Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Alleen ben ik niet thuis met het hele arduino verhaal dus daar zal wat aangepast moeten worden.
Hoe had ik zowiezo anders kunnen weten welke de software was en welke de hardware desolder

ISP: xs4all.
Dan onderaan 'previous posts' en dan de posts van 22 en 24 februari.
Ik denk dat 'ie wat bizarre ip filters heeft aanstaan ofzo als dat niet werkt.
dan hoop ik dat ik jullie over 20 jaar nog zie, want ik heb al 2 oude RCA 3055's opengezaagd voor ik dit las. geen wit spul btw. heb deze ST's besteld en verwacht ze over 2 weken max. ik zal es kijken tot hoever ik ze kan belasten voor ik er nog eentje openzaag idd...ReneK schreef op woensdag 15 april 2009 @ 13:00:
[...]
Berrylium-oxide wordt voornamelijk gebruikt om de koeling van halfgeleiders te verbeteren, en zit
voor zover ik weet niet IN de halfgeleider, maar er omheen (als een soort wit poeder).
Openzagen van een TO-3 behuizing waar berrylium-oxide in zit is dan ook LEVENSGEVAARLIJK:
inademen van een zeer geringe hoeveelheid kan tot berylliose leiden, een longziekte
die vrijwel altijd dodelijk is (na een jaar of 20).
Het wordt voornamelijk gebruikt bij HF halfgeleiders, dus bij een 2N3055 is de kans niet zo groot.
Ik zou echter geen enkel risico nemen met openzagen van transistoren, zo'n 30 jaar geleden
stonden elektronika tijdschriften vol met waarschuwingen tegen berrylium-oxide.
Zie ook:
nl.wikipedia.org/wiki/Berillium
(ff doorscrollen naar Toxicologie)
en:
nl.wikipedia.org/wiki/Berylliose

overigens in het genoemde topic:
http://www.circuitsonline...w/16195/1/berillium+oxide
Verder hoeft niemand te panikeren, want Berylliumoxide combineert niet alleen zeer goede isolerende eigenschappen met een uitstekende warmtegeleiding, maar is ook zeer duur. Het zal dus nooit in koelpasta of een 2n3055 voorkomen.
[ Voor 15% gewijzigd door powerflux op 20-04-2009 10:50 ]
if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.
Fuzzillogic schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 01:28:
Gevonden, maar uitverkochtEn de andere tent die ze verkoopt verzendt niet naar NL
Less = more
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32
In die schema zijn c2 en c5 weergegeven met twee zwarte blokjes en c3 en c4 met een wit en een zwart blokje, heeft dit te maken met de polariteit van de condensatoren?
Ik heb uit ervaring vernomen dat je een condensator nooit maar dan ook nooit verkeerd aan moet sluiten, het was een best knalletje.
De een is niet polariteitsgevoelig, de ander wel.
*) dickbest, conrad, farnell heeft 'm wel maar dan moet ik er meteen twintig kopen...
[ Voor 11% gewijzigd door Rataplan op 20-04-2009 14:35 ]
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Less = more
Ik merk dat ik op MC68HC908JB8JP heb gezocht. Dickbest heeft de MC68HC908QY4CDT maar ik ben niet zo van de smd-soldeeractiesJamal schreef op maandag 20 april 2009 @ 14:44:
Bij dickbest kan je er toch 1-tje bestellen? En ik ga vrijdag wat bestellen bij farnell... dus als je wil kan ik er wel 3 meebestellen...
[ Voor 5% gewijzigd door Rataplan op 20-04-2009 14:58 ]
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Verwijderd
Is toch niet zo lastig, zoek op wat je cd speler nodig heeft en zoek dan zonnepaneeltjes die dat vermogen kunnen leveren. Alleen opletten hoe de fabrikant van de paneeltjes aan de specs komt, meestal is dat "in zuid Spanje, naar de zon gericht".Sh4wn schreef op maandag 20 april 2009 @ 16:20:
Zou het mogelijk zijn om zonnepaneeltjes aan te sluiten op zo'n oude draagbare CD speler? Zou dat genoeg stroom opleveren? Zou perfect zijn voor op het strand
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Dealextreme heeft zonnepaneeltjes met een accu daarmee zou je het kunnen voeden..Sh4wn schreef op maandag 20 april 2009 @ 16:20:
Zou het mogelijk zijn om zonnepaneeltjes aan te sluiten op zo'n oude draagbare CD speler? Zou dat genoeg stroom opleveren? Zou perfect zijn voor op het strand
Puntje 1: printje maken. Eerst het ontwerp printen en overzetten...

...etsen...

..en fixen

Copypasta de verf eroverheen... Ja, 't is lelijk maar ik wilde me vandaag niet tegen laten houden door het feit dat ik niet in 't bezit ben van een penseeltje

En testen. W00t, het werkt. Dit is het resultaat van een seconde of 3 een ampere door elk segment jagen:

En na een minuut oid koelt het automagisch weer af...

...en kan je d'r iets anders opzetten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Je kan er wel een extreem toffe klok mee maken
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Hoe heet die verf?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
LED-Maniak: Yep, heb ik ook al aan zitten te denken. Tis wat jammer dat ik van weerstandsdraad niet makkelijk een matrix kan maken...
Xander: Dat soort verf hebben ze ook wel geloof ik
Ik zie dat de verf wit wordt zodra het warm wordt en zwart blijft bij kamer temperatuur. In dat geval zou je ook een blacklight kunnen monteren. Dan maak je de cijfers alsnog fluoriserend. Wel vervelend voor het oog denk ik. Afhankelijk of zichtbaarheid in het donker een eis is natuurlijk.Sprite_tm schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 00:14:
Xander: Dat soort verf hebben ze ook wel geloof ikGeen idee wwat er gebeurt als je die 2 mengt...
[ Voor 7% gewijzigd door Oyster op 21-04-2009 01:09 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Het hangt er meer vanaf hoeveel licht de verf doorlaat en vooral het verschil daarin in de 2 verschillende toestanden.
Maar ik snap niet waarom je backlight wilt, op deze manier is zo'n ding in ultra fel zonlicht nog prima te lezen en heb je imho geen backlight nodig
If you do not change direction, you may end up where you are heading
bLacklight!DaWaN schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 23:54:
[...]
Het hangt er meer vanaf hoeveel licht de verf doorlaat en vooral het verschil daarin in de 2 verschillende toestanden.
Maar ik snap niet waarom je backlight wilt, op deze manier is zo'n ding in ultra fel zonlicht nog prima te lezen en heb je imho geen backlight nodig
In wasmiddel voor witte kleding, zit een fluorescerende stof, welke UV licht omzet in wit licht. Dit om je kleding witter te laten lijken. Witte kleding wordt namelijk langzaam aan een beetje geler. Aangezien geel licht + blauw licht er uitziet als wit licht, is je kleding weer "stralend wit".
In disco's wordt echter een onnatuurlijk hoge hoeveelheid UV licht uitgestraald (blacklight dus), waardoor witte kleding niet wit meer is, maar blauw.
In wit papier zit een soortgelijke fluorescerende stof, waarom weet ik niet (misschien ook om het witter te doen lijken...).
Of deze stof (of een soortgelijke) echter in de verf van sprite zal zitten, betwijfel ik ten zeerste. Blacklight zal waarschijnlijk dus weinig zin hebben
De bootloader is orgineel in de keil IDE geschreven, deze heb ik omgeport naar IAR. En het draait perfect met het demo programma dat in keil gecompileerd is en via de bootloader in de controller wordt geladen.
Maar wanneer ik het zelfde demo programma na maak en compileer in IAR dan werkt het voor geen meter. Dit komt door een absolute placement van code in de startup file bedoelt voor de keil compiler.
1
2
3
4
5
6
| AREA STARTUPCODE, CODE, AT 0x00081000 PUBLIC __startup EXTERN CODE32 (?C?INIT) __startup PROC CODE32 |
maar ik heb geen idee hoe ik dat in IAR kan maken. Ik weet dat dit stukje code er voor zorgt dat uiteindelijk de vector list juiste verwijzingen kan maken naar de applicatie code. Maar hoe fix ik dat in de IAR startup file.
Ik gebruik IAR 5.30 in combinatie met de standaard startup file van IAR voor de ADuc7026.
De bootloader voor keil is hier te vinden: bootloader met demo app
edit
Het werkt

Moest in de startup file aangeven waar de code en de vector tabel zich bevind. En via een omweg in de ILINK file een locatie knopen aan variabelen die in de startup file dan weer gebruikt kan worden voor het alloceren van de vector tabel.
Zal morgen nog wel ff wat extra info posten voor als iemand ooit met een dergelijk probleem zit.
[ Voor 13% gewijzigd door kippy op 23-04-2009 18:02 ]
Er stond een de Kijk van deze maand een bedrijf dat tegeltjes met deze verf verkocht. Cool effect voor in de doucheSprite_tm schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 00:14:
Atlas: Op eBay staat het als 'Smart Inks Thermochromic pigments'.
LED-Maniak: Yep, heb ik ook al aan zitten te denken. Tis wat jammer dat ik van weerstandsdraad niet makkelijk een matrix kan maken...
Xander: Dat soort verf hebben ze ook wel geloof ikGeen idee wwat er gebeurt als je die 2 mengt...
De elco hebben een witte streep aan de kant van 1 pootje, dit is de plus kant neem ik aan?
In dit schema: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000032.GIF, is een potmeter getekent, laat ik ze voor het gemak even boven, midden en onder noemen in het schema, hoe sluit ik deze aan op de werkelijke potmeter (http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=714)?
Nu wilde ik ook wel wat gaan doen met uc's, welke taal kan ik hiervoor het beste gaan leren (assembly / c++ / enz)? Ik heb al best veel ervaring met java. En wat zou een goede uc zijn voor het weergeven van de rpm van een fan op een lcdtje?
witte streep op een elco is de MIN kantwouterdv schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 21:48:
Alle onderdelen voor mijn fan controller zijn binnen, ik weet het, het is eigenlijk een heel simpel dingetje maar ik wil het graag in 1 keer goed doen, dus nog wat vraagjes:
De elco hebben een witte streep aan de kant van 1 pootje, dit is de plus kant neem ik aan?
In dit schema: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000032.GIF, is een potmeter getekent, laat ik ze voor het gemak even boven, midden en onder noemen in het schema, hoe sluit ik deze aan op de werkelijke potmeter (http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=714)?
Nu wilde ik ook wel wat gaan doen met uc's, welke taal kan ik hiervoor het beste gaan leren (assembly / c++ / enz)? Ik heb al best veel ervaring met java. En wat zou een goede uc zijn voor het weergeven van de rpm van een fan op een lcdtje?
potmeter aansluiten is simpel, buitenste contacten zijn vast, middelste pennetje is de loper, oftewel, het middelste pennetje in het schema.
als je de potmeter aansluit, en hij werkt verkeerd om, draai je de 2 buitenste draden om.
voor uC's kan ik zelf C aanraden, en ik gebruik graag AVR microcontrollers (van atmel dus).
ik pak voor bijna alles een atmega8 of atmega88, kost bijna niets, en heeft pinnen genoeg voor veel randapparatuur.
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Als taal asm, C of basic.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Het grappige is ook dat die parallelle poort programmer verassend snel isssj3gohan schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 09:11:
Als je myavrprog gebruikt kun je gemakkelijk brian dean's parallel port programmer gebruiken, dat is enkel een paar draadjes vanaf je parallelle poort. Ze zeggen wel dat er weerstandjes tussen moeten maar dat is voor alle ECP parallelle poorten (zeg maar: vanaf 1993 ofzo) niet meer van toepassing, die zijn al gelimiteerd tot iets tussen de 5 en 20 mA per pin.
Het tooltje wat je btw bedoelt is MyAVR Progtool, dat is AVRDUDE met een GUI, kun je downloaden op die Duitse MyAVR site
Ik zal is naar die programmer bordjes / schakelingen gaan kijken
C(++) is moeilijker om te leren, maar je schrijft er wel veel sneller programma's mee.
Een poging om er muziek uit te krijgen:
Jammergenoeg zit er een tik in als hij de code wilt ophalen, en die wordt steeds langzamer naarmate ik hem verder kantelt? Beetje vaag.. maar ach, er komt geluid uit, dat je kan besturen met een accelerometer, ik ben weer blij
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
Als je assembly wil leren zijn PIC uC's misschien wat makkelijker, omdat die een kleinere instructieset hebben.wouterdv schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 17:51:
Assembly lijkt mij ook wel een interresante taal om te leren, omdat het eigenlijk de taal is die het dichtst bij systeemcode staat. Alleen jammer dat het een best wel moeilijke taal is....
Ik zal is naar die programmer bordjes / schakelingen gaan kijken
Als je dat een beetje onder de knie heb is de overstap naar AVR's niet zo groot. (gewoon goed datasheet lezen en bedenken wat er nou anders is)
Een nadeeltje aan PIC's is dat ze in het algemeen een iets ingewikkeldere programmer nodig hebben.
btw,
Heeft er iemand als eens iets een Xmega gedaan? of worden die nog niet geleverd?
Met 1 dagje oefenen kun je nog niet aardg solderen, maar van te proberen kun je het leren.
Kijk enes of je zelf een avr bordje kunt bouwen met wat stanaard dingen als ledjes en potmeters erop
High Powered Madness
Je hebt gelijk maar het is relatief wel beter geworden. Een paar post terug werd mij nog een pic uc aanbevolen vanwege de kleinere instructieset, maar de programmer daarvan was meer moeilijker te maken.
Ik wil nu zelf ook een mooi soldeerboutje aan gaan schaffen en zit te twijfelen tussen de Aoyue 936 en bijvoorbeeld een weller van 40w, ik wil er misschien wel wat smd mee gaan solderen, maar ook wat grotere dingen kunnen nog wel is voorkomen. Mijn budget is ongeveer 40 euro inclusief verzending.
Verwijderd
Ik wil een Spektrum DX5e transmitter hacken om zo zelf een fatsoenlijke afstandsbediening te maken, maar ik kan nergens vinden of hij net als z'n grote broer (DX6i) een losse RF module heeft

Ik heb een DX6i, maar dat ding is nogal schandalig duur voor wat je daadwerkelijk krijgt (om nog maar te zwijgen over bugs in de software).
Aoyue.wouterdv schreef op maandag 27 april 2009 @ 13:36:
@Boudewijn
Je hebt gelijk maar het is relatief wel beter geworden. Een paar post terug werd mij nog een pic uc aanbevolen vanwege de kleinere instructieset, maar de programmer daarvan was meer moeilijker te maken.
Ik wil nu zelf ook een mooi soldeerboutje aan gaan schaffen en zit te twijfelen tussen de Aoyue 936 en bijvoorbeeld een weller van 40w, ik wil er misschien wel wat smd mee gaan solderen, maar ook wat grotere dingen kunnen nog wel is voorkomen. Mijn budget is ongeveer 40 euro inclusief verzending.
40W is te weinig voor 'grote' dingen (groot als in: blikken RF behuizingen enzo).
Verder heb je voor 40E geen welller, mischien zo'n rode bout. Dat is echt brol.
Aoyue is meer bang for the buck denk ik dan een weller van 40E (Als je ze al vindt, wss. is er iets goed mis voor). On the other hand, ik heb ooit een WTCP-S met 3 punten, houder, bout en spons voor 25E gekocht (en die doet het nog prima).
Iets van dampafzuiging lijkt mij ook wel handig maar dit kan ik zelf nog wel maken.
Dat niet alleen, dat switchen van banks vind ik erg vervelend en <mening^2>ik vind AVR studio een stuk duidelijker</mening^2>Sprite_tm schreef op maandag 27 april 2009 @ 13:46:
Ik zou persoonlijk voor de AVR gaan, ook als je assembly wilt leren. Ik ben ook begonnen met PICs en ik werd gek van het feit dat je al je data door het W-register heen moest trekken ipv meteen naar je registers heen te schrijven. Komt bij dat de instructieset van de AVR je ook wat beter voorbereid op andere RISC-processoren zoals arm, mips en power-PC, die hebben ook allemaal een register-to-register-architectuur zonder dat irritante 6805-achtige W-register. </mening>
Ook een groot voordeel aan AVR's is dat je zonder moeilijk te hoeven doen meteen aan de slag kunt met C, dat is wel zo prettig als je de basis een beetje onder de knie hebt.
Leuk ding dat pakketje, de pincetten kun je evt weglaten (maar litze+zuiger+tin+punt+station loskopen is duurder gok ik zo).
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Soldeer dat ding eerst maar eens in elkaar voor je over SMD gaat denken.
5x5 led grid is leuk om eens mee te spelen ja.
Less = more
In het algemeen kosten operaties op een pic18f meer tijd dan op een atmega. De belangrijkste oorzaak is het W register en bank switching. Door het bankswitching verhaal kan de IAR compiler voor de PIC18f ook geen arrays groter dan 256 bytes maken. Volgens mij kan sdcc het wel, maar dan kosten operaties op die array heel veel tijd.
En Springuin: misschien bedoelen ze met 'geoptimaliseerd voor C' dat de proc het in andere talen nog slechter doet?
[ Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 28-04-2009 11:14 ]
sparkfun heeft wel aardige tutorials. Ten minste: wil binnenkort aan de aan de hand hiervan een SSOP16 gaan solderen. Dus moet nog uitproberen of het daadwerkelijk een goede instructie isJamal schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 07:55:
mja, er staan op internet heel veel filmpjes over smd solderen... heb nu een paar keer smd gesoldeerd... en het valt me eigenlijk heel erg mee! Een goed (SMD) pincetje is wel erg handig... en een derde handje inderdaad.
Curious Inventor heeft ook een tutorial en hier gebruiken ze wel flux. Terwijl bij sparkfun ze dat niet doen. Is flux echt nodig? Vind het namelijk een beetje overdreven om voor 3 chipjes flux te kopen.
Mischien is er ook wel tin met meer flux erin? Zou ook nog kunnen werken. Die flux bederft afaik trouwens niet, dus je kunt er lang mee doen.
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Oyster op 28-04-2009 14:36 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Oyster op 28-04-2009 16:00 ]
Dit alles geetst en soldeerd en sinds gister aan het proggen geslagen. Begonnen met het aan de praat krijgen van een software uart interface die ik ergens gevonden had. Werkt allemaal prima en kan nu fijn babbelen met mn laptop, zodat ik makkelijk kan debuggen.
Dus ik dacht volgende stap, praten met mn mobiel (oude nokia 6110) die ik eraan wil hangen. Dus ik initialiseer de uart in de attiny en hang een data kabel aan de kroonsteen. In ene begint de attiny heel langzaam te lopen (loop je wat relais aan uit zet gaat langzaamer). Na het een en ander debuggen kom ik er achter dat als de uart aan staat en ik iets (kabel, vinger) tegen de TX (pin2) van de attiny hang gaat ie langzaam lopen.
Mijn electro kennis gaat niet zo ver dat ik nu enig benul heb wat er aan de hand is
Edit: even filmpje gemaakt misschien iets duidelijker
[ Voor 4% gewijzigd door I op 28-04-2009 22:35 ]
Moet je die TX niet met een pull down weerstandje aan gnd leggen en mogelijk een RC filtertje om de meeste storing buiten te houden.
bij de communicatie met je laptop gebruik je een seriële kabel, die bevat naast tx en rx, ook gnd (en nog wat signalen die voor deze toepassing waarschijnlijk niet nodig zijn)
pin 5 is gnd, als die nog niet is aangesloten, zou ik die ook eens aansluiten op je print, die fout heb ik ook eens gemaakt, krijg je de raarste problemen van
Ja, bij de pic18f: 265 bytes/bank en max 16 banks.Sprite_tm schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:13:
Heeft de PIC nog steeds dat hele bankswitching-gebeuren dan?
En Springuin: misschien bedoelen ze met 'geoptimaliseerd voor C' dat de proc het in andere talen nog slechter doet?
Een assignment op een AVR is een single cycle 1 operatie zien als beide variabelen in een register zitten (Mov R5,R4 oid.) en dat zitten ze als het lokale variablen zijn en je niet te veel lokale variablen hebt (als in: meer dan je registers hebt).ssj3gohan schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:03:
Ik dacht dat AVR alle basisoperaties in 1 cycle kon doen, of hebben we het hier over C-operaties? Dan is een assignment op zichzelf al 2 operaties (toch?).
Ja, zelfs de 16F628 heeft nog bankswitching. De 18F2550 heeft dat ook.Sprite_tm schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:13:
Heeft de PIC nog steeds dat hele bankswitching-gebeuren dan?
Ik vind het zelf niet zo'n probleem. Je moet alleen een beetje opletten
Zal het wanneer ik thuis kom is proberen.jeronimo schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:39:
@I
Moet je die TX niet met een pull down weerstandje aan gnd leggen en mogelijk een RC filtertje om de meeste storing buiten te houden.
Het rare is dat ik de mobiel er nog niet eens aan heb gehangen, alleen de losse datakabel. Maar zal het is proberen om het met mobiel eraan en de grounpinnen van de datakabel ook aan de ground van de rest.nick_haak schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:09:
denk dat ik het antwoord weet
bij de communicatie met je laptop gebruik je een seriële kabel, die bevat naast tx en rx, ook gnd (en nog wat signalen die voor deze toepassing waarschijnlijk niet nodig zijn)
pin 5 is gnd, als die nog niet is aangesloten, zou ik die ook eens aansluiten op je print, die fout heb ik ook eens gemaakt, krijg je de raarste problemen van
Voor hen die het niet weten; ik organiseer samen met een groepje mensen het grootste Japan-gerelateerde cultuurfestival in Nederland: Anime 200X. Dit jaar dus Anime 2009.
Dit is een drie-daags festival in Almelo met videozalen, diverse evenementen en workshops, een dealer room met allerlei winkels en een hoop gezelligheid.
Goed, het begon allemaal in februari; onze Eventsmeister riep iets over een zaalnaam, ik riep iets over een bord met wat kerstverlichting en hij riep "cool".
Toen wist ik nog niet waar ik aan begonnen was.
Het eerste probleem diende zich al snel aan; de kerstverlichting die ik voor een paar euro bij IKEA had gekocht liet zich niet erg compact maken. Ook zou het niet cool knipperen, en dat was toch wel een wens van mij, dus bedacht ik wat anders, maar later meer daarover.
Men neme; een plaat MDF die nog over was van een ander project en tekent daarop een tiental letters af, grijp twee accuboormachines met een 5mm houtboortje, een radio en een goede vriend en men gaat boren.

Dat komt er uiteindelijk zo uit te zien:

Een stuk of vier laagjes primer en wat witte lak later:

En de zwarte verf om het af te maken:

Wel, iedereen met een beetje verstand in z'n kop bouwt er dan een kast omheen, een TL-balk en een filtertje erin en klaar. Maar nee.
Bij Conrad voor niet zo heel veel een partij LEDs gekocht, en dan maar prikken.

En prikken.

De anodes buigen we naar binnen toe; de stuurelektronica die ik hiervoor gebruik heeft een common anode.

En solderen we aan elkaar vast.

Vervolgens begint de fun: elke weerstand moet z'n eigen weerstand hebben, en omdat ik meerdere kleuren gebruik, moet dat ook z'n eigen spanningsrail hebben.

Over en onder elkaar heenwerken...

Tot je uiteindelijk hierop uitkomt.

Voor de spanningsrails heb ik verzilverd koperdraad gebruikt. Dat is vrij goedkoop en scheelt me een meter of 15 koperdraad strippen.

Een houten lijstje eromheen voor de afstand tussen de voor- en achterplaten.

En twee houtjes om het break-out kastje op te schroeven.

Elke letter heeft z'n eigen anodedraad. Dat heb ik gedaan omdat ik ook nog de anodes aan wil sturen door middel van een extra stuurprint.

En nadat ik het kastje even met de Dremel heb bewerkt, gaan de draden erin en op een 37-polige sub-D connector.

Alles aangesloten via een zelfgeprutste multikabel, en je hebt een mini-kermis.
De LED's zijn dus per kleur aan te sturen, en de letters zelf ook, wat dus hele speciale effecten geeft.
Misschien dat ik nog iets van gezandstraald perspex letters eroverheen plaats om de kleuren te laten mengen, maar dat is iets voor een andere keer.
De aansturing bestaat uit twee Velleman-kits in een apart kastje, en het geheel wordt gevoed met een 12V/10A voeding.
Ik heb 629 LED's gebruikt, evenzoveel weerstanden, ongeveer 100 meter draad, plm 150 gram soldeertin en wat hersencellen en longblaasjes. Er zitten ongeveer 50 man-uren in, inclusief het bedenken, uittekenen, materiaal halen, solderen en wat al niet meer.
Ik heb voor dit jaar wel even genoeg LED's gezien.
Waarom die velleman kits?
Ben jij die nerd op die foto?
Hoeveel stroom trekt het?
In Almelo joh?Kaj. schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 02:21:
Voor hen die het niet weten; ik organiseer samen met een groepje mensen het grootste Japan-gerelateerde cultuurfestival in Nederland: Anime 200X. Dit jaar dus Anime 2009.
Dit is een drie-daags festival in Almelo met videozalen, diverse evenementen en workshops, een dealer room met allerlei winkels en een hoop gezelligheid.
Heb je wat meer info?
/me Almeloër hier.
Ik heb de volgende schakeling gebouwd.
Uit de avr komt een PWM signaal. De uitgang van mijn schakeling, waar de load zit. heb ik aan een scoop gehangen. Hier zie ik ook een PWM signaal, hartstikke mooi. Alleen heeft dat signaal een offset van ongeveer 9 volt.
kan iemand verklaren waar die offset vandaan komt. Ik meet de waardes zonder de load.
[ Voor 11% gewijzigd door Sprite_tm op 01-05-2009 12:30 ]
Verwijderd
ik had 7 rijen van 5 en 1 van 1, en alles aan elkaar solderen en dan op een 8* AA houdertje, was er erg lang mee bezig.
Dat het een BUZ 11 is komt door wat externe omstandigheden, de BUZ 11 zou volgens mij ook moeten voldoen hoewel het misschien wat overkill is.Sprite_tm schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 12:29:
Waarom zou je een enorme BUZ11 aan je AVR hangen als hier ook een BC550 ofzo zou voldoen? Verder zijn mosfets niet 'pnp' en 'npn' maar 'p-channel' en 'n-channel'. Daat zit meteen je fout: zowel een IRF540 als een BUZ11 lijkt een N-channel-mosfet (='npn') te zijn.
Ik heb helaas een typ fout gemaakt in het schema. Ik heb een IRF 9540 in me schakeling, dit is wel een P-channel mosfet.
In principe werkt de schakeling ook wel, ik zie een mooi PWM signaal. Alleen wel met een offset die ik niet kan verklaren.
Gebruik je wel een pull-up/down-weerstand voor de uitgang van de AVR? En je scope heeft een zeer hoge weerstand. Als non-EL'er zeg ik dat je dan te maken hebt met restladingen die niet "wegkunnen". Ik zou gewoon eens een load aan de uitgang hangen (een simpele weerstand van zeg 10k) en dan eens over de load heen meten.Dogooder schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 13:45:
[...]
In principe werkt de schakeling ook wel, ik zie een mooi PWM signaal. Alleen wel met een offset die ik niet kan verklaren.
[ Voor 0% gewijzigd door Fuzzillogic op 01-05-2009 14:25 . Reden: Quatsch doorgekrast ]
Edit: Met ^^ dus. Ik zie alleen niet in waarom een pull-up/down aan de kant van de AVR zou helpen; da's een push-pull-uitgang hoor
[ Voor 38% gewijzigd door Sprite_tm op 01-05-2009 14:10 ]
D'ohSprite_tm schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 14:04:
Edit: Met ^^ dus. Ik zie alleen niet in waarom een pull-up/down aan de kant van de AVR zou helpen; da's een push-pull-uitgang hoor
Ik heb er even een weerstand met een ledje aangehangen, kleine dummy load. En de offset zakte gelijk naar minder dan 3 V. Dat is prima te doen voor de huidige toepassing.Sprite_tm schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 14:04:
Heb je al es geprobeerd er een dummy-load aan te hangen? (Weerstandje van 'n K ofzo dus.) Kan best zijn dat de spanning door de hoogohmigheid van je probes+scoop niet 'weg kan'.
Bedankt, ik zal niet meer meten zonder belasting

zodra ik er spanning op zet gaan ze of door, of sluiten ze kort. was gisteravond erg pissed na al die uren prutsen en turen (je gaat aan jezelf twijfelen) dus heb ik er eentje opengesloopt.

dit was niet makkelijk (goed teken) en de die zit ook op een soort van koperen plaatje.
wellijkt me de die nogal klein, en tevens vind ik de draadjes ernaar toe wat dunnetjes.
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal..
meningen of makkelijke manieren om de ene (jawel, nog een..) die ik nog niet gebruikt heb te testen op betrouwbaarheid? ik heb geen capaciteitsmeter.
if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.
Verwijderd
hmmm. ik ga later op de dag nog eens aan de slag. heb ondertussen wat meer gevonden en hij lijkt 'origineel' te zijn inderdaad.. maar ik krijg ze gewoon niet aan de gang en vertrouw het nog steeds niet.Verwijderd schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 14:21:
Ik heb een hele oude Motorola 2n3055 open gemaakt. De die ziet er hetzelfde uit, het stuk koper waar de die opgeplakt zit is wel groter. Maar mijn Motorola is wel +/- 20 jaar oud, misschien worden er tegenwoordig betere materialen gebruikt.

* IWriteCode is happy happy!
Less = more
Goed werd het weekend dus
Nu willen we wel een filmpje zien hoor (A)Kaj. schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 02:21:
Verhaal...
28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV
omwisselen met andere kanaal?powerflux schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 13:47:
heb nu mijn setje ST 2n3055's van die thaise shop binnen, maar ik krijg de versterker niet werkend. het andere kanaal is gebouwd met stokoude RCA 2n3055's en werkt perfect.
zodra ik er spanning op zet gaan ze of door, of sluiten ze kort. was gisteravond erg pissed na al die uren prutsen en turen (je gaat aan jezelf twijfelen) dus heb ik er eentje opengesloopt.
[afbeelding]
dit was niet makkelijk (goed teken) en de die zit ook op een soort van koperen plaatje.
wellijkt me de die nogal klein, en tevens vind ik de draadjes ernaar toe wat dunnetjes.
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal..
meningen of makkelijke manieren om de ene (jawel, nog een..) die ik nog niet gebruikt heb te testen op betrouwbaarheid? ik heb geen capaciteitsmeter.
enne.. capaciteitsmeter? hFe meter bedoel je
Simpel $5 metertje van Futurelec oid heeft al hFe meting, altijd handig om erbij te hebben.
ik heb inmiddels niet genoeg torren meer om een goede wissel te doen, helaas. ik bedoelde wel capaciteitsmeter, want je schijnt aan deze capaciteitswaarde meer af te kunnen leiden qua origineelheid dan aan de hFe .DJSmiley schreef op zondag 03 mei 2009 @ 02:06:
[...]
omwisselen met andere kanaal?
enne.. capaciteitsmeter? hFe meter bedoel je
Simpel $5 metertje van Futurelec oid heeft al hFe meting, altijd handig om erbij te hebben.
Op DIYforums vinden ze de bonding wires erg dun.
ik probeer de laatste tor zo in een klein, simpel, schematje, maar ook omdat de belettering nogal makkelijk loslaat lijkt het me veilig te concluderen dat thaishop op ebay namaak 3055's verkoopt
[ Voor 22% gewijzigd door powerflux op 03-05-2009 10:15 ]

Heb je niet perongeluk de uitgangen aan elkaar gehangen ofzo? En kan je spanningsbron wel genoeg stroom leveren?wouterdv schreef op zondag 03 mei 2009 @ 11:12:
Probleem! Ik ben nu een 3-kanaals fan controller aan het maken, maar nu zit er een fout in. Ik heb deze schakeling: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32 vanaf c2 3x nagebouwd en allemaal aan dezelfde stroombron (12 volt) gehangen. Los van elkaar werkt elke schakeling perfect (1,25 - 10,5 volt), maar als ik er twee aansluit dan beïnvloeden de schakelingen elkaar. Ik kan dan met de potmeter van kanaal 2 de spanning van kanaal 1 veranderen.En als ik aan beide potmeters draai dan lijkt hij wel de som van de weerstanden te nemen en daarop zijn uitgangsspanning te baseren. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de kanalen los van elkaar gaan werken en elkaar niet meer beïnvloeden?
Dit topic is gesloten.