Het Klimaattopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 79 Laatste
Acties:
  • 328.680 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:27
https://nos.nl/artikel/23...chade-klimaatplannen.html
https://www.ad.nl/binnenl...voor-gezondheid~a0a18202/

De GGD waarschuwt voor de nadelen voor de volksgezondheid van een aantal klimaatplannen. Waar ik van schrik is dat er door de regering dus vol wordt ingezet op het opstoken van biomassa. Op papier is dit "groen" maar in de praktijk is het waarschijnlijk schadelijker dan het stoken van steenkool. Ik hoop toch dat we tot bezinning komen voordat we half Nederland vol bouwen met die centrales...

Windmolens dicht bij woningen plaatsen is natuurlijk ook een achterlijk idee. Zorg er eerst maar eens voor dat de daken van openbare gebouwen vol liggen met zonnepanelen en stimuleer particulieren om hetzelfde te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:19
Ook de BOVAG en de RAI komen weer op voor de arme autobranche, door in te spelen op de onderbuik van de consument.

https://www.ad.nl/auto/au...tmelken-van-bpm~ab7c5d9b/

Ik mis alle constructieve medewerking bij dit soort partijen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:25
Waren de klimaatplannen juist niet met allemaal groepen en organisaties in elkaar gezet? En nu klagen ze toch verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:55
Natuurlijk moeten veel organisaties voor hun achterban nog wat morren, maar ik hoop dat men inmiddels beter weet. Het is een enorme opgave de omvorming, een industriële revolutie, met alle disruptie die daar bij hoort. Andere energiebronnen betekent ander werk, duurzame landbouw betekent dat veel boeren om moeten vormen, en wij met zijn allen meer moeten betalen voor ons eten. Ik hoop dat de supermarktbranche het lef heeft om dat in gang te zetten. Ik probeer daar waar ik kan bewust in te kopen, en ga thuis de discussie met mijn echtgenote wel aan, als ze klaagt over de meerkosten...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

BertV schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:19:
[...]

[...]

Hier draait het wat mij betreft om. Ik leef prima, volgens mijn standaard, maar dat is te sober voor de meesten.

Ik zie te weinig echte hippies, en te veel hype(r)consumenten die zich uit de problemen willen kopen met auto's, pompen en panelen.
Gaat ook niet goed komen.
Inderdaad, en ook altijd het idee dat duurzaam = duur is.

Meer fietsen = goedkoper
Minder vlees = goedkoper
Minder vliegen = goedkoper
Consuminderen = goedkoper
Isoleren = minder verwarmingskosten
Zonnepanelen = terugverdienen
Circulaire economie = vaak goedkoper dan ontginnen (idem voor tweedehands)
Minder fossiel = minder afhankelijkheid en meer jobs
Minder milieu- en gezondheidskosten = minder belastingen

Slim duurzaam leven = goedkoper, gezonder, gelukkiger, vrijer

Sinds de jaren 50 is onze welvaart verdrievoudigd en ons geluk gestagneerd of zelfs afgenomen. Al die extra spullen en (vaak overbodig*) comfort maakt ons dus niet gelukkiger.

* voorbeeldje

Onze bel is 40 jaar oud, doet gewoon "triing" en gaat minder snel defect dan die nieuwe 'slimme' bellen :)

Onze buren hebben 3 honden (ook niet duurzaam) en kunnen via een camera altijd hun honden zien en voederen, via een voederbak die ze op afstand bedienen... Ze hebben twee auto's (SUV's) waarmee ze 1 km naar het station rijden omdat ze allebei met de trein gaan werken (in verschillende shifts). Door gebrek aan beweging is die vrouw zo dik geworden dat ze een maagring heeft laten plaatsen. Als ze op reis gaan liefst zo ver mogelijk, in de Malediven op een strand gaan liggen of regelmatig gaan gokken naar woestijnstad Las Vegas. Tegen dat ze op het vliegtuig zitten zijn wij al met de fiets op de camping in Zeeland, waar we ons waarschijnlijk even goed amuseren dan zij de andere kant van de wereld. 's Winters buiten in een verwarmde jacuzzi zitten vinden we eigenlijk ook te gek voor woorden. En als we dan praten gaat het soms over het leven "dat toch zo duur geworden is he!" :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:58:
[...]
Inderdaad, en ook altijd het idee dat duurzaam = duur is.

Meer fietsen = goedkoper
Minder vlees = goedkoper
Minder vliegen = goedkoper
Consuminderen = goedkoper
Isoleren = minder verwarmingskosten
Zonnepanelen = terugverdienen
Circulaire economie = vaak goedkoper dan ontginnen (idem voor tweedehands)
Minder fossiel = minder afhankelijkheid en meer jobs
Minder milieu- en gezondheidskosten = minder belastingen

Slim duurzaam leven = goedkoper, gezonder, gelukkiger, vrijer

Sinds de jaren 50 is onze welvaart verdrievoudigd en ons geluk gestagneerd of zelfs afgenomen. Al die extra spullen en (vaak overbodig*) comfort maakt ons dus niet gelukkiger.

* voorbeeldje

Onze bel is 40 jaar oud, doet gewoon "triing" en gaat minder snel defect dan die nieuwe 'slimme' bellen :)

Onze buren hebben 3 honden (ook niet duurzaam) en kunnen via een camera altijd hun honden zien en voederen, via een voederbak die ze op afstand bedienen... Ze hebben twee auto's (SUV's) waarmee ze 1 km naar het station rijden omdat ze allebei met de trein gaan werken (in verschillende shifts). Door gebrek aan beweging is die vrouw zo dik geworden dat ze een maagring heeft laten plaatsen. Als ze op reis gaan liefst zo ver mogelijk, in de Malediven op een strand gaan liggen of regelmatig gaan gokken naar woestijnstad Las Vegas. Tegen dat ze op het vliegtuig zitten zijn wij al met de fiets op de camping in Zeeland, waar we ons waarschijnlijk even goed amuseren dan zij de andere kant van de wereld. 's Winters buiten in een verwarmde jacuzzi zitten vinden we eigenlijk ook te gek voor woorden. En als we dan praten gaat het soms over het leven "dat toch zo duur geworden is he!" :p
Klimaat en milieu zijn dingen waar veel mensen totaal niet aan denken als ze iets gaan doen. Luxe moet gewoon een stuk duurder worden en milieuvriendelijke dingen moeten goedkoper worden. Dan blijven ze misschien nog steeds vliegen en SUV rijden, maar dan betalen ze wel meer, waar dan weer duurzaam energie mee opgewekt kan worden.
Al die campagnes over het milieu is weggegooid geld, want praktisch iedereen is het er wel mee eens dat het anders moet, maar wil gewoon niet veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:45
Lekker eenzijdig verhaal. Je kan ook je kleding wassen met een wasbord en voor de afwas de vaatwasser uit huis doen. Vast goed voor het klimaat, maar men hecht ook waarde aan de luxere zaken in het leven.

[ Voor 80% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 22-10-2019 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:03:
Lekker eenzijdig verhaal. Je kan ook je kleding wassen met een wasbord en voor de afwas de vaatwasser uit huis doen. Vast goed voor het klimaat, maar men hecht ook waarde aan de luxere zaken in het leven.
Klopt, maar er is natuurlijk wel verschil tussen luxe en luxe. Daarom is een extra belasting boven een bepaalde norm misschien wel een oplossing.
Bijvoorbeeld iedereen in NL mag 3 ton CO2 uitstoten en alles daarboven wordt extra belast. Geen idee hoe we dit moeten gaan doen, maar het zorgt er misschien wel voor dat we minder gaan vervuilen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Of als een holbewoner gaan leven... Waarom moet er altijd een extreem tegenvoorbeeld gegeven worden? Wij hebben een wasmachine en een vaatwasser en verbruiken toch 75% minder dan een gemiddeld gezin omdat we bvb. onze was meestal aan een rek drogen (omhoog hangen duurt 5 minuten). Zo zijn er veel kleine maatregelen die een groot verschil maken. De gepensioneerde buren van mijn ouders hebben dit jaar al 6 vliegreizen gemaakt, moet dat de nieuwe norm worden en moeten we iedereen die pleit voor minder vliegen wegzetten als een bedreiging voor ons 'comfort'?

Verder had ik het vooral over de kosten. Sommigen geven bijna meer uit dan ze verdienen - ook aan luxegoederen, zoals in mijn voorbeeld - en komen dan klagen dat het leven duur geworden is... Tja, als je 2 SUV's koopt om 1 km naar het station te pendelen, met verschillende supermarkten in een straal van 2 km...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
HvdBent schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:50:
Natuurlijk moeten veel organisaties voor hun achterban nog wat morren, maar ik hoop dat men inmiddels beter weet. Het is een enorme opgave de omvorming, een industriële revolutie, met alle disruptie die daar bij hoort. Andere energiebronnen betekent ander werk, duurzame landbouw betekent dat veel boeren om moeten vormen, en wij met zijn allen meer moeten betalen voor ons eten. Ik hoop dat de supermarktbranche het lef heeft om dat in gang te zetten. Ik probeer daar waar ik kan bewust in te kopen, en ga thuis de discussie met mijn echtgenote wel aan, als ze klaagt over de meerkosten...
Die hoop heb ik al opgegeven. Dat soort organisaties weet echt wel beter, maar heeft er belang bij dat de status quo gehandhaafd blijft. Echter hun opstelling zorgt er wel mede voor dat acceptatie door de gemiddelde consument nog ver weg is (en voorlopig ook ver weg blijft).

Terwijl de consument het verschil kan maken. Zie het voorbeeld van Verwijderd in "Het Klimaattopic"

Zolang wij goedkope rommel uit Azië blijven kopen, zolang wij onverantwoord geteeld voedsel uit Afrika en Zuid-Amerika blijven kopen, zolang wij goedkope kleding uit India blijven kopen, zolang wij hier blijven overconsumeren, kunnen wij niet met onze vingers naar Azië, Afrika en Zuid-Amerika blijven wijzen. Met ons gedrag veroorzaken we niet alleen hier problemen, maar ook in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
Joris748 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

Die hoop heb ik al opgegeven. Dat soort organisaties weet echt wel beter, maar heeft er belang bij dat de status quo gehandhaafd blijft. Echter hun opstelling zorgt er wel mede voor dat acceptatie door de gemiddelde consument nog ver weg is (en voorlopig ook ver weg blijft).

Terwijl de consument het verschil kan maken. Zie het voorbeeld van Verwijderd in "Het Klimaattopic"

Zolang wij goedkope rommel uit Azië blijven kopen, zolang wij onverantwoord geteeld voedsel uit Afrika en Zuid-Amerika blijven kopen, zolang wij goedkope kleding uit India blijven kopen, zolang wij hier blijven overconsumeren, kunnen wij niet met onze vingers naar Azië, Afrika en Zuid-Amerika blijven wijzen. Met ons gedrag veroorzaken we niet alleen hier problemen, maar ook in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.
Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar wasdroger hebben we al lang niet meer, ik heb in mijn hele leven 3 keer gevlogen, een milieuvlucht met een chessna, een keer voor een begrafenis, en een keer omdat het niet anders kon. Vakantie doe ik al mijn hele leven binnen Europa, op auto-afstand, en ja vroeger ging dat met een diesel.... Mijn kids 14-18 zijn milieubewust, het enige wat er op aan te merken is dat ze veel achter de pc hangen, maar daar doe ik met de beste wil van de wereld niets aan. Maar ook op mijn werk (zzp verschillende opdrachtgevers) maak ik mensen bewust, en ga het gesprek niet uit de weg..... Ik heb nu een opdrachtgever die uit de oude economie komt, en volop aan de energietransitie werkt, daar moet ik soms een "ouderwetse" collega een beetje corrigeren, maar blij dat ik zo mijn steentje kan bijdragen.
Ik heb er wel vertrouwen in, zolang mensen maar communiceren en uit hun bubble komen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
HvdBent schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:53:
[...]

Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar wasdroger hebben we al lang niet meer, ik heb in mijn hele leven 3 keer gevlogen, een milieuvlucht met een chessna, een keer voor een begrafenis, en een keer omdat het niet anders kon. Vakantie doe ik al mijn hele leven binnen Europa, op auto-afstand, en ja vroeger ging dat met een diesel.... Mijn kids 14-18 zijn milieubewust, het enige wat er op aan te merken is dat ze veel achter de pc hangen, maar daar doe ik met de beste wil van de wereld niets aan. Maar ook op mijn werk (zzp verschillende opdrachtgevers) maak ik mensen bewust, en ga het gesprek niet uit de weg..... Ik heb nu een opdrachtgever die uit de oude economie komt, en volop aan de energietransitie werkt, daar moet ik soms een "ouderwetse" collega een beetje corrigeren, maar blij dat ik zo mijn steentje kan bijdragen.
Ik heb er wel vertrouwen in, zolang mensen maar communiceren en uit hun bubble komen....
Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het goed komt, maar eerder ondanks dan dankzij organisaties als BOVAG, RAI (en ander brancheorganisaties). Zij hebben er, zoals eerder gezegd, belang bij om mensen in hun bubble te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Joris748 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:03:
[...]

Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het goed komt, maar eerder ondanks dan dankzij organisaties als BOVAG, RAI (en ander brancheorganisaties). Zij hebben er, zoals eerder gezegd, belang bij om mensen in hun bubble te houden.
Maar zoals bij elke industriele revolutie loopt die weg uiteindelijk dood. Op de GIS conferentie wat een toespraak van Nijpels, de overheid kan de verduurzaming van de gewone burger (zonnepanelen o.a.) niet bijhouden, gaat veel sneller dan de scenario's die het PBL en CBS vooraf schetsten. Ik geloof nog niet in electrische auto's omdat daar veel giftige stoffen in zitten, en niet duurzaam worden gewonnen. Ik hoop dat we tzt op schone waterstof (groene waterstof) over kunnen gaan, en het OV nog veel beter uit kunnen bouwen (zelfrijdende voertuigen want goedkoper zonder chauffeur, sorry Fred Teeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

ErikT738 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:25:
https://nos.nl/artikel/23...chade-klimaatplannen.html
https://www.ad.nl/binnenl...voor-gezondheid~a0a18202/

De GGD waarschuwt voor de nadelen voor de volksgezondheid van een aantal klimaatplannen. Waar ik van schrik is dat er door de regering dus vol wordt ingezet op het opstoken van biomassa. Op papier is dit "groen" maar in de praktijk is het waarschijnlijk schadelijker dan het stoken van steenkool. Ik hoop toch dat we tot bezinning komen voordat we half Nederland vol bouwen met die centrales...

Windmolens dicht bij woningen plaatsen is natuurlijk ook een achterlijk idee. Zorg er eerst maar eens voor dat de daken van openbare gebouwen vol liggen met zonnepanelen en stimuleer particulieren om hetzelfde te doen.
Prima dat ze daar aandacht voor vragen, anders creeeren we hier weer andere problemen voor de toekomst mee.

Ik kan me voorstellen dat structurele geluidsoverlast niet goed voor een mens is, dus zeker iets om naar te kijken. Ook de slagschaduw van een windmolen kan overlast geven lijkt me. Die biomassa centrales, tja, dat de overheid stug vol blijft houden terwijl de EU ook al zegt dat het onzin is....laat ze dat geld dan in wat anders stoppen....maar ik vermoed dat de centen al verdeeld zijn aan vriendjes van de regering en ze over 10 jaar weer met de pet rondgaan om een vervanger voor biomassa te kunnen financieren.
Joris748 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:36:
Ook de BOVAG en de RAI komen weer op voor de arme autobranche, door in te spelen op de onderbuik van de consument.

https://www.ad.nl/auto/au...tmelken-van-bpm~ab7c5d9b/

Ik mis alle constructieve medewerking bij dit soort partijen.
Een groot deel van de autobranche is in zijn huidige vorm sowieso gedoemd. Stel dat straks iedereen een electrische auto rijdt, dan is heel veel onderhoud gewoon niet meer nodig, of veel minder frequent. Dan verdwijnt toch een vrij groot deel van het verdienmodel.

En als je dan ook nog eens bij de diverse merken heel prettig via internet je auto kan kopen, in plaats van bij zo'n "autoverkoper"........

[ Voor 20% gewijzigd door dr.lowtune op 22-10-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Prima dat ze daar aandacht voor vragen, anders creeeren we hier weer andere problemen voor de toekomst mee.

Ik kan me voorstellen dat structurele geluidsoverlast niet goed voor een mens is, dus zeker iets om naar te kijken. Ook de slagschaduw van een windmolen kan overlast geven lijkt me. Die biomassa centrales, tja, dat de overheid stug vol blijft houden terwijl de EU ook al zegt dat het onzin is....laat ze dat geld dan in wat anders stoppen....maar ik vermoed dat de centen al verdeeld zijn aan vriendjes van de regering en ze over 10 jaar weer met de pet rondgaan om een vervanger voor biomassa te kunnen financieren.
Biomassa kan beter omgezet worden in duurzaam gas, en het restproduct is dan een goede meststof. Alleen oppassen dat de biomassa schoon van vervuiling wordt aangeleverd, zolang de afvalbranche sjoemelt met stromen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:27
dr.lowtune schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:19:
Is het niet regelmatig zo dat een "oplossing" uiteindelijk een probleem in de toekomst is? Gewoon omdat er niet voldoende bekend is (gemaakt). Asbest in de bouw, roken, korrels voor kunstgras om maar wat voorbeelden te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Zo ver hoef je niet te gaan om naar naar 1/3 van je huidige voetafdruk te zakken (jeukwoord).
Wassen op lage temperaturen, minder vaak je kleren in de was etc.

Ik heb geen vaatwasser, wel een wasbord. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door BertV op 22-10-2019 15:12 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
BertV schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:11:
[...]
Ik heb geen vaatwasser, wel een wasbord. 8)
offtopic:
Een volle vaatwasser is puur voor het wassen milieuvriendelijker dan met de hand afwassen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

ANdrode schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

offtopic:
Een volle vaatwasser is puur voor het wassen milieuvriendelijker dan met de hand afwassen 8)7
echt niet, ik heb een teiltje en laat het water niet doorlopen.

Ben jij er zoentje die elektrisch gaat koken (450Kwh) om gas (12m3) te besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:03
BertV schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:29:
[...]

Ben jij er zoentje die elektrisch gaat koken (450Kwh) om gas (12m3) te besparen?
Maar stroom kan jezelf opwekken en gas niet :)
Dingen zoals een vaatwasser, droger. Daar ga ik echt niet mee stoppen. Dat is teveel comfort, dan investeer ik liever in meer groene energie van mijn kant om dat te compenseren.

En dan ook daadwerkelijk groen (zelfopwekken, of windvangers van bv greenchoice).

Ook is al m'n gas bosgecompenseerd via greenchoice. Dat moet voorlopig (korte termijn) ook maar voldoende zijn totdat het warmtenet in mijn wijk komt waar ik ga wonen.

Maar dat zal weinig prioriteit hebben want 2/3 van de wijk is al gasvrij (warmtepompen) en de andere 1/3 nog niet, maar wel allemaal A label. (het nieuwe boswinkel in Enschede voor de kenners:P )

En ik ga mijn berging niet opofferen voor een warmtepomp en al helemaal neit ruzie zoeken met de VVE :)

Want die moet ik nog zover krigjen om meer zonnepanelen op het dak toe te staan :)

[ Voor 42% gewijzigd door Adlermann op 22-10-2019 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

Onderbouw deze getallen eens. Waarom zou je 3 keer meer netto energie gebruiken als je van aardgas naar elektrisch gaat om op te koken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skyaero schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:58:
[...]

Onderbouw deze getallen eens. Waarom zou je 3 keer meer netto energie gebruiken als je van aardgas naar elektrisch gaat om op te koken?
Het is precies andersom volgens dit artikel. Inductie is zuiniger en sneller dan gas. Keramisch zal waarschijnlijk wel een heel ander verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:07:
[...]

Het is precies andersom volgens dit artikel. Inductie is zuiniger en sneller dan gas. Keramisch zal waarschijnlijk wel een heel ander verhaal zijn.
Wij koken nog gewoon op gas. Als we daar ooit vanaf moeten, dan valt keramisch wat mij betreft direct af. Ik heb er bij mijn zwager wel eens op gekookt en het duurt gewoon echt heel lang voordat het warm is. In dat opzicht is inductie (ook wel eens op gekookt) een stuk fijner.

Gevoelsmatig is keramisch ook erg inefficient: spoel opwarmen, die warmt een stuk glas op, wat vervolgens een pan opwarmt...Met inductie warm je gewoon direct de pan op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Skyaero schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:58:
[...]

Koken op gas kan ik onderbouwen, daar heb ik jarenlang metingen aan kunnen doen.
Ik had een elektrische boiler (over hoog stroomverbruik gesproken) voor warm water.
Buiten de stookmaanden verbruikte ik gas alleen om te koken

Dat koste mij 12m3 per jaar voor 6 dagen per week koken, geen 37 m3 gas.
Gewoon met "zuinig koken tips", zijn overal te vinden.

Ik wantrouw het verbruik van elektrisch koken, maar als ik uit ga van wat ik lees over inductie: 175 kWh per jaar. Dat is 36% van mijn huidige stroomverbruik.

Zolang je de stroom niet zelf opwekt is het pure religie om je druk te maken over koken op gas.

Afbeeldingslocatie: http://eduweb.eeni.tbm.tudelft.nl/TB141E/imgs/elektriciteitsproductie-nl-2017.png

1 m3 komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh
Ik zou dus 12 x 9,769 = 117 Kwh verbruiken.

Wellicht dat ik ook met inductie zuiniger zou koken met eerder genoemde tips.
Lijkt allemaal wel te kloppen.

[ Voor 20% gewijzigd door BertV op 23-10-2019 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
BertV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:32:
[...]
Ik wantrouw het verbruik van elektrisch koken, maar als ik uit ga van wat ik lees over inductie: 175 kWh per jaar. Dat is 36% van mijn huidige stroomverbruik.
Lees nu je eerdere post eens terug:
[...]
Dus wat is het nu? 450 kWh/jaar of 175 kWh/jaar? Of zit je hier gewoon een beetje te trollen?

[ Voor 3% gewijzigd door Skyaero op 23-10-2019 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Skyaero schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:18:
[...]

[...]

Dus wat is het nu? 450 kWh/jaar of 175 kWh/jaar? Of zit je hier gewoon een beetje te trollen?
Het kan kloppen; inductie is niet het zelfde als electrisch koken en verbruikt minder jstroom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
Even iets heel anders: Ik merk dat ik toch redelijk vaak last heb van "climate anxiety". Als je dat herkent, hoe ga je daar mee om?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39

Roozzz

Plus ultra

Basekid schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:33:
Even iets heel anders: Ik merk dat ik toch redelijk vaak last heb van "climate anxiety". Als je dat herkent, hoe ga je daar mee om?
Maak er je werk van O-)

Als dat net te ver gaat, probeer iets van actie te ondernemen of dat nu groot of klein is. Dat wilt niet zeggen dat je dagelijks jezelf hoeft vast te ketenen ergens aan :+ hoe graag sommigen dat beeld ook willen uitdragen.
Het is eenvoudig om overweldigd te worden door de schaal van het probleem. Maar vergeet niet dat ook kleine beetjes helpen. Kleine dingen die je zelf aanpast in je eigen omgeving geven je al vrij snel een beter gevoel.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Roozzz schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:43:
[...]

Maak er je werk van O-)

Als dat net te ver gaat, probeer iets van actie te ondernemen of dat nu groot of klein is. Dat wilt niet zeggen dat je dagelijks jezelf hoeft vast te ketenen ergens aan :+ hoe graag sommigen dat beeld ook willen uitdragen.
Het is eenvoudig om overweldigd te worden door de schaal van het probleem. Maar vergeet niet dat ook kleine beetjes helpen. Kleine dingen die je zelf aanpast in je eigen omgeving geven je al vrij snel een beter gevoel.
De schaal van het probleem is idd de grootste factor. Zelf heb ik al vrij veel gedaan (van 6x naar 2x vlees per week, fietsen naar werk, hybrid auto gekocht, huis van D naar B label, etc) maar de grootste frustratie komt juist dat de mensen/wereld ansich veel te weinig doet (in mijn ogen dan) en dan voel ik me hopeloos.

Edit: mijn werk van maken zou ik juist niet willen... dan wordt ik elke dag geconfronteerd met de ellende en dat zou ik niet aankunnen bwoah.

[ Voor 7% gewijzigd door Basekid op 23-10-2019 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Basekid schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:33:
Praat eens met een psycholoog die gespecialiseerd is in die materie (of gewoon een psycholoog). Pak het aan voordat je er niet meer normaal door kunt functioneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Basekid schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:51:
[...]

De schaal van het probleem is idd de grootste factor. Zelf heb ik al vrij veel gedaan (van 6x naar 2x vlees per week, fietsen naar werk, hybrid auto gekocht, huis van D naar B label, etc) maar de grootste frustratie komt juist dat de mensen/wereld ansich veel te weinig doet (in mijn ogen dan) en dan voel ik me hopeloos.

Edit: mijn werk van maken zou ik juist niet willen... dan wordt ik elke dag geconfronteerd met de ellende en dat zou ik niet aankunnen bwoah.
Tja, dan zit je inderdaad een beetje op de "schaalsprong": laaghangend fruit is gedaan, voor meer impact vergt het serieus werk. Je kan kijken of je ergens iets in de bewustwordingshoek kan vinden. Maar kijk ook vooral naar wat er allemaal al wel gebeurt, er zijn tal van initiatieven, groot of klein, met zeer gedreven en enthousiaste mensen. Dat geeft een stuk meer energie dan het zoveelste doomsday report (oude wijn in nieuwe zakken) dat weer genegeerd wordt door bepaalde groepen.

En er een keer met iemand over praten, zoals @dr.lowtune suggereert, is nooit een slecht idee. Zeker als je je zorgen begint te maken over dit soort gevoelens.

Qua werk is het maar net wat je doet. Ik zou er niet aan moeten denken om bij het IPCC oid te zitten, dan constateer je alleen maar dat het nog slechter gaat dan eerder voorspeld en er te weinig actie is. Gelukkig zit ik meer in de oplossingsgerichte kant met over het algemeen zeer gemotiveerde mensen om stappen te zetten. Dan heb je wél resultaat van je werk. Gaat het hard genoeg? Waarschijnlijk niet, maar we zetten wel serieus stappen vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Skyaero schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:18:
[...]

[...]

Ik las online dat het met inductie om 175 kWh zou gaan. Die 450 van mij was dus te hoog ingeschat.

* BertV is vast een trol, maar wel een groene.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Basekid schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:51:
[...]

Ik zie het als een uitdaging. Laat de rest maar aanmodderen terwijl ik me voorbereid op een koolstofarme toekomst: geen auto, geen vlees, trein/busreizen, huis isoleren, besparen op elektriciteit en het uitgespaarde geld zet ik op een spaarrekening (Triodos) voor toekomstige duurzame investeringen en om een buffer te hebben in schaarsere tijden. Na elke maatregel geeft het voldoening om mijn verbruik te zien dalen (de rechtse balk is het gemiddelde verbruik van een Belgisch gezin dat op gas verwarmt), bij elk gepubliceerd klimaatrapport dat erger is dan eerdere voorspellingen denk ik 'told ya' en bij iedereen die zich nu al ergert aan klimaatnieuws/maatregelen denk ik 'you ain't seen nothing yet' :)

In plaats van te klagen over maatregelen of kosten pas ik me gewoon aan en ons dochtertje zal dezelfde ingesteldheid meekrijgen. Soms denk ik aan 'preppen', maar ik verwacht (of hoop op) geen totale ontwrichting van de maatschappij. De beste manier om te 'preppen' is de voorbeelden die ik al gaf, al zou een eigen moestuin een leuk extra'tje zijn (maar onze tuin is te klein). Ik vind dat Europeanen het nog relatief makkelijk hebben (veel luxeproblemen: "ze gaan de werkende mens zijn vliegreis ook nog afpakken!"). Stel je eens in de plaats van mensen in een regio die nu al kreunt onder hitte en droogte.

Dat vind ik eigenlijk nog de grootste dreiging: Afrika zal boomen van 1 naar 4 miljard inwoners terwijl het nu al een arm continent is dat veel nadelen ondervindt van klimaatverandering. Schaarste - conflicten - oorlogen - vluchtelingenstromen - Trumpisten die aan de macht komen - enzovoort. Europa zat al in een crisis na 1 miljoen Syrische vluchtelingen en zelfs Trump kan met een muur niet alle vluchtelingen tegenhouden: met wat explosieven zit er zo een gat in en je kan geen stroom van duizenden/miljoenen mensen afknallen. Ok, die laatste alinea zal je geen extra hoop gegeven hebben :X Maar probeer vandaag te genieten en je stapsgewijs voor te bereiden. Wij zullen onze dochter alvast recht in de ogen kunnen kijken, hopelijk wordt dit niet haar verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Adlermann schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:39:
[...]

Maar stroom kan jezelf opwekken en gas niet :)
Dingen zoals een vaatwasser, droger. Daar ga ik echt niet mee stoppen. Dat is teveel comfort, dan investeer ik liever in meer groene energie van mijn kant om dat te compenseren.

En dan ook daadwerkelijk groen (zelfopwekken, of windvangers van bv greenchoice).

Ook is al m'n gas bosgecompenseerd via greenchoice. Dat moet voorlopig (korte termijn) ook maar voldoende zijn totdat het warmtenet in mijn wijk komt waar ik ga wonen.

Maar dat zal weinig prioriteit hebben want 2/3 van de wijk is al gasvrij (warmtepompen) en de andere 1/3 nog niet, maar wel allemaal A label. (het nieuwe boswinkel in Enschede voor de kenners:P )

En ik ga mijn berging niet opofferen voor een warmtepomp en al helemaal neit ruzie zoeken met de VVE :)

Want die moet ik nog zover krigjen om meer zonnepanelen op het dak toe te staan :)
Helaas is de boscompensatie een wassen neus, ook bij Shell bijvoorbeeld.
Ze beschermen bestaand bos (dus er wordt CO2 afgevangen die anders ook werd afgevangen, dus 0,0% winst) en als ze nieuw bos planten moet dat minstens 100 jaar staan om de CO2 op te vangen, en ze rekenen met de totale CO2 opvang van dat bos over de levensduur, dus nu uitstoten op zijn vroegst over 70 jaar pas opvangen, dat brengt ook geen balans.... Rutte is ook van die rekensommetjes helaas. Als je voor de CO2 uitstoot jonge bomen wilt planten moet je dus x100 planten om het effect meteen te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 11:53

odan

The dark side is within all!

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:54:
[...]
Ik zie het als een uitdaging. Laat de rest maar aanmodderen terwijl ik me voorbereid op een koolstofarme toekomst: geen auto, geen vlees, trein/busreizen, huis isoleren, besparen op elektriciteit en het uitgespaarde geld zet ik op een spaarrekening (Triodos) voor toekomstige duurzame investeringen en om een buffer te hebben in schaarsere tijden. Na elke maatregel geeft het voldoening om mijn verbruik te zien dalen (de rechtse balk is het gemiddelde verbruik van een Belgisch gezin dat op gas verwarmt), bij elk gepubliceerd klimaatrapport dat erger is dan eerdere voorspellingen denk ik 'told ya' en bij iedereen die zich nu al ergert aan klimaatnieuws/maatregelen denk ik 'you ain't seen nothing yet' :)

In plaats van te klagen over maatregelen of kosten pas ik me gewoon aan en ons dochtertje zal dezelfde ingesteldheid meekrijgen. Soms denk ik aan 'preppen', maar ik verwacht (of hoop op) geen totale ontwrichting van de maatschappij. De beste manier om te 'preppen' is de voorbeelden die ik al gaf, al zou een eigen moestuin een leuk extra'tje zijn (maar onze tuin is te klein). Ik vind dat Europeanen het nog relatief makkelijk hebben (veel luxeproblemen: "ze gaan de werkende mens zijn vliegreis ook nog afpakken!"). Stel je eens in de plaats van mensen in een regio die nu al kreunt onder hitte en droogte.

Dat vind ik eigenlijk nog de grootste dreiging: Afrika zal boomen van 1 naar 4 miljard inwoners terwijl het nu al een arm continent is dat veel nadelen ondervindt van klimaatverandering. Schaarste - conflicten - oorlogen - vluchtelingenstromen - Trumpisten die aan de macht komen - enzovoort. Europa zat al in een crisis na 1 miljoen Syrische vluchtelingen en zelfs Trump kan met een muur niet alle vluchtelingen tegenhouden: met wat explosieven zit er zo een gat in en je kan geen stroom van duizenden/miljoenen mensen afknallen. Ok, die laatste alinea zal je geen extra hoop gegeven hebben :X Maar probeer vandaag te genieten en je stapsgewijs voor te bereiden. Wij zullen onze dochter alvast recht in de ogen kunnen kijken, hopelijk wordt dit niet haar verhaal.
misschien moet er eens naar oplossingen gekeken worden om die boom van 1 naar 4 miljard tegen te houden? dan maar wat minder ethische tactieken toepassen desnoods.

wij kunnen nog zoveel doen, maar als er maar door gefokt blijft worden heeft het allemaal weinig zin.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
HvdBent schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:57:
[...]

Boscompensatie hoeft geen wassen neus te zijn, zo lang je maar met je vingers van die bomen afblijft. Er zijn wel goede keurmerken die je kunt kiezen. Bosbehoud is ook wel belangrijk. Dat zijn de eerste stapjes die we echt wel kunnen doen. Het gaat niet werken voor 30+ jaar denk ik. Ook moeten we afblijven van biomassacentrales. Bomen planten, geen monocultuur, en vanaf blijven!

De truuk is dan wel om de juiste (langlopende) projecten te vinden.

Het is ook gewoon heel makkelijk, ik kan voorlopig niet van het gas af. Ik kan wel m'n gasverbruik sterk terugdringen door een A label woning aan te schaffen met een hr++ ketel etc etc. Ook wil ik best kleiner wonen (is minder verwarmen, dus minder gas) Het is gewoon een afweging maken van dingen. Maar ik ga niet en een a label woning kopen, en kleiner wonen en dan ook nog eens niet comfortabel zijn.

Maar ik ga niet m'n huis op 18 graden stoken, dat is voor mij niet comfortabel genoeg. En met een a label woning is dat ook echt gewerk in de marge.

Ik ga ongeveer terug van 1200m3 naar 600m3 gasverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

HvdBent schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:57:
[...]

Ze beschermen bestaand bos (dus er wordt CO2 afgevangen die anders ook werd afgevangen, dus 0,0% winst) en als ze nieuw bos planten moet dat minstens 100 jaar staan om de CO2 op te vangen, en ze rekenen met de totale CO2 opvang van dat bos over de levensduur, dus nu uitstoten op zijn vroegst over 70 jaar pas opvangen, dat brengt ook geen balans.... Rutte is ook van die rekensommetjes helaas. Als je voor de CO2 uitstoot jonge bomen wilt planten moet je dus x100 planten om het effect meteen te bereiken.
Dit hangt van het compensatieschema af zover ik weet. Beschermen of het meetellen van bos dat toch al gecompenseerd moest worden (Shell-SBB I'm looking at you met al die Essenopstanden); is iets dat niet zou mogen bestaan. Iedereen die zo rekent is willens en wetens de boel aan het belazeren. De grotere jongens die, met name, in het buitenland aanplanten rekenen als het goed is zo niet.
De "goede boscompensatie" komt door dit soort praktijken in een zeer negatief daglicht te staan. De gedachte is uiteraard dat alleen nieuw bos geteld wordt. Het daadwerkelijk additionele bos, want dat levert (op termijn ja) wel degelijk iets op. Zeker als dat netjes gebeurt met een diverse aanplant en een goed langjarig beheer. Met dit alleen red je de wereld niet, maar het is een onderdeeltje van de puzzel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Adlermann schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:24:
[...]

Boscompensatie hoeft geen wassen neus te zijn, zo lang je maar met je vingers van die bomen afblijft. Er zijn wel goede keurmerken die je kunt kiezen. Bosbehoud is ook wel belangrijk. Dat zijn de eerste stapjes die we echt wel kunnen doen. Het gaat niet werken voor 30+ jaar denk ik. Ook moeten we afblijven van biomassacentrales. Bomen planten, geen monocultuur, en vanaf blijven!

De truuk is dan wel om de juiste (langlopende) projecten te vinden.

Het is ook gewoon heel makkelijk, ik kan voorlopig niet van het gas af. Ik kan wel m'n gasverbruik sterk terugdringen door een A label woning aan te schaffen met een hr++ ketel etc etc. Ook wil ik best kleiner wonen (is minder verwarmen, dus minder gas) Het is gewoon een afweging maken van dingen. Maar ik ga niet en een a label woning kopen, en kleiner wonen en dan ook nog eens niet comfortabel zijn.

Maar ik ga niet m'n huis op 18 graden stoken, dat is voor mij niet comfortabel genoeg. En met een a label woning is dat ook echt gewerk in de marge.

Ik ga ongeveer terug van 1200m3 naar 600m3 gasverbruik.
Bij ons staat de termostaat gewoon op 18 graden, zelfs mijn vrouw die een koukleum is en thuis werkt klaagt niet, alleen 's avonds gaat de temp iets omhoog.
Ik moet alleen het dak opnieuw isoleren, maar door alle vulling van de kamers is dat een hele verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
HvdBent schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:27:
[...]

Bij ons staat de termostaat gewoon op 18 graden, zelfs mijn vrouw die een koukleum is en thuis werkt klaagt niet, alleen 's avonds gaat de temp iets omhoog.
Ik moet alleen het dak opnieuw isoleren, maar door alle vulling van de kamers is dat een hele verhuizing.
Ja prima toch dat jullie dat willen. Ik wil het niet. Ik doe het niet. Ik betaal dan liever extra voor compleet groene energie, goede boscompensatie etc.

Zelfde met lang douchen, dat zijn mijn zen-momenten (ook als chronisch zieke darmpatient is lang heet douchen echt wel een goede manier om misselijkheid e.d. tijdelijk te onderdrukken). 2x30 minuten zal ik niet meer doen, maar 20 minuten in de ochtend of middag (afhankelijk van hoe ik mij voel) gaat echt niet weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

odan schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:24:
[...]

misschien moet er eens naar oplossingen gekeken worden om die boom van 1 naar 4 miljard tegen te houden? dan maar wat minder ethische tactieken toepassen desnoods.

wij kunnen nog zoveel doen, maar als er maar door gefokt blijft worden heeft het allemaal weinig zin.
Die discussie is hier al vaak gevoerd. Dan nog maar eens mezelf quoten:
Overbevolking wordt vaak gezien als een belangrijke oorzaak van ons globale klimaatprobleem, maar men moet er zich wel van bewust zijn dat de landen met het hoogste geboortecijfer het minst uitstoten. België stoot met gemiddeld 1,78 kinderen 8,4 ton CO2 per persoon uit. In Niger met het hoogste geboortecijfer van 7,6 kinderen is dat slechts 0,1 ton en in een groot ontwikkelingsland zoals Indië met een geboortecijfer van 2,4 kinderen is de uitstoot 1,6 ton. Een gemiddeld Belgisch gezin met 1 kind heeft dus een even grote impact dan een Indisch gezin met 14 kinderen en een hypothetisch Nigerees gezin met 250 kinderen. De rijkste 10% van de wereldbevolking (waar ook bijna alle Belgen toe behoren) stoot ongeveer de helft van alle CO2 uit. Naarmate een regio welvarender wordt (en dus meer uitstoot) daalt ook het aantal kinderen, vooral door de scholingsgraad. Globaal zitten we reeds aan gemiddeld 2,3 kinderen per gezin en een groot deel van de huidige bevolkingsaangroei is onvermijdelijk. Bekijk hier waarom (Nederlandstalige ondertitels beschikbaar). Bedenk ook dat we de wereld onnodig 'bevolken' met een veelvoud aan vee dat ook voedsel, water, grond,... nodig heeft, vervuilt en broeikasgassen uitstoot. Tenslotte wordt er vaak gewezen naar groeilanden, maar de historische uitstoot van de VS en de EU samen is 52% van het totaal, terwijl China en India voor slechts 14% van het totaal zorgden (van 1850 tot 2011).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53
odan schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:24:

Wat je hier over het hoofd ziet is dat het grootste deel van deze 4 miljard al geboren is, deze toename komt niet doordat er "doorgefokt" wordt maar doordat mensen langer leven (net zoals wij).
assje in "Het Klimaatakkoord"

Bij "minder etische tactieken" moet je dan dus denken aan genocide, niet geboortebeperking. Zoals ik eerder al aangaf is een collectieve pil van Drion voor ons dan wellicht ethischer, bovendien is de impact oneindig veel groter.
assje in "Het Klimaattopic"

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 23-10-2019 11:47 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:45:
[...]

Wat je hier over het hoofd ziet is dat het grootste deel van deze 4 miljard al geboren is, deze toename komt niet doordat er "doorgefokt" wordt maar doordat mensen langer leven (net zoals wij).
Klopt, wordt hier mooi uitgelegd (vanaf 22m17s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:49:
[...]
Klopt, wordt hier mooi uitgelegd (vanaf 22m17s)
Ja zeg, klik eens op mijn link :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

Adlermann schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:24:
[...]

Boscompensatie hoeft geen wassen neus te zijn, zo lang je maar met je vingers van die bomen afblijft
Maar dat is toch compleet onrealistisch? het duurt miljoenen jaren voordat uitgestoten CO2 weer de grond in gaat (als olie, even simpel gezegd). Dus je zult die bomen miljoenen jaren moeten beschermen.

door verbranding van fossiele brandstoffen breng je koolstof van de lange (miljoenen jaren) naar de korte koolstofkringloop (korter dan 100 jaar, leeftijd van een boom).

Oftewel, zolang we fossiele brandstoffen blijven gebruiken moet je continu bos blijven planten om te compenseren en dat ook nog eens miljoenen jaren lang beschermen.

Tenzij we een andere manier vinden natuurlijk om koolstof uit de korte koolstofkringloop te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Hier staat een mooie uitleg over bossen en CO2 waar ik me wel in kan vinden:

https://www.atmosfair.de/en/standards/forest_projects/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:54:
[...]

Ik heb je post een plusje gegeven en je hebt (waarschijnlijk) ook gewoon gelijk. Je post druipt echter van de 'moral high ground' waar vele tegenstanders, sceptici (of gewoon minder begane mensen) een hekel aan hebben. Alsof je de dingen doet om jezelf een goed gevoel te bezorgen en om je dochter recht in de ogen aan te kunnen kijken. Implicerende dat velen dat niet kunnen later? Ik snap wel wat je bedoelt, maar het is niet de meest prettige manier van discussiëren als je mensen zou willen overtuigen.

Beseffen dat je zelf in een enorme luxepositie zit om bepaalde dingen te kunnen doen die je beschrijft zou wat nederiger zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 11:53

odan

The dark side is within all!

assje schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:45:
[...]

Bij "minder etische tactieken" moet je dan dus denken aan genocide, niet geboortebeperking. Zoals ik eerder al aangaf is een collectieve pil van Drion voor ons dan wellicht ethischer, bovendien is de impact oneindig veel groter.
assje in "Het Klimaattopic"
Rant/taalgebruik

en ja wij in 1e wereld landen stoten meer uit, dat is logisch. en er zal ook best wel iets aangedaan moeten en kunnen worden. maar massaal de populatie blijven ondersteunen in donker afrika waardoor ze blijven fokken en dus uiteindelijk trekken naar betere oorden en het probleem alleen maar erger maken is ook niet de oplossing. dan zijn massale geboortebeperkingen daar toch betere oplossingen, goedschiks of kwaadschiks.

Gebruik s.v.p. fatsoenlijkere bewoordingen, nu is het niets meer dan een rant.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 23-10-2019 16:46 ]

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
@odan je hebt dus geen letter gelezen en/of geen enkele moeite genomen er daadwerkelijk over na te denken?
  • bevolkingsgroei op dit moment is vooral het gevolg van levensverwachting, daar helpt geboortebeperking niet tegen
  • in gebieden waar mensen nog veel kinderen hebben is de impact van die personen verwaarloosbaar
  • geboortebeperking werkt pas over 1-2 generaties, zoveel tijd hebben we niet.
Bij welke van de 7 onderstaande poppetjes (representeert 1 miljard) denk jij dat het laaghangend fruit zit?
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static.gapminder.org/GapminderMedia/wp-uploads/20180313194816/co2-1024x699.png

[ Voor 76% gewijzigd door assje op 23-10-2019 12:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

@odan Het zijn mensen zoals jij en ik, geen beesten die fokken en vreten! Hou op met dit soort beeldvorming.

Ik ben wel benieuwd hoe jij het ethisch verantwoord dat wij (1e wereld) recht hebben op een hogere levensstandaard? En dat wij kunnen bepalen dat wij daar moeten ingrijpen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:30
*knip*

-

Anyways. Qua onttrekken van CO2 uit de atmosfeer kwam ik gisteren een stukje tegen over olivijn. Een mineraal dat reageert met CO2 en het op die manier duurzaam uit de atmosfeer haalt. Het zou mooi zijn als er een goede dual-use toepassing voor wordt gevonden. Dat je het tijdens het verweren iets nuttigs laat doen als dakbedekking op platte daken, of als bescherming van oevers

[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 23-10-2019 16:46 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

T-MOB schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:30:
[...]

Het respect druipt er van af... fokken en vreten :'( Soms is het jammer dat je geen -1 kan geven

-

Anyways. Qua onttrekken van CO2 uit de atmosfeer kwam ik gisteren een stukje tegen over olivijn. Een mineraal dat reageert met CO2 en het op die manier duurzaam uit de atmosfeer haalt. Het zou mooi zijn als er een goede dual-use toepassing voor wordt gevonden. Dat je het tijdens het verweren iets nuttigs laat doen als dakbedekking op platte daken, of als bescherming van oevers
Interessant. Ik denk zelf dat dé oplossing er op dit moment nog niet is en mogelijk zelfs nog ontdekt moet worden. Misschien moeten we CO2 binden in algen op zee en die naar de zeebodem laten zakken of iets dergelijks. Of een organisme zo modifcieren dat het CO2 in 'iets' inerts omzet.
Dus CO2 zelf omzetten zodat het uit de koolstofkringloop belandt, of de CO2 verplaatsen naar een omgeving waar de CO2 langdurig opgeslagen kan blijven. Of een combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

de Peer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:35:
[...]

Interessant. Ik denk zelf dat dé oplossing er op dit moment nog niet is en mogelijk zelfs nog ontdekt moet worden. Misschien moeten we CO2 binden in algen op zee en die naar de zeebodem laten zakken of iets dergelijks. Of een organisme zo modifcieren dat het CO2 in 'iets' inerts omzet.
Dus CO2 zelf omzetten zodat het uit de koolstofkringloop belandt, of de CO2 verplaatsen naar een omgeving waar de CO2 langdurig opgeslagen kan blijven. Of een combinatie.
De beste oplossing is natuurlijk stoppen met uitstoten of veel minder uitstoten. De natuur vangt CO2 natuurlijk al gewoon op en zet het om in zuurstof. Het probleem is dat er meer CO2 is als dat opgevangen kan worden.

Maar dat is dus het hele probleem, heel de wereld is zo'n beetje ingericht op de uitstoot. alles wat we normaal vinden zorgt voor co2 uitstoot.

Als er iets uitgevonden wordt om inderdaad CO2 op te vangen of sneller om te zettten, is dat natuurlijk ook een prima oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
Basekid schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:57:
Hier staat een mooie uitleg over bossen en CO2 waar ik me wel in kan vinden:

https://www.atmosfair.de/en/standards/forest_projects/
En de laatste stand van wetenschappelijk onderzoek zegt dit:

https://science.sciencemag.org/content/365/6448/76

https://science.sciencemag.org/content/365/6448/76/tab-pdf
The restoration of trees remains among the most effective strategies for climate change mitigation. We mapped the global potential tree coverage to show that 4.4 billion hectares of canopy cover could exist under the current climate. Excluding existing trees and agricultural and urban areas, we found that there is room for an extra 0.9 billion hectares of canopy cover, which could store 205 gigatonnes of carbon in areas that would naturally support woodlands and forests. This highlights global tree restoration as one of the most effective carbon drawdown solutions to date. However, climate change will alter this potential tree coverage. We estimate that if we cannot deviate from the current trajectory, the global potential canopy cover may shrink by ~223 million hectares by 2050, with the vast majority of losses occurring in the tropics. Our results highlight the opportunity of climate change mitigation through global tree restoration but also the urgent need for action.
En met een update/issues die naar voren kwamen met het originele artikel:

https://science.sciencema...nt/366/6463/eaay8108.full
https://science.sciencema...366/6463/eaay8108/tab-pdf
Our study quantified the global tree restoration potential and its associated carbon storage potential under existing climate conditions. We received multiple technical comments, both supporting and disputing our findings. We recognize that several issues raised in these comments are worthy of discussion. We therefore provide a detailed common answer where we show that our original estimations are accurate.
Ook lijkt de auteur verder gewoon prima te zijn (het is niet mijn vakgebied verder..)

https://www.researchgate.net/profile/Jean_Francois_Bastin

Ik heb het onderstaande verder niet in detail bekeken:

maar het werk i al 31x geciteerd (niet allemaal wetenschappelijk). Hier kun je dus bv zien of het ontkracht gaat worden, of er commentaar op is of bevestiging:

https://scholar.google.nl...sdt=2005&sciodt=0,5&hl=nl

Meer info/ander artikel:

https://wsf-inc.org/sites/wsf-inc.org/files/trees.pdf
Earth is approaching environmental thresholds that, if crossed, will create serious disruptions to ecosystems, economies, and society (1). To avoid the devastating effects of climate change and biodiversity loss, humanity must protect and restore native ecosystems (2). International conventions and organizations support forest restoration as a method for mitigating hazardous environmental shifts, but questions remain as to where and how to focus such restoration efforts. On page 76 of this issue, Bastin et al. (3) describe a new approach that advances our understanding of global tree distribution.

[ Voor 21% gewijzigd door Adlermann op 23-10-2019 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

garriej schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:44:
[...]

De beste oplossing is natuurlijk stoppen met uitstoten of veel minder uitstoten. De natuur vangt CO2 natuurlijk al gewoon op en zet het om in zuurstof. Het probleem is dat er meer CO2 is als dat opgevangen kan worden.
Dat is niet realistisch op korte termijn en ik vrees op de lange termijn ook niet. Actief compenseren is dus mogelijk nodig. Sowieso hebben wij de laatste 100 jaar gigantisch veel fossiel uit de aarde gehaald.
'de natuur' kan dit wel terug de aarde in krijgen, maar dat duurt ongeveer een paar miljoen jaar. We zullen de natuur dus een handje moeten helpen.
Co2 wordt overigens niet omgezet in zuurstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Adlermann schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:47:
[...]

En de laatste stand van wetenschappelijk onderzoek zegt dit:

https://science.sciencemag.org/content/365/6448/76

https://science.sciencemag.org/content/365/6448/76/tab-pdf

[...]

En met een update/issues die naar voren kwamen met het originele artikel:

https://science.sciencema...nt/366/6463/eaay8108.full
https://science.sciencema...366/6463/eaay8108/tab-pdf

[...]

Ik heb het onderstaande verder niet in detail bekeken:

maar het werk i al 31x geciteerd (niet allemaal wetenschappelijk). Hier kun je dus bv zien of het ontkracht gaat worden, of er commentaar op is of bevestiging:

https://scholar.google.nl...sdt=2005&sciodt=0,5&hl=nl

Meer info/ander artikel:

https://wsf-inc.org/sites/wsf-inc.org/files/trees.pdf

[...]
Ja ben bekend met dit artikel en ook de kritiek die daar op kwam. Ze bekijken het puur vanuit technisch oogpunt. Begrijpelijk voor wetenschappers en op zich niets mis mee want het laat zien dat er een relatief simpele technische oplossing bestaat waardoor we in ieder geval uitstel krijgen van gevolgen van klimaatopwarming.
Maar de moeilijkheid zit hem vooral in dit ook daadwerkelijk voor elkaar krijgen én garanderen dat je die bomen voor altijd zult kunnen beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
de Peer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:54:
[...]

Ja ben bekend met dit artikel en ook de kritiek die daar op kwam. Ze bekijken het puur vanuit technisch oogpunt. Begrijpelijk voor wetenschappers en op zich niets mis mee want het laat zien dat er een relatief simpele technische oplossing bestaat waardoor we in ieder geval uitstel krijgen van gevolgen van klimaatopwarming.
Maar de moeilijkheid zit hem vooral in dit ook daadwerkelijk voor elkaar krijgen én garanderen dat je die bomen voor altijd zult kunnen beschermen.
Er is een followup ook van, dus op die kritiek (staat erbij).
De auteurs blijven achter de conclusies staan (update van 4 dagen terug)

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 23-10-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

de Peer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:50:
[...]

Dat is niet realistisch op korte termijn en ik vrees op de lange termijn ook niet. Actief compenseren is dus mogelijk nodig. Sowieso hebben wij de laatste 100 jaar gigantisch veel fossiel uit de aarde gehaald.
'de natuur' kan dit wel terug de aarde in krijgen, maar dat duurt ongeveer een paar miljoen jaar. We zullen de natuur dus een handje moeten helpen.
Co2 wordt overigens niet omgezet in zuurstof.
Dat was inderdaad erg kort door de bocht. Feit blijft wel dat bossen de co2(, zonlicht en water) opnemen en zuurstof uitstoten :+

Maar op dit moment is het beste dat we hebben om co2 uit de lucht te krijgen bossen. Zoals hierboven ook al te lezen.

En ik ben het met je eens dat we VEEL te laat zijn met ingrijpen, je kan niet binnen 10-15 jaar heel de wereld op z'n kop zetten. Al helemaal niet omdat er nog steeds gekken zijn die denken dat climate change niet bestaat.

Maarja de meest onrealistische oplossing is helaas ook de meest rrealistische. Aangezien we nog geen goede manier hebben om actief de co2 uit de lucht te halen. Naast de wereld volledig vol planten met bomen zoals in onderzoek hierboven, dat is een hele goede theorie. Echter is dat ook zo goed als onhaalbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door garriej op 23-10-2019 13:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:10:
[...]

Ik heb je post een plusje gegeven en je hebt (waarschijnlijk) ook gewoon gelijk. Je post druipt echter van de 'moral high ground' waar vele tegenstanders, sceptici (of gewoon minder begane mensen) een hekel aan hebben. Alsof je de dingen doet om jezelf een goed gevoel te bezorgen en om je dochter recht in de ogen aan te kunnen kijken. Implicerende dat velen dat niet kunnen later? Ik snap wel wat je bedoelt, maar het is niet de meest prettige manier van discussiëren als je mensen zou willen overtuigen.

Beseffen dat je zelf in een enorme luxepositie zit om bepaalde dingen te kunnen doen die je beschrijft zou wat nederiger zijn.
Ik bekijk het grote plaatje op lange termijn en volg de wetenschappelijke consensus en aanbevelingen. Dat zoiets moreler is dan gewoon verder doen zoals we bezig zijn, vanuit een "ik-hier-nu"-visie, is logisch ;)

Ik doe het in de eerste plaats omdat ik altijd begaan geweest ben met natuur en milieu, maar ook omdat ik mezelf en mijn gezin goed wil voorbereiden op een toekomst die minder vanzelfsprekend zal zijn dan vandaag. Zie het maar als survival of the fittest (best aangepaste).

Wat zie je als een 'luxepositie'? Dat ik voor zo veel mogelijk verplaatsingen de fiets kies? Dat ik vliegreizen vermijd? Dan ik gestopt ben met vlees eten? Raar, de meeste mensen zien dat als luxe opofferen.

Het geduld van burgers die begaan zijn begint op te raken. Wetenschappelijke rapporten met droge cijfers brengen blijkbaar weinig zoden aan de dijk. Dan is het tijd om ongenoegen te uiten (ik ben naar 3 klimaatbetogingen gegaan) en voor een meer confronterende aanpak. Alle andere aanpakken (zoals 'nudging') hebben blijkbaar weinig geholpen.

De cijfers zijn er, de voorspellingen zijn er, iedereen kan ze gratis raadplegen. Vele quick-wins zijn bekend, net als het feit dat uitstoten steeds moeilijker en duurder zal worden. Tja, wie dan nog blijft volharden in zijn oude gewoonten moet later niet komen klagen.

Ik denk dat we deze uitspraak nog vaak gaan horen:
‘Als dat al niet meer mag’

Elke maatschappelijke evolutie stoot aanvankelijk op onbegrip en weerstand. Zwarte Piet? ‘Als dat al niet meer mag.’ Vrouwen nafluiten op straat? ‘Als dat al niet meer mag.’ De verongelijkten vechten gelukkig een achterhoedegevecht uit.

Een jaar of twintig geleden, snel vliegt de tijd, kreeg ik het aan de stok met een schoonzus. Op een familiefeest ten huize van mijn schoonouders zat ik na het diner gezellig aan tafel de ene sigaret na de andere te roken. Intussen dartelden talloze schoonkinderen door de kamer. ‘Moet dat nu, zoveel roken in het bijzijn van de kinderen?’ vroeg de moeder van enkele van die kabaalmakers.

Ik dacht even na over haar opmerking, en besloot ze dan ridicuul te vinden. Om te beginnen zat haar vader aan het hoofd van de tafel zelf een sigaar te roken, in het bijzijn van zijn geliefde kleinkindjes. Bovendien was ik ook opgegroeid met twee kettingrokers van ouders. Ik zat mijn hele kindertijd lang in de sigarettenrook, zowel in de woonkamer als in de auto. Dat had ik toch ook overleefd? Ik vond het allemaal blijkbaar zo gezellig dat ik op mijn zeventiende zelf was beginnen te roken.

Het enige mogelijke antwoord aan mijn schoonzus was dan ook dit: ‘Zeg, als dat al niet meer mag.’ In mijn herinnering droop ze knarsetandend af naar de ­keuken, waar schoonzussen toen nog thuishoorden terwijl de mannen aan tafel rookten. Nu overdrijf ik wat, voor het ­effect, maar kom.

Het punt is: ik wist toen al perfect hoe ongezond roken is – we hebben het over de late jaren negentig, niet de middel­eeuwen. Ik kende ook de gevaren van ­passief roken, zeker voor kinderen. Ik wist dus dat mijn schoonzus overschot van gelijk had.

Waarom zei ik dan: ‘Als dat al niet meer mag’? Ik voelde me onterecht ­terechtgewezen, maar tegelijk knaagde er iets. Mensen die het kunnen weten, ­noemen dat ‘cognitieve dissonantie’: de onaangename spanning die je ervaart als je tegen beter weten in handelt.

Cognitieve dissonantie is des mensen, en dus onuitroeibaar zolang de mens niet is uitgeroeid. We hebben het altijd gedaan en we zullen het altijd blijven doen. Dat is het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat we na verloop van tijd bijdraaien. Belangrijk in de omschrijving van het begrip is dan ook het besef dat we handelen ­tegen beter weten in. Zodra we maar met genoeg mensen beseffen dat we tegen beter weten in handelen, passen we ons gedrag aan – doorgaans met een beetje hulp van de overheid, die het besef eerst in sensibiliseringscampagnes en vervolgens in regeltjes giet. Dat ‘bijdraaien’ noemen mensen die het kunnen weten het ‘kantelpunt’. Als het over roken gaat, kwam dat kantelpunt er al enkele jaren na het hierboven beschreven voorval: ineens mocht je niet meer roken op kantoor, gingen we thuis eerst onder de afzuigkap en daarna op het terras roken, wat later kwam het rookverbod in de horeca, u kent het verhaal. Weldra zal het ook verboden zijn om te roken in de wagen, als er kinderen op de achterbank zitten. Ook zonder dat verbod wordt al wie dat nu nog doet, bijna ter plekke gelyncht, en terecht.

Cognitieve overuren

Je hoeft maar te turven hoe vaak je ­tegenwoordig de uitroep ‘als dat al niet meer mag’ hoort, om tot de slotsom te komen dat er nogal wat kantelpunten in het verschiet liggen. We leven ontegenzeggelijk in tijden waarin de cognitieve dissonantie overuren draait. Ik kan me uit de voorbije halve eeuw geen periode herinneren waarin zoveel maatschappelijke verschuivingen tegelijk plaatsvonden, of op het punt stonden plaats te vinden.

Laatst betrapte ik mezelf erop dat ik door de striemende regen met de fiets naar de bakker reed, anderhalve kilometer verderop. Niet zo lang geleden zou ik in zo’n hondenweer nog overwogen hebben de auto te nemen. Bij de bakker aangekomen haalde ik mijn draagtas van ­onder de snelbinder. Niet zo lang geleden ging ik er nog voor het gemak van uit dat de bakker me mijn brood en ontbijtkoeken in een grote plastic zak zou overhandigen. Dat wil ik niet meer, ik wil immers niet bijdragen aan de plastic soep in de oceanen. Bovendien geeft de bakker me alleen nog een plastic zak als ik erom vraag, en dan rekent hij me er twintig cent voor aan. Als dat al niet meer mag, dacht ik toen ik dat de eerste keer te ­horen kreeg, maar intussen ben ik dus helemaal mee. (Alleen eet ik wel nog ontbijtkoeken, die vol duivelse palmolie zitten. Mensen toch, als dat al niet meer mag.)

Eigen haard is hout waard

We hebben nog een lange weg af te leggen voor het klimaat en de wereldzeeën zijn gered, maar de minds zijn onher­roepelijk aan het turnen. Toen ik mijn dochter vorige week vroeg of ze naar de klimaatbetoging in Brussel ging, schudde ze het hoofd. Dat viel me van haar tegen, tot ze zei: ‘Ik doe volgende week een citytrip naar Lissabon, met het vliegtuig. Het zou dus hypocriet zijn om nu een beetje te gaan roepen in Brussel met een on­nozel plakkaat boven mijn hoofd.’ Ik weet het, dat brengt geen zoden aan de dijk, maar het besef is er. Het is in ieder geval beter dan ‘als dat al niet meer mag’.

Over het klimaat gesproken. Kerstavond vieren wij elk jaar bij mijn ouders, alwaar de gezelligheid steevast wordt aangewakkerd door een knetterend haardvuur. ‘Dat zal binnenkort ook niet meer mogen’, zei ik deze kerst. ‘Niet alleen jaag je zo massa’s fijn stof door de schouw de omgeving in, naar het schijnt hangt ook de lucht in de kamer vol ongezonde resten van de slechte verbranding.’

‘Als dat al niet meer mag’, zei mijn ­vader, nochtans een chemicus met een groen hart. Hij vindt het milieu ook belangrijk, daar niet van, ‘maar we moeten niet overdrijven’. Hij gooide nog een blok op het vuur en vulde mijn glas wijn bij.

‘Jij hebt al genoeg op’, vond mijn vrouw, ‘je moet straks nog rijden.’ Als dat al niet meer mag, dacht ik. Een onaan­gename spanning maakte zich van mij meester, maar ik vond er de juiste woorden niet voor. Probeer met drie glazen wijn op maar eens ‘cognitieve dissonantie’ te zeggen.

De kemel van Keisse

Dat je niet dronken achter het stuur mag kruipen, is nu wel langzaam in de geesten aan het doorsijpelen. De meeste jongeren piekeren er nog niet over te ­rijden onder invloed, waardoor oudere mensen als ik zich gaan schamen als we het wel doen. Mooi. Maar de snelste maatschappelijke verschuiving sinds mensenheugenis moet wel die rond ­seksisme en grensoverschrijdend gedrag zijn. Het is nog maar zes jaar geleden dat de getuigenissen over Pol Van den Driessche in Humo stonden en nogal wat mannen vonden: als dat al niet meer mag. Van den Driessche werd wel even persona non grata, maar lang heeft dat niet geduurd. Dat is nu wel anders: wie zich nu schuldig maakt aan (of zelfs maar beschuldigd wordt van) grensoverschrijdend gedrag, kan het wel schudden.

Hoe snel de mentaliteit op dat vlak is veranderd, merk je ook aan hoe we ­reageren op seksistische humor. Als je afleveringen van De slimste mens ter wereld van nog maar enkele jaren geleden bekijkt, weet je niet wat je hoort. Er was toen ook al sporadisch kritiek te horen op het vrouwonvriendelijke sfeertje in die quiz, die Erik Van Looy steevast pareerde met deze variant op ‘als dat al niet meer mag’: ‘We mogen toch eens lachen, hé.’ In de recentste seizoenen van De slimste mens mag nog altijd gelachen worden, maar opvallend minder vaak ten koste van vrouwen.

Intussen zijn we zelfs zover dat Iljo Keisse uit een wielerwedstrijd werd gezet omdat hij voor de grap een ‘suggestieve pose’ had aangenomen achter een achttienjarige serveerster, die had gevraagd met hem en zijn ploegmaats op de foto te gaan.

Misschien was die tuchtmaatregel wat al te tuchtig, en waarom boog dat meisje ook voorover, maar die Keisse is geen ­puber, wel een man van 36. Een wiel­renner, toegegeven, maar toch. Kan zo ­iemand in deze tijden nog zo’n smakeloze grap uithalen met een meisje van achttien om indruk te maken op zijn maten, en dan reageren met ‘als dat al niet meer mag’ (wat hij, en zeker zijn ploegbaas, in ongeveer die bewoordingen deed)? De vraag stellen is het beste bewijs dat we het kantelmoment naderen.

Laten we daarop klinken, en dan een taxi bellen. Of bent u in dit rotweer met de fiets gekomen?
garriej schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:44:
[...]

Maar dat is dus het hele probleem, heel de wereld is zo'n beetje ingericht op de uitstoot. alles wat we normaal vinden zorgt voor co2 uitstoot.
Sterker nog, hoe groter je ecologische voetafdruk, hoe hoger je status. Hoe groter je huis of hoe sneller je auto, hoe meer aanzien. Een eigen zwembad, een jacht, een privéjet,... velen dromen er van. Je kan beter uitpakken met een wildmenu in een sterrenrestaurant dan met een zelfgemaakt veggie-menu van bij de lokale boer (dat even lekker en zelfs gezonder kan zijn). Met een reis naar Hawaï kan je meer verbluffen dan met een uitstap naar de kust. Dure lederen merkkledij zal meer blikken trekken dan een gemakkelijke outfit uit een tweedehandswinkel. Idem voor dure smartphones, mega-flatscreens, uitstapjes om bij collega's mee uit te pakken, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
garriej schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:58:
[...]

Dat was inderdaad erg kort door de bocht. Feit blijft wel dat bossen de co2(, zonlicht en water) opnemen en zuurstof uitstoten :+
Dat zuurstof uitstoten isn iet helemaal waar;, bossen verbruiken ook veel zuurstof. Zo is bv de amazon niet verantwoordelijk voor 20% + zuurstofproductie maar ik dacht hooguit 6 nog.

Zuurstof is het probleem niet, er gaat niet meegemaakt worden denk ik dat de zuurstof ooit opraakt.
The oft-repeated claim that the Amazon rainforest produces 20% of our planet’s oxygen is based on a misunderstanding. In fact nearly all of Earth’s breathable oxygen originated in the oceans, and there is enough of it to last for millions of years. There are many reasons to be appalled by this year’s Amazon fires, but depleting Earth’s oxygen supply is not one of them
Deze bron ken ik verder niet: https://www.pbs.org/newsh...s-oxygen-supply-heres-why

Maar ik ben het vaker tegengekomen. Zal het eens vragen aan een natuurkundige die ik ken :)
However, the figure—which has earned the forest the title “lungs of the Earth”—is a gross overestimate. As several scientists have pointed out in recent days, the Amazon’s net contribution to the oxygen we breathe likely hovers around zer
https://www.nationalgeogr...20-percent-worlds-oxygen/

[ Voor 14% gewijzigd door Adlermann op 23-10-2019 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Adlermann schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:02:
[...]

Dat zuurstof uitstoten isn iet helemaal waar;, bossen verbruiken ook veel zuurstof. Zo is bv de amazon niet verantwoordelijk voor 20% + zuurstofproductie maar ik dacht hooguit 6 nog.

Zuurstof is het probleem niet, er gaat niet meegemaakt worden denk ik dat de zuurstof ooit opraakt.

[...]

Deze bron ken ik verder niet: https://www.pbs.org/newsh...s-oxygen-supply-heres-why

Maar ik ben het vaker tegengekomen. Zal het eens vragen aan een natuurkundige die ik ken :)

[...]

https://www.nationalgeogr...20-percent-worlds-oxygen/
Dat beweer ik ook niet. Zuurstof is ook helemaal niet relevant voor de discussie, ik had het er alleen ingezet omdat ik dit stukje quote:

"Of een organisme zo modifcieren dat het CO2 in 'iets' inerts omzet.
Dus CO2 zelf omzetten zodat het uit de koolstofkringloop belandt,"

En zette daar half sarcastisch bij dat dit precies is wat bossen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Met de luxepositie doel ik onder andere op:
- Hier geboren zijn en daarmee een niveau van welvaart kennen dat ruimte biedt om zaken te overdenken;
- Geld hebben om je huis te isoleren;
- Überhaupt kunnen investeren;
- Niet in overlevingsmodus zitten waar genoeg mensen (menen) in te zitten;

Het niet meer mogen is een leuk stuk, herkenbaar en o zo makkelijk weer vergeten :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:02:
[...]
Het geduld van burgers die begaan zijn begint op te raken. Wetenschappelijke rapporten met droge cijfers brengen blijkbaar weinig zoden aan de dijk. Dan is het tijd om ongenoegen te uiten (ik ben naar 3 klimaatbetogingen gegaan) en voor een meer confronterende aanpak. Alle andere aanpakken (zoals 'nudging') hebben blijkbaar weinig geholpen.

[...]
Met als resultaat dat de andere kant ofwel ook harder gaat schreeuwen, of gewoon afhaakt. Wat heb je dan uiteindelijk gewonnen? (en wat schieten de mensen er mee op die er tussenin zitten, of die wel willen maar niet kunnen?)

Eerlijke vraag: vind je dat we mensen moeten kunnen dwingen om te leven zoals jij leeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
dr.lowtune schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:31:
[...]
Eerlijke vraag: vind je dat we mensen moeten kunnen dwingen om te leven zoals jij leeft?
Dat lees ik er wel uit, vaker in dit topic ook. Luxe leven (en dus vaak vervuilend) moet veel zwaarder belast worden waardoor je uiteindelijk mensen dwingt soberder te leven. Betwijfel of die tactiek gaat werken, mensen die deze luxe/comfort gewend zijn stemmen dan eerder op politici die geen oplossing hebben maar ook niet hun luxe weg willen belasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:13:
@Verwijderd Met de luxepositie doel ik onder andere op:
- Hier geboren zijn en daarmee een niveau van welvaart kennen dat ruimte biedt om zaken te overdenken;
Wie geboren is in een ontwikkelingsland moet zijn uitstoot niet echt beperken (wegens heel laag)
- Geld hebben om je huis te isoleren;
Omdat we spaarzaam zijn en bvb. nooit een auto gekocht hebben. Op termijn verdien je dat ook terug. Arme mensen hebben er niet de middelen voor, maar hun uitstoot is sowieso veel lager dan gemiddeld. Hoeveel mensen hebben daarentegen een slecht geïsoleerd huis maar wel een dure auto of een jaarlijkse vliegreis? In veel gevallen is het gewoon een kwestie van prioriteiten. De quick-wins zitten aan de rechterzijde van de grafiek, bij degenen die wél veel geld hebben. De eisen van de gele en de groene hesjes kunnen verzoend worden met een tax-shift, maar dat is vaak een gevoelige discussie :)
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:35:
[...]

Dat lees ik er wel uit, vaker in dit topic ook. Luxe leven (en dus vaak vervuilend) moet veel zwaarder belast worden waardoor je uiteindelijk mensen dwingt soberder te leven. Betwijfel of die tactiek gaat werken, mensen die deze luxe/comfort gewend zijn stemmen dan eerder op politici die geen oplossing hebben maar ook niet hun luxe weg willen belasten.
Wat is er mis met een eerlijke fiscaliteit, met het verrekenen van de externe kosten, met het principe van 'de vervuiler betaalt'?

Gerelateerd: bekijk deze grafieken eens.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:36:

Wat is er mis met een eerlijke fiscaliteit, met het verrekenen van de externe kosten, met het principe van 'de vervuiler betaalt'?
Ik heb daar niet veel op tegen, ik denk alleen niet dat partijen die hier vol op inzetten veel stemmers zullen veroveren in een land waar men zoveel luxe gewend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:56
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:36:
[...]
Wie geboren is in een ontwikkelingsland moet zijn uitstoot niet echt beperken (wegens heel laag)
Daarentegen: voor een euro in vergroening geïnvesteerd, krijg je in ontwikkelingslanden meer klimaatwinst terug omdat het meestal makkelijker en goedkoper is daar X te doen dan hier.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:41:
[...]

Ik heb daar niet veel op tegen, ik denk alleen niet dat partijen die hier vol op inzetten veel stemmers zullen veroveren in een land waar men zoveel luxe gewend is.
Het is toch aan het kantelen (mooi artikel met een evolutie die je in veel landen ziet), en aangezien de toekomst in de steden ligt...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:35:
[...]

Ik vraag me dus ook oprecht af of dat de manier is dat werkt, maar goed, op de vraag stellen komt er (vooralsnog) dus geen antwoord. Dat is helaas een terugkerend probleem in dit topic, als je eens een kritische vraag stelt, of iets met bronnen en feiten weerlegt, dan wordt er gewoon handig overheen gelezen (aan beide zijden van het spectrum trouwens)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:55:
[...]

Ik vraag me dus ook oprecht af of dat de manier is dat werkt, maar goed, op de vraag stellen komt er (vooralsnog) dus geen antwoord. Dat is helaas een terugkerend probleem in dit topic, als je eens een kritische vraag stelt, of iets met bronnen en feiten weerlegt, dan wordt er gewoon handig overheen gelezen (aan beide zijden van het spectrum trouwens)..
Het antwoord op Piet_Piraat7 was ook een antwoord op jou ;) Een CO2-taks kan je zien als 'dwingen', maar ook als ontmoedigen of als alternatieven aanmoedigen. Zo worden we nu eigenlijk al 'gedwongen' om minder te drinken of te roken (door accijnzen), 'gedwongen' om te vliegen (want treinen worden belast), 'gedwongen' om ons aan de snelheidslimieten te houden (want anders krijg je een boete). Er wordt dus veel bijgestuurd in het algemeen belang (nvt op het 2e vb.), terwijl dat jammer genoeg vaak gezien wordt als een beperking van de individuele vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 23:05
T-MOB schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:30:
[...]

Het respect druipt er van af... fokken en vreten :'( Soms is het jammer dat je geen -1 kan geven

-

Mag dus al niet voor landbouw gebruikt worden. Maar langs de berm of op het strand zou moeten kunnen. Jammer dat je vaak niks meer hoort na dit soort artikelen. Het wordt op kleine schaal gebruikt en het breekt niet door.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
PM_Petrol schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:01:
[...]
Mag dus al niet voor landbouw gebruikt worden. Maar langs de berm of op het strand zou moeten kunnen. Jammer dat je vaak niks meer hoort na dit soort artikelen. Het wordt op kleine schaal gebruikt en het breekt niet door.
Mja, het zit in een onderzoeksfase. Verder kun je je voor de grote schaal nog afvragen hoeveel CO2-uitstoot je veroorzaakt met het delven, vermalen, en transporteren van olivijn. Dat maakt eigenlijk dat het vooral interessant als je het doet op een plek waar je anders een ander materiaal zou gebruiken. Het verharden van een wandelpad ofzo.
Maar goed, een ton olivijn bindt een ton CO2 in magnesiumcarbonaat. Daarmee haal je het in principe uit de korte koolstofcyclus. Die reactie gaat vanzelf, is exotherm (er komt energie bij vrij), maar het gaat wel relatief langzaam. Aan de andere kant: voor je met een boom een ton CO2 hebt vastgelegd duurt ook wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 23:05
@T-MOB Het hoeft ook niet binnen een jaar een ton CO2 hebben opgenomen, als het maar iets doet. En als het maar niet gebruikt wordt omdat er subsidie op komt en het daardoor meer uitstoot dan opneemt omdat het ineens vanuit verre landen kan komen (vergelijking met biomassa/houtsnippers uit Canada/Brazilië).

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
T-MOB schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:01:
[...]

Mja, het zit in een onderzoeksfase. Verder kun je je voor de grote schaal nog afvragen hoeveel CO2-uitstoot je veroorzaakt met het delven, vermalen, en transporteren van olivijn. Dat maakt eigenlijk dat het vooral interessant als je het doet op een plek waar je anders een ander materiaal zou gebruiken. Het verharden van een wandelpad ofzo.
Maar goed, een ton olivijn bindt een ton CO2 in magnesiumcarbonaat. Daarmee haal je het in principe uit de korte koolstofcyclus. Die reactie gaat vanzelf, is exotherm (er komt energie bij vrij), maar het gaat wel relatief langzaam. Aan de andere kant: voor je met een boom een ton CO2 hebt vastgelegd duurt ook wel even.
één boom neemt inderdaad niet zoveel CO2 op, maar de schaalvergroting bij bomen is natuurlijk heel eenvoudig en imo de eerste oplossing naar het verminderen van de CO2 in de lucht.

Misschien kunnen we net als bij de groenten die we eten, ook de bomen zover genetisch manipuleren dat ze sneller groeien en meer CO2 opnemen.
En als we dan veel meer hout gaan gebruiken voor de gebouwen, meubels, speelgoed en dat soort dingen dan zorgen die sectoren ook voor veel minder vervuiling.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 23-10-2019 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet zeker of die beter in het Stikstof topic kon of hier, maar ik vond hem echt te leuk om niet te delen:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Comment eronder slaat wel de spijker op z'n kop over zo'n GeenStijl niveau filmpje:

Sterk staaltje montage. Minicursus hoe polariseer je de samenleving verder?
- Interview een boel mensen die specifiek achter de boeren staan
- Knip alle mensen met genuanceerde meningen eruit
- knip alle tegenstellingen zo dicht mogelijk tegen elkaar aan

Voila, het lijkt of alle mensen zo denken.

Heb het al eerder gezegd, maar ik vraag mij heel sterk af hoe groot het draagvlak is voor het boerenprotest als het vaker gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ernemmer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:51:
[...]

Misschien kunnen we net als bij de groenten die we eten, ook de bomen zover genetisch manipuleren dat ze sneller groeien en meer CO2 opnemen.
Genetisch manipuleren om maar door te kunnen gaan.

Ik las net dat CRISPR door nieuwe ontwikkelingen preciezer is geworden.
Was dat niet al super precies en veilig volgens de pro-manipulatie mensen?

Minder wij met al onze "handigheidjes", en meer natuur zonder onze invloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
BertV schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:35:
[...]

Minder wij met al onze "handigheidjes", en meer natuur zonder onze invloeden, zodat er gewoon minder geconsumeerd wordt in de wereld.
Nee, niet om meer te verbruiken, maar om op eenvoudige manier meer op te kunnen slaan zodat er minder in de lucht zit.
Om minder te verbruiken moet er imo extra belasting op luxe worden geheven.

En ''minder onze handjes en meer natuur'' is een leuke ideologie maar gaat nooit werken. Kijk maar eens hoe dat gegaan is de afgelopen 50 jaar. Er moet nu gewoon echt ingegrepen worden door de mens, want het probleem lost zich niet vanzelf op, zonder extreme gevolgen voor de mensheid.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 24-10-2019 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BertV schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:35:
[...]

Minder wij met al onze "handigheidjes", en meer natuur zonder onze invloeden.
Nee, juist niet. Meer handigheidjes. Dan kunnen we meer voedsel per hectare verbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://image.insider.com/588a123df3629525008b459f?width=800&format=jpeg&auto=webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ernemmer schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:42:
[...]

Nee, niet om meer te verbruiken, maar om op eenvoudige manier meer op te kunnen slaan zodat er minder in de lucht zit.
Om minder te verbruiken moet er imo extra belasting op luxe worden geheven.

En ''minder onze handjes en meer natuur'' is een leuke ideologie maar gaat nooit werken. Kijk maar eens hoe dat gegaan is de afgelopen 50 jaar. Er moet nu gewoon echt ingegrepen worden door de mens, want het probleem lost zich niet vanzelf op zonder extreme gevolgen voor de mensheid.
Met minder handjes bedoel ik dat we onze natuurgebieden met rust laten.
Dus geen bosbouw, geen schotse runderen, geen heide.

Ik ben het met je eens dat het geen zoden aan de dijk zet, zeker niet met de huidige bevolkingsgroei.
Was zo maar een frustratie puntje wat betreft Nederlands nep-groen.
Nee, juist niet. Meer handigheidjes. Dan kunnen we meer voedsel per hectare verbouwen.
Was dit niet het punt dat nederlandse boeren nu in de problemen bracht?
Met meer handigheidjes gaat het probleem alleen maar naar voren geschoven worden.
Alles draait om het terugbrengen van de overbevolking en de economie. En dat gaat toch nooit gebeuren.

Lekker positief BertV.

[ Voor 17% gewijzigd door BertV op 24-10-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BertV schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:49:
[...]

Ik ben het met je eens dat het geen zoden aan de dijk zet, zeker niet met de huidige bevolkingsgroei.

[...]

Met meer handigheidjes gaat het probleem alleen maar naar voren geschoven worden.
Alles draait om het terugbrengen van de overbevolking en de economie. En dat gaat toch nooit gebeuren.

Lekker positief BertV.
Je geeft zelf aan dat we overbevolking niet gaan terugdraaien. Dan hebben we nou eenmaal handigheidjes nodig. Als we twee keer zo veel voedsel per hectare kunnen kweken dan kan er ook de helft van de landbouwgrond teruggegeven worden aan de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
BertV schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:49:
[...]

[...]

Lekker positief BertV.
Als je die bomen vervolgens direct in de brand steekt heb je er inderdaad weinig aan, maar als je ze gebruikt om producten te maken die lang mee gaan is het een vorm van CO2 opslag.
Ook produceren we in dit land veel voedsel voor de rest van de wereld en dat kan dan wel iets minder en planten we er bomen voor terug, die dan verkocht kunnen worden ipv het verkopen van eten.

En dat de wereld overbevolkt is klopt, maar het is taboe om daar over te praten, dus moeten we iets anders verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:56:
[...]

En dat de wereld overbevolkt is klopt, maar het is taboe om daar over te praten, dus moeten we iets anders verzinnen.
Het is helemaal geen taboe om erover te praten. In praktisch iedere discussie komt het naar voren.

De grote vraag is wat ga je er tegen doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
Even ander goed nieuws:

India gaat in plaats van 14 nieuwe kolencentrales (die worden geschrapt) vol over op solar.

https://www.independent.c...tml?utm_source=reddit.com

(ik ben tegenwoordig niet zo'n fan meer van the independent, maar goed genoeg denk ik) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 20:02

drooger

Falen is ook een kunst.

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:00:
[...]

Het is helemaal geen taboe om erover te praten. In praktisch iedere discussie komt het naar voren.

De grote vraag is wat ga je er tegen doen?
Het probleem met die vraag, is inderdaad niet de vraag zelf, maar de antwoorden.

- geboortebeperking d.m.v. oplegging (forceren) doet te weinig, te laat, bovendien zijn de landen met groot geboorteoverschot niet het issue
- geboortebeperking d.m.v. toename in welvaart -> gebeurt al, maar gaat te langzaam
- leeftijdsbeperking d.m.v. keuze is te vrijblijvend, doet te weinig
- leeftijdsbeperking d.m.v. oplegging (forceren) is niet realistisch -> ethische rechtzaken, volksopstand etc.

Wat blijft dan over?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Andere oplossingen buiten bevolkingsbeperking ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2019 10:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
Adlermann schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:19:
Even ander goed nieuws:

India gaat in plaats van 14 nieuwe kolencentrales (die worden geschrapt) vol over op solar.

https://www.independent.c...tml?utm_source=reddit.com

(ik ben tegenwoordig niet zo'n fan meer van the independent, maar goed genoeg denk ik) :)
Dat is absoluut goed nieuws. En dan bedoel ik niet alleen die 14 centrales, maar vooral de onderliggende motivatie. Er is namelijk niets ideologisch gedreven aan. Het is gewoon de markt die de zonnestroom 25% goedkoper aanbiedt dan kolenstroom. Precies het tipping point waar je overheen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Wat minder goed nieuws voor klimaatverandering en biodiversiteit:

Amazon mogelijk 1-2 jaar away from tipping point...

https://amp.theguardian.c...rreversible-tipping-point

Beetje tegenstrijdige berichten overal, waar dingen goed gaan, maar op een andere plek op de landkaart gaat het precies de tegenovergestelde richting op.

Kunnen we die beste man in brazilie niet gewoon miljarden schenken, zodat hij van de amazon afblijft.

(in the end goedkoper denk ik dan niks doen)

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 24-10-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Adlermann schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:02:

Kunnen we die beste man in brazilie niet gewoon miljarden schenken, zodat hij van de amazon afblijft.
Daar is hij vast te trots voor, maar dat lijkt mij inderdaad geen slecht idee.
Al is dat wel een bodemloze put als iedereen wil profiteren daar.

...feit blijft dat we HIER ook gewoon kappen. Nu op de Utrechtse heuvelrug zijn ze al weer volop bezig.
Daar gaat op dit moment de zaag in (voor Nederlandse begrippen) gigantische naaldbomen.

Als ik door het bos naar huis fiets loop ik echt te trippen door die oranje stippen op die bomen overal.
Daar is Greta Thunberg niks bij.

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 24-10-2019 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:02:
Wat minder goed nieuws voor klimaatverandering en biodiversiteit:

Amazon mogelijk 1-2 jaar away from tipping point...

https://amp.theguardian.c...rreversible-tipping-point

Beetje tegenstrijdige berichten overal, waar dingen goed gaan, maar op een andere plek op de landkaart gaat het precies de tegenovergestelde richting op.

(in the end goedkoper denk ik dan niks doen)
Het ergste zou zijn dat de resultaten van positieve acties (al dan niet marktgedreven) 10 of 20 jaar later komen dan verschillende tipping points. Dat we 6° opwarming zouden kunnen beperkt hebben tot 2° door 10 of 20 jaar vroeger in actie te schieten. Vraag maar een klimatoloog naar het verschil tussen en globale opwarming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
BertV schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:13:
[...]

Daar is hij vast te trots voor, maar dat lijkt mij inderdaad geen slecht idee.
Al is dat wel een bodemloze put als iedereen wil profiteren daar.

...feit blijft dat we HIER ook gewoon kappen. Nu op de Utrechtse heuvelrug zijn ze al weer volop bezig.
Daar gaat op dit moment de zaag in (voor Nederlandse begrippen) gigantische naaldbomen.

Als ik door het bos naar huis fiets loop ik echt te trippen door die oranje stippen op die bomen overal.
Daar is Greta Thunberg niks bij.
Ander topic: maar graag weg met die naaldbomen. Dat is monocultuur en zorgt voor weinig leven op de grond. We moeten weer terug naar onze loofbossen. Kijk maar eens op de grond bij een naaldbos. Liggen alleen naalden, maar er leeft verder helemaal niks. Ook staat alles te dicht op elkaar.

Ik lees ook net dat dat dus het beleid is. Naaldbossen komen hier van nature ook niet voor. En met de stijgende temperaturen krijgen ze het nog moeilijker.

Ik liep laatst op de veluwe (Heerde, Oldebroek, Wezep, Epe dat stukje) (heb daar 21 jaar gewoond in m'n jeugd). En het viel me op hoe slecht de naaldbossen erbij lagen en ook sommige loofbossen al (vooral eiken).

[ Voor 6% gewijzigd door Adlermann op 24-10-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Naald en loofbossen horen hier thuis. Laten we maar kijken waar ze gaan groeien.

Al zitten we nu opgescheept met exoten als de Amerikaanse eik en vogelkers.
En natuurlijk, los daarvan, alles wat er nu staat is er ooit neergezet door ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
BertV schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:21:
Naald en loofbossen horen hier thuis. Laten we maar kijken waar ze gaan groeien.

Al zitten we nu opgescheept met exoten als de Amerikaanse eik en vogelkers.
En natuurlijk, los daarvan, alles wat er nu staat is er ooit neergezet door ons.
Naald is 100% aanplant, want dat komt van nature niet in gematigde klimaten voor. uiteraard zijn natuurlijk al onze bossen aanplant, want we hebben alles tot de 18e ofzo helemaal gekapt.

Die zijn alleen aangeplant omdat ze goedkoop hout leveren (kijk maar eens hoe ze staan, in mooie rijtjes meestal). Vooral op de veluwe :)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Naaldbos

[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 24-10-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:38
drooger schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:24:
[...]

Het probleem met die vraag, is inderdaad niet de vraag zelf, maar de antwoorden.

- geboortebeperking d.m.v. oplegging (forceren) doet te weinig, te laat, bovendien zijn de landen met groot geboorteoverschot niet het issue
- geboortebeperking d.m.v. toename in welvaart -> gebeurt al, maar gaat te langzaam
- leeftijdsbeperking d.m.v. keuze is te vrijblijvend, doet te weinig
- leeftijdsbeperking d.m.v. oplegging (forceren) is niet realistisch -> ethische rechtzaken, volksopstand etc.

Wat blijft dan over?
niet proberen iedere ziekte te kunnen genezen ? zijn ziekte en dergelijke ook niet een manier van de planeet om zichzelf in evenwicht te houden ?

en waar we als mens natuurlijk zelf aan mee doen om de zoveel tijd een goede oorlog starten, Genocide, elkaar uitmoorden.

[ Voor 7% gewijzigd door RenaldoN op 24-10-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BertV schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:13:
[...]

10000 jaar geleden zag Europa er uit zoals Brazilië. Duizenden jaren houtkap voor verwarming, koken, gebouwen en meubels hebben er voor gezorgd dat er bijna geen oorspronkelijke bossen meer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

RenaldoN schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:24:
[...]

niet proberen iedere ziekte te kunnen genezen ?
en waar we als mens natuurlijk zelf aan mee doen om de zoveel tijd een goede oorlog starten
Wereldwijd niet zo krampachtig over "voltooid leven" doen zou ook wel een beetje helpen. Ook "gaat heen en vermenigvuldigt u" kunnen we beter kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Adlermann schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:23:
[...]

Naald is 100% aanplant, want dat komt van nature niet in gematigde klimaten voor. uiteraard zijn natuurlijk al onze bossen aanplant, want we hebben alles tot de 18e ofzo helemaal gekapt.

Die zijn alleen aangeplant omdat ze goedkoop hout leveren (kijk maar eens hoe ze staan, in mooie rijtjes meestal). Vooral op de veluwe :)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Naaldbos
Dat die bomen er nu staan omdat ze aangeplant zijn voor het hout snap ik, maar naald is hier al een tijdje.

https://www.nrc.nl/nieuws...nden-bij-leusden-a1548834

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
BertV schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:30:
...

Dat die bomen er nu staan omdat ze aangeplant zijn voor het hout snap ik, maar naald is hier al een tijdje.

Naaldbos komt zoals Adlermann aangeeft normaalgesproken niet voor in de huidige Nederlandse klimaatzone, rond ijstijden liggen de klimaatzones nu eenmaal anders, de Duitse wikipedia heeft een paar interessante stukjes over bos: Wikipedia: Geschichte des Waldes in Mitteleuropa – Wikipedia Wikipedia: Nadelwald – Wikipedia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
BertV schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:30:
[...]

Ja dat kan toch: ijstijd. Toen hadden we een compleet ander klimaat. Dat ondersteunt mijn argument prima, naaldbossen groeien van nature alleen in koude gebieden met veel water/regen.

Ijstijd is voorbij, dus dan hebben we ook een ander klimaat.

Dus in het huidige nederland (lees sinds het aflopen van de ijstijd) horen geen naaldbomen. En door klimaatverandering gaat het hier nog warmer worden en dan horen ze er nog minder thuis. Waarom die bomen laten staan, terwijl we veel beter loofbossen (die hier wel beter gedijen) kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Adlermann schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:33:
... En door klimaatverandering gaat het hier nog warmer worden en dan horen ze er nog minder thuis. ...
Niet per se, als het droger en warmer zou worden, passen naaldbomen op zich ook eventueel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:29:
[...]

Wereldwijd niet zo krampachtig over "voltooid leven" doen zou ook wel een beetje helpen. Ook "gaat heen en vermenigvuldigt u" kunnen we beter kwijtraken.
Hoogbejaarden in tehuizen stoten veel minder uit dan gemiddeld: ze eten minder, rijden geen voertuigen meer, reizen niet meer, wonen samen in een gebouw (efficiënter), consumeren minder,... Dat lijkt me geen quick-win :) (om levens actief vroeger te beëindigen - met instemming uiteraard ;) )
Pagina: 1 ... 58 ... 79 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een serieus, ietwat wetenschappelijk gericht topic over klimaatverandering. Onderhand is de wetenschappelijke consensus over klimaatverandering dusdanig overweldigend dat je hier niet aan hoef te komen zetten met de zoveelste vage bron, ongeacht of deze bestaat uit een blog, website, YT filmpje etc. Ontkenning die berust op serieus wetenschappelijk onderzoek bestaat namelijk niet. Die discussie is nu al te vaak gevoerd en is elke keer zinloze afleiding van de lopende discussie.

Verder voor de Nederlands beleid en maatregelen tegen klimaatverandering is er:
Het (concept) Klimaatakkoord
Voor de stikstofproblematiek is er:
De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen