Anoniem: 253842 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:55:
Nog een vraagje:
Ik ben nu bezig al mijn muziek te taggen en onder te brengen in My Music.
Beetje monnikenwerk dus ik wil het nu wel goed doen.
Nu zit ik me dus een aantal dingen af te vragen:
1. Wat is de handigste filestructuur? Alle albums gewoon in de root van de share (bv g:\Album 1, g:\Album 2. Of per arties (nadeel is dat het navigeren in MP dan minder mooi is).
Ik gebruik de volgende structuur:
D:/CD Library
D:/CD Library/CD Artist
D:/CD Library/CD Artist/Album1, Album2
etc.
Filmmuziek staat dus bij mij onder CD Moviescore, Verzamel Albums onder CD Various Artists.
2. Hoe noemen jullie de mp3 zelf? Ik heb nu Artist - Track.mp3 maar denk dat Track - Artist.mp3 wellicht handiger en overzichtelijker is.
Ik gebruik MP3tag en breng eerst alle tags op orde en de coverarts, vervolgens extract ik deze weer in de directory als folder.jpg - anders is het niet te zien in MP in de hoofdmap.
Vervolgens rename ik de mp3 files d.m.v. tag-filename als volgt :
%artist% - %album% - $num(%track%,2) - %title%
3. Wat doe ik met alle 'losse' mp3-s? De eendagsvliegen enzo. Zetten jullie die in 1 map?
Deze probeer ik te vermijden, maar als ik zou moeten doen is eerst de Artistname en tracktitle samenvoegen, daarna Artist benoemen naar b.v. Top40 en Album naar Maand 02-2008, zoiets...
En inderdaad onder CD Top40 met een subdir Feb2008.
4. Bij het updaten van de tag via bv Amazon.com wordt het jaartal bijgwerkt aan de hand van het verschijnen van het album en niet van de individuele nummers. Met Greatest Hits-albums is dat een beetje vervelend omdat navigeren op tijdperk (bv de 80') hierdoor minder goed werkt.
Tsja... een beetje schipperen moet je soms wel, als het jaren 80 is, hernoem ik gewoon alles naar jaren 80, als er een paar tussen zitten die 92 zijn, jammer dan.
5. Navigeren gaat heel aardig in MP maar de search-button is altijd uitgegrijsd. Hoe werkt dat? Kan ik niet zoeken op een (deel van de) titel of artiest?
Kan ik je geen antwoord op geven, heb even voor je gekeken en weet ook gelijk weer waarom ik de zoekfunctie in MP niet gebruik, ik navigeer op Shares, view Artiesten.
Dus een cd van Blue Note, vindt ik onder de B samen met andere artiesten, wat soms resulteerd dat ik totaal iets anders opzet, want dan blijft het toch een beetje "bladeren" door je bibliotheek, vrienden/kennisen vinden het ook leuk, want ze komen dan artiesten tegen die ze nog niet kennen.
6. Kan ik ergens al mijn playlists onderbrengen en daar ook in navigeren via MP? Nog niet gevonden hoe dat werkt.
Als je een playlist opslaat, komt deze te staan onder My Document>My Playlists>*****.m3u
6. Hoe voeg ik nummers toe aan een playlist als ik aan het navigeren ben?
Rechtermuisknop wanneer je op een cd/track staat en dan krijg een menu met o.a. add to playlist, add all to playlist en in de playlist kan je b.v. weer shuffelen en saven.
Een hoop vragen, maar ben gewoon benieuwd hoe jullie eea geregeld hebben.
Zeg dat wel
Cheers, GetaGrip
[Voor 0% gewijzigd door GetaGrip op 22-03-2008 08:31. Reden: typoooooo's]
GetaGrip is net een mens.......