Salvatron schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:01:
[...]
Geboortebeperking kan wel een beetje nut hebben voor niet-afrikaanse landen, maar in afrika liggen de geboortes het hoogst. Hier in europa lijkt het nauwelijks nut te hebben aangezien het aantal geboortes per vrouw al op 1-2 ligt en er dus sowieso niet veel voordeel te halen valt.
Zoals jijzelf en ook Cheese_man al aangeeft, omdat wij een veel grotere carbon footprint hebben is er wel degelijk heel wat te halen met geboortebeperking hier. Daarbij moet aangetekend worden dat, zelfs als we immigratie buiten beschouwing laten, de Nederlandse bevolking nog steeds
groeit. Als we met eenzelfde carbon footprint willen blijven leven en toch de uitstoot van broeikasgassen willen beperken zou een bevolkingskrimp een aardige bijdrage kunnen leveren.
Daarnaast hou je milieuproblemen ook met een kleine bevolking als die kleine bevolking geen duurzame economie heeft.
Maar omdat carbon sinks kunnen onze uitstoot beter aan als er minder van is. Minder mensen = minder uitstoot (tenzij we per persoon meer gaan uitstoten).
Als de bevolking in Bangladesh ineens niet meer zou bestaan, zou dit bijv. niet veel invloed hebben op de milieuproblematiek.
Dat is op dit moment absoluut het geval. Maar ook de gemiddelde Bangladeshi ambieert een Westers welvaartsniveau. En de economie van Bangladesh groeit nog
best aardig. Met het verstrijken van de tijd wordt de carbon footprint van de gemiddelde Bangladeshi dus groter. Het aanmoedigen van bevolkingsstabilisatie nu zou de situatie in de toekomst dus aanmerkelijk kunnen verbeteren. En dat geldt ook voor bijv. Afrika.
- het westen veroorzaakt de meeste milieuproblematiek maar juist voor het westen heeft geboortebeperking weinig nut.
Juist het meeste dus. Tenslotte leven wij ook het langst. Dus onze footprint is niet alleen groot, maar ook langdurig. Minder van die footprints is winst.
In dat kaartje zie je bijv. dat in afrika de meeste geboortes per vrouw plaatsvinden, maar afrika draagt relatief weinig bij aan de milieuproblematiek zoals CO2, waardoor geboortebeperking relatief weinig invloed zal hebben op de milieuproblematiek.
Maar omdat de economie van landen als Nigeria vrij hard groeit (net als haar bevolking) is het met het oog op de toekomst wel degelijk de moeite waard naar geboortebeperking te streven.
- milieuproblematiek heb je ook wel met weinig mensen op de wereld
Maar de exces uitstoot is makkelijker te balanceren.
- geboortebeperking is neem ik aan in het algemeen praktisch onhaalbaar vanwege te weinig draagvlak.
Draagvlak kun je creeren.
- veel mensen op de wereld hoeft überhaupt geen probleem te zijn als de economie duurzaam is.
Maar we lijken vooralsnog niet in staat een duurzame economie in te richten.
Daarom lijkt geboortebeperking me geen oplossing.
Mij dus wel

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:59:
[...]
Dat hangt toch grotendeels samen? Studies > inkomen > consumptie > verbruik van grondstoffen en energie (wat onderling ook samenhangt). Zelfs ecologische westerlingen consumeren meer dan wat de planeet op lange termijn kan voorzien (of aan CO2 kan verdragen, als in 'leefbaar houden voor 7 miljard mensen').
Ik reageerde op het puntje van 'onderwijs voorzien in ontwikkelingslanden om bevolkingsgroei te vertragen', maar meer ontwikkeling in ontwikkelingslanden leidt denk ik gewoon tot nog een grotere uitstoot, tenzij men alle Afrikanen ineens goedkoop kan voorzien van elektrische en gemakkelijk recycleerbare auto's. De productie van elektriciteit en auto's kost veel energie, en in ons huidig energiesysteem dus veel CO2
Maar het is een interessante vraag of de stabilisatie van de bevolking die je met meer onderwijs zou kunnen bereiken (hoewel dat imo geen absolute wetmatigheid is) opweegt tegen het hogere welvaartsniveau. Zeker omdat we de afgelopen decennia wel degelijk zuinigere apparaten enzovoorts ontwikkeld hebben. Een auto per huishouden nu hoeft minder schade toe te brengen dan het deed toen we in Nederland die ontwikkeling door te maken.
Persoonlijk ben ik sceptisch en denk ik dat uitstoot per saldo toe zou nemen, maar ik heb geen goede cijfers om die scepsis te ondersteunen.
[
Voor 18% gewijzigd door
Spheroid op 11-08-2015 15:13
]
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France