Toon posts:

[DVD]Wat geeft beste kwaliteit

Pagina: 1
Acties:
  • 2.279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 43323

Topicstarter
Een vriend van me heeft sinds een paar dagen een nieuwe tv. Deze bezit twee SCART-aansluitingen waarvan één S-video ondersteund en de andere RGB. Hierop moet een DVD-speler aangesloten worden. Momenteel zit hij op de scart met de RGB-ondersteuning en speelt hij als gewone video af. Echter kan de dvd-speler zowel video, s-video als RGB aan (alledrie over SCART, er zijn geen andere aansluitingen buiten composite).
Er zijn heel wat sites die hier over praten maar ze durven elkaar als een tegenspreken, de ene zegt dat S-video het beste geeft terwijl een andere RGB aanraadt. Bovendien wordt ook nergens gesproken over of het al dan niet over S-video en RGB over SCART gaat of S-video en RGB over aparte kabels.

Mijn vraag is dus redelijk simpel maar ik zoek een sluitend antwoord. Als je een DVD-speler hebt die Video, S-Video en RGB aankan enkel over SCART en een TV die Video, S-Video en RGB aankan enkel over SCART wat is dan het beste signaal om te kiezen?

Anoniem: 52815

RGB over SCART.

Anoniem: 79815

Rgb is verreweg het beste signaal wat er is. Op compenent video na maar dat is weer een ander verhaal :P

Topicstarter
Anoniem: 79815 schreef op 21 december 2003 @ 21:57:
[...]

Rgb is verreweg het beste signaal wat er is. Op compenent video na maar dat is weer een ander verhaal :P
Is er eigenlijk nog verschil tussen RGB over SCART en gewoon RGB via 3 aparte kabels op gebied van beeldkwaliteit?

Anoniem: 44568

er eigenlijk nog verschil tussen RGB over SCART en gewoon RGB via 3 aparte kabels op gebied van beeldkwaliteit?
Nee, dan heb je ook 3 gescheiden kleurcomponenten (mits je 3 aparte kabels voor video hebt).

Maar er is niets wat jou tegenhoud om hem in de andere scart aansluiting te stoppen om te kijken wat je zelf het mooiste vindt ;)

[Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 24-12-2003 05:52]

Anoniem: 62484

In theorie is RGB is beter dan component hoor. bij rgb worden alle kleuren apart door gestuurd. Component bestaat uit zwartwit informatie (Y) en de kleurverschillen van Blauw (B-y)en Rood (R-y) tov de zwart wit informatie. Daarom wordt component ook vaak aangeduid als YR-yB-y. Component wordt ookwel aangeduidt als YUV signaal. De truuk van YUV signaal is de verminderde bandbreedte doordat de decodeerapparatuur zelf het groene signaal moet uitrekenen.
DVD is opgenomen in YUV mpeg2 en moet omgezet worden in RGB voordat het gebruikt kan worden. nu kan dit gebeuren in de DVD speler of in het weergave apparaat. als er op de dvd speler een YUV aansluiting zit kan dit betere beeldweergave geven omdat het beeld dan wordt omgezet in de projector of tv die misschien een betere omzetter heeft. (8>

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 21-12-2003 23:42]

Anoniem: 79815

Anoniem: 43323 schreef op 21 december 2003 @ 22:04:
[...]

Is er eigenlijk nog verschil tussen RGB over SCART en gewoon RGB via 3 aparte kabels op gebied van beeldkwaliteit?
Nee want dan heb je een compesite signaal (geen compement) En dit is een van de slechste signalen. De definitie scart is ook niet het beeld signaal maar het aansluit type. Scart is dat breede geval wat je in je tv duwd :P. als je een compesite kabel hebt met die 3 kleuren kabels dan spreek men ook over een scart blokje. RGB is daarintegen wel weer een signaal en die is gewoon het beste. Ik heb zelf het verschil gezien tussen compesite en rgb dan dat verschil is mega groot, bij DVD is het al redelijk groot, maar bij spellen bijvoorbeeld daar is het verschil pas goed te zien. Is niet te geloven hoe veel mooier het beeld word met rgb vergeleken met een compesite.

Daarbij zijn Compesite en antenne onzettend ruis gevoelig.

In princiepe kan je deze volgorde aanhouden (bovenste is de slechste)

4. Antenne kabel
3. Compesite
2. s-video
1 RGB

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 79815 op 21-12-2003 23:54]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 17:42
Nee want dan heb je een compesite signaal (geen compement) En dit is een van de slechste signalen.
Volgens mij bedoelt hij gewoon RGB via 3 tulpstekkers (cinch) zoals op sommige dvd spelers is te vinden. Echter is dit dan geen RGB, maar YUV. De aansluitingen zijn wel rood, groen en blauw vandaar wellicht de verwarring. RGB via 3 cinchbussen heb ik persoonlijk nog nooit gezien (wel een RGB scartblokje met 3 cinch uitgangen). Of je dan YUV of RGB gebruikt zou niet veel uit moeten maken. YUV is iets gecomprimeerd (rood en blauw, groen niet) dus RGB zou wat beter moeten zijn. Echter staat het beeld op de DVD als YUV, dus dat maakt verder niet uit. Er staat me ook iets van bij dat de verwerking in de TV ook in het YUV domein is, in dat geval zou YUV aansluiten het beste zijn. Tevens kun je dan wat mooiere en beter afgeschermde kabels gebruiken omdat YUV via cinch bussen gaat.

Maargoed, dan gaat het over de betere dvd spelers en de betere beeld weergevers welke een YUV ingang hebben. Voor de 'normale' situatie heb je een DVD speler welke composite, s-video en RGB uitstuurt via scart, en zoals al eerder genoemd geeft RGB het beste beeld, daarna s-video (y/c) en dan composite.

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 07:40
Volgens mij zijn er maar weinig EU tv's die YUV hebben maar wel super veel DVD's die het hebben erg irritant. Welke TV's hebben eigenlijk YUV?

Alle kleurenTV's kennen YUV :)

YUV is namelijk niets anders dan een zwart/wit signaal met 2 kleurensignalen die backwardscompatible is met zwart/wit TV's.

De hamvraag is: ondersteund je TV wel YUV/ Y'CbCr / YPbPr over SCART?
Nagenoeg alle moderne TV's ondersteunen dat.

Van hoge kwaliteit naar steeds meer verlies:
- RGB = Rood / Groen / Blauw
- YUV > Y=R+G+B en U=Y-B en V =Y-R
- S-video > Chroma=U+V en Luminance=R+G+B
- Composiet > Composite=R+G+B+Chroma

Als je een fullwired SCART kabel gebruikt heb je altijd de hoogst mogelijke kwaliteit, omdat in een SCART alle signalen zitten. Echter, tegenwoordig zijn er veel TV's die niet alle signalen verwerken op alle SCART inputs, dus zul je ook even moeten kijken met welke SCART input je de beste kwaliteit hebt (staat vaak ook in gebruiksaanwijzing: SCART1=RGB+Composiet, SCART2=Y/C bijv.).

http://en2.wikipedia.org/wiki/YUV
http://en2.wikipedia.org/wiki/Component_video

http://www.michaeldvd.com...ctors/VideoConnectors.asp
http://www.whatvideotv.co...rdware/200102_scart.shtml

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 24-12-2003 04:31]

Topicstarter
OK allemaal van harte bedankt dit heeft het toch allemaal wat verduidelijkt. De DVD zit op RGB en daar blijft ie dan ook op zitten. Bedankt!

Anoniem: 62484

Je zou voor de grap het RGB signaal zelf kunnen splitsen en via aparte dubbelafgeschermde kabel kunnen vervoeren naar de tv. Dit zou misschien wat beeldverbetering kunnen geven.

Volgens mij wordt een elektronenkanon van een doorsnee tv nog steeds aangestuurd met een RGB bron en niet met een gecomposeerde bron zoals YUV of composite

[Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 22-12-2003 22:39]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-06 18:02
ShittyOldMan schreef op 22 december 2003 @ 01:07:
[...]

....
Maargoed, dan gaat het over de betere dvd spelers en de betere beeld weergevers welke een YUV ingang hebben.
....
Ik heb een Cyberhome 505 dvd-speler is nou niet echt een topmerk (wel een goede speler vind ik) en die heeft ook YUV/ component out ;) is wel handig voor degenen met een plasma scherm bijvoorbeeld.

Anoniem: 22659

Even een ander vraagje over RGB. Wordt het geluid eveneens meegestuurd bij RGB of moet je vervolgens ook nog eens je geluid apart versturen?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 22659 schreef op 23 december 2003 @ 22:36:
Even een ander vraagje over RGB. Wordt het geluid eveneens meegestuurd bij RGB of moet je vervolgens ook nog eens je geluid apart versturen?
Niet bij RGB zelf, da's puur video-informatie. Geluid moet apart, maar dat gebeurt wel vaak gewoon via de SCART-kabel. Maar veel DVD-spelers hebben ook nog losse cinch-stekkers om het geluid uit te voeren, naast de bijna altijd aanwezige optische en/of coaxiale digitale uitgang.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Alleen SCART voert ook audio door, echter alleen in 2 kanaals stereo en niet digitaal of multichannel surround.

http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html

Ik weet niet of ik correct begrepen word. Ik wil een kabel gaan halen met aan de ene kant (tv) een scart aansluiting en aan de andere kant drie tulpjes en die mogen mijn dvd speler met een bezoek gaan vereren. Heb ik in dit geval al geluid op mijn tv of moet ik dan nog meer ellende aansluiten en zo ja hoe, want op de scart aansluiting zitten geen aansluitmogelijkheden voor nog eens twe (audio)tulpjes!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:36

RayNbow

Kirika <3

Anoniem: 22659 schreef op 24 december 2003 @ 00:41:
Ik weet niet of ik correct begrepen word. Ik wil een kabel gaan halen met aan de ene kant (tv) een scart aansluiting en aan de andere kant drie tulpjes en die mogen mijn dvd speler met een bezoek gaan vereren. Heb ik in dit geval al geluid op mijn tv of moet ik dan nog meer ellende aansluiten en zo ja hoe, want op de scart aansluiting zitten geen aansluitmogelijkheden voor nog eens twe (audio)tulpjes!
Bedoel je zoiets? http://www.rivastation.com/review/gf2-deluxes/scart.jpg
(Geel - Video, Wit / Rood - Audio)

Als je zo'n kabel bedoelt, dan heb je al geluid op je tv.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Zo'n kabel maar dan met RGB aan de kant waar geen scart zit.

Ik zal het nogmaals herhalen, maar dan in andere woorden:

Je hebt een snoertje nodig zoals dit:

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/rgb-scart-av.gif
Scart --> 3x tulp (Rood/Groen/Blauw) voor RGB(YUV/YPbPr) + 2 tulp (Wit+Oranje) voor stereo audio.

Dan heb je stereo geluid op je TV (2 kanalen) met de beste beeldkwaliteit.

Naslag:
http://www.techtronics.co...o-hook-up-dvd-player.html

edit (op hieronder):
EXT1 CVBS = Composiet Video
EXT2 Y/C = S-video gescheiden kleur en helderheid.
Progressive is alleen mogelijk met Component YUV/RGB kabels (3x tulp voor beeld)

[Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 26-12-2003 21:54]

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 07:40
Ik heb bij mijn dvd speler een scart uitgang. Deze heb ik via de opties op RGB gezet. Daar heb ik een scartkabel aan gehangen. Ik krijg beeld op mn TV maar ik vind het niet beter uitzien als S-Video. Heb ik nu wel RGB? Als mn tv geen RGB zou ondersteunen zou ik toch geen beeld hebben? Ik heb um op mn tv ingestoken op "EXT1 CVBS". Of kan het liggen aan slechte kwaliteit scart kabel? Nog een vraag je als ik naar EXT 2 switch op mn tv zegt ie "EXT2 Y/c" betekent dit dat ie ondersteuning heeft voor YUV?

Edit:
Het staat al in de link hierboven thnx euss! Y/C is s-video over scart :(. Ik had gehoopt dat mn TV YUV kon want mn dvd heeft progressive YUV. Maarja of je het verschil op de TV ziet tussen progressive en non-progressive...

[Voor 26% gewijzigd door @baddon op 25-12-2003 00:40]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee