[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 28 Laatste
Acties:
  • 139.475 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:29
Ik heb gekozen voor de Nikon D40 (met 18-55 kitlens) en ben hem gisteren gaan kopen.

De redenen waarom ik de D40 heb genomen en niet de Olympus E-410 of Canon EOS 400D:
  • De kitlens van de D40 is beter dan die van de 400D, ze voelt ook steviger aan. De manuele focusbediening van de D40 vind ik persoonlijk beter dan die van de E-410, waar je de motor aanstuurt (en dus minder feedback hebt).
  • Qua ergonomie ligt de D40 mij het beste. De E-410 heeft geen handgreep en de greep van de 400D is nogal klein, waardoor ik die nogal krampachtig vasthoud.
  • De sensor is groter dan die van de E-410 en presteert toch iets beter. Ik heb me niet te laten leiden door het aantal megapixels en voor de 6MP camera gekozen, wat ook resulteert in minder ruis.
  • De D40 is mooi afgewerkt en het display beviel mij ook van in het begin. De body van de D40 ziet er steviger uit dan dat van de 400D (of dit werkelijk zo is, kan ik niet zeggen natuurlijk).
  • De batterij zou langer meegaan dan die van de E-410. En de live preview van de E-410 vind ik niet echt nodig.
  • Voor Nikon vind je in het algemeen net iets meer accessoires dan voor Olympus.
  • Last but not least: er is net een interessante promotie voor de D40. €399 voor de body met kitlens en 2 x 2GB SD kaartjes. (Mediamarkt Antwerpen).
De camera's in deze prijsklasse zijn erg gelijkaardig wat het kiezen niet gemakkelijk maakt. Ik ben alvast tevreden met mijn keuze. Ik heb gisteren en vandaag al leuke testfoto'tjes kunnen maken ;)

Bedankt voor jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Dat lijkt me een goede en weloverwogen keuze. Snel naar de Mediamarkt, voordat die promo op is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:41
qless schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:26:
[...]

Bij Nikon heb je dat ook, DX lenzen passen niet op FX camera, sommige body's hebben geen focus motor dus pakken ook niet alle lenzen enz
Nope. DX lenzen passen wel op de D3, de camera schakelt automatisch over op een DX-modus; een crop modus waarbij de camera alleen dat deel van de sensor gebruikt dat binnen de beeldcirkel van het objectief valt. Ik geloof dat dat op de D3 afbeeldingen van 5MP oplevert.
Canon had dit ook kunnen doen. Er zijn mensen die EFS objectieven hebben geconverteerd naar EF. Ik geloof dat je praktisch alleen maar de rubberen ring hoeft te verwijderen. Natuurlijk gebruik je dan niet de hele sensor, maar Canon had een vergelijkbare truuk als Nikon kunnen toepassen, maar dat doen ze niet, want ze willen dat je nieuwe objectieven koopt als je naar fullframe gaat. Simpelweg marketing. (Van Nikon is het natuurlijk ook marketing; eerst hebben ze jaren volgehouden dat ze alleen DX camera's zouden maken en ook dure DX objectieven op de markt gebracht, vervolgens brengen ze een FX sensor op de markt, dan moet je wel iets bieden aan die mensen die in je DX-lijn geïnvesteerd hebben en ik vind het netjes dat ze dat ook hebben gedaan.)

@Dionos: goede keuze, ik hoop dat je er veel lol van gaat beleven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laropo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-08 05:32
Goed, ik ga het nog een keer proberen. Ik vind ´t erg jammer dat niemand op mijn post gereageerd heeft. Aangezien die post wel erg algemeen was ga ik wat specifieker proberen te zijn.

Ik heb op dit moment op het oog:

-400D body
-Tamron 17-50/2.8 Objectief
-Hoya HMC Pol circular 67 digital
-CF kaartje
-Extra accu
-Camera tas

Om het even toe te lichten:

400D Body
Mijn pa heeft een 40D, deze vond ik erg zwaar. Een vriend van me heeft een 350D, deze vond ik lekker licht en goed in de hand liggen (wel, zoals vaker gezegd, wat aan de kleine kant). Om compatibiliteit te behouden en vanwege de cashback actie leek mij dit gewoon de beste keuze/bang for bucks.

Vraag:
Is dit een goede keuze of ben ik te "narrow minded"?

Tamron 17-50/f2.8

Ik heb een hele tijd getwijfeld tussen beginnen met een kitlens, en als ik wat verder ben een upgrade of meteen een stapje verder dan de kitlens. Aangezien ik deze zomer naar Amerika ga, en het financieel niet kan veroorloven eerst een kitlens te nemen en voor de trip nog door te stromen, heb ik gekozen voor meteen een stapje hoger te beginnen. Ik heb een tijdje zitten twijfelen tussen de Canon 17-85 en deze Tamron. Omdat ik negatieve verhalen over het grotehoek gedeelte van de 17-85, wat in bijv. NYC er van pas zal komen, was voor mij de keuze gemaakt. Dat de 17-50 een goede keuze is wordt vlak hierboven toch nog maar even benadrukt. Dit lijkt mij een prima lens die aardig futureproof voor mij zal zijn. Ik wil vooral hierna om deze lens heen bouwen (dus nog een grotehoek lens en een 50-xxx telezoom), maar het zal nog even duren voordat ik daaraan ga beginnen.

Vraag:
Kan ik echt nog even door met deze lens, heb ik genoeg range hiermee, kortom.. is dit dus wel echt een goede start?

Hoya circ. pol. filter 67 HMC

Ik heb goede ervaringen (wie niet) met polarisatie filters. Deze moest en zou dus in mijn starters kit zitten. Hoya schijnt een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben. HMC schijnt belangrijk te zijn en 67mm vanwege de Tamron.

Vraag:
Heb ik hier een goede polarisatiefilter op het oog? (klik hier om te zien welke)

CF kaartje

Mijn Cowon iAudio D2 slikt SDHC, mijn Transcend 16GB SDHC kaartje heeft een goede kwaliteit en levenslang (!) garantie. Transcend is voor mij dus een logische keuze.

Vraag:
Ik heb echt geen flauw idee... is 4GB genoeg of kan ik toch beter voor 8GB gaan. En transcend heeft 3 snelheden 133x, 266x en 300x, wat heb ik minimaal nodig?

Extra accu

Tja.. spreekt voor zich.

Camera tas
Ga ik nog even goed uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 18:26
@Dionos: Mochten ze niet meer bij de mediamarkt te krijgen zijn, dan krijg je hem voor ongeveer dezelfde prijs ook bij o.a. fotokonijnenberg ;)

Ik ben er ook (eindelijk) uit. Ben niet 100% zeker van mijn zaak, zou daarvoor eigelijk wat moeten testen enzo, maar die optie heb ik nu eenmaal niet.

Ga (als alles goed gaat) morgen de Canon 40D bestellen icm de Tamron 17-50, een B+W UV MRC filter , een Sandisk CF IV 4GB en een Domke F-5XB tas. Pff, gaat toch erg duur worden (€1460,-... maar er komt €150,- terug op de rekening naderhand. Ben ik nog boven mijn budget uitgekomen.

Die Nikon D40 kit ziet er trouwens ook zeker niet slecht uit. Vooral voor de prijs zover ik kan zien komen er mooie plaatjes uit. Krijg bijna de neiging om de zoektocht opnieuw te beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
laropo schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 23:37:
Goed, ik ga het nog een keer proberen. Ik vind ´t erg jammer dat niemand op mijn post gereageerd heeft. Aangezien die post wel erg algemeen was ga ik wat specifieker proberen te zijn.

[knip]
Zoals je aangegeven hebt weet je zelf ook nog niet echt wat je nu specifiek wilt gaan fotograveren is dit een goede set en evt. later nog uit te breiden met een uwa en/of tele objectief.

Ik heb ongeveer dezelfde set gekocht (400D + grip + tamron 17-50). Niks mis mee, goede set om mee te beginnen en ik kan kijken of ik evt. later nog een UWA of een tele wil kopen.

[ Voor 63% gewijzigd door bartbh op 22-04-2008 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Lapro: ik heb het met mijn Tamron 17-50 en Nikon D50 prima naar mijn zin gehad in de USA. De lens is er bijna niet afgeweest.

De 400D met de 17-50 is een combi waar je geen buil aan kan vallen. Je hebt het goed overwogen dus ik zou zeggen: doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:30:
Ik ken Olympus niet goed genoeg om hier inhoudelijk wat op te zeggen. Het stuk dat er niet een "one size fits everyone" camera is kan ik me wel in vinden. Goed punt wat soms wel 's over het hoofd gezien wordt tussen het verdedigen en promoten van onze favoriete merken.
In het begin dacht ik dat dit topic er vooral voor bedoeld was om starters met een open advies op weg te helpen, ieder vanuit z'n eigen ervaring en kennis kan de ander daarbij eventueel aanvullen. Wat mij betreft gaat het juist niet om het 'promoten en verdedigen' van je eigen favoriet of favorieten; ik reik iemand info aan over Olympus, in de eerste plaats vanuit mijn eigen praktische ervaring, kan hij daar iets mee, prima, kan hij er niets mee, ook prima, de keus is aan hem. Dergelijk info sluit, als het goed is, aan bij een specifiek profiel en richt zich in principe op alle merken, van Nikon tot Sony en van Canon tot Pentax met alles daartussen in.

Maar wat je nu ziet is dat hier juist door dat 'verdedigen en promoten' een narrow minded visie is ontstaan: het zal en moet een Canon of Nikon zijn, of, zoals 'the queen of the scene' het samenvat:
Henk schreef op maandag 31 maart 2008 @ 22:00:
Verder zou ik mijn vingers niet branden aan een ander merk
Gevolg van dit alles is dat de meeste mensen die iets zinnigs te melden hebben over andere merken dit topic allang voor gezien houden....en geef ze eens ongelijk. Toch jammer: in de praktijk komt het erop neer dat de 'starters' die hier komen eigenlijk al van plan waren om een Canon of Nikon te kopen, alles wat ze hier zoeken - en krijgen - is een aai over de wang of een klopje op de schouder: goede keuze, goed gedaan jochie. Heel schattig allemaal, maar was dit nou echt de oorspronkelijke bedoeling van dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
laropo schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 23:37:

400D Body
Mijn pa heeft een 40D, deze vond ik erg zwaar. Een vriend van me heeft een 350D, deze vond ik lekker licht en goed in de hand liggen (wel, zoals vaker gezegd, wat aan de kleine kant). Om compatibiliteit te behouden en vanwege de cashback actie leek mij dit gewoon de beste keuze/bang for bucks.

Vraag:
Is dit een goede keuze of ben ik te "narrow minded"?
Je lijkt al voor canon gekozen te hebben. JE hebt de 40D afgeschreven als te zwaar, dan is een 400d een logisch alternatief.

Tamron 17-50/f2.8

Ik heb een hele tijd getwijfeld tussen beginnen met een kitlens, en als ik wat verder ben een upgrade of meteen een stapje verder dan de kitlens. Aangezien ik deze zomer naar Amerika ga, en het financieel niet kan veroorloven eerst een kitlens te nemen en voor de trip nog door te stromen, heb ik gekozen voor meteen een stapje hoger te beginnen. Ik heb een tijdje zitten twijfelen tussen de Canon 17-85 en deze Tamron. Omdat ik negatieve verhalen over het grotehoek gedeelte van de 17-85, wat in bijv. NYC er van pas zal komen, was voor mij de keuze gemaakt. Dat de 17-50 een goede keuze is wordt vlak hierboven toch nog maar even benadrukt. Dit lijkt mij een prima lens die aardig futureproof voor mij zal zijn. Ik wil vooral hierna om deze lens heen bouwen (dus nog een grotehoek lens en een 50-xxx telezoom), maar het zal nog even duren voordat ik daaraan ga beginnen.

Vraag:
Kan ik echt nog even door met deze lens, heb ik genoeg range hiermee, kortom.. is dit dus wel echt een goede start?
Wat ik gezien heb is het kwalitatief een hele goede lens voor een nette prijs. Of de range je ligt is persoonlijk. Ik weet dat het mij niet ligt, maar er zijn ook genoeg mensen die niet snappen dat ik met een lens die "pas" op 28mm begint 90% van mijn foto's kan maken.

Je zult 't moeten proberen en ondervinden dus.

CF kaartje

Mijn Cowon iAudio D2 slikt SDHC, mijn Transcend 16GB SDHC kaartje heeft een goede kwaliteit en levenslang (!) garantie. Transcend is voor mij dus een logische keuze.

Vraag:
Ik heb echt geen flauw idee... is 4GB genoeg of kan ik toch beter voor 8GB gaan. En transcend heeft 3 snelheden 133x, 266x en 300x, wat heb ik minimaal nodig?
4gb is prettig. Er wordt vaak heel krampachtig over kaarten gedaan. Snelle kaarten heb je pas echt nodig als
- je regelmatig actie schiet en je buffer vol knalt
- je ongeduldig bent als het om overdracht naar je pc gaat.
Dan nog is de vraag of de 400D snel genoeg is om een 266x te gebruiken.

Verder, kaartprijzen zakken continue, ik zou in het begin niet te veel inslaan. Bovendien zijn die dingen in de VS goedkoop en goed te krijgen.

Extra accu

Tja.. spreekt voor zich.
Je verwacht regelmatig meer dan 500 foto's te maken zonder kans om je accu op te kunnen laden?
Camera tas
Ga ik nog even goed uitzoeken.
Even de tijd voor nemen. Koop niet al te krap, tasje met ruimte voor body met lens en een extra lens is toch wel minimaal.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget?

Ongeveer 600-700 euro om te starten

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
mis veel functies op mijn huidige camera, die op zicht mooie foto's maakt. maar zaken als handmatig scherpstellen en off camera flitsen zijn onhandig/niet te doen

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Sportfoto's voornamelijk mountainbike. veel in het bos foto's van sprongen
en concerten

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
heb twee nikon lenzen (eigenlijk heeft mijn schoonvader die maar goed) zonder motortje in de lens (zijn van een analoge camera)

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
D40. goede reviews, naar mijn idee veel waar voor je geld. en er blijft geld over voor een degeliujke flitser

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
direct een flitser (SB 600/800) en later een fish eye (maar dan moet de geldboom eerst weer even groeien)

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
adviesen!! er staat nog niks vast. aub wel onderbouwde adviesen. en hou er rekening mee dat het mijn eerste dSLR is.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Veel tijd zoieso tijden alle freeride ritten op de mountainbike foto's schieten. camera gaat wel meerdere keren per week gebruikt worden

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

zeker

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Lumix Fz7. geen mogelijkheden tot externe flash. voorzetlenzen die de kwaliteit niet ten goede komen. niet snel genoeg.

Is 2e hands een optie of per se niet?

weet ik nog niet. ben altijd een beetje bang dat je dan de oude (nog maar half werkende zooi) van nadere krijgt

en dan nog een laatste vraag.
de flitser. de D40 kan naar ik het begrepen heb. niet een los gepositioneerde flitser aansturen. nou is dit idd op te lossen met pocketwizards enzo. maar is er geen optie die misschien iets duurder is die deze optie wel heeft. of is het sowiso handiger/beter om je flitser et wizard aan te sturen.

ok shoot en alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De D80 kan als commander functioneren en dus flitsers los aan sturen, met behoud van ittl2, dus inclusief correcte sterkte van de flits vanaf je externe flitser. Camera geeft dus door hoe hard geflitst moet worden.
Pocketwizards hebben een veel groter bereik doordat ze op een radiofrequentie werken, maar geven slechts een signaal door dat aangeeft "flits nu". Er gaat verder geen signaal mee met hoe hard geflitst moet worden, dat heb je vooraf dus al op de flitser moeten instellen op de "gok".

Draadloos flitsen met commander functie van body en flitser is dus intelligent flitsen.
Pocketwizards is dus dom flitsen en moet je zelf instellen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Waar ik nu heel nieuwsgierig naar ben is hoe je een externe flitser bij mountainbike foto's gebruikt.

Dit is overigens wel iets waar zelfs ik een beschermend filtertje op m'n lens zou draaien.
Je weet dat die oude lenzen manual focus zullen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Nomad

D 80 is idd ook een optie alleen zou het dan nu een camera + lens kopen zijn en over een maand of 2/3 een flitser. Ik dacht eigenlijk dat het ittl2 alleen werkte als de flash op de camera zat en niet als je hem los gebruikt. neemt hij dan een voorflits om de boel mee te berekenen (de camera en flitser werten toch immers niet hoe de ruimte uitziet en welke richting de flitser op gericht is.

@ wijnands
waarom een losse flitser ? om vanuit een andere positie dan de camerapositie te kunnen flitsen. indirect flitsen is meestal niet echt mogelijk vanwege het gebrek aan een weerkaatsend oppervlak wat je bijvoorbeeld binnenshuis wel hebt.

op de voorbeeldfoto (niet van mij) is duidelijk te zien dat de flash naast het opstakel is geplaatst en zo de foto is belicht vanuit een ander punt

Afbeeldingslocatie: http://i2.pinkbike.com/photo/1388/thumbs/spbpic1388324.jpg

groeten Lars

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2008 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dit soort dingen dus, ok snap ik. Misschien dat een paar pocketwizards dan toch wel een idee is, heb je geen last van een boom die in de weg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In dit geval bepaalt het flitslicht maar een heel klein deel van de hoeveelheid beschikbare licht. Het lijkt mij dat je kunt volstaan met het richten van de flitser en aangeven met welk vermogen je wilt flitsen. Ik denk dat 1/8e een aardig begin is. Dit is overigens van tevoren goed te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laropo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-08 05:32
Allereerst wil ik iedereen bedanken die mij weer een stapje verder heeft geholpen.

Het is voor mij nu vrij duidelijk dat de 400D met de 17-50/2.8 Tamron een goed begin is. Dit gaat het dan ook hoogst waarschijnlijk worden.
Wijnands schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:42:
4gb is prettig. Er wordt vaak heel krampachtig over kaarten gedaan. Snelle kaarten heb je pas echt nodig als
- je ongeduldig bent als het om overdracht naar je pc gaat.
Dan nog is de vraag of de 400D snel genoeg is om een 266x te gebruiken.

Verder, kaartprijzen zakken continue, ik zou in het begin niet te veel inslaan. Bovendien zijn die dingen in de VS goedkoop en goed te krijgen.
Dat is mooi, 133x kaartjes van Transcend kosten geen drol. Zelfs 8GB is dan te doen. Ik ga waarschijnlijk nu voor 4GB kiezen. Tot Amerika zal dat meer dan genoeg zijn, mocht ik daar meer nodig hebben, dan kan ik het idd ook gewoon daar kopen.
Je verwacht regelmatig meer dan 500 foto's te maken zonder kans om je accu op te kunnen laden?
Dat zit er op het begin niet in... maar in Amerika zal dat waarschijnlijk wel het geval zijn. Ook hier geldt dat ik dit net zo goed, zo nodig, daar kan kopen.

Die tas ga ik gewoon in de lokale foto/video zaak halen als ik alles heb. Dan neem ik gewoon de hele boel mee, en zoek een goeie uit.

Het enige waar ik nog mee zit is die polarisatiefilter van Hoya. Is iemand die mij kan zeggen of ik me met deze Hoya circulaire polarisatiefilter tekort doe, of dat ik hier een goede op het oog heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Die canon schrijft toch niet meer als een MBtje of 7 per seconde. Alleen in een Sony A700 kan en snel kaartje nut hebben voor bijvoorbeeld de 5FPS jpeg fine unlimited, 3FPS C-RAW voor veel frames achter elkaar of gewoon de idiote schrijfsnelheden (35MB/s).
Wijnands schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:23:
Waar ik nu heel nieuwsgierig naar ben is hoe je een externe flitser bij mountainbike foto's gebruikt.
Ik zie het nut ook niet echt (ook niet na het zien van de voorbeeld foto). Je hebt een langere shutterlag en bent je burst mogenlijkheid kwijt bij off cam flitsen. Dingen die ik dus nooit zou willen voor sport fotografie. Met het kiezen van een goede positie (standpunt) valt mijns inziens veel meer te winnen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een fatsoenlijke kaart kost twee knaken extra, op dit soort bedragen is dat peanuts. Je hoeft geen ultra-deluxe-snelheid te gaan kopen, die laatste paar procent kosten een godsvermogen, maar een fatsoenlijke kaart is niet duur. Gewoon halen, altijd prettig bij het uitlezen en terugkijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Yep, ik vind een sneller kaartje ook wel prettig, zeker met de relatief kleine buffer van de D50 (4 RAWs) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Wilko schreef op woensdag 23 april 2008 @ 14:26:
Yep, ik vind een sneller kaartje ook wel prettig, zeker met de relatief kleine buffer van de D50 (4 RAWs) :)
Laat je nou juist in dat geval in de camera geen enkel voordeel hebben van en snel kaartje. Een D50 kan gewoon niet sneller schrijven, of je er nou een Ultra II, ExtremeIII of Extreme IV equivalent kaartje in stopt. Sommige cardreaders zijn echter wel flink sneller.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Kan zijn dat m'n andere kaartje dan extreem langzaam is maar ik merk wel degelijk een flink verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik heb verschillende kaarten in mijn D50 gehad. Ik merk meer verschil van een in-camera format dan van de kaarten zelf.

Die pola is best aardig. Check ook even wat 'ie kost bij hvstar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok. ik snap dat het niet een kwestie is van een flitser plaatsen en tada je hebt mooie foto's. maar het is niet mijn bedoeling om een fotoreportage voor het wedstrijdverloop te maken. maar om een foto van een bepaalde actie te maken. Ik heb de foto vervangen door een foto waar het gebruik van de flitser duidelijker is.

Een langere shutterlag. hoeveel vertraging moet ik dan aan denken (heb nog nooit met een off camera flitser gewerkt dus vandaar) Dat ik geen burst mogelijkheid heb maakt me niet zo gek veel uit. als ik foto's met burst schiet heb ik altijd het gevoel dat het echte moment dat ik wil hebben precies tussen twee foto's gebeurd.

maar alvast bedankt voor alle adviesen. ben nog een beginnenling en alle tip en adviesen zijn dus welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Je hebt geen extra shutterlag bij het gebruik van een externe flitser los van de camera, en burst werkt ook nog gewoon.
Dat is iig bij canon, en ze zeggen altijd dat nikon's flitssysteem daarin beter werkt dan dat van Canon.

Je kant het effe proberen met een D80 (of een D200... misschien iets prettiger in 't gebruik en ook best goedkoop tegenwoordig) en een sb600. Die kan je zo draadloos gebruiken.
Je zou eventueel ook meteen voor radiotriggers kunnen gaan, er zijn ook goedkopere opties dan pocketwizards... misschien effe checken of die ook voldoen. Je verliest daarmee je i-ttl mogelijkheid dus dan kan je eigelijk net zogoed gewoon een goedkope krachtige handmatig instelbare flitser kopen. (of meerdere)

Edit:
en zo moeilijk is off-camera flitsen niet hoor. Vooral als je de tijd hebt om wat testfoto's te maken.
Dat voorbeeldje wat je post: camera op manual belichting en dan ongeveer een stop onderbelichten voor de achtergrond, vervolgens de flitser instellen dat je onderwerp goed belicht is (1 stop over zo te zien). Daarbij rekening houden met de maximale sluitertijd van je camera bij gebruik van een flitser en hoppa, weer een klaar ;)

[ Voor 25% gewijzigd door abrakadaver op 24-04-2008 08:14 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
abrakadaver schreef op donderdag 24 april 2008 @ 08:10:
Je hebt geen extra shutterlag bij het gebruik van een externe flitser los van de camera, en burst werkt ook nog gewoon.
Dat is iig bij canon, en ze zeggen altijd dat nikon's flitssysteem daarin beter werkt dan dat van Canon.
Bij het gebruik van een flitser (met TTL preflash) duurt het altijd langer voor dat je foto gemaakt is na het doordrukken van de ontspanner gewoon omdat de camera een extra handeling heeft: preflash + lichtmeten. En bij wireless komt daar nog wat extra communicatie bij. (scheelt weer een paar handjes vol miliseconden)

Met een externe flitser oncam bursten kan in iedergeval, maar kunnen nikon en canon ook offcam bursten? (m'n KM 5D's onboard flash laad daar in iedergeval niet snel genoeg voor bij, lijkt me sterk dat canon en nikon dit wel doen aangezien die met de onboard flash ook niet kunnen bursten)

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 24-04-2008 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
abrakadaver schreef op donderdag 24 april 2008 @ 08:10:

en zo moeilijk is off-camera flitsen niet hoor. Vooral als je de tijd hebt om wat testfoto's te maken.
Dat voorbeeldje wat je post: camera op manual belichting en dan ongeveer een stop onderbelichten voor de achtergrond, vervolgens de flitser instellen dat je onderwerp goed belicht is (1 stop over zo te zien). Daarbij rekening houden met de maximale sluitertijd van je camera bij gebruik van een flitser en hoppa, weer een klaar ;)
Dit klinkt voor een beginner misschien heel ingewikkeld maar als je je camera een beetje door hebt en je neemt de tijd om het op te zetten zul je merken dat het allemaal wel mee valt.

Off camera burst zal best lukken maar je zit natuurlijk wel met de recycle tijd van de flits als beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
martijn_tje schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:12:
[...]Bij het gebruik van een flitser (met TTL preflash) duurt het altijd langer voor dat je foto gemaakt is na het doordrukken van de ontspanner gewoon omdat de camera een extra handeling heeft: preflash + lichtmeten. En bij wireless komt daar nog wat extra communicatie bij. (scheelt weer een paar handjes vol miliseconden)
Maar dat moet je toch ook als je een externe flitser in de hotshoe van de camera hebt staan?
(Ik ging er trouwens bij burst wel effe vanuit dat je een wireless trigger gebruikt (of een sb800 of 580ex als master)
Wijnands schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:17:
[...]
Off camera burst zal best lukken maar je zit natuurlijk wel met de recycle tijd van de flits als beperkende factor.
Is dat niet aan de orde bij on-camera burst met een externe flitser?
M'n 540ez'en en 550ex houden gewoon 8fps bij. Laat staan de modernere varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Scheelt ook hoe hard de flitser moet werken, ik heb het vaak zat dat ik sta te bursten en dat er toch flink wat donkere foto's tussen zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:06

Ongeveer 600-700 euro om te starten

Fotografie heeft mij altijd wel geinteresseerd, en ben ook altijd jaloers als ik mooie pics zie van vrienden of zo bij evenementen/uitstapjes. Bovendien heb ik komende jaren genoeg tijd om 'een nieuwe hobby' op te pakken.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Waar ik merkte dat mijn Panasonic Lumix FX-01 keihard tekort schoot was bij een Formule1 race te San Marino. Ik wil hem nl vooral gebruiken voor sportfotografie, maar ook voor huis-tuin-en keuken kiekjes. Daarnaast staat er een vakantie gepland voor Costa Rica waar ik leuke pics wil maken van natuurschoon.

Nope, maar een vriend van mij heeft een Canon 350D, plus wat lenzen. In het kader van 'ik kan die lenzen ook gebruiken', zou een Canon wellicht handig zijn, maar hoeft niet persé van mij.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D60, Canon 400/450D, Pentax K200D. De Nikon vanwege de stevige/grote body (k heb nogal lomp grote handen), de Canon vanwege het hergebruik vd lenzen, en de Pentax vanwege de behuizing die tegen viezigheid en nattigheid kan. Aangezien ik nogal een sloddervos ben, en naar regenwoud ga, wellicht handig!

Eerst maar eens een standaard 18-55mm kitlens. Eventueel later, in het kader van sportfotografie (volleybal, autoraces) een zoomlens. Bv een 70-300mm lens (lichtsterk).

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies! Ben me nog aan het orienteren!

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
1x in de week een 'sessie'?

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Indien ik merk dat ik iets 'mis', en daarvoor de financiele middelen heb….. Why not?

Lumix FX-01. Geen mogelijkheden tot handmatig instellen (F waarde, sluitertijd, etc). Je zit dus vast aan de 'voorgedefinieerde instellingen (sport, macro, etc etc)

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Henk schreef op donderdag 24 april 2008 @ 14:02:
Scheelt ook hoe hard de flitser moet werken, ik heb het vaak zat dat ik sta te bursten en dat er toch flink wat donkere foto's tussen zitten...
Precies! Is het nou alleen lichtjes invullen bij daglicht dan zal die flitser eerder weer "bijgekomen" zijn dan als 'ie in een donkere feestzaal hard moet werken.

Algemene tip voor de beginners hier, check je flitshandleiding wat er staat over afkoelen tussen flitsen.

@Sandrioni: Helaas te krap budget voor een nikon D200. Waarom staat de D40 niet op je lijstje? Een kit met een 55-200 zou mooi in je budget passen?

[ Voor 12% gewijzigd door Wijnands op 24-04-2008 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:06
Hoeft niet nieuw te zijn :)

Zal 'ns kijken voor hoeveel een gebruikte Nikon D200 ongeveer weggaat?

Waarom specifiek de D200 als ik vragen mag? Ik hoor graag je motivatie.

De D40 hoort er eigenlijk wel bij, maar het ontbreken van een anti-stof systeem lijkt mij wat creepy. Da's toch wel gangbaar op alle DSLR tegenwoordig? Ik weet dat het belang ervan misschien wel wordt overschat... maar toch

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Jij bent de eerste die ik daarover hoor zeggen dat het 'creepy' is om het niet te hebben en dat het gangbaar is 8)7 Koop een blaasbalg en je bent vrijwel net zo goed af.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionos
Ik heb een probleempje met mijn Nikon D40. Gisteren merkte ik dat er op sommige foto's een "puntje" zit. Dit zit altijd op dezelfde plaats, maar alleen bij foto's in donkere omgeving en vanaf f/20.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dionos/nikon_d40/f20.jpg

Meer foto's op http://users.pandora.be/dionos/nikon_d40/

Is er iets mis met de sensor? Moet ik hiervoor terug naar de winkel? Als er meer licht is heb ik er geen last van...

(sorry als dit off-topic is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Hahn schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:55:
Jij bent de eerste die ik daarover hoor zeggen dat het 'creepy' is om het niet te hebben en dat het gangbaar is 8)7 Koop een blaasbalg en je bent vrijwel net zo goed af.
Sterker nog, en ik blijf dit zeggen:

Anti-dust systemen op dSLR's werken níet.

Behalve Olympus heeft geen enkele fabrikant een functioneel antidustsysteem, en zélfs dat van olympus, dat an sich aardig werkt, wordt 'verslagen' door een blaasbal. En bij alle andere merken is zelfs dat niet aan de orde, daar is het antidustsysteem gewoon een raar trillende sensor en een plakker op de body als marketingstunt.

[ Voor 14% gewijzigd door Henk op 24-04-2008 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Dionos schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:58:
Ik heb een probleempje met mijn Nikon D40. Gisteren merkte ik dat er op sommige foto's een "puntje" zit. Dit zit altijd op dezelfde plaats, maar alleen bij foto's in donkere omgeving en vanaf f/20.
Er zit gewoon een lading stofjes op je sensor. Ik kan het zwarde stipje met die pijl er bij trouwens op de F/36 shot niet terugvinden. Dus er mankeert in elk geval niks aan je sensor.

Waarom zou je trouwens in een donkere omgeving op F/ >20 foto's maken?

Je sluitertijden reizen de pan uit (of dat moet juist de bedoeling zijn) en je lens begint vanaf ~f/11 diffractie te vertonen dus is op f/20 al lang niet scherp meer. Als ie onder de f/11 schoon is dan is dat voor de meeste doel einden al schoon zat.

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 24-04-2008 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 24 april 2008 @ 17:43:
je lens begint vanaf ~f/11 diffractie te vertonen dus is op f/20 al lang niet scherp meer.
De foto die je maakt kan op F/20 of F/22 nog prima scherp zijn hoor, tuurlijk, de lens is over zijn topscherpte heen, afhankelijk van de lens ligt die voor de meeste consumentenlenzen namelijk tussen F/8 en F/11 en inderdaad niet op F/20. Maar dat is iets anders als "op F/20 is je foto al lang niet meer scherp". Je kan je foto's die je op F/20 schiet, met wat voor reden dan ook, altijd nog prima verscherpen op de PC. Natuurlijk wel bij het schieten er voor zorgen dat je je onderwerp in focus hebt ;)

Overigens kan ik me verder ook niet zoveel redenen bedenken om op F/20 te schieten, ik doe het zelf ook nauwelijks tot niet, want ik laat mijn foto's graag genieten van het beste wat het objectief te bieden heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dionos schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:58:

(sorry als dit off-topic is)
Je hebt last van stofjes, dat zie je inderdaad beter op F20+, zie hier linkje naar artikel over sensor cleaning. Het klopt dan ook dat je op F10 het niet of nauwelijks meer ziet.

Dus die foto van jou is eigenlijk al een "stof detectie test" 8)

Zoals iedereen al roept: een blaasbalgje is waarschijnlijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 18:26
Yay heb hem binnen! Allemaal bedankt voor de keuze, want ben er zo ver (heeeel klein beetje getest) tevreden over. Ik snap nu ook het nut van een grip, want door de lens is een balans ver te zoeken ;)

Zit ten eerste nog met een vraagje: vandaag zei een collega van me dat ik zo'n screen protector moest kopen. Iemand enig idee van de krasvastheid van het scherm de 40D?

Verder zit ik met een praktisch probleem met de tas (Domke F-5XB). Wist dat de camera er niet verticaal in kon, maar had er verder niet zo overna gedacht. Ik zag het als een draai die je moest maken wat dan gewoon 3 sec langer duurt...
Nu gaat alleen de camera er (standaard) niet samen met lens in. Past gewoon niet. En nu ik zo'n apparaat in mijn hand heb en zo'n mooie grote schone lens zie, lijkt het me geen goed idee om steeds de lens erop en eraf te doen.
Heb nu zelf de zijkanten wat groter gemaakt, zodat hij er zeg maar horizontaal in kan. Nu ligt hij er natuurlijk schuin in vanwege de lens, en ziet het er niet stevig uit.
Heeft er iemand een praktische workaround al gemaakt?

Misschien moet ik dit in het tassen topic plaatsen, maar omdat misschien andere starters dit ook zo ervaren en iedereen me hier goed geholpen heeft, plaats ik het toch ook hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:35:
Overigens kan ik me verder ook niet zoveel redenen bedenken om op F/20 te schieten, ik doe het zelf ook nauwelijks tot niet, want ik laat mijn foto's graag genieten van het beste wat het objectief te bieden heeft ;)
Beweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^ Afgelopen najaar bij de F1, met wat zon: sluitertijden rond 1/60 ~1/100, geschoten op Tv --> diafragma gaat richting f/22.0. Wellicht is een grijsfilter dan een betere optie, maar die had ik op dat moment niet voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:47

airliner

Swell

te veel, ik verdien gratis geld met adsense, bestel waarschijnlijk vanuit de states via myus.com

Ik wordt gek van ruis en beperkte instel mogelijkheden bij compacts, plus ik wil extreem wide angle schieten (10mm ofzo), dat kan alleen met dslr

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de
beste foto's van wilt hebben)
Landschap en panorama, wide angle, macro, gelegenheden, fun/uitjes en evt onderwater op later tijdstip (duik alleen op vakantie)

nope

pentax k20d: houdt goed in de hand, lekkere bediening, mooie lensen, IS in body
canon 40d: vertrouwd met canon, kan geen miskoop zijn
sony a700: veel goede verhalen over, beperkt met lensen of niet de juiste van wat ik tot nu toe gezien heb

ik heb iets tegen nikon, weet niet waarom, ik vind ze echt spuuglelijk en onhandelbaar (sorry)

voor k20d:
• DA 10-17mm
• smc PENTAX-DA* 16-50mm f/2.8 ED AL[IF]SDM
• smc PENTAX-DA* 50-135mm f/2.8 ED AL[IF]SDM

voor 40d
• EF 16-35mm f/2.8L II USM
• EF 24-105mm f/4L IS USM

voor a700: geen idee

verder een mooi statief, goede tas, evt nog filters

beide :)

gewoon voor de fun, geld is geen probleem... elk weekend waarschijnlijk

ben meer een type dat in een keer alles aanschaft, maar op later tijdstip misschien nog een mooie telelens

canon s3is, panasonic tz3 en fz18, sony w50, canon ixus i
klein, veel ruis (pixelpeeper), geen wide angle (28mm max), geen bruikbare hoge iso, geen manuele zoom ring, beperkte sluitertijden/instel mogelijkheden etc

absoluut niet

overig?
ben denk ik geen raw schieter, ik prefereer lenzen van zelfde merk als camera

[ Voor 7% gewijzigd door airliner op 24-04-2008 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

airliner schreef op donderdag 24 april 2008 @ 22:13:
te veel, ik verdien gratis geld met adsense, bestel waarschijnlijk vanuit de states via myus.com
Altijd fijn een DSLR koper met een budget > 500 euro :)
Ik wordt gek van ruis en beperkte instel mogelijkheden bij compacts, plus ik wil extreem wide angle schieten (10mm ofzo), dat kan alleen met dslr
De "échte" 10mm of de crop 10 mm?
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de
beste foto's van wilt hebben)
Landschap en dergelijke, wide angle, macro, gelegenheden, fun/uitjes en evt onderwater op later tijdstip (duik alleen op vakantie)
Duiken? Onderwaterbehuizingen zijn lekker duur, (maar dat hoeft dus geen probleem te zijn :)). Probleem is alleen de verkrijgbaarheid voor de "niet mainstream" merken.
[i]pentax k20d + 10-17mm + 16-50mm + 50-135mm: houdt goed in de hand, lekkere bediening, mooie lensen, is in body
canon 40d + 16-35mm + 24-105mm: vertrouwd met canon, kan geen miskoop zijn
sony a700 + geen idee: veel goede verhalen over, beperkt met lensen of niet de juiste van wat ik tot nu toe gezien heb
bewust de Pro-Sumer modellen gekozen, of is er toch een budget plafond ?
ik heb iets tegen nikon, weet niet waarom, ik vind ze echt spuuglelijk en onhandelbaar (sorry)[/i]
Ik vind Canon nogal spuuglelijk en onhandelbaar dus tja. :Y)
Met jouw eisen pakket is het toch vreemd dat je niet de D300 of zelfs de D3 in beschouwing neemt.
yup, zie boven
Echt persé deze lenzen? Waarom niet de 24-70 van Canon bijvoorbeeld? Je bent blijkbaar iemand die aan kwaliteit hecht
overig?
ben denk ik geen raw schieter
Bewerk je wel veel foto's? Of hecht je aan een knappe JPG uit de camera, dus veel tweaks mogelijk in de camera zelf?
ik prefereer lenzen van zelfde merk als camera
grappig de door jou genoemde Pentax lenzen zijn allemaal 3th party builds of zuster/moederbedrijven van Pentax (Tokina)

Maar ergo conclusio:
Wil je het beste van het beste en maakt prijs niet uit zou je nog een stapje hoger kunnen gaan shoppen:
Canon's Mark III met een 24-70 ofzo en de 16-35L (ik doe maar een gooi aangezien ik me niet helemaal thuis voel bij Canon B) )
Of de Nikon D3 met de 14-24 2.8 met de 24-70 2.8 en de 70-200 2.8 VR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airliner

airliner

Swell

littlejoannes schreef op donderdag 24 april 2008 @ 22:38:
[...]

De "échte" 10mm of de crop 10 mm?
crop uiteraard

[...]

Duiken? Onderwaterbehuizingen zijn lekker duur, (maar dat hoeft dus geen probleem te zijn :)). Probleem is alleen de verkrijgbaarheid voor de "niet mainstream" merken.
dat is toch echt toekomst muziek, ik moet eerst mijn tz3 met onderwaterbehuizing nog testen :) zal wel lekker noisy worden

[...]

bewust de Pro-Sumer modellen gekozen, of is er toch een budget plafond ?
Ik vind Canon nogal spuuglelijk en onhandelbaar dus tja. :Y)
Met jouw eisen pakket is het toch vreemd dat je niet de D300 of zelfs de D3 in beschouwing neemt.
D3 is echt een pracht apparaat beter dan de pro canon (1Dxxx) imo... maar echt te duur
ik wil max 5000usd uitgeven voor complete set, met een D3 heb je alleen het body

[...]

Echt persé deze lenzen? Waarom niet de 24-70 van Canon bijvoorbeeld? Je bent blijkbaar iemand die aan kwaliteit hecht
goedkoop is duurkoop zeg ik altijd, vind mijn vriendin enorm irritant overigens :D

[...]

Bewerk je wel veel foto's? Of hecht je aan een knappe JPG uit de camera, dus veel tweaks mogelijk in de camera zelf?
Ik bewerk ze minimaal, sharpening/kleurbalans/contrast etc

[...]

grappig de door jou genoemde Pentax lenzen zijn allemaal 3th party builds of zuster/moederbedrijven van Pentax (Tokina)
Yup, had ik ook gelezen... maar het zijn wel mooie lenzen imo moet ze eigenlijk een keer uitproberen/vergelijken

Maar ergo conclusio:
Wil je het beste van het beste en maakt prijs niet uit zou je nog een stapje hoger kunnen gaan shoppen:
Canon's Mark III met een 24-70 ofzo en de 16-35L (ik doe maar een gooi aangezien ik me niet helemaal thuis voel bij Canon B) )
Of de Nikon D3 met de 14-24 2.8 met de 24-70 2.8 en de 70-200 2.8 VR

Bedankt voor je input, maar ik vind het extreem om meteen een D3 te kopen, hoewel ik niets liever wil... toch te prijzig
nikon 300D is misschien een optie... ga ik me is in verdiepen

dat ik iets tegen nikon heb komt omdat ik een tijdje met een D2H (geloof ik) heb mogen schieten een paar jaar geleden, dat was echt een drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet eens echt belangrijk hier. Het gaat mij erom dat ik de juiste camera vind voor mij.

Omdat ik de resultaten veel beter vind dan de resultaten van de gemiddelde compact.

Actiefoto's!! Foto's van mijn honden vooral. Daarnaast ''the usual'' zoals macro ed.

Ik heb vrije beschikking over een aantal lenzen die op een Pentax camera passen, maar mijn keuze zal hier niet vanaf hangen.

Nikon D60 en Pentax K200D zijn in de picture, maar het kan nog alle kanten op!! Deze twee zijn gekozen omdat ze me beiden zijn aangeraden voor mijn wensen. Beide camera's charmeren mij absoluut. Ze hebben beide stabilisatie; Pentax in de body, Nikon in de lens.
Andere merken (bv. Canon) zijn ook nog open.

Niet direct.

Puur en alleen orienterend advies.

Ik fotografeer normaal gesproken wekelijks.

Ja.

Mijn vier jaar oude Canon A 95 compact camera. Prima dingetje, maar ik wil nu echt ''verder''

TOEVOEGING; Wat jullie moeten weten is het volgende; de camera mag niet loodzwaar zijn (denk dus meer aan de instapmodellen ipv de professionele ''bakbeesten'') en dient over goedwerkende automatische functies te beschikken. (opnieuw, instapmodellen). Er moet stabilisatie inzitten, ivb een tik in mijn hand. Hij dient geschikt te zijn voor mijn voornaamste wens, de actiefoto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
[i]voor k20d:
• DA 10-17mm
• smc PENTAX-DA* 16-50mm f/2.8 ED AL[IF]SDM
• smc PENTAX-DA* 50-135mm f/2.8 ED AL[IF]SDM

voor 40d
• EF 16-35mm f/2.8L II USM
• EF 24-105mm f/4L IS USM
Let op dat die 10-17mm een fisheye is, niks mis mee maar het geeft een heel ander beeld dan een sigma 10-20mm bijvoorbeeld.
Die 16-35 is op een 40d nog niet echt wijd. Ook het bereik van een 24-105 is een beetje raar op die camera. Het zijn wel 2 heel mooie lenzen, die eigelijk beter presteren op een fullframe camera. Is een 5d niks? Wat trager qua frames per seconde maar wel trapje omhoog qua beeldkwaliteit.
Die 16-35 (vooral versie II) doet 't echt goed op fullframe en biedt je dezelfde groothoek als die 10mm op de 40d. De 24-105 is echt een prachtige standaardlens op fullframe.

Dus mocht je de canon set kiezen, dan zou ik zeker naar de 5d kijken, zo duur is ie tegenwoordig niet. (En in de vs in een voordelige kit met de 24-105 te koop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje

[i]pentax k20d: houdt goed in de hand, lekkere bediening, mooie lensen, IS in body
canon 40d: vertrouwd met canon, kan geen miskoop zijn
sony a700: veel goede verhalen over, beperkt met lensen of niet de juiste van wat ik tot nu toe gezien heb
[i]voor k20d:
DA 10-17mm Tokina fish lijkt me niet wenselijk voor landschap
• smc PENTAX-DA* 16-50mm f/2.8 ED AL[IF]SDM (Tokina, presteerd niet echt super)
• smc PENTAX-DA* 50-135mm f/2.8 ED AL[IF]SDM (Tokina presteerd erg netjes)
Sony A700 + Sigma 10-20 f/4-5,6 (of wachten op de tamron 10-24 f/3.5-4.5 en onvermijdelijke rebadge van Sony) Sony CZ 24-70f/2.8 + Sony 70-200f/2.8 G
Sony A700 + Sigma10-20 f/4.5-5.6 (of wachten op de tamron 10-24 f/3.5-4.5 en onvermijdelijke rebadge van Sony) + Tamron 17-50 f/2.8 + Sigma 50-150 f/2.8

Canon 40D + 10-22 f/3.5-4.5 + 17-55 f/2.8 IS + 70-200 f/2.8 IS is ook een heel een heel fijne combi
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 00:00:

Actiefoto's!! Foto's van mijn honden vooral. Daarnaast ''the usual'' zoals macro ed.
Ik heb vrije beschikking over een aantal lenzen die op een Pentax camera passen, maar mijn keuze zal hier niet vanaf hangen.
Nikon D60 en Pentax K200D zijn in de picture, maar het kan nog alle kanten op!! Deze twee zijn gekozen omdat ze me beiden zijn aangeraden voor mijn wensen. Beide camera's charmeren mij absoluut. Ze hebben beide stabilisatie; Pentax in de body, Nikon in de lens.
Andere merken (bv. Canon) zijn ook nog open.
Sorry dat ik het zo direct zeg (er zal vast wel iemand over vallen) maar ik denk dat je eens goed moet nadenken ever Pentax K200D vanwege het niet al te snelle AF systeem dat Pentax op dit moment heeft. En de Nikon D60 heb ik zo m'n twijfels over als het om prijs/kwaliteit, Af systeem (3 punts en niet echt snel) en uitbreidbaarheid (alleen lenzen met AF-S doen scherpstellen) gaat.

Een Canon 400D of Sony A200 is in iedergeval kwa AF een prettige keuze. Stabilisatie zijn bij Canon ook en een heel aantal lenzen en bij Sony in de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De AF van de Nikon D60 is dezelfde als die van de D40. Die laatste ken ik en ik vind hem pruttig. Van de rest van de combinaties die Martijn noemt heeft de Canon-combinatie mijn voorkeur vanwege de betere optieken van de lenzen (10-20 vs 10-22 is een gestreden strijd, idem voor de telelenzen + alternatieven en de 17-55 is optisch werkelijk een monster). De CZ24-70 is wel een erg mooi ding, maar de A700 is prijzig en de output bevalt me niet zo. Dat is persoonlijk, maar wel het bekijken waard, ga goed neuzen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje ; Bedankt voor je reactie! :) Ik zal die Sony & Canon bekijken. Echter; De Nikon D60 hebben volgens kieskeurig beide 3 beelden per seconden, en Sluitertijden 1/4000 - 30 sec.

Waar zit dan het verschil, qua snelheid? Of zit hem dat alleen in het AF?

Kortom; waar zitten de verschillen en waarom zou de Sony de betere keuze zijn? :)

Ik ben benieuwd! :D

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Sandrioni schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:53:
Hoeft niet nieuw te zijn :)

Zal 'ns kijken voor hoeveel een gebruikte Nikon D200 ongeveer weggaat?

Waarom specifiek de D200 als ik vragen mag? Ik hoor graag je motivatie.
D200 is degelijk, stevig en weather sealed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
Henk schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:05:
[...]

Sterker nog, en ik blijf dit zeggen:

Anti-dust systemen op dSLR's werken níet.

Behalve Olympus heeft geen enkele fabrikant een functioneel antidustsysteem, en zélfs dat van olympus, dat an sich aardig werkt, wordt 'verslagen' door een blaasbal. En bij alle andere merken is zelfs dat niet aan de orde, daar is het antidustsysteem gewoon een raar trillende sensor en een plakker op de body als marketingstunt.
Ik denk dat het wel eens waar zou kunnen zijn dat deze systemen niet werken op sensoren die vies/vettig zijn. Mijn 40D werd met een vettige sensor geleverd en had dus last van stof op de sensor, maar sinds ik hem eenmaal grondig schoongemaakt heb (alweer maanden geleden), heb ik nooit meer een stofje op m'n foto's gezien, terwijl ik toch vaak lenzen wissel. Misschien dat de dust removal hier toch een rol in speelt.
Daar komen de magische woorden weer langs...

[ Voor 73% gewijzigd door Aham brahmasmi op 25-04-2008 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:45:
[...]
Misschien dat de dust removal hier toch een rol in speelt.
Da's wel een uiterst subjectief oordeel, ik vertrouw eigenlijk meer op tests onder gelijke omstandigheden...
Wat wil je daar precies mee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Aham brahmasmi schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:45:
[...]
Ik denk dat het wel eens waar zou kunnen zijn dat deze systemen niet werken op sensoren die vies/vettig zijn. Mijn 40D werd met een vettige sensor geleverd en had dus last van stof op de sensor, maar sinds ik hem eenmaal grondig schoongemaakt heb (alweer maanden geleden), heb ik nooit meer een stofje op m'n foto's gezien, terwijl ik toch vaak lenzen wissel. Misschien dat de dust removal hier toch een rol in speelt.
Nope, ook niet. Het werkt niet. Ik wissel ook lenzen, constant zelfs, midden in clubs etc, en ik heb ook weinig stof. En dan ineens een sensor die vol lijkt te zitten :+ puur toeval ;)
Het heeft zijn nut... :P Maar voor huis-, tuin- en keukengebruik zie ik niet waarom je het zou willen, tot voor kort heb ik er nooit om verlegen gezeten en de reden dát ik het wil, is één van de extremere die je normaal gesproken niet zomaar tegenkomt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Henk op 25-04-2008 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 14:04:
martijn_tje ; Bedankt voor je reactie! :) Ik zal die Sony & Canon bekijken. Echter; De Nikon D60 hebben volgens kieskeurig beide 3 beelden per seconden, en Sluitertijden 1/4000 - 30 sec.

Waar zit dan het verschil, qua snelheid? Of zit hem dat alleen in het AF?
AF = Auto focus = automagisch scherpstellen

Het AF systeem van de Nikon D60 heeft slechts 3 scherpstel punten en vind ik persoonlijk niet erg snel van begrip. Mijn ervaring is dat een Canon 400D of een Sony A200 sneller scherpstellen. Daarnaast zijn ze door het grotere aantal scherpstel punten flexibeler, je hebt dus door het grotere aantal scherpstel punten meer keuze over waar de camera scherpstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionos
Vandaag ben ik terug naar de winkel gegaan met mijn D40.

De verkoper wist mij te zeggen dat het puntje inderdaad komt door een dode pixel in de sensor! (het zwart is zichtbaar op enkele pixels door interpolatie) Pixels die stuk zijn in de sensor komt niet zo vaak voor zei de verkoper nog, maar hij heeft het zelf toch ook al meegemaakt.

Ik heb een nieuw toestel gekregen, hopelijk heb ik hier meer geluk mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Henk schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:55:
[

[...]

Het heeft zijn nut... :P Maar voor huis-, tuin- en keukengebruik zie ik niet waarom je het zou willen, tot voor kort heb ik er nooit om verlegen gezeten en de reden dát ik het wil, is één van de extremere die je normaal gesproken niet zomaar tegenkomt :)
Als ik me niet vergis in de vraagsteller ging het hier om iemand die het regenwoud in wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airliner

airliner

Swell

Bedankt martijn_tje en abrakadaver voor jullie advies... 5d vind ik te prijzig, ik zou eventueel wel ff door kunnen sparen, dan heb ik natuurlijk wel top spul
ik ga ervan uit dat een 5d een stuk beter is dan een nikon 300d? que prijs verschilt het niet veel

Lens advies is super, heb ik nog niet echt veel verstand van, bedankt voor de alternatieven ;)

Ik kan binnenkort een dagje spelen met een a700 en van het weekend met een 40d
denk dat ik uiteindelijk toch blijf bij mijn eerste keuzes: pentax k20d, canon 40d of sony a700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het belangrijkste verschil tussen de 5D en de D300 is dat de 5D full frame is. Hierdoor is het "makkelijker" om een ultra groothoek lens te kopen, aangezien de mm's van je lens niet meer vermenigvuldigd te hoeven worden. Daarnaast heb je bij een FF camera een veel grotere zoeker dan bij een crop camera.

Voor Sony zou je voor de eerder genoemde CZ24-70/2.8 kunnen gaan icm..... en dit wordt een probleem. De 11-18 is in feite een Tamron objectief. Deze is niet slecht, maar er is beter. Bijvoorbeeld Tokina 12-24 of Sigma 10-20, maar dit is weer geen eigen merk. Kortom, succes met je keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
Wilko schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:52:
[...]

Da's wel een uiterst subjectief oordeel, ik vertrouw eigenlijk meer op tests onder gelijke omstandigheden...
De harde beweringen dat het echt helemaal niks doet zijn ook niet erg onderbouwd vind ik. Ik wilde enkel het punt naar voren brengen dat de dust removal iig niks doet op een sensor waar vettigheid op zit, en mijn ervaring dat binnen ong. een half jaar gebruik na schoonmaak, mijn 40D geen last meer heeft gehad van hardnekkig stof dat er eerst niet af wilde.

[ Voor 22% gewijzigd door Aham brahmasmi op 25-04-2008 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:29
never mind, inmiddels een gekocht.

[ Voor 97% gewijzigd door Martinus op 27-04-2008 10:12 ]

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 17:35:
[...]

Als ik me niet vergis in de vraagsteller ging het hier om iemand die het regenwoud in wil.
Dan zou ik iets fixen dat gesealed is ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje; Heel erg bedankt, nu is het me duidelijk! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
airliner schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 18:55:
Bedankt martijn_tje en abrakadaver voor jullie advies... 5d vind ik te prijzig, ik zou eventueel wel ff door kunnen sparen, dan heb ik natuurlijk wel top spul
ik ga ervan uit dat een 5d een stuk beter is dan een nikon 300d? que prijs verschilt het niet veel
Ligt eraan wie je 't vraagt. Zijn alletwee mooie camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 21:59:
[...]

Ligt eraan wie je 't vraagt. Zijn alletwee mooie camera's.
Mooi, en totaal verschillend :) De D300 is de sportcam met 6-8FPS, hevige AF-unit etc, de 5D is de FF-body met een output waarvan je bureau omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 19:15:
Het belangrijkste verschil tussen de 5D en de D300 is dat de 5D full frame is. Hierdoor is het "makkelijker" om een ultra groothoek lens te kopen, aangezien de mm's van je lens niet meer vermenigvuldigd te hoeven worden. Daarnaast heb je bij een FF camera een veel grotere zoeker dan bij een crop camera.
Volgens mij zijn er voor de D300 ondertussen ook aardig wat UWA objectieven te krijgen, en de viewfinder van de D300 is praktisch net zo groot als die van de 5D. Het zijn wel twee heel verschillende camera's. Ik denk dat praktisch alles beter is aan de D300, behalve de beeldkwaliteit. Maar daar zit hem dan ook het grote verschil; de 5D schiet foto's die erg doen denken aan analoge dia-kwaliteit. Maar als je ook sport wil fotograferen bijvoorbeeld, dan zit je beter bij de D300. Ik vind niet dat ze vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:38
Volgens mij is de zoeker van de 5D nog een heel aardige slag groter dan de D300 zoeker, als die ongeveer even groot is als de D200 zoeker helemaal.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
's ff kijken:

http://www.dpreview.com/r...s5d%2Cnikon_d300&show=all

De Nikon is 2 jaar nieuwer, de canon is full frame. Beide hebben een cmos sensor. De canon doet:
100 - 1600 in 1/3 stops, plus 50, 3200 as option en de nikon 200 - 3200 in 1, 1/2 or 1/3 EV steps (100 - 6400 with boost). De canon heeft Multi-BASIS TTL, 9 focus points (diamond shape) AF systeem. Da's even iets totaal anders dan het 51 punts ding wat in de Nikon zit.
Canon doet -2 to +2 EV in 1/3 EV or 1/2 EV steps en Nikon -5 to +5 EV in 1/2 or 1/3 EV steps

Zoeker:
Canon: Optical (Pentaprism, 96% coverage, 0.71x magnification)
Nikon: Optical (Pentaprism, 100% coverage, 0.94x magnification)

Verder weet ik dat de Nikon Ai lenses ook nog lichtmeting biedt en je dus alles sinds 1977 kan gebruiken.

Op papier heeft de canon als voornaamste onderscheidende punt dat 'ie full frame is. Verder zullen de canon aanhangers ongetwijfeld kunnen uitleggen waarom de canon zo'n goede beeldkwaliteit heeft.
Ik heb samples van de D300 gezien die ik erg goed vind en ik vind het de meest allround camera van de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
simon schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 23:03:
Volgens mij is de zoeker van de 5D nog een heel aardige slag groter dan de D300 zoeker, als die ongeveer even groot is als de D200 zoeker helemaal.
De zoeker is idd nog groter, maar het verschil is amper merkbaar als je ze na elkaar aan het oog zet. Gisteren toevallig nog met een 5D gespeelt en vergeleken met mijn E3, zelfs tussen die twee vind ik weinig verschil zitten in het gebruik, beiden zijn groot genoeg. Hieronder een link naar een afbeelding van de verschillende groottes. De verschillen lijken zo wel groter dan wanneer je de camera's vasthoudt. (Wanneer komt er eens een dslr met een zoeker als de OM1..*zucht*)
Een belangrijker verschil vind ik dat de Canon 96% van het beeld laat zien. De Nikon 100%. Ik heb liever een 100% zoeker dan een marginaal grotere.

Dat zegt natuurlijk nog niks over beeldkwaliteit, ik blijf erbij dat de 5D op 100% bekeken (pixelpeeping) betere beelden levert. (Bij vergelijkbare lenzen) En het ruisniveau is beter (mits op raw, ik hou niet van canon's jpg-output). Maar de D300 is de betere allrounder. (Maar ook een stuk complexer.)

http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=624487

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwintessens schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:28:
[...]

Simpelweg marketing. (Van Nikon is het natuurlijk ook marketing; eerst hebben ze jaren volgehouden dat ze alleen DX camera's zouden maken en ook dure DX objectieven op de markt gebracht, vervolgens brengen ze een FX sensor op de markt, dan moet je wel iets bieden aan die mensen die in je DX-lijn geïnvesteerd hebben en ik vind het netjes dat ze dat ook hebben gedaan.)
Hoeveel mensen zouden DX lensjes op een D3 gebruiken?
Paard achter de wagen, volstrekt overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 22:31:
[...]

Hoeveel mensen zouden DX lensjes op een D3 gebruiken?
Paard achter de wagen, volstrekt overbodig.
Iets is beter dan niets. :P Ik kan mij ook zo 1 2 3 niet het nut voorstellen, maar ik heb ook geen D3, er zijn vast mensen die er wel gebruik van maken. Een hoger fps kunnen schieten in deze 'crop modus' kan handig zijn voor sport-fotografen. Je hebt niet meer dan 5Mp nodig voor een krantenfoto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cisk
  • Laatst online: 17-04-2024
rond de 500 euro

Fotografie gaat mij en mijn vriendin toch meer interesseren en willen de volgende stap gaan maken naar DSLR

De meeste foto's zullen gemaakt gaan worden naar onze kleine jongen van 5 maanden oud. Verder natuurlijk de vakantie foto's (natuur en omgeving).

Nee

De Canon 400d (lees en hoor je veel van en heb ook een canon), Nikon d40 (gelezen op forum hier)

In eerste instantie niet. Eerst wegwijs worden en dan verder zien voordat je wat aanschaft.

Advies heel graag, kan er alleen maar wijzer van worden in mijn zoek tocht naar de juiste voor mij en mijn doeleinden.

Iedere week willen we de kleine fotograferen. Tja hoeveel tijd dat is hangt er maar net van af. Serieus willen we dit wel gaan doen.

Waarschijnlijk wel. Eerst alles onder de knie krijgen voordat je dingen koopt.

Canon Ixus 70 en een FujiFilm FinePix S5500.

Liever niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Cisk, beide camera's zullen voldoen aan jullie eisen.
Ondertussen zakt de 400D ook vrij snel met cashback heb ik 'm voor 399 bij Mediamarkt gezien. Terwijl de D40 ook prima zal voldoen, maar zelfs nog iets goedkoper is.
Met een budget van 500 euro hou je dus bij beide geld over voor een geheugenkaart, een tas etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beccie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2021
ik heb hier eerder gepost, omdat ik een digi reflex wil. Maar nu hoorde ik van een kennis dat ik ook eerst een hybride zou kunnen kopen. Zoiets als de canon powershot G9. Ik weet dat het niet valt te vergelijken met een reflex. Maar het zou wel een goede optie zijn voor mij. Dan kan ik eerst leren foto's maken met de manuele instellingen voordat ik een dure aanschaf doe. Want een reflex stopt niet bij alleen de aanschaf van een kit. En een goede lens is ook duur.
Ook het feit dat een hybride wat kleiner is spreekt me aan, het is makkelijker mee te nemen. Op vakantie is een toch wat grotere reflex ook niet altijd handig.
Maar wat voor hybride is goed, en komt redelijk in de buurt van een instap digi reflex camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beccie schreef op maandag 28 april 2008 @ 21:03:
ik heb hier eerder gepost, omdat ik een digi reflex wil. Maar nu hoorde ik van een kennis dat ik ook eerst een hybride zou kunnen kopen. Zoiets als de canon powershot G9. Ik weet dat het niet valt te vergelijken met een reflex. Maar het zou wel een goede optie zijn voor mij. Dan kan ik eerst leren foto's maken met de manuele instellingen voordat ik een dure aanschaf doe. Want een reflex stopt niet bij alleen de aanschaf van een kit. En een goede lens is ook duur.
Ook het feit dat een hybride wat kleiner is spreekt me aan, het is makkelijker mee te nemen. Op vakantie is een toch wat grotere reflex ook niet altijd handig.
Maar wat voor hybride is goed, en komt redelijk in de buurt van een instap digi reflex camera?
Als je een dSLR wilt zou ik niet teveel letten op het geneuzel van kennissen; straks wil je een BMW en komt iemand aankakken met het verhaal dat je eerst beter een scooter kunt kopen om te leren sturen. En wat nou hybride? Je heb, kort door de bocht, reflexen en compactjes, that's it.
Als je een compactje wil kijk dan op
Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3
of
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 3.

Foto's leren maken met 'de manuele instellingen' gaat trouwens beter met een reflex, compactjes worden niet voor niets 'Point & Shoot' cameraatjes genoemd: natuurlijk laten de betere zich wel handmatig instellen maar of dat nodig is om foto's te leren maken waag ik te betwijfelen. En een kitlens van een reflex is niet duur en presteert altijd nog beter dan de lens van wat jouw kennis een hybride noemt. Op 't moment heb je voor onder de 500 Euro een leuk reflex-setje waarmee je prima kunt leren fotograferen....hoef je je geld ook niet twee keer uit te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik heb de knoop doorgehakt en een D40 aangeschaft. Behalve de kitlens heb ik er ook een 55-200 VR lens bijgenomen en een nepmerk accu. Het valt me wel op hoe stevig die D40 aanvoelt. Nergens zit speling, alles sluit mooi aan enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beccie schreef op maandag 28 april 2008 @ 21:03:
Een hybride is een camera met zowel de nadelen van een compact (kleine sensor=ruis) als een reflex (groot & zwaar) en meestal maar 1 voordeel : groot bereik.
Voor een hybride met een bescheiden bereik is IMO weinig te zeggen, dan beter een instapreflex
(d40/D60 /400D/ 450D/K200D) met een kitlens of 2 kitlenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
G9 is, in z'n klasse, een mooie camera. Echter, met het prijsniveau van de D40 (en nog wat goedkope instappers) vraag ik me af hoe slim het is als je een camera wilt met een hoop handmatige mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemc
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05-2024
Hi, ik ben opzoek naar een nieuwe camera, ik weet niet of ik wat raars wil, maar ik kan de ideale camera voor mij niet echt vinden.

1. Wat is je beschikbare budget?
Rekbaar, heb steeds lang met mijn apparatuur gedaan, dus als het ding degelijker is mag het meer kosten, in de strekking van het betere amateurspul +- 300~600 euro

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Liefst zou ik helemaal geen DSLR willen hebben. Het hele principe van verwisselbare lenzen is niet aan mij besteed, ik zou het liefst niet rondsjouwen met meerdere, ook de klapspiegel hoeft wat mij betreft niet, het schermpje voldoet voor mij prima.
Waarom wel: Ik wil fatsoenlijke foto's kunnen maken in schemerlicht, zonder flitser, dit kon ik wel met mijn oude slr, maar niet met digitale compact camera's... ik denk de sensor te klein / lens te klein.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Zie punt 2, wat ik belangrijk vind is dat in de avond, en indoors bij mindere lichtomstandigheden ik scherpe en ruisarme foto's kan maken. ivm moeite met scherpstellen in schemering zou een focus-ring erg fijn zijn.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Niet echt, ik vind de Sony A100 / A200 interessant, maar de Kodak P880 ook

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik wil een lens die in elk geval een beetje groothoek is 28mm oid

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik zal niet dagelijks met de camera bezig zijn

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Niet speciaal

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een Pentax optio 4: klein maar ruist enorm
een hp 850: veel te langzaam, focust niet in het donker, kan niet handmatig scherpstellen
analoge praktica slr: oudje, nog geen interne belichtingsmeter

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Absoluut een optie

Als iemand een suggestie heeft hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet olympus niet.
Als je echt wijd wil (14mm, dus niet de 16 die APS-C geeft), is Olympus het goedkoopst.
De 7-14 Zuiko is echt een mooi dingetje, en om zo wijd te komen moet je bij Canon en Nikon fullframe camera's kopen. En dan nog een 14mm prime die even duur is als de Zuiko.
En dan is die canikon set ook nog eens flink groter. En je hebt geen IS (uitgaande van e510/e3)

Deze post zal waarschijnlijk overheengewalst worden door verschillende Canon en Nikon adepten dat je met olympus alleen maar ruis krijgt en geen foto's, dat de af van olympus totaal niet werkt, dat de zoekers kleiner zijn dan rietjes en dat fourthirds een zeer speciaal systeem is dat alleen geschikt is voor een kleine groep mensen.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2008 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 16:58:
[...]

Vergeet olympus niet.
Als je echt wijd wil (14mm, dus niet de 16 die APS-C geeft), is Olympus het goedkoopst.
De 7-14 Zuiko is echt een mooi dingetje, en om zo wijd te komen moet je bij Canon en Nikon fullframe camera's kopen. En dan nog een 14mm prime die even duur is als de Zuiko.
En dan is die canikon set ook nog eens flink groter. En je hebt geen IS (uitgaande van e510/e3)
Vraag is of je voor die 2mm 1400 + 500 neer moet willen leggen, maar dat is aan de vraagsteller om te beslissen. Anders kom je of bij een 5D+12-24/16-35 of een D3+14-24/12-24 uit ja. Als die twee mm geen probleem zijn, dan is een willekeurige Canon-body met een 10-22 erop ook een strakke keuze.
Deze post zal waarschijnlijk overheengewalst worden door verschillende Canon en Nikon adepten dat je met olympus alleen maar ruis krijgt en geen foto's, dat de af van olympus totaal niet werkt, dat de zoekers kleiner zijn dan rietjes en dat fourthirds een zeer speciaal systeem is dat alleen geschikt is voor een kleine groep mensen.
Alles goed en aardig, maar plaats Olympus niet bij voorbaat meteen in het verdomhoekje, komop.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janwillemc schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 16:24:
Hi, ik ben opzoek naar een nieuwe camera, ik weet niet of ik wat raars wil, maar ik kan de ideale camera voor mij niet echt vinden.

Rekbaar, heb steeds lang met mijn apparatuur gedaan, dus als het ding degelijker is mag het meer kosten, in de strekking van het betere amateurspul +- 300~600 euro

Liefst zou ik helemaal geen DSLR willen hebben. Het hele principe van verwisselbare lenzen is niet aan mij besteed, ik zou het liefst niet rondsjouwen met meerdere, ook de klapspiegel hoeft wat mij betreft niet, het schermpje voldoet voor mij prima.
Waarom wel: Ik wil fatsoenlijke foto's kunnen maken in schemerlicht, zonder flitser, dit kon ik wel met mijn oude slr, maar niet met digitale compact camera's... ik denk de sensor te klein / lens te klein.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Niet echt, ik vind de Sony A100 / A200 interessant, maar de Kodak P880 ook

Ik wil een lens die in elk geval een beetje groothoek is 28mm oid
(Ik heb er voor het gemak maar wat puntjes uitgehaald)
Je zet twee nogal verschillende systemen naast elkaar met de P880 en de A200, Gelet op de rest van je wensen zou mijn advies zijn om de P880 (en daarmee het hele bridge-segment) te vergeten en je te richten op een dSLR. Ook de A200 lijkt me dan niet echt een goede oplossing gezien het feit dat je met body + kit-zoom al bijna aan de grens van je budget zit terwijl de kwaliteit van dat lensje niet echt om te juichen is. Sony heeft wel goeie optiek maar dan zit je gelijk ruim boven je budget.

Je wilt weinig ruis, in verschillende lichtomstandigheden fotograferen zonder flitsen, wijdhoek, ik zou zeggen, kijk dan eens naar de Canon 400D + (nieuwe) kitlens 18-55 IS, samen bijna 600 Euro, gaat nog 60 Euro af vanwege de cash-back. De IS in de lens is geen wondermiddel maar verruimt ondermeer je mogelijkheden om in de schemering te fotograferen zonder gelijk de flits te hoeven gebruiken. Ook een Nikon D60 + 18-55 VR lijkt me met 600 Euro wel een goeie optie.

Alternatief is de Olympus E-510 + dual kit, alles bij elkaar ongeveer 570 Euro, dan dek je met twee lenzen een gebied af van 28-300mm. af terwijl de IS in de body je dezelfde voordelen biedt als de Canon-optiek. De E-510 ruist iets meer dan de Canon maar biedt drie verschillende gradaties (naast de stand 'Off') om dit te corrigeren. De Pentax K10D + kitlens biedt ook IS in de body, zit je iets boven de 600 Euro. Kijk wel even of de line-up van de Pentax-optiek aansluit bij wat je wilt; het assortiment is niet heel erg groot.

Verder kan het geen kwaad om op Flickr en/of PBase eens te kijken naar de karakteristieken van de verschillende optieken; het kan zijn dat het één je meer aanspreekt dan het ander.....belangrijk bij de keuze voor een bepaald platform. Even belangrijk is het om de camera's vast te houden: handligging, materiaal enz. zijn minstens zo belangrijk als technische specs, juist omdat het zo persoonlijk is wat je prettig of juist niet prettig vindt.

Natuurlijk moet je met jouw budget een aantal concessies doen, d.w.z. geen supersnel glas en geen extreem bereik zonder aan kwaliteit in te boeten. Wil je een groter bereik, naar om het even welke kant (wijdhoek of tele), dan zit je al gauw ruim boven je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beccie
Dan kan ik misschien idd beter een Nikon D40 kopen, die is ook best klein en nu niet meer zo duur en dan gewoon een goede lens erbij.
En dan het liefst een lens, waarmee ik meteen goed zit. Bijvoorbeeld een 18-200. Dan heb ik in feite een beter systeem dan een hybride. En de D40 lijkt me ook een mooie instapper.
Als ik de canon 450 neem, daar van kost de body nogal wat meer en dan heb ik minder over voor de lens. Wat een keuzes moet een mens maken voordat je tot aanschaf kunt overgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beccie schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 18:34:
Wat een keuzes moet een mens maken voordat je tot aanschaf kunt overgaan.
Ik denk dat die keuze moeilijker wordt naarmate minder duidelijk is wat je nou eigenlijk wil. Je kan prima een compact kopen die je handig in je binnenzak wegsteekt, of een 'hybride' als alles-in-één oplossing, of voor mijn part een dSLR. Als je maar lang genoeg twijfelt denkt iedereen op een gegeven moment te weten wat goed voor je is, en daar word je over 't algemeen ook niet veel wijzer van. My 2-cents: beperk je, als het om fotografie gaat, tot de vraag wat jij wil en koop de cam die daarbij aansluit....dat mag dan best iets minder zijn dan 'het beste' maar je maakt er waarschijnlijk mooiere platen mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemc
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 18:29:
[...]
Je zet twee nogal verschillende systemen naast elkaar met de P880 en de A200, Gelet op de rest van je wensen zou mijn advies zijn om de P880 (en daarmee het hele bridge-segment) te vergeten en je te richten op een dSLR. Ook de A200 lijkt me dan niet echt een goede oplossing gezien het feit dat je met body + kit-zoom al bijna aan de grens van je budget zit terwijl de kwaliteit van dat lensje niet echt om te juichen is. Sony heeft wel goeie optiek maar dan zit je gelijk ruim boven je budget.

Je wilt weinig ruis, in verschillende lichtomstandigheden fotograferen zonder flitsen, wijdhoek, ik zou zeggen, kijk dan eens naar de Canon 400D + (nieuwe) kitlens 18-55 IS, samen bijna 600 Euro, gaat nog 60 Euro af vanwege de cash-back. De IS in de lens is geen wondermiddel maar verruimt ondermeer je mogelijkheden om in de schemering te fotograferen zonder gelijk de flits te hoeven gebruiken. Ook een Nikon D60 + 18-55 VR lijkt me met 600 Euro wel een goeie optie.
Dank je!
Dan zal ik eens in die richting gaan zoeken. Ik heb absoluut geen haast, maar de 400D zie ik regelmatig in aanbiedingen voorbij komen.
Toch vind ik het heel apart dat er eigenlijk geen enkele camera is met een vaste lens zoals een compact, met de sensorkwaliteit van een eenvoudige dSLR. De enige waar ik van gehoord had van zoiets is de Sigma DP1, maar daar zijn de gebruikerservaringen bepaald niet echt eenduidig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janwillemc schreef op woensdag 30 april 2008 @ 11:05:
[...]

Dank je!
Dan zal ik eens in die richting gaan zoeken. Ik heb absoluut geen haast, maar de 400D zie ik regelmatig in aanbiedingen voorbij komen.
Toch vind ik het heel apart dat er eigenlijk geen enkele camera is met een vaste lens zoals een compact, met de sensorkwaliteit van een eenvoudige dSLR. De enige waar ik van gehoord had van zoiets is de Sigma DP1, maar daar zijn de gebruikerservaringen bepaald niet echt eenduidig goed.
En wat is het voordeel van een degelijke camera boven een reflex dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2008 @ 12:46:
[...]

En wat is het voordeel van een degelijke camera boven een reflex dan?
Compactheid vooral denk ik :) Een compact met een 28/4 of 35/4 zoals je vroeger een konica pop had, is best leuk. Het grootste probleem is dat die cams van vroeger een simpel mechaniekje waren, en dat er nu een complexe en vooral dure sensortechniek achter moet zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
janwillemc schreef op woensdag 30 april 2008 @ 11:05:
[...]

Dank je!
De 400d is, in tegenstelling tot wat die aanbiedingen en sommige mensen hier je willen doen geloven, niet de enige camera op de markt.

Dp1, tja..misschien deels omdat het een heel vreemd ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Ik zit al langere tijd te twijvelen over de aanschaf van een dSLR. Opzich heeft het me altijd wel geboeid en nu ik een financiele meevaller heb, het mooie weer er weer aankomt en er nu weer wat aantrekkelijke modellen uit zijn gekomen ben ik nu echt zo goed van plan eentje te scoren.

Rond de 750 euro, wat speling is er wel. (dit is dan wel incl tas en geheugenkaart), zeg dus maar zo'n 600 euro voor de body en lenzen.

Zie hierboven ;)

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Stedelijke omgevingen en natuur. Aangezien ik zal beginnen met fotograferen kan het best zijn dat er wel wat andere dingen tussendoor komen die ik wellicht leuker ga vinden.

Nee, ik zelf niet maar mogelijk wel lenzen in de toekomst van mijn vader (Konica Minolta Dynax 5D).

De Sony Alpha 200 kit (met 2 lensen (kost nog maar 600 euro)). Komt er in de tests goed uit. Zo heeft deze camera de TIPA Award voor starters gekregen in dit jaar. Verder komt hij vrij goed uit de tests. De extra AntiShake feature is ook mooi meegenomen.

Overige opties zijn de Nikon D40x of D60, maar deze zijn qua features eigenlijk wat incompleet in mijn ogen. Verder hebben we nog de Canon EOS 400D welke mij de grootste concurrent lijkt. Deze kit (ook 2 lenzen) is met de korting ongeveer evenduur als de Sony A200 kit. Echter mist deze dus AntiShake en valt het voordeel weg dat ik eventueel lenzen kan delen met mijn vader.

Naast de body nog 2 lenzen, een normale (tot ~70mm) en een telelens (tot ~300mm)

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, maar gelijk ook goedkeuring...

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ben van plan om toch wel regelmatig foto's te schieten in de omgeving. Verder ga ik ook RAW schieten en nabewerken, ben dus wel van plan er een hobby van te maken.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat zal vast wel gebeuren in de toekomst als ik wat leuk spul zie en er echt mijn hobby van hetb gemaakt, op de korte termijn echter niet.

Wel eens wat geschoten met de KM Dynax 5D van mijn vader, maar ik heb te weinig ervaring om echt in te zien wat de beperkingen zijn op de te lage resolutie van dat scherm na ;)

Liever niet.

Zelf denk ik dus aan de Sony Alpha 200. Misschien niet de allerbeste plaatjes maar ik ben dan ook geen pro. Dwz, ik zal het voorlopig toch niet al te snel missen. Echter het gebruiksgemak van deze camera, de AntiShake feature en het feit dat ik lenzen van mijn vader kan gebruiken is in dat opzicht een groot voordeel tegenover een Nikon of Canon. Verder is mijn vader ook een echte Konica Minolta aanhanger en aangezien hij wel eens zit te denken aan de Sony A700 zal hij voorlopig ook nog wel bij Konica Minolta/Sony blijven.

Verder past de kit mooi in het budget waarbij ik nog zo'n 150 euro overhoud voor een fototas en geheugenkaart. De keuze voor de A200 is zo goed als definitief, ik zie verder geen meerwaarde in de Liveview van de A300 of A350 en de genoemde voordelen van een Sony tegenover een Nikon of Canon maken het wel lastig om mij nog te doen veranderen, of de tweakers moeten wel met erg goede redenen en bronnen aankomen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Je weet al precies wat je wil en ik zie geen reden om niet te kiezen voor de sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Precies. Zou alleen zeggen, realiseer je wat antishake doet, weet je ook wat je ervan kan verwachten, verder gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op woensdag 30 april 2008 @ 13:12:
[...]

Compactheid vooral denk ik :) Een compact met een 28/4 of 35/4 zoals je vroeger een konica pop had, is best leuk. Het grootste probleem is dat die cams van vroeger een simpel mechaniekje waren, en dat er nu een complexe en vooral dure sensortechniek achter moet zitten...
Dan is een kleine body met een prime toch veel interssanter......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2008 @ 17:15:
[...]

Nooit even compact.
SLR lenzen hebben retrofocus ontwerp nodig.
Rangefinders en compactcamera's niet.
Daarom zijn al die Leica M lenzen bijvoorbeeld zo klein (en het feit dat er geen electronica bij zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2008 @ 17:15:
[...]
Tsja, in het analoge tijdperk ben ik eens een jaar aan 't rondsjouwen geweest met alleen een Minox 35GL op zak. Mooi hoor, goed lensje, nadeel was alleen dat dat rare oranje ontspanknopje gewoon bleef doorfunctioneren als de batterijtjes al op waren. Ook aan 'poor-mans Contax' Yashica T5, met de Tessar 3.5/35 bewaar ik goeie herinneringen.

Voordeel van die kleine cameraatjes is dat je ze bijna iedereen onder de neus kunt duwen, niemand komt op het idee dat je serieus met fotograferen bezig bent, mensen blijven heel spontaan, letten er amper op (als je met een dSLR + megazoom komt aanzetten reageren ze toch anders, tenminste, dat is mijn ervaring :) )

Voor wie nu iets dergelijks op digitaal gebied wil hebben schijnt de Ricoh GR Digital 2 wel een goeie optie te zijn, met een 28mm. lensje. Maar wel duur :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dat soort cameratjes met een goede sensor en een nette prijs, ik zou er belangstelling voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Een goed alternatief voor een compact met vaste lens is de Olympus E420 met 25mm 2.8 objectief. En qua prijs goedkoper of vergelijkbaar met de betere compactjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beccie
Ja die Olympus die is ook klein, ik heb alleen nog geen gebruikerservaringen ervan gelezen. Ik heb de 410 wel vastgehad bij dixons. En ik moet zeggen dat ik me irriteerde aan de haakjes om de nekband aan vast te maken. Misschien is dat anders bij de 420.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vrees het ergste: klik klak

weer een argument om géén Olympus te kopen......damn :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2008 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puur om te orienteren voor in de toekomst. :)

Eigenlijk niet echt bepaald. Als ik zo doorga wil ik best wat investeren.
Laten we voor nu even een maximum van 800 euro aanhouden voor nu.

Wil allerlij dingen zelf kunnen bepalen op de camera, en de fotokwaliteit in mijn optiek gewoon beter.

Ik ben een beetje een mannetje van alles en probeer eigenlijk mijn richting nog te vinden.
Het ene moment maak ik foto's van stadgebieden, de andere keer van de natuur. Weer een andere keer maak ik nachtfotos (wat ik wel errug leuk vind om te doen moet ik erbij zeggen) en dan weer macros en dan weer portretten van mensen. Echt van alles dus. :)

Nee

Absoluut geen voorkeur, sta volledig open voor suggesties.

Dat liever niet. Het liefst heb ik 1 universele lens voor zover dat mogelijk is. Vooral gezien ik foto's maken erg leuk vind, maar niet echt de tijd heb om me echt diep in de materie te verdiepen waar ik welke lens voor zou moeten hebben.
Wellicht dat dit in een later stadium interessant word.

Advies.

Veel, ik ga bijna ieder weekend wel op pad met mijn huidige camera. (FinePix S6500FD)

Jazeker.

Ik heb nu dus de FinePix S6500FD en ik moet zeggen dat hij me prima bevalt. Ik verwacht alleen meer de kunnen met een echte spiegelreflex camera. :)

Jawel, indien niet te oud. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 14:45:
Puur om te orienteren voor in de toekomst. :)
Stel de vraag dan nog eens, de algemene punten zijn al tot in den treuren beschreven en de markt verandert met de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 14:36:
Ik vrees het ergste: klik klak

weer een argument om géén Olympus te kopen......damn :+
Ja, je hebt gelijk, nu weet ik zeker dat ik die niet wil. :P Ach ja, altijd nog beter dan de grip van de 350D :P

@McKillem
Wát verwacht je meer te kunnen doen met een dslr? Als je al heel erg tevreden bent met de camera die je nu hebt, zou ik nog niet switchen. Het hangt dus af van wat je anders wilt.

[ Voor 17% gewijzigd door Kwintessens op 01-05-2008 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 14:48:
[...]

Stel de vraag dan nog eens, de algemene punten zijn al tot in den treuren beschreven en de markt verandert met de dag.
Denk bij "in de toekomst" nog wel binnen dit jaar naar alle waarschijnlijkheid.
Is dat echt zo verschrikkelijk dynamisch?
Pagina: 1 ... 10 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!