Jaja deel 2 alweer!
Naar deel 1...
Hier zal ik info plaatsen over Media Portal en over hoe ik dit heb ingesteld.
Mijn HTPC speelt werkelijk alles van Blu-Ray, Digitale TV, MP3 tot RSS feeds en internet streams d.m.v. Media Portal.
Dit topic is algemene speciefieke setup info voor Media Portal.
Algemene info over het programma kun je vinden op de site.
Hier mijn setup.
Hoofdstukken: (work in progess...
)
1 Wat is het en installatie (hieronder)
2 Films
3 Muziek
4 Foto's
5 Televisie
6 EPG voor analoge TV (thx REDFISH)
7 TV-series
8 Uitzending Gemist
9 (buiten MediaPortal) DVD's (maximale kwaliteit inclusief extra's en menu's) rippen voor Media Portal
10 (buiten MediaPortal) DVD's rippen (redelijke kwaliteit zonder extra's of menu) voor Media Portal
11 Oldschool games (Snes, Megadrive, Playstation, Arcade, etc.)
12 HD-DVD & Blu-Ray disks (de schijfjes dus, niet de bestanden) afspelen in Media Portal
13 (buiten MediaPortal) Muziek CD's rippen voor Media Portal
14 World Map (Google maps en Microsoft Virtual Earth) op Media Portal
15 Online video's (You Tube, Apple Trailers, Yahoo Video, etc.)
16 DVD's en CD's rippen binnen Media Portal
OVERIG
- Codecs: aangezien er veel problemen zijn qua setup start ik een codec gedeelte:
CODEC SETUP met GRATIS codecs, subs en DXVA
- Hoe bouw je een HTPC: Hier een geweldige guide!
(heb je een aanvulling? Stuur mij een PM!)
1: Wat is het en installatie
Wat is Media Portal?
Media Portal is een Open Scource programma waarmee je je PC in een geavanceerde Media Center veranderd.
Muziek, internet, radio, films, DVD's, RSS, weerberichten, TV-series, en nog veel meer is mogelijk.
De voordelen van Media Portal:
Gratis.
Zeer veel plugins.
Constand in ontwikkeling.
Alles is vrij aan te passen.
Zeer actieve en behulpzame community.
Hoe ziet het er uit? (bij mij altans...
)
Start menu:

Films:

TV Series:

De menu's scrollen mooi in elkaar over en alles is (met wat werk en onderzoek) naar eigen wens in te delen.
Bij mijn skin (AEON WIDE) wisselen zelf de achtergronden afhankelijk van in welk menu je zit!
Ik gebruik bijv. mijn HTPC niet voor muziek CD's (heb alles geript) en dus heb ik het menu 'Speel muziek CD' niet ingeschakeld.
Hoe installer ik Media Portal?
WIKI hier.
Hieronder zal ik mijn installatie beschrijven inclusief de codecs en specifieke instellingen die ik heb.
Dit kan dus ook op andere manieren maar voor mij werkt deze setup zeer goed.
Dit is dus mijn setup en alles is voor eigen risico! Ook heb ik geen behoefte in discussie over betere andere codec's, deze setup werkt voor mij.
Met de setup hieronder kun je Films, TV-series en Online Muziek video's bekijken en luisteren naar muziek (met Last.FM) en Internet radio.
Mijn installatie volgorde.
1 Update Windows XP/Vista.
2 Update alle drivers (videokaart, geluidskaart, DirectX, etc.)
3 Download en installeer Deamon Tools. (voor het afspelen van DVD bestanden)
4 Codec's: hier geef ik 2 opties:
- Voor meer controle over codec's en een duidelijke codec setting:
Download en installeer FFDShow Tryouts (goede verzameling codecs, ik gebruik de Beta versie maar de stable versie kan natuurlijk ook)
- (Dank aan n1ck) Voor een kant een klaar codecpack waarmee alles werkt (nadeel is dat je veel verschillende codec's krijgt en je dus het overzicht kwijt bent, maar is wel erg makkelijk):
Download en installeer K-Lite Codec Pack Full of Standard...
EDIT: Voor een zeer goede en uitgebreide codec uitleg met FFDShow download deze gids (met dank aan Goose van het MP forum)
Een zeer uitgebreide uitleg hier.
5 Download en installeer Media Portal 1.0.2. Start de configuratie nog niet.
6 Download MP-TVSeries plugin en plaats dit bestand op een plek waar je het kan vinden.
Pak het bestand uit en open de map knip of kopieer de MP-TVSeries.dll en doe deze in \Team MediaPortal\MediaPortal\plugins\Windows\
Handleiding van TV series hier
7 Nu is moet je kiezen voor een skin (kies gerust meerdere je kan later gemakkelijk veranderen van skin)
Veel skins zijn hier en hier te vinden
Ten eerste bepaalt je scherm/TV veel.
Voor breedbeeld (wat ik heb) zijn goede opties:
StreamedMP

Monochrome

4:3 versies zijn er minder, maar mooi vind ik
aMPed.
Bij elke skin staat hoe te installeren in een readme..
8 Start nu de Media Portal configuratie.
Voor mensen met een MCE Remote/Keyboard:
- Ik moest met XP de MS Rollup 2 installeren om de MCE keyboard en remote aan de praat te krijgen.
- Gebruik MPTray om de groene start knop te gebruiken (ook voor Vista).
Gebruik wel even Vista Manager (http://www.yamicsoft.com/...software/vistamanager.exe) om Microsoft Media Center op Vista uit te schakelen.
EDIT:
(dank aan LiquidT_NL) Microsoft Media Center op Vista uit te schakelen (2e manier):
start -> uitvoeren -> gpedit.msc
bij zowel computerconfiguratie als gebruikersconfiguratie:
administratieve templates -> windows componenten -> Media Centre
Daar staat 1 GPO in: die moet je inschakelen.
- Als je niet (na het drukken op de groene knop) MP als actief hebt staan, gebruik dan MP Focus....
Aandachtspunten van derden:
- (dank I_am_akira) Voor Vista gebruikers, schakel windows vista premium 32bit aero skin uit.
- (dank aan alvi) Vink dat MP bij minimaliseren naar de tray gaat, neemt 6-7 Mb in of zo en zo heb je instant MP on als je erop klikt.
- (dank aan Operations) vage problemen worden veroorzaakt door lettergroottes groter dan de standard 96 DPI, Houdt deze dus als standaard in windows.
Naar deel 1...
Hier zal ik info plaatsen over Media Portal en over hoe ik dit heb ingesteld.
Mijn HTPC speelt werkelijk alles van Blu-Ray, Digitale TV, MP3 tot RSS feeds en internet streams d.m.v. Media Portal.
Dit topic is algemene speciefieke setup info voor Media Portal.
Algemene info over het programma kun je vinden op de site.
Hier mijn setup.
Hoofdstukken: (work in progess...
1 Wat is het en installatie (hieronder)
2 Films
3 Muziek
4 Foto's
5 Televisie
6 EPG voor analoge TV (thx REDFISH)
7 TV-series
8 Uitzending Gemist
9 (buiten MediaPortal) DVD's (maximale kwaliteit inclusief extra's en menu's) rippen voor Media Portal
10 (buiten MediaPortal) DVD's rippen (redelijke kwaliteit zonder extra's of menu) voor Media Portal
11 Oldschool games (Snes, Megadrive, Playstation, Arcade, etc.)
12 HD-DVD & Blu-Ray disks (de schijfjes dus, niet de bestanden) afspelen in Media Portal
13 (buiten MediaPortal) Muziek CD's rippen voor Media Portal
14 World Map (Google maps en Microsoft Virtual Earth) op Media Portal
15 Online video's (You Tube, Apple Trailers, Yahoo Video, etc.)
16 DVD's en CD's rippen binnen Media Portal
OVERIG
- Codecs: aangezien er veel problemen zijn qua setup start ik een codec gedeelte:
CODEC SETUP met GRATIS codecs, subs en DXVA
- Hoe bouw je een HTPC: Hier een geweldige guide!
(heb je een aanvulling? Stuur mij een PM!)
1: Wat is het en installatie
Wat is Media Portal?
Media Portal is een Open Scource programma waarmee je je PC in een geavanceerde Media Center veranderd.
Muziek, internet, radio, films, DVD's, RSS, weerberichten, TV-series, en nog veel meer is mogelijk.
De voordelen van Media Portal:
Gratis.
Zeer veel plugins.
Constand in ontwikkeling.
Alles is vrij aan te passen.
Zeer actieve en behulpzame community.
Hoe ziet het er uit? (bij mij altans...
Start menu:

Films:

TV Series:

De menu's scrollen mooi in elkaar over en alles is (met wat werk en onderzoek) naar eigen wens in te delen.
Bij mijn skin (AEON WIDE) wisselen zelf de achtergronden afhankelijk van in welk menu je zit!
Ik gebruik bijv. mijn HTPC niet voor muziek CD's (heb alles geript) en dus heb ik het menu 'Speel muziek CD' niet ingeschakeld.
Hoe installer ik Media Portal?
WIKI hier.
Hieronder zal ik mijn installatie beschrijven inclusief de codecs en specifieke instellingen die ik heb.
Dit kan dus ook op andere manieren maar voor mij werkt deze setup zeer goed.
Dit is dus mijn setup en alles is voor eigen risico! Ook heb ik geen behoefte in discussie over betere andere codec's, deze setup werkt voor mij.
Met de setup hieronder kun je Films, TV-series en Online Muziek video's bekijken en luisteren naar muziek (met Last.FM) en Internet radio.
Mijn installatie volgorde.
1 Update Windows XP/Vista.
2 Update alle drivers (videokaart, geluidskaart, DirectX, etc.)
3 Download en installeer Deamon Tools. (voor het afspelen van DVD bestanden)
4 Codec's: hier geef ik 2 opties:
- Voor meer controle over codec's en een duidelijke codec setting:
Download en installeer FFDShow Tryouts (goede verzameling codecs, ik gebruik de Beta versie maar de stable versie kan natuurlijk ook)
- (Dank aan n1ck) Voor een kant een klaar codecpack waarmee alles werkt (nadeel is dat je veel verschillende codec's krijgt en je dus het overzicht kwijt bent, maar is wel erg makkelijk):
Download en installeer K-Lite Codec Pack Full of Standard...
EDIT: Voor een zeer goede en uitgebreide codec uitleg met FFDShow download deze gids (met dank aan Goose van het MP forum)
Een zeer uitgebreide uitleg hier.
5 Download en installeer Media Portal 1.0.2. Start de configuratie nog niet.
6 Download MP-TVSeries plugin en plaats dit bestand op een plek waar je het kan vinden.
Pak het bestand uit en open de map knip of kopieer de MP-TVSeries.dll en doe deze in \Team MediaPortal\MediaPortal\plugins\Windows\
Handleiding van TV series hier
7 Nu is moet je kiezen voor een skin (kies gerust meerdere je kan later gemakkelijk veranderen van skin)
Veel skins zijn hier en hier te vinden
Ten eerste bepaalt je scherm/TV veel.
Voor breedbeeld (wat ik heb) zijn goede opties:
StreamedMP

Monochrome

4:3 versies zijn er minder, maar mooi vind ik
aMPed.
Bij elke skin staat hoe te installeren in een readme..
8 Start nu de Media Portal configuratie.
Voor mensen met een MCE Remote/Keyboard:
- Ik moest met XP de MS Rollup 2 installeren om de MCE keyboard en remote aan de praat te krijgen.
- Gebruik MPTray om de groene start knop te gebruiken (ook voor Vista).
Gebruik wel even Vista Manager (http://www.yamicsoft.com/...software/vistamanager.exe) om Microsoft Media Center op Vista uit te schakelen.
EDIT:
(dank aan LiquidT_NL) Microsoft Media Center op Vista uit te schakelen (2e manier):
start -> uitvoeren -> gpedit.msc
bij zowel computerconfiguratie als gebruikersconfiguratie:
administratieve templates -> windows componenten -> Media Centre
Daar staat 1 GPO in: die moet je inschakelen.
- Als je niet (na het drukken op de groene knop) MP als actief hebt staan, gebruik dan MP Focus....
Aandachtspunten van derden:
- (dank I_am_akira) Voor Vista gebruikers, schakel windows vista premium 32bit aero skin uit.
- (dank aan alvi) Vink dat MP bij minimaliseren naar de tray gaat, neemt 6-7 Mb in of zo en zo heb je instant MP on als je erop klikt.
- (dank aan Operations) vage problemen worden veroorzaakt door lettergroottes groter dan de standard 96 DPI, Houdt deze dus als standaard in windows.
[ Voor 117% gewijzigd door ThaClown op 09-06-2009 12:53 ]