Yow gasten,
ook ik zou enorm graag een nieuwe digi cam hebben, maar na uren, dagen, ... rond te bladeren op sites, weet ik nog minder wat ik moet kiezen. Hopelijk kunnen jullie me wat helpen.
Bon, we beginnen eraan;
1 Wat is je beschikbare budget? |
2 Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb) |
3 Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben) |
4 Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? |
5 Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? |
6 Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? |
7 Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders) |
8 Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken? |
9 Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen? |
10 Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan? |
11 Is 2e hands een optie of per se niet? |
ANTW:
1. budget = ongeveer 1000 euro, dit met een 'normale' lens, betere kan ik erna nog bijkopen. (btw, ik ga naar China dit jaar, en misschien koop ik hem daar, voor 'den goedkoop'.
2. omdat ik niet kan werken met normale digi cams, de zoom is niet snel genoeg, ik kijk liever door het 'gaatje', de kwaliteit van foto's is enorm beter, RAW, ...
3. voor vanalles! ik wil het onderste uit de kan halen, maar eerder voor actie foto's, natuur en dergelijke, niet de bedoeling om hem op een statief in m'n werkplek te zetten.
4. ja, oude olympus lenzen (van een oude reflex camera)
5. een nikon, iedereen raad me die zowat aan
6. later wel misschien
7. advies
8. ik ben grafisch vormgever, en dan is het wel altijd handig als je ook flink fotografie kunt (om kosten te besparen

), en dus ga ik er veel tijd insteken
9. indien nodig, zeker
10. Een Canon EOS 300
11. Neen, net zoals bij pc's, laptops, en beeldschermen koop ik zoiets liever 'nieuw'.
Voila, hopelijk kunnen jullie me helpen ermee.
mercikes alvast!