[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 85.264 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-04 21:06

MacBook Pro

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~piet2081/GC/mb1.jpg
MacBook Pro - Specs:

• 15,4-inch (1440x900 LED) of 17-inch (1680x1050 of 1920x1200 LED) breedbeeldscherm (mat of glossy)
• 2,4GHz, 2,5GHz of 2,6 Ghz Intel Core 2 Duo
• 2 GB werkgeheugen (uitbreidbaar tot 4 GB)
• 800MHz frontside-bus en hoofdgeheugen
• PCI Express-architectuur
• 200 GB (5400 rpm), 250 GB (5400 rpm), 200 GB (7200 rpm) of 300 GB (4200 rpm) Seriële ATA-schijf
• NVIDIA GeForce 8600M GT met 256MB of 512MB GDDR3 SDRAM
• ExpressCard/34-sleuf
• Dual-link DVI, VGA-adapter inbegrepen
• Eén FireWire 800-poort, één FireWire 400-poort, twee USB 2.0-poorten (drie op de 17-inch)
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers
• Slot-loading 8x DL SuperDrive
• Verlicht toetsenbord, trackpad met scrollfunctie
• Ingebouwde iSight webcam
• AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.0 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Mac OS X Leopard (10.5), iLife '08, iWork '08-proefversie en meer
• MagSafe connector voor de stroomadapter:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Daedalus/apl/mbp-3/magsafe.png

MacBook Pro - Penryn / Early 2008 / Februari 2008:

Op 26 februari 2008 heeft de MacBook Pro een grote upgrade gekregen. Nu is de Macbook Pro uitgerust met Penryn processors. Deze zijn iets energiezuiniger en vooral sneller vanwege de hogere kloksnelheid. Daarnaast is de harde schijfruimte uitgebreid.

In navolging van het 15" model is het nu ook mogelijk om het 17" model uit te rusten met een LED scherm. De grafische kaart heeft een geheugen upgrade gekregen naar 256MB GDDR3 SDRAM voor het goedkoopste model en voor de andere modellen naar 512MB GDDR3 SDRAM.

Naast de specs upgrade is de Macbook Pro nu ook uitgerust met een multitouch trackpad, net als de Macbook Air. Hierdoor is het mogelijk om met verschillende gestures Mac OS X van input te voorzien. Verder is opvallend dat de Front Row remote, net als bij de Macbook en Macbook Air nu optioneel geworden is. Tot slot is ook de toetsenbord indeling aangepast. Het nieuwe aluminium toetsenbord en het toetsenbord van de Macbook waren al eerder aangepast. De functietoetsen zijn op de nieuwe indeling verschoven en ook ontbreekt o.a. het Apple-tekentje op de command toets.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~piet2081/GC/mb4.jpg
MacBook Pro - Santa Rosa / Mid 2007 / Juni 2007:

Op 5 juni 2007 heeft de MacBook Pro een aanzienlijke upgrade gekregen. Zo is de MacBook Pro voorzien van snellere processors en is de frontbus bus snelheid verhoogt van 667MHz naar 800MHz, wat volgens Apple een snelheidsverhoging van 50% opleveren t.o.v. de originele MacBook Pro's met Core Duo.

Het 15-inch model is voorzien van een LED-verlicht beeldscherm, wat zorgt betere kleuren, een gelijkmatigere verlichting en een verminderd energieverbruik. Het 17-inch model kan nu optioneel worden voorzien van een Hi-resolution display, die 1920x1200 pixels kan weergeven. Dit beeldscherm is overigens niet LED-verlicht, maar met een CCFL.

De grafische kaart is geüpgrade naar een NVIDIA GeForce 8600M GT, waarbij de goedkoopste MacBook Pro is voorzien van 128MB GDDR3 SDRAM en de andere modellen van 256MB GDDR3 SDRAM.

In alle MacBook Pro's zit nu ook een 8x SuperDrive, terwijl deze voorheen alleen in het 17-inch model zat. Het geheugen nu worden uitgebreid naar maximaal 4GB, terwijl voorheen de grens bij 3GB lag.

De enige twee problemen die bekend zijn bij deze twee modellen zijn inmiddels opgelost en hebben betrekking op de LED LCD schermen in de 15" modellen. Het eerste probleem is dat sommige mensen last hebben van een geligere tint onderin het scherm. Dit is duidelijk te zien, bij bijv. een witte achtergrond. Als je hier last van hebt, dan moet het scherm vervangen worden, overigens hebben de nu uitgeleverde MBP's hier geen last meer van. Het tweede probleem betreft een algehele gele tint van het scherm. Dit is opgelost middels nieuwe kleurprofielen en was dus een softwarematig probleem.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~piet2081/GC/mb2.jpg
MacBook Pro - Revises daarvoor:

De eerste revisie had de nodig kinderziektes, die hieronder worden beschreven. Met de introductie van de Core 2 Duo MacBook Pro's op 24 oktober 2006 zijn al deze problemen zo goed als verholpen.

Whine
De eerste en ook hardnekkigste 'kinderziekte' waar de (15,4-inch) MacBook Pro mee te maken kreeg was de 'whine', een hardnekkig, hoog geluid dat uit de ingewanden van de machine kwam. Na lang wachten heeft Apple zelf aangegeven op hun site dat er een probleem mee is en dat eigenaren van een whinende MBP contact dienen op te nemen met AppleCare. Dit probleem komt vooral voor bij de eerste series MBP's; als je er nu een koopt zul je er geen last van hebben.

Batterij
Apple heeft aangegeven dat de batterijen van de eerste MacBook Pro series niet voldoen aan de kwaliteitsstandaarden die ze stellen, en zal de batterijen gratis vervangen. Eigenaren van een MBP die gekocht is tussen februari en mei 2006 kunnen op deze Apple-site kijken voor welke serienummers deze actie geldt en hoe ze hun batterij kunnen laten vervangen.

Hitte
Veel gebruikers ervaren een fors hogere warmteproductie dan andere notebooks en maken zich zorgen over de invloed die dat heeft op de processor en de andere onderdelen. Volgens Apple is de warmte niet extreem, en is het in ieder geval niet schadelijk voor het apparaat. Wel heeft het bedrijf een algemene waarschuwing gegeven dat de MacBook Pro beter niet op schoot gebruikt kan worden, aangezien het kwetsuren zou kunnen veroorzaken.

Geheugen
Wanneer je een MacBook Pro kocht met slechts 512MB geheugen waren de prestaties niet optimaal. Om soepel te kunnen werken is 1GB wel minimaal vereist. Gelukkig worden de MBP's sinds de upgrade naar de Intel Core 2 Duo standaard met 1GB werkgeheugen geleverd en na de upgrade van 5 juni standaard met 2GB. Het is vrij eenvoudig om geheugen 'erbij te prikken'. Aangezien dual channel ondersteund wordt kun je het beste 2 gelijkwaardige geheugenmodules er in doen. Voor meer details over MBP geheugenmodules kun je kijken in \[Mem-ervaringen]: MacBook / MacBook Pro / Mac mini

Speedbump
Op 24 oktober 2006 heeft de MacBook Pro een 'speedbump' gekregen in de vorm van een processorupgrade; de Intel Core Duo is vervangen door de Intel Core 2 Duo. Apple claim hierbij een snelheidsverhoging tot 39% t.o.v. het vorige model. Ook zijn wat andere specificaties (o.a. HD, geheugen) opgeschroefd, zeker voor het 15-inch model.
MacBook Pro - Meer info:

[list]• Algemene info: http://www.apple.com/nl/macbookpro/
• Foto gallery: http://www.apple.com/macbookpro/gallery/
• Details: http://www.apple.com/nl/macbookpro/whatsinside.html
FAQ: MacBook Pro - hier vind je de veel gestelde vragen over de MacBook Pro, of kun je zelf vragen en antwoorden toevoegen.

MacBook Pro - Vorige delen:
[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ
[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 2
[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 3
[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 4

Met dank aan Daedalus, leon1e en vooghel voor de vorige delen.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~piet2081/GC/mb3.jpg

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252687

Zekerweten dat ik er een ga halen! Top ts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

Ik wacht even tot de eerste modellen penrynn zijn uitgelevert en getest voordat ik de mijne ga vervangen. heb met mijn Santa Rosa model best wel wat probleempjes in het begin gehad, allemaal netjes opgelost maar heb toch liever geen problemen natuurlijk ! het enige wat ik echt "nodig" heb is wel een grotere schijf in mijn MBP ! 160GB red ik nu echt niet hoor... 250 daar in tegen... :9
Als iemand dus een nieuwe penrynn binnen heeft laat het even weten na een tijdje ermee werken (niet als je hem net hebt aangezet, en de "boing" hoort zeggen dat hij "goed" is)
:D

(als ik hem bestel kies ik denk ik voor de 2,4/250 en zet ik mijn 4Gb gewoon over.)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 140651 op 27-02-2008 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangnl
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-04 16:51
Kan iemand mij vertellen wat voor drive er in die macbook air addon zit. Ik heb hier namelijk een Macbook Pro 2.0ghz liggen en daarvan is de dvdwriter defect maar er gaat zo'n 9,5mm hoogte drive in.
Als er nou eentje in die addon zit dan is het alsnog goedkoper om zo'n addon te kopen dan zo'n drive los (+/- 200 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
bmwmaster, is het niet gewoon veel slimmer om een hele grote hd in je huidige MBP te zetten?
Je levert altijd geld in.. en zo groot is het verschil imo niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:00
Die DVD drive addon voor de Air werkt enkel op de MacBook Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er is met de nieuwe versie niets aan het uiterlijk veranderd, op het toetsenbord na? Het hoeft geen Air te worden, maar van mij mag de MBP nog wel iets dunner en lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SyS_ErroR schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:21:
bmwmaster, is het niet gewoon veel slimmer om een hele grote hd in je huidige MBP te zetten?
Je levert altijd geld in.. en zo groot is het verschil imo niet!
nee ik kan beter een nieuwe kopen, dit is veel voordeliger voor mij. werk bij een AASP en dan is dat iets voordeliger om een nieuwe te kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangnl
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-04 16:51
inTIMidate schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:40:
Die DVD drive addon voor de Air werkt enkel op de MacBook Air.
Dat begrijp ik O-) , maar als je hem open zou maken en je gebruikt de drive die erin zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-04 07:49
Kan bijna niet als je kijkt naar de poorten. Volgens mij zit bij de dvi plug aan de boven en onderkant een millimeter. Hij is iig 2mm dunner ivg mijn PoBo.

Lichter mag altijd :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Blaise schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:44:
Er is met de nieuwe versie niets aan het uiterlijk veranderd, op het toetsenbord na? Het hoeft geen Air te worden, maar van mij mag de MBP nog wel iets dunner en lichter.
De MacBook Pro zou er ook in 13 inch (liefst 11 of 12 inch) uitvoering moeten komen. Dat zou pas een mooi model zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-03-2024
Ahmagad! Ik heb vandaag mijn SR 15" verkocht en een 17" 2.5ghz 250GB 4GB full HD gekocht!!! :D
Zat erg te twijfelen tussen de 15" 2.5ghz en de 17" maar uiteindelijk was het scherm doorslaggevend.

Nu 2 wkn wachten op mijn delivery! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
Anoniem: 87302 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:47:
[...]

De MacBook Pro zou er ook in 13 inch (liefst 11 of 12 inch) uitvoering moeten komen. Dat zou pas een mooi model zijn.
11 inch MackBook Pro? volgens mij kun je dan beter vragen om een Mac Mini Pro, want erg veel heb je naar mijn idee niet aan zn klein scherm :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Blaise schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:44:
Het beeldscherm kan misschien nog iets dunner, maar verder is er eigenlijk geen ruimte voor verdere verkleining. Ze kunnen wel bijv. kiezen voor een 1,8 inch HDD of de DVD drive weglaten (vooral dat laatste zou van mij best mogen). Maar dat zie ik niet zo snel gebeuren :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-04 15:19

Peentje

MAC / Windows i don't care

Ik denk dat deze update zeker welkom is voor de MacBook Pro, alleen heeft de macbook tegen alle verwachtingen in ook een update gekregen. Dit zou er mogelijk mee te maken hebben gehad dat de processor welke in de macbook werdt gebruikt op het 65mn procede werdt gebakken en dat Intel hier af wilde.

Uiteraard zijn er nog genoeg verschillen welke het rechtvaardigen een Pro aan te schaffen, maar dit doet me toch al denken aan de tijd dat ik mijn PB 12" kocht, ook een prijsverschil van 500 euro met een iBook, ik ben toch voor de PB gegaan. Sommige dingen kun je niet in onderdelen uitdrukken de looks beteken ook veel (voor mij dan).

Nu nog wachten op een eventueel nieuw design het huidige design van de MacBook Pro gaat ook alweer een slordige 5 jaar mee.

En als laatse nog een Blue-Ray drive erin, nu Toshiba de stekker uit HD-DVD heeft getrokken, lijkt het me geen "risico" meer om de (combo dvd\blue-ray drive te installeren), apple was vroeger toch ook niet vies van early adoptoren (laatste woord niet helemaal abn).

Ik hoop dat deze twee dingen voor volgend jaar januari zijn geimplementeerd want dat is toch wel de uiterste datum dat ik mijn 12" PB in ga ruilen voor een 15" MBP.

Heb wel een MacBook overwogen maarja, als je dat aluminium eenmaal gewend bent, ga je niet meer terug naar astronautenplastic :P (no offense)

Dell Latitude E7450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577

Nog even over glans of mat: kwam een heel artikel tegen op macwereld http://macwereld.nl/index...k=view&id=1383&Itemid=167

Als ik dit zo lees kun je beter glans nemen bij grafische toepassingen zoals fotografie maar in deel 4 van dit topic (een van de laatste bijdragen) las ik dat een fotografe juist weer mat heeft gekozen. Ook hier wordt bij grafische toepassingen weer mat aangeraden: http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?t=95321

Wordt er niet duidelijker op. Persoonlijke keus is dan wellicht doorslaggevend?

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 27-02-2008 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurkaN
  • Laatst online: 07:39
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Daedalus/apl/mbp-3/magsafe.png

Is dit een nieuwe MagSafe adapter?

[ Voor 5% gewijzigd door BurkaN op 27-02-2008 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Anoniem: 248577 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 22:09:
Nog even over glans of mat: kwam een heel artikel tegen op macwereld http://macwereld.nl/index...k=view&id=1383&Itemid=167

Als ik dit zo lees kun je beter glans nemen bij grafische toepassingen zoals fotografie maar in deel 4 van dit topic (een van de laatste bijdragen) las ik dat een fotografe juist weer mat heeft gekozen. Ook hier wordt bij grafische toepassingen weer mat aangeraden: http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?t=95321

Wordt er niet duidelijker op. Persoonlijke keus is dan wellicht doorslaggevend?
Glans geeft kleuren levendiger weer. Mat heeft vrijwel geen last van reflecties. Fotobewerking doe je imho toch op een extern scherm omdat er hoe dan ook TN panelen in blijven zitten. Bij 'n laptop zou ik dan ook kiezen voor mat omdat je hem dan ook nog goed buiten kunt gebruiken.

Dat zou ik ook zeker gekozen hebben als daar de mogelijkheid voor was bij m'n gewone Macbook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
De kabel lijkt inderdaad iets dikker, maar zou dat niet gewoon een renderfoto zijn oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sOid schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 22:23:
[...]

Glans geeft kleuren levendiger weer. Mat heeft vrijwel geen last van reflecties. Fotobewerking doe je imho toch op een extern scherm omdat er hoe dan ook TN panelen in blijven zitten. Bij 'n laptop zou ik dan ook kiezen voor mat omdat je hem dan ook nog goed buiten kunt gebruiken.

Dat zou ik ook zeker gekozen hebben als daar de mogelijkheid voor was bij m'n gewone Macbook :)
Ik ga hem vrijwel alleen binnen gebruiken. Ik werk nu nog met een mat scherm maar heb al even met glans gewerkt en vond dat niet echt een probleem. Inderdaad kleuren levendiger en het ziet er wat gelikter uit zeg maar. Het gekke is dat ik op een paar plekken las dat die glans buiten ook beter zou zijn. Nu ga ik hem toch niet buiten gebruiken maar apart vond ik het wel.

Kiezen is lastig. Soms kun je beter minder keuzes hebben dan meer keuzes :) zeker als je dit leest: http://arstechnica.com/staff/fatbits.ars/2006/5/16/4004 wat een enorme hoeveelheid info over de keus mat of glans.

Nog wel een vraagje: heeft een glanzend scherm een betere of slechtere kijkhoek dan mat of maakt dat niet uit?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 27-02-2008 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over vier maanden mogelijk alweer nieuwe versies van de Macbook en Pro: http://www.applenieuws.nl...ask=view&id=818&Itemid=26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat doet met denken aan de nummer 4 uit de TOP 10 van Barack Obama bij David Letterman:
http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=2993

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2015

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Ik heb geen bron ofzo, maar het schijnt dat Apple gewoon bij elke nieuwe processor die Intel maakt hun notebooks blijft updaten! Daar kun je als eenvoudige consument toch gewoon niets mee...

[ Voor 60% gewijzigd door DaSchop op 27-02-2008 23:22 ]

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jant schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 23:09:
[...]

Dat doet met denken aan de nummer 4 uit de TOP 10 van Barack Obama bij David Letterman:
http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=2993
Ik ben voor Obama :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Zojuist ook een nieuwe MBP besteld. 15" 2,5GHz met de 200Gb 7200rpm toch maar. Ik denk dat ik meer met grotere bestanden bezig zal zijn, en dan komt dit van pas.
Heb nog voor 2Gb geheugen gekozen, want dat upgrade ik later nog wel ;)
Nou even een paar weekjes afwachten maar :)

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

• Pixeldude
DaSchop schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 23:20:
Ik heb geen bron ofzo, maar het schijnt dat Apple gewoon bij elke nieuwe processor die Intel maakt hun notebooks blijft updaten! Daar kun je als eenvoudige consument toch gewoon niets mee...
klopt, dat heb ik laatst ook ergens gelezen. Apple was min of meer gedwongen over te stappen omdat intel de nieuwe 45 processor wou door voeren in alle nieuwe laptops.

• 3mph
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-08-2024
Ik ondekte gisteren een vreemd probleem bij mijn MacBook Pro.. Ik heb de 2.6 Ghz met 250gig schijf. (niet de net geupdate versie).

Als mijn accu leeg is, en hij valt uit.. krijg ik hem niet meer aan de praat als ik hem aansluit op het stroomnet.. achterop knippert de accu-indicatie en de magsafe geeft met het oranje lichtje aan dat hij aan het laden is... Pa na een half uur kan ik hem aankrijgen?! Iemand bekend met dit probleem?

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

3mph schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 08:39:
Ik ondekte gisteren een vreemd probleem bij mijn MacBook Pro.. Ik heb de 2.6 Ghz met 250gig schijf. (niet de net geupdate versie).

Als mijn accu leeg is, en hij valt uit.. krijg ik hem niet meer aan de praat als ik hem aansluit op het stroomnet.. achterop knippert de accu-indicatie en de magsafe geeft met het oranje lichtje aan dat hij aan het laden is... Pa na een half uur kan ik hem aankrijgen?! Iemand bekend met dit probleem?
Heb ik ook af en toe last van .... maar heel sporadisch.

• wallie-s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-04 07:26

Heb je voor de grap wel eens geprobeerd hem zonder accu op te starten? Lukt dat wel?

Iets anders: Ik kijk regelmatig film op mijn mbp. Nu staan de speakers die ik erop aansluit achter mij.. Het zou misschien wel grappig zijn als ik dus mijn speakers in de macbook ook aan kon krijgen zodat ik nog een beetje ruimtelijk gevoel heb.. Een soort center speaker dus.. Heeft iemand dit ooit wel eens aan de praat gekregen?
Ik heb al een poosje gegoogled, maar aangezien ik daar niks vind weet ik niet of het uberhaubt wel kan..

• VisionMaster
  • Laatst online: 06-04 22:40

VisionMaster

Security!

ReCreator schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 23:43:
Zojuist ook een nieuwe MBP besteld. 15" 2,5GHz met de 200Gb 7200rpm toch maar. Ik denk dat ik meer met grotere bestanden bezig zal zijn, en dan komt dit van pas.
Heb nog voor 2Gb geheugen gekozen, want dat upgrade ik later nog wel ;)
Nou even een paar weekjes afwachten maar :)
Herkenbaar ;) In spanning afwachten op je MBP :D

I've visited the Mothership @ Cupertino

• lowfi
  • Laatst online: 22-04 07:49
DaSchop schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 23:20:
Dat lijkt me logisch? Dat is ook waarschijnlijk de reden dat er nu ook een macbook update is gekomen. De oude SR wordt snel door intel uitgefaseerd dus apple heeft nood gedwongen de macbooks een tussentijdse update gegeven. Binnen een half jaar verwacht ik ook een multi touch, led display bluetooth 2.1 update voor de macbook.

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 04:38
wallie-s schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 11:01:
[...]

Heb je voor de grap wel eens geprobeerd hem zonder accu op te starten? Lukt dat wel?

Iets anders: Ik kijk regelmatig film op mijn mbp. Nu staan de speakers die ik erop aansluit achter mij.. Het zou misschien wel grappig zijn als ik dus mijn speakers in de macbook ook aan kon krijgen zodat ik nog een beetje ruimtelijk gevoel heb.. Een soort center speaker dus.. Heeft iemand dit ooit wel eens aan de praat gekregen?
Ik heb al een poosje gegoogled, maar aangezien ik daar niks vind weet ik niet of het uberhaubt wel kan..
Denk niet dat het gaat lukken, aangezien je de speakers aansluit via de headphone aansluiting. Wat betekend dat de interne boxen uit gaan. Beste en snelste optie is een 5.1 set :)

Als alles goed gaat morgen een macbook pro bestellen :)

[ Voor 5% gewijzigd door steffex op 28-02-2008 11:27 ]

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:24
Ik heb sinds gisteren een "leverdatum"

Nog niet verzonden
Verwachte verzenddatum: 04 Mar, 2008
Verwachte leverdatum: 14 Mar, 2008 - 17 Mar, 2008

Nu maar hopen dat die koerier wat sneller is dan 10/13 dagen :|

This space intentionally left blank.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Levertijden mogen in Levertijd Apple producten Deel 4 worden vermeld :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Ik snap nog steeds niet helemaal waarom mensen extra geheugen bij Apple bestellen. Tuurlijk, de consument weet niet dat het elders 80eu kost i.p.v. 320, en dat je je oude 2x1GB dan op marktplaats kan proppen, maar dit is het tweakers forum. Wacht, ik reken even voor:

320 - 80 = 240 euro, pure winst, steek maar in je zak.

Worst case scenario, je moet er een #0 kruiskop bij kopen. 4 euro was ik kwijt. Helemaal erg, je krijgt maar heel weinig terug op mp voor je oude mem of je verkoopt het niet: nog steeds 236 eu in je zak. Geheugen vervangen is een fluitje van een cent, je garantie vervalt ook niet.
Ik heb wel een grotere hd genomen bij de mijne, daar vervalt de garantie jammergenoeg wel als je zelf gaat sleutelen.

Waarom kiezen mensen ervoor om 4GB te nemen bij de Apple store?

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Die nieuwe update is wel netjes..... Alleen had ik gehoopt op een nieuwe design, aangezien de huidige volgens mij al 5 jaar meegaat.. :/
Er waren wat rumors op Spicu (die vast wel voorbij zijn gekomen in vorig topic) Maar jammer genoeg niet waar gemaakt konden worden...

Afbeeldingslocatie: http://www.spicu.com/wp-content/uploads/2008/02/macbook.jpg

Ook verwacht ik komende tijd wel een blueray-drive erin, aangezien het onlangs pas de knoop is doorgehakt tussen blue-ray en hd-dvd.

In ieder geval veel om nog over te gissen, denk dat ik toch even wacht tot Juni.

[ Voor 11% gewijzigd door Wootism op 28-02-2008 12:00 ]

• iworx
Humph, dat is nu eens topic waar ik nog nooit in gekeken heb :D Maar thanks voor de verwijzing.

Ik ben eigenlijk eens benieuwd in welke applicaties je nu echt voordeel hebt met die multitouch.

dat klopt gewoon hoor, hij laad op tot er weer een "X" percentage in de accu zit.

x = een onbekend percentage (voor mij)

• 3mph
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-08-2024
wallie-s schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 11:01:
[...]

Nee, dat lukt ook niet.. Vreemd hé?

• Hoedje
Wootism schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 11:57:
Die nieuwe update is wel netjes..... Alleen had ik gehoopt op een nieuwe design, aangezien de huidige volgens mij al 5 jaar meegaat.. :/
Er waren wat rumors op Spicu (die vast wel voorbij zijn gekomen in vorig topic) Maar jammer genoeg niet waar gemaakt konden worden...

[afbeelding]

Ook verwacht ik komende tijd wel een blueray-drive erin, aangezien het onlangs pas de knoop is doorgehakt tussen blue-ray en hd-dvd.

In ieder geval veel om nog over te gissen, denk dat ik toch even wacht tot Juni.
Je zal toch realistisch moeten blijven. Kijk naar de teardown van de laatste Macbook Pro en huiver. Volgens mij zijn er nog niet zulke dunne (slot-loading) bluray drives op de markt. Dat is ook meteen het probleem met die mock-up.

De DVD drive neemt grofweg 20% van de inhoud van de MBP in, daarnaast is het samen met de harde schijf het dikste component. Normale notebooks gebruiken een 12,7 mm hoge optische drive. Maar de Macbook Pro gebruikt al een 9,5 mm hoge drive. Overigens is Panasonic bijv. wel bezig met zo'n bluray drive. Maar wanneer en of die ook echt op de markt komt is nog afwachten. Een 2,5" schijf is overigens ook 9,5 mm hoog. Maar goed, zolang die twee componenten niet significant dunner worden, kun je een dunnere Macbook Pro bijna wel vergeten. Het enige waar nog een paar mm vanaf kan is het scherm, vanwege de LED backlight.

[ Voor 29% gewijzigd door Hoedje op 28-02-2008 12:27 ]

Anoniem: 157044

Me oplader nog geen half jaar oud. Zal ik een nieuwe krijgen hij werkt nog wel maargoed ziet er niet uit en hoelang zal het goed gaan?

Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/7464/img5649ch2.jpg

• ikeizer
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-04 21:53
Apple bellen en je zal (goede kans) een nieuwe krijgen, oude kan je direct aan de koerier meegeven.

• DaSchop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2015

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Ik snap niet waarom Apple zo slecht is in het maken van kabel <> device koppelpuntjes. Ik neem aan dat ze er puur vanuit estetisch oogpunt voor kiezen om niet zo'n standaard "omknak-proof" aansluiting te gebruiken als de meeste fabrikanten:

Afbeeldingslocatie: http://inst-tech.engin.umich.edu/facilities/docs/Laptop-Projector_files/headphone-plug.jpg
(dat geribbelde geval aan het begin van de kabel)

Ik heb het probleem van Garta al bij meerder Apple producten mee gemaakt, iPod oordpjes, radio remote voor iPod video, iPod USB kabeltje..

Erg jammer, aangezien zo'n kabelbreuk vaak een heel product onbruikbaar maakt. Bovenstaande voorbeelden heb ik allemaal af kunnen schrijven.

>> Bastiaan

• Arthur
  • Laatst online: 16-04 10:40
Even een vraag tussendoor voor degenen die al over een oudere MBP beschikken: mijn moeders MacBook is overleden door een blik cola, en ik twijfel voor vervanging tussen een Thinkpad T61p of een nieuwe MacBook Pro. De laptop heeft redelijk wat te lijden, en ik vroeg me daarom af hoe de MBP bij gebruikers eruit ziet na een jaar of twee gebruik? Verkleuringen, butsen enz? Of zijn ze nog 'als nieuw'? Ik heb namelijk wel eens begrepen dat ze in cosmetisch opzicht erg snel slijten.

De spreekwoordelijke onverwoestbaarheid van Thinkpads spreekt aan (evenals de zeer scherpe prijs bij de surfspot-aanbieding), mensen met een 3 jaar oude Thinkpad verklaren dat ze er nog uitzien als toen ze uit de doos kwamen ondanks 'heavy road use'.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 20:39
Anoniem: 157044 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:30:
Me oplader nog geen half jaar oud. Zal ik een nieuwe krijgen hij werkt nog wel maargoed ziet er niet uit en hoelang zal het goed gaan?

[afbeelding]
Je krijgt een nieuwe, zelfs als je hem langer hebt als een jaar ( mijn geval ).

Bij mij was hij tijdens gebruik door-gesmolten en toen ik nietsvermoedend de adapter pakte werd ik lekker geëlektrocuteerd. Apple gebeld en toen zeiden ze idd dat mijn garantie verlopen was. Toen nogal verontwaardig gereageerd, vindt het namelijk nogal belachelijk dat zo'n stroom kabel zomaar door kan breken/smelten/scheuren. Hun waren het daar mee eens en de volgende dag had ik een nieuwe adapter.

Adies: z.s.m. doen voordat hij helemaal onbruikbaar is.

PSN: KeaveXL

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Hoedje schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:25:
[...]
Je zal toch realistisch moeten blijven. Kijk naar de teardown van de laatste Macbook Pro en huiver. Volgens mij zijn er nog niet zulke dunne (slot-loading) bluray drives op de markt. Dat is ook meteen het probleem met die mock-up.

De DVD drive neemt grofweg 20% van de inhoud van de MBP in, daarnaast is het samen met de harde schijf het dikste component. Normale notebooks gebruiken een 12,7 mm hoge optische drive. Maar de Macbook Pro gebruikt al een 9,5 mm hoge drive. Overigens is Panasonic bijv. wel bezig met zo'n bluray drive. Maar wanneer en of die ook echt op de markt komt is nog afwachten. Een 2,5" schijf is overigens ook 9,5 mm hoog. Maar goed, zolang die twee componenten niet significant dunner worden, kun je een dunnere Macbook Pro bijna wel vergeten. Het enige waar nog een paar mm vanaf kan is het scherm, vanwege de LED backlight.
True, maar als ik zie hoe dun de Macbook Air is, inclusief een hdd, zou ik toch wel verwachten dat er op korte termijn een blue-ray drive (of een andere optische-drive) word ontwikkeld die kan tippen aan de slankheid van de Air en doorgevoerd kan worden in een Macbook Pro.

• RoelJewel
  • Laatst online: 09:50
Wootism schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:02:
[...]

True, maar als ik zie hoe dun de Macbook Air is, inclusief een hdd, zou ik toch wel verwachten dat er op korte termijn een blue-ray drive (of een andere optische-drive) word ontwikkeld die kan tippen aan de slankheid van de Air en doorgevoerd kan worden in een Macbook Pro.
Dat is vast wel mogelijk, maar 't is commercieel natuurlijk interessanter om die ontwikkelingen in stapjes aan de consument voor te schotelen ;).

• Hoedje
Wootism schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:02:
[...]

Het is natuurlijk niet voor niets dat de Macbook Air geen optische drive heeft ingebouwd en een single platter (!) 1,8" HDD gebruikt van maar 80GB groot ;)

• remmelt
Die mock-up is wel echt heel slecht hee... Gewoon het onderste gedeelte van de laptop een beetje dunner getrokken in photoshop en online met die hap. Zulk soort sites vertrouw je toch niet op hun informatie?

Persoonlijk vind ik het design van de Powerbook en MBP veruit de mooiste laptop die nu te koop is. Ik ben ook wel een liefhebber van de Thinkpad lijn, mooi mat zwart, maar Apple is toch net iets sjieker.

Over het verschil tussen Thinkpad en MBP: ik zou nooit meer zonder een oversize trackpad willen. Ik weet niet hoe groot die zijn op de TP, maar de meeste laptops hebben zo'n postzegeltje en dat is toch echt geen doen. En die tepel in het midden van het toetsenbord is al helemaal een lachertje.
De TP staat er natuurlijk wel om bekend dat 'ie zeer houdbaar is, maar ik ken ook veel Macs die al jaren meegaan. Als je moeder echt onvoorzichtig is, zou ik misschien voor de TP kiezen. Maar goed, dan moet jij weer virussen gaan najagen ;)

Anoniem: 245027

Ik wou er wat meer geheugen indrukken.

Welke kan ik beter nemen:

# Product groep
Kingston ValueRam DDR2 PC2-5300 SO-DIMM 200-pins
# Omschrijving
KVR667D2S5/2G, 2GB 677MHz DDR2 Non-ECC CL5 SODIMM
(Deze moet ik dan 2x bestellen)

of

# Product groep
Kingston Memory Modules for Apple
# Omschrijving
KTAMB667K2/4G, 4GB Kit for Apple, oem partnr.: MA940G/A

Die laatste is in totaal 6 euro duurder ofzo.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-04 19:29

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De laatste. Zeker als het maar om 6 euro gaat. Dan weet je iig zeker dat het werkt ;) En als het niet werkt ligt het aan de modules. Scheelt een paar euro en in het geval van problemen een hoop gezeik ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Whieee op 28-02-2008 15:31 ]

Launching containers into space

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 11:54
Anoniem: 157044 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:30:

[afbeelding]
Het spijt me zeer maar dat ziet er echt uit alsof je er flink ruw mee omgaat. Strak wikkelen bijvoorbeeld.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• chob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11-2020
Sinds afgelopen maandag een nieuwe hd in basismodel MPB (2,2ghz) nml de WD3200BEVT. Ik heb de schijf laten vervangen door een Apple reseller, 's ochtends brengen en 's avonds 75 euro betalen en weer meenemen.

Ik heb hem nog niet tot het maximale kunnen testen maar het ziet er goed uit. Merk geen verschil in snelheid, misschien dat hij iets sneller warm wordt maar daarvoor moet ik hem eerst wat langer aan 1 stuk gebruiken.

Tot nu toe zeer tevreden, volgende stap is 4gb erin :P

• Arthur
  • Laatst online: 16-04 10:40
remmelt schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:28:
Persoonlijk vind ik het design van de Powerbook en MBP veruit de mooiste laptop die nu te koop is. Ik ben ook wel een liefhebber van de Thinkpad lijn, mooi mat zwart, maar Apple is toch net iets sjieker.

Over het verschil tussen Thinkpad en MBP: ik zou nooit meer zonder een oversize trackpad willen. Ik weet niet hoe groot die zijn op de TP, maar de meeste laptops hebben zo'n postzegeltje en dat is toch echt geen doen. En die tepel in het midden van het toetsenbord is al helemaal een lachertje.
De TP staat er natuurlijk wel om bekend dat 'ie zeer houdbaar is, maar ik ken ook veel Macs die al jaren meegaan. Als je moeder echt onvoorzichtig is, zou ik misschien voor de TP kiezen. Maar goed, dan moet jij weer virussen gaan najagen ;)
Thanks voor je reactie! Ik vind de Thinkpad inderdaad ook strak en no-nonsense, maar het is uiteraard geen MBP qua design. Het trackpad van de MBP is inderdaad ook een voordeel. De grootste vrees die ik heb is dat door het alledaagse gebruik de MBP er heel snel versleten uitziet en de spreekwoordelijke 'glans' er na een jaartje wel af is. Dat hij betrouwbaar is geloof ik wel, maar hoe lang blijft dat aluminium mooi bij iets ruiger dan gemiddeld gebruik?

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Da's wel vreemd. Ik heb namelijk exact dezelfde overweging maar de lokale Apple-dealer (MacMe) heeft aangegeven dat het 42 euro gaat kosten. Dan moet ik nog wel zelf de data overzetten maar toch....

De WD3200BEVT is trouwens een zeer populair model en schijnt erg goed te presteren. Ik heb vroegah een Scopio 80 Gb gehad en deze was naast snel (subjectief) ook stil. Dat laatste is verreweg het prettigste. :)

• Zillion01
  • Laatst online: 22-11-2023

Zillion01

Obey your screen!

Anoniem: 245027 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 15:25:
Ik wou er wat meer geheugen indrukken.

Welke kan ik beter nemen:

# Product groep
Kingston ValueRam DDR2 PC2-5300 SO-DIMM 200-pins
# Omschrijving
KVR667D2S5/2G, 2GB 677MHz DDR2 Non-ECC CL5 SODIMM
(Deze moet ik dan 2x bestellen)

of

# Product groep
Kingston Memory Modules for Apple
# Omschrijving
KTAMB667K2/4G, 4GB Kit for Apple, oem partnr.: MA940G/A

Die laatste is in totaal 6 euro duurder ofzo.
Hmm ik heb zojuist toch ook maar mijn order gewijzigd bij Simmcity in die laatste (KTA). Alhoewel ik verscheiden goede ervaringen heb gelezen over die KVR schrijft hij (verkoper) :
De keus die je aangeeft was een ValueRAM module van Kingston deze worden als batch gemaakt met gebruik van verschillende chipsets. Deze worden dan ook niet door ons/Kingston gegarandeerd voor werking in het door jou systeem.

• RichieSD
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-02 14:31
Ik heb een MBP van de eerste revisie (juni 2006) en heb er nu 2GB geheugen in zitten.
Denken jullie dat het zin heeft om hier 3GB van te maken? Op zich is ie wel lekker snel...
Gebruik hem veel voor photoshop en HD films kijken, af en toe parallels voor XP.

• iworx
Zillion01 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 17:15:
[...]

Hmm ik heb zojuist toch ook maar mijn order gewijzigd bij Simmcity in die laatste (KTA). Alhoewel ik verscheiden goede ervaringen heb gelezen over die KVR schrijft hij (verkoper) :

[...]
Ben je uberhaupt zeker dat de MacbookPro 4GB per bank aankan?

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

dot.K schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 18:15:
[...]

Ben je uberhaupt zeker dat de MacbookPro 4GB per bank aankan?
4GB Kit, dat kan dus prima betekenen dat het bestaat uit 2 reepjes van 2GB, en dan kan het prima :)

• Peentje

Peentje

Hoedje schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:25:
[...]

Ik geloof dat je niet helemaal gelijk heb.

link1
link2
link3
link4

Je moet natuurlijk niet naar de prijzen kijken apple krijgt die natuurlijk voor veel en veel minder. Maar ok dan nog, is het veel geldt en daarom stoppen ze hem er denk ik (nog) niet in.

[ Voor 0% gewijzigd door Peentje op 28-02-2008 22:48 . Reden: laatste zin ]

Dell Latitude E7450

Anoniem: 32623

Arthur schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:21:
...

De spreekwoordelijke onverwoestbaarheid van Thinkpads spreekt aan (evenals de zeer scherpe prijs bij de surfspot-aanbieding), mensen met een 3 jaar oude Thinkpad verklaren dat ze er nog uitzien als toen ze uit de doos kwamen ondanks 'heavy road use'.
Thinkpads zijn uitstekende apparaten, period. Uitgerust met de beste toetsenborden die er op notebook-gebied zijn.

Maar een Thinkpad is geen MBP.

Eerlijk gezegd snap ik in die zin de vraag eigeniljk niet. Ik koop geen PC als ik een Apple wil en omgekeerd. Dan is de prijs irrelevant.

• iworx
Anoniem: 32623 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 22:47:
[...]

Thinkpads zijn uitstekende apparaten, period. Uitgerust met de beste toetsenborden die er op notebook-gebied zijn.

Maar een Thinkpad is geen MBP.

Eerlijk gezegd snap ik in die zin de vraag eigeniljk niet. Ik koop geen PC als ik een Apple wil en omgekeerd. Dan is de prijs irrelevant.
Thinkpads waren uitstekende apparaten. Toen Thinkpads nog van IBM waren. Dan volg ik je voor de volle 100%. Maar sinds het Lenovo logotje erbij hoort is de kwaliteit behoorlijk hard bergaf gegaan.

Van de 50 thinkpads in gebruik op dit moment binnen de firma zijn er al bijna 20 terug binnengegaan voor diverse repairs.

• Hoedje
Peentje schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 22:45:
[...]

Ik geloof dat je niet helemaal gelijk heb.

link1
link2
link3
link4

Je moet natuurlijk niet naar de prijzen kijken apple krijgt die natuurlijk voor veel en veel minder. Maar ok dan nog, is het veel geldt en daarom stoppen ze hem er denk ik (nog) niet in.
Ik wil hier niet te lang over doorgaan :). Maar je eerste twee links gaan over 12,7 mm exemplaren, die gaan niet passen in een Macbook Pro 15", daarom heb ik het specifiek over 9,5 mm. De laatste twee links die je geeft gaan over de drive van Panasonic, die ik ook al aanhaal in mijn post. Het is waarschijnlijk dat die ook binnenkort beschikbaar wordt. Maar zoals je ook al aangeeft, met de huidige prijzen zal het nog wel even duren voordat het een standaard optie wordt (misschien binnenkort een BTO optie, wie weet :)).

[ Voor 43% gewijzigd door Hoedje op 28-02-2008 22:56 ]

• Peentje

Peentje

Even wat anders, de MacBook Pro is uitgerust met een ExpressCard slot (34)mm hier een overzicht van de andere maat, en de concollega van dit medium.

Hij is voor verschillende doeleinden te gebruiken, cardreader, SATA, USB, enz.

Zijn er ook tweakers die van dit medium gebruik maken? en zo ja waar voor?

vond het geen apart topic waardig, omdat ik denk dat niet veel tweakers hier gebruik van maken.

Dell Latitude E7450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Laatst online: 22-11-2023

Zillion01

Obey your screen!

Peentje schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 23:02:
Hij is voor verschillende doeleinden te gebruiken, cardreader, SATA, USB, enz.
Ik zou wel een cardreader willen voor mijn nieuwe :) MBpro die ik nog moet ontvangen. Wel fuk dat die er niet standaard in zit, zoals bij de Dell XPS, maar goed ik heb Apple besloten en geen Dell want Vista sucks, dus ik leef er mee. Echter zijn er lui die eentje hebben, en zoja wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nog geen 4 maandjes de MacBook Pro (mijn eerste Mac) en nu alweer wil ik de 2,4 of de 2,5 gaan halen :D

Dat ik het ga doen is zeker! maar ik twijfel nog erg tussen de 2,4 en de 2,5. De duurdere versie heeft ook meer videokaart memory. Maar ik vraag met af of de 2 erg verschillen qua performance. Bij de vorige versies zat er niet veel verschil tussen volgens mij. Over deze nieuwe heb ik nog niet veel gevonden. Proc & Videokaart is het enige verschil volgens mij (De HD kun zelf gelijk maken via opties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150667

Ik vroeg me af of er macbook pro gebruikers zijn die na een eigen RAM-update (naar 2x2 GB)
de oude 2 geheugenreepjes (1GB 667Mhz PC2 5300 200 pin SODIMM) in een andere laptop hebben geprikt.

Mijn plan is om de 1GB reepjes die overblijven na RAM-update in een Acer Aspire 1692 :X te prikken.
Deze maakt ook gebruik van PC2 5300 200 pin SODIMM, Intel Mobile Pentium processor Centrino 1.7GHz(Dothan 740/2MB/533MHz)
Op papier is dit toch mogelijk...of zie ik iets over het hoofd?

Het gaat trouwens om de geheugenreepjes uit het de nieuwste macbook pro (Penryn).

Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150667 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 13:58:
Ik vroeg me af of er macbook pro gebruikers zijn die na een eigen RAM-update (naar 2x2 GB)
de oude 2 geheugenreepjes (1GB 667Mhz PC2 5300 200 pin SODIMM) in een andere laptop hebben geprikt.

Mijn plan is om de 1GB reepjes die overblijven na RAM-update in een Acer Aspire 1692 :X te prikken.
Deze maakt ook gebruik van PC2 5300 200 pin SODIMM, Intel Mobile Pentium processor Centrino 1.7GHz(Dothan 740/2MB/533MHz)
Op papier is dit toch mogelijk...of zie ik iets over het hoofd?

Het gaat trouwens om de geheugenreepjes uit het de nieuwste macbook pro (Penryn).

Anyone?
jep, geprobeert en werkt prima hoor. is gewoon normaal PC2-5300 SO-dimm geheugen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 14:12:
[...]

jep, geprobeert en werkt prima hoor. is gewoon normaal PC2-5300 SO-dimm geheugen :)
Nice :D
ideaal als je op die manier praktisch je geheugen kan hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeldude
Het heeft een tijd geduurd, maar de update maakte het eerder kiezen tussen 2,2 en 2,4 ineens erg makkelijk :P

Ik heb daarom gekozen voor de 2,4 versie ;) met een extra remote, en de volgende specs:
- Een mat scherm, wat me om mijn huidige laptop erg is bevallen en naar onderzoek ook meer echtere kleuren geeft wat dan voor mij weer belangrijk is.

- Een 5400 hdd. Die 7200 hdd is leuk maar ik doe verder niet aan video bewerking en hij schijnt ook meer warmte en geluid te produceren... waardoor hij ook sneller warmer word en sneller door zn accu heen is.

- 2 Gb is voor nu even genoeg. Extra ram komt er later nog wel in

Nou het wachten kan beginnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208432

Ben al sinds Juni van vorig jaar in de markt voor een MBP. Toch maar steeds gewacht op 'nog' aantrekkelijkere specs (I know, ik lijk wel gek 8)7).

Hoe dan ook! Nu eindelijk de knoop doorgehakt en besteld via m'n werk!

Heb de 2.5 Ghz 15.4" besteld.Ik kan niet wachten :9

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 208432 op 29-02-2008 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvdijk1647
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-03 13:21

basvdijk1647

aka Osiris

Vandaag de MBP 2.6 met 4GB besteld...nu maar wachten :P

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
basvdijk1647 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 17:25:
Vandaag de MBP 2.6 met 4GB besteld...nu maar wachten :P
Geheugen via de Appleshop is lame :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-04 22:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zit me afvragen wat het beste zou helpen.
Allemaal geheugen bij de AppleStore kopen zodat de prijs omlaag gaat door kwantiteit. Of juist allemaal geen geheugen kopen bij de AppleStore zodat ze misschien inzien dat het gewoon te duur is. :P

Ze kunnen de kosten in ieder geval niet enkel met inbouwuren verantwoorden aangezien het letterlijk 5 minuten werk kost.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzana
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12-2022
--MeAngry-- schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 21:44:
Ik zit me afvragen wat het beste zou helpen.
Allemaal geheugen bij de AppleStore kopen zodat de prijs omlaag gaat door kwantiteit. Of juist allemaal geen geheugen kopen bij de AppleStore zodat ze misschien inzien dat het gewoon te duur is. :P

Ze kunnen de kosten in ieder geval niet enkel met inbouwuren verantwoorden aangezien het letterlijk 5 minuten werk kost.
Economisch gezien ziet hier een 'luchtje' aan :) Oke, door 'scale economies' zouden de kosten van het inbouwen inderdaad omlaag kunnen gaan van build-to-order MacBooks Pro, maar (zoals je zelf ook al zegt) zullen de woekerprijzen die Apple vraagt voor extra geheugen vast niet ontstaan zijn door productiekosten. Als we met z'n allen bij Apple geheugen bestellen, dan lacht Steve zich spreekwoordelijk in z'n vuistje :)

Het zal Apple helaas ook vrij weinig uitmaken als iedereen plots geen geheugenupgrades bij hun koopt, zolang men nog wel de laptops koopt. Conclusie: als consument kunnen we hier vrij weinig aan doen, behalve je eigen geld uitsparen door het zelf of elders te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvdijk1647

basvdijk1647

aka Osiris

Executor16 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 19:47:
[...]

Geheugen via de Appleshop is lame :)
Waarom lame? Ik heb MBP bij MacHouse Amsterdam besteld. Zij maakte een offerte die dik onder de prijs van de online store ligt. Per reepje van 2GB betaal je bij hen 66.76 EUR en dan zetten ze het er ook nog voor je in en krijg je je 2x1GB reepjes mee naar huis. Bij macstuff.nl kost het geheugen 59.95 EUR. Voor die 7 eur per reepje meer hoe je het niet te laten toch? ;)

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
basvdijk1647 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 11:17:
[...]

Waarom lame? Ik heb MBP bij MacHouse Amsterdam besteld. Zij maakte een offerte die dik onder de prijs van de online store ligt. Per reepje van 2GB betaal je bij hen 66.76 EUR en dan zetten ze het er ook nog voor je in en krijg je je 2x1GB reepjes mee naar huis. Bij macstuff.nl kost het geheugen 59.95 EUR. Voor die 7 eur per reepje meer hoe je het niet te laten toch? ;)
Dan heb ik niks gezegd :D ik dacht gewoon +300 via de apple webstore ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvdijk1647

basvdijk1647

aka Osiris

Executor16 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 11:33:
[...]

Dan heb ik niks gezegd :D ik dacht gewoon +300 via de apple webstore ofzo :P
Ik ben ook niet helemaal gek ;) vond het wel weer genoeg geld alles bij elkaar. Accesoires zoals hardcase, screen protector, extra adapter, VMware zijn ook niet gratis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Die prijs kan natuurlijk nog wel wat strakker, maar het is wel lekker dat ze het er dan inzetten, je zelf er niet achteraan hoeft bij een andere winkel, etc. Ik vind het heel erg netjes dat je je originele geheugen mee naar huis krijgt, dat had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvdijk1647

basvdijk1647

aka Osiris

remmelt schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 14:24:
Die prijs kan natuurlijk nog wel wat strakker, maar het is wel lekker dat ze het er dan inzetten, je zelf er niet achteraan hoeft bij een andere winkel, etc. Ik vind het heel erg netjes dat je je originele geheugen mee naar huis krijgt, dat had ik niet verwacht.
Ik ook niet, maar eerst ff afwachten tot hij er echt is kan dan pas oordelen of alles ook echt zo is gegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32623

dot.K schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 22:53:
[...]

Thinkpads waren uitstekende apparaten. Toen Thinkpads nog van IBM waren. Dan volg ik je voor de volle 100%. Maar sinds het Lenovo logotje erbij hoort is de kwaliteit behoorlijk hard bergaf gegaan.

Van de 50 thinkpads in gebruik op dit moment binnen de firma zijn er al bijna 20 terug binnengegaan voor diverse repairs.
Ik bedoelde die van IBM inderaad. :)
Dat sinds Lenovo de kwaliteit achteruit is gehold is, wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Op het toetsenbord van de macbook sinds november en op het toetsenbord van de macbook pro sinds afgelopen update missen er een aantal dingen. Apple heeft ook hier de num lock weggehaald, ik vind het persoonlijk niet erg omdat ik het nooit gebruikte. Echter wat ik ook ontdekte, de Home, End, Page Up en Page Down keys zijn weggehaald.

Zijn deze echter nog wel te gebruiken op het toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
.NCK schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 22:47:
Op het toetsenbord van de macbook sinds november en op het toetsenbord van de macbook pro sinds afgelopen update missen er een aantal dingen. Apple heeft ook hier de num lock weggehaald, ik vind het persoonlijk niet erg omdat ik het nooit gebruikte. Echter wat ik ook ontdekte, de Home, End, Page Up en Page Down keys zijn weggehaald.

Zijn deze echter nog wel te gebruiken op het toetsenbord?
Heb je daar een duidelijke pic van? Ben wel benieuwd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De tekst staat er inderdaad niet meer op, maar ze zijn net gewoon nog te gebruiken. fn + pijl omhoog/omlaag voor page up/down en fn + pijl links/rechts voor home/end.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Nu online
SyS_ErroR schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 22:48:
[...]

Heb je daar een duidelijke pic van? Ben wel benieuwd!!
Hier 2 linkjes naar foto's:

De oude: http://www.notebookreview.com/assets/15837.jpg
De nieuwe: http://images.apple.com/m...sign_keyboard20080226.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
geen numlock-key, geen "intern" numpad... logo's vervangen door tekst.. indeling functiekeys anders.. onderste return weg.. geen pageup page down home end...

Dat zijn best een boel aanpassingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Mijn option key ziet er op mijn SR MBP anders uit dan op welke van de twee foto's :D
Ik heb er op staan 'alt' en er onder dat tekentje dat van links naar recht een lijn beschrijft die naar beneden buigt en ook nog een doorlopende lijn heeft. Een soort branch in een tijdslijn.

Iets zegt mij dat kleine veranderingen wel vaker voorkomen ;)

edit:
Mijn Caps lock knop is ook anders. Ik heb geen tekst er op staan. Enkelt de shift pijl omhoog, plus nog een blokje er onder om het een langere pijl te laten lijken.

[ Voor 11% gewijzigd door VisionMaster op 01-03-2008 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-04 15:53
Numpad maakt me niks uit, dat heb ik nog nooit gebruikt, maar ik vind de rest nou niet echt een vooruitgang. Zo kan je niet meer muten of de toetsenbordverlichting aan/uit doen met 1 knopje. Ook is het alt logo van de knoppen af. En dat lijkt me toch wel lastig als beginnende mac gebruiker
als je die knop zoekt. (aangezien in de menus dat logo nog wel gebruikt wordt) Hetzelfde geldt voor de home/end en page up/down tekst die er niet meer opstaat. Als ik page up zoek dan is fn + pijltje omhoog nou niet het eerste idee wat in mij opkomt. Ook vind het toetsenbord drukker overkomen met al die tekst erop.

En de verlichting is nu ineens blauw?

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Nu online
Het is zowieso de VS indeling en opdruk die je ziet, die verschilt zelf al enorm van de europeese versies. Denk dat de verlichting nog gewoon wit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
De VS indeling gebruikt sowieso meer tekst. Zie bijv. dit plaatje van het oude VS toetsenbord. Je kunt voor een analyse van de verschillen bij de Europese versie deze blogpost doorlezen. Het gaat daar over de Macbook, maar het toetsenbord van de nieuwe Macbook Pro heeft een identieke layout :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Het ziet er naar uit dat de F toetsen de ikonen en werking van het losse alu toetsenbord hebben gekregen. Play en vorige en volgende liedje zijn natuurlijk prima, maar ik gebruik toch ook best vaak F7 om tussen beeldschermen te schakelen.
Dat is iemand bij Apple die nog niet weet hoe je de witbalans in moet stellen :)

[ Voor 39% gewijzigd door remmelt op 02-03-2008 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wil niet te veel offtopic gaan. Maar meer een vraag specifiek gericht aan MBP gebruikers van dit forum.

Degene die op hun MBP bootcamp draaien onder Leopard:
XP of Vista?

Mijn gevoel zegt eenvoudig XP (Neemt minder plaats in, en je weet zeker dat alle software werkt)
Is er uberhaubt een goede reden voor Vista als je 85% van de tijd met Leopard werkt?
Keeping in mind Vista SP1

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 150667 op 02-03-2008 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
XP, maar Vista werkt ook behoorlijk goed. XP heb ik eigenlijk alleen voor HalfLife (etc) en aangezien ik XP al had en Vista niet, Source op XP perfect draait en XP minder resources gebruikt... Tja.

Vista is in VMware Fusion langzamer dan XP, maar XP is daar ook niet al te snel natuurlijk. Goed genoeg om te browsen enzo, dat wel. Ik heb een MBP 2.2GHz met 4GB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
XP heeft wat voordelen qua grootte, snelheid en software- en hardwareondersteuning. Vista ziet er grafisch gelikter uit.

Ik heb gekozen voor XP omdat sommige oude 4:3 spellen werden opgerekt aangezien er onder Vista geen Nvidea optie was voor fixed-aspect ratio scaling. Onder XP was die optie er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 22:00

scorpie

Supra Addict

Ok, vanmiddag naar de Apple store geweest, en voor mij wordt het een mat scherm, helaas hadden ze niet direct 2 MBP's naast elkaar, dus ik heb maar even een MBP met een MB vergeleken, maar het ging toch om het scherm, dus dat was allemaal prima. Maar nu zit ik even met de volgende vraag: toetsenbord indelingen. Ik gebruik nu op Windows de English (United States) algemene instelling en dan de US-international indeling voor het keyboard. Moet ik nu dan ook de "Toetsenbord (Internationaal Engels) & Mac OS (Internationaal Engels)" optie kiezen? Ik vind het zelf namelijk wel handig om mbv "enkele quote + klinker" de é, á, í, ó varianten en dergelijken te kunnen typen.

Als laatste vraag nog iets over de sleeves. Ik zie namelijk de volgende sleeves in de store staan (link naar de normale niet-TU-store, waar ik hem ga bestellen):
http://store.apple.com/Ap...notebook_cases&nplm=TL991
http://store.apple.com/Ap...tebook_cases&mco=4E0B0C3B

Maar mij lijken ze vrijwel identiek, iemand nog argumenten om de een boven de ander te verkiezen? :)

edit:
ok, morgen bellen. Het wordt een larobe sleeve dus niet 1 van de 2 hierboven. Tevens houden die toetsenbord indelingen vrij weinig meer in dan het wel of niet hebben van een euro teken. Desondanks ga ik toch nog (stuborn as I am) proberen om er eentje te bestellen met een US keyboard (liggende enter, en thilde links naast de 1).

[ Voor 12% gewijzigd door scorpie op 02-03-2008 20:22 ]

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108939

Zojuist ook een MBP besteld. De middelste. Kan niet wachten totdat hij er is :)
Ook een apple remote erbij genomen.

Hoe bevallen de gestures eigenlijk? Hoor er niemand over praten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 07:53
Ik zit al een hele tijd te kijken naar een MacBookPro (de 15" versie), alleen kan ik maar niet vinden hoeveel (DVI) schermen ik erop aan kan sluiten. Er wordt in de TS namelijk gesproken over een DualLink DVI. Ik wil er graag 2 schermen aanhangen. Is dit mogelijk op de 15" versie?

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Nu online
Speedener schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:32:
Ik zit al een hele tijd te kijken naar een MacBookPro (de 15" versie), alleen kan ik maar niet vinden hoeveel (DVI) schermen ik erop aan kan sluiten. Er wordt in de TS namelijk gesproken over een DualLink DVI. Ik wil er graag 2 schermen aanhangen. Is dit mogelijk op de 15" versie?
Dat dual link houd in of er hogere resoluties worden ondersteund. Je kunt dus 1 scherm aansluiten en dat kan ook een 30" ACD zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:26
Anoniem: 108939 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:20:
Zojuist ook een MBP besteld. De middelste. Kan niet wachten totdat hij er is :)
Ook een apple remote erbij genomen.

Hoe bevallen de gestures eigenlijk? Hoor er niemand over praten...
Apple remote krijg je er toch zowiezo bij ? :P

** tenminste * PLeX wel :P

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

.NCK schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:46:
[...]
Dat dual link houd in of er hogere resoluties worden ondersteund. Je kunt dus 1 scherm aansluiten en dat kan ook een 30" ACD zijn.
Speedener schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:32:
Maar je kan nog wel extra schermen aansluiten aan je Mac via een externe videokaart op een ExpressCard of USB. Niet optimaal, maar goed. Ik gebruik zelf alleen de DVI eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door VisionMaster op 02-03-2008 21:07 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.