Volgens sommige ontkenners is het dus niet alleen een wetenschappelijk en politiek complot, maar ook nog een journalistiek complot (en dat wereldwijd!). Dat die ontkenners me dan eens vertellen wat de verborgen agenda is?
Geld uit onze zakken slaan? Aanzetten tot zuinigheid laat ons veel geld uitsparen: Koop een zuinige auto, verkoop die tweede auto, zoek indien mogelijk werk in de buurt en ga met de fiets (zoals ik doe), ga wat minder vaak op reis, koop seizoensgebonden eten, koop 2e hands meubelen (zoals mijn salon, ziet er nog nieuw uit), als obees kan je wat minder eten en je verplaatsingen met de fiets doen (goed voor milieu, gezondheid en spaart de sociale zekerheid geld uit). Koop wat minder gadgets (bvb. smartphones van 800€), want dat maakt je toch niet gelukkig. Investeringen in isolatie en zonnepanelen betalen zichzelf terug. Het doorontwikkelen van hernieuwbare energiebronnen en electrische auto's creëert werkgelegenheid. Voorgaande voorstellen zijn goedkoper en/of beter voor het milieu en/of beter voor de gezondheid. Nadeel: Je kan wat minder patsen met auto's, reizen en gadgets en je moet wat meer fysieke moeite doen om je te verplaatsen.
Of is de verborgen agenda 'onafhankelijk worden van oliestaten'? Dat kan ik alleen maar toejuichen, het is beter dat we nu overschakelen dan dat we over 50 jaar tijd te kort hebben en tegen 9 miljard mensen moet zeggen 'oeps, de olie is op'. En enkele decennia erna is gas aan de beurt.
Volgens mij moeten we het ook ruimer zien, het is een signaal dat als je iets met 6 of 9 miljard vermenigvuldigt, dat je dan meestal een probleem hebt, en dat onze planeet slechts een beperkte draagkracht heeft, vooral ook omdat er groeilanden zijn met miljarden inwoners die nu ook het westers model nastreven (bvb. China). Het is dus niet alleen het klimaat, maar ook ontbossing, erosie, waterproblemen, overbevissing, verzilting, onvruchtbaar worden van landbouwgronden, ongelijke verdeling van rijkdom, verkeerde prioriteiten, enzovoort.
[list]
• 20% of the world's population consumes 80% of the planet's resources
• the world spends twelve times more on weapons than on aid to developing countries
• 5000 people die every day because of polluted drinking water, 1 billion humans have no access to safe drinking water, 1 billion people are going hungry
• over 50% of grain traded around the world is used for animal feed or biofuels
• the current food production would be sufficient to feed 12 billion people
• 40% of arable land is degraded
• every year, 13 million hectares of forest disappear
• 1 mammal in 4, 1 bird in 8, 1 amphibian in 3 are threatened with extenction
• 75% of fisheries products are exhausted, depleted or in danger of being so
Wat dat betreft is 'Home' wel een eye-opener:
http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU