Toon posts:

De EL-kroeg deel 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste
Acties:
  • 122.551 views

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:42

Stoney3K

Flatsehats!

wacco schreef op zondag 19 april 2009 @ 18:37:
Klonk als iets wat iemand natuurlijk al gedaan moet hebben, dus google is your friend. ;)

Zie hier (software) en hier (hardware desolder). Succes. :P
Je mag voortaan wel even Google-hits aanklikken voordat je ze hier neerparkeert. Het domein waar je naar verwijst is namelijk redelijk down (anders had ik dat zelf ook wel kunnen vinden, sinds zijn project vergelijkbaar is).

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Bij mij is het domein niet down. Een directe URL werkt om een of andere reden echter niet. Je moet gewoon ff door zijn blog bladeren, de entries van 22 februari en 1 maart moet je hebben.

• wacco
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 28-01-2018

wacco

cli, hlt.

Ehm, hier werken ze gewoon direct? Ik heb zelfs het schema zitten bekijken want vond het wel een geinig idee. :?

Alleen ben ik niet thuis met het hele arduino verhaal dus daar zal wat aangepast moeten worden. :P

Hoe had ik zowiezo anders kunnen weten welke de software was en welke de hardware desolder :z

Spolap: Interactive webcomic

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die 2e doet het hier niet, die eerste wel.

ISP: xs4all.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• wacco
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 28-01-2018

wacco

cli, hlt.

Vreemd. Tweede post word naar gelinkt vanuit de eerste (onderaan) dus misschien dat het zo dan wel werkt. Als deze link niet werkt weet ik het ook niet meer; http://www.stephenhobley.com/blog/
Dan onderaan 'previous posts' en dan de posts van 22 en 24 februari.

Ik denk dat 'ie wat bizarre ip filters heeft aanstaan ofzo als dat niet werkt. :|

Spolap: Interactive webcomic

• powerflux
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10-10 17:03

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ReneK schreef op woensdag 15 april 2009 @ 13:00:
[...]

Berrylium-oxide wordt voornamelijk gebruikt om de koeling van halfgeleiders te verbeteren, en zit
voor zover ik weet niet IN de halfgeleider, maar er omheen (als een soort wit poeder).
Openzagen van een TO-3 behuizing waar berrylium-oxide in zit is dan ook LEVENSGEVAARLIJK:
inademen van een zeer geringe hoeveelheid kan tot berylliose leiden, een longziekte
die vrijwel altijd dodelijk is (na een jaar of 20).

Het wordt voornamelijk gebruikt bij HF halfgeleiders, dus bij een 2N3055 is de kans niet zo groot.
Ik zou echter geen enkel risico nemen met openzagen van transistoren, zo'n 30 jaar geleden
stonden elektronika tijdschriften vol met waarschuwingen tegen berrylium-oxide.

Zie ook:
nl.wikipedia.org/wiki/Berillium

(ff doorscrollen naar Toxicologie)

en:

nl.wikipedia.org/wiki/Berylliose
dan hoop ik dat ik jullie over 20 jaar nog zie, want ik heb al 2 oude RCA 3055's opengezaagd voor ik dit las. geen wit spul btw. heb deze ST's besteld en verwacht ze over 2 weken max. ik zal es kijken tot hoever ik ze kan belasten voor ik er nog eentje openzaag idd... :/

overigens in het genoemde topic:
http://www.circuitsonline...w/16195/1/berillium+oxide
Verder hoeft niemand te panikeren, want Berylliumoxide combineert niet alleen zeer goede isolerende eigenschappen met een uitstekende warmtegeleiding, maar is ook zeer duur. Het zal dus nooit in koelpasta of een 2n3055 voorkomen.

[Voor 15% gewijzigd door powerflux op 20-04-2009 10:50]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• IWriteCode
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:48

IWriteCode

Less = more

Fuzzillogic schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 01:28:
Gevonden, maar uitverkocht :'( En de andere tent die ze verkoopt verzendt niet naar NL :(
:) Heb contact gehad met de maker van die dingen, en hopelijk stuurt hij er deze week een aantal naar me op. Mocht je er interesse hebben in een, dan moet je maar ff een DM sturen.

Less = more

• w-dev
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 27-11 15:31
Er is 1 dingetje wat ik nog niet snap:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32
In die schema zijn c2 en c5 weergegeven met twee zwarte blokjes en c3 en c4 met een wit en een zwart blokje, heeft dit te maken met de polariteit van de condensatoren?
Ik heb uit ervaring vernomen dat je een condensator nooit maar dan ook nooit verkeerd aan moet sluiten, het was een best knalletje.

• Kaj.
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Condensator versus elektrolytische condensator.
De een is niet polariteitsgevoelig, de ander wel.

• Rataplan
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Kort vraagje: als ik twee of drie irboys wil bakken, moet ik van die site de MC68HC908 kopen. Waar doe ik dat? Nederlandse sites* hebben 'm niet, de elektroboer op de hoek heeft 'm niet en wil 'm niet bestellen en om nou aan een Amerikaanse site 20 of 30 euro verzendkosten te betalen voor een componentje van anderhalve dollar... Alternatieven ook welkom :)

edit:
*) dickbest, conrad, farnell heeft 'm wel maar dan moet ik er meteen twintig kopen...

[Voor 11% gewijzigd door Rataplan op 20-04-2009 14:35]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Bij dickbest kan je er toch 1-tje bestellen? En ik ga vrijdag wat bestellen bij farnell... dus als je wil kan ik er wel 3 meebestellen...

Less = more

• Rataplan
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Jamal schreef op maandag 20 april 2009 @ 14:44:
Bij dickbest kan je er toch 1-tje bestellen? En ik ga vrijdag wat bestellen bij farnell... dus als je wil kan ik er wel 3 meebestellen...
Ik merk dat ik op MC68HC908JB8JP heb gezocht. Dickbest heeft de MC68HC908QY4CDT maar ik ben niet zo van de smd-soldeeracties :$ Als je bij Farnell drie van die dipjes wil laten meekomen, bijzonder graag :)

[Voor 5% gewijzigd door Rataplan op 20-04-2009 14:58]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Sh4wn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Zou het mogelijk zijn om zonnepaneeltjes aan te sluiten op zo'n oude draagbare CD speler? Zou dat genoeg stroom opleveren? Zou perfect zijn voor op het strand :+

• real_FireFly
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 11-01-2020
Sh4wn schreef op maandag 20 april 2009 @ 16:20:
Zou het mogelijk zijn om zonnepaneeltjes aan te sluiten op zo'n oude draagbare CD speler? Zou dat genoeg stroom opleveren? Zou perfect zijn voor op het strand :+
Is toch niet zo lastig, zoek op wat je cd speler nodig heeft en zoek dan zonnepaneeltjes die dat vermogen kunnen leveren. Alleen opletten hoe de fabrikant van de paneeltjes aan de specs komt, meestal is dat "in zuid Spanje, naar de zon gericht".

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 27-11 14:29
Post's over DVI switch afgesplitst naar "Zelfbouw DVI switch maken."

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 12:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Sh4wn schreef op maandag 20 april 2009 @ 16:20:
Dealextreme heeft zonnepaneeltjes met een accu daarmee zou je het kunnen voeden..

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 25-10 03:24

Sprite_tm

Semi-Chinees

Woei, mijn proof-of-concept werkt :) Zoals ik al zei had ik laatst van eBay wat spul gekocht, waaronder verf die van kleur verandert als 'ie warmer word... ik ben er maar eens mee gaan spelen.

Puntje 1: printje maken. Eerst het ontwerp printen en overzetten...
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_0883.jpg
...etsen...
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_0887.jpg
..en fixen :/ Nja, 't was printplaat die minimaal al 10 jaar lag te verstoffen en 't zijn lastige spoortjes; gaten zijn an sich niet zo vreemd.
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_0891.jpg
Copypasta de verf eroverheen... Ja, 't is lelijk maar ik wilde me vandaag niet tegen laten houden door het feit dat ik niet in 't bezit ben van een penseeltje :)
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_0892.jpg
En testen. W00t, het werkt. Dit is het resultaat van een seconde of 3 een ampere door elk segment jagen:
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_0895.jpg
En na een minuut oid koelt het automagisch weer af...
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_0899.jpg
...en kan je d'r iets anders opzetten.
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_0900.jpg

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• mace
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 10:37

mace

Sapere Aude

Hmm, wat zou daar de refreshrate nou van zijn? :P

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

3 jaar :+
Je kan er wel een extreem toffe klok mee maken :o

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Refreshrate atm zal zo ongeveer tegen de 30mHz zijn. Jah, da's voor de verandering es een goed gebruikte kleine letter m :) En Atlas heeft mijn intentie helemaal goed: het idee is om er hier 4 van naast elkaar te zetten en er de tijd op te displayen.

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wel erg cool :D
Hoe heet die verf? :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• LED-Maniak
  • Laatst online: 15:31

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Dus als je nou iets van weerstandsdraad pakt of nog dunnere sporen(maar heel veel), fan eraan en grote stroom er doorheen, dan heb je wel een heel gaaf(plat!) display. :)

Appeltaart is lekker!

• Oyster
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Oyster

Perpetual

Leuk spul, maar jammer dat het niet luminiscerend is. :)

Officially certified

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Atlas: Op eBay staat het als 'Smart Inks Thermochromic pigments'.

LED-Maniak: Yep, heb ik ook al aan zitten te denken. Tis wat jammer dat ik van weerstandsdraad niet makkelijk een matrix kan maken...

Xander: Dat soort verf hebben ze ook wel geloof ik :) Geen idee wwat er gebeurt als je die 2 mengt...

• w1z13
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 27-11 21:38
Ik wil even een tip geven: je kan beter in je definitieve versie de segmenten (thermisch) scheiden. Als je namelijk een klok voor lange tijd zal draaien zal het geheel misschien zo warm worden dat alle segmenten wit worden waardoor je dus overal 8-en ziet. Misschien kan je ook een ventilator gebruiken, nadeel is dan het geluid maar je kan wel de refreshrate op die manier verhogen. Succes verder, ik blijf het volgen. _/-\o_

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Peltier koeling aan de achterzijde? ;)

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Perpetual

Sprite_tm schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 00:14:

Xander: Dat soort verf hebben ze ook wel geloof ik :) Geen idee wwat er gebeurt als je die 2 mengt...
Ik zie dat de verf wit wordt zodra het warm wordt en zwart blijft bij kamer temperatuur. In dat geval zou je ook een blacklight kunnen monteren. Dan maak je de cijfers alsnog fluoriserend. Wel vervelend voor het oog denk ik. Afhankelijk of zichtbaarheid in het donker een eis is natuurlijk. ;)

[Voor 7% gewijzigd door Oyster op 21-04-2009 01:09]

Officially certified

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 27-11 14:29
Een blacklight zal niet alles wat er wit uit ziet doen oplichten, kan je nog lelijk aan bedrogen zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waar hangt dat dan vanaf? :)

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:55

DaWaN

'r you wicked ??

Het hangt er meer vanaf hoeveel licht de verf doorlaat en vooral het verschil daarin in de 2 verschillende toestanden.

Maar ik snap niet waarom je backlight wilt, op deze manier is zo'n ding in ultra fel zonlicht nog prima te lezen en heb je imho geen backlight nodig :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Perpetual

DaWaN schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 23:54:
[...]

Het hangt er meer vanaf hoeveel licht de verf doorlaat en vooral het verschil daarin in de 2 verschillende toestanden.

Maar ik snap niet waarom je backlight wilt, op deze manier is zo'n ding in ultra fel zonlicht nog prima te lezen en heb je imho geen backlight nodig :)
bLacklight! ;)

Officially certified

• TommyboyNL
  • Niet online
Dat mensen blacklight associëren met oplichtende witte dingen, komt uit disco's enzo.
In wasmiddel voor witte kleding, zit een fluorescerende stof, welke UV licht omzet in wit licht. Dit om je kleding witter te laten lijken. Witte kleding wordt namelijk langzaam aan een beetje geler. Aangezien geel licht + blauw licht er uitziet als wit licht, is je kleding weer "stralend wit".
In disco's wordt echter een onnatuurlijk hoge hoeveelheid UV licht uitgestraald (blacklight dus), waardoor witte kleding niet wit meer is, maar blauw.
In wit papier zit een soortgelijke fluorescerende stof, waarom weet ik niet (misschien ook om het witter te doen lijken...).
Of deze stof (of een soortgelijke) echter in de verf van sprite zal zitten, betwijfel ik ten zeerste. Blacklight zal waarschijnlijk dus weinig zin hebben :)

• kippy
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:55
Ik ben nu al een week of wat bezig met het omporten en werkend krijgen van een bootloader voor een analog devices ADuc7026 arm 7 controller.

De bootloader is orgineel in de keil IDE geschreven, deze heb ik omgeport naar IAR. En het draait perfect met het demo programma dat in keil gecompileerd is en via de bootloader in de controller wordt geladen.
Maar wanneer ik het zelfde demo programma na maak en compileer in IAR dan werkt het voor geen meter. Dit komt door een absolute placement van code in de startup file bedoelt voor de keil compiler.

code:
1
2
3
4
5
6
AREA   STARTUPCODE, CODE, AT 0x00081000
       PUBLIC  __startup

EXTERN  CODE32 (?C?INIT)

__startup       PROC    CODE32

maar ik heb geen idee hoe ik dat in IAR kan maken. Ik weet dat dit stukje code er voor zorgt dat uiteindelijk de vector list juiste verwijzingen kan maken naar de applicatie code. Maar hoe fix ik dat in de IAR startup file.

Ik gebruik IAR 5.30 in combinatie met de standaard startup file van IAR voor de ADuc7026.
De bootloader voor keil is hier te vinden: bootloader met demo app

edit
Het werkt *O*

Moest in de startup file aangeven waar de code en de vector tabel zich bevind. En via een omweg in de ILINK file een locatie knopen aan variabelen die in de startup file dan weer gebruikt kan worden voor het alloceren van de vector tabel.

Zal morgen nog wel ff wat extra info posten voor als iemand ooit met een dergelijk probleem zit.

[Voor 13% gewijzigd door kippy op 23-04-2009 18:02]

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Sprite_tm schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 00:14:
Atlas: Op eBay staat het als 'Smart Inks Thermochromic pigments'.

LED-Maniak: Yep, heb ik ook al aan zitten te denken. Tis wat jammer dat ik van weerstandsdraad niet makkelijk een matrix kan maken...

Er stond een de Kijk van deze maand een bedrijf dat tegeltjes met deze verf verkocht. Cool effect voor in de douche :D

• w-dev
Alle onderdelen voor mijn fan controller zijn binnen, ik weet het, het is eigenlijk een heel simpel dingetje maar ik wil het graag in 1 keer goed doen, dus nog wat vraagjes:

De elco hebben een witte streep aan de kant van 1 pootje, dit is de plus kant neem ik aan?

In dit schema: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000032.GIF, is een potmeter getekent, laat ik ze voor het gemak even boven, midden en onder noemen in het schema, hoe sluit ik deze aan op de werkelijke potmeter (http://www.dickbest.nl/we...=viewProd&productId=714)?

Nu wilde ik ook wel wat gaan doen met uc's, welke taal kan ik hiervoor het beste gaan leren (assembly / c++ / enz)? Ik heb al best veel ervaring met java. En wat zou een goede uc zijn voor het weergeven van de rpm van een fan op een lcdtje?

• nick_haak
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 24-11 19:14
wouterdv schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 21:48:
Alle onderdelen voor mijn fan controller zijn binnen, ik weet het, het is eigenlijk een heel simpel dingetje maar ik wil het graag in 1 keer goed doen, dus nog wat vraagjes:

De elco hebben een witte streep aan de kant van 1 pootje, dit is de plus kant neem ik aan?

In dit schema: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000032.GIF, is een potmeter getekent, laat ik ze voor het gemak even boven, midden en onder noemen in het schema, hoe sluit ik deze aan op de werkelijke potmeter (http://www.dickbest.nl/we...=viewProd&productId=714)?

Nu wilde ik ook wel wat gaan doen met uc's, welke taal kan ik hiervoor het beste gaan leren (assembly / c++ / enz)? Ik heb al best veel ervaring met java. En wat zou een goede uc zijn voor het weergeven van de rpm van een fan op een lcdtje?
witte streep op een elco is de MIN kant
potmeter aansluiten is simpel, buitenste contacten zijn vast, middelste pennetje is de loper, oftewel, het middelste pennetje in het schema.

als je de potmeter aansluit, en hij werkt verkeerd om, draai je de 2 buitenste draden om.

voor uC's kan ik zelf C aanraden, en ik gebruik graag AVR microcontrollers (van atmel dus).
ik pak voor bijna alles een atmega8 of atmega88, kost bijna niets, en heeft pinnen genoeg voor veel randapparatuur.

• w-dev
Je hebt voor het programmeren van een uc toch ook nog iet zoals een programeer bordje nodig? of kun je dan een seriele poort oid in je circuit opnemen?

• virus.elektro
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-11 14:34

virus.elektro

profesionele monitor sloper

jep dat programeer bordje ga je zeker nodig hebben. maar niet getreurd een programmer voor een avr is zeer simpel. ik ga morgen even zoeken maar volgens mij heb ik nog ergens een een schema liggen met wat diodes waarbij je van een seeriele poort een programmer maakt. dit kan dus ook meteen op je printje

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• bassie
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 06-07-2020
Ik heb hier nog een usb avr programmer van smoerijf (zie samenkopen of Co.net). Na het in elkaar zetten bleek dat AVR dude(linux) hem niet ondersteund, dus heb ik er niks aan.

Als taal asm, C of basic.

• LED-Maniak
  • Laatst online: 15:31

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

ding werd toch direct ondersteunt door avrstudio?

Appeltaart is lekker!

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:41

mux

99% efficient!

Als je myavrprog gebruikt kun je gemakkelijk brian dean's parallel port programmer gebruiken, dat is enkel een paar draadjes vanaf je parallelle poort. Ze zeggen wel dat er weerstandjes tussen moeten maar dat is voor alle ECP parallelle poorten (zeg maar: vanaf 1993 ofzo) niet meer van toepassing, die zijn al gelimiteerd tot iets tussen de 5 en 20 mA per pin.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

ssj3gohan schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 09:11:
Als je myavrprog gebruikt kun je gemakkelijk brian dean's parallel port programmer gebruiken, dat is enkel een paar draadjes vanaf je parallelle poort. Ze zeggen wel dat er weerstandjes tussen moeten maar dat is voor alle ECP parallelle poorten (zeg maar: vanaf 1993 ofzo) niet meer van toepassing, die zijn al gelimiteerd tot iets tussen de 5 en 20 mA per pin.
Het grappige is ook dat die parallelle poort programmer verassend snel is :)
Het tooltje wat je btw bedoelt is MyAVR Progtool, dat is AVRDUDE met een GUI, kun je downloaden op die Duitse MyAVR site :)

• w-dev
Assembly lijkt mij ook wel een interresante taal om te leren, omdat het eigenlijk de taal is die het dichtst bij systeemcode staat. Alleen jammer dat het een best wel moeilijke taal is....
Ik zal is naar die programmer bordjes / schakelingen gaan kijken

• mux

mux

99% efficient!

mwoah, assembler is eigenlijk gewoon het makkelijkste. Je hoeft er heel weinig voor van een taal te weten want er zijn maar heel weinig instructies. Je moet alleen wel weten wat je aan het doen bent, dus weten wat er in de microcontroller zit. En het duurt erg lang voor je een programma hebt geschreven van behoorlijke complexiteit. Lineair programmeren is werkelijk even makkelijk als in C.

C(++) is moeilijker om te leren, maar je schrijft er wel veel sneller programma's mee.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

W00t, ik kan nu via het Internet mijn deurbel laten overgaan :) En nee, het is niet nuttig, maar ik was toch al bezig om een microcontroller in de meterkast te plaatsen (ivm uitlezing gas, water, electra en het detecteren van iemand die de deurbel indrukt) dus die extra mosfet kon er ook nog wel bij.

• aegis3d
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 27-11 18:10
Ik heb weer is met de arduino en de nunchuck wat gemaakt:
Een poging om er muziek uit te krijgen:

Jammergenoeg zit er een tik in als hij de code wilt ophalen, en die wordt steeds langzamer naarmate ik hem verder kantelt? Beetje vaag.. maar ach, er komt geluid uit, dat je kan besturen met een accelerometer, ik ben weer blij :9

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
wouterdv schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 17:51:
Assembly lijkt mij ook wel een interresante taal om te leren, omdat het eigenlijk de taal is die het dichtst bij systeemcode staat. Alleen jammer dat het een best wel moeilijke taal is....
Ik zal is naar die programmer bordjes / schakelingen gaan kijken
Als je assembly wil leren zijn PIC uC's misschien wat makkelijker, omdat die een kleinere instructieset hebben.
Als je dat een beetje onder de knie heb is de overstap naar AVR's niet zo groot. (gewoon goed datasheet lezen en bedenken wat er nou anders is)
Een nadeeltje aan PIC's is dat ze in het algemeen een iets ingewikkeldere programmer nodig hebben.

btw,
Heeft er iemand als eens iets een Xmega gedaan? of worden die nog niet geleverd?

• w-dev
Ik kan sinds vandaag aardig solderen en ik heb tijd genoeg dus met een goede beschrijving zou ik wel een wat ingewikkeldere programmer in elkaar kunnen zetten. Ik wil dan wel assembly gaan leren, een kleinere instructieset is makkelijker neem ik aan? iemand nog een leuk projectje om mee te beginnen, niet al te complex?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waar ligt je interesse ergens?

Met 1 dagje oefenen kun je nog niet aardg solderen, maar van te proberen kun je het leren.

Kijk enes of je zelf een avr bordje kunt bouwen met wat stanaard dingen als ledjes en potmeters erop ;).

• dalus
  • Laatst online: 30-10 17:32

dalus

Firing Sparks

[spam] Aangezien er nog geen #elektro channel is op irc.tweakers.net heb ik er een aangemaakt. Hier kunnen we terecht voor discussies en wat complexere problemen te bespreken :) en wat general chat ;) [/spam]

High Powered Madness

• w-dev
@Boudewijn
Je hebt gelijk maar het is relatief wel beter geworden. Een paar post terug werd mij nog een pic uc aanbevolen vanwege de kleinere instructieset, maar de programmer daarvan was meer moeilijker te maken.
Ik wil nu zelf ook een mooi soldeerboutje aan gaan schaffen en zit te twijfelen tussen de Aoyue 936 en bijvoorbeeld een weller van 40w, ik wil er misschien wel wat smd mee gaan solderen, maar ook wat grotere dingen kunnen nog wel is voorkomen. Mijn budget is ongeveer 40 euro inclusief verzending.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik zou persoonlijk voor de AVR gaan, ook als je assembly wilt leren. Ik ben ook begonnen met PICs en ik werd gek van het feit dat je al je data door het W-register heen moest trekken ipv meteen naar je registers heen te schrijven. Komt bij dat de instructieset van de AVR je ook wat beter voorbereid op andere RISC-processoren zoals arm, mips en power-PC, die hebben ook allemaal een register-to-register-architectuur zonder dat irritante 6805-achtige W-register. </mening>

• real_FireFly
Is er hier toevallig iemand die aan R/C modelbouw doet? :P

Ik wil een Spektrum DX5e transmitter hacken om zo zelf een fatsoenlijke afstandsbediening te maken, maar ik kan nergens vinden of hij net als z'n grote broer (DX6i) een losse RF module heeft -O-

Ik heb een DX6i, maar dat ding is nogal schandalig duur voor wat je daadwerkelijk krijgt (om nog maar te zwijgen over bugs in de software).

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wouterdv schreef op maandag 27 april 2009 @ 13:36:
@Boudewijn
Je hebt gelijk maar het is relatief wel beter geworden. Een paar post terug werd mij nog een pic uc aanbevolen vanwege de kleinere instructieset, maar de programmer daarvan was meer moeilijker te maken.
Ik wil nu zelf ook een mooi soldeerboutje aan gaan schaffen en zit te twijfelen tussen de Aoyue 936 en bijvoorbeeld een weller van 40w, ik wil er misschien wel wat smd mee gaan solderen, maar ook wat grotere dingen kunnen nog wel is voorkomen. Mijn budget is ongeveer 40 euro inclusief verzending.
Aoyue.

40W is te weinig voor 'grote' dingen (groot als in: blikken RF behuizingen enzo).
Verder heb je voor 40E geen welller, mischien zo'n rode bout. Dat is echt brol.

Aoyue is meer bang for the buck denk ik dan een weller van 40E (Als je ze al vindt, wss. is er iets goed mis voor). On the other hand, ik heb ooit een WTCP-S met 3 punten, houder, bout en spons voor 25E gekocht (en die doet het nog prima).

• w-dev
http://www.eleshop.nl/act...starterspakket-p-201.html , mooi pakketje voor een redelijke prijs al zeg ik het zelf. Alleen jammer dat zij bij die shop geen 3e handje hebben, want ik kom handen tekort met solderen ;)
Iets van dampafzuiging lijkt mij ook wel handig maar dit kan ik zelf nog wel maken.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Sprite_tm schreef op maandag 27 april 2009 @ 13:46:
Ik zou persoonlijk voor de AVR gaan, ook als je assembly wilt leren. Ik ben ook begonnen met PICs en ik werd gek van het feit dat je al je data door het W-register heen moest trekken ipv meteen naar je registers heen te schrijven. Komt bij dat de instructieset van de AVR je ook wat beter voorbereid op andere RISC-processoren zoals arm, mips en power-PC, die hebben ook allemaal een register-to-register-architectuur zonder dat irritante 6805-achtige W-register. </mening>
Dat niet alleen, dat switchen van banks vind ik erg vervelend en <mening^2>ik vind AVR studio een stuk duidelijker</mening^2>

Ook een groot voordeel aan AVR's is dat je zonder moeilijk te hoeven doen meteen aan de slag kunt met C, dat is wel zo prettig als je de basis een beetje onder de knie hebt.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dampafzuiging is voor hobbygebruik zoals bij jou echt complete onzin ;).

Leuk ding dat pakketje, de pincetten kun je evt weglaten (maar litze+zuiger+tin+punt+station loskopen is duurder gok ik zo).

• w-dev
De pincetten kunnen altijd nog van pas komen. Nou heb ik een beetje rondgekeken om de avr site en gezien dat er diverse versies van de atmel uc bestaan. Zou ik bijvoorbeeld voor het aansturen van een 5*5 led grid een ATtiny88 oid kunnen gebruiken? Ik had hier al een programmer circuit gevonden: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/112, maar ik daar snap ik nog weinig van, heeft nog wat meer tijd nodig...

• virus.elektro
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-11 14:34

virus.elektro

profesionele monitor sloper

dat ledgrid gaat zeker lukken met een tiny88. je hebt dan ook nog genoeg pinnen over voor iets anders. wat dan weer handig is voor bijvoorbeeld knoppen. op zich kan je die op de zelfde pinnen als de led aan sluiten maar dat maakt het wel een stuk lastiger te programmeren. makkelijkste nu is gewoon apart houden

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat is een vrij basaal schema, en je kunt al goed solderen? ;).

Soldeer dat ding eerst maar eens in elkaar voor je over SMD gaat denken.
5x5 led grid is leuk om eens mee te spelen ja.

• w-dev
Laten we het er dan maar even op houden dat in nagenoeg nul ervaring heb, ik probeer nou wat bij elkaar te knutselen om wel wat ervaring te krijgen met solderen en uc's en ervaring kun je alleen krijgen door het gewoon te proberen en als het niet gaat het nog een keer te proberen. Ik was zelf fout met de opmerking dat ik al enige ervaring had, ik heb nu 1 kanaal van mijn fancontroller werkend in elkaar zitten, dan kun je zelf beoordelen in hoeverre dat ervaring opgeleverd heeft...

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

mja, er staan op internet heel veel filmpjes over smd solderen... heb nu een paar keer smd gesoldeerd... en het valt me eigenlijk heel erg mee! Een goed (SMD) pincetje is wel erg handig... en een derde handje inderdaad.

Less = more

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13-09 20:19
Om nog even verder te gaan over pic/avr: ik ben afgestudeerd op het vooraf bepalen van het energieverbruik/executietijd van een c-algoritme op diverse microcontrollers, waaronder de pic18f en de atmega. Voor hetzelfde aantal milliwatts is de atmega veel sneller en de uiteindelijke maximum performance van een atmega ligt veel hoger. Daarnaast kosten bijvoorbeeld pointer operaties ruim 20 cycles op een pic18f (IAR compiler) terwijl dat op een atmega 2 of 3 zijn (als ik me goed herinner). En dan durft microchip nog te zeggen dat de architectuur geoptimaliseerd is voor C...

In het algemeen kosten operaties op een pic18f meer tijd dan op een atmega. De belangrijkste oorzaak is het W register en bank switching. Door het bankswitching verhaal kan de IAR compiler voor de PIC18f ook geen arrays groter dan 256 bytes maken. Volgens mij kan sdcc het wel, maar dan kosten operaties op die array heel veel tijd.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heeft de PIC nog steeds dat hele bankswitching-gebeuren dan? In dat geval is dat een extra reden om er geen assembly voor te schrijven: bankswitching is een ongelovelijke pain in the nether regions als je assembly aan het schrijven bent.

En Springuin: misschien bedoelen ze met 'geoptimaliseerd voor C' dat de proc het in andere talen nog slechter doet? ;)

[Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 28-04-2009 11:14]

• mux

mux

99% efficient!

Ik dacht dat AVR alle basisoperaties in 1 cycle kon doen, of hebben we het hier over C-operaties? Dan is een assignment op zichzelf al 2 operaties (toch?).

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Jamal schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 07:55:
mja, er staan op internet heel veel filmpjes over smd solderen... heb nu een paar keer smd gesoldeerd... en het valt me eigenlijk heel erg mee! Een goed (SMD) pincetje is wel erg handig... en een derde handje inderdaad.
sparkfun heeft wel aardige tutorials. Ten minste: wil binnenkort aan de aan de hand hiervan een SSOP16 gaan solderen. Dus moet nog uitproberen of het daadwerkelijk een goede instructie is :P

Curious Inventor heeft ook een tutorial en hier gebruiken ze wel flux. Terwijl bij sparkfun ze dat niet doen. Is flux echt nodig? Vind het namelijk een beetje overdreven om voor 3 chipjes flux te kopen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het werkt mi wel beter.

Mischien is er ook wel tin met meer flux erin? Zou ook nog kunnen werken. Die flux bederft afaik trouwens niet, dus je kunt er lang mee doen.

• real_FireFly
Het hoeft in principie niet, er zit al een harskern in je soldeertin. Er bestaat wel kwaliteitsverschil, niet alle soldeertin werkt even goed. Sommige meuren trouwens ook verschrikkelijk :+

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Perpetual

Solderen van SMD is echt niet moeilijk met een reguliere bout met een dunne stift. Zo'n SSOP16 is prima te solderen. Eerst fixeren door de eerste en laatste pin vast te zetten. Een bultje tin op de bout en in één beweging langs de pinnen strijken. Extra hars is echt niet nodig, dat maakt je werk alleen maar vervuild. Zorg dat je wat solderwick in huis hebt en je kan de verbindingen heel snel en netjes schoonmaken. (Als dat nodig is)

[Voor 10% gewijzigd door Oyster op 28-04-2009 14:36]

Officially certified

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hars kun je altijd wegkrijgen met wat IPA en een glasvezelstift en zelfs met speciaal spul ervoor.

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Perpetual

Ik heb hars wel weggehaald met remmenreiniger of aceton op een wattestaafje. Maar volgens mij wil mr.Gadget het zo cheap en eenvoudig mogelijk.

[Voor 10% gewijzigd door Oyster op 28-04-2009 16:00]

Officially certified

• I
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 11:18
Heb laatst een schema in eagle bij elkaar geklikt om ervoor te kunnen zorgen dat ik mn server via sms aan en uit kan zetten. Ziet er zo uit, her er daarna dit bordje van gemaakt.

Dit alles geetst en soldeerd en sinds gister aan het proggen geslagen. Begonnen met het aan de praat krijgen van een software uart interface die ik ergens gevonden had. Werkt allemaal prima en kan nu fijn babbelen met mn laptop, zodat ik makkelijk kan debuggen.

Dus ik dacht volgende stap, praten met mn mobiel (oude nokia 6110) die ik eraan wil hangen. Dus ik initialiseer de uart in de attiny en hang een data kabel aan de kroonsteen. In ene begint de attiny heel langzaam te lopen (loop je wat relais aan uit zet gaat langzaamer). Na het een en ander debuggen kom ik er achter dat als de uart aan staat en ik iets (kabel, vinger) tegen de TX (pin2) van de attiny hang gaat ie langzaam lopen.

Mijn electro kennis gaat niet zo ver dat ik nu enig benul heb wat er aan de hand is :) Iemand hier enig idee?

Edit: even filmpje gemaakt misschien iets duidelijker

[Voor 4% gewijzigd door I op 28-04-2009 22:35]

• jeronimo
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
@I
Moet je die TX niet met een pull down weerstandje aan gnd leggen en mogelijk een RC filtertje om de meeste storing buiten te houden.

• nick_haak
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 24-11 19:14
denk dat ik het antwoord weet :)

bij de communicatie met je laptop gebruik je een seriële kabel, die bevat naast tx en rx, ook gnd (en nog wat signalen die voor deze toepassing waarschijnlijk niet nodig zijn)

pin 5 is gnd, als die nog niet is aangesloten, zou ik die ook eens aansluiten op je print, die fout heb ik ook eens gemaakt, krijg je de raarste problemen van

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13-09 20:19
Sprite_tm schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:13:
Heeft de PIC nog steeds dat hele bankswitching-gebeuren dan?
Ja, bij de pic18f: 265 bytes/bank en max 16 banks.
En Springuin: misschien bedoelen ze met 'geoptimaliseerd voor C' dat de proc het in andere talen nog slechter doet? ;)
:P wie weet...
ssj3gohan schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:03:
Ik dacht dat AVR alle basisoperaties in 1 cycle kon doen, of hebben we het hier over C-operaties? Dan is een assignment op zichzelf al 2 operaties (toch?).
Een assignment op een AVR is een single cycle 1 operatie zien als beide variabelen in een register zitten (Mov R5,R4 oid.) en dat zitten ze als het lokale variablen zijn en je niet te veel lokale variablen hebt (als in: meer dan je registers hebt).

• almightyarjen
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:47

almightyarjen

When does the hurting stop?

Sprite_tm schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:13:
Heeft de PIC nog steeds dat hele bankswitching-gebeuren dan?
Ja, zelfs de 16F628 heeft nog bankswitching. De 18F2550 heeft dat ook.

Ik vind het zelf niet zo'n probleem. Je moet alleen een beetje opletten :D

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• I
jeronimo schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:39:
@I
Moet je die TX niet met een pull down weerstandje aan gnd leggen en mogelijk een RC filtertje om de meeste storing buiten te houden.
Zal het wanneer ik thuis kom is proberen.
nick_haak schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:09:
denk dat ik het antwoord weet :)

bij de communicatie met je laptop gebruik je een seriële kabel, die bevat naast tx en rx, ook gnd (en nog wat signalen die voor deze toepassing waarschijnlijk niet nodig zijn)

pin 5 is gnd, als die nog niet is aangesloten, zou ik die ook eens aansluiten op je print, die fout heb ik ook eens gemaakt, krijg je de raarste problemen van
Het rare is dat ik de mobiel er nog niet eens aan heb gehangen, alleen de losse datakabel. Maar zal het is proberen om het met mobiel eraan en de grounpinnen van de datakabel ook aan de ground van de rest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Zo, aangezien het resultaat morgen dan publiek zichtbaar is, even een write-up van wat ik samen met een vriend in elkaar heb geklust.

Voor hen die het niet weten; ik organiseer samen met een groepje mensen het grootste Japan-gerelateerde cultuurfestival in Nederland: Anime 200X. Dit jaar dus Anime 2009. ;)
Dit is een drie-daags festival in Almelo met videozalen, diverse evenementen en workshops, een dealer room met allerlei winkels en een hoop gezelligheid.

Goed, het begon allemaal in februari; onze Eventsmeister riep iets over een zaalnaam, ik riep iets over een bord met wat kerstverlichting en hij riep "cool".
Toen wist ik nog niet waar ik aan begonnen was. :P

Het eerste probleem diende zich al snel aan; de kerstverlichting die ik voor een paar euro bij IKEA had gekocht liet zich niet erg compact maken. Ook zou het niet cool knipperen, en dat was toch wel een wens van mij, dus bedacht ik wat anders, maar later meer daarover.

Men neme; een plaat MDF die nog over was van een ander project en tekent daarop een tiental letters af, grijp twee accuboormachines met een 5mm houtboortje, een radio en een goede vriend en men gaat boren.

Dat komt er uiteindelijk zo uit te zien:

Een stuk of vier laagjes primer en wat witte lak later:

En de zwarte verf om het af te maken:

Wel, iedereen met een beetje verstand in z'n kop bouwt er dan een kast omheen, een TL-balk en een filtertje erin en klaar. Maar nee.
Bij Conrad voor niet zo heel veel een partij LEDs gekocht, en dan maar prikken.

En prikken.

De anodes buigen we naar binnen toe; de stuurelektronica die ik hiervoor gebruik heeft een common anode.

En solderen we aan elkaar vast.

Vervolgens begint de fun: elke weerstand moet z'n eigen weerstand hebben, en omdat ik meerdere kleuren gebruik, moet dat ook z'n eigen spanningsrail hebben.

Over en onder elkaar heenwerken...

Tot je uiteindelijk hierop uitkomt.

Voor de spanningsrails heb ik verzilverd koperdraad gebruikt. Dat is vrij goedkoop en scheelt me een meter of 15 koperdraad strippen.

Een houten lijstje eromheen voor de afstand tussen de voor- en achterplaten.

En twee houtjes om het break-out kastje op te schroeven.

Elke letter heeft z'n eigen anodedraad. Dat heb ik gedaan omdat ik ook nog de anodes aan wil sturen door middel van een extra stuurprint.

En nadat ik het kastje even met de Dremel heb bewerkt, gaan de draden erin en op een 37-polige sub-D connector.

Alles aangesloten via een zelfgeprutste multikabel, en je hebt een mini-kermis.

De LED's zijn dus per kleur aan te sturen, en de letters zelf ook, wat dus hele speciale effecten geeft.
Misschien dat ik nog iets van gezandstraald perspex letters eroverheen plaats om de kleuren te laten mengen, maar dat is iets voor een andere keer.

De aansturing bestaat uit twee Velleman-kits in een apart kastje, en het geheel wordt gevoed met een 12V/10A voeding.

Ik heb 629 LED's gebruikt, evenzoveel weerstanden, ongeveer 100 meter draad, plm 150 gram soldeertin en wat hersencellen en longblaasjes. Er zitten ongeveer 50 man-uren in, inclusief het bedenken, uittekenen, materiaal halen, solderen en wat al niet meer.

Ik heb voor dit jaar wel even genoeg LED's gezien. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lekker projectje, zal wel heel wat tijd in zitten (50 uur valt me nog mee).
Waarom die velleman kits?

offtopic:
Ben jij die nerd op die foto?

Hoeveel stroom trekt het?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 10:37

mace

Sapere Aude

Kaj. schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 02:21:
Voor hen die het niet weten; ik organiseer samen met een groepje mensen het grootste Japan-gerelateerde cultuurfestival in Nederland: Anime 200X. Dit jaar dus Anime 2009. ;)
Dit is een drie-daags festival in Almelo met videozalen, diverse evenementen en workshops, een dealer room met allerlei winkels en een hoop gezelligheid.
In Almelo joh?

Heb je wat meer info?

/me Almeloër hier. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: april 2004
  • Nu online

Dogooder

dus...

Ik heb een korte vraag, wellicht dat iemand hier mij een antwoord kan geven.

Ik heb de volgende schakeling gebouwd.

Uit de avr komt een PWM signaal. De uitgang van mijn schakeling, waar de load zit. heb ik aan een scoop gehangen. Hier zie ik ook een PWM signaal, hartstikke mooi. Alleen heeft dat signaal een offset van ongeveer 9 volt.
kan iemand verklaren waar die offset vandaan komt. Ik meet de waardes zonder de load.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Waarom zou je een enorme BUZ11 aan je AVR hangen als hier ook een BC550 ofzo zou voldoen? Verder zijn mosfets niet 'pnp' en 'npn' maar 'p-channel' en 'n-channel'. Daat zit meteen je fout: zowel een IRF540 als een BUZ11 lijkt een N-channel-mosfet (='npn') te zijn.

offtopic:
Mace: http://www.animecon.nl/ . Ik ga er ook heen :)

[Voor 11% gewijzigd door Sprite_tm op 01-05-2009 12:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Danielv
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 22-03-2014
ik had ook zoiets gemaakt maar dan met 35 LED's en dan in een stukkie van 22mm Multiplex, wat afgerond was met de bovenfrees, en daarna gelakt :)

ik had 7 rijen van 5 en 1 van 1, en alles aan elkaar solderen en dan op een 8* AA houdertje, was er erg lang mee bezig.

If everything seems to be going wel, you obviously overlooked something... >>> http://www.trukz.com <<<

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dogooder
  • Nu online

Dogooder

dus...

Sprite_tm schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 12:29:
Waarom zou je een enorme BUZ11 aan je AVR hangen als hier ook een BC550 ofzo zou voldoen? Verder zijn mosfets niet 'pnp' en 'npn' maar 'p-channel' en 'n-channel'. Daat zit meteen je fout: zowel een IRF540 als een BUZ11 lijkt een N-channel-mosfet (='npn') te zijn.

offtopic:
Mace: http://www.animecon.nl/ . Ik ga er ook heen :)
Dat het een BUZ 11 is komt door wat externe omstandigheden, de BUZ 11 zou volgens mij ook moeten voldoen hoewel het misschien wat overkill is.
Ik heb helaas een typ fout gemaakt in het schema. Ik heb een IRF 9540 in me schakeling, dit is wel een P-channel mosfet.
In principe werkt de schakeling ook wel, ik zie een mooi PWM signaal. Alleen wel met een offset die ik niet kan verklaren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14-11 23:07
Dogooder schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 13:45:
[...]

In principe werkt de schakeling ook wel, ik zie een mooi PWM signaal. Alleen wel met een offset die ik niet kan verklaren.
Gebruik je wel een pull-up/down-weerstand voor de uitgang van de AVR? En je scope heeft een zeer hoge weerstand. Als non-EL'er zeg ik dat je dan te maken hebt met restladingen die niet "wegkunnen". Ik zou gewoon eens een load aan de uitgang hangen (een simpele weerstand van zeg 10k) en dan eens over de load heen meten.

[Voor 0% gewijzigd door Fuzzillogic op 01-05-2009 14:25. Reden: Quatsch doorgekrast]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heb je al es geprobeerd er een dummy-load aan te hangen? (Weerstandje van 'n K ofzo dus.) Kan best zijn dat de spanning door de hoogohmigheid van je probes+scoop niet 'weg kan'.

Edit: Met ^^ dus. Ik zie alleen niet in waarom een pull-up/down aan de kant van de AVR zou helpen; da's een push-pull-uitgang hoor :)

[Voor 38% gewijzigd door Sprite_tm op 01-05-2009 14:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14-11 23:07
Sprite_tm schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 14:04:
Edit: Met ^^ dus. Ik zie alleen niet in waarom een pull-up/down aan de kant van de AVR zou helpen; da's een push-pull-uitgang hoor :)
D'oh :D I knew that. Just didn't remember it :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dogooder
  • Nu online

Dogooder

dus...

Sprite_tm schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 14:04:
Heb je al es geprobeerd er een dummy-load aan te hangen? (Weerstandje van 'n K ofzo dus.) Kan best zijn dat de spanning door de hoogohmigheid van je probes+scoop niet 'weg kan'.

Ik heb er even een weerstand met een ledje aangehangen, kleine dummy load. En de offset zakte gelijk naar minder dan 3 V. Dat is prima te doen voor de huidige toepassing.
Bedankt, ik zal niet meer meten zonder belasting 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

heb nu mijn setje ST 2n3055's van die thaise shop binnen, maar ik krijg de versterker niet werkend. het andere kanaal is gebouwd met stokoude RCA 2n3055's en werkt perfect.

zodra ik er spanning op zet gaan ze of door, of sluiten ze kort. was gisteravond erg pissed na al die uren prutsen en turen (je gaat aan jezelf twijfelen) dus heb ik er eentje opengesloopt.

dit was niet makkelijk (goed teken) en de die zit ook op een soort van koperen plaatje.
wellijkt me de die nogal klein, en tevens vind ik de draadjes ernaar toe wat dunnetjes.
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal..

meningen of makkelijke manieren om de ene (jawel, nog een..) die ik nog niet gebruikt heb te testen op betrouwbaarheid? ik heb geen capaciteitsmeter.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real_FireFly
Ik heb een hele oude Motorola 2n3055 open gemaakt. De die ziet er hetzelfde uit, het stuk koper waar de die opgeplakt zit is wel groter. Maar mijn Motorola is wel +/- 20 jaar oud, misschien worden er tegenwoordig betere materialen gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

real_FireFly schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 14:21:
Ik heb een hele oude Motorola 2n3055 open gemaakt. De die ziet er hetzelfde uit, het stuk koper waar de die opgeplakt zit is wel groter. Maar mijn Motorola is wel +/- 20 jaar oud, misschien worden er tegenwoordig betere materialen gebruikt.
hmmm. ik ga later op de dag nog eens aan de slag. heb ondertussen wat meer gevonden en hij lijkt 'origineel' te zijn inderdaad.. maar ik krijg ze gewoon niet aan de gang en vertrouw het nog steeds niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

w00t! M'n PICKIT2 in elkaar gesoldeerd... en hij doet het ook nog! :)

* Jamal is happy happy!

Less = more

Acties:
  • 0Henk 'm!

• I
I schreef op woensdag 29 april 2009 @ 15:21:

Zal het wanneer ik thuis kom is proberen.
Goed werd het weekend dus :) weer paar uurtjes lopen klooien met weerstandjes en na wat googlen een filtertje, maar krijg het niet aan de praat. Iemand anders nog tips?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 09:37

peeter123

Electrical Engineer

Nu willen we wel een filmpje zien hoor (A)

Dream as if you will live forever, live as if you will die today!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 16:23

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
powerflux schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 13:47:
heb nu mijn setje ST 2n3055's van die thaise shop binnen, maar ik krijg de versterker niet werkend. het andere kanaal is gebouwd met stokoude RCA 2n3055's en werkt perfect.

zodra ik er spanning op zet gaan ze of door, of sluiten ze kort. was gisteravond erg pissed na al die uren prutsen en turen (je gaat aan jezelf twijfelen) dus heb ik er eentje opengesloopt.

[afbeelding]

dit was niet makkelijk (goed teken) en de die zit ook op een soort van koperen plaatje.
wellijkt me de die nogal klein, en tevens vind ik de draadjes ernaar toe wat dunnetjes.
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal..

meningen of makkelijke manieren om de ene (jawel, nog een..) die ik nog niet gebruikt heb te testen op betrouwbaarheid? ik heb geen capaciteitsmeter.
omwisselen met andere kanaal?

enne.. capaciteitsmeter? hFe meter bedoel je ;)
Simpel $5 metertje van Futurelec oid heeft al hFe meting, altijd handig om erbij te hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

DJSmiley schreef op zondag 03 mei 2009 @ 02:06:
[...]

omwisselen met andere kanaal?

enne.. capaciteitsmeter? hFe meter bedoel je ;)
Simpel $5 metertje van Futurelec oid heeft al hFe meting, altijd handig om erbij te hebben.
ik heb inmiddels niet genoeg torren meer om een goede wissel te doen, helaas. ik bedoelde wel capaciteitsmeter, want je schijnt aan deze capaciteitswaarde meer af te kunnen leiden qua origineelheid dan aan de hFe .

Op DIYforums vinden ze de bonding wires erg dun.

ik probeer de laatste tor zo in een klein, simpel, schematje, maar ook omdat de belettering nogal makkelijk loslaat lijkt het me veilig te concluderen dat thaishop op ebay namaak 3055's verkoopt

[Voor 22% gewijzigd door powerflux op 03-05-2009 10:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• w-dev
Probleem! Ik ben nu een 3-kanaals fan controller aan het maken, maar nu zit er een fout in. Ik heb deze schakeling: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32 vanaf c2 3x nagebouwd en allemaal aan dezelfde stroombron (12 volt) gehangen. Los van elkaar werkt elke schakeling perfect (1,25 - 10,5 volt), maar als ik er twee aansluit dan beïnvloeden de schakelingen elkaar. Ik kan dan met de potmeter van kanaal 2 de spanning van kanaal 1 veranderen. 8)7 En als ik aan beide potmeters draai dan lijkt hij wel de som van de weerstanden te nemen en daarop zijn uitgangsspanning te baseren. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de kanalen los van elkaar gaan werken en elkaar niet meer beïnvloeden? |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 27-11 14:48
wouterdv schreef op zondag 03 mei 2009 @ 11:12:
Probleem! Ik ben nu een 3-kanaals fan controller aan het maken, maar nu zit er een fout in. Ik heb deze schakeling: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32 vanaf c2 3x nagebouwd en allemaal aan dezelfde stroombron (12 volt) gehangen. Los van elkaar werkt elke schakeling perfect (1,25 - 10,5 volt), maar als ik er twee aansluit dan beïnvloeden de schakelingen elkaar. Ik kan dan met de potmeter van kanaal 2 de spanning van kanaal 1 veranderen. 8)7 En als ik aan beide potmeters draai dan lijkt hij wel de som van de weerstanden te nemen en daarop zijn uitgangsspanning te baseren. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de kanalen los van elkaar gaan werken en elkaar niet meer beïnvloeden? |:(
Heb je niet perongeluk de uitgangen aan elkaar gehangen ofzo? En kan je spanningsbron wel genoeg stroom leveren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Theoretisch gezien, als je de schakelingen goed hebt opgebouwd en de enige common is dat de voeding aanelkaar hangt, zou 'ie dat niet moeten doen. Ik zou dus nog even goed je print nakijken: ben je niet een baantje vergeten door te krassen of zit er ergens een soldeerbrug tussen? Het enige andere wat ik kan bedenken is dat er een weerstand in je voedingsdraden zit: dit kan je nameten door alle fans op 100% te laten werken en dan te meten of de ingangsspanning, gemeten bij de LM317s in de buurt, veel van je aangeboden 12V afwijkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• w-dev
Ik gebruik een pc voeding als bron dus die zal zeker wel genoeg stroom moeten kunnen leveren. Ik heb zeker niet de uitgangen aan elkaar gehangen. Ik heb alle 3 de schakelingen los van elkaar getest en ze werkten allemaal en ik heb ook goed gekeken of er ergens iets verbonden is wat niet zo zou moeten zijn. Zou het uitmaken dat ik alle drie de lm317T spanningsregelaars op hetzelfde stuk aluminium heb geschroefd? Er zit wel een stukje siliconen tussen maar het schroefje gelijdt dan toch gewoon?
Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee