foppe-jan schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 10:38:
[...]
Maar wetenschappers krijgen (zeker tegenwoordig) bijna alleen maar geld voor "maatschappelijk relevant onderzoek. En dit is zo geworden omdat de overheid besloot dat ze naar "de burger" toe moet kunnen
verantwoorden wat er met belastinggeld gebeurt. En dit betekent de facto (gezien het feit dat de mensen die dat geld uitdelen niet al te geinformeerd zijn) dat dingen als "tienerseks onderzoek #100.000" veel makkelijker geld zal krijgen dan een ander onderwerp.
Dus moet je duidelijk zijn over hoe iets maatschappelijk relevant is.
Hmm, ik heb zelf niet de ervaring (ik zit in elektrische auto's/elektrisch vervoer) dat het moeilijk is om in de onderwerpen die mijns inziens écht helpen om op grote schaal energieconsumptie te reduceren subsidies/geld te krijgen. Het is bovendien een groeimarkt met veel bedrijfsgeld. Maargoed, ik blijf er gewoon op hameren dat ik vind dat hier de echte oplossingen zitten en ik hoe dan ook meer geld wil hebben ondanks dat er al genoeg is

In deze hele discussie? Of alleen maar toen er een zootje mongolen langskwamen die spits en fox news en de telegraaf gingen citeren om te bewijzen dat het allemaal een grote samenzwering was? Want volgens mij was de discussie helemaal niet zo doemscenario-ig, en zijn wij allemaal niet zo emotioneel, als jij ons nu afschildert.
Ik ben inderdaad wel een beetje algemeen in mijn aantijgingen. Laten we zeggen dat het nu weer goed gaat ;-)
De meeste beschavingen zijn vervangen doordat ze tijdelijk achterliepen qua militaire innovaties, of door volksmigraties, eventueel gecombineerd met epidemieën. Die redenen zijn voor ons op dit moment erg onwaarschijnlijk (op die laatste na), maar dat zegt nogal weinig over of het niet ook om andere redenen kan gebeuren.
We hebben nu 65 jaar geen oorlog gehad, hoe lang blijft dat nog? Verder, er is een gigantische verschuiving in de wereldeconomie, de VS en binnenkort Europa worden tweederangs economieën en zakken langzaam af, Azië komt op en wordt het nieuwe sterke economische blok. Dit kunnen roerige tijden worden... En er is meer, zowel vanuit andere natuurlijke oorzaken (twee supervulkanen die zééér waarschijnlijk binnen 1000 jaar gaan knallen, kosmisch gevaar, ehm, verandering van de zeestromingen? You name it, moeder natuur heeft het.)
En ik blijf erbij dat dat geen redelijke eis is. Er is geen simpele, enkelvoudige oplossing die alles in 1x goedmaakt, dus hopen dat je straks een "oplossing" hebt waarvan iedereen in zal zien "oh ja, zo moest t dus" is een onredelijke eis. Sure, het kan best dat sommige van de mogelijke oplossingen waar op dit moment aandacht voor is niet ideaal zijn of corruptie in de hand werken, maar mensen zijn ten minste geinteresseerd om iets te proberen.
Ik vraag ook niet om één enkelvoudige algehele oplossing. Ik vraag om deeloplossingen die bewezen werken en duurzaam zijn! Ik vind CO2-opslag niet duurzaam, omdat je het probleem opslaat en niet verhelpt. Ik vind het verschuiven van emissies geen oplossing, en daar gaat momenteel wel ongelooflijk veel geld in om. Er is een groeiende vraag naar aluminium (extreem elektriciteitsintensief) en dit wordt steeds meer door kolen- en oliegestookte centrales opgevangen in plaats van de traditionele waterkrachtcentrales. Er wordt nog steeds veel te veel beton gebruikt in structuren die ook met lichtgewicht constructies (ja, staal is ook CO2- en energie-intensief maar beton is 10x erger) of puin en asfalt (grote wegenprojecten in China) kunnen worden gemaakt. Ik noem maar wat zaken die met minimale investering (namelijk: gewoon anders doen, vaak niet eens duurder) anders kunnen. En natuurlijk mijn eigen stokpaardjes op elektrisch gebied: elektrificatie van van alles dat nu nog op gas en olie loopt, HVDC hoogspanningslijnen, uberhaupt een optimalisatie van de elektrische infrastructuur. Dan hoef je niet eens iets aan de verbruikskant te doen (mensen mogen even veel blijven rijden, evenveel in de file staan, evenveel elektrische apparaten gebruiken) maar worden in transport en opwekking al tientallen procenten bespaard.
Er zijn nog heel veel kolen over hoor, en afaik stijgt die prijs niet omdat het aanbod vermindert, maar gewoon omdat er op dit moment minder geproduceerd wordt. We lopen echter grote kans dat men dit weer massaal zal gaan gebruiken voor energieproductie straks.
Olie is hetgene wat 'opraakt', kolen schijnen we nog voor 1000 jaar te hebben. Maar een groot deel van de kolen ligt in China, veel bruinkool, wat op andere manieren ernstig vervuilt (nouja, niet met state-of-the-art-centrales zoals in Denemarken, maar die bouwen ze daar nog niet). Maar op kolen kun je niet autorijden...
Maar je doet nu net alsof dit allemaal zomaar gaat gebeuren. Dat is niet zo.
En, mijns inziens belangrijker: als je telkens zegt "ach, de natuur lost het wel op" je passiviteit en desinteresse aanmoedigt, in plaats van awareness. En dat lijkt mij persoonlijk een slechtere zaak dan dat er een paar miljard wordt vergooid aan co2-vouchers.
Er gaan niet zomaar bossen groeien in eurazië, want ten eerste wonen daar 3.5 miljard mensen, en ten tweede is siberië op dit moment nog veel en veel te koud voor een enorme toename in bosgroei. Daar gaan dus nog honderden jaren overheen voordat daar wat gebeurt. En daarbuiten is nergens ruimte voor enorm veel meer bos. Dus waar gaat die groei van je precies plaatsvinden? Dit lijkt me ontzettend onverantwoord optimistisch gedacht.
De bossen die er zijn produceren netto CO2, die zullen bij opwarming langzaam opschuiven naar zuurstofproductie en CO2-consumptie. Althans, dat is een oversimplificatie, een groot deel doet dat. Zodra producenten netto produceren krijg je een groei in diversiteit, en daar reageerde ik op. De natuur lost het sowieso op, daar is het de natuur voor, maar zeker weten niet op de manier zoals het 'vroegâh' was. Op het gebied van biodiversiteit vrees ik niks, om bovenstaande redenering.
Het is anders aan de randen van de sahara bijvoorbeeld, waar door ontbossing grote happen bij de woestijn komen. Ik weet verder ook niet precies hoe snel dat gaat en hoe erg dat is, maar daar heb je te maken met zo goed als onomkeerbare menselijk ingrijpen. Daar heb je een echte achteruitgang in biodiversiteit en leefbare ecosystemen. Elders wordt het zo mogelijk alleen maar vruchtbaarder en diverser zodra het warmer wordt. En, zoals gezegd, ik heb het uiteindelijk alleen over de invloed van AGW op biodiversiteit, niet op andere invloeden. Er is een grote hoeveelheid uitsterving aan de hand, zeker bij zoogdieren en andere grote dieren, maar dat komt niet door AGW.
Ik drink ook niet, dus nee dank je

En ik waardeer wel dat je het probeert, maar (zoals ik hierboven aangeef) oversimplificeer je mijns inziens nogal wat zaken. Maar ik ben zonder meer voor beschaafde discussie, ja, dus graag

Hm, maffe niet-drinkende mensen hier. Blij dat we de vicieuze cirkel hebben doorbroken.
Ik bedoel trouwens niet te oversimplificeren, ik bedoel het overzicht te behouden (voor zover je deze dingen los kunt zien). Ik ben me bewust van het feit dat overal nuance en diepere werking aan ten grondslag ligt, en neem dat ook mee in mijn oordeel. Ik ga dat alleen niet allemaal opschrijven, want het komt uiteindelijk toch niet neer op iets wat ik kan optellen en een uitkomst aan kan geven, het blijft een mening. Als blijkt dat iemand die 'simplificatie' verkeerd interpreteert ga ik daarop door en leg uit welke nuance ik op het gebied van zijn misverstand ik daarin wil leggen.
Soms vraag of zeg ik iets dat onomkeerbaar verkeerd wordt begrepen en dan stop ik er gewoon over te praten. Zoals mijn opmerking eerder over de staat van de olievoorraden: Ik bedoelde iets te zeggen in de trant van 'maar de olieproducenten houden het geheim en alles is gewoon één groot complottheorie om ons te laten denken dat er genoeg olie is', maar als ik dat zou zeggen dan ehm, zou ik mezelf wegzetten als aluhoedje en ben ik helemaal mijn geloofwaardigheid kwijt. Bovendien wil ik mijzelf niet identificeren met aluhoedjesgedrag. Dus dan stop ik er gewoon over.
@trias: Dat gaat weer in tegen eerdere berichten dat 50% van de makkelijk winbare olie al verbruikt is... Je zou zeggen dat er dan nog evenveel CO2 bij kan komen in de atmosfeer, en het dus rond de 400ppm zou moeten eindigen. Hmmmmmm, interessant.