Leuk zo'n rampscenario, maar het is aanzienlijk realistischer om met doden per TWh te rekenen. En dan is kernenergie aanzienlijk veiliger dan wind of zon.
Voor zover ik weet is er in Nederland nog nooit iemand doodgegaan aan kernenergie. Iets wat van windenergie niet gezegd kan worden, deze brand kostte 2 jonge monteurs het leven:

alexbl69 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:05:
Zie kerncentrales wel een rol hebben in een (tijdelijke) hybride stroomvoorziening.
Zolang de stroomafnemers niet zijn ingesteld op fluctuaties in de stroomvoorziening zul je een backup moeten hebben welke zorg draagt voor een constante stroomtoevoer. Dat kan in de vorm van de huidige conventionele centrales, maar als deze te smerig worden bevonden zou daar een rol kunnen liggen voor nucleair.
Kerncentrales zijn helemaal niet geschikt om snel aan en uit te schakelen. Gas kan dat veel beter.
Of je moet zoals Frankrijk 's nachts stuwmeren volpompen met kernenergie om ze overdag weer leeg te laten lopen, maar dat lukt in Nederland niet.
We zouden kunnen afspreken dat tot zeg 2050 de stroomtoevoer gegarandeerd is, en daarna niet meer. Daarna moeten afnemers (bedrijven, huishoudens, individuele apparaten) om kunnen gaan met fluctuaties in de stroomtoevoer. Dat betekent dat ze 30 jaar de tijd hebben om batterijen (of enige andere vorm van lokale opslag) te plaatsen en niet essentiële taken automatisch op momenten dat er stroom beschikbaar is uitvoeren.
De reden dat energiecentrales zo groot en centraal zijn geworden, is juist omdat het op die manier veel efficienter wordt. Als je als huishouden in de donkere dagen een week zonder wind zelf maar moet zien waar je je stroom vandaan haalt, heeft straks iedereen een dieselaggregaat op z'n balkon.
De impact op de energierekening kan gecontroleerd worden door de energiebelastingen gedurende deze periode gradueel te verlagen. Al deze hoge belastingen zijn immers in het leven geroepen om milieuvervuilend gedrag af te straffen. Bij een overgang naar een steeds schonere energieproductie, welke uiteindelijk uitkomt op 0 reductie, is er geen grondslag meer voor deze belastingen.
Grapje zeker? Ook op groene stroom wordt gewoon Regulerende Energie Belasting geheven, en die belasting wordt helemaal niet gebruikt om duurzame energie te stimuleren, daarvoor werd juist weer een nieuwe belasting in het leven geroepen. Ik zie REB als iets wat werd ingevoerd tijdens de privatisering van nutsbedrijven, zodat de overheid zonder iets te hoeven leveren toch net zoveel geld binnenkrijgt. Ik herinner me de invoering nog: het eerste jaar kostte REB 3 gulden, het jaar daarna 300.
Ik verbaas me er ook over dat Timmermans in iets van een week een plan heeft voor de grootste wijzigingen ooit in de EU, waarbij meteen wordt aangegeven dat hij zijn wil aan alle landen wil opleggen. Blijkbaar gaat de EU ervanuit in 2050 nog te bestaan en belangrijk te zijn.
Als het werkelijk zou gaan om het verlagen van de uitstoot, is er toch een veel eenvoudigere methode: zet een maximum voor de import van olie, kolen en gas, en verlaag dat maximum elk jaar! Daar heb je geen gigantisch overheidsapparaat voor nodig, en de overheid hoeft niet alle kleinste details voor je te bepalen. Gewoon een maximum, en laat de markt(prijs) de rest doen.
Nu wordt wetgeving gebaseerd op "innovatie", oftewel techniek die niet alleen nog niet bewezen is, maar erger nog: het bestaat nog niet eens!