé zou beter zijn, maar dan komen ze de auto niet meer uit. :+ Toyota laat bv met de nieuwe Mirai zien dat laag beter is voor het verbruik. Het is in ieder geval geen tank op pootjes.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Caayn
Señor Sjon schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:42:
[...]

Tsja, Nederland vergrijst en ze hebben een hoge instap en lekker overzicht. Iedereen aan de sportcoupé zou beter zijn, maar dan komen ze de auto niet meer uit. :+ Toyota laat bv met de nieuwe Mirai zien dat laag beter is voor het verbruik. Het is in ieder geval geen tank op pootjes.
Ten koste van de overige weggebruikers. In zowel de auto als op de fiets zie ik een stuk minder. Dit probleem heb je uiteraard ook met bestelbusjes en vrachtwagens maar auto's van het model baksteen maken dit alleen maar erger. Er zijn genoeg auto's zonder lage instap neem bijvoorbeeld de Fiat Panda/Suzuki Splash, maarja dat is natuurlijk een stuk minder stoer.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:42:
[...]

Vergrijzing kan slechts een deel van de verklaring zijn, wereldwijd is 40% van alle gekochte auto's een suv of pickup (in de VS 70% en groeiend), daardoor is dat 'lekker overzicht' in sneltempo aan het verdwijnen. Vraag eens aan een Amerikaan hoeveel 'overzicht' hij nog heeft. De volgende generatie auto's zal dan waarschijnlijk 3 meter hoog zijn :p

• odan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:37

odan

The dark side is within all!

Caayn schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:31:
[...]
Ten koste van de overige weggebruikers. In zowel de auto als op de fiets zie ik een stuk minder. Dit probleem heb je uiteraard ook met bestelbusjes en vrachtwagens maar auto's van het model baksteen maken dit alleen maar erger. Er zijn genoeg auto's zonder lage instap neem bijvoorbeeld de Fiat Panda/Suzuki Splash, maarja dat is natuurlijk een stuk minder stoer.
Het oog wil ook wat, die 2 voorbeelden zijn oerlelijke gedrochten..

Tuurlijk iedereen aan de SUV is niet goed, maar grotere auto's zijn nou eenmaal tegenwoordig heel normaal en makkelijk in gebruik.

Pulse mee voor GoT!

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 15:25
odan schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:02:
[...]

Tuurlijk iedereen aan de SUV is niet goed, maar grotere auto's zijn nou eenmaal tegenwoordig heel normaal en makkelijk in gebruik.
Ja, inderdaad ontzettend makkelijk. Meer ruimte dan je 95% van de tijd nodig hebt, maar minder ruimte dan een gemiddelde station.

• Cyberblizzard
  • Niet online
odan schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:02:
[...]

Past toch bij een vergrijzende bevolking? :) (zie ook Japan) En het verhoogt je eco-status :)

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 06-04 19:33
Cyberblizzard schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:27:
[...]
Ik ken de prijzen niet, maar ik heb het gevoel dat in de media vooral de dure modellen verschijnen (Tesla sportwagen, Audi suv,...). Daarnaast moet je er ook de brandstofkosten aftrekken (opladen kost weinig) en is er minder onderhoud dan bij een fossiele auto. De prijzen zullen ook gaan dalen. Maar bovenal kan iedereen zich eens afvragen of hij/zij wel nog een auto nodig heeft, of er niet gedeeld kan worden en sowieso het stop-principe toepassen.

Edit: hier enkele goedkopere e-auto's
Wat voor onderhoud heeft een nieuwe auto sowieso? Fossiel of elektrisch, bijna niks behalve een keer olie verversen en luchtfilter vervangen voor de fossiele.
De kleine auto's in de link zijn idd klein en niet echt geschikt voor gezinnen met 2 kinderen, zeker als het jonge kinderen zijn, kinderwagen etc meeslepen. Het zijn meer boodschappenautos ipv autos waar je niet mee op vakantie kan.

En ik denk ook dat dat de stroomkosten flink gaan stijgen, door belasting of een andere goede smoes. Benzine is nu best duur, eens. Maar de aanschijfprijzen van benzine autos zijn wel een stuk lager, dat zal denk ik voorlopig nog wel zo blijven. Er is niet veel elektrisch keuze voor een betaalbare prijs en een gewenst formaat.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• Cyberblizzard
  • Niet online
PM_Petrol schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:57:
[...]

Wat voor onderhoud heeft een nieuwe auto sowieso? Fossiel of elektrisch, bijna niks behalve een keer olie verversen en luchtfilter vervangen voor de fossiele.
Ivm onderhoud: https://lumiworld.luminus...che-wagen-echt-goedkoper/
De kleine auto's in de link zijn idd klein en niet echt geschikt voor gezinnen met 2 kinderen, zeker als het jonge kinderen zijn, kinderwagen etc meeslepen. Het zijn meer boodschappenautos ipv autos waar je niet mee op vakantie kan.
Er zijn meer singles, koppels met 1 kind, zonder kinderen en ouderen, dan koppels met 2 of meer kinderen. Ivm vakantie vind ik het overkill om een auto te kopen in functie van 1x per jaar een verre reis. Maar goed, ik spreek uit mijn perspectief, wij hebben nergens een auto voor nodig. In mei gaan we in Scandinavië een rondreis per bus doen: geen zorgen, alles geregeld, toilet op de bus, mensen leren kennen, geen verkeerstress,...
En ik denk ook dat dat de stroomkosten flink gaan stijgen, door belasting of een andere goede smoes. Benzine is nu best duur, eens. Maar de aanschijfprijzen van benzine autos zijn wel een stuk lager, dat zal denk ik voorlopig nog wel zo blijven. Er is niet veel elektrisch keuze voor een betaalbare prijs en een gewenst formaat.
Het zal gaan zoals met zonnepanelen: eens er massaproductie is zal het veel goedkoper worden. Op lange termijn vrees ik meer voor de lithiumvoorraad en de energiebeschikbaarheid. Vandaar dat ik meer pleit voor fiets en ov, ook voor wie een auto heeft: bij elke verplaatsing bekijken of het echt wel met de auto moet... Fossiele brandstoffen zullen sowieso minder aantrekkelijk worden (co2-taks, lage emissiezones,...)

• PM_Petrol
Cyberblizzard schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:03:
[...]
Ivm onderhoud: https://lumiworld.luminus...che-wagen-echt-goedkoper/

[...]
Er zijn meer singles, koppels met 1 kind, zonder kinderen of ouderen, dan koppels met 2 of meer kinderen. Ivm vakantie vind ik het overkill om een auto te kopen in functie van 1x per jaar een verre reis. Maar goed, ik spreek uit mijn perspectief, wij hebben nergens een auto voor nodig. In mei gaan we in Scandinavië een rondreis per bus doen: geen zorgen, alles geregeld, toilet op de bus, mensen leren kennen, geen verkeerstress,...

[...]
Het zal gaan zoals met zonnepanelen: eens er massaproductie is zal het veel goedkoper worden. Op lange termijn vrees ik meer voor de lithiumvoorraad en de energiebeschikbaarheid. Vandaar dat ik meer pleit voor fiets en ov, ook voor wie een auto heeft: bij elke verplaatsing bekijken of het echt wel met de auto moet...
"Een elektrische auto heeft minder bewegende mechanische onderdelen, en dus ook minder stukken die aan slijtage onderhevig zijn en vervangen moeten worden: geen versnellingsbak, geen brandstofpomp, geen olie, geen luchtfiltering en geen uitlaat."

Versnellingsbak, brandstofpomp. Dat zijn dingen die heel veel km's meegaan, zeker geen standaard onderhoudspuntje. Ook de uitlaat gaat zeer lang mee. Koelvloeistof wordt niet echt vervangen naar mijn inzien.

De meeste mensen kopen een auto waar ze alles mee kunnen, ook al is het maar 1x per jaar of gewoon nooit.

• Cyberblizzard
  • Niet online
PM_Petrol schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:13:
[...]

De meeste mensen kopen een auto waar ze alles mee kunnen, ook al is het maar 1x per jaar of gewoon nooit.
Gewoon nooit? Zoals een single met een suv met 7 plaatsen die nooit offroad gaat en 200 km/u kan halen, gewoon omdat het kan :)

• PM_Petrol
Cyberblizzard schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:22:
[...]
Gewoon nooit? Zoals een single met een suv met 7 plaatsen die nooit offroad gaat en 200 km/u kan halen, gewoon omdat het kan :)
Het zou kunnen idd. Maar hoevaak wordt het gebruikt ;). Je kan er mee showen bij de mensen om je heen. "Ja maar ik kan offroad"

• Fable
Cyberblizzard schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:22:
[...]
Ach de één vind het leuk om met de familie een rondreis door Scandinavië te maken en de ander vind het heel om een grote auto te kopen en soms eens lekker het gas in te trappen.

Geen idee wat slechter is voor het milieu

• Cyberblizzard
  • Niet online
Fable schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:55:
[...]

Ach de één vind het leuk om met de familie een rondreis door Scandinavië te maken en de ander vind het heel om een grote auto te kopen en soms eens lekker het gas in te trappen.

Geen idee wat slechter is voor het milieu
Wij hebben geen auto en gaan 1x per jaar op reis met een volle bus. De kans is groot dat die met zijn grote auto gewoon met de auto op reis gaat. Ik heb wel een idee wat slechter is voor het milieu:

https://www.sightline.org/wp-content/images/orgold/f10f4caba70ff52fe97f73e8a11281c6

• Fable
Cyberblizzard schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:17:
[...]
Wij hebben geen auto en gaan 1x per jaar op reis met een volle bus. De kans is groot dat die met zijn grote auto gewoon met de auto op reis gaat. Ik heb wel een idee wat slechter is voor het milieu:

[Afbeelding]
Ja en ik heb weer geen kinderen en ga nooit op vakantie.

Ik wou alleen maar aangeven dat er niet 1 ding slecht is en niet alles wat jij doet goed is.
Beetje verder kijken en je ziet dat andere mensen aan andere dingen waarde hechten. En ik vind dan ook niet dat je zo makkelijk kan zeggen dat 1 ding slecht is en het andere wat ook totaal niet nodig is zoals vakantie, niet slecht is.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Fable schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:26:
[...]

Ja en ik heb weer geen kinderen en ga nooit op vakantie.

Ik wou alleen maar aangeven dat er niet 1 ding slecht is en niet alles wat jij doet goed is.
Beetje verder kijken en je ziet dat andere mensen aan andere dingen waarde hechten. En ik vind dan ook niet dat je zo makkelijk kan zeggen dat 1 ding slecht is en het andere wat ook totaal niet nodig is zoals vakantie, niet slecht is.
Reizen is inderdaad niet nodig, maar we kiezen wel voor het meest ecologische voertuig (ongeveer dezelfde uitstoot als een trein). Het IEA luidt de alarmbel over het stijgende aantal suv's (2e stijger na de energiesector, doet verminderde uitstoot e-auto's teniet), niet over busreizen.

Kinderen zijn wel nodig, anders hebben we over 50 jaar een land/continent vol bejaarden die sterven van de honger, of we zijn dan afhankelijk van massale migratie om te voorzien in onze pensioenen en om onze economie draaiende te houden. Die migranten krijgen dan onze voetafdruk en zorgen voor meer samenlevingsproblemen. Zelfs wij met 1 kind zorgen al voor een ongunstige demografie, want simpel gezegd moet dat kind later 2 ouderen onderhouden (als je onze situatie extrapoleert naar de totale bevolking en zonder migratie).

Ok, iedereen heeft zijn sterke en zwakke klimaatpunten :) Maar volgens het totaalplaatje is onze uitstoot een kwart van de gemiddelde Nederlander. Wij doen al hard ons best, nu de rest nog :)

• Mr. Detonator
PM_Petrol schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:13:
[...]

Versnellingsbak, brandstofpomp. Dat zijn dingen die heel veel km's meegaan, zeker geen standaard onderhoudspuntje. Ook de uitlaat gaat zeer lang mee. Koelvloeistof wordt niet echt vervangen naar mijn inzien.
klopt... maar na 1-2 ton op de teller zijn sommige van bovengenoemde zaken toch al een keer vervangen of staan op het punt om gereviseerd/vervangen te worden... ..tenminste bij de meeste modellen

uitlaat...dynamo...versnellingsbak...stuurpomp/waterpomp, distributieriem en dergelijke...en tientallen olie/filterwissels...en enkele loodaccu's.. en remschijven/blokken schijnen ook erg lang mee te gaan met een EV..... allemaal kostenposten

en dat heb je dan dus niet met een EV....nooit..

[Voor 11% gewijzigd door Mr. Detonator op 16-01-2020 21:21]

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 16:44
Mr. Detonator schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:12:
[...]

klopt... maar na 1-2 ton op de teller zijn sommige van bovengenoemde zaken toch al een keer vervangen of staan op het punt om gereviseerd/vervangen te worden... ..tenminste bij de meeste modellen

uitlaat...dynamo...versnellingsbak...stuurpomp/waterpomp, distributieriem en dergelijke...en tientallen olie/filterwissels...en enkele loodaccu's.. en remschijven/blokken schijnen ook erg lang mee te gaan met een EV..... allemaal kostenposten

De kans op 'pech' is gewoon veel kleiner met een EV. De meeste mensen zullen 200k met een versnellingsbak doen, maar in mijn Golf is hij 2 keer vervangen voordat ik op de 200k zat. En zo geldt het voor elk onderdeel, het zal lang niet allemaal onderhoud nodig hebben of kapot gaan, maar de kans dat er iets kapot gaat is veel groter.

SW-0040-8191-9064

• PM_Petrol
Mr. Detonator schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:12:
[...]

uitlaat...dynamo...versnellingsbak...stuurpomp/waterpomp, distributieriem en dergelijke...en tientallen olie/filterwissels...en enkele loodaccu's

Een EV accu gaat ook niet eeuwig mee. Hoeveel km weet ik niet precies. Zit er in een EV ook niet iets als een gearbox of koppelomvormer die de kracht op de wielen voortbrengt. Versnellingsbakken in ICE gaan langer mee dan 150k als er normaal mee gereden wordt. Veel autos hebben een distributieketting die in theorie ook nooit vervangen hoeft te worden. Stuurpomp, hoe werkt de stuurbekrachtiging in een EV? Een accu in een ICE zal misschien 1 a 2x per autoleven vervangen worden.

Over een paar deccenia is ineens de lithiumvoorraad leeg omdat er zoveel EV's zijn geproduceerd. Tuurlijk er moet iets veranderen, maar voorlopig zitten er ook nog veel nadelen aan EV's. Het heilige woord "stroom" is bij lange nog niet 100% klimaatneutraal. Ook niet als je thuis de EV oplaad met zonnepanelen. De stroom die je dus niet kunt gebruiken voor huishoudelijke stroom, dat komt alsnog van het net. Die stroom wordt voorlopig nog grijs opgewekt (~85%).

• Mr. Detonator
PM_Petrol schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:27:
[...]

Een EV accu gaat ook niet eeuwig mee. Hoeveel km weet ik niet precies. Zit er in een EV ook niet iets als een gearbox of koppelomvormer die de kracht op de wielen voortbrengt. Versnellingsbakken in ICE gaan langer mee dan 150k als er normaal mee gereden wordt. Veel autos hebben een distributieketting die in theorie ook nooit vervangen hoeft te worden. Stuurpomp, hoe werkt de stuurbekrachtiging in een EV? Een accu in een ICE zal misschien 1 a 2x per autoleven vervangen worden.

Over een paar deccenia is ineens de lithiumvoorraad leeg omdat er zoveel EV's zijn geproduceerd. Tuurlijk er moet iets veranderen, maar voorlopig zitten er ook nog veel nadelen aan EV's. Het heilige woord "stroom" is bij lange nog niet 100% klimaatneutraal. Ook niet als je thuis de EV oplaad met zonnepanelen. De stroom die je dus niet kunt gebruiken voor huishoudelijke stroom, dat komt alsnog van het net. Die stroom wordt voorlopig nog grijs opgewekt (~85%).
kijk eens op marktplaats zou ik zeggen...en sorteer dan op kilometerstand.... ik heb al tesla's gezien met 7 ton op de teller en de originele accu nog..... maar ook veel waar tweede accupakket al inzit (onder garantie)... volgens mij komt dat vaak door productiefoutjes, en worden ze vervangen voor een beter/nieuwer exemplaar... de meeste fabrikanten geven 5-8 jaar garantie op de accu

de meeste accu's gaan langer mee dan wat de fabrikanten zelf hadden ingeschat...

veel ice auto's hebben een ketting idd, maar veruit de meeste hebben gewoon een riem

volgens mij zit er wel een gearbox in EV's....maar dan wel met een vaste verhouding, een soort gear reduction ... koppelomvormer zit er niet op

https://www.autointernati...doet-1-miljoen-kilometer/

Helemaal probleemloos werden die kilometers niet gehaald. De Tesla Model S P85 van Von Gemmingen is inmiddels toe aan zijn derde accu, al spreekt de eigenaar van 2 exemplaren. Hij kreeg met de eerste accu problemen toen de teller op 290.000 kilometer stond. Tesla had een half jaar nodig om de batterijen set te vervangen (zoveel tijd had de autofabrikant nodig om de problemen met het kapotte pakket op te sporen), maar gaf hem wel een wisselaccu waarmee Von Gemmingen meer dan 150.000 kilometer reed. Die telt hij zelf niet mee.

De tweede accu, een gereviseerd tweedehands exemplaar, werd bij 470.000 km gemonteerd en heeft nog 62 kWh van zijn capaciteit over. Het recept voor de lange levensduur? Volgens Von Gemmingen is het raadzaam om zo weinig mogelijk snel te laden. Hij laadt voornamelijk langzaam (AC) gedurende de nacht bij hotels en bij hem thuis. Superchargers vermijdt Von Gemmingen dus liever, tenzij hij echt een lange reis voor de boeg heef

als ik het goed begrijp heeft die dus met de laatste accu die er nou nog in zit 5,3 ton gereden en heeft die nou nog 62 kWh aan capaciteit over

[Voor 30% gewijzigd door Mr. Detonator op 16-01-2020 23:28]

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 08-04 19:10

Amphiebietje

In de blubber

Kill 'em all...
A million seabirds died in less than a year as a result of a giant “blob” of hot ocean water off the coast of New Zealand, according to new research.

A study released by the University of Washington found the birds, called the common murre, probably died of starvation between the summer of 2015 and the spring of 2016.

Most dead seabirds never wash ashore, so while 62,000 dead or dying murres were found along the coasts of Alaska, Washington, Oregon and California, researchers estimate the total number is closer to 1 million.

Alaska saw the most birds wash up. In Prince William Sound in southern Alaska, more than 4,500 bird carcasses were found every kilometer, or 0.62 miles.

The blob stems from a years-long severe marine heatwave, believed to be caused by an anticyclone weather system that first appeared in 2013. A weather phenomenon known as El Niño accelerated the warming temperatures beginning in 2015 and, by 2016, the rising heat resulted in water temperatures nearly 11F (6C) above average.

Anticyclones form when a mass of air cools, contracts and becomes more dense, increasing the weight of the atmosphere and the surface air pressure.

Heat maps at the time showed a massive red blob growing, spanning more than 380,000 sq miles (1 million sq km). That’s nearly 1.5 times the size of Texas or four times larger than New Zealand.

The study found that the murres mostly likely starved to death. The seabird must eat half its body weight to survive, but food grew scarce amid intense competition from other creatures. Warming ocean waters gave fish such as salmon and halibut a metabolism boost, causing a fight for survival over the limited supply of smaller fish.

Researchers also uncovered other effects, including a massive bloom of harmful algae along the US west coast that cost fisheries millions of dollars in revenue. Other animals also died off, including sea lions, tufted puffins and baleen whales.

“Think of it as a run on the grocery stores at the same time that the delivery trucks to the stores stopped coming so often,” Julia Parrish, a co-author of the study and UW professor in the School of Aquatic and Fishery Sciences, said in a press release.

The murres’ population also took a hit. According to the study, a limited food supply resulted in reduced breeding colonies across the entire region. Between the 2015 and 2016 breeding seasons, more than 15 colonies did not produce a single chick. Researchers say those estimates could be low since they only monitor a quarter of all colonies.

The seabird has not replenished in numbers after the mass die-off.

“The magnitude and scale of this failure has no precedent,” said John Piatt, the lead researcher. “It was astonishing and alarming, and a red-flag warning about the tremendous impact sustained ocean warming can have on the marine ecosystem.”

Researchers cannot determine how long it would take for the population to rebound – or if it ever will.

“In light of predicted global warming trends and the associated likelihood of more frequent heatwaves”, the study concluded, this could be a stark warning about the impending effects of the climate crisis.

Meanwhile, another huge heat blob has formed off the Washington coast and up into the Gulf of Alaska, and is growing.
...en dan is waarschijnlijk de schaal van deze massasterfte onder andere organismen moeilijk in te schatten omdat we nu eenmaal niet goed kunnen waarnemen wat er onder het wateroppervlak gebeurt.

• j-phone
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 14:54
Dit soort sterfte en fenomenen veroorzaakt door de opwarming is ongelooflijk :|

Zijn dit soort weer fenomenen ooit voorspeld geweest?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• Basekid
  • Nu online
Tja.. Mensen blijken liever een SUV te rijden dan de gevolgen daarvan belangrijk te vinden of besteden überhaupt geen aandacht aan dat soort rampen.

Was een tijdje geleden ook zoiets te zien op planet earth 2 met walrussen die zich te pletter gooiden. Brrrr

• GuidoH
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23-03 18:05
Basekid schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:29:
Tja.. Mensen blijken liever een SUV te rijden dan de gevolgen daarvan belangrijk te vinden of besteden überhaupt geen aandacht aan dat soort rampen.

Was een tijdje geleden ook zoiets te zien op planet earth 2 met walrussen die zich te pletter gooiden. Brrrr
Overdrijf je nou niet een beetje? Het zijn wat dode vogels aan de andere kant van de wereld, daar gaat de normale Nederlander echt geen anders auto voor rijden. We gaan straks ook al max. 100km/h rijden, dus we dragen ons steentje al bij! ;)

Fujifilm X-T2 | XF10-24 | XF18-55 | XF23/2 | XF55-200 | XF80 Macro

• hoevenpe
  • Nu online
GuidoH schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:48:
We gaan straks ook al max. 100km/h rijden, dus we dragen ons steentje al bij! ;)
Jij misschien, de overgrote meerderheid rijdt straks nog steeds gewoon 110/120... 8)

[Voor 15% gewijzigd door hoevenpe op 16-01-2020 23:03]

• GuidoH
hoevenpe schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 23:02:
[...]

Jij misschien, de overgrote meerderheid rijdt straks nog steeds gewoon 110/120... 8)
110/120 waar ze normaal 140/150 reden dan? Dat is dezelfde winst als wanneer ze zich altijd aan de snelheid zouden houden. :)

Reken maar op 130/140 waar het kan. Flitsmeister aan en gaan! :+

• hoevenpe
  • Nu online
@GuidoH
Ik maak er een grap over, maar als veelrijder zie ik dagelijks hoe 100 als maximumsnelheid in de praktijk een wassen neus is. Waar het kan rijdt het merendeel harder en waar 130 geldt wordt dat door de meeste mensen niet gehaald.

Het enige wat in de praktijk veranderd is dat je een paar boetes per jaar krijgt, leuk voor de staatskas en makkelijk te framen door de populisten voor eigen politiek gewin. Waar de borden 130 vooral VVD reclame zijn worden de 100 borden straks de spreekwoordelijke druppels die het draagvlak voor klimaatbeleid uithollen.

• Cyberblizzard
  • Niet online
[...]

Overdrijf je nou niet een beetje? Het zijn wat dode vogels aan de andere kant van de wereld, daar gaat de normale Nederlander echt geen anders auto voor rijden. We gaan straks ook al max. 100km/h rijden, dus we dragen ons steentje al bij! ;)
Inderdaad, niks aan de hand, waarom zouden we ecosystemen nodig hebben? Ons voedsel ligt gewoon in de winkel en het drinkwater komt gewoon uit de kraan. Wie maalt er om een uitstervingsgolf? De enige dieren die we nodig hebben zijn die op ons bord en het duurt zeker nog 30 jaar voor de oceanen leeggevist zijn... Deze week nog een vissoort van 200 miljoen jaar uitgestorven verklaard, heeft allerlei rampen overleefd, behalve de mens die hier in verhouding nog maar pas rondloopt. Maar goed, hij smaakte toch niet lekker...

Dat is het probleem: dat men het totaalplaatje niet ziet. Praat eens met een ervaren wetenschapper zoals Attenborough, hij zal je uitleggen dat alles verbonden is, dat de mens onderdeel is van een ecosysteem en dat het gevaarlijk is om er een schakel van tussen te nemen. Een half miljard mensen is afhankelijk van visvangst, voor eten of voor inkomsten. Aan het huidige tempo zijn er over 30 jaar geen vissen meer, uiteindelijk weer een hoop vluchtelingen die je niet zal stoppen. Google eens op antibioticacrisis, er wordt meer antibiotica gebruikt voor vee dan voor mensen. Google eens op fosfaatcrisis of medicatiebronnen die verdwijnen. Zoek eens iets over bestuiving van gewassen, driekwart van de vliegende insecten is al verdwenen. En er zijn vast nog dingen die wij of zelfs wetenschappers niet weten, omdat de effecten en connecties nog niet duidelijk zijn.

Maar goed, als we 100 km/u rijden dragen we ons steentje bij :) Dan consumeren we geen 3,5 maar 3,45 aardes :)

• Caayn
100 mag voor de massa en in het totaal misschien een wassen neus zijn, voor mij heeft het wel impact. Normaliter ree ik altijd 130 waar het kon en dat was te merken qua brandstofverbruik. Sinds dit jaar probeer ik 100~110 te rijden en ook dat is goed te merken in het verbruik maar grappig genoeg niet tot amper in de extra reistijd op een rit van zo'n 45km.

Ik ben er nog niet helemaal over uit maar het lijkt erop alsof ik 25% verder kom met een tank, dat is toch een mooie besparing. Met 100~110 kan ik veel consistenter rijden waardoor ik minder brandstof kwijt ben aan het constant optrekken naar 130. Het is maar zelden dat ik 130 kon blijven doorrijden voor en tijdens de spits. Dus ondanks dat de baas mijn brandstof betaald rij ik nu al lekker 100~110. Het rijdt zoveel relaxter dan steeds maar proberen de 130 aan te tikken in de spits (wat op mijn traject best mogelijk is).

Het leuke is dat ik nu wel is idioot hard wordt ingehaald (130+) om een paar kilometer verderop naast diezelfde auto stil te staan :+

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 08-04 19:10

Amphiebietje

In de blubber

j-phone schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:23:
Dit soort sterfte en fenomenen veroorzaakt door de opwarming is ongelooflijk :|

Zijn dit soort weer fenomenen ooit voorspeld geweest?
Veel ecosystemen hebben meerdere soorten evenwichten - d.w.z. criteria die er voor zorgen dat ze niet achteruit gaan. Eentje is het evenwicht tussen de grootte van de populaties van de diverse soorten die het ecosysteem samenstellen.

Een ander is het thermische evenwicht.

Veel soorten kunnen enkel optimaal overleven binnen bepaalde grenswaarden van de omgevingstemperatuur (dit geldt overigens voor allerlei factoren in de omgeving). Worden die overschreden, dan kan verstoring in twee richtingen optreden: onbegrensde groei (zie je met sommige algen), of juist een behoorlijke afname van de levensvatbaarheid van de individuele organismen.

Dus ja, de kennis dat dit soort sterfte kan optreden is aanwezig, in elk geval bij biologen.

Voor de weersfenomenen geldt dat er een behoorlijke onzekerheidsmarge is, en dat men meestal de conservatieve schatting aanhoudt - misschien dat dat laatste fout is...

Politici zijn daarentegen enkel geinteresseerd in hun persoonlijke ecosysteem...

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 23:37:
Het enige wat in de praktijk veranderd is dat je een paar boetes per jaar krijgt, leuk voor de staatskas en makkelijk te framen door de populisten voor eigen politiek gewin. Waar de borden 130 vooral VVD reclame zijn worden de 100 borden straks de spreekwoordelijke druppels die het draagvlak voor klimaatbeleid uithollen.
Boetes (voor te hard rijden) en deelname aan staatsloterij zijn gewoon vormen van vrijwillige belastingbetaling. De pakkans moet natuurlijk wel omhoog, zolang iedereen die consistent 20-30km/u te hard rijdt maar minimaal een keer of 3 per jaar een boete krijgt mogen ze het van mij zelf weten (met die extra inkomsten kan vast wel iets moois gedaan worden).

Er wordt gewoon te weinig gecontroleerd en het is niet effectief genoeg (o.a. door flitsmeister).

Wat mij betreft zou er wel een enorme eenheid met politie in burger op de snelweg (zoals blik op de weg maar zonder camera) opgericht mogen worden. Gezien het aantal misdragingen da ik iedere dag zie in de 1,5 uur per dag dat ik op de weg zit moeten zij zichzelf makkelijk terug kunnen verdienen.

[Voor 14% gewijzigd door assje op 17-01-2020 08:33]

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Basekid
  • Nu online
[...]

Ik hoop dat je sarcastisch reageerde als ik je smiley zo ziet.
Naar 100km/h is een druppel op de gloeiende plaat, en die druppel gaat sws alweer ingezet worden voor bouwprojecten etc..

Ik ben idd met je eens dat de Nederlander daar niet anders voor gaat rijden, en dat is mijn klacht/frustratie nu juist. Miljoen vogeltjes hier of miljard diertjes daar interesseert niemand genoeg.

Als de koffie onbetaalbaar wordt door opwarming, dan misschien?

• GuidoH
Basekid schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 08:34:
[...]

Ik hoop dat je sarcastisch reageerde als ik je smiley zo ziet.
Het was inderdaad “met een knipoog”.
Naar 100km/h is een druppel op de gloeiende plaat, en die druppel gaat sws alweer ingezet worden voor bouwprojecten etc..
Maar Nederland is sowieso wereldwijd gezien slechts een druppel op een gloeiende plaat. Of Geldt dat in die context weer niet?
Ik ben idd met je eens dat de Nederlander daar niet anders voor gaat rijden, en dat is mijn klacht/frustratie nu juist. Miljoen vogeltjes hier of miljard diertjes daar interesseert niemand genoeg.
Niet genoeg om het te kosten te laten gaan van eigen levenstandaard.
We gaan het zien. Mensen zijn al bereid om 5 euro voor middelmatig bakje te halen bij de Starbucks. Aangezien een klein gedeelte van de kosten maar de koffiebonen zijn, denk ik dat dit nog wel mee gaat vallen. Of heb ik gemist dat de het wereldwijd bijna onmogelijk wordt om koffie te verbouwen binnen 12 jaar? Dan zou ik direct de auto’s eruit doen en m’n vliegvakanties annuleren. :+

• Basekid
  • Nu online
GuidoH schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:09:
[...]

We gaan het zien. Mensen zijn al bereid om 5 euro voor middelmatig bakje te halen bij de Starbucks. Aangezien een klein gedeelte van de kosten maar de koffiebonen zijn, denk ik dat dit nog wel mee gaat vallen. Of heb ik gemist dat de het wereldwijd bijna onmogelijk wordt om koffie te verbouwen binnen 12 jaar? Dan zou ik direct de auto’s eruit doen en m’n vliegvakanties annuleren. :+
A rich cup of coffee is one of life’s little pleasures, but it will become more difficult and expensive to obtain in the near future. Coffee is among the crops under threat from climate change. An extensive study published in January found that 60% of wild coffee species — or 75 of 124 plants — are at risk of extinction.
https://knowledge.wharton...le/coffee-climate-change/

• BertV
  • Laatst online: 16:27

BertV

R-L48

[...]

https://www.sightline.org/wp-content/images/orgold/f10f4caba70ff52fe97f73e8a11281c6
Ja, lekker in je eentje op vakantie in de auto. :D
Het is natuurlijk van de zotte om in je eentje in de auto te zitten wat woon-werk natuurlijk wel gewoon altijd gebeurd.

http://www.bitsofscience.org/wordpress-3.0.1/wordpress/images/2016/02/co2-emissions-planes-trains-km.jpg

Ik vind ook deze, meer in de lijn der verwachtingen.
88 mensen in een vliegtuig, dat zal wel gemiddeld zijn met ook kleinere vliegtuigen in de vergelijking.

[Voor 31% gewijzigd door BertV op 17-01-2020 09:28]

It makket my net út

• hoevenpe
  • Nu online
Basekid schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 08:34:
Er is niets mis met wat langzamer rijden zoals @Caayn terecht stelt, de laatste tijd erop gaan letten en meestal haal ik de 130 niet eens. Het is vooral onbewust comfortabel 110-120 met het verkeer mee, wat 130 vooral doet is dat je niet bang hoeft te zijn voor een kleine boete. Daar zit ook mijn grote bezwaar: die borden creëren een schijnwerkelijkheid die juridisch 'klopt' maar geen overeenkomst zal hebben met de realiteit, de enige manier om het af te dwingen is met een landelijk dekkende trajectcontrole maar mijn ervaring op de A2 is dat de meute dan met de CC aan massaal aan het appen slaat dus of dat zo'n goed idee is...

Breed gedragen gedragsverandering krijg je niet met een hard verbod maar wel met het bieden van redelijke alternatieven en fiscale stimulering. Zie hoeveel op hoeveel daken er al zonnepanelen liggen en de rijen bij het afhalen van Tesla's in de Amsterdamse haven, regelingen die zo succesvol zijn dat ze bijna aan hun eigen succes ten onder gaan. Vleesvervangers zijn niet aan te slepen en de smaak is tegenwoordig zo goed dat mijn kinderen het niet eens doorhadden toen ik ze 'kipschnitzels' voorschotelde, dan wordt een paar dagen zonder vlees geen opgave maar een gezonder alternatief. Vakanties in Duitsland en Frankrijk zijn minstens zo leuk als een all-inclusive in Turkije, etc. etc. Laat verandering uit de mensen zelf komen in plaats van het af te dwingen, dat voorkomt weerstand/irritatie en het enthousiasme werkt weer aanstekelijk naar anderen.
Gezien de belachelijke prijzen die men bij Starbucks en Nespresso vraagt (en krijgt) zal dat wel meevallen, koffie is in die zin net benzine of bier: weinig prijselasticiteit.

• Basekid
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:18:
[...]

Er is niets mis met wat langzamer rijden zoals @Caayn terecht stelt, de laatste tijd erop gaan letten en meestal haal ik de 130 niet eens. Het is vooral onbewust comfortabel 110-120 met het verkeer mee, wat 130 vooral doet is dat je niet bang hoeft te zijn voor een kleine boete. Daar zit ook mijn grote bezwaar: die borden creëren een schijnwerkelijkheid die juridisch 'klopt' maar geen overeenkomst zal hebben met de realiteit, de enige manier om het af te dwingen is met een landelijk dekkende trajectcontrole maar mijn ervaring op de A2 is dat de meute dan met de CC aan massaal aan het appen slaat dus of dat zo'n goed idee is...

Breed gedragen gedragsverandering krijg je niet met een hard verbod maar wel met het bieden van redelijke alternatieven en fiscale stimulering. Zie hoeveel op hoeveel daken er al zonnepanelen liggen en de rijen bij het afhalen van Tesla's in de Amsterdamse haven, regelingen die zo succesvol zijn dat ze bijna aan hun eigen succes ten onder gaan. Vleesvervangers zijn niet aan te slepen en de smaak is tegenwoordig zo goed dat mijn kinderen het niet eens doorhadden toen ik ze 'kipschnitzels' voorschotelde, dan wordt een paar dagen zonder vlees geen opgave maar een gezonder alternatief. Vakanties in Duitsland en Frankrijk zijn minstens zo leuk als een all-inclusive in Turkije, etc. etc. Laat verandering uit de mensen zelf komen in plaats van het af te dwingen, dat voorkomt weerstand/irritatie en het enthousiasme werkt weer aanstekelijk naar anderen.

[...]

Gezien de belachelijke prijzen die men bij Starbucks en Nespresso vraagt (en krijgt) zal dat wel meevallen, koffie is in die zin net benzine of bier: weinig prijselasticiteit.
Ik ben het met je eens dat er tegenwoordig genoeg alternatieven zijn voor een flink aantal zaken (vlees, OV, energie).

Waar ik echter al wat langer mee worstel in dit topic is dat de verschuiving (te) langzaam gaat. Vrijwillig is de mooiste manier, maar ik betwijfel dus zeer of we met het tempo dat bij vrijwillig minder vliegen/vlees past, de temperatuur onder de 2 graden houden (en stikstof, en habitatvernietiging etc). Een kind kun je inderdaad beter belonen voor goed gedrag dan straffen voor slecht, maar je hebt echter ook regels dat een kind sws bepaalde dingen nooit (of later pas) mag doen.

Daarom denk ik dus dat we inderdaad zaken moeten stimuleren (gas duurder, stroom goedkoper bijv), maar daarnaast ook zaken moeten forceren vanuit de regering om de alternatieven door te drukken. Deels doen ze dat al (gasloze huizen), maar het moet strenger (minder vliegbewegingen, verschuiving van subsidies, vlees en vliegbelasting etc). Ja, dit is niet populair, maar een regering is verplicht zich in te zetten voor de gezondheid van de bevolking (zie uitspraak zaak Urgenda).

Ik ben oprecht beniewd naar hoe anderen denken dat we het gaan redden als we grotendeels focusen op vrijwillige aanpassingen van maatschappij.

• hoevenpe
  • Nu online
Basekid schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:38:
Ik ben oprecht beniewd naar hoe anderen denken dat we het gaan redden als we grotendeels focusen op vrijwillige aanpassingen van maatschappij.
Eerlijk antwoord: niet

Zelfs als we in Nederland alles op alles zetten en de hele bevolking er massaal achter gaat staan (wat niet gaat gebeuren) zijn we afhankelijk van de rest van de wereld en dan vooral China, India en de VS. Daar staat dit onderwerp nog veel minder op de agenda, dus tsja....

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

[...]

[Afbeelding]
Transit/Rail hebben ook hele dagdelen dat ze vrijwel leeg op pad gaan zoals lijndiensten, net als de auto met één bestuurder. :?
[...]

Ik heb wel wat moeite met de extrapolatie van 62.000 gevonden vogels naar > 1 miljoen. Neem aan dat die beesten niet op zee leven maar toch land nodig hebben?

• GuidoH
hoevenpe schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:46:
[...]

Zelfs als we in Nederland alles op alles zetten en de hele bevolking er massaal achter gaat staan (wat niet gaat gebeuren) zijn we afhankelijk van de rest van de wereld en dan vooral China, India en de VS. Daar staat dit onderwerp nog veel minder op de agenda, dus tsja....
Dus net zoals de maximale snelheid naar 100km/h de welbekende druppel op de gloeiende plaat. Maar dan geven we wel het goede voorbeeld, daar zal India van onder de indruk zijn! :D

• Adlermann
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15:49
[...]

Ja, daarom is het ook onzin om te ver voorop te gaan lopen. Ja, we lopen nu achter, we moeten onze afspraken nakomen. Want alles wat wij hier doen is per definitie symbolisch.

Dus die mevrouw van groenlinks die nederland in 2030 co2 neutraal wil hebben is van het padje af. Dit werkt alleen maar negatief. 2050 co2 neutraal is al moeilijk genoeg. Laten we ons daarop maar oprichten.

Mijn observaties over het onderwijs gaan vooral over HBO, dan WO. De rest zal ik dan expliciet benoemen als ik dat bedoel :)

• styno
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07-04 16:36

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Señor Sjon schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:47:
Ik heb wel wat moeite met de extrapolatie van 62.000 gevonden vogels naar > 1 miljoen. Neem aan dat die beesten niet op zee leven maar toch land nodig hebben?
Deze soort komt alleen naar land om te broeden.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Hoe kom jij erbij dat dit onderwerp minder op de agenda staat bij China en India? China, het land dat in absolute termen het meest investeert in hernieuwbare energie en in relatieve termen ook een van de topscoorders is?

https://tweakers.net/ext/f/PCIiy3OvykGCQCQ8jZMfIS7y/full.png
https://ourworldindata.org/renewable-energy
China is the world's leading country in electricity production from renewable energy sources, with over double the generation of the second-ranking country, the United States. By the end of 2018, the country had a total capacity of 728 GW of renewable power, mainly from hydroelectric and wind power. China's renewable energy sector is growing faster than its fossil fuels and nuclear power capacity.
Wikipedia: Renewable energy in China
Despite the historic usage of wind power to drain water and grind grain, the Netherlands today lags behind most EU countries in the production of energy from renewable sources. The leading renewable sources in the country are biomass, wind, solar and both geothermal and aerothermal power (mostly from ground source and air source heat pumps). In 2014, the Netherlands produced only 5.5% of its total energy from renewables, a small rise from 3.7% in 2010 and just 1% in 1990.[1] Among the EU countries, only Malta and Luxembourg had lower percentages.[2] In 2018, decisions were taken to replace natural gas as the main energy source in the Netherlands with increased electrification being a major part of this process.[3]
Wikipedia: Renewable energy in the Netherlands

[Voor 54% gewijzigd door assje op 17-01-2020 10:09]

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Hoe komt Duitsland zo laag met zijn Energiewende?

• TheMandroid
In Amerika heb je trouwens speciale autobanen waar je alleen overheen mag als je met meer dan 1 persoon in de auto zit. Dat zou natuurlijk ook een hele grote oplossing zijn voor minder files én minder uitstoot. Op 3-baans wegen 1 weg ombouwen waar je alleen op mag rijden als je met 2 of meer personen in de auto zit...

Vaak is een OV-kaartje voor 1 persoon even duur als de auto, maar zodra je met meer gaat dan is de auto goedkoper. Waardoor mensen die niet gaan carpoolen en niet over die baan mogen rijden, misschien vanzelf met het OV gaan, omdat de andere 2 rijbanen drukker worden. Terwijl de mensen die wel carpoolen lekker door kunnen rijden.

[Voor 34% gewijzigd door TheMandroid op 17-01-2020 10:17]

• styno
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07-04 16:36

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Señor Sjon schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:03:
Hoe komt Duitsland zo laag met zijn Energiewende?
De miljarden voor duurzame energie klinken veel maar Duitsland is dan ook een grote economie. Relatief valt het dan ook wel mee.
Back in 2017, energy think tank Agora Energiewende* compared five comprehensive studies on the additional costs of the Energiewende, which assess “business as usual” scenarios in the context of energy transition-related investments. Some of these studies arrive at opposite conclusions on whether the Energiewende will bring added costs or benefits, mainly because they make different assumptions about the future costs of fossil fuels, technologies, interest rates, and CO2 emission rights.

But, according to the think tank, the studies (compiled by think tanks EWI, Prognos & GWS; Fraunhofer ISE; Fraunhofer IWES; as well as Fraunhofer ISI & the Institute for Applied Ecology) come to six common positions despite their different assumptions:

1 - The energy transition will require considerable added investment. Estimates of the total amount of annual investment vary from 15 to 40 billion euros, or 0.5 to 1.2 percent of Germany’s current gross domestic product (GDP) of around 3,200 billion euros.

2 - If climate-related damage is valued at 50 to 60 euros per tonne of CO2, or if fossil fuel prices increase significantly, then the energy transition will be the cheaper option, because high costs associated with emissions and/or energy imports are avoided.

3 - Overall, the energy transition has a slightly positive effect on the economy, mainly thanks to efficiency measures decreasing the need for coal, oil, and gas imports. In contrast to paying other countries for fossil fuel imports, Energiewende-related investments stimulate value added and growth in Germany. [Consult the factsheet Germany’s dependence on imported fossil fuels for details.]

4 - None of the studies considers the additional effects of rising exports of energy technologies. Preserving Germany’s status as clean energy technology leader would stimulate exports and growth.

5 - Capital costs – i.e. interest rates – have a massive effect on the total expenditure required for the energy transition, because clean energy technologies typically have low operating costs, but require sizeable investment.

6 - Previous financial commitments associated with the launch of renewables will put a strain on consumers until 2021-2023. Germany’s system of fixing renewable energy support rates for 20 years means that “the financial commitments won’t begin to dry up until 2023, and won’t disappear entirely until 2033,” according to Agora. Many experts believe that Germany must overhaul its entire renewable energy support system to ease the burden on consumers, and boost the use of renewable power in transport and heating. [See the CLEW factsheet Germany ponders how to finance renewables expansion in the future.]
Bron

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

TheMandroid schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:16:
In Amerika heb je trouwens speciale autobanen waar je alleen overheen mag als je met meer dan 1 persoon in de auto zit. Dat zou natuurlijk ook een hele grote oplossing zijn voor minder files én minder uitstoot. Op 3-baans wegen 1 weg ombouwen waar je alleen op mag rijden als je met 2 of meer personen in de auto zit...

Vaak is een OV-kaartje voor 1 persoon even duur als de auto, maar zodra je met meer gaat dan is de auto goedkoper. Waardoor mensen die niet gaan carpoolen en niet over die baan mogen rijden, misschien vanzelf met het OV gaan, omdat de andere 2 rijbanen drukker worden. Terwijl de mensen die wel carpoolen lekker door kunnen rijden.
Zoek eens op Maij-Weggen en hoe de carpoolstrook A1-A6 vergaan is. :X

Inmiddels is dat gebied vrijwel filevrij door de verbreding van snelwegen A6, A1 en A9. Eigenlijk wel bijzonder dat er altijd geroepen wordt dat extra asfalt niet helpt, maar de werkelijkheid is anders. Zonder files op dat knooppunt ben je ook gelijk van een boel uitstoot af. Ik heb menigmaal aan mogen sluiten op dat traject vroeger.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
TheMandroid schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:16:
Carpoolstroken hebben we in Nederland ook gehad (1993/1994) en was uiteindelijk om meerdere redenen geen succes.

Edit: @Señor Sjon was mij voor

[Voor 3% gewijzigd door Skyaero op 17-01-2020 10:23]

• TheMandroid
Dat iets vroeger geen succes was, wilt niet zeggen dat het nu nog steeds geen succes is.
We kunnen de laatste keer ook gebruiken als leermoment. Bovendien was dat een heel andere tijd vergeleken met nu.
We hebben speciale camera's die kunnen flitsen of je een mobiel in je auto hebt.
Dus nu zal de controle veel beter geregeld kunnen worden.
Als je inderdaad als 1-persoon op die weg kan rijden, omdat er toch niet gecontroleert wordt: dan is het natuurlijk ook geen succes.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Nee, dat gaat nu ook niet werken kan ik je alvast verklappen. Begin eerst maar eens met overal 3 baans wegen te leggen. De A28 naar het noorden is van Amersfoort tot Zwolle één groot knelpunt van inhalende vrachtwagens. Daarom gaat 100 daar ook geen zin hebben, de keren dat je 130 haalt zijn op de vingers van een hand te tellen.

Edit
Carpool werkt alleen goed met mensen van het zelfde bedrijf met dezelfde, vastgestelde werktijden die bij elkaar in de buurt zitten. Als de bestuurder ziek is, hebben 1-3 man bv geen ritje naar het werk. Ook heb je tijdens vakanties, vrije dagen, zieke kinderen opeens afwijkingen wat geregel geeft. Hierdoor stoppen op termijn mensen met carpool. Het is gewoon teveel gedoe en je bent te afhankelijk van een single point of failure.

[Voor 40% gewijzigd door Señor Sjon op 17-01-2020 10:33]

• Cyberblizzard
  • Niet online
Amphiebietje schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 07:29:
[...]

Veel ecosystemen hebben meerdere soorten evenwichten - d.w.z. criteria die er voor zorgen dat ze niet achteruit gaan. Eentje is het evenwicht tussen de grootte van de populaties van de diverse soorten die het ecosysteem samenstellen.

Een ander is het thermische evenwicht.

Veel soorten kunnen enkel optimaal overleven binnen bepaalde grenswaarden van de omgevingstemperatuur (dit geldt overigens voor allerlei factoren in de omgeving). Worden die overschreden, dan kan verstoring in twee richtingen optreden: onbegrensde groei (zie je met sommige algen), of juist een behoorlijke afname van de levensvatbaarheid van de individuele organismen.

Dus ja, de kennis dat dit soort sterfte kan optreden is aanwezig, in elk geval bij biologen.

Voor de weersfenomenen geldt dat er een behoorlijke onzekerheidsmarge is, en dat men meestal de conservatieve schatting aanhoudt - misschien dat dat laatste fout is...

Politici zijn daarentegen enkel geinteresseerd in hun persoonlijke ecosysteem...
Koraalriffen sterven ook door te veel opwarming en CO2-verzuring. De helft is al verdwenen, nog 30 jaar voor de andere helft. Koraalriffen voeden 25% van alle mariene soorten en er is al overbevissing. Door de verzuring krijgen schaaldieren het ook moeilijk. De enige soorten die het nu beter doen zijn kwallen.

In Canadese wouden kunnen bepaalde kevers nu de winter overleven, waardoor ze volop de bomen aantasten, die nu ook meer te lijden hebben onder bosbranden.

Over insecten en monocultuur valt ook veel te zeggen:
Driekwart van de gewassen die we wereldwijd telen, profiteren van bestuiving door bijen. Sommige daarvan kun je zonder bestuiving verbouwen, maar dan krijg je lagere opbrengsten. Je krijgt kleinere tomaten en misvormde aardbeien. Het overige kwart zijn de gewassen wier stuifmeel wordt overgebracht door de wind. Granen, tarwe, gerst. Dus brood, pap en tortilla's kunnen we blijven eten. Niet echt een voedzaam dieet om op terug te vallen als groente en fruit schaars worden."

Het verdwijnen van insecten zet een ecologische kettingreactie in gang die nu al merkbaar is. Insecten zijn het voornaamste voedsel voor het merendeel van de vogels en van vleermuizen en kikkers. Er is net weer een alarmerend onderzoek verschenen waaruit blijkt dat Frankrijk de laatste tien jaar een derde van zijn vogels is kwijtgeraakt.

De Amerikaanse natuurschrijver David Quammen voorspelt dat we alleen 'onkruidsoorten' overhouden. De huidige biodiversiteit wordt teruggebracht tot een groep opportunistische, generalistische planten en dieren die je overal gaat terugzien: ratten, duiven, paardenbloemen. En mensen. Die gaan volgens Quammen een 'future of soul-withering biological loneliness' tegemoet, een hartverscheurende biologische eenzaamheid.
Het is de moeite waard om eens het hele artikel te lezen.

Zo zijn er nog heel veel voorbeelden waarbij de mens meer slecht dan goed doet. In de eerste plaats slecht voor zijn omgeving, maar uiteindelijk ook voor zichzelf.
GuidoH schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:09:
[...]

Maar Nederland is sowieso wereldwijd gezien slechts een druppel op een gloeiende plaat. Of Geldt dat in die context weer niet?
Nederland zit in de wereldtop wat betreft stikstof per km², vandaar de snelheidsverlaging. Het stikstofprobleem is vooral een lokaal probleem, op zich maakt het weinig uit of andere landen het beter of slechter doen.
[...]

Niet genoeg om het te kosten te laten gaan van eigen levenstandaard.
Wat is jouw definitie van een hoge levensstandaard?

Ik ga wat overdrijven, maar het is het idee dat telt:
-obees en gefrustreerd in de file of fit en ontspannen op de fiets?
-een terrasje op een rustige plek met frisse lucht of langs een stinkende drukke weg?
-dagelijks een lap bewerkt rood vlees of een gezond en lekker vegetarisch gerecht?
-jaarlijks met het vliegtuig naar een costa of binnenlandse bestemmingen herontdekken/herwaarderen?
-veel geld geven aan de laatste modes of je helemaal niks aantrekken van wat de rest over je denkt?
-de dagelijkse ratrace in een veeleisende job om een grote villa af te betalen of een minder materialistisch leven met een deeltijdse job en meer vrije tijd voor het gezin?
BertV schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:17:
[...]

Ja, lekker in je eentje op vakantie in de auto. :D
Het is natuurlijk van de zotte om in je eentje in de auto te zitten wat woon-werk natuurlijk wel gewoon altijd gebeurd.

[Afbeelding]

Ik vind ook deze, meer in de lijn der verwachtingen.
88 mensen in een vliegtuig, dat zal wel gemiddeld zijn met ook kleinere vliegtuigen in de vergelijking.
Het ging over iemand met een auto die niet op reis gaat vs. iemand zonder auto die 1x per jaar een busreis maakt. Een gemiddelde autobezitter rijdt jaarlijks 15000 km. Een groot deel daarvan is voor woon-werk, wat bijna altijd zonder passagiers is. Vergelijk volgens jouw grafiek eens een busreis van pakweg 3000 km (een volle bus, geen lijnbus met gemiddeld 12 passagiers zoals in jouw grafiek), met 15000 autokilometers met gemiddeld 1,5 inzittenden. Voor ons geval (zonder auto) moet je er af en toe nog een binnenlandse treinrit bijtellen. Ik gok dat de uitstoot een factor 10/20/30 zal schelen.

Edit:

een factor 46 als ik me niet vergis? (ik heb de grote auto genomen, daar ging de discussie uiteindelijk over)

Bus: 68g pp voor 12.7 passagiers = 17g pp voor een volle bus * 3000 km = 51 kg
Auto: 158g pp voor 1.5 passagiers * 15000 km = 2370 kg

• Brent
Good news everyone: Black Rock als grootste investeerder in kolen wereldwijd trekt zich ervan terug. Ongebruikelijk 'activistisch' voor het fonds, dat in eerste instantie altijd geld wilde opleveren voor zijn deelnemers.

https://theconversation.c...signals-whats-next-129972

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Alleen actief beheerde fondsen. De indexfondsen blijven gewoon kool in het portfolio houden.
Pagina: 1 ... 74 ... 78 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True