JupVerwijderd schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 14:56:
[...]
Denk bij "in de toekomst" nog wel binnen dit jaar naar alle waarschijnlijkheid.
Is dat echt zo verschrikkelijk dynamisch?
Verwijderd
Yup, ik stel daarom voor dat je vlak voor het beslismoment je vraag nog eens steltVerwijderd schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 14:56:
[...]
Denk bij "in de toekomst" nog wel binnen dit jaar naar alle waarschijnlijkheid.
Is dat echt zo verschrikkelijk dynamisch?
1. Wat is je beschikbare budget?
Rond de 600 euro, maar dat is flexibel.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Wil beetje leren fotograferen en wat "specialere" dingen doen waarvan ik het idee heb dat het met een normale compact niet kan.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Verschilt hij zal zowel zakelijk als privé gebruikt worden.
-Zakelijk is voor de makelaardij (dus huizen binnen en buiten)
(Hier wil ik dus ook gebruik gaan maken van groothoek voor kleine kamers en badkamers en etc.)
-Privé voor mooie vakantie foto's van gebouwen, mensen, etc.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? EOS 450D leek me een goed/mooi model. Ook omdat ik van een vriend veel positieve verhalen heb gehoord over canon (hijs redelijk proffesioneel). En ik op bright.nl las dat dit een goeie instap dSLR was. Daarnaast past hij redelijk binnen budget.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Groothoek lens moet er dus opkunnen. En bij aangeschaft worden.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Bijde
Alles hulp/adviezen zijn welkom, ik ben nieuw op fotografie gebied, maar vind het wel interresant.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Eerst goed leren om foto's te maken van interieur en etc. voor werk. Als dat lekker lukt, voornamelijk alleen op vakantie/dagtripjes er mee klieren. Maar dat is wel 1 keer in de maand ofzo.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Mwah niet echt. Tenzij blijkt dat er iets heel erg mist, wat ik nu niet weet.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
(Weet even niet exact, maar zo'n Canon A70/A80 ding met 5 megapixel.)
Maakt ansich geen slechte fotos (in het daglicht) maar soms totaal verkeerd gefocust en veel blur (kan ook aan mijn fotografeerskills liggen
) en het ding is zooooo traag. Duurt voor me gevoel 10 seconden voordat hij een keer afgaat als ik die knop indruk. Ook is hij met flits ALTIJD overbelicht, en
zonder flits ALTIJD te donker, en klieren met instellingen hielp niet echt. En er is niet lekker groothoek mee te fotograferen. (Hebben nu wel zo'n opklik lensje, maar daardoor worden de randen rond.) Ohja, en hij is niet lekker compact dus in me broek gaat ie ook niet lekker. En als dat toch niet kan, dan maar een grotere/betere.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Misschien, maar ben wel van het nieuwe.
Ik kijk uit naar de adviezen!
Rond de 600 euro, maar dat is flexibel.
Wil beetje leren fotograferen en wat "specialere" dingen doen waarvan ik het idee heb dat het met een normale compact niet kan.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Verschilt hij zal zowel zakelijk als privé gebruikt worden.
-Zakelijk is voor de makelaardij (dus huizen binnen en buiten)
(Hier wil ik dus ook gebruik gaan maken van groothoek voor kleine kamers en badkamers en etc.)
-Privé voor mooie vakantie foto's van gebouwen, mensen, etc.
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? EOS 450D leek me een goed/mooi model. Ook omdat ik van een vriend veel positieve verhalen heb gehoord over canon (hijs redelijk proffesioneel). En ik op bright.nl las dat dit een goeie instap dSLR was. Daarnaast past hij redelijk binnen budget.
Groothoek lens moet er dus opkunnen. En bij aangeschaft worden.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Bijde
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Eerst goed leren om foto's te maken van interieur en etc. voor werk. Als dat lekker lukt, voornamelijk alleen op vakantie/dagtripjes er mee klieren. Maar dat is wel 1 keer in de maand ofzo.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Mwah niet echt. Tenzij blijkt dat er iets heel erg mist, wat ik nu niet weet.
(Weet even niet exact, maar zo'n Canon A70/A80 ding met 5 megapixel.)
Maakt ansich geen slechte fotos (in het daglicht) maar soms totaal verkeerd gefocust en veel blur (kan ook aan mijn fotografeerskills liggen
zonder flits ALTIJD te donker, en klieren met instellingen hielp niet echt. En er is niet lekker groothoek mee te fotograferen. (Hebben nu wel zo'n opklik lensje, maar daardoor worden de randen rond.) Ohja, en hij is niet lekker compact dus in me broek gaat ie ook niet lekker. En als dat toch niet kan, dan maar een grotere/betere.
Misschien, maar ben wel van het nieuwe.
Ik kijk uit naar de adviezen!
[ Voor 4% gewijzigd door Mielmania op 01-05-2008 15:34 ]
hoi
Rond de 600 euro koop je netaan een 450d. Voor datzelfde geld heb je een nikon D40 en ben je een heel aardig eind opweg naar een supergroothoek erbij.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Koop dan een Canon 400D, waar je momenteel ook nog eens €60,- cashback kan krijgen.
pricewatch: Canon EOS 400D Kit Zwart
pricewatch: Canon EOS 400D Kit Zwart
[ Voor 31% gewijzigd door GoT op 02-05-2008 08:30 ]
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Beetje groothoek kost zo'n 400 euro. (Tokina 12-24, of Sigma 10-20) Merkeigen doen zo'n 200-500 euro meer.
Wil je redelijk in de buurt blijven van de 600 euro is een D40 kit met een Sigma 10-20 HSM aan te raden.
Is het budget iets rekbaar dan komt de 400D kit met of de Sigma of de Tokina in zicht. Waarbij veel mensen voorkeur geven voor de Tokina (hoewel iets minder groothoek).
En voor de volledigheid:
En er zijn eventueel ook nog Pentaxen K200's en Sony's alfa 200's (met de eerder genoemde lenzen) en Olympussen 410's (met 4/3ths lenzen) mogelijk.
Wil je redelijk in de buurt blijven van de 600 euro is een D40 kit met een Sigma 10-20 HSM aan te raden.
Is het budget iets rekbaar dan komt de 400D kit met of de Sigma of de Tokina in zicht. Waarbij veel mensen voorkeur geven voor de Tokina (hoewel iets minder groothoek).
En voor de volledigheid:
En er zijn eventueel ook nog Pentaxen K200's en Sony's alfa 200's (met de eerder genoemde lenzen) en Olympussen 410's (met 4/3ths lenzen) mogelijk.
Verwijderd
Ware het niet dat het dan onderhand standaardlenzen wordenlittlejoannes schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 08:31:
Olympussen 410's (met 4/3ths lenzen) mogelijk.
mwoah..20mm is nog steeds uwa. Maar niet zo extraam als bij de rest nee. Helaas is de 7-14mm toch wel duur. Wachten is op de standaard uwa die op de lensroadmap van olympus staat.Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 08:56:
[...]
Ware het niet dat het dan onderhand standaardlenzen worden
Verwijderd
20mm op four thirds is nou niet echt UWA. 't Is ietsje groothoek, maar meer ook niet. Eigenlijk komt 't heel dicht in de buurt van een ideale standaardlens (43mm op kleinbeeld, de diagonaal van een 24x36mm film).
Ik had het al omgerekend naar 35mm; 10-20mm lens is 20-40mm op 4/3, 20mm is nog steeds uwa maar minder dan op een 1,5 of 1,6 body. 40mm is natuurlijk geen uwa, dat snap ik ook wel.Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 01:41:
20mm op four thirds is nou niet echt UWA. 't Is ietsje groothoek, maar meer ook niet. Eigenlijk komt 't heel dicht in de buurt van een ideale standaardlens (43mm op kleinbeeld, de diagonaal van een 24x36mm film).

Verwijderd
Rond de 1000 euro.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
groter zoombereik, meer instelmogelijkheden, sneller foto's schieten en een betere lichtgevoeligheid.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
van alles een beetje. beetje natuur, familieleden, gebouwen, vakantiefoto's etc.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
na redelijk wat zoeken op internet ben ik van plan uit amerika de sony a350 te importeren:
http://cgi.ebay.com/ws/eB...y=72403&_trksid=p3907.m29
hiervoor ben ik inclusief btw en verzendkosten ongeveer 850 euro kwijt.
ik wilde de kitlenzen (tamron 28-80 en 75-300) verkopen.
In plaats daarvan wilde ik een sigma 28-300 F3.5-6.3 DG macro kopen.
pricewatch: Sigma 28-300mm f/3.5-6.3 DG Macro (ø62mm)
verder wil ik een extra accu. Dan zou ik op zo'n 1050 euro zitten.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
De extra accu en de sigma 28-300 f3.5-6.3 DG macro. Misschien op termijn een lens met een kleiner diafragma. Bijvoorbeeld de sigma 17-70 f2.8-4.5 DC .
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
goedkeuring, en advies zodra ik die goedkeuring niet krijg
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
moeilijk te zeggen. ik denk dat ik de camera vooral ga gebruiken bij vakantie's/familieuitjes. Misschien tussendoor nog eens een keertje met de camera de natuur in maar als dat er eens in de maand van komt is het al veel.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
zoals ik al zei, misschien nog een sigma 17-70. verder heb ik eigenlijk nog niet gedacht.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
canon a710is. Vooral het feit dat je snel ruis hebt (zeker bij minder licht) irriteert me nog wel eens. verder heb ik een half jaar geleden met een spiegelreflex van een vriend geschoten en dat beviel me gewoon veel beter door de snelle autofocus en afdruk en verwerkingstijden.
Is 2e hands een optie of per se niet?
er staat weinig 2de hands op ebay te koop in die categorie. En in nederland is over het algemeen alles zo duur ingekocht dat tweedehands eigelijk niet echt lonend is. Verder vind je ook weinig 2de hands sets waar zoveel inzit.
Ps: voordat jullie de tip geven de camera vast te houden, ik heb de a200 vastgehouden en die is qua vorm bijna gelijk aan de a350.
Ps2
: Ik heb behalve naar de sony alpha serie ook nog gekeken naar de olympus e510. Dit vind ik ook een hele mooie camera maar de beeldverhouding 4/3 vind ik waardeloos omdat alle foto's die afgedrukt moeten worden dan moeten worden bijgesneden tot het 3/2 formaat.
ook de pentax200/20d leek me wel wat alleen toch buiten mijn budget. en waren ook niet zulke mooie sets voor te krijgen.
andere merken overweeg ik niet omdat deze geen beeldstabilisator in de body hebben (waardoor je dus wanneer je beeldstabilisatie wil vastzit aan dure lenzen)
Rond de 1000 euro.
groter zoombereik, meer instelmogelijkheden, sneller foto's schieten en een betere lichtgevoeligheid.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
van alles een beetje. beetje natuur, familieleden, gebouwen, vakantiefoto's etc.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
na redelijk wat zoeken op internet ben ik van plan uit amerika de sony a350 te importeren:
http://cgi.ebay.com/ws/eB...y=72403&_trksid=p3907.m29
hiervoor ben ik inclusief btw en verzendkosten ongeveer 850 euro kwijt.
ik wilde de kitlenzen (tamron 28-80 en 75-300) verkopen.
In plaats daarvan wilde ik een sigma 28-300 F3.5-6.3 DG macro kopen.
pricewatch: Sigma 28-300mm f/3.5-6.3 DG Macro (ø62mm)
verder wil ik een extra accu. Dan zou ik op zo'n 1050 euro zitten.
De extra accu en de sigma 28-300 f3.5-6.3 DG macro. Misschien op termijn een lens met een kleiner diafragma. Bijvoorbeeld de sigma 17-70 f2.8-4.5 DC .
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
goedkeuring, en advies zodra ik die goedkeuring niet krijg
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
moeilijk te zeggen. ik denk dat ik de camera vooral ga gebruiken bij vakantie's/familieuitjes. Misschien tussendoor nog eens een keertje met de camera de natuur in maar als dat er eens in de maand van komt is het al veel.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
zoals ik al zei, misschien nog een sigma 17-70. verder heb ik eigenlijk nog niet gedacht.
canon a710is. Vooral het feit dat je snel ruis hebt (zeker bij minder licht) irriteert me nog wel eens. verder heb ik een half jaar geleden met een spiegelreflex van een vriend geschoten en dat beviel me gewoon veel beter door de snelle autofocus en afdruk en verwerkingstijden.
er staat weinig 2de hands op ebay te koop in die categorie. En in nederland is over het algemeen alles zo duur ingekocht dat tweedehands eigelijk niet echt lonend is. Verder vind je ook weinig 2de hands sets waar zoveel inzit.
Ps: voordat jullie de tip geven de camera vast te houden, ik heb de a200 vastgehouden en die is qua vorm bijna gelijk aan de a350.
Ps2
ook de pentax200/20d leek me wel wat alleen toch buiten mijn budget. en waren ook niet zulke mooie sets voor te krijgen.
andere merken overweeg ik niet omdat deze geen beeldstabilisator in de body hebben (waardoor je dus wanneer je beeldstabilisatie wil vastzit aan dure lenzen)
[ Voor 1% gewijzigd door een moderator op 05-05-2008 19:20 . Reden: kieskeurig bah ;) ]
Verwijderd
prima keuze van camera lijkt me.
maar de lenzen heb ik wel wat vragen bij, tenzy je niet van lenswissels houdt en niet geeft om dat (beetje ?
) minder kwaliteitsverlies van de superzoom..
je wil voor 850€ de body + 2 lenzen kopen, dan de 2 lenzen verkopen en een superzoom aanschaffen? (al het andere kleine grut even buiten beschouwing latend)
waarom koop jet niet apart bij bijvoorbeeld kamera-express of konijn? je krijgt dan direct het spul dat je wil:
Body: 670€
lens: 253€
totaal zo'n 920€, nog een accuutje erbij en je zal nog steeds onder de 1050€ zitten, + meer zekerheid van je spullen en vooral: garantie
Oké, al die andere kleine spullen zitten er wel niet bij zoals tas ed.. maar daar zou ik het toch niet voor doen hoor ...
Ik ben verrevan een voorstander van superzooms maar kan me inbeelden als je 1 lens wilt en niet wil wisselen dat je hiervoor kiest.. bovendien heb je met de 28-300 een heel stuk groothoek niet, zal je snel missen en de sigma 17-70 zal snel volgen, waarbij je dan een groot stuk overlap hebt.
Waarom niet de sigma 17-70 combineren met de sigma 70-300 ?
sigma 70-300 : 215€
sigma 17-70 : 304€
aangezien de onderste er volgens jou toch wel is ging komen lijkt dit mij een verstandigere keuze, maar wie ben ik
tlijkt mij op die manier gewoon iets makkelijker dan met omwegen van lenzen kopen, dan proberen verkopen en dan de juiste lens kopen
maar de lenzen heb ik wel wat vragen bij, tenzy je niet van lenswissels houdt en niet geeft om dat (beetje ?
je wil voor 850€ de body + 2 lenzen kopen, dan de 2 lenzen verkopen en een superzoom aanschaffen? (al het andere kleine grut even buiten beschouwing latend)
waarom koop jet niet apart bij bijvoorbeeld kamera-express of konijn? je krijgt dan direct het spul dat je wil:
totaal zo'n 920€, nog een accuutje erbij en je zal nog steeds onder de 1050€ zitten, + meer zekerheid van je spullen en vooral: garantie
Oké, al die andere kleine spullen zitten er wel niet bij zoals tas ed.. maar daar zou ik het toch niet voor doen hoor ...
Ik ben verrevan een voorstander van superzooms maar kan me inbeelden als je 1 lens wilt en niet wil wisselen dat je hiervoor kiest.. bovendien heb je met de 28-300 een heel stuk groothoek niet, zal je snel missen en de sigma 17-70 zal snel volgen, waarbij je dan een groot stuk overlap hebt.
aangezien de onderste er volgens jou toch wel is ging komen lijkt dit mij een verstandigere keuze, maar wie ben ik
tlijkt mij op die manier gewoon iets makkelijker dan met omwegen van lenzen kopen, dan proberen verkopen en dan de juiste lens kopen

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 18:15 ]
Als je de 2 kitlenzen toch gaat verkopen dan maakt het toch helemaal niet uit wat voor kits er zijn. Daarnaast zijn de kitlenzen een Sony 18-70 en Sony 75-300, als er al een van de 2 een tamron afgeleide is dan is dat de 2e niet de eerste. Ik denk dat de 14MP van de A350 trouwens lichtelijk overkill is? Met budget glas win je kwa detail namelijk helemaal niks, maar je bestanden zijn wel anderhalf maal groter. Daarnaast is de 10MP sensor wat vriendelijker wat betreft ruis. Een A200 (geen liveview) of A300 (wel liveview) van 10MP lijkt me in dat op zicht al meer als voldoende (zeker gezien het oplossend vermogen dat die sensoren al hebben en je wens voor een superzoom).
Als je dan toch een superzoom wil dan lijkt me een Tamron 18-250 een betere keuze in plaats van de 28-300 die je op het ook hebt. Die 28-300 is een oude budget film lens die kwalitatief in iedergeval niks beter is als de huidige kitlenzen, daarnaast is 28mm x1.5 is nouwelijks groothoek te noemen.
Daarnaast vraag ik me af of je al die overige spullen die in die kit zitten binnen een half jaar niet naar de vuilnisbak hebt verhuist omdat ze het niet meer doen of omdat je er niks aan hebt. Handiger lijkt het mij om precies uit te zoeken wat je nodig hebt in een iets betere kwaliteit. Dus reken in eerste instantie 100 euro voor de overige zooi: geheugenkaartje, blaasbalgje, tasje. Wil je er nog een statief en UVfiltertje (HVstar) bij reken daar dan nog eens 100 euro voor. (beide heb ik na 2 jaar nog steeds niet om even aan te geven dat ze niet onmisbaar zijn). Eerlijk gezegt zie ik de noodzaak van een extra accu niet echt, op 1 vollle accu kan je als je redelijk achter alkaar door schiet dik over de 1000 shots doen, en de zelfontlading is minimaal dus verspreid over 3 tot 4 weken en met veel terugkijken en veel flitsen van foto's zit je ook nog ruim over de 500 shots.
Zonder Liveview
Sony A200 = € 449,-
Sony NP-FM500H = € 70,- (accu, schandalig duur en nog geen namaak dankzij chip
)
Tamron 18-250 = € 367,-
Overige zooi = € 100,-
Totaal = € 986,-
Met liveview
Sony A300 = € 579,-
)
Tamron 18-250 = € 367,-
Overige zooi = € 100,-
Totaal = € 1116,-
Als je dan toch een superzoom wil dan lijkt me een Tamron 18-250 een betere keuze in plaats van de 28-300 die je op het ook hebt. Die 28-300 is een oude budget film lens die kwalitatief in iedergeval niks beter is als de huidige kitlenzen, daarnaast is 28mm x1.5 is nouwelijks groothoek te noemen.
Daarnaast vraag ik me af of je al die overige spullen die in die kit zitten binnen een half jaar niet naar de vuilnisbak hebt verhuist omdat ze het niet meer doen of omdat je er niks aan hebt. Handiger lijkt het mij om precies uit te zoeken wat je nodig hebt in een iets betere kwaliteit. Dus reken in eerste instantie 100 euro voor de overige zooi: geheugenkaartje, blaasbalgje, tasje. Wil je er nog een statief en UVfiltertje (HVstar) bij reken daar dan nog eens 100 euro voor. (beide heb ik na 2 jaar nog steeds niet om even aan te geven dat ze niet onmisbaar zijn). Eerlijk gezegt zie ik de noodzaak van een extra accu niet echt, op 1 vollle accu kan je als je redelijk achter alkaar door schiet dik over de 1000 shots doen, en de zelfontlading is minimaal dus verspreid over 3 tot 4 weken en met veel terugkijken en veel flitsen van foto's zit je ook nog ruim over de 500 shots.
Zonder Liveview
Sony A200 = € 449,-
Tamron 18-250 = € 367,-
Overige zooi = € 100,-
Totaal = € 986,-
Met liveview
Sony A300 = € 579,-
Tamron 18-250 = € 367,-
Overige zooi = € 100,-
Totaal = € 1116,-
Een 2 lens combi zou ook mijn voorkeur hebben: in mijn ogen een goede prijs kwaliteit, flexibiliteit en gewichts verhouding. Om enigsinds in de buurt van het budget te blijven zou een A200 de enige Sony optie zijn (een A100 ga ik niet aanraden iig). Nikon D40, Canon 350D, Pentax uitlopend model of Olympus 410/510 zouden andere opties zijn.Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 18:07:
[ Voor 20% gewijzigd door martijn_tje op 05-05-2008 18:53 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
wauw, gelijk een boel input van verschillende mensen. laat ik 1 voor 1 reageren.
) minder kwaliteitsverlies van de superzoom..
juist al dat kleine grut was de reden dat dit me zo'n goede deal leek. het is steeds niet veel maar bij elkaar word het toch snel veel geld.
koffer: tweedehands al snel 50 euro. tas (en volgens mij is dit een best goede) ongeveer het zelfde bedrag. filtersetje 50 euro (is er erg veel verschil tussen kwaliteits en standaard filters? ik ben niet echt heel veel van plan ze te gebruiken. misschien zoals wel eens aangeraden de uv filter als krasopvanger en af en toe de polarizer (maar dat kan ik ook met photoshop, zit daar trouwens nog verschil tussen?) fld weet ik eigelijk niet wat het inhoud. Toch ook weer 50 euro. Statiefjes: ook snel 50 euro. Flitser: zo 80 euro voor kwijt (wil ik alleen gebruiken als het echt niet anders kan, ben niet zo'n fan van flitsers) geheugenkaart: eurotje of 30. wide angle lens (nergens in nederland gezien, heeft iemand hier ervaring mee? Kost geen klap, een wide angle (0.5x) en n tele (x2) 50 dollar. lens schoonmaakset (eigelijk geen idee van de prijs). Lenzen: bij verkoop nog zo'n 100 euro waard.
Zodra ik uitga van een bodyprijs van 620 (goedkoopste op kieskeurig) zit ik met deze extra's toch ook minimaal aan de 850 euro.

garrantie is inderdaad een heikel punt maar volgens mij geld de normale fabrieksgarantie ook gewoon in Nederland. wat jij qua lenzen aanraad lijkt me inderdaad een goede combinatie. het probleem is alleen dat het niet aan mn ouders te verkopen valt dat ik in plaats van 700 euro (die ik mezelf eerst ongeveer gesteld had) naar de 1000 ga en daarna nog eens een stuk daarover. (maar een arme scholier
)Verder komt de 28-300 redelijk goed uit een aantal tests: http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=139
Als je de 2 kitlenzen toch gaat verkopen dan maakt het toch helemaal niet uit wat voor kits er zijn. Daarnaast zijn de kitlenzen een Sony 18-70 en Sony 75-300, als er al een van de 2 een tamron afgeleide is dan is dat de 2e niet de eerste. Ik denk dat de 14MP van de A350 trouwens lichtelijk overkill is? Met budget glas win je kwa detail namelijk helemaal niks, maar je bestanden zijn wel anderhalf maal groter. Daarnaast is de 10MP sensor wat vriendelijker wat betreft ruis. Een A200 (geen liveview) of A300 (wel liveview) van 10MP lijkt me in dat op zicht al meer als voldoende (zeker gezien het oplossend vermogen dat die sensoren al hebben en je wens voor een superzoom).
Waar haal je vandaan dat het geen tamron's zijn? Bij de ebaylink staat al duidelijk tamron. als ik dan op kieskeurig naar de betreffende tamron ga lijken de foto's wel erg sterk op elkaar.
http://kieskeurig.nl/prod...5862DC125718700387FC1.htm (28-80)
de 75-300 kan ik niet vinden op kieskeurig maar op dyxum wel en ook dat plaatje komt overeen (en de prijs kan ook goed kloppen met 129 dollar.)
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=112
qua a300 vs a350 heb je gelijk. zelf was ik ook liever voor de 300 gegaan. vooral vanwege de bestandsgrootte (ruis had ik nog niet aan gedacht). wat wel weer een voordeel van de a350 is, is de sterkere AF motor. Maar eigelijk heb ik de a350 een beetje uit noodzaak gedaan omdat de a300 weinig op ebay te krijgen is.
weinig groothoekbereik is inderdaad een minpunt van de sigma 28-300. de 18-250 is met 400 euro eigenlijk buiten mijn budget. (waar haal je 367 vandaan?)
Het statief vond ik zelf ook niet zo nodig (omdat er ook beeldstabilisatie inzit). Het is leuk dat het bij de set zit maar niet echt hoognodig (zelfde geld voor de flitser).
nu je het over de geheugenkaart hebt: die wilde ik eigenlijk ook verkopen. 8 gb schiet je toch nooit en te nimmer vol en ik heb op vakantie altijd mn laptop mee waar de foto's elke dag opgezet kunnen worden. zelf ga ik liever voor een 4 gb 266x die ook niet al te duur meer is (ongeveer 35 euro)
Zonder Liveview
Sony A200 = € 449,-
)
Tamron 18-250 = € 367,-
Overige zooi = € 100,-
Totaal = € 986,-
zonder liveview was ik eigelijk niet van plan. was ik toch wel van plan veel te gebruiken. ook omdat een zoeker niet al te handig is omdat ik een bril draag.
Met liveview
Sony A300 = € 579,-
)
Tamron 18-250 = € 367,-
Overige zooi = € 100,-
Totaal = € 1116,-
quote:
xbake schreef op maandag 05 mei 2008 @ 18:07:
Een 2 lens combi zou ook mijn voorkeur hebben: in mijn ogen een goede prijs kwaliteit, flexibiliteit en gewichts verhouding. Om enigsinds in de buurt van het budget te blijven zou een A200 de enige Sony optie zijn (een A100 ga ik niet aanraden iig). Nikon D40, Canon 350D, Pentax uitlopend model of Olympus 410/510 zouden andere opties zijn.
juist al dat kleine grut was de reden dat dit me zo'n goede deal leek. het is steeds niet veel maar bij elkaar word het toch snel veel geld.
koffer: tweedehands al snel 50 euro. tas (en volgens mij is dit een best goede) ongeveer het zelfde bedrag. filtersetje 50 euro (is er erg veel verschil tussen kwaliteits en standaard filters? ik ben niet echt heel veel van plan ze te gebruiken. misschien zoals wel eens aangeraden de uv filter als krasopvanger en af en toe de polarizer (maar dat kan ik ook met photoshop, zit daar trouwens nog verschil tussen?) fld weet ik eigelijk niet wat het inhoud. Toch ook weer 50 euro. Statiefjes: ook snel 50 euro. Flitser: zo 80 euro voor kwijt (wil ik alleen gebruiken als het echt niet anders kan, ben niet zo'n fan van flitsers) geheugenkaart: eurotje of 30. wide angle lens (nergens in nederland gezien, heeft iemand hier ervaring mee? Kost geen klap, een wide angle (0.5x) en n tele (x2) 50 dollar. lens schoonmaakset (eigelijk geen idee van de prijs). Lenzen: bij verkoop nog zo'n 100 euro waard.
Zodra ik uitga van een bodyprijs van 620 (goedkoopste op kieskeurig) zit ik met deze extra's toch ook minimaal aan de 850 euro.

garrantie is inderdaad een heikel punt maar volgens mij geld de normale fabrieksgarantie ook gewoon in Nederland. wat jij qua lenzen aanraad lijkt me inderdaad een goede combinatie. het probleem is alleen dat het niet aan mn ouders te verkopen valt dat ik in plaats van 700 euro (die ik mezelf eerst ongeveer gesteld had) naar de 1000 ga en daarna nog eens een stuk daarover. (maar een arme scholier
Waar haal je vandaan dat het geen tamron's zijn? Bij de ebaylink staat al duidelijk tamron. als ik dan op kieskeurig naar de betreffende tamron ga lijken de foto's wel erg sterk op elkaar.
http://kieskeurig.nl/prod...5862DC125718700387FC1.htm (28-80)
de 75-300 kan ik niet vinden op kieskeurig maar op dyxum wel en ook dat plaatje komt overeen (en de prijs kan ook goed kloppen met 129 dollar.)
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=112
qua a300 vs a350 heb je gelijk. zelf was ik ook liever voor de 300 gegaan. vooral vanwege de bestandsgrootte (ruis had ik nog niet aan gedacht). wat wel weer een voordeel van de a350 is, is de sterkere AF motor. Maar eigelijk heb ik de a350 een beetje uit noodzaak gedaan omdat de a300 weinig op ebay te krijgen is.
weinig groothoekbereik is inderdaad een minpunt van de sigma 28-300. de 18-250 is met 400 euro eigenlijk buiten mijn budget. (waar haal je 367 vandaan?)
Het statief vond ik zelf ook niet zo nodig (omdat er ook beeldstabilisatie inzit). Het is leuk dat het bij de set zit maar niet echt hoognodig (zelfde geld voor de flitser).
nu je het over de geheugenkaart hebt: die wilde ik eigenlijk ook verkopen. 8 gb schiet je toch nooit en te nimmer vol en ik heb op vakantie altijd mn laptop mee waar de foto's elke dag opgezet kunnen worden. zelf ga ik liever voor een 4 gb 266x die ook niet al te duur meer is (ongeveer 35 euro)
Zonder Liveview
Sony A200 = € 449,-
Tamron 18-250 = € 367,-
Overige zooi = € 100,-
Totaal = € 986,-
zonder liveview was ik eigelijk niet van plan. was ik toch wel van plan veel te gebruiken. ook omdat een zoeker niet al te handig is omdat ik een bril draag.
Met liveview
Sony A300 = € 579,-
Tamron 18-250 = € 367,-
Overige zooi = € 100,-
Totaal = € 1116,-
quote:
xbake schreef op maandag 05 mei 2008 @ 18:07:
Een 2 lens combi zou ook mijn voorkeur hebben: in mijn ogen een goede prijs kwaliteit, flexibiliteit en gewichts verhouding. Om enigsinds in de buurt van het budget te blijven zou een A200 de enige Sony optie zijn (een A100 ga ik niet aanraden iig). Nikon D40, Canon 350D, Pentax uitlopend model of Olympus 410/510 zouden andere opties zijn.
Sorry ik had niet goed in de link gekeken, ik dacht dat het een normale dubbelkit was. Die 70-300 is niet eens zo gek, en vervolgens die 28-80 vervangen door een sigma 17-70 of tamron 17-50 o.i.d.Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:00:
Waar haal je vandaan dat het geen tamron's zijn? Bij de ebaylink staat al duidelijk tamron.
qua a300 vs a350 heb je gelijk. zelf was ik ook liever voor de 300 gegaan. vooral vanwege de bestandsgrootte (ruis had ik nog niet aan gedacht). wat wel weer een voordeel van de a350 is, is de sterkere AF motor.
de 18-250 is met 400 euro eigenlijk buiten mijn budget. (waar haal je 367 vandaan?)
De A200, A300 en A350 hebben alle drie precies de zelfde AF motor, deze motor is even snel als die uit de A700 alleen heeft geen langzame stand en de AF sensoren zijn wat simpeler.
Die 367 komt uit de PW: pricewatch: Tamron AF 18-250mm F/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical
Wat betreft zoeker en bril heeft iedereen er weer een andere mening over, zelf heb ik er niet zo veel last van als mede brildrager, of ben ik er de 2 liveview loze laren al genoeg aan gewend geraakt
[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 05-05-2008 21:10 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Sorry ik had niet goed in de link gekeken, ik dacht dat het een normale dubbelkit was. Die 70-300 is niet eens zo gek, en vervolgens die 28-80 vervangen door een sigma 17-70 of tamron 17-50 o.i.d.
het is de 75-300 en die schijnt behoorlijk traag te zijn. best een goede lens maar snel foto's zitten is er niet bij.
De A200, A300 en A350 hebben alle drie precies de zelfde AF motor, deze motor is even snel als die uit de A700 alleen heeft geen langzame stand en de AF sensoren zijn wat simpeler.
Je bent niet de enige die n foutje maakt met kijken (
) had van die autofocus motor verkeerd in een review gelezen. er stond juist bij dat de a350 NET ALS de a300 en a200 over de snellere autofocus motor beschikt. ik had het gelezen als 'in tegenstelling tot'.
Die 367 komt uit de PW: pricewatch: Tamron AF 18-250mm F/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical .
warempel, die prijs stond zelfs niet op kieskeurig:P (enorme fan van
)
Wat betreft zoeker en bril heeft iedereen er weer een andere mening over, zelf heb ik er niet zo veel last van als mede brildrager, of ben ik er de 2 liveview loze laren al genoeg aan gewend geraakt
.
het is de 75-300 en die schijnt behoorlijk traag te zijn. best een goede lens maar snel foto's zitten is er niet bij.
Je bent niet de enige die n foutje maakt met kijken (
Die 367 komt uit de PW: pricewatch: Tamron AF 18-250mm F/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical .
warempel, die prijs stond zelfs niet op kieskeurig:P (enorme fan van
Dan is het allebei idd ouwe meuk. Die 28-80 is ook een overblijfsel uit het film tijdperk met ongeveer de zelfde prijs en kwaliteit als een kitlens.Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 21:47:
Het scheelt natuurlijk wel dat je body een stevig motortje heeft maar een echt trage lens word nooit echt snel. Op z'n best gaat ie van tergend langzaam naar net aan acceptabel (met m'n 70-210 was ik aangenaam verrast, die vind ik op m'n houdige trage body acceptabel en is aangenaam snel op de nieuwe body's). Trouwens met een behoorlijk langzame comby com je vaak voor huis tuin en keuken gebruik nog goed wel alleen bijvoorbeeld sport of vogels in volle vlucht worden toch wel erg lastig.
Een oude Minolta 70-210 f/4 of 70-210 f/3.5-4.5 zijn trouwens ook leuke tele's (prijzen zitten ergens tussen de 75 en 150 euro, de f/4 eerder 150 en de f/3.5-4.5 eerder 75). De 70-210 f/4 is een stuk beter gebouwd en is optisch net wat beter, maar de f/3.5-4.5 is redelijk gebouwd en een stuk compacter, lichter en heeft een wat snellere AF. In vergelijking tot bijvoorbeeld een Sigma 70-300 APO hebben zijn de Minolta's wat scherper en hebben ze een mooiere contrast, bokeh en kleuren weergave, maar de Sigma heeft een beter CA controle.
[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 05-05-2008 23:15 ]
Algemene staat - Geen grove beschadigingen aan de buitenzijde? Glas in tip-top conditie?Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:16:
waar moet je op letten als je 2de hands lenzen koopt?
Schimmel - Vooral oudere lenzen welke een tijd in (ongunstige) opslag hebben gelegen kunnen sporen van schimmel bevatten, controleer hierop en vermijd deze lenzen.
Toebehoren - Word de lens aangeboden met originele verpakking en alle toebehoren heeft dat zeker toegevoegde waarde, zeker als je de lens ooit doorverkoopt.
Sigma/Canon specifiek - Test de lens op je body. Vooral oudere Sigma lenzen kunnen namelijk incompatibel zijn met de nieuwere Canon EOS bodies.
Algemeen - Test de lens op je body voor de algemene werking. Test ook (d.m.v. dof preview) of de diafragma lamellen goed functioneren en schimmelvrij zijn.
Front/back focus - Hoewel de real-life impact over het algemeen meevalt, kan het (zeker voor de onderhandelpositie) geen kwaad om de lens te testen op front/backfocus. Hiervoor neem je naast je body ook een statief en focus chart mee.
Ben vast nog iets vergeten, maar dit is wat ik zelf altijd test c.q. controleer.
@ Onlineous,
Ga eens goed nadenken over wat je echt wilt. Je zult namelijk wal een statief nodig hebben voor bepaalde foto's. SuperSteadyShot/AntiShake is alleen handig als je ergens bent en je hebt dat ding niet bij je, voor het echte werk heb je nog altijd een statief nodig.
Daarnaast kan ik me niet echt voorstellen dat je nou echt LiveView wilt vanwege je bril eerlijk gezegd. Ten eerste zal het batterijen kosten en ten tweede is de kwaliteit ook neit super natuurlijk. LiveView is bedoelt om uit moeilijke situaties (die zich in mijn ogen bijna niet voordoen) goede foto's te krijgen, zoals het fotograferen ove reen hek in de dierentuyin om die leeuw er op te krijgen (de enige situatie laatst waar ik bij was die met LiveView makkelijk was geweest).
Verder is er ook nog de Diopter draaischijf waarmee je dus het beeld door de zoeker kan scherpstellen voor je ogen zodat je de bril kan wegleggen. Ik weet niet hoe hard je een bril nodig hebt, ik heb een vrij lichte afwijking waardoor ik zonder bril ook wel overleef en mn camera hier dus scherp mee kan afstellen. Echt goede plaatjes moet je toch door de zoeker maken!
Denk dus eens goed na hierover, want als ik je post zo lees is het zonde om 100 of 200 euro extra neer te leggen voor de a300 of a350 en volstaat de a200 ook wel. Zelf heb ik nog geen ervaring, heb vandeweek zelf de Sony A200 W-kit besteld (dus met 2 lenzen) voor maar 599 euro en die zal morgen of overmorgen binnen zijn. Als je wilt kan ik wel mijn ervaringen daarmee delen, denk dat dat voor jou ook een prima camera is eerlijk gezegd.
Ga eens goed nadenken over wat je echt wilt. Je zult namelijk wal een statief nodig hebben voor bepaalde foto's. SuperSteadyShot/AntiShake is alleen handig als je ergens bent en je hebt dat ding niet bij je, voor het echte werk heb je nog altijd een statief nodig.
Daarnaast kan ik me niet echt voorstellen dat je nou echt LiveView wilt vanwege je bril eerlijk gezegd. Ten eerste zal het batterijen kosten en ten tweede is de kwaliteit ook neit super natuurlijk. LiveView is bedoelt om uit moeilijke situaties (die zich in mijn ogen bijna niet voordoen) goede foto's te krijgen, zoals het fotograferen ove reen hek in de dierentuyin om die leeuw er op te krijgen (de enige situatie laatst waar ik bij was die met LiveView makkelijk was geweest).
Verder is er ook nog de Diopter draaischijf waarmee je dus het beeld door de zoeker kan scherpstellen voor je ogen zodat je de bril kan wegleggen. Ik weet niet hoe hard je een bril nodig hebt, ik heb een vrij lichte afwijking waardoor ik zonder bril ook wel overleef en mn camera hier dus scherp mee kan afstellen. Echt goede plaatjes moet je toch door de zoeker maken!
BronDiopter control: –2.5 to + 1.0 m-1
Denk dus eens goed na hierover, want als ik je post zo lees is het zonde om 100 of 200 euro extra neer te leggen voor de a300 of a350 en volstaat de a200 ook wel. Zelf heb ik nog geen ervaring, heb vandeweek zelf de Sony A200 W-kit besteld (dus met 2 lenzen) voor maar 599 euro en die zal morgen of overmorgen binnen zijn. Als je wilt kan ik wel mijn ervaringen daarmee delen, denk dat dat voor jou ook een prima camera is eerlijk gezegd.
Verwijderd
ik weet niet hoe het zit bij de sony's, maar voor canon's kan je aparte occulairen kopen en vervangen op je camera; de occulairen kunnen makkelijk tot 4 diotprie gaan dacht ik..
Die heb ik tijdens mn google actie ook al gezien voor de Alpha 100, die zullen ook wle passen op de A200 etc, of die zullen er anders ook wel zijn idd. Zoals ik al zei, LiveView is daar gewoon niet geschikt voor. Sony's LiveView maakt volgens mij zelfs gebruik van een andere sensor meende ik (tenminste AntiShake zou ook niet te zien zijn bij LiveView meende ik). Dat zou ik ook nog even nazoeken, maar neem van me aan dat, als je al LiveView hebt je nog 95% wilt schieten door de zoeker.Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 20:20:
ik weet niet hoe het zit bij de sony's, maar voor canon's kan je aparte occulairen kopen en vervangen op je camera; de occulairen kunnen makkelijk tot 4 diotprie gaan dacht ik..
Bij een DSLR is dat scherm er toch al meer voor je settings en om alleen de compositie te kunnen bekijken om de echte mislukkelingen al direct te kunnen deleten, het echte werk moet toch op de PC. Dat lijkt me dan ook gelden bij LiveView: Alleen voor noodgevallen, maar niet om de echte kwaliteitsfoto's mee te maken.
Verwijderd
Maximaal 550 euro
Heb op dit moment een Olympus MJU 700 en wil mezelf wat meer verdiepen in fotografie. De compactcamera is me te ‘klein’ geworden en het is tijd om wat professioneler te gaan.
Ik maak vooral foto’s in de natuur (bomen, planten, dieren) en het drukke stadsleven. Moet ook goed foto’s kunnen maken in het donker en bij zonsopgang bijvoorbeeld.
Nee, ook nog niet in verdiept en weinig kennis van.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik ben een nieuweling op het gebied van DSLR maar ben er vooral mee in contact gekomen door de enorme Canon 400d campagne van een tijdje terug. Ik lees enorm veel goeds hierover. Deze camera spreekt mij erg aan maar ik zag vandaag bij de mediamarkt ook een aanbieding van een Nikon D40 en die was 200 euro goedkoper dan de Canon 400d. De Nikon doet volgens mij op het eerste gezicht weinig onder voor de 400d maar kan er compleet naast zitten.
Nee
7. Wil je advies?
Jep
Als ik de nieuwe camera heb dan zal ik er veel tijd in steken in het begin. Dit is met alles bijna zo, maar ik vind fotografie erg interessant en leuk en als een nieuwe camera goed bevalt en ik heb er plezier in dan zal ik er zeker veel tijd in steken.
Ja
Olympus MJU 700 (zo’n blauwe
)
Ik wil deze camera trouwens niet verkopen of wegdoen maar de grootste beperkingen zijn:
-Geen zoeker
-Matige zoom
-Macro functie laat te wensen over.
-Een compactcamera laat mij niet zo fotograferen als ik zou willen omdat het qua grip ondingen zijn.
-Te weinig belichtingsopties
-Ik weet niet hoe de functie heet maar bij DSLR camera’s kun je foto’s maken (vooral in het donker) waarbij de lichtstrepen over je hele beeld lopen. Het lijkt allemaal heel snel te gaan als je de foto ziet. Dit mis ik ook.
-Slechte flits
Ik wil een nieuw product aanschaffen. Heb slechte ervaringen met 2e hands producten.
Maximaal 550 euro
Heb op dit moment een Olympus MJU 700 en wil mezelf wat meer verdiepen in fotografie. De compactcamera is me te ‘klein’ geworden en het is tijd om wat professioneler te gaan.
Ik maak vooral foto’s in de natuur (bomen, planten, dieren) en het drukke stadsleven. Moet ook goed foto’s kunnen maken in het donker en bij zonsopgang bijvoorbeeld.
Nee, ook nog niet in verdiept en weinig kennis van.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik ben een nieuweling op het gebied van DSLR maar ben er vooral mee in contact gekomen door de enorme Canon 400d campagne van een tijdje terug. Ik lees enorm veel goeds hierover. Deze camera spreekt mij erg aan maar ik zag vandaag bij de mediamarkt ook een aanbieding van een Nikon D40 en die was 200 euro goedkoper dan de Canon 400d. De Nikon doet volgens mij op het eerste gezicht weinig onder voor de 400d maar kan er compleet naast zitten.
Nee
7. Wil je advies?
Jep
Als ik de nieuwe camera heb dan zal ik er veel tijd in steken in het begin. Dit is met alles bijna zo, maar ik vind fotografie erg interessant en leuk en als een nieuwe camera goed bevalt en ik heb er plezier in dan zal ik er zeker veel tijd in steken.
Ja
Olympus MJU 700 (zo’n blauwe
Ik wil deze camera trouwens niet verkopen of wegdoen maar de grootste beperkingen zijn:
-Geen zoeker
-Matige zoom
-Macro functie laat te wensen over.
-Een compactcamera laat mij niet zo fotograferen als ik zou willen omdat het qua grip ondingen zijn.
-Te weinig belichtingsopties
-Ik weet niet hoe de functie heet maar bij DSLR camera’s kun je foto’s maken (vooral in het donker) waarbij de lichtstrepen over je hele beeld lopen. Het lijkt allemaal heel snel te gaan als je de foto ziet. Dit mis ik ook.
-Slechte flits
Ik wil een nieuw product aanschaffen. Heb slechte ervaringen met 2e hands producten.
Verwijderd
Ik heb een EOS 40D besteld met een EF-S 17-55 lens.
Nou wil ik graag een B+W UV MRC filter erbij bestellen.
Kan iemand mij vertellen of het nodig is om een "slim" filter te bestellen?
Het gaat om deze twee filters:
http://www.fotovideoboom.nl/?showproduct=1323
http://www.fotovideoboom.nl/?showproduct=1408
Het scheelt ruim 40 euro, dus dat is nogal een verschil
EDIT:
Nevermind, ik zie dat een SLIM filter pas vanaf zo'n 10 mm nodig is en niet bij deze combinatie.
Nou wil ik graag een B+W UV MRC filter erbij bestellen.
Kan iemand mij vertellen of het nodig is om een "slim" filter te bestellen?
Het gaat om deze twee filters:
http://www.fotovideoboom.nl/?showproduct=1323
http://www.fotovideoboom.nl/?showproduct=1408
Het scheelt ruim 40 euro, dus dat is nogal een verschil
EDIT:
Nevermind, ik zie dat een SLIM filter pas vanaf zo'n 10 mm nodig is en niet bij deze combinatie.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2008 14:30 ]
slim is niet nodig, maar een 77mm slim filter is sowieso fijn, voor wanneer je ooit een uwa of wat dan ook koopt.
B+W mrc zegt nog niets, daar heb je veel verschillende versies in.
Ik zou gaan voor hoya, goedkoper en net zo duur.
uv, klik
B+W mrc zegt nog niets, daar heb je veel verschillende versies in.
Ik zou gaan voor hoya, goedkoper en net zo duur.
uv, klik
We hebben gisteren onze camera gekocht, een 40D met een EF-S 18-55 IS en een EF-S 55-250 IS.
(1250 EUR, na cashback dus 1100 EUR)
We hebben voor deze twee lenzen gekozen omdat we eerst willen zien in welke range we de meeste foto's maken en gaan dan over op een betere lens hiervoor. Desalniettemin heb ik gelezen dat dit, gezien de prijsstelling, goede lenzen zijn. Alleen jammer van de plastic bajonet...
Nu willen we eigenlijk wel UV filters aanschaffen, waar moeten we opletten bij het aanschaffen hiervan (diameter, schroefdraad, etc...)? Welke filters zijn aan te raden? Klopt het dat ze goedkoop te verkrijgen zijn via hvstar.com (oid)?
Heeft er verder nog iemand tips voor tassen. Waar hebben ze een uitgebreid aanbod? Ze moeten er wel een beetje modieus uitzien, mijn vriendin zal er voornamelijk mee lopen ;-)
Met pinksteren gelijk een weekendje weg, dat wordt het hele weekend foto's schieten :-)
(1250 EUR, na cashback dus 1100 EUR)
We hebben voor deze twee lenzen gekozen omdat we eerst willen zien in welke range we de meeste foto's maken en gaan dan over op een betere lens hiervoor. Desalniettemin heb ik gelezen dat dit, gezien de prijsstelling, goede lenzen zijn. Alleen jammer van de plastic bajonet...
Nu willen we eigenlijk wel UV filters aanschaffen, waar moeten we opletten bij het aanschaffen hiervan (diameter, schroefdraad, etc...)? Welke filters zijn aan te raden? Klopt het dat ze goedkoop te verkrijgen zijn via hvstar.com (oid)?
Heeft er verder nog iemand tips voor tassen. Waar hebben ze een uitgebreid aanbod? Ze moeten er wel een beetje modieus uitzien, mijn vriendin zal er voornamelijk mee lopen ;-)
Met pinksteren gelijk een weekendje weg, dat wordt het hele weekend foto's schieten :-)
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Verwijderd
Maat staat op je lensdop, gewoon Hoya Pro1/B+W MRC halen, geen goedkope rommel halen. Hvstar is verder primaP. Mekes schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:48:
In één woord: Crumpler!Heeft er verder nog iemand tips voor tassen. Waar hebben ze een uitgebreid aanbod? Ze moeten er wel een beetje modieus uitzien, mijn vriendin zal er voornamelijk mee lopen ;-)
[...]
In één woord: Crumpler!
[/quote]
/eens
Kijk eens bij hun op de website, Heb zelf de Crumpler pretty boy bagpack gehaald ideaal onder sectie voor je foto gear body + 4 lenzen. en boven sectie gewoon je broodjes kleding or whatever
En past ook nog eens een notebook in, Sexy tas hoor
In één woord: Crumpler!
[/quote]
/eens
Kijk eens bij hun op de website, Heb zelf de Crumpler pretty boy bagpack gehaald ideaal onder sectie voor je foto gear body + 4 lenzen. en boven sectie gewoon je broodjes kleding or whatever
En past ook nog eens een notebook in, Sexy tas hoor
Dank!
Nog even over die filters: Die Hoya Pro1 filters zijn er in vele smaken te krijgen met daarbij behorende uiteenlopende prijzen. Is er ergens een beknopte beschrijving te vinden tussen de verschillende filters? Of kan iemand zoiets zeggen:"nou met een Hoya XXX mm UV(0) PRO1 Super HMC Multi-Coated Haze Filter kom je goed weg"?
Crumpler checked, goede tip! Verder kwam ik ook nog Case Logic tegen, lijkt me ook wel wat. Owja, ik kwam zelf een centraal tassen topic tegen, dus zal daar mijn vragen over tassen verder stellen ;-) (is er ook zoiets als een centraal filter topic????)
Nog even over die filters: Die Hoya Pro1 filters zijn er in vele smaken te krijgen met daarbij behorende uiteenlopende prijzen. Is er ergens een beknopte beschrijving te vinden tussen de verschillende filters? Of kan iemand zoiets zeggen:"nou met een Hoya XXX mm UV(0) PRO1 Super HMC Multi-Coated Haze Filter kom je goed weg"?
Crumpler checked, goede tip! Verder kwam ik ook nog Case Logic tegen, lijkt me ook wel wat. Owja, ik kwam zelf een centraal tassen topic tegen, dus zal daar mijn vragen over tassen verder stellen ;-) (is er ook zoiets als een centraal filter topic????)
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Verwijderd
Wat is je beschikbare budget?
Iets boven de 1000 euro
Mijn konica minolta dimage z3 was een prima compact camera maar ik ben opzoek naar meer! Meer megapixels, meer instelmogelijkheden, meer plezier en een betere beeldkwaliteit
Tot nu toe fotografeer ik voornamelijk landschappen, macro's en enkele tele-shots van wilde dieren (als ik ze tegen kom) ik vind ze echter alle 3 belangrijk en dat zal betekenen dat ik gelijk in het begin of na een tijdje wel minimaal aan de 2 lenzen zal komen.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik heb zelf geen lenzen maar me pa heb een cannon en misschien lijkt het dan verstandig ook een cannon te nemen?
De 450D, volgens mij is er simpelweg niet veel meer voor weinig in het canon kamp, echter schijnt deze camera klein te zijn en ik weet niet of dat handig is voor mijn grote handen. Dat neigt mij te denken aan een battery-grip of toch een sony alpha
Ja ik wil een goede zoomlens hebben maar ik wil ook macro en wide angle shots kunnen maken.
Een extra flitser hoef ik niet 1,2,3 en een polarisatiefilter is een optie.
Halve vakanties, halve weekenden... het is nu al redelijk serieus en dat is ook waarom ik een dslr wil.
Ik denk het wel, maar ik wil nu gewoon in 1x een goede start maken en dat moet voorlopig even voldoende zijn om de komende tijd door te komen!
Zoals ik al zei: een konica minolta Z-3, beperkingen:
- Weinig megapixels (na evt uitsnede en editten blijft er niet veel over kan ook geen posterformaat printen)
- Ik wil een betere beeldkwaliteit en meer functies...
Het liefst niet!
Iets boven de 1000 euro
Mijn konica minolta dimage z3 was een prima compact camera maar ik ben opzoek naar meer! Meer megapixels, meer instelmogelijkheden, meer plezier en een betere beeldkwaliteit
Tot nu toe fotografeer ik voornamelijk landschappen, macro's en enkele tele-shots van wilde dieren (als ik ze tegen kom) ik vind ze echter alle 3 belangrijk en dat zal betekenen dat ik gelijk in het begin of na een tijdje wel minimaal aan de 2 lenzen zal komen.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik heb zelf geen lenzen maar me pa heb een cannon en misschien lijkt het dan verstandig ook een cannon te nemen?
De 450D, volgens mij is er simpelweg niet veel meer voor weinig in het canon kamp, echter schijnt deze camera klein te zijn en ik weet niet of dat handig is voor mijn grote handen. Dat neigt mij te denken aan een battery-grip of toch een sony alpha
Ja ik wil een goede zoomlens hebben maar ik wil ook macro en wide angle shots kunnen maken.
Een extra flitser hoef ik niet 1,2,3 en een polarisatiefilter is een optie.
Halve vakanties, halve weekenden... het is nu al redelijk serieus en dat is ook waarom ik een dslr wil.
Ik denk het wel, maar ik wil nu gewoon in 1x een goede start maken en dat moet voorlopig even voldoende zijn om de komende tijd door te komen!
Zoals ik al zei: een konica minolta Z-3, beperkingen:
- Weinig megapixels (na evt uitsnede en editten blijft er niet veel over kan ook geen posterformaat printen)
- Ik wil een betere beeldkwaliteit en meer functies...
Het liefst niet!
Ik zag je andere topic ook en dacht gelijk waarom neem je niet een Canon EOS 400D? Tuurlijk heeft de 450D een zooi opties erbij waarvan de één nuttiger is dan de ander maar het scheelt wel +/- € 300 op je body. Dan kan je 2 nette lenzen en een body kopen.Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 15:04:
Wat is je beschikbare budget?
Iets boven de 1000 euro
======knip=======
Als ik jou was zou ik sowieso een Canon nemen dan kan je nog is wat uitwisselen met je pa.
Verwijderd
Het scheelt idd zo'n een stuk mijn berekening zegt echter 185 euro (ruwweg gerekend zonder cashback want tegen die tijd heb ik mijn geld waarschijnlijk nog niet), maar de 450d heeft idd zoals je zei een zooi opties meer waarvan ik er meerdere nuttig vind dus dat vind ik een erg moeilijke keuze, ik verwacht dat de 450d nog wel een tikkeltje daalt maar dan word het idd moeilijk om daar ook mooie lenzen en acessoires bij te kopen.schiffeb schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 15:08:
[...]
Ik zag je andere topic ook en dacht gelijk waarom neem je niet een Canon EOS 400D? Tuurlijk heeft de 450D een zooi opties erbij waarvan de één nuttiger is dan de ander maar het scheelt wel +/- € 300 op je body. Dan kan je 2 nette lenzen en een body kopen.
Als ik jou was zou ik sowieso een Canon nemen dan kan je nog is wat uitwisselen met je pa.
Voorbeeld set 400d
Canon EOS 400D Body 459,-
Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM 465,-
Canon EF 50mm F/2.5 Macro 213,-
Dat gaat al dik over de 1000 (1137,-)
Een optie zou zijn de lenzen een stapje lager te kiezen...
Echter met deze set kan ik nog steeds geen weide landschappen fotograferen in soort van groothoek, wat dat betreft is de kitlens natuurlijk prachtig alleen de vraag is kan deze ook goede macro's maken? Een optie zou kunnen zijn: Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS ter vervanging van beide en dan later naar een goede macrolens en als ik nog zoombereik te kort kom een goede tele. Dit zou een super lens moeten zijn en dan kom ik op dit terecht:
Voorbeeld set 400d
Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS 378,-
Het totaal komt dan neer op 837,- dan zou ik eventueel nog kunnen kijken naar een batterygrip, tas, polarisatiefilter, extra kaartjes (heb geen CF) enzovoorts
Maar met zo'n lens word de 450d ook weer aantrekkelijk!
Voorbeeldset 450d
Canon EOS 450D Body 644,-
Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS 378,-
Het totaal komt dan neer op 1022, sd-kaartjes heb ik wel en een extra kaartje kost bijna niks, maar hiermee is mijn budget dan bijna op en extra's zullen er niet veel zijn...
Wat is het slimste? Oja, aanschaf zal ergens in juli, begin augustus zijn. (voordat ik op vakantie ga)
waren er niet een paar winkels die een kitset hadden voor de 450D met 2 lenzen erbij ? Kun je later nog altijd de lenzen vervangen als ze bevallen (weet je misschien ook wat beter wat je vooral gebruikt).
Over het formaat camera: ik heb zelf ook redelijk grote handen, maar wel dunne vingers, waardoor ik totaal geen moeite heb met mijn 400D om die goed en comfortabel vast te houden (ik vond de grip die ik even in de winkel had geprobeerd zelfs heel raar in mijn hand liggen
maar kan ook gewenning zijn). Misschien eens bij de MM camera's gaan graaien ?
Over het formaat camera: ik heb zelf ook redelijk grote handen, maar wel dunne vingers, waardoor ik totaal geen moeite heb met mijn 400D om die goed en comfortabel vast te houden (ik vond de grip die ik even in de winkel had geprobeerd zelfs heel raar in mijn hand liggen

[ Voor 47% gewijzigd door polthemol op 09-05-2008 15:47 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Die lens doet max 1:2 ipv 1:1 wat een echte macrolens doet. Zoals de EF-S 60 mm of de EF 100 mm. Vergeet die lens dus als je echte macrofoto's wilt maken.
This footer is intentionally left blank
Ik heb er ook niet heel veel verstand van maar wat ik zeker weet is dat als je moet kiezen je beter een betere lens kan kopen dan een betere body. Zeker kijkende naar het verschil 400D - 450. Tenzij op die 450D net die ene optie zit!Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 15:32:
[...]
Het scheelt idd zo'n een stuk mijn berekening zegt echter 185 euro (ruwweg gerekend zonder cashback want tegen die tijd heb ik mijn geld waarschijnlijk nog niet), maar de 450d heeft idd zoals je zei een zooi opties meer waarvan ik er meerdere nuttig vind dus dat vind ik een erg moeilijke keuze, ik verwacht dat de 450d nog wel een tikkeltje daalt maar dan word het idd moeilijk om daar ook mooie lenzen en acessoires bij te kopen.
Voorbeeld set 400d
Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM 465,-
Canon EF 50mm F/2.5 Macro 213,-
Dat gaat al dik over de 1000 (1137,-)
==knip=========
Je voorbeeld in de quote gaat nog 110 euro vanaf aan cashbacks. Alleen vergis je ook niet in bijkomende accesoires (Geheugen / tas / extra accu / filters).
Kan je niet eens kijken naar zo'n ring setje om macro te simuleren? Zag er laatst op het zoom forum een aantal voorbij komen. Ik heb alleen geen idee hoe ver dat in de buurt komt van macro lenzen.
Verwijderd
Ja ik geloof het wel maar dan zonder stabilisatie, en die lenzen schijnen niet echt super te zijn.polthemol schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 15:43:
waren er niet een paar winkels die een kitset hadden voor de 450D met 2 lenzen erbij ? Kun je later nog altijd de lenzen vervangen als ze bevallen (weet je misschien ook wat beter wat je vooral gebruikt).
Mijn vingers zijn ook best wel dun, maar wel erg langpolthemol schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 15:43:
Over het formaat camera: ik heb zelf ook redelijk grote handen, maar wel dunne vingers, waardoor ik totaal geen moeite heb met mijn 400D om die goed en comfortabel vast te houden (ik vond de grip die ik even in de winkel had geprobeerd zelfs heel raar in mijn hand liggenmaar kan ook gewenning zijn). Misschien eens bij de MM camera's gaan graaien ?
Dat word dus weer een tikkie duurder als ik een goede macro lens wil, ik denk dat dan beginnen met de 24-135mm het beste is of niet? Alhoewel er vaak veel distortion is bij lenzen met een bijna wide t/m licht tele bereik, alhoewel het bij deze mee schijt te vallen! Trouwens een overzichtsshot/landschapsshot in wide is ook minder kritisch dan een ingezoomd shot... toch?ajhaverkamp schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 15:57:
[...]
Die lens doet max 1:2 ipv 1:1 wat een echte macrolens doet. Zoals de EF-S 60 mm of de EF 100 mm. Vergeet die lens dus als je echte macrofoto's wilt maken.
Op de 450D zit voor mij bijna meer dan die ene optie en... als ik dus toch voor die 24-135 kies dan kan ik wel een 450D nemenschiffeb schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 16:21:
[...]
Ik heb er ook niet heel veel verstand van maar wat ik zeker weet is dat als je moet kiezen je beter een betere lens kan kopen dan een betere body. Zeker kijkende naar het verschil 400D - 450. Tenzij op die 450D net die ene optie zit!
De cashback actie is dan al zo'n beetje afgelopen want ik wil hem in juli/augustus gaan halen, en accesoires zijn inderdaad zeer belangrijk.schiffeb schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 16:21:
[...]
Je voorbeeld in de quote gaat nog 110 euro vanaf aan cashbacks. Alleen vergis je ook niet in bijkomende accesoires (Geheugen / tas / extra accu / filters).
Ik zou niet weten wat ik me daar bij voor zou moeten stellen, kan iemand hier meer informatie over geven?schiffeb schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 16:21:
[...]
Kan je niet eens kijken naar zo'n ring setje om macro te simuleren? Zag er laatst op het zoom forum een aantal voorbij komen. Ik heb alleen geen idee hoe ver dat in de buurt komt van macro lenzen.
EDIT: trouwens de Canon EF-S 55-250mm F/4.0-5.6 iS lijkt me een goede lens eventueel in plaats van de andere tele...
EDIT2: Als de kitlens wat is zou ik ook dus die 450d + die tele + kitlens doen en dan kom ik op zo'n 950 en dan heb ik zo rond de 100 euro voor acessiores en dan heb ik voorlopig een bereik van 18-250mm
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 16:56 ]
De zoeker is practisch het zelfde dus als het goed is past het ook op de A200. De zoeker van de A300 en 350 is wat kleiner, of die daar op past weet ik niet.GENETX schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 20:43:
Die heb ik tijdens mn google actie ook al gezien voor de Alpha 100, die zullen ook wle passen op de A200 etc,
Dat zou ik ook nog even nazoeken, maar neem van me aan dat, als je al LiveView hebt je nog 95% wilt schieten door de zoeker.
Voor macro of spontane foto's is liveview erg handig.
Instap canons vallen slecht beet te pakken voor mannen met grote handen, bijna elk merk snapt dat beter dan Canon, bij Canon moet je een 30/40D klasse camera hebben voordat je iets hebt wat niet als speelgoed aanvoelt.Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 15:04:
Verwijderd
En dat brengt mij weer bij de A350, waarover ik al vele goede reviews gelezen heb, gisteren viel er ook nog een foto - video magazine op de man waar de A350 de beste beeldkwaliteit heeft van de door hun geteste spiegelreflexen onder de 1000 pleurie. Alleen hij is getest met een andere redelijk dure lens en de kitlenzen schijnen niet zo geweldig te zijn dus tjah...Wijnands schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 13:22:
[...]
Instap canons vallen slecht beet te pakken voor mannen met grote handen, bijna elk merk snapt dat beter dan Canon, bij Canon moet je een 30/40D klasse camera hebben voordat je iets hebt wat niet als speelgoed aanvoelt.
En een ander feit is dat de 450d nog niet door hun getest is!
Ik zeg 't weer 's een keer. Extreme omstandigheden daargelaten (erg weinig licht en hoge iso's) lopen de camera's qua prestatie's niet echt veel meer uiteen.
Verwijderd
Echter de lenzen? Maken die ook geen verschil?Wijnands schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 14:42:
Ik zeg 't weer 's een keer. Extreme omstandigheden daargelaten (erg weinig licht en hoge iso's) lopen de camera's qua prestatie's niet echt veel meer uiteen.
Verwijderd
Nee, de lenzen zijn allemaal hetzelfde.................Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 14:46:
[...]
Echter de lenzen? Maken die ook geen verschil?
Verwijderd
Waarom neem je niet een 30D? Goedkoper en veel meer body.Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 13:30:
[...]
En dat brengt mij weer bij de A350, waarover ik al vele goede reviews gelezen heb, gisteren viel er ook nog een foto - video magazine op de man waar de A350 de beste beeldkwaliteit heeft van de door hun geteste spiegelreflexen onder de 1000 pleurie. Alleen hij is getest met een andere redelijk dure lens en de kitlenzen schijnen niet zo geweldig te zijn dus tjah...
En een ander feit is dat de 450d nog niet door hun getest is!
Verwijderd
Ik heb een review gelezen waar de cannon en sony alpha beide getest waren met een kitlens en een bijna gelijke 400-600 euro lens.Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 16:53:
[...]
Nee, de lenzen zijn allemaal hetzelfde.................
Met de kitlens versloeg de canon de alpha op een aantal punten.
Met de duurdere lens versloeg de alpha 350 de canon ruimschoots...
Nu is dit natuurlijk relatief... maar zijn de kitlenzen wel gelijk?
Veel body ja, maar kwa beeldkwaliteit streeft in ieder geval de alpha 350 in veel tests hem al voorbij. En beelskwaliteit is voor mij 1 van de belangrijke factoren...Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:16:
[...]
Waarom neem je niet een 30D? Goedkoper en veel meer body.
'tuurlijk. Maar, wat ik gezien heb, de kitlenzen zijn zonder meer goed bij de meeste grote spelers en een basis zoom van een goede prijs/kwaliteit verhouding lijkt voor elk platform ook wel te vinden te zijn. Buiten dat, ik had 't over de camera, niet de camera+kit lens.Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 14:46:
[...]
Echter de lenzen? Maken die ook geen verschil?
Verwijderd
Ok, tjah al wil ik goedkoop af zijn dan zal ik voor een kitlens moeten gaan en het schijnt dat de zoomlens uit de a350 kit met 2 lensen heel goed is voor zijn geld, maarjah dat is natuurlijk zo relatief als wat want wat is heel goed voor een lens van 199,-? Is dat echt goed of gewoon redelijk?Wijnands schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:36:
[...]
'tuurlijk. Maar, wat ik gezien heb, de kitlenzen zijn zonder meer goed bij de meeste grote spelers en een basis zoom van een goede prijs/kwaliteit verhouding lijkt voor elk platform ook wel te vinden te zijn. Buiten dat, ik had 't over de camera, niet de camera+kit lens.
Maar stel die lens zou mij tevreden stelen dan heb ik toch voor 900,- een setje met de a350, een 18-70mm objectief en een 75-300mm objectief, dan nog voor ruim 100 eurie wat accesoires en ik ben er helemaal klaar voor en ik zit ruim binnen mijn budget...
Ligt eraan wie je 't vraagt. Er zijn hier ook zat mensen die lenzen hebben die per stuk meer kosten dan de hele 2 lens kit bij elkaar. En ja, die zijn beter. Is dat spectaculair? Soms wel maar dan in de meer extreme omstandigheden. Bovendien vraagt het nogal wat van de eindgebruiker om het eruit te halen. Ik heb zelf, zoals je kunt zien in m'n sig, een oude camera en een set goedkoop glaswerk. Toch heb ik zelf de indruk dat ik er mooie foto's mee maak en heb ik niet vaak dat ik denk dat niet ik maar m'n uitrusting tekort schiet.Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:45:
[...]
Ok, tjah al wil ik goedkoop af zijn dan zal ik voor een kitlens moeten gaan en het schijnt dat de zoomlens uit de a350 kit met 2 lensen heel goed is voor zijn geld, maarjah dat is natuurlijk zo relatief als wat want wat is heel goed voor een lens van 199,-? Is dat echt goed of gewoon redelijk?
Nou gaan er vast mensen roepen dat er beter spul is en dat is er ook wel. Voor dat geld wordt het wat lastiger om wat beters te vinden. Als jij bij die A350 een heel goed gevoel hebt zou ik het gewoon doen. Ga echter niet alleen op reviews en features af, pak ook wat van die dingen beet en kijk wat meteen "koop me!" tegen je roept.Maar stel die lens zou mij tevreden stelen dan heb ik toch voor 900,- een setje met de a350, een 18-70mm objectief en een 75-300mm objectief, dan nog voor ruim 100 eurie wat accesoires en ik ben er helemaal klaar voor en ik zit ruim binnen mijn budget...
Vaak is het toch zo dat je iets niet mist tot je het zelf hebt. Zolang je zelf neit met een betere lens hebt gewerkt zal je huidige kitlens voor jou gevoel meer dan genoeg zijn, je hebt altijd een reverentie nodig.
Heb nu zelf de Sony A200 met dezelfde kitlenzen en begin net als jou met het maken van foto's met een DSLR. Zelfs al zet je dit door, gok ik niet dat je de eerste 1 tot 2 jaar een beperking gaat vinden in je kitlenzen. Opzich een hele leuke camera waarje voorlopig wel mee vooruit kan.
Zo te lezen ben je wel een beetje hetzelfde type als mij. De "Arme Student" die eigenlijk veels te veel geld over heeft
. Voordeel daarvan is dat je wel alles kunt kopen, maar op dit moment is een DSLR ook nieuw voor je. Je weet simpelweg nog niet wat de beperkingen zijn van je camera en lenzen, daar moet je nog achter komen.
De A200 was ook wat minder als de EOS 400D. Zeker met hogere ISO waarden, maar zeg nou zelf, wanneer ga je nou boven de 400-800 ISO zitten. Hele leuke punten in een review waar de 400D beter schijnt te zijn, maar in mijn beleving zou ik zo niet weten wat er echt beter moet aan mijn A200, puur omdat ik neit beter ben gewend
Kortom: Laat je niet gek maken door allemaal tests. Ga voor de camera die jou aanspreekt en start eens rustig met de kitlenzen. Over een jaartje kun je wel eens gaan kijken of je een betere lens wilt.
Heb nu zelf de Sony A200 met dezelfde kitlenzen en begin net als jou met het maken van foto's met een DSLR. Zelfs al zet je dit door, gok ik niet dat je de eerste 1 tot 2 jaar een beperking gaat vinden in je kitlenzen. Opzich een hele leuke camera waarje voorlopig wel mee vooruit kan.
Zo te lezen ben je wel een beetje hetzelfde type als mij. De "Arme Student" die eigenlijk veels te veel geld over heeft
De A200 was ook wat minder als de EOS 400D. Zeker met hogere ISO waarden, maar zeg nou zelf, wanneer ga je nou boven de 400-800 ISO zitten. Hele leuke punten in een review waar de 400D beter schijnt te zijn, maar in mijn beleving zou ik zo niet weten wat er echt beter moet aan mijn A200, puur omdat ik neit beter ben gewend
Kortom: Laat je niet gek maken door allemaal tests. Ga voor de camera die jou aanspreekt en start eens rustig met de kitlenzen. Over een jaartje kun je wel eens gaan kijken of je een betere lens wilt.
Verwijderd
Eerder dan je denktGENETX schreef op zondag 11 mei 2008 @ 11:17:
Dan wil ik niet weten wat jij studeert.GENETX schreef op zondag 11 mei 2008 @ 11:17:
Zo te lezen ben je wel een beetje hetzelfde type als mij. De "Arme Student"
Wacht maar tot een niet nader te noemen canon gebruiker langskomt, die kan je precies uitleggen waarom dat belangrijk is. Overigens, ik moet de eerste samples nog zien waar een Canon op hoge iso's in goed licht echt zo ontzettend veel beter presteert.De A200 was ook wat minder als de EOS 400D. Zeker met hogere ISO waarden, maar zeg nou zelf, wanneer ga je nou boven de 400-800 ISO zitten. Hele leuke punten in een review waar de 400D beter schijnt te zijn, maar in mijn beleving zou ik zo niet weten wat er echt beter moet aan mijn A200, puur omdat ik neit beter ben gewend
Uiteindelijk kan je reviews lezen tot je helemaal gek wordt maar de keuze wordt er niet makkelijker op, de verschillen zijn op papier vaak groter dan in de praktijk.
wijnands, heb ik jou niet heel recentelijk foto's laten zien die een vergelijking lieten zien tussen de nikon D80 en canon 30D, om nou weer diezelfde opmerking te plaatsen vind ik dan wat krom...maar ik quote mezelf nog wel even een keerWijnands schreef op zondag 11 mei 2008 @ 14:17:
Wacht maar tot een niet nader te noemen canon gebruiker langskomt, die kan je precies uitleggen waarom dat belangrijk is. Overigens, ik moet de eerste samples nog zien waar een Canon op hoge iso's in goed licht echt zo ontzettend veel beter presteert.
Uiteindelijk kan je reviews lezen tot je helemaal gek wordt maar de keuze wordt er niet makkelijker op, de verschillen zijn op papier vaak groter dan in de praktijk.
Nomad schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:14:
[...]
Ik heb geen D80 meer, dus ik kan je onmogelijk een plaat van dezelfde scene geven.
Maar ik kan je wel laten zien waarom ik de D80 meteen weer terug bracht naar de winkel en nu wel blij ben met een 30D van canon.
fullsizes dan maar: beiden onbewerkt.
De 30D plaat is een default omzetting van raw naar jpg. De D80 is straight out of cam, omdat ik die dag jpg schoot.
iso640 op D80
iso1600 op 30D
(de 30d is standaard 1/3e iso lichtgevoeliger dan hij aangeeft, vandaar dat ik een iso1250 pak, die is dus eigenlijk een iso1600 plaat).
Een scheve vergelijking, iso640 en iso1600, uiteraard, maar aangezien de 30D dan nog wint, vind ik het wel duidelijk.
Ik heb trouwens random foto's gepakt. Die 30D foto heb ik gister in de bus gemaakt op weg naar huis. De D80 foto gepakt omdat ik die camera slechts 1 dag gebruikt heb en niet hoger ben gegaan dan iso800 die dag volgens mij, dus een iso1600 vergelijking kan ik je niet geven.
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het kijken naar de Canon 400D om dat die steeds goedkoper te krijgen is, nu zag ik dat er een aanbieding is van een canon 400D kit waarbij volgens de folder 2 tamron lenzen bij geleverd worden. Namelijk een 18-55 en een 70-300 tamron lens, verder waren er geen specificaties genoemd over de lenzen. De prijs van deze zet is 599.-
Nu ben ik nieuw met (digitale) single reflex. Dit word waarschijnlijk het eerste toestel dat ik ga kopen,
Is dit een goede instapper? Zijn de lenzen oké met de kamera. Ik zit vooral te twijfelen om dat er staat dat de 18-55 een tamron is en niet de standaard Canon kit lens.
misschien is er hier iemand die mij meer zekerheid kan geven of dit een goede koop is.
Nu ben ik nieuw met (digitale) single reflex. Dit word waarschijnlijk het eerste toestel dat ik ga kopen,
Is dit een goede instapper? Zijn de lenzen oké met de kamera. Ik zit vooral te twijfelen om dat er staat dat de 18-55 een tamron is en niet de standaard Canon kit lens.
misschien is er hier iemand die mij meer zekerheid kan geven of dit een goede koop is.
Tamron heeft geen 18-55 dus het lijkt me sterk dat het niet de Canon kit-lens is. Alle 70-300's van de verschillende merken zijn verder wel aardig om mee te beginnen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Nou, volgens de foto - video (dat blad) was de beeldkwaliteit van de A200 volgens mij een tikje beter dan de 400D en nu in het nieuwe blad is de A350 uitgebreid getest en die heeft nu de beste beeldwaliteit gekregen in de groep tot 1000,- de 40D staat echter buiten de groep tot duizend euro. Onderandere omdat hij het meest oplossende lijnen heeft ofzo, een kreet die mij weinig zegtGENETX schreef op zondag 11 mei 2008 @ 11:17:
Zo'n goed licht vind ik dat allemaal niet, maar goed. Kijk je naar de samples van de dpreview studio dan is het allemaal niet zo dramatisch, maar goed, ik zie 't vast verkeerd.Nomad schreef op zondag 11 mei 2008 @ 14:20:
[...]
wijnands, heb ik jou niet heel recentelijk foto's laten zien die een vergelijking lieten zien tussen de nikon D80 en canon 30D, om nou weer diezelfde opmerking te plaatsen vind ik dan wat krom...maar ik quote mezelf nog wel even een keer
[...]
Staar je niet blind op tests. En er zijn hier canon fans genoeg die je kunnen overtuigen om toch een canon aan te schaffen (geld voor meer merken uiteraard). Ken je dit trouwens: http://www.flickr.com/cameras/Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 15:36:
[...]
Nou, volgens de foto - video (dat blad) was de beeldkwaliteit van de A200 volgens mij een tikje beter dan de 400D en nu in het nieuwe blad is de A350 uitgebreid getest en die heeft nu de beste beeldwaliteit gekregen in de groep tot 1000,- de 40D staat echter buiten de groep tot duizend euro. Onderandere omdat hij het meest oplossende lijnen heeft ofzo, een kreet die mij weinig zegt
[ Voor 51% gewijzigd door Wijnands op 11-05-2008 18:53 ]
* Henk meldtWijnands schreef op zondag 11 mei 2008 @ 16:16:
[...]
Zo'n goed licht vind ik dat allemaal niet, maar goed. Kijk je naar de samples van de dpreview studio dan is het allemaal niet zo dramatisch, maar goed, ik zie 't vast verkeerd.
Neem maar van mij aan dat het verschil nogal groot is, zeker als je nog even gaat pushen ook...
Niet echt over dSLR's, maar ik ben van plan een camera aan te schaffen.
Hij moet vooral dienst doen voor festival/concert foto's en vakanties e.d. Nu houd ik wel van een beetje zoom, maar geld voor een dSLR heb ik niet
Ik zit er dus over te denken om iets in de trand van een Fuji S5800 te halen. Compactcamera met een relatief grote lens (10x zoom).
Nu weet ik dat dat ding lens thread heeft, en op dSLR's zie je vaak dat er filters op geschroefd worden (b.v. UV filter of Circulaire Polarisatie filter).
Heeft dat bij een compactcamera ook nut, of is dat weggegooid geld?
Hij moet vooral dienst doen voor festival/concert foto's en vakanties e.d. Nu houd ik wel van een beetje zoom, maar geld voor een dSLR heb ik niet
Nu weet ik dat dat ding lens thread heeft, en op dSLR's zie je vaak dat er filters op geschroefd worden (b.v. UV filter of Circulaire Polarisatie filter).
Verwijderd
Ik denk ongeveer tot de 750 euro mag ietsje daarboven zijn.
Na lang fotograferen met een Fuji finepix s5600 lijkt het me leuk om de hobby serieuzer te gaan nemn en te investeren in een dslr.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Nachtfotografie, architectuur, landschappen, hdr
Nee
Canon en Nikon. Ze hebben al aardig wat lenzen en body's in hun assortiment en hebben een goede geschiedenis dus lijkt mij een goede keuze.
Dingen die ik er eigenlijk wel bij zou willen aanschaffen zijn een statief. geheugen kaartje (4gb) uv filter, mischien een flitser als die in het budget past, anders wacht ik daar wel een paar maandjes mee voordat ik die aanschaf.
Ik zou graag advies willen omdat ik er echt niet meer uitkom en niet zomaar iets wil kopen zonder er goed over geinformeert te zijn.
Het is best een belangerijke hobby voor me en ben nu ook al ieder weekend wel even weg om te fotograferen dus het is voor mij best serieus.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?Ja als
Ik ben zeker van plan om er in de toekomst nog geld in te investeren.
Zoals ik zei fotografeer ik nu met een Fuji finepix s5600 en mis ik eigenlijk best wel wat berijk, als ik binnen fotografeer past niet alles erop en als ik in de natuur fotografeer kan ik vaak niet dichtbij genoeg komen. Ook vind ik de camera ook wat traag schieten en veel ruis geven.
Liever niet, zo'n gevoelige apparatuur koop ik liever nieuw.
Ik denk ongeveer tot de 750 euro mag ietsje daarboven zijn.
Na lang fotograferen met een Fuji finepix s5600 lijkt het me leuk om de hobby serieuzer te gaan nemn en te investeren in een dslr.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Nachtfotografie, architectuur, landschappen, hdr
Nee
Canon en Nikon. Ze hebben al aardig wat lenzen en body's in hun assortiment en hebben een goede geschiedenis dus lijkt mij een goede keuze.
Dingen die ik er eigenlijk wel bij zou willen aanschaffen zijn een statief. geheugen kaartje (4gb) uv filter, mischien een flitser als die in het budget past, anders wacht ik daar wel een paar maandjes mee voordat ik die aanschaf.
Ik zou graag advies willen omdat ik er echt niet meer uitkom en niet zomaar iets wil kopen zonder er goed over geinformeert te zijn.
Het is best een belangerijke hobby voor me en ben nu ook al ieder weekend wel even weg om te fotograferen dus het is voor mij best serieus.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?Ja als
Ik ben zeker van plan om er in de toekomst nog geld in te investeren.
Zoals ik zei fotografeer ik nu met een Fuji finepix s5600 en mis ik eigenlijk best wel wat berijk, als ik binnen fotografeer past niet alles erop en als ik in de natuur fotografeer kan ik vaak niet dichtbij genoeg komen. Ook vind ik de camera ook wat traag schieten en veel ruis geven.
Liever niet, zo'n gevoelige apparatuur koop ik liever nieuw.
Dat slaat op de resolutie van de sensor, met 14 megapixels kan je meer detail laten zien alsVerwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 15:36:
[...]
Onderandere omdat hij het meest oplossende lijnen heeft ofzo, een kreet die mij weinig zegt
het glaswerk meewerkt.
UV filter, festivals zijn nou net plekken waar ik dat geen weggegooid geld vind. Een polarizer zou ook op zoiets prima moeten werken lijkt mij.McKaamos schreef op zondag 11 mei 2008 @ 17:04:
Hij moet vooral dienst doen voor festival/concert foto's en vakanties e.d. Nu houd ik wel van een beetje zoom, maar geld voor een dSLR heb ik nietIk zit er dus over te denken om iets in de trand van een Fuji S5800 te halen. Compactcamera met een relatief grote lens (10x zoom).
Dat gaat over de D80 een camera die je zelf al meer vond ruisen dan een D50 waarvan deNomad schreef op zondag 11 mei 2008 @ 14:20:
[...]
wijnands, heb ik jou niet heel recentelijk foto's laten zien die een vergelijking lieten zien tussen de nikon D80 en canon 30D, om nou weer diezelfde opmerking te plaatsen vind ik dan wat krom...maar ik quote mezelf nog wel even een keer
[...]
ISO1600 mij in ieder geval niet tegenvalt. 3 stops meer dan de film in de F70
Inderdaad, bier hoort met ander glas in contact te staan dan je frontelementWijnands schreef op zondag 11 mei 2008 @ 18:44:
[...]
UV filter, festivals zijn nou net plekken waar ik dat geen weggegooid geld vind. Een polarizer zou ook op zoiets prima moeten werken lijkt mij.
Wijnands zei: ik moet de eerste samples nog zien waar canon het zoveel beter doet dan nikon.bouwfraude schreef op zondag 11 mei 2008 @ 18:49:
[...]
Dat gaat over de D80 een camera die je zelf al meer vond ruisen dan een D50 waarvan de
ISO1600 mij in ieder geval niet tegenvalt. 3 stops meer dan de film in de F70
Ik heb toevallig samples van 2 concurrenten, want dat zijn het, concurrenten.
Die D80 heeft de D200 sensor. Toch het middensegment van nikon en de 30D is het middensegment van canon.
Als je merken vergelijkt zou ik iig het middensegment pakken omdat die voor de meeste mensen interessant is.
Verwijderd
Rond de 300 euro
Goede vriend van me heeft photografie gestudeerd, en dankzij hem heeft mijn passie voor dit vak zich genesteld. Ik wil een start maken met een stukje hardware dat zowel voor starters als voor de pro's prima te gebruiken is.
Vooral portret en stadsfoto's
Nee
Canon eos 3xxd 4xxd
Niet direct, kitlens zal voorlopig voldoende zijn.
Ik zit zelf te denken aan de eos 350d, 2e hands via marktplaats.
Zeker in het begin zal ik er veel tijd in steken om te oefenen en te leren hoe je een mooie foto maakt.
Ja
Standaard sony cybercam dingetje. Geen enkele field of depth of andere tweaking mogelijk tijdens het fotograferen.
Zeker een optie.
Rond de 300 euro
Goede vriend van me heeft photografie gestudeerd, en dankzij hem heeft mijn passie voor dit vak zich genesteld. Ik wil een start maken met een stukje hardware dat zowel voor starters als voor de pro's prima te gebruiken is.
Vooral portret en stadsfoto's
Nee
Canon eos 3xxd 4xxd
Niet direct, kitlens zal voorlopig voldoende zijn.
Ik zit zelf te denken aan de eos 350d, 2e hands via marktplaats.
Zeker in het begin zal ik er veel tijd in steken om te oefenen en te leren hoe je een mooie foto maakt.
Ja
Standaard sony cybercam dingetje. Geen enkele field of depth of andere tweaking mogelijk tijdens het fotograferen.
Zeker een optie.
ik heb de s5800 een tijdje gehad en hij werkt lekker. Filters kun je erop zetten en zullen op dezelfde manier werken als op een DSLR (voor zover mijn kennis toereikend is op het gebied van fotografieMcKaamos schreef op zondag 11 mei 2008 @ 17:04:
Hij moet vooral dienst doen voor festival/concert foto's en vakanties e.d. Nu houd ik wel van een beetje zoom, maar geld voor een dSLR heb ik nietIk zit er dus over te denken om iets in de trand van een Fuji S5800 te halen. Compactcamera met een relatief grote lens (10x zoom).
Voordeel van die fuji is imo wel dat je fijn kunt proberen of een DSLR wat voor je is. Je kunt alle settings met de hand instellen (creatieve modussen) en gaan.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Nee, dat zei ik dus niet, ik zei:Nomad schreef op maandag 12 mei 2008 @ 09:16:
[...]
Wijnands zei: ik moet de eerste samples nog zien waar canon het zoveel beter doet dan nikon.
Ik heb toevallig samples van 2 concurrenten, want dat zijn het, concurrenten.
Dat de canons voor de daglichtmijdende groepen beter presteren geloof ik wel.Wijnands schreef op zondag 11 mei 2008 @ 14:17: Overigens, ik moet de eerste samples nog zien waar een Canon op hoge iso's in goed licht echt zo ontzettend veel beter presteert.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, je ziet hier veel mensen langskomen met een budget rond de 800 euro (voor veel mensen toch al een substantieel stuk maandsalaris). Daar kan je inderdaad een middeklasser voor halen (waar de de 30D inderdaad nu erg aantrekkelijk is) of een instapper met extra zoomlensje en klein spul.Die D80 heeft de D200 sensor. Toch het middensegment van nikon en de 30D is het middensegment van canon.
Als je merken vergelijkt zou ik iig het middensegment pakken omdat die voor de meeste mensen interessant is.
Verwijderd
ik ben nu inderdaad ook weer aan het kijken voor de a200.Bron
zou je inderdaad je ervaringen hier eens mee kunnen delen:)
en zou je ook eens kunnen kijken of het een beetje praktisch is het schieten MET bril.
Hmm interestingpolthemol schreef op maandag 12 mei 2008 @ 10:55:
[...]
ik heb de s5800 een tijdje gehad en hij werkt lekker. Filters kun je erop zetten en zullen op dezelfde manier werken als op een DSLR (voor zover mijn kennis toereikend is op het gebied van fotografie). Ik had iig. standaard een uv-filter erop hangen om de lens schoon te houden (liever een uvfilter poetsen dan wat te gaan fruniken met die lens) en een polarisatiefilter.
Voordeel van die fuji is imo wel dat je fijn kunt proberen of een DSLR wat voor je is. Je kunt alle settings met de hand instellen (creatieve modussen) en gaan.
dSLR heb ik al een beetje ervaring mee, m'n pa heeft nl een Olympus E-300 en daar speel ik zo af en toe ook wel eens mee. Nadeel is dat ik voor zoiets geen geld heb
Verwijderd
kun je trouwens oude analoge lenzen voor digitale spiegelreflex camera's gebruiken?
en dan denk ik vooral aan de 2 oude 75-300 minolta's :
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=53
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=52
of is het beter gewoon een nieuwe lens te kopen zoals de sigma apo 70-300?
http://kieskeurig.nl/prod...69313C1257173003CA872.htm
en dan denk ik vooral aan de 2 oude 75-300 minolta's :
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=53
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=52
http://kieskeurig.nl/prod...69313C1257173003CA872.htm
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 11:49 ]
Bij Nikon, Canon, Pentax en Sony/Minolta kan dat (bij anderen misschien ook maar dat weet ik niet). Autofocus lenzen van die merken uit het film tijdperk zijn dan wel bruikbaar. Of dat een goed idee is of niet ligt heel erg aan de lens. Ik ken nikon goed en ik weet dat je voor minder dan wat je voor een nieuwe sigma betaald heel interessante 2e hands lenzen kan vinden. Hoe dat zit met deze specifieke voorbeelden kan ik niet zeggen.
[ Voor 6% gewijzigd door Wijnands op 12-05-2008 12:55 ]
Hallo,
Ik hoop dat ik hier toch mijn eigen topic over mag maken.
Laatst gespeeld met de 400d van mijn oom en toch besloten om zelf ook een spiegelreflex te gaan kopen.
Ik ben nu 16 jaar en het lijkt me niet nodig om gelijk lenzen van over de 1000 euro te gaan aanschaffen.
Daarom lijkt me een 400d of nikon 40d met kitlens wel wat.
Wat ik er vooral mee wil doen:
- We hebben zelf een Finepix s 5600. Die maakt op zich wel leuke foto's en daarmee maakte ik vaak foto's van het varen, dus van de omgeving en andere boten.
- Kleine apartje bloemetjes of vlinders vind ik ook wel mooi.
- Vooral moet ik goed bewegende dingen kunnen fotograferen zoals auto's. Maar vooral van onze brommers. We rijden vaak samen met een clubje en maken dan altijd leuk foto's van elkaar. Pasgeleden zag ik een foto van iemand op een brommer waarbij de brommer haarscherp was en de achtergrond erachter wegvaagde, dus dat je echt goed zag dat hij snelheid had, dat wil ik heel graag ook zelf kunnen.
- Met schemering ook leuke foto's.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ben nu al een paar dagen op forums aan het lezen en hoop dat ik hier mijn zegje mag doen.
Alvast bedankt, als dit niet goed is of ik dit niet mag posten zeg me dan ook waar het wel moet.
als je me wil helpen via msn mag dat ook
Groetjes
Ik hoop dat ik hier toch mijn eigen topic over mag maken.
Laatst gespeeld met de 400d van mijn oom en toch besloten om zelf ook een spiegelreflex te gaan kopen.
Ik ben nu 16 jaar en het lijkt me niet nodig om gelijk lenzen van over de 1000 euro te gaan aanschaffen.
Daarom lijkt me een 400d of nikon 40d met kitlens wel wat.
Wat ik er vooral mee wil doen:
- We hebben zelf een Finepix s 5600. Die maakt op zich wel leuke foto's en daarmee maakte ik vaak foto's van het varen, dus van de omgeving en andere boten.
- Kleine apartje bloemetjes of vlinders vind ik ook wel mooi.
- Vooral moet ik goed bewegende dingen kunnen fotograferen zoals auto's. Maar vooral van onze brommers. We rijden vaak samen met een clubje en maken dan altijd leuk foto's van elkaar. Pasgeleden zag ik een foto van iemand op een brommer waarbij de brommer haarscherp was en de achtergrond erachter wegvaagde, dus dat je echt goed zag dat hij snelheid had, dat wil ik heel graag ook zelf kunnen.
- Met schemering ook leuke foto's.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ben nu al een paar dagen op forums aan het lezen en hoop dat ik hier mijn zegje mag doen.
Alvast bedankt, als dit niet goed is of ik dit niet mag posten zeg me dan ook waar het wel moet.
als je me wil helpen via msn mag dat ook
Groetjes
Het mooiste is altijd dat je inderdaad zelf onderzoek doet naar welke camera's kans maken, en er dan eens mee gaan fotograferen. Kijk, ik ben een Nikon gebruiker en vind de camera's gewoon veel fijner werken. Maar als je moet kiezen tussen de 400d en d40, en eerstvoorlopig geen geld aan je apparatuur wilt uitgeven is de Canon de meeste 'bang-for-buck'.
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
600 euro (inclusief accesoires) Maar dat valt uit te breiden indien nodig.
Omdat ik foto's wil maken zonder dat je snel last hebt van ruisvorming. Verder het binnenshuis schieten van foto's en dat op een acceptabel niveau. Met andere woorden: de tekortkomingen van de compacte camera's wil ik achter me laten.
Landschapfotografie met name, gecombineerd met architectuur fotografie. Wellicht een beetje natuurfotografie van flora/fauna.
Nee, ik begin met een schone lei.
Ik neig naar of de Nikon D40 dual kit of de Canon EOS 350D met de voorkeur voor de Nikon. Omdat beide merken in de fotografie wereld toch best gerenomeerde bedrijven zijn verwacht ik thuis te komen met kwalitatief goed spul. Verder voorkeur voor Nikon, omdat wat ik opmaakte uit reviews van o.a. dpreview dat de standaard lenzen van Nikon een tikkie beter zijn dan die van Canon. En daarnaast is de ergonomie van een camera ook belangrijk voor mij, daar scoorde de D40 beter op dan de EOS 350D.
Ik vind het zelf praktisch om voor een kit optie te gaan. Dus body + 2 standaard lenzen van het merk zelf. Samen met een UV filter van Hoya en een zonnekap.
Beide. Goedkeuring voor wat ik zelf in gedachte heb en advies voor eventuele aanpassingen / voorstellen/suggesties die wellicht beter zijn.
Op amateur niveau, maar wel zodanig dat ik er aardig wat uurtjes aan wil spenderen. Als ik namelijk een goede basisuitrusting heb ben ik ook sneller geneigd erop uit te trekken om gewoon via trial & error te experimenteren en aldoende leert men
Op dit moment nog niet, aangezien ik met de gedachte speel een body + 2 lenzen te kopen. En daarmee is de kous af voor mijzelf. Maar wellicht later, dat ik dan de lenzen vervang door andere soorten te kopen.
De Panasonic TZ3. De beperking? Ruis. Beperking 2: super dat ie een 28mm groothoek heeft maar met 10x optische zoom kan ik niet mooi dieren op de foto krijgen van een afstand van wat zal het zijn 50 meter? Verder heb je er weinig aan bij donkere ruimtes als je dan toch foto's wilt maken.
Het liefste heb ik de body met lenzen nagelnieuw eerste hands. Accesoires mogen wat mij betreft zeker wel tweedehands om zo het budget niet al te erg te overschrijden. Waarom het toestel en objectieven eerste hands? Dan weet je dat er niet mee geklooid is door iemand voor jou en dat het afkomstig is rechtstreeks van de fabriek vandaan.
600 euro (inclusief accesoires) Maar dat valt uit te breiden indien nodig.
Omdat ik foto's wil maken zonder dat je snel last hebt van ruisvorming. Verder het binnenshuis schieten van foto's en dat op een acceptabel niveau. Met andere woorden: de tekortkomingen van de compacte camera's wil ik achter me laten.
Landschapfotografie met name, gecombineerd met architectuur fotografie. Wellicht een beetje natuurfotografie van flora/fauna.
Nee, ik begin met een schone lei.
Ik neig naar of de Nikon D40 dual kit of de Canon EOS 350D met de voorkeur voor de Nikon. Omdat beide merken in de fotografie wereld toch best gerenomeerde bedrijven zijn verwacht ik thuis te komen met kwalitatief goed spul. Verder voorkeur voor Nikon, omdat wat ik opmaakte uit reviews van o.a. dpreview dat de standaard lenzen van Nikon een tikkie beter zijn dan die van Canon. En daarnaast is de ergonomie van een camera ook belangrijk voor mij, daar scoorde de D40 beter op dan de EOS 350D.
Ik vind het zelf praktisch om voor een kit optie te gaan. Dus body + 2 standaard lenzen van het merk zelf. Samen met een UV filter van Hoya en een zonnekap.
Beide. Goedkeuring voor wat ik zelf in gedachte heb en advies voor eventuele aanpassingen / voorstellen/suggesties die wellicht beter zijn.
Op amateur niveau, maar wel zodanig dat ik er aardig wat uurtjes aan wil spenderen. Als ik namelijk een goede basisuitrusting heb ben ik ook sneller geneigd erop uit te trekken om gewoon via trial & error te experimenteren en aldoende leert men
Op dit moment nog niet, aangezien ik met de gedachte speel een body + 2 lenzen te kopen. En daarmee is de kous af voor mijzelf. Maar wellicht later, dat ik dan de lenzen vervang door andere soorten te kopen.
De Panasonic TZ3. De beperking? Ruis. Beperking 2: super dat ie een 28mm groothoek heeft maar met 10x optische zoom kan ik niet mooi dieren op de foto krijgen van een afstand van wat zal het zijn 50 meter? Verder heb je er weinig aan bij donkere ruimtes als je dan toch foto's wilt maken.
Het liefste heb ik de body met lenzen nagelnieuw eerste hands. Accesoires mogen wat mij betreft zeker wel tweedehands om zo het budget niet al te erg te overschrijden. Waarom het toestel en objectieven eerste hands? Dan weet je dat er niet mee geklooid is door iemand voor jou en dat het afkomstig is rechtstreeks van de fabriek vandaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Joosie200 op 12-05-2008 14:56 ]
In goed licht iso performance bekijkenWijnands schreef op maandag 12 mei 2008 @ 10:56:
[...]
Nee, dat zei ik dus niet, ik zei:
[...]
Dat de canons voor de daglichtmijdende groepen beter presteren geloof ik wel.
[...]
Dat ben ik niet helemaal met je eens, je ziet hier veel mensen langskomen met een budget rond de 800 euro (voor veel mensen toch al een substantieel stuk maandsalaris). Daar kan je inderdaad een middeklasser voor halen (waar de de 30D inderdaad nu erg aantrekkelijk is) of een instapper met extra zoomlensje en klein spul.
Wegligging van auto's worden toch ook niet gemeten op een recht stuk en kijken wie het hardst optrekt.
Je iso performance meet je op de plek waar je het nodig hebt, in het donker.
Ik trap iso ook wel omhoog omdat ik een bepaalde sluitertijd wil halen. Zo onlogisch vind ik het dus niet.
Als je echter krap in je bucks zit, een 400d met kitlens red je niet voor 299,-.Kwartjuh schreef op maandag 12 mei 2008 @ 14:50:
Het mooiste is altijd dat je inderdaad zelf onderzoek doet naar welke camera's kans maken, en er dan eens mee gaan fotograferen. Kijk, ik ben een Nikon gebruiker en vind de camera's gewoon veel fijner werken. Maar als je moet kiezen tussen de 400d en d40, en eerstvoorlopig geen geld aan je apparatuur wilt uitgeven is de Canon de meeste 'bang-for-buck'.
[ Voor 72% gewijzigd door Wijnands op 12-05-2008 15:19 ]
400d met kitlens red ik wel, is bijna 500 euro dacht ik en ook nog is 60 euro retourWijnands schreef op maandag 12 mei 2008 @ 15:18:
Ik trap iso ook wel omhoog omdat ik een bepaalde sluitertijd wil halen. Zo onlogisch vind ik het dus niet.
[...]
Als je echter krap in je bucks zit, een 400d met kitlens red je niet voor 299,-.
Heb met allebei foto's genomen, vond de 400d wel iets fijner werken omdat het in mijn ogen een iets ''moderner'' ding was qua functies en scherm en opties etc, dat bevalt me ook altijd wel.
Dacht dat de 400d + kitlens 488 was bij de mediamarkt?
ik zeg ook niet dat het onlogisch is om hoge iso's te gebruiken overdag.
Ik zeg dat het onlogisch is om die dingen (overdag iso) te vergelijken, omdat ruis overdag slecht zichtbaar is, net zoals dat je weggedrag test op een bochtig parcourt, omdat het daar uit maakt en niet op een recht stuk (ook al rijd je met die auto ook op een recht stuk).
Ik zeg dat het onlogisch is om die dingen (overdag iso) te vergelijken, omdat ruis overdag slecht zichtbaar is, net zoals dat je weggedrag test op een bochtig parcourt, omdat het daar uit maakt en niet op een recht stuk (ook al rijd je met die auto ook op een recht stuk).
En daarom zeg ik dat ik de canons alleen beter zie presteren in brak licht. Da's voor lang niet iedereen belangrijk maar een bepaalde groep canon gebruikers gebruikt het wel als het argument waarom Canon zo super is.Nomad schreef op maandag 12 mei 2008 @ 15:39:
ik zeg ook niet dat het onlogisch is om hoge iso's te gebruiken overdag.
@Wijnands:
NOFI: maar ik heb liever de mening van tweakers met echte hands-on gebruikerservaring van beide merken (dus zowel Canon en Nikon camera's hebben gebruikt) dan van iemand die samples zit te vergelijken op Internet en daar zijn mening op basseert.
Mag ik vragen of je wel eens een Canon dSLR hebt gebruikt ?
Maar als ik het zo lees: ze presteren beide net zo goed bij voldoende licht en een Canon bij brak licht net iets beter. Tja, dan weet ik wel welke ik moet kiezen, je weet nooit in welke situatie je terecht komt.
Luck favors the prepared mind.
NOFI: maar ik heb liever de mening van tweakers met echte hands-on gebruikerservaring van beide merken (dus zowel Canon en Nikon camera's hebben gebruikt) dan van iemand die samples zit te vergelijken op Internet en daar zijn mening op basseert.
Maar als ik het zo lees: ze presteren beide net zo goed bij voldoende licht en een Canon bij brak licht net iets beter. Tja, dan weet ik wel welke ik moet kiezen, je weet nooit in welke situatie je terecht komt.
Ik denk dat ik door de 400d kies
dan kan ik ook nog is de zoom lens van me oom lenen
.
En ik denk dat ik idd iets beter af ben met het starters kitje, nog een leuk tasje? of uv filter?
dan kan ik ook nog is de zoom lens van me oom lenen
En ik denk dat ik idd iets beter af ben met het starters kitje, nog een leuk tasje? of uv filter?
Ja. De helft van mijn fotograferende kennissen hebben canon. Ik pak er wel 's eentje beet om te proberen en schiet er wat mee. Wat ik in mijn omgeving zie maakt het veel meer uit hoe ervaren en serieus de gebruiker is dan wat voor chip erin zit en wat voor camera het is.GoT schreef op maandag 12 mei 2008 @ 17:32:
@Wijnands:
@niekjuh: Tasje moet je gewoon even gaan kijken, lowepro en crumpler hebben allebij mooi spul in allerlei maten. UV filter moet je zelf weten of je dat wilt, ben je zo iemand van ik wil er een beschermend filter op hebben koop dan een goede multicoated
[ Voor 15% gewijzigd door Wijnands op 12-05-2008 18:24 ]
Verwijderd
Kunnen we deze open deur aub open laten en niet nogmaals intrappen? Het is de fotograaf die de foto maakt, maar dat maakt goed materiaal nog geen nadeel.Wat ik in mijn omgeving zie maakt het veel meer uit hoe ervaren en serieus de gebruiker is dan wat voor chip erin zit en wat voor camera het is.
Beiden hebben hun voors en tegens. Ligt er ook een beetje aan in welke categorie je shopt: tegenover de D40 heeft Canon domweg niks en is het een nobrainer om voor Nikon te kiezen. Ga je in de categorie D80/D200 vs 30D/40D kijken, dan prefereer ik de Canon's. Betere AF, betere sensor (veel minder ruis, minder hard AA-filter, beter te sharpenen, meer marge qua WB/EV-correctie), simpelere bediening (ten koste van meer opties bij de Nikon's). In favour of the Nikon's: belichting is met daglicht wat consistenter (en dat terwijl ik niet veel met die camera's werkGoT schreef op maandag 12 mei 2008 @ 17:32:
@Wijnands:
Nog iets daarboven scoorde ik mezelf linea recta een D300 (prachtcamera! 1D2 in schaaps cropkleren). Ik hoop nog altijd op een Canon die dit gat gaat ondervangen, aangezien er atm niks in de categorie van 1500 euro zit bij Canon.... 't Is een beetje in welke categorie je gaat shoppen, wat je wensen zijn en welk glas je nodig gaat hebben. Met een paar lenzen is Canon nl. een eind goedkoper en soms zelfs beter
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 18:41 ]
Kijk eens naar zijn sig zou ik zeggenGoT schreef op maandag 12 mei 2008 @ 17:32:
@Wijnands:
Daarnaast; Canon, Nikon en Pentax maken allemaal uitstekende body's. Ze torenen allemaal boven "de rest" uit in een aantal opzichten.
De een is iets beter in dit, de ander in dat en de derde heeft weer dit voordeel, bla bla.
Het blijft allemaal zo persoonlijk....
Canon en Nikon hebben het voordeel dat de alternatieve merken hier de meeste andacht aan schenken en dus een héél groot aanbod van allerhande equipment, van lenzen, fliters t/m cheap-ass wireless triggers.
Pentax is daarin iets minder vertegenwoordigd, maar dat maakt het geen slechte keuze.
Sony wens ik niet in huis om persoonlijke redenen (battery chip verhinderd namaak accu's en dat soort ellende om er maar 1 van vele te noemen) maar da's heel persoonlijk. Olympus ken ik niet zo goed, maar persoonlijk denk ik 4-thirds mooi idee, mindere uitvoering (kan er volledig naast zitten in deze though).
Verwijderd
@meph
met het budget van rond de 300 euro kom je inderdaad toch snel in het tweedehands circuit.
ik zou als ik jou was eens rondkijken op kieskeurig.nl (nee daar ben ik geen vertegenwoordiger van)
ideale site en lees dan eens wat door de reviews enzo heen.
vorm je aan de hand hiervan een beeld wat je in je camera wilt hebben en wat je hiervoor wilt uitgeven.
met het budget van rond de 300 euro kom je inderdaad toch snel in het tweedehands circuit.
ik zou als ik jou was eens rondkijken op kieskeurig.nl (nee daar ben ik geen vertegenwoordiger van)
ideale site en lees dan eens wat door de reviews enzo heen.
vorm je aan de hand hiervan een beeld wat je in je camera wilt hebben en wat je hiervoor wilt uitgeven.
D40 is nu gezakt naar 299,-. Gekkigheid toch, DSLR met kitlensje voor dat geld.Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 18:39:
[...]
Nog iets daarboven scoorde ik mezelf linea recta een D300 (prachtcamera! 1D2 in schaaps cropkleren). Ik hoop nog altijd op een Canon die dit gat gaat ondervangen, aangezien er atm niks in de categorie van 1500 euro zit bij Canon.... 't Is een beetje in welke categorie je gaat shoppen, wat je wensen zijn en welk glas je nodig gaat hebben. Met een paar lenzen is Canon nl. een eind goedkoper en soms zelfs beter
Mag ik je citeren op de D300 uitspraak?
In mijn fotoclubbie zitten ook een aantal Nikons, ik heb ze ook wel eens vastgehouden en ff snel een kiekje gemaakt. Sorry, maar dat noem ik nog geen test/gebruikerservaring.Wijnands schreef op maandag 12 mei 2008 @ 18:22:
Ja. De helft van mijn fotograferende kennissen hebben canon. Ik pak er wel 's eentje beet om te proberen en schiet er wat mee.
Er zijn een aantal mensen die echt van platform zijn geswitched op dit forum, of misschien zelfs beide nog hebben ?
Nu weet ik natuurlijk niet wat de kennis+ervaring van Neo is op Nikon gebied, maar als ik het zo lees zit het wel goed.
Daar jullie gepraat weet ik het weer niet
canon eos 400d met kitlens of nikon d40 (x) met kitlens ?
€300-400
Ik mag graag naar foto`s kijken. Ik kan uren in de Show-, test- & verzamelcases rond kijken naar allerlei foto`s. Het lijkt me leuk om op semi-pro niveau foto`s te maken. Het hoeft direct niet allemaal perfect te zijn.
Landschappen, mensen in stads omgeving.
nee maar ik denk dat een kitlens eerst wel voldoende is.
Nikon D40 omdat deze goed in mijn budget past
Als dit nodig is wel.
Advies.
De zomervakantie komt er aan dus ik denk de komende tijd veel. Ook vooral om veel te oefenen en dergelijke.
Misschien, ligt er helemaal aan hoe me het fotograferen bevalt.
samsung digimax a503. weinig instellingen, foto`s worden snel "blurrig" en niet echt "professioneel".
2e hands is zeker een optie maar als ik voor een klein bedrag meer iets nieuws kan krijgen doe ik dat liever.
€300-400
Ik mag graag naar foto`s kijken. Ik kan uren in de Show-, test- & verzamelcases rond kijken naar allerlei foto`s. Het lijkt me leuk om op semi-pro niveau foto`s te maken. Het hoeft direct niet allemaal perfect te zijn.
Landschappen, mensen in stads omgeving.
nee maar ik denk dat een kitlens eerst wel voldoende is.
Nikon D40 omdat deze goed in mijn budget past
Als dit nodig is wel.
Advies.
De zomervakantie komt er aan dus ik denk de komende tijd veel. Ook vooral om veel te oefenen en dergelijke.
Misschien, ligt er helemaal aan hoe me het fotograferen bevalt.
samsung digimax a503. weinig instellingen, foto`s worden snel "blurrig" en niet echt "professioneel".
2e hands is zeker een optie maar als ik voor een klein bedrag meer iets nieuws kan krijgen doe ik dat liever.
In welke winkel als ik vragen mag?Wijnands schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:00:
[...]
D40 is nu gezakt naar 299,-. Gekkigheid toch, DSLR met kitlensje voor dat geld.
[ Voor 7% gewijzigd door Brawler op 12-05-2008 20:58 ]
Verwijderd
Ik schiet Canon, maar ik ken behoorlijk wat mensen met een Nikon, waarmee ik ook wel eens werk. Tante van me werkt met een D200, 18-200VR, 80-400VR en de 105VR. Maat van me ook met een D200 en weer een andere maat werkt met een D80. Ik heb de D40 en D50 ook wel eens even gebruikt.GoT schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:16:
Nu weet ik natuurlijk niet wat de kennis+ervaring van Neo is op Nikon gebied, maar als ik het zo lees zit het wel goed.
Ken ik die camera's door en door zo goed als m'n 30D? Nope, maar ik kan er aardig mee werken en ik weet wat ik wel fijn aan ze vind en wat niet. Je kunt het eventueel ook aan Henk, Nomad of Josh vragen, die zijn allemaal overgestapt
Go knock yourself out, maar op dit moment heeft de D300 weinig tot geen concurrentie. Canon heeft niks in het 1500-1900 euro segment zitten wat erop lijkt en die D300 biedt eigenlijk wat ik zoek: een semi-pro cropcamera met bijbehorende bouw en een goed AF-systeem.Wijnands schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:00:
Nee ik ga niet switchen, daarvoor heb ik *iets* teveel meuk en de markt verandert met de dag
als je een tas zoekt, ik heb er eentje in de verkoop. is wat groot, maar niet té en dus klaar voor toekomstige uitbreiding van je gear. PM of mail me als je interresse hebtNiekjuh schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:18:
Daar jullie gepraat weet ik het weer niet
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Veel/het meeste oud minolta mid- en lowend glas produceerd meer CA als bijvoorbeeld een modernere Sigma 70-300 APO. Maar de kleuren, contrast en bokeh zijn bij een aantal zeer gewilde lenzen beter.Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 11:41:
In dit geval is de onderste van de 2 lensjes een van die lenzen. Door het hele bereik en zeker op 300mm fietst ie rondjes om een sigma 70-300 APO als het om IQ gaat, alleen is ie CA gevoeliger en flink zwaarder en groter.
Wil je een 2e hands telezoom dan zijn er als het om IQ gaat en geen vele honderden euro's mag kosten eigenlijk maar 3 minolta opties.
Minolta 70-210 F/4 (beercan)
Minolta 70-210 F/3.5-4.5
Minolta 75-300 f/4.5-5.6 original (big beercan)
Verwijderd
Bij pentax kun je ook nog gewoon je MF lenzen blijven gebruiken, maakt niet echt uit hoe oud ze zijn.Wijnands schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:35:
Bij Nikon, Canon, Pentax en Sony/Minolta kan dat (bij anderen misschien ook maar dat weet ik niet). Autofocus lenzen van die merken uit het film tijdperk zijn dan wel bruikbaar.
En ik zou m'n SMC Pentax-A 1:4 70-210mm schuifzoom niet zo gauw omruilen voor een Sigma 70-300, ik houd er wel van om kwaliteit in m'n handen te hebben, ook al moet je er ietsje meer voor doen...
Saturn, zie aanbiedingen topic.
Wilde ik ook al doen maar pm lukt nietKwartjuh schreef op maandag 12 mei 2008 @ 23:29:
[...]
als je een tas zoekt, ik heb er eentje in de verkoop. is wat groot, maar niet té en dus klaar voor toekomstige uitbreiding van je gear. PM of mail me als je interresse hebt
[ Voor 49% gewijzigd door Wijnands op 13-05-2008 06:26 ]
Ben nu in het bezit van een Canon EOS 300 (geen D dus) met een mooie (vind ik) 28-200 lens.
Wil nu een dSlr kopen. Ervan uitgaand dat mn lens werkt op een dSlr zal het dus een Canon worden.
Budget is beperkt. Heb met mn EOS 300 eigenlijk een 'miskoop' gedaan. Net een jaar te vroeg gekocht anders was het een 300D geweest. (toen nog onbetaalbaar). Vlak erna een coolpix camera gekocht en die gebruik ik veel meer dan mn EOS.
Ik zit nu te twijfelen tussen een 400D en een 30D. 30D is ca 100 euro duurder. Die 400D is grotendeels gebasseerd op de techniek van de 30D en de verschillen in gebruiksmogelijkheden zullen dus niet groot zijn.
Heeft iemand een goed argument om voor de 30D te gaan? Ennuh...ben maar klein dus kan de 400D prima hanteren
Er komt overigens nog wel een lens bij. Denk de Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC...maar dat hoort in een ander topic.
Wil nu een dSlr kopen. Ervan uitgaand dat mn lens werkt op een dSlr zal het dus een Canon worden.
Budget is beperkt. Heb met mn EOS 300 eigenlijk een 'miskoop' gedaan. Net een jaar te vroeg gekocht anders was het een 300D geweest. (toen nog onbetaalbaar). Vlak erna een coolpix camera gekocht en die gebruik ik veel meer dan mn EOS.
Ik zit nu te twijfelen tussen een 400D en een 30D. 30D is ca 100 euro duurder. Die 400D is grotendeels gebasseerd op de techniek van de 30D en de verschillen in gebruiksmogelijkheden zullen dus niet groot zijn.
Heeft iemand een goed argument om voor de 30D te gaan? Ennuh...ben maar klein dus kan de 400D prima hanteren
Er komt overigens nog wel een lens bij. Denk de Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC...maar dat hoort in een ander topic.
Quod licet lovi, non licet bovi
grotere zoeker, betere instelwieltjes, snelheid, robuustheid....
Ja ik verkies de 30D zeker boven de 400d.
De ene is van plastic, de ander van rubber om metaal heen, dat alleen geeft al een heel ander gevoel.
Ja ik verkies de 30D zeker boven de 400d.
De ene is van plastic, de ander van rubber om metaal heen, dat alleen geeft al een heel ander gevoel.
En die 2 MP in resolutie. Ga je dat merken?
Quod licet lovi, non licet bovi
Niet zo snel als de rest van de voordelen. Ik zou aan de canon gebuikers trouwens 's vragen hoe goed die 28-200 het nog doet op digitaal. Dat soort lenzen willen nog wel 's tegenvallen op digitaal.MrDry schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 11:02:
Nauwelijks tot niet. Ik zou voor de 30D gaan, het verschil is _groot_, en de 30D presteert op elk vlak verder gewoon echt super, inclusief DR en ruis.MrDry schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 11:02:
Pas als je op A2 op 300dpi gaat afdrukken. En dan nog is het gebruikte glas (en jij) verantwoordelijk voor de scherpte.MrDry schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 11:02:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!