Ik heb gekozen voor de Nikon D40 (met 18-55 kitlens) en ben hem gisteren gaan kopen.
De redenen waarom ik de D40 heb genomen en niet de Olympus E-410 of Canon EOS 400D:
Bedankt voor jullie advies.
De redenen waarom ik de D40 heb genomen en niet de Olympus E-410 of Canon EOS 400D:
- De kitlens van de D40 is beter dan die van de 400D, ze voelt ook steviger aan. De manuele focusbediening van de D40 vind ik persoonlijk beter dan die van de E-410, waar je de motor aanstuurt (en dus minder feedback hebt).
- Qua ergonomie ligt de D40 mij het beste. De E-410 heeft geen handgreep en de greep van de 400D is nogal klein, waardoor ik die nogal krampachtig vasthoud.
- De sensor is groter dan die van de E-410 en presteert toch iets beter. Ik heb me niet te laten leiden door het aantal megapixels en voor de 6MP camera gekozen, wat ook resulteert in minder ruis.
- De D40 is mooi afgewerkt en het display beviel mij ook van in het begin. De body van de D40 ziet er steviger uit dan dat van de 400D (of dit werkelijk zo is, kan ik niet zeggen natuurlijk).
- De batterij zou langer meegaan dan die van de E-410. En de live preview van de E-410 vind ik niet echt nodig.
- Voor Nikon vind je in het algemeen net iets meer accessoires dan voor Olympus.
- Last but not least: er is net een interessante promotie voor de D40. €399 voor de body met kitlens en 2 x 2GB SD kaartjes. (Mediamarkt Antwerpen).
Bedankt voor jullie advies.