Het Klimaattopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 79 Laatste
Acties:
  • 328.675 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:18:
[...]

De regel werd gewoon goed nageleefd en gecompenseerd. Dit compenseren is van de ene op de andere dag verboden en maakt het werken in de bouw onmogelijk, wat voor veel wrijving zorgt onder de bouwers en mensen die een huis willen kopen.
De Raad van State vond het geen goede vorm van compensatie, in ieder geval een vorm die tegen de wet in ging.

Maargoed, dat wil men natuurlijk niet horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:45
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:46:

Tja, aan haar uiterlijk en stem kan ze niks doen. Het is geen model maar een activiste, het is de inhoud die telt.
Niet mee eens. Zo'n beetje al haar speeches die ze bij conferenties geeft zijn geschreven door andere mensen, zoek maar eens op youtube naar Q&A filmpjes dan zie je dat ze amper goed antwoord kan geven omdat de zinnen niet op papier staan.

Ze heeft asperger syndrome en mensen maken misbruik van haar, snap niet dat Greta voorstanders het daar niet over hebben. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:15
Randleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:14:
[...]

Herziene belastingen, nieuwe subsidies en een klimaatbank. We gaan flink betalen met z'n allen.
We zullen hopelijk ook profiteren, als we hiermee klimaatverandering kunnen beteugelen.

Het budget van de EU zal niet heel veel stijgen, dus er zal vooral geschoven worden binnen de huidige regelingen. Daarnaast zal er waarschijnlijk veel meer onder het ETS vallen. Dus de vervuiler gaat (meer) betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 23:13
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:17:
[...]

[...]
Die doelstellingen verschillen per land en is door alle landen goedgekeurd. Je zou onze doelstelling eens moeten zien als we alle historische uitstoot sinds 1850 zouden meetellen...

[...]
Je bent pas zeker van een massa-extinctie als ze voltooid is ;) Maar je kan ook naar het verleden kijken: 40% van alle wilde landdieren is al verdwenen, 75% van vliegende insecten is verdwenen, de helft van de koraalriffen is al verdwenen,... Aan het huidige tempo schiet er over 50 jaar niks meer over. Klimaat is maar een deel van de oorzaken, maar je vond 'massa-extinctie' overdreven, vandaar dat ik er dieper op inging.

[...]
En hoe de VS/Rusland/Saoedi-Arabië? Je hoeft niet enkel naar China te kijken omdat dat toevallig een groot land met veel inwoners is. We zullen iederéén moeten meekrijgen, ook Oost-Europeanen die nog veel koolmijnen hebben, ook Nederlandse vleeseters, gele hesjes, vervuilende industrieën,... Dat wijzen naar een ander vind ik altijd heel gemakkelijk, terwijl een gemiddelde Nederlander/Belg 4 planeten consumeert en deel van het probleem is (en al veel langer een deel van het probleem is).
Je bent pas zeker van een massa-extinctie als ze voltooid is
Klopt, best vervelend als je tot die massa-extinctie behoort en er dus uiteindelijk niet meer zeker van kunt zijn :+.
En hoe de VS/Rusland/Saoedi-Arabië? Je hoeft niet enkel naar China te kijken omdat dat toevallig een groot land met veel inwoners is. We zullen iederéén moeten meekrijgen, ook Oost-Europeanen die nog veel koolmijnen hebben, ook Nederlandse vleeseters, gele hesjes, vervuilende industrieën,... Dat wijzen naar een ander vind ik altijd heel gemakkelijk, terwijl een gemiddelde Nederlander/Belg 4 planeten consumeert en deel van het probleem is (en al veel langer een deel van het probleem is).
Eens, China was maar een voorbeeld omdat zij toevallig de grootste uitstoot hebben (procentueel, dus niet per capita). Geen zin om elke keer alle landen op te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

mugenmarco schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:20:
Ze heeft asperger syndrome en mensen maken misbruik van haar, snap niet dat Greta voorstanders het daar niet over hebben. :?
mensen maken misbruik van haar? Wat is dat voor onzin

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:17:
[...]
Mij heeft ze mee, misschien behoor jij tot de minderheid? (en anders moet je je bewering maar staven met een onderzoek ;) )

Waarover kan ze positief zijn als wetenschappers zeggen dat het helemaal de verkeerde richting uitgaat? Voor het positieve verhaal hebben we al (conservatieve) politici: "het is niet zo erg als wetenschappers beweren, we zijn al héél ambitieus (not) en technologie en innovatie zullen ons redden". We zijn helemaal niet op pad om de opwarming tot 1,5 of 2° te beperken en zelfs de Parijs-doelstellingen blijken nu onvoldoende, dus welke reden tot optimisme zie je? Je wilt blijkbaar ook geen drastische maatregelen (zoals wetenschappers voorstellen), dus dat is nog meer reden tot pessimisme.
Ik zou tot de minderheid kunnen behoren ik heb daar geen onderzoek naar gedaan.

Onderstaand artikel is wel redelijk in lijn met waarom ze imo de lat helemaal mis slaat in het meekrijgen van zoveel mogelijk mensen in haar doel het klimaat te verbeteren.
https://www.ad.nl/buitenl...el-haat-oproept~ad48b575/

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 11-12-2019 14:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28
Randleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:23:
Eens, China was maar een voorbeeld omdat zij toevallig de grootste uitstoot hebben (procentueel, dus niet per capita). Geen zin om elke keer alle landen op te noemen.
Maar, het excuus is dus dat China/India eerst maar eens iets moeten gaan doen omdat zij verantwoordelijk zijn voor de meeste uitstoot (en het voor Nederland dus geen zin heeft om iets te doen).

In werkelijkheid stoten wij echter (per capita) meer uit dan China en extreem veel meer dan India. De enige reden dat wij vergeleken met de wereld een kleine uitstoot hebben is omdat wij maar "een klein landje zijn".

Dat lijkt me dus echt het minst relevante argument. Als onze impact "verwaarloosbaar" is dan is die van de gemiddelde Chinees of Indiër dat zeker. Ofwel, we moeten allemaal aan de slag, het probleem is wereldwijd en landsgrenzen (en uitstoot per land) zijn dus irrelevant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r2MnlmzjcTZsmqlejHL4JiVF/full.png
https://ourworldindata.org/per-capita-co2

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Basekid schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:03:
[...]

De Commissie pakt 'groenwassen' aan, dat zijn programma's waarmee vliegreizen of autoritten gecompenseerd kunnen worden. Er komen heldere criteria voor de manier waarop de ecologische voetafdruk te compenseren valt. Het is nu te veel een wildgroei aan programma's die allemaal beloven groene investeringen te doen, maar in de praktijk niet allemaal even groen zijn.
De komende jaren worden meer waterwegen en rails aangelegd om een substantieel deel van het wegvervoer via water en spoor te laten lopen.
Vervoer over zee (de korte afstand) wordt gestimuleerd.

Ben trouwens bang dat je zelfs met de meest charismatische persoon die we momenteel hebben (wie dat ook mag zijn) niet genoeg voor elkaar krijgt. Zolang alles vrijwillig blijft zal er niet genoeg gebeuren. Helaas zijn we op een moment beland waar we dingen moeten gaan forceren via wetten en afspraken.
Dat greenwashing past de bron niet aan. Het is een soort aflaat om toch maar even een stedentripje naar locatie xyz te doen. Door de enorme daling van vliegreizen. Op BF kon je bv bij Ryanair voor 10 euro naar Barcelona vliegen. De trein naar het vliegveld is duurder dan de vliegreis. Dat is gewoon bizar.
Salvatron schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:26:
[...]

Zij is gewoon een marionet. Dat is hopelijk toch wel enigszins zichtbaar?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
Randleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:23:

China heeft ook hoge klimaatambities want ook zij realiseren zich dat klimaatverandering grote risico's met zich meebrengt.

Helaas spelen natuurlijk ook daar tegenstrijdige belangen voor economische groei (best frappant in een communistisch land). Vooralsnog houden zij zich nog aan het Parijs akkoord, maar wij (Europa) zullen echt de kar moeten gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:19:
[...]

De Raad van State vond het geen goede vorm van compensatie, in ieder geval een vorm die tegen de wet in ging.

Maargoed, dat wil men natuurlijk niet horen.
Dat klopt, maar dan moet je het daarna geleidelijk veranderen en niet moedwillig bedrijven failliet laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:33
[...]

Zijn oprecht allemaal prachtige plannen maar een simpel elektrisch stepje legaliseren ter vervanging van de scooter kan er niet doorheen :+. Soms is het zo lachwekkend dat een simpele maatregel als dit (die vrij veel kan doen aan de stedelijke uitstoot) zo lang op zich laat wachten.
*knip*
De roep naar goedkeuring van een electrische stepje vind ik erg illustratief voor hoe we met problemen om gaan. Waarom zou je het ene probleem vervangen door het andere probleem? Electrische fietsen zijn een prima alternatief voor de scooter snorfiets. Daarvoor hoef je niet iets te legaliseren wat weer overlast gaat geven voor voetgangers.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
assje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:30:
[...]

Maar, het excuus is dus dat China/India eerst maar eens iets moeten gaan doen omdat zij verantwoordelijk zijn voor de meeste uitstoot (en het voor Nederland dus geen zin heeft om iets te doen).

In werkelijkheid stoten wij echter (per capita) meer uit dan China en extreem veel meer dan India. De enige reden dat wij vergeleken met de wereld een kleine uitstoot hebben is omdat wij maar "een klein landje zijn".

Dat lijkt me dus echt het minst relevante argument. Als onze impact "verwaarloosbaar" is dan is die van de gemiddelde Chinees of Indiër dat zeker. Ofwel, we moeten allemaal aan de slag, het probleem is wereldwijd en landsgrenzen (en uitstoot per land) zijn dus irrelevant.

[Afbeelding]
Nee, dat is dus (nogmaals, maar dat was iemand anders) totaal niet wat ik zeg. Je hebt mijn originele comment waarschijnlijk niet gelezen en alleen de cherrypicked van iemand anders die selectief een klein stukje quote.
Ofwel, we moeten allemaal aan de slag, het probleem is wereldwijd en landsgrenzen (en uitstoot per land) zijn dus irrelevant.
Waar ik het mee eens ben.
Joris748 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:33:
[...]

De roep naar goedkeuring van een electrische stepje vind ik erg illustratief voor hoe we met problemen om gaan. Waarom zou je het ene probleem vervangen door het andere probleem? Electrische fietsen zijn een prima alternatief voor de scooter snorfiets. Daarvoor hoef je niet iets te legaliseren wat weer overlast gaat geven voor voetgangers.
Elektrische fietsen zijn inderdaad een mooi alternatief, zet zoals andere PLEV's (personal light electric vehicles). Dit lijkt me juist een erg makkelijke korte-termijn maatregel.
Daarvoor hoef je niet iets te legaliseren wat weer overlast gaat geven voor voetgangers.
Dan moet je niet op het fietspad lopen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Randleman op 11-12-2019 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:24
Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:33:
[...]

Dat klopt, maar dan moet je het daarna geleidelijk veranderen en niet bedrijven failliet laten gaan.
Wacht, me moeten dus mensen die de wet overtreden langzaam steeds minder de wet laten overtreden totdat ze legaal bezig zijn? Dus de winkeldief mag morgen nog maar 80% stelen van wat hij nu doet en volgend jaar nog maar 40% en het jaar daarop hoeft hij pas te stoppen?
Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:28:
[...]

Ik zou tot de minderheid kunnen behoren ik heb daar geen onderzoek naar gedaan.

Onderstaand artikel is wel redelijk in lijn met waarom ze imo de lat helemaal mis slaat in het meekrijgen van zoveel mogelijk mensen in haar doel het klimaat te verbeteren.
Toch is 80% van dat artikel gewoon oorzaken waar zij niets aan kan doen. En de conclussie is dat ze maar om moet rollen en accepteren dat anderen weigeren de waarheid in te zien.

het enige dat gaat werken is als zij de jeugd zo actief weet te krijgen dat we eindelijk een keer al die oude lui uit de politiek kunnen werken. Sommige generaties weigeren gewoon in te zien wat de gevolgen van hun gedrag zijn.

Lief aan die mensen vragen of ze zich willen aanpassen gaat echt niet werken. Het is gewoon een excuus om de boodschapper aan te wijzen als "je brengt het te hard". Net zoals dat ook gebeurd in de politiek "ik doe alleen racistische uitspraken omdat je me een racist noemde". Het is gewoon niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Randleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:33:
Nee, dat is dus (nogmaals, maar dat was iemand anders) totaal niet wat ik zeg. Je hebt mijn originele comment waarschijnlijk niet gelezen en alleen de cherrypicked van iemand anders.
OK fair enough jij hebt niet gezegd dat wij dan maar niets hoeven doen.

Maar:
Randleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:59:
Toch blijven de grootste uitstoters bijv. India en China lekker stoken. Hoe zorgen we er voor dat zij ook meegaan? Want anders heeft dit toch amper nut (dus niet geen nut). Ondertussen zijn wij miljarden aan uitgeven aan het klimaat en krimpt onze economie door de maatregelen terwijl andere landen ons "uitlachen"
Wel degelijk de suggestie dat wij China moeten dwingen om "mee te gaan". Terwijl zijn ten eerste minder uitstoten (relatief) en daarnaast in zowel absolute als relatieve (t.o.v. BNP) zin kartrekker zijn qua hernieuwbare energie.

China moet zich dus liever afvragen hoe het die "halstarrige verwende westerlijke landen" mee krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 11-12-2019 14:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
assje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:38:
[...]

OK fair enough jij hebt niet gezegd dat wij dan maar niets hoeven doen.

Maar:

[...]

Wel degelijk de suggestie dat wij China moeten dwingen om "mee te gaan". Terwijl zijn ten eerste minder uitstoten (relatief) en daarnaast in zowel absolute als relatieve (t.o.v. BNP) zin kartrekker zijn qua hernieuwbare energie.

China moet zich dus liever afvragen hoe het die "halstarrige verwende westerlijke landen" mee krijgt.
China was dan ook maar een voorbeeld. Dit vind ik ook niet prettig. Maar goed je hebt gelijk dat China het (relatief) goed doet.

Ik denk dat we eerder moeten opletten op wat ontwikkelingslanden gaan doen. Wanneer die economisch gaan groeien zal hun uitstoot (heel) hard stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Randleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:42:
Ik denk dat we eerdere moeten opletten op wat ontwikkelingslanden gaan doen. Wanneer die economisch gaan groeien zal hun uitstoot (heel) hard stijgen.
Zeker moeten we er op letten maar alsnog is het hoogstens een reden voor ons om alleen maar meer te doen. Zo lang onze welvaart een veelvoud is van dat van hen hebben wij geen enkel excuus om van hen te verlangen niet te doen wat wij wel gedaan hebben. Laat staan als we met al die welvaart die we hebben vervolgens ook nog eens falen om het goede voorbeeld te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Philip Ross schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:38:
[...]

Wacht, me moeten dus mensen die de wet overtreden langzaam steeds minder de wet laten overtreden totdat ze legaal bezig zijn? Dus de winkeldief mag morgen nog maar 80% stelen van wat hij nu doet en volgend jaar nog maar 40% en het jaar daarop hoeft hij pas te stoppen?

[...]

Toch is 80% van dat artikel gewoon oorzaken waar zij niets aan kan doen. En de conclussie is dat ze maar om moet rollen en accepteren dat anderen weigeren de waarheid in te zien.

het enige dat gaat werken is als zij de jeugd zo actief weet te krijgen dat we eindelijk een keer al die oude lui uit de politiek kunnen werken. Sommige generaties weigeren gewoon in te zien wat de gevolgen van hun gedrag zijn.

Lief aan die mensen vragen of ze zich willen aanpassen gaat echt niet werken. Het is gewoon een excuus om de boodschapper aan te wijzen als "je brengt het te hard". Net zoals dat ook gebeurd in de politiek "ik doe alleen racistische uitspraken omdat je me een racist noemde". Het is gewoon niet waar.
Een winkeldief is niet te vergelijken aangezien dat al iets langer verboden is.
De stikstofdiscussie is iets totaal anders en wordt ook in een ander topic besproken.
De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Zij heeft zelf in de hand hoe mensen reageren, want actie is reactie en de actie (speech) heeft zij zelf in de hand.
Als de reactie dan is dat er niks gebeurd en ze haat oproept bij veel mensen, is de actie dus verkeerd en zou er iemand moeten komen die het anders doet, waardoor de reactie wel mensen meetrekt en iets bijdraagt aan een beter klimaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 11-12-2019 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:55
Randleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:42:
[...]

China was dan ook maar een voorbeeld. Dit vind ik ook niet prettig. Maar goed je hebt gelijk dat China het (relatief) goed doet.

Ik denk dat we eerdere moeten opletten op wat ontwikkelingslanden gaan doen. Wanneer die economisch gaan groeien zal hun uitstoot (heel) hard stijgen.
In ontwikkelingslanden heb je niet tot nauwelijks bestaande infrastructuren, daar is het dus juist relatief makkelijk en goedkoop om het meteen goed te doen, wat in sommige ontwikkelingslanden ook al wel gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randleman
assje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:45:
[...]

Zeker moeten we er op letten maar alsnog is het hoogstens een reden voor ons om alleen maar meer te doen. Zo lang onze welvaart een veelvoud is van dat van hen hebben wij geen enkel excuus om van hen te verlangen niet te doen wat wij wel gedaan hebben. Laat staan als we met al die welvaart die we hebben vervolgens ook nog eens falen om het goede voorbeeld te geven.
Eens hoor. Maar je hoort mij dus ook niet zeggen dat wij maar niks moeten doen of moeten afbouwen >:).
Kojoottii schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:49:
[...]

In ontwikkelingslanden heb je niet tot nauwelijks bestaande infrastructuren, daar is het dus juist relatief makkelijk en goedkoop om het meteen goed te doen, wat in sommige ontwikkelingslanden ook al wel gebeurd.
Precies, daar moeten we dus op letten zoals ik zeg :)

[ Voor 25% gewijzigd door Randleman op 11-12-2019 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
Salvatron schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:26:
[...]

Misschien dat misbruik niet de juiste woordkeuze is, maar ze krijgt die speech teksten van mensen die hun klimaat mening willen door drukken bij de burger en wie kan zoiets nou beter voor elkaar krijgen dan een kind van 16.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kojoottii
mugenmarco schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:54:
[...]

Misschien dat misbruik niet de juiste woordkeuze is, maar ze krijgt die speech teksten van mensen die hun klimaat mening willen door drukken bij de burger en wie kan zoiets nou beter voor elkaar krijgen dan een kind van 16.
Volgens mij schrijft ze die speeches gewoon zelf hoor en al zou iemand anders het voor haar schrijven, so what? Of wordt volgens jou Rutte, of welk willekeurig publiek figuur dan ook, misbruikt door zijn tekstschrijvers? :?

edit: yep ze schrijft de speeches schijnbaar zelf:

https://www.facebook.com/...of-hate-/767646880269801/

Valt me op dat kritiek op Thunberg echt nooit over de inhoud gaat, maar altijd over het feit dat ze jong is, een meisje is, of licht autistisch is of een combinatie van alles. Te sneu voor woorden.

[ Voor 28% gewijzigd door Kojoottii op 11-12-2019 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kojoottii schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:00:
[...]

Volgens mij schrijft ze die speeches gewoon zelf hoor en al zou iemand anders het voor haar schrijven, so what? Of wordt volgens jou Rutte, of welk willekeurig publiek figuur dan ook, misbruikt door zijn tekstschrijvers? :?

Valt me op dat kritiek op Thunberg echt nooit over de inhoud gaat, maar altijd over het feit dat ze jong is, een meisje is, of licht autistisch is of een combinatie van alles. Te sneu voor woorden.
De inhoud is niet echt belangrijk aangezien ze meestal datgene zegt wat iedereen al wel weet. Ze zou juist uit de slachtofferrol moeten kruipen en mensen motiveren en aansturen op oplossingen.
Hele dagen klagen dat het ruk is en alles naar de klote gaat zitten maar heel weinig mensen op te wachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 11-12-2019 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kojoottii
Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:09:
[...]

De inhoud is niet echt belangrijk aangezien ze meestal datgene zegt wat iedereen al wel weet. Ze zou juist uit de slachtofferrol moeten kruipen en mensen motiveren en aansturen op oplossingen.
Hele dagen klagen dat het ruk is en alles naar de klote gaat zitten maar weinig mensen op te wachten.
Tja uh, dan luister je niet naar haar of lees je haar berichten niet. Vind zelf dat ze prima werk doet en de urgentie goed onder de aandacht brengt. Als iedereen de urgentie al zou inzien, was er al veel meer gedaan aan het klimaat. Denk dat de slachtofferrol niet meer dan terecht is, het is niet haar generatie die de crisis veroorzaakt heeft en haar generatie en die na haar zullen er het meeste last van gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Kojoottii schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:00:
[...]

edit: yep ze schrijft de speeches schijnbaar zelf:

https://www.facebook.com/...of-hate-/767646880269801/

Ik heb geen mening over of ze haar speeches zelf schrijft of niet maar dit heeft natuurlijk een hoog WC-eend gehalte en ga je mensen niet mee overtuigen. Maar dan alsnog, wat maakt het uit wie de speech schrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:09:
[...]

Hele dagen klagen dat het ruk is en alles naar de klote gaat zitten maar weinig mensen op te wachten.
Als iedereen dat al weet, waarom doen we er dan zo verdomd weinig mee?

Ze is feitelijk ook slachtoffer, slachtoffer van de onkunde en onwil van volwassenen (=mensen die beter zouden moeten weten).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Joris748 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:18:
[...]

Ze is feitelijk ook slachtoffer, slachtoffer van de onkunde en onwil van volwassenen (=mensen die beter zouden moeten weten).
Kojoottii schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:17:
[...]

Tja uh, dan luister je niet naar haar of lees je haar berichten niet. Vind zelf dat ze prima werk doet en de urgentie goed onder de aandacht brengt. Als iedereen de urgentie al zou inzien, was er al veel meer gedaan aan het klimaat. Denk dat de slachtofferrol niet meer dan terecht is, het is niet haar generatie die de crisis veroorzaakt heeft en haar generatie en die na haar zullen er het meeste last van gaan krijgen.
Waar ligt volgens jullie de grens? Vanaf welke leeftijd mag je je geen slachtoffer meer voelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kojoottii schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:17:
[...]

Ik ben redelijk geïnteresseerd in het klimaat dus kan niet echt om haar heen en vind het dan ook zo jammer dat ze de boodschap op deze manier brengt.
[...]

Waarom we er zo weinig mee doen weet ik niet, maar haar speeches zullen er imo niet aan bijdragen dat we er wel wat aan gaan doen.

Slachtoffer zijn en je als slachtoffer gedragen zijn 2 heel verschillende dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Niet mee eens. Zo'n beetje al haar speeches die ze bij conferenties geeft zijn geschreven door andere mensen, zoek maar eens op youtube naar Q&A filmpjes dan zie je dat ze amper goed antwoord kan geven omdat de zinnen niet op papier staan.

Zelfs presidenten hebben adviseurs en speech-schrijvers (ook Obama), mag het dan ook even voor een 16-jarige scholiere? Maar toon eerst eens aan dat het werkelijk door iemand anders geschreven is.

Edit: met dank aan Kojoottii:
And yes, I write my own speeches. But since I know that what I say is going to reach many, many people I often ask for input. I also have a few scientists that I frequently ask for help on how to express certain complicated matters. I want everything to be absolutely correct so that I don’t spread incorrect facts, or things that can be misunderstood.
Iemand met Asperger kan heel analytisch denken en heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel, dat merk je ook goed in haar teksten. Volgens mij is ze niet begonnen met schoolstakingen omdat haar ouders haar pushten oid.

Voor Time is ze nu ook persoon van het jaar:
Thunberg is niet de leider van een politieke partij of een belangengroep, noteert Time. Ze is niet de eerste om alarm te slaan over de klimaatwijziging, en ook niet de persoon met de meeste wetenschappelijke getuigschriften om dat te doen. “Het is een gewone tiener die het icoon van een generatie werd door haar moed om de waarheid te spreken voor het oog van de machthebbers.”

“Ze werpt licht op een abstract gevaar en legt moedig uit wat er op het spel staat. Ze is een krachtige stem die spreekt over de belangrijkste uitdaging voor onze planeet”, aldus Time.

Herziene belastingen, nieuwe subsidies en een klimaatbank. We gaan flink betalen met z'n allen.
De vervuiler gaat meer betalen. Een fietsende vegetariër die met de trein reist niet, hij zal betere fietsinfrastructuur krijgen (in NL niet echt een issue) en zijn trein zal misschien goedkoper worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2019 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Randleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:20:
[...]

[...]

Waar ligt volgens jullie de grens? Vanaf welke leeftijd mag je je geen slachtoffer meer voelen?
Waarom is dat van belang?

Haar generatie heeft de problemen niet veroorzaakt en tegen de tijd dat haar generatie op de posities zit om de problemen aan te pakken, is het te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:22:
[...]
Zelfs presidenten hebben adviseurs en speech-schrijvers (ook Obama), mag het dan ook even voor een 16-jarige scholiere? Maar toon eerst eens aan dat het werkelijk door iemand anders geschreven is. Iemand met Asperger kan heel analytisch denken en heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel, dat merk je ook goed in haar teksten. Volgens mij is ze niet begonnen met schoolstakingen omdat haar ouders haar pushten oid.

Voor Time is ze nu ook persoon van het jaar:

[...]

[...]
De vervuiler gaat meer betalen. Een fietsende vegetariër die met de trein reist niet, hij zal betere fietsinfrastructuur krijgen (in NL niet echt een issue) en zijn trein zal misschien goedkoper worden.
In 2016 was het Donald Trump, ik denk dat ze wel trots is dat zij nu ook in dat lijstje mag staan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:21:
[...]

Ik ben redelijk geïnteresseerd in het klimaat dus kan niet echt om haar heen en vind het dan ook zo jammer dat ze de boodschap op deze manier brengt.
Ken je iemand die de boodschap wel naar jouw wens weet over te brengen en zo veel bewerkstelligt als haar?

Want volgens mij is de stijl secundair als de boodschap en het resultaat positief zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:24:
[...]

In 2016 was het Donald Trump, ik denk dat ze wel trots is dat zij nu ook in dat lijstje mag staan. ;)
Volgens de NOS:
"Time kiest al sinds 1927 de persoon die het meest invloedrijk is geweest in het afgelopen jaar."

Hoeft dus niet persé een positieve invloed te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:22:
[...]
[...]
Ik hoop dat dat zo gunstig gaat uitpakken voor de mindere vervuiler maar ik heb er geen 100% vertrouwen in.
Joris748 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:22:
[...]

Waarom is dat van belang?

Haar generatie heeft de problemen niet veroorzaakt en tegen de tijd dat haar generatie op de posities zit om de problemen aan te pakken, is het te laat.
Ach, natuurlijk is dat niet van belang maar o.a. jij hebt het over "haar generatie" die slachtoffer is of zich zo voelt. Ben ik met 25 ook van haar generatie? Anyway, beetje offtopic.
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:24:
[...]

Ken je iemand die de boodschap wel naar jouw wens weet over te brengen en zo veel bewerkstelligt als haar?

Want volgens mij is de stijl secundair als de boodschap en het resultaat positief zijn.
Eens, maar de boodschap is alles behalve positief. Of het resultaat positief is valt over de discussiëren gezien we al bezig waren met het klimaat. Maar nogmaals; offtopic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

J2S

En nu gaat het dus al een aantal posts nog amper over het onderwerp van dit draadje, want zeiken op Thunberg leidt zo lekker af. En dat is dan ook de enige functie om het over haar te hebben; Dan wordt de inhoud niet meer besproken. En dat is géén functie van haar presentatie, alleen voor de afleiding.

Als je iets wilt bespreken, doe dat dan inhoudelijk en ga niet obstinant doen omdat iemand een voor jou wat mindere presentatie heeft.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
J2S schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:30:
En nu gaat het dus al een aantal posts nog amper over het onderwerp van dit draadje, want zeiken op Thunberg leidt zo lekker af. En dat is dan ook de enige functie om het over haar te hebben; Dan wordt de inhoud niet meer besproken. En dat is géén functie van haar presentatie, alleen voor de afleiding.

Als je iets wilt bespreken, doe dat dan inhoudelijk en ga niet obstinant doen omdat iemand een voor jou wat mindere presentatie heeft.
Doe dat dan zelf ook niet. Nu draag je er alleen maar aan bij ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Randleman op 11-12-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:24:
[...]

Als het resultaat positief is, maakt het mij niet uit, door wie of hoe het behaalt wordt. Ik denk alleen dat zij niet de manier is om iedereen in de wereld er toe te bewegen om meer aan het klimaat te gaan denken.

Persoonlijk vind ik Michael Shellenberger wel een interessant persoon om naar te luisteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 11-12-2019 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:39

Standeman

Prutser 1e klasse

Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:34:
[...]

Als het resultaat positief is, maakt het mij niet uit, door wie of hoe het behaalt wordt. Ik denk alleen dat zij niet de manier is om iedereen in de wereld er toe te bewegen om meer aan het klimaat te gaan denken.

Persoonlijk vind ik Michael Shellenberger wel een interessant persoon om naar te luisteren.
Die manier bestaat ook helemaal niet, dus kan je ook niet van haar verwachten.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Randleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:30:

Eens, maar de boodschap is alles behalve positief. Of het resultaat positief is valt over de discussiëren gezien we al bezig waren met het klimaat. Maar nogmaals; offtopic.
Zeer on-topic, zeker gezien het feit dat haar stijl constant aangekaart wordt door "tegenstanders" (tussen aanhalingstekens want dat is geen uniforme groep).

Ja we waren "bezig" met klimaatverandering, maar de nood is nog niet helemaal duidelijk bij de meeste. Haar acties zijn de inspiratie geweest voor alle klimaatprotesten die het nog verder onder de aandacht gebracht hebben. Laten we haar bijdrage niet bagatelliseren met "we waren er al mee bezig dit is alleen maar extra gezeur".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:24:
[...]

Het gaat in grote mate over 'invloedrijkste persoon van het jaar', terwijl jij eerder nog zei "Ze heeft volgens mij maar heel weinig invloed". Invloed op de politiek? Moeilijk te zeggen. Op de publieke opinie? Des te meer. Zelfs degene die boos worden bewijzen haar gelijk. Boosheid als teken van onmacht + cognitieve dissonantie. Bij die mensen werkte Al Gore ook niet, want het zijn voor een groot deel sceptici/ontkenners die enkel hun gedrag zullen veranderen als het hen te veel kost...

Ze begon met een individuele schoolstaking, erna volgden anderen, erna volgden ook andere landen, nog later volgden volwassenen, het klimaat kwam op de politieke agenda en in België hebben die betogingen zelfs de job van een milieuminister gekost. In België waren het de grootste betogingen sinds de Witte Mars in de jaren 90 en ook de Global Strike was de grootste globale betoging ooit. Het is toch allemaal begonnen met Greta...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Haha meen je dit nou?

oke dit sub forum is niet mijn ding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:43:
[...]
Het gaat in grote mate over 'invloedrijkste persoon van het jaar', terwijl jij eerder nog zei "Ze heeft volgens mij maar heel weinig invloed". Invloed op de politiek? Moeilijk te zeggen. Op de publieke opinie? Des te meer. Zelfs degene die boos worden bewijzen haar gelijk. Boosheid als teken van onmacht + cognitieve dissonantie. Bij die mensen werkte Al Gore ook niet, want het zijn voor een groot deel sceptici/ontkenners die enkel hun gedrag zullen veranderen als het hen te veel kost...

Ze begon met een individuele schoolstaking, erna volgden anderen, erna volgden ook andere landen, nog later volgden volwassenen, het klimaat kwam op de politieke agenda en in België hebben die betogingen zelfs de job van een milieuminister gekost. In België waren het de grootste betogingen sinds de Witte Mars in de jaren 90 en ook de Global Strike was de grootste globale betoging ooit. Het is toch allemaal begonnen met Greta...
Ik bedoelde invloed op mensen die het voor het zeggen hebben, ik denk dat ze daar echt maar heel weinig invloed heeft.

stukje van wat ik zei:
Ze heeft volgens mij maar heel weinig invloed, want niemand die ergens iets voor het zeggen heeft trekt zich ook maar iets aan van dit 16 jarige meisje zegt in haar, altijd maar emotionele toespraken. Alles wat zij zegt weet iedereen al lang en is gewoon herhaling na herhaling na herhaling. En als je altijd alles maar blijft herhalen wordt je vaak gezien als een (klimaat)drammer.
Ze kan inderdaad wel mensen aanzetten tot activisme, maar ik denk niet dat we daarmee het klimaat gaan redden.

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 11-12-2019 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kojoottii
Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:53:
[...]

Ik bedoelde invloed op mensen die het voor het zeggen hebben, ik denk dat ze daar echt maar heel weinig invloed heeft.

stukje van wat ik zei:

[...]

Ze kan inderdaad wel mensen aanzetten tot activisme, maar ik denk niet dat we daarmee het klimaat gaan redden.
Maar gelukkig val jij niet in de herhaling, je quote slechts jezelf :P

Ze heeft anders behoorlijk wat gesprekken gehad met wereldleiders en of die luisteren naar haar inhoud of dat die ook een reflex hebben van ..."Kut, een 16 jarig meisje verslaat me op inhoud, dus dan maar iedereen er op wijzen dat het een 16 jarig autistisch meisje is" ...tja geen idee. Ohnee wacht, van enkelen is het wel duidelijk:

https://www.ad.nl/buitenl...-is-een-snotaap~ab079967/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23
J2S schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:30:

Uiteindelijk zal iedereen die publiek wat aandacht weet te krijgen voor klimaatverandering de rechts/conservatieve moddermachine over zich heen krijgen en persoonlijk kapot worden gemaakt. Dat krijg je als je een bedreiging vormt voor de gevestigde belangen. Bij een kind als Thunberg was het wat lastiger, maar inmiddels lijkt ook dat redelijk te lukken. Jammer dat het zo effectief is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kojoottii schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:05:
[...]

Maar gelukkig val jij niet in de herhaling, je quote slechts jezelf :P

Ze heeft anders behoorlijk wat gesprekken gehad met wereldleiders en of die luisteren naar haar inhoud of dat die ook een reflex hebben van ..."Kut, een 16 jarig meisje verslaat me op inhoud, dus dan maar iedereen er op wijzen dat het een 16 jarig autistisch meisje is" ...tja geen idee. Ohnee wacht, van enkelen is het wel duidelijk:

https://www.ad.nl/buitenl...-is-een-snotaap~ab079967/
Ik quote niet steeds mezelf, ik gaf aan dat ze geen invloed had op mensen die het voor het zeggen hadden, in plaats van totaal geen invloed.

Ook heb ik haar nog nooit gehoord over oplossingen en hoe die dan in een leefbare maatschappij toegepast moeten worden. Iets waar wereldleiders wel mee bezig moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:53:
[...]

Is er een silver bullet die het klimaat wél gaat redden? Er werd het voorbije jaar veel meer over klimaat en maatregelen gepraat. Parijs in 2015 stak er ook bovenuit, maar in de jaren erna was de aandacht veel minder, tot de schoolstakingen en andere betogingen begonnen... Ik vind persoonlijk ook dat er nu genoeg activisme geweest is, nu moeten politici en burgers in actie schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:08:
[...]
Is er een silver bullet die het klimaat wél gaat redden? Er werd het voorbije jaar veel meer over klimaat en maatregelen gepraat. Parijs in 2015 stak er ook bovenuit, maar in de jaren erna was de aandacht veel minder, tot de schoolstakingen en andere betogingen begonnen... Ik vind persoonlijk ook dat er nu genoeg activisme geweest is, nu moeten politici en burgers in actie schieten :)
Volgens mij is de silver bullet, minder mensen en veel meer nucleaire energie.
Voor beiden zijn niet zo heel grote ingrepen nodig is de wereld en zullen er maar heel weinig tegenstanders zijn denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 11-12-2019 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kojoottii
Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:08:
[...]

Ik quote niet steeds mezelf, ik gaf aan dat ze geen invloed had op mensen die het voor het zeggen hadden, in plaats van totaal geen invloed.

Ook heb ik haar nog nooit gehoord over oplossingen en hoe die dan in een leefbare maatschappij toegepast moeten worden. Iets waar wereldleiders wel mee bezig moeten zijn.
Dat is haar boodschap ook niet, ze wil dat leiders gaan luisteren naar de wetenschappers en dat die leiders de wetenschap serieus gaan nemen. Misschien moet je het toch nog een keer herhaalt hebben door haar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kojoottii schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:14:
[...]

Dat is haar boodschap ook niet, ze wil dat leiders gaan luisteren naar de wetenschappers en die serieus gaan nemen. Misschien moet je het toch nog een keer herhaalt hebben door haar? ;)
Die leiders weten echt wel wat de wetenschappers vertellen, zelf Trump weet dat stiekem wel. Het past alleen niet ik het plaatje om een land te runnen en economisch gezond te blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japie06
Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:13:
[...]

Voor beiden zijn niet zo heel grote ingrepen nodig is de wereld.
Kernenergie kan alleen elektriciteit leveren. Daarmee kan je niet vliegen, varen of je huis verwarmen als geen warmtepomp hebt. Er moet echt veel meer gebeuren dan alleen kerncentrales te bouwen.

Hoe wil je minder mensen bewerkstelligen? Het geboortecijfer is in Europa al jaren zo laag dat we netto zouden krimpen zonder migratie.

[ Voor 6% gewijzigd door japie06 op 11-12-2019 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:08:
[...]
Als ze zou beginnen over oplossingen (minder autorijden, minder vlees eten, een zware vliegtaks,...) dan was het hek bij de bashers helemaal van de dam! :)

Eigenlijk doet ze wat wetenschappers doen: ze kaart het probleem aan en wijst op de urgentie, maar maatregelen moeten door de politiek uitgewerkt worden, of verwacht je dat zij moet kiezen tussen een verlaging van de maximumsnelheid en een halvering van de veestapel? (ok, dat ging over stikstof, maar is ook van toepassing op broeikasgassen).

De oplossingen zijn eigenlijk al bij iedereen bekend, Al Gore draagde ze ook al aan (muv vlees), de urgentie daarentegen moet nog doordringen bij veel politici en burgers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
japie06 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:16:
[...]

Kernenergie kan alleen elektriciteit leveren. Daarmee kan je niet vliegen, varen of huis verwarmen als geen warmtepomp hebt.

Hoe wil je minder mensen bewerkstelligen? Het geboortecijfer is in Europa al jaren zo laag dat we netto zouden krimpen zonder migratie.
Met elektra maak je waterstof wat je redelijk makkelijk kan opslaan en transporteren. Minder mensen is iets moeilijker maar het ontmoedigen van het nemen van kinderen is al een stap in de juiste richting.
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:17:
[...]
Als ze zou beginnen over oplossingen (minder autorijden, minder vlees eten, een zware vliegtaks,...) dan was het hek bij de bashers helemaal van de dam! :)

Eigenlijk doet ze wat wetenschappers doen: ze kaart het probleem aan en wijst op de urgentie, maar maatregelen moeten door de politiek uitgewerkt worden, of verwacht je dat zij moet kiezen tussen een verlaging van de maximumsnelheid en een halvering van de veestapel? (ok, dat ging over stikstof, maar is ook van toepassing op broeikasgassen).

De oplossingen zijn eigenlijk al bij iedereen bekend, Al Gore draagde ze ook al aan (muv vlees), de urgentie daarentegen moet nog doordringen bij veel politici en burgers...
Klopt, maar om lekker in herhaling te vallen denk ik dat haar manier niet de juiste is.

[ Voor 43% gewijzigd door Ernemmer op 11-12-2019 16:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 22:14
Greenland's ice sheet melting seven times faster than in 1990s
The scale and speed of the ice loss surprised the team of 96 polar scientists behind the findings, published on Tuesday in the journal Nature. The Ice Sheet Mass Balance Inter-comparison Exercise comprised 26 separate surveys of Greenland from 1992 to 2018, with data from 11 different satellites and comparisons of volume, flow and gravity compiled by experts from the UK, Nasa in the US, and the European Space Agency.
https://www.theguardian.c...imes-faster-than-in-1990s

Oftewel, de werkelijke cijfers zijn dramatischer dan in 't meest negatieve scenario van de IPCC.
Nou ja, over 20 jaar, als door' tipping points' de werkelijkheid weer een factor 5 tot 10 erger blijkt te zijn, zal er vast wel een andere 'Greta' zijn die als vervelend en negatief wordt weg gezet.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:16:
...
... Het past alleen niet ik het plaatje om een land te runnen en economisch gezond te blijven.
Niet het plaatje, een plaatje, bij een ander plaatje juist wel...

Men kijkt op het moment niet naar alle denkbare plaatjes, kiest niet het beste, en doet geen werk om de realiteit naar dat plaatje toe te bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Nu online

J2S

Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:13:
[...]

Voor beiden zijn niet zo heel grote ingrepen nodig is de wereld en zullen er maar heel weinig tegenstanders zijn denk ik.
Dat zijn al 2 kogels. Alleen krijg je geen bevolkingsvermindering in een relevante tijd. Meer nucleaire energie, sure, maar dat helpt ook niet genoeg. Er moet nog steeds ook koolstof de lucht uit enzo.

Punt is, dat je het juist op veel verschillende manieren wilt implementeren om tot robuuste veranderingen te komen. Dan voorkom je ook dat een onderwerp zo groot is dat niemand het lukt.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:16

PinusRigida

I put the p in pool.

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:43:
[...]

Eens... (ook met je andere comments btw.)

En over haar nominatie als persoon van het jaar voor Time;

Ik vind het fantastisch, al is het simpelweg omdat ik weet dat zo extreem veel conservatievelingen nu op hun achterste poten gaan staan steigeren, hun frustratie en verontwaardiging al even groot als hun gebrek aan kennis over iets complex als klimaatwetenschap waarvan de ontkenners toch steeds vinden dat ze het zoveel beter weten dan experten met decennia van opleiding + veldwerk achter de kiezen en doctoraten op hun naam...
Maar wanneer er naar hun eigen opleidingsniveau gevraagd wordt kunnen ze nooit iets pertinents voorleggen dat zelfs in een zeer brede interpretatie aan klimaat gelinkt kan worden... raar toch...
Jah, zwaaien met studies gedaan door chemici... chemici gelinkt aan de petrochemie... conflict of interest maybe?

Angstig als ze zijn voor het kind dat hen massaal een pijnlijke spiegel voorhoudt, is de makkelijkste en meest voorspelbare weg natuurlijk de ontkenning, die ze dan gaan baseren op allerhande complottheorieën en doorzichtige 'tegenstudies' die sneller door de mand vallen als een Roemeense bouwfirma bij een controle van de veiligheidsvoorschriften.

Ach, het is wellicht waar wat Cypher zei in The Matrix: "Ignorance is bliss"
... Alleen dat ik me afvraag waarom deze mensen dan toch steeds zo slechtgehumeurd zijn als het om klimaatactie gaat en vooral wanneer bepaalde -soms minderjarige- personen op het voortoneel komen, die ze blijkbaar als een rechtstreekse bedreiging zien. Greta T. Anuna DW... die meisjes werken bijna letterlijk als een rode lap op een stier... Hoe komt dat vraag ik me dan af, waarom voelen zoveel mensen zich zo erg bedreigd door deze dames dat ze ze gaan verwijten en zelfs doodsbedreigingen niet schuwen??

Is het dan toch waar dat "de waarheid kwetst"? Het moet zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japie06
Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:18:
[...]

Met elektra maak je waterstof wat je redelijk makkelijk kan opslaan en transporteren. Minder mensen is iets moeilijker maar het ontmoedigen van het nemen van kinderen is al een stap in de juiste richting.
Dan moet je ook een hele waterstof infrastructuur op zetten. En je moet voertuigen hebben die daarop kunnen rijden. Kernenergie is geen silver bullet. (en ook nog erg duur)
Minder mensen is iets moeilijker maar het ontmoedigen van het nemen van kinderen is al een stap in de juiste richting.
Zelfs als iedereen op aarde nu zou kiezen voor 1 kind beleid zou je nog geen halvering in 2050 kunnen bereiken (en opwarming tot 2C beperken). Zo lang er nog steeds kolencentrales draaien en auto's op benzine rijden maakt het niks uit of 3 miljard of 10 miljard mensen zijn. Je stelt de problemen hoogstens een paar jaar uit.

[ Voor 3% gewijzigd door japie06 op 11-12-2019 16:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:18:
[...]

Kernenergie is nu 3% van de globale bevoorrading, als heel de wereld nucleair gaat hebben we nog uranium voor 4 jaar. En hoe gaan groei/ontwikkelingslanden dat betalen? Thorium en fusie zijn nog niet haalbaar en komen niet op tijd (koolstofbudget op in 2030). Zon en wind zullen er nog miljarden jaren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
J2S schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:20:
[...]

Dat zijn al 2 kogels. Alleen krijg je geen bevolkingsvermindering in een relevante tijd. Meer nucleaire energie, sure, maar dat helpt ook niet genoeg. Er moet nog steeds ook koolstof de lucht uit enzo.

Punt is, dat je het juist op veel verschillende manieren wilt implementeren om tot robuuste veranderingen te komen. Dan voorkom je ook dat een onderwerp zo groot is dat niemand het lukt.
Ik denk zelf dat de andere oplossingen waar velen nu aan denken nog minder impact gaan hebben en nog langer gaan duren.

Sinds Parijs 2015 is er nog praktisch niks gebeurd. Als we toen de knoop hadden doorgehakt hadden we over 5 jaar 3-4 kerncentrales er bij gehad en waren we dan al van de kolencentrales af.

Nu blijven we lekker steggelen en hier en daar een zonnepaneeltje en windmolentje plaatsen, maar we gaan het op deze manier gewoon niet halen denk ik.
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:26:
[...]
Kernenergie is nu 3% van de globale bevoorrading, als heel de wereld nucleair gaat hebben we nog uranium voor 4 jaar. En hoe gaan groei/ontwikkelingslanden dat betalen? Thorium en fusie zijn nog niet haalbaar en komen niet op tijd (koolstofbudget op in 2030). Zon en wind zullen er nog miljarden jaren zijn.
Heb je daar een goed onderzoek van, want ik was in de veronderstelling dat we het nog veel langer kunnen uithouden met uranium.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 11-12-2019 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
mugenmarco schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:50:
[...]

Haha meen je dit nou?

oke dit sub forum is niet mijn ding :+
Misschien juist een goede reden om dit topic door te spitten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:27:
[...]

Sinds Parijs 2015 is er nog praktisch niks gebeurd. Als we toen de knoop hadden doorgehakt hadden we over 5 jaar 3-4 kerncentrales er bij gehad en waren we dan al van de kolencentrales af.
Een kerncentrale bouwen duurt doorgaans zo'n 10 jaar als alles mee zit. Dan ben je 10 miljard verder. Frankrijk (Flammanville) en het VK (Hinkley Point) zijn er mee bezig en het is een drama. Veel investeerders trekken hun handen er van af omdat de kosten en doorlooptijden zo hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
japie06 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:23:
[...]

Dan moet je ook een hele waterstof infrastructuur op zetten. En je moet voertuigen hebben die daarop kunnen rijden. Kernenergie is geen silver bullet. (en ook nog erg duur)

[...]

Zelfs als iedereen op aarde nu zou kiezen voor 1 kind beleid zou je nog geen halvering in 2050 kunnen bereiken (en opwarming tot 2C beperken). Zo lang er nog steeds kolencentrales draaien en auto's op benzine rijden maakt het niks uit of 3 miljard of 10 miljard mensen zijn. Je stelt de problemen hoogstens een paar jaar uit.
Dus een halvering van de mensen en dan rijden op kernenergie is al een stuk beter dan wat we nu hebben lijkt mij.

Maar afkraken is makkelijk, wat zou jouw oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:26:
[...]
En dan hebben we het nog niet over het opruimen van het kernafval, want niemand heeft daar überhaupt een oplossing voor. Behalve dan begraven en omsluiten met een dikke laag beton. Maar die beton laag zal veel eerder gaan afbreken dan dat het afval niet meer gevaarlijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Kojoottii op 11-12-2019 16:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:19

Amphiebietje

In de blubber

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:29:
[...]
Die mass extinction is al bezig. Nu de planten/dieren/ecosystemen. Daarna wij? Of kunnen we zonder?
Dat de mens zonder de rest van de ecosystemen kan is een science fiction-fabeltje van mensen die onvoldoende informatie hebben opgezocht hoe een en ander in elkaar steekt en werkelijk niet hebben nagedacht over hoe de wereld werkt (bv. hoe de Aardse atmosfeer aan zijn huidige samenstelling komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kojoottii schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:35:
[...]

En dan hebben we het nog niet over het opruimen van het kernafval, want niemand heeft daar überhaupt een oplossing voor. Behalve dan begraven en omsluiten met een dikke laag cement, een cement laag die veel eerder zal afbreken dan dat het afval niet meer gevaarlijk is.
Het afval is inderdaad ook een probleem, maar het afval van fossiele brandstof is op dit moment veel schadelijk met ruim 7 miljoen doden per jaar door luchtvervuiling.

Ik denk ook dat het opbergen van kernafval een stuk goedkoper is dan het opruimen van afval (co2 en al die andere zooi) van fossiele energieopwekking.

Maar zonder berekeningen is het allemaal maar gissen. En zolang alle geleerden allemaal iets anders zeggen en uitrekenen zullen we er nooit uit komen.
Wel is het feit dat er veel meer doden per jaar vallen door kolen en gas dan door uranium.
https://www.statista.com/...rldwide-by-energy-source/

Maar deze discussie hebben we hier al eerder gevoerd en het voegt imo erg weinig toe om dit nogmaals te gaan doen. Ik ben ook niet zo goed in anderen overtuigen en motiveren om eens anders te kijken naar de oplossing ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 11-12-2019 16:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• japie06
Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:34:
[...]

Dus een halvering van de mensen en dan rijden op kernenergie is al een stuk beter dan wat we nu hebben lijkt mij.

Maar afkraken is makkelijk, wat zou jouw oplossing zijn?
Kwa elektriciteit wordt er heel veel ingezet op offshore wind. Nederland zet een kwart van de Noordzee vol met windparken. De kosten daarvan zijn zo hard gedaald dat deze subsidievrij gebouwd worden (behalve de transformatorstations op zee, dat wordt door de staat bekostigd). Tegen 2030 zal zo'n 43% van het elektriciteitsverbruik uit wind op zee komen.

Verder steun de plannen van Timmermans in zijn Green Deal. De ETS prijs moet nog wat verder omhoog (lees: minder gratis rechten) en er zou meer onder moeten vallen zoals transport. Het principe van de vervuiler betaalt moet veel sterker worden, vooral in de luchtvaart en landbouw sector is dit nu totaal niet het geval.

EDIT: Hier nog wat leesvoer waarom nieuwe kerncentrales zo lastig is.

[ Voor 13% gewijzigd door japie06 op 11-12-2019 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Ze kan misschien ook amper goed antwoord geven in mondelinge Q&A's omdat ze door haar Asperger verbaal niet zo sterk is. ;)

Overigens betekent Asperger niet automatisch dat mensen niet voor zichzelf kunnen opkomen.

In het geval van Greta weet ik niet of ze wel of niet goed voor zichzelf opkomt, maar kan ik wel zien dat een mediatraining van iemand die geen familie is wel eens zou kunnen helpen - haar optredens doen artificieel aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:16
RemcoDelft schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:10:
[...]

Een beetje jammer dat ze er niet bijzetten hoe dit in verhouding staat tot de totale hoeveelheid ijs op Groenland. https://web.viu.ca/earle/...eenland%20Ice%20Sheet.pdf :

[...]

Ik kom op 2.665.100 miljard ton ijs, waaruit met de getallen van de NOS volgt dat de ijskap op Groenland met 0.0095% per jaar afneemt. Bovengenoemde link heeft het over 0,05% per 10 jaar trouwens (de getallen van de NOS zijn dan een verdubbeling).
Of het nou 0,5% of 1% per eeuw is, is dat werkelijk zo veel? De laatste ijstijd was 20.000 jaar geleden op z'n piek, met een zeespiegel van 130 meter lager dan nu. Dat is gemiddeld 65 cm per eeuw, en "het sombere scenario" heeft het nu over 67 cm per eeuw.
Waar wil je hiermee heen? Maakt het uit welk percentage van het totaal smelt?
Een kuub is een kuub, en iedere kuub zorgt voor dezelfde stijging van zeespiegel, wat maakt het uit hoeveel ijs er nog over is?

En waarom bereken je de gemiddelde zee spiegel stijging over de afgelopen 20.000 jaar? (eigenlijk 22.000 ) .

Wikipedia: Sea level rise

De stijging was de afgelopen 5000 redelijk stabiel en laag, enkele centimeters per honderd jaar.
En het sombere scenario heeft het niet over 67 cm maar bijna 2.4 (als we niets aan CO2 productie doen) Als de CO2 productie piekt in 2040 dan zitten we op 1.2 meter verhoging.

En waarom de stijging van van millennia geleden hierin betrekken? Als de zeespiegel een meter stijgt en mensen daardoor hun huis verliezen, moeten ze zich dan maar troosten dat mensen 6.500 jaar geleden het andere mensen overkwam in doggersland? Onze steden en landbouw gebieden liggen waar ze liggen.
En we zijn gewend (en nodig) aan bepaalde klimaten op bepaalde plekken, zou het niet fijn zijn als het allemaal zo min mogelijk zou veranderen?

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
japie06 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:42:
[...]

Kwa elektriciteit wordt er heel veel ingezet op offshore wind. Nederland zet een kwart van de Noordzee vol met windparken. De kosten daarvan zijn zo hard gedaald dat deze subsidievrij gebouwd worden (behalve de transformatorstations op zee, dat wordt door de staat bekostigd). Tegen 2030 zal zo'n 43% van het elektriciteitsverbruik uit wind op zee komen.

Verder steun de plannen van Timmermans in zijn Green Deal. De ETS prijs moet nog wat verder omhoog (lees: minder gratis rechten) en er zou meer onder moeten vallen zoals transport. Het principe van de vervuiler betaalt moet veel sterker worden, vooral in de luchtvaart en landbouw sector is dit nu totaal niet het geval.

EDIT: Hier nog wat leesvoer waarom nieuwe kerncentrales zo lastig is.
Als het volledig op wind en zon kan zou dat mooi zijn, maar als ik wat plaatjes op zijn blog bekijk zijn we over 11 jaar nog lang niet co2 neutraal bezig voor energieopwekking. De betere oplossing is om meerdere co2 neutrale bronnen te gebruiken en niet om iets af te schieten omdat het duur is.

Ook ben ik ervan overtuigd dat we in de wereld eerder meer dan minder energie gaan verbruiken en dan duurt het nog een stuk langer.

En een filmpje wat ik zelf wel interessant vind.
YouTube: Why renewables can’t save the planet | Michael Shellenberger | TEDxD...

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 11-12-2019 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japie06
Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:53:
[...]

Als het volledig op wind en zon kan zou dat mooi zijn, maar als ik wat plaatjes op zijn blog bekijk zijn we over 11 jaar nog lang niet co2 neutraal bezig voor energieopwekking.
Het doel is om in 2050 CO2 neutraal te zijn. In 2030 is de doelstelling 55% reductie tov 1990. Volgens het berekeningen van het PBL over het klimaatakkoord moet dan echt veel goed gaan willen we dat halen. Maar op het gebied van elektriciteit zijn ze erg enthousiast. Als we dat halen is onze stroom driekwart hernieuwbaar in 2030, van ongeveer 16-18% nu.

Ik ben ook niet persé tegen kernenergie. Hou de huidige centrales zo lang mogelijk open, die zijn afgeschreven en kunnen redelijk goedkoop stroom produceren. Maar nieuwe bouwen is erg duur en duurt te lang.

[ Voor 13% gewijzigd door japie06 op 11-12-2019 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
japie06 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:58:
[...]

Het doel is om in 2050 CO2 neutraal te zijn. In 2030 is de doelstelling 55% reductie tov 1990. Volgens het berekeningen van het PBL over het klimaatakkoord moet dan echt veel goed gaan willen we dat halen. Maar op het gebied van elektriciteit zijn ze erg enthousiast. Als we dat halen is onze stroom driekwart hernieuwbaar in 2030, van ongeveer 16-18% nu.
In NL misschien wel ja, maar in de wereld zal het iets trager gaan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:28:

Het is opmerkelijk dat dat artikel concludeert met de volledige mening van de heer Boudry, maar niet de tegenovergestelde mening van andere personen. Niet erg evenwichtig, en er valt redelijk wat af te dingen op zijn opinie.
Er valt bijvoorbeeld de vraag te stellen of de heer Boudry zijn gesuggereerde tegenstelling "kind <-> serieus te nemen" wel op realiteit gestoeld is. In sommige landen is een "kind" van 16 jaar al lang volwassen - de leeftijd waarop een jonge mens als "volwassen" wordt beschouwd en dus "serieus" te nemen is, is een contruct van de samenleving in welke iemand opgroeit.
De klacht over het doempreken is op zich ook een beetje curieus, want an sich is doempreken ook heel gewoon bij klimaatontkenners, alleen worden er daar andere doelen gezocht voor de doempreek (bv. immigranten). Daarom is het waarschijnlijker dat doempreken enkel werkt als het enigszins in lijn ligt met de opinies van de persoon die de preek aanhoort.
Zijn argument kan dus net zo goed op de tegenstanders van toepassing zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Nu online

J2S

japie06 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:58:
[...]
Ik ben ook niet persé tegen kernenergie. Hou de huidige centrales zo lang mogelijk open, die zijn afgeschreven en kunnen redelijk goedkoop stroom produceren. Maar nieuwe bouwen is erg duur en duurt te lang.
Ik ben het er niet mee eens dat het te lang duurt. Als er nu snel besluiten genomen worden, dan kunnen binnen 15 jaar de eerste nucleaire centrales online gaan en kunnen dan nog 15 jaar bijdragen totdat de 2050 deadline wordt bereikt. Voor eerdere doelstellingen hebben we inmiddels al te lang gewacht, dat is waar. Maar dat heb je als mensen iets niet gaan doen, alleen omdat het niet snel kan.

Volgens het IPCC is het ook niet tot amper mogelijk om de doelstellingen te halen zonder gebruik van nucleaire energie.

En het lijkt er ook niet op dat fusie energie binnen afzienbare tijd gereed is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:24
J2S schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:12:
[...]

Ik ben het er niet mee eens dat het te lang duurt. Als er nu snel besluiten genomen worden, dan kunnen binnen 15 jaar de eerste nucleaire centrales online gaan en kunnen dan nog 15 jaar bijdragen totdat de 2050 deadline wordt bereikt. Voor eerdere doelstellingen hebben we inmiddels al te lang gewacht, dat is waar. Maar dat heb je als mensen iets niet gaan doen, alleen omdat het niet snel kan.

Volgens het IPCC is het ook niet tot amper mogelijk om de doelstellingen te halen zonder gebruik van nucleaire energie.

En het lijkt er ook niet op dat fusie energie binnen afzienbare tijd gereed is :(
Een van de grootste problemen van kernenergie zijn de kosten. Meerdere centrales gaan bouwen in nederland kost een veelvoud van wat er nu totaal aan maatregelen genomen word.

De vraag is dus of het enorme bedrag dat die centrales gaan kosten niet beter ingezet kan worden voor andere vergroening.

De huidige regering (en de anti-klimaatbeleid partijen) zitten gewoon in de zak van de fossiele brandstof lobby.

We moeten dus ook niet het effect van een kerncentrale bouwen vergelijken met wat er NU aan klimaatbeleid gebeurt maar vergelijken met wat er met effectief beleid (bijvoorbeeld vervuiler laten betalen voor industrie) bereikt zou kunnen worden met dezelfde uitgaven.

[ Voor 10% gewijzigd door Philip Ross op 11-12-2019 17:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Señor Sjon schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:32:
Zij is gewoon een marionet. Dat is hopelijk toch wel enigszins zichtbaar?
Nee, dat is voor mij totaal niet zichtbaar.
mugenmarco schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:54:
volgens mij heeft ze simpelweg gelijk

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:16:
[...]

Die leiders weten echt wel wat de wetenschappers vertellen, zelf Trump weet dat stiekem wel. Het past alleen niet ik het plaatje om een land te runnen en economisch gezond te blijven.
Economisch gezond blijven is een leuk argument, aangezien het wetenschappelijke beeld momenteel aangeeft dat niks doen duurder is dan daadkrachtig ingrijpen.
Misschien dat je economisch gezond met korte-termijnvisie bedoelt. ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

drooger schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:59:
[...]

Economisch gezond blijven is een leuk argument, aangezien het wetenschappelijke beeld momenteel aangeeft dat niks doen duurder is dan daadkrachtig ingrijpen.
Misschien dat je economisch gezond met korte-termijnvisie bedoelt. ;)
Zoals met alles bij Trump: heropening steenkoolmijnen, invoertarieven, deregulering banken,... De korte termijn primeert.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ph4ge
J2S schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:12:

Nope, het kabinet Rutte is eind vorig jaar nog op de knieen alle marktpartijen langs gegaan, maar er is simpelweg niemand die uberhaupt zn vingers eraan wil bouwen/er winst in ziet. Onze regering heeft alle seinen op groen gezet voor kernenergie, maar het blijft gewoon stil. Dat terwijl partijen over elkaar heen vallen om zon en wind op te wekken, en dat doen zonder subsidie. Daar remt de bureaucratie juist de ontwikkeling.

15 jaar bouwen is al optimistisch, maar een locatie vinden (in Nederland is de grond te zacht en het land te dik bevolkt) zal niet meevallen, dan krijg je vergunningen en bezwaren, ondertussen aanbestedingen, een paar verkiezingen tussendoor, etc. Voordat er 1 schop de grond in gaat ben je simpelweg ook al 5 jaar verder. In dit zelfde termijn is een offshore windmolenpark van de tekentafel al volledig groene energie aan het produceren, terwijl als we 15+ jaar op een kerncentrale moeten wachten dat ook betekent dat er 15 jaar lang extra een kolencentrale open moet blijven.

Kernenergie klinkt heel leuk op papier, en erg science fiction. Natuurlijk ook nog stoer vs het geitenwollensokkenimago van wind en zon. Maar als je er gewoon even over nadenkt en even wat berekeningentjes doet, of het gewoon even vraagt aan de partijen die er verstand van hebben, dan zie je dat het gewoon om hele praktische redenen niet kan in Nederland.

Dan hebben we het nog niet over indirecte voordelen, zoals dat dezelfde hoeveelheid stroom veel meer (lokale) banen oplevert als je het groen opwekt in plaats van fossiel of met tot kernenergie, of dat je bij kernenergie afhankelijk blijft voor brandstof en kennis uit dubieuze landen terwijl in groene energie er volop kansen zijn om een duurzame exportindustrie op te zetten (waarbij NL internationaal natuurlijk al bekend staat om zowel zn windmolens als strijd tegen het water)

Als we +-15 jaar geleden, toen we besloten vol op kolen in te zetten, dat zelfde geld in kernenergie hadden gestopt, had je wellicht nu een moderne kerncentrale gehad die nog wel even mee kon. Een gemiste kans waar je nu niets meer aan hebt. De wereld is dusdanig verandert dat kolencentrales nu zo snel mogelijk gesloten moeten worden, en kerncentrales bouwen ook geen goed idee meer is (om economische, praktische en milieu redenen).

[ Voor 12% gewijzigd door ph4ge op 11-12-2019 20:45 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:27:
[...]
Heb je daar een goed onderzoek van, want ik was in de veronderstelling dat we het nog veel langer kunnen uithouden met uranium.
Bronvermeldingen in wiki-artikel:
At the start of 2015, identified uranium reserves recoverable at US$130/kg were 5.7 million tons. At the rate of consumption in 2014, these reserves are sufficient for 135 years of supply.
Met 3% kernenergie hebben we nog voor 135 jaar uranium, als je 33x meer uranium nodig hebt (als heel de wereld nucleair gaat), dan is dat nog voor 4 jaar. Je kan ook de halve wereld pakken, dan duurt het nog 8 jaar. Dan heb je ook 33x meer afval dat tienduizenden jaren gevaarlijk blijft, en dat voor 4 jaar energie, op duizenden jaren menselijke beschaving.

Daarbij komt nog dat pakweg de helft 'luxe-energie' is: als je er waterstof mee maakt en schepen, vliegtuigen en landbouwmachines mee aandrijft, dan is dat vaak voor goedkope spullen uit China, voor toeristische vliegvakanties, voor een groot deel om veevoer mee te verbouwen,... Leg ons fossiele en nucleaire tijdperk dan maar eens uit aan de mensen in 2500, hoe kortzichtig en schadelijk ons energiebeleid was...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2019 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
ph4ge schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:30:
[...]

Nope, het kabinet Rutte is eind vorig jaar nog op de knieen alle marktpartijen langs gegaan, maar er is simpelweg niemand die uberhaupt zn vingers eraan wil bouwen/er winst in ziet. Onze regering heeft alle seinen op groen gezet voor kernenergie, maar het blijft gewoon stil. Dat terwijl partijen over elkaar heen vallen om zon en wind op te wekken, en dat doen zonder subsidie. Daar remt de bureaucratie juist de ontwikkeling.
Hier zijn in januari nog kamervragen over gesteld door o.a. Dijkhoff (VVD) aan de minister Wiebes.

tl;dr: Er is geen business case voor kernenergie in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
japie06 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:30:
[...]
tl;dr: Er is geen business case voor kernenergie in Nederland.
FTFY.

Als je kijkt naar de nieuwbouwcentrales in Finland, Hickley Point C en Frankrijk (?), dan heb je een elektriciteitsprijs nodig van 100-140 euro per MWh om een business case te hebben. En liggen zijn de risico's rond het afval nog steeds bij de maatschappij.

Als je ziet dat de groothandelsprijs op dit moment tussen de 40 en 60 euro per MWh ligt en dat in Nederland de wind op land op dit moment rendabel is bij zo'n 70 tot 80 euro per MWh, wind op zee 100 tot 120 euro per MWh en grootschalig PV zo'n 70 tot 100 euro per MWh, dan is kernenergie simpelweg niet competitief op prijs.

Enige grote voordeel van kernenergie is dat je relatief weinig landoppervlak nodig hebt om veel elektriciteit te produceren.

Verwijderd

Skyaero schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:43:
[...]

FTFY.

Als je kijkt naar de nieuwbouwcentrales in Finland, Hickley Point C en Frankrijk (?), dan heb je een elektriciteitsprijs nodig van 100-140 euro per MWh om een business case te hebben. En liggen zijn de risico's rond het afval nog steeds bij de maatschappij.

Als je ziet dat de groothandelsprijs op dit moment tussen de 40 en 60 euro per MWh ligt en dat in Nederland de wind op land op dit moment rendabel is bij zo'n 70 tot 80 euro per MWh, wind op zee 100 tot 120 euro per MWh en grootschalig PV zo'n 70 tot 100 euro per MWh, dan is kernenergie simpelweg niet competitief op prijs.

Enige grote voordeel van kernenergie is dat je relatief weinig landoppervlak nodig hebt om veel elektriciteit te produceren.
Dan heb je ook nog de afvalverwerking:
In een Zwitserse studie uit 2017 wordt uitgegaan van een kostprijs van 6,2 miljoen euro per megawatt aan vermogen. Aangezien de meeste Belgische kernreactoren van hetzelfde type zijn als de Zwitserse, ongeveer even oud zijn en beide landen denken aan een ondergronds stort, is het mogelijk om zo een indicatie te krijgen van de kosten. Voor de Belgische 6.000 megawatt zou dit dan zelfs neerkomen op 37 miljard euro.
En het zou België niet zijn als er geen extra complicatie was:
Door een lacune in de wetgeving zou uitbater Engie Electrabel de kosten daarvan immers kunnen ontlopen. Zonder nieuwe wetgeving is er een aanzienlijk risico dat de Belgische bevolking volledig of gedeeltelijk de enorme kosten van de ontmanteling en/of het beheer van de bestraalde splijtstoffen zal moeten dragen in de toekomst.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2019 08:52 ]

• japie06
[...]

FTFY.

In oost-Europa worden ook nog reactoren gebouwd door de Russen. Maar hier hebben veel mensen vraagtekens bij hoe veilig deze reactoren zijn. Ook in China worden er nog enkele gebouwd. Het schijnt dat het daar veel beter gaat dan in het westen, maar waarom weten we niet.
Wind op zee zit volgens mij zo rond de groothandelsprijs op dit moment. In ieder geval voor de nieuwe parken op de Noordzee.

• ph4ge
[...]

FTFY.

Je moet als je gaat investeren niet kijken naar de kostprijs die bestaande centrales/parken nodig hebben, maar naar de kostprijs die zo'n nieuw park nodig gaat hebben. Immers zitten de prijzen in een vrije val en moet je niet met prijzen van 10 jaar geleden rekenen, of gemiddelde waar zowel nieuwe als oude parken inzitten.

Waar offshore windpark Luchterduinen (tender 2009) nog 18 cent/kWh nodig had, was dat voor Borssele III/IV in 2016 nog maar 7 cent/kWh en is dat voor Hollandsche Kust Zuid in 2018 nog maar 4 cent/kWh. Dat wil zeggen dat de kosten nog maar een derde zijn als waar de kernenergielobby mee adverteert (en we weten dat ze in het verleden dit soort beloftes nooit waar hebben kunnen maken). De verwachting is dat de prijs van offshore wind in de komende 10 jaar nog gaat halveren, of zelfs verder daalt.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 12-12-2019 09:07 ]

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:26:
[...]

Bronvermeldingen in wiki-artikel:

[...]
Met 3% kernenergie hebben we nog voor 135 jaar uranium, als je 33x meer uranium nodig hebt (als heel de wereld nucleair gaat), dan is dat nog voor 4 jaar. Je kan ook de halve wereld pakken, dan duurt het nog 8 jaar. Dan heb je ook 33x meer afval dat tienduizenden jaren gevaarlijk blijft, en dat voor 4 jaar energie, op duizenden jaren menselijke beschaving.

Daarbij komt nog dat pakweg de helft 'luxe-energie' is: als je er waterstof mee maakt en schepen, vliegtuigen en landbouwmachines mee aandrijft, dan is dat vaak voor goedkope spullen uit China, voor toeristische vliegvakanties, voor een groot deel om veevoer mee te verbouwen,... Leg ons fossiele en nucleaire tijdperk dan maar eens uit aan de mensen in 2500, hoe kortzichtig en schadelijk ons energiebeleid was...
Was dat niet weapons grade uranium? Voor energie heb je aan veel laagwaardigere uranium voldoende. Dit kwam eerder langs, maar daar kwam men uiteindelijk op duizenden jaren. Je kan er alleen geen kernwapens mee maken... toch vaak wel een additionele reden voor het hebben van een kerncentrale.

Overigens, wie durft een investering van 10+ jaar aan terwijl elke 4 jaar een nieuw kabinet bezig is? Zie de biomassacentrales die eerst vol in de subsidie zaten en nu weer niet. Ik snap heel goed dat geen bedrijf het aandurft om met de overheid zo'n langdurig project te starten. Grote projecten en PPS is nou niet echt een gigantisch succes voor één van twee.

Een voorbeeld uit Duitsland: https://nos.nl/artikel/23...rgiesector-in-crisis.html
[...]

FTFY.

Ik zou het als een gigantisch voordeel zien. De enorme zeeparken met windmolens beginnen ook invloed te krijgen op vogels, vissen en zeezoogdieren. Op land nog steeds de vogels plus het effectieve ruimtebeslag om niet in het geluid of de slagschaduw van de wieken te zitten. Ze worden ook hoger en hoger en kosten mensen geld. En met een beetje pech valt ie om. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 12-12-2019 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Señor Sjon schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:16:
Ik zou het als een gigantisch voordeel zien. De enorme zeeparken met windmolens beginnen ook invloed te krijgen op vogels, vissen en zeezoogdieren. Op land nog steeds de vogels plus het effectieve ruimtebeslag om niet in het geluid of de slagschaduw van de wieken te zitten. Ze worden ook hoger en hoger en kosten mensen geld. En met een beetje pech valt ie om. ;)
Anekdotisch bewijs is natuurlijk over iedere energiebron te vinden, ik denk dat je huis ook niet meer waard wordt door een kerncentrale voor de deur.

• Señor Sjon
Nee, alleen heb je maar een paar kerncentrales nodig die niet 100+ meter hoog zijn. Het ruimtebeslag van windmolens is enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
Señor Sjon schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:24:
Nee, alleen heb je maar een paar kerncentrales nodig die niet 100+ meter hoog zijn. Het ruimtebeslag van windmolens is enorm.
Klopt, maar kernenergie is ook heel erg duur zoals we al eerder constateerde. De energietransitie gaat al zoveel geld kosten, waarom zouden we dan voor het duurdere alternatief kiezen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Señor Sjon schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:24:
Gaat het fout met een windmolen is de straal waar dat last kan iets minder groot dan als het fout gaat met een kerncentrale. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:43
Señor Sjon schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:16:
[...]

Je bedoelt dat windmolens goed zijn voor de visstand en bodemdieren omdat er niet meer gevist mag worden in het windparkgebied?
Het probleem van NIMBYs is vrij makkelijk op te lossen als je het goed doet.

Kwa huizenprijzen: Ik haal vooral uit dat artikel dat het lang niet zeker is of het wel door de windmolens komt dat de huizenprijs lager is.
Volgens een andere makelaar uit het gebied wijzen mensen al snel naar de windmolens als een prijs lager uitvalt, maar spelen ook andere factoren mee. "Soms staan huizen ook lang te koop door bijvoorbeeld slecht onderhoud, maar wordt er gelijk gezegd dat het door de windmolens komt." Daarnaast staan huizen in het gebied sowieso langer te koop dan in stedelijk gebied, zeggen de makelaars.

Onzekerheden

Jorrit de Jong, woordvoerder van Windpark N33, benadrukt dat er in de uitkomsten van het onderzoek van de RUG onzekerheden zitten, mede doordat het windpark nog niet is gerealiseerd. "Er doen veel verschillende verhalen de ronde als het gaat om de invloed van windparken op de woningprijzen. De onderzoekers geven aan dat de data geen duidelijk patroon laten zien in de reactie van de woningmarkt op de geplande windparken."

Ook wijst De Jong op de aanwezigheid van woningen van lage kwaliteit in dit gebied. "Daarom zou het goed zijn als dit onderzoek over twee jaar herhaald wordt. Dan staat het windpark er, en kunnen de werkelijke effecten worden onderzocht."
Los daarvan moeten een hoop boeren ophouden met hun vervuilende bedrijfsvoering. Zou zo maar een oplossing kunnen zijn om boeren uit te kopen om een windmolen op dat terein te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06
Zie kerncentrales wel een rol hebben in een (tijdelijke) hybride stroomvoorziening.

Zolang de stroomafnemers niet zijn ingesteld op fluctuaties in de stroomvoorziening zul je een backup moeten hebben welke zorg draagt voor een constante stroomtoevoer. Dat kan in de vorm van de huidige conventionele centrales, maar als deze te smerig worden bevonden zou daar een rol kunnen liggen voor nucleair.

We zouden kunnen afspreken dat tot zeg 2050 de stroomtoevoer gegarandeerd is, en daarna niet meer. Daarna moeten afnemers (bedrijven, huishoudens, individuele apparaten) om kunnen gaan met fluctuaties in de stroomtoevoer. Dat betekent dat ze 30 jaar de tijd hebben om batterijen (of enige andere vorm van lokale opslag) te plaatsen en niet essentiële taken automatisch op momenten dat er stroom beschikbaar is uitvoeren.

Op apparaatniveau kun je aanpassingen maken dat alle apparaten om kunnen gaan met fluctuaties in de stroomtoevoer. Zoals mobiele telefoons nu al kunnen.

Vanaf 2050 schakelen we dan alle backup uit, en moeten we volledig kunnen draaien op wind- en zon.

De prijs van nucleair in deze overgangsfase boeit niet zoveel. Het is slechts een (duur) onderdeel in de mix van stroom. Wind en zon zijn zoals gezegd veel goedkoper, en deze zullen het toch meer en meer overnemen.

De impact op de energierekening kan gecontroleerd worden door de energiebelastingen gedurende deze periode gradueel te verlagen. Al deze hoge belastingen zijn immers in het leven geroepen om milieuvervuilend gedrag af te straffen. Bij een overgang naar een steeds schonere energieproductie, welke uiteindelijk uitkomt op 0 reductie, is er geen grondslag meer voor deze belastingen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
hjs schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:45:
Gaat het fout met een windmolen is de straal waar dat last kan iets minder groot dan als het fout gaat met een kerncentrale. ;)
Leuk zo'n rampscenario, maar het is aanzienlijk realistischer om met doden per TWh te rekenen. En dan is kernenergie aanzienlijk veiliger dan wind of zon.
Voor zover ik weet is er in Nederland nog nooit iemand doodgegaan aan kernenergie. Iets wat van windenergie niet gezegd kan worden, deze brand kostte 2 jonge monteurs het leven:
Afbeeldingslocatie: https://dgogxeanprsya.cloudfront.net/wp-content/uploads/2013/10/windmolen-2.jpg
alexbl69 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:05:
Zie kerncentrales wel een rol hebben in een (tijdelijke) hybride stroomvoorziening.

Zolang de stroomafnemers niet zijn ingesteld op fluctuaties in de stroomvoorziening zul je een backup moeten hebben welke zorg draagt voor een constante stroomtoevoer. Dat kan in de vorm van de huidige conventionele centrales, maar als deze te smerig worden bevonden zou daar een rol kunnen liggen voor nucleair.
Kerncentrales zijn helemaal niet geschikt om snel aan en uit te schakelen. Gas kan dat veel beter.
Of je moet zoals Frankrijk 's nachts stuwmeren volpompen met kernenergie om ze overdag weer leeg te laten lopen, maar dat lukt in Nederland niet.
We zouden kunnen afspreken dat tot zeg 2050 de stroomtoevoer gegarandeerd is, en daarna niet meer. Daarna moeten afnemers (bedrijven, huishoudens, individuele apparaten) om kunnen gaan met fluctuaties in de stroomtoevoer. Dat betekent dat ze 30 jaar de tijd hebben om batterijen (of enige andere vorm van lokale opslag) te plaatsen en niet essentiële taken automatisch op momenten dat er stroom beschikbaar is uitvoeren.
De reden dat energiecentrales zo groot en centraal zijn geworden, is juist omdat het op die manier veel efficienter wordt. Als je als huishouden in de donkere dagen een week zonder wind zelf maar moet zien waar je je stroom vandaan haalt, heeft straks iedereen een dieselaggregaat op z'n balkon.
De impact op de energierekening kan gecontroleerd worden door de energiebelastingen gedurende deze periode gradueel te verlagen. Al deze hoge belastingen zijn immers in het leven geroepen om milieuvervuilend gedrag af te straffen. Bij een overgang naar een steeds schonere energieproductie, welke uiteindelijk uitkomt op 0 reductie, is er geen grondslag meer voor deze belastingen.
Grapje zeker? Ook op groene stroom wordt gewoon Regulerende Energie Belasting geheven, en die belasting wordt helemaal niet gebruikt om duurzame energie te stimuleren, daarvoor werd juist weer een nieuwe belasting in het leven geroepen. Ik zie REB als iets wat werd ingevoerd tijdens de privatisering van nutsbedrijven, zodat de overheid zonder iets te hoeven leveren toch net zoveel geld binnenkrijgt. Ik herinner me de invoering nog: het eerste jaar kostte REB 3 gulden, het jaar daarna 300.

Ik verbaas me er ook over dat Timmermans in iets van een week een plan heeft voor de grootste wijzigingen ooit in de EU, waarbij meteen wordt aangegeven dat hij zijn wil aan alle landen wil opleggen. Blijkbaar gaat de EU ervanuit in 2050 nog te bestaan en belangrijk te zijn.

Als het werkelijk zou gaan om het verlagen van de uitstoot, is er toch een veel eenvoudigere methode: zet een maximum voor de import van olie, kolen en gas, en verlaag dat maximum elk jaar! Daar heb je geen gigantisch overheidsapparaat voor nodig, en de overheid hoeft niet alle kleinste details voor je te bepalen. Gewoon een maximum, en laat de markt(prijs) de rest doen.

Nu wordt wetgeving gebaseerd op "innovatie", oftewel techniek die niet alleen nog niet bewezen is, maar erger nog: het bestaat nog niet eens!

• Skyaero
  • Niet online
ph4ge schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:05:
[...]

Je moet als je gaat investeren niet kijken naar de kostprijs die bestaande centrales/parken nodig hebben, maar naar de kostprijs die zo'n nieuw park nodig gaat hebben. Immers zitten de prijzen in een vrije val en moet je niet met prijzen van 10 jaar geleden rekenen, of gemiddelde waar zowel nieuwe als oude parken inzitten.
Het is veel ingewikkelder dan dat. Een investeringsbeslissing is niet op basis van een europrijs per MWh, maar op basis van een netto-contante-waarde van de kosten en baten over de exploitatieperiode. Daarin zitten ook zaken als onderhoud, beheerskosten en prijsontwikkeling van elektriciteit in. Dan moet het risico en kosten voor financiering worden meegenomen (meestal als onderdeel van de discontovoet, maar kan ook als een last worden meegenomen). De netto-contante-waarde moet dan minimaal gelijk zijn aan de investering om een project door te laten gaan.

Een europrijs/MWh is slechts een indicatie om verschillende investeringen met elkaar te kunnen vergelijken.
japie06 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:57:
Wind op zee zit volgens mij zo rond de groothandelsprijs op dit moment. In ieder geval voor de nieuwe parken op de Noordzee.
Zou goed kunnen, ik heb geen zicht op de meest recente business cases. Mogelijk dat doordat belemmeringen door de overheid zijn weggehaald, de kosten voor het voortraject veel lager zijn, waardoor de MWh prijs dus nu ook lager is.

Een kerncentrale zet je niet tijdelijk neer. Dat ding staat er voor 60 tot 100 jaar. Daarnaast heeft een kerncentrale hetzelfde probleem als een windturbine of zonnepaneel: slecht regelbaar. Het is dus absoluut geen techniek om als backup te dienen. Daarvoor kun je beter een gas (aardgas, groengas, waterstof) voor gebruiken.
RemcoDelft schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:15:
[...]

Leuk zo'n rampscenario, maar het is aanzienlijk realistischer om met doden per TWh te rekenen. En dan is kernenergie aanzienlijk veiliger dan wind of zon.
Voor zover ik weet is er in Nederland nog nooit iemand doodgegaan aan kernenergie. Iets wat van windenergie niet gezegd kan worden, deze brand kostte 2 jonge monteurs het leven:
Lekkere framing hier. Van de kerncentrale van Borsselle weet ik het niet, maar de naastliggende kolencentrale heeft meerdere ongevallen met doden zwaargewonden tot gevolg gehad. Amercentrale heeft ook zeker vijf doden op zijn geweten. En we moeten nog maar zien als Dodewaard in 2045 wordt gesloopt dat daar geen gewonden vallen. Een stuk beton op je helm heb je zo.

[ Voor 35% gewijzigd door Skyaero op 12-12-2019 10:25 ]

• ph4ge
Skyaero schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:16:
Een europrijs/MWh is slechts een indicatie om verschillende investeringen met elkaar te kunnen vergelijken.
De kostprijs is uiteindelijk het eindresultaat van de ingewikkelde berekening die jij bedoelt waarin alle kosten die over de gehele levensduur gemaakt worden zitten, plus een beetje winst, risico, etc. Uiteindelijk zegt de markt: als we tenminste 4 cent/kWu krijgen voor een windmolen park dan bouwen we het, als we tenminste 12 cent/kWu voor een kerncentrale krijgen dan passen we. En waarschijnlijk zegt de markt over 10 jaar dat ze met 2 cent/kWu voor een offshore windpark ook nog uit kunnen terwijl die 12 cent/kWu voor een kerncentrale niet bleek uit te kunnen dus of er aub een bail out plaats kan vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door ph4ge op 12-12-2019 10:21 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:40
Er zijn heel weinig mensen die hier fundamenteel bezwaar tegen maken, alleen is en blijft het een scenario wat niet rendabel is.

Theoretisch prachtig, maar in de realiteit is er niemand bereid dit uit te voeren (en dan kan je ervan uitgaan dat de 15 jaar van gunning naar ingebruikname veel en dan ook veel te optimistisch is).

Kortweg; de kans dat we naar Kerncentrales overgaan lijkt me heel klein.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
hjs schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:45:
[...]

Er zijn manieren om kerncentrales te maken die niet leunen op de actieve koeling met water, waar de rampen met kerncentrales door veroorzaakt zijn.

Leuke video die wat meer in detail gaat over kerncentrales en verschillende reactoren: YouTube: Thorium and the Future of Nuclear Energy

• Skyaero
  • Niet online
Het duurt nog zeker 50 jaar voordat Thorium commercieel haalbaar is. Zoveel tijd hebben we niet meer.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:24
Spookelo schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:47:
[...]

Je bedoelt dat windmolens goed zijn voor de visstand en bodemdieren omdat er niet meer gevist mag worden in het windparkgebied?
Het probleem van NIMBYs is vrij makkelijk op te lossen als je het goed doet.

Kwa huizenprijzen: Ik haal vooral uit dat artikel dat het lang niet zeker is of het wel door de windmolens komt dat de huizenprijs lager is.

[...]

Los daarvan moeten een hoop boeren ophouden met hun vervuilende bedrijfsvoering. Zou zo maar een oplossing kunnen zijn om boeren uit te kopen om een windmolen op dat terein te bouwen.
Hoewel ik van mening ben dat er te veel veehouderij in Nederland is moeten we wel in de berekening meenemen dat de landbouw ook weer CO2 en stikstof opneemt en niet alleen maar uitstoot. Daarbij zullen mensen toch moeten eten en Nederlandse boeren staan internationaal bekend om hun enorm efficiente manier van landbouw, zowel in hoeveelheden per oppervlakte als in gebruik van brandstoffen en meststoffen om dit te bereiken. Of een boer uitkopen en op zijn land een windmolen plaatsen zo'n goed idee is betwijfel ik, maar om voor een redelijke vergoeding een windmolen op de boer zijn land te plaatsen zal in veel gevallen geen probleem zijn.

• Joris748
Die vermaledijde warmtepompen ook

https://www.ad.nl/voorne-...lijk-verwarming~a89d0bc2/

Valt mee dat het AD de warmtepomp niet in de kop genoemd heeft.

Verwijderd

Skyaero schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:33:
Het duurt nog zeker 50 jaar voordat Thorium commercieel haalbaar is. Zoveel tijd hebben we niet meer.
Het duurt al 50 jaar, "50 jaar voordat Thorium commercieel haalbaar is". ;)

Verwijderd

GH45T schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:35:
[...]

Hoewel ik van mening ben dat er te veel veehouderij in Nederland is moeten we wel in de berekening meenemen dat de landbouw ook weer CO2 en stikstof opneemt en niet alleen maar uitstoot. Daarbij zullen mensen toch moeten eten en Nederlandse boeren staan internationaal bekend om hun enorm efficiente manier van landbouw, zowel in hoeveelheden per oppervlakte als in gebruik van brandstoffen en meststoffen om dit te bereiken. Of een boer uitkopen en op zijn land een windmolen plaatsen zo'n goed idee is betwijfel ik, maar om voor een redelijke vergoeding een windmolen op de boer zijn land te plaatsen zal in veel gevallen geen probleem zijn.
Daar zou ik toch wel graag een bron voor zien.
Pagina: 1 ... 67 ... 79 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een serieus, ietwat wetenschappelijk gericht topic over klimaatverandering. Onderhand is de wetenschappelijke consensus over klimaatverandering dusdanig overweldigend dat je hier niet aan hoef te komen zetten met de zoveelste vage bron, ongeacht of deze bestaat uit een blog, website, YT filmpje etc. Ontkenning die berust op serieus wetenschappelijk onderzoek bestaat namelijk niet. Die discussie is nu al te vaak gevoerd en is elke keer zinloze afleiding van de lopende discussie.

Verder voor de Nederlands beleid en maatregelen tegen klimaatverandering is er:
Het (concept) Klimaatakkoord
Voor de stikstofproblematiek is er:
De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen