RGB-scart met een HTPC

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste
Acties:
  • 54.463 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Exirion schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 11:02:
[...]

Bij mijn TV gaat die vlieger niet op. Als ik pin 8 niet gebruik dan weigert ie geheel om RGB weer te geven, ook al schakel ik handmatig naar de betreffende SCART ingang. Pin 8 moet dus aangesloten zijn met RGB, maar hij schakelt met die 5V inderdaad naar 16:9. Geen ramp maar wel hinderlijk.
Als ik pin 8 weghaal (uit een kabel gemaakt volgens http://ryoandr.free.fr/english.html) maar ervoor zorg dat de weerstand van 75 ohm naar 16 blijft lopen. Zou het dan moeten werken?

Is die RGB ground waarover een paar posts hierboven wordt gesproken noodzakelijk?

Verwijderd

BlackBurn schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 16:04:
Argh ik dacht dat alles opgelost zou zijn met een x600 kaartje :|

Krijg nu een voornamelijk verticaal scrollend beeld heel snel en op andere zenders zie ik hetzelfde alleen wat donkerder van kleur :| Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Pin 8 heb ik niet gesoldeerd.

Met powerstrip krijg ik het op geen enkele manier stil, ligt dit aan de kabel of toch aan powerstrip?
Word er echt gek van :|
Het zou "tiling" kunnen zijn. Ik had het eerst ook, tot ik dat in powerstrip uitzette. Het lijkt me geen "pin 8 probleem", kennelijk weet je TV dat er RGB binnenkomt, anders zou je volgens mij niks zien.

Disclaimer: ik ben geen techneut!

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 19:26

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

ik heb net even goed beeld gehad, enige probleem wat ik nu nog heb is dat het beeld op "gewone" tv kanalen gaat roteren, zou dat ook aan die tiling kunnen liggen? (klopt het trouwens dat er geen ground nodig is? (op de pagina van idiots word daar wel over gesproken of die andere niet).

Ik ben nu bezig om het beeld passend te krijgen, door wat met die knopjes te rommelen, heb geen idee wat het allemaal inhoud, porch etc. :P

op 720 x 540 had ik straks redelijkbeeld, maar het beeld was net een tikkeltje te breed, kan ik dat verhelpen door de resolutie wat omlaag te halen, alleen heb ik dan geen standaard resolutie meer of wel?

edit:

Probeer hem nu op 720x576 te krijgen, maar dan kan ik daarna niet meer handmatig de waarden instellen, iemand enig idee, hoe dit op te lossen?

[ Voor 24% gewijzigd door BlackBurn op 17-02-2005 17:40 ]

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 15:20
Verdorie, het plaatje van aansluitingen was wel veranderd, maar het schema niet, ik heb dus mooi verkeerd lopen solderen :(

Klopt het schema nu wel of niet?:
Afbeeldingslocatie: http://ryoandr.free.fr/schema.png

[ Voor 26% gewijzigd door pretorian_nl op 17-02-2005 20:00 ]

Digital Media Junkie

• BlackBurn

BlackBurn

hmm... hij verkleurt in eens richting een wat gelige gloed, ligt dat aan de kabel of ergens anders aan, vaag, heb de kabel niet meer aangeraakt en net waren de kleuren super!

Hmm lag aan de kabel en nu weer blauwe strepen, als ik hem in de vga doe, dan gaat het 5sec. goed en dan gaat die weer strepen, denk dat ik morgen nog maar een kabel ga maken, ik weet nu ten minste hoe het moet.

[ Voor 39% gewijzigd door BlackBurn op 18-02-2005 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
Ik heb een probleempje met powerstrip, hij herkent mijn 9550 als een 9250 8)7 . Zodra ik ook maar iets verander crasht het hele systeem en zie ik helaas een BSOD. Iemand enig idee waar dit door komt?

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

pretorian_nl schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:04:
Ik heb een probleempje met powerstrip, hij herkent mijn 9550 als een 9250 8)7 . Zodra ik ook maar iets verander crasht het hele systeem en zie ik helaas een BSOD. Iemand enig idee waar dit door komt?
Neem aan dat je de laatste versie van powerstrip en je drivers hebt?
Zou het verder anders ook niet weten :|

Ik heb zonet mijn tweede kabel in elkaar geflanst en ik begin er nog handigheid in te krijgen ook :D
Dus als er nog tweakers uit de omg. Oss zijn die hulp nodig hebben :)

Alleen het afstellen met powerstrip blijft kl*te, vind dat het beeld nog net iets te veel flikkert, iemand nog hints/tips hiervoor. Is er verder ook niet een soort antiflikker te vinden voor de windows desktop, want beeld in mediacentre en tv/dvd's is perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

Nog een klein probleempje, op het videosignaal is het beeld perfect!

Alleen als de htpc aanstaat, dan krijg ik op alle kanalen het beeld scrollend/trillend etc. te zien, behalve op het videokanaal waar de scart inzit in dit geval AV1, iemand enig idee of dit op te lossen is.

Het is een LG tv, geen idee welk nummer iig een met flatron beeldbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 16:47:
[...]

Als ik pin 8 weghaal (uit een kabel gemaakt volgens http://ryoandr.free.fr/english.html) maar ervoor zorg dat de weerstand van 75 ohm naar 16 blijft lopen. Zou het dan moeten werken?

Is die RGB ground waarover een paar posts hierboven wordt gesproken noodzakelijk?
Antwoord: ik kon zowel pin 8 als 16 losmaken. Mijn TV heeft het RGB comminucation signaal kennelijk niet nodig. Hij blijft nu op 4:3 staan.

Wat een geknutsel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:43:
[...]

Antwoord: ik kon zowel pin 8 als 16 losmaken. Mijn TV heeft het RGB comminucation signaal kennelijk niet nodig. Hij blijft nu op 4:3 staan.

Wat een geknutsel...
Hmm als ik 8 losmaak, dan knippert het beeld niet meer op andere kanalen, maar dan krijg ik op het videokanaal wit met zwart beeld scrollend, geen rgb neem ik aan. Zal eens een ander weerstandje als 100 Ohm proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
Net weer even geprobeerd, nog steeds niks. Meteen blauwe schermpies, natuurlijk laatste drivers en alles. Ziet er hopeloos uit. Dus als iemand nog een kabel wil overnemen? Kostprijs en hij zit al in elkaar!

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

De kabel werkt perfect, alleen nog een klein dingetje en ik heb geen idee, waar ik dat moet zoeken, als ik de tv net aanzet dan word het beeld na ongeveer 10min erg dof, dan komt er een soort wazige wit doek overheen. Om vervolgens 30 minuten later ongeveer weer te verdwijnen en gewoon goed scherp te zijn.

Ligt dit aan de tv, powerstrip instellingen of moet ik misschien nog ergens anders kijken?

Ik heb hier trouwens ook een kabel over, voor iemand die geen ati kaart heeft, dus met extern powerstekkertje eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:07
pretorian_nl schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:04:
Hoe bevalt de TV-out kwaliteit van jouw 9550? Ik heb een 70cm 4:3 50Hz Philips TV en zoek een kaart die een goed beeld geeft daarop. Nu dacht ik aan die 9550 (helaaas alleen nog niet passief gekoeld gezien met 128bit geheugeninterface).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
Ik heb een passief gekoelde, van Club3d. Tv-out is verder goed, is dat ik eens wou zien of dit dan beter kon zijn.

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:07
Pretorian_nl, thanks voor je antwoord. Ik heb nog een vraagje maar om niet OT te gaan stel ik hem in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

pretorian_nl schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 10:04:
Ik heb een passief gekoelde, van Club3d. Tv-out is verder goed, is dat ik eens wou zien of dit dan beter kon zijn.
Met zo'n RGB-scart kabel haal je echt VEEL betere beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond deze tips op het powerstrip board http://www.entechtaiwan.net/forums/index.php. Had ik veel aan, vooral de eerste. Ik heb nog wel wat overscan, maar volgens mij minder dan met "gewone" TV.

There are two ways to reduce - possibly even eliminate - overscan/underscan. First, get a rock-solid eye pleasing display; don't bother trying to eliminate overscan/underscan until you're satisfied with the display to begin with. Once you have a satisfactory, albeit overscanned/underscanned, display, try this:

1. PowerStrip menu > Display profiles > Configure > Advanced timing options
2. Check "Lock scan frequencies"
3. Use the arrow buttons to reduce/expand screen size and center

If that doesn't work - and it probably won't if you are tuning a HDTV which is designed for overscanned signals - or is less than satisfactory, consider using a so-called "resolution-in-a-resolution":

1. PowerStrip menu > Display profiles > Configure
2. Switch to the overscanned/underscanned but otherwise satisfactory resolution if you're not there already
3. Click Advanced timing options > Custom resolutions
4. Check "Lock total geometry"
5. Reduce/increase the number of "Active pixels" by the estimated amount of overscan/underscan, e.g., if you are at 1920x540 and there is ~ 5% overscan, change the number of active pixels to 1824x514
6. Click "Add resolution" and follow the instructions on screen

This second method, of course, only works if your display driver supports user-defined resolutions.

Voor wat het waard is, ik gebruik deze timings:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,47,56,145,576,5,28,20,15221,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=47 HSW=56 HBP=145 kHz=16 VFP=5 VSW=28 VBP=20 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 15.221 720 767 823 968 576 581 609 629 interlace +hsync +vsync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De zoektocht gaat verder... maar ik heb het beeld bijna zoals ik het wil. Het onderstaande hielp bij mij veel voor de beeldkwaliteit. Komt van http://www.xpmce.com/forum/ftopic92938.html.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Optimize for Television

I know I've become a bit boring in the past about this, but at last this
problem has been solved, though not by me. Major quality improvement for
those running VGA->RGB SCART

In the MCE registry settings there are a number of tweaks, to
increase/decrease the "safe area" margins in MCE (to keep the MCE menus away
from areas that are overscanned off-screen on a TV)

However there is also a converse tweak, that applies a degree of zoom/crop
to the LiveTV / Recorded TV (but not DVD or My Video it seems?) video to
simulate overscan when viewing on a non-overscanned display (like a PC
display). This is to avoid seeing the junk that broadcasters sometimes allow
on the very edge of their pictures. (ITV News Channel is a prime example -
nothing lines up on the left of frame)

*** WARNING ***
Before adjusting any Registry entry you should always accept that doing so
is at your own risk, and you should backup your registry for safety.

This overscan compensation was enabled on my set-up for some reason. In the
:"HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Media
Center\Settings\MCE.PerUserSettings" section of the registry, the
"optimizeFor" key was set to "ComputerMonitor" not "Television". This meant
that LiveTV was being zoomed in a small amount - but enough to cause quality
issues when de- and re-interlacing, as well as moving on-screen graphics
uncomfortably close to the edge of screen on sports and news channels.

By selecting "Television" MCE doesn't apply in any overscan compensation -
and if you are running a 1024x576 desktop, 16:9 576/50i stuff is displayed
with a 1:1 input to output line relationship with no scaling. This means
there is no zooming or cropping going on, and no scaling, which was causing
quite nasty banding artefacts on my set-up (Where de-interlacing wasn't
perfect and interlace artefacts scaled and then re-interlaced I got
occasional, quite nasty, vertical banding - especially on fast, major,
luminance changes - saying flash cameras on news footage, or flashing light
effects on Light Entertainment)

Thanks to "sanderton" on the XPMCE (and Tivo Community) forums for the work
in sorting this. Hurrah - MCE is now pretty near perfect in picture quality
terms. Now if only it didn't lose its DVB-T Guide to channel mapping
information...
-----------------------------------------------------------------------------------

Het beeld flikkert hierdoor een stuk minder, het heeft kennelijk iets met interlacing te maken. Ik heb nu nog wat geflikker in helder witte vlakken. Iemand een oplossing daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

scheelt dat nou echt veel die laatste hint, want mijn live-tv is eigenlijk van behoorlijk goede kwaliteit.

Hoe heb je je beeld in 720x576 gekregen, als ik die resolutie doe, dan kan ik op geen enkele manier de frequenties,porch etc. nog instellen.

heeft iemand trouwens ook een makkelijk woordenlijstje voor al die termen? Weet nu telkens maar wat ze half betekenen en zou wel makkelijk zijn als ik het wat preciezer wist :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft iemand trouwens ook een makkelijk woordenlijstje voor al die termen? Weet nu telkens maar wat ze half betekenen en zou wel makkelijk zijn als ik het wat preciezer wist
Videosignalen zitten wat moeilijker in elkaar dan een enkele posting op een forum kan verduidelijken imo ;)

Maar om een beetje een inschatting te krijgen kun je natuurlijk altijd Googlen op de losse termen of de specificaties ernaast leggen.

Om inzichtelijk te maken hoe bepaalde factoren op elkaar ingrijpen: GTF_V1R1.xls
Een andere leuke calculator vindt je oa. hier, en een uitleg over PAL video hier en hier.
Een uitleg met een handig plaatje vindt je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 07:37
Ok, ok, ok. Ik kan nog steeds niet solderen, maar is dit 'm dan:

http://cgi.ebay.de/ws/eBa...gory=8272&item=5754740301

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Laatst online: 14:59
Nee helaas dat is hem ook niet.

Stond er niet eerder al in dit bericht een webshop in Denemarken waar ze hem wel leveren. Alhoewel wel behoorlijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 07:37
Hoe zit het eigenlijk met audio en SCART? Die ene kabel in die Deense shop (DKK 499 = EUR 67) heeft 1 audiostekkertje. Is dat wel voldoende om een beetje fatsoenlijk geluid door te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Up Yours schreef op zondag 27 februari 2005 @ 18:24:
Hoe zit het eigenlijk met audio en SCART? Die ene kabel in die Deense shop (DKK 499 = EUR 67) heeft 1 audiostekkertje. Is dat wel voldoende om een beetje fatsoenlijk geluid door te geven?
Lijkt me gewoon een stereo-jack. Dus gewoon 'fatsoenlijk' stereo. Andere ongein zoals surround enzo gat niet via je scart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag tot betrekking van de weergave in windows, op de site die in de openingspost werd gegeven lees ik dat het beeld in windows zou flikkeren, wat ik wil berijken met een HTPC is dat ik ook gewoon kan chatten enz. via mijn tv, zonder onleesbaar beeld, wat ik via tv-out wel heb, heeft het dan zin om zo'n kabel te maken? of is gewoon werken in windows nog steeds onleesbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:59

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Alles is wel duidelijker leesbaar, maar de horizontale 1-pixel lijnen van windows knipperen als een gek, het is erg vermoeiend voor je ogen. Media Center zelf heeft daar geen last van. Je kunt proberen een theme te zoeken met zo min mogelijk contrastrijke horizontale lijnen, dat zou wel helpen. Websites (GoT bijv.) blijven wel knipperen dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

Precies wat W1llem zegt, alleen vraag ik me af, aangezien MCE schijnbaar een soort "anti-flikker" (wat een woord :+ ) filter heeft of dit ook niet in "standaard" windows mogelijk is, want dan zou het echt af zijn. btw, in MCE is het toch ook mogelijk om te chatten, al heb ik het nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W1LL3M schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 08:35:
Alles is wel duidelijker leesbaar, maar de horizontale 1-pixel lijnen van windows knipperen als een gek, het is erg vermoeiend voor je ogen. Media Center zelf heeft daar geen last van. Je kunt proberen een theme te zoeken met zo min mogelijk contrastrijke horizontale lijnen, dat zou wel helpen. Websites (GoT bijv.) blijven wel knipperen dan....
Ik heb zelf een 100hz tv en het beeld is helemaal stil. Alleen heb ik wel dat tekst in explorer en dergelijke niet goed te lezen kan ik aannemen dat dit komt doordat het beeld interlaced is? Of is het bij jou gewoon haarscherp ook met klein lettertype tekst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:32:
[...]

Ik heb zelf een 100hz tv en het beeld is helemaal stil. Alleen heb ik wel dat tekst in explorer en dergelijke niet goed te lezen kan ik aannemen dat dit komt doordat het beeld interlaced is? Of is het bij jou gewoon haarscherp ook met klein lettertype tekst?
Ik kan niet voor W1LL3M praten, maar bij mijn zijn de letters haarscherp ook de kleinere, alleen flikkert het beeld een beetje en dat word na een tijdje wel vermoeiend/irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackBurn schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:58:
[...]

Ik kan niet voor W1LL3M praten, maar bij mijn zijn de letters haarscherp ook de kleinere, alleen flikkert het beeld een beetje en dat word na een tijdje wel vermoeiend/irritant.
Mooi waardeloos ik zat beetje te prutsen met instellingen van tv en nu blijkt het bij mij alleen goed te werken als ik de tv instel op s-zoom. Als voorbeeld heb ik in Word wat getypt en wat figuurtjes en lijnen neergezet. Horizontale lijnen zijn hier dubbel en bij tekst krijg ik lijnen die verkeerd worden neergezet ongeveer het idee van een printer die niet goed is uitgelijnt. Moet wel zeggen dat bij films enzo ik er niks van merk het beeld heel erg mooi is.

Iemand een Panasonic breedbeeld tv??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij mij zijn alle letters (ook de kleine) erg goed te lezen op een Sony 50Hz 29" (4:3) TV.
Veel 100Hz tv's hebben instellingen die het beeld rustiger moeten maken, hierdoor heb je niet meer het originele beeld en kan het dus lijken op een soort blur over de kleine letters. Bij mijn ouders' philips 100hz breedbeeld kun je dit soort dingen ook uitzetten. Met deze optie aan vond ik het beeld te 'zacht', kleine details worden weggefilterd (vooral merkbaar bij dvd's, bij gewone TV heb je gewoon iets minder ruis met de filter aan)

PS: gewone 100Hz tv's werken nog steeds alleen maar met 50Hz signalen als input, interlaced, dus 25 beelden/sec. De 100Hz is alleen voor rustigere weergave van het PAL signaal.

[ Voor 18% gewijzigd door W1LL3M op 03-03-2005 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 17:41
Iemand enig idee, hoe je je eigen custom resolutions, WEL kan selecteren, na het rebooten?

:? snap er nix van, heeft altijd gewerkt

Nieuwe Omega drivers:P

maar tlukt nog nie egt :P

[ Voor 18% gewijzigd door Animal op 03-03-2005 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Nou, ik kom er niet uit hoor... :\

Als ik res. 720*540 gebruik, werkt het wel, maar dit ziet er echt niet uit, op 16:9
Je ziet echt pixels in elkaar zakken..erg slecht.

Kan iemand mij uitleggen, welke timing enz, er voor een 16:9 tv moeten worden gebruikt??
Dus niet Pal res. want dat ziet er belachelijk uit.
720*576 krijg ik ook niet aan de gang...

Ik heb nu pas een uur zitten klooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Animal schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:31:
Nou, ik kom er niet uit hoor... :\

Als ik res. 720*540 gebruik, werkt het wel, maar dit ziet er echt niet uit, op 16:9
Je ziet echt pixels in elkaar zakken..erg slecht.

Kan iemand mij uitleggen, welke timing enz, er voor een 16:9 tv moeten worden gebruikt??
Dus niet Pal res. want dat ziet er belachelijk uit.
720*576 krijg ik ook niet aan de gang...

Ik heb nu pas een uur zitten klooien
Je hebt iig Powerstrip nodig. En dan gebruik ik de volgende timings voor 16:9 :

960x540
Horizontal : Refresh rate=16 Front porch=101 Sync Width=56 Back porch=171
Vertical: Refresh rate=25 Front porch=21 Sync Width=9 Back porch=58

1024x576
Horizontal : Refresh rate=16 Front porch=60 Sync Width=48 Back porch=124
Vertical: Refresh rate=25 Front porch=7 Sync Width=5 Back porch=41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 21:02:
[...]

Je hebt iig Powerstrip nodig. En dan gebruik ik de volgende timings voor 16:9 :

960x540
Horizontal : Refresh rate=16 Front porch=101 Sync Width=56 Back porch=171
Vertical: Refresh rate=25 Front porch=21 Sync Width=9 Back porch=58

1024x576
Horizontal : Refresh rate=16 Front porch=60 Sync Width=48 Back porch=124
Vertical: Refresh rate=25 Front porch=7 Sync Width=5 Back porch=41
Ben de eerste nu aan het toevoegen, hij reboot nu, kijken of mn driver het ondersteund..
////

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

powerstrip is een ramp hoor, handmatig toevoegen heeft bij mij geen een keer gewerkt :| op 720 * 576 is bij mij ook nog niet gelukt helaas :(

Ik heb hem momenteel op 720 * 540 draaien op breedbeeld en gaat goed, dvd's resized die schrijnbaar automatisch :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
BlackBurn schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 22:21:
powerstrip is een ramp hoor, handmatig toevoegen heeft bij mij geen een keer gewerkt :| op 720 * 576 is bij mij ook nog niet gelukt helaas :(

Ik heb hem momenteel op 720 * 540 draaien op breedbeeld en gaat goed, dvd's resized die schrijnbaar automatisch :D
de timings die hier boven staan, helpen echt !!

Ik heb een GEWEDIG beeld nu!!
Danku allen !:D
En dank je ROB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

Animal schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 01:05:
[...]

de timings die hier boven staan, helpen echt !!

Ik heb een GEWEDIG beeld nu!!
Danku allen !:D
En dank je ROB
Hmm, met die timing van 1024, zien de dvd's er een stuk beter uit, maar MCE zelf is allemaal wat opgekropter, vaag:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:44
zag zojuist een vga to scart kabel op http://www.elektronica-online.nl/
met een soort soldeer schema erbij, rede hiervoor weet ik niet (neem aan dat de kabel al in elkaar zit)

Maar de prijs €2,50/€3,00 is wel belachelijk goedkoop.

Mijn vraag is dus, zullen dit volledige rgb kabels zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 12:42

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

ik zie nog steeds alleen maar reakties van mensen met ATI kaarten, betekent dit dat(vanwege het sync-probleem) het nog steeds niet draait op nVidia hardware?

Indien er iemand is die succesvol breedbeeld output krijgt met een RGB stekker, kan die dat hier posten misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

D3ton4tor schreef op zondag 06 maart 2005 @ 20:07:
ik zie nog steeds alleen maar reakties van mensen met ATI kaarten, betekent dit dat(vanwege het sync-probleem) het nog steeds niet draait op nVidia hardware?

Indien er iemand is die succesvol breedbeeld output krijgt met een RGB stekker, kan die dat hier posten misschien?
Zolang de kaarten custom resolutions aankunnen werkt het ook op andere kaarten, ik weet het niet helemaal zeker, maar ik neem aan dat NVIDEA wel custom resolutions ondersteund (90% zeker :P), maar oboard Intel kaartjes in ieder geval niet, kijk anders eens op het forum van powerstrip, daar kwam ik erachter dat het met onboard intel kaartjes niet ging werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BlackBurn schreef op maandag 07 maart 2005 @ 11:26:
[...]

Zolang de kaarten custom resolutions aankunnen werkt het ook op andere kaarten, ik weet het niet helemaal zeker, maar ik neem aan dat NVIDEA wel custom resolutions ondersteund (90% zeker :P), maar oboard Intel kaartjes in ieder geval niet, kijk anders eens op het forum van powerstrip, daar kwam ik erachter dat het met onboard intel kaartjes niet ging werken :)
Das niet helemaal waar, je moet wel creatief doen met een schakelingetje om van de Horizontale en verticale sync een composite sync te maken... Ik heb de spulletjes daarvoor momenteel in bestelling staan, en dan kunnen we eens kijken hoe goed het werkt op een nvidia kaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Erik070 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:10:
zag zojuist een vga to scart kabel op http://www.elektronica-online.nl/
met een soort soldeer schema erbij, rede hiervoor weet ik niet (neem aan dat de kabel al in elkaar zit)

Maar de prijs €2,50/€3,00 is wel belachelijk goedkoop.

Mijn vraag is dus, zullen dit volledige rgb kabels zijn?
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/12973.jpgdus:
Scart Pin 2 (Audio Right) op Vga pin 5 (Ground) en
Scart Pin 19 (Sync (composite video) out) op Vga pin 1 (Red)
Ik denk dat je heel vreemd beeld krijgt :+
Of je blaast gewoon wat op natuurlijk. Zou niet weten waarvoor je deze kabel zou willen gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door W1LL3M op 07-03-2005 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 12:42

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

MikeyMan schreef op maandag 07 maart 2005 @ 11:31:
[...]

Das niet helemaal waar, je moet wel creatief doen met een schakelingetje om van de Horizontale en verticale sync een composite sync te maken... Ik heb de spulletjes daarvoor momenteel in bestelling staan, en dan kunnen we eens kijken hoe goed het werkt op een nvidia kaart ;)
Op wat voor kaart ga je het testen als ik vragen mag?
Ben in ieder geval bijzonder benieuwd naar je resultaten.
Indien je een "succes-story" hebt neem ik aan dat je hier een how-to post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ga het testen op een Nvidia Vanta... Niet echt best, maargoed, alstie kapot gaat kan het me ook niet zo boeien...
Het samenvoegen van de syncs ga ik proberen volgens onderstaande link:

http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/circuit

Enige vraag die mij nog rest voordat ik ga beginnen; ik heb de transistors nu voor me liggen... Maar hoe moet ik dat zien met die pootjes? Ik heb er drie pootjes aan zitten, en een vlakke en een afgeronde kant... Wat is wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

MikeyMan schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 13:36:
...

Enige vraag die mij nog rest voordat ik ga beginnen; ik heb de transistors nu voor me liggen... Maar hoe moet ik dat zien met die pootjes? Ik heb er drie pootjes aan zitten, en een vlakke en een afgeronde kant... Wat is wat?
http://www.alldatasheet.c...HILD/BC548B/datasheet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jah, had het ondertussen al uitgevonden, maar evengoed bedankt ;)

(aardige transistor faq hier op GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Superstrakke thread; heeft me al heel wat wijsheden en uren leesplezier opgeleverd.

Ik heb handleiding van ryoandr.free.fr/english.html van voor naar achter doorgelezen en geconstateerd dat ik -wanneer de kabel af is- een probleem ga krijgen bij het in werking stellen: ik heb 'slechts' één computer. De veilige methode die daar beschreven wordt, is er eentje met het VNC tooltje waarbij de computer die aan de tv hangt op afstand bestuurd wordt.

Zou iemand weten hoe ik nu met mijn Radeon 9800 series (VGA, DVI en TV-out, ik heb ook zo'n verloopje van DVI naar VGA) een aantal instellingen kan testen zonder dat mijn computer onbruikbaar wordt?

Nog een vraag (vergeef me mijn onkunde):
Met de nieuwste versie van Catalyst kan ik van alles instellen, heb ik nu die Powerstrip settings nog nodig? Ik kan via Catalyst bijvoorbeeld gewoon standaard PAL (720x576) in allerlei frequenties instellen. Ik bedoel, als Catalyst dat op mijn s-video TV-out kan sturen, waarom dan niet op de 1ste VGA poort?

Eerst maar eens zo'n kabel maken; dat gaat ook nog wel een aantal uur duren met mijn dikke vingers en soldeerervaring.......

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb de kabel met de sync combiner (om het maar zo te noemen) ondertussen in elkaar zitten... Maar nog niets op mijn beeld weten te krijgen... Beetje jammer, we blijven proberen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 12:02:
Zou iemand weten hoe ik nu met mijn Radeon 9800 series (VGA, DVI en TV-out, ik heb ook zo'n verloopje van DVI naar VGA) een aantal instellingen kan testen zonder dat mijn computer onbruikbaar wordt?
Probeer eerst een "dual" screen setup werkend te krijgen.
Op je 1e VGA output sluit je de VGA monitor aan. Op deze 1e monitor blijf je beeld houden terwijl je experimenteert met de settings van de 2e VGA (=TV out).
Indien dual screen niet werkt met je Radeon kan je natuurlijk ook een oud PCI VGA kaartje bijplaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:53
Heetf iemand dit al geprobeerd?? RGB with Chrontel chips

Lijkt mij een super oplossing. :) Geen gedoe meer met een VGA naar RGB kabel maar gewoon een RGB signaal uit je TV-uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

update: Ik heb nu voor het eerst iets van beeld... Had twee dingen verkeerd om gesoldeerd, nu bezig met de instellingen, het composite sync schema lijkt dus te werken...

Namron; Zou je mij de powerstrip gegevens die werken op jouw televisie kunnen sturen? Ben een uur aan het kloten geweest, maar heb nog niet echt iets bruikbaars op m'n tv gehad...

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 13-03-2005 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Tjeemig de peemig.... :(

Dat gesoldeer blijk dus een ramp. Ik heb écht te dikke vingers en zeker een te dikke soldeerbout; we gaan op zoek naar een kant en klare kabel. Het SCART deel van de kabel was nog wel te doen, dat gepiel op de vierkante mm in de vga connector kost me teveel valdispert.

Heeft iemand zo'n ding in de aanbieding? De Deense kabel kost 70 euri's, toch? Scheelt me weer flink wat uren en frustratie.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zojuist op E-bay gezien: iemand onder het pseudoniem: (m)(g)(w) dit soort kabels verkoopt.. Geen flauw idee of hi/zijj ook een kabel volgens het schema van ryondr.free.fr/english.html kan/wil maken, ik kan het nog niet vragen, want op e-bay moet je drie dagen geregistreerd zijn voordat je een 'seller' een vraag kunt stellen. Da's best rap in het internet-tijdperk. Wat een onzin.

Om even on-topic te blijven: hij/zij vraagt voor een soortgelijke kabel een pondje of 20. Da's volgens mij nog steeds de helft van het bedrag wat onze Deense vrienden vragen.

BTW: hoe is het de andere tweakers met dikke vingers vergaan? M.a.w. Hoe zijn zij aan hun kabel gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom koop je dan geen vga kabel die je ff doormeet, dan hoef je alleen het scart gedeelte te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 16:37
hmmm ik ga dit ook maar eens doen!
ik heb een oude (lange) vga kabel... dus hoef alleen het scart deel te doen :)

is er inmiddels een oplossing voor de flikkering als je niet naar films kijkt? hoe kan het eigenlijk dat het beeld niet flikkert als je film kijkt (en ik neem aan dat het bij games ook goed werkt) maar wel als je gewoon je windows scherm hebt??

en waarom in hemelsnaam worden dit soort RGB Scart to RGB VGA niet gewoon verkocht!?

[ Voor 25% gewijzigd door Jazco2nd op 13-03-2005 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nog even de link voor de Arcade-kabel van e-bay (is niet de goede, maar de maker zou hem wel willen aanpassen aan je indivuele behoefte).

http://cgi.ebay.co.uk/ws/...gory=3945&item=6159311978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazco2nd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 23:49:
is er inmiddels een oplossing voor de flikkering als je niet naar films kijkt? hoe kan het eigenlijk dat het beeld niet flikkert als je film kijkt (en ik neem aan dat het bij games ook goed werkt) maar wel als je gewoon je windows scherm hebt??
en waarom in hemelsnaam worden dit soort RGB Scart to RGB VGA niet gewoon verkocht!?
De oplossing heet 100Hz TV

50 Hz TV laat grote vlakken 50x per seconde zien.
Dunne horizontale lijnen worden echter maar 25x per seconde getoond, waardoor dat lekker knippert.

Dit soort kabels worden niet verkocht omdat:
-eea niet zomaar werkt
-er dan niets meer te tweaken valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Okee, heb ff een vraagje,

Heb zojuist mce opnieuw geinstaleerd, en heb nu dus weer de officiele ATI MCE drivers(laatste)
Alleen in powerstrip is nu ADVANCED TIMING OPTIONS grayed out..:S
Ik heb uit ervaring gezien, dat die ati mce drivers ook geen custom resolutions accepteren, nadat er in powerstrip een res. toe is gevoegd..:S

Iemand een idee, hoe ik powerstrip aan de gang krijg MET custom Res. en Advanced Timing Options??
MET dus de ATI MCE drivers?

dus GEEN OMEGA drivers

Edit: opgelost...laatste versie van PS, en laatste mce drivers...

[ Voor 7% gewijzigd door Animal op 18-03-2005 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand toevallig nog succes geboekt op een Loewe?

Ik heb nu twin-view op m'n tv... Eentje links, eentje rechts :S

[ Voor 41% gewijzigd door MikeyMan op 18-03-2005 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo. Ik heb nu eindelijk een goede kabel, denk ik. Ik heb alles doorgemeten met een multimeter. Nergens sluiting, alle pinnen aangesloten confirm het plaatje op ryoandr.free.fr, alleen nu weigert mijn Radeon 9800 SE de aangesloten TV als extra monitor te herkennen.
:?
Dat wil zeggen: via ATI beelscherminstellingen, buraeublad uitbreiden naar extra beeldscherm, toepassen.

Mooi dat de 2e monitor grayed-out blijft.

Als ik de TV via de standaard TV out aansluit, wordt -ie wél geaccepteerd.

Tips, iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Detectie van de monitor kan m.i. op meerdere manieren:
1) aanwezigheid van 75 ohm afsluitweerstand op R,G,B en wellicht H,V pinnen.
controleer mbv ohmmeter op de TV Scart-in of de 75 ohm weerstanden aanwezig zijn op R,G en B-in. Zoniet dan kan deze Scart input geen RGB
2) Theoretisch: I2C via de data pinnen. Via deze draden kan de windows zien welk type monitor aangesloten is. Een oude (>10 jaar) VGA monitor zal het dan ook niet doen op die uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
In de handleiding van die Funai staan de r,g en b pins niet beschreven in het hoofdstukje 'Scart aansluiting', dus dat zou wel één en ander verklaren. Ik had echter hoop dat -ie rgb toch stiekem wél zou ondersteunen. Immers, een aantal tweakers was het ook gelukt op "hun 20 jaar oude Aristona TV".

Dan maar even beneden op mijn Philips breedbeeld proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De TV openmaken en kijken of de R-G-B-S pinnen wel gebruikt worden kan ook al een hoop verduidelijken (en dan met name de Blauw [pin 7] en Groen [pin 11] aangezien die ook niet gedeeld worden met Composiet Scart en S-video Scart).

http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:30
Hmm ik zat toevallig even uit te zoeken welke videokaart ik in mijn systeem wil en nu kom ik op een gegeven moment de volgende specs tegen:

YPrPb component output for direct drive of HDTV displays. Kan je hier ook iets mee op een gewone 100Hz breedbeeld TV? Of is dit echt puur voor HDTV's? :)

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check je TV-boekje voor (progressive) component video input :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Ik kan het niet direct vinden, maar hier heb je de scart schema's van mijn tv (front ook nog svideo en tulp) En? heb ik het :P. => Afbeeldingslocatie: http://www.bflashed.nl/tv.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D'r staat gelukkig niet zo heel groot RGB bij scart 1, das dus geen yprpb ;)

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 30-03-2005 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Nee ok (dat zag ik ook nog wel).. Maar ik wist even niet wat hij precies met proggresive bedoelde.. Maar terug ontopic.. Als ik dus op deze videokaart het kabeltje mod naar een scart kabel (er zitten nu 3 aparte uitgangen per kleur op die kabel, waarschijnlijk voor HDTV?) Dan kan ik dus vrij veilig een RGB signaal uit mijn toekomstige HTPC naar mijn TV sturen? :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
heb ik ook nog een vraag,

het sluit een beetje aan op de Ebay link hierboven.

Ik wil dus een MAME kast gaan bouwen, alleen ik wil die aansluiten op een tv ipv monitor.

Dit is denk ik wat lastiger aangezien je niks kan corrigeren met powerstrip of iets dergelijks.

Kabel wordt aangelsoten op een tnt2 waarschijnlijk. (pci..)

kan ik gewoon een 'normale' kabel maken... of moet er veel meer gebeuren?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

B_FORCE schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 13:29:
heb ik ook nog een vraag,

het sluit een beetje aan op de Ebay link hierboven.

Ik wil dus een MAME kast gaan bouwen, alleen ik wil die aansluiten op een tv ipv monitor.

Dit is denk ik wat lastiger aangezien je niks kan corrigeren met powerstrip of iets dergelijks.

Kabel wordt aangelsoten op een tnt2 waarschijnlijk. (pci..)

kan ik gewoon een 'normale' kabel maken... of moet er veel meer gebeuren?
Hier staat een stukje over wat je moet instellen in MAME om goed beeld te krijgen op je tv met de RGB-Scart-kabel. Voor andere emulatoren staan er ook tips. Ik gebruik vooral zsnes, en het beeld is gewoon super strak.

Of je TNT composite-sync ondersteunt is dan nog wel de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
W1LL3M schreef op maandag 04 april 2005 @ 11:23:
[...]
Hier staat een stukje over wat je moet instellen in MAME om goed beeld te krijgen op je tv met de RGB-Scart-kabel. Voor andere emulatoren staan er ook tips. Ik gebruik vooral zsnes, en het beeld is gewoon super strak.

Of je TNT composite-sync ondersteunt is dan nog wel de vraag...
ik draai mame dus niet onder windows maar oner een booteble linux versie (advance cd) dus ik denk dat dat verhaal van die link niet helemaal op gaat.

http://www.tkk.fi/Misc/El...cuits/vga2tv/circuit.html

is wel wat, maar volgens mij moeten er nog meer dingen gebeuren...

[ Voor 11% gewijzigd door B_FORCE op 04-04-2005 15:01 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Ik heb ook een kabel gemaakt (d-sub/vga naar scart) werkt! Prima beeld!
Eén issue: mijn tv 'herkent' niet dat er een signaal is.....Ik weet niet precies hoe ik het beter kan zeggen, ik probeer het.........
Ik heb dus wel het computer beeld op mijn tv, maar mijn tv heeft een 'status' blokje (rechtsboven, met zender naam/tijd etc.) Dat gaat normaal gesproken weg na ong. 1 seconde, maar met deze 'kabel' dus niet. Mijn TV gaat uit (standby) na enige tijd zonder 'signaal' en je raadt het al; dat doet hij met de vga-to-scart kabel dus ook......
Dus op de 1 of ander manier denkt mijn TV dat er geen signaal is, terwijl er dus wel degelijk een signaal is, ik kan ook prima DVD's etc bekijken (althans, totdat de TV automatisch uit gaat) :'(

Iemand een oplossing hiervoor?

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Test eerst eens of de TV wel RGB over Scart aan kan (als je TV meerdere Scart's heeft, test een andere).
  • Test daarna of de TV wel blijft staan als je de juiste spanning op de schakelpinnen (pin 8 en 16) van de Scart zet.
  • Pas als dat succesvol is kun je aan de gang met Powerstrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 14:17:
[list]
• Test eerst eens of de TV wel RGB over Scart aan kan (als je TV meerdere Scart's heeft, test een andere).
Dat weet ik niet zeker idd. (is een Daewoo), maar anders toch helemaal geen (correct) beeld zou je zeggen?
• Test daarna of de TV wel blijft staan als je de juiste spanning op de schakelpinnen (pin 8 en 16) van de Scart zet.
Ja volgens mij staat dat goed, hij switch ook automatisch van AV naar Tv (en vice versa) als de PC uitgaat. Aangesloten volgens: http://ryoandr.free.fr/english.html
• Pas als dat succesvol is kun je aan de gang met Powerstrip.[/list]
Powerstrip dus al aan de praat en dat lijkt op zich dus wel te werken, aangezien ik wel beeld krijg en nog een mooi beeld ook.....

Dus..........
thx again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je krijgt wel beeld maar na een tijdje kapt hij ermee? Is het dan niet een trialversie die zichzelf uitschakeld ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
nee de tv kapt ermee, gaat in standby. Dat doen meer tv's; als je bijvoorbeeld in slaap sukkelt als ie aanstaat, en na verloop van tijd zendt de zender niets meer uit (ruis op/in beeld) gaat de Tv automatisch uit (helaas met al die TelSell is er 's nacht nooit meer 'ruis')
En nee ik heb dus geen Trial versie van de TV.......
(en heeft dus niets met software oid te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinPower
  • Laatst online: 14:29

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Tip die iedereen veel tijd bespaard. Gebruik niet de nieuwe Catalyst 5.4 die net is uitgekomen. Deze accepteerd geen custom resolution, ben er nu al een dag mee bezig, en trof gelukkig lotgenoten aan http://nolanparty.com/med...B2/viewtopic.php?p=36210&

Ookal gebruiken zij de gewone versie en ik de MCE versie, maakt dus geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen hoe ik breedbeeld resoluties tevoorschijn tover op mijn Sony breedbeeld?
720X576 werkt maar als ik eerder in dit topic genoemde resoluties probeer springt mijn tv op blauw,en
gebeurd er een tijdje niets,totdat powerstrip weer terugspringt naar de (default) 720X576.

Gebruikte spullen:
ATI radeon 9200se,de bekende vga->scart kabel en een +/- 5 jaar oude sony breedbeeld tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, een hoop proberen is eigenlijk het enige dat werkt... Er zijn geen standaardinstellingen die werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na veel werk heb ik het eindelijk werken op mn Asus 9250 onder MCE 2005! Het beeld is echt geweldig veel beter als met Composite. Mocht het niet lukken, een paar hints:

Gebruik zoals genoemd, Catalyst 5.3 XP/2000 versie, de MCE versie werkt NIET, de XP versie werkt probleemloos onder MCE. Ook 5.4 werkt gewoon niet.
Start de resolutie vanaf Powerstrip zelf. Ik kreeg m zelfs na reboot niet in het windows menu zelf in beeld, maar na hem gestart te hebben vanaf powerstrip werkt het gewoon goed en staat hij ook in in het menu.
Het buroblad ed blijft zelfs bij mn 100Hz breedbeeld trillerig/wazig. Echter in het MCE menu en films lijkt het beeld stabiel.
Ik gebuik voor onder windows zelf gewoon 1024x786 op mn composite uitgang. Dat werkt in windows zelf toch lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bah,dus ik moet al die zaken zoals front porch ,back porch etc. een voor een proberen tot ik een keer beeld heb? dat schiet toch niet op?
Is er niet een standaard voor breedbeeld tvs?
wat is palplus bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even dit,
Heeft de weerstand op de scart stekker nog invloed op de tv,er zit nu een 75 ohm op.
Kan wel handmatig van breedbeeld naar 4:3 maar ik weet niet of dit de goede manier is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwinG
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-08 20:45
Heb een HTPC tje in elkaar gestoken waar MCE op moet kunnen draaien. Heb de goedkoopste DX9 kaart uit de pricewatch genomen met DVI aansluiting en passieve koeling. Dat was een XFX 5200 DVI/TV http://www.tweakers.net/pricewatch/90360. DVI is voor de toekomst, voorlopig moet ik het nog met TV-out doen. Met s-vhs->scart aangesloten op TV, maar wat een bagger kwaliteit is dat! Dat valt me echt tegen. {offtopic: Waarom is dat zo slecht eigenlijk, de bandbreedte voor TV-out is toch peanuts in vergelijking met een VGA uitgang? Moeten ze dubbeltjes besparen op een paar goede filtertjes?}

Dus hup naar GoT. Wat ik hier lees is bemoedigend, een VGA->scart zou beter moeten werken. Helaas heb nu geen Radeon maar een NVidia kaartje in dat ding zitten.

Voordat ik zelf ga solderen zou ik graag willen weten of iemand VGA->scart met NVidia aan de gang heeft gekregen. Oftewel: MikeyMan hoe gaat het ermee? Als ik teruglees dan lijkt het erop alsof je het nu werkend hebt? Wat heb je voor instellingen gebruikt en wat voor software voor custom timings? Gebruik je TV-Tool? Werkt het in MCE?

EDIT: ik las net dit, TV-Tool stopt ermee: http://tvtool.info/go.htm...glish/tvtoolretired_e.htm. Die TV-uit op mijn FX kaartje is dus weggegooid geld..
The main reason for stopping the tool is that nVidia graphics cards are no attractive platform for TV outpt related applications anymore. For a long time external TV chips from manufacturers like Conexant or Chrontel were used. Terms like BT869, CH7003 or SAA7108 became familiar to many users for sure. Some of these chips were able to output a very high quality signal, especially the CX25871 is known for that. By providing more or less sufficient documentation the manufacturers made it possible that the support for these chips could be integrated in TVTool and that the features and capabilities could be maximized. A very high performance TV output could be created.

Since the introduction of the GeForce4-MX nVidia uses an integrated TV chip called 'MV' instead. This chip, which is probably quite inexpensive, can´t compete with the quality of a CX25871 for example. There were still some cards with ext. TV chips after the GF4-MX came out, but these disappeared from the market almost completely. On the GeForce-6 ext. TV chips are probably not used at all. But the limited picture quality of the MV chip is only one reason, something other adds to this.
EDIT2: vond nog een RGB->scart pagina: http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/

[ Voor 42% gewijzigd door RwinG op 01-05-2005 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb het wel werkend gekregen, maar had zoals gezegd dubbel beeld... Twee keer het venster naast elkaar dus, wel stabiel verder, maar niet praktisch...
Heb er verder niet meer naar gekeken aangezien ik een Radeon 9600 heb gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 20:44
Ik heb een periode terug ook als gek aan het experimenteren geweest met de vga -> scart kabel.

Het ding geeft na veel gepruts idd wel goed beeld, eigenlijk beeld zoals het moet.

Maar, er zijn gigantische nadelen aan verbonden, zoals:

- je tv die megahard flipt als de pc aan het booten is en maw nog niet in de geschikte resolutie zit
- je moet altijd je pc remote overnemen als er iets fout is met de resolutie, heel leuk als dat ding dan ook fysisch op een kompleet andere lokatie staat
- een andere monitor kan je amper aansluiten etc......

MAAR :

Je gelooft het of niet, ik heb iets ontdekt waar ik nog nergens een beschrijving van heb gevonden (of niet goed gezocht natuurlijk LoL)
Ik heb een even perfekt beeld nu met de svhs uitgang als met de vga/scart kabel.

Even uitleggen wat ik heb gedaan heb :

Ik ben begonnen met de cat 5.1 drivers en het bijbehorende controle panel. (dus niet de nieuwere versies)
Daarna heb ik met powerstrip een custom resolution aangemaakt, namelijk voor mijn 3/4 tv is dit 720/576. Pc even gereboot.
Na de reboot even in powerstrip zelf de resolution aangepast met de slider naar 720/576 zodat ie in deze resolution komt anders werkt de onderstaande funktie niet!

NU komt het!!!!!

Als je nu in het controle panel gaat kijken naar TV settings (filtering, size etc) komt er een tapje bij genaamd "videomodus", als je dit aanvinkt krijg je plots een perfect beeld op de TV.
Het beeld dat je dan ziet is ongelofelijk scherp en correct van formaat op de TV, je kan ook niets meer aanpassen want de andere hokjes zijn dan grijs.
Natuurlijk trillen de letters van de desktop, maar dit is normaal, in de layout van MCE zelf ziet alles er netjes strak en keurig uit zoals het hoort.

Bij mij thuis staan 2 MCE pc's die op deze manier geconfigureerd zijn, waarvan ik er 1 in continu testopstelling laat staan.
Het switchen van vga/scart naar de configuratie met svhs (videomodus) levert geen kwaliteitsverschil op. Als ik echter de "videomodus" funktie uitschakel valt het contrast en scherpte compleet weg zoals je normaal je tv-out ziet voor de eerste keer.
Ik heb het getest met verschillende ati kaarten (9250, 9700, 9800) en het werkt met al deze kaarten

Ik zou zeggen, probeer het eens uit en laat hier weten wat je ervaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:55
Lukt het in combinatie met powerstrip om regelmatig van resolutie te veranderen? Of is het eenmaal ingesteld en niets meer aan doen, want anders begint het weer van voren af aan?
Ik werk namelijk 1600 x 1200 op een 21", en wissel nu naar een lagere resolutie als ik MCE gebruik via de tv out.
Wat zou de resolutie zijn om op een 16:9 tv te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Laatst online: 15-09 23:22
Luke-san schreef op maandag 02 mei 2005 @ 10:43:

NU komt het!!!!!

Als je nu in het controle panel gaat kijken naar TV settings (filtering, size etc) komt er een tapje bij genaamd "videomodus", als je dit aanvinkt krijg je plots een perfect beeld op de TV.
Het beeld dat je dan ziet is ongelofelijk scherp en correct van formaat op de TV, je kan ook niets meer aanpassen want de andere hokjes zijn dan grijs.
Natuurlijk trillen de letters van de desktop, maar dit is normaal, in de layout van MCE zelf ziet alles er netjes strak en keurig uit zoals het hoort.

Bij mij thuis staan 2 MCE pc's die op deze manier geconfigureerd zijn, waarvan ik er 1 in continu testopstelling laat staan.
Het switchen van vga/scart naar de configuratie met svhs (videomodus) levert geen kwaliteitsverschil op. Als ik echter de "videomodus" funktie uitschakel valt het contrast en scherpte compleet weg zoals je normaal je tv-out ziet voor de eerste keer.
Ik heb het getest met verschillende ati kaarten (9250, 9700, 9800) en het werkt met al deze kaarten

Ik zou zeggen, probeer het eens uit en laat hier weten wat je ervaring is.
Dit ga ik vanavond meteen proberen. Ik heb precies dezelfde problemen ondervonden als jij met vga-rgb scart kabel. Het werkt ok en geeft een perfect beeld, maar het geeft rompslomp bij vastlopers ed.

Mijn belangrijkste reden om van svideo tvout af te stappen was het aquarium effect, het lijkt net of er een waas over het beeld zit. Maar jij geeft aan dat ik ook gewoon een scherp beeld kan krijgen met svideo, ik hoop dat je gelijk hebt, dan stap ik namelijk meteen weer over naar svideo.

Zijn er nog andere mensen met vergelijkbare ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat ga ik natuurlijk meteen proberen, maar eerst even een ghostje doen, want dat geklooi om het weer terug te krijgen als het niks is.....

edit:
Het verbeterd de kwaliteit van het beeld zeker (t.o.v. oude video-out), de wazige filters (blur) worden uitgeschakeld, er wordt niet meer gescaled en overscan wordt aangezet, maar het werkt alleen bij 640x480 en 720x576 (ntsc en pal) en dus niet op 720x540 wat ik liever gebruik vanwege de 4:3 aspect ratio. De overscan is ook wat groot, ik had op 720x540 mijn hele desktop strak erop, met een paar pixels overscan, nu valt de hele taakbalk weg. Verder zijn de kleuren minder scherp, beetje dof, en zie ik in grote bijna egale vlakken (blauw in mce) wat 'storing' (kan aan de kabel liggen). Ik ga weer terug naar mijn RGB-kabel * W1LL3M stopt ghost-cd weer in dvd-lade

[ Voor 72% gewijzigd door W1LL3M op 03-05-2005 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
In mijn zoektocht naar een meer standaard aansluiting van mijn pc op de televisie ipv vga-scart rgb en powerstrip ben ik op het volgende verhaal gestuit:

http://www.avforums.com/f...php?t=194121&page=1&pp=15

Hierin wordt beschreven hoe je in de bios van een ati radeon kaart de optie scart rgb kan kiezen met een tooltje rabit. Helaas is deze thread niet succesvol afgemaakt en is er tot nu toe alleen informatie in het russisch te vinden (kan ik helaas niet lezen ;-))

Wie heeft hier ook al eens naar gekeken?

Het lijkt me voor mij de ideale oplossing, omdat ik alleen maar geinteresseerd ben in een simpele en kwalitatief goede manier van aansluiten van mijn media center pc aan mijn crt tv. Ik heb genoeg aan de standaard pal resolutie, omdat ik de desktop niet hoef te zien.

Ik zie er tegenop om het maar gewoon uit te proberen, hiervoor zou ik toch nog wat meer informatie over het aansluiten willen zien. En helemaal van iemand willen horen dat het al gelukt is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
W1LL3M schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 10:28:
Dat ga ik natuurlijk meteen proberen, maar eerst even een ghostje doen, want dat geklooi om het weer terug te krijgen als het niks is.....

edit:
Het verbeterd de kwaliteit van het beeld zeker (t.o.v. oude video-out), de wazige filters (blur) worden uitgeschakeld, er wordt niet meer gescaled en overscan wordt aangezet, maar het werkt alleen bij 640x480 en 720x576 (ntsc en pal) en dus niet op 720x540 wat ik liever gebruik vanwege de 4:3 aspect ratio. De overscan is ook wat groot, ik had op 720x540 mijn hele desktop strak erop, met een paar pixels overscan, nu valt de hele taakbalk weg. Verder zijn de kleuren minder scherp, beetje dof, en zie ik in grote bijna egale vlakken (blauw in mce) wat 'storing' (kan aan de kabel liggen). Ik ga weer terug naar mijn RGB-kabel * W1LL3M stopt ghost-cd weer in dvd-lade
Het zal idd aan je kabel, of een ander apparaat dat aan je tv hangt, liggen.
Ik heb ook last van lijnen in mijn beeld, dit als de sat ontvanger opstaat die op een (uiteraard) andere input hangt aan de tv. De inputs van mijn tv zijn blijkbaar niet echt 100% afgeschermd waardoor ik interferentie krijg van het ander signaal.
De resoluties waarop die setting allemaal werkt heb ik nog niet getest, ik vind er namelijk op het net zelf niets van terug!
Wat wel perfekt klopt, is als ik met een testbeeldgenerator en modulator een testbeeld aanbreng aan de input van de tv-kaart en aan de tv zelf.
Dus de resolutie die je ziet op de tv klopt weldegelijk, met de gekende "problemen" die je krijgt door overscan.
Vanavond ('s nacht dus) ga ik de 2 pc's eens aan de tv zetten om met hetzelfde signaalaanbod over te kunnen switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
Ik heb de videomodus via svideo ook even geprobeerd, dit komt aardig in de buurt van de kwaliteit die ik acceptabel vind. Helaas is de desktop van windows media center toch een beetje aan het trillen, dit was bij de scart rgb aansluiting niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
Ik heb nu beide pc's aangesloten op mijn Sony KV29FX10.
De ene met een ATI9250 hangt met svhs op line 3 (front) en de andere een ATI9700 hangt mooi via rgb/scart aan line 1

Moraal van het verhaal :
Ik ben hier nu allerhande testen aan het doen met een vriend die ook een goed getraind oog heeft
En ik denk dat ik zo fair mogelijk aan het testen ben.
Met fair testen bedoel ik :
rechterbovenhoek van tv afgeplakt met een stuk karton zodanig dat de input via OSD niet zichtbaar is. 1 persoon heeft de afstandsbediening terwijl de andere het oordeel geeft, en elk afwisselend. Ook om de routine af te breken wordt er herhaalde malen dezelfde input geselekteerd.

1ste test:
Ze spelen beide dezelfde content (dvd-rip) van dezelfde bron en met dezelfde player (mplayer classic) en decoder (nvidia). Alle vga settings zijn uiteraard dezelfde!

-Line in 1 (rgb/scart) lijkt scherper te zijn, maar de kleuren zijn minder dan svhs (heel vreemd)
ik en kameraad komen hierover overeen

2de test
De desktop van windows zelf

- zelfde conclusie als 1ste test

3de test
de gui van mediacenter zelf

- weinig of geen verschil te merken, bij het veelvuldig overswitchen weet men het niet meer

4de test
een testbeeld, yes the mother of all tests

- conclusie, pal tv weg ermee, fouten van de bicomb filter etc niet represantief genoeg om een oordeel te kunnen vellen

5de test
Voor de lol de videosetting videomodus afgevinkt

-reaktie vriend, "oei, je beeldbuis is al jaren niet meer gekuist en ook kompleet op"

6de DE "veranderende" test
De tv van boven genomen, een KVA2511E (een 25 inch dus, maar ander chassis)

- test 1 en 2 , meningen verdeelt en we komen er niet uit

We houden er na effectief 3 uur testen mee op.

Mijn besluit :

Ik behou voor beide pc's de svhs aansluiting wegens het feit dat je altijd zonder een probleem er een monitor kunt bijhangen (de meeste toch) wat bij de scart/vga niet mogelijk is.
Mijn tv maakt een onwaarschijnlijk ongezond geluid (hoogspanningtransfo, minstens dubbele freq) bij het opstarten en moet je maar weten wanneer je voorbij de login bent.
Het beeld is volgens mij meer dan goed genoeg met de svhs videomodus.
Het verschil scart/svhs is grotendeels afhankelijk van de verwerking van de input schakeling van de tv.

Eens kijken of ik deze week eens een recente nvidia kaart kan bemachtigingen om daar ook eens met te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk is het mij ook gelukt, ik moet zeggen super beeld op 720x540. Op 720x576 waren de bovenste lijnen een beetje bibberig. Ik heb het volgens het schema op http://ryoandr.free.fr/english.html gedaan met de 75 ohm weerstand, en mijn panasonic breedbeeld herkend RGB en schakelt gelijk op WIDE over.

Ik had eerst composiet en ben toen naar svideo gegaan, dit was het grootste verschil kwa scherpte. Maar met RGB zijn de kleuren wel zo strak en helder.

Ik heb alleen een vraag met betrekking tot afspelen van dvd's. Dan gaat de pc een eigen reso instellen denk ik en gooit hij heel het beeld om? Daarna is het beeld dus echt helemaal scrambeld. Weet iemand hoe ik dit moet instellen?

Is er verder nog iemand die breedbeeld reso aan de praat heeft gekregen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Laatst online: 14:59
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:17:
Ik heb alleen een vraag met betrekking tot afspelen van dvd's. Dan gaat de pc een eigen reso instellen denk ik en gooit hij heel het beeld om? Daarna is het beeld dus echt helemaal scrambeld. Weet iemand hoe ik dit moet instellen?
Mooi beeld he :)

Voor wat betreft DVD's heb je daar onder MCE geen last van. Maar als je een extern programma gebruikt wat de resolutie aanpast ben je zeer waarschijnlijk je beeld op TV kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker prachtig beeld.

Nu gooit hij het beeld niet meer om? Ik snap er niets van. Ik heb wel een probleem met de resolutie aangezien hij m op 4:3 afspeelt en mijn tv 16:9 is. Windows reso staat op 720x540 daar ligt het aan maar is er een manier om dit te omzeilen?

Ook pikt powerstrip niet altijd op als hij uit (s3) standy komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwinG
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-08 20:45
Vanwege bovengenoemde nadelen van een VGA->scart verbinding heb ik eerst maar eens mijn best gedaan om mijn tv-out te tweaken. Ik heb mijn svhs uitgang op mijn fx5200 nu toch op bijna dezelfde kwaliteit als de TV tuner zelf. Hieronder volgt waar ik aan gedraaid heb. Misschien offtopic voor deze discussie maar iedereen die hier terecht komt is niet tevreden over de tv-out dus wellicht toch van nut om eerst te proberen voor het solderen.

- anti-flikker filter in nvidia control panel tikkie naar links
- scherpte in nvidia control panel helemaal naar rechts
- helderheid van desktop tikkie omlaag, contrast tikkie omhoog (de desktop instellingen gelden ook voor video in MCE2005). Helderheid en contrast avonds afstellen in donkere kamer dan zie je wanneer zwart precies zwart is.
- grootte (overscan) en positie instellen
- hauppage PVR150 tweak tool http://www.cask-of-amontillado.com/pvr_tweak.html downloaden en daarmee scherpte omhoogzetten en temporele en spatiele filtering helemaal uitzetten. Dit zowel voor tv output als voor encoders.

Als ik er nu met mijn neus op ga zitten en op mijn tv schakel tussen scart en tuner dan zie ik nog wel wat verschil maar het is niet veel meer. Voorlopig ben ik er tevreden mee, waarschijnlijk totdat ik een beter scherm krijg maar dan wil ik toch DVI in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een breedbeeld reso van 960x540 werkend, dat is 16:9, echter krijg ik dan zon scrolldesktop omdat windows waarschijnlijk denkt dat het een 4:3 monitor is. Waar stel ik dat goed in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil dit ook wel een proberen, maar ik vroeg me af of iemand weet of dit gaat lukken met mijn kaartje. t'is een ATI 3D RAGE PRO AGP 2X.. hehe, hij zit geloof ik standaard in mijn computer (Compaq deskpro. oudere, +/- 600mhz 128mb RAM :O )..
Gaat dit lukken? Of kom ik daar alleen achter doort het te proberen, want een kabeltje solderen vind ik geen probleem.. ik heb alle benodigde pluggen e.d. wel bij de hand duss.. :)
Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.