Niets staat je in de weg om het zelf te doen. Camcordertje van 1000 euro in de opruiming, Macbook Pro erbij, Final Cut Pro, en je bent niet meer te onderscheiden van de doorsnee 'onderzoeksjournalist'. Als het je lukt een brief zonder spelfauten te schrijven willen omroepen het nog van je kopen ook. Op die omroepen kom ik nog terug.
Kijk en huiver
Kortom een verhaal over een en al zwendel, bedrog en manipulatie ook wel bekend als de Great Global Warming Swindle.
Ga effe een kutzooit van het hele verhaal maken, zeg. TGGWS is een 'documentaire' met daarin een hoop leugens, manipulatie en gelieg. Jij zegt dat de CRU-hack dat ook is. Dus de gegevens op die russische server is ook leugens, manipulatie en gelieg? Wat probeer je te zeggen?
Ben heel blij dat de klimaatconferentie op een mislukking is uitgelopen dat bespaard ons een hoop geld en ellende. Gelukkig blijkt wanneer het er echt op aan komt dat Europa op dat gebied niet zo veel te vertellen heeft en heel gemakkelijk door Amerika en China op een zijspoor worden gezet, die hadden natuurlijk ook wel door dat de conferentie door "hippies" was gekaapt.
Pardon? De klimaatconferentie heeft enorm veel geld gekost
en helemaal niets opgeleverd, en dat is
goed? Effectieve milieu-maatregelen kosten ongeveer 1 procent van het wereldwijde BNP. We hebben net een procent of 5 van ons BNP opgeofferd aan de goklust van een paar duizend bankiers. Als je van het milieu al zo boos en wrokkig wordt, dan zouden bankiers je tot schuimbekkende woedeaanvallen op moeten zwepen. Wat je voor die 1 procent krijgt is sowieso goed, ook al geloof je helemaal niet in milieuveranderingen. Olie raakt op, dat is een onweerlegbaar feit, en steenkool zorgt voor veel vieze stinkende gassen. Een auto op bio-diesel uit algen is niet alleen leuk voor jou maar ook voor je betachterovergrootkleinkinderen terwijl op de huidige voet doorgaan er misschien voor zorgt dat jij nog aan je kleinkinderen kunt vertellen dat jij echte benzine hebt verbrand, wel 100 liter in de week, iets wat in hun oren zal klinken als de kachel stoken met diamanten.
Los daarvan kunnen we wel weer eens wat zinnigs met een Groot Doel. Een tijdje terug zei een Amerikaanse leider 'binnen tien jaar staan we op maan' en raad eens wat er 8 jaar later gebeurde? Ik had het wel een uitdaging gevonden, als Amerika, China, India en de rest hand in hand had gezegd 'over tien jaar gebruiken we geen kolen en olie meer'.
Nog even over omroepen en pers enzo:
Geenstijl is erg goed in het herhalen van leugens. Ik heb inmiddels tientallen mensen op TV zien uitleggen wat de CRU-hack nou wel of niet inhoudt. Maar Geenstijl beweert van niet, en blijkbaar kun jij dat niet uit eigen observatie weerleggen, dus praat je ze maar na.
Behalve het onderlinge gekibbel (wat mij erg bekend voorkomt, sinds een vriend van me een half jaar op een universiteit gewerkt heeft en daar walgend is weggelopen) is het voornaamste argument dat er data verwijderd zou zijn uit een grafiek. De wetenschapper die voorstelt om een specifieke dendrochronologische proxy (mooi woord) niet te gebruiken omdat het de data teveel vertroebelt weet uit eigen ervaring waarom 'ie dat doet. Tien jaar terug heeft 'ie daar zelf ook al eens bezwaar tegen gemaakt maar inmiddels is 'ie overtuigd.
Waar het om gaat is manier om temperatuur bij benadering af te leiden uit bomengroei, de zogeheten dendrochronologische proxy. Boomringen bestaan uit een dunne laag hard hout wat in de winter groeit, als het koud is, en zachter en dikker hout wat in de zomermaanden groeit. De ene methode meet de dichtheid, de hardheid, van de halve winterring, en de andere methode meet de dikte van de hele ring, zomer en winter samen. Het blijkt dat de eerste methode nauwkeurig is omdat 'ie minder afwijkende waardes geeft over de periodes waar we houtgroei en vastgelegde temperaturen kunnen vergelijken. De ringdikte geeft grotere afwijkingen om onduidelijke redenen, en daarom stelde iemand voor
de eerste methode te gebruiken EN DE TWEEDE BRON VAN DATA TE LATEN VALLEN omdat we nog niet weten hoe we die rare daling in die specifieke proxy opeens moeten verklaren.
(Dat is een andere ergernis van me, in de verhalen in de pers. Er wordt een halve zin uit een email-discussie die maanden omvat gebruikt om 'zwendel' aan te tonen, terwijl soms de tweede helft van die zin al laat zien dat het anders ligt dan de samenzwering-samenzweerders willen aantonen.)
Overigens zijn beide proxies door niet-CRU wetenschappers samensteld en gewoon openbaar, dus als je 'latewoord density' wilt vergelijken met 'ring thickness' en daarmee de zwendel bij CRU aan wilt tonen kan dat.
Al tien of elf jaar. Want zou oud is de data waar het over gaat.
I don't like facts. They have a liberal bias.