Adders zijn bloedsimpel in binair. Ik heb vroegah toen ik een jochie van 15 was er eentje 'uitgevonden'. Docent die later kwam met 'ja, dat heet binair'.

Opgebouwd met van die grijze plastig prikborden en dikke labsnoeren. 18 relais gaf een output tot 14 (2x 3 bits in). Het volledige schema is helaas in de backup crash van 2001 oid verloren gegaan. Enige wat ik nog heb is een papieren versie, maar te lui om in te scannen.
In ieder geval, wil je twee bits optellen. Elk relais heeft twee schakelaars, welke break B (open contact bij stroom op relais) of make M (inverse) kunnen zijn. Even het schema uit m'n PWS verbaal overgenomen;
Bit 1 -> Relais R1 (schakelt S1)
Bit 2 -> Relais R2 (schakelt S2, etc.)
Carry lower -> Relais R3
Power -> S1 in
S1 M -> S2.1 in
S1 M -> S2.2 in
S2.1 M & S3.2 M -> Carry higher out
S2.1 B & S2.2 M -> R4
S4 B -> S3.1 in
S4 M -> S3.2 in
S3.1 M & S3.2 B -> Bit output
Vier relais dus voor een full adder. Die relais van school hadden alleen niet twee switches, dus moesten S2 en S3 dubbel uitgevoerd worden wat het op 6 relais per bit bracht.
Het is eigenlijk twee keer hetzelfde stukje (een XOR en een AND parallel), een keer tel je A & B op, daarna nog eens dat intermediate resultaat met de lower carry. Is wat lastig te tekenen zo even snel en ben (zoals ik al zei) lui. Enjoy
Ik had vroeger echt wilde plannen om een complete pc hiermee uit te werken, tot aan instructieset aan toe en dergelijke had ik al uitgetekend. Het grootste probleem was alleen ROM (elke keer data opnieuw invoeren ala oude PDP frontends zag ik niet zitten) en RAM (eerdere link 'cheat' ook door gewoon een IC daar te gebruiken als aanvulling, voor echt RAM heb je een hóóp relais nodig) dus het plan is wat uitgesteld tot ik miljonair ben ofzo en weer niets te doen heb met m'n tijd en geld.
& is hier letterlijk, dus gewoon aan elkaar snoeren. Dus ja, er hoort eigenlijk | te staan.