CatharinaBE schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 01:37:
Ik claim dat jouw argumentatie niet klopt, omdat jouw argumentatie niet klopt

Dat er een verschil is tussen die twee bronnen, geef ik grif toe. Waar jouw argumentatie mis gaat, is als je dat als bewijs ziet dat er geen sprake was van een conspiracy of list en bedrog.
Dat mensen hun reputatie op het spel zetten, betekent nog niet dat ze gelijk hebben. En dat mensen niks te verliezen hebben, betekent ook niet dat ze ongelijk hebben.
Je leest niet goed. De quotes uit de Nature geven een inhoudelijke onderbouwing, het is dus niet omdat het in de Nature staat dat het waar is, maar het gaat om de
inhoud van die stukken. Het is een kritische bespreking van de materie, waar men aangeeft dat het CRU de schijn tegen heeft, maar dat het echter geen list en bedrog is geweest; iets wat daarentegen niet kan worden gezegd van hun tegenstanders.
Een van de dingen die ik je regelmatig in dit topic hoor zeggen (of lees schrijven) is dat klimaatcritici ongeloofwaardig zijn door hun discussie methode: ze richten zich op details en geven geen argumenten. Echter je richten op de personen (dit moet wel waar zijn want het is een onafhankelijke redactie of dit moet wel onwaar zijn want dit zijn leken) is óók geen argument.
Het is al in zijn algemeenheid geen argument (zoiets is een drogrede – hoef ik je niet te vertellen want dankzij jou heb ik me er een beetje in verdiept, waarvoor dank) maar in dit geval is het zelfs een pijnlijke. Het gaat hier over de climategate en een van de dingen die naar voren is gekomen, is dat er een mogelijkheid is dat onafhankelijke redacties op klimaatgebied een stuk minder onafhankelijk zouden kunnen zijn, dan beweert (zie hypothetische tijd, want ook dit moet onderzocht worden voordat men hier harde uitspraken over kunt maken). Hoe je druk op de redactie kan uitoefenen, hoe je een eindredacteur kwijtraakt en hoe tijdsschiften die in de de pas lopen geschapt moeten worden van de lijst van betrouwbare tijdsschriften; het werd allemaal besproken in die emails.
Weet je wel wat de Nature voor tijdschrift is? Dat is niet een tijdschrift waar je druk op uitoefent, net als Science hebben deze tijdschriften zich in de loop der jaren dermate sterk weten te maken dat ze multidisciplinair zijn, dwz niet meer afhankelijk van een relatief kleine groep mensen binnen een vakgebied, maar juist een hele grote userbase waar je pluriformiteit hebt. Dit is niet FC Lutjebroek, maar de PSV of Ajax qua positie op de wetenschappelijke ranglijst.
Echter wat je hier doet in het stukje hierboven is jezelf in de voet schieten: niemand is betrouwbaar meer, dus wie geloof je eigenlijk wel? Of wil je alleen problemen zien bij hen wiens mening je niet aanstaat? Dat is pas echt drogredeneren.
Verder dicht je de CRU-wetenschappers wel erg veel macht toe. Als zij zeggen dat ze iets gaan proberen, dan is daarmee gelijk ook de partij waar ze het over hebben niet meer te vertrouwen? Wat dacht je van onschuldig tot het tegendeel bewezen, dwz jij moet aantonen dat die andere partij onbetrouwbaar is ipv het af te leiden.
Hieronder klaag je over invulling, maar je gaat zelf hierboven op een wat potsierlijke manier zelf daarin in de fout. Splinter, balk. Dat is niet vervelend bedoeld, maar het is wat vermoeiend zoals je beschuldigd zonder te zien dat je zelf alle fouten maakt die je mij toedicht

.
Ik kijk naar de argumentatie en feiten om een mening te beoordelen; niet naar de persoon die de mening ter berde brengt. Hopelijk doe je hetzelfde.
[...]
Als ik ziek ben, ga ik naar een arts. Maar als die arts een diagnose over mijn man gaat stellen aan de hand van mijn beschrijving van de symptomen van mijn man zonder mijn man te onderzoeken, zal ik dat wel met een korreltje zout nemen.
Ik kijk naar de argumentatie en feiten, maar negeer niet of de persoon wel weet waar die het over heeft. Dat noemt met "trackrecord" en is een mate van vertrouwen dat iemand opbouwt. Dat je de arts alleen vertrouwt als die langskomt is je eigen keuze, maar toch zal die arts bij zo'n telefoongesprek eerder in staat zijn een goede aanname te maken dan de bakker of de slager, of het domme neefje van de buren.
Het is heel gebruikelijk dat de mening van experts meer waard is dan die van leken op hun expertisegebied. Maar je gaat me toch niet vertellen dat de redactie van Nature als expertisegebied mogelijk frauduleus handelen van wetenschappers heeft? Het zijn ook geen experts op het gebied van klimaat. Het zijn, hoewel ze voor Nature schrijven, nog altijd generalisten. Ze zijn over dit onderwerp evengoed leken als elke andere journalist.
Je weet dus echt niet hoe een wetenschappelijk tijdschrift werkt? Op de redactie werken ex-wetenschappers samen met mensen met journalistieke ervaring, maar voor editorials e.d. wordt er intensief samengewerkt met experts in de verschillende disciplines. Het is dus niet een stagiaire of zo die dergelijke belangrijke artikelen schrijft, en ze worden verdomd goed gecontroleerd.
Artikelen in tijdschriften als Nature worden zeer uitgebreid bestudeerd (het is een van de best gelezen wetenschappelijke tijdschriften), en ik kan je verzekeren dat er ook daar veel mensen zijn die klagen over artikelen, en daarom zijn er ook erratums. En ja, er zijn beroemde voorbeelden van fraude, ook in die tijdschriften, en er zijn procedures voor dergelijke klachten.
Zelfs het kleine microbiologie tijdschrift waar ik editor ben, heeft een procedure voor klachten over de inhoud van manuscripten.
Oftewel: je vult je eigen verwachtingen in, en presenteert die als waarheden, maar in deze ben je de leek, niet de expert.
Het is een mogelijkheid. Maar het is er eentje tussen allemaal verschillende mogelijkheden. Eigenlijk doe je nu precies (en de redactie van Nature trouwens ook) wat ook andere kranten doen: invullen zonder enige onderzoek. En of die invulling nou positief is (de handelwijze van de tegenstanders van de CRU) of negatief (mondsnoeren van de tegenstanders) het blijft invullen. Maar in beide gevallen is er niet sprake van een neutral uitgangspunt.
Hoe weet je dat er geen onderzoek is gedaan? Hoogstwaarschijnlijk is er al intensieve communicatie geweest met experts in het veld, zoals je kunt zien aan de quotes die ik meekopieerde, en zal er ook contact zijn geweest met de UEA en met de aanklagers. We hebben het hier niet over een krant als 1-sterren restaurant, maar over een 4-sterren restaurant.
Wederom een invulling.
Waarbij mijn invulling op expertise in de wetenschap is gebaseerd, dit i.t.t. jouw invullingen die geen onderbouwing of expertise hebben. Ik hoop dat je inziet dat er een verschil is.
En hier ben ik het niet mee eens. Een onderzoek naar mogelijke corruptie bij de politie laat je toch ook niet doen door diezelfde politie? Daarnaast als zo'n onderzoek als conclusie heeft dat er niks verkeerds gebeurt is, hoe geloofwaardig denk jij dat het zal zijn?
Dus jij wilt een dergelijke complexe materie laten uitzoeken door mensen die er de ballen verstand van hebben, en hebt dan meer vertrouwen in de uitkomst? Vreemde denkwijze. Verder vul je zelf dus al in dat geen enkele wetenschapper betrouwbaar is, omdat ze wetenschapper zijn. Wie denk je dat de politie onderzoekt bij beschuldigingen van corruptie: juist ja, de marechaussee.
Wat je vooral niet wilt bij een dergelijk onderzoek is mensen die de ballen verstand hebben van hoe wetenschap gedaan worden, wat gewoontes zijn in de wetenschap en wat de verplichtingen en verwachtingen zijn. Als ik zo lees in dit topic zijn er niet veel mensen geschikt om in een dergelijke commissie plaats te nemen (waarbij ik mezelf ook uitsluit, maar dat is mede omdat ik een conflict of interest heb via mijn honoraire (dwz onbetaalde) positie bij de University of East Anglia).
CatharinaBE schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 01:37:
Ik weet niet of het CRU daadwerkelijk geprobeerd heeft om het debat te manipuleren: ik blijf erbij dat een onafhankelijke onderzoek dat moet uitzoeken. Ik neig in dit geval te geloven van wel, maar wat ik geloof is nog geen waarheid/feiten. (En andersom is dat ook zo).
Maar
als ze het inderdaad geprobeerd hebben - ongeacht hoe succesvol ze zijn geweest - dan zijn ze goed fout bezig geweest. Dat er verhitte discussies zijn geweest betekent niet persé dat ze onsuccesvol zijn geweest, het kan ook betekenen dat ze minder succesvol zijn geweest dan gewild.
Eh, ben je nu niet erg eenzijdig? De tegenstanders gebruiken elke smerige truc in het debat die mogelijk is, maar daar hoor ik je niet over, maar het CRU moet heiliger dan heilig zijn? Een politicus zal je vertellen dat er zat manieren zijn om een debat te manipuleren zonder dat je hiervoor hoeft te liegen of bedriegen. Als de CRU-wetenschappers overtuigd zijn van hun modellen, dan mogen ze die verdedigen, en is het aan degenen die het met hen oneens zijn om met hun argumenten te komen. Data aanpassen of moedwillig verzwijgen gaat te ver, maar er zijn veel gradaties die gewoon interpretatie van data zijn, zonder dat het om bedrog gaat.
En om daar een oordeel over te vellen, moet je verstand van zaken hebben. Die is hier niet aanwezig. Je doet opnieuw een aanname dat er bedrog is gepleegd, en veroordeeld al voor het onafhankelijke onderzoek. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is, en verdachtmakingen is niet hetzelfde als schuldig. Ik hoop dat je die grondregels van de rechtsstaat blijft of gaat hanteren.
Minder invullen, om je eigen oproep te gebruiken

.
[
Voor 9% gewijzigd door
gambieter op 08-12-2009 02:16
]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.