RGB-scart met een HTPC

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:
  • 54.287 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
wat me niet helemaal duidelijk is, is of dat ontwerp van
http://ryoandr.free.fr/english.html

ool op andere vga kaarten kan, ik wil dus een tweede (pci) vga kaart in mijn pc doen (tnt2 kaart) en die gebruiken voor films.
Zo heb ik dus 2 schermen, gewoon mijn normale kaart voor monitor en die pci kaart voor films.....

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

B_Force, zolang de output resolutie/refreshrate/sync maar begrijpelijk is voor je TV kan het zelfs met een >10 jaar oud ISA kaartje onder Dos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11
720x576 wil me niet lukken met Powerstrip. Ik krijg stabiel beeld; maar het beeld is toch zwaar vervormd:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/remco.van.otterdijk/Afb027.jpg

Erg raar: het beeld staat stil en is helder. En nog vreemder: de muis kan ik wel gewoon over het hele scherm bewegen. Zou de videokaart de timings niet aankunnen? Of heeft iemand andere suggesties?

Exirion: met welke timings is het jou gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55

Exirion

Gadgetfetisjist

ocmer schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 22:10:
720x576 wil me niet lukken met Powerstrip. Ik krijg stabiel beeld; maar het beeld is toch zwaar vervormd:

[afbeelding]

Erg raar: het beeld staat stil en is helder. En nog vreemder: de muis kan ik wel gewoon over het hele scherm bewegen. Zou de videokaart de timings niet aankunnen? Of heeft iemand andere suggesties?

Exirion: met welke timings is het jou gelukt?
Ik zie wat je probleem is :) Je muiscursor is OK maar de rest niet. Je moet tiling uitzetten. Bij de custom resolution window moet je dubbelclicken op de header boven de horizontale resolutie en dan op OK/Yes clicken in de dialog die opent.
If you are confronted with a screen where everything is garbled but the mouse cursor looks fine then try disabling tiling. This is done in a hidden option In PowerStrip. Go toDisplay Profiles -> Advanced Timing Options -> Custom Resolutions and double click the "New Resolution" title bar, it should then pop up a window that will allow you to disable tiling.

[ Voor 20% gewijzigd door Exirion op 14-12-2004 22:16 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Laatst online: 22:11
Exirion, Held ! :D
Het werkt. En het ziet er weer een stukkie strakker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Anoniem: 44568 schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 16:38:
B_Force, zolang de output resolutie/refreshrate/sync maar begrijpelijk is voor je TV kan het zelfs met een >10 jaar oud ISA kaartje onder Dos ;)
haha ok, zo'n duidelijk antwoord wilde ik ff horen ;)

(wordt weer lekker knutselen binnekort :D )

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 22:14

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ben ook even bij de electroboer langsgeweest en heb het kabeltje ook gemaakt. Ik heb alleen het 75 ohm weerstandje erin zitten over scart pin 16 en 8. Mijn tv sprong meteen op AV1 rgb als ik de stekker erin deed, op 720x540 deed ie het goed, maar in breedbeeld mode met dikke zwarte balken :(
dat had dus te maken met:
SCART pin 8 - 'Function Select' (>=10K input impedance)
0 to 2V TV mode (default if unconnected)
5 to 8V 16:9 AV mode
9.5 to 12V 4:3 AV mode
Op pin 8 komt gewoon 5V van VGA pin 9 dus. Nu heb ik pin 8 er gewoon uit liggen, en hij doet het! Maar nu krijg ik als ik Media Center opstart opeens rare strepen in het midden, ook in window-mode. Kan dit komen door het sync probleem (5V op scart pin 20 ipv 0.4V ofzo) ? Oftewel: zou een 1 kOhm weerstand op pin 20 helpen, of moet ik het ergens anders zoeken? (het niet gebruiken van pin 8 bv)

update: bij alle bewegende beelden heb ik last van glitches (stilstaand beeld is superstrak, op 640x480, 720x540 en 720x576), ik ga dus maar eens dat 1000 ohm weerstandje inbouwen

[ Voor 9% gewijzigd door W1LL3M op 15-12-2004 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

1000 ohm ertussen, en nog verder van huis... nu synced (nl?) het beeld niet meer goed en bij bewegende beelden wordt het erger (met of zonder gebruik van scart pin 8 ). Het beeld verspringt steeds (begint te rollen maar schiet meteen terug). Weerstand gaat er weer uit dus en op zoek hoe ik de glitches bij bewegend beeld eruit krijg. Het ziet eruit of en een telefoon stoort ofzo, verticale sync lijkt verstoord. Maar het gebeurt alleen bij bewegende beelden, desktop is gewoon goed en erg scherp.

Iemand nog een idee?

edit:

Nee niemand een idee... maar ik heb het intussen opgelost! het was een combinatie van oversturing op de sync lijn en het feit dat de blanking ground (scart pin 18) niet was aangesloten. Na wat kijken op http://www.hut.fi/Misc/El...cuits/vga2tv/circuit.html ging ik eens kijken wat ik eruit kon gebruiken (comp. sync had ik al) maar zag dat hier pin 18 doorgelust is op de ground van de sync-lijn (scart pin 17), dus deze 2 maar aan elkaar gezet. Nu werkt het helemaal goed, ook met bewegend beeld.
Zelfs 800x600 trekt mijn tv!! wel met een overscan van +/- 25 pixels rondom maar daar ga ik nog wat aan tweaken.

[ Voor 44% gewijzigd door W1LL3M op 18-12-2004 15:05 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Anoniem: 101317 schreef op dinsdag 23 maart 2004 @ 21:52:
Ik gebruik het zelf met de secundaire uitgang van een radeon 9700 pro en een thomson 82 cm breedbeeld.

Het is mij dus gelukt als het jou niet lukt post hier maar en ik zal je proberen te helpen. Let op de maker van de webpage zegt wel daat je een Ati Radeon moet hebben, maar misschien dat het ook werkt met andere kaarten.
Knap van je dat het je gelukt is, ik zit nu met een probleem met mijn Thomson 82cm op de secundaire uitgang van mijn 9600 Pro en krijg het maar niet voor elkaar. Welke timings & resolutie gebruik je? En zou je misschien je pstrip.ini naar me kunnen mailen? :) Alvast bedankt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33864

Ik vond dit product. Ik kan niet solderen, wordt altijd een zooi, maar heeft deze kabel de verbindingen waar het hier over gaat? Hij is nog goedkoop ook.

http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=1359

En begrijp ik ook goed dat ik powerstrip nodig heb om de uitgang goed te configureren voor de TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vond nog wat. Hierbij ook eer een VGA-SCARTkabel (onderaan):

http://www.mcsnet.nl/nl/dept_83.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die laatste is sowieso scart naar vga ipv andersom... En ik ben bang dat dat voor die eerste ook geldt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Buk: die VGA>Scart kabels van elektronica-online.n gaan niet werken, check /me de pinout en dit topic: rgb -> scart geeft geen beeld

/me
20 Composiet Video In > 4 reserved
19 Composiet Video Out > 1 rood
17 Composiet Video Ground > 15 DDC Data Clock Line
8 AV Switch > 10 Sync Ground
6 Audio In Left > 3 Blue Video
2 Audio In Right > 5 Ground

Ofwel, dat slaat nergens op voor een VGA > Scart kabel, er is niet één draadje wat correct zit

En Powerstrip heb je alleen nodig als je met Windows werkt.

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 10-01-2005 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 19:12
Is er iemand in omgeving dordrecht die eventueel zo'n kabeltje voor me zou kunnen maken? Ik heb zelf de handigheid en spullen niet om het voor elkaar te krijgen ben ik bang. Toch zou ik graag mijn tv beter benutten...

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 17:40
Sjekster schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 23:32:
Is er iemand in omgeving dordrecht die eventueel zo'n kabeltje voor me zou kunnen maken? Ik heb zelf de handigheid en spullen niet om het voor elkaar te krijgen ben ik bang. Toch zou ik graag mijn tv beter benutten...
morgen ga ik met mn baas eens lekker solderen, laat jullie weten of het gelukt is.

Draai mce dus, nog strakker beeld is mooi meegenomen.

Wat raden jullie me aan...

75Ohm 100of 1000??

en welke resolutie is nou gemaakt voor een 16:9 tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quo Ohm:
  • Audio impedantie lager als 1k ohm, kabel impedantie niet van significant belang
  • Video impedantie 75 ohm, kabel impedantie 75 Ohm
  • Schakelweerstand: tussen 75 en 120 Ohm zodat op pin 16 zo'n 2 Volt komt staan (en dat ligt er dus aan hoe jij hem aansluit ;))
En 720 / 16 * 9 is 405 maar je stuurt toch gewoon PAL resoluties uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 10:46

PegOpDeWeg

eej wasup?

Ik heb alle posts ff uitgezocht en op een rijtje gezet. Credits aan allen die zich ermee bezighouden afcourse.

VGA naar SCART

Antwoorden op vragen:
werkt dit ook op mijn merk X videokaart?
In princiepe werkt dit op elke videokaart.
Werkt dit ook op mijn merk X 20 jaar oude tv?
Zolang er een RGB scart aansluiting op zit, zou dit moeten werken.
Geeft het nu echt beter beeld?
Ja, het beeld is scherper dan via tv-out of s-video.
Heeft er iemand een beter/duidelijker/mooier schema?
Nee niemand hier heeft (nog) een verbeterd/duidelijker schema gemaakt (anyone?)
Hoe krijg ik resolutie XXXxXXX op mijn tv?
Met behulp van het programma powerstrip kun je diverse resoluties instellen.
Ik heb beeld maar dat is door de war, ik zie wel mijn muiscursor gewoon, wat nu?
Zet tilling uit in het powerstrip; ( Display Profiles -> Advanced Timing Options -> Custom Resolutions en dubbelklik de "New Resolution" header/bar )

Nodig :
VGA stekker (D-male)
SCART stekker (male)
VGA kabel (deze lijkt mij beter afgeschermd dan een scartkabel)
Weerstandjes - 75 Ohm, 120 Ohm, 1KOhm

Handig om te weten:
+5v zit op pin 9 van de d-sub vga.
Sync signaal kan fout zijn, en kan door een 1KOhm weerstand een oplossing bieden; ( VGA pin 13 <-- [1KOhm] --> SCART pin 20)
Kant en klare kabels in shops en winkels zijn in 99% van de gevallen de verkeerde!

TV mode selectie ( SCART pin 8 ) :
0 tot 2v (tv mode 4:3 ratio) (default: niet verbonden)
5 tot 8v (16:9 AV)
9,5 tot 12v (4:3 AV)
Hiervoor wordt een 75 Ohm weestand gebruikt die het signaal van pin 9 vga trekt (+5v) en dit zorgt dat er ongeveer 2v gestuurd wordt. Er hoeft geen weestand tussen indien je 16:9 AV wilt draaien. De weerstand zit tussen 8 en/via pin 16 op de SCART. let op! Eer zijn door mensen hier ook andere weerstanden gebruikt: 100, 120 Ohm

Links:
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/index.html
http://ryoandr.free.fr/english.html
http://nutkenz.net/kabel.pdf

fouten uiteraard onder voorbehoud

"It's better to burn out, then fade away"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 15:50
_/-\o_

Ik zoek al een tijdje naar een vga 2 scart kabel, maar meeste van deze kabels die in de shop te koop zijn doen t niet.

Ik ben niet zo een pro in solderen etc, is er misgien een mogelijkheid dat iemand voor mij deze kabel kan maken tegen een vergoeding?? Mijn tv-out van mn 9600Pro is gemolt (piekstroom doorheen gekregen) dus ik kan mn tv-out niet meer gebruiken ;( |:(
Binnenkort krijg ik ook mn ht-pctje binnen met een 6600GT erin, daarop zou ie toch ook moeten doen?

Ik heb een grootbeeld (4:3) tv waarop die radeon9600Pro komt en een Philips 82cm (16:9) is het misgien mogelijk dat iemand 2 van deze kabeltje kan maken voor me? _/-\o_

Groetjes

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiug
  • Laatst online: 11-05 07:57
Ik heb ook intresse in zo'n kabel. Als iemand een klein handeltje start kan dat best snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62830

guidob schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 08:34:
Ik heb ook intresse in zo'n kabel. Als iemand een klein handeltje start kan dat best snel gaan.
Ik kan ook wel zo'n kabeltje gebruiken voor m'n Pundit-R...
Aan materiaal kost zo'n kabel ongeveer 5 euro; ik heb er best incl. verzendkosten zo'n 20 euro voor over hoor! Mits hij werkt natuurlijk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 62830 schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 12:33:
Aan materiaal kost zo'n kabel ongeveer 5 euro; ik heb er best incl. verzendkosten zo'n 20 euro
Het is eerder 10 a 15 euro hoor. Een goeie VGA-kabel met metalen (los te schroeven) connectoren is al gauw 10 euro.Daar zitten dan ook meteen ferrietkralen omheen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiug
Voor mooi strak beeld heb ik dat er zeker voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blitzer duidelijk niet :P

Zou iemand eens een foto kunnen maken van de tv via vga ==> scart...?
Ik wil weleens zien hoe vooral de letters eruit komen te zien...

[ Voor 74% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2005 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

MikeyMan schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 13:58:
Ik wil weleens zien hoe vooral de letters eruit komen te zien...
Haarscherp. Je ziet echt de pixels.

Het scherm flikkert echter wel wegens het ontbreken van een flicker filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiug
Dat los je toch op met een goeie tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62830

Nah.. OK, goed materiaal is eigenlijk wel een vereiste. Ik wil alleen maar aangeven dat ik wel iets meer dan de materiaalkosten wil uitgeven aan een goedwerkende kabel. Dan is m'n HTPC-tje eindelijk compleet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Nou...

is er iemand die zo een kabeltje wilt maken? Ik wil er iig 2... 2x een 16:9 kabel :)
Voor de mensen die 2 van deze kabels voor me kunnen maken, heb ik er 50 euro of zelfs iets meer voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134465

Heb laatst een VGA naar RGB kabel gemaakt voor mijn Loewe Aconda. Het was niet nodig om pin 8 en 16 van de scart te gebruiken. Even wat instellingen van de tv aanpassen (alleen maar rgb selecteren voor de scart ingang) en in powerstrip de juiste resolutie toevoegen (720x570) en hij deed het perfect :) . Een film ziet er nu echt gelikt uit, super, ben dus zeer tevreden! Ondanks deze vreugde scheelt er toch iets aan. Heb deze kabel gemaakt om twee redenen:
1. films kijken
2. games spelen
Het eerst is dus geen enkel probleem, het tweede echter wel. Toen ik Half-Life 2 op mijn tv wilde spelen kwam ik er achter dat het niet werkte. Na veel gevloek kwam ik eindelijk tot de conlusie dat, dat ook niet anders kon. De resolutie die powerstrip uit spuugt is alleen voor het bureaublad van Windows. Games daarin tegen hebben een eigen resolutie wanneer ze opstarten en die vreet mijn Aconda niet, een probleem :( . Heb toen geprobeerd om games via de TV-out te spelen en films via de VGA/RGB kabel te bekijken, maar om een of andere redenen werkt dat niet samen als ze allebei zijn ingeplugt, krijg dan geen beeld meer, het is dus of of en niet en en. Heb geen zin om telkens die kabels om te pluggen ;( . Het zou natuurlijk mooie zijn als ik alles via de VGA/RGB kabel kon laten lopen.

En nu dan de hamvraag: is er iemand die een idee heeft om dit probleem de wereld uit te helpen zodat alles, films en games, via de VGA/RGB kabel loopt?

Hoop dat er briljante geesten zijn die mij de weg naar verlichten kunnen wijzen! Thnx a bunch!!!

PS: Wat voor een TV heb je Rainesh? Wil je wel mijn diensten aanbieden om een VGA/RGB kabel te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62233

Namron, heb zelf ook een loewe dus mooi dat het werkt. Wat voor kabel schema heb je nu gebruikt? Heb je ook breedbeeld geprobeerd? (848*480 oid)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor DirectX/OpenGL etc kun je idd geen PowerStrip gebruiken, hiervoor moet je een ander tooltje gebruiken - vergelijkbaar met refreshforce etc uit de VB Faq.

Daarnaast moet je spel wel de custom resoluties ondersteunen.

Voor de SourceEngine van HalfLife 2 etc worden resoluties bijgehouden in de registry
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Onder:
HKCU\Software\Valve\Source\cstrike\Settings
HKCU\Software\Valve\Source\hl1\Settings
HKCU\Software\Valve\Source\hl2\Settings
HKCU\Software\Valve\Source\hl2mp\Settings
HKCU\Software\Valve\Source\cstrike\Settings

"ScreenWidth"=dword:00000300   ;(ofwel 768)
"ScreenHeight"=dword:00000240  ;(ofwel 576)
Echter, dit gaat eigenlijk te ver buiten het oorspronkelijke idee van dit topic en is voor ieder spel weer verschillend.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 18-01-2005 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
ik heb een philips 82cm 100hz tv,

wat voor info heb je allemaal nodig? Ik wil dolgraag 2 kabels hebben...beide 10meter. Als je ff t totale prijsje kan vertellen via msn (rainesh@hotmail.com) dan bespreken we dit wel verder.

Bedankt,

Rainesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Rainesh schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:31:
ik heb een philips 82cm 100hz tv,

wat voor info heb je allemaal nodig? Ik wil dolgraag 2 kabels hebben...beide 10meter. Als je ff t totale prijsje kan vertellen via msn (rainesh@hotmail.com) dan bespreken we dit wel verder.

Bedankt,

Rainesh
msg mij ook even, ik denk als je je eigen aanbied en mooi werk leverd, dat je wel een handeltje kan opstarten:)

skanimal(at)home(dot).nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiug
Animal schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 01:26:
[...]

msg mij ook even, ik denk als je je eigen aanbied en mooi werk leverd, dat je wel een handeltje kan opstarten:)

skanimal(at)home(dot).nl
Ik heb ook zeker intresse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb het schema gebruikt dat op deze site staat:http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/
Omdat je op de Aconda per scart aansluiting kunt instellen welk signaal hij moet door geven (in dit geval natuurlijk RGB) is het niet nodig om pin 8 en 16 van de scart te gebruiken. Je kunt dus het schema gebruiken zoals die op de bovenstaande site staat.

De breedbeeld resolutie: 848*480 krijg ik niet aan de gang met powerstrip. Heb gisteren overigens de resolutie van powerstrip aangepast, draait nu op 720*530. Is weer een stuk beter dan 720*570. Bureaublad heb ik nu volledig op mijn scherm.

Oh ja en nog ff over de VGA/RGB kabel die ik voor Rainesh ga maken. Dit is zoals het er nu uit ziet eenmalig. Als dit bevalt dan zal ik cker overwegen om mijn diensten ook aan andere mensen aan te bieden. Als dat zover is dan laat ik dat wel weten, dus tot die tijd heeft het geen zin om te vragen of dat ik voor iemand een VGA/RGB kabel wil maken :P .

P.S. Euss nog bedankt voor je tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11580

Is dit een kabel die zou werken?

http://www.keene.co.uk/cgi-bin/codesearch.pl?SBB92

Dit bedrijf heeft eentje gemakt voor een kerel in de UK voor 30 pond, kan de link niet meer vindin, maar stond ergens op www.avforums.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat gaat helaas niet lukken. Er zijn namelijk verschillende vormen van RGB, waarvan RGsB er een van is. Dit houdt in dat de sync mee wordt gestuurd in het G signaal (sync on green), de sync moet daarna weer gescheiden worden. Een TV ondersteunt deze vorm van RGB niet. Het maakt namelijk gebruik van RGBS. De S wordt bij deze vorm van RGB weg gelaten. Hierbij wordt de sync (de S in RGBS) apart mee gestuurd, dit moet je dus hebben voor je TV. Dus die kabel gaat helaas :P niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah, heel duidelijk, bedankt!

Deze kabel heeft een aparte H en V sync, dus deze kan je evt samenvoegen tot een composite sync?
http://www.keene.co.uk/cgi-bin/codesearch.pl?SBB92H

Menno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Vanwege het feit dat 2D dikke mik is met deze kabel en mijn HQ VHS kabel een zeer goeie weergave geeft op mijn TV ga ik niet alles gebruiken hiervan. Toch zou ik wel willen dat mijn TV automatisch aangaat en op het AV-S kanaal gaat als ik MCE uit standby haal.

Dat moet als het goed is kunnen met deze layout:
Afbeeldingslocatie: http://www.stapotheekfox.nl/scart_control.gif
Nu is mijn vraag de 12v lijn van die molex kan die op de 1 of andere manier teveel/weinig vermogen geven zodat mn tv stuk gaat?
En wat wordt het voltage als die 100ohm weerstand er tussen zit?

Hier onder staat het tabelletje van die 5 volt lijn:
SCART pin 16 - 'Blanking' / 'RGB Control' (75R input impedance)
SCART pin 18 - 'Blanking Ground' / 'RGB Control Ground'

0V to 0.4V TV is driven by the composite video input signal on pin 20 (default)
1V to 3V TV is driven by the RGB signals and composite sync signal on pin 20

Nu is mijn tweede vraag: hoe zit dat nu bij SVHS.
Door alle termen die gebruikt worden zie ik even het boompje niet meer in het oerwoud staan.
S-video SVHS VHS composiet S composiet etc
Ik heb een SVHS (DIN) aansluiting op mijn tv en die moet automatisch 'gepakt' worden.
Waar ik denk dat het fout gaat is wanneer ik die 5 volt lijn moet aansluiten, omdat mijn tv 3 modussen kent voor scart:
AV1 AV2 AV2-S

bij AV2 heb ik zwart/wit en bij AV2-S heb ik goed beeld. kan dat met die 5 volt lijn automatisch worden gedaan?

[ Voor 3% gewijzigd door siepeltjuh op 25-01-2005 00:56 ]

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-R
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-01 18:33
dit is interessante materie,

maar als ik het goed begrijp draait dus ook je desktop op 768* 576 en begint het beeld daar te trillen/flikkeren.

in dit topic word er volgens mij vanuitgegaan dat je zowel je monitor als je tv via 1 (dualhead) videokaart aanstuurt. is het geen oplossing om voor je vga>scart aansluiting een losse pci kaart te gebruiken (of andersom natuurlijk). waar je dus andere resoluties voor kan instellen dan op je videokaart die je voor je monitor gebruikt

je kunt dan ook het eerdergenoemde game-probleem misschien oplossen door games gewoon over de svhs- video te laten lopen en de rest over de vga>rgb, Je hebt dan natuurlijk wel 2 aansluitingen nodig op je tv

dit vond ik trouwens ook nog
Anschlüsse Rückseite:
TV-out-Anschlüsse: S-Video, Composite, Scart-RGB
http://www.areadvd.de/new...120040001_Medion_PC.shtml

is dat wel de goede scart?

en dit

Afbeeldingslocatie: http://store2.yimg.com/I/realmagic-store_1801_1302478.jpg

Afbeeldingslocatie: http://store2.yimg.com/I/realmagic-store_1801_1396930.jpg

Provides advanced video features such as scaling up to HDTV resolution, progressive DVD playback and component YPbPr analog video outputs. SCART RGB video output is also available as an option.

http://store.yahoo.com/realmagic-store/realxcarwitr.html

[ Voor 36% gewijzigd door DJ-R op 25-01-2005 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85748

DJ-R schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 01:36:
dit is interessante materie,

maar als ik het goed begrijp draait dus ook je desktop op 768* 576 en begint het beeld daar te trillen/flikkeren.

in dit topic word er volgens mij vanuitgegaan dat je zowel je monitor als je tv via 1 (dualhead) videokaart aanstuurt. is het geen oplossing om voor je vga>scart aansluiting een losse pci kaart te gebruiken (of andersom natuurlijk). waar je dus andere resoluties voor kan instellen dan op je videokaart die je voor je monitor gebruikt

je kunt dan ook het eerdergenoemde game-probleem misschien oplossen door games gewoon over de svhs te laten lopen en de rest over de vga>rgb, Je hebt dan natuurlijk wel 2 aansluitingen nodig op je tv

dit vond ik trouwens ook nog

[...]

http://www.areadvd.de/new...120040001_Medion_PC.shtml

is dat wel de goede scart?

en dit

[afbeelding]

[afbeelding]

Provides advanced video features such as scaling up to HDTV resolution, progressive DVD playback and component YPbPr analog video outputs. SCART RGB video output is also available as an option.

http://store.yahoo.com/realmagic-store/realxcarwitr.html
toon volledige bericht
Is dit niet gewoon een moderne versie van de vroegere mpeg-kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Even voor iedereen:

SVHS ==> Super VHS, verbeterde versie van de oude VHS videoband... Heeft niks te maken met het bekende din stekkertje...
VHS ==> De ouderwetse videoband...
Composiet ==> manier van beeld versturen, bestaat uit twee componenten (samengesteld beeld en aarde), en kan over een Tulp kabel, een Scart kabel óf soms zelfs ook over een 7 pins din kabel...
S-Video ==> beter dan composiet, Kleur en helderheid worden apart verstuurd en apart geaard... Zodoende minder storing en beter beeld
RGB ==> Rood groen en blauw worden apart verstuurd en vaak ook gesynced
Component ==> YPrPb/YUV Luminance en twee kleurverschillen, vaak beter dan RGB, en kan ook progressive signaal bevatten...

Scart is een manier om al die standaarden netjes in één kabel te stoppen, inclusief geluid...
Scart ==> Geen videostandaard, maar een manier om verschillende standaarden in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
Is er ook al iemand die deze constructie heeft uitgeprobeerd met de VGA uitgang van een Epia moederbord? Hier zit een VIA onboard vga controller op.

Als ik niet wil dat mn tv automatisch naar AV springt als mijn HTPC aanstaat, kan ik dan de pinnen 8, 16 & 18 achterwege laten, of is deze wel noodzakelijk?

Voor de rest ziet het er allemaal veelbelovend uit.. :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kan altijd, vga heeft altijd RGB erin zitten... anders is het geen vga :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaLass schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 11:18:
Is er ook al iemand die deze constructie heeft uitgeprobeerd met de VGA uitgang van een Epia moederbord? Hier zit een VIA onboard vga controller op.

Als ik niet wil dat mn tv automatisch naar AV springt als mijn HTPC aanstaat, kan ik dan de pinnen 8, 16 & 18 achterwege laten, of is deze wel noodzakelijk?

Voor de rest ziet het er allemaal veelbelovend uit.. :)
Pin 8 wordt gebruikt om automatisch over te schakelen naar AV en afhankelijk van welke spanning daar opkomt schakelt de TV over op 16:9 of 4:3 mode.

SCART pin 8 - 'Function Select' (>=10K input impedance)

0 to 2V TV mode (default if unconnected)
5 to 8V 16:9 AV mode
9.5 to 12V 4:3 AV mode

Als je dit dus niet wil kun je dat achterwege laten. Pin 16 hoef je niet te gebruiken als je de TV handmatig op RGB kunt zetten. Als dat niet het geval is dan ziet de TV automatisch dat het om een RGB signaal gaat. Dat betekent dat je dus gebruik moet maken van pin 16 om aan de TV kenbaar te maken dat je een RGB signaal als input gebruikt.

SCART pin 16 - 'Blanking' / 'RGB Control' (75R input impedance)
SCART pin 18 - 'Blanking Ground' / 'RGB Control Ground'

0V to 0.4V TV is driven by the composite video input signal on pin 20 (default)
1V to 3V TV is driven by the RGB signals and composite sync signal on pin 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

MikeyMan schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 13:55:
Kan altijd, vga heeft altijd RGB erin zitten... anders is het geen vga :P
Maar je hebt ook een composite sync signaal nodig, en als je videokaart dat niet ondersteunt kun je van het h-sync en v-vync een comp-sync maken, maar dat is een stuk moeilijker dan gewoon een kabeltje solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Hoeveel volt moet je dan hebben voor die pin16 als je de optie hebt om AV1 AV2 en AV2-s te selecteren met je tv.

Als ik nu 12v op pin 8 zet dan gaat hij inderdaad naar het AV2 kanaal, maar niet automatisch naar AV2-S waar hij wel heen moet anders heb ik geen kleur (wel zwart wit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is de goede kabel geloof ik, zijn in ieder geval versies bij die volgens de tekst voor Matrox en Radeon kaarten werken.

http://av-connection.com/?Hirachyid=550

Het schema op hun site is ook gelijk aan het schema op http://ryoandr.free.fr/english.html. De toko zit in Denemarken.

Prijs is er wel naar, 70 EUR voor de versie met geluid, ongeveer 55 EUR voor de versie zonder geluid.

Menno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kijk, dat lijkt er meer op... Alleen dat deens he... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zit rechtboven op de pagina een engels vlaggetje... tip druk daar eens op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Beetje duur he, 55-70 euro. Kabeltje heb je ook voor <10 euro aan onderdelen, zoek dan nog iemand die kan solderen die je 5 euro in z'n handen duwt en je kabeltje is klaar voor 15 euro.
Sowieso kabeltje hebben is mooi, maar computer configureren met powerstrip is zeker zoveel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87099

Hmm..

Welk schema is nu eigenlijk correct:
http://ryoandr.free.fr/english.html of http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/ ?

En voor die:
The following arrangement shows how a suitable 'Blanking' switching voltage (~2V) can be obtained from a PC's 5V supply.
---> Moet ik dan een stroomkabel uit de PC laten komen? Dat lijkt me nogal drastisch... En waar haal ik nu een verlengdraad voor zo'n stroomkabel, want die zijn meestal nogal kort, en enkel bedoeld voor intern gebruik? :|

Btw, heeft er iemand wat fototjes van de kabel/soldeerwerk en het beeld?

Thx,
Ken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb http://ryoandr.free.fr/english.html gebruikt, staat alleen een foutje op het plaatje, gele draadjes verwisseld (sync/sync gnd)... (plaatje op pagina is ondertussen verbeterd!)
Soldeerwerk en beeld zien er ongeveer zo uit als op die pagina :)
Verder heb ik scart pin 8 niet aangesloten omdat de TV niet op het externe kanaal hoeft te springen als de comp aangaat (en omdat 5V voor breedbeeld zorgt, heb 4:3 tv), en een 1kOhm weerstand op scart pin 20 (sync) om oversturing van het signaal te voorkomen.

5V haal je van VGA pin bij moderne videokaarten, maar zit vaak niet in stekkers van oude monitoren jammer genoeg, anders had ik daar de kabel afgeript en gebruikt, scheelt soldeerwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door W1LL3M op 08-02-2005 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Inmiddels heb ik het al een aantal keren gevraagd, maar ook elders is het niet te vinden.

Je kan dus met pin 8 de TV laten weten dat hij op AV moet. (12v)
Met pin 16 kan je de TV laten weten of hij composiet of RGB moet gebruiken. (3v)

Is er een manier waardoor de tv weet dat hij s-video moet gaan gebruiken?
Ik heb namelijk een scart kabel gemaakt met luminance en chromonance (s-video)
Wat ook een zeer goed beeld geeft.

Alleen wil ik van die afstandsbediening af.

Is er ook een mogelijkheid waarmee hij door de scart (oid) uit standby kan worden gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, ik heb zo'n verlengkabel gekocht en daar het female uiteinde van afgeknipt. Daaruit dan de kabels gehaald, maar... Hoe kan ik nu zien welke kabels aan welke uitgang vastzitten?

Ik heb het female ding al helemaal uit elkaar gehaald, maar het was er niet voor gemaakt (er zat een soort klei tussen) dus het is onmogelijk te zien welke kleur kabel naar welke uitgang gaat :( Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Euh... Multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooddaddy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 16:03
Anoniem: 134465 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:00:
PS: Wat voor een TV heb je Rainesh? Wil je wel mijn diensten aanbieden om een VGA/RGB kabel te maken :)
Ik ben helaas ook niet zo'n soldeerheld. Zou je er voor mij eventueel ook 'e'en kunnen maken? Mail-adres staat in mijn profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gooddaddy schreef op maandag 07 februari 2005 @ 21:26:
[...]

Ik ben helaas ook niet zo'n soldeerheld. Zou je er voor mij eventueel ook 'e'en kunnen maken? Mail-adres staat in mijn profiel
Volgens mij had ie daar al op gereageerd... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nutkenz: ga naar de lokale bouwmarkt en MEET dat snoer na. Er bestaat geen universele kleurcode voor VGA kabels, je hebt dus niets aan de 50 verschillende kleuren van mijn kabels.

Handleiding voor het meten: Zet hem op de kortsluit/diodetest.
1 meetpin op een draadje en de andere meetpin 1 voor 1 op de Dsub pennen. Als hij piept dan heb je de juiste pin bij het juiste draadje gevonden.
Functieoverzicht van Dsub VGA: http://www.hardwarebook.net/connector/av/vgavesaddc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
En voor die:
The following arrangement shows how a suitable 'Blanking' switching voltage (~2V) can be obtained from a PC's 5V supply.
---> Moet ik dan een stroomkabel uit de PC laten komen? Dat lijkt me nogal drastisch... En waar haal ik nu een verlengdraad voor zo'n stroomkabel, want die zijn meestal nogal kort, en enkel bedoeld voor intern gebruik? :|
Yup, maar je kan ook de spanning van en USB stekker gebruiken.
In een normale scartkabel heb je als het goed is wel een extra draadje voor dit signaal.
Het dient er enkel voor om automatisch je TV naar het videokanaal te laten schakelen als je PC aan gaat. Sluit je hem niet aan dan moet je het handmatig doen. :)
Is er een manier waardoor de tv weet dat hij s-video moet gaan gebruiken?
Ik heb namelijk een scart kabel gemaakt met luminance en chromonance (s-video)
Wat ook een zeer goed beeld geeft.
Het schakel signaal zegt dacht ik alleen dat er een inkomend signaal op de scart stekker aanwezig is. Als het goed is moet je TV wel kunnen zien wat het is. Maar ik moet toegeven dat niet alle TV's dat netjes doen.
Is er ook een mogelijkheid waarmee hij door de scart (oid) uit standby kan worden gehaald?
Nope, het kan hooguit in de instellingen van de TV zitten. Maar dan moet je wel een redelijk prijzige TV hebben willen ze dat soort features erin stoppen. :)
Meestal kan het niet.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

_bas_ schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 06:37:
Het dient er enkel voor om automatisch je TV naar het videokanaal te laten schakelen als je PC aan gaat. Sluit je hem niet aan dan moet je het handmatig doen. :)
Bij mijn TV heeft het gek genoeg een extra functie: als ik 'm niet aansluit dan vertikt ie het om het RGB signaal op te pikken, ook al schakel ik handmatig naar de SCART aansluiting. En dat terwijl pin 16 en 18 correct aangestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133553

W1LL3M schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 00:16:
Ik heb http://ryoandr.free.fr/english.html gebruikt, staat alleen een foutje op het plaatje, gele draadjes verwisseld (sync/sync gnd)...
Soldeerwerk en beeld zien er ongeveer zo uit als op die pagina :)
Verder heb ik scart pin 8 niet aangesloten omdat de TV niet op het externe kanaal hoeft te springen als de comp aangaat (en omdat 5V voor breedbeeld zorgt, heb 4:3 tv), en een 1kOhm weerstand op scart pin 20 (sync) om oversturing van het signaal te voorkomen.

5V haal je van VGA pin bij moderne videokaarten, maar zit vaak niet in stekkers van oude monitoren jammer genoeg, anders had ik daar de kabel afgeript en gebruikt, scheelt soldeerwerk.
Staat het foutje op het plaatje van "Schematic" of "Diagram" of misschien beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee hoor, het plaatje op de pagina is ondertussen verbeterd (zie de onderbrekingen in de rand van de scart-stekker (pin21)) Mijn opmerking is nu dus overbodig.

Deze klopt nu dus:
Afbeeldingslocatie: http://ryoandr.free.fr/pinout.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-05 11:18
is dit ook met lange kabels mogelijk? Of wordt het dan ook lekker duur? (met lang bedoel ik ongeveer 10 meter)

Het zou wel leuk zijn als ik een keer echt breedbeeld signaal kan sturen naar me breedbeeld tv vanaf de pc (jesus wat een rijm :) ) , ipv een overlay die volgens mij niet helemaal klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lengte is afhankelijk van de gebruikte kabelkwaliteit. En aangezien de bandbreedte (~5 <= 8 Mhz) juist erg laag is kun je behoorlijke lengtes gebruiken.

Als je kabels gebruikt als http://ryoandr.free.fr/english.html dan kun je inderdaad op kortere afstanden al in de problemen komen (signaalverlies, ghosting, EMI etc), terwijl je met echte 75 ohm coaxiale bedrading voor je RGBS dat niet hebt (of tenminste behoorlijk minder, voor de mensen die het wat zegt: 3dB @10 MHz per 100m voor bijv. RG-59 B/U).
met lang bedoel ik ongeveer 10 meter
Dat noem ik extreem kort :D

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 08-02-2005 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-05 11:18
oke dan goed om te horen.

Heb net even gegoogled naar vga to scart kabels, voor slechts €210,- heb ik 10 meter kabel :) .
Ik heb geen seconde getwijfeld :P

Maare, qua soldeer skillz ontbreekt het bij mij.
In hoeverre is dit te doen voor een n00b?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Soldeerskills kunnen wij niet inschatten vanaf hier. Als jij draadjes kun solderen zonder kortsluiting te maken of de mantels weg te smelten aan een Scart en Dsub stekker dan zit je goed ;)

En anders ga je naar je lokale electronicashop of electrostudent en vraagt hem wat het kost om te laten maken. Op die manier hoeft het je weinig extra te kosten naast je materiaal.

CME Faq: Solderen :)

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 08-02-2005 18:56 ]

• siepeltjuh
  • Niet online
Nou ik weet het niet, maar volgens mij is het geen ene moer beter als s-video (mini din)

Ik heb de kabel gesoldeert. Echt strak gesoldeert.

Dit is de enige goed werkende instelling bij mij:

PowerStrip timing parameters:
640x480=640,30,80,130,480,12,13,18,13807,312

Maar bj deze flickert hij enorm.. (begrijpelijk geen flicker filter voor VGA)
Dat is nog niet het ergste.... als ik die SCART aansluiting heb ingeprikt kan ik niet meer via de normale manier TV kijken... geeft zwart beeld met een lopende lijn boven naar beneden....
En als ik een film of TV kijk via media center dan zie je duidelijk horizontale strepen door het beeld. Lijkt dat hij interlaced beeld geeft en dan alle oneven lijnen zwart laat ofzo...

Heeft iemand een oplossing hiervoor?

Powerstrip is echt een waardeloos gemier met installingen.
Waarom zijn er geen standaard instellingen die gewoon werken op elke TV!

/edit
Voor ik het vergeet lijkt het ook dat hij overscan aan heeft staan ofzo, want mn start balk valt half buiten beeld. ook de tijd aan de rechterkant valt er half buiten....

[ Voor 9% gewijzigd door siepeltjuh op 10-02-2005 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Flicker komt idd door gebrek aan een anti-flicker-filter, maar in Media center heb ik daar geen last van doordat er geen scherpe horizontale lijnen in de gui zitten.

Overscan kun je wegkrijgen met powerstrip, en ook zou 720x540 of zelfs 720x576 te halen moeten zijn.

De strepen in je beeld kunnen te maken hebben met interlaced video die nu dus op de verkeerde resolutie wordt afgespeeld. Makkelijkst is het om de-interlacing weer aan te zetten (als het uitstaat? weet niet waar).

Normaal tv kijken zou nog moeten kunnen, maar dat ligt aan de instellingen van je videokaart. Je moet het zo zien te krijgen dat je powerstrip-timings niet op je secundaire monitor doorwerken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87099 schreef op maandag 07 februari 2005 @ 18:31:
Ok, ik heb zo'n verlengkabel gekocht en daar het female uiteinde van afgeknipt. Daaruit dan de kabels gehaald, maar... Hoe kan ik nu zien welke kabels aan welke uitgang vastzitten?

Ik heb het female ding al helemaal uit elkaar gehaald, maar het was er niet voor gemaakt (er zat een soort klei tussen) dus het is onmogelijk te zien welke kleur kabel naar welke uitgang gaat :( Iemand een idee?
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nutkenz: herhalen van je vraag is niet echt handig, vooral niet als het antwoord al meer dan eens gegeven is (inclusief uitleg waarom) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568 schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 02:00:
nutkenz: herhalen van je vraag is niet echt handig, vooral niet als het antwoord al meer dan eens gegeven is (inclusief uitleg waarom) ;)
Oopz... iets te snel gescrolled :o

By the way, die kabels zijn echt petieterig, hoe kan ik het plastiek wegkrijgen zonder ook de kabeltjes zelf te beschadigen, die zijn namelijk zo dun dat je het niet eens merkt als je ze doorknipt. Gewoon even boven een kaars houden? :)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 87099 op 12-02-2005 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
W1LL3M schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 14:31:
Flicker komt idd door gebrek aan een anti-flicker-filter, maar in Media center heb ik daar geen last van doordat er geen scherpe horizontale lijnen in de gui zitten.

Overscan kun je wegkrijgen met powerstrip, en ook zou 720x540 of zelfs 720x576 te halen moeten zijn.

De strepen in je beeld kunnen te maken hebben met interlaced video die nu dus op de verkeerde resolutie wordt afgespeeld. Makkelijkst is het om de-interlacing weer aan te zetten (als het uitstaat? weet niet waar).

Normaal tv kijken zou nog moeten kunnen, maar dat ligt aan de instellingen van je videokaart. Je moet het zo zien te krijgen dat je powerstrip-timings niet op je secundaire monitor doorwerken....
Ik heb geen tweede beeldscherm op de pc..
Het is een dedicated mce machine (shuttle sn85g4 v2)
Als ik dus op de normale manier tv kijk via mijn tv krijg ik daar ook lijnen doorheen.
720x 540 is niet stabiel te krijgen.
Als hij stil staat, dan staat de startbalk door de pictogrammen heen enz. lijkt alsog hij het hele schem in 10 bij 10 cm propt waardoor alles door elkaar staat.

Weet ook iemand hoe je met powerstrip die overscan wegkrijgt?

[ Voor 3% gewijzigd door siepeltjuh op 12-02-2005 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: http://img202.exs.cx/img202/193/powerstrip7xx.jpg
Probeer met de front en back porch en de sync width de juiste instellingen te krijgen, terwijl je de verticale refresh rate rond de 25 houdt. Het is wat klooien, maar ik had 'm binnen een kwartiertje wel redelijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand dit met een scart kabel geprobeerd?
Ik heb gisteren die kabel gesoldeerd, en nog best netjes al zeg ik het zelf... Kabel is doorgemeten, en pinnen zijn goed verbonden, maar er gebeurt helemaal niks op m'n tv. Dus mijn vragen:

- Wat is de weerstand van een vga kabel? (kan iemand dat nameten?)
- De pinout, zoals hierboven weergegeven, is bij beiden van de achterkant gezien neem ik aan?

Ga het nog wel even met een andere tv proberen, maar ik vrees het ergste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

De vraag is nu dan: Ondersteunt je TV RGB-scart of alleen composite en/of svideo?

O, en je moet natuurlijk wel je resolutie en de timings regelen met powerstrip anders krijg je natuurlijk geen beeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jah, mijn televisie ondersteunt rgb-scart...

Geeft de bios ook geen beeld van zichzelf? Of blijft dat ook zwart?
Had gedacht dat ik wel iets van beeld zou krijgen maar dat het flink verneukt zou zijn...

Mijn andere tv gaf meer reaktie... Dus vandeweek maar weer proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan pas beeld op je TV krijgen als je custom Powerstrip settings geladen worden in Windows (en bij sommige TV's moet je ook spanning op de schakelpinnen zetten om in RGB modus te gaan).

Wat bedoel je met kabelweerstand? Zo laag mogelijke weerstand en een impedantie van 75ohm :P
Qua pinouts:
- http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html (Scart)
- http://www.hardwarebook.net/connector/av/vgavesaddc.html (VGA)
- http://www.hardwarebook.net/connector/av/tele35s.html (Geluidskaart line out)

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 15-02-2005 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jah, ben er al uit... Mijn tv hield het signaal tegen omdat ie het niet snapte...De kabel lijkt goed te zijn, heb het nu op m'n laptop getest, maar die is niet zo flexibel kwa resoluties... Toen ik de composite sync aanzette, kreeg ik pas iets van beeld... Gaat goedkomen, denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Laatst online: 09-02 10:16
Anoniem: 44568 schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 06:41:
Je kan pas beeld op je TV krijgen als je custom Powerstrip settings geladen worden in Windows (en bij sommige TV's moet je ook spanning op de schakelpinnen zetten om in RGB modus te gaan).

Wat bedoel je met kabelweerstand? Zo laag mogelijke weerstand en een impedantie van 75ohm :P
Qua pinouts:
- http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html (Scart)
- http://www.hardwarebook.net/connector/av/vgavesaddc.html (VGA)
- http://www.hardwarebook.net/connector/av/tele35s.html (Geluidskaart line out)
Ik heb een tijdje geleden ook zelf een proefkabeltje gemaakt van een oude printerkabel (niet afgeschermd en erg dunne draadjes), ik wil deze versie vervangen door een definitieve.

Ik weet dat 75 ohm gewenst is en shielding ook wel wil helpen, maar wat is nu echt een goeie kabel die ik kan kopen bij bv coditronix en die ook nog in een connector past (5 x coax lijkt me nl ook niet echt handig). Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 44568 schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 06:41:
Daarover... Hoe meet je die impendantie? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133553

Ik heb nu zelf ook maar een stekker gemaakt en het beeld is enigsinds redelijk. Alleen zitten de lijnen niet helemaal goed. Is de kans groot dat dit aan mijn soldeer skills ligt of een instelling met Powerstrip. Ik gebruik overgens de settings op moment van het plaatje iets terug in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe meet je die impendantie?
Dat is voor een thuisgebruiker niet te doen zonder labo-opstelling (voor de technische achtergrond: http://home.mira.net/~marcop/ciocahalf.htm) ;) Neem gewoon coaxkabel van je TV/satelliet, dat is 75ohm'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
Anoniem: 44568 schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:16:
[...]
Dat is voor een thuisgebruiker niet te doen zonder labo-opstelling (voor de technische achtergrond: http://home.mira.net/~marcop/ciocahalf.htm) ;) Neem gewoon coaxkabel van je TV/satelliet, dat is 75ohm'.
Dat is inderdaad de goeie kabel, maar daar heb je er dan wel 5 van nodig of heb ik het verkeerd? Ik denk niet dat die makkelijk in een connector zijn samen te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 21:02

B-lennium

Volvo 164 1975!

Anoniem: 44568 schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:16:
[...]
je kunt toch ook een monitor kabel pakken ? daar zit een mooie VGA connector aan en de meeste draden zijn afgeschermt.. zeker de RGB draaden...

of vergeet ik iets ?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
Ik zie net op een site dat er ook dunne coax (4mm) bestaat, nu vraag ik mij af of er ook kabel bestaat waarin meerdere dunne coax kabels zijn verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, aan de scart zijde moet coax wel lukken met wat geknutsel... Maar aan vga zijde wordt dat toch echt een uitdaging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nu vraag ik mij af of er ook kabel bestaat waarin meerdere dunne coax kabels zijn verwerkt?
Meervoudig coax kan ook - en die van monitoren zijn inderdaad ook 75ohm'
Zie bijvoorbeeld bij Conrad.nl de VGA/RGB Multikabel, artikelnr. 605140 (een 75ohm' RGBHV 3mm + stereo audiokabel 2mm) - voor 75 euro per 10 meter...

Mocht je met dikkere coax aan de gang gaan (ivm signaalverlies/kabellengte/^geld^ etc): De Scart is probleemloos te doen met 6 losse coaxiale draden (3 kleuren, sync en 2 audio), voor de monitorstekker zijn dit er 'maar' 4 - en daarbij kun je de opening in de stekkerbehuizing vergroten met je dremel of boormachine. Voor de 3.5mm audio geldt hetzelfde qua vergroten, echter omdat de frequentie daarvan een stuk lager ligt kun je daar ook wat dunnere coax voor gebruiken dan voor je video.
Hier werkt het prima met RG6 voor de RGBS-video en 3C-2V voor de audio met een kabellengte van 25 meter in een omgeving waar iedereen klaagt over onbereikbaarheid van zijn GSM (en ik ben nog steeds goedkoper uit)...

Voor de mensen die hun PC direct naast hun PC hebben staan is dat allemaal geen enkel probleem: kwestie van een oude kapotte VGA monitor zijn kabel recyclen en daar een Scart stekker aanzetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 16-02-2005 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een kabel laten maken volgens http://ryoandr.free.fr/english.html.

Hij werkt goed op m'n pundit. Ik gebruik de standaard PAL settings die op die site worden gegeven in powerstrip. Het enige probleem is dat ie m'n 4:3 TV automatisch op breedbeeld zet. Wat moet ik veranderen om daarvan af te komen, zodat m'n TV gewoon op 4:3 blijft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een vraag: sinds ik de settings van de bovenstaande site gebruik loopt windows iedere keer te zeuren dat ik lage settings heb en dat ie het wel kan bijstellen als ik op het balonntje klik. Hoe kom daarvan af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 33864 schreef op Wednesday 16 February 2005 @ 09:26:
Ik heb een kabel laten maken volgens http://ryoandr.free.fr/english.html.

Hij werkt goed op m'n pundit. Ik gebruik de standaard PAL settings die op die site worden gegeven in powerstrip. Het enige probleem is dat ie m'n 4:3 TV automatisch op breedbeeld zet. Wat moet ik veranderen om daarvan af te komen, zodat m'n TV gewoon op 4:3 blijft staan?
Scart pin 8 loshalen, zolang hier 5V op staat zal de TV op het externe kanaal springen met breedbeeld instellingen. Als je deze loshaalt zal de TV op 4:3 werken, maar niet meer automatisch op dat kanaal springen. Als je meer dan 9,5V op deze pin zet werkt ie wel op 4:3 automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

W1LL3M schreef op Wednesday 16 February 2005 @ 10:47:
Scart pin 8 loshalen, zolang hier 5V op staat zal de TV op het externe kanaal springen met breedbeeld instellingen. Als je deze loshaalt zal de TV op 4:3 werken, maar niet meer automatisch op dat kanaal springen.
Bij mijn TV gaat die vlieger niet op. Als ik pin 8 niet gebruik dan weigert ie geheel om RGB weer te geven, ook al schakel ik handmatig naar de betreffende SCART ingang. Pin 8 moet dus aangesloten zijn met RGB, maar hij schakelt met die 5V inderdaad naar 16:9. Geen ramp maar wel hinderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Pin 8 zorgt er alleen voor dat er 4:3 of 16:9 gebruikt wordt, pin 16 (RGB Control) zou ervoor moeten zorgen dat je tv weet dat RGB gebruikt moet worden.... Ik heb trouwens wel pin 18 (RGB Control Ground) aan de ground gehangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Doh... Had gemist dat alleen ATI composite sync ondersteunt... Dus voorlopig nog geen resultaat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn
  • Laatst online: 30-04 18:46

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Ben vandaag ook begonnen met deze kabel scheelt weer een aanschaf van een PCI-E videokaart :P
Draai nu op een i915G van intel, alleen blijft het beeld rotteren als het ware en zie ik er 3 naast elkaar en in powerstrip krijg ik niet de mogelijkheid om custom timings etc. in te stellen, iemand enig idee waar dit aan ligt?

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

Iemand ook een alternatief voor powerstrip, want nu kan ik ineens niet meer op advanced timings komen :|

Mijn beeld flikkert momenteel wel heel erg zie een stuk of 12 vlaggen van de screensaver :P

-edit

hmm, dat is balen, er schijnt geen manier te zijn om custom resolutions aan een intel kaart door te geven :( dat is dus echt kl*te, want nu moet ik een pci-e kaartje kopen :|
Mocht er iemand onverhoops een probleem hebben, ik sta er open voor!

[ Voor 40% gewijzigd door BlackBurn op 16-02-2005 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan er natuurlijk ook een /me normaal PCI (mits je mobo dat heeft) kaartje naast zetten en die gebruiken voor je TVout ;)
(/me Radeon 7000 32MB is € 32,- in de Pricewatch, PCI-e kaartjes vanaf € 57,65)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 16-02-2005 23:36 ]

• BlackBurn

BlackBurn

Anoniem: 44568 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 23:34:
Je kan er natuurlijk ook een /me normaal PCI (mits je mobo dat heeft) kaartje naast zetten en die gebruiken voor je TVout ;)
(/me Radeon 7000 32MB is € 32,- in de Pricewatch, PCI-e kaartjes vanaf € 57,65)
Daar had ik ook aan gedacht, maar aangezien het micro atx bordje is, heb ik maar 2 pci poortjes en heb 2 PVR150MCE kaartjes die ik wil gebruiken. Zo word zo'n bordje toch ineens erg vol :|

Ik heb nu even een x600 van het werk meegenomen weet niet of dat de uiteindelijke kaart word, beetje overkill denk ik voor een htpc, maar mijn vraag was zit daar ook een 5volt output op de vga aansluiting, aangezien ik hem niet kan meten denk pinnentje van de meter te dik :(

Anders verbouw ik vanmiddag me kabel misschien voor niks en zo'n goede soldeerder ben ik niet :P

• BlackBurn

BlackBurn

Argh ik dacht dat alles opgelost zou zijn met een x600 kaartje :|

Krijg nu een voornamelijk verticaal scrollend beeld heel snel en op andere zenders zie ik hetzelfde alleen wat donkerder van kleur :| Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Pin 8 heb ik niet gesoldeerd.

Met powerstrip krijg ik het op geen enkele manier stil, ligt dit aan de kabel of toch aan powerstrip?
Word er echt gek van :|

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.