[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 85.313 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 20:10
Het lastige is, het is random. Vanaf nu elke keer wat foto's maken, en die meenemen. Wanneer de vakantie start ga ik even langs. Kan die laptop tijdens de studie niet missen, heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:07

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik snap niet waar mijn Safari last van heeft. Processes: Safari 99,x%!!! CPU A en GPU Diode beide rond de 78/79 graden. wtf :S

Als ik safari vervolgens afsluit (zoals net) zakt mn CPU terug naar 63 graden! 62 al zie ik.
Van 79 naar 62/63 in minder dan 30 seconden. What he 8)7

edit 2: nu al 59 graden. Het proces Safari staat op 1,2% in idle, rond de 7 als ik browse..

[ Voor 51% gewijzigd door Tjebakka op 20-05-2008 14:01 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmvis
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb sinds het begin dat ik mijn Macbook Pro kreeg (nu zo'n 3 weken geleden) 2 toetsen die scheef staan. het gaat om de shift en eject knop, nu dacht ik: muaah kan gebeuren is niet zo erg. :P maar een klasgenoot van me met ook een MBP heeft het niet en bij hem zit alles gewoon netjes recht. :|

Hieronder een foto waarop het een beetje te zien is in werkelijkheid is hij nog iets meer omhoog.
Afbeeldingslocatie: http://www.rmvis.nl/tweakers/P5190017.jpg

zal ik hiermee terug gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Royal schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 15:35:
Na dat ik vorige week naar de Genuis bar geweest ben voor het probleem wat ik had met corrosie (wat overigens gedekt wordt door applecare) kan ik er morgen weer heen, kwam net namelijk achter het volgende ... :/

[afbeelding]

[afbeelding]

Het is aan de kant waar de superdrive zit, wordt nog enig tegen gehouden door het schroefje wat daar zit maar heb werkelijk geen idee hoe dit nou weer komt. :'(
Nou zojuist weer naar de Apple Store geweest voor dit nieuwe probleem, valt niet onder garantie ze zeggen dat ik er te veel druk op uitgebracht heb. Like wtf :/ Ze wouden hem wel voor me maken, geintje kost me dan slechts £350.00 koopje natuurlijk ...

Straks proberen op de Apple helpdesk te bellen want hier ga ik natuurlijk niet mee akkoord te belachelijk voor woorden dit

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151391

Rmvis schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:42:
Ik heb sinds het begin dat ik mijn Macbook Pro kreeg (nu zo'n 3 weken geleden) 2 toetsen die scheef staan. het gaat om de shift en eject knop, nu dacht ik: muaah kan gebeuren is niet zo erg. :P maar een klasgenoot van me met ook een MBP heeft het niet en bij hem zit alles gewoon netjes recht. :|

Hieronder een foto waarop het een beetje te zien is in werkelijkheid is hij nog iets meer omhoog.
[afbeelding]

Ik heb dit ook wel een beetje bij de eject knop, ik maak me er geen zorgen om, shift zit wel recht (of bedoel je backspace). Is persoonlijk of je hiermee terug wil gaan ofniet. Ik vind het de moeite niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eqidna
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-03-2024

eqidna

Improvement in Progress

Superlux schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 12:43:
[...]Ik heb hetzelfde probleem maar dan rechtsonder. De vlekjes zijn witgrijs, wazig en liggen exact 5 cm uit elkaar. Volgens mij gaat het niet om dode pixels. Als je er een afbeelding voorzet, blijft deze goed zichtbaar.
Enig idee of dat op te lossen is? Ik vind niet meteen nuttige info. Het lijkt ook meer te zijn dan een pixel eigenlijk, want volgens mij zijn die recht afgelijnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Royal schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:48:
[...]

Nou zojuist weer naar de Apple Store geweest voor dit nieuwe probleem, valt niet onder garantie ze zeggen dat ik er te veel druk op uitgebracht heb. Like wtf :/ Ze wouden hem wel voor me maken, geintje kost me dan slechts £350.00 koopje natuurlijk ...

Straks proberen op de Apple helpdesk te bellen want hier ga ik natuurlijk niet mee akkoord te belachelijk voor woorden dit
Zo hey, heb jij een olifant als huisdier! Teveel druk 'my ass' :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-04 15:53

[afbeelding]

Ik heb ook een eject die niet helemaal goed zit. Maar het is zo weinig, ik heb er geen last van. Als ik jou was zou ik er dan ook niet mee terug gaan, dus knoppen doen het immers toch gewoon goed?

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252616

[afbeelding]

Sorry hoor maar ik geloof dat bijne elke MBP dit wel heeft. Het toetsenbord is nogal los/flexibel tov een ander wat ervoor zorgt dat het misschien prettiger typt maar waardoor er altijd wel enkel toetsen niet mooi kaarsrecht staan. Ik hebt nu mijn 2e MBP en mijn eject is net hetzelfde als op de foto, er is hoogte verschl tussen de G en de H , de grote shift buigt ook wat af etc. ... mijn vorige MBP had het net hetzelfde. Zeker niet voor omruilen als jou MBP voorts een prima toestel is want met de volgende kun je andere minder leuke issues hebben icm scheve toetsjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Bij mij zit de eject-toets scheef de andere kant op. Ik vind het geen probleem, wel een beetje jammer, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255180

Ik heb het gezien bij Rmvis en die eject button valt wel redelijk mee maar de andere knop zit echt heel scheef.
Bij mij zit alles gewoon perfect, nergens een afbuiging op te merken. En zo hoort het ook vind ik. Flexibilieteit van een toetsenbord heeft daar niks mee te maken in mijn ogen.
En voor machines van 1200 euro mag je voor mijn part over alles gaan zeiken bij de Apple shop. Geen genoegen nemen met half werk. komop zeg met een Dell laptop zou er een frontpage news article over zijn geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 255180 op 20-05-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

ik zou het gewoon lekker zo laten. Dan ga je ermee naar een AASP en dan vervangen ze het toetsenbord, maar die kan dat "probleem" ook wel hebben, misschien wel erger. En als ze je machine open maken, krijg je hem nooit zo "perfect" dicht als de eerst keer.
oplossing: ga genieten en werken met je machine, en niet zo teuten over die kleine dingetjes :P

edit: @lacebag: de machine is dan misschien 1200 euro(wat trouwens niet duur is ofzo) maar het toetsenbordje kost misschien 20 euro hoor :+

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 140651 op 20-05-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toetsenbord hoort bij de laptop anders kon je hem wel gewoon los kopen he.
En 1200 euro is gewoon een smak geld of je nou 100 euro per maand of 15000 euro per maand verdiend. En voor dat geld mag je een perfecte laptop verwachten en best gaan muggenziften. Zou wel makkelijk zijn anders he. Dan mogen ze van jou zeker ook standaard MBP's gaan leveren met hier een daar een dode pixel. Je hebt er immers niet echt veel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255180 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 16:46:
En 1200 euro is gewoon een smak geld of je nou 100 euro per maand of 15000 euro per maand verdiend. En voor dat geld mag je een perfecte laptop verwachten en best gaan muggenziften. Zou wel makkelijk zijn anders he. Dan mogen ze van jou zeker ook standaard MBP's gaan leveren met hier een daar een dode pixel. Je hebt er immers niet echt veel last van.
nou, ik vind een dode pixels hier en daar vele malen ernstiger dan een ietwat scheef zittend eject knopje die verder wel gewoon functioneert, mijn eject button zit ook iets scheef en mij backspace eronder ligt wat dieper. Het is door de post van Rmvis dat het me opvalt anders had ik het geeneens echt gezien.

je hebt overigens gelijk dat hij eigenlijk perfect moet zijn, maar voor dit probleem vind ik het niet de moeite om hem weg te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik begrijp je hoor, ik ben zelf ook zeer kritisch op dat vlak. Toen ik mijn eerste MBP ontving stonden er ook enkel toetsjes niet volledig recht(niet heel scheef hoor maar toch niet helemaal recht;) ) waar ik bijna al voor wou bellen. Toch nog even afgewacht omdat ik 14 dagen tijd heb en tot de volgende constataties gekomen:

De MBP sloot niet mooi dicht, links en rechts had ik een speling van enkele mm's.
De HD(250GB) was niet geheel geruisloos zoals de 200gb van een vriend
De trackpadknop stond niet zo stevig en strak als de MBP van een vriend

Dan toch maar gebeld, vooral voor de HD noise, en een nieuwe ontvangen. Wat blijkt nu met de nieuwe MBP

-HD noise is gewoon hetzelfde...en eigelijk stoort het niet meer want het is wel zeer miniem(was dus te kritisch)
-Sluit ook niet mooi dicht(net zoals die van men kennis, toonzaalmodel... iedereen heeft er wel last van)
-Toetsjes staan ook niet recht (net zoals die van men kennis, toonzaalmodel... iedereen heeft er wel bijna last van)
-Trackpadknop is nu wel strakker
-Zeer frequent krijg heb ik het bekende MBP probleem: bij wake-up en start-up op de batterij krijg ik mooie zwarte balkjes te zien omdat de helft van de leds niet aanspringt. Via ctrl-shift-eject wel opgelost. Maar volgens apple zou het om een software probleem gaan...vraag me dan wel af waarom niet iedereen er zoveel last van heeft magoed.

Ik heb nog een paar dagen tijd maar, ondanks ik o zo kritisch was in het begin, twijfel om deze weer om te ruilen. Alles werkt nu eigelijk wel buiten dat probleem van die leds. Als dat echt softwarematig is dan is er geen probleem natuurlijk...
Maar de kans is groot dat de 3e MBP dat probleem ook heeft, misschien nog een dode pixel erbij, ... en rechte toetsjes daar hoop ik zelf niet op.

De kans dat je echt een tot in de details perfecte MBP krijgt die al deze issues niet heeft lijkt me dus echt wel miniem!! Als je dan enkel een scheve eject toets heb zou ik het risico niet nemen om deze te vervangen...als je ziet welke andere problemen er nog bestaan(en de problemen die ik heb zijn nog details in vergelijking met wat je allemaal leest op het apple discussion board).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij ben ik ook echt de enige die geen problemen heeft met zijn MBP haha
Vanaf het begin perfect. Nooit het LED probleem, geen scheve toetsen, geen rare vervormingen ect. ect..
Het is dus wel mogelijk, misschien dat ik daarom ook zo kritisch ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255180 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 18:50:
Volgens mij ben ik ook echt de enige die geen problemen heeft met zijn MBP haha
Vanaf het begin perfect. Nooit het LED probleem, geen scheve toetsen, geen rare vervormingen ect. ect..
Het is dus wel mogelijk, misschien dat ik daarom ook zo kritisch ben.
Idd. Maar als dat 1 tot in de puntjes perfect toestel op 20 is ga ik niet blijven omruilen voor een scheve toets.
Die toets eventueel later laten repareren op kosten van apple dat is iets anders... maar een voor de rest perfect toestel laten omruilen voor die toets niet.

Heb jij een penryn model? Want de vorige had minder last van deze problemen. Als je hem dichtklapt, heb jij dan linksvoor en rechtsvoor geen kleine speling/spleet ? Zoniet mag je echt wel blij zijn :)

Overigens de laatste 4 wake-ups op de batterij geen last gehad van zwarte strepen...hip hoi!

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 252616 op 20-05-2008 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmvis
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Oke allemaal, ik bedoelde het ook niet zo erg dat ik gelijk een nieuwe MBP wil. Ik vroeg me gewoon af of meerdere last ervan hadden en of sommige misschien al een keer eerder langs zijn geweest.
Want het lijkt me dat ze die toetsen bij een reseller goed kunnen zetten/vervangen.

Maar zoals Lacebag al zegt heb ik meer problemen met de capslock dan eject zoals op de foto getoond.

Maargoed blijkbaar zijn meerdere mensen met dit probleem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-VISYIF6G.jpg

Ik krijg enorm vaak beeld als bovenstaand, iemand een idee hoe dat kan?? Redelijk Frusti. Er draait verder nix, alleen De browser...

10.5.2, alle updates gedraaid, niets geinstalleerd waarna dit gebeurd, het gebeurd ineens. Soms even niet, dan ineens weer wel, geen aantoonbare reden, ik kan het ook niet moedwillig repliceren :(

[ Voor 34% gewijzigd door joeltje op 20-05-2008 19:55 ]

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 07:55

Maartenvs

For Sale

Klein plaatje maar je bedoelt die renderfout? Ligt meer aan de webkit denk ik. Ga anders naar www.webkit.org en download daar de laatste nightly build. Ik draai die ook en gebruik die ipv safari. Safari is namelijk alleen de GUI zeg maar en de webkit is de motor. Deze wordt door apple maar zelden geupdate maar via webkit is er elke week wel een update.

Probeer voor de grap de acid3 test maar eens. Met safari haal je 75%, met webkit de volle 100.

[ Voor 8% gewijzigd door Maartenvs op 20-05-2008 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

Mijn MBP is eindelijk terug :D Net drie weken weg geweest voor reparatie.
borstel schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:32:
Ik heb mijn MacBook Pro nu sinds oktober 2007. Laatste tijd zie ik steeds meer artifacts op m'n scherm, dit verschijnt random. Temperatuur ligt rond de 50-60 ºC, laptop loopt verder niet vast ofzo.

Als ik het scherm beweeg gaat het weg. Zal er iets van een contact niet helemaal goed zitten? Ik kan het zelf niet forceren, als ik met het scherm beweeg.

Ik zie het ook regelmatig als ik mijn laptop open klap van ontwaken. Dan zie ik even allemaal strepen, en dan is het weg. Terug naar de store gaan maar?

[afbeelding]
Klik voor meer (grotere) foto's.
Om de reden van je plaatje is mijne opgestuurd (MBP 2.4 augustus 2007). Ik had het in het begin ook af en toe. Na een week werd het hele scherm grijs en bleef grijs (donker in het onderste deel, licht in het bovenste). Ik kon niks meer met de machine alleen. Aan een monitor deed hij het nog wel.
Opgestuurd onder garantie en vandaag was hij weer terug van de reparatie. Er zit nu een nieuw scherm in en mijn batterij is vervangen. Allemaal onder garantie.

Denk dat je hem dus ook moet opsturen. Helaas...

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borstel
  • Laatst online: 05-05 20:10
WoBaDijk schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 20:16:
Mijn MBP is eindelijk terug :D Net drie weken weg geweest voor reparatie.

[...]

Om de reden van je plaatje is mijne opgestuurd (MBP 2.4 augustus 2007). Ik had het in het begin ook af en toe. Na een week werd het hele scherm grijs en bleef grijs (donker in het onderste deel, licht in het bovenste). Ik kon niks meer met de machine alleen. Aan een monitor deed hij het nog wel.
Opgestuurd onder garantie en vandaag was hij weer terug van de reparatie. Er zit nu een nieuw scherm in en mijn batterij is vervangen. Allemaal onder garantie.

Denk dat je hem dus ook moet opsturen. Helaas...
Ok, bedankt. Even dit studiejaar afmaken, en dan maar een apple store binnen stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Maartenvs schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 20:07:
Klein plaatje maar je bedoelt die renderfout? Ligt meer aan de webkit denk ik. Ga anders naar www.webkit.org en download daar de laatste nightly build. Ik draai die ook en gebruik die ipv safari. Safari is namelijk alleen de GUI zeg maar en de webkit is de motor. Deze wordt door apple maar zelden geupdate maar via webkit is er elke week wel een update.

Probeer voor de grap de acid3 test maar eens. Met safari haal je 75%, met webkit de volle 100.
Okay, dat ga ik proberen. Kan het dan wel kloppen, dat ik met Firefox hetzelfde heb? Is dat ook een GUI?

[edit]
Het werkt wel, thanks voor de tip (als het nu ook wegblijft tenminste, maar zo ver, zo goed!)

[ Voor 6% gewijzigd door joeltje op 21-05-2008 00:40 ]

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty77
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 21:09
Dode pixel zijn geaccepteerd bij Apple!!! Ik heb er één aan de linkerkant van mijn scherm... (nieuwe penryn) 2,5 cm vanaf de rand... En helaas doen ze hier niks aan volgens de winkel waar ik hem heb gekocht. Het moeten er minimaal 6 zijn dan pas heb je recht op garantie!!

Belachelijk toch!!! Voor een laptop van 1900 euro!?

Zijn er mensen met andere ervaringen betreffende dode pixels!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251767

als je dode pixels wil vermijden moet je gewoon hem in de winkel aan zetten voor dat je hem koopt.
ik heb dan geen mac maar als ik een scherm koop dan wil ik hem altijd eerst aan zien in de winkel voor dat ik hem mee neem gewoon om zeker te zijn dat je geen dode pixels hebt.
oke met de tijd kunnen ze ook kommen maar die kans is een stukje klijner en daar is gewoon niks aan te doen.

maar ik blijf van mening dat ze daar gewoon 100% garantie op moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76109

Smarty77 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:06:
[...]

Dode pixel zijn geaccepteerd bij Apple!!! Ik heb er één aan de linkerkant van mijn scherm... (nieuwe penryn) 2,5 cm vanaf de rand... En helaas doen ze hier niks aan volgens de winkel waar ik hem heb gekocht. Het moeten er minimaal 6 zijn dan pas heb je recht op garantie!!

Belachelijk toch!!! Voor een laptop van 1900 euro!?

Zijn er mensen met andere ervaringen betreffende dode pixels!?
Allereerst, ik heb geen ervaring met apple in dit soort dingen.

Is het een dode pixel of een dode subpixel. Want 6 dode pixels is wel erg veel. 6 dode subpixels kan ik nog inkomen.

De meeste fabrikanten produceren TFT-monitoren conform de kwaliteitsnormen die zijn vastgesteld in ISO-norm 13406-2. Deze ISO norm staat 2 defecte pixels (beeldpunten) of 5 defecte subpixels per miljoen pixels op een TFT-monitor toe. Nu weet ik dat bij een aantal fabrikanten het ook nog uitmaakt waar de dode (sub)pixel zit. Bijvoorbeels als je er 2 aan de rand hebt vlak bij elkaar vervangen ze hem niet, heb je er maar 1 die in het midden zit vervangen ze hem wel.

Als ik jou was zou ik gewoon eens met apple contact opnemen om navraag te doen hoe het precies bij hun zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-04 10:18
Anoniem: 251767 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:23:
als je dode pixels wil vermijden moet je gewoon hem in de winkel aan zetten voor dat je hem koopt.
ik heb dan geen mac maar als ik een scherm koop dan wil ik hem altijd eerst aan zien in de winkel voor dat ik hem mee neem gewoon om zeker te zijn dat je geen dode pixels hebt.
oke met de tijd kunnen ze ook kommen maar die kans is een stukje klijner en daar is gewoon niks aan te doen.

maar ik blijf van mening dat ze daar gewoon 100% garantie op moeten geven.
Als je op internet besteld, kan je altijd zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen terugsturen en een nieuwe vragen. Altijd. In de winkel kan je inderdaad misschien uitpakken. Maar ook bij winkels kan je binnen x dagen meestal ruilen. Ik heb overgens nog nooit een dode (sub)pixel gezien op een mac product (schermen, ipods, xbooks(pro)).

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251767

ik ben dan mischien ook wat voorzichtiger met dat soort dingen.
en het gebeurt inderdaad minder maar in de begin tijd van tft was het wat meer het geval en ik denk dat dat bij mij is blijfen hangen.
en voor dit soort produkten koop ik graag in een winkel dus dan heb je gelijk de kans om even te kijken wat je in huis haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty77
FTMarcella schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:32:
[...]

Als je op internet besteld, kan je altijd zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen terugsturen en een nieuwe vragen. Altijd. In de winkel kan je inderdaad misschien uitpakken. Maar ook bij winkels kan je binnen x dagen meestal ruilen. Ik heb overgens nog nooit een dode (sub)pixel gezien op een mac product (schermen, ipods, xbooks(pro)).
Het is waarschijnlijk een subpixel... Ik heb hem in een applestore gekocht.. En toen ik thuis kwam was hij badpixel vrij! Na 8 dagen zag ik hem verschijnen... hij glinstert soms vanaf een bepaalde hoek een beetje rood, vandaar dat ik denk dat het subpixel is die stuk is! Soms kun je ze weer actief krijgen maar helaas bij mij was dit niet mogelijk.

Op macrumors krijg ik wel het idee dat de beeldschermen in kwaliteit achteruit gaan... (kwaliteits controle?) Je hoort namelijk steeds vaker de klacht van bad pixels... Nogmaals een defecte pixel kan altijd gebeuren met een TFT (LCD). Maar ik blijf van mening dat er een verschil is tussen een bad pixel op een Apple product of een bad pixel op bijv een Dell. Een Dell laptop had ik voor +/- 600 euro minder kunnen kopen maar heb toch gekozen voor kwaliteit... en heb het als een vanzelfsprekendheid aangenomen (aanames zijn fout ik weet het!) dat ook de garantie bij Apple op hetzelfde niveau staat als hun prijzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Er worden ook steeds meer apples verkocht he.. Dus de hoeveelheid defecte pixels neemt ook toe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:53
Verbal_Kint schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:49:
Er worden ook steeds meer apples verkocht he.. Dus de hoeveelheid defecte pixels neemt ook toe..
In absolute getallen wel ja :+.
Als de kwaliteitscontrole op hetzelfde niveau blijft zouden er relatief gezien niet veel meer pixeldefecten mogen optreden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 21:31
Verbal_Kint schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:49:
Leukste thuis!!

Maar dat ligt niet aan de verkoop. aan fabrikanten van de schermen.. dat is apple niet

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

To_Tall schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 14:15:
[...]

Leukste thuis!!

Maar dat ligt niet aan de verkoop. aan fabrikanten van de schermen.. dat is apple niet
Als Apple ze afneemt is Apple verantwoordelijk tegenover de klant. Het is dus wel Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Anoniem: 151391 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 14:58:
[...]

Als Apple ze afneemt is Apple verantwoordelijk tegenover de klant. Het is dus wel Apple.
Precies. Als jij een... laten we zeggen HP printer bij de Media Markt koopt ga je ook er mee terug naar de MM (mits hij natuurlijk stuk is of niet bevalt). Zij hebben jou een niet deugdelijk product verkocht, dus zijn zij verantwoordelijk.

Zal mij een worst wezen hoe de MM dat met HP op gaat lossen. Als consument heb je dat recht.

[ Voor 9% gewijzigd door Tjebakka op 21-05-2008 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty77
Maarja als de MM dan zegt... helaas meneer HP zegt dat er minimaal 2 defecten aan het product moeten zitten wil het voor garantie in aanmerking komen... Daar sta je dan als klant...

Hetzelfde gebeurt met de pixel variant...
Ik kom bij de winkel waar ik een overeenkomst mee heb (de koop van een MBP)
Ik zeg dat er een defect aan het beeldscherm zit, de winkel zegt helaas meneer er moeten minimaal 5 defecten aan het beeldscherm zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Smarty77 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 15:39:
Maarja als de MM dan zegt... helaas meneer HP zegt dat er minimaal 2 defecten aan het product moeten zitten wil het voor garantie in aanmerking komen... Daar sta je dan als klant...

Ik zeg dat er een defect aan het beeldscherm zit, de winkel zegt helaas meneer er moeten minimaal 5 defecten aan het beeldscherm zitten!
Dan zeg jij: ik heb niks met HP te maken, dan moet dat van te voren duidelijk worden gemeld en ik zie het hier nergens staan. OF je gebruikt de grofgebekte variant hiervan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Apple is gewoon verantwoordelijk voor de laptops en dus ook de schermen. Het zou wat zijn als je naar de Apple store gaat en zegt dat je scherm kapot is en dat zij je dan een telefoon nummer geven van bedrijf x dat de schermen gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577

Bakkert schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 15:06:
[...]

Precies. Als jij een... laten we zeggen HP printer bij de Media Markt koopt ga je ook er mee terug naar de MM (mits hij natuurlijk stuk is of niet bevalt). Zij hebben jou een niet deugdelijk product verkocht, dus zijn zij verantwoordelijk.

Zal mij een worst wezen hoe de MM dat met HP op gaat lossen. Als consument heb je dat recht.
Helemaal mee eens. Vanaf de dag van aankoop kun je reclameren bij de verkoper. De garantie van 1 of 2 jaar gegeven door de fabrikant staat daar los van. De vraag van hoeveel dode of vaste (sub)pixels sprake moet zijn om te kunnen concluderen dat geen sprake meer is van een deugdelijk product wordt ook niet bepaald door de fabrikant maar in laatste instantie door de geschillencommissie of rechter. Als een apparaat niet meer geschikt is voor het doel waarvoor het gemaakt is en waarvoor je het hebt aangeschaft is geen sprake meer van een deugdelijk product en heb je binnen 6 maanden na aankoop recht op herstel of vervanging. Een dode subpixel aan de rand van het scherm zal in de regel niet de conclusie rechtvaardigen dat geen sprake meer is van een deugdelijk product maar dit kan bijvoorbeeld anders zijn als een laptop gebruikt wordt door een fotograaf voor wie een dode of vaste pixel aanmerkelijk meer hinder zal opleveren dan voor een doorsnee internetter, ook als die dode subpixel aan de rand zit.

Samengevat is een opmerking van een verkoper dat 1 dode subpixel onder de norm van de fabrikant zit dan ook veel te kort door de bocht. Weliswaar kun je in dat geval vermoedelijk geen gebruik maken van de fabrieksgarantie maar kun je wel degelijk de verkoper aanspreken op het feit dat het product niet deugdelijk is. OInderbouw die stelling dan wel waarom voor jou die ene dode subpixel aan de rand toch echt een probleem is.

Tip: koop bij een bedrijf waar je binnen 14 dagen altijd (ongeacht de reden) mag retourneren. Dit kan sowieso bij de Apple internetstore, de meeste (tegenwoordig wellicht alle) Mediamarkten en Saturns. Bij individuele APR's moet je voor de aankoop even informeren of binnen 14 dagen omgeruild kan worden en zo ja onder welke voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 22:20
Mensen jullie slaan geheel de plank mis. Het gaat hier om kwaliteitsproducten. Zogenaamde A-merk producten. A-merken staan bekend om hun kwaliteit, waar je wel voor betaald. En het is dan niet zo dat de fabrikant veel verdiend met dat wat je extra betaald. Nee jij betaald extra voor de producten die tijdens of na de fabricage worden afgekeurd, omdat ze bepaalde kwaliteitseisen niet halen. Daarom betaal je voor een tv van bv Sony, meer dan die van een minder bekend merk.

Je kiest dus voor een a-merk, omdat je een bepaalde kwaliteit wilt. Daar hoort dus het verschil te liggen tussen een Apple en een Acer/Dell/HP (al denk ik dat die laatste 2 ook A-merken zijn).

Dat er nu meer fouten voorkomen komt natuurlijk ook doordat er meer van verkocht wordt. Maar indirect kan dit ook komen doordat Apple haar kwaliteitseisen heeft moeten versoepelen, om toch een acceptabele productiehoeveelheid te kunnen halen tov de vraag die er naar is. Dit is immers makkelijker dan je productie met xx% uit te breiden.

Wat een winkelier ermee doet is zijn ding, maar de winkelier is absoluut niet degene die verantwoordelijk is voor de fouten die in dit topic besproken worden. Zij verkopen immers alleen een doos met inhoud en mogelijk een goede service.

Just my thoughts..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voor discussies over consumentenrecht en bij hoeveel dode pixels de computer moet worden omgeruild, kan er beter een topic worden geopend in het Shopping Forum. Dit topic is bedoeld voor het uitwisselen van ervaringen met en discussiëren over de MacBook Pro. Consumentenrecht valt daar dus niet onder. Graag weer ontopic.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bakkert schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:57:
Ik snap niet waar mijn Safari last van heeft. Processes: Safari 99,x%!!! CPU A en GPU Diode beide rond de 78/79 graden. wtf :S

Als ik safari vervolgens afsluit (zoals net) zakt mn CPU terug naar 63 graden! 62 al zie ik.
Van 79 naar 62/63 in minder dan 30 seconden. What he 8)7

edit 2: nu al 59 graden. Het proces Safari staat op 1,2% in idle, rond de 7 als ik browse..
Ik heb dat probleem nu ook, als ik niks doe met safari heb ik rond de 30% processor gebruik, temperatuur loopt op tot ver in de 70 graden en je hoort de HD regelmatig wel erg fanatiek ratelen. Ben ik wel met safari bezig heb ik al gauw 70, 80 of 90% processor gebruik. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:41
Webkit gebruikt bij mij in idle zon 1% Bij normaal gebruik komt het echt niet boven de 20% uit volgens mij.

http://nightly.webkit.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151391 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:09:
[...]

Ik heb dat probleem nu ook, als ik niks doe met safari heb ik rond de 30% processor gebruik, temperatuur loopt op tot ver in de 70 graden en je hoort de HD regelmatig wel erg fanatiek ratelen. Ben ik wel met safari bezig heb ik al gauw 70, 80 of 90% processor gebruik. Iemand een idee?
Heb 1 keer gehad dat processorgebruik ook zeer hoog was (in de 90) en temperatuur in de 70. MBP uitgezet en weer aan. Nog steeds zelfde. Geen enkele applicatie stond open (ook Safari niet). Na 10 minuten zakte de temperatuur ineens terug naar normale waarden. Daarna nooit weer last van gehad.
Vermoedelijk een hikje van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

franssie

Save the albatross

Anoniem: 151391 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:09:
[...]

gewoon een gok: OS X heeft (tenminste had) een opruim script (wat gewoonlijk om 3 uur 's nacht draaide) dat logbestanden etc opruimt (met MacJanitor heb ik dat vroeger eens aangepast op een PPC dus ik weet niet of dat progje inmiddels in aangepast voor de intel). Misschien dat er zoiets draait?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 19:30:
[...]

gewoon een gok: OS X heeft (tenminste had) een opruim script (wat gewoonlijk om 3 uur 's nacht draaide) dat logbestanden etc opruimt (met MacJanitor heb ik dat vroeger eens aangepast op een PPC dus ik weet niet of dat progje inmiddels in aangepast voor de intel). Misschien dat er zoiets draait?
Bij mij is iTunes nu een cd aan het rippen. Temperatuur zit nu ook net iets boven de 70. Ik denk dat je misschien ook niet te vaak naar iStat moet kijken hoe hoog de temperaturen zijn. Feitelijk schiet je er weinig mee op behalve dan dat je je gaat afvragen hoe bepaalde (hoge) waardes tot stand kunnen komen. Nu al 77. Tja....wat doe je er aan. Kloppen die temperaturen van iStat eigenlijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 22:32:
[...]

Bij mij is iTunes nu een cd aan het rippen. Temperatuur zit nu ook net iets boven de 70. Ik denk dat je misschien ook niet te vaak naar iStat moet kijken hoe hoog de temperaturen zijn. Feitelijk schiet je er weinig mee op behalve dan dat je je gaat afvragen hoe bepaalde (hoge) waardes tot stand kunnen komen. Nu al 77. Tja....wat doe je er aan. Kloppen die temperaturen van iStat eigenlijk wel?
Ik kijk ook niet vaak naar istat maar ik voel aan de behuizing dat die weer eens onprettig heet aan het worden is. Daarentegen werkt safari vandaag weer normaal. Misschien toch gewoon een kleine glitch. Ik heb natuurlijk nog altijd smcfancontrol om het ding ff snel af te koelen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151391 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 00:47:
[...]

Ik kijk ook niet vaak naar istat maar ik voel aan de behuizing dat die weer eens onprettig heet aan het worden is. Daarentegen werkt safari vandaag weer normaal. Misschien toch gewoon een kleine glitch. Ik heb natuurlijk nog altijd smcfancontrol om het ding ff snel af te koelen :p
Kan smcfancontrol geen kwaad op een of andere manier. Dat je de fans te zwaar belast of zo en ze sneller kapot kunnen gaan?
Heb zelf wel coolfeet (kleinste twee) onder de MBP geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258974

Hallo mensen,

Ik heb een vraag aan jullie.
Ik ben van plan om binnenkort een Macbook Pro aan te schaffen.
Nu zag ik een aanbieding waarbij een EOL Macbook Pro maar 1300 euro kost.
Maar zoals ik al zei, is dit een oud model uit juni 2007, en ik wilde toch graag weten wat de verschillen tussen dat en het model nu is.

Het is een 2.2 Ghz Macbook Pro, de standaard editie van een halfjaar geleden.
Hij heeft dus ook maar 128 MB ram in de videokaart.
Sinds ik wel van gamen houd, vraag ik me af of dit wel voldoende is.
De games die ik graag speel zijn: BF2, BF2142, GTA SA en generals, kan deze Macbook dat aan?

En wat zijn de grootste verschillen met de Macbook pro die nu 1800 euro kost?
Is er ook een verschil emt batterijduur?

Alvast bedankt!
Niek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 12:13
GTA:SA zonder problemen. BF2 moet ook probleeloos werken. Ik heb op deze MBP zelfs Crysis speelbaar gezien, niet op de hoogste kwaliteit maar goed speelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258974 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 18:31:
Hallo mensen,

Ik heb een vraag aan jullie.
Ik ben van plan om binnenkort een Macbook Pro aan te schaffen.
Nu zag ik een aanbieding waarbij een EOL Macbook Pro maar 1300 euro kost.
Maar zoals ik al zei, is dit een oud model uit juni 2007, en ik wilde toch graag weten wat de verschillen tussen dat en het model nu is.

Het is een 2.2 Ghz Macbook Pro, de standaard editie van een halfjaar geleden.
Hij heeft dus ook maar 128 MB ram in de videokaart.
Sinds ik wel van gamen houd, vraag ik me af of dit wel voldoende is.
De games die ik graag speel zijn: BF2, BF2142, GTA SA en generals, kan deze Macbook dat aan?

Alvast bedankt!
Niek
toon volledige bericht
Er is een duidelijk verschil in batterijduur doordat de nieuwste MBP is uitgerust met de zuinigere Penryn processor. Heb dit zelf niet geconstateerd trouwens omdat ik alleen de nieuwste MBP heb maar er zijn wel tests op internet waaruit blijkt hoeveel het precies scheelt. Als je de MBP dus ook onderweg wilt gebruiken kan dit een overweging zijn het nieuwste model te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226399

Je moet je ook even afvragen hoe lang je op die oudere MacBook wilt blijven gamen. Als je hem over 2 jaar nog wilt gebruiken voor games die dan uitkomen, is het wellicht handiger om toch de nieuwe, duurdere, versie te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar heb ik gelukkig mijn Desktop pc voor.
Als ik de games die er nu zijn maar kan spelen vind ik het oke ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 08:58:
[...]

Kan smcfancontrol geen kwaad op een of andere manier. Dat je de fans te zwaar belast of zo en ze sneller kapot kunnen gaan?
Heb zelf wel coolfeet (kleinste twee) onder de MBP geplaatst.
Nee, je moet het zelf gewoon niet overdrijven. Ze draaien standaard op 2000 of 3000 toeren. Als ik em ff af wil laten koelen zet ik ze op 4000 toeren, dat is altijd wel genoeg. Volgens mij kunnen ze makkelijk 6000 of 7000 aan.
Anoniem: 258974 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 23:00:
Daar heb ik gelukkig mijn Desktop pc voor.
Als ik de games die er nu zijn maar kan spelen vind ik het oke ;)
De spellen de jij noemt kun je denk ik wel allemaal goed spelen op de 2007 MBP.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 151391 op 24-05-2008 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:58

dan geef je een rotschop tegen je hp aan en zeg je tegen de MM meneer: alsjeblieft, er zijn nu minstens 2 defecten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
DarkShadow schreef op zondag 25 mei 2008 @ 10:25:
[...]

dan geef je een rotschop tegen je hp aan en zeg je tegen de MM meneer: alsjeblieft, er zijn nu minstens 2 defecten :+
En dangen zij schade door eiegen toe doen..

Zit er over na te denken om een crumpler tas te kopen.
Alleen wat zijn die krengen duur.
Gebruik nu de MBP vooral thuis Wil hem ook mee gaan nemen naar me werk.

Iemand hier nog adressjes om orginele tassen goedkoper te krijgen dan de webwinkel van crumpler zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

To_Tall schreef op zondag 25 mei 2008 @ 12:14:
[...]

Iemand hier nog adressjes om orginele tassen goedkoper te krijgen dan de webwinkel van crumpler zelf?
offtopic:
wat is er zo mooi aan crumpler tassen :X

Ik heb zelf de sleeve voor MBP 15,4" van Larobe, bevalt me errug goed. Is gemaakt van een vreemd soort schuim van zo'n 5mm dik dat je met je vinger in kunt deuken, waarna het binnen 5 minuten weer z'n oorspronkelijke vorm terug heeft. Vervoer mn MBP nu al een paar maanden zo en nog niks geen defecten/schade/whatever :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Anoniem: 258974 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 18:31:
Ik heb de juni 2007 versie. De grootste verschillen zijn: grotere harde schijf standaard, meer videogeheugen en multi-touch trackpad.

Trackpad: ik heb het nog nooit gebruikt dus ik weet niet wat ik mis, maar is voor mij niet de killer feature waardoor ik nu m'n ouwe wegdoe en een nieuwe koop.

Videogeheugen: is leuk, vooral voor spellen. Ik speel eigenlijk alleen HL2 en alles wat daar bij hoort (de episodes, Portal, TF2, etc) en dat draait prima. Ik heb wel 4GB RAM erin (waarvan er 3 door Windows wordt herkend) dus dat scheelt ook.

Grotere HD: voor mij eigenlijk het enige waarvan ik nu denk "had ik dat maar". Ik heb een 160GB 5400rpm schijf erin, en met een bootcamp partitie, een aantal VMs, veel programma's voor werk en vermaak en een aantal afleveringen Lost zit ik snel aan de grens.

De Penryn verbruikt minder energie en er wordt gezegd dat je dan maximaal een half uur langer kan batterijen. Dat halve uur is wel in het aller- allergunstigste geval!

Al met al is de oudere MBP natuurlijk een prachtige computer. Bedenk dat we nog geen 6 maanden geleden allemaal over die versie aan het kwijlen waren ;)
De nieuwere versie is beter en iets efficienter. Spellen draaien in iets hogere resolutie, de batterij gaat iets minder langzaam leeg en je hebt waarschijnlijk een grotere HD.

Aan jou de keuze of je dat € 500-600 waard is...

(Eventueel bijkomende voordelen van de nieuwe versie maar niet door mij gecheckt: lagere temperatuur, Windows herkent 4 van de 4GB RAM? Geen idee, zou leuk zijn.)

Even off-topic over de tassen (er is een eigen thread voor ergens)
Ik heb een sleeve van Kult Bag, lijkt heel erg op Freitag maar dan halve prijs en veel betere kwaliteit want dikker en betere afwerking aan de binnenkant, dikkere rits met betere ritsers. Ik heb ze naast elkaar gezien en het verschil is groot. Ik zou zelf altijd voor een sleeve gaan en dan in een willekeurige tas. Ten eerste lijkt je tas dan niet zo op een laptoptas, wat diefstal tegengaat, en ten tweede zijn de meeste laptoptassen oerend- maar dan ook echt gruwelijk lelijk. Tenzij je voor de uitgerangeerde-consultant-look gaat, het moderne equivalent van de geitewollensok. Maar dat is mijn mening.

[ Voor 16% gewijzigd door remmelt op 25-05-2008 12:59 . Reden: Laptoptasverhaal. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

remmelt schreef op zondag 25 mei 2008 @ 12:54:
[...]

Ik heb de juni 2007 versie. De grootste verschillen zijn: grotere harde schijf standaard, meer videogeheugen en multi-touch trackpad.

Trackpad: ik heb het nog nooit gebruikt dus ik weet niet wat ik mis, maar is voor mij niet de killer feature waardoor ik nu m'n ouwe wegdoe en een nieuwe koop.

Videogeheugen: is leuk, vooral voor spellen. Ik speel eigenlijk alleen HL2 en alles wat daar bij hoort (de episodes, Portal, TF2, etc) en dat draait prima. Ik heb wel 4GB RAM erin (waarvan er 3 door Windows wordt herkend) dus dat scheelt ook.

Grotere HD: voor mij eigenlijk het enige waarvan ik nu denk "had ik dat maar". Ik heb een 160GB 5400rpm schijf erin, en met een bootcamp partitie, een aantal VMs, veel programma's voor werk en vermaak en een aantal afleveringen Lost zit ik snel aan de grens.

De Penryn verbruikt minder energie en er wordt gezegd dat je dan maximaal een half uur langer kan batterijen. Dat halve uur is wel in het aller- allergunstigste geval!

Al met al is de oudere MBP natuurlijk een prachtige computer. Bedenk dat we nog geen 6 maanden geleden allemaal over die versie aan het kwijlen waren ;)
De nieuwere versie is beter en iets efficienter. Spellen draaien in iets hogere resolutie, de batterij gaat iets minder langzaam leeg en je hebt waarschijnlijk een grotere HD.

Aan jou de keuze of je dat € 500-600 waard is...

(Eventueel bijkomende voordelen van de nieuwe versie maar niet door mij gecheckt: lagere temperatuur, Windows herkent 4 van de 4GB RAM? Geen idee, zou leuk zijn.)

Even off-topic over de tassen (er is een eigen thread voor ergens)
Ik heb een sleeve van Kult Bag, lijkt heel erg op Freitag maar dan halve prijs en veel betere kwaliteit want dikker en betere afwerking aan de binnenkant, dikkere rits met betere ritsers. Ik heb ze naast elkaar gezien en het verschil is groot. Ik zou zelf altijd voor een sleeve gaan en dan in een willekeurige tas. Ten eerste lijkt je tas dan niet zo op een laptoptas, wat diefstal tegengaat, en ten tweede zijn de meeste laptoptassen oerend- maar dan ook echt gruwelijk lelijk. Tenzij je voor de uitgerangeerde-consultant-look gaat, het moderne equivalent van de geitewollensok. Maar dat is mijn mening.
toon volledige bericht
Hartstikke bedankt voor deze info!
Grote HD is idd handig, maar ik gebruik neit zo veel, eigenlijk alleen games, muziek, films en een paar progjes. Dara is 120 gig wel genoeg voor.
Ik ga vandmiddag maar ff langs de ifactors in den haag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Beste gebruikers

ik heb een halfjaar een macbook gebruikt (de 2,2 met 4gb)
en is me eigenlijk altijd super bevallen,

Alleen ik raakte met veel programma's open vaak de "weg" wat kwijt op me macbook,
Daarom wil ik nu een Macbook pro gaan kopen (na de keynote)

Omdat ik me niet zo bezig hou met macbook pro's tot nu heb ik veel nieuws gemist denk ik
ik weet dat ze onlangs geupdate zijn met de nieuwe CPU's en multiTrack

maar zijn er mensen die weten (of hebben gelezen) dat er mooie update's komen met de komende keynote ??

(graag zou ik de resolutie van het 15" model hoger zien)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Donstil schreef op zondag 25 mei 2008 @ 17:43:
Waarom wil iedereen dat toch. Ik vind 1440x900 hoog genoeg voor een 15" scherm. Alles wordt me veel te klein als de resolutie hoger wordt. Dan kun je beter een monitor kopen en hem daarop aansluiten als je hogere resoluties wil.
Bakkert schreef op zondag 25 mei 2008 @ 12:47:
[...]

offtopic:
wat is er zo mooi aan crumpler tassen :X

Ik heb zelf de sleeve voor MBP 15,4" van Larobe, bevalt me errug goed. Is gemaakt van een vreemd soort schuim van zo'n 5mm dik dat je met je vinger in kunt deuken, waarna het binnen 5 minuten weer z'n oorspronkelijke vorm terug heeft. Vervoer mn MBP nu al een paar maanden zo en nog niks geen defecten/schade/whatever :*)
De Larobe heb ik ook, idd een geinig materiaal, daardoor wel erg stevig. Ik heb em wel in de larobe + een gewone laptoptas aangezien ik em wel om moet kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maar zijn er mensen die weten (of hebben gelezen) dat er mooie update's komen met de komende keynote ??

[/quote]
De MBP wordt geupdate in het derde kwartaal van 2008, vermoedelijk september. Of het uiterlijk ook veranderd wordt bij deze update is nog maar de vraag. Vermoedelijk alleen snellere processor, grotere hdd en nog weer iets krachtiger videokaarten.
Zie ook: http://www.yooph.nl/product/nieuws/koopwijzer/ Overigens staat bij deze koopwijzer dat de MacMini wordt geupdate in mei. Dat lijkt zeer onwaarschijnlijk. Vermoedelijk juni of augustus.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 25-05-2008 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47

SmartDoDo

Woeptiedoe

Donstil schreef op zondag 25 mei 2008 @ 17:43:
Alleen ik raakte met veel programma's open vaak de "weg" wat kwijt op me macbook,
[...]
Een hogere resolutie maakt alles een stuk kleiner op 15,4" en met Spaces heb je veel beter in beeld waar je programma's zich bevinden :)

Wat mij betreft de meest geslaagde vernieuwing in OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Anoniem: 151391 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 17:55:
[...]

Waarom wil iedereen dat toch. Ik vind 1440x900 hoog genoeg voor een 15" scherm. Alles wordt me veel te klein als de resolutie hoger wordt. Dan kun je beter een monitor kopen en hem daarop aansluiten als je hogere resoluties wil.
Ja een Scherm meezeulen op reis is wat ongemakkelijk natuurlijk :D
SmartDoDo schreef op zondag 25 mei 2008 @ 19:04:
[...]
Een hogere resolutie maakt alles een stuk kleiner op 15,4" en met Spaces heb je veel beter in beeld waar je programma's zich bevinden :)

Wat mij betreft de meest geslaagde vernieuwing in OSX.
Spaces werkt idd top, daar werk ik nu ook veel mee

maar Als k me foto's aan het bewerken ben dan mis ik gewoon wat ruimte, en dat is ruimte die heleaas niet door spaces is te verhelpen.

Nou ik heb een 14inch Scherm gehad met 1440x900 en dat werkte lekker

er is niets mis met mijn ogen voor zover ik weet, en heb laatst een HP gezien en die had 1680x1050 op 15"
oke dat was scherp/klein maar foto's waren super.

Denk dat 1680x1050 op 15" niet veel kleiner is dan 1920x1200 op 17"

[ Voor 50% gewijzigd door Donstil op 25-05-2008 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179757

Hallo,

Ik wil op korte termijn een Macbook (pro) gaan aanschaffen. Ik twijfel tussen 2 opties:
- Een wat ouder model Macbook Pro (Santa Rosa versie, MA895N)
- Een nieuwe Macbook.

Wat zouden jullie aanraden en wat zijn de voor-/nadelen van het een of het ander?

Alvast bedankt voor de informatie!
Groet van Dennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

Anoniem: 179757 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 09:37:
Hallo,

Ik wil op korte termijn een Macbook (pro) gaan aanschaffen. Ik twijfel tussen 2 opties:
- Een wat ouder model Macbook Pro (Santa Rosa versie, MA895N)
- Een nieuwe Macbook.

Wat zouden jullie aanraden en wat zijn de voor-/nadelen van het een of het ander?

Alvast bedankt voor de informatie!
Groet van Dennis.
SR MBP zeker weten :) !
voordelen: mooi
nadelen: geen

voordeel MB: prijs
nadeel MB: klein scherm, en traag grafisch

met andere woorden: wij kunnen vrij weinig met deze info, wat doe je ermee en wat is het prijsverschil. ik denk zelf dat dit een keuze is die je zelf moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De MBP wordt geleverd met OS 10.4. Kan ik dit zelf gewoon upgraden naar 10.5 Leopard? En hoe zit het met de uitbreidingsmogelijkheden van de MBP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Anoniem: 179757 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 10:06:
De MBP wordt geleverd met OS 10.4. Kan ik dit zelf gewoon upgraden naar 10.5 Leopard? En hoe zit het met de uitbreidingsmogelijkheden van de MBP?
Je kunt gemakkelijk het intern geheugen upgraden naar 4 GB. Heb verder geen ervaring met het upgraden van de harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Harde schijf zelf niet doen, kost je je garantie. Upgraden naar een nieuwe versie van OSX is een eitje.

In principe zijn de vorige MBP en de huidige MD gelijk, op een aantal dingen na:
- aluminium case
- toetsenbord
- grafische kaart
- resolutie

Toetsenbord is een geval van smaak, de case kan je daar eventueel ook onder rekenen. De grafische kaart is in de MBP veel beter, dus kijk of je die nodig hebt (video bewerken, spellen spelen). Resolutie is voor mij het belangrijkste punt. Die bevalt me op de MBP erg goed en vind ik op de MB toch wat aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Anoniem: 179757 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 10:06:
10.5 is toch standaard op de nieuwe gen MPB?? Altans die van mij is geleverd met 10.5 OS X

HDD moet je voor naar een service point. Kost je paar tientjes als je dat laat doen of je koopt bij aanschaf al een grotere HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

To_Tall schreef op maandag 26 mei 2008 @ 11:48:
[...]

10.5 is toch standaard op de nieuwe gen MPB?? Altans die van mij is geleverd met 10.5 OS X

HDD moet je voor naar een service point. Kost je paar tientjes als je dat laat doen of je koopt bij aanschaf al een grotere HDD.
Gaat om de SR MBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de snelle reakties! Ik ga voor de MBP, gezien de losse videokaart en de hogere resolutie. Ik begreep van een collega dat ik 10.4 kan upgraden, dus dan zijn al mijn vragen beantwoord. _/-\o_

edit: ik zie nu pas dat Remmelt dat ook al had aangegeven, thanks!

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 179757 op 26-05-2008 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175802

Lijkt me een goede keus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179757 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:21:
Bedankt voor de snelle reakties! Ik ga voor de MBP, gezien de losse videokaart en de hogere resolutie. Ik begreep van een collega dat ik 10.4 kan upgraden, dus dan zijn al mijn vragen beantwoord. _/-\o_

edit: ik zie nu pas dat Remmelt dat ook al had aangegeven, thanks!
Ik zou ook sowieso voor de MBP gaan. Die upgrade naar 10.5 is technisch geen probleem maar volgens mij niet kosteloos. Zie http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=2760
Tot 29 december 2007 was het wel gratis maar nu kennelijk niet meer? Misschien moet je Apple daarover nog even bellen. Op zich zou het niet vreemd als het wel kosteloos was omdat je gewoon een MBP koopt bij een officiele dealer die nieuw in de doos zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 26-05-2008 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 22:01:
[...]

Ik zou ook sowieso voor de MBP gaan. Die upgrade naar 10.5 is technisch geen probleem maar volgens mij niet kosteloos. Zie http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=2760
Tot 29 december 2007 was het wel gratis maar nu kennelijk niet meer? Misschien moet je Apple daarover nog even bellen. Op zich zou het niet vreemd als het wel kosteloos was omdat je gewoon een MBP koopt bij een officiele dealer die nieuw in de doos zit.
Is niet kosteloos. vriend van me kocht in februari een iMac en mocht gewoon leopard kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-05 23:24
Typisch, een collega kocht in januari een SR MBP met leopard preinstalled...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252365

Anoniem: 248577 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 18:56:

[/quote]
De MBP wordt geupdate in het derde kwartaal van 2008, vermoedelijk september. Of het uiterlijk ook veranderd wordt bij deze update is nog maar de vraag. Vermoedelijk alleen snellere processor, grotere hdd en nog weer iets krachtiger videokaarten.
Zie ook: http://www.yooph.nl/product/nieuws/koopwijzer/ Overigens staat bij deze koopwijzer dat de MacMini wordt geupdate in mei. Dat lijkt zeer onwaarschijnlijk. Vermoedelijk juni of augustus.
Hoop eerlijk gezegd in juli ofzoiets... zou er mooi zijn als er een redesign al kwam en misschien een model met quadcore. Niet dat je dit echt veel gaat gebruiken maar je macbook is wel wat langer up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Nou ik wacht met me aanschaf toch nog heel even tot de keynote.
maar als daar niets wordt aangekondigd voor de korte termijn dan ga ik er een halen.

Ga niet zonder macbook(pro) op vakantie, dus voor begin aug moet ik hem wel hebben.
Mis me macbook namelijk nu al :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-03 14:20
Het is koud, ik ben alleen. Mijn MacBook Pro heb ik nu overgedragen aan icentre cs. Ik hoop dat ze goed voor hem zorgen en zijn gekrenkte electronica weer snel in optimale staat zullen brengen. Het was zo'n lief en fijn apparaat, zelfs met manke batterij-lader deed hij nog zo zijn best om goed voor mij te zorgen. Hij heeft het nog even geprobeerd met een transplantatie van een nieuwe batterij, maar het was niet genoeg. Het was niet langer uit te stellen, ik moest hem wegbrengen voor een operatie.

*familyman laat traan*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Laatst online: 21-04 21:56
Familyman: sterkte in deze zware tijden. Het komt vast goed.
(maar hopelijk komt het niet helemaal goed, want dan moeten we jouw markante bijdragen missen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

familyman schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:08:
Het is koud, ik ben alleen. Mijn MacBook Pro heb ik nu overgedragen aan icentre cs. Ik hoop dat ze goed voor hem zorgen en zijn gekrenkte electronica weer snel in optimale staat zullen brengen. Het was zo'n lief en fijn apparaat, zelfs met manke batterij-lader deed hij nog zo zijn best om goed voor mij te zorgen. Hij heeft het nog even geprobeerd met een transplantatie van een nieuwe batterij, maar het was niet genoeg. Het was niet langer uit te stellen, ik moest hem wegbrengen voor een operatie.

*familyman laat traan*
Ik ken het gevoel, mijn macbook pro is nu inmiddels al een langer dan een week weg voor de 2e keer in een maand tijd :'(

Jij ook heel veel sterkte, hopelijk komt hij er snel weer bovenop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazzz-E
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-05 13:41

Hazzz-E

Que?

To_Tall schreef op zondag 25 mei 2008 @ 12:14:
[...]

Bij komplett.nl heb ik mijn Sticky Date voor 30 euro minder gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117098

familyman schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:08:

*familyman laat traan*
Tip: bestel alvast een fuitmand voor als 'ie weer thuis komt, dan is hij weer snel de oude. Vooral verse appels schijnen het goed te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09-2024

jvaneijk

Dr.Oak

Ik heb ook de stap gezet. Ik ga vanmiddag een MBP SR halen bij ICentre CS. En mijn Windows laptop gaat de deur uit en ga boot camp gebruiken. Stel je voor dat ik windows progs moet gebruiken op de uni :|

Gelukkig hebben we die bijna allemaal in Mac versies ook.
Ik laat weten hoe hij me bevalt :D
I'm so exited...!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

jvaneijk schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:29:
Ik heb ook de stap gezet. Ik ga vanmiddag een MBP SR halen bij ICentre CS. En mijn Windows laptop gaat de deur uit en ga boot camp gebruiken. Stel je voor dat ik windows progs moet gebruiken op de uni :|

Gelukkig hebben we die bijna allemaal in Mac versies ook.
Ik laat weten hoe hij me bevalt :D
I'm so exited...!
Ligt aan de applicaties die je gaat gebruiken natuurlijk, maar ik zou zeker kijken naar VM ware fusion of Parallels ipv bootcamp. Draait makkelijk om een Macbook Pro :)

Veel plezier met je aankoop, zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk

jvaneijk

Dr.Oak

Royal schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:35:
[...]

Ligt aan de applicaties die je gaat gebruiken natuurlijk, maar ik zou zeker kijken naar VM ware fusion of Parallels ipv bootcamp. Draait makkelijk om een Macbook Pro :)

Veel plezier met je aankoop, zeker de moeite waard.
Boot camp lijkt me juist mooi. Omdat het gewoon precies zelfde werkt als echt windhoos. Ik ben namelijk nooit echt een voorstander geweest van VM omdat ik toch altijd tegen rare problemen ben aangelopen. En ik vind het niet erg om mijn computer opnieuw te moeten starten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Dat verandert nog wel als je een tijdje een Mac hebt. Ik ben steeds meer gewend geraakt aan hoe het werkt, de sneltoetsen en gemakjes en kleine veranderingen. Opnieuw opstarten doe ik vrijwel nooit, eigenlijk alleen voor het spelen van spellen. M'n MBP gaat ook nooit uit. Het enige voordeel zou zijn dat 'ie iets minder (maar nog steeds niet nul!) stroom verbruikt. Met Fusion of Parallels kun je gewoon je bootcamp partitie gebruiken voor de VM. Problemen heb ik hier nooit mee gehad. Je kan zelfs de windows apps tussen je osx apps zetten, gewoon in je dock. Bij Fusion heet dat Unity, Parallels heeft het ook. Zo heb je the best of both worlds: je kan je windows apps gebruiken maar blijft wel lekker in osx. Als het echt niet anders kan, start je opnieuw op.

Kortom, als je gewend bent geraakt aan openklappen en meteen aan de slag, wil je waarschijnlijk niet meer zo snel opnieuw opstarten.

[ Voor 16% gewijzigd door remmelt op 27-05-2008 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:03

zwik

randomized

Ik zie nu af en toe MBP SR voorbij komen.. Wat is dat? :+ . MBP begrijp ik wel maar SR niet ;) . Help! :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
zwik schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:31:
Ik zie nu af en toe MBP SR voorbij komen.. Wat is dat? :+ . MBP begrijp ik wel maar SR niet ;) . Help! :+ .
SR = Santa Rosa afaik het vorige processor-type...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk

jvaneijk

Dr.Oak

Ja SR is Santa Rosa, nu hebben ze Penryn ofzo geloof ik?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175802

Precies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

dodge_911 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:36:
[...]

SR = Santa Rosa afaik het vorige processor-type...
Niet het vorige processor type. Santa Rosa is de chipset in de MBP. Deze zit er dacht ik nog steeds in. De peryn is zijn de nieuwe processors ;)

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 20:02
de huidige penryn heeft idd dezelfde chipset als de vorige santa rosa serie. De processor is gewijzigd (nu zit er standaard een 2.4ghz met 3mb cache (45nm cpu) in het instapmodel ipv 2.2ghz met 4mb (65nm cpu)) en wat andere kleine aanpassingen. nu bijv LED display in alle MBP ipv alleen 15". Ook een iets gewijzigde toetsenbord layout (functietoetsen dan)

ze kunnen allebei tot 4gb geheugen aansturen in OSX (3gb in windows, windows beperking). belangrijkste verbetering is eigenlijk de batterijduur (half uurtje meer ongeveer bij weinig intensieve applicaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
En voor de volledigheid (en als ik het goed heb) zit in de vorige versie de Merom processor. En heet de Peryn eigenlijk PeNryn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
jpvk007 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 15:14:
ze kunnen allebei tot 4gb geheugen aansturen in OSX (3gb in windows, windows beperking).
Beetje offtopic,

maar is een 3gb (3,2gb) niet een beperking van 32bits ipv van windows ??

(aangezien vista/xp/server 64bit gewoon 3,2gb+ ondersteunen, en leopard nu ook 64bit is toch ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb vandaag mijn Macbook Pro SR 2,2 ghz besteld bij Prowarehouse.
Wat een goede service daar! Heb hem wss morgen al in huis :)
Kwam er net achter dat ie nu is uitverkocht, ik was dus net op tijd ;)
Ik zal jullie overmorgen mijn ervaringen op de MBP geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

remmelt schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 16:38:
En voor de volledigheid (en als ik het goed heb) zit in de vorige versie de Merom processor. En heet de Peryn eigenlijk PeNryn.
De merom was de early 2007, de Santa Rosa zat in de late 2007 en de Penryn in de early 2008 :) afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

En dat is weer fout, Merom is de naam van de processor, Santa Rosa is het hele platform, dus processor en chipset samen. Zo is ook Penryn de naam van de processor. :)
Als het goed is heet het platform voor Santa Rosa, Napa.

[ Voor 14% gewijzigd door RnB op 27-05-2008 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzana
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12-2022
Zo, zojuist bij de Apple shop langsgeweest voor een nieuwe accu. Sinds een paar weken is de capaciteit flink teruggegaan. Volgens Coconut Battery en iStat zat de capaciteit rond de 2000-2300 mAh (van de 5500 mAh), dus gisteren Apple Support gebeld en e.e.a. uitgelegd. Het is nu onder garantie netjes vervangen (ik heb nog 10 dagen garantie, dus komt 'goed' uit). Hopelijk gaat deze accu langer mee dan een jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
http://www.tuaw.com/2008/05/28/mac-os-x-105-3-released/

Mac OS X 10.5.3 staat klaar in de software-update :). Hier staat meer info :).

[ Voor 24% gewijzigd door RoelJewel op 28-05-2008 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Deze is vol. Dus het is tijd voor een nieuw deeltje: [MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 6 :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.