De EL-kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:
  • 127.467 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:58
* Tomfish gaat ook zitten
Aangezien ik nu een half jaar bezig ben met een HBO elektrotechniek opleiding wil ik zelf het e.e.a gaan knutselen. Het eerste projectje wat ik op schoot kreeg was het ontwerpen van een Knight-Rider scanner met LED's. De grootste uitdaging is natuurlijk om de LED's zo goed mogelijk uit te laten 'faden'.

Natuurlijk heb ik al wat research gedaan om het internet en kwam daar op een project uit waarbij een PWM PIC werd gebruikt om de LED's aan te sturen en uit te laten 'faden'. Omdat mijn kennis in elektronica nog niet heel erg groot is, vraag ik mij af ofdat dit dan ook echt de beste manier is om de LED's te laten 'faden' Ik heb inmiddels al dezelfde PIC programmer besteld als Jamal, zo'n ding is immers altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:30

mace

Sapere Aude

Is wel makkelijk en dan leer je ook nog eens programmeren. :)

Je kan ook leuk met meer leds aan de gang door er shiftregisters aan te hangen, ook leuk om eens mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
mace schreef op zondag 03 mei 2009 @ 11:45:
Is wel makkelijk en dan leer je ook nog eens programmeren. :)

Je kan ook leuk met meer leds aan de gang door er shiftregisters aan te hangen, ook leuk om eens mee te werken.
De bedoeling is in het eerste geval er 8 leds aan te hangen, om vervolgens deze uit te breiden via transistors om een panel van 4x3 LED's aan te sturen ( 2*6 LED's in serie ). Het stukje programmeren zal ik inderdaad nog onder die knie moeten krijgen, al lijkt me dat het aansturen van 8 ouputs niet al te moeilijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-06 11:40

Sprite_tm

Semi-Chinees

wouterdv schreef op zondag 03 mei 2009 @ 11:28:
Ik gebruik een pc voeding als bron dus die zal zeker wel genoeg stroom moeten kunnen leveren. Ik heb zeker niet de uitgangen aan elkaar gehangen. Ik heb alle 3 de schakelingen los van elkaar getest en ze werkten allemaal en ik heb ook goed gekeken of er ergens iets verbonden is wat niet zo zou moeten zijn. Zou het uitmaken dat ik alle drie de lm317T spanningsregelaars op hetzelfde stuk aluminium heb geschroefd? Er zit wel een stukje siliconen tussen maar het schroefje gelijdt dan toch gewoon?
Dat gaat inderdaad geleiden, waardoor je alsnog pinnetjes van al je spanningsregulatoren aanelkaar geknoopt hebt. (Iirc was de tab gelijk aan de referentie-ingang, dus je hangt netto al je potmeters aanelkaar.) Stukkie isolatie ertussen of de koelplaatjes loszagen is de oplossing.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:23
wouterdv schreef op zondag 03 mei 2009 @ 11:12:
Probleem! Ik ben nu een 3-kanaals fan controller aan het maken, maar nu zit er een fout in. Ik heb deze schakeling: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32 vanaf c2 3x nagebouwd en allemaal aan dezelfde stroombron (12 volt) gehangen. Los van elkaar werkt elke schakeling perfect (1,25 - 10,5 volt), maar als ik er twee aansluit dan beïnvloeden de schakelingen elkaar. Ik kan dan met de potmeter van kanaal 2 de spanning van kanaal 1 veranderen. 8)7 En als ik aan beide potmeters draai dan lijkt hij wel de som van de weerstanden te nemen en daarop zijn uitgangsspanning te baseren. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de kanalen los van elkaar gaan werken en elkaar niet meer beïnvloeden? |:(
EDIT: laat maar, rest was me voor

[ Voor 8% gewijzigd door Speedsmile op 03-05-2009 12:14 ]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
PWM lijkt mij een beetje overdreven. Gewoon een torretje pakken met een condensator in de basis, geeft hetzelfde effect. Voor een paneel kan je wel beter pwm pakken.

De tab van de 317 is de Vout, die kunnen dus niet zomaar aan elkaar. Dus een isolatie plaatje + http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1580 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:27
bassie schreef op zondag 03 mei 2009 @ 12:14:
PWM lijkt mij een beetje overdreven. Gewoon een torretje pakken met een condensator in de basis, geeft hetzelfde effect. Voor een paneel kan je wel beter pwm pakken.

De tab van de 317 is de Vout, die kunnen dus niet zomaar aan elkaar. Dus een isolatie plaatje + http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1580 gebruiken.
Het is volgens mij geen pwm, gewoon een spanningsregelaar. Die nippels van dick best hebben ook geen zin van die lm317t zit met een stalen boutje op een stukje aluminium vast gebout, het boutje blijft dan dus geleiden en dus zal ik deze moeten vervangen door een kunststof exemplaar of ergens anders een een niet geleidende overbrenging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

bassie: Waarom zou je ergens extra componenten tegenaangooien als je het ook in software (=gratis, mits je het programmeren leuk vind) kan oplossen?

wouterdv: Die nippels kan je tussen je boutje en je LM317 plaatsen. Het dunne gedeelte ervan valt in het gat van de LM317 zodat je LM317 iig daar geisoleerd is van het boutje+schroefje. Als je dan de koelplaat ook nog geisoleerd hebt van de LM317, wat je zegt dat je hebt, zou het goed moeten gaan.

Zo dus. Het onderdeel waar we het over hebben is de 'shoulder washer'.
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/tmp/mounting.gif

[ Voor 62% gewijzigd door Sprite_tm op 03-05-2009 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-06 10:01
Hallo,

Ik ben bezig met een draadloos meet systeem te maken. Ik wil een pic18F gebruiken om analoge voltages te meten en draadloos door te sturen. Nu kom ik alleen niet uit een ding. De Pic mag maximaal 3V hebben op de analoge input (voeding is 3.3V met 3V Vref) maar ik wil een groot spannings bereik maken van 0V tot 200V. De PIC moet dan zelf de beste range kiezen.

Ik wou dit met 5 weerstanden doen in serie om spannings deling te krijgen.

Vin
9M
900K
90K
9K
1K
GND

Maar als ik bijvoorbeeld 150mV wil meten moet ik de ingang direkt op pic aansluiten zonder spannings deler. dat zou betekenen als ik 200V wil meten dat ook op de ingang komt van de pic en die zegt dan boem.

Als ik een gewone multimeter bekijk met draaiknop kan ik 200V meten in het 200mV bereik alleen geeft hij dan overload aan. Dan moet ik de schakelaar verstellen en is het geen probleem.

Hou zou ik dit op kunnen lossen zonder mechanische schakelaars ?

En ook zou ik iets moet maken zodat het geen probleem is als de draden verwisselt worden iets van een diode in serie alleen krijg je dan weer spannings val.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat je zou kunnen doen is een instelbare spanningsdeler opzetten: vanaf je meetpunt pak je een vaste weerstand naar de ingang van je uC, en vanaf daar heb je een aantal weerstanden in serie met transistoren naar de ground. Door de torren aan en uit te schakelen kan je de onderste weerstand van je spanningsdeler varieren, en dus je deelfactor. Zenertje van 3.1V erbij voor zowel overspanning als negatieve spanningen en klaar is Cyrus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
maar als de uC dan op een bepaald bereik van milivolts zit (dus met kleine deling) en ga dan hogespanningen meten dan kan die 3V zener dat toch niet tegen houden ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat hangt, iig in theorie, alleen van de weerstand tussen die hoogspanningsingang en de ingang van je uC af. Bij, stel, 200V en een bereik van 1-op-1 (geen weerstand naar ground dus) gaat er een stroom van (200V-3.1V)/R lopen, met R zijnde die weerstand aan de ingang. Stel, je pakt daar ongeveer 10M, wat je een post terug van plan leek te wezen, is de stroom die dan loopt zo'n 20uA. Zeners zijn vaak gespecced op een hoeveelheid watt, en om 20uA veilig te kunnen verstoken heb je een zener van (20uA*3.1V) nodig, wat in de orde van grootte van zo'n 0.1mW zou wezen Yer olde average zener kan dat makkelijk hebben :)

Ow, dat geld trouwens vooral voor 'lage' spanningen als 200V, als het hoger is moet je ook nog rekening houden met vonkoverslag enzo, maar deze orde van grootte van spanningen kan yer olde gemiddelde compontje nog wel aan zonder raar te doen, iirc.

[ Voor 16% gewijzigd door Sprite_tm op 03-05-2009 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
ik had nu dit getest in simulatie

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
VIN (0Vt/m 300V)
|----------------------------------------------------
900K                                          |    
|---------------------------AN2              10K
90K                  |                        |------------------AN1
|-----------AN3      |                       3,3V Zener
9K                  3,3V Zener                |
|-----------AN4      |                        |
1k                   |                        |
|                    |                        | 
GND                 GND                      GND

Zener kan 500mW aan en heeft een Izt van 50uA

en dan ANx komt direkt op een uC analoge input (ik gebruik er dus vier) en dan scan ik die op de waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
Sinds eergisteren een A-Solar AM101 in huis. Het ding is bedoeld voor het opladen van gadgets als mobiele telefoons en portable muziekspelers, maar ach, why stop there? :) Even een USB-kabeltje geslachtofferd om aan de remote van een Silverlit RC helikopter te hangen:

Afbeeldingslocatie: http://album.randysimons.com/show_image-3400-400-300-90.jpg
Beetje lange kabel ja, maar ach mag de pret niet drukken, en ik had niks anders in huis.

Working fine. Is dit de eerste solar-powered heli die echt kan vliegen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:38
Mwah, als de Lithium batterij in dat zonnepaneeltje leeg is dan doet je heli het ook niet meer denk ik :P

Die remote zal echt niet 'live' op zonne energie werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
Foto/filmpje in actie kan er niet van af? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mijn gok is dat Kaj. atm in katzwijm ligt na een druk weekeind de animecon waar dit geval hing georganiseerd te hebben. Lijkt me niet dat je op korte termijn een filmpje kan verwachten dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 13:36
Zijn zeners niet te traag om als enige spanningsbeveiliging te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als je een optische geluidsuitgang hebt op een apparaat.

Zo'n optical transmitter, die licht maakt van de elektrische signalen heeft 3 aansluitingen geloof ik.

+5V
GND
S/PDIF DATA

Als je in plaats van een optisch, een coaxiaal signaal wilt hebben, kun je dan gewoon de S/PDIF DATA en de GND voor dat blokje aftappen?

Ik heb namelijk maar 2 optische ingangen op m'n versterker, en 3 apparaten.

Ik weet dat er converters bestaan van optisch > coaxiaal, maar die doen misschien wel precies hetzelfde als wat ik wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277669

welke aansluitingen heeft een 433Mhz transmitter?

ik heb deze op de rommelmarkt gekregen en kan er niks over vinden

+ foto's bovenkant en onderkant

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2hgbvj4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2qi1t84.jpg

pootje 4 is de v- van het IC en pootje 8 de v+

schema staat

hier

http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/90/62591_DS.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
ThinkPadd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 18:16:
Als je een optische geluidsuitgang hebt op een apparaat.

Zo'n optical transmitter, die licht maakt van de elektrische signalen heeft 3 aansluitingen geloof ik.

+5V
GND
S/PDIF DATA

Als je in plaats van een optisch, een coaxiaal signaal wilt hebben, kun je dan gewoon de S/PDIF DATA en de GND voor dat blokje aftappen?

Ik heb namelijk maar 2 optische ingangen op m'n versterker, en 3 apparaten.

Ik weet dat er converters bestaan van optisch > coaxiaal, maar die doen misschien wel precies hetzelfde als wat ik wil doen.
in principe: ja, maar ik weet niet wat het niveau van het signaal is wat op die s/pdif data pen gezet wordt.
via coaxiaal is het normaal 0.5 - 1v, dus als er 5v op de optische transmitter gezet wordt, kan je receiver het wel eens vervelend vinden

zie http://en.wikipedia.org/wiki/SPDIF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

ThinkPadd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 18:16:
Nee, dat gaat niet, je moet het bufferen, bijvoorbeeld met een 74hc04.

Kijk ook eens hier: http://www.hardwarebook.info/S/PDIF_output

[ Voor 47% gewijzigd door mace op 04-05-2009 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe kan het dat je dan wel een coaxiaal signaal van de header van je moederbord kunt pakken ?

Die heeft namelijk ook die 3 aansluitingen.

Ik heb net even gemeten

met 1 pen van multimeter aan de GND

1 pen 0V
2e (middelste) 5V
3e 1,6V

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2009 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
crap, dubbelpost

[ Voor 88% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2009 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Als die aansluiting genoeg stroom kan leveren hoef je niet te bufferen om een spdif uitgang te maken.
Daar kun je achter komen door de datasheet van het IC te lezen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

ThinkPadd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 14:08:
Hoe kan het dat je dan wel een coaxiaal signaal van de header van je moederbord kunt pakken ?
Omdat die al gebufferd is.

Dat hetzelfde stekkertje er aanzit is niet zo bijster interessant.

Maar goed, als je het wilt proberen dan kan dat!
code:
1
2
3
4
5
6
         100nF
  TTL ----||-----330ohm-- --------- coax S/PDIF signal out
  in                     |
                      100ohm
                         |
 Ground ----------------- --------- coax signal ground

Dat even maken, en dan proberen.

YMMV en op eigen risico. ;)

(De reden dat die meuk er tussen moet is voor de impedantie en ontkoppeling.)

[ Voor 49% gewijzigd door mace op 05-05-2009 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik heb hier een microfoon limiter ter reparatie, dat is een apparaat met een aantal notch filters en een begrenzer zodat je microfoons niet gaan rondzingen, op zich een handig ding maar de voeding voor de opamps is volstrekt debiel ontworpen.

Er zit een trafo in die na gelijkrichting ongeveer 24 volt geeft, daar achter zit een 7815 om een mooie gestabiliseerde 15 volt te maken.
Als je met opamps werkt is een symmetrische voeding veel handiger, dus hebben ze er maar een H-brug met oscillator in geplaatst met wat diodes en elco's om zo 2x 15 volt te maken 8)7

Gevolg is dus dat er een of andere HF resonantie in zit die je met de scoop overal terugziet.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

bobo1on1 schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 20:58:
Ik heb hier een microfoon limiter ter reparatie, dat is een apparaat met een aantal notch filters en een begrenzer zodat je microfoons niet gaan rondzingen, op zich een handig ding maar de voeding voor de opamps is volstrekt debiel ontworpen.

Er zit een trafo in die na gelijkrichting ongeveer 24 volt geeft, daar achter zit een 7815 om een mooie gestabiliseerde 15 volt te maken.
Als je met opamps werkt is een symmetrische voeding veel handiger, dus hebben ze er maar een H-brug met oscillator in geplaatst met wat diodes en elco's om zo 2x 15 volt te maken 8)7

Gevolg is dus dat er een of andere HF resonantie in zit die je met de scoop overal terugziet.
Lekker dan.

Ik zou zelf een symmetrische voeding maken met een 7815 en een 7915.

Misschien dat je de trafo kan hergebruiken, moet je even kijen hoe het met de wikkelingen zit.

[ Voor 0% gewijzigd door mace op 05-05-2009 23:31 . Reden: waardes te laag, bedtijd. :z ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:37
Of desnoods met 2 diodes enkelzijdig gelijkrichten, 2 elco's, LM317 en een LM337 en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Hm kom er net achter dat het ding ook op 24 volt gelijkspanning kan draaien, dat maakt het al wat logischer, maar dan nog is het ontwerp vrij slecht.
Er zit bijvoorbeeld geen elco achter de 7815 terwijl er wel plek is op de print, ik denk dat ze een aantal keer de H-brug eruit hebben geblazen en toen maar besloten hebben die elco weg te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

gooi die hele voeding op de schop. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Mja ik ben helemaal niet onder de indruk van dit ding, er zit een gebalanceerde ingang op zonder lowpass, waarvan alleen de positieve ingang gebufferd is met een opamp alvorens het omgezet wordt naar gebalanceerd.
Ook zitten er onderop een stuk of 7 100n condensatoren gesoldeerd omdat ze die schijnbaar vergeten waren in het ontwerp, en die condensatoren zitten alleen maar van + naar - dus ontkoppelen naar gnd doen ze niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Welke halve zool heeft dat ding ontworpen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Nou heb ik een fan controller gemaakt met behulp van een lm317t. Ik heb dit schema 3x nagebouwd vanaf c2: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32. De fans die er op aangesloten zijn, zijn deze: http://www.scythe-eu.com/.../fans/ultra-kaze-120.html , de 3000 rpm versie. Nu blijkt dat bij lage spanningen gaat de fan een irritant tikkend geluid maken, ligt dit aan de fans of aan mijn fan-controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:48

almightyarjen

When does the hurting stop?

wouterdv schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 16:53:
Nou heb ik een fan controller gemaakt met behulp van een lm317t. Ik heb dit schema 3x nagebouwd vanaf c2: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32. De fans die er op aangesloten zijn, zijn deze: http://www.scythe-eu.com/.../fans/ultra-kaze-120.html , de 3000 rpm versie. Nu blijkt dat bij lage spanningen gaat de fan een irritant tikkend geluid maken, ligt dit aan de fans of aan mijn fan-controller?
hoeveel is lage spanning?
Als je de fans direct aansluit op de 5V van je computer, of tussen de 12V en de 5V van je computer (7V), hoe je dat getik dan ook?

Zo niet, dan ligt het dus aan je schakeling. Misschien dat er iets staat te resoneren ofzo...

[ Voor 6% gewijzigd door almightyarjen op 07-05-2009 17:15 ]

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Ik zal het eens gaan proberen wat de fans bij 5 en bij 7 volt doen. Zou pwm wat zijn om het getik weg te krijgen mocht het toch van de fans af komen?

Edit:
Laat maar zitten het zit hem in de fans, de enige optie is waarschijnlijk andere fans kopen.....

[ Voor 26% gewijzigd door w-dev op 07-05-2009 19:58 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb hier printsoldeer van Griffon. Tin/lood verhouding is 60/40.
Het is 0,7mm dik en 4m lang

Dit komt uit de bouwmarkt, maar is redelijk duur.
Deze is op, en ik moet nieuw soldeertin hebben.

Nu dacht ik, ik kijk eens op internet of het daar goedkoper is. Dat is volgens mij ook wel zo, maar op internet gaat het op gewicht.

Maar wat is nou vergelijkbaar met dit kokertje dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 12:08

mux

99% efficient!

wat jij had is zo'n 17 gram buisje. Wat jij wil is een 100 gram rolletje. Standaard merkspul hoort tussen de 3 en 5 euro te kosten, zorg wel dat je 0.5 of 0.7mm te pakken krijgt, 1mm is te dik.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nog goedkope adresjes daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Ik gebruik de 100 gram 0.6mm rolletjes van Eleshop.nl, 't past alleen niet in een envelop dus je betaald een hoop verzendkosten. 't is wel prima spul en stinkt niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 83328 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 22:17:
Ik gebruik de 100 gram 0.6mm rolletjes van Eleshop.nl, 't past alleen niet in een envelop dus je betaald een hoop verzendkosten. 't is wel prima spul en stinkt niet :)
Die is wel goedkoop inderdaad.

Zie ook dat ik vet genaaid ben qua prijs met experimenteer printplaat. Moest bij elektrozaak hier 5,70 betalen voor een experimenteer printplaat van 100*160, terwijl die bij eleshop maar 2,50 kost.

Maargoed, ik heb hem gebookmarked :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

mace schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 08:03:
Welke halve zool heeft dat ding ontworpen dan?
Eerste guess: Behringer. :P

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 22:22:
[...]Zie ook dat ik vet genaaid ben qua prijs met experimenteer printplaat. Moest bij elektrozaak hier 5,70 betalen voor een experimenteer printplaat van 100*160, terwijl die bij eleshop maar 2,50 kost.
Misschien is die je nu hebt een epoxy printplaat (groen). Dit is breekt minder snel dan pertinax (bruin) printplaten en trekt niet krom als je ze volbouwd.........maar is ook twee keer zo duur :).

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
Even tussendoor iets heel anders. Thuis hebben wij een draaistroommeter hangen uit 1973 met een maximaal vermogen van 10A per fase. Had deze al lang niet vervangen moeten worden? Ik ga er van uit dat we maar 1 fase gebruiken en dat daardoor deze meter wel eens overbelast raakt. Dit zou ook meteen het hoge verbruik verklaren, want we zaten vorig jaar op 5214KwH met een gezin van 4 personen. Ook nu zitten we al op de 2500Kwh voor dit jaar. Heeft iemand hier kennis van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Is er iemand toevallig ooit de pinout van een enigszins recentelijke inkjet-cartridge tegengekomen? Ik wilde deze unit weer es opnieuw maken, maar de nieuwere cartridges hebben allemaal een shift-register aan boord inplaats van het row/column/select-geheel van de oudere cartridges. Dat betekent dat je met vrij weinig connecties extreem veel nozzles vanuit je uC aan kan sturen, en da's natuurlijk wel een stuk hipper dan de paar nozzles die ik toendertijd aan de praat kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228838

Sprite_tm heeft al eens zo'n keychain photoframe gehackt zodat deze via USB als "secondary display" te gebruiken is. Ik heb die hack toegepast op een een sweex keychain en 'm helaas naar de kl*te geholpen
-O-

Anyway, ik ben van plan een CNC gestuurd freesmachientje te bouwen en dacht daar, voor status informatie, een lcd schermpje aan te hangen. Een 7" schermpje is echter best prijzig terwijl een 7" photoframe al voor minder dan 30 euro te krijgen is. Ik heb al eens gezocht naar een hack van zo'n groter photoframe maar nog niet iets kunnen vinden. Is zo'n 7" vergelijkbaar met de keychain display's? (m.a.w. zou sprite's hack daarop kunnen werken?) Of draaien ze misschien een embedded linux variant? (zou mij niet verbazen)

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sprite_tm schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 09:41:
Is er iemand toevallig ooit de pinout van een enigszins recentelijke inkjet-cartridge tegengekomen? Ik wilde deze unit weer es opnieuw maken
Ik begrijp niet helemaal wat die unit met nozzles en inkt cartridges te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Waarschijnlijk bedoelde hij deze: http://spritesmods.com/?art=inker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals ik, twee posts geleden, aangaf wil ik een CNC gestuurde freestafel bouwen. Op basis van informatie die ik tot nog toe verzameld heb denk ik stappenmotoren nodig te hebben die circa 1 Nm koppel kunnen leveren. Volgens specificaties op stappenmotoren.nl gebruiken bipolaire motoren in die orde van grote ongeveer 2,5 a 3 ampere.

Ik heb drie ringkerntrafo's liggen van 2x12 volt, 5A en twee van 2x12V, 10A. Ik twijfel nu of ik de drie kleinere trafo's moet gebruiken voor drie seperate voedingen (iedere motor zijn eigen voeding) of een enkele grote trafo kan gebruiken? Een ander punt dat ik niet begrijp is dat ik schema's zie waar bij een trafo met een enkele secundaire wikkeling een volledige diode brug wordt gebruikt terwijl bij trafo's met een dubbele secundaire wikkeling, waar de secundaire wikkelingen in serie worden gebruikt, slechts twee diodes worden gebruikt?

Wat betreft dat lcd scermpje; op ebay heb ik, na wat verder kijken dan mijn neus lang is, enkele (kleinere) schermpjes gezien die compleet met datasheet en touchscreen geleverd worden - lijkt mij voorlopig een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Ik begin een beetje hopenloos te worden met mijn PIC project.

Schets:
• Kubuntu 9.04
• PikLab 0.15.4
• MPLAB ICD2 kloon (gekocht bij Niels1 op SamenKopen, 1.5/2 jaar geleden)
• PIC16F877A
Aansluitschema (zelfde pinnamen, maar dan op een 877A, google vind zo 10 schema's).
• 2 capacitors (10mF en 100nF) over voeding heen (highfreq en lowfreq ontstoring, right?)
• 20MHz kristal, 2x 33pF, 1 per pootje van het kristal, daarna naar de ground.

Nou ben ik al enige tijd bezig om dit een beetje draaiend te krijgen. Nadat ik een aantal problemen had opgelost m.b.t. oa rechten op de ICD2 (vanuit udev), lijkt het er op dat ik kan programmeren, verify en ereasen. Maar nou komt het volgende punt, ik krijg geen software werkend, nergens duidelijke "werkende" beginsource voor de PIC16F877A, zodat ik op zijn minst kan testen of het geheel werkt. Nee ik moet meteen C of ASM induiken wat niet echt opschiet, ik ben zo al +/- 2 dagen bezig om met deze ASM tutorial te lezen en proberen te begrijpen. Zelfs na goed lezen wat ze daar (met de led-blinker) doen, goed de PDF nalezen van de 877A, om zo de poortnamen beetje goed te zetten. Maar erg veel krijg ik niet uit mijn PIC.

Tijdens het programmeren van de PIC geeft PikLab de volgende melding:
The firmware version (2.6.8) is lower than the recommended version (2.7.0 MPLAB 7.41). It is recommended to upgrade the firmware.
En waar zou ik die mogen vinden? Ik zie vanuit de toolchain configuratie wel ergens een Firmware Path staan, maar deze verwijst naar niets (lege string). Maargoed, veel duidelijker krijg ik het hierdoor niet.

Ik twijfel dus atm aan 4 punten, en tast een beetje in het donker:
• Is mijn PIC schema goed?
• Is de PIC nog goed (geen rook ontsnapt!)?
• Is de ICD2 goed? (firmware oud?)
• De software.....

Nog even een mooi fototje van mijn breadboard setup:
Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/zooi/pic_thumb.jpg
Ziff socket zodat ik de PIC niet beschadig, werkt makkelijk met swappen naar m'n progger.

Zou iemand zo vriendelijk kunnen zijn om een blik te werpen op dit stukje, ik weet het namelijk echt niet meer (zelfs met "veel" zoeken, en vragen op IRC in o.a. #elektro ).

Help! :/

Ik geloof dat ik de rest van de kennis wel op mijn autodidactische manier te leren is (het overige programmeerwerk). Maar om mijn 1e led werkend te krijgen is het net iets te onoverzichterlijk.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 12-05-2009 19:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In mijn Mikrobasic installatie staat een map met voorbeelden voor 16F877a, misschien heb je daar wat aan.

mikrobasic (of andere taal) kan je hier vinden: http://www.mikroe.com/en/compilers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Geen weerstandjes bij de ledjes = slecht idee.

100nF Ctje mis zo te zien ook bij jou pic. Even ze dicht mogelijk bij de pic plaatsen. Een 47uF elco erbij kan ook geen kwaad.

Kan je het programma dat je gebruikt eens posten? Icm dat schema kan je wel eens last hebben van het Read-Modify-Write probleem.

Poort namen goed zetten doe je met include files. Dat zijn bestanden waarbij alle register namen al aan een adres zijn gekoppelt. Dus dan hoef je het niet zelf te doen zoals in die turtle van jou.
code:
1
2
3
4
5
INDF                         EQU     H'0000'
TMR0                         EQU     H'0001'
PCL                             EQU     H'0002'
STATUS                       EQU     H'0003'
FSR                             EQU     H'0004'
een voorbeeldje van een .inc

Heb je de config bits wel goed ingestelt?

www.Voti.nl heeft een stel blink-a-led bestanden. Je kan kijken of jou pic ertussen staat.

Met die ICD kan je ook gewoon in circuit proggen, dus de hele tijd uit je schakeling halen is niet nodig. Moet je even een verloop je maken.

[ Voor 6% gewijzigd door bassie op 12-05-2009 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Anoniem: 37691 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:48:
Ik begin een beetje hopenloos te worden met mijn PIC project.

Schets:
• Kubuntu 9.04
• PikLab 0.15.4
• MPLAB ICD2 kloon (gekocht bij Niels1 op SamenKopen, 1.5/2 jaar geleden)
• PIC16F877A
Aansluitschema (zelfde pinnamen, maar dan op een 877A, google vind zo 10 schema's).
• 2 capacitors (10mF en 100nF) over voeding heen (highfreq en lowfreq ontstoring, right?)
• 20MHz kristal, 2x 33pF, 1 per pootje van het kristal, daarna naar de ground.

Nou ben ik al enige tijd bezig om dit een beetje draaiend te krijgen. Nadat ik een aantal problemen had opgelost m.b.t. oa rechten op de ICD2 (vanuit udev), lijkt het er op dat ik kan programmeren, verify en ereasen. Maar nou komt het volgende punt, ik krijg geen software werkend, nergens duidelijke "werkende" beginsource voor de PIC16F877A, zodat ik op zijn minst kan testen of het geheel werkt. Nee ik moet meteen C of ASM induiken wat niet echt opschiet, ik ben zo al +/- 2 dagen bezig om met deze ASM tutorial te lezen en proberen te begrijpen. Zelfs na goed lezen wat ze daar (met de led-blinker) doen, goed de PDF nalezen van de 877A, om zo de poortnamen beetje goed te zetten. Maar erg veel krijg ik niet uit mijn PIC.

Tijdens het programmeren van de PIC geeft PikLab de volgende melding:

[...]

En waar zou ik die mogen vinden? Ik zie vanuit de toolchain configuratie wel ergens een Firmware Path staan, maar deze verwijst naar niets (lege string). Maargoed, veel duidelijker krijg ik het hierdoor niet.

Ik twijfel dus atm aan 4 punten, en tast een beetje in het donker:
• Is mijn PIC schema goed?
• Is de PIC nog goed (geen rook ontsnapt!)?
• Is de ICD2 goed? (firmware oud?)
• De software.....

Nog even een mooi fototje van mijn breadboard setup:
[afbeelding]
Ziff socket zodat ik de PIC niet beschadig, werkt makkelijk met swappen naar m'n progger.

Zou iemand zo vriendelijk kunnen zijn om een blik te werpen op dit stukje, ik weet het namelijk echt niet meer (zelfs met "veel" zoeken, en vragen op IRC in o.a. #elektro ).

Help! :/

Ik geloof dat ik de rest van de kennis wel op mijn autodidactische manier te leren is (het overige programmeerwerk). Maar om mijn 1e led werkend te krijgen is het net iets te onoverzichterlijk.
De tutorial die je gebruikt is ook voor een 16F628, die is niet helemaal compatible met de 16F877. Ik gebruik zelf de 16F876, ik zal hieronder een stukje code plaatsen. Wel in ASM though... Dit programma stuurt een LCD display aan via PORTB en zet "System check..." op het display. Wellicht dat je hieruit wijs kan worden hoe je de poorten aanstuurt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
  list        p=16f876a   ; list directive to define processor
    #include    <p16f876a.inc>  ; processor specific variable definitions

__CONFIG _CP_OFF & _WDT_OFF & _BODEN_OFF & _PWRTE_ON & _XT_OSC & _WRT_OFF & _LVP_OFF & _CPD_OFF

CBLOCK 0x20             ; Declare variable addresses starting at 0x20
          Loop1,Loop2,Nibble1,Nibble2
        ENDC 

; 
; ----------- 
; INITIALIZE 
; ----------- 
; 
            ORG    0x000           ; Program starts at 0x000 

CLRF   PORTA           ; Initialize port A 
            CLRF   PORTB           ; Initialize port B 
            CLRF   PORTC           ; Initialize port C 

BSF    STATUS,RP0      ; RAM bank 1 

MOVLW 0x06              ; Configure all pins of PORTA
            MOVWF   ADCON1          ; as digital inputs

CLRF    TRISA           ; All pins port A output 
            CLRF    TRISB           ; All pins port B output 

BCF    STATUS,RP0      ; RAM bank 0 

; -------------------
; INITIALIZE DISPLAY
;--------------------
;
        CALL    Delay_250m      ; Startup delay for LCD
        BCF     PORTB,3         ; LCD in Function mode (RS = 0)
        BSF     PORTB,5         ; 4 bit interface
        CALL    LCD_Enable

MOVLW   0x0F
        CALL    LCD_Write_Data  ; Display on, cursor mode blinking with underline

MOVLW   0x28             
        CALL    LCD_Write_Data  ; 2 line mode

MOVLW   0x01             
        CALL    LCD_Write_Data  ; Display clear
        BSF     PORTB,3         ; LCD in Character mode (RS = 1)
        GOTO    Main

; -------------
; MAIN PROGRAM
; -------------
Main    
        MOVLW   0x73                         
        CALL    LCD_Write_Data  ; 'S'
        MOVLW   0x79     
        CALL    LCD_Write_Data  ; 'y'
        MOVLW   0x73                
        CALL    LCD_Write_Data  ; 'S'
        MOVLW   0x74                
        CALL    LCD_Write_Data  ; 't'
        MOVLW   0x65     
        CALL    LCD_Write_Data  ; 'e'
        MOVLW   0x6D     
        CALL    LCD_Write_Data  ; 'm'
        MOVLW   0xA0                         
        CALL    LCD_Write_Data  ; ' '
        MOVLW   0x63     
        CALL    LCD_Write_Data  ; 'c'
        MOVLW   0x68     
        CALL    LCD_Write_Data  ; 'h'
        MOVLW   0x65     
        CALL    LCD_Write_Data  ; 'e'
        MOVLW   0x63     
        CALL    LCD_Write_Data  ; 'c'
        MOVLW   0x6B                     
        CALL    LCD_Write_Data  ; 'k'
        MOVLW   0x2E                     
        CALL    LCD_Write_Data  ; '.'
        MOVLW   0x2E                     
        MOVLW   0x2E                     

Loopje  NOP
        GOTO    Loopje

; --------------- 
; DELAY 250 MSEC 
; --------------- 
; 
Delay_250m  MOVLW   0x96
            MOVWF   Loop1 
Outer       MOVLW   0xC8
            MOVWF   Loop2 
Inner       NOP 
            NOP 
            DECFSZ  Loop2,F 
            GOTO    Inner          ; Inner loop = 5 usec. 
            DECFSZ  Loop1,F 
            GOTO    Outer 
            RETURN 

; --------------- 
; DELAY 500 MSEC 
; --------------- 
; 
Delay_500m  MOVLW   0xFF 
            MOVWF   Loop1 
Outer2      MOVLW   0xFF 
            MOVWF   Loop2 
Inner2      NOP 
            NOP 
            DECFSZ  Loop2,F 
            GOTO    Inner2          ; Inner loop = 5 usec. 
            DECFSZ  Loop1,F 
            GOTO    Outer2 
            RETURN 

;------------------
; DELAY 5 uSEC
;------------------    
;    
Delay_5u    MOVLW   0xC8
            MOVWF   Loop2       
Again       NOP 
            NOP 
            DECFSZ  Loop2,F 
            GOTO    Again          ; Inner loop = 5 usec. 
            RETURN

;-------------------------
; LCD_ENABLE PULSE ROUTINE
;-------------------------
;
LCD_Enable  BSF     PORTB,2
            CALL    Delay_5u
            BCF     PORTB,2
            CALL    Delay_5u
            RETURN

;---------------------------
; LCD_Write_Data ROUTINE (Splits W into 2 nibbles and writes them to the LCD)
;---------------------------
;
LCD_Write_Data  MOVWF   Nibble1
                MOVWF   Nibble2
                BCF     Nibble1,3
                BCF     Nibble1,2
                BCF     Nibble1,1
                BCF     Nibble1,0
                BCF     Nibble2,7
                BCF     Nibble2,6
                BCF     Nibble2,5
                BCF     Nibble2,4
                SWAPF   Nibble2,1
                MOVF    Nibble1,0
                BCF     PORTB,4
                BCF     PORTB,5
                BCF     PORTB,6
                BCF     PORTB,7
                IORWF   PORTB,1
                CALL    LCD_Enable
                BCF     PORTB,4
                BCF     PORTB,5
                BCF     PORTB,6
                BCF     PORTB,7
                MOVF    Nibble2,0
                IORWF   PORTB,1
                CALL    LCD_Enable
                RETURN

END                       ; directive 'end of program'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bassie schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:01:
Voor de PIC? Ledjes vind ik niet belangrijk, trek hem na 2 seconden werken los, en fix dan wel weerstandjes.
100nF Ctje mis zo te zien ook bij jou pic. Even ze dicht mogelijk bij de pic plaatsen. Een 47uF elco erbij kan ook geen kwaad.
Op aanranden van Anthor heb ik de 0.1uF's direct tegen de PIC geplaatst, op alletwee de voedingslijnen.

Ik had er eigenlijk ook een 470uF elco bij hangen (linksbovenin op dat hoekje), op deze foto toevallig niet.

Nog iets anders wat ik kan/moet aanpassen?
Kan je het programma dat je gebruikt eens posten? Icm dat schema kan je wel eens last hebben van het Read-Modify-Write probleem.

Poort namen goed zetten doe je met include files. Dat zijn bestanden waarbij alle register namen al aan een adres zijn gekoppelt. Dus dan hoef je het niet zelf te doen zoals in die turtle van jou.
Ik kan overweg met vele andere talen, alleen toevallig geen C en ASM. Princiepe van een include begrijp ik iig zeer duidelijk als webdeveloper. ;)

PikLab maakt een nette basisfile voor ASM op mijn PIC (icm correcte .inc). Die tut is meer om de general knowledge beetje te begrijpen vanuit mijn kant.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
; -----------------------------------------------------------------------
; Template source file generated by piklab
    #include <p16f877a.inc>

; Configuration bits: adapt to your setup and needs
    __CONFIG _RC_OSC & _WDT_ON & _PWRTE_OFF & _BODEN_ON & _LVP_ON & _CPD_OFF & _WRT_OFF & _DEBUG_OFF & _CP_OFF

; Variables declaration
INT_VAR UDATA_SHR
w_saved      RES 1 ; variable used for context saving
status_saved RES 1 ; variable used for context saving
pclath_saved RES 1 ; variable used for context saving

var1         RES 1 ; example variable

; reset vector
STARTUP CODE 0x000
    nop                    ; needed for ICD2 debugging
    movlw   high start     ; load upper byte of 'start' label
    movwf   PCLATH         ; initialize PCLATH
    goto    start          ; go to start of main code

; interrupt vector
INT_VECTOR CODE 0x004
    goto    interrupt      ; go to start of interrupt code

; relocatable code
PROG CODE
interrupt
    movwf   w_saved        ; save context
    swapf   STATUS,w
    movwf   status_saved
    movf    PCLATH,w       ; only required if using more than first page
    movwf   pclath_saved
    clrf    PCLATH
    ; << insert interrupt code >>
    movf    pclath_saved,w ; restore context
    movwf   PCLATH
    swapf   status_saved,w
    movwf   STATUS
    swapf   w_saved,f
    swapf   w_saved,w
    retfie

;led init
;COUNT1         equ       08h                              ;First counter for our delay loops
;COUNT2         equ       09h                              ;Second counter for our delay loops 
;EEDATA en EEADR
;COUNT1 equ EEDATA
;end led

start
    ; << insert main code >>
bsf STATUS,5 ;switch to Bank 1
movlw 00h ;set the port a pins
movwf TRISB ;to output
bcf STATUS,5 ;back to bank 0

knipper
                movlw                02h                   ;Turn the LED on by first putting
                movwf               PORTB            ;it into the w register and then
                                                                            ;on the port 

;****Start of the delay loop 1**** 

Loop1          decfsz              EEDATA,1       ;Subtract 1 from 255
               goto                  Loop1              ;If COUNT is zero, carry on.
               decfsz             EEADR,1        ;Subtract 1 from 255
               goto                 Loop1                ;Go back to the start of our loop.
                                                                          ;This delay counts down from 
                                                                          ;255 to zero, 255 times

;****Delay finished, now turn the LED off**** 

movlw              00h                     ;Turn the LED off by first putting
               movwf              PORTB              ;it into the w register and then on
                         ;the port 

;****Add another delay**** 

Loop2          decfsz             EEDATA,1           ;This second loop keeps the
               goto                 Loop2                   ;LED turned off long enough for
               decfsz             EEADR,1           ;us to see it turned off
               goto                 Loop2                   ; 

;****Now go back to the start of the program

;goto                 start                       ;go back to Start and turn LED 
                                                                  ;on again 
    goto knipper

;****End of the program**** 
    ; end main code
    ;goto    $              ; loop forever

END
Heb je de config bits wel goed ingestelt?
Goeie vraag. Ik kan bij het proggen deze opties aangeven (en staan standaard zo ivm de opties in mijn .asm?).

FOSC *, WDT 1, PWRTE 0, BODEN 1, LVP 1, CPD 0, WRT 0, DEBUG 0, CP 0
* Opties:
[list]• Low power crystal
• Crystal/resonator
• High speed crystal/resonator
ext. RC osc with CLKOUT selected
www.Voti.nl heeft een stel blink-a-led bestanden. Je kan kijken of jou pic ertussen staat.
Ja, en dit had ik ook al getest, wat niet werkte. Misschien nou wel omdat ik een aantal aanpassingen heb gemaakt in het schema.
Met die ICD kan je ook gewoon in circuit proggen, dus de hele tijd uit je schakeling halen is niet nodig. Moet je even een verloop je maken.
Ik moet idd nog een ICSP breadboard header maken, maar ik wil eerst weten of het werkt, voordat ik daar tijd/geld in steek. :)

edit:
@ hierboven: duizend maal dank. hiermee ga ik straks aan de slag (eerst even nogmaals de voti.nl test draaien). :)

edit:
toch maar even mijn ASM toegevoegd. misschien zegt iemand wel "ah, 1 bitje fout".

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 12-05-2009 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

bassie schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:01:
Boeie? :+
De uitgangen van een pic of avr zijn tot 20mA begrensd :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik kreeg die mooie gegenereerde template van MPLAB ook niet aan de praat. Na wat zelf klooien (zie post hierboven) en een zooi meuk te hebben gedelete deed hij het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Absolute maximum is 25mA per pin voor een pic. Maximaal voor alle poorten is 200mA. Maximum waarde zijn imo iets waar je onder moet blijven. Zonder weerstand kom je dus op die 25mA.

FOSC *, WDT 1, PWRTE 0, BODEN 1, LVP 1, CPD 0, WRT 0, DEBUG 0, CP 0

WDT moet uit staan (watchdog die je steeds moet resetten in je code)
PWRTE moet aan staan (geeft de uc de tijd om zijn osc te stabiliseren enzo)
LVP uit, tenzij je aan low voltage programming doet
Fosc, jij gebruikt een xtal. Dus HS OSC

De rest is niet zo belangrijk.

Je moet even in de datasheet bij de config bits kijken hoe je ze moet instellen. Soms is het niet helemaal wat je verwacht.

PWRTEN: Power-up Timer Enable bit
1 = PWRT disabled
0 = PWRT enabled

1 =disable terwijl bij andere dingen 1 = enable.

Ik heb nog een werkende voor een 877a.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
#include P16F877A.inc

__config _HS_OSC & _WDT_OFF & _LVP_OFF & _PWRTE_ON

COUNT   EQU 0x20
COUNT2  EQU 0x21

org     0x00
    GOTO  INIT

ORG 4 

INIT    
        BSF STATUS,RP0 ;bank1
    CLRF    TRISC
    BCF STATUS,RP0 ;bank0

START   
        MOVLW   0XFF ;255 naar poortc
    MOVWF   PORTC

DELAY ;delay loopje 
DECFSZ  COUNT,1
    GOTO    DELAY
    DECFSZ  COUNT2,1
    GOTO    DELAY

MOVLW   0x00 ;0 naar poortc
    MOVWF   PORTC

DELAY2  ;nog een delay loopje
        DECFSZ  COUNT,1
    GOTO    DELAY2
    DECFSZ  COUNT2,1
    GOTO    DELAY2

GOTO    START ;opnieuw      

END

edit:

Even in de datasheet van een atmega 88 gekeken (door real_firefly)

Absolute max

DC Current per I/O Pin ............................................... 40.0 mA

[ Voor 6% gewijzigd door bassie op 12-05-2009 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Atlas schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:54:
[...]

Boeie? :+
De uitgangen van een pic of avr zijn tot 20mA begrensd :P
Die van een Atmega zijn niet op 20 mA begrensd hoor :o Kortsluitstroom van een Atmega88 op 5V is meer dan 70mA :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
Anoniem: 83328 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:47:
[...]

Kortsluitstroom van een Atmega88 op 5V is meer dan 70mA :X
En hoelang hield-ie dat vol? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fuzzillogic schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:01:
[...]

En hoelang hield-ie dat vol? :+
Binnen een week was hij kapot. Nouja, de Atmega deed 't nog wel, maar dat pinnetje was dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gezien jou source, en de config bits, gok ik dat het de OSC was. Nou heb ik jou source in de PIC gegoten, en de ledjes knipperen netjes.
Nou snel verder met wat ASM code kloppen, heb namelijk nog veel te leren en nog veel meer projecten die ik nou kan afmaken. ;)

Echt duizend maal dank! _/-\o_
Ik zat hier al met mijn handen in mijn spontaan grijs geworden haren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

bassie schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:19:
Fosc, jij gebruikt een xtal. Dus HS OSC
Even ter vermelding:
Probleemsteller gebruikt een 20 MHz crystal, dus HS OSC
was het een 4 MHz crystal geweest, dan had het een XT OSC moeten zijn.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:10
Volgens mij heb je Low Voltage Programming aan staan, als je die aan hebt staan moet je een bepaald pinnetje naar ground trekken ergens ( even in de datasheet kijken welk pinnetje dat is, geloof ergens op poort b. ) Je kan hem het beste gewoon uit zetten, hier heb ik destijds vrij rare problemen door gehad.

Moet ik natuurlijk wel naar de goede source kijken... In die automatisch gegenereerde staat ie aan, bij je eigen niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Zjosh op 13-05-2009 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik heb een voeding met een TL783 er in, alleen dat ding is gruwelijk makkelijk op te blazen, en ook nog best duur ook bij de lokale elektroboer. Kan ik ook een LM317HV er in doen? Inputvoltage is iets meer dan 60v wat de max is volgens de datasheet maar de 317 is toch "zwevend"?

Dus het verschil telt en niet het voltage? Want het verschil tussen in en uit is maar een paar volt.

[ Voor 12% gewijzigd door mace op 13-05-2009 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Iets met hoofdtelefoonversterker? Die hangt met 1 poot ook aan de GND he, die TL783 als ik me niet vergis.
Dat gaat een LM317 niet leuk vinden.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Boudewijn schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 14:02:
Iets met hoofdtelefoonversterker? Die hangt met 1 poot ook aan de GND he, die TL783 als ik me niet vergis.
Dat gaat een LM317 niet leuk vinden.
Dat klopt ja. Maar is dat niet juist het verschil tussen de gewone en de -HV variant?

Ik heb dat ding erg lang op de plank laten liggen (had bromproblemen) , en ik ben er nu weer mee bezig, wil hem toch bromvrij hebben. Maar die TL783 is me er weer uitgeknald tijdens het prusten.

Misschien laat ik dat ding gewoon voor wat het is en douw ik er een 60v zener in ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 13-05-2009 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Ik wil een begin gaan maken met het programmeren van uc's. De schema's die ik ben tegen gekomen zijn:

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30 voor de voeding
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/112 voor de programmer

Nu wil ik alles bij dickbest.nl gaan bestellen en hier ben ik de volgende avr teggekomen:

http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1522

Is dit een goede om mee te gaan beginnen, als ik assembly als taal wil gaan gebruiken?
Het handigste leek mij om de programmer zonder kabel aan de parallelle poort te bevestigen en dan vanuit hier een 6 of 10 aderige kabel te gebruiken. Voor de voeding wilde ik een 9 volt batterij gaan gebruiken, ik neem aan dat ik het circuit voor de voeding dan vanaf c2 moet maken?

Nog meer dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Ibex

^^ met stom.

Ergens ben je beter met een ATtiny2313 te vinden op http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1391. Op zich zal het er niet moeilijker door worden, maar er zitten ten minste niet 101 functies allemaal op dezelfde pinnetjes zoals me het geval lijkt met die ATtiny13.

Ik heb overigens net ook een ATtiny13 besteld, maar heb reeds ervaring met microcontrollers. Ik wil gewoon weten in hoeverre je zulk klein ding voor nuttige dingen kunt inzetten :p.

------

Voor de programmer en voeding volg ik je volledig. Met deze twee ben ik destijds ook begonnen. Ik zou echter wel kijken naar een betere stroombron dan een 9V batterijtje. Eens deze onder de 7V zakt, is dit te weinig voor de 7805 om er een stabiele 5V van te maken. Rekenen dat een 9V batterij een enorme kleine capaciteit is (100 a 200mAh), ben je denk ik beter met een batterijhouder waar 8 AA batterijen inkunnen (om en bij de 10V, maar een capaciteit van 2000mAh of meer). Of eventueel een oude adapter die rond de 12 a 13V op 1A of meer uitgeeft.

[ Voor 37% gewijzigd door Ibex op 13-05-2009 20:11 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mace schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 14:53:
[...]

Dat klopt ja. Maar is dat niet juist het verschil tussen de gewone en de -HV variant?
Kan ja.
Ik heb dat ding erg lang op de plank laten liggen (had bromproblemen) , en ik ben er nu weer mee bezig, wil hem toch bromvrij hebben. Maar die TL783 is me er weer uitgeknald tijdens het prusten.

Misschien laat ik dat ding gewoon voor wat het is en douw ik er een 60v zener in ofzo.
Nee dat ruist niet ....
Koop dan gewoon een TL783.

Heb je een scoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Boudewijn schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 20:09:
Nee dat ruist niet ....
Koop dan gewoon een TL783.

Heb je een scoop?
Nee ik bedoel niet dat die TL783 bromt ofzo, maar ik ben een beetje zat dat ik die dingen steeds kapot maak. :P

Ik heb geen scoop meer.

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 13-05-2009 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja ik heb er nog een stel.
Zal ik er effe een op de post gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Boudewijn schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 21:39:
Mja ik heb er nog een stel.
Zal ik er effe een op de post gooien?
Ejjjj d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet iemand eigenlijk wat de max piek-piek spanning is die ik in een reguliere geluidskaart mag jagen?
Wil eens de mijne checken met een toonfiets+scoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Hmm, standaard iets van 2Vpp toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Laatst online: 18:49

dalus

Firing Sparks

Naja gewoon kijken wanneer je geluidskaart gaat clippen. Daar netjes onder blijven en je zit wel goed.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Hoe maak ik van een 5V voeding 1V? Ik heb 1V referentiespanning nodig voor een A/D converter... Iets met een LM317 ofzo? :?

De schakeling beïnvloedt seriële weerstanden of seriële diodes (2x0,6V) en volgens mij beginnen zenerdiodes bij 2,4 Volt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

almightyarjen schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 01:44:
Hoe maak ik van een 5V voeding 1V? Ik heb 1V referentiespanning nodig voor een A/D converter... Iets met een LM317 ofzo? :?

De schakeling beïnvloedt seriële weerstanden of seriële diodes (2x0,6V) en volgens mij beginnen zenerdiodes bij 2,4 Volt...
LM317 is er prima voor. Netjes een instelpot pakken om hem af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Boudewijn schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 01:55:
[...]

LM317 is er prima voor. Netjes een instelpot pakken om hem af te stellen.
Ik zie nu dat de LM317 tot 1,2 Volt gaat. Dat kan wel, maar heb liever 1 Volt voor de lineairiteit. Nog een idee om 1 Volt te maken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
NEE! Met een LM317 bouw je geen referentiespanning, hier zijn speciale ICs voor! De instelweerstanden van een LM317 en de LM317 zelf ruizen veel te veel voor dit soort toepassingen.
*zoekt IC...
Kijk hier eens: http://www.maxim-ic.com/products/references/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet iemand ook nog een leuke goedkope stroombron? In de geest van 5mA dan.
Moet op 5V werken btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Mag ik eens vragen welke opleiding de meeste hier hebben gedaan?

Ik ben aan het kijken naar een HBO opleiding, en zit te denken aan
Industriele Automatisering of
AOT - Elektrotechnische automatisering

Maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Laatst online: 18:49

dalus

Firing Sparks

lm317 als ccs. Google maar eens wordt veel voor lasers en diy klasse-A versterkers gebruikt :)

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Megamind schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 02:15:

Computer Science, bijna afgerond @ WO (allang @HBO).

Ga zo rechten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

HTS Elektro, richting telematica.
Boudewijn schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 02:21:
[...]

Computer Science, bijna afgerond @ WO (allang @HBO).

Ga zo rechten doen.
Leuke opleiding? Is het erg technisch (WO)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Boudewijn schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 02:11:
Weet iemand ook nog een leuke goedkope stroombron? In de geest van 5mA dan.
Moet op 5V werken btw.
Een LM317 kan ook als stroombron gebruikt worden, omdat hij de ADJ altijd op 1.25 wil houden, dat gedrag kan je misbruiken door hem zo aan te sluiten:

http://users.telenet.be/davshomepage/current-source.htm

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/davshomepage/bitmaps/curreg.jpg

R = 1.25 / 0,05 = 25
P = 1.25 * 0,05 = 0,0625

Dus met een weerstand van 25 ohm 1 watt. :)

De spanning moet je even uitrekenen met het in acht houden van de voltage drop e.d. maar daarvoor verwijs ik je naar het artikel.

[ Voor 46% gewijzigd door mace op 14-05-2009 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish

Half jaar bezig met HBO-E..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:10
Ik heb HBO EL gedaan, en ben net begonnen met de master Embedded Systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Bachalor Elektrotechniek (WO) gedaan, nu bezig met de Master Systems & Control (in het NL waarschijnlijk het beste bekend als Regelsystemen)

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Op welke scholen zitten jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik wil eens een fatsoenlijke multimeter, en Niels heeft een multi-scoopmeter, nu vraag ik me af of het een beetje een goede is omdat ik eerlijk gezegd niet zo gek veel weet van scopes.
SPECIFICATIONS Basic Functions Range Best Accuracy
DC Voltage 400mV/4V/40V/400V/1000V (0.8%+8)
AC Voltage 4V/40V/400V/750V (1%+15)
DC Current 400mA /4000mA/40mA/400mA/4A/10A (1%+8)
AC Current 400mA/4000mA/40mA/400mA/4A/10A (1.5%+8)
Resistance 400W/ 4kW/40kW/400kW/4MW/ 40MW (1%+5)
Capacitance 40nF /400nF/4mF/40mF/100mF (3%+8)
Frequency 10Hz~10MHz (0.1%+3)
Vertical Accuracy (5%+1)
Input Sensitivity 20mV/div-500V/div (1-2-5)
Horizontal Accuracy (0.01%+1)
Timebase Range 100ns/div-5s/div (1-2-5)
Bandwidth 8MHz
Display Resolution 160X160
Real-Time Sample Rate 40MSa/s
Duty Cycle 0.1%~99.9%
Special Functions
Diode
Continuity Buzzer
Display 160x160 Monochrome
Trigger Types Free Run / Normal / Single Shot
Memory 10 screens and setups
Contrast and Bright Setup
Input Impedance For DCVoltage Measurement
Around 10MW
Sleep Mode
Low Battery Display
Display Backlight EL
USB
Max.Display 3999
GENERAL CHARACTERISTICS Power 1.5V Battery (R6) x 4
LCD Size 60 x 60 mm
Product Color Red and Grey
Product Net Weight 498g
Product Size 200 x100 x 48 mm
Standard Accessories Test Lead , Battery, English Manual ,Alligator Clip¡¢
USB Interface Cable, Software, Power Adapter
http://www.uni-trend.com/UT81B.html

Prijs is 185 euro bij Niels.

Ik ga hem vooral gebruiken voor audiodingen, geen HF toepassingen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben een beetje china-alert bij niels1. tbh zou ik gewoon een yokogawa of fluke ding bestellen. Kost 50e meer, maar je fikst er 10k aan elektronica mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja zonde.

Scope-mm is gewoon niet lekker werken.
Koop een echte MM en een 2nd hand cheap ass scope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

ssj3gohan schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:35:
Ik ben een beetje china-alert bij niels1. tbh zou ik gewoon een yokogawa of fluke ding bestellen. Kost 50e meer, maar je fikst er 10k aan elektronica mee.
Hoezo china-alert, wat bedoel je precies?

En waar kan ik het beste fluke MM halen? :)

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 14-05-2009 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Ik zou voor een losse scoop en een losse MM gaan. De scoop is ook maar 8MHz, ik zou minimaal voor 20 gaan.

Verdubbel je bedrag. Koop er een goede multimeter met goede meetsnoeren, en een simpel 2e hands scoopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Hmm, nah. :P

Ik koop wel eerst een leuke MM voor rond de 150 euro en dan kijk ik later wel naar een goede scoop.

Dit lijkt me wel wat eigenlijk:

http://cgi.ebay.com/UT71D...MSfp=TL090420155004r28018

Volgens mij verkoopt conrad die Uni-Trends onder het Voltcraft merk.

[ Voor 57% gewijzigd door mace op 14-05-2009 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dude, voor 175E (verzending, impotheffing etc) heb je een fluke 115 of 117.

Voor die prijzen zou ik gewoon the real thing kopen :).

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 14-05-2009 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

True, true.

Maar ik hoef nooit zo hard een echt merk te hebben als het maar goed is.

En die Uni-T lijkt me erg goed, heeft betere specs op sommige punten en heeft meer functies ( temperatuur probe en USB bijvoorbeeld).

Nog even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wanneer gebruik je de temp probe nou? Ik nooit , maar op zowel mijn oude benchtop flukes (2 stuks) als mijn DM44 zit het.

Fluke krijg je niet stuk, wat je ook doet. Dat is mi. wel erg fijn eraan.

@mace; ik zou gewoon lekker een nette 2e hands scope kopen. Heb je prolly meer aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 14-05-2009 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ja, ik ben ook al van het idee scoopmeter af hoor, maar ik wil wel gewoon een leuke DMM. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

mace schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:45:
[...]

Hoezo china-alert, wat bedoel je precies?

En waar kan ik het beste fluke MM halen? :)
china-alert als in: dit moet brakke kwaliteit zijn, want veel dingen van niels1 zijn goedkoop, maar niet iets dat ik direct vertrouw. Althans, componenten valt weinig aan mis te gaan natuurlijk, maar dan heb ik het over de goedkope highpower led-varianten, volledige apparaten, etc.

We hebben bij een studententeam ook een molex micro/minifit-tang van niels1 geprobeerd (de 'echte' kost 200 euro - uiteraard zo overpriced als je zoiets maar kunt maken). Nog best aan de prijs ook (20 euro voor een vrij simpele tang) maar hij functioneert niet naar behoren. Maakt relatief slechte verbindingen en minifit doet hij eigenlijk helemaal niet goed.

Geheugenscope die niels1 heeft is ook echt niks vergeleken met een yokogawa, maargoed, dan spreken we over een wat groter prijsverschil dan met die multimeters.

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste

Dit topic is gesloten.