RGB-scart met een HTPC

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:
  • 54.258 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101317

Topicstarter
HTPC is erg cool echter ik dacht tot nu toe niet "je van het". Er zijn namelijk erg weinig videokaarten (op 1 van matrox na misschien) die RGB via scart ondersteunen. Zoals de meesten wel weten is dat hier in europa op de gangbare tv's wel de beste manier om helder beeld te krijgen. Echter nu heb ik een erg leuke link gevonden:

http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

Ik kan jullie vertellen dat de beeldkwaliteit van de films die ik via deze methode op m'n breedbeeld tover wel echt van een superkwaliteit is. Deze doet zeker niet onder voor de RGB-output van m'n Xcard en dus ook niet voor menig standalone Divx speler. Het gaat dus om een VGA naar scart kabel. Door met powerstrip een mooi interlaced PAL of NTSC signaal te creëeren kan je tv met het VGA signaal omgaan. Ik gebruik het zelf met de secundaire uitgang van een radeon 9700 pro en een thomson 82 cm breedbeeld.

Het is mij dus gelukt als het jou niet lukt post hier maar en ik zal je proberen te helpen. Let op de maker van de webpage zegt wel daat je een Ati Radeon moet hebben, maar misschien dat het ook werkt met andere kaarten.

Als dit niet in een apart topic thuis hoort laat maar weten echter ik denk dat dit erg leuk kan zijn voor veel tweakers. En daarom wilde ik graag deze info even met jullie delen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39

voodooless

Sound is no voodoo!

Cool! Ik wist dat het kom maar ik verwachtte er niet zo veel van. Misschien kun je wat pics maken met een digicam om het te laten zien?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

De pc die de Aldi morgen heeft heeft ook een SCART aansluiting dacht ik.
Het is dus wel 'normaa' aan het worden, als je even geduld hebt is het algemener (en waarschijnlijk zakken de prijzen dan ook fors)

Daar zit ook een ATI kaart in, 9800XXL ofzo (speciaal type iig)

[ Voor 17% gewijzigd door Resistor op 23-03-2004 22:13 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt ja. Van die aldi PC haalde ik het idee ook vandaan om ff te googlen naar radeon en scart. Uiteraard vanwege het feit dat ik geen zin heb 1100 euri neer te leggen als het enige wat me interesseert de scart rgb uitgang is.

Nou had ik wel es eerder zo'n projectje geprobeerd waarbij ik zelf een schakelingetje had gebouwd (ontwerp wel van internet uiteraard) om het dubbele h/v sync signaal van vga om te zetten naar een compatibel composite sync signaal echter dit werkte wel met m'n Geforce GTS2 maar niet met de ati. De geforce verdubbelde ook gewoon de lijnen waardoor het beeld blokkerig werd. Met de ati radeon en powerstrip kan het zonder die schakeling en volle resolutie. Let op dat je wel een beetje moet fiddlen met de timings. Ook de gesuggereerde PAL resolutie wordt niet altijd geaccepteerd door de driver. Ik gebruik daar voor in de plaats de resolutie 720*576.

Door het interlacen flikkert je desktop wel onwijs, maar met films is het perfect.De afwezigheid van een antiflikker filter (normaal op een TV-out) verbeterd volgens mij ook de beeldkwaliteit van video's. Meer staat op de link.

Zit nu lekker winamp 5 visualisaties op m'n tv te draaien erg lachen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik ken iemand die dit inderdaad al een jaartje succesvol gebruikt met z'n ATI. Echter, wat ik heb begrepen is dat het zeker niet volledig risicoloos is en dat je verstand van zaken moet hebben!

Kan je ook multiplayer op je TV doen, of flikkert hij daarvoor te erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:04

TheBorg

Resistance is futile.

Resistor schreef op 23 maart 2004 @ 22:13:
De pc die de Aldi morgen heeft heeft ook een SCART aansluiting dacht ik.
Het is dus wel 'normaa' aan het worden, als je even geduld hebt is het algemener (en waarschijnlijk zakken de prijzen dan ook fors)

Daar zit ook een ATI kaart in, 9800XXL ofzo (speciaal type iig)
Het verschil tussen deze methode en de Aldi PC met SCART is dat de Aldi PC zal werken met het normale TV-Out/composiet/S-Video signaal, en deze schakeling het VGA signaal rechtstreeks naar de televisie stuurt en d.m.v. software de timing "TV compatible" maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:11

MnM

Hoe heb je die voeding die over je scart moet lopen aangesloten?

Ik heb gisteravond zo'n kabel in elkaar gesoldeerd, maar niet de voeding gebruikt omdat ik daar geen nette oplossing voor kon vinden.
En zonder voeding krijg ik geen goed beeld op me tv (zwart met strepen).
Of moet ik eerst zowiezo met powerstrip me windows aanpassen voordat ik goed beeld krijg?

Edit

Ik heb met powerstrip me resoluties aangepast.
Nu heb ik alleen nog een zwart scherm. dit komt waarschijnlijk door dat de tv een signaal moet krijgen zodat hij op RGB sprint. (mits de TV dit ondersteunt natuurlijk). Dus ik moet 1~3 volt op pin 18-16 van me scart connector krijgen.

Iemand een ideetje hoe dit simpel te doen is ?

[ Voor 33% gewijzigd door MnM op 24-03-2004 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietschie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11-2024
Kijk maar eens op de link bovenaan de pagina... Daar wordt het allemaal uitgelegd. Ook hoe je dit voltage op de SCART-aansluiting kunt verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MnM schreef op 24 maart 2004 @ 09:09:
Hoe heb je die voeding die over je scart moet lopen aangesloten?

Ik heb gisteravond zo'n kabel in elkaar gesoldeerd, maar niet de voeding gebruikt omdat ik daar geen nette oplossing voor kon vinden.
En zonder voeding krijg ik geen goed beeld op me tv (zwart met strepen).
Of moet ik eerst zowiezo met powerstrip me windows aanpassen voordat ik goed beeld krijg?

Edit

Ik heb met powerstrip me resoluties aangepast.
Nu heb ik alleen nog een zwart scherm. dit komt waarschijnlijk door dat de tv een signaal moet krijgen zodat hij op RGB sprint. (mits de TV dit ondersteunt natuurlijk). Dus ik moet 1~3 volt op pin 18-16 van me scart connector krijgen.

Iemand een ideetje hoe dit simpel te doen is ?
Als je je tv echt niet handmatig op RGB kan zetten dus.
Er zit als het goed is bij elke moderne VGA uitgang (vogens de DCC1 en DCC2 specificaties) ook een +5V pinnetje op de vga uitgang, pin9. Een weerstandje van 100 Ohm tussen die en je scart moet een goed voltage opleveren. Ik zou het voor de zekerheid even meten met een voltmetertje. Let wel dat je hem echt moet aansluiten als je wil meten hoeveel spanning je nu hebt. Onaangesloten zal de meter in theorie 5V blijven aangeven.

Ik heb verder nog even onderzoek gedaan naar de risico's en tot nu toe hetvolgende gevonden:

Het RGB signaal uit de VGA en is compleet gelijk aan de specificaties van scart RGB: een 0.7 V peak to peak spanning berekend op een 75 Ohm load.
Echter hoe het zit met het sync signalen is de vraag. Het standaart sync signaal van VGA is een TTL-vorm wat betekend een blokgolf van 0 of 5 Volt, terwijl de scart specificatie zegt 0,3V boven het composiet signaal. Echter wat er gebeurt met dit sync signaal als in powerstrip composiet sync wordt aangevinkt weet ik niet. Mogelijk valt dit wel binnen de specs dan, maar dat zou eigenlijk even nagetrokken moeten worden met een osciloscoop ofzo. Misschien dat een electrotechnieker meer kan zeggen.

Voorlopig is mijn advies dus om eerst de resolutie aan te passen in powerstrip en dan pas je TV aan te sluiten. Voor het gebruik betekend dat dus pas je TV aanzetten als windows en daarmee powerstrip volledig is opgestart, omdat de resolutie pas volgens spec is als powerstrip is geladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MnM

MnM

hmmm das jammer, de vga kabel die ik gebruikt hebt, mist 2 pinnen. Laat een daarvan nou juist pin 9 zijn..
Dat valt ook wel te verklaren want de monitor waar ik die kabel vanaf gekinpt had was een defecte Nec 14" en die hebben geen DCC ondersteuning. ik ga op zoek naar een andere full wired kabel en probeer het nog eens.

De TV in waar het setje op aangesloten moet worden is een +/- 6 jaar oude Grundig ST 63-700 NIC-TOP. Ik ben er niet zeker van of hij RGB ondersteund. Maar me andere tv is een Philips Matchline 72cm die het wel ondersteund (DVD zit via Scart-RGB) dus dan kan ik iig daar op testen.

Bron pc is een Shuttle SN45G met een Radeon 9600pro dus dat moet iig goed zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door MnM op 24-03-2004 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Voor wie ook geluid over de scart wil hebben:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/rgb-scart-av.gif
http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html

Ter referentie:
http://www.hardwarebook.net/connector/av/vgavesaddc.html
http://www.hardwarebook.net/connector/av/vga15.html

Je kunt in plaats van pin9 van de VGA-Dsub ook 5V aftappen van gamepoort/USB.

Een mooie vergelijking tussen RF, Composiet, Svideo en Component/RGB: http://www.hifi-writer.com/he/video/index.htm

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 08-02-2005 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MnM

MnM

Jup daar heb ik aan zitten denken, maar het lijkt me een mooiere oplossing als ik het van de VGA aftap, dan kan ik met 1 kabel en 2 connectoren alles verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-12-2024
Op http://tvtool.info/ kan je dacht ik meer info vinden over mensen die dit trouwens eerder hebben geprobeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Das leuk met ATI maar ik heb een Geforce4 MX 440 onboard. Met 2x vga en 1x tvout. Ik wil dit dus toepassen op mijn htpc en dan gewoon 1 monitor op vga1 en een tv op vga2. Kan dit? Er zit een clone optie bij maar kan ik dan met powerstrip per monitor instellen hoeveel hz enzo? Ik heb geen zin om 50hz door de monitor zelf te jassen want dit werkt erg onaangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pixal schreef op 24 maart 2004 @ 23:58:
Das leuk met ATI maar ik heb een Geforce4 MX 440 onboard. Met 2x vga en 1x tvout. Ik wil dit dus toepassen op mijn htpc en dan gewoon 1 monitor op vga1 en een tv op vga2. Kan dit? Er zit een clone optie bij maar kan ik dan met powerstrip per monitor instellen hoeveel hz enzo? Ik heb geen zin om 50hz door de monitor zelf te jassen want dit werkt erg onaangenaam.
Ik weet het niet. En aangezien dit niet veel wordt gedaan waarschijnlijk velen met mij niet. Ik zou het gewoon proberen. Er zullen meerdere mensen geinteresseerd zijn als je dit lukt. Echter ik weet nog dat mijn GTS2 een tijdje geleden wel over z'n nek ging op het moment dat ik films op de TV ging afspelen (geen hardware overlay enzo). Maar misschien dat de laatste drivers het wel kunnen. Voor de andere problemen die ik had (toen met een aangepaste kabel!) zie mijn vorige posts. Succes!

Edit: Kloon optie zou ik niet doen. Misschien dat het werkt maar is wel onhandig en ik denk dat dat te veel van de drivers verwachten is. In ieder geval is rescalen, zoals met een normale TV out, op deze manier absoluut niet mogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 101317 op 25-03-2004 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik gebruik de htpc ook om op te chatten en te downloaden naast m'n gewone pc, dus ik heb er ook een scherm aan hangen. Deze staat (net als mijn tvout) altijd op 1024x768. Als ik eventjes omloop en op de bank ga zitten heb ik hetzelfde beeld via clone op mn tv. Met sommige drivers heb ik dan (met tv op primaire beeldscherm) alleen video beeld op de tv en met sommige drivers heb ik op beide uitgangen video (film) beeld. Dus met sommige drivers heb ik zwart beeld op het moment dat ik een film start. Heeft dit met overlay te maken? De pc trekt het overigens met gemak, in ieder geval nooit last van gehad. Ook als ik beide vga aansluitingen in gebruik heb (beeldscherm op de ene en projector op de andere) werkt het prima.

Rescalen snap ik niet, dat doe ik ook nooit als ik via de tv-out kijk. De tv heeft aardig wat zoom opties dus misschien is zoiets daarmee op te lossen? Als ik kijk bij resolutie en refresh rate staat de tv op 60 hz ingesteld. Werkt dit omdat de tv-out er zelf nog 50 van maakt of zou het gewoon op 60 hz kunnen. Dan zou ik het per beeldscherm apart instellen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rescalen doe je dus als je een resolutie op je tv zet van 1024*768. Je tv heeft een resolutie van 786*576. Dit is ook de enige resolutie die je met deze oplossing kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok heb gevonden dat de manier op de eerder aangegeven site niet de veiligste is. het is namelijk zo dat het composiet sync signaal van de VGA aansluiting ook TTL level is en dus tussen 0 en 5 V. Dat is dus veel te hoog voor je TV. Onderstaande link geeft een beschrijving van een schakeling om netjes je sync signaal volgens spec te vormen. Als ik de schakeling een beetje probeer te volgen lijkt het een signaal die een golf geeft waarvan het gemiddelde boven nul ligt, zoiets als 0.8+0.1*sync signaal in Volts. Oftewel een basisspanning wordt gemoduleerd met het sync signaal.

http://www.hut.fi/Misc/El...cuits/vga2tv/circuit.html

Let wel op omdat je al een composiet signaal hebt hoef je de schakeling alleen maar na te bouwen na de xor poorten. Dus na pin 8 van de aangegeven IC (die chip heb je dus ook niet nodig). De xor poorten zijn een hardware matige manier om H en V sync om te zetten naar composiet sync. Dit maakt het mogelijkerwijs ook toepasbaar voor kaarten die niet van ATI zijn en misschien geen composiet sync willen geven (resolutie eisen blijven gelden uiteraard).

En laatste waarschuwing: Heb het zelf nog niet geprobeerd! Een dezer dagen zal ik me kabel aanpassen en jullie op de hoogte stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Anoniem: 101317 schreef op 30 maart 2004 @ 19:29:

En laatste waarschuwing: Heb het zelf nog niet geprobeerd! Een dezer dagen zal ik me kabel aanpassen en jullie op de hoogte stellen.
Even een kickje. Is het al geprobeerd door iemand?

Ik sta op het punt om voor mijn HTPC een radeon 9200se te ruilen. Die heeft dvi en vga.

Ik wil bovenstaande manier gaan proberen omdat er op die kaart alleen een composiet tv-out zit. Daar doe ik het niet voor.

Moet ik perse kabels van de voeding aansluiten? Ik heb een redelijk nieuwe breedbeeld. Hij kan met pal en ntsc werken. Ik kan zelf kiezen welke video ingang ik gebruik. Dus als ik daarvoor kan kiezen hoef ik toch ook niet de speciale voeding te gebruiken?

Mijn dringendste vraag. Kan ik de tv aan vga aansluiting zetten en ondertussen op de dvi een 1024x768 scherm op 85 hz gebruiken?? Is dit mogelijk?

HEEEL veel dank als iemand me uit de brand kan helpen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan ik de tv aan vga aansluiting zetten en ondertussen op de dvi een 1024x768 scherm op 85 hz gebruiken?? Is dit mogelijk?
Zolang jij een Dsub VGA en een DVI VGA connector hebt wel (dus 2 onafhankelijke outputs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:04
Anoniem: 101317 schreef op 23 maart 2004 @ 21:52:

Het is mij dus gelukt als het jou niet lukt post hier maar en ik zal je proberen te helpen. Let op de maker van de webpage zegt wel daat je een Ati Radeon moet hebben, maar misschien dat het ook werkt met andere kaarten.
Hier iemand die wel wat hulp kan gebruiken :?
Ik heb de kabel gemaakt en probeer nu met Powerstrip de juiste instellingen te vinden; maar dat valt niet mee. Inmiddels is mijn bureaublad enigszins zichtbaar op de TV; maar het knippert en rolt schuin over beeld en het beeld zelf is schuin. Wat is een handige manier om de juiste instelling te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
De hauppage PVR-350 heeft een output met kabel waardoor je de kaart direct op de scart van de tv kan aansluiten.

lama, verkeert lezen :+

[ Voor 15% gewijzigd door geforce5_guy op 14-10-2004 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Lama...Met meer geluk dan wijsheid is het me al gelukt.
En ik moet zeggen: superstrak beeld. Het verschil tussen rechtstreeks TV kijken en video-opnames kijken vanaf de PC is niet te zien.

Voor andere bezitters van een Pundit-R die ook niet tevreden zijn met hun TV-OUT.

Maak voor 5 euro een kabeltje volgens http://ryoandr.free.fr/english.html\

En zet PowerStrip timing parameters:
720x540=720,47,56,129,540,21,5,70,15270,33

[ Voor 80% gewijzigd door ocmer op 14-10-2004 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96023

Als je een tv out op je kaart hebt waarom gebruik je die niet gewoon? Of zie ik nu iets over het hoofd. Ben namelijk ook bezig om een HTPC samen te stellen maar waarom zou ik nu zo'n kabel maken. Als ik een video kaart heb met tv out.

Is scart niet altijd RGB? en zo nee hoe kun je dit dan na gaan? Heb een deawoo tv en daar koppel ik mijn HTPC aan. Maar zou niet weten of het RGB ingang is.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 96023 op 15-10-2004 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64859

Anoniem: 96023 schreef op 15 oktober 2004 @ 08:43:
Als je een tv out op je kaart hebt waarom gebruik je die niet gewoon? Of zie ik nu iets over het hoofd.
Is scart niet altijd RGB? en zo nee hoe kun je dit dan na gaan?
Uitgaande van een goede PAL decoder in de TV valt er bij afspelen van DVD/XVID weinig te winnen.
S-VHS brengt kleur en luminantie al gescheiden over , waardoor overspraak tussen deze componenten niet ontstaat. Extra bandbreedte bij rechtstreekse RGB aansluiting zal m.i. nauwelijks tot zijn recht komen bij film, maar wel bij het tonen van de GUI.

Scart is overigens vaker niet dan wel RGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
De kwaliteit van de TV-out was best aardig maar verre van perfect (zoals je van een DVD-speler gewend bent). Ook werd interlaced-video non-interlaced afgespeeld; een opname van een voetbalwedstrijd was dan te slecht om aan te zien.

Er zijn dacht ik 2 soorten SCART-signaal: Composite (alle signalen door 1 draadje) en RGB (een apart draadje voor rood, geel en blauw). De 2e is beter en bruikbaar voor VGA-SCART. Het werkt op mijn 10 jaar oude Aristona TV....probeer het uit zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is de criterea waarom het alleen op radeons zou werken?
Ik wilde namelijk eerst mijn oude viper gebruiken in mijn htpc maar die heeft geen tv out dus was ik druk opzoek naar een andere kaart. Maar nu ik dit zo lees zou ik misschien mijn oude vipertje ook wel kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62133

Ik was me er ook een beetje in aan het verdiepen. Nu vond ik deze:

http://www.magenta-research.com/brochures/VGA_RGB.pdf

Dit lijkt mij (als leek) ideaal want doordat je deze op je vga poort aan sluit , kun je veel makkelijker resoluties wijzigen, geen tv-tool of powerstrip whatever nodig.

Imand ervaring mee ? Is dit hetzelfde als in die schema's word beschreven maar dan kant en klaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cherryman, het enige wat die converter doet van Magenta is de aparte H/V synclijnen samenvoegen en mixen in het RGB-groen signaal voor workstation monitoren. Heb je dus niks aan als HTPC die aan een Scart gehangen wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62133

Ik geloof je gelijk.. Ik heb er helemaal geen verstand van, maar ik quote even: "the VGA to RGB converter can also be used to interface to
RGB input display devices." Is dat niet bedoeld voor Tv or beamer whatever. ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, ze bedoelen daarmee RGSB aparaten zoals monitoren met maar 3 BNC aansluitingen. Het apparaatje doet trouwens niks aan de resolutie/refreshrate.
Zoiets als dit dus: http://www.epanorama.net/circuits/sync_r.html

Er zijn een aantal standaard manieren om met RGB te werken: RGBHV (zoals ook bij Dsub VGA wordt gebruikt), RGBS (ook wel RGBcS genoemd en gebruikt bij oa. Scart), RGsB (ook wel sync on green genoemd en gebruikt bij workstations), RsGsBs etc.
Voor een overzichtje: http://www.hut.fi/Misc/El...vga2rgb/videoformats.html

Voor RGBcS Scart heb je dus 3 RGB signalen nodig en op een aparte pin de H en V syncs gecombineerd (composite sync). En omdat de TV het videosignaal anders niet lust moet je de resolutie en refreshrate omlaag brengen met bijv. Powerstrip (doe/kun je dat niet dan heb je een scanconverter nodig, en die kunnen nogal prijzig zijn).

[ Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 15-10-2004 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stien
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-04 14:44
Ik ben toch een beetje aan het twijfelen of ik deze kabel wel moet maken (hij is nu half af). Ik lees overal verschillende meningen van de risicos.

Klopt het nou dat je als je gebruik maakt van deze kabel dat je dan elke keer de kabel pas kan aansluiten zodra de pc volledig geboot is.

Als dat zo is dan heb je er mijns inziens feitelijk weinig aan.

Kan iemand bevestigen of de guide van idiots.org geen gevaar opleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-04 20:27

Nik

"Only attempt this if you are willing to take the risk of destroying the video input circuitry on your TV and/or the video output circuitry on your Radeon!"

Ze zeggen het zelf, eigen risico dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt het nou dat je als je gebruik maakt van deze kabel dat je dan elke keer de kabel pas kan aansluiten zodra de pc volledig geboot is.
Nee, je krijgt alleen pas beeld nadat Powerstrip je resolutie omlaag heeft gebracht zodat je TV het begrijpt. Imo kun het beste een Scart switch ertussen gebruiken zodat je de Tvingang pas aan zet als je PC klaar is met booten.
"Only attempt this if you are willing to take the risk of destroying the video input circuitry on your TV and/or the video output circuitry on your Radeon!"
Dat slaat imo meer op het feit dat veel mensen met een ongeaarde PC zitten (foute boel) en waarbij de TV geaard is aan het CAI-TV coaxnetwerk (geen scheidingsfilter). Gevolg: aardpotentiaalverschil tussen TV en PC > ontladingen > mogelijke kapotte RGBS scart ingang of videokaart output.
Zie ook [rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml] en De grote tv-out FAQ: Storing

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 15-10-2004 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar waarom zou het alleen werken bij een Radeon ??
Heb die tutorial om zo'n kabel te maken door gelezen maar kan er niet uit komen waarom het niet op een andere kaart zou werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De guide is alleen gericht op Radeon...

maar zolang je de resolutie/refreshrates kan bijstellen met Powerstrip (of de driver zelf, zoals bij sommige Matrox'en) en je kaart composite sync ondersteund (of je gebruik maakt van een HV>Composite Sync converter) werkt het met elke kaart.

Zie bijv. ook dit topic (alleen moet je dan ipv aan een LCD aan een TV met RGBS scartinput denken): [rml][ HOWTO] ps one lcd in pc[/rml]

Overigens is de kabel ook kant-en-klaar te koop, zul je alleen nog met Powerstrip/Driver aan de gang moeten: VGA -> Scart adapter: waar te koop?/

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 15-10-2004 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb dus een Diamond viper 770 32 mb thuis liggen maar hoe kom in er nou achter of het een kaart is met composite sync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Anoniem: 96023 schreef op 15 oktober 2004 @ 13:51:
Ik heb dus een Diamond viper 770 32 mb thuis liggen maar hoe kom in er nou achter of het een kaart is met composite sync
Powerstrip installeren en kijken of de checkbox "Composite sync" beschikbaar is.

Overigens lijkt het niet zo heel moeilijk om een Hsync en Vsync om te zetten naar een composite sync : http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/circuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb het boekje van mijn tv ff vlink door gespit maar kan er dus niet achter komen of de scart nu wel of niet RGB ondersteunt. wel kan ik 1 scart ingang gebruiken voor gewoon scart en s-video. Wanneer ik een normale scart aansluit op deze ingang en de tv dan zet op s-video dan is het beeld wat vervormd en mist veel kleur. Net of zit je naar canal plus te kijken zonder decoder. Zou het kunnen zijn dat deze ingang RGB ondersteund of is dit een gewone s-video aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

even een klein schopje.

Ik heb zo juist mijn boekje van de DVD door gebladerd en nu kom ik er achter dat het uitgangs signaal van de scart RGB is. Althans dat lijkt me wel want er staat: "RGB (scart)"
Dit lijkt mij toch wel vrij duidelijk. Alleen hoe kom ik er nou achter of mijn tv dit weer versleuteld naar composite. Of kan ik er nu van uitgaan dat mijn tv RGB ondersteunt.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 96023 op 23-10-2004 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je DVD speler RGB uitspuugt en je TV kan dat weergeven dan ondersteund je TV dus RGB over Scart. Composiet is altijd het minste wat op een Scart gebruikt wordt (als Svideo niet is ingeschakeld) - zelfs zwart/wit TV's van 30 jaar oud ondersteunen al composiet (al dan niet extern).

TV's 'versleutelen' niet van RGB naar Composiet (is ook onzinnig, aangezien je hiermee behoorlijk kwaliteit inlevert).

Verder kun je een mailtje sturen naar de fabrikant van je TV voor meer informatie, of de TV openmaken en kijken welke videodecoderchip er is gebruikt (en daarvan de datasheet nabladeren) of te controleren welke pinnen van de Scart er allemaal intern gebruikt worden.

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 23-10-2004 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat mailtje heb ik verstuurt maar ik krijg geen reply (bijna een week geleden). En om nou mijn tv open te maken. Daar voel ik eigenlijk weinig voor.
Maar zoals ik dus al zei staat in het boekje van de DVD speler RGB en idd mijn tv pakt het signaal op bijde scarts. Ook op de gecombineerde scart aansluiting waar dus ook een svideo signaal op zou kunnen

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 96023 op 23-10-2004 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32539

Je kan een signaal over je scart sturen voor een 4:3 of een 16:9 tv. Maar wat heeft dit als nut? Gaat de tv bij deze laatste instelling dan automatisch in volledig beeld zetten?

Want wij hebben een B&O Avant 32" en deze past zich niet automatisch aan, aan een 16:9 uitzending als er geen signaal van de kabel wordt meegestuurd.

Zou dit signaal de tv-beeld dan ook automatisch vergroten?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 32539 op 28-10-2004 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 14:33

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

Vraagje: is er iemand die hetzelfde succes als de TS heeft behaald met een nVidia of andersoortige kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27

Exirion

Gadgetfetisjist

ocmer schreef op donderdag 14 oktober 2004 @ 21:27:
Voor andere bezitters van een Pundit-R die ook niet tevreden zijn met hun TV-OUT.

Maak voor 5 euro een kabeltje volgens http://ryoandr.free.fr/english.html\

Geweldig :D

Ik heb ook een Pundit-R en was op zoek naar een dergelijke oplossing omdat mijn TV geen SVHS maar alleen composite en RGB slikt :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinPower
  • Laatst online: 16:12

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Naast die 720x540 heb ik hem ook werkend gekregen in 720x560.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
PowerStrip timing parameters:
720x560=720,80,40,144,560,21,3,59,15300,318

Generic timing details for 720x560:
HFP=80 HSW=40 HBP=144 kHz=16 VFP=21 VSW=3 VBP=59 Hz=24

Linux modeline parameters:
"720x560" 15,300 720 800 840 984 560 581 584 643 interlace -hsync -vsync

Echter krijg ik hem met geen mogelijkheid goed stabiel werkend op 720x576@50Hz (pal). Terwijl dat toch de modus is waar je hem officieel in zou moeten draaien toch, zonder dat ie rescaled?
Ieman enig idee waarom 720x576 niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De beeldkwaliteit is voor mij ook een reden om te twijfelen aan de bouw van een HTPC... Als ik de beeldkwaliteit van vooral letters (internetexplorer/winamp) op mijn tv zie (via ASUS 8460 tv-out), vind ik dit echt onleesbaar...
Wordt dat ook beter met zo'n vga-scart kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinPower

PenguinPower

MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:20:
De beeldkwaliteit is voor mij ook een reden om te twijfelen aan de bouw van een HTPC... Als ik de beeldkwaliteit van vooral letters (internetexplorer/winamp) op mijn tv zie (via ASUS 8460 tv-out), vind ik dit echt onleesbaar...
Wordt dat ook beter met zo'n vga-scart kabel?
Dat is gewoon geweldig goed helder opeens. Ik heb altijd gebaalt van de slechte kwaliteit Svideo en composite uitgangen op videokaarten. Maar dit is gewoon in 1 woord geweldig. Het zit heel dicht in de buurt van de scherpte van een gewone tv.

Alleen krijg ik het nog niet werkend dus op volledig PAL specificaties. Zie 2 posts terug, waardoor ik het gevoel heb dat ik verticaal op sommige momenten een paar lijntjes mis (kan psychologisch zijn).

[ Voor 8% gewijzigd door PenguinPower op 23-11-2004 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:20:
De beeldkwaliteit is voor mij ook een reden om te twijfelen aan de bouw van een HTPC... [...]Wordt dat ook beter met zo'n vga-scart kabel?
Laat ik het zo zeggen: er is geen betere manier om een PC aan te sluiten op een TV/beamer ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 23-11-2004 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Anoniem: 44568 schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:39:
[...]
Laat ik het zo zeggen: er is geen betere manier om een PC aan te sluiten op een TV/beamer ;)
Op een beamer lijkt me DVI (indien aanwezig) of gewoon RGB (wat er meestal wel op zit) net zo goed, toch?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-04 14:03

Shunt

Boe

ook niet als een tv uitgerust is met een standaard DVI aansluiting of een gewone RGB aansluiting ?
ik heb het dan over een LCD tv van BVB LG
want ik wou deze juist kopen samen met een HTPC.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey, we hebben het hier over Scart en niet over andere exotische aansluitvormen die niet op de gemiddelde TV zitten. Scart kan 3 soorten signalen bevatten (composiet, svideo en RGBS), hiervan heeft RGBS het minste kwaliteitsverlies.

Als je TV/beamer VGA Dsub/DVI heeft spreek je niet meer over <15KHz PAL RGBS maar stuur je hem gewoon aan met >30KHz VGA RGBHV net zoals de monitor waar op je dit leest (maar dat staat ook in de specificaties/handleiding) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 23-11-2004 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 44568 schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 12:16:
Hey, we hebben het hier over Scart en niet over andere exotische aansluitvormen die niet op de gemiddelde TV zitten. Scart kan 3 4 soorten signalen bevatten (composiet, svideo, RGBS en YUV/YPrPb), hiervan heeft RGBS het minste kwaliteitsverlies.

Als je TV/beamer VGA Dsub/DVI heeft spreek je niet meer over <15KHz PAL RGBS maar stuur je hem gewoon aan met >30KHz VGA RGBHV net zoals de monitor waar op je dit leest (maar dat staat ook in de specificaties/handleiding) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet elke TV ondersteund YPrPb, maar wel RGB (RGsB of RGBS) als ze component ondersteunen, bovendien kan niet elke videokaart non RGB uitspugen ;)

Je kunt niet direct YPrPb aansluiten op RGB en visa versa, daar heb je
een component converter voor nodig.

Als je een Radeon hebt is het een kwestie van een YPrPb component output connector maken, de component conversie functionaliteit zit nl. bij die kaarten ingebouwd.
doelde alleen op het feit dat er 4 mogelijkheden zijn voor overdracht via scart...
Er zijn er zelfs meer, maar die vallen niet onder de standaard (RGB zit al vanaf het begin in de Scart standaard [CENELEC EN 50 049-1:1989 / IEC 933-1], later zijn pas functies/signalen als Svideo, D²B, Easylink, Baseband etc toegevoegd). Een TV werkt intern met RGB, een videokaart werkt intern met RGB. Het nadeel van YUV/YPrPb is de limitering van de kleurenbandbreedte tov RGB.

Maar goed, dat is eigenlijk voer voor een ander topic :)

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 24-11-2004 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook niet elke tv ondersteunt RGB... Ik weet ook dat je niet direct Yuv op RGB kunt aansluiten, doelde alleen op het feit dat er 4 mogelijkheden zijn voor overdracht via scart...
Verschillende Loewe tv's ondersteunen Yuv-in over scart...

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 24-11-2004 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128961

Ik heb conform http://ryoandr.free.fr/english.html een vga-rgb kabel gemaakt. De kabel werkt prima, mooi beeld maar met de op de site genoemde
powerstrip instellingen loopt mijn mooie beeld van beneden naar boven. Met wat aanpassingen in de powerstrip instellingen krijg ik hem wel stilstaand. Klaar zou je dus zeggen maar na een standby of reboot splitst mijn beeld zich en heb ik op het scherm een dunne zwarte balk met bovenin de "onderkant van mijn scherm" en onder de zwarte balk de "bovenkant".
Door met powerstrip te werken kan ik het beeld weer doorschuiven maar ik moet dat iedere keer opnieuw doen.

gegevens:
Ati radeon 9600 laatste drivers van ati
Breedbeeld sony KV28
laatste versie powerstrip

Heeft iemand dit eerder aan de hand gehad?
Ideeen waar ik de oplossing moet zoeken ( bij mijn TV of ati of powerstrip)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

touchwood, staat er wel een spanning op Scart pinnen 8 en 16 ?
Sla je de Powerstrip instellingen wel op dat hij die bij iedere reboot weer moet gebruiken?

Pin 8 wordt toch alleen gebruikt om spanning te halen en via de 75ohm weerstand op pin 16 te zetten zodat mijn TV het RGB signaal herkent? Als dat zo is dan werkt
wel want ik kan op mijn TV zien dat hij het rgb signaal kan verwerken of......
Hebben deze pinnen ook te maken met de synchronisatie?

Powerstrip staat ingesteld om bij de reboot de instellingen te starten.

• PenguinPower

PenguinPower

Even een waarschuwing. Een echt veilige kabel is dit niet. Ik weet niet hoe ze aan 75 Ohm weerstand komen, maar dit moet een 120 Ohm zijn. (Gewoon een rekenfout van hun)

de site dit jvdhorst hier noemt staat een veel beter circuit. En kan volledig met smd's worder gemaakt ( in de stekkers zelf). Hier staat ook 120 Ohm ipv 75

Bij de werkende kabels die ik hier heb liggen is er iig een 75 ohm weerstand gebruikt (bij 5V).
Op pin 16 moet circa 1-3 V staan voor RGB mode. Mijn bejaarde 4:3 TV heeft geen problemen met een afwijkende spanning op pin 8 (0-5 V werkt prima), maar officieel moet er op pin 8 circa 9.5-12 V komen te staan voor AV Mode.

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 25-11-2004 18:11 ]

ik lees op http://www.hut.fi/Misc/El...v/vgatv_troubleshoot.html
dat de zwarte balk te maken heeft met de horizontale refreshrate:
--------------------------------------------------------------------
PROBLEM: I connected the circuit to my TV and saw that the picture on tv is almost two sreens divided with vertical black line.
You are not using any VGA to TV drivers or the driver does not work with your graphics card.
The reason why you saw two pictures is that original VGA has double the horizonal scan frequency compared to normal TV and the TV happened to sync to every other sync pulse coming from the circuit. One VGA scan line is standard VGA modes is 32 microscond long and TV scanline is 64 microseconds, so one VGA scanline fills half of the TV scanline time.
-------------------------------------------------------------------
Moet ik dus in Powerstrip gaan zoeken bij mijn horizontale instellingen? gewoon proberen of heeft iemand een tip aan de hand van bovenstaande tekst.

Controleer of ook interlace vinkje goed staat.
Non interlaced heb je ook een 2maal hogere horizontale frequentie.

• PenguinPower

PenguinPower

Anoniem: 44568 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 17:34:
Bij de werkende kabels die ik hier heb liggen is er iig een 75 ohm weerstand gebruikt (bij 5V).
Op pin 16 moet circa 1-3 V staan voor RGB mode. Mijn bejaarde 4:3 TV heeft geen problemen met een afwijkende spanning op pin 8 (0-5 V werkt prima), maar officieel moet er op pin 8 circa 9.5-12 V komen te staan voor AV Mode.
Das het probleem met de 75 Ohm weerstand. Deze kan voor 3 volt zorgen. Terwijl volgens de specificaties dit 0 tot 2 volt moeten zijn. 5-8 volt als je je vga aansluiting je pc als setttopbox wil gebruiken (tv schakelt dan automatisch naar AV bij het aanzetten, en de tv zal het beeld weergeven in 16:9) als er op pin 8 9 - 12 volt op staat doet ie het zelfde (dus de settopbox mode) maar dan 4:3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ocmer schreef op donderdag 14 oktober 2004 @ 21:13:
Hier iemand die wel wat hulp kan gebruiken :?
Ik heb de kabel gemaakt en probeer nu met Powerstrip de juiste instellingen te vinden; maar dat valt niet mee. Inmiddels is mijn bureaublad enigszins zichtbaar op de TV; maar het knippert en rolt schuin over beeld en het beeld zelf is schuin. Wat is een handige manier om de juiste instelling te vinden?
Ik zit met precies hetzelfde probleem. Ik weet 100% zeker dat m'n kabel OK is, en ik krijg soms ook een redelijk herkenbaar beeld met alle kleuren. Maar het beeld blijft rollen en springen. Overigens vind ik Powerstrip qua bediening echt :r Hij vertikt het om een resolutie te verwijderen en een nieuwe toevoegen lijkt maar niet goed te lukken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ocmer schreef op donderdag 14 oktober 2004 @ 21:27:
Welke ATI drivers gebruik je? Ik gebruik de laatste versie van de ATI drivers voor Windows MCE. Powerstrip vertikt het om bij mij 720x540 of 720x560 te slikken. Na elke reboot zeikt ie dat er een probleem was en blijf ik weer met 720x576 zitten. Nou lees ik al overal dat Powerstrip de tegels van de straten zuigt (goh, ben dus niet de enige die het een ramp vind...) maar het zou toch moeten werken als het jou ook is gelukt?

edit:

Na handmatig ingrijpen en Powerstrip een schop geven heb ik nogsteeds geen goed beeld maar een kleine verbetering. Het beeld is scherp maar blijft vertical scrollen. De TV lijkt met geen mogelijkheid te kunnen syncen. Iemand die nog raad weet? Ik heb alle mogelijke instellingen geprobeerd... :/

[ Voor 20% gewijzigd door Exirion op 27-11-2004 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

En ik heb het probleem inmiddels hardwarematig opgelost :) Het probleem is dat het sync signaal van de PC 5 V is terwijl SCART een sync signaal van 0.3V gebruikt. Dat betekent een dikke oversturing waardoor het sync signaal vervormt en niet elke TV even goed kan syncen. Ik heb nu een weerstand van 1KOhm tussen de SCART sync en de VGA sync gezet (het hangt een beetje van de ingangsimpedantie van de TV schakeling af hoe het uitpakt) en nu kan de TV zonder problemen syncen :Y)

Dus als je met geen mogelijkheid de goeie instellingen voor powerstrip kunt vinden, en je hebt de simpelste schakeling zonder extra weerstand gebruikt: probeers dit eens :)

De kwaliteit is nu super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Exirion, Is het jou gelukt op 720x576 te draaien? Dit is de resolutie van mijn bronmateriaal (PVR250); maar met Powerstrip krijg ik max. 720x540 stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ocmer schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 14:14:
Exirion, Is het jou gelukt op 720x576 te draaien? Dit is de resolutie van mijn bronmateriaal (PVR250); maar met Powerstrip krijg ik max. 720x540 stabiel.
Vooralsnog ben ik weer in gevecht met Powerstrip. Ineens verdween 720x540 uit de resolutielijst en blijft ie nu op 800x600 hangen. Als je het mij vraagt is Powerstrip 1 grote bug die met veel bidden en smeken soms doet wat je ervan verwacht :+ Eerst moet ik m'n huis opruimen en boodschappen halen en vanavond ga ik 720x576 proberen, want die heb ik zelf ook liever dan 720x540 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exirion tussen welke pinnen in de scart/vga heb jij die 1Kohm weestand gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128961 schreef op zondag 28 november 2004 @ 12:00:
Exirion tussen welke pinnen in de scart/vga heb jij die 1Kohm weestand gezet?
>
Ik heb nu een weerstand van 1KOhm tussen de SCART sync en de VGA sync gezet
Ofwel de draad onderbroken en tussen Scart pin 20 en VGA Dsub 13 (Composite sync) gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutmannetje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-04 14:53
keb een klein vraagje, ik heb dus nu een htpc gebouwd, alleen past er geen agp/pci kaart in met tv-out.
Dus nu wil ik ook een kabel van vga -> scart, maar kan echt voor de meter niet solderen. zou iemand me hiermee kunnen helpen?

Btw het is een savage chipset(asrock k7vm2)

na zoeken kwam ik deze kabel tegen:

http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=1360

zou deze ook goed werken??

[ Voor 20% gewijzigd door hutmannetje op 30-11-2004 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

na zoeken kwam ik deze kabel tegen:
- http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=1360
zou deze ook goed werken??
Volgens het schema op die pagina zit hij als volgt aangesloten:

21 (Shield) - massa (Shield)
20 )Composiet In) - 5 (Ground)
19 (Composiet Out - 2 (Green Video)
18 (Blanking Ground) - 8 (Blue Ground)
8 (Audio/RGB Switch/16:9) - 3 (Blue)

en is hij dus onbruikbaar. Zie ook: rgb -> scart geeft geen beeld

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 30-11-2004 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Touchwood schreef:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
k heb conform http://ryoandr.free.fr/english.html een vga-rgb kabel gemaakt. De kabel werkt prima, mooi beeld maar met de op de site genoemde
powerstrip instellingen loopt mijn mooie beeld van beneden naar boven. Met wat aanpassingen in de powerstrip instellingen krijg ik hem wel stilstaand. Klaar zou je dus zeggen maar na een standby of reboot splitst mijn beeld zich en heb ik op het scherm een dunne zwarte balk met bovenin de "onderkant van mijn scherm" en onder de zwarte balk de "bovenkant".
Door met powerstrip te werken kan ik het beeld weer doorschuiven maar ik moet dat iedere keer opnieuw doen.

gegevens:
Ati radeon 9600 laatste drivers van ati
Breedbeeld sony KV28
laatste versie powerstrip

Heeft iemand dit eerder aan de hand gehad?
Ideeen waar ik de oplossing moet zoeken ( bij mijn TV of ati of powerstrip)?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is opgelost nu: de kabel zat niet goed in elkaar de composite sync en compsite sync return waren omgewisseld................... 8)7 .....nu super strak beeld!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 09:12
Okey,

Ik kom er niet meer uit, ik ben a.s. weekeind van plan zo'n kabel in elkaar te prutsen, mijn soldeerkunsten zijn volgens mij vroegere leraar eerder plakwerk dan soldeer werk, dus heb ik mijn schoonvader in de hand genomen om het voor mij klaar te maken.... Ik moest alleen wel zelf de spullen kopen... :+

Anyhow! Welke weerstand moet ik nu nemen, ik hoor 75, 120, 100 en 1000? ohm ik weet het niet meer? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Icemen,

Mijn kabel is als volgt en het werkt nu eindelijk:

- tussen 8 en/via 16 aan op de scart pinnen: 75ohm
- vanaf VGA pin 13 naar scart pin 20: 1000ohm er tussen gesoldeerd.

Let op dat je sync aanvoer en return niet wisselt....dat had ik eerst gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87099

Anoniem: 128961 schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 15:32:
Icemen,

Is het beeld nu echt beter dan met een normale S-video kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:41
Hier bij vi-computer hebben ze ook zo'n kabel voor een mooie prijs

Gaat deze ook werken?

Top winkel trouwens, dat vi computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Animal schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 16:12:
Hier bij vi-computer hebben ze ook zo'n kabel voor een mooie prijs

Gaat deze ook werken?

Top winkel trouwens, dat vi computer
Op http://www.vicomputer.nl/ ? Wat is de exacte pagina, want ik vind hem namelijk niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130900

Vraag aan de mensen met werkende kabel:
Op de site http://ryoandr.free.fr/english.html spreken imo de figuren 'schematic' en 'diagram' elkaar tegen.

Nl: in schematic 10 - 17 & 13 - 20
in diagram 10 - 20 & 13 -17

Verwisseld dus. 8)7
Wat zijn de juiste verbindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 130900 schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:01:
Vraag aan de mensen met werkende kabel:
Op de site http://ryoandr.free.fr/english.html spreken imo de figuren 'schematic' en 'diagram' elkaar tegen.

Nl: in schematic 10 - 17 & 13 - 20
in diagram 10 - 20 & 13 -17

Verwisseld dus. 8)7
Wat zijn de juiste verbindingen?
Ik heb de fout ook opgemerkt maar mijn ervaring is dat het niet uitmaakt hoe je het aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

10 SGND ====> 17 VGND Composite Video Ground
13 HSYNC or CSYNC ====> 20 VIN Composite Video In / Luminance

http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html
http://www.hardwarebook.net/connector/av/vgavesaddc.html
Ik heb de fout ook opgemerkt maar mijn ervaring is dat het niet uitmaakt hoe je het aansluit.
Het maakt wel uit, anders sluit je de sync kort, werkt het niet en is het niet fris voor je videokaart...
Zie ook Anoniem: 128961 in "RGB-scart met een HTPC"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo, ik heb de kabel in elkaar gesoldeerd en werkend gekregen met powerstrip.
Resultaat: Films (DVD & divx) zien er beter uit (je weet nu zeker dat de tv de beperkende factor is, ivm bv een TFT).

Echter wanneer de desktop of explorer worden getoond, dan is er sprake van trillingen in het beeld (vooral bij witte/grijze vlakken ??)

Config:
ATI 9600 Pro icm Omega 2.576
Powerstrip 3.55
Kabellengte 10 m op primairy output VGA & RGB scart ingang tv
Win 2K

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die 10 meter kabel? Wat is dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

10 draads en afgeschermd voor 1,95 euro per meter (Coditronix Eindhoven).

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 130900 op 09-12-2004 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De trillingen op je desktop kun je helaas niets aan doen. De bron van het beeld is namelijk anders dan video of film ( het fijne weet ik er niet van maar heeft te maken met wel of niet interlace / progressive scan van tv´s etc.).
Binnen MCE2005 is het beeld wel strak omdat MS ervoor gezorgd heeft dat het goed op TV´s
zichtbaar is en trillingsvrij.
Dus wil je ook een strakke desktop dat moet je aan een (LCD) TV met VGA of DVI aansluiting.
Wil je nu toch iets verbeteren dan dien je je lettertype grootte te wijzigen op je desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nutkenz schreef
Is het beeld nu echt beter dan met een normale S-video kabel?

Naar aanleiding van:
----------------------------------------------------------------------------------
touchwood schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 15:32:
Icemen,

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Absoluut!!!! Veel vollere kleuren en scherpere randen (met name te zien bij ondertiteling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 23-04 14:58

MrScratch

I am rubber, you are glue

Is deze oplossing nou nog OS-afhankelijk? Het klinkt allemaal erg aantrekkelijk, maar mijn HTPC draait linux en geen Windows.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MrScratch schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:54:
Is deze oplossing nou nog OS-afhankelijk? Het klinkt allemaal erg aantrekkelijk, maar mijn HTPC draait linux en geen Windows.
Dat wat powerstrip doet kan Xfree/Xorg ook gewoon doen als de grafische kaart dat ondersteunt. Je moet maar een ff wat gaan googelen, er is hier en daar wel wat over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

MrScratch schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:54:
De voorwaarde is alleen dat je videokaart driver voor Linux interlaced modus ondersteunt en lage scanfrequenties ondersteunt om TV-compatible beeld te genereren. Ik heb het draaien met een ATI Radeon in Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 23-04 14:58

MrScratch

I am rubber, you are glue

Exirion schreef op donderdag 09 december 2004 @ 16:05:
[...]

De voorwaarde is alleen dat je videokaart driver voor Linux interlaced modus ondersteunt en lage scanfrequenties ondersteunt om TV-compatible beeld te genereren. Ik heb het draaien met een ATI Radeon in Linux.
Dati is bij mij de nvidia driver. Ik heb een Geforce4 420MX kaart. Ik ga maar eens snuffelen bij google.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32539

Ik heb zo'n vga->scart kabel gemaakt ... super strak beeld !
Nu heb ik tijdelijk een ati 9600se ... maar werkt het ook met NIET ati kaarten?

Nu heb ik het op 1024*576 staan op een breedbeeld tv. Maar hoeveel moet de verticale en horizontale hz zijn? Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit topic lezend heb ik nog de volgende vragen:

-Is er al iemand die zo'n kabel met Movix aan de gang heeft.
Deze Linux-movie distro gebruikt geen X maar de framebuffer.

-Bij de diverse bouwbeschrijvingen van de kabel staan waarschuwingen, dat je de TV zou kunnen beschadigen, door verkeerde Sync frequenties.
Omdat mijn 100Hz TVtje net 1 jaar is ben ik daar dus wel bang voor.
Wat gebeurt er bij het opstarten? Zolang de video kaart driver nog niet in de 768x576 mode draait, krijgt de TV immers een verkeerd signaal. Wat valt er bij opstarten te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 64859 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 23:29:
-Bij de diverse bouwbeschrijvingen van de kabel staan waarschuwingen, dat je de TV zou kunnen beschadigen, door verkeerde Sync frequenties.
Ik heb de TV regelmatig op zo'n verkeerd signaal staan als ik ermee bezig ben, en het valt allemaal wel mee. Het is vooral dat ze het als disclaimer vertellen omdat de kans _bestaat_ dat je TV het niet zo leuk vindt. Kwestie van aansprakelijkheid dus. Mijn TV zet zichzelf trouwens al vrij snel uit als ie een signaal krijgt dat niet geschikt is, maar in de praktijk haalt ie de boot van de PC+XP+MediaCenter of Linux+Xorg+MythTV makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm... Ik wil wel zo'n kabel, maar kan niet solderen. Ik ben nu dus op zoek naar een voorgemaakte kabel.

ik vond dit: http://www2.computerunive...&language=english&pm=b+DE

Maar zou die net zoals bij Elektronica Online niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Anoniem: 87099 schreef op zondag 12 december 2004 @ 11:41:
Hmm... Ik wil wel zo'n kabel, maar kan niet solderen. Ik ben nu dus op zoek naar een voorgemaakte kabel.

ik vond dit: http://www2.computerunive...&language=english&pm=b+DE

Maar zou die net zoals bij Elektronica Online niet werken?
Wil ook wel graag weten of deze kabel zou werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mail Computeruniverse.net en http://www.sanyo.de/suppo...rt_lcd.asp?ptyp=4&ptyp1=2 anders eens voor de pinout/wirediagram ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Dus als ik idiots goed begrijp en ik heb een Ati 9000pro dan hoef ik alleen de vga 1 op 1 met de scart te verbinden. (met 1 op 1 bedoel ik geen ictjes of weerstanden en andere zaken.)
Dan met Powerstrip de instellingen goed te zetten.
Dat je dan met de hand de TV op scart met RGB moet zetten is niet erg, kan de computer ook eerst opstarten en instellen voor ik de TV op vid kanaal zet.

[ Voor 9% gewijzigd door ronny op 13-12-2004 11:28 . Reden: verduidelijking ]

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 16:39

bogy

Show me what u got!

amaaaai ...

dit is een fantastisch topic

ik heb een rad9700 pro ... en heb een tijd geleden mijn tv out naar de vaantjes geholpen (kabeltje zat er nog in, en ik bleef ermee haken, er kraakte vanalles, en de tv out had zijn laatste adem geslagen.

de DVI poort daarentegen doet het allemaal nog perfect enzo... dus het lijkt me duidelijk wat ik nu ga proberen :p

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://nutkenz.net/kabel.pdf

Lijkt niet helemaal overeen te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zal dan toch maar eens leren solderen zeker :) na de examens. Wat heb ik daar voor nodig? Of is het niet aangeraden dit op je eentje te leren?
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.