Die 2.6% is van het totaal aan uitstoot van de VS, dus niet alleen landbouw. De landbouw neemt volgens het stuk 9% van de totale uitstoot in de VS voor zijn rekening. Een reductie in landbouwuitstoot van minder dan eenderde kan dan dus goed 2.6% van het totaal zijn.Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:44:
De helft van 14% lijkt me toch groter dan 2,6%
Naast de tegenvallende cijfers was ik vooral ontzet door de vaststelling dat het Amerikaanse landbouwsysteem weliswaar een overschot aan voedsel voor de Amerikaanse bevolking zou produceren, maar wel een tekort aan "essential nutrients" voor die bevolking.
De crux daarbij is vermoed ik deze frase
Oftewel: een tekort aan essential nutrients is vast te voorkomen, maar dat zou betekenen dat je een duurder dieet moet consumeren. Dat lijkt me in een land met zoveel ongelijkheid als de VS voor grote groepen vrijwel onmogelijk te realiseren.When nutritional adequacy was evaluated by using least-cost diets produced from foods available, more nutrient deficiencies, a greater excess of energy, and a need to consume a greater amount of food solids were encountered in plants-only diets.
Belangrijker, het zal het draagvlak voor zulke veranderingen niet ten goede komen.
Terug naar de cijfers.
Soortgelijke grafieken ken ik ook (en die produceren ze in het stuk ook). De studie waarnaar ik verwees gaat verder dan alleen het berekenen van carbon footprints op basis van een systeem met en zonder vlees.
De situatie zonder vlees leidt namelijk tot grote veranderingen in het landbouwsysteem als geheel. Huidige veganisten "profiteren" van een landbouwsysteem waarin dieren zitten. Die dieren produceren bijvoorbeeld mest, en veganisten eten (vermoed) ik, gewoon groenten die met dierlijke uitwerpselen bemest zijn. In een plant-only landbouwsysteem heb je dus synthetische mest nodig, en de uitstoot daarvan moet je verdisconteren.
De auteurs suggereren dat naast synthetische mest, een andere grote extra uitstootpost in het nieuwe systeem "disposal of human-inedible byproduct feeds that had been used as feed for animals" is. Ik zou denken dat daar nog wel wat reductie op te behalen is door die byproducts te proberen niet te produceren.
Zij komen op de proppen met deze grafiek:

Ik moest laatst naar een begrafenis in Zuid Frankrijk en was ontzet hoeveel duurder treinkaartjes zijn dan vliegtuigtickets.
Tót ik bij Zondag met Lubach begreep dat er op vliegtickets geen BTW geheven worden en dat luchtvaartmaatschappijen geen brandstofaccijns hoeven te betalen. Als je dan wil dat trein met vliegverkeer kan concurreren moet je natuurlijk wel zorgen dat het speelveld eerlijk is.
Ik vraag me af hoeveel BTW op vliegtickets op zou brengen voor de schatkist.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France