De EL-kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 21 Laatste
Acties:
  • 127.735 views

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:14

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Sprite_tm schreef op maandag 09 maart 2009 @ 10:17:
[...]

Dank, maar ATMega8s zijn me iets te groot :P Ik zit eraan te denken om het met een ATTiny45 ofzo te doen, bij voorkeur in SMD-vorm, en dan te loggen naar hetzij het interne geheugen (hoewel 4K aan loggeheugen wat krap is misschien...) hetzij een klein i2c/spi-dip-eeprommetje. Dat allemaal icm een goldcap oid om het zooitje van spanning te voorzien en ik zou iets moeten hebben wat zo klein is dat het mee naar boven kan.
Mocht je je raketten nog willen upgraden naar heat seeking missiles >:) :
wii mote infraroodcamera + arduino

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
@danielv

Microchip’s Flash families of microcontrollers. The full featured Windows® programming interface supports baseline (PIC10F, PIC12F5xx, PIC16F5xx), midrange (PIC12F6xx, PIC16F), PIC18F, PIC24, dsPIC30, dsPIC33, and PIC32 families of 8-bit, 16-bit, and 32-bit microcontrollers, and many Microchip Serial EEPROM products. With Microchip’s powerful MPLAB Integrated Development Environment (IDE) the PICkit™ 2

http://www.microchip.com/...Id=1406&dDocName=en023805

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:35
@danielv

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/8789/pk21modsch.png

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

@danielv :) Bedankt voor het aanbod! Maar ik kan die dingen gewoon proggen met m'n Wisp... en vind het wel geinig om zo'n pcb te laten maken!

Less = more

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Sprite_tm schreef op maandag 09 maart 2009 @ 10:17:
[...]

Dank, maar ATMega8s zijn me iets te groot :P Ik zit eraan te denken om het met een ATTiny45 ofzo te doen, bij voorkeur in SMD-vorm, en dan te loggen naar hetzij het interne geheugen (hoewel 4K aan loggeheugen wat krap is misschien...) hetzij een klein i2c/spi-dip-eeprommetje. Dat allemaal icm een goldcap oid om het zooitje van spanning te voorzien en ik zou iets moeten hebben wat zo klein is dat het mee naar boven kan.
Atmel geheugen? 4, 8 of 16Mbit, past redelijk wat data in, hehe. Is soic-8 package dacht ik en simpele spi aansluiting. Ze kosten iets meer dan een euro bij aavrs.nl dacht ik.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een kleine DC-DC converter die voor mij de 5V uit de USB poort van mijn laptop omzet naar een enkelvoudige 24V. Deze 24V moet galvanisch gescheiden zijn van de 5V

Nu heb ik onderstaande datasheet gevonden

http://www.recom-international.com/pdf/Econoline-2008/RS3-S_D_Z.pdf

Dit lijkt wat te zijn, maar ik heb de volgende vragen:

Als ik type RS3-xx12D zou kiezen, heb ik een +/- 12 V output. Zou ik de nul kunnen laten zweven en zo een 24V output kunnen creëren?

De datasheet maakt melding van de term "isolated" bedoelt men hier de nederlandse term "galvanisch gescheiden" mee of vergis is me?

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:42

Theuno

Da Devil Crew

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:28:
Ik ben op zoek naar een kleine DC-DC converter die voor mij de 5V uit de USB poort van mijn laptop omzet naar een enkelvoudige 24V. Deze 24V moet galvanisch gescheiden zijn van de 5V
Wat wil je gaan voeden ?

Volgens de USB spec mag je maar 100mA uit een enkele USB poort trekken als je je niet geindentificeerd hebt. In praktijk kan je soms tot 500mA gaan zonder dingen stuk te maken, maar ik zou het risico niet nemen.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Verwijderd

Theuno schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:32:
[...]

Wat wil je gaan voeden ?

Volgens de USB spec mag je maar 100mA uit een enkele USB poort trekken als je je niet geindentificeerd hebt. In praktijk kan je soms tot 500mA gaan zonder dingen stuk te maken, maar ik zou het risico niet nemen.
Ik ben van plan een communicatie adapter te voeden die typisch 50mA trekt en max 100mA. Ik verwacht dus een continuebelasting van ongeveer 250mA.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 12:05 ]

Verwijderd

Jamal schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:17:
@danielv :) Bedankt voor het aanbod! Maar ik kan die dingen gewoon proggen met m'n Wisp... en vind het wel geinig om zo'n pcb te laten maken!
Nu kun je m zelf maken op een stuk experimenteer print ( banen) is a veel goedkoper en b ook leuker om zelf te doen, heb m bijna af post m vanaaf

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Ik vind een mooi printje leuker dan dat gezeik met gaatjes print. Solderen, draad strippen, draad vast solderen. Draadje te warm stoken waardoor je vingers verbranden etc.

Doe mij maar een mooi geetst printje, even solderen en klaar. En met smd werken is ook een stuk makkelijker.

[ Voor 8% gewijzigd door bassie op 12-03-2009 23:31 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:14

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:10:
[...]

Ik ben van plan een communicatie adapter te voeden die typisch 50mA trekt en max 100mA. Ik verwacht dus een continuebelasting van ongeveer 250mA.
Das knap, hij trekt gemiddeld 50mA en dat kan tot 100mA, zelfs al zou je een 100% efficiente vonvertor hebben dan red je het niet met 250mA hoor ;)

Iig, je voeding moet gewoon 100mA kunnen leveren op 24V, bij 100% efficientie is dat 480mA, bij 80% efficientje zit je op 600mA, das over de usb specs heen.

Hoe lang kan hij dat soort vermogens trekken? misschien met een condensator af te vangen.

Verwijderd

bassie schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:30:
Ik vind een mooi printje leuker dan dat gezeik met gaatjes print. Solderen, draad strippen, draad vast solderen. Draadje te warm stoken waardoor je vingers verbranden etc.

Doe mij maar een mooi geetst printje, even solderen en klaar. En met smd werken is ook een stuk makkelijker.
het is totaal geen draadjes strippen. er zitten al banen op de print;) dus ook allleen solderen? toch een printje dan maar. ok dan post ik die ook wel :9

Verwijderd

SA007 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:50:
[...]

Das knap, hij trekt gemiddeld 50mA en dat kan tot 100mA, zelfs al zou je een 100% efficiente vonvertor hebben dan red je het niet met 250mA hoor ;)

Iig, je voeding moet gewoon 100mA kunnen leveren op 24V, bij 100% efficientie is dat 480mA, bij 80% efficientje zit je op 600mA, das over de usb specs heen.

Hoe lang kan hij dat soort vermogens trekken? misschien met een condensator af te vangen.
Ik heb geen idee hoe lang hij op max vermogen zal draaien, maar ik maak me niet zo'n zorgen over het vermogen. Desnoods trek ik de voeding uit twee USB poorten parallel. Waar ik me meer zorgen over maak zijn de vragen in mijn originele post:

- Betekend te term "isolated" uit de datasheet dat voeding en uitgangsspanning galvanisch gescheiden zijn?
- Mag ik de -12V en +12V tesamen gebruiken als een enkelvoudige +24V en de 0 laten zweven?

Dat zijn de vragen waar ik een antwoord op zoek.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:43

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Isolated betekent hier inderdaad hetzelfde als galvanisch gescheiden. Je kunt bij een dual variant hoogstwaarschijnlijk -12 en +12 gebruiken om 24 volt te krijgen, maar ik zou het wel eerst proberen voordat je er 1000 bestelt ;).

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zijn er hier mensen met ervaring met het uitlezen van een elektriciteitsmeter?

Leek mij wel leuk om te doen met een arduino, lichtsensor voor het IR ledje van de meter, en dan kijken per kwartier hoeveel pulsjes hij heeft gegeven. Dat dan in een grafiekje zetten en kijken hoe het verloop over de dag is.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-11 00:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Sprite heeft dat wel eens gedaan voor de Elektuur dacht ik.

Verwijderd

Cassettebandje schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 08:44:
Isolated betekent hier inderdaad hetzelfde als galvanisch gescheiden. Je kunt bij een dual variant hoogstwaarschijnlijk -12 en +12 gebruiken om 24 volt te krijgen, maar ik zou het wel eerst proberen voordat je er 1000 bestelt ;).
Thanks, dit wordt inderdaad een proof-of-concept. Als het werkt is het inderdaad de bedoeling om er meerdere van te maken ...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

_ferry_ schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 08:52:
Zijn er hier mensen met ervaring met het uitlezen van een elektriciteitsmeter?

Leek mij wel leuk om te doen met een arduino, lichtsensor voor het IR ledje van de meter, en dan kijken per kwartier hoeveel pulsjes hij heeft gegeven. Dat dan in een grafiekje zetten en kijken hoe het verloop over de dag is.
Yep. Stelt niets voor: LDR op het LEDje plakken, mooie spanningsdeler maken van de LDR en een weerstand en de uitgangsspanning op een AVR-poortje zetten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Hoe ziet een normale 10-pins JTAG eruit?

(ik verwacht nu meerdere verschillende schema's of iemand die het echte antwoord weet)

Ik heb nu namelijk al vier verschillende layouts gezien en ik weet niet of er één heilige pinout is of dat iedereen maar wat aanprutst omdat alleen de 20-pins enigszins gestandaardiseerd is tussen ARM devboards.

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Kwam net een leuke site tegen over vlam triodes. In het kort gezegt is het dus mogelijk om met een vlam en een aantal electrodes een vacuum buis te maken. Best leuk om te lezen kijk maar hier eens.

High Powered Madness

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

@ssj3gohan:
Volgens mij heeft elke fabrikant z'n eigen cocktail aan pin assignments. Ik ben iig nog geen 'standaard' tegen gekomen. Volgens mij is het een "I love standards, especially because there are so many to choose from"-gevalletje.

Wikipedia is het iig met me eens. :)

Spolap: Interactive webcomic

• jeronimo
ssj3gohan schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 14:06:
Hoe ziet een normale 10-pins JTAG eruit?

(ik verwacht nu meerdere verschillende schema's of iemand die het echte antwoord weet)

Ik heb nu namelijk al vier verschillende layouts gezien en ik weet niet of er één heilige pinout is of dat iedereen maar wat aanprutst omdat alleen de 20-pins enigszins gestandaardiseerd is tussen ARM devboards.
http://www.jtag.com/en/Support/FAQ
Q7: What kind of connector should we implement for the TAP?

There is no standard for the TAP connector. However, we recommend that you use a consistent approach in all of your designs with sufficient conductors to meet your needs. We suggest 3 different size headers (10 pins, 14, and 20) depending on your application. Refer to the DFT booklet for details.

• mux

mux

99% efficient!

Bedankt jeronimo, wacco. Ik kan weer verder.

• mux

mux

99% efficient!

Nog een vraag waar ik totaal niet achter kan komen: hoe komt het dat ik op farnell geen ieniemienie (zeg maar 0805-ish) kristalletjes kan vinden en er wel zoeen op mijn AVRISP, harde schijven, etc. terug te vinden is? Het enige dat ik kan vinden zijn extreem lompe 12x5mm apparaten, wel of niet smd.

edit: of 2.5x3.2mm meuk, maar kleiner niet terwijl ik dat toch regelmatig op pcbs zie zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door mux op 15-03-2009 13:08 ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:31
ssj3gohan schreef op zondag 15 maart 2009 @ 13:05:
Nog een vraag waar ik totaal niet achter kan komen: hoe komt het dat ik op farnell geen ieniemienie (zeg maar 0805-ish) kristalletjes kan vinden en er wel zoeen op mijn AVRISP, harde schijven, etc. terug te vinden is? Het enige dat ik kan vinden zijn extreem lompe 12x5mm apparaten, wel of niet smd.

edit: of 2.5x3.2mm meuk, maar kleiner niet terwijl ik dat toch regelmatig op pcbs zie zitten.
Op Digikey kom ik wel 2.0mm x 1.6mm etc tegen. Dat is toch wat je ongeveer zoekt? Bijv. van Abracon Corporation. Op Digikey staat wel de ABM11 serie maar Farnell heeft die serie niet... Andere serie's wel. Misschien kunnen ze die ABM11 wel bestellen?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok weer een mooie vraag :P

Ik heb een beamer die altijd op standby staat. Hoe krijg ik het voor elkaar dat er iets schakelt als ik de beamer echt aanzet? Dus als er iets van 100mA door de 230V kabel loopt? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Koop een master/slave stekkerdoos, en stel het regelschroefje goed in. Heb ik ook staan voor mijn PC, als ie op standby of uit staat is alle randapparatuur ook uitgeschakeld, inschakelen en alles gaat mee aan.
Wil je het zelf maken, dan ga je ff moeten kijken hoe zo'n ding doorgaans opgebouwd is: stroomshunt (kan een weerstandje zijn, maar liever een I-meettrafo), opamp die de spanningsval versterkt, comparator die dat vergelijkt met een referentie, en daarmee een relais aanstuurt.
Andere aanpak die voor hobby-zaken vaak gebruikt wordt: spoeltje maken van de stroomvoerende geleider, en met een hall-sensor het magnetisch veld opmeten.
Denk eraan dat het wisselstroom is, iets van afvlakking kan handig zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• wacco

wacco

cli, hlt.

Heb ik een mooie oplossing: LDR voor de lens plaatsen? :P

Of op het power ledje dan, misschien toch wat handiger. ;)

Voordeel is dat je niet hoeft te gaan klooien met je 230V, wat een waarschijnlijk gegarandeerd duurder grapje gaat worden. Maar wat wil je schakelen? Want meeste* beamers hebben een RS232 poort waar je commando's heen kan schoppen ala 'ga aan' en 'ga uit', dus misschien is het handiger om dat andere apparaat in te schakelen welke dan je beamer ook een kick geeft?

*die ik gezien heb

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hmm nu je het zegt, er zit een trigger rs232 uitgang op de beamer....
Ff zien wat dat doet :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• jeronimo
ssj3gohan schreef op zondag 15 maart 2009 @ 13:05:

Zou het kunnen dat dat keramische resonators zijn. Bijvoorbeeld Murata heeft een behoorlijk programma, ook in de kleinere maatjes.

• mux

mux

99% efficient!

Ben ik heel dom als ik vraag of je keramische resonatoren op de gemiddelde LPC2xxx en AVR kunt aansluiten? Ik herinner me alleen wat van RC oscillatoren en kristallen uit de application notes...

@eerder: ja, ik zie die minidingetjes ook bij digikey. 2x1.6 is in ieder geval al een hele verbetering.

[ Voor 21% gewijzigd door mux op 15-03-2009 14:53 ]

• 0fbe
ssj3gohan schreef op zondag 15 maart 2009 @ 14:50:
Ben ik heel dom als ik vraag of je keramische resonatoren op de gemiddelde LPC2xxx en AVR kunt aansluiten? Ik herinner me alleen wat van RC oscillatoren en kristallen uit de application notes...

@eerder: ja, ik zie die minidingetjes ook bij digikey. 2x1.6 is in ieder geval al een hele verbetering.
Volgens mij hebben die keramische resontatoren een te grote afwijking waardoor timing van je CPU enzo in de soep loopt, daarom zie je ze vooral terug op niet tijd kritische applicatie's. Zo'n ding doet al snel 3000ppm wat vrij veel is. Een AVR op low freq zal misschien lukken maar een ARM zal echt in de soep lopen.

Verwijderd

k heb van een vriend een lcd schermpje gekregen een:

TD036THEA1 ( 3.0 inch bij 2.0 inch) 320х480 data sheet heb ik ook: http://www.terasic.com.tw..._LCM_UserGuide_061130.pdf

Alleen heb ik alleen het schermpje dat werkt, wat kan ik hier allemaal van maken en hoe, ( B.v Fotolijstje of iets anders)

alvast bedankt

• mux

mux

99% efficient!

simplendi schreef op zondag 15 maart 2009 @ 14:57:
[...]

Volgens mij hebben die keramische resontatoren een te grote afwijking waardoor timing van je CPU enzo in de soep loopt, daarom zie je ze vooral terug op niet tijd kritische applicatie's. Zo'n ding doet al snel 3000ppm wat vrij veel is. Een AVR op low freq zal misschien lukken maar een ARM zal echt in de soep lopen.
Maar als je geen timers hebt lopen die tijd bij moeten houden, zo'n ding hoeft toch enkel klokpulsen te voeden zodat de cpu iets kan doen? En dat hoeft dan - in het geval van lpc2xxxjes - enkel te voldoen aan 'tussen de 8 en 12 MHz'.

• jeronimo
Als ik de datasheet bekijk worden ze zeker ook voor controllers gebruikt : http://www.murata.com/catalog/p16e.pdf

• mux

mux

99% efficient!

Ik vind het wel even interessant om te weten wat er misgaat als de precisie van zo'n resonator brak is. Gaat dan de PLL in de war als ik die gebruik? Of is het echt enkel dat m'n klokje een paar seconden op een dag verkeerd loopt?

• wacco

wacco

cli, hlt.

Ik had een PLL verkeerd ingesteld (te hoge frequentie) en het eind resultaat was simpelweg dat de chip stopte met 'tikken' so to speak - hij kon z'n PLL niet gelocked houden. Dus ik denk dat er iets vergelijkbaars zal gebeuren met een brakke externe klok; hij raakt z'n lock kwijt en er worden geen instructies meer uitgevoerd. Nu weet ik niet in hoeverre alles statisch is intern maar ik gok dat als hij weer zou her-locken later, je ergens wel corruptie zal krijgen in je data. Zowiezo lijkt het me niet handig dat je mcu er op random tijden voor random periodes mee ophoud. :P

Maar wat ben je echt in elkaar aan het knutselen dat een kristal van 2x3mm te groot is?

• 0fbe
^^ met wacco
Er zijn sowieso ook gewoon kristallen van 2 bij 1.6 dus ik zie het probleem niet helemaal...

[ Voor 7% gewijzigd door 0fbe op 15-03-2009 22:08 ]

• TommyboyNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 20:17:
k heb van een vriend een lcd schermpje gekregen een:

TD036THEA1 ( 3.0 inch bij 2.0 inch) 320х480 data sheet heb ik ook: http://www.terasic.com.tw..._LCM_UserGuide_061130.pdf

Alleen heb ik alleen het schermpje dat werkt, wat kan ik hier allemaal van maken en hoe, ( B.v Fotolijstje of iets anders)

alvast bedankt
Je kan er van alles van maken, gewoon ff een FPGA eraan knopen. Mocht je dit niet zien zitten, wil ik het schermpje wel van je overkopen. Je kan me mailen op supertomnl gmail com

• mux

mux

99% efficient!

@wacco, simplendi: ik wil vooral weten of het beter kan en wat daar de voor/nadelen van zijn. Momenteel ben ik niet echt iets aan het ontwerpen waarvoor 2x1.6 te lomp is, maar het kan zomaar voorkomen dat dat binnenkort wel gebeurt. I like to be prepared ;)

Verwijderd

TommyboyNL schreef op zondag 15 maart 2009 @ 23:20:
[...]

Je kan er van alles van maken, gewoon ff een FPGA eraan knopen. Mocht je dit niet zien zitten, wil ik het schermpje wel van je overkopen. Je kan me mailen op supertomnl gmail com
Ik ga eerst zelf klooien:) maar waar kan ik zo'n FPGA krijgen ( het is toch een uitgebreidere soort PIC programmer?) ik las dat zer er nu al zijn voor ongeveer 20 euro ( starterskitjes)

:o

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 18:16:
[...]

Ik ga eerst zelf klooien:) maar waar kan ik zo'n FPGA krijgen ( het is toch een uitgebreidere soort PIC programmer?) ik las dat zer er nu al zijn voor ongeveer 20 euro ( starterskitjes)

:o
FPGA's zijn totaal anders dan PIC's en/of PIC Programmers.
FPGA's zijn configureerbare hardware. Je ontwikkelt dus hardware.
Zie: Wikipedia: Field-programmable gate array

[ Voor 9% gewijzigd door Sphere- op 16-03-2009 19:26 ]

Verwijderd

ah, ik begrijp het, alleen waar kan ik zo;n ding krijgen ( of zelf maken)

• Sphere-
Er zijn twee grootmachten in de FPGA wereld: Xilinx en Altera.
Voor thuisgebruikers is Altera waarschijnlijk makkelijker omdat deze een consistentere toolkit heeft.
Het gemakkelijkst begin je door een development board te kopen. Van Altera zijn de DE1 en DE2 veel gebruikt.
Die zijn redelijk prijzig dus wil je iets goedkoper kan je beginnen met CPLD's. Altera biedt MAX II CPLD boards aan voor 60 euro ofzo.

FPGA/CPLD's worden vaak in een hardware description language 'geprogrammeerd'. De belangrijkste zijn VHDL en Verilog.

[ Voor 19% gewijzigd door Sphere- op 16-03-2009 19:26 ]

Verwijderd

Kijk hier heb ik wat aan :), Maar is het dan ook mogelijk om het schermpje te laten werken op een CLPD? Zoja wat kan ik er allemaal mee doen? ik ben een beetje inspiratieloos namelijk ( geen fotolijstje of zo iets origineels ofzo)

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Danielv: anders zoek je even zelf wat uit? Ipv hier te vragen had je ook bijvoorbeeld even 'fpga' in Google kunnen tikken. Als je namelijk in het begin al hier zoveel vragen moet stellen houd ik mijn hart vast als je een hardware description taal (die je wel wil kennen voor FPGAs) gaat gebruiken.

VHDL bijvoorbeeld. Stond dat niet voor Very Hard Description Language?

[ Voor 51% gewijzigd door Sprite_tm op 16-03-2009 19:45 ]

Verwijderd

Sprite_tm schreef op maandag 16 maart 2009 @ 19:43:
Danielv: anders zoek je even zelf wat uit? Ipv hier te vragen had je ook bijvoorbeeld even 'fpga' in Google kunnen tikken. Als je namelijk in het begin al hier zoveel vragen moet stellen houd ik mijn hart vast als je een hardware description taal (die je wel wil kennen voor FPGAs) gaat gebruiken.

VHDL bijvoorbeeld. Stond dat niet voor Very Hard Description Language?
Sprite, vanwaar deze "afsnauwing" ik heb op google gezocht, alleen ik kwam daar niet uit ( FPGA is tegenstander van CPDL) en ja Ik kan programeer taal ( description taal is niet moeilijk om te leren) IK zou zeggen laat je hart maar los, anders kun je zo weinig met één hand. PIC's Programeren gaat me trouwens wel goed af;)

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-11 15:02
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 19:59:
[...]

Sprite, vanwaar deze "afsnauwing" ik heb op google gezocht, alleen ik kwam daar niet uit ( FPGA is tegenstander van CPDL) en ja Ik kan programeer taal ( description taal is niet moeilijk om te leren) IK zou zeggen laat je hart maar los, anders kun je zo weinig met één hand. PIC's Programeren gaat me trouwens wel goed af;)
Pic's programmeren en een FPGA programmeren is een heel andere tak van sport! Als je er geen ervaring mee hebt duurt het gewoon weken of maanden om jou schermpje wat nuttigs te laten vertonen.

Verwijderd

ja, dat is toch alleen maar goed, het is juist toch goed om je open te stellen voor nieuwe dingen, aangezien ik op PIC's uitgekeken ben, alleen als ik dingen niet begrijp en ik vraag het, dan rkijg ik meteen een reactie van Oh, als je nu al zoveel vraagt ..... dat demotiveerd ook :(

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Omdat je vrij veel redelijk simpele vragen lijkt te stellen. As I said: FPGAs zijn niet de meest makkelijke dingen, en omdat vhdl/verilog/... niet zovaak gebruikt worden als yer olde programmeertaal is er gewoon een stuk minder info over te vinden. Als je dan nu al voor simpele vragen als 'kan ik een schermpje laten werken op een FPGA' of 'waar kan ik zo'n ding krijgen' al hier moet stellen, ben ik bang dat we je straks aan het handje door elke regel VHDL heen moeten sleuren, en da's niet helemaal de bedoeling.

Er is niet zo heel veel mis met veel vragen, maar het is erg vermoeiend om info die overal staat in een post te moeten intikken omdat jij het niet gevonden lijkt te hebben. Als je dan toch vragen stelt, maak er dan interessante vragen van, kunnen wij de grijze hersencelletjes weer es wat afwisseling geven ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Sprite_tm op 16-03-2009 20:07 ]

Verwijderd

Sprite, wel eens van zelfstudie gehoord, ik heb nu mijn informatie, daarop kabbel ik zelf wel verder, en als ik dan vragen heb dan stel ik ze wel ( die vragen waren ook wel dom ja)

ik ga es een hele moeilijke vraag bedenken >:) >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2009 20:12 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Voor diegenen die weleens rondhangen in Japan, een tipje.
In Osaka heb je een winkelstraat die ze DenDen Town noemen, tjokvol winkeltjes met anime, manga en figures, maar ook elektronica en -onderdelen. Dichtbij het metrostation van Ebisucho aan de overkant van de straat zit een filiaal van Kyohritsu; vier verdiepingen met onderdelen, met aan de overkant van de straat een ander, kleiner winkeltje. Parallel aan die straat loopt een straat waar nog een paar onderdelenwinkels zitten, en daar wordt het interessant; ik vond daar in februari een soort Winkel van Malle Pietje, met niet alleen gewone onderdelen en ongewone onderdelen, maar ook restpartijen van allerlei pluimage.

Ik heb daar wat 7-segments nixiebuisjes gekocht (300 yen voor 6); een VFD voor een klok, compleet met timer-ic, kristal en een datasheet voor 700 yen; wat 44780-compatible LCD's voor 600 yen per stuk (2x20 en 2x40 char afaik); een bult LED-backlights voor 10 yen per stuk en nog wat meuk.
Een tas vol raar en minder raar spul voor iets van drie tientjes. :P

In Tokio heb je Akihabara, waar ook de meest vage onderdelenshopjes zitten, die schijnbaar moeiteloos exoten op voorraad hebben. Ook SSOP adapterprints en dergelijke trek je daar zo uit het rek, en vaak voor prijzen die je online ook ervoor betaalt.

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 07:16:
het is totaal geen draadjes strippen. er zitten al banen op de print;) dus ook allleen solderen? toch een printje dan maar. ok dan post ik die ook wel :9
Nog gelukt om die te maken?

Less = more

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Kaj. schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 00:30:
In Tokio heb je Akihabara, waar ook de meest vage onderdelenshopjes zitten, die schijnbaar moeiteloos exoten op voorraad hebben. Ook SSOP adapterprints en dergelijke trek je daar zo uit het rek, en vaak voor prijzen die je online ook ervoor betaalt.
In Tokyo ligt het letterlijk op straat, met mensen op kleedjes, zelfs de nieuwste dingen als processoren liggen daar net zoals hier als goedkoop speelgoed op straat, je moet wel de achterstraatjes van akihabra hebben. De hoofdstraat zit allemaal vol met Het nieuwst van het nieuwste gevolgd door de 2ehands shops. Daarachter moet je dus zijn. Er is ook een marktje waar ik ben geweest maar weet de exacte locatie niet meer..

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Zoals al eerder gemeld ben ik bezig om een PICKIT2 Clone (na) te maken. Dit is een PIC programmer die via USB werkt, en (bijna) identiek is aan de PICKIT2 van Microchip zelf. Ook de firmware komt van Microchip zelf. Het leuke van deze kloon is dat er geen SMD onderdelen opzitten, en je hem dus zelf vrij eenvoudig in elkaar kan solderen.

Omdat het niet te betalen is om een enkele pcb te laten maken, ben ik hiervoor inmiddels een samenkopen.net actie gestart om zo de PCB voor de PICKIT2 Clone in China te bestellen.

Dus mocht er iemand op zoek zijn naar een goedkope PIC programmer die via de USB poort werkt, dan kan deze actie interessant zijn.

(En ja, dit lijkt op reclame! Grote sjghande! Maar ik ben geen handelaar, en draai in principe geen winst, ik vind het alleen maar leuk als er zo veel mogelijk mensen ook mee doen...)

Less = more

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

it0 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:08:
[...]

In Tokyo ligt het letterlijk op straat, met mensen op kleedjes, zelfs de nieuwste dingen als processoren liggen daar net zoals hier als goedkoop speelgoed op straat, je moet wel de achterstraatjes van akihabra hebben. De hoofdstraat zit allemaal vol met Het nieuwst van het nieuwste gevolgd door de 2ehands shops. Daarachter moet je dus zijn. Er is ook een marktje waar ik ben geweest maar weet de exacte locatie niet meer..
Yep, de straatjes parallel aan Chuo Dori sterven van de vage en minder vage winkels.

Het marktje wat jij bedoelt is waarschijnlijk het blokje achter Gamers; op het station Akihabara Electric Town Exit nemen, links eruit, meteen rechts en dan is een van de ingangen vlak naast Gamers.
Allemaal miniwinkeltjes met een specifieke range onderdelen of gereedschappen.

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-11 22:24
Damn wat wil ik graag naar Tokyo.. en jullie praten erover alsof je er wekelijks bent..

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nou, ik ben er toch zeker al een dik half jaar niet meer geweest.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:14

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 20:05:
ja, dat is toch alleen maar goed, het is juist toch goed om je open te stellen voor nieuwe dingen, aangezien ik op PIC's uitgekeken ben, alleen als ik dingen niet begrijp en ik vraag het, dan rkijg ik meteen een reactie van Oh, als je nu al zoveel vraagt ..... dat demotiveerd ook :(
Een FPGA is meer hardware maken alsof je heel veel chips met elementaire functies aan elkaar knoopt. Een fpga wordt toch meestal met een uC gebruikt?
Sparkfun heeft ook wel mooie FPGA bordjes met programmers:
http://www.sparkfun.com/c...0&search_section=products
En anders: kijk op Ebay!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

aegis3d schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:54:
Damn wat wil ik graag naar Tokyo.. en jullie praten erover alsof je er wekelijks bent..
Japan is zo fucked up dat je het niet makkelijk uit je systeem krijgt. Zeker plaatsen als Osaka en Tokyo met hun American Town en Shibuja. Alles is nieuw en alles gericht op 15t/m25jr die een aandachtsspanne hebben van een stuiterbal.

Nog steeds snap ik niet wat je met een fpga moet, ik snap dat je alles custom kan bouwen maar lijkt me te arbeidsintensief voor de hobby.

[ Voor 13% gewijzigd door it0 op 18-03-2009 21:59 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:23

mace

Sapere Aude

it0 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:58:
Nog steeds snap ik niet wat je met een fpga moet, ik snap dat je alles custom kan bouwen maar lijkt me te arbeidsintensief voor de hobby.
Mja, je moet gewoon de taal leren, dan kan je er echt vanalles mee, vooral DSP toepassingen kan een FPGA veeeeel sneller dan een uC.

• jeronimo
mace schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 23:15:
[...]

Mja, je moet gewoon de taal leren, dan kan je er echt vanalles mee, vooral DSP toepassingen kan een FPGA veeeeel sneller dan een uC.
Of anders stop je die uC als softcore in je FPGA.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kaj. schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 00:30:
Voor diegenen die weleens rondhangen in Japan, een tipje.

Ik heb daar wat 7-segments nixiebuisjes gekocht (300 yen voor 6); een VFD voor een klok, compleet met timer-ic, kristal en een datasheet voor 700 yen; wat 44780-compatible LCD's voor 600 yen per stuk (2x20 en 2x40 char afaik); een bult LED-backlights voor 10 yen per stuk en nog wat meuk.
Een tas vol raar en minder raar spul voor iets van drie tientjes. :P
7 segments nixies? Wasda? :P

Afaik zijn dat vfd's en geen nixies ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Whatever. Single digit iig.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Theoretisch gezien kunnen 7-segments Nixies best. Ik heb er geen plaatje van kunnen vinden, maar dit is er eentje die op hetzelfde principe werkt, maar eerder Starburst-ish is:
Afbeeldingslocatie: http://www.electricstuff.co.uk/00B04001.JPG
Kaj, ben ik wel nieuwsgierig: zijn 't nou Nixies of VFDs? Bij de 2e kan je ws een gloeidraad zien (en meten), bij de tweede niet. Heb je anders pics?

Edit: Toch eentje gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.tube-tester.com/sites/nixie/data/mg-17g/mg-17g-l.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Sprite_tm op 19-03-2009 10:25 ]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dan is het toch een VFD.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dan blijven het typische dingen: single-digit VFDs kom je ook niet extreem veel tegen :)

• mace

mace

Sapere Aude

VFD's zijn toch meestal blauwig?

Trouwens, Kaj, waarom ga je geen inkoopactie organiseren?

Ik wil ook wel een paar nixies erbij. :P

[ Voor 62% gewijzigd door mace op 19-03-2009 11:21 ]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Omdat ik nu niet meer in Osaka zit. :)
Kan van de zomer wel even kijken of ze er nog zijn. Dacht eerst dat ze 350 yen per stuk waren, en heb er daarom maar een paar meegenomen. Maar het zijn inderdaad VFD's; je voedt ze overigens gewoon met 12v en een dikke weerstand. Nixies hadden ze ook liggen, weet alleen niet meer hoe duur.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

mace schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 23:15:
[...]

Hoe groot is gemiddeld zo'n programma?
Kan je een stukje code laten zien om een indruk te krijgen?

• Sphere-
it0 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 11:55:
[...]

Hoe groot is gemiddeld zo'n programma?
Kan je een stukje code laten zien om een indruk te krijgen?
Het woord programma is eigenlijk verkeerd. Een programma wordt sequentieel uitgevoerd. De code voor een FPGA niet. hier kan je wat voorbeelden bekijken. Verder wordt de grootte vaak uitgedrukt in LE's (Logic Elements).

• wacco

wacco

cli, hlt.

Opencores is dan wel meteen weer (meestal) heftige projecten. Iets beschaafder en makkelijker te begrijpen is dit van Wikipedia: Verilog;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
module toplevel(clock,reset);
 input clock;
 input reset;

reg flop1;
 reg flop2;

always @ (posedge reset or posedge clock)
 if (reset)
   begin
     flop1 <= 0;
     flop2 <= 1;
   end
 else
   begin
     flop1 <= flop2;
     flop2 <= flop1;
   end
endmodule

Je ziet dat je echt logica kan definieren wat dan ook zo daadwerkelijk (nuja, er zit wel een vertaal slag achter maar dat kan je nu nog even negeren) zo wordt uitgevoerd. Die instructies met => worden tegelijk uitgevoerd. Dus als je 512 bytes hebt en je wilt op elke byte twee instructies uitvoeren, dan kan je 1x beschrijven hoe die twee instructies dan zouden moeten achter elkaar en combineren tot 1 nieuwe, in jou hardware gedefinieerde instructie, en dan kan je die 512x tegelijk uitvoeren. Dus waar een normale microcontroller 1024 instructies minimaal moet uitvoeren (even negeren dat de data nog ergens vandaan moet komen en naartoe moet in een microcontroller, wat 'gratis' is in een FPGA) en dus 1024 kloktikken bezig is, kan een FPGA hetzelfde in één kloktik. En de volgende kloktik kan het er weer 512 bytes aan data doorheen sluizen.

Nadeel is dan weer dat dit 'hardcoded' is, dus als je daarna andere instructies op de data wilt uitvoeren moet je de hele chip eerst herprogrammeren wat een halve seconde kost oid. Dus microcontroller; 1 byte per keer, maar elke willekeurige instructie en fpga; willekeurig aantal bytes per keer, maar maar één instructie daar op. :)

Nu kan je natuurlijk wel verschillende instructies voor verschillende data definieren, en als je dan een selectie daarvoor plaatst waarmee bepaalt wordt welke data welke kant op moet krijg je in feite weer een microcontroller, immers data komt dan weer een voor een binnen en er wordt een willekeurige instructie op uitgevoerd. ;)

Voordeel van FPGAs is dus dat ze gigantische (in verhouding) hoeveelheden rauwe data kunnen rond schoppen wat ideaal is als je bijvoorbeeld pixeldata van een ram chip naar een video chip wilt doorschuiven. FPGA kan dan de vertaalslag van protocol (read address, refresh etc aan de ram-kant en beeld-refresh, horizontal sync etc aan de andere kant) doen, iets waar veel pinnen tegelijk moeten worden bedient, wat voor een microcontroller een licht onmogelijke taak is.

Any questions? :P

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
^nog een toevoeging: grote FPGA's (met véél LE) zijn dan weer zo uitgebreid dat je er een hele microcontroller-core in kan krijgen (gratis te vinden op opencore en ander site's, vind je bijvoorbeeld beschrijvingen voor een aantal PIC's), waardoor je dus een eigen microcontroller met extra uitbreidingen zoals custom schuifregisters of ander hardwarematige versnellers bij kan programmeren.
En als je er het geld voor wil geven, dan kan je dingen als de Virtex 4 kopen, een FPGA waar ook een (of meer) powerPC processor(en) en "netwerkkaarten" in vervat zit, kan je heel gekke dingen mee doen, je draait er bijvoorbeeld embedded linux op. Programmeren/synthetiseren wordt dan wel geen amateurwerk meer vrees ik.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sprite_tm schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 11:18:
Dan blijven het typische dingen: single-digit VFDs kom je ook niet extreem veel tegen :)
Ik heb hier een hele doos IV11'jes over. Alle russische IV series zijn single digit vfd's, de IN serie zijn trouwens nixies.

Meen ik zo, heb het niet compleet gecheckt.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 15:39

Stoney3K

Flatsehats!

Okee, ik heb weer een nieuw puzzelprojectje:

De lokale studentendansvereniging heeft een stapel LED-lichtkranten liggen (stuk of 10) die binnenkort in de container verdwijnen als ze niet nuttig ingezet kunnen worden. Nu heb ik hier een proefexemplaar liggen, en heb het display ook al open gehad.

De display-modules zijn niet zo heel bijzonder, er gaat 9V AC aan voeding in (gelijkrichter + caps op de module) en er zit aan elke kant een 14-pins flatcable-connector, waarmee twee modules met elkaar worden doorverbonden. Aan één kant komt een flatcable bij het controllerboard uit, en voor de rest zit er niet veel meer op het bord dan een stapel schuifregisters, demultiplexers en darlingtons die je op een display-module verwacht.

Het controllerboard is verder nog voorzien van dezelfde aansluiting (waarvan 8 pins met diodes in een buffer verdwijnen) en een proprietary plug die doorgesoldeerd zit aan een 3,5mm jack-connector. De twee draden van de jackplug komen op twee (niet één) IC's uit waar iets met 485 op staat, dus ik gok dat dat RS485 line driver IC's zijn.

Ik zit een beetje in dubio waar ik het beste kan beginnen met debuggen. Het display mag kapot (er liggen immers nog 9 spares ;)) maar het liefst wil ik eerst een non-destructieve methode proberen om te testen :)... ik denk dat ik wel een scoop of logic analyzer nodig ga hebben om een en ander aan protocollen e.d. uit te vogelen. Het makkelijkste om het display aan de gang te krijgen is denk ik toch te gaan bit-bangen op de parallelle connector naar de displays toe, ik vermoed dat daar een aantal lijnen GND, VCC, clock, strobe en 8 datalijnen aan zitten wat prima door een parallelle poort gedreven kan worden :)

Het gebruikte RS485 protocol debuggen zou het mooiste zijn (het controllerboard heeft een EPROM waar nu nog tekst in staat, de displays zijn werkend weggelegd), maar als dat niet kan dan is er nog altijd iets te fixen met een nieuw bordje met een AVR erop en een RS485/RS232 aansluiting met eigen protocol. Uiteindelijk willen we de displays in gaan zetten als nieuwsdisplays in het studentencentrum.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik kwam laatst dit truckje tegen: http://www.scienceprog.co...ing-by-using-a-photoshop/ (te simpel om zelf te verzinnen ;) )
Misschien dat je op die manier een schema kan herleiden.

• mux

mux

99% efficient!

ground en vcc moet je heel makkelijk kunnen vinden als je wat nummertjes van chipjes op internet kunt vinden, en daarna gewoon overal random logic in gooien en kijken of er wat gebeurt? Ik gok dat het helemaal niet zo verschillend van die bacoschermen gaat zijn als ik het zo hoor. Het is namelijk heel makkelijk om die dingen zo aan te sturen als de bacoschermen, hoewel die dan weer een vreemde high/lowindeling hebben.

Damn, Anthor, dat is nog eens een gat in de markt. Een proggel maken dat zoiets kan automatiseren :)

[ Voor 10% gewijzigd door mux op 23-03-2009 20:43 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ssj3gohan schreef op maandag 23 maart 2009 @ 20:42:
ground en vcc moet je heel makkelijk kunnen vinden als je wat nummertjes van chipjes op internet kunt vinden, en daarna gewoon overal random logic in gooien en kijken of er wat gebeurt? Ik gok dat het helemaal niet zo verschillend van die bacoschermen gaat zijn als ik het zo hoor. Het is namelijk heel makkelijk om die dingen zo aan te sturen als de bacoschermen, hoewel die dan weer een vreemde high/lowindeling hebben.
Op de displayboards zitten alleen maar standaard logische IC's (74HC serie), dus ik denk dat er inderdaad wel wat te doen valt als ik random ga bit-bangen op de 14 beschikbare pinnen, bovendien ga ik eerst eens met de multimeter doormeten welke pins aan welk IC vast zitten :)... ik wil op zijn minst eerst weten welke pennen van de klok van het schuifregister, en van de lijn- en frameklokken zijn, als ik dat uitgevogeld heb kan ik er leuke dingen op gaan doen :)

• wacco

wacco

cli, hlt.

Met meer layers dan 2 gaat het niet werken, maar ik vind het wel een creatieve oplossing ja. Had ik idd niet zelf kunnen verzinnen. :P

@Stoney3K
Doormeten van die shift registers (waar wel een datasheet van te vinden moet zijn dus dat je weet welke pin welke bit out is) naar de anode danwel cathode van de leds, of voorschakeltransistor of whatever moet toch wel te doen zijn? Zodra je er 1 hebt gevonden zijn de andere horizontale / verticale (depends on welke je gevonden hebt ;) ) er gewoon naast. Laatste out van het shiftregister gaat weer naar de in van de volgende, dus vind de in-pin en de laatste-out, en je kan uitpluizen in welke volgorde de shift registers zitten.

Dan heb je iig alvast het protocol van bit volgorde, shift er een sequence in, enable eventjes, volgende sequence, etc, 25fps en je hebt beeld. Hoe die enable binnen komt is waarschijnlijk een losse lijn - zou niet zo kunnen raden hoe ze dat op die RS485 hebben geregeld.

Bovenstaande moet iig wel aardig lukken met een multimeter lijkt me. Daarna zou ik een RS485 chipje aan een FT232R chipje hangen en de rest via een seriele poort regelen, als alles idd via RS485 aan te spreken is. :)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[b][message=31684491,noline]Bovenstaande moet iig wel aardig lukken met een multimeter lijkt me. Daarna zou ik een RS485 chipje aan een FT232R chipje hangen en de rest via een seriele poort regelen, als alles idd via RS485 aan te spreken is. :)
Het RS485 protocol staat volledig los van het (parallel) aansturen van de displayboards, dus die laatste ga ik eerst eens aan de gang proberen te krijgen. Ik weet niet of het protocol tweerichting is (of misschien éénrichting vanaf een centrale server, zodat het ook RS422 zou kunnen zijn) maar het gebrek aan dat driverboard valt omheen te bouwen. Dus ik denk dat ik één display maar eens ga strippen tot de bare bones en het maar eens met bits ga doodgooien, en eens kijken of ik er beeld op kan toveren. Mocht dat lukken, dan ga ik eens kijken of ik een nieuw driverboard kan ontwikkelen (met bv. een Atmega16) wat ik in alle andere 9 displays kan inbouwen, zodat er vanuit een centrale server beeld naar gestuurd kan worden.

EDIT: Een USB naar RS485 converter héb ik trouwens, in de vorm van een Enttec OpenDMX dongle, al weet ik niet of daar de RX van aangesloten is (even het schema checken). Dat ding is niks meer dan een MAX487 die aan een FT232R geknoopt zit, maar ik wil niet het risico lopen dat ik mijn dongle naar de maan help.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 23-03-2009 21:17 ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Damn, ik wist dat die Chinezen goedkoop konden zijn tot in het destructieve toe, maar dit had ik niet achter ze verwacht. Hun fantastische manier om gestabiliseerd 5V te krijgen uit de onstabiele boordspanning van de auto:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_0348.jpg
En dat is dus een 78L05. Ik weet helaas zo 123 niet meer wat er aan die adapter hing, maar ik heb hier niet zoveel spul staan wat maar een paar mA vreet, dus ik kan me zomaar voorstellen dat dat arme 78L05je ook nog es tegen de grenzen van z'n kunnen aan zit te werken.

Edit: Lol, de zekering is maar liefst 3 ampere :P

[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 23-03-2009 21:58 ]

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:09
Hmmz... Inderdaad erg cheap-ass!
En een paar goedkope chinese namaak-kwaliteits-elco's konden er zelfs niet meer vanaf zo te zien! :+

Flickr

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Maar waarom dan nog wel het geld voor een zekering? :+ Vast nog een restpartijtje zekeringen, waarde doet er dan niet toe :P

• mux

mux

99% efficient!

Zo'n L-versie trekt niet eens veel meer door zn brakke output transistor, maar ik wed dat er alsnog iets van 300 mA aan hing ofzo. Die zekering hadden ze trouwens beter weg kunnen hebben bezuinigd en een dikkere 7805 (M ofzo) ertussen kunnen stoppen, want deze kan met geen mogelijkheid door gaan...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het gaat om het idee, dat er een zekering in zit.
Extra veilig :P.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Okee, even een kort tripje met de multimeter heeft genoeg opgeleverd.

De 14-pins connector schuift inderdaad vrolijk parallelle data door, van links naar rechts (en aan de andere kant valt het weer via een 14-pins connector van het display af ;)), ik heb de volgende pinout uit kunnen vogelen:

1: GND
2: Data IN voor schuifregister
3: ~Output Enable (voor latch)
4: Data OUT (doorverbonden met pin 2 van een connector bovenop de print, ik vermoed om displays verticaal te kunnen stacken)
5: VCC
6: Latch CLEAR
7: Latch CLOCK
8-14: D0-D6 voor latch

De latches in kwestie zijn 74HC373, die verbonden zijn met de basis van elk van de 7 rijdrivers (hand-wired darlingtons, woei!), de schuifregisters zijn type 74HC164 (en een verdwaalde -154). Data wordt van links naar rechts doorgeschoven, dus scrollen is in zo'n geval heel makkelijk gedaan. Een statisch beeld weergeven zal waarschijnlijk wel lukken, het nadeel is dat je dan flink aan lichtopbrengst in zal gaan leveren. De datarate valt in zo'n geval wel mee (24kByte/s per module voor 25fps), ik denk dat ik die lichtopbrengst dan nog wel op peil kan brengen door er een zwaardere voeding aan te hangen en dus meer stroom door de LEDs heen te jagen.

Nog een paar foto's voor de liefhebbers:
Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Electronics/DSCF8602.jpg

De hele unit, om even te bewijzen dat ie werkend gesloopt is :Y)

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Electronics/DSCF8604.jpg

Close-upje van de aansluitingen (1x de genoemde parallelle 14-pins connector, en twee RS485 aansluitingen + voeding)

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Electronics/DSCF8605.jpg

Unit, zonder kast. Ik heb geen moeite gedaan om de met IC's overbevolkte controllerprint te debuggen :)

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Electronics/DSCF8611.jpg

... en het deel waar het uiteindelijk om draait, er zitten twee van deze modules in 1 kast (Ja, de andere helft doet het inderdaad nog! :P)

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Electronics/DSCF8607.jpg

Een enkele module bevat 12 5x7 dotmatrix-displays met 5mm LED's, en zijn 53mm bij 38mm groot. De hele kast is met zijn 96cm best een lomp apparaat ;)

Aan IC's zitten er 8 74HC164's op, een enkele 74HC373, 9 ULN2803's en twee 74HC08's. Die laatste zijn waarschijnlijk om het kloksignaal te bufferen als het over meerdere modules heen moet.

Morgen maar eens een timing-diagrammetje en een kabel voor de paralelle poort in elkaar frutsen, en eens kijken hoe snel we op dit geval beeld kunnen krijgen. :)

Verwijderd

naftebakje schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 19:33:
^nog een toevoeging: grote FPGA's (met véél LE) zijn dan weer zo uitgebreid dat je er een hele microcontroller-core in kan krijgen ...
Of een complete computer, zoals een Amiga met de custom chipset, Minimig genoemd. Prachtige ontwikkeling. Mooi bordje.

• dbeijer85
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Sprite_tm schreef op maandag 23 maart 2009 @ 21:57:
Damn, ik wist dat die Chinezen goedkoop konden zijn tot in het destructieve toe, maar dit had ik niet achter ze verwacht.
Ach, ooit op m'n werk een elektrische scooter open moeten maken, daar vonden we ineens een raar stukje krimpkous middenin rond de hoofdstroomkabel die naar de elektromotor liep (waar dus iets van 40A doorheen moet). M'n collega en ik besloten toch maar even te onderzoeken waarom daar krimpkous zat. Bleek dat in de Chinese fabriek het kabeltje niet lang genoeg was geweest, dus dat ze em maar hadden verlengd. De manier waarop? 1 faston-ringetje (iets als dit, maar dan iets zwaarder) op het ene uiteinde van de kabel, de andere kabel 3cm strippen, anderhalve keer door het ringetje wikkelen en krimpkous er omheen. Vastsolderen? welnee, nergens voor nodig, er gaat tenslotte maar 40A doorheen. 8)7 En dat dus op een voertuig, wat dus alle kanten op gaat trillen :S

Sindsdien ben ik bij die Chinezen nergens meer verbaasd over.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Sprite_tm schreef op maandag 23 maart 2009 @ 21:57:
Damn, ik wist dat die Chinezen goedkoop konden zijn tot in het destructieve toe, maar dit had ik niet achter ze verwacht. Hun fantastische manier om gestabiliseerd 5V te krijgen uit de onstabiele boordspanning van de auto:
[afbeelding]
En dat is dus een 78L05. Ik weet helaas zo 123 niet meer wat er aan die adapter hing, maar ik heb hier niet zoveel spul staan wat maar een paar mA vreet, dus ik kan me zomaar voorstellen dat dat arme 78L05je ook nog es tegen de grenzen van z'n kunnen aan zit te werken.

Edit: Lol, de zekering is maar liefst 3 ampere :P
Tja, hier op het werk hebben we chineze voedingen gehad met kortsluitbeveiliging... dat stond in de specificaties die bij de voedingen geleverd werden... echter om kosten te besparen, waren de kortsluitbeveiligingen maar weg gelaten... 8)7

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.iwritecode.nl/images/voeding.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door IWriteCode op 24-03-2009 09:46 ]

Less = more

• mux

mux

99% efficient!

dbeijer85 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 09:34:
[...]

Ach, ooit op m'n werk een elektrische scooter open moeten maken, daar vonden we ineens een raar stukje krimpkous middenin rond de hoofdstroomkabel die naar de elektromotor liep (waar dus iets van 40A doorheen moet). M'n collega en ik besloten toch maar even te onderzoeken waarom daar krimpkous zat. Bleek dat in de Chinese fabriek het kabeltje niet lang genoeg was geweest, dus dat ze em maar hadden verlengd. De manier waarop? 1 faston-ringetje (iets als dit, maar dan iets zwaarder) op het ene uiteinde van de kabel, de andere kabel 3cm strippen, anderhalve keer door het ringetje wikkelen en krimpkous er omheen. Vastsolderen? welnee, nergens voor nodig, er gaat tenslotte maar 40A doorheen. 8)7 En dat dus op een voertuig, wat dus alle kanten op gaat trillen :S

Sindsdien ben ik bij die Chinezen nergens meer verbaasd over.
Vergis je niet over joining methods van kabels. In trillingsgevoelige gebieden wil je juist geen stijf-koperovergangen maken (dus je wil NIET solderen) omdat je dan scheurtjes in het koper krijgt vlakbij soldeer. Dus voor vrijwel alle flexibele verbindingen geldt dat krimpen beter is dan solderen.

• dbeijer85
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

ssj3gohan schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 11:04:
[...]

Vergis je niet over joining methods van kabels. In trillingsgevoelige gebieden wil je juist geen stijf-koperovergangen maken (dus je wil NIET solderen) omdat je dan scheurtjes in het koper krijgt vlakbij soldeer. Dus voor vrijwel alle flexibele verbindingen geldt dat krimpen beter is dan solderen.
Krimpen is prima, doen we voor bijna alle connectoren die we gebruiken, maar gestripte draad los in een ringetje, voorzien van wat krimpkous als enige verbinding? Dat kan toch echt niet de bedoeling zijn als er 40A doorheen moet?

Assumption is the mother of all fuck-ups.

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Topicstarter
Zo maar eens even een klein vraagje hier opgooien. Zijn er hier mensen die ook wel een met het idee hebben rondgelopen om zelf eens een CPU te gaan bouwen uit 74* logic IC's , relays(Hoe schrijf je dat in het Nederlans) of torretjes. Er is eigenlijk best wel veel informatie te vinden hoe je dit kan doen.

Nou kun je je afragen waarom je dit zou willen want het is een gekken werk 8)7 En het antwoord daarop is simpel: Om er iets van te leren en omdat het kan :+ Een voorbeeld is van een 74* project is Big Mess o' Wires. Een ander project gemaakt met relays vindt je hier. Op de laatste website staan ook goede beschrijvingen van wat de verschillende onderdelen zijn en hoe deze zijn opgebouwd en samen werken om met het geheel een computer te vormen.

Om maar even terug te komen op de eerdere vraag, ik loop dus met het idee rond om mijn eigen diy cpu te maken in de een of andere form (met torretjes alla BC337 oid) te gaan maken. Wie heeft hier ook wel eens over na gedacht dit in welke vorm dan ook te gaan doen?

Overigens wanneer en of ik er aan ga beginnen weet ik nog niet ik ben op dit moment nog verder aan het inlezen.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb er wel eens aan gedacht, maar mijn idee was dan om de bedradingsshit zoveel mogelijk uit te sparen door lookuptables en microcoding (fysieke implementatie: parallele flash-eeproms ;) ) te pakken en zoveel mogelijk logica daarin te stoppen. Nadat ik als testprojectje eens mijn eigen 4-bitter in VHDL gemaakt had, was de wens om nog eens een fysieke cpu te maken wel voorbij tho'. Misschien dat ik later nog es de kriebels krijg en er eentje maak tho'.

• mace

mace

Sapere Aude

Hey sprite. Heb je enig idee hoe je het beste een oude PAL kan reverse-engineeren?

Het gaat om een adres-decoder van een geluidskaart welke op oude soundblasters zit.
Die wil ik reverse-engineeren en dan in een GAL branden o.i.d.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Waarheidstabelletje maken: de input als een n-bit bus zien, daarop tellen van 0 tm 2n-1 en dan vrolijk de outputs noteren?

• mux

mux

99% efficient!

het is zo belachelijk veel werk en je krijgt er zo weinig leuks voor terug dat de meeste mensen volgens mij wel ophouden na hun 100e IC ofzo :)

• mace

mace

Sapere Aude

Sprite_tm schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:53:
Waarheidstabelletje maken: de input als een n-bit bus zien, daarop tellen van 0 tm 2n-1 en dan vrolijk de outputs noteren?
Geen state-afhankelijke logica?

In dat geval is het eigenlijk gewoon een prom toch?
Het betreft overigens een PAL16

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 24-03-2009 13:55 ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als het inderdaad een address decoder is zou er geen logica in moeten zitten lijkt me zo, en lijkt het inderdaad erg veel op een PROM. Je hebt alleen minder cellen nodig omdat je niet voor elke inputswaarde een unieke outputswaarde nodig hebt, dus een PAL is ervoor goedkoper.

Om states te testen zou je trouwens nog es gewoon random inputssignalen erop kunnen zetten en kijken of je waarheidstabelletje dan nog klopt.

• mace

mace

Sapere Aude

Ok dat is wel logisch ja.
Ik ga d'r eens even over nadenken.

Misschien iets met een microcontroller die de data uitpoept en dan het resultaat serieel naar de PC sturen en dat loggen ofzo.

[ Voor 51% gewijzigd door mace op 24-03-2009 14:07 ]

• TommyboyNL
  • Niet online
Ik ben van plan een rekenmachine ofzo met relais te bakken. Heb nu al een voorraad van 600 relaitjes liggen. Het converteren van verschillende datatypes naar elkaar kost alleen achterlijk veel relais. Invoer en uitvoer wil je natuurlijk in decimaal formaat hebben, maar het rekenen doe je het liefst binair.
dec->bcd is nog goed te doen, kost een paar relais (of je koopt duimwielschakelaars met bcd output, zoals ik)
bcd->dec is te doen, kost 20 relais per digit.
dec->bin is niet leuk
bin->dec is helemaal niet leuk
Het wordt nog leuker als je in 1 of 2 complement gaat rekenen. Ook vermenigvuldigen en delen worden zwaar a-relaxed.
Ik wilde daarom gaan beginnen met simpelweg optellen. Als ik vorderingen heb gemaakt, lezen jullie dat hier wel :)

Wat betreft het bouwen van een microcontroller/microprocessor uit tansistoren; Intel heeft het schema van de 4004 vrijgegeven. Deze bestaat, zo uit mijn hoofd, uit iets meer dan 1300 N-channel FETjes. Is te doen, toch?
Zie http://www.intel.com/museum/archives/4004ip.htm
Pagina: 1 ... 16 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.