defiant schreef op zondag 24 mei 2015 @ 01:01:
Het probleem met het veganisme is dat het een beweging is die ontstaan is uit dierenwelzijn en niet uit de klimaatbeweging, dat maakt het kwetsbaar en werpt barrières op tot acceptatie.
Historisch gezien komt veganisme daar idd uit voort, maar veganisme heeft strikt genomen (en goed begrepen -- er zijn helaas nogal wat veganisten die hun keuze niet/nauwelijks onder woorden kunnen brengen) niets te maken met dierenwelzijnsbeweging. De dierenwelzijnsbeweging blijft steken bij de gedachte dat niet-noodzakelijk leed
binnen praktijken moet worden geminimaliseerd, maar denkt niet na over de vraag of de praktijken als geheel rechtvaardigbaar zijn. Veganisme volgt uit de realisatie dat, als je het toebrengen van niet-noodzakelijk leed verkeerd vindt, het inconsistent is om te betalen voor producten die voortkomen uit in zijn geheel overbodig zijnde praktijken (i.e., het houden van dieren voor melkproductie, wolproductie, vleesproductie, in dierentuinen, etc.), omdat het, zelfs
als een dierenleven binnen een industrie verder leedvrij zou zijn, het nog steeds onrechtvaardigbaar zou zijn om dieren in te zetten voor door mensen gekozen doelen, in kooien, stallen, of op doodsaaie vierkante weilanden zonder schaduw. Mocht je hier meer over willen lezen, zou ik je willen verwijzen naar o.a.
dit artikel.
Mijns inziens is het in elk geval prima mogelijk om veganisme uit te leggen als iets dat voortkomt uit overtuigingen die mensen reeds bezitten, en dat je dus niet afhankelijk bent van mensen met bloedende harten en tranende ogen.

Qua momentum stelt het natuurlijk niets voor, maar de z.g.n. degrowth beweging zit in mijn ogen het dichtst bij wat noodzakelijkerwijs moet gebeuren om het overshoot scenario waarin we verkeren aan te pakken. De beweging is gebaseerd op het het originele limits to growth uit de jaren 60/70, dat ondertussen al meerdere keren is gevalideerd.
Dat lijkt me een mooie vervolgstap. Ik ken de beweging niet, maar ben bekend genoeg met het werk van o.a. David Harvey om in te zien dat het anders moet; al denk ik wel dat het probleem momenteel vooral is dat mensen niet zien hoe dat zou kunnen werken, omdat we allemaal veel te vast zitten in een denkraam waarin economisme de norm is, en waarin economische groei wordt verward met maatschappelijke vooruitgang.
Echter qua momentum zal het nooit wat worden, want het is geen gezellige positieve boodschap. En dan durft deze beweging het ultieme taboe van populatiegroei nog geeneens aan te raken.
Antinatalisme (het inzicht dat het nergens op slaat om alleen maar bezig te zijn met het fokken van meer mensen bij wijze van zingeving) wordt een stuk logischer als je eenmaal inziet hoe gestoord het is dat we dat met dieren doen.
Dit plaatje vond ik van dat wel aardig, om dit wat tastbaarder te maken:

Daarnaast is ook Cowspiracy wel een aardige docu, m.i. verplicht voor mensen die zich druk maken om het milieu. (Of zie de artikels en/of de rapporten waar ik mijn eerdere reactie op Artjuh naar linkte.)
Het is mijn observatie dat mensen pas in beweging komen als ze geconfronteerd worden met een probleem wat hun persoonlijke situatie raakt, in die zin zijn we van nature conservatieve 'creatures of habit'.
Yup; maar zie boven; overtuigen is de enige weg naar buiten.
Ik heb zelf de ultieme opoffering al gemaakt door geen nageslacht met een westerse footprint op aarde te zetten, een gegeven waar ik door de maatschappij al genoeg voor gestraft zal gaan worden. Ik heb daarnaast geen auto dus m'n carbon footprint is al fors lager dan gemiddeld.
Met alle respect voor je keuzes tot dusver, maar de vraag waar het om gaat is niet of je hoger of lager zit dan eoa populatiegemiddelde van een populatie die als geheel veel te hoog zit; de eerste vraag is in hoeverre je je carbon footprint al op de 'makkelijke' manieren hebt geminimaliseerd; en gegeven dat veganisme weinig meer moeite vereist dan dat je een maandje bezig bent om wat actiever na te denken over wat je koopt/eet, waarna je nieuwe gewoontes hebt aangeleerd, lijkt de drempel me extreem laag. Natuurlijk begrijp ik het best als je niet op stel en sprong veganist zult worden alleen maar omdat ik hier nu wat over zeg, maar ik zou je wel op het hart willen drukken om hier eens serieus naar te kijken. (En mocht je linksuggesties willen, voel je vrij om het te vragen.)

Ik heb echter geen enkele illusies dat het überhaupt iets zal gaan maken, we stevenen af op een scenario waarin technologie en geo-engineering ons zal moeten gaan redden.
Mensen hebben voorbeelden nodig om iets zelf te durven; sommigen meer dan anderen.
Prefigurative politics matters.
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years