Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Vooral die Polymorph is leuk dit wil ik al een tijd je kopen. Dit is een plastic achtig iets wat je kan vervormen bij 60 graden en op kamertemperatuur is het redelijk hard. Je kan er snel dingen mee prototypen
Niet dat ik dit topic in spam wil laten verzanden. Maar hebben jullie favouriete (ebay) shops voor componentjes?
Heb net Thai Shop Etc gevonden. Deze heeft ssop naar dip adapterbordjes die inclusief verzenden maar 3 dollar kosten.
[ Voor 40% gewijzigd door Mr_gadget op 08-04-2009 21:13 ]
http://stores.shop.ebay.com/Sure-Electronics__W0QQ_armrsZ1Mr_gadget schreef op woensdag 08 april 2009 @ 21:01:
Goede tip!
Vooral die Polymorph is leuk dit wil ik al een tijd je kopen. Dit is een plastic achtig iets wat je kan vervormen bij 60 graden en op kamertemperatuur is het redelijk hard. Je kan er snel dingen mee prototypen
Niet dat ik dit topic in spam wil laten verzanden. Maar hebben jullie favouriete (ebay) shops voor componentjes?
Heb net Thai Shop Etc gevonden. Deze heeft ssop naar dip adapterbordjes die inclusief verzenden maar 3 dollar kosten.
De laptop start niet meer, kreeg ik te horen. Nu ben ik gaan testen:
1) Met alleen de lader er in, geen accu, start de laptop niet.
2) Met alleen een volle accu, start de laptop wel.
3) Met de lader én de accu start de laptop én het laad-lampje brand. Maar hij laad niet!
Iemand een hint waar ik moet meten want ik zie het niet meer. Ik zie wel over een aantal FETS maar iets van 1 volt lopen, in plaats van (bij een werkende laptop) flink hogere spanning...
En weet iemand nog een winkel waar wat 26AWG kabel te krijgen is in rood en blauw (voor het verlengen van de fan kabels)?
Misschien een zekering tussen laadcircuit en accu die kapot is?sebastius schreef op woensdag 08 april 2009 @ 22:16:
Lui ik zit met een vaag laptopje voor m'n neus. Het is een EEE 701tje (zo'n mini ding). De vorige eigenaar heeft met het inbouwen van een printje en bijbehorende kabels het bord onder spanning (drukspanning, geen elektrische) ingebouwd en toen is het stuk gegaan.
De laptop start niet meer, kreeg ik te horen. Nu ben ik gaan testen:
1) Met alleen de lader er in, geen accu, start de laptop niet.
2) Met alleen een volle accu, start de laptop wel.
3) Met de lader én de accu start de laptop én het laad-lampje brand. Maar hij laad niet!
Iemand een hint waar ik moet meten want ik zie het niet meer. Ik zie wel over een aantal FETS maar iets van 1 volt lopen, in plaats van (bij een werkende laptop) flink hogere spanning...
Probeer het eens.bassie schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 13:27:
Weet iemand wat een goede frequentie is om pc-fannetjes aan te sturen? Ik dacht zelf rond de 10KHz, maar op het inet kom ik veel 30Hz tegen. Alleen lijkt mij dat erg weinig, en ik lees ook klachten van rare geluiden uit de fans. Iemand enig idee?
En weet iemand nog een winkel waar wat 26AWG kabel te krijgen is in rood en blauw (voor het verlengen van de fan kabels)?
Op lage freqenties draait alles prima, ook op een lage dutycycle. Alles tot 20KHz hoor je (brom /piep). Alleen op hoge freqenties werkt het niet met een duty van 50%, ik moest naar de 80% gaan voordat hij begon te draaien. Ik ga nog even kijken of dat aan de aansturing ligt, even opzoek naar een geode fet driver.
Waarschijnlijk loop je verder tegen dezelfde problemen aan als iemand anders eerder: kijk eens naar drivercircuits (kan al met een simpele darlington, of een beefy 1A transistor) of een dedicated driver (erg makkelijk, maar die dingen zijn niet goedkoop, al gauw 2-3 euro). Nu is het grootste deel van je periode waarschijnlijk schakelflank, dat is noch goed voor de transistor, noch voor je fan...
Ik heb vermoedelijk mijn defecte component: SI4925BDY-T1-GE3, een dual p channel mosfet. Het grote probleem is nu a) ik heb geen idee hoe een mosfet werkt en hoe ik met een scope/multimeter het kreng echt kan checken (bij voorkeur in circuit) en b) ik heb geen idee hoe ik aan dat onderdeel kan komen. Farnell is wat duur gok ik met minimum bestelbedragen en verzendkosten.sebastius schreef op woensdag 08 april 2009 @ 22:16:
Lui ik zit met een vaag laptopje voor m'n neus. Het is een EEE 701tje (zo'n mini ding). De vorige eigenaar heeft met het inbouwen van een printje en bijbehorende kabels het bord onder spanning (drukspanning, geen elektrische) ingebouwd en toen is het stuk gegaan.
[..]
Verwijderd

Ter vergelijking een Atmega88 ernaast.
De features:
6 gram
24x12x6mm
6A continu, 8A piek
5V 800mA spanningsregelaar voor receiver / servos
Lipo saver ingebouwd
Microcontroller gestuurd
Programmeerbare opties:
motorremfunctie, low battery cut-off modus (helemaal uit of beperkt vermogen), 3 standen gevoeligheid voor low battery cut-off, 3 standen voor opstarttiming, 3 standen voor timings in bedrijf, en, heel belangrijk, keuze uit 15 verschillende opstartmelodietjes.
En dat alles voor een nog geen 11 dollar

Farnell heeft juist geen verzendkosten.sebastius schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 23:53:
[...]
Ik heb vermoedelijk mijn defecte component: SI4925BDY-T1-GE3, een dual p channel mosfet. Het grote probleem is nu a) ik heb geen idee hoe een mosfet werkt en hoe ik met een scope/multimeter het kreng echt kan checken (bij voorkeur in circuit) en b) ik heb geen idee hoe ik aan dat onderdeel kan komen. Farnell is wat duur gok ik met minimum bestelbedragen en verzendkosten.
Als je bedrijf bent en >50E bestelt
Ebay?
Briljant inderdaad.Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 00:28:
Ik verbaas me elke keer over weer wat die Chinezen weten te produceren. Ik ben bezig met een speelgoed gooivliegtuigje van foam om te bouwen naar R/C. heb daarvoor een 10 grams brushless outrunner motortje gekocht en bijbehorende mini regelaar:
[afbeelding]
De features:
6 gram
24x12x6mm
6A continu, 8A piek
Lipo saver ingebouwd
Microcontroller gestuurd
Programmeerbare opties:
motorremfunctie, low battery cut-off modus (helemaal uit of beperkt vermogen), 3 standen gevoeligheid voor low battery cut-off, 3 standen voor opstarttiming, 3 standen voor timings in bedrijf, en, heel belangrijk, keuze uit 15 verschillende opstartmelodietjes.
En dat alles voor een nog geen 11 dollar![]()
Die melodietjes doet me een beetje denken aan de begindagen van Casio; die bouwden op een gegeven moment _overal_ een rekenmachine in. Horloges, telefoons en zelfs hun synthesizers moesten eraan geloven.

ik wou hier een lading 2n3055's en de complementaire MJ2955 gaan bestellen omdat ze net een tik goedkoper zijn dan baco. maar ik heb mijn twijfels over de echtheid. kan iemand nav de foto iets vertellen?

bij baco

hebben ze dezelfde (qua uiterlijk) als de ebayverkoper..
op deze site http://www.e-ele.net/CatalogTR.html staan precies dezelfde, maar op europese sites vind je ze met allerlei verschillende opschriften. doen bij thai shop of niet?
[ Voor 49% gewijzigd door powerflux op 12-04-2009 10:08 ]
if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.
Leuk spul ja, tijd terug ook eens naar gekeken. Grappig dat je er ook een ATmega langszet, ze gebruiken namelijk vaak AVR's in zo'n controller...Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 00:28:
Ik verbaas me elke keer over weer wat die Chinezen weten te produceren. Ik ben bezig met een speelgoed gooivliegtuigje van foam om te bouwen naar R/C. heb daarvoor een 10 grams brushless outrunner motortje gekocht en bijbehorende mini regelaar:
[afbeelding]
De features:
6 gram
24x12x6mm
6A continu, 8A piek
Lipo saver ingebouwd
Microcontroller gestuurd
Programmeerbare opties:
En dat alles voor een nog geen 11 dollar![]()
If good's on the left, then I'm sticking to the right.
Verwijderd
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
doe ik, maar kan even durenlemming_nl schreef op zondag 12 april 2009 @ 11:26:
Ik zou er een aantal bestellen, er eentje open zagen en ons het resultaat laten zien
if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.
Zoals sommigen van jullie al weten, ben ik met een groepje bezig met ons ANW PO. Wij hebben er voor gekozen om een auto te gaan ontwerpen. Maar hier hoort natuurlijk ook een (simpele) elektrische schakeling.
Ik heb zo een beetje gegoogled, en heb een aantal apparaten gevonden die stroom nodig hebben, en ook een mogelijke accu gevonden. onze motor is btw ook een elektromotor, maar dat circuit zal volledig los liggen van de rest
Allereerst is het wel belangrijk om te weten dat onze auto, tja... KLEIN is. het moet de kleinste auto worden die legaal op de openbare weg mag rijden. (zelfs kleiner dan de Peel P50 dus). Hierdoor kom je natuurlijk snel in de problemen met ruimte die je hebt voor de accu's.
Om deze reden bedacht ik om misschien een Lithium Ion Polymeer accu te gebruiken, omdat deze een hoge energie/massa en hoge energie/grote verhouding heeft. Deze accu's draaien op 3.8 V, en (voor zover ik weet) draaien de meeste auto apparaten op 12V. Dit is op te lossen door een aantal accu's in serie te schakelen, klopt dit?
De verschillende apparaten die ik heb gevonden zijn:
Apparaat
Dashboard (HUD)
toerenteller
snelheidsmeter
accu meter (+ bereik)
tijd
temperatuur
Lampen (voor, achter, knipperlichten)
Verwarming
Airco?
Begrenzer
Ruitmotor (motor om de ruit omhoog en omlaag te doen)
Radio
Startonderbreking
Boordcomputer
ABS
3G verbinding
DE 3G verbinding is vereist voor een bepaald doel
zijn er nog andere dingen die er missen? Ook is mijn vraag of er nog weerstanden tussen moeten, en klopt het verbruik van 12V bij auto-apparaten?
ik ga dinsdag ook nog even naar de bieb, om er een aantal boeken over te zoeken, maar een goed informatieve site is ook altijd wenselijk
in ieder geval heel erg bedankt voor de hulp .
12 Volt is de spanning, het verbruik weet ik niet precies, dat is moeilijk uit te zoeken maar ik denk dat dat een van je kleinste problemen zal zijn. Meeste toepassingen gebruiken 12 Volt, maar de IC's in de boordcomputer werken bijvoorbeeld op 5V.
En wat ga je precies met die weerstanden doen? Die hoeven nergens "tussen", volgensmij weet je niet precies wat je aan het doen bent.
En ik ben een behoorlijke leek op elektronica gebied (nog nooit echt over gehad, behalve bij natuurkunde)
dus ik weet neit precies waar wel een geen weerstanden zouden meoten. Is er misschien een site waar de "basis"elektronica goed uitgelegd wordt? want die heb ik namelijk niet zo kunnen vinden...
edit: ik heb het onder andere in de "kroeg" geplaatst, omdat ik hoop dat het hier toch mogelijk is om ook op een wat lager niveau dingen te bespreken (waar GoT toch een naam heeft van een hoog niveau)
[ Voor 20% gewijzigd door Amplified op 12-04-2009 14:08 ]
en nee, we moeten geen volledige auto bouwen, wij hebben ervoor gekozen om een auto te ontwerpen. We gaan niet te diep in op de dingen (we gaan bijvoorbeeld de aerodynamica etc. niet bespreken) maar we kregen de opdracht om dan ook een simpel elektrisch schema te maken. Hierin moeten dan een aantal apparaten in voorkomen (zie post hierboven). Alleen mijn vraag is dus eigenlijk (denk dat ik hem behoorlijk bagger heb geformuleerd
Als je online besteld heb je dat toch ook niet meer?Boudewijn schreef op zondag 12 april 2009 @ 01:13:
[...]
Farnell heeft juist geen verzendkosten.
offtopic:
Als je bedrijf bent en >50E bestelt
http://www.circuitsonline.net/forum/view/72079/1/farnell
btw; je bestelt neem ik aan altijd online bij farnell? Telefonisch lijkt me niet leuk met die lange artikelnummers
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Momenteel heb een IR-led uit een oude TV-remote gerecycled. De spanningsval over de LED blijkt 1,25V te zijn, aldus de scope-output met een voorschakelweerstand van 220ohm @ 5V. Nou is me bekend dat je de stroom door IR-leds enorm kunt opvoeren, omdat het maar om korte pulsen hoef te gaan. De originele remote heeft een voorschakelweerstand van 1ohm. Het ding werd gevoed met 2 AAA-batterijen. Dan kom ik dus op zo'n 1,7A(!!) uit. E.e.a. hangt ook nog af van de duty-cycle (draaggolf: 38kHz). Duty-cycle is vrij instelbaar, momenteel echter 50%.
Nou zit ik dus met een arduino aan USB, dus 5V @ 500mA beschikbaar. Ik heb wat BC547C-torretjes, wat 100uF-elcootjes als buffer en assortiment weerstanden. Kan iemand hiermee een educated guess geven hoeveel stroom bij welke duty-cycle ik het beste kan gebruiken voor een redelijke bereik, zonder dingen te slopen?
Doel is uiteindelijk om de heli middels een wiimote te besturen
Volgens mij kun je voor IR leds uitgaan van 100mA. Dit zou je net kunnen doen met 1 bc547. Ik denk dat je met een ohm of 50 wel goed zit. ( 50ohm * 0.1A = 5V, dus je komt niet over de maximale stroom heen ) Het zou eventueel nog minder kunnen, maar dan is iets meer van de led afweten wel een pre.Fuzzillogic schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:52:
Ik wil m'n Silverlit RC helikoptertje besturen vanaf een arduino. Of eigenlijk: dat werkt al. Alleen is het bereik wat krap.
Momenteel heb een IR-led uit een oude TV-remote gerecycled. De spanningsval over de LED blijkt 1,25V te zijn, aldus de scope-output met een voorschakelweerstand van 220ohm @ 5V. Nou is me bekend dat je de stroom door IR-leds enorm kunt opvoeren, omdat het maar om korte pulsen hoef te gaan. De originele remote heeft een voorschakelweerstand van 1ohm. Het ding werd gevoed met 2 AAA-batterijen. Dan kom ik dus op zo'n 1,7A(!!) uit. E.e.a. hangt ook nog af van de duty-cycle (draaggolf: 38kHz). Duty-cycle is vrij instelbaar, momenteel echter 50%.
Nou zit ik dus met een arduino aan USB, dus 5V @ 500mA beschikbaar. Ik heb wat BC547C-torretjes, wat 100uF-elcootjes als buffer en assortiment weerstanden. Kan iemand hiermee een educated guess geven hoeveel stroom bij welke duty-cycle ik het beste kan gebruiken voor een redelijke bereik, zonder dingen te slopen?
Doel is uiteindelijk om de heli middels een wiimote te besturenDaarvoor kan je de nunchuck direct aan de arduino hangen, maar ik vind het eigenlijk zonde om daarvoor te stekker te slopen, dus ik wilde het eerst eens via Processing proberen. Maar daar kan ik weer geen library voor de wiimote in Windows voor vinden.. Iemand een idee?
Heb zelf een [google=tv-b-gone] met daaraan een printje wat het signaal versterkt en een FET die dan een led array aanstuurt.
Daar staan 30 led's per 3 in serie via de FET op een 9v batterij. Dan gebruik ik hem weliswaar niet vaak, en de led's zullen vast wat korter meegaan, so what. 1000 uur ipv 50.000 uur ofzo. Dan bestel je voor 4€ weer een lading nieuwe en kun je weer verder klooien
Let wel bij de originele AB werk je met 2 AAA batterijen, dat zijn verre-van ideale spanningsbronnen, dus die 1,7A ga je nooit halen.
Verder, zie hierboven, tor+kleine weerstand moet het wel aardig doen
Doe dat ALLEEN als je weet dat er geen berrilium oxide ofzo in zit.
Bij oude torren (dit zijn oudjes...) loop je dat risico gewoon.
Zie bijv. hier http://www.circuitsonline...w/16195/1/berillium+oxide
Lees dit trouwens eens:
http://sound.westhost.com/counterfeit.htm
[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 14-04-2009 22:07 ]
Een TO-3 behuizing is grotendeels leeg, je moet ook niet de transistor kapot zagen maar alleen het bovenste stukje van het 'dopje' eraf zodat je er in kan kijken.Boudewijn schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:51:
[...]
Doe dat ALLEEN als je weet dat er geen berrilium oxide ofzo in zit.
Bij oude torren (dit zijn oudjes...) loop je dat risico gewoon.
Zie bijv. hier http://www.circuitsonline...w/16195/1/berillium+oxide
Lees dit trouwens eens:
http://sound.westhost.com/counterfeit.htm
Berrylium-oxide wordt voornamelijk gebruikt om de koeling van halfgeleiders te verbeteren, en zitlemming_nl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 23:18:
[...]
Een TO-3 behuizing is grotendeels leeg, je moet ook niet de transistor kapot zagen maar alleen het bovenste stukje van het 'dopje' eraf zodat je er in kan kijken.
voor zover ik weet niet IN de halfgeleider, maar er omheen (als een soort wit poeder).
Openzagen van een TO-3 behuizing waar berrylium-oxide in zit is dan ook LEVENSGEVAARLIJK:
inademen van een zeer geringe hoeveelheid kan tot berylliose leiden, een longziekte
die vrijwel altijd dodelijk is (na een jaar of 20).
Het wordt voornamelijk gebruikt bij HF halfgeleiders, dus bij een 2N3055 is de kans niet zo groot.
Ik zou echter geen enkel risico nemen met openzagen van transistoren, zo'n 30 jaar geleden
stonden elektronika tijdschriften vol met waarschuwingen tegen berrylium-oxide.
Zie ook:
nl.wikipedia.org/wiki/Berillium
(ff doorscrollen naar Toxicologie)
en:
nl.wikipedia.org/wiki/Berylliose
Ik heb het wel eens gezien als een soort poederachtige, witte smurrie om de halfgeleider heen.lemming_nl schreef op woensdag 15 april 2009 @ 13:05:
Heb je dan wat bronnen over hoe het dan in zo'n transistor gebruikt werdt? Een TO3 behuizing volgieten met dat spul gaat namelijk niet echt werken.
De hele behuizing was i.d.d. niet gevuld. Ik vermoed dat op die manier vooral de thermische
geleiding van de halfgeleider zelf verbeterd werd, om hot spots te voorkomen. Misschien
kon ook lokaal de thermische weerstand naar de behuizing verminderd worden.
Staat eigenlijk bij alle fabrikanten - vishay, IRF, Fairchild, IXYS, NXP, etc. - vrij gemakkelijk op de site te vinden. Bij sommige fabrikanten zijn zelfs de verpakkingen die niet meer worden geproduceerd te vinden, zoals bij Fairchild die alles list wat ze hebben gemaakt: linkje.
Deze discussie is ook wel eens op CO gevoerd btw.
Je kan er ook een elektrisch gaan testen, dan pas ben je '100%' zeker dat het geen neppe rotzooi is.Boudewijn schreef op woensdag 15 april 2009 @ 14:28:
Mja probleem is dus dat je niet met zekerheid kunt zeggen waar die torren vandaan komen als ze fake zijn. Idem met de inhoud.
Deze discussie is ook wel eens op CO gevoerd btw.
High Powered Madness

prototype AB(=afstandsbediening)

De behuizing. Hier komen 3 stuks 5watt rgb leds in

De ontvanger nu nog met tijdelijk 3 losse leds(5watt rgb leds word je zo gek van als je daar de hele tijd inkijkt...)
Zoals te zien ik heb een afstandsbediening met daarop een RGB-led. Deze geeft de mode aan. Verder 3 schakelaars: de mode schakelaar, een up en een down toetst. De AB(=afstandsbediening)werkt als volgt: Je begint in de mode "rood" met up en down kan je dan de intensiteit van de kleur rood instellen. Klik op "mode" dan wordt de rgb-led op de AB groen en kan je de intensiteit van groen instellen via de up en down schakelaar. Dit ook voor blauw. Klik je dan nog een keer op "mode" dan wordt de RGB led wit en kan je de fade snelheid instellen.
De hardware is zoals te zien in prototype fase maar is al wel zo goed als definitief(AB wordt later in smd uitgevoerd) De software is voor 75% af. Bedraad data versturen gaat super. Draadloos nog niet helemaal vanwege wat storingen dus daar moet nog wat extra software voor komen. De fade routine is ook af en doet het prachtig. Wat daar nog aan moet veranderen is dat hij nu door het faden in een oneindige loop komt terwijl je van faden ook wel weer terug wil kunnen schakelen naar gewoon 1 vaste kleur. De code is in C geschreven en zal volledig beschikbaar komen. Animo voor uitleg? Cker aangezien het 433mHz topic redelijk loopt lijkt mij het wel wat. Aansturing via de pc moet ook mogelijk zijn via een ft232tje. Je zou dan zown soort "usb-stikje" krijgen met de zender erop:

pc software ben ik echter niet dol op maar bij heel veel animo is daar nog wel wat voor te regele
Ik verwacht dat het project over een maand voor 100% werkt
[ Voor 4% gewijzigd door bazzzzzz op 16-04-2009 19:51 ]
Weet iemand wat voor pennetjes dit zijn?

Alvast bedankt!
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Jongens, iemand die toevallig een hoeveelheid spullen bij Farnell moet gaan bestellen? Ik heb voor 3 euro spulletjes nodig, maar ja... Ik betaal natuurlijk ook voor de portokosten en ben ook bereid een bijdrage voor de moeite te doen.
Verwijderd
alvast bedankt
Kun je toch zo uitrekenen. De stuur spanning van een pic is 5V. 5V - LED spanning. 5 - 3.3 = 1.7VVerwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 18:07:
@bazz, : zou je me het hele programmeerschema in mijn PIC willen zetten? ik ben nu bezig met een led kubus namelijk. Alleen wil ik Blauwe Leds gebruiken Die hebben dus een spanning van 3.3 V ipv 2.1 Hoe los ik het dan met de weerstanden op, ik wil ervoor zorgen dat de leds, wel branden maar niet superfel, tussen 15 en 60mA. Welke bronspanning word er trouwens gebruikt? het gaat om een 5*5*5 kubus
alvast bedankt
En dan met de wet van ohm
R=U/I
R=1.7/0.020
Lijkt me niet zo'n probleem. En als de stuur spaning hoger is, neem je dat voltage inplaats van de 5V
Verwijderd
als ik dus rode ledjes wil heb ik dus:
U= 5.0-2.1
U= 2.9
I=0,02
R=U/I
R=2.9/0.02
R= 145 ohm;)
Yes dat klopt.Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 19:16:
de wat van Ohm ken ik niet, de wel, Ik raakte in de knoop namelijk welke stuurspanning ik nodig had, mar dat is mij nu duidelijk![]()
als ik dus rode ledjes wil heb ik dus:
U= 5.0-2.1
U= 2.9
I=0,02
R=U/I
R=2.9/0.02
R= 145 ohm;)
Het is wel zo, als de led's met fet's of transistoren gestuurd worden. Dat je dan de spanning van de fet of transisr moeten pakken. Als die bijvoorbeeld 12V schakelen, is je stuurspaning geen 5 maar 12 volt.
De potmeter wordt gebruikt als absolute hoekmeter in een calibratieapparaat. Ik snap alleen nog steeds niet dat de fabrikant niet gewoon in de datasheet vermeld welke connectoren ze gebruiken. Maandag eens proberen contact op te nemen met de fabrikantTommyboyNL schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 15:05:
Geen idee wat voor pinnetjes zijn, maar wel een hip uitziende potmeter. Is die speciaal voor audiofielen ofzo?
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Er is een man die een pcb adaptertje voor de nunchuck heeft gemaakt waardoor je hem zonder te slopen kan aansluiten. Google op arduino wiimoteFuzzillogic schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:52:
Ik wil m'n Silverlit RC helikoptertje besturen vanaf een arduino. Of eigenlijk: dat werkt al. Alleen is het bereik wat krap.
Doel is uiteindelijk om de heli middels een wiimote te besturenDaarvoor kan je de nunchuck direct aan de arduino hangen, maar ik vind het eigenlijk zonde om daarvoor te stekker te slopen, dus ik wilde het eerst eens via Processing proberen. Maar daar kan ik weer geen library voor de wiimote in Windows voor vinden.. Iemand een idee?
Gevonden, maar uitverkochtMr_gadget schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 00:49:
[...]
Er is een man die een pcb adaptertje voor de nunchuck heeft gemaakt waardoor je hem zonder te slopen kan aansluiten. Google op arduino wiimote
Tot ik (nu alles afgewerkt is) het project op het LCD scherm van mijn main PC aansloot: ineens zie ik een mooi vonkbrugje van een pin uit de VGA-connector van het scherm overspringen naar de (floating) GND van de VGA-connector op mijn gemodde pc. Met als gevolg dat het moederbord "fried" is...
Ik moet er het fijne nog van uitzoeken, maar ik vrees dat ik vrij gen**kt ben
Is toch zelf vrij makkelijk te ontwerpen en te laten etsen hier in NL?Fuzzillogic schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 01:28:
[...]
Gevonden, maar uitverkochtEn de andere tent die ze verkoopt verzendt niet naar NL
Ik beschik zelf niet over de kennis en tools daarvoor, en om het te laten doen wordt al snel duurder dan gewoon maar een extra nunchuck te kopen a €20Boudewijn schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 15:40:
[...]
Is toch zelf vrij makkelijk te ontwerpen en te laten etsen hier in NL?
MOet je de rest wel verkopen.
Ik heb nu 3 best wel luidruchtige fans (scythe ultra kaza 3000rpm) en nu ondersteund mijn moederbord het regelen van fans niet.
Nou heb ik ergens gelezen dat je een simpele fan controller kunt maken door een mosfet en een potmeter te gebruiken. Het zou ook alleen met ene potmeter moeten kunnen, maar dan moet je potmeters kopen van ongeveer 30 euro ivm het vermogen van mijn fans (ongeveer 7 watt per fan).
Iemand hier ervaring mee of eventueel een schema van?
http://faq.tweakers.net/cme/lm317.html
Hier zie ik dat met een voedingsspanning van 12 volt de uitgaande spanning nooit hoger als 10.75 volt kan zijn, is het mogelijk om deze toch 12 volt maken, of zit dit het hem in de voltage drop van de mosfet?
Dan moet je een PWM fancontroller makenwouterdv schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 20:37:
Ik heb nou even gegoogled en kom dit tegen:
http://faq.tweakers.net/cme/lm317.html
Hier zie ik dat met een voedingsspanning van 12 volt de uitgaande spanning nooit hoger als 10.75 volt kan zijn, is het mogelijk om deze toch 12 volt maken, of zit dit het hem in de voltage drop van de mosfet?
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Heb de maker gemeeld, en gevraagd of ik er een stel hier in NL kan / mag gaan verkopen. Mocht ik wat horen, dan laat ik dat hier wel weten.Fuzzillogic schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 01:28:
[...]
Gevonden, maar uitverkochtEn de andere tent die ze verkoopt verzendt niet naar NL
Less = more
De fans die ik heb zijn 3 pins en dat zou dan dus toch makkelijker moeten kunnen?
Op zich is die 10.75 volt ook wel genoeg, maar is deze dan ook helemaal terug te draaien naar 0?
En wordt die 10.75 alleen in optimale omstandigheden gehaald of blijft het de hele tijd zo?
Spanning gebruikt een fan niet, die krijgt hij. Hij gebruikt stroom!
Een fan heeft vaak minstens 4v nodig om op te starten, hij het draaien mag je dat nog wat terugschroeven (hier papst120mm fans die bij 3v nog draaien en vanaf 4.x starten).
Je kunt met PWM werken, maar bij dit soort lage vermogens is een LM317 met koellichaam makkelijker en wellicht goedkoper.
Ik kan dan voor de weerstand die de spanning regelt een potmeter gebruiken en zo voor een variable spanning zorgen?
Wat bedoel je ?Ok bedankt voor je hulp, ik dan voor de lm317 icm met wat condensatoren en wat weerstanden.
Ik ga geen pwm gebruiken maar gewoon een spanningsregelaar, dat moest er staan.
Blijft moeilijk dat Nederlands....

Die andere Ctje zijn stabilisatie van de regelaar -> datasheet.
@wouterdv: doe die 100n C's maar wel, de boel kan anders flink oscilleren. Zo'n C'tje kost 2-3 cent dus dat mag het probleem ook niet zijn.
@ Boudewijn
Wat bedoel je precies met 100n C's? 100 nominaal?
Nee, 100nanofarad condensatoren.
http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=259
Deze zijn prima en kosten geen drol (4ct per stuk, je kunt ze nog veel goedkoper krijgen als je er meer bestelt).
http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000032.GIF
C5 hier. Soldeer die dicht op de pinnen van je IC.
Vergeet je niet:
Koelplaajtes voor die ICs
Knopje voor de potmeter?
Bevestigingsmateriaal? (rubbervoetjes, ook prima).
Connectors?
[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 19-04-2009 14:21 ]
Bij dickbest kon ik ook gelijk wat 20 of 40 mm asjes meebestellen voor deze: http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=702.
Het worden dan 2,2kOhm potmeters volgens deze calculator: http://faq.tweakers.net/cme/lm317.html
Deze, http://www.dickbest.nl/we...iewProd&productId=259, zijn zover ik zie niet in in 100 nF te krijgen, mag het ook groter of kleiner zijn?
Koelblokjes: http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1275
Als montage draad kan ik wel een oude flopdrive kable oid gebruiken.
De spanningregelaars kan ik met hun koelblokje wel aan de behuizing van floppydrive vast zetten.
De condensators kunnen hoop ik wel op de voetjes van de ic vastgesoldeerd worden.
Het enige probleem is dan de potmeters, omdat hier ook aan gedraaid gaat worden moeten deze wel goed vast zitten.
http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=714
Ik zou R2 uit de progsel vervangen door 2 weerstanden. Zodat Vout nooit onder de 4/5V komt. Bijv een 560R vaste weerstand + 1.2K pot.
Gewoon voor 100 / 220nF gaan, niet meer. Je kan bijv ook deze nemen.
http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=253
Hou je er rekening mee dat de tab de Vout is. Dus je moet de regelaars isoleren.
http://www.dickbest.nl/we...php?act=viewCat&catId=205
p.s. Hoe moeilijk zou het zijn om de het aantal toeren van elke fan (gele draad), uit te lezen en op een schermpje te laten zien?
edit:
Deze zijn ook bruikbaar? http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=250
Het zijn sibatit condensatoren, het is volgens mij een andere type, maar ze zijn een stuk goedkoper
[ Voor 19% gewijzigd door w-dev op 19-04-2009 16:44 ]
RPM uitlezing is niet al te moeilijk als je wat ervaring met uc's enzo hebt.
Ik heb de natuurkundige kennis van een 6vwo'er met nt profiel.
Ik neem aan dat je ic's bedoeld ipv uc's?
Met programmeren zelf heb ik wel wat ervaring maar dat blijft bij het in java programmeren van een lego nxt dingetje. Dus ik denk dat het weergeven van de rpm's te hoog gegrepen is.
Hier mijn wagentje voor 1 fan:
[ Voor 15% gewijzigd door w-dev op 19-04-2009 17:47 ]
Even aansluitend hierop, weet iemand of de camera van de Wiimote een beetje goed los te halen is? Ik wil de cam namelijk via I2C gaan gebruiken als laser-sensor, sinds de camera sneller kan werken (200Hz) als je hem via I2C aanstuurt en je geen gezeik meer hebt met Bluetooth. Maar het zou het mooiste zijn als ik alleen de camera maar hoefde te salvagen.Fuzzillogic schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 01:28:
[...]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Zie hier (software) en hier (hardware desolder). Succes.
Je hebt M3 boutjes liggen om de zaak vast te zetten?
Ik ben best wel handig, maar ik zal wat extra condensatoren meebestellen, omdat ik het allemaal voor de eerste keer doe.bassie schreef op zondag 19 april 2009 @ 16:10:
Hou je er rekening mee dat de tab de Vout is. Dus je moet de regelaars isoleren.
http://www.dickbest.nl/we...php?act=viewCat&catId=205
Voor de boutjes en de moertjes:
http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=542
Ook wel handig:
http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1734
[ Voor 7% gewijzigd door w-dev op 19-04-2009 19:28 ]
Maar, waarom dan niet de LM317 direct op de behuizing schroeven (wel met siliconen\mica ertussen)?
Koop nu een goedkoop station (aoyue is heel populair voor beginners, kost niet gek veel en is best aardig (ik zou mijn wellers er nooit voor in willen ruilen, maar die zijn ook way duurder)) en een rol niet te dik (!) tin.
Verder: Weerstandjes condendensatoren en evt spoelen gewoon in bulk kopen.
http://www.baco-army-goods.nl/
Dit is ook een leuke toko voor dump spul, ze hebben ook een weerstandskit meen ik.
Verder een goedkope multimeter als je begint, dat is ook fijn en een goede kniptang.
Heb je ook aan gaatjesprint gedacht? Heeft dickbest vast ook, dan wordt het iig geen rommeltje.
Die gaatjesprint heet bij dick best breadboard (broodbord?), is idd wel handig om als ondergrond te gebruiken voor de elco's ed. Voor die soldeerbout zie ik nog wel even, wel mooi spul dat van weller, ik heb er op school ook 1 zien staan dus misschien kan ik die wel even gebruiken om de boel aan elkaar te zetten.
http://www.dickbest.nl/we...int&act=viewCat&Submit=Go
Dit kun je netjes op maat knippen als je alles erop hebt zitten en is stukken goedkoper dan een breadboard.
Dit topic is gesloten.