Okee, even een kort tripje met de multimeter heeft genoeg opgeleverd.
De 14-pins connector schuift inderdaad vrolijk parallelle data door, van links naar rechts (en aan de andere kant valt het weer via een 14-pins connector van het display af

), ik heb de volgende pinout uit kunnen vogelen:
1: GND
2: Data IN voor schuifregister
3: ~Output Enable (voor latch)
4: Data OUT (doorverbonden met pin 2 van een connector bovenop de print, ik vermoed om displays verticaal te kunnen stacken)
5: VCC
6: Latch CLEAR
7: Latch CLOCK
8-14: D0-D6 voor latch
De latches in kwestie zijn 74HC373, die verbonden zijn met de basis van elk van de 7 rijdrivers (hand-wired darlingtons, woei!), de schuifregisters zijn type 74HC164 (en een verdwaalde -154). Data wordt van links naar rechts doorgeschoven, dus scrollen is in zo'n geval heel makkelijk gedaan. Een statisch beeld weergeven zal waarschijnlijk wel lukken, het nadeel is dat je dan flink aan lichtopbrengst in zal gaan leveren. De datarate valt in zo'n geval wel mee (24kByte/s per module voor 25fps), ik denk dat ik die lichtopbrengst dan nog wel op peil kan brengen door er een zwaardere voeding aan te hangen en dus meer stroom door de LEDs heen te jagen.
Nog een paar foto's voor de liefhebbers:
De hele unit, om even te bewijzen dat ie werkend gesloopt is
Close-upje van de aansluitingen (1x de genoemde parallelle 14-pins connector, en twee RS485 aansluitingen + voeding)
Unit, zonder kast. Ik heb geen moeite gedaan om de met IC's overbevolkte controllerprint te debuggen
... en het deel waar het uiteindelijk om draait, er zitten twee van deze modules in 1 kast (Ja, de andere helft doet het inderdaad nog!

)
Een enkele module bevat 12 5x7 dotmatrix-displays met 5mm LED's, en zijn 53mm bij 38mm groot. De hele kast is met zijn 96cm best een lomp apparaat
Aan IC's zitten er 8 74HC164's op, een enkele 74HC373, 9 ULN2803's en twee 74HC08's. Die laatste zijn waarschijnlijk om het kloksignaal te bufferen als het over meerdere modules heen moet.
Morgen maar eens een timing-diagrammetje en een kabel voor de paralelle poort in elkaar frutsen, en eens kijken hoe snel we op dit geval beeld kunnen krijgen.