als je wil beginnen en de 40d vooral om de ergonomie kiest, zou je dan niet eens moeten overwegen of een 30D niks voor jou is? supermooie camera en eerlijk gezegd, als het je een paar honderd euro scheelt, zou ik gewoon daarvoor gaan. sure, AF van een 40D is beter maar een 30D is ook sappig en die paar honderd euro kun je VEEL beter in een betere lens investeren.
**zoektst even... oke, dat scheelt 200 euro...
tja, "architectuur en mensen"
met die definitie moet ik zelf eerlijk gezegd aan een sigma 10-20 en een canon 50 1.8 of canon 85 1.8 denken...
zeker architectuur wil je toch met wat meer groothoek doen. overweeg heel goed of de (ZWARE) vervorming van de 17-85 op de 17mm stand wel zo handig is aangezien architectuur pretty much 100% op groothoek fotograferen wordt, en bedenk je ook of die 17mm wel voldoende groothoek is.
sure, genoemde combo gaat iets duurder zijn als je voor de 85 gaat, (goedkoper/even duur als je de 50 neemt, denk ik) en het is waarsch. wel wat moeilijker fotograferen maar je leert er meer van en al is het wat lastiger, je zult betere foto's maken.
en tja, nogmaals, een goede lens is belangrijker dan een goede body. die body kan nog zo geweldig zijn maar als de lens niet mee kan komen heb je er niet zoveel aan. ik zou in jouw geval nog eerder voor een tweedehandse 350D oid gaan (vooral omdat een 400D me niet zint, maar da's een persoonlijke keuze) en dan wat goede(!) lenzen kopen. later, als je dan heel zeker weet dat je er meer mee wil gaan doen en ook wat meer vaardigheid hebt opgebouwd, samen met een collectie goeie lenzen kun je een betere body halen. maargoed, het is jouw keuze...
**ho wacht, je noemt nu al een 17-55 IS? zou je dan niet gewoon een sigma 18-50 halen? als je toch in dat bereik blijft... kijk, het is misschien wat weinig tele maar je kunt altijd nog croppen, zelfs al druk je 20x30 af kun je echt, like je mm's "verdubbelen" met je crop

zie je niks van (oke, bijna niks...) tenminste, als je foto met een goede lens genomen is, van de resolutie van die 17-85 was ik niet erg weg. net als van z'n contrast, vervorming, bouw, feel en eigenlijk op de AF na alles, maargoed
350 euro voor die lens kun je beter ergens anders aan besteden. sigma's 18-50 2.8 bijvoorbeeld. (je begint zelf over kleine DOF als wat je wil, njah, ga dan gelijk voor een groot diafragma).
of in een keer een 10-20 sigma en een 24-70 2.8 EX (sigma). moet met een 350Dtje lukken voor iets meer dan 1000 en je gaat zo veel betere foto's maken... (al wil je wellicht een 18-50 ipv die 24-70 pakken, dat ding is een persoonlijke voorkeur van me, dat zullen velen met me oneens zijn op een APS-C sensor).
maargoed, te veel geklets voor zo laat