Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Liever te soft dan standaard al te hardmartijn_tje schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:18:
[...]
Sharpness op + 1 of 2 en jpeg kwaliteit een standje omhoog zijn idd aanraders voor de A200/300/350. De standaart instellingen zijn idd vrij soft
Keuze wordt dan volgens mij wel een stuk beperkter. Over het algmeen hebben de nieuwere dSLR (40D, D300 enz) de Anti Stof functie (waarvan ik weet !!) De 40D is met cashback nu voor rond de 6 a 700 euro te krijgen geloof ik wat dus een optie is. Nadeel is wel dan (in jouw geval) dat je dan met CF cards moetwerken. de Nikon D300 en de 450D werken met SD. Laatst genoemde heeft wellicht de functie voor stof verwijderen (automagisch) ook maar dat weet ik niet zekere en de eerstgenoemde is wellicht een wat erg hoge instap voor je als dit je eerste dSLR isTwinlife schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:37:
Aangezien ik veel foto's buiten maak en tijdens sport evenementen, zou de camera redelijk weatherproof moeten zijn en zo'n anti stof functie moeten hebben. (of word je dan erg beperkt in je keuze?)
Kortom: Zonder die functie maak je het iets makkelijker
Edit: 450D werkt met Anti Dust System: http://forums.dpreview.co...age=28052834&changemode=1
Dus: Ik zou overwegen een 450D te nemen. Waarom? :
• Mede ook omdat je aangeeft het voor vakanties enzo te willen gebruiken. Dan is dit niet een al te dure oplossing (zeker niet na cashback if still active)
• Anti Dust (eis van jou)
• Slikt SD (eis van jou)
• Je Canon al gewend bent
• Genoeg lenzen voor te krijgen
Op deze manier houd je nog geld over voor een leuke lens
[ Voor 62% gewijzigd door Notna op 30-06-2008 16:52 ]
Vergeet die anti-stof, kort samengevat: het werkt niet/amper.Twinlife schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:37:
Aangezien ik veel foto's buiten maak en tijdens sport evenementen, zou de camera redelijk weatherproof moeten zijn en zo'n anti stof functie moeten hebben. (of word je dan erg beperkt in je keuze?)
Staar je ook niet blind op weathersealing, ook een niet-gesealde dSLR kan echt wel wat spetters hebben. Desnoods neem je een regenhoes. Bovendien zijn weathersealed lenzen ook bepaald niet goedkoop, gezien je budget lijkt dat me dus geen optie.
Zou ik niet naar kijken, tenzij je echt vele gigabytes aan SD hebt. 8GB CF kost een euro of 30-40.-SD kaart, omdat ik die nu ook gebruik
Kan tegenwoordig met elke dSLR zo ongeveer, hetzij in de body, hetzij in de lens.-stabilisator, ivm met zoomen
-Tot €300
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
-Altijd al gefascineerd geweest van fotografie zonder me er veel in te verdiepen. Budget laat het nu pas enigszins toe.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
-Landschappen, mensen, gebouwen, natuur. Heel algemeen eigenlijk. In de loop van de tijd zal uitwijzen waar de nadruk op ligt.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
- Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
-Sony Alpha A100, A200 of Canon 350D, 400D. Simpelweg omdat mijn budget niet meer toelaat.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
-Misschien een wat uitgebreidere 'standaard' lens
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
-Advies gaarne
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
-Ik wil van fotografie mijn hobby maken, niet mijn leven. (lees: werk)
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
-Ja
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
-Mijn vaders compactcamera van Canon. Type weet ik zo niet, hij heeft hem mee op werktrip atm.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
- Is wél een optie
[ Voor 3% gewijzigd door Sundown89 op 30-06-2008 17:08 ]
Ik zou gaan voor 2e hands, omdat je daar meer waar voor je geld krijgt.
Kijk eens naar een 2e hands 400D, goede camera
@ Herrick:
Is de A100 vergeleken met de 400D en A200 ver onder de maat qua prestaties of is dit ook een camera om te overwegen gezien mijn budget?
[ Voor 45% gewijzigd door Sundown89 op 30-06-2008 17:18 ]
Het probleem lijkt voort te komen uit de jpeg engine. Waar ik bij m'n 6MP KM 5D op fine (~2,7MB) en vooral extra fine (~4,5MB) zonder verdere verscherping al nouwelijks/geen kwaliteits verschil heb tussen raw en jpeg is dat verschil er bij de Sony A200/300/350 wel in metname micro-contrast. Je verliest bij de Sony's heel snel fijn detail, en de sharpness is standaard vrij laag. Dus jpeg kwaliteit zo hoog mogenlijk en een beetje sharpness en als de omstandigheden het toe laten ook contrast er bij om het micro-contrast proberen te redden. (al blijft raw bij de A200/300/350 duidelijk beter kwa fijn detail)
Het probleem is dat je op de standaard instellingen veel fijn detail verliest (een grasveld heeft de neiging tot een groene waas te versmelten) en dus ook niet meer terug kan winnen door achteraf te verscherpen.
Is dat met lens? (volgens mij zijn de kits met lens duurder)Sundown89 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 17:11:
Als ik voor hetzelfde bedrag een 400D of aan A200 kon krijgen, welke raden jullie me dan aan?
Het is stuivertje wisselen tussen die 2 body's. En als je toch geen budget hebt voor nieuw glas maakt het glas aanbod van Canon ook niet uit. Een 2e hands sigma apo is voor beide prima te vinden. Een 2e hands (Minolta) 70-210 f/4 voor <150 euro niet dus misschien heeft Sony hier een klein voordeeltje (jpeg engine zoals hier boven besproken is weer een voordeel van de Canon)
[ Voor 24% gewijzigd door martijn_tje op 30-06-2008 17:36 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Gezien jouw algemene budget en het feit dat je niet vies bent van 2e hands zou ik voor de canon gaan. Beschikbaarheid van 2e hands objectieven is toch wel een stukje beter dan 2e hands objectieven voor de sony.Sundown89 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 17:11:
Als ik voor hetzelfde bedrag een 400D of aan A200 kon krijgen, welke raden jullie me dan aan?
Verder ontlopen de beide camera's elkaar qua specs niet noemenswaardig.
Verwijderd
De Olympus antistof werkt kennelijk wel. Is dan ook het enige antistofsysteem dat werkt.Wilko schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:52:
[...]
Vergeet die anti-stof, kort samengevat: het werkt niet/amper.
Staar je ook niet blind op weathersealing, ook een niet-gesealde dSLR kan echt wel wat spetters hebben. Desnoods neem je een regenhoes. Bovendien zijn weathersealed lenzen ook bepaald niet goedkoop, gezien je budget lijkt dat me dus geen optie.
Maar het werkt wel. Niet zo goed als een blaasbalgje, maar om het SSWF filter te gebruiken hoef je je cam alleen maar aan te zetten ipv te gaan pielen met spiegelopklappen en voorzichtig te gaan doen.
Wat mij betreft is anti dust niet echt een sterk koop argument. (voor Olympus bestaan er sterkere argumenten)
[ Voor 16% gewijzigd door martijn_tje op 30-06-2008 19:30 ]
Maximaal 1000~1200
Huidige camera (Nikon Coolpix 990) begint beetje erg oud te worden en ik wil graag foto's maken en geen vakantie kiekjes
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Landschappen en misschien wat product fotografie (denk aan jachten etc)
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb een voorkeur voor Nikon maar dit is eigelijk nergens opgebaseerd. Ben vandaag even rond wezen kijken en geen een verkoper heeft me iets van Canon geadviseerd, kan iemand me uitleggen waarom? Ik zit zelf te twijvelen tussen de D60 of D80. De D60 kan je met 2 mooie lensen krijgen en welke ik bij de D80 nodig heb weet ik niet echt.
Ik weet eigelijk niet precies welke lensen of filters ik nodig zal hebben.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil graag een stukje advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het is nu vooral bedoeld voor op vakantie naar Noorwegen en dan wil ik gewoon goede foto's hebben een geen vakantie kiekjes. Maar als ik iets koop wil ik graag wel het goede hebben en niet over 2 jaar er achter komen dat het eigelijk niets is. Na de vakantie wil ik er wel serieus tijd in steken om verder leuke foto's te maken.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja mocht dit nodig zijn.
Nikon Coolpix 990, veel ruis er in en erg fletse foto's. Dit is ook gewoon een erg oud toestel met maar 3.3megapixel...
Nops is geen optie.
Verwijderd
tot €800
Altijd al gefascineerd geweest.
Natuur, landschappen, dieren, familiefoto's.
neen
Nikon D60, ik denk dat de prijs/kwaliteit wel goed zit. (530 euro met 18-55 AF-S DX)
Sigma 55-200mm F4-5.6 DC Nikon-D AF HSM
Graag veel advies! (ik ken er eigenlijk 2 keer niks van)
Hij zal bij iedere gelegenheid waar foto's getrokken worden present zijn.
Het is mogelijk dat ik nog een lens aanschaf met een grotere zoom... Suggesties(niet al te duur)???
coolpix ik weet niet wat, een oud bakje
Liever niet
Als je D60 wil dan raad ik eerder aan de Nikon 18-70mm. stuk beter glas, meer licht en robuuster.Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 09:12:
[b] 1. Wat is je beschikbare budget?
tot €800
Nikon D60, ik denk dat de prijs/kwaliteit wel goed zit. (530 euro met 18-55 AF-S DX)
als je daarbij een telelens wilt neem de Nikon 55-200mm VR ( 230,-)
ik denk dat dit ook interessant voor jou is.
pricewatch: Nikon D60 + 18-55mm + 55-200mm VR Kit Zwart
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
1. Dit lijkt me een mooi startbudget waarvoor je in ieder geval redelijk in kan stappen.Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 09:12:
[b] 1. Wat is je beschikbare budget?
tot €800
Natuur, landschappen, dieren, familiefoto's.
neen
3. Landschappen vragen om een groothoeklens, bij dieren (vogels) heb je tele nodig. Dus op zoek naar een groothoeklens en een telelens.
4. Het feit dat je nog geen lenzen hebt maakt de keuze van de camera een stuk vrijer, je bent dus niet aan een merk gebonden, doe hier je voordeel mee. Kijk ook naar camera's van andere merken, dus ook Canon, (en wellicht ook Sigma, Pentax) het kan best zijn dat je de Canon veel fijner vind om vast te houden en om mee te werken. Het is zonde als je daar achter komt als je net een ander merk hebt gekocht.
5. Prijs/kwaliteit zit bij de meeste camera's wel goed , dit is niet Nikon eigen....
6. Heb je nog een speciale reden waarom je deze lens wilt kopen? Hoe vast staat deze keuze?
Je zou als je het bij Nikon wilt houden ook kunnen kijken naar een D80 met 18-70 kitlens. Dan eventueel nog een 70-300 er bij kopen..Ben je volgens mij net iets meer dan 800 euro kwijt.
waarom raad jij een D80 aan? terwijl voor hem een D60 + 18-70mm wat ik aanraad ook goed is voor hem en dan komt hij wel onder die 800,- uit..dr.lowtune schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 11:55:
Je zou als je het bij Nikon wilt houden ook kunnen kijken naar een D80 met 18-70 kitlens. Dan eventueel nog een 70-300 er bij kopen..Ben je volgens mij net iets meer dan 800 euro kwijt.
Verwijderd
Die keuze staat helemaal nog niet vastdr.lowtune schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 11:55:
[...]
6. Heb je nog een speciale reden waarom je deze lens wilt kopen? Hoe vast staat deze keuze?
Dan liever een 30D
tot 1000 voor body, 1 lens, inclusief tas en extra batterij.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal aub)
Heb jaren met veel plezier de Sony F727 gebruikt (F2.8-8, 10 maal optisch). De mooiste foto's zijn gemaakt met handmatige instellingen (geen point-and-shoot=P&S) en wil hierin weer een (in)stap maken.
Mensen en hun omgeving.
Nee, de F727 had een vaste lens.
Heb zelf de lijst Sony A350 / Canon EAO 450D en Nikon D80. Leuke instappers met toch professionele resultaten. De D80 is al vrij oud ... (maar bewezen), de Sony is een echte instapper met te softe JPG fotos maar goede steady-shot, de 450D heeft op dit moment mijn voorkeur.
Mogelijk.
Op dit moment twijfel ik tussen twee lenzen. 18-70/80 (Sony heeft een super CarlZeis lens) of de Tamron 18-250. De laatste komt dichter in de buurt met mijn huidige lens van de F727. Hier kan ik nog geen keuze maken.
Goedkeuring en advies voor de lens.
Bijna alle uitstapjes gaat 'ie mee. Wordt wel veel P&S gebruikt.
Ja als het noodzakelijk mocht zijn.
Huidige Sony F727 begint kuurtjes te krijgen. Automatische focussering loopt achteruit, handmatig blijft goed. ISO 200/400 begint steeds correliger te worden bij binnen foto's en 800 biedt niet echt een betere oplossing. Foto's buiten zijn nog wel goed maar het wordt tijd voor de next step.
Liever niet, negatieve ervaring mee. Een aantal tweedehands gaat met een reden weg.
... gecensureerd ...
Persoonlijk vind ik het ontbreken van een bodymotor een vrij grote beperking in de keuzevrijheid aan lenzen. Maar als hij geen probleem heeft met het feit dat er alleen maar DX lenzen op kunnen valt dit argument natuurlijk weg. Ik ben zelf ingestapt (en ik gebruik 'm ook nog steeds) met een D70, het feit dat daar ook niet-DX lenzen op passen en de extra command dial die de body heeft vind ik gewoon 2 voordelen boven de D60, deze voordelen + meer heeft de D80 ook.ReseTTim schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 11:57:
[...]
waarom raad jij een D80 aan? terwijl voor hem een D60 + 18-70mm wat ik aanraad ook goed is voor hem en dan komt hij wel onder die 800,- uit..
Een D80 lijkt mij toch heel wat meer camera dan een D60 (wat overigens niet impliceert dat een D60 een slechte camera is). Maar ik denk dat een D80 gewoon een beter body is, en uiteindelijk komt hij misschien op een paar tientjes meer uit.
@Henk.
Wanneer komt de D90 trouwens? Is daar al iets over bekend? En echt uitgerangeerd zou ik de D80 nog niet durven noemen, het is gewoon een goede camera, dat een 30D wellicht nieuwer en beter is moet ik van je aannemen, ik heb zelf nog nooit met een 3D0 foto's gemaakt.
Klok en klepeldr.lowtune schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:17:
[...]
Persoonlijk vind ik het ontbreken van een bodymotor een vrij grote beperking in de keuzevrijheid aan lenzen. Maar als hij geen probleem heeft met het feit dat er alleen maar DX lenzen op kunnen valt dit argument natuurlijk weg. Ik ben zelf ingestapt (en ik gebruik 'm ook nog steeds) met een D70, het feit dat daar ook niet-DX lenzen op passen en de extra command dial die de body heeft vind ik gewoon 2 voordelen boven de D60, deze voordelen + meer heeft de D80 ook.
I agree, een D80 is een fijnere cam, by farEen D80 lijkt mij toch heel wat meer camera dan een D60 (wat overigens niet impliceert dat een D60 een slechte camera is). Maar ik denk dat een D80 gewoon een beter body is, en uiteindelijk komt hij misschien op een paar tientjes meer uit.
Is niets over te zeggen, maar de D80 is technisch gewoon aan het einde van zijn latijn, en dat zie je ook aan de prijs, hij begint als mid-segment dSLR wel érg dicht in de buurt te komen van de budget-dSLR.@Henk.
Wanneer komt de D90 trouwens? Is daar al iets over bekend?
Het is een goede camera, maar de sensor vond ik al een onding toen ze de D80 anderhalf jaar geleden uitbrachten. De 30D is trouwens niet nieuwer, maar wel in praktisch alle aspecten nog wat beter dan de D80, en dan met name sensorquality en snelheid.En echt uitgerangeerd zou ik de D80 nog niet durven noemen, het is gewoon een goede camera, dat een 30D wellicht nieuwer en beter is moet ik van je aannemen, ik heb zelf nog nooit met een 3D0 foto's gemaakt.
Even hierop inhaken: mijn ervaring bij 2e hands fotografiespullen is dat de verkopers ze meestal verkopen omdat ze een stap vooruit willen maken, of juist hun hobby willen beeindigen. Ik moet nog meemaken dat ik slecht spul met een (kleine) defect koop. Zelf schiet ik nu alweer een jaar met puur 2e hands spul (op een nieuwe fototas na) en dat bevalt me nog steeds prima.hamsteg schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:00:
Liever niet, negatieve ervaring mee. Een aantal tweedehands gaat met een reden weg.
Maar het blijft uiteraard een persoonlijke keuze om wel of niet voor 2e hands te gaan. Ik laat m'n keuze ook altijd afhangen van de juiste prijs, gezien het (vaak) ontbreken van garantie.
[ Voor 13% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 01-07-2008 13:23 ]
Hier staat tekst
tja dan zou ik eerder de D50 nemen. gezien hij toch een budget heeft van 800,- en bedenk je wel voor die 800,- moet lijkt mij ook nog een tas, geheugenkaart en evt extra accu bij zitten.dr.lowtune schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:17:
Persoonlijk vind ik het ontbreken van een bodymotor een vrij grote beperking in de keuzevrijheid aan lenzen. Maar als hij geen probleem heeft met het feit dat er alleen maar DX lenzen op kunnen valt dit argument natuurlijk weg. Ik ben zelf ingestapt (en ik gebruik 'm ook nog steeds) met een D70, het feit dat daar ook niet-DX lenzen op passen en de extra command dial die de body heeft vind ik gewoon 2 voordelen boven de D60, deze voordelen + meer heeft de D80 ook.
daarbij is het een beginner en hoeft hij ook niet direct meteen de duurste body te kopen
Daar heb je helemaal gelijk in, ik heb in zijn originele thread (die nu op slot zit) de suggestie voor een D50 ook gedaan: dr.lowtune in "Nikon D60 + Sigma lens"ReseTTim schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:43:
[...]
tja dan zou ik eerder de D50 nemen. gezien hij toch een budget heeft van 800,- en bedenk je wel voor die 800,- moet lijkt mij ook nog een tas, geheugenkaart en evt extra accu bij zitten.
daarbij is het een beginner en hoeft hij ook niet direct meteen de duurste body te kopen
maar omdat hij liever nieuw koopt zal dat lastig worden vrees ik.
Ik denk dat ik er overheen heb gelezen dat hij ook een tas en geheugenkaart nodig heeft, ik heb zelf een Naneu-pro tas (Alpha, 40 euro kost ie) en toevallig onlangs een 4gb 133x CF kaartje voor 15 euro gekocht, dus die kosten vallen wel mee, maar ze zorgen idd wel voor extra kosten.
misschien niet overheen gelezen.. maar ik ga daar gewoon vanuit als iemand begint met dSLRdr.lowtune schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:53:
Ik denk dat ik er overheen heb gelezen dat hij ook een tas en geheugenkaart nodig heeft, ik heb zelf een Naneu-pro tas (Alpha, 40 euro kost ie) en toevallig onlangs een 4gb 133x CF kaartje voor 15 euro gekocht, dus die kosten vallen wel mee, maar ze zorgen idd wel voor extra kosten.
1. Wat is je beschikbare budget?
Tot 650 euro
Heb nu een tijdje met de camera van mijn vriendin gespeeld (Olympus E-500) en wil eigenlijk zelf een camera hebben om te gebruiken
Ik doe veel aan off-road rijden en maak daar altijd wel een ruime hoeveelheid foto's dus vooral auto's op de foto zetten. Verder wil ik wat meer gaan experimenteren.
Nee
Eerlijk gezegd niet. De Olympus "pakt" wel lekker, heb her en der gelezen dat de Canon EOS serie wat onhandig is voor mensen met grote handen maar daar weet ik verder niets van. Heb toevallig ook een Sony van een vriend vastgehouden (zo'n alpha apparaat) en die "pakt" ook goed dus ik weet niet hoeveel er waar is van dat canon verhaal.
Een extra lens hangt een beetje af van hoeveel ik kwijt ben. In ieder geval wel een UV filter
Graag!
Ik ben van plan om de camera zo veel mogelijk mee te nemen maar niet om richting vol-prof te gaan
Waarschijnlijk wel en dan vooral op lenzen gebied.
Ik gebruik af en toe een Olympus E-500 (zie boven). Nog niet echt tegen beperkingen aan gelopen maar heb af en toe wel even ruzie met het menu en de hardnekkige flitser.
Liever niet maar mocht het qua budget niet uitkomen dan valt er naar te kijken.
Hoop dat het een beetje compleet is zo
Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90
... gecensureerd ...
Tja, op het moment dat de 450D de voorkeur geniet, en je hem goed vast kunt houden, zie ik het probleem niet. Ik zou alleen van de superzoomlens afzien...hamsteg schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:07:
Geen leven meer hier? Niemand een (af)keuring over mijn voornemen?
Ik zou kijken of de 450d voor jou voordelen heeft boven de 400d.hamsteg schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:07:
Geen leven meer hier? Niemand een (af)keuring over mijn voornemen?
Mijn advies zou zijn: 400D+grip + kitlens (met voorkeur die met IS) + 85 1.8 ofzo.
Die laatste lens is een erg fijne portret lens. Kun je hele mooie dingen mee doen, maar het is een lens met een vast bereik, dus moeilijker in gebruik. Iets wat sommigen juist waarderen omdat het aanmoedigt bewust te zijn van je compositie e.d.
Ikzelf vind de 450d beperkte meerwaarde hebben boven de 400d en daar de laatste goedkoper is, is mijn keuze snel gemaakt
Dan zou je een 30D/40D aanschaffen?Nomad schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:14:
[...]
Ikzelf vind de 450d beperkte meerwaarde hebben boven de 400d en daar de laatste goedkoper is, is mijn keuze snel gemaakt
@ hamsteeg: je kan nog even wachten op de 18-200 IS van Canon om op de 450D te schroeven óf de D60/D80 met 18-200VR in overweging nemen.
Nikons zitten rond de 1000 euro met de 18-200VR ik denk dat de 18-200 IS van Canon ook wel naar de prijs van de 18-200VR zal kruipen, maar bij introductie iets duurder zal zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door Barrycade op 03-07-2008 15:17 ]
Ok, ik heb het geprobeerd en inderdaad maakt Foto Konijnenberg reclame met de Canon EF-S 18-200mm F 3,5-5,6 IS (september). Wat betekent die IS en wat is de VR ??littlejoannes schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:16:
@ hamsteeg: je kan nog even wachten op de 18-200 IS van Canon om op de 450D te schroeven óf de D60/D80 met 18-200VR in overweging nemen.
Btw de Tanron 18-250 komt uit testen behoorlijk lekker voor de dag.
... gecensureerd ...
De faq van dit forum is er niet voor nietshamsteg schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:52:
Omdat ik een beginner ben ...
[...]
Ok, ik heb het geprobeerd en inderdaad maakt Foto Konijnenberg reclame met de Canon EF-S 18-200mm F 3,5-5,6 IS (september). Wat betekent die IS en wat is de VR ??
Btw de Tanron 18-250 komt uit testen behoorlijk lekker voor de dag.
Die tamron 18-250 presteert voor een superzoom beter dan andere third party lenzen, maar nikon heeft bewezen zelf een betere 18-200 te kunnen maken en misschien doet canon dat truucje wel na.
Ik zou, als je geen haast hebt tenminste, even wachten op wat meer info over de canon lens.
Waar je wel vanuit mag gaan is dat de canon versie wat duurder gaat worden.
Whow ! Wat een infoNomad schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 21:02:
De faq van dit forum is er niet voor niets. Wat IS en VR betekent kan je daar dan ook in vinden.
... gecensureerd ...
800-900 Euro, mag hoger voor goede redenen.
Ik heb een panasonic FZ5 en ik merk dat ik tegen de beperkingen van de camera aanloop: de lage isowaardes waarmee je moet werken omdat daarboven de ruis echt hoog wordt; de net-niet kwaliteit van veel foto's in vergelijking met DSR; het is erg moeilijk om iets met dof te doen buiten macro's om.
Ik verwacht hem mee te nemen voor/tijdens wandelingen (stad, landelijk), bergvakanties, en foto's van mensen (niet zozeer portretten, maar mensen in hun omgeving).
Nee.
Ik zoek een goede camera die lekker in de hand ligt. Ik heb een canon 30D, 400D, nikon D40, sony alfa 100 en 200 beet gehad en hiervan vond ik de 400D niet prettig, de D40 redelijk, en de rest goed. Ik begreep dat de olympus E-420 klein was, en van de pentax K200D kon ik niet echt duidelijke omschrijvingen vinden.
Op dpreview heb ik een aantal reviews gelezen, en mijn initiële favoriet (sony alfa 350/200, vanwege prettige handligging) kwam daar als recommended uit (waar de concurrentie highly recommended scoort) en vooral vanwege fotokwaliteit.
Tas en eventueel UV filter. Extra lenzen hangt er vanaf. Ik kan me voorstellen om niet de kitlens te nemen maar direct een betere allround lens te kopen.
Advies
Serieus als hobby, dus ik verwacht wel meer lenzen en andere accesoires te kopen, maar niet in de richting van semi-professioneel.
Ja, zie 8.
Zie 2.
Liefst nieuw
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Dat Canon minder is voor mensen met grote handen en Sony beter is wel een bekend verhaal, maar ik dacht dat Olympus ook prettiger was voor mensen met kleinere handen, dus misschien gaat dat voor jou helemaal niet opMTWZZ schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:20:
Eerlijk gezegd niet. De Olympus "pakt" wel lekker, heb her en der gelezen dat de Canon EOS serie wat onhandig is voor mensen met grote handen maar daar weet ik verder niets van. Heb toevallig ook een Sony van een vriend vastgehouden (zo'n alpha apparaat) en die "pakt" ook goed dus ik weet niet hoeveel er waar is van dat canon verhaal.
Niets van aantrekken, dpreview is anti Sony (betalen misschien te weinig?). Het is niet voor niets persoonlijke voorkeur, als je die niet volgt krijg je achteraf zeker spijt. Ga eens voelen bij de fotograaf, dan ben je er waarschijnlijk zo uit. Beeldkwaliteit is zo vergelijkbaar, dat ga je echt niet zien.Sallin schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 21:48:
Ik zoek een goede camera die lekker in de hand ligt. Ik heb een canon 30D, 400D, nikon D40, sony alfa 100 en 200 beet gehad en hiervan vond ik de 400D niet prettig, de D40 redelijk, en de rest goed. Ik begreep dat de olympus E-420 klein was, en van de pentax K200D kon ik niet echt duidelijke omschrijvingen vinden.
Op dpreview heb ik een aantal reviews gelezen, en mijn initiële favoriet (sony alfa 350/200, vanwege prettige handligging) kwam daar als recommended uit (waar de concurrentie highly recommended scoort) en vooral vanwege fotokwaliteit.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Verwijderd
Onzin dat dpreview anti Sony is. Dat er een paar fanboys de hele oceaan volhuilen omdat de A350 maar een recommended krijgt betekent niet dat dpreview anti Sony is.Jiriki schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 22:04:
[...]
Dat Canon minder is voor mensen met grote handen en Sony beter is wel een bekend verhaal, maar ik dacht dat Olympus ook prettiger was voor mensen met kleinere handen, dus misschien gaat dat voor jou helemaal niet opZelf vind ik Sony en Nikon ook fijner, maar daar heb je zo weinig aan he...
[...]
Niets van aantrekken, dpreview is anti Sony (betalen misschien te weinig?). Het is niet voor niets persoonlijke voorkeur, als je die niet volgt krijg je achteraf zeker spijt. Ga eens voelen bij de fotograaf, dan ben je er waarschijnlijk zo uit. Beeldkwaliteit is zo vergelijkbaar, dat ga je echt niet zien.
En fijnheid van vastpakken heeft niks met grote of kleine handen te maken. Het is de verantwoordelijkheid van de cameramakers om een voor iedereen goed vastpakkende camera te maken. Daarnaast werkt het ook beter als je de lens vasthoud ipv in je camera zit te knijpen.
Ja en nee.Jiriki schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 22:04:
Niets van aantrekken, dpreview is anti Sony (betalen misschien te weinig?). Het is niet voor niets persoonlijke voorkeur, als je die niet volgt krijg je achteraf zeker spijt. Ga eens voelen bij de fotograaf, dan ben je er waarschijnlijk zo uit. Beeldkwaliteit is zo vergelijkbaar, dat ga je echt niet zien.
De A350 kreeg een hoop slaag in die review waarvan een aantal punten onverdiend, maar Op high iso laat de A350 gewoon punten liggen. De NR aanpak die Sony op het moment heeft is niet de meest fantastische (kost onnodig veel detail vanaf iso 100 al). Dat zie je in alle reviews terug maar negens komt de A350 er zo dramatisch uit als bij DPR. Op zich heeft de 14MP ook voor high sensor best potentie in raw al is het geen aangeboren high iso kanon. Bij jpeg moet je echter de camera wat temmen: hoogste kwaliteit jpeg, sharpening+1 of 2 en misschien ook contrast op +1. (uitleg zie martijn_tje in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3")
Over andere dingen (inclusief een test die duidelijk fout is) heb ik hier al een post gemaakt dus die ga ik niet herhalen. martijn_tje in "Het grote Sony A300 & A350 topic"
Lol volgens mij weet je echt niet waar je heb over hebt he. Op DPR was men topics aan het sluiten en users aan het bannen die bijvoorbeeld melding maakten dat in de review best gemeld had mogen worden dat de A350 wireless master kan spelen.Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 22:34:
Onzin dat dpreview anti Sony is. Dat er een paar fanboys de hele oceaan volhuilen omdat de A350 maar een recommended krijgt betekent niet dat dpreview anti Sony is.
Iets anders over die review is dat DPR een schrijfsnelheden test publiceerd (door iedereen zo na te rekenen) die er een factor 3 naast zit en weigert dit te veranderen (heb ze aangeschreven over alleen die schrijfsnelheden). Voor aan aantal andere opmerkelijke vergelijkingen of punten die ontbreken zie: martijn_tje in "Het grote Sony A300 & A350 topic"
Anders verwoord De A200/300/350 zijn wat groter als bijvoorbeeld een Nikon D40 of Canon 400D en voor redelijk wat mensen houdt een A200/300/350 o.a. daardoor wat fijner vast. De ribbel voor de wijsvinger op de A200 vind ik persoonlijk erg prettig. Het voegt een hoop definitie toe zonder je vinger op 1 positie te fixeren.En fijnheid van vastpakken heeft niks met grote of kleine handen te maken. Het is de verantwoordelijkheid van de cameramakers om een voor iedereen goed vastpakkende camera te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 03-07-2008 22:52 ]
Dat een camera prettiger is voor grote of kleine handen is toch niet zo gek? Het is nu eenmaal moeilijk om een ergonomisch goede camera te maken die voor alle maten geschikt is. Wel is het zo dat goedkope camera's vaak voor kleine handen geschikt zijn en duurdere camera's voor grotere handen - lekker eerlijk voor vrouwen en kleinere mannen...
[ Voor 33% gewijzigd door Jiriki op 03-07-2008 22:50 . Reden: beter uitleg hierboven ]
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Nu eerst dekking zoeken

Verwijderd

/me rent achter martijn_tje aan. Maarja, alles wat geen highly recommended krijgt bij DPR is ook gewoon meuk, dus die A350....
/me rent nu maar hard de andere kant uit

Verwijderd
Err, jawel. Mensjes die heel blij zijn met hun A350 en dan te horen krijgen dat er andere cams zijn die beter zijn (en met 'andere' bedoel ik dus _iedere_ andere hedendaagse slr die phil getest heeft), Phil gaan afzeiken op kleine foutjes die hij niet goed heeft en dan roepen dat DPreview tegen Sony is omdat het natuurlijk onmogelijk is dat de A350 minder goed is dan andere camera's.martijn_tje schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 22:46:
[...]
Lol volgens mij weet je echt niet waar je heb over hebt he.
Nomad: Er is geen reden om deze toon aan te slaan. Hou het een beetje vriendelijk en respecteer elkaar
Helemaal amusant als ze dan foto's gaan posten en er dan semisnerend bij zetten dat het goed is voor een camera die recommended kreeg. Die foto's zijn altijd genomen op ISO 100 in vol daglicht.

Jiriki, dat het moeilijk is betekent niet dat ze een ergonomisch broddelwerkje mogen afleveren (*kuch* Canon Rebel). Zelfs de Panasonic DMC-L1 houdt goed vast. En dat is een baksteen met een grip.
[ Voor 6% gewijzigd door een moderator op 04-07-2008 09:40 . Reden: Deze toon is niet nodig ]
Minder dan €1000, flitser, tas, lenzen, filters, batterijen etc inbegrepen.
Ik zou graag wat meer binnen fotograferen op feestjes en party's, donkere omstandigheden met bewegende voorwerpen enzo, een compact is hiervoor vaak te traag en vertoont veel te snel ruis bij hogere ISO's
Party's disco's, zonsondergangen, natuur, familiefeestjes, auto's... (ook wel gebouwen bij daglicht maar daarvoor voldoe zowat alle camera's).
Mijn vriendin en haar familie hebben voornamelijk Nikkor en Tamron, zou dus handig zijn hierbij te blijven.
Nikon D60, goedkoop en ben gewoon met Nikon te werken.
Ja, een deftige flitser lijkt me een must, heb al gewerkt met de SB800 en die is gewoon geweldig!
Advies over de alternatieven...
Wil er echt meer tijd aan gaan besteden, af en toe een auto-meeting en elke maand een party of avondfeest.
Liever niet, als ik een deftige body, lens en flitser heb kom ik al een heel eind denk ik.
Panasonic Lumix FZ7. Zeer goede zoom en veel instellingen maar zeer trage opstarttijd en extreem veel ruis bij donkere omstandigheden en hoge ISO waardes, geen mogelijkheid er een andere flitser op te zetten, VEEL te klein bereik bij volledig uitgezoomd (36mm in 35mm equivalent), je moet dus veel te ver achteruit gaan om alles er op te krijgen.
Liever niet, schrik voor gekraste lens, beschadigde sensor, loszittende delen, vuil in de scharnierende delen, en geen garantie meer.
Denken jullie dat een D60 kit met SB600 flits en eventueel polarisatiefilter voor het fotograferen van auto's zal voldoen voor mij? De foto's moeten bruikbaar worden als schermachtergrond op 22" schermen en als reklame voor disco's hun websites kunnen dienen.
Waarom nou weer kleinerend gaan doen of rare uitspraken gaan doen.Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:18:
Err, jawel. Mensjes die heel blij zijn met hun A350 en dan te horen krijgen dat er andere cams zijn die beter zijn (en met 'andere' bedoel ik dus _iedere_ andere hedendaagse slr die phil getest heeft), Phil gaan afzeiken op kleine foutjes die hij niet goed heeft en dan roepen dat DPreview tegen Sony is omdat het natuurlijk onmogelijk is dat de A350 minder goed is dan andere camera's.
Volgens mij moet je eens goed lezen. Het gaat over in iedergeval 1 foutieve test. Een factor 3 afwijking in de enige snel te controleren test is vast zo'n klein foutje dat geen afbreuk doet aan de rest van de review en een paar IQ tests die kwa resultaten niet reproduceerbaar zijn. Het leuke is dat DPR z'n review heeft veranderd na incidenten op het forum men heeft er voor gekozen de foutieve test te laten staan maar meeste positieve punten die in de originele review stonden te verwijderen (waar er eerst vermeld stond dat 410 shots liveview only best netjes (in vergelijking met 190 voor de Canon 450D) is staat er nu vermeld dat cams zonder live view er meer doen dus dat 410 te weinig is.
Een A350 is geen wereldkampioen High iso. Maar de verschillen tussen de A350 en andere camera's zijn in andere reviews kleiner. Op low iso levert ie wel kwaliteit maar voor een goede review site zou dat geen aanleiding moeten zijn voor de zure opmerking dat het toch alleen maar leuk is voor test charts. Een vermelding dat ie het op low iso wel netjes doet had professioneler over gekomen.
Zeggen dat de High iso van de A350 niet goed is is volkomen terecht (al weet ik niet in hoeverre de exacte gegevens bij DPR kloppen) maar het totale beeld dat de review schetst is (bewust, men heeft immers de review achteraf aangepast) vertekend.
[ Voor 21% gewijzigd door martijn_tje op 04-07-2008 16:25 ]
Ik ben even benieuwd hoe zwaar je het partyverhaal mee wil laten wegen. Afgezien van dat je daar 'binnen' moet zien te komen, is de 10MP sony CCD die in de Nikon D60 zit, een van de laatste sensoren die ik daarvoor zou kiezenTunboy schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 00:25:
Ook ik ga misschien wel de stap zetten tot DSLR. Ik zou van jullie alleen willen weten of de "goedkopere modellen voldoen en of er op gebied van kwaliteit en lichtgevoeligheid grote verschillen zijn met de duurdere modellen.
Minder dan €1000, flitser, tas, lenzen, filters, batterijen etc inbegrepen.
Party's disco's, zonsondergangen, natuur, familiefeestjes, auto's... (ook wel gebouwen bij daglicht maar daarvoor voldoe zowat alle camera's).
Mijn vriendin en haar familie hebben voornamelijk Nikkor en Tamron, zou dus handig zijn hierbij te blijven.
Nikon D60, goedkoop en ben gewoon met Nikon te werken.
Ja, een deftige flitser lijkt me een must, heb al gewerkt met de SB800 en die is gewoon geweldig!
Al snap ik dat je niet zomaar bij je vriendin aan kan komen met:"Kijk! een Canon". Zal rare blikken geven. Aan de andere kant kan jij dan wel je iso opschroeven naar 1600 of 3200 en redelijk ruisvrij blijven... gaat ook weer rare blikken opleveren
Daarvoor is hij dan weer prima geschikt, mits je ook gebruik kan maken van statief... een pola vreet een hoop licht wegDenken jullie dat een D60 kit met SB600 flits en eventueel polarisatiefilter voor het fotograferen van auto's zal voldoen voor mij? De foto's moeten bruikbaar worden als schermachtergrond op 22" schermen en als reklame voor disco's hun websites kunnen dienen.
Bij de 18-55 kitlens van de D60 draait volgens mij het frontelement mee bij het focussen, das niet zo handig met een polarisatie filter. Kijk dan ook dus even naar de 18-70 als kitlens. Die heeft dat niet.
Verwijderd
Maximaal 650 euro (Maar arme student
Gebruik nu de compact cam van mijn vader (canon ixus 75) omdat ik mij wel eens wil verdiepen op DSLR vlak en voor mezelf een cam wil kopen en wil dus een DSLRtje kopen
Portret, natuur (reizen)
Nope
Sony Alpha A200 (ligt zeer goed in mijn handen)
Canon EOS 400D
Wil beginnen met DSLR ... dus denk niet dat het echt nodig gaat zijn.
Advies liefst
Af en toe als het nodig is ... en vooral op vakanties ... (toestel gaat dus wel paar jaar mee gaan)
Als het nodig is om extra lenzen te kopen zal ik dat zeker doen
Heb geen eigen cam dus ... NVT zou ik zeggen
2de hands mag ... maar liever niet ...
Dus puur op gebied van lichtgevoeligheid zou een instap-Canon het beter doen dan een instap-Nikon? De familie van mijn vriendin is niet bepaald Canon-minded, maar als ik bij Canon hogere ISO's aankan gaat mijn voorkeur toch daar naar uit, vind lichtgevoeligheid sinds mijn FZ7 plots een van de belangrijkste eigenschappen, dus laat ons zeggen dat dat het criterium is dat bij mij het hardst doorweegt.
Nog mensen die van mening zijn dat fotograferen in donkere lichtomstandiheden niet aan te raden is met een D60? En wat raden jullie hiervoor dan wel aan? Misshcien een Canon 400D? Of Sony A200/A300? Of zit hierin ook diezelfde Sony CCD?
Hell yeahTunboy schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 17:19:
@Henk:
Dus puur op gebied van lichtgevoeligheid zou een instap-Canon het beter doen dan een instap-Nikon? De familie van mijn vriendin is niet bepaald Canon-minded, maar als ik bij Canon hogere ISO's aankan gaat mijn voorkeur toch daar naar uit, vind lichtgevoeligheid sinds mijn FZ7 plots een van de belangrijkste eigenschappen, dus laat ons zeggen dat dat het criterium is dat bij mij het hardst doorweegt.
Niet aan te raden is íets overtrokken, maar Canon doet het simpelweg beterNog mensen die van mening zijn dat fotograferen in donkere lichtomstandiheden niet aan te raden is met een D60?
En wat raden jullie hiervoor dan wel aan? Misshcien een Canon 400D? Of Sony A200/A300? Of zit hierin ook diezelfde Sony CCD?
Sommige mensen kunnen vanaf het begin "lezen en schrijven" met een Nikon, maar raken maar niet gewend aan een canon, en visa versa.
Ergonomie van de beide merken is gewoon best een beetje verschillend (vooral in de lagere klasse dslr) en dat verschil kan wel eens belangrijker zijn.
Alle huidige dslr's (misschien een enkele uitzondering, maar iig canon en nikon) presteren gewoon goed tot iso800 en voor de meeste mensen is dat genoeg.
Vanaf iso1000 begint het verschil zichtbaar te worden, is mijn mening.
You sure about that?Nomad schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 21:17:
Ja en verkijk je niet op ruis, het is een belangrijke eigenschap, maar niet de enige eigenschap.
Sommige mensen kunnen vanaf het begin "lezen en schrijven" met een Nikon, maar raken maar niet gewend aan een canon, en visa versa.
Ergonomie van de beide merken is gewoon best een beetje verschillend (vooral in de lagere klasse dslr) en dat verschil kan wel eens belangrijker zijn.
Alle huidige dslr's (misschien een enkele uitzondering, maar iig canon en nikon) presteren gewoon goed tot iso800 en voor de meeste mensen is dat genoeg.
Vanaf iso1000 begint het verschil zichtbaar te worden, is mijn mening.
Bron: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/page19.asp
450D (links) vs D60 (rechts), iso200:

450D vs D60, iso400:

450D vs D60, iso800:

Ruis valt mee, maar je ziet dat met name de hoeveelheid detail echt keihard terugloopt bij de D60, ook in de lagere iso's....
qua ruis is er weinig serieus verlies te zien bij beide tot iso800.
[ Voor 18% gewijzigd door Nomad op 05-07-2008 21:52 ]
Nomad schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 21:50:
Ik bedoel dan ook de ruis. Het oplossend vermogen (detail) van de 450d is echt goed te noemen. En zoals te zien pakt hij merkbaar meer resultaat mee
qua ruis is er weinig serieus verlies te zien bij beide tot iso800.
imho moet je sensoren altijd vergelijken op hoeveelheid detail + ruis. Heeft een sensor weinig ruis, maar ook weinig detail, dan wordt er duidelijk een pot NR overheen getrokken, en bij veel ruis, maar veel detail, juist absoluut niet. Dat laatste zou bij mij nog de voorkeur genieten, omdat je dan zelf kunt beslissen hoe ver je kunt gaan.
Het liefste wil je natuurlijk geen ruis, en bakken met detail
De NR van beide camera's vind ik wel meevallen, hoewel het wel zichtbaar is bij de D60 (en bij de 450d)
Maar op iso200 is het detail verschil al zichtbaar tussen de camera's, los van de NR dus geeft de 450d al meer detail.
Daarom zeg ik ook, de meeste camera's presteren qua ruis (en NR dus )tot iso800 wel goed.
Dat ze niet allemaal hetzelfde detail vast kunnen leggen ben ik het mee eens en is goed te zien in de foto's die je plaatst.
Canon 450d: €630 + Flits: €200 = €800 ongeveer
Nikon D60: €490 + Flits €100 (van schoonpa) = €600 ongeveer
Is het prijsverschil van een €200-tal euries de moeite waard om te kiezen voor de Canon?
Het grootste gedeelte van mijn budget zit daarin en niet in de body/flitser.
(afhankelijk of je extra lenzen wilt natuurlijk.)
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Er zijn nog lagergeprijsde Canons: de 400D en de 1000D (de 400D gaat er wel heel snel uit).Tunboy schreef op zondag 06 juli 2008 @ 16:50:
Hm... nu ga ik toch wel aan het twijfelen, Nikon is voor mij altijd een zo evidente keuze geweest, maar na hier wat lezen en wat te googlen blijkt toch echt Canon de betere te zijn wat betreft lichtgevoeligheid. De vader van m'n vriendin heeft wel nog een SB600 flitser op overschot, wat als ik deze voor een spotprijsje zou kunnen krijgen? Past deze ook op Canon? De instap-canons zijn immers al wat duurder dan de instap-Nikons, dus dan zou het totale prijsverschil al groot worden.
Canon 450d: €630 + Flits: €200 = €800 ongeveer
Nikon D60: €490 + Flits €100 (van schoonpa) = €600 ongeveer
Is het prijsverschil van een €200-tal euries de moeite waard om te kiezen voor de Canon?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Helemaal mee eens.GoT schreef op zondag 06 juli 2008 @ 17:32:
Kijk ook naar de prijs van lenzen..
Het grootste gedeelte van mijn budget zit daarin en niet in de body/flitser.
(afhankelijk of je extra lenzen wilt natuurlijk.)
Ik heb deels zitten twijfelen bij de aankoop van mijn SLR of ik wilde wachten op de 450D of toch de 400D zou nemen. Een belangrijk punt voor mij werd dat ik de veranderingen van de 450D niet heel wereldschokkend vond en het geld in een betere (duurdere) lens kon steken (geld heb ik "apart" gehouden).
Bij het verschil tussen een 400D en 450D bv zal je het verschil in kwaliteit m.b.t. de foto's (volgens mij) niet uit de body halen, maar meer uit een betere lens. Dan kan je beter voor een 400D (of wellicht zelf 1000D) gaan, met een leuk stukje glas.
Verwijderd
Waarschijnlijk tussen de 1100 en 1500 euro om mee te beginnen.. (maar da's relatief, zie hieronder)
k studeer nu 2 jaar fotografie, dus het wordt nu écht wel tijd voor een spiegelreflex. Dit met name door de behoefte aan lichtsterke lenzen, hoge iso's, enz. Ik begin nu aan het 3e jaar, en wil dus ECHT aan de spiegelreflex, ik leen desnoods 1000 euro bij bij ib.. Maar ik kan echt niet meer op mijn stage aankomen zónder, dus ja..
Vooral de schoolopdrachten dus, stillevens, macro's, portretten, studiowerk, fotowedstrijden.. Kortom: van alles..
Nee,
Canon 40D! Geen plastic gevoel als bij de 400D, en het lijkt me een leuke -net wat betere- starter voor mij als fotograaf.
-Tas! Liefst een rugzak, en liefst weer Lowe Pro..
-Lenzen zeker! Liever geen kit maar wel een lichtsterke combi ipv zo'n kitlens die over 2 jaar uit elkaar valt. Ik ga het waarschijnlijk wel terugverdienen!
-Zoiezo een filter.
-Flitser er meteen bij is leuk (met omni)!! Ik heb namelijk al vaker met flitsers gewerkt..
-Een grip ook, maar waarschijnlijk pas later
Liever goedkeuring, ik werk bij een fotozaak. Wat zou jij doen in mijn situatie? Ik krijg dus korting als ik het een en ander bestel, dit gaat in overleg.. Verwachting is de boel eind augustus te bestellen!
Serieus. Het hobbystadium ben ik wel al een beetje voorbij, alhoewel ik nog geen echte opdrachten heb, maar dat gaat wel komen.
Ja! Beter (L)glaswerk, studioflitsers, enz..
Fuji S9500. Langzaam, veel ruis (al bij 400 iso), snel lege batterijen.
Ja, maar alleen als het gunstig is, aangezien ik dus korting krijg van mn baas! Hoeveel precies wil ik pas vragen als ik een compleet lijstje kan laten zien van mijn keuze.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 10:19 ]
Verwijderd
/offtopic modus aanHenk schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:12:
sophie: 40D + tamron 17-50/2.8, Canon 430EX (II). Eventueel ipv de 17-50/2.8 een Canon 17-40/4, maar dat hangt er een beetje vanaf hoeveel korting je echt kunt krijgen. Heb je enig idee van het bereik dat je nodig hebt?
hee! hoe is het met jou? Ik zat gister je Flickr nog te bekijken!
/offtopic modus uit
hm, klinkt stom, maar weet je ook iets met meer bereik? Die Tamron 17-50 is leuk (lichtsterk!). Ik zal vanmiddag eens even kijken wat hij bij ons kost zónder korting. Misschien is er nog een extra lens met een bereik tot minimaal 200mm? Met die Fuji heb ik een bereik tot 300mm, en dat gebruik ik wel vaak. Maar eventueel zou dat ook later kunnen. Zoals je begrijpt is het gewoon belangrijk dat ik iets goeds koop om te starten. Veel klasgenoten kopen een 400D of een D80 als ze voor Nikon gaan, maar liever dus net wat beters!
Trouwens; zal m'n post ff aanpassen, ik vind een grip ook wel handig.. Maar dat hoeft ook niet per sé de eerste koop. Een tas trouwens weer wel!
Geen idee hoeveel korting ik precies ga krijgen. Dat wil ik pas vragen als ik een beetje een lijstje compleet heb..
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 10:18 ]
Zie je DMVerwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:14:
[...]
/offtopic modus aan
hee! hoe is het met jou? Ik zat gister je Flickr nog te bekijken!
/offtopic modus uit
Ja en neehm, klinkt stom, maar weet je ook iets met meer bereik?
Lichtsterk, en vooral, een constant diafragmaDie Tamron 17-50 is leuk (lichtsterk!).
Je zou een Tamron 70-300 kunnen overwegen, of een Canon 55-250/4.0-5.6ISIk zal vanmiddag eens even kijken wat hij bij ons kost zónder korting. Misschien is er nog een extra lens met een bereik tot minimaal 200mm?
Mjah, je weet iig wat je wiltMet die Fuji heb ik een bereik tot 300mm, en dat gebruik ik wel vaak. Maar eventueel zou dat ook later kunnen. Zoals je begrijpt is het gewoon belangrijk dat ik iets goeds koop om te starten.
Tassen heb je in alle soorten en maten, dat is echt even proberenVeel klasgenoten kopen een 400D of een D80 als ze voor Nikon gaan, maar liever dus net wat beters!
Trouwens; zal m'n post ff aanpassen, ik vind een grip ook wel handig.. Maar dat hoeft ook niet per sé de eerste koop. Een tas trouwens weer wel!
Dan gaan we gewoon even uit van pricewatchprijzen:Geen idee hoeveel korting ik precies ga krijgen. Dat wil ik pas vragen als ik een beetje een lijstje compleet heb..
Canon 40D: 830 euro
Tamron 17-50: 335 euro
Canon 430EX: 195 euro (wel even kijken wat de II straks moet kosten, ik zie hem bij de KE 239 doen)
Dan kom ik al op ~1360 euro, exclusief tas en geheugen. Een Tamron 70-300 kost je rond de 120 euro, een 55-200IS rond de 250 euro. De grip doet rond de 120
Geheugen zou ik scoren op geheugen-online.com, daar heb je 8GB transcend voor 25 euro
En accu's doe je voor 10e/ stuk van aq4u.nl
[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 07-07-2008 10:37 ]
Ik sta op het punt een DSLR te kopen, maar heb nog een analoge SLR (EOS300) liggen, met een canon EF 28-90mm lensje. Is nu een beetje de vraag, is deze lens waardeloos en kan ik beter gaan voor een nieuw (vaak 18-55mm) kitlensje, of een body-only DSLR kopen? De 28-90mm en de 18-55mm zijn natuurlijk geen übercoole lenzen of zo, maar zou een beetje zonde zijn als ik zonder 'toegevoegde waarde' een 18-55mm erbij zou kopen terwijl ik al een soortelijke lens heb, nietwaar?
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Ik zou niet de 28-90 als énige lens willen, op een (crop) dSLR mist hij namelijk groothoek. Maar als lensje erbij is het altijd geinig om een beetje te prutsenSandrioni schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:49:
Hoi,
Ik sta op het punt een DSLR te kopen, maar heb nog een analoge SLR (EOS300) liggen, met een canon EF 28-90mm lensje. Is nu een beetje de vraag, is deze lens waardeloos en kan ik beter gaan voor een nieuw (vaak 18-55mm) kitlensje, of een body-only DSLR kopen? De 28-90mm en de 18-55mm zijn natuurlijk geen übercoole lenzen of zo, maar zou een beetje zonde zijn als ik zonder 'toegevoegde waarde' een 18-55mm erbij zou kopen terwijl ik al een soortelijke lens heb, nietwaar?
er vanuitgaande dat je nu (bijna) vakantie hebt en op dit moment voor je opleiding geen camera nodig hebt, zou ik even wachten tot er wat meer tweedehands 5D's (van Canon) aangeboden worden voor een goede prijs. een 35/2.0 en een 85/1.8 erbij en je hebt naar mijn idee de mooiste 'budget' set voor een fotografie-opleiding.Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:05:
k studeer nu 2 jaar fotografie, dus het wordt nu écht wel tijd voor een spiegelreflex.
of het uberhautp gaat passen/werken op een DSLR en
of er veel kwaliteitsverschil te merken is tussen 'nieuwe generatie' 18-55 kitlensjes en deze oude lens (ontworpen voor analoge spiegelreflex) van 28-90mm
Als het antwoord respectievelijk 'ja' en 'nee' is, dan hoef ik geen 18-55mm....., maar schroef ik gewoon die 28-90mm op mijn nog-te-kopen DSLR
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
JaSandrioni schreef op maandag 07 juli 2008 @ 11:13:
Dat zeker, maar mijn vraag is meer:
of het uberhautp gaat passen/werken op een DSLR
De nieuwe 18-55IS rent rondjes om de 28-90, maar alles is relatief, het is niet zo dat de 18-55IS ineens L-prestaties levert omdat het ding toevallig scherper is. Kitlenzen zijn en blijven kitlenzen, met bijbehorende bouw, vaak beperkte mate van contrast en verlopende diafragma's. Aan de andere kant wint bijna elke dSLR met kitlens het van een willekeurige compact/prosumer op het gebied van IQ, om maar te zwijgen over handling.en of er veel kwaliteitsverschil te merken is tussen 'nieuwe generatie' 18-55 kitlensjes en deze oude lens (ontworpen voor analoge spiegelreflex) van 28-90mm
het verschil in bereik doet je niets?Als het antwoord respectievelijk 'ja' en 'nee' is, dan hoef ik geen 18-55mm....., maar schroef ik gewoon die 28-90mm op mijn nog-te-kopen DSLR
Verwijderd
kijk! nu komen we verder! bedankt, ik ga dit hele lijstje even overschrijven..Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:35:
[...]
Zie je DM![]()
[...]
Ja en neeLenzen met een hogere zoomfactor, hebben ook simpelweg mindere kwaliteit, en die tamron is gewoon flink wat bang-for-buck
Gezien je toepassingen ging ik er even domweg vanuit dat je stiekem aan een standaardzoom genoeg had, maar helaas
Ik zou er dan een extra tele bijkopen, maar zo'n 'ranzig' ding als een superzoom zou ik met het verlaten van de prosumers ook lekker laten staan
[...]
Lichtsterk, en vooral, een constant diafragmaIk waardeer een /4 lens méér dan bijvoorbeeld een
.5-4.5, en velen met mij
[...]
Je zou een Tamron 70-300 kunnen overwegen, of een Canon 55-250/4.0-5.6IS
[...]
Mjah, je weet iig wat je wilt![]()
[...]
Tassen heb je in alle soorten en maten, dat is echt even proberen
[...]
Dan gaan we gewoon even uit van pricewatchprijzen:
Canon 40D: 830 euro
Tamron 17-50: 335 euro
Canon 430EX: 195 euro (wel even kijken wat de II straks moet kosten, ik zie hem bij de KE 239 doen)
Dan kom ik al op ~1360 euro, exclusief tas en geheugen. Een Tamron 70-300 kost je rond de 120 euro, een 55-200IS rond de 250 euro. De grip doet rond de 120
Geheugen zou ik scoren op geheugen-online.com, daar heb je 8GB transcend voor 25 euro
En accu's doe je voor 10e/ stuk van aq4u.nl
Met de prijzen erbij heb ik een mooi handvat om mijn baas in tuig te krijgen
Qua tas denk ik aan zoiets is misschien wel erg optimistisch voor deze gear
Is dat Transcend kaartje snel genoeg voor een beetje actie? Ik snap dat nooit zo goed, ookal verkoop ik ze zelf

Verwijderd
eerlijk gezegd vind ik de 5D nogal verouderd vergeleken met de 40D, dus daar wilde ik niet voor gaan. Kijk, het zit zo.. Die Fuji S9500 heb ik 3 jaar geleden 2ehands gekocht. De knoppen beginnen het te begeven. Ik kan dus nog een half jaar wachten, maar dan heb ik het risico dat hij stuk gaat, en ik per sé iets MOET kopen. En dat ben ik liever voor. Bovendien heb ik dit schooljaar mooi de tijd om te gaan experimenteren. Het jaar daarop studeer ik al af, en dan wil ik hem min of meer onder de knie hebben!lateef schreef op maandag 07 juli 2008 @ 11:10:
[...]
er vanuitgaande dat je nu (bijna) vakantie hebt en op dit moment voor je opleiding geen camera nodig hebt, zou ik even wachten tot er wat meer tweedehands 5D's (van Canon) aangeboden worden voor een goede prijs. een 35/2.0 en een 85/1.8 erbij en je hebt naar mijn idee de mooiste 'budget' set voor een fotografie-opleiding.
ugh, dat is een stevig tasje jaVerwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 11:39:
[...]
kijk! nu komen we verder! bedankt, ik ga dit hele lijstje even overschrijven..
Met de prijzen erbij heb ik een mooi handvat om mijn baas in tuig te krijgenDus die is de sjaak als 'ie terug is van vakantie!!
Qua tas denk ik aan zoiets is misschien wel erg optimistisch voor deze gearHet is in ieder geval een idee!
Snel zat... er zit ook nog een buffer tussen, en afaik zou een 40D dit ding theoretisch er niet uit mogen lopen, dus je cam is je bottleneckIs dat Transcend kaartje snel genoeg voor een beetje actie? Ik snap dat nooit zo goed, ookal verkoop ik ze zelf
Verwijderd
oke, dan hou ik die ook in gedachten!! Ik neem de prijzen mee, ik moet over een uur werken, eens zien wat ze doen zonder korting!Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 11:48:
[...]
ugh, dat is een stevig tasje ja
[...]
Snel zat... er zit ook nog een buffer tussen, en afaik zou een 40D dit ding theoretisch er niet uit mogen lopen, dus je cam is je bottleneck
Ik denk zelf dat ik sommige dingen gewoon niet in onze winkel moet kopen, maar lekker mijn mond houden en online bestellen. Anders wordt het toch te duur, want we zijn nou eenmaal een service winkel, en de mensen betalen dat..
EDIT: oh, een filter! enig idee voor een beetje uv? B&w ofzo?
en de omnibounce? die kost bij ons trouwens dik 45,-!!
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 11:56 ]
de beeldkwaliteit van de 5D is nog altijd een stuk beter dan van de 40D, dat lijkt me toch een stuk belangrijker. en je kan daarnaast primes gebruiken die ontworpen zijn voor het bereik waarvoor ze worden gebruikt, naar mijn idee ook een grote pré, met name wanneer je een fotografie opleiding doet.Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 11:41:
[...]eerlijk gezegd vind ik de 5D nogal verouderd vergeleken met de 40D, dus daar wilde ik niet voor gaan.
Dikke kans dat je beter alles bij de KE kunt halen, maar wie weetVerwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 11:51:
[...]
oke, dan hou ik die ook in gedachten!! Ik neem de prijzen mee, ik moet over een uur werken, eens zien wat ze doen zonder korting!
Ik denk zelf dat ik sommige dingen gewoon niet in onze winkel moet kopen, maar lekker mijn mond houden en online bestellen. Anders wordt het toch te duur, want we zijn nou eenmaal een service winkel, en de mensen betalen dat..
B&W 010 (MRC eventueel) of een hoya SHMCEDIT: oh, een filter! enig idee voor een beetje uv? B&w ofzo?
doen 20e bij de KE, en 5e op ebayen de omnibounce? die kost bij ons trouwens dik 45,-!!
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf, de AF-unit in een 40D is vele malen beter.... Het is net waar je prio's liggen.lateef schreef op maandag 07 juli 2008 @ 11:58:
[...]
de beeldkwaliteit van de 5D is nog altijd een stuk beter dan van de 40D, dat lijkt me toch een stuk belangrijker.
Áls je al primes wílt gebruiken. Om maar te zwijgen over die ontwerp-onzin, een 85/1.8 vind ik bijvoorbeeld persoonlijk fijner werken op een 1.6x dan op een 5D, puur vanwege het effectieve bereik. dat de 85 wat meer glas heeft dan de sensor benut, voel je, behalve wat gewicht, natuurlijk helemaal niets van.en je kan daarnaast primes gebruiken die ontworpen zijn voor het bereik waarvoor ze worden gebruikt, naar mijn idee ook een grote pré, met name wanneer je een fotografie opleiding doet.
Verwijderd
bedankt!! ik ga werkenHenk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:03:
[...]
Dikke kans dat je beter alles bij de KE kunt halen, maar wie weet
[...]
B&W 010 (MRC eventueel) of een hoya SHMC![]()
[...]
doen 20e bij de KE, en 5e op ebay
[...]
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf, de AF-unit in een 40D is vele malen beter.... Het is net waar je prio's liggen.
[...]
Áls je al primes wílt gebruiken. Om maar te zwijgen over die ontwerp-onzin, een 85/1.8 vind ik bijvoorbeeld persoonlijk fijner werken op een 1.6x dan op een 5D, puur vanwege het effectieve bereik. dat de 85 wat meer glas heeft dan de sensor benut, voel je, behalve wat gewicht, natuurlijk helemaal niets van.
waarom zou prioriteit bij een fotografie-opleiding bij auto-focus liggen ipv bij beeldkwaliteit?Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:03:
[...]Hangt er natuurlijk een beetje vanaf, de AF-unit in een 40D is vele malen beter.... Het is net waar je prio's liggen.
met name bij een fotografie opleiding zijn de voordelen daarvan veel groter dan de nadelen.Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:03:
[...]Áls je al primes wílt gebruiken.
en dat je iets niet ziet, maakt het nog geen onzin.
Geen idee, maar ik zie niet in waarom een 40D niet toereikend zou zijn kwa beeldkwaliteit, zeker omdat ze de eerste twee jaar doorlopen is met een S9600. Een 40D heeft verder de voordelen van een cropcam, namelijk dat er wat beter betaalbaar glas verkrijgbaar is dan voor Fullframe, en gezien de mogelijke lening bij het IBG die gebruikt zou moeten worden om deze cam te betalen, zou ik dat zeker niet zien als verwaarloosbaar.lateef schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:09:
[...]
waarom zou prioriteit bij een fotografie-opleiding bij auto-focus liggen ipv bij beeldkwaliteit?
wellicht, maar er bestaat ook zoiets als praktisch nut, ik ken stiekem sophie haar opdrachten die ze zo links en rechts heeft (of iig, hadmet name bij een fotografie opleiding zijn de voordelen daarvan veel groter dan de nadelen.
De énige reden dat je een 85 liever op FF dan op crop zou willen gebruiken, buiten het feit dat je het bereik op FF fijner zou vinden dan, is dat je het mentaal een kutidee vindt dat je glas hebt dan je niet gebruikt. De vorm van de OOF is op FF anders, maar dan moet je dát omschrijven, en niet dat je de lenzen volgens hun ontwerp gebruikt. Daarmee doe je geloven dat een FF-prime op een crop-cam eigenlijk niet is wat het moet zijn, terwijl sommige primes imho alleen maar fijner zijn op crop dan op FF. Dat is een persoonlijke mening, dat klopt, maar dat is jouw bewering net zo goed.en dat je iets niet ziet, maakt het nog geen onzin.
Om nog een voorbeeld te geven: ik zou op crop een 24/1.4 willen hebben (ja, ook liever dan een sigma 30/1.4 die toevallig voor crop is ontworpen), maar op een 5D zou ik dan toch echt voor een 35/1.4 gaan, puur om het _effectieve_ bereik. Dat ik met die 24/1.4 een stukje naast mijn sensor belicht en dus eigenlijk voor dat formaat iets te veel glas bij me heb, zal me echt aan mijn anus oxideren. Evenals wat dat ding op FF doet, want ik denk liever in beeldhoeken dan in focal lengths
[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 07-07-2008 12:30 ]
een 40D zal best toereikend zijn, maar een 5D is naar mijn mening voor dit soort doeleinden véél beter en zal zich ook wel terug betalen. Daarnaast verwacht ik dat een 5D eind augustus tweedehands zo'n 800-900 euro is en dat scheelt dan niet zoveel met een 40D.Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:18:
[...]Geen idee, maar ik zie niet in waarom een 40D niet toereikend zou zijn kwa beeldkwaliteit, zeker omdat ze de eerste twee jaar doorlopen is met een S9600. Een 40D heeft verder de voordelen van een cropcam, namelijk dat er wat beter betaalbaar glas verkrijgbaar is dan voor Fullframe, en gezien de mogelijke lening bij het IBG die gebruikt zou moeten worden om deze cam te betalen, zou ik dat zeker niet zien als verwaarloosbaar.
en betaalbaar glas voor aps-c, tja de 17-50 van tamron is voor zijn prijs een mooie lens, maar een 35/2.0 en 85/1.8 zijn ook niet zo duur.
natuurlijk zijn de financiën een belangrijke afweging, maar als je toch gaat lenen, kan je beter iets meer lenen voor een betere camera. of ga dan niet voor een 40D, maar voor een goedkoper alternatief, zoals een 400D of kijk eens naar een ander merk.
nou ja, ik ben nog steeds wel redelijk bekend met het curriculum van de verschillende fotografie-opleidingen en de noodzaak voor de snelheid van een zoom is zo ongeveer 0,0.Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:18:
[...]wellicht, maar er bestaat ook zoiets als praktisch nut, ik ken stiekem sophie haar opdrachten die ze zo links en rechts heeft (of iig, had) wat beter, en vaak wil je dan liever een zoom dan een prime, puur vanwege de snelheid waarmee ze moet werken
Maar dat kon jij niet weten
daarnaast als je kan fotograferen - en dat verwacht ik toch wel van iemand die haar derde jaar van een fotografie opleiding in gaat - heb je die snelheid van een zoom helemaal niet nodig.
maar mijn mening is gebaseerd op het feit hoe lenzen ontworpen worden. een extreme groothoek lens, wordt anders ontworpen dan een groothoek lens, die weer anders ontworpen wordt dan een standaardlens, die vervolgens weer anders wordt ontworpen dan een telelens. en er is een reden waarom een lens zo wordt ontworpen.Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:18:
[...]Dat is een persoonlijke mening, dat klopt, maar dat is jouw bewering net zo goed.
ook is er een reden waarom bijv. oude zuiko lenzen op een 5D behoorlijk populair zijn, terwijl je die niet of nauwelijks ziet op aps-c camera's van Canon. en dat heeft allemaal met elkaar te maken.
en dat heeft allemaal niet te maken dat je wellicht een deel van je glas niet gebruikt, want ook dat kan mij aan mijn reet roesten.
Ik had het ook niet over dr opleidinglateef schreef op maandag 07 juli 2008 @ 13:01:
[...]
een 40D zal best toereikend zijn, maar een 5D is naar mijn mening voor dit soort doeleinden véél beter en zal zich ook wel terug betalen. Daarnaast verwacht ik dat een 5D eind augustus tweedehands zo'n 800-900 euro is en dat scheelt dan niet zoveel met een 40D.
en betaalbaar glas voor aps-c, tja de 17-50 van tamron is voor zijn prijs een mooie lens, maar een 35/2.0 en 85/1.8 zijn ook niet zo duur.
natuurlijk zijn de financiën een belangrijke afweging, maar als je toch gaat lenen, kan je beter iets meer lenen voor een betere camera. of ga dan niet voor een 40D, maar voor een goedkoper alternatief, zoals een 400D of kijk eens naar een ander merk.
[...]
nou ja, ik ben nog steeds wel redelijk bekend met het curriculum van de verschillende fotografie-opleidingen en de noodzaak voor de snelheid van een zoom is zo ongeveer 0,0.
daarnaast als je kan fotograferen - en dat verwacht ik toch wel van iemand die haar derde jaar van een fotografie opleiding in gaat - heb je die snelheid van een zoom helemaal niet nodig.
In theorie: jup, je stelling klopt helemaal. In praktijk: mwah, nee, valt meemaar mijn mening is gebaseerd op het feit hoe lenzen ontworpen worden. een extreme groothoek lens, wordt anders ontworpen dan een groothoek lens, die weer anders ontworpen wordt dan een standaardlens, die vervolgens weer anders wordt ontworpen dan een telelens. en er is een reden waarom een lens zo wordt ontworpen.
ook is er een reden waarom bijv. oude zuiko lenzen op een 5D behoorlijk populair zijn, terwijl je die niet of nauwelijks ziet op aps-c camera's van Canon. en dat heeft allemaal met elkaar te maken.
en dat heeft allemaal niet te maken dat je wellicht een deel van je glas niet gebruikt, want ook dat kan mij aan mijn reet roesten.
ook voor commerciele opdrachten heb je geen zoomlenzen nodig, wanneer je kunt fotograferen.
dat vind jij meevallen, ik niet. daarnaast had ik het primair over primes. de 28mm van Canon bijv. is geen hoog vlieger, maar op een 5D zeer goed te gebruiken, op een aps-c camera daarentegen, niet bepaald naar mijn mening. dat soort lenzen, dus die 28mm, maar bijv. ook de 35/2.0 en de 50/1.8, zijn goedkoop en op een full-frame camera goed te gebruiken, op een aps-c camera zou ik ze niet aanraden.Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 13:26:
[...]
In theorie: jup, je stelling klopt helemaal. In praktijk: mwah, nee, valt mee
Hahaha, lekkere kort door de bocht stelling. Sorry, maar hier kan ik echt alleen maar om lachenlateef schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:10:
[...]
ook voor commerciele opdrachten heb je geen zoomlenzen nodig, wanneer je kunt fotograferen.
De enige reden om met primes te willen schieten is omdat ze compact of lichtsterk zijn tov de zooms, verder zijn zooms echt nét zo goed.
Ik vind de primes die je daar noemt sowieso niet echt hoogvliegers, helaas trouwensdat vind jij meevallen, ik niet. daarnaast had ik het primair over primes. de 28mm van Canon bijv. is geen hoog vlieger, maar op een 5D zeer goed te gebruiken, op een aps-c camera daarentegen, niet bepaald naar mijn mening. dat soort lenzen, dus die 28mm, maar bijv. ook de 35/2.0 en de 50/1.8, zijn goedkoop en op een full-frame camera goed te gebruiken, op een aps-c camera zou ik ze niet aanraden.
[ Voor 16% gewijzigd door Henk op 07-07-2008 14:22 ]
Maximaal 450 euro
Ik wil met meer bezig gaan houden met fotografie en een dSLR lijkt me daarvoor geschikt.
Stedelijke omgevingen, auto spotten, auto races (Formule 1, WTCC)
Nope
Canon. Ken veel mensen met Canon dSLR. Ook heb ik in de meivakantie de Canon 350D van me oom kunnen lenen. Deze beviel mij ook goed. Als mij een ander merk wordt geadviseerd zal ik ook zeker naar dat merk kijken.
Nope
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)Advies a.u.b.
De camera ga ik gebruiken op autospot tripjes, autoraces en evenementen en op vakantie. De camera wordt zeker een paar keer per week gebruikt.
Waarschijnlijk wel
Ik gebruik op dit moment (niet lachen aub) mijn Nokia N73. Dit zegt waarschijnlijk genoeg. Ook gebruik ik vaak onze oude Sony Cybershot( 3,2 MP). De kwaliteit van deze camera's is gewoon slecht. Foto's maken zodra het een beetje donker is is bijna onmogelijk. Ik maak wel eens foto's in donkere parkeergarages en dat is met de Nokia onmogelijk en de Sony doet het ook niet veel beter.
Is geen enkel probleem. Met mijn budget lijkt me 2de hands de beste optie
fijn dat je mijn opmerking serieus neemt.Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:20:
[...]Hahaha, lekkere kort door de bocht stelling. Sorry, maar hier kan ik echt alleen maar om lachen
ben ik toch benieuwd welke dat dan zijn. met name van iemand die d'r derde jaar van een fotografie-opleiding in gaat, verwacht ik toch wat meer inhoudelijk diepgang en zie ik totaal geen noodzaak in het hebben van een zoomlens.Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:20:
[...] er zijn plenty toepassingen te verzinnen waarbij de veelzijdigheid van een zoomlens onmisbaar is.
er zijn nog andere redenen om met primes te willen schieten ipv met zooms. iets waarvan ik verwacht dat een derdejaars fotografie studente dat wel zal snappen. zij zal zich namelijk minder druk maken om de technische aspecten en meer belang hechten aan de inhoudelijke.Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:20:
[...]De enige reden om met primes te willen schieten is omdat ze compact of lichtsterk zijn tov de zooms, verder zijn zooms echt nét zo goed.
maar dat heeft andere redenen. redenen ook waarom ik me altijd heb afgevraagd of het een goede move zou zijn voor Nikon om fullframe te gaan. die move was uiteindelijk natuurlijk onoverkomelijk, maar daardoor moeten er wel een hele zut lenzen upgedate worden.Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:20:
[...]Neem een 70-200VR, dat gekke ding doet het op crop geniaal, maar op FF is het bijna huilen.
Mocht je toch nog een ander merk willen overwegen: de Nikon D40 kit is al voor 300 euro te verkrijgen (nieuw). Die heeft een nieuwere sensor dan de 350D en zal qua ruis beter presteren. dan hou je nog 150 euro over voor een 2e hands telelens (al is de kans groot dat je die lens handmatig zult moeten focussen), een tas en wat geheugen.
[ Voor 42% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 07-07-2008 14:51 ]
Hier staat tekst
Volgens mij moet je ergens het woordje sommige toevoegen. In gecontroleerde omgevingen kan het prima werken. Op Het moment dat je totaal geen idee hebt hoe veel ruimte je hebt of hoe dichtbij je kan komen is de flexibiliteit van een zoom denk ik toch wel erg prettig.lateef schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:10:voor commerciele opdrachten heb je geen zoomlenzen nodig, wanneer je kunt fotograferen.
Dus ieder z'n ding
Bedoel je niet oh fuck krijg ik alles wel in beeldlateef schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:37:
zij zal zich namelijk minder druk maken om de technische aspecten en meer belang hechten aan de inhoudelijke.
Dat is dus mijn punt niet, het gaat júist om het inhoudelijke, maar als je goed met zooms kunt werken, kan je zelf de geschikte brandpuntafstand wel bepalen. En nee, het conceptuele gebabbel over de diepgang van het leven omdat ik een wolk langs zag komen die op een boompje leek en dat eerst expressief in mijn foto uit móet laten komen, heb ik vrij weinig mee, en derhalve heb ik ook weinig met werken met primes die weinig toevoegen aan een bereik/diafragma dat ik al heblateef schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:37:
[...]
fijn dat je mijn opmerking serieus neemt.
[...]
ben ik toch benieuwd welke dat dan zijn. met name van iemand die d'r derde jaar van een fotografie-opleiding in gaat, verwacht ik toch wat meer inhoudelijk diepgang en zie ik totaal geen noodzaak in het hebben van een zoomlens.
[...]
er zijn nog andere redenen om met primes te willen schieten ipv met zooms. iets waarvan ik verwacht dat een derdejaars fotografie studente dat wel zal snappen. zij zal zich namelijk minder druk maken om de technische aspecten en meer belang hechten aan de inhoudelijke.
Laten we er maar over stoppen, we kijken heel anders tegen fotografie aanmaar dat heeft andere redenen. redenen ook waarom ik me altijd heb afgevraagd of het een goede move zou zijn voor Nikon om fullframe te gaan. die move was uiteindelijk natuurlijk onoverkomelijk, maar daardoor moeten er wel een hele zut lenzen upgedate worden.
* Henk knufflet lateef
Ik bedoel het niet zo slecht als dat het er soms uit komt
maar het gaat hier niet om jou, maar om iemand die fotografie studeert.Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:58:
[...]heb ik vrij weinig mee
wat mij betreft wel. of iig gaat dit om zaken die naar mijn idee belangrijk zijn voor iemand die fotografie studeert.Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:58:
[...] Dit gaat ook allang niet meer over wat sophie wil
Wat dat betreft ben ik het hier (zoals zeer vaak) met Henk eens.
Jeroen: kijk eens wat je prettig vind vasthouden.
Binnen jouw budget word het een tweedehands 400D of een nieuwe D40 (denk ik zo).
Beide fijn, beide iets anders. Net wat je wilt.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Verwijderd
Dat kan je toch echt niet zo stellen met 2 verschillende fabrikanten en CMOS en CCD.....Sjaak_Afhaak schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:43:
Die heeft een nieuwere sensor dan de 350D en zal qua ruis beter presteren. dan hou je nog 150 euro over voor een 2e hands telelens (al is de kans groot dat je die lens handmatig zult moeten focussen), een tas en wat geheugen.
De meer recente producten hebben misschien hooguit een beter ruisstrijkijzer ingebouwd.
Verwijderd
hier vind ik de grip alleen voor 140, waar vond je hem voor minder?Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:03:
[...]
Dikke kans dat je beter alles bij de KE kunt halen, maar wie weet
[...]
B&W 010 (MRC eventueel) of een hoya SHMC![]()
[...]
doen 20e bij de KE, en 5e op ebay
[...]
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf, de AF-unit in een 40D is vele malen beter.... Het is net waar je prio's liggen.
[...]
Áls je al primes wílt gebruiken. Om maar te zwijgen over die ontwerp-onzin, een 85/1.8 vind ik bijvoorbeeld persoonlijk fijner werken op een 1.6x dan op een 5D, puur vanwege het effectieve bereik. dat de 85 wat meer glas heeft dan de sensor benut, voel je, behalve wat gewicht, natuurlijk helemaal niets van.
Ik kwam deze prime nog tegen. Wel grappig.
Weet je heel zeker dat dat kaartje bij RAW ook goed presteert? Sorry voor mn gezeur..
Ik heb het mijn collega's gevraagd. De body 40D was trouwens 1249,-. De btw gaat eraf, en dan dus voor inkoopsprijs.. Geen idee wat ik ervoor betaal, dat kan ik pas vragen als hij terug is. Ze vroegen zich af waarom ik zo idioot was 1800/2000 euro aan een camera te besteden. Ik kon toch ook gewoon een Fuji S3 pakken met een leuke nikon lens? Tjah, maar ja, gevoelsmatig heb ik toch liever die 40D hoor! Maar goed.. Ik heb hem vanmiddag weer even vast gehad, en het ligt toch wel lekker in de hand enzo..
Heb wel twee folders uit het rek getrokken: die van de Tamron 17-50mm en de Tamron 70-300. De eerste heeft IF, de 2e niet, klopt dat? Is dat geen nadeel?
Verwijderd
Heb je ook nog tips voor mij?qadn schreef op maandag 07 juli 2008 @ 16:24:
Kunnen we het erop houden dat ieder hier advies geeft wat hij/zei persoonlijk het beste acht?
Wat dat betreft ben ik het hier (zoals zeer vaak) met Henk eens.
Jeroen: kijk eens wat je prettig vind vasthouden.
Binnen jouw budget word het een tweedehands 400D of een nieuwe D40 (denk ik zo).
Beide fijn, beide iets anders. Net wat je wilt.
over IF, het is een voordeel maar alleen onder bepaalde omstandigheden. IF is een voorwaarde voor _goede_ weathersealing, maar dat hebben die tammys toch niet, ook betekend IF vaak dat je front element niet draait tijdens het focusen wat heel erg fijn is bij het gebruik van bepaalde filters.
Ik vind dat je moet kopen wat jouw prettig in de hand licht, of dat nu een 40D, S3, S5, D300 of whatever is.
Wat je aan lensen nodig hebt heb ik geen zicht op, moet je toch echt zelf bedenken.
Die 50 van Canon waar je mee aankwam is een forse bang-for-the-buck maar ik geloof dat Neo er al een paar stuk had gekregen. Persoonlijk geen ervaring mee want ik schiet Nikon.
De vraag is dus heel simpel: wat wil je zelf? Persoonlijk zou ik gaan voor een setje van een 12-24/4, een 35/2 een 85/1.8 en een 180/2.8 of 200/2.8, maar dat ben ik. Henk zijn advies vind ik meer toepasbaar in deze situatie. Vooral omdat ik nogal een prime-gebruiker ben en de meeste mensen niet.
Die Tamron 17-50 is trouwens een geweldige bang-for-buck lens.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Verwijderd
Voor 150,- koop je bijna een 55-200VR 2dehands.Sjaak_Afhaak schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:43:
@Jeroen797:
Mocht je toch nog een ander merk willen overwegen: de Nikon D40 kit is al voor 300 euro te verkrijgen (nieuw). Die heeft een nieuwere sensor dan de 350D en zal qua ruis beter presteren. dan hou je nog 150 euro over voor een 2e hands telelens (al is de kans groot dat je die lens handmatig zult moeten focussen), een tas en wat geheugen.
Verwijderd
toch bedankt.. Ik ben vandaag vrij, dus ik zal nog wel wat speurwerk en rondjes pricewatch doen!qadn schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:17:
Mjah, ik heb wel een tip, maar dat zou nogal bot klinken.
over IF, het is een voordeel maar alleen onder bepaalde omstandigheden. IF is een voorwaarde voor _goede_ weathersealing, maar dat hebben die tammys toch niet, ook betekend IF vaak dat je front element niet draait tijdens het focusen wat heel erg fijn is bij het gebruik van bepaalde filters.
Ik vind dat je moet kopen wat jouw prettig in de hand licht, of dat nu een 40D, S3, S5, D300 of whatever is.
Wat je aan lensen nodig hebt heb ik geen zicht op, moet je toch echt zelf bedenken.
Die 50 van Canon waar je mee aankwam is een forse bang-for-the-buck maar ik geloof dat Neo er al een paar stuk had gekregen. Persoonlijk geen ervaring mee want ik schiet Nikon.
De vraag is dus heel simpel: wat wil je zelf? Persoonlijk zou ik gaan voor een setje van een 12-24/4, een 35/2 een 85/1.8 en een 180/2.8 of 200/2.8, maar dat ben ik. Henk zijn advies vind ik meer toepasbaar in deze situatie. Vooral omdat ik nogal een prime-gebruiker ben en de meeste mensen niet.
Die Tamron 17-50 is trouwens een geweldige bang-for-buck lens.
Misschien kom ik nog meer leuke lenzen tegen..
Iemand ervaring met garantie van bijv. Kamera Express? Als ik een ccd laat reinigen stuur ik hem op neem ik aan? En als het binnen de garantie valt krijg je het vergoed?
Zelf je sensor schoonmaken, is eerst eng, daarna klusje van niks.Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:19:
[...]
Iemand ervaring met garantie van bijv. Kamera Express? Als ik een ccd laat reinigen stuur ik hem op neem ik aan? En als het binnen de garantie valt krijg je het vergoed?
Garantie oid is het zeker niet. Hoogstens een gunst van de winkel als ze het gratis willen doen.
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
wij doen het ook niet altijd gratis, heel soms maar, vandaar de vraag!ajhaverkamp schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:22:
[...]
Zelf je sensor schoonmaken, is eerst eng, daarna klusje van niks.
Garantie oid is het zeker niet. Hoogstens een gunst van de winkel als ze het gratis willen doen.
Verwijderd
oke:Henk schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 12:11:
sophie: misschien wel even een idee dat je aangeeft of je op zoek bent naar zooms, primes, of een combi van beiden...
- Tamron 17-50 staat zowat vast, wegens goede aanbevelingen hier
zoek nog:
- zoom, liefst niet te plastic maar wel beetje goed iig minimaal 70-200, maar 55-250 kan bijv ook.
- primes zijn leuk, maar geen eerste prioriteit. Wel leuk om mee te experimenteren!
Verwijderd
dit doet samen rond de 1980/2070 euro, afhankelijk van de filters.
40D body
tamron 17-50
tamron 70-300
canon ex430+bounce
grip
2 filters
accu's voor de grip
geheugen (dat van jouw tip, henk)
cardreader
en lowe pro nature AW II
Verwijderd
Wat is je beschikbare budget?
rond de 700 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Beeldkwaliteit
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Van alles wat eigenlijk, vakanties, beetje beginnen met foto hobby zoals portretfotografie, sportfoto's e.d. maar voornamelijk om mooie foto's te maken.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Neen
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon, heb een kennissenkring waarin veel compatible lenzen aanwezig zijn (leenbaar
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Naast een kitlens, niet per definitie..
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide?
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Geen profi ambities, gewoon zelf de behoefte om mooie foto's te maken
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, evt lenzen/flitsers
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon Powershot G3, beeldkwaliteit niet altijd optimaal, lage resolutie gebrekkige optische zoom, matige mogelijkheden voor instellen i.e. AF punten e.d.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Absoluut
Ik ben dus op zoek naar een dSLR. Heel fijn dat ik het geld nu heb, jammer dat er zoveel keus is. Tot vorige week dacht ik dat ik er uit was met de Canon 450d (weinig noise, handig bij het fotograferen in huis, donkere situaties, e.d.) veel opties, live view (handig voor mn vriendin die ook wel eens foto's wil maken), en de kitlens schijnt een stuk beter te zijn dan die van de 400d volgens dpreview.com.
Echter, nu bedacht ik me dat 2e hands ook een optie is... en dan komt opeens de Canon 30d ook nog tevoorschijn. Dat was een iets meer prosumer camera dan de 450d. Ik weet alleen niet of de nadelen (geen live-view, geen sensor cleaning, 12mp) opwegen tegen de voordelen (snellere sluitertijd) maar vooral... en daar komt de vraag... beeldkwaliteit... welke levert de beste beeldkwaliteit? 8 mp vs 12 mp maakt me echt niet zoveel uit als de beeldkwaliteit van de 30d significant beter is...
Kan iemand me hier wat meer info over geven?
beetje afhankelijk van het type fotografie wat je doet, zou ik gewoon zonder UV gaan. mocht je ze toch nodig denken te hebben, dan goeie multicoated nemen.Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 15:07:
zijn de gewone UV filters van Hoya trouwens heel slecht? Of toch echt die HMC lijn?
met 1800-2000 lijkt de 40D overigens ook geen budgetaire reden meer te zijn. ik zou toch nog eens goed naar een (tweedehands) 5D kijken, eventueel met een Tamron 28-70/2.8 ipv twee primes. die telelens zou ik vergeten, rijmt sowieso niet met je onderschrift.
ben overigens ook wel nieuwsgierig naar waar je fotografie studeert...
Dit topic is gesloten.
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!