Wat is je beschikbare budget?
Ik ben student en arm. Liefst zo weinig mogelijk. zat te denken aan 600 tot max 700 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Heb nu een 3mp canon. leuk maar ik ben toe aan iets meer. Bijkomende reden (excuus?

) is dat ik komende zomer (weer) naar afrika ga, en dit keer wat meer wil gaan fotograferen dan hiervoor. De fotos waren leuk, maar bij bijvoorbeeld wild is er te weinig te zien.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Zoals genoemd bij vakanties, waarbij naast landschappen ook beestjes vastgelegd moeten worden. (zoombereik is dan natuurlijk handig) Daarna wat algemener gebruik, en de verdere vakanties
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Nog niet echt. Ik heb een stuk van deze thread gelezen en heb nog steeds een beetje bomen-bos gevoel. De Nikon D40 is lekker goedkoop, dan hou ik geld over voor een mooie zoomlens.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Zoals gezegd een lens, verder nog niet echt gedacht over filters/flits ivm met financien laat ik dat in de 1e instantie even zitten. De lens moet goed tele kunnen schieten, en iets van IS of VR (merk-afhankelijk) ziet er wel fijn uit.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zoals gezegd zit ik niet heel ruim in mijn geld, dus niet TE
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Mocht dat nodig zijn wel, maar wel echt verder in de toekomst als ik echt iets mis
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon PS A510. Beperking vindt ik megapixels, reactiesnelheid, te weinig 'direct contact' gevoel...
Bij het eerder genoemde dieren fotograferen was de trage reactietijd vervelend, en bij minder licht (schemer) gaat de kwaliteit al heel snel achteruit (ruis, bewogen of beide)
Is 2e hands een optie of per se niet?
Is zeker een optie. Ik heb een beetje marktplaats afgetast, maar heb vaak het idee dat mensen daar maar 30 euro onder de nieuwprijs gaan zitten. Ik vind de garantie van een nieuw product ook wel weer fijn.
Ik zie veel positiefs over de Nikon D40 als goedkope dslr, maar de 6mp schrikken me wel een beetje af. Meer mp betekent meer ruimte om te croppen zonder teveel verlies in kwaliteit. Ga ik in de praktijk echt verschil merken met bijv de 10mp van de Canon 400D? Het verschil tussen deze twee in prijs is maar 100 euro na de cashback van canon...