Ik denk dat die 450D een goede camera is om mee te beginnen. Ik ken een pro bruidsfotograaf die met een 400 d Top foto's maakt. Ik begrijp niet waarom je per se een 30D zou willen. Als je het budget hebt voor een nieuwe camera en je bent er helemaal op gevallen, dan zou ik het gewoon doen.Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 15:23:
Eerst maar even antwoord op de vragen in de startpost:
Wat is je beschikbare budget?
rond de 700 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Beeldkwaliteit
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Van alles wat eigenlijk, vakanties, beetje beginnen met foto hobby zoals portretfotografie, sportfoto's e.d. maar voornamelijk om mooie foto's te maken.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Neen
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon, heb een kennissenkring waarin veel compatible lenzen aanwezig zijn (leenbaar)
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Naast een kitlens, niet per definitie..
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide?
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Geen profi ambities, gewoon zelf de behoefte om mooie foto's te maken
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, evt lenzen/flitsers
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon Powershot G3, beeldkwaliteit niet altijd optimaal, lage resolutie gebrekkige optische zoom, matige mogelijkheden voor instellen i.e. AF punten e.d.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Absoluut
Ik ben dus op zoek naar een dSLR. Heel fijn dat ik het geld nu heb, jammer dat er zoveel keus is. Tot vorige week dacht ik dat ik er uit was met de Canon 450d (weinig noise, handig bij het fotograferen in huis, donkere situaties, e.d.) veel opties, live view (handig voor mn vriendin die ook wel eens foto's wil maken), en de kitlens schijnt een stuk beter te zijn dan die van de 400d volgens dpreview.com.
Echter, nu bedacht ik me dat 2e hands ook een optie is... en dan komt opeens de Canon 30d ook nog tevoorschijn. Dat was een iets meer prosumer camera dan de 450d. Ik weet alleen niet of de nadelen (geen live-view, geen sensor cleaning, 12mp) opwegen tegen de voordelen (snellere sluitertijd) maar vooral... en daar komt de vraag... beeldkwaliteit... welke levert de beste beeldkwaliteit? 8 mp vs 12 mp maakt me echt niet zoveel uit als de beeldkwaliteit van de 30d significant beter is...
Kan iemand me hier wat meer info over geven?
BTW. heb je de camera wel eens in je hand gehad? Of heb je hem alleen gezien in een blad / op het internet?