Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 11:21:
[...]
He he eindelijk wat concreets van de voorstanders, ipv vingers in de oren en lalala roepen.
Nou proef ik uit jouw betoog ook enige scepsis jegens de effectiviteit van C02 maatregelen met het oog op natuurlijke veranderingen in het klimaat, klimaatveranderingen die zonder menselijke C02 inbreng zowieso plaatsvinden.
Proef dan gelijk ook de overtuiging dat de natuurlijke veranderingen niet zorgwekkend groot zijn en dat er dus uberhaupt geen maatregelen voor nodig zijn.
C02 in de atmosfeer zou volgens jou zowieso toenemen met 50% als de huidige menselijke CO2 uitstoot stabiliseert.
En als je hem niet stabiliseert met nog veel meer dan dat. Stabilisatie is het minimale wat we moeten bereiken willen niet te maken krijgen met volledig uit de hand gelopen veranderingen.
Zou het dan niet beter zijn om al die miljarden die men wil gebruiken om CO2 terug te dringen, te gebruiken voor concrete milieu zaken waar we wel wat aan hebben op de korte en lange termijn en waarvan we zeker weten dat ze werken ipv een onduidelijke theorie waarvan het onzeker is of die theorie wel klopt.
Maatregelen als:
[list]
[...]
• etc
• etc
Investeren in hernieuwbare energie (zonnepanelen, kernfusie), reductie van ontbossing, etc. zijn nou typisch maatregelen die doorgaans worden voorgesteld als het gaat reductie van de CO2 uitstoot.
In de politiek wordt er inderdaad een hoop geluld over CO2 opslag, maar dat is een van de meest debiele "oplossingen" voor het CO2 probleem. Het symptoom bestrijding van de meest fanatasieloze soort, die verder geen andere nuttige bijdrage levert aan onze samenleving. Ik beschouw het als een uitwas van de liberalisering van het CO2 probleem. (lees emissiehandel).
• CO2 onderzoek kan blijven doorgaan maar pas maatregelen nemen als we de invloed van CO2 volledig begrijpen.
De invloed van CO2 op het klimaat is nou bij uitstek iets wat we goed begrijpen. In tegenstelling tot wat jij lijkt te denken is de invloed van CO2 op het klimaat niet een of andere wazige onzekere theorie. Juist door de hoeveelheid aandacht die er voor het broeikas effect geweest is in de laatste decennia is dit een van de beste begrepen aspecten van het klimaat.
Thnx.

[...]
Het is in ieder geval duidelijk dat jij er niet in gelooft (gelukkig maar!). Maar uit de afgelopen Kopenhagen-summit werd "afgesproken" (niemand hoeft zich er aan te houden) dat de temperatuurstijging beperkt zou moeten blijven tot maximaal 2 graden met de voorgenomen maatregelen. Ik vraag me dan echt af of die mensen dat dan echt geloven of dat het publiek gewoon wordt voorgelogen.
Allereerst, de Kopenhagen-summit was een politiek gedrocht van de eerste orde en dan krijg je dat soort kromme belooftes.
Je moet die uitspraak echter wel in de juiste context plaatsen. Op basis van natuurlijke verandering is de verwachting de gemiddelde temperatuur de komende eeuw met veel minder dan 2 graden zal veranderen. Een verandering van meer dan 2 graden in de komende eeuw kan alleen veroorzaakt worden door menselijk handelen (ik sluit de mogelijkheid van een extreme kosmische natuurramp maar even uit

) De "afspraak" komt dan ook neer op het streven de menselijke invloed op het klimaat zodanig in te perken dat de temperatuur maximaal 2 graden stijgt.
Wat ik me verder afvraag: bedoel je met "de door de mens geïnduceerde klimaatveranderingen" dat het klimaat is begonnen te veranderen door menselijk handelen, of als onderdeel een reeds bestaande en natuurlijke proces van klimaatverandering?
Je kan het klimaat zien als een systeem dat beinvloed wordt door diverse "externe" factoren van astronomische, geologische of menselijke aard. Met "door de mens geïnduceerde klimaatveranderingen" bedoel ik verandering aan het klimaat die (direct of indirect) het gevolg zijn van menselijk handelen.
[...]
Ik neem nu even aan (gezien je opmerking hier) dat je akkoord gaat met de stelling dat klimaatverandering een natuurlijk proces is en dat menselijk handelen alleen een bepaalde impact erop heeft, onder bepaalde voorwaarden en in bepaalde situaties.
Opzich wel, met de opmerking erbij dat de impact van de mens op het klimaat in de afgelopen 100 jaar aanzienlijk groter dan de natuurlijke variaties.
If so: ben je het dan eens met de stelling dat als er een natuurlijke afkoelingstrend gaande is (bijvoorbeeld een kleine ijstijd), het beperken van CO2 uitstoot niet leidt tot een beperking van die verandering, maar leidt tot een versterking ervan? En omgekeerd natuurlijk: dat CO2 toename juist weer leidt tot een beperking van die verandering (beperktere afkoeling dan het zonder CO2 toename zou zijn geweest)...
In principe als er een heel sterke afkoelende lange termijnstrend zou zijn. Wegens de aard van de natuurlijke variaties is er geen reden om te verwachten dat deze op de tijdschaal van een eeuw tot een verandering van veel meer dan 0.1 graad zouden leiden. Ik verwacht dan ook niet de vermeende aflopende trend van het afgelopen tien jaar doorzet. (Voor zover je van een dalende trend kan spreken.) Wat je de afgelopen tien jaar zie ziet is het samen vallen van twee minima in de natuurlijke variaties elke met een amplitude van ongeveer een tiende graad, de een met een periode van ongeveer 11 jaar en de ander met een periode van ongeveer 50 jaar. De daling door deze variaties was net genoeg om de stijgende trend af te zwakken to iets bijna constants (of licht dalends). De verwachting is dus dat deze variaties de komende jaren de stijging dus extra geen versterking. Mijn voorspelling: 2015 en/of 2016 gaan de geschiedenis in als de warmste jaren tot dan toe. (Ik post zo wel even een plotje met de temperatuurs ontwikkeling van de afgelopen 100 jaar.)
[...]
Nu dan vragen/stellingen over de snelheid van CO2 uitstoot in perspectief:
- Heeft de CO2 die nu in de grond zit (als onderdeel van fossiele brandstoffen) ooit in de atmosfeer gezeten? (m.i.: ja)
Ja. Fosielle brandstoffen ontstaan uit organisch materiaal, de koolstof daarin is ooit door planten in de vorm van CO2 uit de lucht opgenomen. (Zo'n 2 miljard jaar geleden bestond de atmosfeer voor zo'n 15% uit CO2.)
- Zo ja: heeft dat in het verleden tot rampzalige temperaturen geleid? (m.i.: nee)
Het klimaat van nu is op geen enkele manier te vergelijk met het klimaat van toen, omdat er heel veel factoren verschillend zijn. Er zijn situaties geweedt met minder CO2 waar het kouder was dan nu en situaties met minder CO2 waar het warmer was. Het paleoklimaat heeft is echter overwegend bevonden in klimatologische toestanden die extreem dodelijk zouden zijn voor de menselijke beschaving. (Masale volksverhuizingen, etc, zouden het gevolg zijn als die zich nu spontaan voor zouden doen.)
- Kan de uitstoot van CO2 ongelimiteerd doorgaan of zit er een natuurlijke grens aan, namelijk als de boel over xx jaar op is? (antwoord ligt natuurlijk voor de hand, maar voor de goede orde: m.i.: ja op grens)
Er is een duidelijke grens. Maar die harde grens (alle zuurstof gebonden aan koolstof) is heel verweg en is onbereikbaar aangezien de atmosfeer lang daarvoor toxisch wordt voor menselijk leven.
Een zachtere grens die bereikt wordt als alle fossiele brandstoffen zijn verbrandt, dichter bij. Hoewel dat ook erg afhangt van je definitie van alle fossiele brandstoffen.
- Als er een natuurlijke grens aan de uitstoot zit, maakt het tempo (xx-1, xx-2, xx-3 jaar etc.) waarin de resterende CO2 in de atmosfeer wordt uitgestoten dan uit voor het klimaat over xx+100 jaar? Of xx + 1000 jaar? Of langer?
Dat is een best lastige vraag. Vooral door allerlei hystireze effecten in het klimaat. De snelheid van de opwarming kan bijvoorbeeld effect hebben op hoeveel CO2 er vrij komt uit andere reservoirs die een temperatuur afhankelijk evenwicht hebben met de atmosfeer. Ik heb niet expertise om daar echt iets zinnigs over te zeggen.
- Of is wat we nu proberen te doen vooral vanuit het microperspectief van een mensenleven en stelt het op de langere termijn niet veel voor?
Voor alarmisten (en daar reken ik jou eerlijk gezegd niet toe) lijken me dit relevante vragen...
Ik zou mezelf toch zeker als alarmist rekenen. In ieder geval in de zin, dat ik van mening ben dat als we nu niet gaan handelen, de komende generaties met een onoverkomenlijke probleem opgezadeld worden. Anderzijds ben ik wat dat betreft erg cynisch, de tijd om te handelen is niet NU, maar vijftig jaar geleden. Dat is echter geen reden om niet meer te handelen.
[
Voor 58% gewijzigd door
Verwijderd op 26-02-2010 15:13
]