Op mijn website PCbyMP ben ik druk bezig met een video tutorial serie over hoe je MediaPortal download, installeert en instelt.
Neem een kijkje!
http://www.pcbymp.nl
Tutorial video's in HD op PCbyMP
MediaPortal installeren - Tutorial video serie
Ook op YouTube:
MediaPortal installeren #01 - De installatie voorbereiden - PCbyMP
Het doel van de site is een video tutorial website & blog over MediaPC's, MediaPortal en HTPC nieuws.
Naar deel 1...
Naar deel 2...
Naar deel 4...
Hier zal ik info plaatsen over MediaPortal en over hoe ik dit heb ingesteld.
Met MediaPortal geinstalleerd op je PC (ook wel HTPC of MediaPC genoemd) kun je werkelijk alles afspelen. Van Blu-Ray, Digitale TV, MP3 tot RSS feeds en internet streams. Hieronder uitleg hoe je helemaal gratis een MediaPortal systeem insteld!
Dit topic is algemene speciefieke setup info voor Media Portal.
Algemene info over het programma kun je vinden op de site.
Als je benieuwd bent naar mijn MediaPC dan kun die hier bekijken.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VOLG ALLE STAPPEN HIERONDER...
Liever een video tutorial? ga naar: Tutorial video's in HD op PCbyMP
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoofdstukken: (work in progess...
1 Wat is het en installatie (hieronder)
2 Films
3 TV Series
4 Muziek
5 Televisie
6 Radio
7 Skins
8 Plugins
9 Fine-tuning
1 WAT IS HET EN INSTALLATIE (laatste update 2 oktober 2009)
STAP 1.1
Wat is het en installatie (hieronder)
Wat is MediaPortal?
MediaPortal is een Open Scource programma waarmee je je PC in een geavanceerde Media Center veranderd.
Muziek, internet, radio, films, DVD's, RSS, weerberichten, TV-series, en nog veel meer is mogelijk.
De voordelen van MediaPortal:
Gratis.
Zeer veel plugins.
Constand in ontwikkeling.
Alles is vrij aan te passen.
Zeer actieve en behulpzame community.
Hoe ziet het er uit? (bij mij altans...
Start menu:

Films:

Film detail:

TV Series:

TV Serie aflevering selectie:

Muziek albums:

De menu's scrollen mooi in elkaar over en alles is (met wat werk en onderzoek) naar eigen wens in te delen.
Bij mijn skin (StreamedMP) wisselen zelf de achtergronden afhankelijk van in welk menu je zit!
STAP 1.2
Installeer Windows XP of Windows Vista
(Windows 7 kan ook al maar weet ik niets van... iemand ervaringen?)
Voeg een standaard installatie uit, installeer nog geen andere software!
Natuurlijk kun je onderstaande stappen ook uitvoeren op een PC waarop je al Windows heb geinstaleerd, ik raad dan wel aan op alle codec's en/of codec packs te verwijderen.
Een zeer goede optie zijn de (via o.a. Torrent sites te vinden) 'Lite' versies van XP of Vista.
Deze zijn 'gestript' van vele zaken die je niet nodig hebt voor een HTPC.
Uiteraard is een 'normale' versie van XP of Vista ook prima.
STAP 1.3
Update Windows & drivers van je PC.
Zorg dat je Windows XP of Vista volledig geupdate is, dit voorkomt vele problemen...
Ook de laatste driver voor je videokaart is aan te raden...
STAP 1.4
Bepaal of je een high-end- of low-end setup hebt en installeer codecs op een van de hieronder beschreven opties (zorg dat je computer vrij is van andere codecs, filters of codecpacks!):
VOOR LOW-END SETUP ---------------------------------------------------------------------------------------------
je hebt je MediaPC 'gewoon' aangesloten op je TV en het geluid komt stereo uit je TV
OPTIE 1 - Losse codec setup: Uitgebreide codec setup met gratis codecs, subs en DXVA
(laatste update 6 oktober 2009)
Voordelen:
- Veel controle;
- Gratis;
- Makkelijk onderdelen updaten.
Nadelen:
- Meer werk;
Haali Media Splitter
1. Download en install (met standaard settings) Media Splitter.
2. Ga naar 'Start' > 'Programma's' > 'Haali Media Splitter' >'Haali Media Settings' kies tab 'Options' > 'Compatability' > vink aan 'Autoload VSfilter'.
FFDShow
1. Download en install (vink onder video formats 'H.264 / AVC' uit en kies je speaker setup) FFDShow Tryout
2. Ga naar 'Start' > 'Programma's' > 'ffdshow' > 'Video decoder configuration'
3. onder 'Codecs' disable de 'H.264/AVC' codec en kies 'all supoported' voor de 'Raw video' codec.

4. (optioneel voor upscaling van het beeld) onder 'Resize & aspect' > 'Specify horizontal size' > 'New size' kies je de maximale resolutie van je TV.
5. Ga naar 'Start' > 'Programma's' > 'ffdshow' > 'Audio decoder configuration'
6. Onder de tab 'Codecs' kies 'liddts' het 'DTS' format. Vink ook 'Check for DTS in WAV' aan.

7. Ook onder de tab 'Codecs' kies 'All supported' bij het 'Uncompressed' format.

MPC-HC filter
1. Download de MPC Home Cinema (kies voor een 64bit systeem de MPC-Standalone Filters.1.3.1249.0.(x86).zip en pak deze uit met bijv. 7zip)
2. Open de map en kopieer het MPCVideoDec.ax filter in de System32 folder
3. ga naar 'Start' > 'Run' (gebruik 'Run as Administrator' in Vista) en typ: 'regsvr32 MPCVideoDec.ax'
(Een andere optie is om deze handige Filter Manager te gebruiken.)
OPTIE 2 - SAF: Kant en klare gratis setup d.m.v. een MediaPortal plugin ondersteuning voor subs en DXVA
(laatste update 2 oktober 2009)
Voordelen:
- Gemakkelijk;
- Gratis;
- Veel uitleg/ondersteuning.
Nadelen:
- Lastiger te tweaken.
1. volg de uitleg hier: SAF standalone filters
OPTIE 3 - HD Pack 2.2: Kant en klare gratis codec setup, ondersteuning voor subs en DXVA
Voordelen:
- Gemakkelijk;
- Gratis;
Nadelen:
- Lastiger te tweaken.
- Minder uitleg/ondersteuning.
1. Download: HD Pack 2.2
2. Installeer de pack.
3. Coming soon...
VOOR HIGH-END SETUP ---------------------------------------------------------------------------------------------
je hebt een losse versterker die DTS en 5.1 geluid aankan
OPTIE 1 - Losse codec setup: Uitgebreide codec setup met gratis codecs, subs en DXVA
(laatste update 6 oktober 2009)
Voordelen:
- Veel controle;
- Gratis;
- Makkelijk onderdelen updaten.
Nadelen:
- Meer werk;
- Niet voor leken.
AC3 Filter (Alleen installeren bij gebruik van Optical Out, ook wel SPDIF genoemd, voor DTS)
1. Download en installeer (met standaard settings) AC3 Filter.
2. Ga naar 'Start' > 'Programma's' > 'AC3 Filter' > 'AC3Filter Config' en kies onder 'Main' > 'Output format' 'AS IS (no change). vink onder 'Main' > 'Output format' 'Use SPDIF' aan.
[img][img=600,410]http://i258.photobucket.com/albums/hh247/Tha1Clown/DTSviaSPDIAC3.jpg[/img][/img]
3. Onder de tab 'SPDIF' > 'SPDIF passthrough' vink 'DTS' en 'AC3' aan.

Haali Media Splitter
1. Download en install (met standaard settings) Media Splitter.
2. Ga naar 'Start' > 'Programma's' > 'Haali Media Splitter' >'Haali Media Settings' kies tab 'Options' > 'Compatability' > vink aan 'Autoload VSfilter'.
FFDShow
1. Download en install (vink onder video formats 'H.264 / AVC' uit en kies je speaker setup) FFDShow Tryout
2. Ga naar 'Start' > 'Programma's' > 'ffdshow' > 'Video decoder configuration'
3. onder 'Codecs' disable de 'H.264/AVC' codec en kies 'all supoported' voor de 'Raw video' codec.

5. (optioneel voor upscaling van het beeld) onder 'Resize & aspect' > 'Specify horizontal size' > 'New size' kies je de maximale resolutie van je TV.
6. Ga naar 'Start' > 'Programma's' > 'ffdshow' > 'Audio decoder configuration'
7. (Alleen bij gebruik van Optical Out, ook wel SPDIF genoemd, voor DTS)
Onder de 'Codecs' tab kies je voor 'AC3' en 'DTS' de 'S/PDIF' codec.

MPC-HC filter
1. Download de MPC Home Cinema (kies voor een 64bit systeem de MPC-Standalone Filters.1.3.1249.0.(x86).zip en pak deze uit met bijv. 7zip)
2. Open de map en kopieer het MPCVideoDec.ax filter in de System32 folder
3. ga naar 'Start' > 'Run' (gebruik 'Run as Administrator' in Vista) en typ: 'regsvr32 MPCVideoDec.ax'
(Een andere optie is om deze handige Filter Manager te gebruiken.)
OPTIE 2 - SAF: Kant en klare gratis setup d.m.v. een MediaPortal plugin ondersteuning voor subs en DXVA
Voordelen:
- Gemakkelijk;
- Gratis;
- Veel uitleg/ondersteuning.
Nadelen:
- Lastiger te tweaken.
1. volg de uitleg hier: SAF standalone filters
OPTIE 3 - HD Pack 2.2: Kant en klare gratis codec setup, ondersteuning voor subs en DXVA
Voordelen:
- Gemakkelijk;
- Gratis;
Nadelen:
- Lastiger te tweaken.
- Minder uitleg/ondersteuning.
1. Download: HD Pack 2.2
2. Installeer de pack.
3. coming soon....
STAP 1.5
Overige software:
1. Deamon Tools Lite (voor het mounten van DVD bestanden als .iso en .bin files)
- Download en installeer Deamon Tools Lite.
- Klik met de rechtermuisknop op het Deamon Tools logo rechtsonder: Options' --> 'Secure Mode' uit
Klik met de rechtermuisknop op het Deamon Tools logo rechtsonder: Options' --> 'Automount' aan
STAP 1.6
Installeer de laatste versie van MediaPortal:
1. Download MediaPortal V1.0.2.
2. Volg de installer
Kies de settings die je wilt (o.a. wel/geen HD TV) en installeer Media Portal op de standaard locatie.
3. Start de Media Portal configuration.
Laats alles op de standaard settings staan, hieronder laat ik alleen zien wat ik aangepast heb.
Hieronder beschijf ik enkele algemene instellingen voor MediaPortal.
Specifieke instellingen voor Films, TV Series, TV, Radio, Skins en Muziek behandel ik ik de betreffende hoofdstukken.
Tab General - Algemeen:
Stel in zoals hieronder.
- Kies "Start with Basichome" afhankelijk van welk startscherm je wilt.
- Als je wilt dat MediaPortal opstart als je de PC aanzet kies dan ook voor "Autostart MediaPortal on Windows startup"

Tab General - Skin:
- Kies hier de skin die je wilt gebruiken (Later gaan we een andere skin installeren)
- Als taal ga je voor Dutch (tenzij je iets anders wilt natuurlijk..)
- Vink naar wens 'Use string prefixes' uit.

Tab General - Tumbnails:
- Ik heb hier de kwaliteit op hoog staan.

Tab General - Deamon Tools:
- Vink Automount iso/bin files aan.
- Geef het pad op naar de Deamon Tools Lite.exe
- Kies de juiste Virtual drive (check de Deamon Tools config)

Systeem specifieke oplossingen/uitleg:
Philips MCE Remote en OVU4120 aan de praat krijgen onder XP voor MediaPortal
Met dan aan nero355
Mirror links naar files:
V3.5.4.0_logo_driver_only
RemoteControl
***Binnenkort meer uitleg...***
Terug naar het hoofdstuk overzicht
[ Voor 153% gewijzigd door ThaClown op 18-05-2010 21:41 ]