Toevallig kwam ik laatst op volgende artikelen uit:japie06 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:57:
We weten dat CO2 effect heeft op de opwarming. Dat ontken jij volgens mij ook niet. We kunnen honderdduizend jaar terug kijken in tijd door stijven ijs uit Antarctica wat de CO2 concentraties waren en wat de temperatuur was. Dan is het toch een simpele conclusie dat het door de mens komt?
Dinosaur Era Had 5 Times Today's CO2
CO2 levels heading back to days of dinosaurs
CO2 and temperature for the last 600 million years
Best interessant om te lezen dat de CO2 concentratie in de atmosfeer gedurende bijvoorbeeld het Jurassic tijdperk véél hoger was dan vandaag. Dat was namelijk een bloeiperiode voor het leven op aarde: er waren héél veel verschillende diersoorten en planten.
Om die artikelen in perspectief te zetten kwam ik nog dit plaatje tegen:

De beginjaren van de planeet zijn niet zo interessant om te vergelijken, want er was relatief weinig leven en veel vulkanische activiteit. Het tijdperk van de dinosauriërs daarentegen is wel interessant om te vergelijken, aangezien die dieren miljoenen jaren geleefd hebben én met vele soorten waren. Het leven heeft zich gewoon aangepast.
Los van de vraag of de mens wel of niet schuldig is aan de huidige CO2 stijging, lijkt het mij handig om ook de evolutie van het klimaat in het achterhoofd te houden. Want zelf als we erin zouden slagen om de concentratie CO2 in de atmosfeer niet meer te laten stijgen, krijgen we vroeg of laat - naar alle waarschijnlijkheid - toch met temperatuurschommelingen te maken. Oftewel, misschien is het niet onverstandig om ook geld te investeren om onze infrastructuur voor te bereiden of warmere (of misschien wel koudere) dagen.
Ik denk dat de mens zich zal moeten aanpassen, net zoals de dinosauriërs dat deden. Verschil met toen is dat temperatuurwijzigingen en de gevolgen daarvan zich uitstrekken over enkele duizenden jaren. Dankzij de mens gaat dat proces iets sneller
[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 08-02-2019 02:11 ]