Onbekend schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 22:38:
Als windturbines worden gesloopt, wordt zeker het koper hergebruikt. Juist die materialen zijn eenvoudiger te scheiden dan de materialen waar zonnepanelen van zijn gemaakt.
Maar zelf vind ik dat er best wat geïnvesteerd mag worden om de productie van zonnepanelen goedkoper en efficiënter te maken. (En met dat investeren bedoel ik dus ook dat er wel meer vervuiling gemaakt mag worden om dat later niet te hoeven doen zodat je op lange termijn minder hebt vervuild.)
Ik noem specifiek koper omdat dit een metaal is waarmee veel niet-broeikasgasgerelateerde externaliteiten gemoeid zijn. Ondanks dat koper goed recyclebaar is, is ca. 10-15% structureel niet herbruikbaar en moet dus opnieuw herwonnen worden. De weinige kopermijnen in de wereld zijn extreem destructief voor de omgeving en vanwege de chemische samenstelling van de ertsen komen er veel zware metalen en andere giftige producten vrij bij het verwerken van de ertsen. Daarnaast zorgt koperschaarste voor aardig wat criminaliteit/mafiapraktijken in de wereld. Als je LCAs bekijkt van metaalwinning, dan zul je zien dat ondanks de horrorverhalen over zeldzame aardmetalen, koper toch echt de kroon spant wat betreft vervuiling. Daarbij komt dat er misschien maar enkele honderden grammen tot enkele kilo's Nd in een windturbine zitten, terwijl er honderden kilogrammen koper in zit.
Spookelo schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 01:57:
@
mux Ik weet niet hoeveel koper jij in een windturbine wil stoppen, maar veruit de grootste massa delen zijn staal, gietijzer, en glasversterkte kunststof. De kabels die vanuit de nacelle naar de grond lopen zijn niet het zwaarst en afhankelijk van het type generator zijn de windingen ook niet zo veel. Ik snap je bezwaren tegen kernenergie, die zijn ook terecht. Maar je moet niet doen alsof die er voor zon en wind bijna niet zijn.
Ik denk dat dit echt een gevalletje confirmation bias is aan jouw kant: als ik zeg dat X nadelen heeft, ontken ik daarmee niet dat Y ook nadelen heeft. Vervolgens heb ik zelfs nog gekwantificeerd hoe groot de verschillen zijn, want uiteindelijk is het de hoogte van de externaliteiten (en dus het totale economische kostenplaatje) dat bepaalt wat er 'beter' is dan iets anders
Windturbines moeten ook gesloopt worden na 20 jaar. Er zijn wel projecten om de levensduur te verlengen, maar het is economisch bijna altijd rendabeler om gewoon een nieuwe te bouwen, omdat die meer vermogen opleveren, zowel in stroom als in geld. Tegenwoordig is het voor windturbines op land al bijna noodzakelijk om bij een nieuw ontwerp een nieuwe kraan mee te ontwerpen. De massa's en hoogtes worden zo groot dat het al bijna niet meer gaat. Dus decomissioning van wind turbines is zeker niet gratis.
Sterker nog, we weten heel nauwkeurig wat decommissioning kost, en de meeste plaatsingscontracten bevatten een (dekkende!) kostenpost hiervoor.
bam. Minder dan 5% van constructiekosten, of tegen de 7% als je alle downstream kostenposten meeneemt. Wederom, ik ontken op geen enkele manier dat er externaliteiten zijn voor wat dan ook, maar het gaat mij om de hoogte ervan. 1% extra kosten is insignificant, 100% extra kosten zijn potentiële dealbreakers. Zonnepanelen en windturbines zitten een stuk dichter bij de 1%, kerncentrales zitten min of meer zonder uitzondering ver boven de 100%.
Het nare van de beschikbaarheidsfactor bij wind is dat het niet voorspelbaar is. En dat je zal moeten compenseren op het moment dat het niet beschikbaar is. Een tijd terug heb ik een rapport gelezen van een Brits onderzoeksbureau die daar wat dieper op in ging. Het komt veel vaker voor dan men denkt dat er geen, te weinig, of teveel wind is. De conclusie was dat de 6GWp die opdat moment in Groot Brittannie aan wind was geinstalleerd geregeld niet meer dan 20 MW opleverde. (...)
Ik heb langzamerhand echt een hekel aan het moeten verantwoorden van dit soort super-basic begrippen van energiehuishouding. Nee, wat je hier zegt is verkeerd op veel verschillende niveaus. Ik zal een poging doen om het duidelijker uit te leggen.
Allereerst: iedere statistiek die versimpeld kan worden tot één getalletje mist belangrijke nuance. Laat ik daarom eens een analogie maken. Stel, je hebt een kerncentrale met een nominale (nameplate) capaciteit van 1GW. Eéns per twee jaar moet de centrale stilgelegd worden om brandstof uit te wisselen. In deze periode produceert de centrale alleen wat backup-stroom met een aantal gasturbines die altijd aanstaan om koelpompen e.d. te kunnen laten draaien en de centrale niet helemaal te hoeven ontkoppelen. Op dit moment produceert de hele centrale maar 10MW. Simpele wiskunde zegt nu dus dat je totaal niet op aan kunt van de capaciteit van deze centrale; het ene moment maakt hij 1GW, het andere maar 10MW. Wat een waardeloze energiebron.
Dit is exact het argument wat je nu maakt. Windturbines staan soms stil, en als je een geografisch geconcentreerd windpark hebt en de wind gaat daar liggen, dan kan opeens een hele hoop capaciteit wegvallen. Je kunt, op de lange termijn, momenten verwachten waarop maar 20MW aan windenergie beschikbaar is uit 6GWp aan nameplate capacity. Duh.
Echter, in tegenstelling tot wat je denkt is windenergie juist
heel betrouwbaar te voorspellen. En hoe groter het geografische gebied waarover je je capaciteit verdeelt, des te hoger de minimumcapaciteit wordt.
Nog veel betrouwbaarder is de hoeveelheid
energie die je over lange perioden kunt verwachten uit renewables. We weten binnen ca. 1% nauwkeurigheid
op de hele wereld hoeveel energie er in de wind zit, en we weten met beter dan 0,1% nauwkeurigheid hoeveel zonne-energie er op iedere vierkante kilometer valt. Natuurlijk, er zitten grote fluctuaties in met het weer, maar over een jaar gemiddeld is dit extreem betrouwbaar, en de hoeveelheid vereiste overcapaciteit is heel beperkt.
Met andere woorden, waar we het over hebben is geen
fundamentele limit, maar een
engineering challenge. Het is prima mogelijk, het is alleen de vraag hoe duur het wordt, hoeveel we waar nodig hebben en hoe snel we het kunnen bouwen. En van al deze aspecten weten we inmiddels ook aardig veel.
En zelfs als alle plekken waar een stuwmeer aangelegd kan worden wordt benut kan het niet worden opgevangen door hydroenergie. Grogweg kwam het erop neer dat er gemiddeld elke 14 dagen een kwartier lang geen stroom is. Voor huishoudens is dat wel op te vangen met een accupakket zoals dat van Tesla bijvoorbeeld, voor grotere gebouwen en industrie natuurlijk niet.
Hoezo is dit voor een bedrijf of industrie niet met een batterij op te lossen? Waarom stopt het bij huishoudens? Ik begrijp niet waarom je hier een magische grens zou trekken, dat is toch een ontzettend inconsistent argument?
Zoals ik eerder heb gezegd: zolang er geen manier is om energie efficient op grote schaal op te slaan zal je een combinatie van verschillende opwekkingsmanieren nodig hebben. Dus zet absoluut in op zon en wind, maar negeer kernenergie niet als deeloplossing als het alternatief fossiel is.
Dat zullen weinig mensen met je oneens zijn, maar zoals gezegd: kernenergie is zeker geen gelijkwaardig alternatief. Zoals het er nu uitziet, gaat het voor iedereen goedkoper zijn om in te zetten op 100% renewables+storage op de lange termijn. In ieder geval in de komende 20-30 jaar, zolang er geen significante kostentechnische en politieke verbetering is op het gebied van kernenergie.
TNW schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 15:38:
Rest mij wel te zeggen dat ik nog steeds een rol voor nucleair zie. Het is duur, dat betwijfel ik niet, maar het levert wel energie met een hoge capaciteitsfactor op en stoot praktisch geen CO2 uit. Maar er zijn ook voldoende issues. Als je voor nucleair bent moet je ook zaken zoals €154B

aan ingeschatte cleanup kosten voor heel de UK kunnen verantwoorden. (...) Die hoge kosten zijn dus ook resultaat van slecht management en niet zozeer inherent aan kernenergie.
Ja! Exact! Ik heb helemaal geen problemen met kern
energie. Ik heb hoopjes problemen met - bij gebrek aan een beter woord -
kernenergie-mensen. Er wordt zo ontzettend oneerlijk gegooid met scheve statistieken, en er wordt structureel geen verantwoordelijkheid genomen voor kosten en externaliteiten.
Laten we even eerlijk zijn: we geven in Nederland met z'n allen 200 miljard per jaar uit aan zorg. Nog eens 150 aan onderwijs. We hebben iets van 2000 miljard op de bank staan in pensioenpotten. Nederland heeft 12GW aan elektriciteit nodig, dus het zou ongeveer 120 miljard kosten om genoeg kerncentrales te bouwen en, over een jaar of 60, ongeveer 300 miljard om die op te ruimen. Dat is bij elkaar 0,7 miljard per jaar, of nul komma niks procent van het BNP. Kost allemaal geen flikker, niemand zal er armer van worden.
Maar kom dan niet aanwaaien met bullshitverhalen dat het allemaal veel goedkoper wordt, en ga niet zeggen dat het makkelijk is of dat er totaal geen gevaren aan hangen. Wees
eerlijk. Own it. En als er een ongeluk gebeurt, informeer iedereen, neem zonodig serieuze extra maatregelen, maar veeg het niet onder het tapijt. Want er gaan ongelukken gebeuren en er gaan kostenoverschrijdingen zijn.
RemcoDelft schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 16:23:
600 miljoen euro valt toch wel mee? Deze centrale levert al ruim 4 decennia lang 450 MW aan stroom. Dat maakt de kosten van ontmanteling grofweg 0,004 euro per kWh.
Anders gezegd: nadat deze centrale 44 jaar lang ruim 3% van de elektriciteitsproductie voor z'n rekening heeft genomen, kost het ontmantelen minder dan 4 dagen gezondheidszorg.
Of anders gezegd: als je dezelfde hoeveelheid energie uit zonnepanelen wil halen heb je een miljoen daken met 4 kWp nodig. Even uit de losse pols zal het afbreken en verwerken van 1 miljoen losse PV-installaties zomaar 600 euro per installatie kunnen kosten, en dan moet je nog maar afwachten of die PV-installaties net zo lang meegaan als een kerncentrale.
De vergelijking met rooftop solar gaat wel een beetje scheef. Je gaat geen kerncentrale vergelijken met micro-installaties - zeker niet kostentechnisch. Decommissioning van utility-scale solar kost structureel ~3% van de constructiekosten, en in Europa bouwen we het momenteel voor €0,96/Wp.
Dus als we netjes het hele rekensommetje op energie-basis zouden doorrekenen:
- Borssele produceert 10GWh/MWp/jr, zonnepanelen in Nederland ca. 1.1GWh/MWp/jr
- Vervanging van 4TWh/a benodigt dus 3.6GWp aan zonnepanelen, die ca. €3,5mrd kosten
- Opruimen kost 3% daarvan, dus ca. 105mln
Momenteel is de economische levensduur (als je alle vervanging/onderhoud/enz. afschrijft op de waarde van de installatie) ca. 30-40 jaar, dus in werkelijkheid zou je in 44 jaar nog eens ~1mrd uitgeven aan nieuwe panelen en ~30mln aan aanvullende decommissioning, inclusief inverters enz.
(het moge uit deze berekening ook duidelijk zijn dat in Nederland zonne-energie ondanks alles nog steeds duurder is dan kernenergie, zelfs zonder opslag)