30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
Verwijderd
Tja, lang wikken en wegen ben ik hier ook voor gegaan. Na alle toestellen vast te hebben gehad en mee gespeeld (Olympus E510, Canon 400d/450d en de Nikon D40), gaf de D60 me het beste instapgevoel. Dus ook voor mij een druk lees/speel/experimenteer weekend (en week en maand en jaarjoint_me schreef op donderdag 03 april 2008 @ 22:32:
Ik heb gekozen voor een D60 kit met de 18-55 VR lens
Bedankt voor alle tips en adviezen!
Ongeveen 750euro maar kijk niet neer op 50 euro..
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Heb nu een panasonic dmc-fx7. Wil vooral sportfoto's, actiefoto's (dichtbij en veraf) vanwege mijn sport en hond
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Zie 2
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon lijkt me een goed keus, weet niet zo goed te onderbouwen maar support hier en het aanbod is positief.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Geen idee, heb je dat nodig als je twee verschillende dingen doet? Vakantiefoto's en sport?
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Meestal 's weekends
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Lijkt me equivalent aan de pc's hobby
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Panasonic dmc-fx7 en schiet erg matig foto's in standaard situaties en zeker met beweging.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever iets minder fancy en nieuw dan top en 2e hands
edit:
De 400d bij bv bol.com voor 539 lijkt me al een goed optie. Wat jullie?
Automatisch antwoord: "heb je die al eens vastgehouden in bv een winkel?". Ergonomie is best belangrijk, kijk dus even of je hem lekker vindt vasthouden. Wellicht is hij te klein als je een beetje grote handen hebt, waardoor je dan bv niet alle vingers goed kwijt kunt op de body.BKJ schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:34:
De 400d bij bv bol.com voor 539 lijkt me al een goed optie. Wat jullie?
Edit: Bij Mycom is hij beperkt leverbaar en 2 tientjes goedkoper.
[ Voor 14% gewijzigd door ajhaverkamp op 04-04-2008 15:46 ]
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Vandaag naar mijn leverancier van digitale foto / film camera's etc geweest.
Hij had echterde D60 niet op voorrad icm 18 - 55 VR lens
Echter meldde hij mij dat hij erg veel SONY Alpha 200 cam's verkocht, waarom hoor ik dan bijna nooit wat over deze camera's?
Mensen hier ervaringen ermee?
Ja, wel eens vast gehouden en dat ging prima. Heb gelukkig geen kolenschoppenajhaverkamp schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:43:
[...]
Automatisch antwoord: "heb je die al eens vastgehouden in bv een winkel?". Ergonomie is best belangrijk, kijk dus even of je hem lekker vindt vasthouden. Wellicht is hij te klein als je een beetje grote handen hebt, waardoor je dan bv niet alle vingers goed kwijt kunt op de body.
En stel nu dat ik scherpe foto's wil maken op een metertje of 20 a 30?
edit: deze foto:

[ Voor 11% gewijzigd door BKJ op 04-04-2008 15:51 ]
Typ in google in 30d vs. 40d of 30d compared to 40d of iets dergelijks en je moet toch al gauw een paar honder duizend sites kunnen vinden. Daarbij zetten de meeste 40D reviews de 40D af tegen zijn voorganger, de 30D. Ook kun je side-by-side comparison doen op bijv. http://www.dpreview.com/Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:33:
Kent iemand sites waar de 30D vergeleken wordt met 40D?
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
Dan heb je een telelens nodig. Met een 18-55 wordt een hondje op die afstand een zoekplaatje. Vraag je vriend 's waarmee die dit geschoten heeft? (lijkt me overigens dat je bij een behendigheidswedstrijd toch wel iets dichterbij mag komen dan 20 meter)BKJ schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:46:
[...]
Ja, wel eens vast gehouden en dat ging prima. Heb gelukkig geen kolenschoppen
En stel nu dat ik scherpe foto's wil maken op een metertje of 20 a 30?
edit: deze foto: [afbeelding] heeft een vriend van me gemaakt op een meter of 20. Echt superscherp!
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
in de review van de 40D op www.dpreview.com wordt heel vaak de 30D genoemdVerwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:33:
Kent iemand sites waar de 30D vergeleken wordt met 40D?
Met een 70-300 of 70-200 red je 20m ook niet, hoewel een leuk afstandje wel te maken is ja, en dit soort shots zeker. Alleen met bijvoorbeeld wedstrijden/competities mag je het veld niet in, dwz, niet bij de clubs waar ik geschoten hebWijnands schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:08:
[...]
Dan heb je een telelens nodig. Met een 18-55 wordt een hondje op die afstand een zoekplaatje. Vraag je vriend 's waarmee die dit geschoten heeft? (lijkt me overigens dat je bij een behendigheidswedstrijd toch wel iets dichterbij mag komen dan 20 meter)
Wil je dit gaan doen, fiks dan een cam die high-iso goed trekt, want met name op de bewolktere dagen is het veel licht maken met je sensorgevoeligheid om die stuiters nog redelijk bewegingsvrij vast te leggen...
Ik denk dat in dit topic vooral de Canon en Nikon camera's aan bod komen, waarom weet ik niet maar dat zijn traditiegetrouw de merken waar veel over gesproken wordt op internet.Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:44:
Echter meldde hij mij dat hij erg veel SONY Alpha 200 cam's verkocht, waarom hoor ik dan bijna nooit wat over deze camera's?
Sony is lekker bezig met de DSLR lijn, zeker met de nieuwe a300 en a350. De a700 is al op meerdere plaatsen als beste getest, en de aankomende full frame a900 ziet er ook heel veelbelovend uit. Sinds ze Minolta hebben gekocht, hebben ze ook een enorme hoeveelheid ervaring in huis en dat merk je. Minolta stond altijd bekend als merk met heel goede ergonomie en dat is gelukkig bij Sony zo gebleven.
De a200 zou, zo te zien, een goede keuze voor je kunnen zijn. Zoek je ook nog live view (met beweegbaar scherm, want anders niet nuttig) dan zou je de a300 kunnen overwegen. Houd ze eens vast bij je fotograaf, dat is de enige manier om te kiezen.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Verwijderd
onder de 1000 euro
vanwege de upgradebaarheid wat lenzen betreft
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
vooral plantjes macro, en dan liefst met zo groot mogelijke vergroting. licht is geen probleem (plantjes zijn goed verlicht
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
ik heb wat foto's bekeken op flickr in de verschillende camera pools, mijn conclusie is dat Canon toch wel de beste keus is
een macro en een all round lens
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
advies graag
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
in macro fotografie een hoop tijd, rest waarschijnlijk maar weinig
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
niet van plan en het geld niet voor
k800i
2e hands is volledig acceptabel
alvast bedankt
paar voorbeeld foto's van me k800 cam om te laten zien waar ik heen wil
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2008 20:56 ]
Ook mijn lijstje!djwb schreef op donderdag 03 april 2008 @ 17:12:
ik wou nog even bedanken voor de adviezen![]()
ben in de winkel geweest en kwam er achter dat ik de canon 40D een stuk beter in mijn handen vond liggen.
samen met advisering van een kennis (dat als ik het geld had) dat ik beter meteen een 40 ipv 450 of 400 kon nemen.
samen met:
Canon 430EX
Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, voor Canon EF & EF-S
Canon EF 50mm F/1.8 II
nu wachten tot het binnen komt
En nog een UV-filter en Sandisk Extreme III 4gb kaartje.
Ja ik heb de A200 een aantal keer vast gehouden en mee gespeelt. Belangrijkste wat mij op viel is dat het een lekker directe no nonsense camera is. Alles gaat snel, vooral kwa scherpstellen, wegschrijven en terug kijken zijn de A200 en de A300 de meest directe instappers die ik ken (de enige die ik nog niet heb geprobeert zijn de pentax K200D en olympus E510). De jpeg engine is alleen wel wat terughoudend met verscherpen dus als tip geef ik voor de A200 en A300 om scharpness op +1 te zetten.Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:44:
Voor een instapper zou ik zeggen een (bijna) ideale camera. Voor iemand die verder is vind ik zowel de A200 als de A300 en A350 persoonlijk wat kaal (vind ik ook van de nikon D40, D40x en D60)
Lens aanbevelingen: Tamron 17-50 f/2.8 of Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Sigma 70-300 apo.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Waarop heb je die conclusie gebaseerd?Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 19:32:
vooral plantjes macro, en dan liefst met zo groot mogelijke vergroting. licht is geen probleem (plantjes zijn goed verlicht). En ik wil de camera natuurlijk ook als alrounder kunnen gebruiken
ik heb wat foto's bekeken op flickr in de verschillende camera pools, mijn conclusie is dat Canon toch wel de beste keus is
Niks mis met Canon, maar ook voor Nikon, Pentax, Olympus, Sony zijn prima macro lenzen te krijgen. En die hebben ook prima allrounders.
Overigens hoef je voor dichtbij-foto's van plantjes niet meteen te investeren in een macrolens, met een Raynox voorzetlens (die schroef je als een filter op je gewone lens) kun je ook prima resultaten halen. Nikon, Minolta en Sigma hadden vroeger ook ooit van die lenzen, maar Raynox is nu king of the hill.
Nadeel van die voorzetlensjes is dat 't beeld aan de rand wat minder scherp is, maar voordeel bij het fotograferen van plantjes is dat het plantje er dan meer uitspringt.
All'n'all, kies de camera die je voor allround fotografie 't beste bevalt/aanvoelt. Die plantjes kunnen ze allemaal wel aan.
Ja, behalve dat je bij takkeweer (als de wedstrijd al doorgaat) toch niet echt leuke foto's hebt.Henk schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 18:33:
[...]
Met een 70-300 of 70-200 red je 20m ook niet, hoewel een leuk afstandje wel te maken is ja, en dit soort shots zeker. Alleen met bijvoorbeeld wedstrijden/competities mag je het veld niet in, dwz, niet bij de clubs waar ik geschoten heb
Wil je dit gaan doen, fiks dan een cam die high-iso goed trekt, want met name op de bewolktere dagen is het veel licht maken met je sensorgevoeligheid om die stuiters nog redelijk bewegingsvrij vast te leggen...
Door foto's te bekijken ?Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 04:03:
Waarop heb je die conclusie gebaseerd?
En om voorzetlenzen te adviseren.. tja... waarom heb je dan een SLR gekocht ?
Op een prosumer kan je ook voorzetlenzen monteren.
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Verwijderd
Hij heeft wat foto's op flickr bekeken. Ikzelf zou daar geen oordeel op durven baseren...GoT schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 09:16:
Door foto's te bekijken ?
En om voorzetlenzen te adviseren.. tja... waarom heb je dan een SLR gekocht ?
Op een prosumer kan je ook voorzetlenzen monteren.
En ik adviseer geen voorzetlenzen, ik geef ze aan als goed en vooral betaalbaarder alternatief in zijn situatie. En ja, die kunnen ook prima op een goede prosumer. So what?
Edit: Ik had ook zoiets kunnen adviseren, en voor macro kun je niet gauw iets beters vinden:

Een balg met een vergrotingsobjectief (nu even een Soligor 75 mm 1:3.5, m'n Schneider Componon heb ik al een jaartje uitgeleend). Wat gemak betreft is 't natuurlijk een drama (statief is eigenlijk noodzakelijk, niks gaat automatisch, en je onderwerp moet stil blijven zitten), maar er zijn weinig macrolenzen die zich kunnen meten met zo'n setje.
Voor plantjes is dit prima en ook erg betaalbaar ('t statief wordt waarschijnlijk het duurst), en voor repro-werk is 't echt ideaal: een vergrotingsobjectief is ontworpen om z'n scherpstelvlak echt vlak te houden, terwijl bij een voorzetlens het scherpstelvlak iets bol wordt, vandaar onscherpte aan de randen.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 13:17 ]
Errr, want? Bewolking kan er juist voor zorgen dat je onderwerp fatsoenlijk belicht wordt, zonder allerlei nadelige schaduwen etc. Het liefste heb je een dag met héle lichte sluierbewolking, zodat de zon net gebroken wordt en je die schaduwen niet hebt, maar nog wel genoeg licht pakt. Maar omdat we nog steeds in Nederland wonen en je het weer sowieso niet voor het uitkiezen hebt zeg ik nogmaals: pak een cam die fatsoenlijk iso400-800 aankan, met de side-note dat mijn D50 daarin eigenlijk al op het uiterste randje zat. Er zit nog een groot verschil tussen iso800 op een harige zwarte hond en iso800 op de dansvloerWijnands schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 08:14:
[...]
Ja, behalve dat je bij takkeweer (als de wedstrijd al doorgaat) toch niet echt leuke foto's hebt.

^die is niet helemaal eerlijk, want geschoten met AF-S 80-200/2.8, maar het laat wel mooi zien wat het licht doet op een bewolkte dag
[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 05-04-2008 12:17 ]
Verwijderd
[ Voor 60% gewijzigd door Wijnands op 05-04-2008 14:59 ]
Verwijderd
Gezien 't perspectief en de scherptediepte vermoed ik minimaal F/5.6. En bij bewolkt weer kom je dan gauw op ISO 400 uit...Wijnands schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 14:54:
Verder kan ik me niet voorstellen dat je hier op hoge iso's hebt moeten schieten met een 80-200.
ik ookpieter87 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 22:31:
[...]
Ook mijn lijstje!![]()
En nog een UV-filter en Sandisk Extreme III 4gb kaartje.
Verwijderd
Voor de kit ongeveer max. 700 euro, ex. accessoires dus.
Omdat je er meer mee kan. Ik ben ongeveer anderhalf jaar rond aan het kijken naar DSLR's, echter is geld voor een student een probleem. Nu heb ik dus eindelijk het budget bij elkaar.
Gewone camera's kun je zeker leuke dingen mee doen, echter stoor ik me al erg snel aan een camera als de flitser standaard aan staat of je qua belichting niks in kan stellen. Met creatief spelen (camera op iets donkers richten, dan op een object en snel afdrukken) kun je wel leuke resultaten bereiken, maar ik denk dat een DSLR dan toch een goede aankoop is.
Ik denk voornamelijk voor vakantiefoto's en gebouwen / portretfoto's.
Ook op een evenement of beurs loop ik weleens rond met een compact-camera.
Zie 5. Echter vind ik geen canon-lenzen ook geen probleem.
De Canon 30D, 400D of Nikon D40/60.
De voorkeur gaat uit naar de Canon 30D/400D, ik vind het pakket van deze camera's toch erg goed. Ze zijn wel wat prijziger, maar dat heb ik er wel voor over. Vooral de prijs van de 30D is erg goed ivm wat hij kan (650 euro voor de kit).
Nee, in een later stadium ben ik dat wel van plan.
Goedkeuring, ik ben al een lange tijd aan het rondkijken en denk dat ik met deze camera's de goede keuze in handen heb.
Serieus aanpakken wil ik, echter is het geld een probleem. Ik ben wel van plan er redelijk wat tijd in te steken, alle facetten vind ik wel leuk (zowel klooien met de instellingen en mogelijkheden van de camera als compositie en onderwerpen).
Ja, ik ben wel van plan meerdere accessoires aan te schaffen, denk aan een grip, flitser en extra lenzen.
Zie puntje 2.
Ik gebruik verschillende camera's (ouders, vrienden, soms een DSLR van vrienden).
Wat betreft de normale camera's ben ik al redelijk snel tegen beperkingen aangelopen, dwz dat ik vaak genoeg iets in wilde stellen dat niet ingesteld kon worden.
DSLR's heb ik ook al wel mee gespeeld, daar was ik de hele tijd zoet mee, helaas is er dan altijd een treurig moment van teruggeven.
Nee, niet compleet uitgesloten maar omdat ik hier al langer naar kijk en mee bezig ben wil ik goed van start gaan, interesse erin heb ik genoeg.
Het komt er dus op neer dat ik goedkeuring/advies wil over mijn keuze, ik ben namelijk van plan om een Canon EOS 30D + EF-S 18-55mm te kopen, een D40/60 vind ik toch wat te beperkt qua body (ik zal niet snel een nieuwe body aanschaffen ivm de kosten).
Een 400D vind ik eigenlijk te klein, en qua featurepack lijkt de 30D ook beter te zijn. Beide kits kosten ongeveer hetzelfde.
Als ik dan toch in dat segment kijk is de 40D natuurlijk ook een optie, ik verwacht alleen niet dat die nog genoeg in prijs gaat dalen om als kitvorm beschikbaar te zijn voor mijn budget. Maar daar weten anderen misschien ook meer over.
Deze keuze staat nog niet geheel vast.
[ Voor 3% gewijzigd door BlackIce op 07-04-2008 00:00 ]
Verwijderd
....en dat vraag je hier....icemancool schreef op zondag 06 april 2008 @ 23:02:
Het komt er dus op neer dat ik goedkeuring/advies wil over mijn keuze, ik ben namelijk van plan om een Canon EOS 30D + EF-S 18-55mm te kopen (...)

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 23:12:
[...]
....en dat vraag je hier........jij hebt vast gevoel voor humor
Het is een prima camera, zeker voor het geld wat ie tegenwoordig kost.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Boekje even doorkijken en gaan schieten!tomtom137 schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:41:
Nou, het is de Nikon D40 geworden, ben er erg blij mee. Meteen een 4GB kaartje erbij, Crumpler tas heb ik besteld. Nog tips voor een beginner?
^^met hem. Van dit rijtje is de 30D gewoon veruit de beste camera, behalve als je van heel klein en licht houdt, dan zou ik de 400D kiezen.qadn schreef op maandag 07 april 2008 @ 00:40:
Als jij je het prettigste voelt bij een 30D moet je die vooral halen!
Het is een prima camera, zeker voor het geld wat ie tegenwoordig kost.
Voor 700e zou een 30D + 18-55 en wat geheugen + simpel tasje net moeten lukken
tussen de €1000,- en €1500,-
Wil de overstap maken van compactcamera (Sony Cybershot) naar dSLR om cursus en evt. opleiding fotografie te gaan volgen. (Later geld verdienen hoop ik op, kijken of ik talent heb)
Portret, Landschap en Windsurfen... (breed scala)
Nee
Heb nog geen grote voorkeur; voorlopig zit ik te twijfelen tussen de 400D en de 30D; de 400D vind ik eigenlijk niet lekker vasthouden en ik ga er eigenlijk vanuit dat ik daar uit ga groeien (ik wil niet voor niets iets in de fotografie gaan doen... blijk ik niet zo veel talent te hebben dan heb ik iig nog een mooie camera over). Wat ik vooral gunstig vind aan de 400D is de prijs (alhoewel de dumpprijzen van de 30D ook zeer aantrekkelijk zijn...), maar ik wil niet bezuinigen en een juiste prijs/kwaliteit/doel verhouding hebben. Nikon heb ik nog niet in verdiept... Voornamelijk omdat de lenzen voor Canon wat goedkoper zijn naar horen zeggen.
Ja, ik wil mooie (komtie weer) prijs/kwaliteit/doel verhouding lenzen hebben. Kitlenzen zijn denk ik voor mijn doel niet goed genoeg, maar schelen wel veel in prijs. Zelf zat ik beetje te denken aan 17 tot 70 mm en 70 tot 300 mm ofzo.
Flitser wacht ik nog mee, zodra ik uit de cameraflitser groei koop ik flitser.
Ik wil UV-filter als bescherming en Polaroidfilter voor windsurfen. Zal dus rekening meer moeten houden bij lens. (geen draaigebeuren waar filter op moet)
heel veel advies
serieus, ik hoop er echt meer van te maken dan alleen hobby!
ja, op een verantwoordelijke manier, hoe beter ik word hoe meer inversteren.
compactcamera, Sony Cybershot, veel ruis, weinig zoom etc. kan nog wel ff doorgaan.
ja, maar liever niet. Vind lastig om prijs te bepalen van 2e hands producten. Ook heb ik nog niet zó veel verstand van SLR's dat ik kan bepalen in wat voor staat de camera is (op exif data na als aantal kliks)
Ik vind het fijn om veel advies te krijgen en ik wil dan ook jullie visie op mijn verhaal horen. Ik heb liever geen Olympus met het verhaal dat daar gewoon minder 3rd party materiaal voor beschikbaar is. Ik accepteer dat Olympus een goed merk is, maar kies daar iig liever niet voor. (heb jullie verhaal over en weer wel gelezen)
www.janvandoornik.nl
Dat van horen zeggen zie ik vaker. Zie daarom: qless in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 2"JaapJanWillem schreef op maandag 07 april 2008 @ 12:28:
1. Wat is je beschikbare budget?
tussen de €1000,- en €1500,-
Heb nog geen grote voorkeur; voorlopig zit ik te twijfelen tussen de 400D en de 30D; de 400D vind ik eigenlijk niet lekker vasthouden en ik ga er eigenlijk vanuit dat ik daar uit ga groeien (ik wil niet voor niets iets in de fotografie gaan doen... blijk ik niet zo veel talent te hebben dan heb ik iig nog een mooie camera over). Wat ik vooral gunstig vind aan de 400D is de prijs (alhoewel de dumpprijzen van de 30D ook zeer aantrekkelijk zijn...), maar ik wil niet bezuinigen en een juiste prijs/kwaliteit/doel verhouding hebben. Nikon heb ik nog niet in verdiept... Voornamelijk omdat de lenzen voor Canon wat goedkoper zijn naar horen zeggen.
Als je de 400D niet lekker in de hand vind liggen vraag ik me af of je dat moet doen, ook al is 'ie nog zo goedkoop.
IF glaswerk waarop een polarisatiefilter makkelijker is is toch vaak wat duurder. Hou daar rekening mee.6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, ik wil mooie (komtie weer) prijs/kwaliteit/doel verhouding lenzen hebben. Kitlenzen zijn denk ik voor mijn doel niet goed genoeg, maar schelen wel veel in prijs. Zelf zat ik beetje te denken aan 17 tot 70 mm en 70 tot 300 mm ofzo.
Flitser wacht ik nog mee, zodra ik uit de cameraflitser groei koop ik flitser.
Ik wil UV-filter als bescherming en Polaroidfilter voor windsurfen. Zal dus rekening meer moeten houden bij lens. (geen draaigebeuren waar filter op moet)
Laten we het lijstje nog even doortrekken (prijzen volgens KE)Wijnands schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:34:
[...]
Dat van horen zeggen zie ik vaker. Zie daarom: qless in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 2"
Canon 17-40/4L USM (615,--)
Canon 17-55/2.8IS USM (811,--)
Canon 10-22/3.5-4.5 USM (614,--)
Canon 60/2.8 Macro (294,--)
Dit zijn lenzen die vaak erg 'appealing' zijn voor doorgroeiers. Het middensegment zeg maar... Ga je naar het topsegment, dan lijkt het prijsverschil alleen nog maar groter te worden. Het scheelt in het budgetsegment dus bijna niet, maar ga je íets hoger.... Dus ja, imho klopt de beredenering dat Canon goedkoper is wel, sterker nog, het was één van mijn motivaties voor een overstap
En niet alleen is Canon wat goedkoper, ook heb je meer keuze, wederom ook weer in verschillende prijsklassen
[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 07-04-2008 14:12 ]
Tot 1000 ongeveer. Mag iets meer zijn eventueel.
Ik wil meer opties m.b.t. o.a. schertediepte, zoom mogelijkheden etc.
Redelijk allround, van heel dichtbij tot veraf, buiten, binnen etc etc.
Nee, heb verder niks
Heb nu een PowerShot A85. Vind het een leuk apparaat maar mag ook een ander merk zijn. Hoor hier op het werk goede ervaringen met zoal Canon als Nikon.
Heb een combinatiepakket gezien (kit?) met een lens voor dichtbij, normaal en verweg. Ja dus
Ik heb dus zo'n combinatiepakket gezien bij Konijn zoals jullie dat noemen, ben 'm ondertussen alweer kwijt (stom
Redelijk serieus, doordat ik nu beperkt ben door de mogelijkheden ben ik op zoek naar wat anders.
Misschien wel, hangt van de omstandigheden en skills af.
Ik gebruik nu de Canon PowerShot A85, ik mis vooral opties die betrekking hebben op scherptediepte, zoom mogelijkheden en handmatig scherpstellen etc.
Hangt van de prijs af
Je zult toch echt wat specifieker moeten aangeven wat je er mee wilt doen, anders heeft ons advies ook geen zin.
mijn meest algemene advies die ik kan geven: 400D met dual kit.
[ Voor 76% gewijzigd door Nomad op 07-04-2008 15:49 ]
Mijn eerste gedachte (mits je Canon fijn vind vasthouden) zou zijn: 30D, 17-40/4L, 70-200/4 (non-IS). Pola voor beide, laat UV maar zitten. Weet niet of het nog in het budget past, wel heel mooi setje voor jouw doelen.
Tijd voor de vasthoud test bij een goed gesorteerde winkel.zwik schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:00:
Portretten maar niet zoveel, landschappen, sport (auto, mountainbike), flora en fauna. Ik wil de overstap maken omdat ik opties mis, compact camera is te traag en mist opties die ik hierboven ook al verteld heb.
Canon 30D € 595,00qadn schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:12:
[...]
Mijn eerste gedachte (mits je Canon fijn vind vasthouden) zou zijn: 30D, 17-40/4L, 70-200/4 (non-IS). Pola voor beide, laat UV maar zitten. Weet niet of het nog in het budget past, wel heel mooi setje voor jouw doelen.
Canon EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 USM iS € 369,00 -50 € 319,00
Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM, Nederlands € 444,00 -50 € 394,00
Sandisk CF 4.0GB, Extreme III Compact Flash Card € 41,95
Hoya 58mm Standaard Polarisatie Circ. € 39,00
Hoya 67mm Standaard Polarisatie Circ. € 49,00
Hoya 67mm UV Filter, G-Series € 23,50
Hoya 58mm UV Filter, G-Series € 17,50
Uniross 1758, Canon BP-511 7,4V/ 1500 Mah (Batterij) 2x €58,-
totaal € 1.536,95
alles kamera-express.nl (alleen tas mist dan nog, of vergeet ik nog wat?)
is dit ongeveer wat je bedoeld of ben ik nu onnodig veel geld aan het strooien?
www.janvandoornik.nl
Je bent wel wat teveel aan het strooien idd:JaapJanWillem schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:48:
[...]
Canon 30D € 595,00
Canon EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 USM iS € 369,00 -50 € 319,00
Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM, Nederlands € 444,00 -50 € 394,00
Sandisk CF 4.0GB, Extreme III Compact Flash Card € 41,95
Hoya 58mm Standaard Polarisatie Circ. € 39,00
Hoya 67mm Standaard Polarisatie Circ. € 49,00
Hoya 67mm UV Filter, G-Series € 23,50
Hoya 58mm UV Filter, G-Series € 17,50
Uniross 1758, Canon BP-511 7,4V/ 1500 Mah (Batterij) 2x €58,-
totaal € 1.536,95
alles kamera-express.nl (alleen tas mist dan nog, of vergeet ik nog wat?)
is dit ongeveer wat je bedoeld of ben ik nu onnodig veel geld aan het strooien?
filters kopen tweakers op hvstar.com of factoryprices.nl. Die eerste zit in hongkong, maar is lekker goedkoop.
Daarnaast zijn de 17-85 en 70-300 hele andere lenzen als de 17-40 en 70-200 (F/4 non IS)
Voor geheugen shopt de slimme tweakert op www.geheugen-online.com
batterijen doen tweakers ook niet moeilijk over, die halen we bij aq4u.nl
Een slimme tweakert koopt eveneens niet voor beide lenzen een pola, maar koopt alleen de grootste maat en een step-up ring zodat de kleinste lens de grote pola ook kan gebruiken.
Mijn ervaring met de 17-85 is niet geweldig, dus mij hoor je die niet aanraden.
Ik zou idd gaan voor de 17-40 en 70-200 (f/4 non IS), mocht het budget zo te krommen zijn dat het past
Je kan dus al besparen op een stuk of wat dingen.
|>
welke bedoel je dan precies? van canon of sigma of tamron... die ik zo snel kon vinden waren gelijk €600,- per stuk... dat heb ik niet, hoe krom mijn portemonnee ook is...Nomad schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:57:
[...]
Daarnaast zijn de 17-85 en 70-300 hele andere lenzen als de 17-40 en 70-200 (F/4 non IS)
[...]
Mijn ervaring met de 17-85 is niet geweldig, dus mij hoor je die niet aanraden.
[...]
Ik zou idd gaan voor de 17-40 en 70-200 (f/4 non IS), mocht het budget zo te krommen zijn dat het past
[...]
Kan ik dan beter gaan voor de B+W filters? Zijn die zoveel beter?simon schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:13:
Die 17-85 vind ik niet zo, ik zou 'm door een 17-50 van Tamron vervangen.. Je hebt ook erg dure batterijen die kosten 12 eur bij accuplus, pola filters.. hmm, dat zijn niet echt geniale filters die je hebt..
[ Voor 24% gewijzigd door JanvD op 07-04-2008 17:26 ]
www.janvandoornik.nl
17-40/4: 600
70-200/4: 600
totaal: 1850.
Dan moet je nog hier en daar wat meuk halen maar dat moet onder 100 euro kunnen.
Als dat teveel geld is zou ik eerst de 30D met kitlens en de 70-200/4 kopen met wat filters enzo en later (zodra je wat meer geld hebt) een flitser en 17-40.
eensqadn schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:42:
30D met 18-55 kitlens: 650
17-40/4: 600
70-200/4: 600
totaal: 1850.
Dan moet je nog hier en daar wat meuk halen maar dat moet onder 100 euro kunnen.
Als dat teveel geld is zou ik eerst de 30D met kitlens en de 70-200/4 kopen met wat filters enzo en later (zodra je wat meer geld hebt) een flitser en 17-40.
Verwijderd
Tot 1000 euro
Meer detail op foto's, betere foto's maken in situaties met weinig licht... etc
Vakanties, dierentuinen, stedentrips en andere dagjes uit (fietstochtje naar mooi natuurgebiedje bv).
Nee maar door wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat de Canon lenzen met IS kwalitatief beter zijn.
De Canon eos 400D spreekt me al lange tijd aan. Ik heb momenteel de Canon Powershot S3 IS. Doordat ik hier al aardig mee bekend ben (en tevreden) lijkt me de 400D een logisch vervolg hierop.
Ja ik zat te denken aan:
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
Het filter verhaal is nog redelijk nieuw voor mij. Aangezien ik van de zomer naar Tenerife op vakantie ga, en ik er vanuit ga dat daar redelijk vaak de zon flink zal schijnen zat wil ik toch ook een filter aanschaffen. Ook voor de bescherming van de lens i.v.m. krassen lijkt me een filter handig.
Ik zou graag een filter willen zodat onderstaand resultaat bereikt wordt.

Iemand een tip hiervoor?
Eigelijk alletwee. Een goedkeuring voor het setje wat ik tot nu toe in gedachten heb en dus een advies voor het filter.
Met de lente/zomer in aantocht zal ik vaker in de natuur zijn om te oefenen. Maar het zal toch alleen een hobby blijven
Ja maar ik denk dat ik nu een goed basispakket heb om eens bekend te worden met een DSLR
De Canon Powershot S3 IS dus.
Het liefst heb ik alles nieuw
Verdere accessoires die ik in gedachten had:
Accu NB2L NB-2L (H) € 9,50 (bij AQ4u)
2x 4 GB Compact Flash 2x € 18,55 (bij Opus)
Kijk eens in de bestandsnaam van de foto...? Daar staat namelijk al wat voor filter dit isVerwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:31:Ook voor de bescherming van de lens i.v.m. krassen lijkt me een filter handig.
Ik zou graag een filter willen zodat onderstaand resultaat bereikt wordt.
[afbeelding]
Iemand een tip hiervoor?
Daarnaast is dit niet een filter wat je er de gehele tijd op kun laten zitten, dus voor bescherming is dit niet handig. Kies gewoon voor een degelijke zonnekap of evt. een UV-filter. Maar geen prut filter, want anders verneuk je met een prut UV-filter de kwaliteit van je lens.
Verwijderd
Hey verrek jabartbh schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:05:
[...]
Kijk eens in de bestandsnaam van de foto...? Daar staat namelijk al wat voor filter dit is
Nu zag ik bij DigitalStreet het volgende filter staan:
Hoya Circular Polarizer (Variable Contrast Control/Glare Reduction) Filter 58mm
EUR 58,00
Is dit een filter wat ik er altijd op kan laten zitten? Dus ook bij nachtopnamen?
Dit is opzicht ook weer een extra investering bij mijn 'starters' setje. Dus ik wil wel zeker weten of ik het echt nodig ga hebben. Of dat ik misschien bij flink wat zon beter in RAW kan schieten.
Alvast bedankt voor jullie snelle reacties
Verwijderd
Ik ben ook een n00b op dit gebied, maar...Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:39:
Is dit een filter wat ik er altijd op kan laten zitten? Dus ook bij nachtopnamen?
Dit is opzicht ook weer een extra investering bij mijn 'starters' setje. Dus ik wil wel zeker weten of ik het echt nodig ga hebben. Of dat ik misschien bij flink wat zon beter in RAW kan schieten.
Alvast bedankt voor jullie snelle reacties
Schieten in RAW is wellicht niet handig als beginner. Je moet veel handelingen verrichten voor je een foto hebt en als je veel foto's hebt gemaakt dan kost dat veel tijd.
Een kleurloze filter/UV-filter kan er opzich altijd op blijven zitten. Een polar laat minder licht toe (toch?). Dus in het donker kost een foto meer tijd. Plus, een foto zonder polar kan ook heel mooi zijn. En je moet hem vaak instellen (bij reflectie). Ik ga er niet vanuit dat je bij elke foto een polar nodig gaat hebben.
Hopelijk heb ik het zelf allemaal een beetje door...
En Hvstar.com is goedkoper (check alleen ff verzendkosten en dollarkoers).
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 21:49 ]
Verwijderd
Voor de rest zit ik dan op ongeveer 830 Euro voor
Canon EOS 400D Body
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
Extra accu
2x 4GB Compact Flash
Lijkt me geen verkeerde deal. Ik heb namelijk nog geen setje gevonden met die 2 lenzen erin, en die lijken me wel het beste zijn in die bereiken.
Verwijderd
Sowieso een tijd om polarisatiefilters vooral van je lens af te halen en te latenVerwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:48:
[...]
Dus in het donker kost een foto meer tijd.
500 Euro
Wil een nieuwe hobby en fotografie lijkt me erg leuk.
Natuur, stilleven en dieren.
Nee.
Geen voorkeur.
Als het niet nodig is niet.
Ik wil graag advies
Een uur of 5-10 in de week.
Ja, als het bevalt wel.
Heb nog niets.
2e Hands kan een optie zijn.
Graag een beetje advies.
hier is maar één advies mogelijk en dat is de Sigma SD14. de ideale camera voor jouw wensen.MeijsteR schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:37:
Graag een beetje advies.
en nu wat serieuzer, hier kunnen we natuurlijk niets mee. er worden al jaren geen slechte dSLR's meer gemaakt. ga naar een winkel waar ze een groot assortiment hebben en hou alles vast en neem degene waar je het beste gevoel bij hebt. binnen je budget kan je nieuw in alfabetische volgorde een Canon 350D met kitlens, een Nikon D40 met kitlens, een Nikon D40 met dubbel kitlens, een Olmypus E-410 met kitlens, een Olympus E-410 met dubbel kitlens, een Olympus E-510 met kitlens en een Pentax K100D met kitlens kiezen. als je je budget iets oprekt, heb je nog meer opties.
Ik zou voor een D40 met kitlens gaan en een 50-200af-s erbij. Nog 2GB geheugen en een tasje, en je zit wel even gesettledMeijsteR schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:37:
500 Euro
Wil een nieuwe hobby en fotografie lijkt me erg leuk.
Natuur, stilleven en dieren.
Graag een beetje advies.
ik niet en daarnaast vind ik dat helemaal niet zo'n goed advies. er is niets dat naar nikon of een d40 wijst. naar enig ander merk evenmin. dus waarom zou deze optie beter zijn dan een andere?Henk schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 08:25:
[...]
Ik zou voor een D40 met kitlens gaan en een 50-200af-s erbij.
slechte camera's worden er niet meer gemaakt, dus alles wat binnen het budget valt is een optie. ik zou gewoon alle camera's die binnen het budget vallen eens proberen, niet naar verkopers luisteren en degene die het beste gevoel geeft kopen.
<insert reutelverhaal over lage prijs, goed platform, uitbreidmogelijkheden, blablabla>lateef schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:00:
[...]
ik niet en daarnaast vind ik dat helemaal niet zo'n goed advies. er is niets dat naar nikon of een d40 wijst. naar enig ander merk evenmin. dus waarom zou deze optie beter zijn dan een andere?
Dat is maar net waar jouw drempel van slechte camera ligt. en hoe je je grenzen legt.slechte camera's worden er niet meer gemaakt, dus alles wat binnen het budget valt is een optie.
<insert wederom reutelverhaal over lage prijs, goed platform, uitbreidmogelijkheden, blablabla>.ik zou gewoon alle camera's die binnen het budget vallen eens proberen, niet naar verkopers luisteren en degene die het beste gevoel geeft kopen.
Maar daar zullen we nooit uitkomen
1000 Euro
Lang genoeg gespeelt met een compact en een superzoom compact.
Macro en vooral mn dochtertje (portret - buiten en ook veel binnen).
Nee.
Nee.
Ik wil liever geen kit kopen. Dus een body met een goede licht sterke prime.
Ik wil graag advies
Een uur of 10-15 in de week.
Ja.
Panasonic FX-01 en Panasonic FZ7, beide hebben de beperking dat je binnen bijna altijd moet flitsen en dus zonder flits vaak bewogen fotos opleveren, veel ruis (iso moet omhoog) en niet snel genoeg (kinderen bewegen nu eenmaal veel).
Een jonge 2e hands geen probleem mist nog genoeg garantie.
Verder geen informatie, maar ik zal proberen zoveel mogelijk extra vragen te beantwoorden.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Zou het kunnen dat jouw grens hoog ligt?Henk schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:11:
[...]
<insert reutelverhaal over lage prijs, goed platform, uitbreidmogelijkheden, blablabla>
[...]
Dat is maar net waar jouw drempel van slechte camera ligt. en hoe je je grenzen legt.
[ Voor 68% gewijzigd door Wijnands op 08-04-2008 15:41 ]
Hmmm, grappig, die stelling van die prime. Je weet zeker dat het enige wat je wilt, je dochtertje fotograferen is op één en dezelfde focal length? Het is best een beperking...Gutteguttegut schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:34:
Nu moet het er maar eens van komen.......
1000 Euro
Lang genoeg gespeelt met een compact en een superzoom compact.
Macro en vooral mn dochtertje (portret - buiten en ook veel binnen).
Ik wil liever geen kit kopen. Dus een body met een goede licht sterke prime.
Ik wil graag advies
Een uur of 10-15 in de week.
Ja.
Een jonge 2e hands geen probleem mist nog genoeg garantie.
Verder geen informatie, maar ik zal proberen zoveel mogelijk extra vragen te beantwoorden.
Anders zou ik zeggen, al dan niet 2e hands: 30D, Tamron 17-50/2.8, aangevuld met een 50/1.8 en eventueel een 430EX
Het grootste probleem met primes is dat het heel persoonlijk is wát je fijn vindt en als mooi ervaart, en juist daarom is een kitlens zo mooi, om dat uit te vinden
[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 08-04-2008 15:47 ]
Ik heb me wat dat betreft al een beetje ingelezen.Henk schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:46:
[...]Hmmm, grappig, die stelling van die prime. Je weet zeker dat het enige wat je wilt, je dochtertje fotograferen is op één en dezelfde focal length? Het is best een beperking...
Anders zou ik zeggen, al dan niet 2e hands: 30D, Tamron 17-50/2.8, aangevuld met een 50/1.8 en eventueel een 430EXZou je echt een _heel_ eind moeten brengen... Ligt die 50 je niet, kun je kijken naar een 85/1.8, die is imho nog veel gaver voor portret
Of een sigma 30/1.4
Het grootste probleem met primes is dat het heel persoonlijk is wát je fijn vindt en als mooi ervaart, en juist daarom is een kitlens zo mooi, om dat uit te vinden
Een prime zou kwa kosten/prestaties het beste plaatje kunnen opleveren.
Ik flits liever niet (al zeg ik er wel bij dat ik geen ervaring heb met een externe flitser) daarom een lichtsterke lens.
Ik wil later uitbreiden met andere lensen voor bijvoorbeeld op vakantie (iets van een 28-200, of een 18-250 Tamron) maar voor de komende 2-3 maanden zal mn dochter, die nu 3 maanden is, voor 95% voor de camera als model komen.
Ik zal eens kijken naar de 30D (is die niet end of life en is het daardoor niet slimmer de 40D te nemen?).
Dat is een beetje achterhaald, primes waren vroeger dé knallers, tegenwoordig presteren zooms eigenlijk net zo lekker, zeker in het budget dat jij nu noemt. Een tamron 17-50/2.8, Canon 17-40/4 of Canon 17-55/2.8IS USM zijn erg fijne lenzen (oplopend in prijs, en niet allemaal binnen je budget, niet schrikkenGutteguttegut schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:02:
[...]
Ik heb me wat dat betreft al een beetje ingelezen.
Dat komt waarschijnlijk omdat je een heel platgeflitst idee in je hoofd hebt. Zo'n bijna-zwartwit plaat met pikdonkere achtergrond en bijna overbelicht onderwerp. Maar flitsen is een kunst, en heb je het goed onder de knie, dan hoeft dat gelukkig helemaal niet meer en voegt het zelfs wat toeIk flits liever niet (al zeg ik er wel bij dat ik geen ervaring heb met een externe flitser)
Een lichtsterke lens vang niet alleen licht, die geeft ook een érg kleine DoF. Soms zó kort, dat je iemand die schuin naar je camera kijkt, op het voorste oog scherp hebt, en het achterste oog al buiten je DoF valt... Dan wil je je lens toch weer afstoppen, en moet je licht bijmaken met flitsen of iso omhoogdaarom een lichtsterke lens.
Iewwww, doe geen superzoom, plzIk wil later uitbreiden met andere lensen voor bijvoorbeeld op vakantie (iets van een 28-200, of een 18-250 Tamron) maar voor de komende 2-3 maanden zal mn dochter, die nu 3 maanden is, voor 95% voor de camera als model komen.
Maar ook met een zoom, zéker een F/2.8 zoom, is gewoon erg goed portretten / modellen te schieten
De 30D is idd EOL, maar daardoor érrug lekker geprijsd, en de verschillen met de 40D zijn niet echt heel groot te noemenIk zal eens kijken naar de 30D (is die niet end of life en is het daardoor niet slimmer de 40D te nemen?).
Nikon heeft anders wel een hele mooie 18-200VR die wat superzooms betreft toch nog erg leuk is.Gutteguttegut schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:02:
[...]
Ik heb me wat dat betreft al een beetje ingelezen.
Ik flits liever niet (al zeg ik er wel bij dat ik geen ervaring heb met een externe flitser) daarom een lichtsterke lens.
Ik wil later uitbreiden met andere lensen voor bijvoorbeeld op vakantie (iets van een 28-200, of een 18-250 Tamron) maar voor de komende 2-3 maanden zal mn dochter, die nu 3 maanden is, voor 95% voor de camera als model komen.
Ik zal eens kijken naar de 30D (is die niet end of life en is het daardoor niet slimmer de 40D te nemen?).
Maar blijft een superzoom en doet onder voor een kit-combi. Dat zou genoeg moeten zeggenWijnands schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 17:00:
[...]
Nikon heeft anders wel een hele mooie 18-200VR die wat superzooms betreft toch nog erg leuk is.
Dus graag wat advies.
Rond de 1300-1500 Euro
Heb tot nu toe altijd met de Canon Powershot A80 gewerkt, gaf mooie resultaten!. Maar de laatste
tijd merk ik dat ik meer controle en mogelijkheden wil hebben.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest
verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt
hebben)
In het begin vooral landschap, natuur. (sowieso komende zomer op vakantie)
Maar later waarschijnlijk meer richtingen, dus een "alround"
systeem/lenzen zou mooi zijn.
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort-
uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Voordat ik dit topic las had ik eigenlijk gedachte om de eos 450D kit te kopen.
Alleen begin ik nu best wel te twijfelen. Omdat de 40D in sommige
webwinkels met cashback nog goedkoper is dan de 450D , zit ik vooral
daartussen de twijfelen.(al vraag ik me af of het verstandig is om
zo'n dure camera bij een, voor mij niet bekende, webwinkel te kopen??) Ook de 400D zou nog een
optie kunnen zijn. En de Nikons heb ik ook nog niet afgeschreven (Canon heeft voorkeur). Wel
wil ik wel een beetje een handzame body, dus vraag me af of de 40D
niet een beetje te groot is als eerste dslr?
Hier heel graag wat advies over! Ik was van plan om iig de kitlens aan
te schaffen, maar heb geen idee of ik hier snel op uitgekeken ben.
Daarnaast lijkt me de EF 17-40/4L een erg mooie lens, vooral voor
landschapsfotografie.
Alleen is de prijs (rond de €600) best wel aan de hoge kant, waardoor
mn budget lastiger te halen valt, er moet ook nog geheugen en een tas
gekocht worden.
Ook wil ik nog een polar filter (en eventueel een uv filter voor
lensprotectie) erbij kopen, dus een lens waarbij de polar filter niet
meedraaid is wel handig.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt
bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het
allemaal aanpakken?
Best veel tijd.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te
investeren in je camera-spullen?
Ja zeker, alleen zal dit pas over 1 jaar of meer zijn, dus wil nu graag meteen goed zitten voor een tijdje.
Zoals bij punt 2 al gezegd: een Powershot A80. De beperking vind ik
vooral dat ik vast zit aan 1 lens, en dat ik de kleuren soms wat vind
tegenvallen. Daarnaast is er ook niet zoveel controle over het
eindresultaat te krijgen.
2e Hands zou kunnen, maar liever niet. Ben meer iemand die graag iets
nieuw koopt.
Ik wil de camera voor eind juni kopen. Omdat ik dan nog even de tijd
heb om er een beetje wegwijs in te worden voor ik op vakantie ga.
Vraag me af of de 450D nog in prijs zal gaan zakken komende weken/maanden?
daar gaan we inderdaad nooit uitkomen, maar daarom vind ik een advies voor een Nikon D40 in dit geval nogal vreemd. al die andere camera's die ik noem hebben evenzeer een lage prijs, een goed platform en uitbreidingsmogelijkheden. de verschillende merken hebben echter wel een ander platform en andere uitbreidingsmogelijkheden, maar zonder enige wensen/eisen is er niet te zeggen welk platform en welke uitbreidingsmogelijkheden beter zijn. de verschillen tussen de verschillende merken zijn marginaal en zullen je geen betere foto's opleveren. een goed gevoel over een zullen je naar mijn mening wel betere foto's opleveren. het enige goede advies naar mijn mening is dus ga naar een winkel en ga alles probereren en/of lees je beter in en specificeer beter je wensen/eisen.Henk schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:11:
[...]<insert wederom reutelverhaal over lage prijs, goed platform, uitbreidmogelijkheden, blablabla>.
Maar daar zullen we nooit uitkomen
en toch, en toch... zijn er nog een hoop argumenten die voor primes pleiten. probleem echter is dat er geen standaard of wijde primes voor aps-c zijn (de sigma 30/1.4 uitgezonderd, maar tja, daar kan ik ook niet enthousiast van worden) en dat neemt een deel van die argumenten weg. bijv. een tamron 17-50 is dan een aantrekkelijk geprijsd alternatief. een macro lens erbij en je komt redelijk in de buurt van gutteguttegut zijn wensen. dan moet het alleen wel tweedehands, want nieuw lukt je dat niet voor max. 1000 euro. of toch wensen/eisen iets aanpassen. een body met een tamron 17-50 is een mooie combi.Henk schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:24:
[...]Dat is een beetje achterhaald, primes waren vroeger dé knallers, tegenwoordig presteren zooms eigenlijk net zo lekker, zeker in het budget dat jij nu noemt.
en - nogmaals - toch, deze foto's zijn technisch netjes belicht, er is voldoende omgevingslicht gevangen, het onderwerp is goed belicht, maar doordat er zo frontaal geflitst is, zit er totaal geen diepte in en dat is naar mijn idee de betekenis van platflitsen.Henk schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:24:
[...]Dat komt waarschijnlijk omdat je een heel platgeflitst idee in je hoofd hebt. Zo'n bijna-zwartwit plaat met pikdonkere achtergrond en bijna overbelicht onderwerp. Maar flitsen is een kunst, en heb je het goed onder de knie, dan hoeft dat gelukkig helemaal niet meer en voegt het zelfs wat toe
Verwijderd
Mee eens, foto's met de zon pal in je rug geven nou eenmaal ook niet echt lekker plastisch licht...lateef schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 19:09:
en - nogmaals - toch, deze foto's zijn technisch netjes belicht, er is voldoende omgevingslicht gevangen, het onderwerp is goed belicht, maar doordat er zo frontaal geflitst is, zit er totaal geen diepte in en dat is naar mijn idee de betekenis van platflitsen.
Nou heeft 'ie een goed excuus dat indirect flitsen niet mogelijk is, en dat iets als onderstaande niet handig is bij een evenement, maar toch...

Een staafflitser als een Metz 45 CL-4 of 76 MZ-5 is dan al een stuk handiger: licht van linksboven (landscape) of rechtsboven (portrait), en met een diffusor (Sto-Fen doet niet aan die 2 flitsers, helaas) is 't licht een stuk plastischer en zijn de slagschaduwen veel en veel zachter...
Maar zonder gekheid; Henk heeft natuurlijk wel gelijk wat betreft dat flitsen en het gebruik van een zeer lichtsterke lens met weinig dof. Ik zie vaak dat het gebruik van laatstgenoemde soort objectieven tot weinig scherpe foto's leidt. En dan bedoel ik niet iets onscherp maar flink onscherp. Mensen bewegen immers en als je dan met een 1.8 of 1.4 (laat staan een 1.2) lens schiet, dan is de persoon al snel weer uit het scherpstel vlak bewogen.
Goed flitsen kan dan een oplossing zijn en daar zijn gelukkig goede hulpmiddelen voor.
Wat betreft de kwaliteit van primes tov zooms zou ik toch niet willen zeggen dat hier ondertussen weinig kwaliteitsverschil tussen bestaat. De meeste standaard goedkope primes zijn nog steeds beter dan de duurdere zoomlenzen. Zeker op gebied van vertekening en scherpte bij volledig open diafragma. De pest is alleen dat er weinig interessante primes voor aps-c camera's beschikbaar zijn. Wel voor portretten, maar groothoek en supergroothoek zijn hopeloos ondervertegenwoordigd.
Een Canon 40D icm een Canon 17-85mm 4-5.6 USM iS voor 888 euro (na cashback).
Mocht deze vrij goede (las ik in diverse tests) allround lens toch niet helemaal zijn wat ik zoek kan ik altijd nog een 50mm 1.8 erbij kopen en toch nog binnen budget blijven.
Daarnaast heeft het voor mij als persoonlijk voordeel dat ik nog 100 euro aan MM kadobonnen heb liggen
Verwijderd
Hmm. Dat is wel goedkoop i.c.m die lens. Weet je zeker dat het de 40D is?Gutteguttegut schreef op woensdag 09 april 2008 @ 08:23:
Ik denk dat ik voor de aanbieding van MM ga.
Een Canon 40D icm een Canon 17-85mm 4-5.6 USM iS voor 888 euro (na cashback).
Mocht deze vrij goede (las ik in diverse tests) allround lens toch niet helemaal zijn wat ik zoek kan ik altijd nog een 50mm 1.8 erbij kopen en toch nog binnen budget blijven.
Daarnaast heeft het voor mij als persoonlijk voordeel dat ik nog 100 euro aan MM kadobonnen heb liggen
Ah, ik zie het inderdaad bij MM Alkmaar. Dat is zeker een goede deal
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2008 11:01 ]
Verwijderd
Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer 1250 euro (na cashback van Canon)
Zit wel iets rek in, maar het moet geen 2000 euro worden
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Omdat fotograferen een hobby is die niet tot zijn recht komt met een compact camera.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie, natuurfoto's, portretten, hobby en prutswerk
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik heb het liefste zoveel mogelijk van hetzelfde merk en graag Canon.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Kom ik zo op terug
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja ik wil gelijk een compleet pakket, alleen flitser hoeft niet.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Goedkeuring van mijn selectie en een beetje advies hoe ik moet kiezen uit de selectie.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik zal er een paar uur per week tijd in stoppen. Ik wil wel voorbereid zijn op de toekomst, dus geen "net niet" spul kopen wat je na een paar maanden weer moet vervangen.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Indien nodig, jazeker
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Eigenlijk alleen compact camera's met als beperking te weinig instellingen.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Neen
Wat ik al heb geselecteerd is het volgende:
Als body een Canon EOS 400D of een 40D. Na het lezen van een uitgebreide vergelijking neig ik naar de 40D ondanks het prijsverschil. Ligt steviger in de hand, schiet sneller, doet langer op één accu, meer kleurnuance en live view zijn verschillen die mij aanspreken. Maar misschien dat de aanschaf van objectieven toch belangrijker is dan de body.
Als objectieven heb ik gekeken naar de volgende:
Canon EF 50 mm f/1.4 USM
Maakt prachtige foto's en de lens kost maar rond de 300 euro.
Canon EF-S 17-55 mm f/2.8 iS USM
Eveneens prachtige foto's met een vast hoog diafragma, maar kost helaas meer dan 800 euro.
Canon EF-S 17-85 mm f/4-5.6 iS USM
Helaas een vrij klein diafragma, maar wel een goede prijs/functionaliteit verhouding voor nog geen 400 euro. Tele op 85 mm is wel erg lekker, maar is de kwaliteit voldoende?
Daarbij wil ik een tas kopen van ongeveer 100 euro, heb een mooie National Geographic tas op het oog. Wat kan ik het beste doen qua filters? Ik wil hier eigenlijk nooit mee wisselen, de filters blijven ter bescherming continu op het objectief. Gewoon standaard Canon UV filters?
Graag jullie mening
Je budget staat het niet toe een losse body en een 17-55 2.8 te halen, dus die valt al af.
Als je voorbereid wilt zijn op de eventuele toekomst, zou ik een 30D body (€650) of 40D body halen.
Als je naar Live View neigt, moet je de 40D halen, maar hierdoor kan je minder investeren in een goede lens. Ik kan je mijn combi erg aanraden: 30D + tamron 17-50 2.8. Voor wat meer geld haal je een 17-85 met meer bereik, maar ik heb deze lens getest en ik vind de kwaliteit tegenvallen. (heeft erge barrel distortion op 17mm)
Het hangt er maar net vanaf waar je je hoogste prioriteit stelt, live view, kosten, beeldkwaliteit, alles canon.
Als je natuurfoto's wilt maken, wat heb je dan volgens jezelf aan een 50 mm prime? Voor portretten is hij op crop grappig, maar verder zou ik je toch een zoomlens aan kunnen raden.
UV filters: ik adviseer B+W, geen hoya of hama. Slechte UV filters kunnen voor een verminderde kwaliteit foto's zorgen.
overigens... een lens maakt geen prachtige foto's, het is slechts een hulpmiddel.
5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl
Verder is een tamron 17-50/2.8 een flaremonster, let daar wel op. Het is opzich geen ramp, maar wel iets om op te letten m.b.t. eventuele wensen
Laat je budget het toe, dan zou ik 30D/40D + 17-40/4L liever halen
[ Voor 41% gewijzigd door Henk op 09-04-2008 13:17 ]
Voor 650 heb je een 30D body, voor iets meer dan 600 euro heb je een 17-40L, krijg je nog 50 euro voor terug. Dan blijf je dus onder je budget (mits je je tas niet bij je budget hebt gerekend)
5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl
Mjah, het FF-verhaal is niet eens echt in me opgekomen, maar optisch is het gewoon een dijk van een lensParle85 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:22:
is ook een goede optie, de 17-40. Heb je helemaal ver vooruit gekeken voor een eventuele upgrade naar FF.
Voor 650 heb je een 30D body, voor iets meer dan 600 euro heb je een 17-40L, krijg je nog 50 euro voor terug. Dan blijf je dus onder je budget (mits je je tas niet bij je budget hebt gerekend)
Verwijderd
Als ik een 40D met 17-55 f/2.8 koop dan ben ik 1550 euro kwijt na cach back. Dat ligt wel iets boven mijn budget, maar misschien is dit toch de verstandigste keuze? Het probleem is dat ik steeds iets duurder ga kijken, en dan valt alles daaronder ineens tegen
Ik vind een groot diafragma, image stabilizer en USM belangrijk.
De 17-40L lijkt qua scherpte tegen te vallen op f/4.0 diafragma
http://www.the-digital-pi...nsComp=100&CameraComp=396
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2008 13:48 ]
Dan moet je gewoon voor die set gaan. Eventueel 30D ipv 40D om de prijs wat te drukken, maar de 17-55/2.8IS is dan eigenlijk gewoon de enige lens voor jeVerwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:46:
Wow snelle reactie, top
Als ik een 40D met 17-55 f/2.8 koop dan ben ik 1550 euro kwijt na cach back. Dat ligt wel iets boven mijn budget, maar misschien is dit toch de verstandigste keuze? Het probleem is dat ik steeds iets duurder ga kijken, en dan valt alles daaronder ineens tegen
Ik vind een groot diafragma, image stabilizer en USM belangrijk.
Verwijderd
Ik ga nog even een maandje doorsparen en dan moet de knoop maar doorgehakt worden.
http://www.factoryprices....nfo.php?products_id=51829
Scheelt je de helft
Verwijderd
hij ging eigenlijk af op het advies dat eerder gegeven werd, B&W was beter. Maar ben idd met je eens dat 40 eu meer toch pijn doet in je portemonnee (helemaal als starter, gezien de topicnaam:P)...BlizzarD schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:01:
Ik zou eerder voor de Hoya variant gaan:
http://www.factoryprices....nfo.php?products_id=51829
Scheelt je de helft
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2008 19:23 ]
Verwijderd
Daar vind ik ook de laagste prijzen voor de camera en lens.
Thnx!
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Minimaal bestaat niet, maar sneller dan Sandisk Extreme III ga je niet merken in je camera.P. Mekes schreef op donderdag 10 april 2008 @ 21:17:
Kan iemand nog tips geven welke CF cards ik het beste bij een Canon 40D kan aanschaffen? Welke snelheid is minimaal vereist?
Thnx!
Verder iets met 'search'
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Vroegah, was het verschil tussen UltraII en Extreme III groter, ik had toen een 2GB Ultra II gehaald.
Onlangs heb ik een 8 GB Extreme III gehaald, omdat 8GB Ultra II en 8 GB Extreme III niet veel scheelt en Extreme IV weer te duur is.
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Wat is je beschikbare budget?
rond de 600 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wil me meer mooie plaatjes schieten en me meer op fotograferen richten.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Landschappen, portret.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
In principe geen voorkeur, maar ik heb vandaag de Canon 400D en de Sony a200 beetgehad. Omdat ik kleine handen heb, hebben deze twee wel voorkeur boven Nikon. Ik heb bij kamera express de D400 zien staan (demomodel) voor 420. Dat vond ik wel een mooie prijs.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee ik wil gewoon een kit.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Een paar uur per week.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja zeker.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik heb nu een ixus 70, geen invloed op de foto
Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee, de body niet. Voor objectieven is het te overwegen.
Alvast enorm bedankt voor jullie advies!
[/quote]
[ Voor 3% gewijzigd door beccie op 11-04-2008 18:31 ]
Verwijderd
Olympus maakt kwalitatief een prima systeem, en voor zo'n 560 à 570 Euro heb je op 't ogenblik de body (E-510) + twee goeie kitlenzen waarmee je een bereik bestrijkt van 28-300mm (in kleinbeeldtermen). De E-510 heeft (in tegenstelling tot de E-410 of E-420) ook beeldstabilisatie in de body, wat het gebruik van vooral de tele een stuk prettiger maakt.
Afwijkend van de andere merken maakt Olympus gebruik van de four-thirds standaard, mocht je daar meer over willen weten: http://www.olympus.nl/consumer/dslr_7045.htm
Via http://www.dcviews.com/cameras.htm kun je nog een tiental reviews over de E-510 lezen.
de nikon D40 is ook een kleine camera, deze camera is over het algemeen niet duur, zou ik dus als ik jouw was ook even proberenbeccie schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 18:30:
In principe geen voorkeur, maar ik heb vandaag de Canon 400D en de Sony a200 beetgehad. Omdat ik kleine handen heb, hebben deze twee wel voorkeur boven Nikon. Ik heb bij kamera express de D400 zien staan (demomodel) voor 420. Dat vond ik wel een mooie prijs.
[ Voor 4% gewijzigd door Frunz op 11-04-2008 19:48 ]
fands in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3"
alvast bedankt
Dit topic is gesloten.
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!