De EL-kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 21 Laatste
Acties:
  • 127.632 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

TommyboyNL schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:30:
Ik ben van plan een rekenmachine ofzo met relais te bakken. Heb nu al een voorraad van 600 relaitjes liggen. Het converteren van verschillende datatypes naar elkaar kost alleen achterlijk veel relais. Invoer en uitvoer wil je natuurlijk in decimaal formaat hebben, maar het rekenen doe je het liefst binair.
600 Relais? Dat gaat lekker stroom trekken :)

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:18
Ga je de relais ook handmatig wiren? Net zoals ze bij de magic one gedaan hebben.
http://www.homebrewcpu.com/

Ben wel bang dat je rekensnelheid echt waardeloos wordt door alle schakel vertragingen. Maar wel gaaf idee, ooit zou ik zulke dingen zelf ook een keer willen doen. CPU met full size TO-220 fets bouwen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Jep, simpelweg een paar 100 draadjes trekken. Ik heb er nu al zin in :|
Binnenkort maar eens beginnen, anders komt het er nooit van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

teun-v schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:29:
Om maar even terug te komen op de eerdere vraag, ik loop dus met het idee rond om mijn eigen diy cpu te maken in de een of andere form (met torretjes alla BC337 oid) te gaan maken. Wie heeft hier ook wel eens over na gedacht dit in welke vorm dan ook te gaan doen?
Als je het om didactische redenen wilt doen zou ik toch echt een FPGA pakken hoor, kun je tenminste ook echt iets leuks maken :)

Als je het meer gaat om de OMGWTFBBQ-factor dan houd ik je niet tegen :D

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:55

Stoney3K

Flatsehats!

YES! I've DONE IT! *evil laugh*....

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Electronics/DSCF8619.jpg

Blijkbaar was mijn guesstimated pinout precies goed en na het aansluiten van een AVR met wat code erin... beeld! :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 17:32:
YES! I've DONE IT! *evil laugh*....

[afbeelding]

Blijkbaar was mijn guesstimated pinout precies goed en na het aansluiten van een AVR met wat code erin... beeld! :)
nice

Heb je de rs485 ook aan de praat?
Als je een normale com poort hebt, kan je proberen een max232 aan twee max485'jes (of 1 max489) te knopen.
Ik heb gisteren nog even geprobeerd om data te ontvangen met zo'n enttec openDMXusb. maar ik kreeg de 'com' poort niet geopend. Ik kan me herinneren dat er 2 verschillende soorten drivers zijn voor de ftdi232bm, misschien staat de juiste bij mij niet geinstalleerd. (ik had geen zin om met m'n drivers te klooien.)

En mag ik deze nomineren voor de catagorie rare productnaam?: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=170177

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anthor schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 18:32:
[...]

nice

Heb je de rs485 ook aan de praat?
Als je een normale com poort hebt, kan je proberen een max232 aan twee max485'jes (of 1 max489) te knopen.
Ik heb gisteren nog even geprobeerd om data te ontvangen met zo'n enttec openDMXusb. maar ik kreeg de 'com' poort niet geopend. Ik kan me herinneren dat er 2 verschillende soorten drivers zijn voor de ftdi232bm, misschien staat de juiste bij mij niet geinstalleerd. (ik had geen zin om met m'n drivers te klooien.)
Ik heb gewoon met een AVR data naar het scherm lopen bitbangen, wat eigenlijk nog best goed werkte. Nu nog zorgen dat er een fatsoenlijk communicatieprotocol aan zit.

De Enttec driver werkt volgens mij inderdaad niet als je een terminalprogramma wil gebruiken (DMX512 is dan ook niet bepaald UART-compatible, dus dat moet de bitbang driver zijn), ik ga nieuwe controllerboards maken voor de 10 lichtkranten die ik hier heb liggen. De communicatie gaat ook via RS485 plaatsvinden, maar nu wel UART-compatibel zodat ik met standaard drivers+libs aan de slag kan.
En mag ik deze nomineren voor de catagorie rare productnaam?: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=170177
Mijn UART-based RS485 protocol gaat lekker origineel "BunkerBus™" heten, sinds een en ander straks in de Bunker in Eindhoven gaat hangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

TommyboyNL: Wat je zou kunnen doen is in BCD rekenen. Maakt je datapaden wat breder omdat je niet alle bitcombinaties nuttig gebruikt, maar maakt omzetting wel erg makkelijk.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

TommyboyNL schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:30:
Ik ben van plan een rekenmachine ofzo met relais te bakken. *snip*
Adders zijn bloedsimpel in binair. Ik heb vroegah toen ik een jochie van 15 was er eentje 'uitgevonden'. Docent die later kwam met 'ja, dat heet binair'. :+
Opgebouwd met van die grijze plastig prikborden en dikke labsnoeren. 18 relais gaf een output tot 14 (2x 3 bits in). Het volledige schema is helaas in de backup crash van 2001 oid verloren gegaan. Enige wat ik nog heb is een papieren versie, maar te lui om in te scannen. :P

In ieder geval, wil je twee bits optellen. Elk relais heeft twee schakelaars, welke break B (open contact bij stroom op relais) of make M (inverse) kunnen zijn. Even het schema uit m'n PWS verbaal overgenomen;
Bit 1           -> Relais R1 (schakelt S1)
Bit 2           -> Relais R2 (schakelt S2, etc.)
Carry lower     -> Relais R3

Power           -> S1 in
S1 M            -> S2.1 in
S1 M            -> S2.2 in
S2.1 M & S3.2 M -> Carry higher out
S2.1 B & S2.2 M -> R4
S4 B            -> S3.1 in
S4 M            -> S3.2 in
S3.1 M & S3.2 B -> Bit output

Vier relais dus voor een full adder. Die relais van school hadden alleen niet twee switches, dus moesten S2 en S3 dubbel uitgevoerd worden wat het op 6 relais per bit bracht.

Het is eigenlijk twee keer hetzelfde stukje (een XOR en een AND parallel), een keer tel je A & B op, daarna nog eens dat intermediate resultaat met de lower carry. Is wat lastig te tekenen zo even snel en ben (zoals ik al zei) lui. Enjoy ;)

Ik had vroeger echt wilde plannen om een complete pc hiermee uit te werken, tot aan instructieset aan toe en dergelijke had ik al uitgetekend. Het grootste probleem was alleen ROM (elke keer data opnieuw invoeren ala oude PDP frontends zag ik niet zitten) en RAM (eerdere link 'cheat' ook door gewoon een IC daar te gebruiken als aanvulling, voor echt RAM heb je een hóóp relais nodig) dus het plan is wat uitgesteld tot ik miljonair ben ofzo en weer niets te doen heb met m'n tijd en geld. :+

& is hier letterlijk, dus gewoon aan elkaar snoeren. Dus ja, er hoort eigenlijk | te staan. :P

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Topicstarter
@Sprite_tm: om het microcoded te maken was ook mijn idee maar het was ook weer niet mijn bedoeling om bijvoorbeeld de complete 8 bit ALU te gaan maken met een lookup tabbelletjes dat zou de OMGWTFBBQ-factor redelijk wegnemen :P

@TommyboyNL: Wel grappig die 4004, die geeft inderdaad ook wel redelijk weer wat ik in gedachten had. Was nog niet tegen intel schema's van de 4004 aangelopen. Ik had alleen iets minder instructies in gedachten als de 4004. Verder zat ik te denken om bijvoorbeeld vermenigvuldigen delen in software te doen, is wel een heel stuk trager dan als het hardwarematig mogelijk is maar ik zou voor dit project nog geen eisen aan de snelheid stellen. Over het dec -> bin en omgekeerd heb ik geheel nog niet na gedacht. Ik denk dat ik eerst een simpele 4 bit adder in elkaar ga zetten en zie dan wel weer verder of ik nog de moed heb om door te gaan. De 4 bit adder is makkelijk genoeg uit te breiden mocht ik dan verder gaan.

@DaWaN: Zoals ik al geschreven heb in mijn andere post + dat het ook niet om de snelheid gaat. Dus ja waarschijnlijk zal dan de OMGWTFBBQ-factor overblijven :?

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
Iemand in de V&A bied nu deze mooie schermpjes aan:
V&A aangeboden: LCD's 240x128 T6963C

Nu vraag ik me af of ik ze kan aansturen met de arduino;
Ik heb deze AVR libaries gevonden:
http://en.radzio.dxp.pl/t6963/

Zijn deze ook te gebruiken met de arduino compiler?

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Okee, filmpje voor de liefhebbers:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=u2jsjUpVUkk]

Still to do:

Host-software schrijven die centraal displays aan kan sturen.

Interne karakterset uitbreiden (nu nog alleen cijfers en dubbelpunt), zodat er ook tekst op kan.

Eerste versie van losse boards maken met RS485 en fatsoenlijke connectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 22:47:

Interne karakterset uitbreiden (nu nog alleen cijfers en dubbelpunt), zodat er ook tekst op kan.
Voordat je moeite doet om zelf een font te maken, bij Procyon avrlib zit een header file met 5x7 bitmap font :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Zo dan, je hebt wel flink door zitten tikken zeg. Heb je snel voor elkaar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

wacco schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 23:21:
Zo dan, je hebt wel flink door zitten tikken zeg. Heb je snel voor elkaar! :)
Ik heb de Procyon header file maar even gejat en in mijn AVR-GCC project gebruikt, dus nu heb ik de boel al zover dat ie een domme terminal speelt en ik er een scrollend tekstje overheen kan gooien :)... nu nog aan de back-end gaan werken, waarschijnlijk wordt een en ander aan tekst straks via een RSS feed naar de displays gestuurd. De displays kunnen ook (1bpp) graphics ontvangen op de huidige code, wat misschien nog wel van pas zou kunnen komen, en uiteraard komen er steeds meer features in als ik even bezig ben...

Edit: Nog een filmpje dan maar, even patsen met de backend :P:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=JlkopZH6_eI]

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 25-03-2009 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het ontewrp voor een opteller heb ik al helemaal in mijn hoofd zitten. Alleen de bouw ervan... :P
Een BCD full-adder is helaas niet zo simpel als 4 binaire full-adders. Als je nibble een waarde van 10 of hoger krijgt, moet je er 6 bij optellen, om een carry-out bitje te genereren. Dit kost weer 2 full-adders en wat losse logica.
Zo uit mijn hoofd waren er 35 relais nodig voor een BCD full adder (dus voor 4 bits).

Momenteel heb ik de volgende opbouw in gedachten:
2 x 6 duimwielschakelaars (met BCD output) als inputs voor de getallen
48 relais om de outputs te bufferen
6 BCD full-adders (210 relais)
6 BCD -> DEC omzetters (120 relais)
7 nixiebuisjes (6 volledige, en een buisje met alleen een "1")

Al met al 378 relais nodig...
Anthor schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 18:32:
Maxim heeft naast de MEUK versie, nog meer mooie namen. Zie http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1249/t/or#f

[ Voor 18% gewijzigd door TommyboyNL op 25-03-2009 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

Leuk project! Alleen oppassen dat de Nuon niet komt binnen vallen als je dat apparaat aanzet... dat zal wel zo veel stroom trekken dat ze denken dat er een illegale hennepplantage staat :P

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Weet iemand waar je aan five/four-way pads kunt komen voor printmontage? Ze zitten tegenwoordig op elk denkbaar apparaat, maar op farnell kan ik ze niet terugvinden. Ik begin nu net aan het ontwerp van een apparaat waarvoor het wel behoorlijk handig is om zoiets te hebben, ik zou niet echt weten hoe ik anders een lekker werkende 2d-interface kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je een foto, dat maakt het makkelijker,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Denk aan het clickwheel van een iPod, iets met vier 'richtingen' en een middelste knop.

Ik heb overigens ondertussen al een fijner soort apparaat gevonden wat ik waarschijnlijk beter kan gebruiken, een jogdial (draaiknop met drukknop erin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ssj3gohan schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 18:02:
Weet iemand waar je aan five/four-way pads kunt komen voor printmontage? Ze zitten tegenwoordig op elk denkbaar apparaat, maar op farnell kan ik ze niet terugvinden. Ik begin nu net aan het ontwerp van een apparaat waarvoor het wel behoorlijk handig is om zoiets te hebben, ik zou niet echt weten hoe ik anders een lekker werkende 2d-interface kan bouwen.
bedoel je dit?
http://nl.farnell.com/jsp...+358632&_requestid=767670

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yeah... die wil ik hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Vanmiddag (nog enigszins op de valreep) een PICkit2-kloon besteld bij een inkoopactie :) Ik heb nu een Galva-wisp en de PIC's programmeer ik via Bumblebee, maar dat werkt nogal onbetrouwbaar :x Het ene moment werkt het, en vervolgens wil je weer nieuwe hexfiles uploaden en werkt de hele zooi niet meer. Aangezien de PICKit-kloon precies hetzelfde werkt als de originele van Microchip, kan je er ook mee programmeren vanuit MPLab IDE. En runtime debuggen is ook wel mooi meegenomen *O* Hopelijk kan ik dan eindelijk weer verder met m'n uC-gestuurde gitaartuner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Zo vandaag even mijn eerste PCB design gedaan.
Het moest pauper dus het moest op single layer, design is nog niet helemaal af maar ik denk dat de layout nu zo'n beetje vast ligt :) De ground is op dit moment erg slordig, ik denk dat ik daar maar nog een keer over na moet denken, vooral de ontkoppeling van de ATTiny2313 is nu eigenlijk gewoon afwezig.
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2db15yq.jpg
Kostte me uiteindelijk 5 0-ohm weerstanden :)

[ Voor 23% gewijzigd door DaWaN op 29-03-2009 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die rechte hoek bij C2 en bij PC_PT_1... is dat de bedoeling? En tussen C1 en C5.

Er is ook nog een geel draadje bij JP1

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 29 maart 2009 @ 20:45:
Die rechte hoek bij C2 en bij PC_PT_1... is dat de bedoeling? En tussen C1 en C5.

Ook nog bij R4 en wat is het eigenlijk :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Boudewijn schreef op zondag 29 maart 2009 @ 20:45:

Die rechte hoeken zijn niet erg netjes nee, die 3 pinnen bij JP1 zullen mij worst wezen, ik verwacht niet dat het een probleem gaat geven. Maargoed dit was ook maar een eerste versie.
Universeel ATTiny2313 printje met schroefconnectoren.

[ Voor 19% gewijzigd door DaWaN op 29-03-2009 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja niet alleen niet netjes, maar ook lastig te etsen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maken jullie je pcb's zelf? Of bij batchpcb ed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Mr_gadget schreef op zondag 29 maart 2009 @ 21:15:
Maken jullie je pcb's zelf? Of bij batchpcb ed?
Zelf maken, maar dat is omdat ik iemand ken die alle spullen heeft. Als je alle spullen wilt kopen om zelf een beetje fatsoenlijk PCB's te kunnen maken dan kom je er met 100 euro niet :)

Meteen maar even nieuw design laten zien, weer een 0 ohm weerstand wegbespaart 8) Ook meteen die lelijke traces gefixt en toch maar alle pinnetjes van de ISP header aan de GND gehangen :)
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2h362a8.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt een aardig eind komen met 100E hoor :).

Ik ben geen PCB guru (heb er 2 ontworpen, waarbij ik ook veel feedback nodig had!), maar zo je linksboven niet iets meer ruimte kunnen nemen in het baantje naar je connector links zodat je rond R1 wat meer ruimte krijgt (die 2 baantjes links van R1 liggen griezelig dicht bij elkaar).

Hoe zit het met je aarding?
En heb je met stromen en spoordikt rekening gehouden?
Verder: schroef\bevestigingsgaten?

Silkscreen fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Boudewijn schreef op zondag 29 maart 2009 @ 21:59:
Ik ben geen PCB guru (heb er 2 ontworpen, waarbij ik ook veel feedback nodig had!), maar zo je linksboven niet iets meer ruimte kunnen nemen in het baantje naar je connector links zodat je rond R1 wat meer ruimte krijgt (die 2 baantjes links van R1 liggen griezelig dicht bij elkaar).

Hoe zit het met je aarding?
En heb je met stromen en spoordikt rekening gehouden?
Verder: schroef\bevestigingsgaten?

Silkscreen fixen?
Die baantjes bij R1 gaat prima hoor :) Aarding is een beetje matig, ga ik nog naar kijken. Swieso kwam ik erachter dat ik mijn ISP header moest spiegelen 8)7
Stromen en spoordikte is totaal geen probleem, spoordikte is overal ruim voldoende
Schroef / bevestigingsgaten zitten er inmiddel is, silkscreen is er niet dus ik heb nu in het koper de meest cruciale dingen gezet. Maar ik vind het wel weer genoeg geweest zo, morgen weer verder knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Toen ik begon met printjes etsen heb ik voor het ontwerpen veel gehad aan dit PDFje

Als je de ISP aqansluiting van je programmer kan veranderen in 4+2 (Vcc, sck, miso,mosi + gnd, reset) dan kan je de connectors beter kwijt op je print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

voor 100e kun je prima etsen, maar er gaat veel te veel tijd en manuur in zitten. Je hebt enkel een belichter (iets dat UV doet, scanner bijv.), doorzichtig enkelzijdig plakkend printbaar spul (van die office-plaktransparanten), een laserprinter, ijzer-iii-chloride, ontwikkelaar en evt. regeneratie-zout nodig. De chemicaliën kun je voor 30E bij dickbest krijgen, scanner kun je gratis uit een bak halen of als je heel veel moeite doet kun je er een nieuw kopen voor 30E (hoogtezon is een beter idee overigens, bij de kringloop). Printjes zijn ruwweg 3 euro voor enkelzijdig, 5 voor dubbelzijdig euro (dickbest had ze een tijdje geleden nog).

Maar het liefst heb je ipv plakspul gewoon vacuumspul, dus een vacuumpomp, en het liefst heb je verwarmde bakken, en dan wil je ook nog eigenlijk bewegende bakken, en dan zit je al aan 400 euro. En dan kun je meteen ook maskerramen kopen, alignment zooi, automatische ets-doper, en voor je het weet zit je aan de silkscreen en ben je 50k verder. Maargoed, dan moet je wel heel erg diehard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Je ISP header is brak dus die heb ik maar niet volledig geroute, aangezien dat toch zeker weten nog gaat veranderen. Mijn suggestie om het te routen is zo;

Afbeeldingslocatie: http://wacco.mveas.com/other/tiny.png

Je reset knop zat op een nogal rare plek wat niet hielp qua overzichtelijkheid, en je lijnen van die U$1 connector waren ook niet echt handig. Als je dat anders neer legt, blijft er plots nogal weinig van je print over. Nu zit reset nog steeds niet echt briljant, maar dat ligt een beetje aan hoe je ISP connector eruit gaat zien. Misschien rechts naast het kristal plaatsen, links van de ISP ofzo.

Je kan nog wat spul heen en weer schuiven als je daar zin in hebt. Voeding verder naar beneden, kristal naar links bijvoorbeeld en dan de ISP ook weer naar beneden tussen de mcu en de reset knop geeft een nog compactere print, maar ik weet niet of het nog de moeite is. Je snapt het idee. Die airwire links trouwens is een ground, kwestie van een groundplane neerleggen. ;)

Edit:
Kon het niet laten, toch maar even verplaatst. Zoiets dus. :P

Afbeeldingslocatie: http://wacco.mveas.com/other/tiny2.png

[ Voor 15% gewijzigd door wacco op 30-03-2009 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Jamal schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:47:
Leuk project! Alleen oppassen dat de Nuon niet komt binnen vallen als je dat apparaat aanzet... dat zal wel zo veel stroom trekken dat ze denken dat er een illegale hennepplantage staat :P
Het lijkt erop, maar je hebt mis. De verbruik is veel lager dankzij snelle led refresh.
Er wordt telkens 1 rij geactiveerd per keer, dat is 7 leds. Vervolgens gaat het in hoog tempo door alle rijen heen waardoor voor je ogen een lichtkrant ontstaat.

Vergelijk maar met de inktjet kop. Die heeft maar paar rijen inktopeningen, maar het gaat in ongekende tempo heen en weer en er ontstaat een tekst of tekening op het papier.

Alle lichtkranten zijn zo mee gemaakt. Er brandt zoveel dat je denkt dat stoppen op elk moment kan doorslaat, maar dat gebeurt niet. De leds branden steeds om de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1z13
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik denk dan ook dat hij het over de relais-computer heeft. In dat geval geef ik hem ook gelijk want er zullen continu veel spoeltjes aangetrokken zijn. Ik heb zelf ook weleens het idee gehad dit te doen maar ik kan beter met microcontrollers beginnen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Ik had het inderdaad over die relais computer :-)

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
MrDummy schreef op maandag 30 maart 2009 @ 00:46:
[...]

Het lijkt erop, maar je hebt mis. De verbruik is veel lager dankzij snelle led refresh.
Er wordt telkens 1 rij geactiveerd per keer, dat is 7 leds. Vervolgens gaat het in hoog tempo door alle rijen heen waardoor voor je ogen een lichtkrant ontstaat.

Vergelijk maar met de inktjet kop. Die heeft maar paar rijen inktopeningen, maar het gaat in ongekende tempo heen en weer en er ontstaat een tekst of tekening op het papier.

Alle lichtkranten zijn zo mee gemaakt. Er brandt zoveel dat je denkt dat stoppen op elk moment kan doorslaat, maar dat gebeurt niet. De leds branden steeds om de beurt.
Ook al branden ze allemaal tegelijk.. met 20mA per led mag je er een heleboel aan zetten voordat je stoppen doorslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Kan iemand mij een ic aanbevelen zodat ik makkelijk tussen 3v en 5v kan communiceren via spi dus minstens 4 i/o pinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
van 5v naar 3v: weerstandsdeling met 2k en 3k, van 3 naar 5: werkt by design. Als je het perse met een chipje wilt doen dan kun je een 74lcx244 (5v tolerant inputs) of een "dual supply tranceiver" zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Alternatief is een vrij simpel FET circuit...

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://delphys.net/d.holmes/hardware/levelshift/DSCN4811_4810_4809_420x500_5bit.gif

( http://delphys.net/d.holmes/hardware/levelshift.html )

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik doe het nu met diodes maar vind het te rommelig en wilde idd voor een ic gaan. Ik moet dus met 5v tegen een 3v input praten. Bedankt voor de input.

Ik heb een stukje code dat vastloopt op een atmega16, Als ik de code voor de 3e/4e keer aanroep dan hangt hij. Hij zou eventueel in een loop kunnen zitten, maar als ik dezelfde code meer dan een miljoen x run op mijn desktop dan heb ik geen problemen.
Iemand suggesties omdat te debuggen onder linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Tsja, dat heten translating buffers/translators.

http://nl.farnell.com/jsp...lator&Ntx=&isGoback=false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 09:53
hm,

bezig om een klein terminaltje te bouwen met een atmega8, communicatie etc loopt allemaal goed, alleen zoek ik een manier om efficient het scherm leeg te maken...

Ik kan natuurlijk wel 50 lege rijen sturen, maar dit lijkt me nu ook niet alles....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Meer info? Wat voor scherm heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Woei, ein-de-lijk heb ik communicatie tussen 2 CC2500-modules die ik van ebay getrokken heb. Zodra ze werken werken ze best ok, maar voordat je daar bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Sprite_tm schreef op woensdag 01 april 2009 @ 19:14:
Woei, ein-de-lijk heb ik communicatie tussen 2 CC2500-modules die ik van ebay getrokken heb. Zodra ze werken werken ze best ok, maar voordat je daar bent...
Als je de spec leest zou je verwachten dat ze met default settings het niet zo moeilijk zou moeten zijn om ze te laten communiceren?

Of ga je eerst all registers zetten?

Ik heb niet eens een fatsoenlijk spi communicatie aan de gang dus ik moet niks zeggen, maar als jij het al moeilijk vind, dan zal het voor deze noob wel helemaal een ramp worden.
Maar ik vond die exe om de instellingen te zetten al eng...

Ga je source delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, tis een gedeelte dat er echt _ongelovelijk_veel_ registers te zetten zijn en dat als je bijvoorbeeld vergeet je PATABLE te zetten je wel es helemaal niets zou kunnen uitsturen, en een gedeelte dat ik een stel van die modules verdenk van het stuk zijn van het HF-gedeelte; daar krijg ik namelijk geen bit uitgeperst qua packets terwijl interfacen met de uC prima gaat.

De planning is om een sortta netwerk te maken van 1 master (mijn server) en een hoop slaves (IR-sensoren, lampen, knoppen, weetikhet) en ervoor te zorgen dat elke slave reliable kan transmitten met de master: als er een pakketje verstuurd moet worden kan 'ie door retransmits e.d. iig niet verloren gaan doordat iemand anders erdoorheen zit te bleren (wat bij 433MHz bijvoorbeeld wel kan.) Dat wil ik dan uitbouwen tot een heftig domotica-systeem waarbij bijvoorbeeld mijn wekker automagisch uitgaat als er gedetecteerd word dat ik de gang opgelopen ben.

Ik denk dat ik het geheel uiteindelijk wel GPL ga maken jah, maar het duurt waarschijnlijk nog wel ff tot het helemaal af is. Ik heb nu communicatie aan de praat en ben net even bezig geweest met het hele reliable transmissie-systeem designen; puntje 2 is dat implementeren en daarna wil ik eigenlijk als eerste kandidaat voor domotica-iseren een set batterijgevoede PIR-detectoren ombouwen. Daarvoor moet ik echter wel even support voor alle mogelijke stroombesparings-zaken in de software bouwen... maar ook dat komt wel. Ten slotte wil ik misschien ook nog es voor wat encryptie zorgen zodat niet iedere halve zool met een CC2500-devboard mijn apparatuur plat kan leggen, maar dat komt waarschijnlijk apas zodra het netwerk ook het platleggen waard word.

Edit: Heh, ik zie net dat encryptie niet moeilijk hoeft te wezen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sprite_tm op 01-04-2009 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Heel mooi, nu dat jij de fundamenten hebt gelegd krijg ik misschien ook eens motivatie mijn cc2500's werkend te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Sprite_tm schreef op woensdag 01 april 2009 @ 22:21:

Edit: Heh, ik zie net dat encryptie niet moeilijk hoeft te wezen :)
Waarom zo moeilijk? Waarom pak je niet gewoon een random string van bv 1024 bits die je overal inbakt. En daarmee alles xorren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Omdat dat geen encryptie is...

Ik denk dat sprite_tm een even harde zucht zal slaken, maar obscurity is geen security. De enige echte datasecurity is, op het moment van schrijven, harde encryptie. There is no other way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Waar je eigenlijk aan zou moeten denk is dan om een soort tdma te gebruiken, waardoor je je sensoren ook in sleep kunt zetten wanneer ze toch weten dat ze niets moeten ontvangen of zenden. Wel iets lastiger om de klok in sync te houden met sleep mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

ssj3gohan schreef op donderdag 02 april 2009 @ 10:21:
Omdat dat geen encryptie is...

Ik denk dat sprite_tm een even harde zucht zal slaken, maar obscurity is geen security. De enige echte datasecurity is, op het moment van schrijven, harde encryptie. There is no other way.
Xorren op zich is geen security xorren met een 1024 bits die je niet weet aka one-time pad is wel security.
Vertel mij maar eens hoe je dat gaat achterhalen?

Aleen als je continu 1 of 0 stuurt geeft bovenstaande een probleem. Maar dat is makkelijk te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

ssj3gohan: Inderdaad :) Als ik van plan ben om alles te publishen en mensen weten details van het unge-encrypte formaat, is het niet zo heel moeilijk om de key te achterhalen door een encrypted pakketje te onderscheppen met een bekende inhoud en die dan te xorren met die inhoud.

HabberT: De CC2500 heeft een Wake-On-Radio-mode waarin 'ie heel weinig energie gebruikt maar wel luistert naar activiteit. Als dat gebeurt word 'ie wakker en gaat het pakketje ontvangen. Als dat gebeurd is, de CRC klopt en het pakketje is inderdaad voor het apparaat bedoeld, maakt 'ie de microcontroller wakker die dan z'n ding gaat doen.

it0: Kijk maar es naar de encryptie in de eerdere MS Office-versies. Die was ook binnen no-time gekraakt omdat het bestandsformaat bekend was en de encryptie niet veel meer dan xorren was. En een one-time pad is alleen veilig als het inderdaad one-time gebruikt word: voor elke transmissie zou je dus een nieuwe pad moeten gebruiken. Ik was alleen niet van plan om gigabytes aan one-time-pad-data in al mijn devices te stoppen :P

[ Voor 25% gewijzigd door Sprite_tm op 02-04-2009 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Sprite_tm schreef op donderdag 02 april 2009 @ 10:50:

it0: Kijk maar es naar de encryptie in de eerdere MS Office-versies. Die was ook binnen no-time gekraakt omdat het bestandsformaat bekend was en de encryptie niet veel meer dan xorren was. En een one-time pad is alleen veilig als het inderdaad one-time gebruikt word: voor elke transmissie zou je dus een nieuwe pad moeten gebruiken. Ik was alleen niet van plan om gigabytes aan one-time-pad-data in al mijn devices te stoppen :P
Inderdaad 1024 is dan te achterhalen, maar je kan ook gewoon een random nummer generator gebruiken met iedereen dezelfde seed en dan weer xorren...
Ik neem aan dat we het niet over fort knox hebben maar over een domotica oplossing voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Ben gisteren bezig geweest met het maken van de gerber files voor de PICKIT2 Clone (actie op samenkopen.net), maar dat maken van (correcte) gerber files valt nog niet mee.. :-)

Maakt het voor de pcb producent wat uit als de top silk een stuk over steekt?

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

it0: Wat je voorstelt is een encryptieschema wat al dichter bij de werkelijkheid komt: je behandelt je random number generator (rng) dan als een encryptieschema. Het punt is dan dat je schema net zo sterk is als de random-ness van je rng; als je een simpel linear feedback-schema gebruikt (wat nog wel es achter de standaard rand()-fuinctie wil zitten) is het niet zo moeilijk om uit de 'random' output de seed te halen. Wil je je rng goed implementeren, zit je per definitie aan de complexheid van een 'echt' encryptiealgoritme, puur en alleen omdat je dan een 'echt' encryptiealgorithme aan het bouwen bent.

En nee, we hebben het inderdaad niet over iets heel lastigs, maar ik ben wel degene die groot op z'n website gaat zetten hoe z'n domotica/beveiligingssysteem inelkaarzet. Ik zie mensen er al mee kloten puur en alleen om een punt te maken :) en dan gooi ik toch liever even een net encryptie-algo'tje in the mix. If anything heb ik de voldoening van weten dat ik 't goed heb aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Even een reality check: Waarom zou je niet RSA (of een derivaat) gebruiken en wel moeilijk doen met rng's en xorren en whatnot? Sterke encryptie is bewijsbaar enkel bruteforce of langzamer te kraken, er zijn zelfs chipjes die het voor je doen (moet je wel een rng supplien), en zwakke encryptie wordt DIRECT gekraakt, zeker als het idd open source is. We zijn hier geen OV-chipkaart aan het maken, op tweakers doen we het wel profi :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 20:49
Jamal schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:56:
Ben gisteren bezig geweest met het maken van de gerber files voor de PICKIT2 Clone (actie op samenkopen.net), maar dat maken van (correcte) gerber files valt nog niet mee.. :-)

Maakt het voor de pcb producent wat uit als de top silk een stuk over steekt?
Volgens mij verwijderen alle PCB fabrikanten automatisch het silk welke buiten de PCB valt, net zoals dit op/onder het soldeermask verwijdert wordt. Is terug te vinden bij de specificaties van de fabrikant.

offtopic: Zelf "dure" PCB ontwikkelen en bestucken voor een clone met beperkingen waarvan de echte incl. software en behuizing voor ongeveer €30 (ex.) te koop is :?.

Edit: zoals ssj3gohan hieronder zegt PCBs ontwerpen is leuk. Echter zelf vind ik het zelf ontwikkelen/maken van de tools (programmer) welke je nodig hebt om de nog leukere PCBs te maken (tegenwoordig) een stap te ver gaan (tenzij je er functionaliteit aan toevoegd). Komt misschien ook omdat ik zoveel ideeën heb en zo weinig tijd.

[ Voor 19% gewijzigd door W.Wonderland op 02-04-2009 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Sprite_tm schreef op woensdag 01 april 2009 @ 19:14:
Hmm ik wilde er dit weekend aan beginnen, maar als jij het al als lastig ervaart.... :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

brailroad schreef op donderdag 02 april 2009 @ 12:51:
[...]

Volgens mij verwijderen alle PCB fabrikanten automatisch het silk welke buiten de PCB valt, net zoals dit op/onder het soldeermask verwijdert wordt. Is terug te vinden bij de specificaties van de fabrikant.

offtopic: Zelf "dure" PCB ontwikkelen en bestucken voor een clone met beperkingen waarvan de echte incl. software en behuizing voor ongeveer €30 (ex.) te koop is :?.
Alle fabrikanten waar ik prints naar heb gestuurd deden totaal niet moeilijk over silk buiten de print. En zelf pcbs ontwikkelen is gewoon leeeuuukkkk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik denk er ook over om een print te laten produceren. Maar voordat ik een ontwerp kan maken moet ik nog iets weten.
Is een MLF nog zelf te solderen met een soldeerbout? Ik dacht aan een Via in de groundplane, en dan via de onderkant van de print verwarmen om de groundplane te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

MLF vind ik persoonlijk best brak solderen. Als je dat doet zou ik een mooi spuitje pasta aanschaffen en de pads wat uitrekken naar buiten, zodat je met de bout de pad warm kunt maken zodat het soldeer de pin goed pakt. Met soldeerdraad is het eigenlijk niet te doen.

Is het echt zo ruimtekritisch dat je MLF nodig hebt of kan (T)QFP ook nog? QFP kan gewoon op de sprite-manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

brailroad schreef op donderdag 02 april 2009 @ 12:51:
De gein is natuurlijk het zelf maken... en via samenkopen.net met een stel man, kost het maar 20 euro... dus dan heb je en de gein van het zelf bouwen, en is het goedkoper...

En zelf vind ik het gewoon heel erg leuk om een pcb te laten maken :-) (Elke gek z'n gebrek)

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Sommige chips, zoals die CC2500 (is QFN, same thing), zijn er gewoon niet in niet-MLF. Dus dan houd het snel op. :/

Met een soldeerbout zou ik niet weten of het gaat werken, het is natuurlijk erg lastig te controleren of je een goed contact hebt gemaakt en je soldeerbout onder de print terwijl er een los IC bovenop ligt lijkt me ook niet handig. Eerst de pinnen aan de zijkant vastmaken en hij ligt niet meer los maar dan weet je zowiezo niet of je contact hebt gemaakt na het opwarmen van de groundplane. :P

Ik zou kijken of je ergens een hot air station danwel smd oventje kan ritselen/lenen/gebruiken. Ook geen garantie voor goed contact maar dan ben je wel zekerder van je zaak.

Het is overigens zowiezo wel een goed idee om vias in die ground plane te hebben, vooral wireless/RF chips willen een goede ground zien. Zie bijvoorbeeld hier voor CC2500 voorbeelden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb uiteindelijk maar besloten dat die cc2500-chips me te klein waren om te gaan solderen (heb ik wel gedaan, zowel op de dead-bug-manier als met een echt printje) en een stel modules aangeschaft op ebay en bij Ideetron. Kost toch niet zo heel veel en de kans dat die mensen het HF-gedeelte beter aangepakt hebben dan ik is best enorm groot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
ssj3gohan schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:18:
MLF vind ik persoonlijk best brak solderen. Als je dat doet zou ik een mooi spuitje pasta aanschaffen en de pads wat uitrekken naar buiten, zodat je met de bout de pad warm kunt maken zodat het soldeer de pin goed pakt. Met soldeerdraad is het eigenlijk niet te doen.

Is het echt zo ruimtekritisch dat je MLF nodig hebt of kan (T)QFP ook nog? QFP kan gewoon op de sprite-manier.
Het is voor mijn DMX project. Ik ben aan het kijken of ik nu een ledstrip kan ontwerpen met ingebouwde dmx ontvanger.

Ik heb in mijn uC een uart nodig, en dat beperkt de keuze nogal. De attiny2313 in soic is al bijna even lang als mijn print breed is, en een package kleiner is al MLF.
Als ik een andere uC neem kom ik op TQFP-32, maar dat wordt het moeilijk omdat ik dan ook bijna de hele breedte blokkeer voor doorgaande lijnen die ik op die layer nodig heb. Het zal met een hoop puzzelen niet onmogelijk zijn. Maar als een MLF met de hand nog net te doen is, dan scheelt dat misschien een hoop ontwerp problemen.

Zo'n spuit met soldeerpasta is idd erg handig, daar soldeer ik m'n smd spullen ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 20:49
Anthor schreef op donderdag 02 april 2009 @ 13:58:
Ik denk er ook over om een print te laten produceren. Maar voordat ik een ontwerp kan maken moet ik nog iets weten.
Is een MLF nog zelf te solderen met een soldeerbout? Ik dacht aan een Via in de groundplane, en dan via de onderkant van de print verwarmen om de groundplane te solderen.
Zelf gebuik ik hiervoor een Tomado TM-1265 (Snack Toaster ) (minder dan €20)
Groot aantal printen (protos) gedaan en mijn ervaring ermee is goed.
Artikel sond hier (maar is op dit moment tijdelijk? offline) http://www.greenbird.info/electronics/small_projects/reflow_toaster
Indien artikel niet meer online komt, heb ik nog een PDF met de inhoud van het artikel met bijbehorende files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Anthor: Je weet dat je ook een UART in software kan opbouwen? Been there, done that, werkt prima, en je kan het makkelijk in een achtpinner stoppen. Voor meer info: ik meen dat Atmel er een appnote over had.

[ Voor 16% gewijzigd door Sprite_tm op 02-04-2009 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Die app notes heb ik al eens gelezen, maar ik heb een 250 kbaud ontvanger nodig, en 3 pwm kanalen.
De software uart is denk ik te te langzaam, en de uart via USI heeft een timer nodig. Er zijn geen modellen met 3 timers en 4 pwm kanalen, dus dat lijkt me ook niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Euh? Ik neem aan dat het om RGB-ledstrips gaat, waarbij je dus 3 PWM-kanalen nodig heb. Pak bijvoorbeeld de Tiny45 en je hebt zelfs 4 PWM-kanalen. Dan kan je daarnaast vrolijk je UART in assembly schrijven (cycles tellen, oldschool :P) of je zorgt ervoor dat je counters netjes in een snelheid lopen die je zowel voor PWM als als tijdbasis voor je sw-UART kan gebruiken. Kost wat moeite, maar ik persoonlijk doe liever mijn best op code dan dat ik onmogelijke packages ga solderen :P

Hmm, ik had je een voorbeeld willen geven van een asm autobaud- en send-routine die iirc een cycle of 20 per bit nodig had maar ik kan ff niet naar huis ssh'en. Doe ik vanavond wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Sprite_tm op 02-04-2009 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Anthor, als je je pcb-ontwerp post kunnen ik of wacco er waarschijnlijk wel een mouw aan passen, zelfs met een lompere uC. Ik noem wacco maar alvast gezien hij blijkbaar de afgelopen twee pagina's erg opgewonden werd van pcb-ontwerp ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 02-04-2009 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Bedankt voor het aanbod, maar daar wacht ik nog even mee. Het schema staat nog niet vast, en het is maar om te kijken of het haalbaar is.

Ik ben nog even verder gegaan met de TQFP variant (ik denk aan een atmega88). Ik heb de uC 45 graden gedraaid, en m'n bord iets breder gemaakt (een wopping 15,87 mm nu ;) ). Nu heb ik een stuk meer ruimte om mee te spelen, en ik denk dat het wel eens zou kunnen kunnen gaan passen.

En het ontwerpen is een te leuke uitdaging om uit te besteden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Lol. Ik kan het meestal idd niet laten om met printplaatjes aan de slag te gaan. Blijft toch een leuker onderdeel van projectjes imho. :)

Software UARTs kan ik ook van zeggen dat die top werken maar dan wel in een FPGA :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

binnenkort ga ik maar weer eens verder aan mijn moodlight. deze ligt een beetje stil. heb sinds de kort de i2c repeaters er voor binnen dus dat deel is opgelost. maar er is nu weer een nieuw probleem. Fets schijnen beter te werken in combinatie met een driver ic. wat zou betekenen dat de print weer op de schop moet. verder zit ik met ongeveer hetzelfde ruimte probleem als anthor. ik gebruik wel een tiny 25/45/85 maar het is best krap. maar nu eerst het 2de ohmega soldeerproject afmaken. een binaire klok.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Maoh, fets werken beter met een driver-ic als je ze zonder het driver-ic niet goed aan zou sturen :P Als je ervoor zorgt dat de gate-spanning zo hoog is dat de FET bij de stromen die je trekt volledig in geleiding gaat zit je wel goed. Als je de Vcc wilt schakelen of als je logica op een lage voedingsspanning werkt (2.5V bijvoorbeeld) kan je ze wel nodig hebben, maar ik zou ze er niet 'zomaar' tussendrukken.

Edit @ beneden: Fair nuf, maar in dat geval hoeft zo'n driver niet meer dan een H-brugje te wezen en daar zou ik zelf nou niet perse een compleet IC voor nemen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Sprite_tm op 02-04-2009 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

FETs werken prima op 5V uC's, ze schakelen alleen veel minder snel dan in de specs staat. Als je gaat PWMen zul je dat merken. Een typische low voltage led zal een gate capacitance van wat, 200 nC hebben ofzo. Met je microcontroller pomp je er hoogstens 20 mA in, dat betekent dat het 10 microseconden duurt voor hij opgeladen is (iets langer, gezien er minder stroom loopt naarmate de gate voller wordt, maar als we het hier even bij houden). Dat betekent dat als je 1% resolutie wil hebben in je PWM frequentie, dat de schakelflanken ten hoogste 1% mogen duren van de PWM basisfrequentie. Dus je basistijdconstante is 10*100 microseconden, is 1 ms. Opeens is je PWM frequentie, bij behoud van resolutie, beperkt tot 1 kHz.

Met een driver zul je waarschijnlijk tussen de 50 en 100 kHz kunnen. Ik vraag me overigens heel erg af of je sneller zou willen PWMen dan 1 kHz op LEDs, maar motor controllers bijvoorbeeld wil je niet op 1 kHz laten lopen (al is het maar om de irritante piep die dat gaat geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_scrapdmx_ledstrip_test.png

Ik weet nog niet of het werkt, maar het past iig wel ;)
Bedankt voor de input, het heeft iig geholpen er wat meer tijd in te stoppen.
Omdat er een atmega in dit ontwerp zit, kon ik de leds ook nog verdelen in twee afzonderlijk te dimmen groepen.
En ik realiseer me net dat als ik er nu nog 1 weerstandje bij doe, dat deze strip misschien ook nog gebruikt kan worden als stand-alone dmx zender. (maar ik weet niet of de 78L05 dat leuk gaat vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Welke PCB software gebruik je voor die 3D renders? Altium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Voor al m'n electronica ontwerpen gebruik ik KiCad (open source), maar ik moest zelf wat footprints maken en daar heb ik dus geen 3D modellen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

met Wings3D kun je modellen uit 3ds max importeren, dat werkt erg sexy. Het probleem ermee is dat 3ds max geen CAD maar een CAM programma is, en dus niet maatgedreven. Ik zou liever met CATIA of SolidWorks mn modellen maken, maar dat is weer niet compatible.

Ik ben nog steeds op zoek naar een CAD programma dat even makkelijk schema's bouwt als TinyCAD, even uitgebreid is als KiCAD, evenveel formaten aankan als Protel, even lekker layout doet als FreePCB, even lekker mechanisch ontwerpt als CATIA en even goed import/export als 3ds max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ssj3gohan schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 18:58:
met Wings3D kun je modellen uit 3ds max importeren, dat werkt erg sexy. Het probleem ermee is dat 3ds max geen CAD maar een CAM programma is, en dus niet maatgedreven. Ik zou liever met CATIA of SolidWorks mn modellen maken, maar dat is weer niet compatible.

Ik ben nog steeds op zoek naar een CAD programma dat even makkelijk schema's bouwt als TinyCAD, even uitgebreid is als KiCAD, evenveel formaten aankan als Protel, even lekker layout doet als FreePCB, even lekker mechanisch ontwerpt als CATIA en even goed import/export als 3ds max.
Als Wings3D bestanden in het StereoLitho formaat (.STL) kan importeren kun je die vanuit CATIA, SolidWorks, Unigraphics of AutoCAD overzetten. Zo heb ik ook een keer CAD-models van een raceauto naar 3DS MAX overgezet om animaties mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
[b][message=31747258,noline]Ik ben nog steeds op zoek naar een CAD programma dat even makkelijk schema's bouwt als TinyCAD, even uitgebreid is als KiCAD, evenveel formaten aankan als Protel, even lekker layout doet als FreePCB, even lekker mechanisch ontwerpt als CATIA en even goed import/export als 3ds max.
Kan je een beetje programmeren? :D

Wings3d zelf is ook wel makkelijk om modellen voor kicad te maken. (als je niet te veel rare bochten nodig hebt werkt het redelijk intuïtief)
Ik ben wel eens begonnen aan een setje mooiere modellen (r,c,d, etc.) die ik in kicad wou gebruiken, maar om één of andere rede ben ik daar niet echt verder mee gegaan (en ik denk dat ik de .mod kwijt ben). En nu ik meer neig richting SMD heb ik ze niet meer nodig.

De nieuwste versie van KiCad (16-feb) werkt trouwens een stuk beter dan de vorige.
Maar bij m'n zones had ik laatst het probleem dat de 'thermal' verbindingen door m'n boorgaten heen liepen bij het printen.

Zijn er hier in [EL] nog veel mensen die Kicad gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik gebruik momenteel tinycad+freepcb maar ik heb iets nodig dat 3d-modellen doet. Het probleem dat ik met kicad had was dat het net als eagle behoorlijk omslachtig is met layout. Zodra je freepcb doorhebt is het echt vreselijk snel met elke layouttaak. Maar ik ben goed bekend met kicad, en de laatste tijd heb ik behoorlijk wat moeten programmeren om zooi om te zetten tussen eagle, kicad en freepcb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Eagle en Eagle 3D, allemaal mooie 3D plaatjes :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Anthor schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 19:35:
[...]
Zijn er hier in [EL] nog veel mensen die Kicad gebruiken?
* DaWaN Meldt zich !!

Nog geen PCB in gedaan though, ik vind EAGLE ondanks dat het gigantisch omslachtig (als in veel klikken om iets simpels te doen) is wel consistent werken, crasht niet, en veel libs (alhoewel voor KiCAD meer).

Ik weet niet of de link tussen schema <-> layout net zo goed in KiCAD werkt zoals ik het gewend ben in EAGLE ?

[ Voor 8% gewijzigd door DaWaN op 03-04-2009 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DaWaN schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 20:12:
[...]
Ik weet niet of de link tussen schema <-> layout net zo goed in KiCAD werkt zoals ik het gewend ben in EAGLE ?
Dat werkt dus voor zover ik gemerkt heb bar slecht. Je kan niet "even naar de board editor switchen" om wat componenten op hun plaats te zetten als je ERC niet goed is. Dan moet je dus weer aan de slag met een batterij aan no-connect markers, en een heel gedoe om de libraries van de schematic editor, netlist manager en board editor te synchroniseren. Hier is EAGLE een *heel* stuk makkelijker in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

zoals gezegd, het is nooit goed in EDA-land :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Eagle heb ik niet erg veel ervaring mee. De interface vond ik ronduit frustrerend, en bij een van mijn eerste ontwerpen (layout voor een goed gevulde euro gaatjes print) liep ik ook al tegen die freeware limieten op. Daarom ben ik toen iets anders gaan zoeken, en ik ben uiteindelijk via een linkje hier op GoT bij Kicad uitgekomen.

Kicad is ook niet perfect maar dat het een compleet en open source EDA pakket is spreekt me wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

ssj3gohan schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:06:
FETs werken prima op 5V uC's, ze schakelen alleen veel minder snel dan in de specs staat. Als je gaat PWMen zul je dat merken. Een typische low voltage led zal een gate capacitance van wat, 200 nC hebben ofzo. Met je microcontroller pomp je er hoogstens 20 mA in, dat betekent dat het 10 microseconden duurt voor hij opgeladen is (iets langer, gezien er minder stroom loopt naarmate de gate voller wordt, maar als we het hier even bij houden). Dat betekent dat als je 1% resolutie wil hebben in je PWM frequentie, dat de schakelflanken ten hoogste 1% mogen duren van de PWM basisfrequentie. Dus je basistijdconstante is 10*100 microseconden, is 1 ms. Opeens is je PWM frequentie, bij behoud van resolutie, beperkt tot 1 kHz.

Met een driver zul je waarschijnlijk tussen de 50 en 100 kHz kunnen. Ik vraag me overigens heel erg af of je sneller zou willen PWMen dan 1 kHz op LEDs, maar motor controllers bijvoorbeeld wil je niet op 1 kHz laten lopen (al is het maar om de irritante piep die dat gaat geven).
oh zo zit het dus. goed weten we dat ook weer.
even een rekenvoorbeeld er tegen aan. de fet's die ik gebruik hebben een gate capacitance van 13 nc. 13n/20m= 650ns duurt het dus om dit te schakelen mits in het poortje dus niet begrens daarvoor. 5/20m= 250 ohm. oke. dat betekend dus dat ik niet zomaar overal 1k meer voor moet zetten. dat werkt wel maar het kan veel beter. ik kan dus een schakelfrequentie halen van 257*650ns=0,16ms= 6.2khz.

einde leer moment
leer moment van de dag
meet printen goed door sluitingen naar gnd zijn niet de enige die bestaan. naar vcc kan net zo goed en is net zo irritant. heb er 2 weken overgedaan voordat ik er achter kwam. en maar achter je hoofd krabben waarom je de tiny261 niet kan proggen. nu werkt het als een zonnetje. alleen wat meer licht uit de klok en dan is tie ook weer af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je snelheid zal dus wel iets lager liggen, doordat je stroom niet constant is, maar het zal niet onder de 4 kHz liggen gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Yeah, ik heb een primitieve CC2500-stack die aan reliable transmission doet. Alleen de slave is op dit moment echt af, master speel ik zelf handmatig door de pakketjes in hex in te tikken, maar het werkt niet slecht. Ik kan een request voor bepaalde info sturen en krijg netjes een ack als dat request over is. De slave probeert dan die info te sturen en retry't dat netjes om de 2 seconden tot 'ie een ack terugkrijgt. Dubbele pakketjes worden wel geacked maar niet geprocessed zodat een niet-aankomende ack geen probleem is.

Ik zeg: nette master-software voor den PC schrijven en daarna maar es kijken hoe zuinig ik de slaves kan krijgen, en dan maar definieren hoe ik de daadwerkelijke apparaatdata in deze laag wil gaan stoppen. Daarna de stack in een bult uCs gooien en die weer in een zut apparaten gooien en ik heb op de businessregels na een domotica-project :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
De CC2500 is wel een strakke chip, veel opties, maar lastig te doorgronden. Ik heb er helaas nog weinig goede documentatie over kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me heeft een playstation 1 controller aan een AVR geknoopt *O*

Nooit geweten dat de analoge pookjes ook ingedrukt kunnen worden _O-

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2009 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

LED-Maniak schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 19:47:
Eagle en Eagle 3D, allemaal mooie 3D plaatjes :P
En wat doe je met ontbrekende componenten? Ik heb mijn board gerenderd (en naar makepcb.com gestuurd), maar nog nogal wat onderdelen:

Afbeeldingslocatie: http://www.iwritecode.nl/images/eagle_3d.jpg

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Ehm, je hebt je render naar makepcb gestuurd? Ik mag hopen van niet. :P

Je schijnt in POVRay nieuwe componenten te kunnen tekenen en dan te importeren, maar ik heb het nooit echt heel belangrijk gevonden. Ik bedoel, 2D renders zijn al strak zat; http://www.madwizard.org/electronics/articles/pcbimage
En hoe het er dan in 3D uit ziet merk je snel genoeg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

wacco schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:05:
Ehm, je hebt je render naar makepcb gestuurd? Ik mag hopen van niet. :P
Daar kunnen toch hun ding mee doen? Ik heb de pickit2-1-mod.pov die kant op gestuurd... ik neem aan dat als dat niet goed is... ik wel wat zal horen ;)

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Uhm, reken maar dat je wat gaat horen, je moet gerber files maken en opsturen. Met een 3d render kunnen ze echt niks. Zie: http://makepcb.com/index....task=view&id=17&Itemid=30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Ach dat maakt toch allemaal niet zo veel uit? Dan zetten ze toch die data maar om in een ander formaat... zal wel lukken toch?
spoiler:
Iemand die ;) gezien?

Less = more

Pagina: 1 ... 17 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.