Staat tegenwoordig bij de extra opties voor €19,-PLeX schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:51:
[...]
Apple remote krijg je er toch zowiezo bij ?![]()
** tenminste * PLeX wel
Anoniem: 108939
Hoe komt het dat jij er wel een bij gekregen hebt? Zie net dat ik alsnog vergeten ben om de remote aan te vinken bij de bestellingPLeX schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:51:
[...]
Apple remote krijg je er toch zowiezo bij ?![]()
** tenminste * PLeX wel

Een gratis remote is natuurlijk nooit weg.
Apple remote's werden bij de vorige Macbook Pro's gewoon bijgevoegd, zo ook bij mijn MBP 2,2 Ghz.Anoniem: 108939 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 21:55:
[...]
Hoe komt het dat jij er wel een bij gekregen hebt? Zie net dat ik alsnog vergeten ben om de remote aan te vinken bij de bestellingHeel smooth weer
![]()
Een gratis remote is natuurlijk nooit weg.
Echter sinds de laatste update is het een optionele optie geworden.
Denk niet dat er al iemand is die zijn toestel in ontvangst heeft mogen nemen.Anoniem: 108939 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:20:
Hoe bevallen de gestures eigenlijk? Hoor er niemand over praten...
De mijne zit op transport. Ben eens benieuwd hoe snel die koerier is.
This space intentionally left blank.
Ik heb sinds gister een probleem met het geluid van mijn MBP van augustus dit jaar.
De MBP speelt geen geluid meer af over de interne speakertjes. Hij weergeeft ze wel in de hardwarelijst, maar ik kan ze niet meer selecteren bij de geluidsinstellingen.
De audio output werkt nog wel naar behoren, maar zodra ik de oortjes eruit haal springen de instellingen van koptelefoon naar digitale uitvoer.
Weet iemand hoe ik het geluid op mijn speakertjes weer terug kan krijgen?
De MBP speelt geen geluid meer af over de interne speakertjes. Hij weergeeft ze wel in de hardwarelijst, maar ik kan ze niet meer selecteren bij de geluidsinstellingen.
De audio output werkt nog wel naar behoren, maar zodra ik de oortjes eruit haal springen de instellingen van koptelefoon naar digitale uitvoer.
Weet iemand hoe ik het geluid op mijn speakertjes weer terug kan krijgen?
Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |
ingamg schoonmaken? zit er geen viezigheid in die zorgen voor een soort kortsluiting?
je kunt volgens mij aangeven bij Sound in System Preferences dat je audio over analoog wilt hebben. Als je hem daar op zet moet het werken.
Iets soortgelijks heb ik gehad bij mijn powerbook. Toen werkte het bovenstaande.
Iets soortgelijks heb ik gehad bij mijn powerbook. Toen werkte het bovenstaande.
PhD i.o.
Heeft er iemand ervaring met het zelf vervangen van de harde schijf in de MBP? Wil mijn schijf gaan vervangen voor een WD Scorpio van 320GB... Heb al wel de guide op ifixit.com gelezen, maar nog geen ervaring gehoord of het vrij goed te doen is..
Zonder extra spullen kan je 1 scherm aansluiten op je MBP. Zoals hierboven al verteld werd, betekent Dual DVI niet dat er 2 DVI aansluitingen aanzitten maar dat je grotere resolutie kan tonen op je ene beeldscherm. Er zijn wel producten te verkrijgen die je 1xDVI naar 2xDVI omzetten, bv van Matrox, maar ik weet niet hoe goed die zijn en of dat ook werkt op een Mac.Speedener schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:32:
Ik zit al een hele tijd te kijken naar een MacBookPro (de 15" versie), alleen kan ik maar niet vinden hoeveel (DVI) schermen ik erop aan kan sluiten. Er wordt in de TS namelijk gesproken over een DualLink DVI. Ik wil er graag 2 schermen aanhangen. Is dit mogelijk op de 15" versie?
Nu niet meer. De vorige generatie nog wel, die heb ik ook. De remote moet je er nu bij bestellen en kost 19 euro.
Anoniem: 220164
Is er iemand die zoals ik momenteel wat aan het uitkijken is voor een SR MBP? Deze zijn al wat in prijs gezakt. Echter heb ik al een paar keer gelezen dat een echte uitverkoop bij macs ongebruikelijk is. Iemand al spectaculaire prijzen gezien?
Nu nog kijken of ik niet beter deze nieuwe versie koop na de major update als die volgens de laatste berichten toch zo kortbij is.
Nu nog kijken of ik niet beter deze nieuwe versie koop na de major update als die volgens de laatste berichten toch zo kortbij is.
Ik heb mijn MacBook Pro te koop gezet, maar nu krijg ik echt reacties zoals deze:
Het is jammer dat ik die andere deleted heb, anders had ik er nog wel een paar. Vraag me nou af of deze mensen nou echt geen verstand hebben van de prijzen, of dat ze niks beters te doen hebben.Beste meneer mevrouw
Ik zou deze nootbook willen kopen voor 700 euro.
Ik verzeker u 100% dat niemand hoger gaat bieder dan 800 euro.
Iedereen zal dit een redlijke prijs vinden voor een twee hands nootbook.
R.tazr
P.S : Neem een kijkje via de marktplaats. De nieuwste nootbooks geven ze een bedrag tussen 400 euro & 800 euro en niet meer dan 100 euro zoals u het op de marktplaats hebt gezet.
[ Voor 8% gewijzigd door Executor16 op 04-03-2008 11:40 ]
Ik heb het laten doen voor €75 bij een officiële reseller. Zelf doen kan maar zorg dat je echt de tijd er voor neemt, een nette werkplek hebt, alle schroefjes goed nummert (ze lijken op elkaar maar zijn wel verschillend ook als is het minimaal). Zoek op youtube naar replace HD macbook pro en je vindt er nog diverse referenties.B2 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 13:46:
Heeft er iemand ervaring met het zelf vervangen van de harde schijf in de MBP? Wil mijn schijf gaan vervangen voor een WD Scorpio van 320GB... Heb al wel de guide op ifixit.com gelezen, maar nog geen ervaring gehoord of het vrij goed te doen is..
Oja, ik heb hier laatst ook nog "discussies" gehad over het wel of niet vervallen van je garantie dus daarvoor kun je zoeken in het de laatste pagina's van deel vier.
Trouwens wat ik wel merk is dat sinds mijn nieuwe schijf erin zit, mijn batterij veel korter meegaat. Wanneer hij vol is opgeladen staat er 4 uur maar na 20 minuten ofzo staat hij ineens op 3 uur, en nog een paar van die hele grote sprongen die volgen. Dit is gewoon tijdens surfen.
Anoniem: 23899
ach ik heb vaak zat via tweedehandsmac.nl mijn oude apple notebooks verkocht (ibook g4 powerbook g4 macbook pro etc) en je hebt er altijd van die grapjassen tussen die een jaar oude apple notebook voor 400 euro willen kopen... ja daaag... gewoon niet op reageren...
Anoniem: 116571
Nieuwe MBP is op voorraad @ Den Bosch nu 
Helaas de mijnes via de apple store besteld, dus nog 8 dagen geduld hiero
Helaas de mijnes via de apple store besteld, dus nog 8 dagen geduld hiero
chob: is de nieuwe een 7200rpm schijf? En de oude? Ik ben heel erg benieuwd naar mensen met ervaring met twee verschillende rpm schijven. Die motor moet toch harder draaien voortdurend, dus de batterij zou dan minder lang mee moeten gaan. Ik ben benieuwd naar hoe veel dat scheelt.
Ik kreeg precies dezelfde mail..... heb ook mijn MBP op Marktplaats.nl staan....Executor16 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 11:39:
Ik heb mijn MacBook Pro te koop gezet, maar nu krijg ik echt reacties zoals deze:
[...]
Het is jammer dat ik die andere deleted heb, anders had ik er nog wel een paar. Vraag me nou af of deze mensen nou echt geen verstand hebben van de prijzen, of dat ze niks beters te doen hebben.
Heb hem overigens vriendelijke geantwoord:
Hoi R.tazr,
De nootbook is niet te koop voor 700 euro. De marktwaarde is aangegeven in de advertentie.
Met vriendelijke groet,
Het verschil is echt nihil volgens mij. Ik heb zelf een 7200rpm erin zitten, heb nou niet echt zoiets van dat ie snel leeg is. Ik had er toen ook ergens een test over gelezen. Qua warmte maakt het ook niet echt wat uit.
Voor degene die de multitouch nog niet gezien hadden op de nieuwe mbp
http://gizmodo.com/362049...yn-%252B-leds--efficiency
http://gizmodo.com/362049...yn-%252B-leds--efficiency
Anoniem: 253212
Dat soort mailtjes kreeg ik ook. Van zo'n advertentie, allemaal Macbook (al dan niet Pro) aangeboden voor €650. Mailtje gestuurd, krijg je van die slap vertaalde teksten terug. Toen ik door bleef zeuren of de formulatie in acceptabeler Nederlands kon, kreeg ik berichtje in het Engels terug. M'n wantrouwen blijkt toch te kloppen..
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 253212 op 04-03-2008 16:57 ]
Wat kan ik hier nou voor vragen? Ik wil het nu is horen van iemand die hem niet wil kopen. Degene die hem willen kopen komen naar mijn mening echt met prijzen waarvan je denkt "yeah sure". Specs: MacBook Pro 2,2GHz (zonder glanslaag), 4GB Kingston, 160gb Harddisk (7200rpm via de Apple Store) en Leopard OS X DVD. De rest gewoon origineel natuurlijk.Anoniem: 253212 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 16:50:
Dat soort mailtjes kreeg ik ook. Van zo'n advertentie, allemaal Macbook (al dan niet Pro) aangeboden voor €650. Mailtje gestuurd, krijg je van die slap vertaalde teksten terug. Toen ik door bleef zeuren of de formulatie in acceptabeler Nederlands kon, kreeg ik berichtje in het Engels terug. M'n wantrouwen blijkt toch te kloppen..
Nou, kijk eens op http://tweedehandsmac.nl/
Je hebt ongeveer dezelfde Mac als ik, ik heb echter de 5400rpm schijf en Tiger. Verder identiek. Ik ben nog niet aan upgraden toe, maar ik zag laatst deze computer nieuw voor 1500 eu staan, bij a-mac.nl.
Dat is met 2GB en 120GB, maar toch. Meer dan dat krijg je er dus niet voor! Ik zou denken tussen de 1300 en 1500 euro, misschien iets meer als je geluk hebt.
Je hebt ongeveer dezelfde Mac als ik, ik heb echter de 5400rpm schijf en Tiger. Verder identiek. Ik ben nog niet aan upgraden toe, maar ik zag laatst deze computer nieuw voor 1500 eu staan, bij a-mac.nl.
Dat is met 2GB en 120GB, maar toch. Meer dan dat krijg je er dus niet voor! Ik zou denken tussen de 1300 en 1500 euro, misschien iets meer als je geluk hebt.
Die 650 was dus onrealistisch omdat het volgens mij om oplichting gaat (of buitenlands model).
Ik denk iets in de geest van 1200-1500. Als je kijkt, 1500+80(geheugen)+20(hd verschil)=1600, zal het maximum zijn. (Maar omdat het een tweedehandse betreft haken mensen toch al sneller af, of blijven steken op een bedrag dat een heel stuk lager uit komt -denk ik-).
Ik denk iets in de geest van 1200-1500. Als je kijkt, 1500+80(geheugen)+20(hd verschil)=1600, zal het maximum zijn. (Maar omdat het een tweedehandse betreft haken mensen toch al sneller af, of blijven steken op een bedrag dat een heel stuk lager uit komt -denk ik-).
Mooi compleet systeem, plus 2 Gb extra geheugen een een 7200 rpm schijf.Executor16 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 17:12:
[...]
Wat kan ik hier nou voor vragen? Ik wil het nu is horen van iemand die hem niet wil kopen. Degene die hem willen kopen komen naar mijn mening echt met prijzen waarvan je denkt "yeah sure". Specs: MacBook Pro 2,2GHz (zonder glanslaag), 4GB Kingston, 160gb Harddisk (7200rpm via de Apple Store) en Leopard OS X DVD. De rest gewoon origineel natuurlijk.
Zou ik wel 1200-1300 euro voor bieden.
Aangezien hetzelfde model bij de meeste Apple Centre's weg gaan voor 1500 euro.
Het is en blijft tweedehands en geen G4-tijdperk meer, waartoen mensen nog de nieuwprijs - 5/10% vroegen
Heb de mijne nu net een jaar en die staat voor minimaal 1200 euro op MP.
2Gb geheugen + nog bijna 2 jaar AppleCare....
inclusief Second Skin, 2 laders, 2 remotes, Tiger & Leopard etc. etc
nette prijs volgens mij....
[ Voor 19% gewijzigd door Red op 04-03-2008 20:18 ]
is dat een 2,2? ik heb even gekeken op dat tweedehandsmac.nl maar liggen allemaal best wel hoog die prijzen.Red schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 20:17:
Heb de mijne nu net een jaar en die staat voor minimaal 1200 euro op MP.
Zowel de oude als de nieuwe is 5400rpm dus helaas kan ik je niet zeggen of dat scheelt. Wat ik je wel kan vertellen dat ik tijdens het zoeken naar een nieuwe schijf veel reviews heb gelezen waar de meeste de voorkeur geven voor een 5400 ivm warmte en dat blijkbaar het verschil in de praktijk niet echt heel veel uitmaakt. Voordat iedereen met een 7200rpm reageert, zeg alleen maar dat ik dat gelezen hebremmelt schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:41:
chob: is de nieuwe een 7200rpm schijf? En de oude? Ik ben heel erg benieuwd naar mensen met ervaring met twee verschillende rpm schijven. Die motor moet toch harder draaien voortdurend, dus de batterij zou dan minder lang mee moeten gaan. Ik ben benieuwd naar hoe veel dat scheelt.
Kijk hier eens: http://www.mac2sell.net/Executor16 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 17:12:
[...]
Wat kan ik hier nou voor vragen? Ik wil het nu is horen van iemand die hem niet wil kopen. Degene die hem willen kopen komen naar mijn mening echt met prijzen waarvan je denkt "yeah sure". Specs: MacBook Pro 2,2GHz (zonder glanslaag), 4GB Kingston, 160gb Harddisk (7200rpm via de Apple Store) en Leopard OS X DVD. De rest gewoon origineel natuurlijk.
Site waarop je een grove waardebepaling voor je MBP kunt doen.
Tesla Model Y RWD (2024)
Handig, die site kon ik nog niet--MeAngry-- schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 23:01:
[...]
Kijk hier eens: http://www.mac2sell.net/
Site waarop je een grove waardebepaling voor je MBP kunt doen.
Tja, Mac he, das juist leuk als je em wilt verkopenExecutor16 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 22:29:
[...]
is dat een 2,2? ik heb even gekeken op dat tweedehandsmac.nl maar liggen allemaal best wel hoog die prijzen.
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
Wat bedoel je? Dat ik er veel voor kan vragen of dat de verkoop juist lastig is?Vanitas schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 00:04:
[...]
Tja, Mac he, das juist leuk als je em wilt verkopen
Macs blijven in verhouding tot de "normale merken" altijd wat waardevaster. Als je em verkoopt lever je er minder op in dus.Executor16 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 00:15:
[...]
Wat bedoel je? Dat ik er veel voor kan vragen of dat de verkoop juist lastig is?
[ Voor 9% gewijzigd door Vanitas op 05-03-2008 08:59 ]
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
Nou dat voor een MBP die 2164,- kostte 4 maanden geleden (plus nog eens 188,- voor 4gb toen), mensen niet meer bieden dan 1300,- vind ik niet echt een bewijs hiervoorVanitas schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 08:58:
[...]
Macs blijven in verhouding tot de "normale merken" altijd wat waardevaster. Als je em verkoopt lever je er minder op in dus.Zeker als je er goed mee om bent gegaan en hij er nog netjes uitziet.
edit:
of deze
hoi wil jij meschien ruilen voor mij nokian73die 1mand oud is en mij hp laptop die oud is
Deze reactie is afkomstig van:
Naam: ***********
[ Voor 18% gewijzigd door Executor16 op 05-03-2008 14:09 ]
Zo heb ik mijn twee jaar oude iBook G4 nog voor 500 Euro verkocht!!Vanitas schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 08:58:
[...]
Macs blijven in verhouding tot de "normale merken" altijd wat waardevaster. Als je em verkoopt lever je er minder op in dus.Zeker als je er goed mee om bent gegaan en hij er nog netjes uitziet.
(wel met een 60Gb disk ipv de standaard 30, en een extra accu)
Twee laders en twee jaar AC, daar zou ik zelfs wel nog meer voor vragen. Anders kan je ook een van de laders houden voor je nieuwe, toch?
Op het macrumors forum lees ik dat men aanraad om een nieuwe mbp te reinstallen bij het ontvangen ervan. Is dit alleen om de overbodige talen niet mee te installeren of zijn er nog meer redenen voor? (Lijkt me dat je die languagefiles achteraf best weg moet kunnen halen, of mis ik iets?)
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Ik heb ff wat tests bekeken maar het blijkt dat het 2.4 ghz model van de nieuwe serie door de kleine cache op de processor trager is dan het oude 2.4ghz model... Deze update valt me zo tegen dat ik verwacht dat Apple voor het nieuwe platform van intel over een half jaartje ongeveer misschien wel een redesign zal doen?
Ik snap ook niet waarom die 3MB cache processoren als update er in zijn gekomen. De verschillen met de 6MB processoren zijn straks merkbaar duidelijk, misschien is dit een statement, maar ja... erg jammer. Ik denk dat meer mensen de 6MB processor zullen kopen.Anoniem: 23899 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 15:23:
Ik heb ff wat tests bekeken maar het blijkt dat het 2.4 ghz model van de nieuwe serie door de kleine cache op de processor trager is dan het oude 2.4ghz model... Deze update valt me zo tegen dat ik verwacht dat Apple voor het nieuwe platform van intel over een half jaartje ongeveer misschien wel een redesign zal doen?
I've visited the Mothership @ Cupertino
Zoveel trager is hij niet, en besides that, hij heeft wel SSE4 instructies, dus hij kan er wel flink van profiteren.
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
Grote verschillen zijn het idd niet... En tegen de tijd dat er programmas uit zijn die SSE 4 goed ondersteunen kun je van Apple waarschijnlijk al iets in de richting quad core notebook model cpu gaan kopen en dan kunnen we weer afwachten todat er programmas zijn die dat weer fatsoenlijk ondersteunen... its a rat race hehe 
linkje met wat tests
http://www.primatelabs.ca...erformance-february-2008/
xbench (voor wat dat proggie waard is imo)
http://gizmodo.com/assets...bookpro_penryn_xbench.txt
Ter verglijking: mijn generatie oude mbp sr 2.4 met 4gb haalt ongeveer rond de 118 xbench punten maar ik weet zeker als ik er moeite voor doe om het een en ander te tweaken dat er nog wel meer uit te halen valt...
linkje met wat tests
http://www.primatelabs.ca...erformance-february-2008/
xbench (voor wat dat proggie waard is imo)
http://gizmodo.com/assets...bookpro_penryn_xbench.txt
Ter verglijking: mijn generatie oude mbp sr 2.4 met 4gb haalt ongeveer rond de 118 xbench punten maar ik weet zeker als ik er moeite voor doe om het een en ander te tweaken dat er nog wel meer uit te halen valt...
[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 23899 op 05-03-2008 15:42 ]
van een 2,2ghz met 4mb naar een 2,4ghz met 3mb cache verwacht ik wel een licht perforanceverlies. Wel een winst voor een 2,4ghz + 4mb naar een 2,5ghz met 6mb.VisionMaster schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 15:29:
[...]
Ik snap ook niet waarom die 3MB cache processoren als update er in zijn gekomen. De verschillen met de 6MB processoren zijn straks merkbaar duidelijk, misschien is dit een statement, maar ja... erg jammer. Ik denk dat meer mensen de 6MB processor zullen kopen.
Maar het is wel minimaal voor beiden... je moet imo niet de nieuwe en de oude 2,4 met elkaar vergelijken... dat verschil is 400 euro...
je kan het ook zo zien. ze zijn 400 euro in prijs gezakt, mis 1mb cache, maar krijg er 40gb harddisk voor terug... dan kijk je er toch wel anders tegenaan
iig ben ik blij dat ik de nieuwe besteld heb ipv 3 weken geleden de 2,4 voor een hoger bedrag... en vertel me niet dat je die hoeveelheid cache echt gaat merken, want er zijn vele andere zaken die daar vanaf hangen!
Omdat ik nog een laatste gen mbp heb en deze update zo klein is wacht ik wel tot ergens in Juni waar ik op basis van deze link http://www.appleinsider.c...ips_to_exceed_3_0ghz.html
een meer significante update verwacht... roadmaps you gotta love em
Dat was wel anders in het ppc tijdperk toen er minder info en innovatie was....
een meer significante update verwacht... roadmaps you gotta love em
Interessant, maar waarschijnlijk kost tegen die tijd de 2.5ghz 100 euro minder en een 3.0ghz gaat dan voor 500 extra over de toonbank...
[ Voor 27% gewijzigd door torp op 05-03-2008 16:15 ]
Het ligt er aan wat je doet op je Mac. Je gaat dit nooit merken met een beetje op Safari gaan natuurlijkjpvk007 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 15:40:
[...]
... en vertel me niet dat je die hoeveelheid cache echt gaat merken, want er zijn vele andere zaken die daar vanaf hangen!
Het is simpel, als je sneller je data naar je processor kan krijgen, dan dat het verwerkt kan worden, dan is een flinke L2 cache handig, zeker als de invoer snelheid naar je CPU onderhevig is van andere factoren vanuit je OS, de drive snelheid, verzin het maar.
Ik kan me zowisso al video rendering bedenken als een prima kandidaat en mijn eigen mucho veel SSL handelingen test op mijn laptop. Ik denk dat ik het wel zal merken met dezelfde kloksnelheid met een grotere L2 cache.
Is je datastroom lekker constant en is de cache voldoende constant gevuld hiermee, dan kan je cache volume omlaag, omdat het toch niet gebruikt wordt. Of je had beter een hogere kloksnelheid kunnen hebben.
Het ligt er aan wat je doet
Ik ga er geen duurdere laptop voor kopen, maar ja... reken maar uit wat je kan besparen in werk uren. Dan is het extra geld het altijd wel waard.
Is het verschil tussen de 3mb cache (nieuwe instap macbook - 2,1ghz) en 4mb cache (vorige middenmoot - 2,2ghz) ook al duidelijk merkbaar?
Edit: Oepsie, MacBook Pro topic. Moet dit weg hier?
Edit: Oepsie, MacBook Pro topic. Moet dit weg hier?
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 253212 op 05-03-2008 22:20 ]
Anoniem: 252365
Zit hier even met een vraagje, op dit moment zit ik met een brakke windows laptop, die wil ik graag binnenkort vervangen voor een macbook. Ik zit alleen te twijfelen tussen een macbook (zwarte 2,4 ghz) of een macbook pro 15,4 2,4 ghz. De taken die ik vooral doe op mijn laptop zijn: wat grafisch werk (photoshop,illustrator ec.t.), af en toe een spelletje (css:source), in mindere mate wat videobewerking (niet echt intensief dus) ik heb ook een grote muziek,film en foto verzameling. Ben ik dan beter af met een MBP of is dat eigenlijk overkill?
ga je 'm aansluiten aan een externe monitor?
Imperfectionist.
Qua gewicht scheelt het geen drol, vandaar dat ik voor de Pro ben gegaan. Had eerst ook een non pro op het oog. Photoshop en Foto's zijn een stuk relaxter op zo'n groter scherm ZONDER glansAnoniem: 252365 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 23:39:
Zit hier even met een vraagje, op dit moment zit ik met een brakke windows laptop, die wil ik graag binnenkort vervangen voor een macbook. Ik zit alleen te twijfelen tussen een macbook (zwarte 2,4 ghz) of een macbook pro 15,4 2,4 ghz. De taken die ik vooral doe op mijn laptop zijn: wat grafisch werk (photoshop,illustrator ec.t.), af en toe een spelletje (css:source), in mindere mate wat videobewerking (niet echt intensief dus) ik heb ook een grote muziek,film en foto verzameling. Ben ik dan beter af met een MBP of is dat eigenlijk overkill?
Anoniem: 252365
Soms, zal wel vooral veel meenemen worden, maar als er bijna geen gewichts verschil met een normale macbook is, is dat natuurlijk mooiRa5a schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 23:55:
ga je 'm aansluiten aan een externe monitor?
zoals executro16 al zei: neem een scherm zonder glans, en fotobewerking gaat uiteraard beter op een groot scherm.
maar als je die dingen doet op een extern scherm, is er geen probleem.
Bewerken gaat niet echt op een 13" scherm, vandaar.
Ik heb zelf een pro, en ben er uitermate gelukkig mee.
maar als je die dingen doet op een extern scherm, is er geen probleem.
Bewerken gaat niet echt op een 13" scherm, vandaar.
Ik heb zelf een pro, en ben er uitermate gelukkig mee.
Imperfectionist.
als ik op batterij werkt dan voelt de laptop normaal aan.
maar als ik de accu erin plug dat is het materiaal van mijn mbp een beetje stroef. (moeilijk uit te leggen)
maar je voelt dat er spanning op staat. is dit normaal? en kan ik hier iets tegen doen?
maar als ik de accu erin plug dat is het materiaal van mijn mbp een beetje stroef. (moeilijk uit te leggen)
maar je voelt dat er spanning op staat. is dit normaal? en kan ik hier iets tegen doen?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
ook moeilijk te begrijpen wat je bedoelt...remcoXP schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 08:06:
(moeilijk uit te leggen)
of heb je last van statische electriciteit?
Ik heb hetzelfde met mijn MBP, denk dat het normaal is.remcoXP schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 08:06:
Als hij aan de Magsafe hangt, en je wrijft over het vlak naast de touchpad, voel je een vreemd soort trilling. Geen idee wat dit kan zijn.
Ik heb dat ookChillem.nl schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 09:29:
[...]
Ik heb hetzelfde met mijn MBP, denk dat het normaal is.
Als hij aan de Magsafe hangt, en je wrijft over het vlak naast de touchpad, voel je een vreemd soort trilling. Geen idee wat dit kan zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Executor16 op 06-03-2008 10:10 ]
Is je powerbrick aangesloten op een geaard stopcontact? Dat kan wel eens helpenremcoXP schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 08:06:
Maakt hier niet uit, had ik ook al geprobeerd.Raween schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:57:
[...]
Is je powerbrick aangesloten op een geaard stopcontact? Dat kan wel eens helpen
Dan zou ik 'm toch even binnenbrengen voor nazicht. Zwerfstroom krijg je toch enkel als er effectief contact is tussen de enclosure en het mobo/powersupply/batterij?Executor16 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:31:
[...]
Maakt hier niet uit, had ik ook al geprobeerd.
misschien nog dit - je hebt er toevallig geen USB devices of externe speakers aanhangen @ dat moment?
[ Voor 13% gewijzigd door iworx op 06-03-2008 16:10 ]
This space intentionally left blank.
Anoniem: 254620
Ik ga een bestelling plaatsen voor een 17 inch MB pro, dit omdat deze aan mijn eisen voldoet. Ik heb ook een ADC student membership dus de korting krijg ik ook (altijd lekker
)
Echter word dit mijn eerste apple, en zie bij de apple store verschillende dingen staan.
Nu wil ik graag advies over wat te nemen.
Ik doe veel aan grafisch ontwerp, 3d, 2d, etc Video komt ook weleens voor maar in mindere mate.
Wat raden jullie mij aan, om gewoon het "instapmodel" te nemen en verder niks of wat extra geheugen, harde schijf en wat voor scherm?
Wat ik sowieso wil is een mat scherm, lijkt me lekkerst werken.
Overigens een domme vraag
maar ik zie ook bij de online store iets staan over het toetsenbord, 3 opties.
is Toetsenbord (Internationaal Engels) & Mac OS (Internationaal Engels) de normale standaard zoals bij gewoon windows?
Echter word dit mijn eerste apple, en zie bij de apple store verschillende dingen staan.
Ik doe veel aan grafisch ontwerp, 3d, 2d, etc Video komt ook weleens voor maar in mindere mate.
Wat raden jullie mij aan, om gewoon het "instapmodel" te nemen en verder niks of wat extra geheugen, harde schijf en wat voor scherm?
Overigens een domme vraag

is Toetsenbord (Internationaal Engels) & Mac OS (Internationaal Engels) de normale standaard zoals bij gewoon windows?
Gewoon de optie kiezen die al aangevinkt was.
Heb ik tenminste gedaan
Moet wel goed zijn. In een winkel koop je toch ook een toetsenbord blind? Zijn altijd goed. Apple gaat je geen azerty toetsenbord verkopen in de NL Apple store
Heb ik tenminste gedaan
Anoniem: 254620 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 16:28:toon volledige bericht
Ik ga een bestelling plaatsen voor een 17 inch MB pro, dit omdat deze aan mijn eisen voldoet. Ik heb ook een ADC student membership dus de korting krijg ik ook (altijd lekker)
Voor video is een 7200rpm hd erg handig, en geheugen kun je ook nooit genoeg aan hebben: als je het budget hebt gewoon 2x 2gig erin stoppen!
Overigens een domme vraag![]()
Ligt eraan, als jij op jouw Windows bak een Internationaal Engels tobo had wel. Dit is het standaard toetsenbord voor een Nederlandse mac: http://a248.e.akamai.net/...ase/304933/304933_04b.gif
Hoempapaaa Holladiejeej.
Wat ik niet snap is dat je kunt kiezen tussen een Nederlands en een Internationaal Engels besturingssysteem... OS X is toch al standaard van beide talen (en vele andere) voorzien?
Anoniem: 254620
Ja, ik vond het immers raar dat je daaruit kan kiezen. En aangezien Apple net eventjes iets anders isAnoniem: 108939 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 17:13:
Gewoon de optie kiezen die al aangevinkt was.
Heb ik tenminste gedaanMoet wel goed zijn. In een winkel koop je toch ook een toetsenbord blind? Zijn altijd goed. Apple gaat je geen azerty toetsenbord verkopen in de NL Apple store

Ja ik wil niet besparen, Dus die 2x 2gb komt er wel in. Maar het schijnt goedkoper te zijn om die los te kopen toch? via apple is het 360€ lijkt me beetje too much.
ik wil trouwens het Standaardbreedbeeldscherm (1920 x 1200) of raden jullie mij iets anders aan, het lijkt mij omdat het hogere res heeft fijner werken is en ook omdat het een led scherm is.
Ja, maar zoals in de beschrijving erbij staat gaat het ook om de meegeleverde documentatie:torp schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 18:32:
Wat ik niet snap is dat je kunt kiezen tussen een Nederlands en een Internationaal Engels besturingssysteem... OS X is toch al standaard van beide talen (en vele andere) voorzien?
Als u een andere taal kiest, ontvangt u ook ondersteunende softwarehandleidingen en andere gedrukte documentatie in de desbetreffende taal.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Whoei.... Ik heb de mijne dinsdag bestel, en wordt aankomende week geleverd bij Tante... Heerlijk, weekje wintersport, en dan staat er als ik terug kom voor me klaar de MacBook Pro 15" met 250 gyg upgrade en verder basic. Lijkt me prima voor een overstapper 
Ben erg benieuwd hoe het me bevalt, want van dat Vista heb ik echt de buik vol (1500 Eur uitgeven aan een laptop, en dan mag je 10 minuten wachten tot hij het doet, een geheugen upgrade kopen, en 2*jaar herinstalleren)....
En na het gebruik van mijn iPhone
heb ik het besluit genomen. Even doorbijten qua financien, maar dan heb je ook wat [sub][althans, dat hoop ik toch/sub]. Ik heb nog nooit op een Mac gewerkt
dus het zal wel even schakelen en puzzelen worden, maar dat heb ik er graag voor over

Maar 1 vraagje vooralsnog; hij is dus besteld in de states, dus er zal een US lader bij zitten. Nu moet ik dus een converter hebben. Kan ik nu een andere stekker kopen die van US naar NL gaat:

of moet ik echt een adaptor kopen die het voltage verlaagd:
Ben erg benieuwd hoe het me bevalt, want van dat Vista heb ik echt de buik vol (1500 Eur uitgeven aan een laptop, en dan mag je 10 minuten wachten tot hij het doet, een geheugen upgrade kopen, en 2*jaar herinstalleren)....
En na het gebruik van mijn iPhone

Maar 1 vraagje vooralsnog; hij is dus besteld in de states, dus er zal een US lader bij zitten. Nu moet ik dus een converter hebben. Kan ik nu een andere stekker kopen die van US naar NL gaat:

[ Voor 31% gewijzigd door joeltje op 07-03-2008 10:05 ]
Ik heb niets te melden.
Ik mijn nieuwe MBP binnen
een 2.4 (met 3Mb cache)
Ben echt super tevreden... ik heb hem eerst op batterij leeg laten lopen.. om daarna hem een volledige laadbeurt te geven!
Ik ga alleen nog de 2Gb vervangen voor 4Gb, ik vraag me af of je dit op OS niveau gaat merken?
een 2.4 (met 3Mb cache)
Ben echt super tevreden... ik heb hem eerst op batterij leeg laten lopen.. om daarna hem een volledige laadbeurt te geven!
Ik ga alleen nog de 2Gb vervangen voor 4Gb, ik vraag me af of je dit op OS niveau gaat merken?
Op OS niveau niet zo zeer, wel qua zware verwerkingen.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Raadt Apple dit aan of is dat op eigen initiatief?Smarty77 schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 09:16:ik heb hem eerst op batterij leeg laten lopen.. om daarna hem een volledige laadbeurt te geven!
[ Voor 14% gewijzigd door stoicz op 07-03-2008 09:51 ]
Je hebt geen adaptors etc nodig. De adapters van laptops zijn uit zichzelf geschikt voor ~100v en ons ~230v. Enigste wat je moet doen is in NL ff naar de apple store gaan en andere kabel/plug voor je adapter halen wat er zo op kan.joeltje schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 08:46:toon volledige bericht
Whoei.... Ik heb de mijne dinsdag bestel, en wordt aankomende week geleverd bij Tante... Heerlijk, weekje wintersport, en dan staat er als ik terug kom voor me klaar de MacBook Pro 15" met 250 gyg upgrade en verder basic. Lijkt me prima voor een overstapper
En na het gebruik van mijn iPhoneheb ik het besluit genomen. Even doorbijten qua financien, maar dan heb je ook wat [sub][althans, dat hoop ik toch/sub]. Ik heb nog nooit op een Mac gewerkt
dus het zal wel even schakelen en puzzelen worden, maar dat heb ik er graag voor over
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooi, dat gaan we dan vast doen. Heb ik alvast 1 deeltje van mijn nieuwe aanwinst binnen
Ik heb niets te melden.
Volgens Apple moet je hem na het uitpakken direct aan het stroom hangenstoicz schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 09:50:
[...]
Raadt Apple dit aan of is dat op eigen initiatief?
Hier meer info:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303638
En hier:
http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html
Vandaag krijg ik de mijne ook
[ Voor 8% gewijzigd door ReCreator op 07-03-2008 11:20 ]
"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."
Ach er zijn nogal wat verschillende verhalen.....ReCreator schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 10:57:
[...]
Volgens Apple moet je hem na het uitpakken direct aan het stroom hangen
Hier meer info:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303638
En hier:
http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html
Vandaag krijg ik de mijne ook
de 3 verhalen op een rij!
* Macbook pro uitpakken en gewoon gaan gebruiken zoals je wil
* Macbook pro uitpakken batterij helemaal leeg laten lopen en weer volledig laden
* Macbook pro uitpakken batterij helemaal laden en dan helemala leeg laten lopen
Wie van de drie... (uiteindelijk zal het niet zo heel veel uitmaken!)
Volgens mij maakt het in de praktijk inderdaad niet gek veel uit. Misschien op de lange duur? Maar ja, zo erg zou het inderdaad niet zijn.Smarty77 schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 11:57:
[...]
Ach er zijn nogal wat verschillende verhalen.....
de 3 verhalen op een rij!
* Macbook pro uitpakken en gewoon gaan gebruiken zoals je wil
* Macbook pro uitpakken batterij helemaal leeg laten lopen en weer volledig laden
* Macbook pro uitpakken batterij helemaal laden en dan helemala leeg laten lopen
Wie van de drie... (uiteindelijk zal het niet zo heel veel uitmaken!)
Ik ga er wel vanuit dat Apple op hun website de beste manier aanhalen. Dus ik pak hem straks uit, doe hem aan het netstroom en ga hem gebruiken tot hij vol zit
Veel plezier met gebruiken!!! Ik heb er gisteren flink van zitten genieten!!! Wat een mooi product!ReCreator schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 12:01:
[...]
Volgens mij maakt het in de praktijk inderdaad niet gek veel uit. Misschien op de lange duur? Maar ja, zo erg zou het inderdaad niet zijn.
Ik ga er wel vanuit dat Apple op hun website de beste manier aanhalen. Dus ik pak hem straks uit, doe hem aan het netstroom en ga hem gebruiken tot hij vol zit
En lekker snel... ook de intergratie met exchange is erg prettig (entourage)
Zit ook handleiding bij met tipsch..
Anoniem: 248548
Alleen stekkertje kopen. Het Apple voedingsblok is multivoltage. Dus overal te gebruiken.joeltje schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 08:46:
[afbeelding]
Korte vraag over hoe de MacBook Pro (en OSX) omgaan met verschillende resoluties. Op mijn MacBook of iMac kan ik dit namelijk niet testen.
Als je een macbook pro hebt met een externe monitor met een hogere resolutie als het macbook pro scherm en je gebruikt de MBP in clamshellmode dan heeft het bureaublad de resolutie van het externe scherm.
Als je dit scherm los koppelt en de MBP gaat gebruiken moet je dan alle vensters zelf weer aanpassen aan de resolutie van het MBP scherm of gebeurt dit automatisch. Andersom als je op de MBP werkt en vervolgens het scherm aan sluit blijven de apps dan op de MBP resolutie staan of veranderen deze automatisch naar de resolutie van het grote externe scherm?
Als je een macbook pro hebt met een externe monitor met een hogere resolutie als het macbook pro scherm en je gebruikt de MBP in clamshellmode dan heeft het bureaublad de resolutie van het externe scherm.
Als je dit scherm los koppelt en de MBP gaat gebruiken moet je dan alle vensters zelf weer aanpassen aan de resolutie van het MBP scherm of gebeurt dit automatisch. Andersom als je op de MBP werkt en vervolgens het scherm aan sluit blijven de apps dan op de MBP resolutie staan of veranderen deze automatisch naar de resolutie van het grote externe scherm?
PhD i.o.
Programmavensters worden niet automatisch verkleind: http://img442.imageshack.us/img442/2793/picture1sv0.png
(als ik Firefox herstart is het wel goed)
(als ik Firefox herstart is het wel goed)
Bij mij zat ie al vol toen ik op de onderkant drukte. Heb m toen 45 minuten gebruikt.ReCreator schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 12:01:
[...]
Volgens mij maakt het in de praktijk inderdaad niet gek veel uit. Misschien op de lange duur? Maar ja, zo erg zou het inderdaad niet zijn.
Doe m nu in de lader. En daarna leopard opnieuw installeren.
Multitouch werkt trouwens wel grappig
tjah, hoe omgaan met batterijen? Iedereen heeft een andere mening of tip. Zelf gebruik ik het gewoon en denk er niet over na. Nu spotte ik een aantal collega's die continu hun batterij opladen en zodra hij vol was de netsnoer eruit trokken om hem vervolgens weer helemaal leeg te trekken en dan weer opladen en dan repeat repeat. Ze zijn stellig ervan overtuigd dat als je de voeding erin laadt je de batterij sneller laat verouderen. Maarjah denk eerder dat ze zelf de batterij zo slijten hehe. Iemand ooit van deze theorie gehoord?
Zelf zit ik nu op 86 cycles en op 95% battery health sinds juni vorig jaar. Prima dacht ik zo, ik ga me nergens druk over maken
Zelf zit ik nu op 86 cycles en op 95% battery health sinds juni vorig jaar. Prima dacht ik zo, ik ga me nergens druk over maken
nou mijn macbook is gearriveerd 
Heb alleen bij toetsenbord per ongeluk Nederlands gekozen! En nu werken de funcietoetsen niet helemaal lekker... Dus ik mag even gaan zoeken
Heb alleen bij toetsenbord per ongeluk Nederlands gekozen! En nu werken de funcietoetsen niet helemaal lekker... Dus ik mag even gaan zoeken
Raar het enigste verschil is toch het euro teken? Ik heb ook een nl toetsenbord besteldReCreator schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 19:15:
nou mijn macbook is gearriveerd
Ow ja ik heb het euro teken ook hoor... maar ik denk dat ik iets niet helemaal snapte nog van de functie toetsen. Ik dacht dat ik fn moest indrukken maar gelukkig niet dusMP3-Junky schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 19:30:
[...]
Raar het enigste verschil is toch het euro teken? Ik heb ook een nl toetsenbord besteld
Ben er nu een tijdje mee aan het werk. en echt.. een verademing!
Wat een geweldig apparaat...
Is de dutch layout hetzelfde als: http://images.apple.com/m...sign_keyboard20080226.jpgReCreator schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 20:11:
[...]
Ow ja ik heb het euro teken ook hoor... maar ik denk dat ik iets niet helemaal snapte nog van de functie toetsen. Ik dacht dat ik fn moest indrukken maar gelukkig niet dus
Ben er nu een tijdje mee aan het werk. en echt.. een verademing!
Wat een geweldig apparaat...
of is de enter toets anders
De Enter toets is anders, zie ook How to identify keyboard localizations (is weliswaar voor losse keyboards maar komt redelijk overeen met het MBP keyboard). Op dat plaatje zie je een US keyboard, die is voor zover ik weet niet in de Nederlandse Apple Store te koop.
[ Voor 14% gewijzigd door Joni op 07-03-2008 20:39 ]
Nu snap ik het niet meer.. Wat voor enter toets zit er nu op een MPB met een dutch keyboard?
Een grote horizontale of een grote verticale of????
Wat je in NL (en volgensmij heel Europa) alleen kan krijgen is een toetsenbord met een staande enter. Nederlands of Engels maakt alleen uit w.b. de taal van de tekst op de toetsen, en een euroteken. Toetsenborden met een liggende enter kunnen wel apart besteld worden uit bijvoorbeeld de US door sommige Mac winkels, maar die zul je er nooit standaard bij krijgen hier.MP3-Junky schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 20:40:
Nu snap ik het niet meer.. Wat voor enter toets zit er nu op een MPB met een dutch keyboard?
[ Voor 3% gewijzigd door Serenity op 07-03-2008 20:58 ]
Voor zover ik weet stopt het laden gewoon als de batterij vol is, dus dat doet niets aan de batterijduur.F r a n k D schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 18:51:
tjah, hoe omgaan met batterijen? Iedereen heeft een andere mening of tip. Zelf gebruik ik het gewoon en denk er niet over na. Nu spotte ik een aantal collega's die continu hun batterij opladen en zodra hij vol was de netsnoer eruit trokken om hem vervolgens weer helemaal leeg te trekken en dan weer opladen en dan repeat repeat. Ze zijn stellig ervan overtuigd dat als je de voeding erin laadt je de batterij sneller laat verouderen. Maarjah denk eerder dat ze zelf de batterij zo slijten hehe. Iemand ooit van deze theorie gehoord?
Bij NiMh batterijen was het beter om ze volledig te ontladen voor ze weer op te laden, bij Li-Ion (zoals tegenwoordig bijna overal gebruikt wordt) is het optimaal om de batterij gewoon vol te houden, en hoe verder je de batterij laat ontladen hoe slechter voor de levensduur.
Dat klopt ook niet. Lithium batterijen blijven het langste goed op 40% van de capaciteit.Adion schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 23:24:
[...]
Voor zover ik weet stopt het laden gewoon als de batterij vol is, dus dat doet niets aan de batterijduur.
Bij NiMh batterijen was het beter om ze volledig te ontladen voor ze weer op te laden, bij Li-Ion (zoals tegenwoordig bijna overal gebruikt wordt) is het optimaal om de batterij gewoon vol te houden, en hoe verder je de batterij laat ontladen hoe slechter voor de levensduur.
Er is een site die daar onderzoek naar heeft gedaan, die ik zogauw even niet meer terug kan vinden though.
Het is dus ook het beste om je batterij gewoon actief te gebruiken en herladen, als je em namelijk constant volgeladen bewaard, gaat de levensduur veel harder achteruit.
Laatst was dat ook nog getest met een drietal nieuwe Nokia N95 toestellen. Een toestel werd telkens volledig leeggebruikt en tot max herladen. Een andere werd opgeladen wanneer het uitkwam, dus heel regelmatig. En weer een andere werd opgeladen en uitgezet 's nachts en weer aangezet de volgende ochtend.
Het bleek dat het tweede toestel uiteindelijk een langere batterijduur had toen ze alledrie weer volgeladen werden en leeg werden gebruikt.
Tesla Model Y RWD (2024)
Wat denken jullie trouwens dat er met het toetsenbord van de MBP gaat gebeuren in de toekomst? Is het waarschijnlijk dat ze de huidige toetsen op den duur zullen vervangen door de nieuwe MB toetsen zoals dit bij alle andere toetsenborden (extern, MBA) is gebeurd?
De vraag is of de MBP dan geheel zilver blijft, of dat ze 'm net als bij de MBA dunner willen krijgen en er een nieuw zwart (aah!) toetsenbord in bouwen. Het zou in ieder geval een reden zijn voor mensen die alles zilver willen houden, om voor die tijd een MBP aan te schaffen
.
(Als er een toekomst-speculatie-topic is, excuses, deze kon ik zo snel iig niet vinden.)
De vraag is of de MBP dan geheel zilver blijft, of dat ze 'm net als bij de MBA dunner willen krijgen en er een nieuw zwart (aah!) toetsenbord in bouwen. Het zou in ieder geval een reden zijn voor mensen die alles zilver willen houden, om voor die tijd een MBP aan te schaffen
(Als er een toekomst-speculatie-topic is, excuses, deze kon ik zo snel iig niet vinden.)
Anoniem: 248577
Leuke toekomstschets vind je hier: http://gizmodo.com/354356/macbook-pro-2008-the-mock+upSerenity schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 13:54:
Wat denken jullie trouwens dat er met het toetsenbord van de MBP gaat gebeuren in de toekomst? Is het waarschijnlijk dat ze de huidige toetsen op den duur zullen vervangen door de nieuwe MB toetsen zoals dit bij alle andere toetsenborden (extern, MBA) is gebeurd?
De vraag is of de MBP dan geheel zilver blijft, of dat ze 'm net als bij de MBA dunner willen krijgen en er een nieuw zwart (aah!) toetsenbord in bouwen. Het zou in ieder geval een reden zijn voor mensen die alles zilver willen houden, om voor die tijd een MBP aan te schaffen.
Edit: Op zich vind ik deze schets wel mooi maar de toetsen zouden ze inderdaad zilverkleur moeten laten. Zie ook geen enkele reden waarom ze ook bij de Pro over zouden schakelen op zwarte toetsen. Ik ga er een beetje van uit dat in de nieuwe MBP vermoedelijk een Solid State Disk ingebouwd zal worden, een 128 GB versie van zo'n disk zou in de loop van dit jaar betaalbaar moeten zijn hetgeen de Pro weer platter kan maken. Verder kan ik me voorstellen dat men ook een soort Nano versie op de markt gaat brengen. De markt voor de kleine laptops is echt in opkomst. Asus en HP bewegen zich flink op die markt maar ook Sony en Toshiba hebben kleinere en lichtere opties dan de Macbook Air. Op zich ook wel begrijpelijk want ook de gewone Macbook en Air vind ik nog te groot om een dag mee te nemen. Het moet echt onder de 1 kilo.
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 09-03-2008 11:20 ]
He, gatsie! Ik vind de MB-toetsen zo basic. De MBP-toetsen zijn 'ingedeukt' en exclusief. Ik hoop dat Apple ze nog wel heeft als ik mijn (over een x aantal jaar) nieuwe MBP ga kopenSerenity schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 13:54:
De vraag is of de MBP dan geheel zilver blijft, of dat ze 'm net als bij de MBA dunner willen krijgen en er een nieuw zwart (aah!) toetsenbord in bouwen. Het zou in ieder geval een reden zijn voor mensen die alles zilver willen houden, om voor die tijd een MBP aan te schaffen.
Ach, we lopen nu al te b*tchen over een toetsenbord/toetsen, laten we het maar hebben over belangrijkere dingen in de wereld
Anoniem: 248577
Inderdaad, ik wacht nog op mn allereerste Macbook ProRaween schreef op zondag 09 maart 2008 @ 01:49:
[...]
Ach, we lopen nu al te b*tchen over een toetsenbord/toetsen, laten we het maar hebben over belangrijkere dingen in de wereld
Bij het bestellen van mijn mbp wilde ik ook per se een liggende enter toets, dus heb even alle Europese Apple stores nagekeken om te kijken of het in Europa uberhaupt mogelijk is om die toetsenborden te krijgen. Toen belde ik Apple om m'n mbp te bestellen en vroeg om een US keyboard, de medewerker aan de lijn zei dat ze nergens in Europa te krijgen zijn, dus het feest ging niet door. Toen kon ik em mooi vertellen dat je ze wel gewoon kunt kopen in Zwitserland. De reden volgens hem was dat er veel Amerikanen in Zwitserland wonen... Dus je kunt nergens in Europa - Zwitserland een US keyboard krijgen ;p (Toch maar besteld met NL keyboard dan, zal er maar mee moeten leren leven ;p )Serenity schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 20:57:
[...]
Wat je in NL (en volgensmij heel Europa) alleen kan krijgen is een toetsenbord met een staande enter. Nederlands of Engels maakt alleen uit w.b. de taal van de tekst op de toetsen, en een euroteken. Toetsenborden met een liggende enter kunnen wel apart besteld worden uit bijvoorbeeld de US door sommige Mac winkels, maar die zul je er nooit standaard bij krijgen hier.
Ik heb sinds vrijdag een Macbook Pro, ter vervanging van mijn defecte Macbook eerste generatie.
Het valt me op dat bij de Macbook Pro de fans alleen even draaien als er er een game gespeeld wordt.
Is hier een reden voor? Want de temperatuur klimt nu gerust naar 61 graden. En dat zou op mijn macbook betekend hebben dat hij moest opstijgen. Ik kan ze nu we met SMCfan elke keer op laten spinnen maar denk niet dat dat de bedoeling is.
Het valt me op dat bij de Macbook Pro de fans alleen even draaien als er er een game gespeeld wordt.
Is hier een reden voor? Want de temperatuur klimt nu gerust naar 61 graden. En dat zou op mijn macbook betekend hebben dat hij moest opstijgen. Ik kan ze nu we met SMCfan elke keer op laten spinnen maar denk niet dat dat de bedoeling is.
Een bedrijfstemperatuur van 61 graden is niet hoog, zelfs vrij normaal. Mijn MBP (1.83 CD, 1st gen dus) heeft standaard 55-60 graden @ 2k rpm fan..NCK schreef op zondag 09 maart 2008 @ 12:00:
Ik heb sinds vrijdag een Macbook Pro, ter vervanging van mijn defecte Macbook eerste generatie.
Nederlands is makkelijker als je denkt.
De fans komen niet onder de 2k rpm uit. Dat is een minimum. Je hoort ze alleen dan praktisch niet.NCK schreef op zondag 09 maart 2008 @ 12:00:
Ik heb ze nu ingesteld op 2450 rpm, dat scheelt enorm in temperatuur... 47 graden is hij nu.
[ Voor 4% gewijzigd door .NCK op 09-03-2008 14:13 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.