Nee, grey to greyremmelt schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:09:
Dat kan je niet zo zwart wit zien
precies, want het ligt eraan wat precies 14 ms kost. zwart naar wit, of tint verandering...
Ik heb niets te melden.
Vanmiddag ineens een heel raar probleem met mijn MBP.
Het toetsenbord en het touchpad deden het ineens niet meer. Niet in leopard, maar ook niet tijdens het opstarten naar leopard (kon windows ook niet in). Na een half uur aan en uit zetten deden ze het ineens weer
Heel raar.
Verder deed het scherm ook raar tijdens de problemen. Het halve scherm weergaf het beeld niet meer goed. Komt dit iemand bekend voor? Even naar Apple store toe?
Het toetsenbord en het touchpad deden het ineens niet meer. Niet in leopard, maar ook niet tijdens het opstarten naar leopard (kon windows ook niet in). Na een half uur aan en uit zetten deden ze het ineens weer
Verder deed het scherm ook raar tijdens de problemen. Het halve scherm weergaf het beeld niet meer goed. Komt dit iemand bekend voor? Even naar Apple store toe?
Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |
Verwijderd
Ik heb er geen geheugen bijgezet. Alles is nog standaard. Vind het zelf ook een beetje vreemd. Moeilijk te omschrijven ook. Het zijn heel snel klikjes achter elkaar.Bakkert schreef op donderdag 10 april 2008 @ 12:53:
[...]
Heb je er toevallig zelf extra geheugen bij gezet?
Verwijderd
Tenzij de garantie toevallig volgende week verloopt zou ik het eerst even aanzien. Kan een tijdelijke iets zijn. Als het vaker gaat optreden dan wel inbrengen bij een service point.WoBaDijk schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 17:16:
Vanmiddag ineens een heel raar probleem met mijn MBP.
Het toetsenbord en het touchpad deden het ineens niet meer. Niet in leopard, maar ook niet tijdens het opstarten naar leopard (kon windows ook niet in). Na een half uur aan en uit zetten deden ze het ineens weerHeel raar.
Deed ie hier ook, maar wel eerst ram naar HDD schrijven, waardoor het sleepen (met 4 gb) ongeveer 30 seconden duurde. Nu gaat het instant ongeveerKaspers schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 10:28:
[...]
Appart... hier gaat hij dan meestal gewoon in sluimerstand, knipperende led..
Zo, heb ik even de pech dat ik een rotte batterij heb mogen ontvangen met mijn Macbook Pro. Heb de laptop sinds juni, en had na 125 cycles nog 20% health resterend (werktijd ongeveer een kwartier tot 20 minuten).
Volgens de Apple site zou je na 300 cycles nog minstens 80% health over moeten houden. Indien dat niet het geval is zou je een nieuwe batterij krijgen. Heb ze dus even binnengebracht bij een reseller. Even afwachten wat ze zeggen
Want een nieuwe batterij kopen is best prijzig (140€ :-/)
Volgens de Apple site zou je na 300 cycles nog minstens 80% health over moeten houden. Indien dat niet het geval is zou je een nieuwe batterij krijgen. Heb ze dus even binnengebracht bij een reseller. Even afwachten wat ze zeggen
Everything is possible if you really want it.
Hmmm, ik zit na 100 cycles anders ook al op 91%. Waar staat dat van die 300/80%?
Volgens iStat Pro heb ik 245 cycles gehad en mijn health is 87%Hobbles schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 23:49:
Zo, heb ik even de pech dat ik een rotte batterij heb mogen ontvangen met mijn Macbook Pro. Heb de laptop sinds juni, en had na 125 cycles nog 20% health resterend (werktijd ongeveer een kwartier tot 20 minuten).
Volgens de Apple site zou je na 300 cycles nog minstens 80% health over moeten houden. Indien dat niet het geval is zou je een nieuwe batterij krijgen. Heb ze dus even binnengebracht bij een reseller. Even afwachten wat ze zeggenWant een nieuwe batterij kopen is best prijzig (140€ :-/)
Met 125 cycles en nog maar 20% health is er iets mis met je batterij. Ik heb mijn MBP sinds afgelopen juni/juli. Ik zou een keertje bellen met tent waar je het gekocht hebt.
I've visited the Mothership @ Cupertino
Verwijderd
Damn!!4POX schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 11:40:
[afbeelding]
Whoo, vet kewl. Dit kreeg ik vanochtend nadat hij uit de sleep kwam. Mal apparaat
Das niet goed. Ik heb het idee dat ik de sluimer/sleep stand maar niet moet gaan gebruiken als ik mijn macbook volgende week binnen krijg. Ik lees er wel veel rare verhalen over...
Ik heb het 1 keer zo gehad, icm parallels met windows, of het daar aan ligt, geen idee. Ik heb het ook een keer gehad met alleen het pages-scherm. Beide keren na sleep. Verder werkt sluimer/sleep goed, nergens problemen mee. Is iig voor mij geen reden om de sleep niet te gebruiken.
@remmelt: http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html rechterkant onderaan
@remmelt: http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html rechterkant onderaan
Heeft denk ik niets met sleep te maken. Heb dit ook een keer gehad, kreeg alleen andere kleurtjes... Nadat dit was voorgevallen waren de rechten van mijn hoofdaccount gebugged. Kon ik een repair doen met de Leopard disc om het op te lossen. Nu gaat wel weer alles goed4POX schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 11:40:
[afbeelding]
Whoo, vet kewl. Dit kreeg ik vanochtend nadat hij uit de sleep kwam. Mal apparaat

Over de battery health:
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html (rechtsonder bij Battery lifespan)
http://www.apple.com/batteries/replacements.html (zie Notebook Owners)
[ Voor 11% gewijzigd door Hobbles op 12-04-2008 17:46 . Reden: Foto toegevoegd ]
Everything is possible if you really want it.
Ik heb de laatste tijd soms een vreemde fout met Leopard en Finder.
Soms, als ik een map aanmaak, kan ik deze geen naam geven, Het halve toetsenbord lijkt uitgeschakeld te zijn en knoppen als cmd-w en de pijltjestoetsen reageren ook niet.
Wanneer ik Finder opnieuw opstart is dit probleem verholpen, tot ik weer een nieuwe map aanmaak.
Iemand die een verklaring en mogelijk zelfs een oplossing heeft hiervoor?
Soms, als ik een map aanmaak, kan ik deze geen naam geven, Het halve toetsenbord lijkt uitgeschakeld te zijn en knoppen als cmd-w en de pijltjestoetsen reageren ook niet.
Wanneer ik Finder opnieuw opstart is dit probleem verholpen, tot ik weer een nieuwe map aanmaak.
Iemand die een verklaring en mogelijk zelfs een oplossing heeft hiervoor?
Verwijderd
Ik zit de laatste dagen te overwegen een tas voor m'n MPB aan te schaffen, maar eerst zou ik graag wat advies willen hebben van jullie:
Welke gebruiken jullie? Hoe bevalt die?
Welke gebruiken jullie? Hoe bevalt die?
Ik heb een be.ez LeVertigo Lime Drop
http://www.be-ez.com/prod_levertigoLD.html
Gebruik ik naar volle tevredenheid: Goede bescherming van de laptop, minder "breed" doordat de laptop in de lengte vastzit, zéér stevig (zowel tas als draagriem, vorige bags gingen altijd kapot aan de koppeling tussen riem en tas).
Enig nadeel is dat je niet veel plaats hebt voor accessoires: 2 power adapters bvb en het compartiment vooraan zit vol.
Neemt natuurlijk niet weg dat dit een tas is voor "on-the-go"
http://www.be-ez.com/prod_levertigoLD.html
Gebruik ik naar volle tevredenheid: Goede bescherming van de laptop, minder "breed" doordat de laptop in de lengte vastzit, zéér stevig (zowel tas als draagriem, vorige bags gingen altijd kapot aan de koppeling tussen riem en tas).
Enig nadeel is dat je niet veel plaats hebt voor accessoires: 2 power adapters bvb en het compartiment vooraan zit vol.
Neemt natuurlijk niet weg dat dit een tas is voor "on-the-go"
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
Zal inderdaad wel los lopen hoor, ik doe niks anders. Mijn MBP gaat alleen uit als ik op vakantie ga en mijn MBP niet mee gaat. En reboot alleen als dat nodig is voor sommige updates. Verder alleen maar sluimer/sleep stand... Heerlijk, gewoon open klappen en verder werken. Wel let ik er op dat mijn MBP niet met iets bezig is, voordat ik hem dicht klap. En mijn VM's sluit ik altijd af.Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 11:47:
[...]
Damn!!
Das niet goed. Ik heb het idee dat ik de sluimer/sleep stand maar niet moet gaan gebruiken als ik mijn macbook volgende week binnen krijg. Ik lees er wel veel rare verhalen over...
Ik vat em,XiN-eViL schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 23:42:
[...]
Deed ie hier ook, maar wel eerst ram naar HDD schrijven, waardoor het sleepen (met 4 gb) ongeveer 30 seconden duurde. Nu gaat het instant ongeveer.
vraag ik me toch nog 1 ding af:
waarom staat die hibernatemode op 3 met een iMac ?
want met hibernatemode 0 gaat hij dus sneller in sleep, maar geeft niet de zekerheid bij een lege accu, maar de iMac hangt altijd aan het koortje.. dus waarom niet per default op 0 ?
Verwijderd
stroomuitval ?Kaspers schreef op maandag 14 april 2008 @ 11:15:
[...]
Ik vat em,
vraag ik me toch nog 1 ding af:
waarom staat die hibernatemode op 3 met een iMac ?
want met hibernatemode 0 gaat hij dus sneller in sleep, maar geeft niet de zekerheid bij een lege accu, maar de iMac hangt altijd aan het koortje.. dus waarom niet per default op 0 ?
Ik heb me rotgezocht maar ik kan het nergens vinden: kan iemand mij de schermafmeting in cm's geven van de 15.4" macbook pro. Dus breedte*hoogte, niet de diagonaal. Helaas laat mijn wiskundige kennis me in de steek om het zelf te berekenen (tis alweer zolang geleden...)
Nou, ik heb me ook rotgezocht voor je, en 2 tellen Googlen gaf mij:
http://www.ehmac.ca/anyth...surements.html#post474771
via:
Google
Anyway, ik heb ook nog een klein probleempje. M'n surround setje van tig jaar oud wil ik aansluiten op m'n mbp, maar het wil niet helemaal lukken. Er zit een digital input op dat setje, maar dat kan alleen aangesloten worden met tulpjes. Maar er zaten jack plugs naar tulp stekker converters bij, dus ik heb nu die jackplug in m'n headset aansluiting van m'n mbp zitten, daaraan gekoppeld zit weer die tulp stekker van het draad dat zit aangesloten op het surround setje (daar wel direct via tulp natuurlijk). M'n mac herkent fijn de jackplug, maar weigert geluid te geven. Iemand suggesties?
via:
Anyway, ik heb ook nog een klein probleempje. M'n surround setje van tig jaar oud wil ik aansluiten op m'n mbp, maar het wil niet helemaal lukken. Er zit een digital input op dat setje, maar dat kan alleen aangesloten worden met tulpjes. Maar er zaten jack plugs naar tulp stekker converters bij, dus ik heb nu die jackplug in m'n headset aansluiting van m'n mbp zitten, daaraan gekoppeld zit weer die tulp stekker van het draad dat zit aangesloten op het surround setje (daar wel direct via tulp natuurlijk). M'n mac herkent fijn de jackplug, maar weigert geluid te geven. Iemand suggesties?
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Je surround-setje heeft een zogenaamde coaxiale digitale input. Je MBP heeft echter alleen een optische digitale (toslink genaamd) output. Wat je nu doet is een analoog signaal vanuit de MBP naar de digitale ingang van je surround setje sturen. Dat gaat dus niet werken.scorpie schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:35:
via:
Wat jij dus nodig hebt is een toslink to coax converter. Daar zijn gewoon standaard kastjes voor te koop.
Check, daar had ik nog niet aan gedacht, thnx
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Correctie nog. De MBP heeft geen toslink maar een optische minijack uitgang.
Veel van die converters hebben echter een toslink ingang. Dus heb je een optische minijack kabel naar toslink nodig.
Dank, ik had het woord "dimension" moeten gebruiken in mijn zoektochtscorpie schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:35:
via:
Verwijderd
Dat vraag ik me toch wel eens af. Waarom zou je dat doen? Met name een mbp start in iets van 20-30 seconden op. Ik zet hem dan liever uit 's nachts of als ik hem niet bij me heb. Maakt die toch een stuk minder loze uren, beter voor de duurzaamheid lijkt me. Ook met een schuin oog kijkend naar Al Gore...webmail schreef op zondag 13 april 2008 @ 21:17:
[...]
Zal inderdaad wel los lopen hoor, ik doe niks anders. Mijn MBP gaat alleen uit als ik op vakantie ga en mijn MBP niet mee gaat. En reboot alleen als dat nodig is voor sommige updates. Verder alleen maar sluimer/sleep stand... Heerlijk, gewoon open klappen en verder werken. Wel let ik er op dat mijn MBP niet met iets bezig is, voordat ik hem dicht klap. En mijn VM's sluit ik altijd af.
En als OS X dan eenmaal geladen is wil je dat je Safari / Finder / Mail / iCal gelijk launchen, zodat je daarop niet hoeft te wachten.Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 21:28:
[...]
Dat vraag ik me toch wel eens af. Waarom zou je dat doen? Met name een mbp start in iets van 20-30 seconden op. Ik zet hem dan liever uit 's nachts of als ik hem niet bij me heb. Maakt die toch een stuk minder loze uren, beter voor de duurzaamheid lijkt me. Ook met een schuin oog kijkend naar Al Gore...
Nee, dank je. OS X is mij te traag als er nog niets gecached is, ik vind het heerlijk dat sleep weer goed werkt, sinds de laatste firmware update!
En daarbij, waarom zou je een machine moeten rebooten? Als je MBP in deepsleep staat, dan gebruikt het nagenoeg geen energie en is de machine net zo goed 'uit'.
Volgens mij verlies ik zo'n 8-10% batterij in een uurtje of 12 in sleep mode. Het valt heel erg mee in principe.VisionMaster schreef op maandag 14 april 2008 @ 21:45:
En daarbij, waarom zou je een machine moeten rebooten? Als je MBP in deepsleep staat, dan gebruikt het nagenoeg geen energie en is de machine net zo goed 'uit'.
Het is ihmo onzin om een Mac niet te laten slapen vanwege het stroomverbruik. Natuurlijk helpt het iets, maar er zijn andere manier waarbij je geen comfort hoeft in te leveren en waarschijnlijk meer kunt besparen. Apple heeft zich juist de afgelopen jaren enorm gefocused op het terugdringen van het energieverbruik, ook tijdens 't slapen en de uitstand. Apple heeft genoeg dubieuze praktijken in het licht van 't milieu, maar op dit gebied kunnen veel fabrikanten van consumentenapparatuur een voorbeeld nemen aan Apple.
Hier is bijv. het rapport over de Macbook Pro te vinden. In de uitstand (dus ook deepsleep) verbruikt de MBP 0,85 wat in de slaapstand is dat 1,16 wat. Dat is een verschil van 0,3 wat, vrijwel verwaarloosbaar dus
.
Hier is bijv. het rapport over de Macbook Pro te vinden. In de uitstand (dus ook deepsleep) verbruikt de MBP 0,85 wat in de slaapstand is dat 1,16 wat. Dat is een verschil van 0,3 wat, vrijwel verwaarloosbaar dus
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Verwijderd
Hallo,
Ik ben van plan om binnenkort, wanneer het nieuwe model Mackbook pro uitkomt, de vorige versie (de recente nu dus) te gaan kopen.
En dan wel de basic versie.
Ik ben nog niet helemaal zeker of het nu een Macbook pro of een gewone Macbook word, vooral vanwege het grote prijsverschil, en ik heb nog wel een paar vraagjes, en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
1. Als ik windows met bootcamp ernaast installeer werken alle specs gewoon naar behoren, zoals bijvoorbeeld de videokaart voor het gamen?
2. Ik heb een surroundsound speakersysteem, en die heeft 3 audioplugjes, nu heb ik begrepen dat de Macbook (pro) er maar 1 heeft? Of zijn hier converters voor te vinden?
3. Ik wil de Macbook pro ook voor gamen gebruiken, denk aan spellen zoals battlefield 2, en C&C 3, de basic editie is hier toch meer dan goed genoeg voor?
4. Ik heb gehoord dat de nieuwe modellen misschien al juni uitkomen, is heir al meer info over beschikbaar? En dan komen die macbooks toch met fikse korting?
5. Hoe vinden jullie de Multi-Touch over het algemeen werken?
6. Ik wil de Macbook pro waarschijnlijk in de ifactors in Den haag gaan kopen, heeft iemand ervaring met deze winkel?
7.Hoe bevalt het toetsenbord jullie in vergelijking met een 'gewoon' toetsenbord, ik heb het idee dat die van de Macbook echnt helemaal tegen het scherm aan zit en dat je je handen zo ver moet rijken.
8. Geef me wat redenen waaarom ik toch echt de MB pro moet nemen en niet de gewone (zwarte) Macbook.
Alvast bedankt!
Niek
Ik ben van plan om binnenkort, wanneer het nieuwe model Mackbook pro uitkomt, de vorige versie (de recente nu dus) te gaan kopen.
Ik ben nog niet helemaal zeker of het nu een Macbook pro of een gewone Macbook word, vooral vanwege het grote prijsverschil, en ik heb nog wel een paar vraagjes, en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
1. Als ik windows met bootcamp ernaast installeer werken alle specs gewoon naar behoren, zoals bijvoorbeeld de videokaart voor het gamen?
2. Ik heb een surroundsound speakersysteem, en die heeft 3 audioplugjes, nu heb ik begrepen dat de Macbook (pro) er maar 1 heeft? Of zijn hier converters voor te vinden?
3. Ik wil de Macbook pro ook voor gamen gebruiken, denk aan spellen zoals battlefield 2, en C&C 3, de basic editie is hier toch meer dan goed genoeg voor?
4. Ik heb gehoord dat de nieuwe modellen misschien al juni uitkomen, is heir al meer info over beschikbaar? En dan komen die macbooks toch met fikse korting?
5. Hoe vinden jullie de Multi-Touch over het algemeen werken?
6. Ik wil de Macbook pro waarschijnlijk in de ifactors in Den haag gaan kopen, heeft iemand ervaring met deze winkel?
7.Hoe bevalt het toetsenbord jullie in vergelijking met een 'gewoon' toetsenbord, ik heb het idee dat die van de Macbook echnt helemaal tegen het scherm aan zit en dat je je handen zo ver moet rijken.
8. Geef me wat redenen waaarom ik toch echt de MB pro moet nemen en niet de gewone (zwarte) Macbook.
Alvast bedankt!
Niek
Ja, geen probleem. Alsof je een Windowslapop hebt.Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 21:27:
1 uitgang..... optisch. Valt daar niet wat mee te doen?2. Ik heb een surroundsound speakersysteem, en die heeft 3 audioplugjes, nu heb ik begrepen dat de Macbook (pro) er maar 1 heeft? Of zijn hier converters voor te vinden?
Ik speel nu met de 2.2 GHz C2D en de 8600 GT 128 Mb C&C... en het draait alleraardigst.3. Ik wil de Macbook pro ook voor gamen gebruiken, denk aan spellen zoals battlefield 2, en C&C 3, de basic editie is hier toch meer dan goed genoeg voor?
Geen idee. Geruchten komen en gaan. Bij nieuw model is het oude model vaak een tikkie goedkoper, dat wel.4. Ik heb gehoord dat de nieuwe modellen misschien al juni uitkomen, is heir al meer info over beschikbaar? En dan komen die macbooks toch met fikse korting?
Alleen de GPU eigenlijk. Details als afwerking enzo vallen weg bij aansluiten extern scherm/Tobo, de GPU blijft. Als je spellen wil spelen is de pro zeker in het voordeel.8. Geef me wat redenen waaarom ik toch echt de MB pro moet nemen en niet de gewone (zwarte) Macbook.
Verwijderd
1. Geen probleem, zover ik weet werkt alleen de webcam niet, verder werkt alles prima.Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 21:27:
Hallo,
2. Daar is hierboven al het een en ander over gezegd...
3. Ja, voor deze games is de basic prima geschikt.
4. Daar is hier ook al veel over gezegd, niemand kan dat met zekerheid zeggen aangezien Apple niks officieel loslaat.
5. Werkt heel goed, ik heb een hekel aan touchpads maar deze werkt best lekker.
6. Geen idee...
7. Ja, maar dat is juist fijn, heb je veel plaats voor je polsen.
8. Dat kan niemand voor je bepalen. Ligt eraan waar je hem voor gebruikt. Als je veel zware games speelt moet je een pro hebben, doe je veel video bewerking moet je een pro hebben, wil je een wat groter scherm dan 13" moet je ook een pro hebben. Verder kan de gewone macbook ook alles aan. Wat voor mij persoonlijk doorslaggevend was om een pro te halen is dat hij toch meer future proof is dan de macbook, met name door de dedicated gpu.
Maar welke versie wil je nu halen? Het nieuwe model, het recente model of het vorige model?

Verwijderd
bedankt voor de 2 reacties hierboven.Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 21:48:
[...]
1. Geen probleem, zover ik weet werkt alleen de webcam niet, verder werkt alles prima.
2. Daar is hierboven al het een en ander over gezegd...
3. Ja, voor deze games is de basic prima geschikt.
4. Daar is hier ook al veel over gezegd, niemand kan dat met zekerheid zeggen aangezien Apple niks officieel loslaat.
5. Werkt heel goed, ik heb een hekel aan touchpads maar deze werkt best lekker.
6. Geen idee...
7. Ja, maar dat is juist fijn, heb je veel plaats voor je polsen.
8. Dat kan niemand voor je bepalen. Ligt eraan waar je hem voor gebruikt. Als je veel zware games speelt moet je een pro hebben, doe je veel video bewerking moet je een pro hebben, wil je een wat groter scherm dan 13" moet je ook een pro hebben. Verder kan de gewone macbook ook alles aan. Wat voor mij persoonlijk doorslaggevend was om een pro te halen is dat hij toch meer future proof is dan de macbook, met name door de dedicated gpu.
Maar welke versie wil je nu halen? Het nieuwe model, het recente model of het vorige model?
Ik wil de recente kopen wanneer die zo rond de 1500,- ligt, en dat gebeurt denk ik net nadat ze een nieuw model introduceren,zoals 2 maanden geleden. Dan is het voor mij toch wel aantrekkelijk.
Verwijderd
Prognose voor een MBP update is september 2008. Zie http://www.yooph.nl/product/nieuws/koopwijzer/Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 21:53:
[...]
bedankt voor de 2 reacties hierboven.
Ik wil de recente kopen wanneer die zo rond de 1500,- ligt, en dat gebeurt denk ik net nadat ze een nieuw model introduceren,zoals 2 maanden geleden. Dan is het voor mij toch wel aantrekkelijk.
Mogelijk dat de MBP dan ook een restyle krijgt maar dat is niet zeker. Zie o.a.: http://www.yooph.nl/place...r_macbook_en_macbook_pro/ . De huidge MBP zal dan, totdat ze op zijn, naar schatting rond de 15% goedkoper worden (ongeveer 1500 euro lijkt dan aannemelijk voor het basismodel van de MBP). Bij de afgelopen update van februari was de prijsdaling van het oude model zelfs rond de 20% omdat Apple ook de prijzen van de verschillende nieuwe modellen had verlaagd t.o.v. de voorgangers. Vermoedelijk zullen de prijzen van de nieuwe modellen bij de volgende update redelijk stabiel blijven t.o.v. de huidige prijzen. M.a.w. het basismodel van de MBP zal vermoedelijk pakweg 1800 euro blijven kosten.
Over het toetsenbord. Een optie is altijd om een los toetsenbord bij de MBP te kopen. Persoonlijk vind ik dat sowieso wat handiger werken en met een 15,4 inch scherm kan het best qua afstand tot het scherm. Bij een gewone Macbook zou ik dat trouwens niet doen omdat je een kleiner scherm hebt.
Een touchpad blijf ik aanzienlijk minder handig vinden dan een muis. Als je de MBP gewoon thuis gebruikt of eventueel op het werk dan is de aanschaf van een Apple muis het overwegen waard.
Als je het geld hebt liggen zou ik voor een MBP gaan. Ziet er gewoon ook nog weer iets mooier uit, maar als je veel reist is een gewone Macbook weer iets makkelijker mee te nemen. Als je veel onderweg werkt kun je naast je MBP eventueel een UMPC aanschaffen, weliswaar zonder MacOS maar een toestel met een scherm van 9 inch zoals de Asus eee900 (leverbaar in zwart of wit vanaf april/mei) is dan wel zo makkelijk. De Asus wordt geleverd met naar keuze Linux of XP.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2008 23:24 ]
Zoals in de topicwaarschuwing al staat aangegeven mag je die vraag in een eigen topic stellen met iets meer achtergrondinformatie (wat heb je zelf al gevonden etc.), daarbij heeft het verder ook niets te maken met de Macbook ProVerwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 23:10:
Heeft iemand ervaring met het dvd comprimeerpakket Roxio Popcorn 3? Is de kwaliteit van het beeld nog goed als je van een dubbellaags dvd comprimeert naar enkellaags?
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Verwijderd
Klopt....excuusHoedje schreef op woensdag 16 april 2008 @ 00:12:
[...]
Zoals in de topicwaarschuwing al staat aangegeven mag je die vraag in een eigen topic stellen met iets meer achtergrondinformatie (wat heb je zelf al gevonden etc.), daarbij heeft het verder ook niets te maken met de Macbook Pro.

Verwijderd
Ik werk sinds een weekje nu op mijn splinternieuwe MBP C2D 2.5 Ghz. Moet zeggen dat ik echt zwaar onder de indruk ben. Heb hiervoor 9 maanden CS3 moeten draaien op een Dell C810 (P3 1.3 Ghz
). Echt een ware verademing!
@ Wnds
Ik gebruik zelf Crumpler tassen. Een Crumpler Darkside of een Crumpler Sticky Date. Afhankelijk van de hoeveelheid meuk die ik mee mag sjouwen.
@ Wnds
Ik gebruik zelf Crumpler tassen. Een Crumpler Darkside of een Crumpler Sticky Date. Afhankelijk van de hoeveelheid meuk die ik mee mag sjouwen.
Verwijderd
Vanmiddag mijn nieuwe MBP 2.4 ontvangen en voorlopig supertevreden van. Nu vraag ik me toch het volgende af: Bij de eerst startup(ook tot hiertoe de enigste;) ) en wanneer hij uit slaapstand komt maakt hij telkens een "zie ziep" geluidje. Is dit normaal
Het klinkt wel een beetje raar eigelijk.
Dat is de normaal, dat is de DVD drive, enjoy: MacBook, MacBook Pro SuperDrive: Noises from the optical driveVerwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:07:
Vanmiddag mijn nieuwe MBP 2.4 ontvangen en voorlopig supertevreden van. Nu vraag ik me toch het volgende af: Bij de eerst startup(ook tot hiertoe de enigste;) ) en wanneer hij uit slaapstand komt maakt hij telkens een "zie ziep" geluidje. Is dit normaalHet klinkt wel een beetje raar eigelijk.
Verwijderd
Bedankt voor de zeer snelle reply! Blij te horen dat het normaal isHoedje schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:10:
[...]
Dat is de normaal, dat is de DVD drive, enjoy: MacBook, MacBook Pro SuperDrive: Noises from the optical drive.
Verwijderd
Heeft iemand ervaring met macbookpro en een 30" cinema display. deze wil ik namelijk erg graag gaan halen... maar ben beetje bang voor dit: http://www.youtube.com/watch?v=cfc7Qs1OA4Y
iemand tips/ideeen?
iemand tips/ideeen?
15% goedkoper bij introductie.. Dan kun je net zo goed nu kopen.. Als student krijg je bij Surfspot.nl deze maand 14% korting op een nieuwe mac.. wat op 1540 zou komen..
Ok, dat is vreemd. Ik zou naar een Apple winkel gaan als je hier flink aan twijfelt, maar het enige dat ik zou denken dat het is, is dat de DVI aansluiting nog signaal stuurt naar het scherm, maar in dit geval stuurt het geen data en zie je vage en foute shit van de videobuffer op je 30" scherm. Maar dat is dus blijkbaar alleen in FrontRow, wanneer FrontRow het andere scherm overlapt met een zwarte overlay.Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:08:
Heeft iemand ervaring met macbookpro en een 30" cinema display. deze wil ik namelijk erg graag gaan halen... maar ben beetje bang voor dit: http://www.youtube.com/watch?v=cfc7Qs1OA4Y
iemand tips/ideeen?
Of zit ik er compleet naast
Ik heb aan mijn MBP nooit dit probleem gezien. Maar ik heb zelf geen 30" monitor, slechts gebruikt voor een presentatie.
Heb je bij een 30'' ACD niet 2 dvi aansluitingen nodig?Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:08:
iemand tips/ideeen?
There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark
in principe moet je met je macbook pro een 30" scherm aan kunnen sluiten. Je hebt dual-dvi, de maximale resolutie van je videokaart is 2560x1600 pix. Volgens de Apple's website kan een MBP met ati x1600 en gf8600 beiden deze resolutie aan en moeten ze het kunnen aansturen. Als het toch niet werkt ga je toch gewoon terug naar de applestore? laat het ze maar regelen, apple geeft aan dat t moet werkenVerwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:08:
iemand tips/ideeen?
Duallink DVI =! 2x DVI.Royal schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:49:
[...]
Heb je bij een 30'' ACD niet 2 dvi aansluitingen nodig?
Duallink DVI kan alleen tweemaal de resolutie aansturen terwijl DVI dat maar 1x kan. Als je een 30" aansluit op een dvi poort zou je half beeld krijgen omdat niet meer gevuld kan worden.
PhD i.o.
Verwijderd
Iemand een idee of er ook macbooks komen met 15,4" en 1680x1050 of dat dit op een of andere manier te realiseren is?
en dat geloof je zelf? duallink is idd 2x de bandbreedte van dvi, maar zijn niet 2 fysieke aansluitingen... als je een normale dvi aansluiting gebruikt (single link zoals in de MacBook) dan ben je beperkt tot een resolutie van 1920x1080/1200, als je een duallink hebt kan je dus tot 2560x1600. Laat een MBP nu nét een duallink aansluiting hebben (fysiek niets anders hoor)Maximus schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:56:
[...]
Duallink DVI =! 2x DVI.
Duallink DVI kan alleen tweemaal de resolutie aansturen terwijl DVI dat maar 1x kan. Als je een 30" aansluit op een dvi poort zou je half beeld krijgen omdat niet meer gevuld kan worden.
Hoe zit het nu eigenlijk precies met het aantal kleuren dat het scherm van de macbook pro kan weergeven tov windows laptops? Je ziet vaak bij andere laptops er wel bijstaan dat het 16.7 miljoen kleuren kan weergeven. Is dit ook marketing of bezuinigt apple er vooral op?
Of is het vooral softwarespecifiek?
[ Voor 17% gewijzigd door Mr_gadget op 17-04-2008 18:07 ]
Gebruikt een dual-link niet meer van de aanwezige pinnetjes om de dubbele bandbreedte te halen? Dat is wat ik begrepen had, maar kan het mis hebbenjpvk007 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 17:54:
[...]
en dat geloof je zelf? duallink is idd 2x de bandbreedte van dvi, maar zijn niet 2 fysieke aansluitingen... als je een normale dvi aansluiting gebruikt (single link zoals in de MacBook) dan ben je beperkt tot een resolutie van 1920x1080/1200, als je een duallink hebt kan je dus tot 2560x1600. Laat een MBP nu nét een duallink aansluiting hebben (fysiek niets anders hoor)
Lijkt me niet aangezien er dan een ander type scherm in moet komen. Mischien bij de nieuwe Serie MBP's zal zijn.Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 17:45:
Iemand een idee of er ook macbooks komen met 15,4" en 1680x1050 of dat dit op een of andere manier te realiseren is?
Heb eergisteren in de USA mijn MBP gekocht
Ben erg tevreden. Hellaas al weer terug in Nederland. De vlugt die ik terug naar NL had was van NWA met alleen maar transfer's naar Israel
A Soldiers manual and a pair of boots.
Verwijderd
Dat is toch raar, aangezien dell gewoon voor minder geld wel zo'n schermpje kan leveren (blablabla val me niet aan omdat ik het woord dell gebruikTo_Tall schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:31:
[...]
Lijkt me niet aangezien er dan een ander type scherm in moet komen. Mischien bij de nieuwe Serie MBP's zal zijn.
Ik zou graag een MB of een MBP nemen, ware het niet dat ik liever een hogere resolutie heb en de prijs speelt ook een factor, ik heb geen 2000 euro te besteden, nee, dan liever 800 euro.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 19:12 ]
Als je goed leest zeg ik dit ook. Ik bestrijd juist het punt van de door mij gequote persoon dat duallink 2 dvi poorten zou zijn. Duallink heeft de doorvoermogelijkheid van tweemaal de bandbreedte die door een normale DVI poort gaat. Deze zit op de macbook pro en daardoor kan de macbook pro wel een 30" aansturen.jpvk007 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 17:54:
[...]
en dat geloof je zelf? duallink is idd 2x de bandbreedte van dvi, maar zijn niet 2 fysieke aansluitingen... als je een normale dvi aansluiting gebruikt (single link zoals in de MacBook) dan ben je beperkt tot een resolutie van 1920x1080/1200, als je een duallink hebt kan je dus tot 2560x1600. Laat een MBP nu nét een duallink aansluiting hebben (fysiek niets anders hoor)
PhD i.o.
Verwijderd
Ik heb 3 korte vraagjes.
1, Hebben jullie ook dat het groene lampje op de magsafe vaak uit is? Ik weet niet of hij dan nog wel laad...
2. Hebben jullie iPhoto erbij gekregen? Ik niet nml. Ik heb wel iDvd, iTunes etc maar geen iPhoto...
3. Ik heb een h.264 720p hd film gedownload en ik speel het af in vlc player. Maar nu hapert het beeld regelmatig. Het lijkt me toch dat deze MBP dit makkelijk aan moet kunnen. Of niet?
1, Hebben jullie ook dat het groene lampje op de magsafe vaak uit is? Ik weet niet of hij dan nog wel laad...
2. Hebben jullie iPhoto erbij gekregen? Ik niet nml. Ik heb wel iDvd, iTunes etc maar geen iPhoto...
3. Ik heb een h.264 720p hd film gedownload en ik speel het af in vlc player. Maar nu hapert het beeld regelmatig. Het lijkt me toch dat deze MBP dit makkelijk aan moet kunnen. Of niet?
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 22:53 ]
Verwijderd
Hierboven:
lampje uit , hij laad dan nog maar dat is een geldig genoeg reden voor een nieuwe mag safe te krijgen
dus gewoon binnebrengen.
iPhoto zit in iLife, zou nrml moeten voorgeinstalleerd zijn D8 ik.
Ciao'kes.
xyus
lampje uit , hij laad dan nog maar dat is een geldig genoeg reden voor een nieuwe mag safe te krijgen
Ciao'kes.
xyus
Verwijderd
Ja, als ik mijn magsafe eruit haal en weer erin doe gaat het lampje weer aan, maar een tijd later issie weer uit.Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:13:
Hierboven:
lampje uit , hij laad dan nog maar dat is een geldig genoeg reden voor een nieuwe mag safe te krijgendus gewoon binnebrengen.
Ciao'kes.
xyus
iPhoto kan ik echt niet vinden, het staat er niet op, morgen maar eens eens email sturen....
De meeste laptops en eigenlijk ook de meeste normale lcd monitoren hebben een kleurdiepte van 6 bit per kleur. Drie kleuren, r, g en b, en dus 3 * 6 = 18bits kleur. Full colour monitoren hebben een kleurdiepte van 8 bit per pixel, 3* 8 = 24 bits (of ook 256 * 256 * 256 = 16,7 miljoen kleuren).Mr_gadget schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:06:
Hoe zit het nu eigenlijk precies met het aantal kleuren dat het scherm van de macbook pro kan weergeven tov windows laptops? Je ziet vaak bij andere laptops er wel bijstaan dat het 16.7 miljoen kleuren kan weergeven. Is dit ook marketing of bezuinigt apple er vooral op?
De schermen met 6 bits diepte compenseren voor het relatief lage aantal kleuren door een techniek toe te passen die dithering heet, wat er op neer komt dat kleuren benaderd worden, heel kort door de bocht. Sommige mensen hebben hier last van, met name bij hele gladde gradients. Sommige mensen zeggen dat het scherm van recente macbooks "sparkled".
8 bits schermen zijn duur, met name wanneer ze zo dun moeten zijn dat ze in een laptop passen. De meeste mensen zien het verschil toch niet, vandaar dat vrijwel alle laptops en goedkope (maar ook minder goedkope!) normale monitoren een 6 bit scherm hebben.
Kijk maar eens in de specs van de gemiddelde monitor, daar staat vaak dat ze 16,2 miljoen kleuren aan kunnen. Daar missen 500K kleuren, en daar zie je dan meteen dat het 6 bits is, ipv 8bits, die dus wel 16,7M aan kan.
Dit even als technische achtergrond. Wat is nou het probleem waar iedereen het over heeft? Op de Apple site staat dat het scherm in de MB en MBP (en Imac) in staat is om miljoenen kleuren te tonen, terwijl dat niet zo is. Eigenlijk worden er "maar" 262144 (6bit = 2^6 = 64, 64 *3 kleuren) echt getoond en de rest erbij gedithered. Dat is dus een halve waarheid.
Wat maakt het uit in de praktijk? Eigenlijk niet veel. Bedenk dat de meeste laptops en veel desktop monitoren een 6 bit scherm hebben, dit is dus zeker niet een probleem van Apple alleen. Kijk naar hoe het scherm er in jouw ervaring uit ziet en vergeet de klagers. Persoonlijk vind ik het scherm in mijn MBP erg goed, helder en scherp. Inkijkhoek ook prima, en weinig vervelende reflectie. Ik heb het matte scherm gekozen.
iLife staat op een van de twee install discs iirc. (die grijze die je bij je mac kreeg)Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:53:
[...]
Ja, als ik mijn magsafe eruit haal en weer erin doe gaat het lampje weer aan, maar een tijd later issie weer uit.
iPhoto kan ik echt niet vinden, het staat er niet op, morgen maar eens eens email sturen....
Ja, dat kan makkelijk. Maar VLC is een gigantisch slecht programma, wat mega instabiel is. Zelf gebruik ik een custom build van MPlayer (dus niet die versie die al 3 jaar niet geupdate is)Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 22:25:
[ Voor 36% gewijzigd door Vanitas op 18-04-2008 00:16 ]
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
Verwijderd
Zijn er geen andere players voor te vinden dan? (beetje offtopic dit, maar goed)Vanitas schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 00:14:
[...]
iLife staat op een van de twee install discs iirc. (die grijze die je bij je mac kreeg)
[...]
Ja, dat kan makkelijk. Maar VLC is een gigantisch slecht programma, wat mega instabiel is. Zelf gebruik ik een custom build van MPlayer (dus niet die versie die al 3 jaar niet geupdate is)
Je kunt proberen om Quicktime te gebruiken met de Flip4Mac en Perian plugin. Deze zorgen dan voor het afspelen. Werkt bij mij prima.Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 00:39:
[...]
Zijn er geen andere players voor te vinden dan? (beetje offtopic dit, maar goed)
Zo, ontopic
Iemand de leuke concepts al gezien voor de "MacBook Pro en Macbook"?
PhD i.o.
Die waarvan MacRumours schreef: "The images appear identical to previous user-submitted mockups making these unlikely to be legitimate [...]"? Die bedoel je?Maximus schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 07:54:
[...]
Iemand de leuke concepts al gezien voor de "MacBook Pro en Macbook"?
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Op GoT verwachten we ook wat eigen inzet. Het is niet vraag maar raak, daarbij geef je zelf al aan dat het niet meer te maken heeft met specifiek de Macbook Pro. Hier kun je meer informatie vinden over het afspelen van HD content: \[1080p] goeie player hiervoor.Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 00:39:
[...]
Zijn er geen andere players voor te vinden dan? (beetje offtopic dit, maar goed)
Dankzij dat ditheren kunnen er dus we degelijk meer kleuren weergegeven worden (althans voor onze waarneming)remmelt schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 00:05:
Dit even als technische achtergrond. Wat is nou het probleem waar iedereen het over heeft? Op de Apple site staat dat het scherm in de MB en MBP (en Imac) in staat is om miljoenen kleuren te tonen, terwijl dat niet zo is. Eigenlijk worden er "maar" 262144 (6bit = 2^6 = 64, 64 *3 kleuren) echt getoond en de rest erbij gedithered. Dat is dus een halve waarheid.
Ik vind eerlijk gezegd dat hoe ze er technisch toe komen niet zoveel uitmaakt, feit is dat in de testvoorbeelden die ik al gezien heb ik bij de 6-bit overgangen wel de verschillende banden kan onderscheiden, maar dat bij de 8-bit overgangen het er wel degelijk vloeiende uitziet, ondanks dat mijn scherm het dus zogezegd niet zou kunnen weergeven.
Vrij veel dimmers voor verlichting werken overigens op een gelijkaardige manier: het snel aan- en uitschakelen van de lamp om zo netto minder licht te zien.
Van dit soort dimmers zeg je toch ook niet dat ze slechts 2 lichtniveaus kunnen weergeven.
Zie je het lampje wel eens rood branden? Bij een (bijna) volle accu brand het lampje groen, zodra hij aan het laden is, brand ie rood. Misschien is het rode lampje kapot?Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:53:
[...]
Ja, als ik mijn magsafe eruit haal en weer erin doe gaat het lampje weer aan, maar een tijd later issie weer uit.
Verwijderd
ja hij is rood als hij laad en groen als de batterij vol is. Alleen na een tijdje, soms ook meteen, gaat het lampje gewoon uit. haal ik de magsafe eruit en doe em weer erin doet ie het weer.webmail schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:28:
[...]
Zie je het lampje wel eens rood branden? Bij een (bijna) volle accu brand het lampje groen, zodra hij aan het laden is, brand ie rood. Misschien is het rode lampje kapot?

Heb een USA; MacBook PRO gekocht, Alleen je raad het al Power cord is US ONLY
Iemand een idee waar je een power cord kan kopen voor de MAC? Ben net bij de Mac store geweest; deze willen me de wereld stekker aansmeren voor 34 €
Verwijderd
Heb je niet toevallig een iPod lader of iets (kun je ook halen; 20/25 euro) en die duckhead dan op je macsafe adapter zetten. Of is het geen macsafe adapter?
Verwijderd
Laat je MBP dan eens leeg lopen tot 50% of iets. En druk hem er dan eens in want als het goed is blijft hij dan wel de hele tijd oranje..Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 14:57:
[...]
ja hij is rood als hij laad en groen als de batterij vol is. Alleen na een tijdje, soms ook meteen, gaat het lampje gewoon uit. haal ik de magsafe eruit en doe em weer erin doet ie het weer.
powercord is idd amerikaans, nederlandse/europese kan je alleen los bestellen bij de apple store voor een fors bedrag. Ebay is mss een betere oplossing. Wel kan je een NL duckhead kopen voor een paar euro. Dan heb je welliswaar geen 3m kabel, maar kan je iig wel elegant je laptop opladen zonder een lelijke wereldstekker/draadoplossing.To_Tall schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:04:
![]()
![]()
Heb een USA; MacBook PRO gekocht, Alleen je raad het al Power cord is US ONLYHeb wel een wereld stekker alleen dat is beetje houtje touwtje oplossing.
Iemand een idee waar je een power cord kan kopen voor de MAC? Ben net bij de Mac store geweest; deze willen me de wereld stekker aansmeren voor 34 €
Je had toch niet verwacht een NL stekker in de doos aan te treffen
Ik zou trouwens graag €40-50 voor over hebben om een originele aansluiting te hebben, als je een voordeel hebt gehad van €700 om hem in de usa te kopen (en je ook een US keyboard hebt...)
[ Voor 10% gewijzigd door jpvk007 op 18-04-2008 15:41 ]
heb ik ook gehad... keertje blazen in de magsafe aansluiting en alle problemen waren verlopen. gewoon ergens een vuiltje dat op een pinnetje zit (iig bij mij)Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 14:57:
[...]
ja hij is rood als hij laad en groen als de batterij vol is. Alleen na een tijdje, soms ook meteen, gaat het lampje gewoon uit. haal ik de magsafe eruit en doe em weer erin doet ie het weer.
Over die stekker: je weet dat een hele normale platte lelijke ouwe goedkope draad er ook aan past? Twee aders, plat stekkertje, zit vaak aan printers en andere adapters, eigenlijk aan vrijwel alle ongeaarde stekkers. Nadeel: is lelijk en is niet geaard. Lelijkheid of 40 eu? Dat laat ik aan jou over, maar bedenk wel dat de losse stekker (die zonder draad) ook niet geaard is.
Hiero:
Hiero:

Verwijderd
Ik zit sinds vandaag met een probleem op m'n nieuwe MBP:
1. tijdens het lezen van internet pagina's heb ik het probleem dat tekst dubbel wordt weergegeven namelijk zo; eerst de normale tekst en een paar millimeter d'r boven precies dezelfde tekst. Heel vervelend dus.
2. tijdens het afspelen van filmpjes op bv. dumpert.nl flikkeren deze heel erg, ook vervelend.
Hoe los ik dit op?
1. tijdens het lezen van internet pagina's heb ik het probleem dat tekst dubbel wordt weergegeven namelijk zo; eerst de normale tekst en een paar millimeter d'r boven precies dezelfde tekst. Heel vervelend dus.
2. tijdens het afspelen van filmpjes op bv. dumpert.nl flikkeren deze heel erg, ook vervelend.
Hoe los ik dit op?
Misschien ben ik naief, maar ik heb geen flauw idee wat het het probleem is. Eerst dacht ik aan een codec probleem, maar die pagina's dubbele tekst? Zie je GoT ook zo vaag?Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 18:54:
Ik zit sinds vandaag met een probleem op m'n nieuwe MBP:
Hoe los ik dit op?
Zo, ik moet even wat van het hart...
Al een tijdje loop ik te klagen dat ik mijn MacBook Pro niet zo snel meer vind. Ik heb 30GB hdd over van de 120GB. Heb 2x 1GB ram geheugen. En iedere keer kreeg ik een mooie strandbal te zien. Zelfs als er niet veel apps open stonden.
Gisteren heb ik een 320GB hdd gekocht (5400rpm) en in een externe USB behuizing gestopt. Leopard opnieuw geinstalleerd, alle apps e.d. geinstalleerd. Wat denk je, via externe hdd start leopard veel sneller op. Applicaties starten sneller op, geen mooie strandbal meer. En het afsluiten gaat ook heel snel, binnen 10 sec o.i.d. Ok, normaal laat ik hem altijd in de slaapstand, maar toch.
Ik heb mijn MacBook Pro ooit van 10.4.x geupgrade naar Leopard (moest wel, want ik was aan het afstuderen en kon niet al mijn instellingen e.d. kwijtraken). Maar een schone installatie is Leopard echt veel sneller geworden. Helaas kan ik niet zelf de hdd inbouwen, heb niet de juiste torx schroevendraaiertje
. Van de week maar even laten inbouwen bij een Apple store/dealer...
Al een tijdje loop ik te klagen dat ik mijn MacBook Pro niet zo snel meer vind. Ik heb 30GB hdd over van de 120GB. Heb 2x 1GB ram geheugen. En iedere keer kreeg ik een mooie strandbal te zien. Zelfs als er niet veel apps open stonden.
Gisteren heb ik een 320GB hdd gekocht (5400rpm) en in een externe USB behuizing gestopt. Leopard opnieuw geinstalleerd, alle apps e.d. geinstalleerd. Wat denk je, via externe hdd start leopard veel sneller op. Applicaties starten sneller op, geen mooie strandbal meer. En het afsluiten gaat ook heel snel, binnen 10 sec o.i.d. Ok, normaal laat ik hem altijd in de slaapstand, maar toch.
Ik heb mijn MacBook Pro ooit van 10.4.x geupgrade naar Leopard (moest wel, want ik was aan het afstuderen en kon niet al mijn instellingen e.d. kwijtraken). Maar een schone installatie is Leopard echt veel sneller geworden. Helaas kan ik niet zelf de hdd inbouwen, heb niet de juiste torx schroevendraaiertje

probeer leopard eens met een format op de interne hdd te installen. Ik denk eerder dat het probleem in de upgrade van 10.4 het probleem was als ik het zo hoorwebmail schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 20:29:
Zo, ik moet even wat van het hart...
Ik heb mijn MacBook Pro ooit van 10.4.x geupgrade naar Leopard (moest wel, want ik was aan het afstuderen en kon niet al mijn instellingen e.d. kwijtraken). Maar een schone installatie is Leopard echt veel sneller geworden. Helaas kan ik niet zelf de hdd inbouwen, heb niet de juiste torx schroevendraaiertje. Van de week maar even laten inbouwen bij een Apple store/dealer...
valt in ieder geval even te proberen, minder moeite dan dat hele ding openschroeven als het niet nodig blijkt
Wilde sowieso een harddisk upgrade, van 120GB naar 320GBbolleh schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 20:54:
[...]
probeer leopard eens met een format op de interne hdd te installen. Ik denk eerder dat het probleem in de upgrade van 10.4 het probleem was als ik het zo hoor
valt in ieder geval even te proberen, minder moeite dan dat hele ding openschroeven als het niet nodig blijkt
Was een mooie gelegenheid om het te testen op een externe schijf.
Ben nu de 320GB schijf aan het inrichten, al mijn documenten overzetten, al mijn appz even controleren of die allemaal werken. Als alles helemaal in orde is, harddisk overzetten en klaar. De 120GB ga ik daarna formateren naar fat32, zodat ik deze kan gebruiken op zowel Windows als Mijn Mac.
Verwijderd
Inmiddels werkt alles weer naar behoren? hm misschien was m'n leopard even verkouden ofzoVisionMaster schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 19:53:
[...]
Misschien ben ik naief, maar ik heb geen flauw idee wat het het probleem is. Eerst dacht ik aan een codec probleem, maar die pagina's dubbele tekst? Zie je GoT ook zo vaag?
Verwijderd
Vraag je dat nou aan jezelf?Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 22:23:
[...]
Inmiddels werkt alles weer naar behoren? hm misschien was m'n leopard even verkouden ofzo
[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2008 01:37 ]
zoek op marktplaats / ebay naar duckhead. Die kun je voor een tientje of zo los kopen. Er zijn ook duckheads met snoer, ook een 10-tje. Je gaat dan zo'n 20-25 euro uitgeven aan imi-duckheads.To_Tall schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:04:
![]()
![]()
Heb een USA; MacBook PRO gekocht, Alleen je raad het al Power cord is US ONLYHeb wel een wereld stekker alleen dat is beetje houtje touwtje oplossing.
Kun je imho beter een ori adaptor kopen....
Je hebt trouwens ruim 300 Euro bespaard op je MBP, ga dan niet zeuren over een one time uitgave van 34... Maar, ieder z'n ding
* joeltje heeft dito gedaan, importeren, en een neuwe adaptor gekocht.
Ik heb niets te melden.
Verwijderd
Het volgende merkte ik op bij men nieuwe penryn MBP (eerste mac) bij het branden van een muziekcdtje: het insteken van de cd maakt klikklaklak geluid(precies of de cd wordt verbrijzeld), vervolgens gaat de cd superhard draaien(bij het branden in itunes) en uiteindelijk maakt hij bij het uitwerpen van de schijf ongeveer hetzelfde rare geluid als het insteken. CDtje is gelukkig wel prima gebrand.
Normaal die geluien?
Normaal die geluien?
Hoedje schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:10:
[...]
Dat is de normaal, dat is de DVD drive, enjoy: MacBook, MacBook Pro SuperDrive: Noises from the optical drive.
bedenk dat fat32 geen bestanden groter dan 4gb ondersteund. En nu denk je ach die heb ik toch vrijwel nooit, maar dat dacht ik ookwebmail schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 21:14:
[...]
Als alles helemaal in orde is, harddisk overzetten en klaar. De 120GB ga ik daarna formateren naar fat32, zodat ik deze kan gebruiken op zowel Windows als Mijn Mac.
Mijn Macbook Pro (niet de nieuwste maar die ervoor) loopt de laatste week constant vast! Ik kan dan gewoon niks meer alles is bevroren. Nu ging ik op zoek naar logs maar vond alleen die in de library waar ik niet echt wijs uit wordt.
Heeft iemand een suggestie voor het vinden van de oorzaak van dit probleem?
Heb er ook last van gehad, revisie juni 2007, maar dat bleek time machine te zijn.javami schreef op zondag 20 april 2008 @ 10:14:
[...]
bedenk dat fat32 geen bestanden groter dan 4gb ondersteund. En nu denk je ach die heb ik toch vrijwel nooit, maar dat dacht ik ook
Mijn Macbook Pro (niet de nieuwste maar die ervoor) loopt de laatste week constant vast! Ik kan dan gewoon niks meer alles is bevroren. Nu ging ik op zoek naar logs maar vond alleen die in de library waar ik niet echt wijs uit wordt.
Met time machine uit ging alles lekker, ik heb uiteindelijk de schijf opnieuw geformatteerd (time machine) en het ging weer lekker.
ben het helemaal met je eens, maar ik wil gewoon overal mijn hdd overal kunnen gebruiken, zowel op mijn Mac, als op andere Win/Linux computers. Ondanks de beperkingen, is fat32 nog het meest compatible.javami schreef op zondag 20 april 2008 @ 10:14:
[...]
bedenk dat fat32 geen bestanden groter dan 4gb ondersteund. En nu denk je ach die heb ik toch vrijwel nooit, maar dat dacht ik ook
Heb je een clean install gedaan? of een upgrade van 10.4.x naar 10.5.x (welke versie draai je eigenlijk?) Heb je toevallig recent software geinstalleerd/verwijderd? Andere dingen veranderd?
Verwijderd
Ik deel het even mee, en ja dat laatste is misschien een verklaring waarom die dat nou deed. Ik dacht even hardop
Ik kan nu ook prima uit de voeten. Vind alleen jammer dat je geen losse kabel kan kopen.. Zal kijken wat ik gaat doen.joeltje schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 07:32:
[...]
zoek op marktplaats / ebay naar duckhead. Die kun je voor een tientje of zo los kopen. Er zijn ook duckheads met snoer, ook een 10-tje. Je gaat dan zo'n 20-25 euro uitgeven aan imi-duckheads.
Kun je imho beter een ori adaptor kopen....
Je hebt trouwens ruim 300 Euro bespaard op je MBP, ga dan niet zeuren over een one time uitgave van 34... Maar, ieder z'n ding
* joeltje heeft dito gedaan, importeren, en een neuwe adaptor gekocht.
Ik vraag me af waar de licht sensor zit die je scherm dimt als het donker wordt. Zonetje tis hier half bewolkt en scherm is nu net een licht spel aan het uivoeren licht donker
Systeemvoorkeuren --> beeldscherm --> Vinkje 'Pas automatisch aan bij verandering van omgevingslicht'Ik vraag me af waar de licht sensor zit die je scherm dimt als het donker wordt. Zonetje tis hier half bewolkt en scherm is nu net een licht spel aan het uivoeren licht donkeris het uit te schakelen? of aan te passen?
Sensoren zitten trouwens bij je speakers, houd je handen er maar eens op.
Nog nooit meegemaakt.Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 22:23:
[...]
Inmiddels werkt alles weer naar behoren? hm misschien was m'n leopard even verkouden ofzo
Anyway je had ook eerst even verschillende browsers kunnen proberen.

Opera, Firefox, Camino noem maar op, genoeg keuze.
Niet echt meer een relevante vraag... maar welke browser gebruik(te) je?
:: Second Place Is First Place Loser ::
Ik had voor mijn MBP een Time Machine, maar die HDD kan ik niet meer gebruiken. Geen probleem verder, want die HDD moest in een kapotte laptop.
Nu zag ik vandaag deze aanbieding: http://www.ibood.com/site/nl/iboodSpecs.php
Zou deze ook samenwerken met Time Machine? Misschien zelfs wireless?
"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."
Dat heeft verder niet zoveel te maken met de Macbook Pro. In dit topic wordt het wel uitgebreid besproken: [Time Machine] via netwerk share. Het kan op zich wel, maar het is niet ideaalReCreator schreef op maandag 21 april 2008 @ 08:28:
Ik had voor mijn MBP een Time Machine, maar die HDD kan ik niet meer gebruiken. Geen probleem verder, want die HDD moest in een kapotte laptop.
[ Voor 4% gewijzigd door Hoedje op 21-04-2008 09:14 ]
Nee wist inderdaad ook niet zo goed waar te plaatsenHoedje schreef op maandag 21 april 2008 @ 09:13:
[...]
Dat heeft verder niet zoveel te maken met de Macbook Pro. In dit topic wordt het wel uitgebreid besproken: [Time Machine] via netwerk share. Het kan op zich wel, maar het is niet ideaal.
Ik denk er nog wel even over na
[ Voor 5% gewijzigd door ReCreator op 21-04-2008 09:42 ]
"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."
En met niet ideaal bedoelt Hoedje:
Een backup hoort perfect te zijn. Je hoort na het maken van een backup je schijf te kunnen formateren en er zeker van te kunnen zijn dat je alles snel kan terugzetten. Hoe zeker ben je daarvan? Hoe zeker kun je zijn? Dat hangt af van de gekozen techniek.
Time machine is prima software en is als backupmethode een aanrader, daar ligt het niet aan. TM heeft wel ondersteunende hardware nodig. Hier volgt het probleem met netwerkschijven.
Stel, TM schrijft een stukje backup weg. Een normale harde schijf, extern of intern, geeft dan door: data weggeschreven, waarna we ervan uit kunnen gaan dat de data op de schijf is aangekomen. Een netwerkschijf geeft echter alleen door: data ontvangen. Het wegschrijven is daarmee niet gegarandeerd, en dus is de data niet gegarandeerd op de schijf aangekomen (stroomuitval, kapotte schijf, etc) Zo is de backup dus niet gegarandeerd, en daarmee niet veilig genoeg.
Daarnaast zijn er nog problemen met het maken van een HFS+ share, maar dat is allemaal in software te regelen met een disk image. Dat is even listig maar niet het punt.
De Time Capsule stuurt wel terug dat de data op schijf is geschreven, en is daarmee dus op dit moment de enige netwerkschijf die dat doet en door Apple wordt ondersteund. In principe is het een kwestie van tijd totdat andere schijven dat ook zouden kunnen, ik weet echter niet of die specs door Apple zijn vrijgegeven, en ik vrees het ergste.
Een backup hoort perfect te zijn. Je hoort na het maken van een backup je schijf te kunnen formateren en er zeker van te kunnen zijn dat je alles snel kan terugzetten. Hoe zeker ben je daarvan? Hoe zeker kun je zijn? Dat hangt af van de gekozen techniek.
Time machine is prima software en is als backupmethode een aanrader, daar ligt het niet aan. TM heeft wel ondersteunende hardware nodig. Hier volgt het probleem met netwerkschijven.
Stel, TM schrijft een stukje backup weg. Een normale harde schijf, extern of intern, geeft dan door: data weggeschreven, waarna we ervan uit kunnen gaan dat de data op de schijf is aangekomen. Een netwerkschijf geeft echter alleen door: data ontvangen. Het wegschrijven is daarmee niet gegarandeerd, en dus is de data niet gegarandeerd op de schijf aangekomen (stroomuitval, kapotte schijf, etc) Zo is de backup dus niet gegarandeerd, en daarmee niet veilig genoeg.
Daarnaast zijn er nog problemen met het maken van een HFS+ share, maar dat is allemaal in software te regelen met een disk image. Dat is even listig maar niet het punt.
De Time Capsule stuurt wel terug dat de data op schijf is geschreven, en is daarmee dus op dit moment de enige netwerkschijf die dat doet en door Apple wordt ondersteund. In principe is het een kwestie van tijd totdat andere schijven dat ook zouden kunnen, ik weet echter niet of die specs door Apple zijn vrijgegeven, en ik vrees het ergste.
Begin me steeds meer te ergeren aan mijn MBP. De HD is namelijk gaan resoneren en werken alle oppervlakten als een soort klank kast. Nu heb ik dus continu een irritante zoem. Tenzij me coolfeets gebruik. Natuurlijk is het niet te verwachten dat Apple dit fixt, want de HD werkt gewoon verder en weer een paar dagen zonder laptop zie ik ook niet zitten. Vraag me nu af of het nuttig is om er een andere HD erin in te zetten grote kans dat deze na tijd ook gaan resoneren. Met plastieken pc laptops geen last van gehad.
Zit ie niet toevallig een klein beetje los? Het is natuurlijk wel risky om dat ding open te maken... anders even contact opnemen met Apple?
Ik wacht zelf even tot juni of er misschien een aankondiging komt van een vernieuwde versie. Veel mensen roepen dat zo'n eerste versie nog wat kinderziektes heeft en je beter een 'vertrouwde' MBP kunt kopen van de huidige generatie. Maar het valt mij wel op dat ze niet probleemloos zijn. Gele waas over het scherm, scherm dat niet goed aangaat (sinds LED-schermen), problemen met accu's, scherm dat in gesloten toestand niet even netjes aansluit, iets tussen scherm en toetsenbord in moeten leggen om krassen oid te voorkomen. En dan nog de meer softwarematige problemen zoals het niet goed wakker worden en grafische problemen/artifacts.
Snap dat je op internet altijd de probleemgevallen leest en nooit mensen die geen probleem hebben, maar vind het wel apart dat zo'n laptop die al tig jaar op de markt is in het hogere prijssegment aardig wat veelvoorkomende problemen kent. Het weerhoud mij er niet van maar vind het wel opvallend
Snap dat je op internet altijd de probleemgevallen leest en nooit mensen die geen probleem hebben, maar vind het wel apart dat zo'n laptop die al tig jaar op de markt is in het hogere prijssegment aardig wat veelvoorkomende problemen kent. Het weerhoud mij er niet van maar vind het wel opvallend
Over de "behuizing"Tom schreef op maandag 21 april 2008 @ 17:33:
Ik wacht zelf even tot juni of er misschien een aankondiging komt van een vernieuwde versie. Veel mensen roepen dat zo'n eerste versie nog wat kinderziektes heeft en je beter een 'vertrouwde' MBP kunt kopen van de huidige generatie. Maar het valt mij wel op dat ze niet probleemloos zijn. Gele waas over het scherm, scherm dat niet goed aangaat (sinds LED-schermen), problemen met accu's, scherm dat in gesloten toestand niet even netjes aansluit, iets tussen scherm en toetsenbord in moeten leggen om krassen oid te voorkomen. En dan nog de meer softwarematige problemen zoals het niet goed wakker worden en grafische problemen/artifacts.
Het niet aansluiten van je scherm en de krassen is makkelijk te verklaren. Niet aansluiten van het scherm komt door sluit mechanisme, de hinge die het scherm omhoog trekt en het slot die het vast houdt als het scherm gesloten is. Het is van een metaal en dat buigt nu eenmaal, of nu een oude of nieuwe mbp hebt je blijft het hebben. En het krassen heb je met elke laptop, onderweg beweegt het scherm door het lopen, stoten, boeken etc.
Heb nog zo'n veel voorkomende probleem, bij de 17" mbp buigt de topcase(dus niet de lid) boven de cd-rom speler door, puur omdat het de plek is waar je palm rust wanneer je typt. Kijk maar naar 't cd-rom slot verschil tussen de 15" en de 17". Het werkt verder wel, maar het ziet er gewoon niet uit.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.