nog ff een vraagje van mijn kant; ik zou graag een philips matchline op deze manier aan m'n pc hangen, maar ik krijg de refresh rate niet lager dan 60Hz.. is dit schadelijk voor m'n tv? die is namelijk 50Hz, en aangezien ik niet graag de tv opblaas vraag ik het maar ff
iemand enig idee, waarom bij gewone ati MCE drivers(9200SE) de optie, Advanced Timing Options Greyed out is??
Ik ben al een tijd op zoek naar een betaalbare oplossing voor tv-video input met een beetje kwaliteit... Mijn tv geeft s-video (niet) goed (meer) weer, en zelfs over composiet doet hij moeilijk (en "muxed" s-video naar composiet pakt hij weer wel, maar met slechte kwaliteit...
Ik ben alleen niet zo'n held met solderen, is er toevallig iemand die met succes zo'n kabel in elkaar heeft gezet, en mij er eentje voor een redelijke prijs wil opsturen?
EDIT: lama: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_83.html
Ik ben alleen niet zo'n held met solderen, is er toevallig iemand die met succes zo'n kabel in elkaar heeft gezet, en mij er eentje voor een redelijke prijs wil opsturen?
EDIT: lama: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_83.html
[ Voor 9% gewijzigd door 448191 op 07-06-2005 09:36 ]
Oeps, is alleen voor scart -> vga... Dom..
Dat zat ik me ook al af te vragen: is er niemand die deze dingen tegen betaling in elkaar wil zetten? Ik ben niet vies van solderen, maar heb nu ook weer geen electronica gestudeerd. Dus ... als er iemand een animocheck wil doen, mag dat :-)
==
hoi
Tja het solderen is maar een deel van het afstellen, dat het je softwarematig lukt is ook nog maar de vraag. Ik kreeg het beeld niet stil en moest een weerstand vervangen bijvoorbeeld, als je niet kan solderen wordt dat dus weer moeilijk.
Daarbij komt nog dat niet elke tv dezelfde signalen accepteerd (PAL ja, maar ik heb 'm bijvoorbeeld op 26 Hz ipv 25, omdat ie anders teveel overscan heeft). Iemand die kabels op grote schaal gaat maken zal dus het probleem hebben dat veel gebruikers terugkomen met klachten die ze zelf niet opgelost krijgen, en om dat per gebruiker uit te gaan zoeken is ook niet te doen.
Zoek een vriend met een soldeerbout en probeer het, en zoek het hele internet af als het niet werkt, maar ga er vantevoren vooral niet vanuit dat het binnen een paar uur werkt. Als het je echt niet lukt heb je pech, en verlies je +/- 10,- aan onderdelen, op grote schaal laten solderen zal altijd duurder uitkomen, maar geen garanties geven.
Daarbij komt nog dat niet elke tv dezelfde signalen accepteerd (PAL ja, maar ik heb 'm bijvoorbeeld op 26 Hz ipv 25, omdat ie anders teveel overscan heeft). Iemand die kabels op grote schaal gaat maken zal dus het probleem hebben dat veel gebruikers terugkomen met klachten die ze zelf niet opgelost krijgen, en om dat per gebruiker uit te gaan zoeken is ook niet te doen.
Zoek een vriend met een soldeerbout en probeer het, en zoek het hele internet af als het niet werkt, maar ga er vantevoren vooral niet vanuit dat het binnen een paar uur werkt. Als het je echt niet lukt heb je pech, en verlies je +/- 10,- aan onderdelen, op grote schaal laten solderen zal altijd duurder uitkomen, maar geen garanties geven.
Dus toch weer zelf mijn soldeerbout uit het stof halen 
Ik ga dit topic maar eens afstruinen en verschillende schema's vergelijken, welke het beste is.
Ik ga dit topic maar eens afstruinen en verschillende schema's vergelijken, welke het beste is.
==
hoi
Ik heb dit topic een paar keer doorgelezen, maar ik geraak er niet goed uit...
welke oplossing werkt nu eignelijk wel met een nvidia Geforce 4400 kaart?
Ik durft immers niet het risico te lopen bepaalde circuits op te blazen...
welke oplossing werkt nu eignelijk wel met een nvidia Geforce 4400 kaart?
Ik durft immers niet het risico te lopen bepaalde circuits op te blazen...
het werkt niet met nvidia kaarten, een Gforce 4 dus ook niet.
De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
Ik heb het met een Geforce 6600 uitvoerig geprobeerd met een werkende schakeling, maar helaas moest ik concluderen dat het met deze kaart gewoon onmogelijk was. Ik had in powerstrip netjes ingesteld wat voor timings hij moest gebruiken, maar wat hij uitpoepte leek er in de verste verte niet op. Wat dat betreft had ik achteraf beter een ATi kaart kunnen halen, die zijn hier beter in
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Ziet er goed uit, prachtige oplossing
.
Heb zelf nu de pc aan de ene kant van de kamer staan en de tv aan de andere kant, dus voor mij is dit op dit moment geen optie. 'k Heb nu van m'n ATI Radion 9700 een S-Videokabel male -> Videokabel female - converter lopen die vervolgens met een (20 meter) lange high-quality videokabel heb aangesloten op de tv. Moet zeggen: hiermee krijg ook erg goed beeld, maar deze oplossing ga ik zeker eens proberen!
Heb zelf nu de pc aan de ene kant van de kamer staan en de tv aan de andere kant, dus voor mij is dit op dit moment geen optie. 'k Heb nu van m'n ATI Radion 9700 een S-Videokabel male -> Videokabel female - converter lopen die vervolgens met een (20 meter) lange high-quality videokabel heb aangesloten op de tv. Moet zeggen: hiermee krijg ook erg goed beeld, maar deze oplossing ga ik zeker eens proberen!
Ik ben bezig met een HTPC waarin een moederbord van Asrock in komt, en wel de K7S41. Deze heeft een onboard videokaart. Ik kan alleen nergens vinden of het mogelijk is deze kabel te gebruiken icm deze onboard videokaart. De videokaart die dit moederbord onboard heeft is de 'Real 256E 3D Graphics'. Aangezien ik de pc in een cd-speler mod is er heel erg weinig ruimte voor een aparte videokaart. Het zou dus erg handig zijn als ik de onboard oplossing zou kunnen gebruiken..
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Tegen beter weten in wil ik toch eens proberen of ik een dergelijke schakeling in gang kan krijgen.
Nu heb ik hier een vga connector liggen, maar niet alles is aangesloten :-s
ik heb maar 1 GND... de pin 6 RED GND...
nu dacht ik dat GND altijd GND was, voor alles, klopt dit?
dus maw, kan ik de red gnd ook voor groen, blauw en sync gebruiken?
Nu heb ik hier een vga connector liggen, maar niet alles is aangesloten :-s
ik heb maar 1 GND... de pin 6 RED GND...
nu dacht ik dat GND altijd GND was, voor alles, klopt dit?
dus maw, kan ik de red gnd ook voor groen, blauw en sync gebruiken?
Kleine schop voor deze vraag. Heeft iemand de "RGB SCART"-optie al geprobeerd in RaBiT? Native RGB SCART lijkt mij veel gemakkelijker dan een adapter bouwen en een los programma gebruiken om het videosignaal af te stellen.Oldchatterman schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 14:27:
In mijn zoektocht naar een meer standaard aansluiting van mijn pc op de televisie ipv vga-scart rgb en powerstrip ben ik op het volgende verhaal gestuit:
http://www.avforums.com/f...php?t=194121&page=1&pp=15
Hierin wordt beschreven hoe je in de bios van een ati radeon kaart de optie scart rgb kan kiezen met een tooltje rabit. Helaas is deze thread niet succesvol afgemaakt en is er tot nu toe alleen informatie in het russisch te vinden (kan ik helaas niet lezen ;-))
Wie heeft hier ook al eens naar gekeken?
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Verwijderd
ik heb een x800GTO videokaart met een YPrPb uitgang. nou vroeg ik me af of mijn tv die ook had.
het is een samsung CW21M63N
Hier een linkje
En dit is de gebruiksaanwijzing met de nadruk op pagina 6 die afbeelding kan afwijken. op mijn tv zit er helaas dus alleen maar 1 scart ingang. maar er zijn dus wel typtes die het YPrPb ondersteunen daarom vroeg ik me af of het misschien ook via scart ging.
ik weet uberhaupt niet of deze tv wel een een RGB aansluiting heebt want ik heb geen dvd speler die rgb ondersteund helaas. bestaat het wel dat YPrPb ooit rechtstreeks over scart gaat? ook vroeg ik me af of het eventueel mogelijk was om zo'n kastje zelf te maken die het YPrPB omzet naar RGB. omdat ik dik 100€ toch wel iets te veel van het goeie vindt.
EDIT: OH nee he dat was eff een hele domme actie. ik zag net in de gebruiksaanwijzing bij die 2 scart aansluiting bij die onderste dus dood leuk RGB staan. ik dacht toch nog eens op mijn tv kijken staat daar bij die enigste scart aansluiting ook gewoon doodleuk RGB. kheb er al 3 weken overheen gekeken. nou vraag ik me dus nog af of het YPrPb signaal er ook nog inzit.
het is een samsung CW21M63N
Hier een linkje
En dit is de gebruiksaanwijzing met de nadruk op pagina 6 die afbeelding kan afwijken. op mijn tv zit er helaas dus alleen maar 1 scart ingang. maar er zijn dus wel typtes die het YPrPb ondersteunen daarom vroeg ik me af of het misschien ook via scart ging.
ik weet uberhaupt niet of deze tv wel een een RGB aansluiting heebt want ik heb geen dvd speler die rgb ondersteund helaas. bestaat het wel dat YPrPb ooit rechtstreeks over scart gaat? ook vroeg ik me af of het eventueel mogelijk was om zo'n kastje zelf te maken die het YPrPB omzet naar RGB. omdat ik dik 100€ toch wel iets te veel van het goeie vindt.
EDIT: OH nee he dat was eff een hele domme actie. ik zag net in de gebruiksaanwijzing bij die 2 scart aansluiting bij die onderste dus dood leuk RGB staan. ik dacht toch nog eens op mijn tv kijken staat daar bij die enigste scart aansluiting ook gewoon doodleuk RGB. kheb er al 3 weken overheen gekeken. nou vraag ik me dus nog af of het YPrPb signaal er ook nog inzit.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 22:08 ]
Scart 1 heeft RGB in... En als je van die losse tulpaansluitingen hebt, zul je ook yPrPb, maar niet over scart, maar gewoon met tulpkabels...
Verwijderd
hmm ik lees net ergens dat de europese ati kaarten een RGB uitgang hebben inplaats van de yPrPb uitang is dit waar? er zit in ieder geval een kabel met een rode/groene/blauwe connector aan.
Mjah, dat is dan een kwestie van proberen... Alstie het doet in de tulp-pluggen op je tv is het yPrPb, zo niet is het RGB en moet je een verloopblokje halen...
Verwijderd
ik zag net deze kabel:
zou het zo makkelijk zijn? aangezien ik nog een DVi uitgang overheb.Bron: Hier
DVI-I naar component/RGB video kabel
DVI-I 29 pins(24+5) naar zowel RGB als component video signaal
Kabels meervoudig afgeschermd met vergulde aansluitingen met ferritkernen tot en met 20 meter in lengte
Werkt volgens het analoge deel van DVI-I
Als dat ATi kabels zijn wel ja...
Verwijderd
dat is gewoon een kabel van dvi naar component/RGB dat heeft toch niet met Ati te maken of wel? maar ik zet mijn vraagtekens vooral omdat er staat component/RGB <==welke is het nou RGB of component.
Rgb is component...
Maar ik zou wel gewoon een ATI kabel gebruiken, weet je tenminste zeker dat het werkt... Hoewel die kans met DVI al vrij groot is...
Maar ik zou wel gewoon een ATI kabel gebruiken, weet je tenminste zeker dat het werkt... Hoewel die kans met DVI al vrij groot is...
Verwijderd
hmm de kabel die bij mijn videokaart zit is een YPrPb(component)
de kabel die bij die winkel te koop is is een DVI-RGB/compontent
die laatste is dus een beetje tegenstrijdig. want als dan echt kan een DVI-RGB kabel dan is het zo geregeld
Je zegt het hier zelf nog
MikeyMan in "RGB-scart met een HTPC"
dat component YPrPb is.
de kabel die bij die winkel te koop is is een DVI-RGB/compontent
die laatste is dus een beetje tegenstrijdig. want als dan echt kan een DVI-RGB kabel dan is het zo geregeld
Je zegt het hier zelf nog
MikeyMan in "RGB-scart met een HTPC"
dat component YPrPb is.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 23:20 ]
Jah, tis allebei component... Tis opgebouwd uit meerdere beeldcomponenten...
Verwijderd
zou het dan wel lukkken met die DVI naar RGB kabel. zonder verdere componenten? is het dan met dvi wel zo makkelijk mogelijk om naar RGB te gaan.
Als er DVI-I op die kaart zit wel ja...
Verwijderd
de videokaart heeft inderdaad een DVI-I uitgang.
misschien meteen een goede tip voor andere die de DVI uitgang overhebben.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 23:47 ]
Daar zeg je zo wat... Heb hier nog een HTPC staan... Was aant kloten met een vga=>rgb kabel, maar das natuurlijk handiger...Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 23:43:
de videokaart heeft inderdaad een DVI-I uitgang.
Verwijderd
ik had een mailtje gestuurd naar die winkel die de kabel verkochten. met de vraag of het lukte, en krijg ik alleen dit als antwoord: Neen.
dus ja nou weet ik het nog niet:( kan iemand bevestigen dat een dvi wel Rgb levert die direct bruikbaar is.
dus ja nou weet ik het nog niet:( kan iemand bevestigen dat een dvi wel Rgb levert die direct bruikbaar is.
Mensen, het is zo ver, solderen is niet meer nodig. Ik heb een SCART-RGB ATI X800VE AIW videokaart gevonden voor een redelijk betaalbare prijs (148 euro):
Ati Radeon X800VE AIW (AGP 8X):
Info :
http://www.diskusjon.no/i...Attach&type=post&id=29319
Prijs :
http://www.empc.nl/index.php?page=56&Id=12531
en
Prijs
http://shop.powerline.nl/...roep=VK&art_code=VK110132
Voor mensen die liever PCI-Express willen (ik zou wel even controlleren of deze ook SCART-RGB heeft, maar ik vermoed van wel):
ATI RADEON Asus X800VE All in Wonder 256MB incl. TV-Tuner DDR DVI + TV-out OEM :
Prijs en info :
http://www.completer.nl/o...uid__br_Videokaarten.html
Ati Radeon X800VE AIW (AGP 8X):
Info :
http://www.diskusjon.no/i...Attach&type=post&id=29319
Prijs :
http://www.empc.nl/index.php?page=56&Id=12531
en
Prijs
http://shop.powerline.nl/...roep=VK&art_code=VK110132
Voor mensen die liever PCI-Express willen (ik zou wel even controlleren of deze ook SCART-RGB heeft, maar ik vermoed van wel):
ATI RADEON Asus X800VE All in Wonder 256MB incl. TV-Tuner DDR DVI + TV-out OEM :
Prijs en info :
http://www.completer.nl/o...uid__br_Videokaarten.html
Ruudboek
Ze hebben het alleen over scart support, maar ik zie nergens of je er dan ook zo'n kabel bij krijgt? Ziet er wel veel belovend uit idd!
en nee, ik houd niet van voetbal... :)
Ik heb laatst een Gigabyte 6600 geinstalleerd bij iemand, en deze kaart had ook een RGB-dongle. Tevens was deze kaart passief gekoeld, wat me wel zo fijn lijkt in een HTPC
zie: http://global.giga-byte.c...Products_GV-NX66T256D.htm
ze noemen het alleen HDTV-support
zie: http://global.giga-byte.c...Products_GV-NX66T256D.htm
ze noemen het alleen HDTV-support
"The things you own end up owning you." - C. Palahniuk
@dennis808
Dat is geen RGB dongle hoor. Op die foto van die HDTV Cable zie ik een rode, groene blauwe tulp ingang, dat tesamen is dus een component uitgang typisch voor bijv. een plasma scherm, maar ik zie nergens een scartaansluiting!
Ruud
Dat is geen RGB dongle hoor. Op die foto van die HDTV Cable zie ik een rode, groene blauwe tulp ingang, dat tesamen is dus een component uitgang typisch voor bijv. een plasma scherm, maar ik zie nergens een scartaansluiting!
Ruud
[ Voor 4% gewijzigd door RuudBoek op 12-12-2005 19:33 ]
Ruudboek
Er zit inderdaad geen Scartkabel of verloop bij, maar de rode, groene en blauwe rca aansluiting is wel degelijk een RGB-aansluiting (en geen component).
"The things you own end up owning you." - C. Palahniuk
Ik denk dat dennis808 gelijk heeft. Ik heb de manual door zitten snuffelen en volgens mij zie ik dat er inderdaad RGB-aansluiting mogelijk is. Maar volgens mij zijn het alleen PCI-express kaarten, wat ik dan weer erg jammer vind met mijn HTPC met AGP. 
Nee wacht: http://global.giga-byte.c...roducts_GV-N66T128VP.htm#
Nee wacht: http://global.giga-byte.c...roducts_GV-N66T128VP.htm#
[ Voor 15% gewijzigd door MrScratch op 12-12-2005 22:44 ]
Look behind you! A three headed monkey!
Hmm, had je om RGB via scart aan te sluiten op een TV niet RGB + compositiet sync nodig? Waar haal je die sync dan vandaan als je alleen maar een rood, groen een blauwe plug hebt?dennis808 schreef op maandag 12 december 2005 @ 21:50:
Er zit inderdaad geen Scartkabel of verloop bij, maar de rode, groene en blauwe rca aansluiting is wel degelijk een RGB-aansluiting (en geen component).
Heb je het ook al *echt* aangesloten op een TV? Want het klinkt wel verdomd interessant nl maar vind 200 euro te duur voor een experimentje
en nee, ik houd niet van voetbal... :)
Hoe werkt dat met losse rgb kabels denk je? Sync on red/green/blue is ook een mogelijkheid... En dan vaak over groen...Willem2 schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 00:33:
[...]
Hmm, had je om RGB via scart aan te sluiten op een TV niet RGB + compositiet sync nodig? Waar haal je die sync dan vandaan als je alleen maar een rood, groen een blauwe plug hebt?
Heb je het ook al *echt* aangesloten op een TV? Want het klinkt wel verdomd interessant nl maar vind 200 euro te duur voor een experimentje
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 13-12-2005 00:38 ]
Heb zelf de passief gekoelde 6600GT van Gigabyte in mijn HTPC. Deze kaart komt inderdaad met een break out kabel met een groen, rode en blauwe aansluiting.
Heb op deze breakout box een componet (3 tulp) naar scart kabel aangesloten naar de TV scart RGB aansluiting (Sony Triniton 100Hz).
In Windows MCE heb ik alleen moeten aangeven dat ik een TV heb en gelijk een zeer goed beeld. Zelfs beter dan een losse pioneer dvd speler.
De rest van mijn configuratie:
Heb op deze breakout box een componet (3 tulp) naar scart kabel aangesloten naar de TV scart RGB aansluiting (Sony Triniton 100Hz).
In Windows MCE heb ik alleen moeten aangeven dat ik een TV heb en gelijk een zeer goed beeld. Zelfs beter dan een losse pioneer dvd speler.
De rest van mijn configuratie:
![]() | |
Besturingssysteem | XP MCE2005 UK |
CPU | AMD Athlon 64 - 3000 Winchester Koeling: Zalman CNPS7000B-Cu Koper |
Moederbord | Asus - A8N-SLI deluxe Zalman ZM-NB47J Passive Northbridge Cooler Aluminium |
Behuizing (Eventueel) | Silverstone LC13 |
Netwerkkaart | Onboard Marvell Yukon Gigabit Ethernet Contoller |
Modem | Nvt |
Geheugen | Corsair ValueSelect 1GBKIT400 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5, Kit Of 2 |
Harde Schijf/Schijven | Maxtor DiamondMax 10 300 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150 |
Videokaart | GigaByte GV-NX66T128VP TurboForce Edition 128 MB Fanless ![]() |
TV-Kaart(en) | Hauppauge PVR-150 MCE edition OEM |
Monitor(en) | IIyama TXA3817 |
Televisie + Aansluiting | Sony triniton - scart RGB |
Geluidskaart | onboard : Realteak AC'97 |
Speakers | via spdif naar versterker |
Eventuele HiFi-componenten | Versterker : pioneer d2011 |
Toetsenbord | Logitech diNivo Mediadesktop 2 |
Muis | Logitech diNivo Mediadesktop 2 muis |
Afstandsbediening | Microsoft MCE remote |
DVD-Decoder | NVIDIA Video Decoder 4.1.53.0 |
Optical Drives | NEC 2500A |
Overige (relevante) Hardware | Voeding : Antec Phantom Fanless 350 Watt ![]() |
Overige (relevante) Software | MyMovies MCE Weather |
Commentaar |
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Kan iemand die in het bezit is van een ATI-kaart met 'native' RGB-SCART support de volgende informatie uitzoeken:
1. Merk/type van de TV-out chip
2. Wat de instelling voor de TV-out van de BIOS is (waarschijnlijk RGB SCART)
3. De pinout van de breakout box en de S-Video-look-a-like-maar-dan-met-meer-pinnetjes kabel
Met deze informatie is het misschien mogelijk om native RGB SCART aan andere ATI-kaarten toe te voegen.
1. Merk/type van de TV-out chip
2. Wat de instelling voor de TV-out van de BIOS is (waarschijnlijk RGB SCART)
3. De pinout van de breakout box en de S-Video-look-a-like-maar-dan-met-meer-pinnetjes kabel
Met deze informatie is het misschien mogelijk om native RGB SCART aan andere ATI-kaarten toe te voegen.
Ik zie trouwens op de Gigabyte site dat alle GeForce 6200 kaarten ook dezelfde functionaliteit hebben. Deze worden inclusief dezelfde breakout-box geleverd. Die zijn een stuk goedkoper en omdat het toch meestal om een HTPC gaat is de mindere prestatie ook geen bezwaar. Lijkt me dat deze ook koeler blijven, wat ook weer voor HTPC belangrijk is (koelen=geluid).
Het enige probleem is dat in de pricewatch deze kaarten bijna niet te vinden zijn. Aanschaf wordt dus wat gepuzzel.
Het enige probleem is dat in de pricewatch deze kaarten bijna niet te vinden zijn. Aanschaf wordt dus wat gepuzzel.
@jschoorl2
Jij hebt het over een component (3 tulp) naar scart kabel, maar ik vraag me af of dit wel helemaal klopt.
Hoe kom jij aan die kabel? Het is toch niet toevallig zo'n scart connector met een gele, witte en rode tulp ingang? Want als dat zo is dat zit je nu volgens mij naar een composite signaal te koekeloeren en geen SCART-RGB! ( de rode en witte ingang op zo'n connector zijn audio ingangen ).
Bovendien bestaan component to scart-rgb converters wel, maar schijnt een stukje intelligentie in te zitten die geloof ik het verschil in sync-signaal tussen component en RGB-SCART opheft.
Deze converters zijn niet goedkoop van wat ik heb kunnen vinden op internet :
http://www.hometheatre.net.au/cyu333.htm
Hier heb ik overigens nog een stukje FAQ gevonden welke mijn stelling onderbouwd :
Q27. My TV hasn't got component. Can you get a component to Scart converter?
Yes, but only proper studio equipment which is very, very expensive. You'd be better off buying a new TV.
Zie ook :
http://www.ntsc-uk.com/tech.php?tech=ImportFAQ
Dus zijn geforces met een component breakout box dan nog een goed idee? Die ati X800VE AIW geeft tenminste echte SCART-RGB-out.
Ruud
Jij hebt het over een component (3 tulp) naar scart kabel, maar ik vraag me af of dit wel helemaal klopt.
Hoe kom jij aan die kabel? Het is toch niet toevallig zo'n scart connector met een gele, witte en rode tulp ingang? Want als dat zo is dat zit je nu volgens mij naar een composite signaal te koekeloeren en geen SCART-RGB! ( de rode en witte ingang op zo'n connector zijn audio ingangen ).
Bovendien bestaan component to scart-rgb converters wel, maar schijnt een stukje intelligentie in te zitten die geloof ik het verschil in sync-signaal tussen component en RGB-SCART opheft.
Deze converters zijn niet goedkoop van wat ik heb kunnen vinden op internet :
http://www.hometheatre.net.au/cyu333.htm
Hier heb ik overigens nog een stukje FAQ gevonden welke mijn stelling onderbouwd :
Q27. My TV hasn't got component. Can you get a component to Scart converter?
Yes, but only proper studio equipment which is very, very expensive. You'd be better off buying a new TV.
Zie ook :
http://www.ntsc-uk.com/tech.php?tech=ImportFAQ
Dus zijn geforces met een component breakout box dan nog een goed idee? Die ati X800VE AIW geeft tenminste echte SCART-RGB-out.
Ruud
[ Voor 7% gewijzigd door RuudBoek op 14-12-2005 20:43 ]
Ruudboek
@The Zep Man
Betreffende vraag 1, de tv-out ship betreft een Theater 200 gecombineerd met een VIA VT1623 chip.
Die VIA VT1623 chip is ook meteen het geheim van de smid, want die zorgt voor het SCART-RGB signaal.
De Theater 200 is niet compatible met scart-rgb, daarom hebben ze die VIA VT1623 chip toegevoegd. Tot zover ik weet hebben heel veel ati kaarten wel zo'n Theater 200 tv-out chip, maar geen VIA VT1623 chip, dus daarom krijg je ook geen native SCART-RGB support uit die kaartjes.
Die VIA VT1623 chip schijnt wel vrij goed te zijn, het betreft een 10-bit D/A converter.
Ruud
Betreffende vraag 1, de tv-out ship betreft een Theater 200 gecombineerd met een VIA VT1623 chip.
Die VIA VT1623 chip is ook meteen het geheim van de smid, want die zorgt voor het SCART-RGB signaal.
De Theater 200 is niet compatible met scart-rgb, daarom hebben ze die VIA VT1623 chip toegevoegd. Tot zover ik weet hebben heel veel ati kaarten wel zo'n Theater 200 tv-out chip, maar geen VIA VT1623 chip, dus daarom krijg je ook geen native SCART-RGB support uit die kaartjes.
Die VIA VT1623 chip schijnt wel vrij goed te zijn, het betreft een 10-bit D/A converter.
Ruud
[ Voor 4% gewijzigd door RuudBoek op 14-12-2005 20:51 ]
Ruudboek
Ruud, hoe het exact zit weet ik niet maar ik gebruik een Component videokabel met 3 tulp aansluitingen en aansluitng Scart.Zie bijvoorbeeld http://www.mcsnet.nl/nl/dept_86.html (ergens halverwege).RuudBoek schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:26:
@jschoorl2
Ruud
Op www.mcsnet.nlstaat ook ergens hetvolgende:
Wat zijn DVI/HDMI en Component Video of RGB?
DVI/HDMI en Component Video, RGB zijn 4 videosignaal standaarden die diverse resoluties ondersteunen en die het signaal verschillend overbrengen van bron naar het scherm. Het belangrijkste verschil is dat DVI/HDMI het signaal digitaal via een bitstream overbrengt terwijl Component Video en RGB analoog via elektrische signaal impulsen via de rood groen en blauw componenten van het signaal.
Alle besproken signalen werken met een combinatie van rood, groen en blauw componenten samen met de sync(synchronisatie) signalen die bepalen op het scherm wanneer een nieuwe line of frame begint. De DVI/HDMI signalen voegen daar nog datasignalen via een format T.M.D.S( Transmission Minimized Diffrential Signaling) aan toe. Wat in het kort betekent dat er bij het blauwe signaal de horizontale en verticale synchronisatie zijn toegevoegd.
Component video wordt vaak verward met RGB(Rood Groen en Blauw) Het hele kleurenspectrum kan worden weergegeven in gevarieerde samenstellingen met deze 3 kleuren..De overeenkomst is dat ze alle twee hoge kwaliteitssignalen geven maar zijn niet direkt compatibel, (alleen met een video converter; bij ons te koop) Bij RGB is de helderheid gecombineerd binnen het RGB signaal.Bij Component Video zijn de signalen nu gescheiden in drie component videosignalen ook wel YPbPr of YCbCr YUVsignaal genoemd.De Y staat voor het helderheids signaal met sync . Pb en Pr zijn de kleursignalen. Alle drie ontrokken uit het oorspronkelijke RGB signaal.RGB is meer europees gericht en Component video amerikaans en in opkomst in Europa door de uitstekende kwaliteit van het beeld bij DVD afspelen op plasma schermen en de de betere bewerkbaarheid van de beelden voor de professionele markt.
@jschoorl2
Bedankt voor die website. Ik zie daar een interessant apparaat wat ook nog is van toepassing is op dit topic:

Volgens de beschrijving is het een "VGA naar RGB/S-video/composiet/component video converter", voor € 119,-.
Kent iemand dit apparaat? De omschrijving/het plaatje bevatten geen merk/type.
[edit]
Het gaat hier om de Grand Ultimate Vision. Grotere versie van bovenstaand plaatje.
Ik ben toch benieuwd wat de kwaliteit van dit ding is. Volgens de specificates op de website kan je de X/Y-grootte en positie van het scherm bepalen en zou er ook een flicker filter in moeten zitten.
Als de kwaliteit echt goed is, dan is het aanschaffen misschien nog wel de moeite waard. Er zit een hoog prijskaartje aan, maar al is het beter dan de interne S-Video TV-out's van de meeste videokaarten...
Bedankt voor die website. Ik zie daar een interessant apparaat wat ook nog is van toepassing is op dit topic:

Volgens de beschrijving is het een "VGA naar RGB/S-video/composiet/component video converter", voor € 119,-.
Kent iemand dit apparaat? De omschrijving/het plaatje bevatten geen merk/type.
[edit]
Het gaat hier om de Grand Ultimate Vision. Grotere versie van bovenstaand plaatje.
Ik ben toch benieuwd wat de kwaliteit van dit ding is. Volgens de specificates op de website kan je de X/Y-grootte en positie van het scherm bepalen en zou er ook een flicker filter in moeten zitten.
Als de kwaliteit echt goed is, dan is het aanschaffen misschien nog wel de moeite waard. Er zit een hoog prijskaartje aan, maar al is het beter dan de interne S-Video TV-out's van de meeste videokaarten...
[ Voor 56% gewijzigd door The Zep Man op 15-12-2005 09:19 ]
Verwijderd
Ik heb een Encore DVD DIVX player, deze heeft progressive scan via de VGA uitgang. Ik heb nu gewoon een scart aangesloten (deze uitgang heeft hij ook) Mijn scart 1 op de TV ondersteunt alle modi.
Heeft het voor mij zin om een vga naar scart converterkabel te gebruiken boven de scart kabel??
Ik vind het allemaal erg lastig om te volgen, laat staan een goede conclusie te trekken.
TIA
Heeft het voor mij zin om een vga naar scart converterkabel te gebruiken boven de scart kabel??
Ik vind het allemaal erg lastig om te volgen, laat staan een goede conclusie te trekken.
TIA
Verkeerde topic?Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 11:36:
Ik heb een Encore DVD DIVX player, deze heeft progressive scan via de VGA uitgang. Ik heb nu gewoon een scart aangesloten (deze uitgang heeft hij ook) Mijn scart 1 op de TV ondersteunt alle modi.
Ik denk dat het niet veel nut heeft, al geeft die DVD/DIVX-speler ook daadwerkelijk native RGB SCART-out. Anders is het een extra conversieslag.
Volgens mij is het 720x576, maar zit nu niet thuis. Kijk het vanavond even naVerwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 11:06:
>>jschoorl2, welke resolutie draai je dan in je huidige opzet?
Ik heb een Trust Televiewer, lijkt erg op het bovenstaande apparaat. De kwaliteit is erg goed en hij ondersteunt resoluties tot 1600x1200.The Zep Man schreef op donderdag 15 december 2005 @ 09:01:
Het gaat hier om de Grand Ultimate Vision.
Deze bedoel je?Reinier schreef op donderdag 15 december 2005 @ 13:17:
[...]
Ik heb een Trust Televiewer, lijkt erg op het bovenstaande apparaat. De kwaliteit is erg goed en hij ondersteunt resoluties tot 1600x1200.

Dat apparaat gaat volgens mij een stapje verder en dient ervoor om beeld van een PC draadloos te versturen naar een TV. Ik weet echter niet of de interne hardware hetzelfde is... Tevens verkoopt Grand (tot zover ik gezien heb) geen draadloze apparatuur dat hierop lijkt.
Ondersteund dat ding RGB SCART?
Ik heb een niet-draadloze versie (de 1610RC uit m'n hoofd). En ja, hij ondersteunt RGB-SCART.
Ah, je bedoelde deze:

Deze lijkt er inderdaad verdacht veel op.

Dit lijkt mij een reeëlere oplossing, als het ook goede kwaliteit geeft. Mag ik vragen waar je hem hebt gekocht en voor hoeveel?

Deze lijkt er inderdaad verdacht veel op.

Dit lijkt mij een reeëlere oplossing, als het ook goede kwaliteit geeft. Mag ik vragen waar je hem hebt gekocht en voor hoeveel?
Ik lees net op hun website dat ze hem nog verkopen! Ik ga er denk ik maar één bestellen.Reinier schreef op donderdag 15 december 2005 @ 14:03:
Ik heb even in m'n Gmail zitten zoeken en ik vond de bestelling terugIk heb hem gekocht bij Flexpro en hij was 95 euro
Nog een laatste vraag: heb jij dat ding ook getest met HTPC-toepassingen (Media Portal/Center, films...)?
Zie m'n editThe Zep Man schreef op donderdag 15 december 2005 @ 14:07:
[...]
Ik lees net op hun website dat ze hem nog verkopen! Ik ga er denk ik maar één bestellen.
Niet met MCE o.i.d., wel met films op m'n laptop. Ziet er gewoon prima uit. Maar ik heb niet echt een goede televisie dus ik ben al gauw tevreden. Het zou zomaar kunnen dat de kwaliteit toch tegenvalt als je hem op een wat modernere (LCD) televisie aansluit.Nog een laatste vraag: heb jij dat ding ook getest met HTPC-toepassingen (Media Portal/Center, films...)?
Beter hier bestellen: http://www.thuiswinkelsho...kelshop.nl/N_art_188.html
Daar heb je hem al voor 54,95 (en 49,95 voor de versie zonder AB)
Daar heb je hem al voor 54,95 (en 49,95 voor de versie zonder AB)
bestel hem dan niet daar:
http://tweakers.net/price...ch&Cat2=&Query=televiewer
De 1610RC is de versie van de V2 met AB?
In iedergeval... Salland lijkt het goedkoopst te zijn...
pricewatch: Trust TeleViewer 1610RC
http://tweakers.net/price...ch&Cat2=&Query=televiewer
In iedergeval... Salland lijkt het goedkoopst te zijn...
pricewatch: Trust TeleViewer 1610RC
[ Voor 49% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2005 14:17 ]
Zo, dat is een flink prijsverschil
Toen ik hem aanschafte was hij bij Flexpro het goedkoopst (het minst duur
)

De V2 ondersteunt geen RGB, de 1610 RC wél (ook al staat het op de site van Trust niet genoemd, het is toch echt zo. Is ook te zien op de plaatjes).MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2005 @ 14:14:
Het staat er wel: in de handleiding!Reinier schreef op donderdag 15 december 2005 @ 14:21:
[...]
De V2 ondersteunt geen RGB, de 1610 RC wél (ook al staat het op de site van Trust niet genoemd, het is toch echt zo. Is ook te zien op de plaatjes).
Ik bestel hem wel bij Salland of bij een ander. 50 euro is toch al een stuk goedkoper.
SCART: If you have a SCART connection, use the "RGB to SCART "
cable provided. Connect the RGB plug (K) to the ’RGB OUT’
connection on the Televiewer. Connect the SCART plug (L) to your TV.
[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 15-12-2005 14:25 ]
@reinier... Heb jij toevallig ook ervaring met een vga==> scart kabel? Om een beetje het verschil in beeldkwaliteit te kunnen bepalen...
Nee, heb ik niet... wel met allerlei gewone tv-out aansluitingen op videokaarten (s-video) en de beeldkwaliteit van de Televiewer is beter. Maar dat waren wel videokaarten van jaren terug, ik weet eigenlijk niet hoe de kwaliteit van moderne kaarten isMikeyMan schreef op donderdag 15 december 2005 @ 14:27:
@reinier... Heb jij toevallig ook ervaring met een vga==> scart kabel? Om een beetje het verschil in beeldkwaliteit te kunnen bepalen...
Oh, okee, op de productpagina staat alleen composiet en s-video genoemd.
Overigens, RGB levert bij mij minder reflecties/schaduwen op, maar tegelijkertijd wordt het beeld een beetje blurry. Dus s-video is scherper maar RGB is voor films beter.
Voor native S-Video is er niet zoveel veranderd sinds de Geforce 4, wat ik ervan gelezen heb. De beste S-Video TV-out die ik ooit native had was op een PowerVR Kyro 2, maar die ondersteund geen DirectX 9.Reinier schreef op donderdag 15 december 2005 @ 14:32:
[...]
Nee, heb ik niet... wel met allerlei gewone tv-out aansluitingen op videokaarten (s-video) en de beeldkwaliteit van de Televiewer is beter. Maar dat waren wel videokaarten van jaren terug, ik weet eigenlijk niet hoe de kwaliteit van moderne kaarten is
Zet het flicker-filter is uit.Overigens, RGB levert bij mij minder reflecties/schaduwen op, maar tegelijkertijd wordt het beeld een beetje blurry. Dus s-video is scherper maar RGB is voor films beter.
In mijn herinnering maakte dat niet veel uit, maar ik kijk vanavond nog even. Bedankt voor de tip iig
Verwijderd
Iemand heeft me ooit verteld dat alle radeon kaarten uit de 9xxx serie standaard een RGB + Composie Sync signaal op de VGA stekker hebben zitten en dus aan een SCART stekker gesoldeerd moeten kunnen worden zonder extra componenten?
Er zijn D-Sub naar SCART kabels te koop voor een paar eurotjes, werken deze niet standaard op Radeon 9xxx kaarten dan? Moet namelijk een PCI kaart hebben voor mijn Asus Pundit om gebruik te maken van RGB?
Er zijn D-Sub naar SCART kabels te koop voor een paar eurotjes, werken deze niet standaard op Radeon 9xxx kaarten dan? Moet namelijk een PCI kaart hebben voor mijn Asus Pundit om gebruik te maken van RGB?
Eh... Als je de rest van het topic eens leest...Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:06:
Iemand heeft me ooit verteld dat alle radeon kaarten uit de 9xxx serie standaard een RGB + Composie Sync signaal op de VGA stekker hebben zitten en dus aan een SCART stekker gesoldeerd moeten kunnen worden zonder extra componenten?
edit: als je de PCM review van die televiewer leest, is het nog niet helemaal optimaal... Vraag me af of dat aan de kwaliteit van de Trust uitvoering ligt, of dat vga==>rgb gewoon een probleem blijft...
[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2005 15:09 ]
Verwijderd
Daar gebruiken jullie een transistor schakeling voor het maken een sync signaal, ennn overbodige prullaria als converters. Daarnaast werk ik 16 uur per dag en vind mn baas prive internet niet fijn sorry dat ik niet zoveel vrije tijd heb als MikeyManMikeyMan schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:06:
[...]
Eh... Als je de rest van het topic eens leest...
Dus alleen voor GeForce kaarten... Voor Ati kaarten is dit niet nodig, maar de kant en klaar kabels zijn bijna nooit goed... Je zou eerst een pinout moeten opvragen...Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:10:
[...]
Daar gebruiken jullie een transistor schakeling voor het maken een sync signaal, ennn overbodige prullaria als converters. Daarnaast werk ik 16 uur per dag en vind mn baas prive internet niet fijn sorry dat ik niet zoveel vrije tijd heb als MikeyMan
En 16 uur per dag kun je gewoon tegen in protest gaan hoor
Verwijderd
8 uur engineren (stage)MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:12:
[...]
Dus alleen voor GeForce kaarten... Voor Ati kaarten is dit niet nodig, maar de kant en klaar kabels zijn bijna nooit goed... Je zou eerst een pinout moeten opvragen...
En 16 uur per dag kun je gewoon tegen in protest gaan hoor
8 uur horica (werk)
Wast maar zo :-), maarja pin-out staat er 9 van de 10 gevallen bij en zoon kabeltje kost echt nix.
http://www.hifi-regler.de...21d67ba29447dac5569006a67
Zou dit werken? Hier maken ze geen gebruik van weerstanden oid maar sluiten ze alles zo aan. Mijn duits is niet al te best, dus ik kan er niet veel van maken.
Zelf heb ik een ATi 128 Rage pro 32M Pci kaartje wat ik graag hiervoor wil gaan gebruiken. Ik kan alleen nergens vinden of dat mogelijk is. Heeft er iemand al succesvol een kaart uit deze serie aan de praat gekregen?
Zou dit werken? Hier maken ze geen gebruik van weerstanden oid maar sluiten ze alles zo aan. Mijn duits is niet al te best, dus ik kan er niet veel van maken.
Zelf heb ik een ATi 128 Rage pro 32M Pci kaartje wat ik graag hiervoor wil gaan gebruiken. Ik kan alleen nergens vinden of dat mogelijk is. Heeft er iemand al succesvol een kaart uit deze serie aan de praat gekregen?
Just as Good
MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:06:
[...]
edit: als je de PCM review van die televiewer leest, is het nog niet helemaal optimaal... Vraag me af of dat aan de kwaliteit van de Trust uitvoering ligt, of dat vga==>rgb gewoon een probleem blijft...

Weet jij dan videokaarten rond de 50 euro die DirectX 9 ondersteunen, die native RGB SCART ondersteunen en die goed leverbaar zijn?
Hint: die oude Matrox-kaarten zijn niet DirectX 9 compatible.
[edit]
De weerstand die ze gebruiken heeft te maken met het kiezen van de juiste SCART-mode voor de TV. In oudere schema's zit deze niet. Je hebt met dat schema nog steeds een videokaart nodig die composite sync ondersteund, zoals een iets modernere ATI (vanaf de 8500 ofzo).iznogood schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:21:
http://www.hifi-regler.de...21d67ba29447dac5569006a67
Ik heb hier een barebone mediacentertje met een Geforce 4MX on-board. Hij heeft wel S-Video TV-out met best wel goede kwaliteit, maar al kan het beter worden met RGB SCART... Er kan op zich een AGP kaartje ingepropt worden (ik heb nog een ATI Radeon 9600XT liggen) en ik ben zelfs van plan om nog is een RGB SCART-adapter te maken en met Powerstrip te pielen... maar al hoef ik die 9600XT niet op te offeren omdat zo'n VGA->RGB SCART converter van 50 euro al betere kwaliteit geeft met de on-board videokaart, dan kies ik liever dat.
[ Voor 50% gewijzigd door The Zep Man op 15-12-2005 19:53 ]
Mjah, beetje kromme redenatie he... Ten eerste heb je ook voor dit ding een grafische kaart nodig, wat in het geval van MCE sowieso een directx8 kaart met 64mb geheugen moet zijn...The Zep Man schreef op donderdag 15 december 2005 @ 19:29:
[...]
[afbeelding]
Weet jij dan videokaarten rond de 50 euro die DirectX 9 ondersteunen, die native RGB SCART ondersteunen en die goed leverbaar zijn?
Hint: die oude Matrox-kaarten zijn niet DirectX 9 compatible.
Ten tweede; als het ding minder presteert dan een gemiddelde tv-out op die kaart, danwel een vga==> scart kabel, is het voor mij geen nuttige investering... En de review van PCM wijst wel enigszins in die richting...
rgb scart is niet heilig... Als de bron matig is (in het midden latend of dit de graka is of de televiewer) zal het ook met rgb scart een matig beeld op kunnen leveren...
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2005 21:12 ]
We kunnen nog heel lang dingen gaan aannemen, maar misschien als we Reinier eens aankijken...MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2005 @ 21:11:
[...]
Mjah, beetje kromme redenatie he... Ten eerste heb je ook voor dit ding een grafische kaart nodig, wat in het geval van MCE sowieso een directx8 kaart met 64mb geheugen moet zijn...
Ten tweede; als het ding minder presteert dan een gemiddelde tv-out op die kaart, danwel een vga==> scart kabel, is het voor mij geen nuttige investering... En de review van PCM wijst wel enigszins in die richting...
rgb scart is niet heilig... Als de bron matig is (in het midden latend of dit de graka is of de televiewer) zal het ook met rgb scart een matig beeld op kunnen leveren...
@Reinier
Heb jij toegang tot een 'redelijke' videokaart met een S-Video out (Geforce 4, ATI Radeon 9xxx, etc.) om te vergelijken met de RGB SCART-mode van de 1610 RC? Indien mogelijk van dezelfde TV (één die S-Video en RGB SCART ondersteund). Wil jij eens de kwaliteit tussen de ingebouwde S-Video out en de 1610 RC vergelijken?
Helaas, ik had met alle plezier willen kijken, maar ik heb hier alleen een laptop zonder tv-out (daarom kocht ik de Televiewer) en een computer met on-board composiet out. Morgen krijg ik als het goed is de onderdelen voor m'n nieuwe HTPC maar ook die heeft geen tv-out (Asus levert geen tv-out bracket bij de A8N-VM CSMThe Zep Man schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:47:
[...]
We kunnen nog heel lang dingen gaan aannemen, maar misschien als we Reinier eens aankijken...
@Reinier
Heb jij toegang tot een 'redelijke' videokaart met een S-Video out (Geforce 4, ATI Radeon 9xxx, etc.) om te vergelijken met de RGB SCART-mode van de 1610 RC? Indien mogelijk van dezelfde TV (één die S-Video en RGB SCART ondersteund). Wil jij eens de kwaliteit tussen de ingebouwde S-Video out en de 1610 RC vergelijken?
Mjah... hallo... Dat was dus niet de strekking van het bericht... Het is gewoon zo dat als de bron matig is, dat je beter af bent met een goed s-video signaal dan met scart-rgb... Fact...The Zep Man schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:47:
[...]
We kunnen nog heel lang dingen gaan aannemen, maar misschien als we Reinier eens aankijken...
@Reinier
PCM zegt dus dat de kwaliteit minder is dan een kaart met tv-out... Fact... Klaar...
En reinier zegt al dat hij een oude tv heeft en zelf niet zo kritisch is... Maargoed, een hands-on test is altijd welkom...
[ Voor 41% gewijzigd door MikeyMan op 16-12-2005 00:03 ]
Kleine correctie: ik ben juist heel erg kritisch, maar ik zit nou eenmaal met een brakke televisie dus ik kan niet goed beoordelen wat de kwaliteit van de Televiewer is. Zodra ik een nieuwe LCD tv heb kan ik dat wel en de kans bestaat dat ik de Televiewer dan meteen uit het raam smijt.MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:52:
[...]
En reinier zegt al dat hij een oude tv heeft en zelf niet zo kritisch is... Maargoed, een hands-on test is altijd welkom...
Goed, excuus, daar had ik overheen gelezen... Maar het punt blijft overeind...Reinier schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 00:15:
[...]
Kleine correctie: ik ben juist heel erg kritisch, maar ik zit nou eenmaal met een brakke televisie dus ik kan niet goed beoordelen wat de kwaliteit van de Televiewer is. Zodra ik een nieuwe LCD tv heb kan ik dat wel en de kans bestaat dat ik de Televiewer dan meteen uit het raam smijt.
Ik hoor nu mensen zeggen dat de kwaliteit minder is met die televiewer dan met S-video. Nu is mijn s-video vrij matig. Vooral de randen links en rechts van het beeld lopen gewoon redelijk golvend. Ik vind heb dus het idee dat die televiewer voor mij een uitkomst is. Of doe ik dan iets fout met s-video? Ik heb dit gedrag gezien met 2 verschillende grafische kaarten en 2 verschillende tv's. Telkens is het beeld niet een rechthoek. Iemand nog tips hiervoor of toch maar de televiewer aanschaffen?
Hier nog zo'n ding gevonden trouwens, lijkt ander merk dan trust te zijn. Misschien beter?
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=1448
Het lijkt wel alsof dat ding minder opties heeft dan de 1610 RC (geen handmatige beeldaanpassing (breedte/lengte, positie), geen afstandsbediening, weinig ondersteunde resoluties...).MrScratch schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 00:31:
Hier nog zo'n ding gevonden trouwens, lijkt ander merk dan trust te zijn. Misschien beter?
Wil natuurlijk nog niets zeggen over de kwaliteit.
Ik denk dat ik de 1610 RC volgende week bestel. Al lukt het dan niet (kerstdrukte van mijn kant, winkeldrukte, etc.), dan wordt het in de week na de kerst.
Ok, ik vind het maar vaag, maar ik gok dat jouw sony trinitron zelf iets doet met het niet-rgb compatible sync signaal. Ik heb zelf een sony breedbeeld model 32fx60.jschoorl2 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 08:22:
[...]
Ruud, hoe het exact zit weet ik niet maar ik gebruik een Component videokabel met 3 tulp aansluitingen en aansluitng Scart.Zie bijvoorbeeld http://www.mcsnet.nl/nl/dept_86.html (ergens halverwege).
Op www.mcsnet.nlstaat ook ergens hetvolgende:
Wat zijn DVI/HDMI en Component Video of RGB?
DVI/HDMI en Component Video, RGB zijn 4 videosignaal standaarden die diverse resoluties ondersteunen en die het signaal verschillend overbrengen van bron naar het scherm. Het belangrijkste verschil is dat DVI/HDMI het signaal digitaal via een bitstream overbrengt terwijl Component Video en RGB analoog via elektrische signaal impulsen via de rood groen en blauw componenten van het signaal.
Alle besproken signalen werken met een combinatie van rood, groen en blauw componenten samen met de sync(synchronisatie) signalen die bepalen op het scherm wanneer een nieuwe line of frame begint. De DVI/HDMI signalen voegen daar nog datasignalen via een format T.M.D.S( Transmission Minimized Diffrential Signaling) aan toe. Wat in het kort betekent dat er bij het blauwe signaal de horizontale en verticale synchronisatie zijn toegevoegd.
Component video wordt vaak verward met RGB(Rood Groen en Blauw) Het hele kleurenspectrum kan worden weergegeven in gevarieerde samenstellingen met deze 3 kleuren..De overeenkomst is dat ze alle twee hoge kwaliteitssignalen geven maar zijn niet direkt compatibel, (alleen met een video converter; bij ons te koop) Bij RGB is de helderheid gecombineerd binnen het RGB signaal.Bij Component Video zijn de signalen nu gescheiden in drie component videosignalen ook wel YPbPr of YCbCr YUVsignaal genoemd.De Y staat voor het helderheids signaal met sync . Pb en Pr zijn de kleursignalen. Alle drie ontrokken uit het oorspronkelijke RGB signaal.RGB is meer europees gericht en Component video amerikaans en in opkomst in Europa door de uitstekende kwaliteit van het beeld bij DVD afspelen op plasma schermen en de de betere bewerkbaarheid van de beelden voor de professionele markt.
Voor mij is in ieder geval het belangrijkste dat het werkt en dat ik zonder gepruts een uitstekend beeld heb !
1. Kan je mij vertellen welke type en model televisie jij hebt?
2. Selecteer je dan nog specifiek in de display instellingen van je videokaart scart-rgb of component?
Zijn er nog meer mensen bij wie het gelukt is om via deze strategie een scart-rgb aansluiting in combinatie met een Geforce 6xxx tot stand te brengen?
Ruud
Ruudboek
Nog even een aanvulling op bovengequote stuk tekst...
YPrPb en RGB zijn beiden component...
YPrPb en RGB zijn beiden component...
Betreffende all die schitterende VGA naar SCART-RGB converters (scanconverters zijn dat), zoals die trust televiewer wil ik even duidelijk zijn.
Mijn ervaring is dat die dingen echt bagger zijn, de beeldkwaliteit haalt het bij lange na niet bij de native tv-out van een videokaart. En dat is ook niet zo verwonderlijk, want wat je in feite doet met die kastjes is het analoge signaal omzetten naar digitaal, en daarna weer van digitaal naar analoog, dat betekend dat er dus altijd sprake is van verlies van kwaliteit.
Ik heb zelf een Tview gold scan-converters en dat kreng koste me 300 euro en zelfs dat ding functioneert niet naar tevredenheid, de framerate is te laag en het beeld beetje flets.
Ruud
Mijn ervaring is dat die dingen echt bagger zijn, de beeldkwaliteit haalt het bij lange na niet bij de native tv-out van een videokaart. En dat is ook niet zo verwonderlijk, want wat je in feite doet met die kastjes is het analoge signaal omzetten naar digitaal, en daarna weer van digitaal naar analoog, dat betekend dat er dus altijd sprake is van verlies van kwaliteit.
Ik heb zelf een Tview gold scan-converters en dat kreng koste me 300 euro en zelfs dat ding functioneert niet naar tevredenheid, de framerate is te laag en het beeld beetje flets.
Ruud
Ruudboek
Verwijderd
Ff de pinouts:
RGB Scart: http://utopia.knoware.nl/...on/Engineering/SCART.html
Hier:
http://www.hifi-regler.de...f8f388ba5d4d442d186ea99e4
beschrijven ze een zelfde verhaaltje, maar mijn duits is niet te best, ze knopen hier gewoon de Hsync en Vsync aanelkaar?
Als ik een radeon pci kaartje weet te bemachtigen is dit de truc:
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/
Heb je geen radeon kaart moet je zelf de hsync en vsync combineren naar een composite sync, hebk ook ergens zien staan.. http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| Standard 15 pin D-Sub VGA connector pinout ___________________________________________________ \ / \ 1 2 3 4 5 / \ / \ 6 7 8 9 10 / \ / \ 11 12 13 14 15 / \_____________________________________/ Pin # Description 1 Red Video 2 Green Video 3 Blue Video 4 Sense 2 (Monitor ID bit 2) 5 Self Test (TTL Ground) 6 Red Ground 7 Green Ground 8 Blue Ground 9 Key - reserved, no pin 10 Logic Ground (Sync Ground) 11 Sense 0 (Monitor ID bit 0) 12 Sense 1 (Monitor ID bit 1) 13 Horizontal Sync 14 Vertical Sync 15 Sense 3 - often not used |
RGB Scart: http://utopia.knoware.nl/...on/Engineering/SCART.html
Hier:
http://www.hifi-regler.de...f8f388ba5d4d442d186ea99e4
beschrijven ze een zelfde verhaaltje, maar mijn duits is niet te best, ze knopen hier gewoon de Hsync en Vsync aanelkaar?
Als ik een radeon pci kaartje weet te bemachtigen is dit de truc:
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/
Heb je geen radeon kaart moet je zelf de hsync en vsync combineren naar een composite sync, hebk ook ergens zien staan.. http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/
[ Voor 207% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2005 14:54 ]
Hmmm... die kabel ziet er interessant uit! Alleen komt dat schema van hun niet overheen met het door jou gemaakte schema!Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:24:
Voor de mensen zonder soldeerbout zou een standaard VGA -> Scart kabel icm met een Radeon 8xxx+ of Maxtor? kaart genoeg zijn? Pinout:
http://www.allekabels.nl/...60-main-2-Scart-Kabel.jpg
En ondanks die 100den schema's hoef je toch bij een normale video kaart alleen de hsync en de vsync samen te voegen?
Ik ben niet bang om zelf een kabel te gaan maken, maar als er al een pre-fab kabel te krijgen is, waarom moeilijk doen? Zeker omdat waarschijnlijk de kwaliteit ten goede zal komen!
Ben zelf in het bezit van een Radeon 9800 Pro en wil m'n HTPC straks alleen nog maar op m'n TV gebruiken. Dus DVD/TV kijken, maar ook nog af en toe een spelleke. En op m'n nieuwe 82cm (CRT!)-TV met RGB-SCART ingang wil ik dan natuurlijk ook een mooi plaatje krijgen...
Er staat dat deze middels de analoge contacten (=D-SUB) van de DVI-I werkt. Dit biedt dus geen extra voordelen boven de VGA. Alleen nu weet ik inderdaad niet of deze daadwerkelijk gebruik zal maken van de RGB-signalen die een ATI-kaart direct uitpoept, of dat er toch een vertaalslag gemaakt wordt. Iemand die mij heel gelukkig kan maken en hier naar alle eerlijkheid "ja" op kan zeggen?ik zag net deze kabel:
Bron: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_86.html
DVI-I naar component/RGB video kabel
DVI-I 29 pins(24+5) naar zowel RGB als component video signaal
Kabels meervoudig afgeschermd met vergulde aansluitingen met ferritkernen tot en met 20 meter in lengte
Werkt volgens het analoge deel van DVI-I
zou het zo makkelijk zijn? aangezien ik nog een DVi uitgang overheb.
[ Voor 32% gewijzigd door dlmh op 16-12-2005 16:14 ]
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein
Ik kan vanuit de nvidea video driver rechtstreeks pal/b kiezen (720x576 50.00hz)Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 11:06:
>>jschoorl2, welke resolutie draai je dan in je huidige opzet?

Kwam vandaag ook nog FireDTV tegen.
FloppyDTV is onze interne Digitale Televisie Decoder met Common Interface (CI) voor Satelliet, Kabel of Digitenne. De FloppyDTV interne Digitale Televisie Decoder maakt van uw computer een Media Center PC. In combinatie met de juiste software, zoals MyTheatre, wordt het mogelijk om uw PC te gebruiken als Digitale TV Decoder, Videorecorder en DVD speler. De PC vervangt dus een hele reeks aan apparaten en maakt deze met één afstandsbediening toegankelijk. De FloppyDTV is leverbaar voor Kabel, Satelliet en Digitenne
Voor Nederland worden al Essent, Casema en Digitenne ondersteund. Alleen in MCE werkt nu alleen nog Digitenne en dvb-c (Essent, Casema) nog niet al schijnt hier aan gewerkt te gaan worden.
@jschoorl2,
wat voor merk en model televisie heb je? Heb je die component naar rgb adapter + geforce 6600 al eens op een oudere tv aangesloten?
Ruud
wat voor merk en model televisie heb je? Heb je die component naar rgb adapter + geforce 6600 al eens op een oudere tv aangesloten?
Ruud
Ruudboek
Is de volgende oplossing misschien iets?

Realmagic X-card
Deze kaart heeft een Scart-RGB uitgang mogelijkheid via een optionele bracket

Edit: Hmmm, in mijn enthousiasme niet goed op zitten letten. Dit is een mpeg-kaart en dus ongeschikt om bijvoorbeeld een media-center aan te sturen.

Realmagic X-card
Deze kaart heeft een Scart-RGB uitgang mogelijkheid via een optionele bracket

Edit: Hmmm, in mijn enthousiasme niet goed op zitten letten. Dit is een mpeg-kaart en dus ongeschikt om bijvoorbeeld een media-center aan te sturen.
[ Voor 18% gewijzigd door MrScratch op 18-12-2005 13:16 . Reden: mpeg-kaart ipv videokaart ]
Verwijderd
Mensen mensen!
Heb van de week een ATI Radeon ALL in Wonder X800 gekocht :-)
Deze heeft een vreemdsoortig plugje waaruit een stuk of 10 kabeltjes komen waaronder SCART!!
Het beeld is echt waanzinnig mooi!! Bijna net zo mooi als mijn DVD speler!
Echt een aanrader!
H<
Heb van de week een ATI Radeon ALL in Wonder X800 gekocht :-)
Deze heeft een vreemdsoortig plugje waaruit een stuk of 10 kabeltjes komen waaronder SCART!!
Het beeld is echt waanzinnig mooi!! Bijna net zo mooi als mijn DVD speler!
Echt een aanrader!
H<

Ja dat zal heus wel mooi zijn die X800 AIW en er is al een X800 AIW te koop voor 149 euro bij de Mycom, maar die heeft slechts 4 pipelines.
However, 60,41 euro voor een SCART-RGB videokaart lijkt me nog veel interessanter.
Voor diegenen die zich willen wagen aan een experiment zonder gesoldeer en software modding :
Ik heb ontdekt dat er al een AGP geforce 6200 videokaart met de welbekende HDTV kabel te koop is voor 60 euro.
Deze HDTV kabel heeft dus een component uitgang en daarvan is gebleken dat als je deze component to SCART-RGB adapter ertussen zet, je hem zo in de SCART-RGB aansluiting van je TV in kan pluggen :

Deze adapter is te koop op het volgende adres :
http://www.mcsnet.nl/nl/dept_86.html
Voor zij die zich aan dit experiment willen wagen :
Hier is de info van de 61,40 euro kostende Leadtek WinFast A6200 TDH 64-bit 128MB te vinden :
http://www.leadtek.nl/nts...ronameid=189&tab=1&sid=81
Laagste prijs :
pricewatch: Leadtek GeForce 6200 128MB DDR (AGP, DVI), WinFast A6200 TDH 64-bit
Ik weet alleen niet zeker of ze de HDTV kabel er daarwerkelijk bijleveren of niet, dus dat zou ik wel vantevoren even navragen!
Wat verder interessant is aan die Leadtek WinFast A6200 TDH 64-bit 128MB, is dat hij passief gekoeld is, dus da's perfect voor een HTPC of MCE pc.
Ik heb hier overigens nog een AGP geforce 6200 van het merk AOPEN gevonden, die iets duurder is, maar ook wat duidelijk over de aanwezigheid van een HDTV kabel :
Info:
http://www.aopen.nl/products/vga/Aeolus6200-DV128.htm
Laagste prijs (74 euro) :
pricewatch: AOpen GeForce 6200 128MB DDR 64b (AGP, DVI-I) Aeolus 6200-DV128
Misschien nog interessant te weten, iemand heeft het kennelijk ook nog voor elkaar gekregen om 4 pipelines te unlocken waardoor ie ongeveer net zoals snel kan worden als een Geforce 6600 :
http://tweakers.net/productsurvey/124544 (onderaan de pagina)
Kan dus een erg leuk dealtje zijn!
Let us know...
Ruud
However, 60,41 euro voor een SCART-RGB videokaart lijkt me nog veel interessanter.
Voor diegenen die zich willen wagen aan een experiment zonder gesoldeer en software modding :
Ik heb ontdekt dat er al een AGP geforce 6200 videokaart met de welbekende HDTV kabel te koop is voor 60 euro.
Deze HDTV kabel heeft dus een component uitgang en daarvan is gebleken dat als je deze component to SCART-RGB adapter ertussen zet, je hem zo in de SCART-RGB aansluiting van je TV in kan pluggen :

Deze adapter is te koop op het volgende adres :
http://www.mcsnet.nl/nl/dept_86.html
Voor zij die zich aan dit experiment willen wagen :
Hier is de info van de 61,40 euro kostende Leadtek WinFast A6200 TDH 64-bit 128MB te vinden :
http://www.leadtek.nl/nts...ronameid=189&tab=1&sid=81
Laagste prijs :
pricewatch: Leadtek GeForce 6200 128MB DDR (AGP, DVI), WinFast A6200 TDH 64-bit
Ik weet alleen niet zeker of ze de HDTV kabel er daarwerkelijk bijleveren of niet, dus dat zou ik wel vantevoren even navragen!
Wat verder interessant is aan die Leadtek WinFast A6200 TDH 64-bit 128MB, is dat hij passief gekoeld is, dus da's perfect voor een HTPC of MCE pc.
Ik heb hier overigens nog een AGP geforce 6200 van het merk AOPEN gevonden, die iets duurder is, maar ook wat duidelijk over de aanwezigheid van een HDTV kabel :
Info:
http://www.aopen.nl/products/vga/Aeolus6200-DV128.htm
Laagste prijs (74 euro) :
pricewatch: AOpen GeForce 6200 128MB DDR 64b (AGP, DVI-I) Aeolus 6200-DV128
Misschien nog interessant te weten, iemand heeft het kennelijk ook nog voor elkaar gekregen om 4 pipelines te unlocken waardoor ie ongeveer net zoals snel kan worden als een Geforce 6600 :
http://tweakers.net/productsurvey/124544 (onderaan de pagina)
Kan dus een erg leuk dealtje zijn!
Let us know...
Ruud
[ Voor 12% gewijzigd door RuudBoek op 18-12-2005 20:01 ]
Ruudboek
Ik lees overal dat die HDTV kabel (Y Pr Pb = component) niet gaat werken in jouw opstellingen, omdat RGB niet gelijk is aan die YPrPb... Ik heb een 6600GT met zo'n HDTV kabel, maar geen SCARTverloopstukje
Er staat trouwens bij dat SCART geval: adapter converteert niet...
edit: tenzij je het boeltje aansluit op een HDTV, maar het gaat hier neem ik aan om een gewoon CRT-exemplaar?
edit: tenzij je het boeltje aansluit op een HDTV, maar het gaat hier neem ik aan om een gewoon CRT-exemplaar?
[ Voor 18% gewijzigd door dog4life op 18-12-2005 20:08 ]
Ik heb een Sony KV28FX60D (ongeveer 6 jaar oud). Heb het nog niet op andere tv's geprobeerdRuudBoek schreef op zondag 18 december 2005 @ 11:43:
@jschoorl2,
Ruud
Ongetwijfeld is het geen component wat verstuurd wordt maar ik maak wel gebruik van een 3 - pin naar scart aansluiting. Het beeld is gewoon erg goed. Vrienden en familie vinden de kwaliteit welke via de htpc komt beter dan van een pioner dv-454 aangesloten via scart-rgb.dog4life schreef op zondag 18 december 2005 @ 20:05:
Ik lees overal dat die HDTV kabel (Y Pr Pb = component) niet gaat werken in jouw opstellingen, omdat RGB niet gelijk is aan die YPrPb... Ik heb een 6600GT met zo'n HDTV kabel, maar geen SCARTverloopstukje![]()
Zag dat er in Vidoplanken en beeldkanonnen over tv-out een zeer goede openingspost is gestart !
[ Voor 11% gewijzigd door jschoorl2 op 18-12-2005 20:40 ]
Meneer jschoorl2 heeft het anders wel voor elkaar gekregen, ik kan het zelf ook niet verklaren, maar het schijnt wel te werken!dog4life schreef op zondag 18 december 2005 @ 20:05:
Ik lees overal dat die HDTV kabel (Y Pr Pb = component) niet gaat werken in jouw opstellingen, omdat RGB niet gelijk is aan die YPrPb... Ik heb een 6600GT met zo'n HDTV kabel, maar geen SCARTverloopstukje![]()
Zie ook deze post :
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/24802530
Ik denk dat het OF de Sony breedbeeld is die iets kan met het component signaal wat dan binnenkomt OF, en dat zou echt een breaktrough zijn, de geforce voegt het juiste sync signaal toe. Als het laatste van toepassing is, dan hebben we een SCART-RGB videokaartje met leuke unlock fasciliteiten voor mega weinig en nog passief gekoeld ook!
Ruud
Ruudboek
Ik heb een vraag uitgezet bij Zercom over de HDTV bracket. Indien deze erbij zit, ga ik de bestelling doen en kijken of deze aan te sluiten is op mijn TV. Ik heb alleen RGB-scart ingangen, dus als het echt alleen component YPrPb is gaat het op mijn tv niet werken. Ik ga de gok wel wagen, want ik heb in mijn niet-HTPC toch een nieuwe videokaart nodig en dan gaat hij gewoon in mijn andere pc.
Het is geen bracket he. Het betreft een verloopkabel en hij ziet er als het goed is zo uit:MrScratch schreef op zondag 18 december 2005 @ 20:58:
Ik heb een vraag uitgezet bij Zercom over de HDTV bracket. Indien deze erbij zit, ga ik de bestelling doen en kijken of deze aan te sluiten is op mijn TV. Ik heb alleen RGB-scart ingangen, dus als het echt alleen component YPrPb is gaat het op mijn tv niet werken. Ik ga de gok wel wagen, want ik heb in mijn niet-HTPC toch een nieuwe videokaart nodig en dan gaat hij gewoon in mijn andere pc.

Ruud
[ Voor 8% gewijzigd door RuudBoek op 18-12-2005 21:52 ]
Ruudboek
Ziet er bij de gigabyte zo uit:RuudBoek schreef op zondag 18 december 2005 @ 21:47:
[...]
Het is geen bracket he. Het betreft een verloopkabel en hij ziet er als het goed is zo uit:
Ruud

Dit topic is gesloten.