DaniëlWW2 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:47:
En dat is de tweede maal dat je het nodig vind om je te bedienen van onderhandse verwijten en sneren naar mij. Ik kan heel wat hebben en heel veel negeer ik tot het punt dat je zo ongeveer alles tegen me kan zeggen tot aan "je bent een nazi" aan toe waar ik pas een grens trek. Los daarvan doe je maar, het doet me werkelijk niks. Maar moet ik nu werkelijk gaan aanstippen hoe dom het verder is om tegen mij te gaan sneren? Tegen mij mag je heel veel zeggen, tegen iemand anders is die grens aanzienlijk lager.
Het is mij totaal onduidelijk wat de noodzaak voor deze reactie is.Enige retrospectie lijkt me op zijn plaats, ik zou zeggen lees mijn berichten en je eigen berichten eens terug. Ik ben me er zeker van bewust dat op mijn toon soms wellicht iets aan te merken is maar dat is van jouw kant niets anders.
Je doet nu net alsof ik een persoonlijk aanval op jou uitvoer, dat is geenszins mijn bedoeling, ik ageer enkel tegen een nogal binair standpunt. Als je jouw berichten terugleest is er duidelijk een nogal zwart-witte mening met betrekking tot biomassa die ten overvloede geventileerd wordt.
Wellicht is er iets op mijn toon aan te merken, maar, zoals je zelf zegt:
Je reageert inhoudelijk en beargumenteert hier op GoT. Dat geld dubbel voor specifiek wetenschappelijk georiënteerde topics in AWM. Als je dat niet kan, dan reageer je maar niet.
Is het wat mij betreft goed hier zelf ook even bij stil te staan in een discussie over een complex topic zonder absolute waarheid (of wetenschappelijke consensus daarover). De discussie is ietwat gepolariseerd geraakt wellicht maar ik heb hoofdzakelijk als doel gehad nuance te zoeken .
Ik sta er absoluut voor open verder inhoudelijk te discussiëren (en te reageren op de verdieping) maar alleen als de interesse in een constructief debat wederzijds is.
Eerder deze week had ik gelinkt naar een onderzoek dat hier op in ging, wel leuk om te lezen:
Conclusion
Coal was formed by the burial of ancient plants in anaerobic conditions such as swamp and peatland. The proposed wood burial method is essentially a first step of a fossil fuel formation process, only drastically accelerated by active human management. It is ironic that the whole climate change problem is caused by the human accelerated release of the fossil fuel carbon pool. Thus it will not be surprising if this method turns out to be the most 'natural' way to undo fossil fuel CO2 emission.
The wood burial technique uses natural tree growth to capture CO2 from the air at nearly no cost, thus making it significantly more economical than other carbon capture methods. For storage, past focus has been on geological formations and in the ocean. Storing carbon by wood burial under soil will not only cut down atmospheric CO2, but also relieve the CO2 burden on the ocean where acidification is of major concern [39]. The traditional carbon sequestration techniques tend to be industrial scale, while the present proposal is a distributed approach. This has both advantages and disadvantages that need to be sorted out. It is likely that many of these methods will be practiced to some degree, but the merits of wood burial make it an attractive option: low tech, low cost, distributed, easy to monitor, safe, reversible, thus a no-regret strategy. On the other hand, forest is a precious resource Mother Nature endowed upon us that serves many critical ecosystem functions and human needs. Care needs to be taken in pursuing such a strategy at large scale.
https://cbmjournal.biomed...les/10.1186/1750-0680-3-1Salvatron schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:16:
Waarom blijft men niet gewoon gas en kolen gebruiken, plant men bomen om de co2-uitstoot te compenseren en gooit men de bomen vervolgens in een diepe put onder de grond zodat de door de bomen opgeslagen CO2 definitief uit de atmosfeer verdwijnt?
Het maakt geen reet uit of een cyclus open of gesloten is. Houtsnippers verbranden en vervolgens bomen bijplanten is net zo goed co2-compensatie als wanneer je gas/kolen verbrandt en dat met bomen compenseert.
Dat is een fout in de redenatie van de voorstanders van biomassa: dat het uitmaakt of een cyclus open of gesloten is. Het enige wat uitmaakt is of er meer co2 in de atmosfeer komt, het doet er helemaal niet toe of dat met een open of een gesloten cyclus gebeurt.
Maar, dit is maar een deel van de overweging. Namelijk, je moet je afvragen wat het resultaat is als je
niets doet. Voor fossiele brandstoffen is het effect dan 0, in het geval van biomassa zal alsnog dezelfde uitstoot plaatsvinden, het enige dat verandert is
wanneer dat gebeurt.
De echt relevante overweging voor biomassa is dus hoe lang het duurt voor de Co2 anders vrij zou komen.
En je hebt gelijk, in theorie maakt het niet uit hoe je compenseert of reduceert, het is het resultaat dat telt. Dit zou in principe de werking van de EU ETS kunnen zijn als de prijs daarvan significant genoeg zou zijn. Inclusief werkelijke kosten van CCS wordt de case van renewable vs fossiel natuurlijk (nog) veel beter.
[
Voor 50% gewijzigd door
assje op 28-10-2019 07:57
]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]